PDA

View Full Version : Moderne trajectcontrole voor vlotter verkeer in de maak?


Micele
3 januari 2017, 11:50
Natuurlijk als de overheid-wegbeheerder de verkeerslichtendata en -timing vrijgeeft. Vb Las Vegas <> Audi:
(zal niet voor Vlaanderen zijn)

http://www.digitaltrends.com/cars/audi-traffic-light-monitoring/

Something as simple as knowing when the stoplight coming up is going to change can have a profound effect on the way you choose to drive. If you know that you’re going to hit that red light no matter what you do, you might choose to ease up and just coast up to the light. Or if you know it’s about to go green, why slow down and then speed up again? That little bit of information can help smooth out your driving, and in the process, help smooth out traffic congestion as well.

Audi recently became the first automaker to offer Traffic Light Information as a fully integrated feature available on selected new vehicles including Audi A4, Q7, and A4 Allroad models. Other automakers (notably BMW) work with smartphone apps that provide similar information, but Audi’s solution does not depend on a paired phone running an app. It’s native to the car’s driver information system.

“The launch of this technology is another in a long list of firsts for Audi that have positioned us as the industry leader in connectivity solutions,” said Audi of America President Scott Keogh. “V2I applications and services like Traffic Light Information are essential components as we continue to move toward an autonomous future.”

How it works
The process of getting traffic light status info and predictions about light changes is fairly straightforward. The municipality where you’re driving shares its data with Audi, and Audi broadcasts the information to your car, where the data is compared with your car’s GPS data to determine which light you’re approaching. Then the car puts an icon and a counter up on the gauge pod driver information display, and into the head-up display projected onto the driver’s side of the windshield. The information displayed is simple: it shows a picture of a stoplight in its current state, red or green, plus a counter giving the system’s best prediction of when the light is likely to change.
Read more: http://www.digitaltrends.com/cars/audi-traffic-light-monitoring/#ixzz4UhDwYSX6

http://icdn4.digitaltrends.com/image/auditrafficlight_01-720x720.jpg
http://icdn2.digitaltrends.com/image/auditrafficlight_07-720x720.jpg

Altijd handig als de bestuurder weet wanneer het volgende verkeerslicht op groen springt (ook als men het verkeerslicht in de verte niet kan zien), natuurlijk met aanbevolen richtsnelheid om groen te hebben; en-of hoelang men nog moet wachten op het groen indien men voor het rood staat.

De auto´s zullen onderling ook met mekeer communiceren neem ik aan (ggl op V-2-V)

Is natuurlijk slecht voor de staatskas moesten er geen voertuigen-auto´s te snel rijden en-of niet meer door het rood rijden. Zeker als de zelfrijdende auto´s er gaan aankomen, menselijke fouten worden dan compleet geminimaliseerd.

In stedelijk gebied of rand, met brede rijbanen en dito verkeerslichten (> 2+2 ringwegen) ideaal. Hoe meer van die voertuigen rijden bespaart de overheid ook aan kosten het asfalt open te breken voor de oude detectietechniek (detectielussen) aan te leggen.

Het direct electronisch systeem kan men natuurlijk toepassen bij elk voertuig (bus tot fiets) die een bepaald appje heeft, bvb Bike Wave App fietsers:
(en hoe meer fietsers het hebben hoe beter, door gps-localizer van plaats van al die fietsers en of ze rood of groen hebben)

http://www1.wdr.de/wissen/technik/gruene-welle-fuer-radfahrer-104.html

http://www1.wdr.de/radio/wdr5/sendungen/leonardo/sibike-siemens-radfahrer-app-100~_v-gseapremiumxl.jpg

"Bike Wave"-App zeigt optimale Geschwindigkeit für Grüne Welle

Eine andere App könnte das lästige Warten an roten Ampeln verhindern, OHNE dabei andere Verkehrsteilnehmer direkt zu beeinflussen: "Bike Wave" heißt das Feature, an dessen Entwicklung unter anderem die Macher der Fahrrad-App Bike Citizens beteiligt sind. Anders als SiBike, greift Bike Wave nicht in die Ampelschaltung ein, sondern ermittelt anhand von Nutzerdaten der App die Grün- und Rotzeiten der Ampeln.
Dabei spielt das Mitwirken von Radfahrern eine ganz große Rolle, erklärt Andreas Stückl, einer der Gründer von Bike Citizens. "Je mehr Radfahrer an so einer Kreuzung vorbei kommen, desto höher ist die Wahrscheinlichkeit, dass die App prognostizieren kann, von Segment zu Segment anhand der Steh- und Stoppzeiten, ob die nächste Ampel mit der aktuellen Reisegeschwindigkeit mit grün passiert werden kann." Oder, ob ich als Radfahrer schneller oder langsamer fahren muss.
Ook fietsers kunnen dan bepalen door hun snelheid aan te passen bij het volgende fietserslicht veel meer kans te hebben op groen.

Dadeemelee
3 januari 2017, 11:57
Natuurlijk als de overheid-wegbeheerder de verkeerslichtendata en -timing vrijgeeft. Vb Las Vegas:
(zal niet voor Vlaanderen zijn)

http://www.digitaltrends.com/cars/audi-traffic-light-monitoring/

Wat er in Belgie zou gebeuren in zo'n geval:

- De Audi rijder ziet dat hij aan 50 km/u juist groen licht krijgt en vertraagt
- Alle auto's achter hem rijden hem voorbij
- De Audi rijder wordt woest, schakelt het waarschuwingssysteem uit en gaat racen tegen degenen die hem voorbijgestoken zijn :lol:

Aurora_Borealis
3 januari 2017, 12:23
Natuurlijk als de overheid-wegbeheerder de verkeerslichtendata en -timing vrijgeeft. Vb Las Vegas <> Audi:
(zal niet voor Vlaanderen zijn)

Werken vandaag de dag lichten nog continu met een vaste timing ?
-Wat met de verkeerslichten die werken met sensoren om het signaal in functie van de drukte aan te passen...?
-In de VS hebben sommige verkeerslichten een systeem (radio-antenne) om nooddiensten of openbaar vervoer automatische groen te geven... verstoord allicht de timing.
-En wat met drukknoppen voor voetgangers ? Alhoewel, ik vermoed dat die nagenoeg allemaal 'placebo's' zijn en helemaal geen effect hebben op de timing van verkeerslichten (behalve op oversteekplaatsen gelegen niet op kruispunten).

Voor zo'n systeem van Audi om perfect te werken zou ieder verkeerslicht in real-time zijn status via mobiel internet moeten doorgeven...

Micele
3 januari 2017, 12:32
Werken vandaag de dag lichten nog continu met een vaste timing ?
-Wat met de verkeerslichten die werken met sensoren om het signaal in functie van de drukte aan te passen...?
-In de VS hebben sommige verkeerslichten een systeem (radio-antenne) om nooddiensten of openbaar vervoer automatische groen te geven... verstoord allicht de timing.
-En wat met drukknoppen voor voetgangers ? Alhoewel, ik vermoed dat die nagenoeg allemaal 'placebo's' zijn en helemaal geen effect hebben op de timing van verkeerslichten (behalve op oversteekplaatsen gelegen niet op kruispunten).

Voor zo'n systeem van Audi om perfect te werken zou ieder verkeerslicht in real-time zijn status via mobiel internet moeten doorgeven...
Idd, aan iets anders heb ik ook niet gedacht. Het zal in elk geval draadloos zijn (en voldoende beveiligd).

- - - - -

Volgens Siemens zouden zelfs fietsers met het app Sibike 30 % aan tijd kunnen winnen, is getest in Marburg op een fietstraject waar men 6 fietsverkeerslichten/kp moest passeren:
Dafür werden, laut David Borst, anonymisiert die Daten über Geschwindigkeit und Richtung genutzt, die die Smartphone Nutzer übermitteln, solange die App eingeschaltet ist. Noch ist SiBike nur ein Prototyp, der im Herbst in Marburg getestet wurde. Drei Wochen lang konnten insgesamt 15 Probanden die App auf der Teststrecke mit sechs Kreuzungen ausprobieren. Das vorläufige Ergebnis: Laut Siemens konnte die Zahl der durchschnittlichen Halte pro Radfahrer während der Nutzung von SiBike um bis zu 30 Prozent reduziert werden.

http://www1.wdr.de/wissen/technik/gruene-welle-fuer-radfahrer-104.html
Hoe Sibike werkt: http://www.mobility.siemens.com/mobility/global/de/nahverkehr/strassenverkehr/infrastruktur-und-staedtische-verkehrssteuerung/sitraffic-sibike/seiten/sitraffic-sibike.aspx

(zal anders zijn als het Las Vegas- | Audi- systeem voor de rijbaan)

Het andere app, de Bike Wave app is nog in ontwikkelingsfaze en moet nog getest worden.

De schoofzak
3 januari 2017, 14:04
Zulke systemen moeten toch niet zoveel moeilijker zijn dat hetgeen ik nu al zo bewonder: automatische piloot om te parkeren ...

.

brother paul
3 januari 2017, 17:27
Dat zal niet voor de privé zijn, zolang de ambtenaren gratis op de trein zitten

De schoofzak
3 januari 2017, 17:58
Dat zal niet voor de privé zijn, zolang de ambtenaren gratis op de trein zitten

Ik ben lang ambtenaar geweest, maar nooit gratis op de trein gezeten. Het is niet omdat de werkgever het abonnement (gedeeltelijk, ja ok, bijna volledig) terug betaalt, dat het 'gratis' is.

Maar of je het verschil snapt, kan me geen kloot schelen.

.