PDA

View Full Version : Tesla model S: klokje rond


Libro
10 januari 2017, 11:00
Deze man heeft op drie jaar tijd 271.000 km afgelegd: http://www.autoweek.nl/video/tesla-model-s-p85-271452-km-klokje-rond/

Geen arrogante verkoopspraatjes maar grondig nazicht na intensief gebruik.

Vrijheideerst
10 januari 2017, 12:15
Prachtige wagen, maar het blijft toch meer een marketingtruukje.

Tavek
10 januari 2017, 12:18
Komt een beetje overeen met de verwachtingen.

Aan batterij en motor is niks mis na 270k km.

Aan de typische onderdelen die ook aanwezig zijn in andere wagens, is er evenveel slijtage te zien als bij normale wagens.

80k tussen onderhoud is wel erg veel, maargoed, ze hebben veel minder onderhoud nodig dan een diesel of benzine, dat is een feit.

Ik hoop dat Tesla fatsoenlijke bouwkwaliteit kan afleveren bij zijn Model 3. Amerikaanse wagens willen wel eens tegenvallen op dat gebied.

fox
10 januari 2017, 12:29
Komt een beetje overeen met de verwachtingen.

Aan batterij en motor is niks mis na 270k km.

Aan de typische onderdelen die ook aanwezig zijn in andere wagens, is er evenveel slijtage te zien als bij normale wagens.

80k tussen onderhoud is wel erg veel, maargoed, ze hebben veel minder onderhoud nodig dan een diesel of benzine, dat is een feit.

Ik hoop dat Tesla fatsoenlijke bouwkwaliteit kan afleveren bij zijn Model 3. Amerikaanse wagens willen wel eens tegenvallen op dat gebied.

Waarom behouden die batterijen zoveel beter hun capaciteit dan van pakweg een telefoon? Aangezien die kerel zoveel km's doet zal hij hem waarschijnlijk quasi elke nacht in het stopcontact steken we mogen dus rekenen dat hij boven de 1000 laadbeurten zit.

Hypochonder
10 januari 2017, 12:37
Enkel een Nederlander zal zoveel km met dezelfde auto rijden.

Micele
10 januari 2017, 12:38
Waarom behouden die batterijen zoveel beter hun capaciteit dan van pakweg een telefoon? Aangezien die kerel zoveel km's doet zal hij hem waarschijnlijk quasi elke nacht in het stopcontact steken we mogen dus rekenen dat hij boven de 1000 laadbeurten zit.
Die "Li-ion batterijen van auto´s" zijn steeds vloeistofgekoeld, die van andere apparaten in de regel niet. Of ken jij welke?

http://insideevs.com/tesla-or-gm-who-has-the-best-battery-thermal-management-bower/
Tesla or GM: Who Has The Best Battery Thermal Management?

https://electrek.co/2016/12/05/vw-e-golf-kreisel-200-miles-range/

https://electrek.files.wordpress.com/2016/05/batterypack-brlind-lq_hero-2_1440x960.jpg?quality=82&strip=all&w=496&h=331&crop=1

Kreisel explains the cooling system:

“Each cell in the battery of the Kreisel E-Golf is actively tempered with a special liquid. This is a non-conductive and noncombustible fluid, which in extreme cases even acts as a fire-retardant. This technology ensures that the battery cells are constantly kept in a working temperature range between 25°C and 30°C. Particularly at high charging capacities, the battery life can be considerably extended and wear phenomena can be reduced.”

The company lists the main specs of their upgrade on what they are now calling the Kreisel e-Golf:

55.7 kWh capacity
Always ideal working temperature by active liquid cooling
330 kg battery weight (identical to production battery)
Same dimensions as production battery
Prepared for quick-charging with up to 150 kW

Hypochonder
10 januari 2017, 12:41
Waarom behouden die batterijen zoveel beter hun capaciteit dan van pakweg een telefoon? Aangezien die kerel zoveel km's doet zal hij hem waarschijnlijk quasi elke nacht in het stopcontact steken we mogen dus rekenen dat hij boven de 1000 laadbeurten zit.

Een telefoon haalt ook makkelijk 1000 laadbeurten tenzij je hem elke nacht aan de stekker laat natuurlijk.

Tavek
10 januari 2017, 12:42
Waarom behouden die batterijen zoveel beter hun capaciteit dan van pakweg een telefoon? Aangezien die kerel zoveel km's doet zal hij hem waarschijnlijk quasi elke nacht in het stopcontact steken we mogen dus rekenen dat hij boven de 1000 laadbeurten zit.

Ander (sub)type en betere (duurdere) batterijen.

Batterijen in een gsm worden volledig ontladen en opgeladen, dat is bijzonder nefast voor li-ion cellen. Bij wagens wordt dat niet gedaan. Dat verlengt de levensduur ook drastisch.

Micele
10 januari 2017, 12:50
Ander (sub)type en betere (duurdere) batterijen.

Batterijen in een gsm worden volledig ontladen en opgeladen, dat is bijzonder nefast voor li-ion cellen. Bij wagens wordt dat niet gedaan. Dat verlengt de levensduur ook drastisch.

Het ligt vooral aan de werktemperatuur (link heb ik gepost)

“Each cell in the battery of the Kreisel E-Golf is actively tempered with a special liquid. This is a non-conductive and noncombustible fluid, which in extreme cases even acts as a fire-retardant. This technology ensures that the battery cells are constantly kept in a working temperature range between 25°C and 30°C. Particularly at high charging capacities, the battery life can be considerably extended and wear phenomena can be reduced.”

Mijn laptop is ook zo ingesteld dat ik tussen 10 % en 80% laadt.
(zelden laad ik eens tot 100 % voor calibratie).

Tavek
10 januari 2017, 13:00
Het ligt vooral aan de werktemperatuur (link heb ik gepost)



Mijn laptop is ook zo ingesteld dat ik tussen 10 % en 80% laadt.
(zelden laad ik eens tot 100 % voor calibratie).

Dat is wat ik bedoel in feite.

In gsm batterijen zit gene koeling/verwarming he.

PORSCHE
10 januari 2017, 13:52
Deze man heeft op drie jaar tijd 271.000 km afgelegd: http://www.autoweek.nl/video/tesla-model-s-p85-271452-km-klokje-rond/

Geen arrogante verkoopspraatjes maar grondig nazicht na intensief gebruik.Autoweek.nl heeft nu niet echt een betrouwbaar iets en is nogal gekend om zijn subjectiviteit. Ik koop en lees ook wel al hun tijdschriften (zoals autgids, autowereld, topgear ...). En meestal noemen ze enkele kleine kwaaltjes op die eigenlijk peanuts zijn. Maar wat ze hier met de Tesla doen is niet ongewoon en zelfs normaal te noemen.

Nog een mooie test : https://www.youtube.com/watch?v=o4ufYXWAbtw (Porsche 993 - bouwjaar 1994 en 421000 km op de teller). Zelf ken ik mensen met nog een ouder model 964 (bouwjaar 1989) met ook 400000 km op de teller. Buiten gewoon onderhoud en vervanging van slijtage onderdelen nog nooit iets aan stuk gegaan. En bolt nog dagelijks.

Het verschil met de tesla : de restwaarde. Een Porsche van meer dan 20 jaar oud is nog een veelvoud waard van een tesla met 271000 km op de teller. Ik weet waar ik 20 jaar wil mee rijden :D

Micele
10 januari 2017, 17:58
Tesla Roadster reeds 400.000 km gereden, en dat 2 jaar geleden...

https://ecomento.tv/2014/10/27/400-000-kilometer-im-elektroauto-roadster-stromer-pionier-im-interview/
http://www.manager-magazin.de/lifestyle/auto/interview-mit-tesla-roadster-vielfahrer-hansjoerg-von-gemmingen-a-996916.html

400.000 Kilometer im Elektroauto-Roadster: Stromer-Pionier im Interview

27.10.2014

En moest het accupack niet meer voldoen laat je een nieuwe steken (uiteraard met recente accutechniek):
http://teslamag.de/news/tesla-roadster-3-0-batterie-upgrades-werden-bereits-durchgefuehrt-9119

Fossiel is gewoon out.

Tavek
10 januari 2017, 19:09
Autoweek.nl heeft nu niet echt een betrouwbaar iets en is nogal gekend om zijn subjectiviteit. Ik koop en lees ook wel al hun tijdschriften (zoals autgids, autowereld, topgear ...). En meestal noemen ze enkele kleine kwaaltjes op die eigenlijk peanuts zijn. Maar wat ze hier met de Tesla doen is niet ongewoon en zelfs normaal te noemen.

Nog een mooie test : https://www.youtube.com/watch?v=o4ufYXWAbtw (Porsche 993 - bouwjaar 1994 en 421000 km op de teller). Zelf ken ik mensen met nog een ouder model 964 (bouwjaar 1989) met ook 400000 km op de teller. Buiten gewoon onderhoud en vervanging van slijtage onderdelen nog nooit iets aan stuk gegaan. En bolt nog dagelijks.

Het verschil met de tesla : de restwaarde. Een Porsche van meer dan 20 jaar oud is nog een veelvoud waard van een tesla met 271000 km op de teller. Ik weet waar ik 20 jaar wil mee rijden :D

Rij eens 15 jaar met een Tesla en 15 jaar met een 911 en reken eens uit hoeveel u dat heeft gekost.

Je koopt die Porsche niet hoor, van zodra je gaat rekenen. De Tesla is een financieel veel interessantere keuze.

Micele
10 januari 2017, 20:53
Dat is wat ik bedoel in feite.

In gsm batterijen zit gene koeling/verwarming he.
Hopelijk heeft @ fox dat nu ook eens gelezen...

Een degelijk gekoeld accupack met marges voor een lange levensduur zou meer dan #20 jaar kunnen meegaan en nog 80 % van zijn capaciteit halen.
Bron CEO Sven Bauer over het BMW i3 accupack: http://www.bauer-office.eu/wp-content/uploads/2014/12/ADAC.pdf
[...] State of the Art sind die Zellen, die im BMW i3 verwendet werden. Eine Nickel-Kobalt-Mangan-Zelle mit Festkern. Das heißt, mit einem festen Aluminiumgehäuse, laserverschweißt. Die ist so aufgebaut, dass sie 20 Jahre Lebenszeit hat.

20 Jahre? Woher wissen Sie das so genau?
Man kann Simulationen in Testreihen fahren.

Ist die Lebenszeit-Prognose zuverlässig?
Die ist sehr zuverlässig. Das kann man bis auf einen Monat genau nachweisen. Die Lebenszeit ist genaugesagt # 20,9 Jahre. End of Life heißt, der Akku lässt sich dann noch bis 80 Prozent seiner ursprünglichen Kapazität aufladen.

20 jaar vind ik wel wat teveel van het goede, wat als na 10-15 jaar de accutechniek veel beter geworden is dat een upgrade met bvb dubbele autonomie zich al loont?
(bvb Tesla roadster waarvoor na 9 jaar reeds een interessante upgrade 3.0 mogelijk is, maar met een kleine roadster rijdt men wel zelden lange afstanden...)

De Chinezen gebruiken in de BYD zelfs *snelladende LiFePO4-cellen (lithium-ijzer-fosfaat-accu) die wslk nog langer meegaan, ttz minimum gegarandeerd 4000 laadcyclussen... volgens hun bronnen 1,4 miljoen kilometer, of zowat bijna zolang als de electromotoren...
https://en.wikipedia.org/wiki/BYD_e6
Special features are the range of up to 400 km (with 80kWh battery), a guaranteed cycle resistance of 4000 charge cycles [14] and the fast battery charging to 80 percent in 15 minutes.[15] Therefore, the cars are often used in vehicle fleets with large range requirements like *taxis, police cars or car rentals.
http://www.sonnewindwaerme.de/photovoltaik-pressemitteilung/elektroautos-byd-fenecon-startet-verkauf-e6

Weltweit findet der e6 vielfach Verwendung bei Taxiflotten. „Nutzer schätzen die Verbindung von großer Reichweite, Fahrgastkomfort bei fünf vollwertigen Sitzplätzen mit dem trotz Batteriepack großen Kofferraum bei gleichzeitig günstigen Betriebskosten“, erklärt Franz-Josef Feilmeier, Geschäftsführer bei FENECON. Für die Alltagsnutzung spricht auch die Schnellladefähigkeit der Batterien: An den weit verbreiteten, öffentlichen Typ2-AC-Ladestationen kann der e6 mit bis zu 40 kW geladen werden. Damit ermöglicht bereits eine Zwischenladung von einer halben Stunde weitere 100 km Reichweite; eine Vollladung ist in zwei Stunden erreicht.

Batterielebensdauer von 1,4 Millionen Kilometern
[...]

PORSCHE
11 januari 2017, 14:42
Rij eens 15 jaar met een Tesla en 15 jaar met een 911 en reken eens uit hoeveel u dat heeft gekost.

Je koopt die Porsche niet hoor, van zodra je gaat rekenen. De Tesla is een financieel veel interessantere keuze.Rij eens 15 jaar met iets tegen uw zin of 15 jaar pure fun. Waarom steeds rekenen? Dat blijft toch het verkoopargument van E-wagens. Het is goedkoop in gebruik EN VOORAL heel fiscaal voordelig. Ik heb al -even tellen- een dertien Porsches gehad en nooit een aankoop beklaagd. Van de instapmodellen -destijds de 924- tot de laatste de nieuwste turbo S. En velen geloven het niet maar ik heb ook een van de eerste tesla S in België gehad. En dat gedurende de enkele maanden dat ik deze heb gehad constant beklaagd. En als ik nu sommigen hoor met hun nieuwste tesla S? Nooit kopen die nog een tesla. Of beter gezegd ze dromen allemaal al terug van een benzine wagen.

Ik wil betalen voor de funfactor. Graag zelfs. Wie het niet kan of wil betalen is zijn probleem of recht. Maar als je elke dag enkel met een E-wagen moet rijden omwille van de fiscale voordelen?

PORSCHE
11 januari 2017, 14:45
Fossiel is gewoon out.Daarom dat de markt van oudere fossiele exotische wagens blijft boomen :D Een wagen die in 1988 welgeteld 2.000.000 BEF koste zal ik nu weldra voor 200.000 euro gaan exporteren! Een wagen van bijna 30 jaar oud waarvan de eigenaar ook 30 jaar pure fun mee beleefd heeft. Wel laat dan fossiel maar out zijn :D ;)

fox
11 januari 2017, 14:51
Rij eens 15 jaar met iets tegen uw zin of 15 jaar pure fun. Waarom steeds rekenen? Dat blijft toch het verkoopargument van E-wagens. Het is goedkoop in gebruik EN VOORAL heel fiscaal voordelig. Ik heb al -even tellen- een dertien Porsches gehad en nooit een aankoop beklaagd. Van de instapmodellen -destijds de 924- tot de laatste de nieuwste turbo S. En velen geloven het niet maar ik heb ook een van de eerste tesla S in België gehad. En dat gedurende de enkele maanden dat ik deze heb gehad constant beklaagd. En als ik nu sommigen hoor met hun nieuwste tesla S? Nooit kopen die nog een tesla. Of beter gezegd ze dromen allemaal al terug van een benzine wagen.

Ik wil betalen voor de funfactor. Graag zelfs. Wie het niet kan of wil betalen is zijn probleem of recht. Maar als je elke dag enkel met een E-wagen moet rijden omwille van de fiscale voordelen?


Hahahaha, uw fantasietjes worden beter en beter.

PORSCHE
11 januari 2017, 17:32
Hahahaha, uw fantasietjes worden beter en beter.Kon even niet volgen maar is woensdag = maar enkel voormiddag les. En te slecht weer om te gaan skateboarden dus maar als ne grote op het internet gaan lullen. Niet studeren voor morgen? Of moeten ze dat niet in het bijzonder onderwijs ;) Dag plantje :D :D :D

Tavek
11 januari 2017, 19:35
Rij eens 15 jaar met iets tegen uw zin of 15 jaar pure fun. Waarom steeds rekenen? Dat blijft toch het verkoopargument van E-wagens. Het is goedkoop in gebruik EN VOORAL heel fiscaal voordelig. Ik heb al -even tellen- een dertien Porsches gehad en nooit een aankoop beklaagd. Van de instapmodellen -destijds de 924- tot de laatste de nieuwste turbo S. En velen geloven het niet maar ik heb ook een van de eerste tesla S in België gehad. En dat gedurende de enkele maanden dat ik deze heb gehad constant beklaagd. En als ik nu sommigen hoor met hun nieuwste tesla S? Nooit kopen die nog een tesla. Of beter gezegd ze dromen allemaal al terug van een benzine wagen.

Ik wil betalen voor de funfactor. Graag zelfs. Wie het niet kan of wil betalen is zijn probleem of recht. Maar als je elke dag enkel met een E-wagen moet rijden omwille van de fiscale voordelen?

Ik weet het niet hoor, maar als je eenmaal in een Tesla hebt gereden (en dat heb ik gedaan) dan zijn 911's slakken hoor.

Wat een kanon is me dat. Vooral dat reactievermogen is prachtig, er is direct vermogen !