PDA

View Full Version : Oosterweel gaat van start


Blue Sky
10 januari 2017, 22:04
De werken zullen dus in het najaar van 2017 starten en zullen 5 jaar duren.
Veel automobilisten zijn vragende partij voor dit kostelijk project. Enfin, vanuit hun boosheid willen automobilisten sowieso investeringen in wegen, maakt niet uit wat het is of het iets opbrengt - als er maar geld tegenaan gesmeten wordt.

Ik ben benieuwd wat het resultaat van dit duur project zal zijn. Aanvankelijk heel wat verkeershinder gedurende jaren en wanneer het project uiteindelijk voltooid zal zijn dan ...

Mambo
10 januari 2017, 22:18
Ik zie een gouden tijd voor taxis daar.

30000 auto's minder?

Ik weet niet of ze daar mee zullen akkoord gaan.

dalibor
10 januari 2017, 23:38
Ben onvoldoende thuis in de materie.

Maar blij dat ik zelf met de trein naar het werk kan, en in de stad zelf met de Velo of de tram geraak waar ik moet zijn.

Vrijheideerst
11 januari 2017, 07:30
Blijkbaar is er weer uitstel, en dan rekenen we nog niet eens de kloten van Ringland mee.

Only in belgium.

Skobelev
11 januari 2017, 08:03
30000 auto's minder? Zullen we gewoon stoppen met werken dan zijn er geen straten meer nodig? Kom niet af met "gebruik het openbaar vervoer" hé, dat is geen alternatief.

40 jaar geen visie, geen extra wegen, geen structurele maatregelen, geen degelijk openbaar vervoer.
Het resultaat kennen we.

Blue Sky
11 januari 2017, 09:50
30000 auto's minder? Zullen we gewoon stoppen met werken dan zijn er geen straten meer nodig? Kom niet af met "gebruik het openbaar vervoer" hé, dat is geen alternatief.

40 jaar geen visie, geen extra wegen, geen structurele maatregelen, geen degelijk openbaar vervoer.
Het resultaat kennen we.

Klopt, vooral dat eerste. Totaal geen visie van de beleidsmensen alsook van de burgers zelf en dan krijg je wat je thans hebt.

De beleidsmensen hebben de wagen historisch over gefaciliteerd. Wegen aangelegd van iedere voordeur tot aan de kerk van ieder lokaal dorp resulterend in het dichtste wegennet van heel Europa. Het wagengebruik spotgoedkoop gemaakt en het resultaat is wat je ervan mag verwachten. Een echte autocultuur waar mensen van kinds af worden aangeleerd dat het normaal is voor iedere verplaatsing de auto te doen. Elkeen met nog maar een beetje inzicht weet dat dit in een dichtbevolkte en ontwikkelde onvermijdelijk tot verkeerschaos en problemen leidt.

Mede hierdoor zijn mensen ook veel te ver van hun werk gaan wonen of veel te ver van hun woonst gaan werken met enorm verplaatsingsstromen als gevolg. En dan liefst nog allemaal op hetzelfde moment naar dezelfde plek.

Het feit dat er automobilisten zijn die zelfs nu nog pleiten voor de aanleg van nog eens extra wegen in ons landje met reeds een enorme wirwar van wegen toont eigenlijk gewoon aan dat ze niet meer met hun voeten op de grond staan en totaal wereldvreemd zijn geworden. Er zijn heus nog wel andere ( en belangrijkere ) prioriteiten in het leven dan autorijden alleen.

Ongeveer ¼ van de verplaatsingen tijdens de avondspits is recreatief. Dus het beoogde aandeel wagens van de weg halen moet haalbaar zijn.

Anna List
11 januari 2017, 09:57
30000 auto's minder

ik ben alvast terug met de auto beginnen gaan, nu wacht ik nog even, en zal binnenkort eens een mailtje naar Koen Kennis sturen om m te vragen wat t schuift als ik volgend jaar terug de fiets neem naar mn werk.

ktjing!

Anna List
11 januari 2017, 09:58
Klopt, vooral dat eerste. Totaal geen visie van de beleidsmensen alsook van de burgers zelf en dan krijg je wat je thans hebt.

De beleidsmensen hebben de wagen historisch over gefaciliteerd. Wegen aangelegd van iedere voordeur tot aan de kerk van ieder lokaal dorp resulterend in het dichtste wegennet van heel Europa. Het wagengebruik spotgoedkoop gemaakt en het resultaat is wat je ervan mag verwachten. Een echte autocultuur waar mensen van kinds af worden aangeleerd dat het normaal is voor iedere verplaatsing de auto te doen. Elkeen met nog maar een beetje inzicht weet dat dit in een dichtbevolkte en ontwikkelde onvermijdelijk tot verkeerschaos en problemen leidt.

Mede hierdoor zijn mensen ook veel te ver van hun werk gaan wonen of veel te ver van hun woonst gaan werken met enorm verplaatsingsstromen als gevolg. En dan liefst nog allemaal op hetzelfde moment naar dezelfde plek.

Het feit dat er automobilisten zijn die zelfs nu nog pleiten voor de aanleg van nog eens extra wegen in ons landje met reeds een enorme wirwar van wegen toont eigenlijk gewoon aan dat ze niet meer met hun voeten op de grond staan en totaal wereldvreemd zijn geworden. Er zijn heus nog wel andere ( en belangrijkere ) prioriteiten in het leven dan autorijden alleen.

Ongeveer ¼ van de verplaatsingen tijdens de avondspits is recreatief. Dus het beoogde aandeel wagens van de weg halen moet haalbaar zijn.

dat wordt nu toch al minstens 20 jaar beweerd ja.

ik blijf daar pas uit als t voldoende schuift.

Anna List
11 januari 2017, 09:59
komaan Koen Kennis,

:cheer: show me the money!!! :cheer:


en laat t voldoende zijn hé, ge hebt mij van t jaar al ne nog steeds perfecte eur3 diesel doen verkopen om nog in Antwerpen binnen te kunnen, ge staat dus al 40K in t schuld bij me nog.

Vrijheideerst
11 januari 2017, 10:14
30000 auto's minder? Zullen we gewoon stoppen met werken dan zijn er geen straten meer nodig? Kom niet af met "gebruik het openbaar vervoer" hé, dat is geen alternatief.

40 jaar geen visie, geen extra wegen, geen structurele maatregelen, geen degelijk openbaar vervoer.
Het resultaat kennen we.

Bekijk het zelf op wegenwiki.nl :-)

Vrijheideerst
11 januari 2017, 10:15
komaan Koen Kennis,

:cheer: show me the money!!! :cheer:


en laat t voldoende zijn hé, ge hebt mij van t jaar al ne nog steeds perfecte eur3 diesel doen verkopen om nog in Antwerpen binnen te kunnen, ge staat dus al 40K in t schuld bij me nog.

Ik mag met mijn autootje niet meer binnen in het Antwerpse centrum.

'm rijdt nog als nieuw en ziet er nog goed uit.

Krijg ik nu een subsidie om eindelijk die Lamborghini Hurracan te kopen? :mrgreen:

Skobelev
11 januari 2017, 13:23
Bekijk het zelf op wegenwiki.nl :-)

Veel nieuwe wegen.....in fucking China.

Anna List
11 januari 2017, 13:27
Ik mag met mijn autootje niet meer binnen in het Antwerpse centrum.

'm rijdt nog als nieuw en ziet er nog goed uit.

Krijg ik nu een subsidie om eindelijk die Lamborghini Hurracan te kopen? :mrgreen:

ik ook niet :(

1.9 TDI 130 PK zaligste wagen waar ik ooit mee reed ... uit 2001 ... en tot op vandaag nog steeds de zuinigste, het werkelijke verbruik van die wagen wordt tot op vandaag niet geklopt door de nieuwe wagens ?!? ... maar mocht Antwerpen niet meer binnen, dus heb m met veel pijn in t hart moeten wegdoen :(

Skobelev
11 januari 2017, 13:46
ik ook niet :(

1.9 TDI 130 PK zaligste wagen waar ik ooit mee reed ... uit 2001 ... en tot op vandaag nog steeds de zuinigste, het werkelijke verbruik van die wagen wordt tot op vandaag niet geklopt door de nieuwe wagens ?!? ... maar mocht Antwerpen niet meer binnen, dus heb m met veel pijn in t hart moeten wegdoen :(

Je kon er ook voor kiezen om uit dat boerengat weg te gaan/blijven.

Anna List
11 januari 2017, 13:52
Je kon er ook voor kiezen om uit dat boerengat weg te gaan/blijven.

ik moet daar dagelijks mijn inkomen gaan halen ...

Skobelev
11 januari 2017, 14:03
ik moet daar dagelijks mijn inkomen gaan halen ...

Beste regering, beste stadsbestuur.
Gezien ik mijn wagen niet meer mag gebruiken om bij mijn huidige werkgever voor mijn en uw inkomsten te zorgen, blijf ik vanaf vandaag noodgedwongen thuis. Gelieve me dan ook in te schrijven in het werklozenregister en me van een vervangingsinkomen te voorzien.
Met vriendelijke groeten,
Anna List.

Anna List
11 januari 2017, 14:12
Beste regering, beste stadsbestuur.
Gezien ik mijn wagen niet meer mag gebruiken om bij mijn huidige werkgever voor mijn en uw inkomsten te zorgen, blijf ik vanaf vandaag noodgedwongen thuis. Gelieve me dan ook in te schrijven in het werklozenregister en me van een vervangingsinkomen te voorzien.
Met vriendelijke groeten,
Anna List.

da's meer iets voor "profiteurs" hé ... heb mijn spaarcenten gebruikt om een nieuwe wagen te kopen. :'(

N-Vb
11 januari 2017, 14:55
Hij vertolkt een eigenzinnige stem in het debat, maar Ekerenaar Philippe Deleu bijt zich nu al tien jaar vast in het Oosterweelverhaal. "De ambitienota van de intendant die de ring wil overkappen? Onbetaalbaar, niet ambitieus en onwerkbaar."


Philippe Deleu zat een tijdlang in de race met zijn 'Consensustracé'. Dat voorzag verbindingen tussen de Liefkenshoektunnel en de E17 in Haasdonk en de A102 tussen Ekeren en Wommelgem. Maar het overleefde de MER-schifting niet. In de nieuwe oplossingen van de overheid en burgerbewegingen gelooft hij niet. "De nota van intendant Alexander D'Hooghe bulkt van de tegenstrijdigheden. Het is trouwens waanzin om het viaduct van Merksem af te breken als je niet eerst de A102 aanlegt. Maar dat laatste wil men niet."

Deleu vreest dat de overkapping van het BAM-tracé 20 miljard euro kan kosten, het dubbele van wat D'Hooghe vooropstelt in zijn ambitienota 'Over de ring'. "De tunnels stellen ook enorme problemen qua veiligheid - bij brand - en luchtvervuiling."




Telewerken

Over het weghalen van auto's uit de spits is Deleu categorisch: "Dat gaat nooit van zijn leven lukken. Ik hoor oproepen om meer te telewerken. Maar dat doet men al. Daar boek je weinig of geen winst mee."

Vrijheideerst
11 januari 2017, 14:57
Newsflash: in alle andere Europese landen staat zo'n brug er.

En hier moest die al 15 jaar gebouwd zijn.

Vrijheideerst
11 januari 2017, 14:58
ik ook niet :(

1.9 TDI 130 PK zaligste wagen waar ik ooit mee reed ... uit 2001 ... en tot op vandaag nog steeds de zuinigste, het werkelijke verbruik van die wagen wordt tot op vandaag niet geklopt door de nieuwe wagens ?!? ... maar mocht Antwerpen niet meer binnen, dus heb m met veel pijn in t hart moeten wegdoen :(

De mijne is van 2000 jong. :-(

Vrijheideerst
11 januari 2017, 15:01
Veel nieuwe wegen.....in fucking China.

Ja ook, maar zowat overal, behalve in la belgique :magniet:

N-Vb
11 januari 2017, 15:44
Een deel van de oorzaak van de vaak dichtslibbende Ring ligt bij het vrachtwagenverkeer. Volgens havenschepen Marc Van Peel (CD&V) is de haven echter niet de grote boosdoener. “Nog geen 5% van het vrachtwagenverkeer dat Antwerpen passeert, vertrekt van of naar de haven. De meeste vrachtwagens zijn doorgaand verkeer”, zegt Havenschepen Marc Van Peel (CD&V).

Patrick M.
11 januari 2017, 16:40
Ik zie een gouden tijd voor taxis daar.

30000 auto's minder?

Ik weet niet of ze daar mee zullen akkoord gaan.

Misschien kan ik wat bij verdienen om taxi te spelen.
Als Uber dat mag dan mag ik dat ook.

N-Vb
13 januari 2017, 09:52
Hij vertolkt een eigenzinnige stem in het debat, maar Ekerenaar Philippe Deleu bijt zich nu al tien jaar vast in het Oosterweelverhaal. "De ambitienota van de intendant die de ring wil overkappen? Onbetaalbaar, niet ambitieus en onwerkbaar."


Philippe Deleu zat een tijdlang in de race met zijn 'Consensustracé'. Dat voorzag verbindingen tussen de Liefkenshoektunnel en de E17 in Haasdonk en de A102 tussen Ekeren en Wommelgem. Maar het overleefde de MER-schifting niet. In de nieuwe oplossingen van de overheid en burgerbewegingen gelooft hij niet. "De nota van intendant Alexander D'Hooghe bulkt van de tegenstrijdigheden. Het is trouwens waanzin om het viaduct van Merksem af te breken als je niet eerst de A102 aanlegt. Maar dat laatste wil men niet."

Deleu vreest dat de overkapping van het BAM-tracé 20 miljard euro kan kosten, het dubbele van wat D'Hooghe vooropstelt in zijn ambitienota 'Over de ring'. "De tunnels stellen ook enorme problemen qua veiligheid - bij brand - en luchtvervuiling."




Telewerken

Over het weghalen van auto's uit de spits is Deleu categorisch: "Dat gaat nooit van zijn leven lukken. Ik hoor oproepen om meer te telewerken. Maar dat doet men al. Daar boek je weinig of geen winst mee."

Volgens het Rekenhof lopen de kosten van het Masterplan 2020 en de overkapping van de Antwerpse Ring nu al op tot 15 miljard euro. “Dat kan de Vlaamse regering nooit opbrengen”, zegt raadsheer Jan Debucquoy. “De overheid zal keuzes moeten maken.”





Het Rekenhof vindt dat de regering de kosten van de overkapping en die van de minder-hindermaatregelen tijdens de werkzaamheden voor de Oosterweelverbinding moet integreren in haar financiële planning. “Het huidige totaalbedrag van 15 miljard euro is niet haalbaar binnen de Vlaamse begroting”, zegt raadsheer Jan Debucquoy. “De regering moet eerst het beschikbare budget bekijken en dan haar prioritaire projecten selecteren. Nu lijkt het omgekeerde te gebeuren.”



Volgens Vlaams minister van Begroting Bart Tommelein (Open Vld) is het mogelijk om alle projecten van het Masterplan te financieren. “De komende weken voeren wij gesprekken met Europa. Die zullen meer duidelijkheid verschaffen”, zegt hij.

De timing van de werkzaamheden voor Oosterweel dreigt opnieuw uitstel op te lopen omdat de gemeente Zwijndrecht de plannen voor haar grondgebied afkeurt. Volgens BAM (Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel) gaat het om details, maar burgemeester André Van de Vyver (Groen) zegt: “Wij geven niet toe en wachten op nieuwe, constructieve voorstellen.”

N-Vb
13 januari 2017, 10:09
Een mogelijke overkapping van de Antwerpse Ring zou slechts 30 procent van de uitstoot opvangen. Dat bevestigde overkappingsintendant Alexander D’Hooghe donderdag tijdens de voortgangsrapportage van Oosterweel in het Vlaams Parlement.

'Slechts 60 tot 70 procent van de uitlaatgassen kan in de buurt van een captatie-instrument komen', aldus D’Hooghe. 'Daarvan kan zo’n 60 procent effectief worden opgevangen, zodat je aan een totaal van 30 procent komt. Betere technologie is nu eenmaal niet beschikbaar, spijtig. De rest van de winst zal van de vergroening van het wagenpark moeten komen.'

Uit een onderzoek van de Antwerpse luchtkwaliteit bleek vorig jaar dat de norm in 45 procent van de straten wordt overschreden. De resultaten varieerden sterk van wijk tot wijk, maar de onderzoekers wezen toch vooral op de verkeersdrukte en de nabijheid van de Antwerpse Ring als doorslaggevende factoren. Actiegroep Ringland ziet een overkapping van die Ring als voornaamste oplossing.





Vlaams minister van Begroting Bart Tommelein (Open Vld) stelde donderdag duidelijk dat de overkapping - die zowat 9 miljard euro zou kosten - niet enkel door Vlaanderen zal worden betaald. Ook Europa, de stad Antwerpen en private ontwikkelaars zullen hun duit in het zakje moeten doen, aldus de minister. 'Maar allereerst moet de intendant meer duidelijkheid geven over de exacte kostprijs en over de locaties waar de eerste overkappingen moeten komen.'

D’Hooghe onderzoekt overigens niet enkel een overkapping, maar becijfert ook minder dure oplossingen. 'Het verhogen van de bermen, bijvoorbeeld, kan een geluidswinst van 5 tot 10 procent opleveren', zegt D’Hooghe. 'Dat kan snel gebeuren, het kost niet veel en als je het verstandig doet kan die verhoging later worden gebruikt voor de overkapping.'
.

N-Vb
16 januari 2017, 17:45
'Met de trein of met de auto, op tijd op het werk raken is stilaan onmogelijk geworden'

'Hoe zorgen we ervoor dat mensen op tijd op hun werk geraken?' Het is een boerenvraag, maar krijg ze maar eens beantwoord in dit land van blikken slakken', schrijft Knack-journalist Simon Demeulemeester.

'Met de trein of met de auto, op tijd op het werk raken is stilaan onmogelijk geworden'



Zodra het even regent, slibben onze snelwegen dicht. Zodra er wat sneeuw valt, staan de treinen stil. Zodra er twee auto's tegen elkaar aan botsen, staat er 40 kilometer file. De hardwerkende Vlaming is wat zijn mobiliteit betreft de hardgejoste Vlaming geworden: het is zo goed als onmogelijk geworden om op tijd op het werk te raken.

Wie om 9.00 uur op kantoor in Brussel wil staan, weet al jaren dat dit een naïeve illusie is. Toen ik vijf jaar geleden begon te werken, kreeg ik van collega's de raad mee om voor 6.30 uur voorbij Aalst te zijn. Vandaag moet je er al om 6.00 uur voorbij zijn, of je verliest anderhalf uur.

Het Vlaams Verkeercentrum trok eerder deze maand aan de alarmbel: onze files waren nooit langer. In 2016 waren ze op een gemiddelde werkdag 141 kilometer lang. Dat is twee keer onze kustlijn, zes kilometer langer dan een jaar ervoor en 15 procent langer dan in 2012. Bovendien is in 2016 de filezwaarte - waarin de duurtijd van de files is meegerekend - ook gestegen, met liefst 40 procent ten opzichte van 2015.





Delen

'Met de trein of met de auto, op tijd op het werk raken is stilaan onmogelijk geworden'




Die cijfers zijn schandalig. De prognoses zijn angstaanjagend: het zal alleen maar erger worden. Het Federaal Planbureau berekende dat in er 2030 zo'n 20 procent meer auto's, 50 procent meer vrachtwagens en dubbel zoveel bestelwagens over onze snelwegen zullen rijden. Of beter: onze snelwegen in een stoet van blikken slakken zullen veranderen. Waar een automobilist zich vroeger alleen zorgen kon maken over zijn CO2-uitstoot, moet die zich vandaag afvragen hoe schadelijk het slijmspoor is dat hij achterlaat.



Draaglijke offers

Dit probleem hakt er aan twee kanten in bij de mensen. Wie voor dag en dauw thuis vertrekt, doet dat niet zelden met een schuldgevoel omdat je vrouw/man en kind achterlaat zonder ze te zien, te spreken of te kunnen kussen. Vanochtend kreeg ik vanuit een donkere kinderkamer te horen dat ik moest blijven en mee-ontbijten. Mijn zoon zal tot morgenvroeg moeten wachten om mij terug te zien, want maandag is een lange werkdag.

Dat offer zou draaglijker zijn, mocht ik aangekomen zijn op het uur dat mijn gps aangaf toen ik vertrok om 6.02 uur: 7.00 uur. Er schuilt veel ouderwets arbeidsgenoegen in vroeg beginnen.





Delen

'Waar een automobilist zich vroeger alleen zorgen kon maken over zijn CO2-uitstoot, moet die zich vandaag afvragen hoe schadelijk het slijmspoor is dat hij achterlaat.'



Dat pakte even anders uit. Ik kwam aan om 8.23 uur. Dat is 2 uur en 21 minuten rijden. Twee uur en eenentwintig minuten. Over 80 kilometer. Ik ben dus voor niets om 5.15 uur opgestaan, heb voor niets mijn zoon teleurgesteld en mijn vrouw gestoord tijdens de laatste uurtjes dat ze kon slapen. Ik ben niet beloond voor een inspanning. En laat net dat de kern van de drang tot vooruitgang zijn.





Vandaag was het een ongeval dat voor anderhalf uur file zorgde. Je kunt daar mild over zijn: niemand voorziet dat, en de gevolgen zijn vaak zwaar. Maar morgen zal het de regen zijn, overmorgen misschien de sneeuw.




Afstraffing


Idem als ik het vermetele idee zou hebben om met de trein te komen. Is het te warm, dan zetten de sporen uit. Te koud? Dan krimpen ze. Waait het, dan komt er een kabel naar beneden. Alsof je elke dag het Lucky Luke-album De spoorweg door de prairie naspeelt, waarin de cowboy desperado's, Blauwvoet-indianen en ravijnen moet trotseren.



Als niets van dat alles gebeurt, dan heb je maar 10 minuten vertraging. Maar 10 minuten, maar wel elke dag. Zonder uitzondering, bij elke rit. Ik zou ermee kunnen leven. Mocht dat niet het hele concept van openbaar vervoer onmogelijk maken. Ik mis altijd de aansluiting met mijn bus. Waarom zou ik dan om 6.32 uur de trein nemen, om ook maar om 9.00 uur aan te komen op kantoor? Dat is geen beloning voor een inspanning. Dat is een afstraffing. Je bent een clown. Blijf in je bed liggen, of kom te voet naar Brussel.




Alles laat vermoeden dat het beleid erop gericht is ons met de auto te doen rijden. Bedrijfswagens zijn fiscaal aantrekkelijk, op het openbaar vervoer wordt vooral bespaard. Dat maakt mensen als ik problematisch: ik woon ver van mijn werk en overbrug die afstand met een bedrijfswagen, waarin ik alleen zit. In plaats van die bedrijfswagen fiscaal voordelig te maken, zou de overheid er goed aan doen om het voor bedrijven voordelig te maken om zich in het centrum van een stad te vestigen. In het centrum van Brussel staat nogal wat kantoorruimte leeg, dat zie je meteen wanneer je uit Brussel-Zuid, -Centraal of -Noord komt. Die twee puntjes met elkaar verbinden: dat is toch geen rocket science?





Ik ben het moe gehoord, het gewauwel over zuurstof voor onze economie. Het geklaag over de vakbonden die het land platleggen. Het gedaas over te hoge belastingen. Het getier over luie leefloners en mensen die 'gewoon niet meer willen werken'. Dé vraag is: hoe zorgen we ervoor dat mensen op tijd op hun werk raken? Het is een boerenvraag. Maar krijg ze maar eens gesteld en beantwoord in dit land van blikken slakken

N-Vb
16 januari 2017, 17:45
'Met de trein of met de auto, op tijd op het werk raken is stilaan onmogelijk geworden'

'Hoe zorgen we ervoor dat mensen op tijd op hun werk geraken?' Het is een boerenvraag, maar krijg ze maar eens beantwoord in dit land van blikken slakken', schrijft Knack-journalist Simon Demeulemeester.

'Met de trein of met de auto, op tijd op het werk raken is stilaan onmogelijk geworden'



Zodra het even regent, slibben onze snelwegen dicht. Zodra er wat sneeuw valt, staan de treinen stil. Zodra er twee auto's tegen elkaar aan botsen, staat er 40 kilometer file. De hardwerkende Vlaming is wat zijn mobiliteit betreft de hardgejoste Vlaming geworden: het is zo goed als onmogelijk geworden om op tijd op het werk te raken.

Wie om 9.00 uur op kantoor in Brussel wil staan, weet al jaren dat dit een naïeve illusie is. Toen ik vijf jaar geleden begon te werken, kreeg ik van collega's de raad mee om voor 6.30 uur voorbij Aalst te zijn. Vandaag moet je er al om 6.00 uur voorbij zijn, of je verliest anderhalf uur.

Het Vlaams Verkeercentrum trok eerder deze maand aan de alarmbel: onze files waren nooit langer. In 2016 waren ze op een gemiddelde werkdag 141 kilometer lang. Dat is twee keer onze kustlijn, zes kilometer langer dan een jaar ervoor en 15 procent langer dan in 2012. Bovendien is in 2016 de filezwaarte - waarin de duurtijd van de files is meegerekend - ook gestegen, met liefst 40 procent ten opzichte van 2015.





Delen

'Met de trein of met de auto, op tijd op het werk raken is stilaan onmogelijk geworden'




Die cijfers zijn schandalig. De prognoses zijn angstaanjagend: het zal alleen maar erger worden. Het Federaal Planbureau berekende dat in er 2030 zo'n 20 procent meer auto's, 50 procent meer vrachtwagens en dubbel zoveel bestelwagens over onze snelwegen zullen rijden. Of beter: onze snelwegen in een stoet van blikken slakken zullen veranderen. Waar een automobilist zich vroeger alleen zorgen kon maken over zijn CO2-uitstoot, moet die zich vandaag afvragen hoe schadelijk het slijmspoor is dat hij achterlaat.



Draaglijke offers

Dit probleem hakt er aan twee kanten in bij de mensen. Wie voor dag en dauw thuis vertrekt, doet dat niet zelden met een schuldgevoel omdat je vrouw/man en kind achterlaat zonder ze te zien, te spreken of te kunnen kussen. Vanochtend kreeg ik vanuit een donkere kinderkamer te horen dat ik moest blijven en mee-ontbijten. Mijn zoon zal tot morgenvroeg moeten wachten om mij terug te zien, want maandag is een lange werkdag.

Dat offer zou draaglijker zijn, mocht ik aangekomen zijn op het uur dat mijn gps aangaf toen ik vertrok om 6.02 uur: 7.00 uur. Er schuilt veel ouderwets arbeidsgenoegen in vroeg beginnen.





Delen

'Waar een automobilist zich vroeger alleen zorgen kon maken over zijn CO2-uitstoot, moet die zich vandaag afvragen hoe schadelijk het slijmspoor is dat hij achterlaat.'



Dat pakte even anders uit. Ik kwam aan om 8.23 uur. Dat is 2 uur en 21 minuten rijden. Twee uur en eenentwintig minuten. Over 80 kilometer. Ik ben dus voor niets om 5.15 uur opgestaan, heb voor niets mijn zoon teleurgesteld en mijn vrouw gestoord tijdens de laatste uurtjes dat ze kon slapen. Ik ben niet beloond voor een inspanning. En laat net dat de kern van de drang tot vooruitgang zijn.





Vandaag was het een ongeval dat voor anderhalf uur file zorgde. Je kunt daar mild over zijn: niemand voorziet dat, en de gevolgen zijn vaak zwaar. Maar morgen zal het de regen zijn, overmorgen misschien de sneeuw.




Afstraffing


Idem als ik het vermetele idee zou hebben om met de trein te komen. Is het te warm, dan zetten de sporen uit. Te koud? Dan krimpen ze. Waait het, dan komt er een kabel naar beneden. Alsof je elke dag het Lucky Luke-album De spoorweg door de prairie naspeelt, waarin de cowboy desperado's, Blauwvoet-indianen en ravijnen moet trotseren.



Als niets van dat alles gebeurt, dan heb je maar 10 minuten vertraging. Maar 10 minuten, maar wel elke dag. Zonder uitzondering, bij elke rit. Ik zou ermee kunnen leven. Mocht dat niet het hele concept van openbaar vervoer onmogelijk maken. Ik mis altijd de aansluiting met mijn bus. Waarom zou ik dan om 6.32 uur de trein nemen, om ook maar om 9.00 uur aan te komen op kantoor? Dat is geen beloning voor een inspanning. Dat is een afstraffing. Je bent een clown. Blijf in je bed liggen, of kom te voet naar Brussel.




Alles laat vermoeden dat het beleid erop gericht is ons met de auto te doen rijden. Bedrijfswagens zijn fiscaal aantrekkelijk, op het openbaar vervoer wordt vooral bespaard. Dat maakt mensen als ik problematisch: ik woon ver van mijn werk en overbrug die afstand met een bedrijfswagen, waarin ik alleen zit. In plaats van die bedrijfswagen fiscaal voordelig te maken, zou de overheid er goed aan doen om het voor bedrijven voordelig te maken om zich in het centrum van een stad te vestigen. In het centrum van Brussel staat nogal wat kantoorruimte leeg, dat zie je meteen wanneer je uit Brussel-Zuid, -Centraal of -Noord komt. Die twee puntjes met elkaar verbinden: dat is toch geen rocket science?





Ik ben het moe gehoord, het gewauwel over zuurstof voor onze economie. Het geklaag over de vakbonden die het land platleggen. Het gedaas over te hoge belastingen. Het getier over luie leefloners en mensen die 'gewoon niet meer willen werken'. Dé vraag is: hoe zorgen we ervoor dat mensen op tijd op hun werk raken? Het is een boerenvraag. Maar krijg ze maar eens gesteld en beantwoord in dit land van blikken slakken

kelt
16 januari 2017, 18:05
De werken zullen dus in het najaar van 2017 starten en zullen 5 jaar duren.
Veel automobilisten zijn vragende partij voor dit kostelijk project. Enfin, vanuit hun boosheid willen automobilisten sowieso investeringen in wegen, maakt niet uit wat het is of het iets opbrengt - als er maar geld tegenaan gesmeten wordt.

Ik ben benieuwd wat het resultaat van dit duur project zal zijn. Aanvankelijk heel wat verkeershinder gedurende jaren en wanneer het project uiteindelijk voltooid zal zijn dan ...

Het wordt de grootste en duurste zone 50 op de Planeet.... :-)

Het zal NIKS uitmaken...

kelt
17 januari 2017, 06:35
Ik begrijp dat het project Oosterweel juridisch aangevallen is,en wie weet wel getorpedeerd.
Blijkbaar heeft de Raad van State een groot aantal kritieken geformuleerd waardoor het MEP op de helling staat en het ganse GRUP wel eens de vuilbak in zal kunnen...als de Vlaamse Regering deze kritieken niet afdoende zal kunnen verantwoorden....
Hoeveel jaar loopt dat project ook alweer,hoeveel keer mag je hetzelfde examen doen?

Anna List
17 januari 2017, 07:36
Ik begrijp dat het project Oosterweel juridisch aangevallen is,en wie weet wel getorpedeerd.
Blijkbaar heeft de Raad van State een groot aantal kritieken geformuleerd waardoor het MEP op de helling staat en het ganse GRUP wel eens de vuilbak in zal kunnen...als de Vlaamse Regering deze kritieken niet afdoende zal kunnen verantwoorden....
Hoeveel jaar loopt dat project ook alweer,hoeveel keer mag je hetzelfde examen doen?

optie drie dus idd

Oosterweel gaat niet van start.

Dadeemelee
17 januari 2017, 09:51
optie drie dus idd

Oosterweel gaat niet van start.

Niet zo pessimistisch. Het is maar een uitstel van een paar jaar...vooraleer er een andere kink in de kabel komt.

Vrijheideerst
17 januari 2017, 10:18
Ik begrijp dat het project Oosterweel juridisch aangevallen is,en wie weet wel getorpedeerd.
Blijkbaar heeft de Raad van State een groot aantal kritieken geformuleerd waardoor het MEP op de helling staat en het ganse GRUP wel eens de vuilbak in zal kunnen...als de Vlaamse Regering deze kritieken niet afdoende zal kunnen verantwoorden....
Hoeveel jaar loopt dat project ook alweer,hoeveel keer mag je hetzelfde examen doen?

Vanin 1999.

Blue Sky
17 januari 2017, 12:55
For the dreamers:

"Zelfs de meest performante scenario's leveren een situatie op met trajecttijden die slechts vergelijkbaar zijn met de bestaande toestand." Dat schrijven de experts van de Dienst Milieueffectrapportagebeheer van de Vlaamse overheid in het plan-MER van de Oosterweelverbinding. "De scenario's kunnen de bestaande doorstromings- en bereikbaarheidsproblemen niet ten gronde oplossen."

Met Oosterweel-Noord: 24,2 minuten
(Vandaag: 21,4 minuten)

Anna List
17 januari 2017, 13:06
For the dreamers:

binnen 10 jaar, slechts 10% bijkomende vertraging ???

DOEN!!!

Micele
17 januari 2017, 13:17
binnen 10 jaar, slechts 10% bijkomende vertraging ???

DOEN!!!
Dat loont zich idd al. (ook volgens de glazen bol)

Natuurlijk kan het wegverkeer ook tegen dan afnemen (kuch beter openbaar vervoer, meer vervoer langs de waterwegen) waardoor er tijdswinst is voor het gemiddeld voertuig.

Anna List
17 januari 2017, 13:26
Dat loont zich idd al. (ook volgens de glazen bol)

Natuurlijk kan het wegverkeer ook tegen dan afnemen (kuch beter openbaar vervoer, meer vervoer langs de waterwegen) waardoor er tijdswinst is voor het gemiddeld voertuig.

ik gok eerder op zelfrijdende auto + combi van een nieuw soort Uber, waardoor het gros van privé autobezit overbodig wordt en autobewegingen veel efficiënter (door software optimaal benut) zullen gebeuren ... wat m.i. wèl tot een vermindering zou kunnen leiden.

dan nog buiten beschouwing gelaten dat zulke software zou kunnen voorstellen 'ik heb nog een passagier voor dit traject, ok om te combineren?' (in dat geval halveert de kosten (of meer dan halveren gezien er in de terugrit ook een mogelijke terugverdien zit)...

Blue Sky
17 januari 2017, 13:44
binnen 10 jaar, slechts 10% bijkomende vertraging ???

DOEN!!!

Het was eigenlijk berekend op 2020, dus wellicht zal het nog een pak erger zijn. Dit naast het feit dat het hele project een bom geld kost met nog maar eens een extra staatsschuld van een paar miljard en dan hebben we het nog niet eens gehad over de verkeerproblemen gedurende de 7 jaar dat de werken duren.

Rekeningrijden is een effectieve maatregel om bij fileproblemen het autoverkeer op de wegen te verminderen en de gemiddelde verplaatsingssnelheid te verhogen. Dat heeft de Leuvense econoom Stef Proost vandaag gezegd tijdens een studiedag. Proost verwees naar de resultaten van rekeningrijden in Londen, Stockholm en Milaan, waar de maatregel respectievelijk in 2003, 2007 en 2008 werd ingevoerd.

kelt
17 januari 2017, 19:07
Als ik een advies mag geven aan de politiek:

Laat de zaak gewoon vallen wegens overmacht,stellen we allemaal samen vast dat in dit overbevolkte land er geen grote projecten mogelijk zijn....mét-,of zonder inspraak.

De verkeersknoop zal zich door "mark!werking" moeten oplossen(en dat is niet "vanzelf",dat is door harde kosten/baten analyses bij werkgevers),niet door de illusies van "beleid" en het gemanipuleer van "het middenveld"

Blijkbaar is dat "bollenschop" stadium in het Brusselse ondertussen ook in gevaar......8-)

Blue Sky
17 januari 2017, 20:10
Als ik een advies mag geven aan de politiek:

Laat de zaak gewoon vallen wegens overmacht,stellen we allemaal samen vast dat in dit overbevolkte land er geen grote projecten mogelijk zijn....mét-,of zonder inspraak.



Dat gaat helaas niet daar de NVA er zijn speerpunt van gemaakt heeft, net zoals Dirk Van Mechelen zijn speerpunt had gemaakt van de Lange Wapper ( $$ ? ).

Dadeemelee
17 januari 2017, 20:12
Als ik een advies mag geven aan de politiek:

Laat de zaak gewoon vallen wegens overmacht,stellen we allemaal samen vast dat in dit overbevolkte land er geen grote projecten mogelijk zijn....mét-,of zonder inspraak.

De verkeersknoop zal zich door "mark!werking" moeten oplossen(en dat is niet "vanzelf",dat is door harde kosten/baten analyses bij werkgevers),niet door de illusies van "beleid" en het gemanipuleer van "het middenveld"

Blijkbaar is dat "bollenschop" stadium in het Brusselse ondertussen ook in gevaar......8-)

In de USA zou dat snel opgelost geweest zijn: Trump stuurt een simpele tweet aan de tegenstanders van Oosterweel:

Als ik u nog hoor betaalt ge 50% meer inkomensbelasting.

kelt
17 januari 2017, 21:04
In de USA zou dat snel opgelost geweest zijn: Trump stuurt een simpele tweet aan de tegenstanders van Oosterweel:

Als ik u nog hoor betaalt ge 50% meer inkomensbelasting.

Hebben wij hier niet nog ergens een JMDD in de schuif liggen?

Dat zou misschien helpen :-)

Micele
17 januari 2017, 21:06
In de USA zou dat snel opgelost geweest zijn: Trump stuurt een simpele tweet aan de tegenstanders van Oosterweel:

Als ik u nog hoor betaalt ge 50% meer inkomensbelasting.
:lol: idd JMDD for president.

kelt
24 februari 2017, 06:38
Er is sprake van een "compomis",maar ik zou het eerder een "Oosterweel correct" noemen waarbij vooral aandacht wordt geschonken aan het beter uit elkaar halen van doorgaand- ,lokaal- en haven verkeer en het minder ingewikkeld maken van knooppunten.Zelfs gedeeltelijke overkapping komt in beeld.

Met andere woorden,na meer dan een decennium "studieburelen" (ik wil niet meer weten hoeveel geld daar verbrand is)en "beslissingen" lijken actiegroepen samen met vertegenwoordigers van de Vlaamse overheid het dan maar zelf te doen..Er zal IETS moeten geplaatst worden.

Het was al een tijdje duidelijk dat het megalomane monster-betonlint zoals oorspronkelijk gedacht(ongeacht of het boven- of onder de grond zou zitten) niets fundamenteels zou oplossen ..Men was hard op weg naar het vervaardigen van de duurste "zone 50" op de planeet.

brother paul
24 februari 2017, 10:04
De werken zullen dus in het najaar van 2017 starten en zullen 5 jaar duren.
Veel automobilisten zijn vragende partij voor dit kostelijk project. Enfin, vanuit hun boosheid willen automobilisten sowieso investeringen in wegen, maakt niet uit wat het is of het iets opbrengt - als er maar geld tegenaan gesmeten wordt.

Ik ben benieuwd wat het resultaat van dit duur project zal zijn. Aanvankelijk heel wat verkeershinder gedurende jaren en wanneer het project uiteindelijk voltooid zal zijn dan ...

een minuutje
als de kennedy tunnel 60.000 auto's per dag kan slikken
als de oude tunnel 10.000 auto's per dag doet

dan kan de nieuwe tunnel toch ook wel 60.000 auto's per dag slikken

dan kun je toch verwachten dat er minder file op onderkant van antwerpen gaat staan ??

hoe kun je zelfs een capaciteitsverhogingseffect in vraag stellen ???

kelt
24 februari 2017, 12:24
een minuutje
als de kennedy tunnel 60.000 auto's per dag kan slikken
als de oude tunnel 10.000 auto's per dag doet

dan kan de nieuwe tunnel toch ook wel 60.000 auto's per dag slikken

dan kun je toch verwachten dat er minder file op onderkant van antwerpen gaat staan ??

hoe kun je zelfs een capaciteitsverhogingseffect in vraag stellen ???

Ik heb toch de indruk dat er eerder gekeken wordt naar "van waar kom je ,waar moet je naar toe en moet dat perse via deze plaats?"

Omdat het overal steeds maar bijgieten van asfalt om capaciteit te vergroten evident niet meer werkt.

Projecten,ook Oosterweel,zullen passen in een geleidelijke omschakeling naar verkeersgeleiding.Gedaan met vrij en blij te doen wat je wil,wanneer je dat wil,en waar je wil.We zijn eenvoudigweg met te veel.

Al die camera's, de tolheffing,de grote digitale infoborden,het zijn de eerste indicaties ervan.

fox
24 februari 2017, 12:40
Het enige wat ik niet begrijp is waarom iedereen gewoon in die file blijft staan. Ofwel verhuis je naar Brussel, ofwel zoek je ander werk. Maar als je elke dag 80 km enkele rit wil bollen dan ben je zelf deel van het probleem en moet je niet zagen.

brother paul
24 februari 2017, 15:12
Ik heb toch de indruk dat er eerder gekeken wordt naar "van waar kom je ,waar moet je naar toe en moet dat perse via deze plaats?"

Omdat het overal steeds maar bijgieten van asfalt om capaciteit te vergroten evident niet meer werkt.

Projecten,ook Oosterweel,zullen passen in een geleidelijke omschakeling naar verkeersgeleiding.Gedaan met vrij en blij te doen wat je wil,wanneer je dat wil,en waar je wil.We zijn eenvoudigweg met te veel.

Al die camera's, de tolheffing,de grote digitale infoborden,het zijn de eerste indicaties ervan.

een minuutje

als je DOOR BELGIE Rijdt als Hollander of Fransman, rij je bvb op de E313 momenteel door de kennedy tunnel
wie goed kijkt naar de kaart (uiteraard daarvoor moet je kijken vanbovenaf) ziet dat een hollander of fransman de HOEK afsteekt of via GPS KORTER af is via oosterweel dan via Kennedy...

Dus ik denk eerlijk gezegd dat de meerderheid inderdaad vanaf de Kenedytunnel zoals altijd een klein beetje file vertoont, automatisch omhoog zal gaan via de oosterweel...

Gans dat oosterweel dossier is hetzelfde probleem als Zaventem

een NIMBY probleem.



http://newsmonkey.be/article/76320

Blue Sky
24 februari 2017, 15:55
Het enige wat ik niet begrijp is waarom iedereen gewoon in die file blijft staan. Ofwel verhuis je naar Brussel, ofwel zoek je ander werk. Maar als je elke dag 80 km enkele rit wil bollen dan ben je zelf deel van het probleem en moet je niet zagen.

De logica zelve, helaas kunnen veel mensen niet meer logisch redeneren. Misschien komt het doordat hun hersenen aangetast worden door de uitlaatgassen door het veelvuldig file rijden.

Als kippen zonder kop en met oogkleppen op stappen ze steeds in hun wagen zodra ze zich moeten verplaatsen en wanneer anderen net hetzelfde doen, dan staan ze allemaal samen in de file elkaar voor de voeten te rijden.
Boos en gefrustreerd schoppen en slaan ze wild om zich heen; het is die minister van mobiliteit zijn schuld, het zijn de vrachtwagens, het zijn de lichten, het zijn de drempels, enz. Maar de hand in eigen boezem steken bij zichzelf komen ze nooit uit natuurlijk, hoewel ze mee staan aan te schuiven en aldus deel zijn van het probleem.

Dit is natuurlijk o.a. het gevolg van een dichtbevolkte regio met versnipperde invulling in combinatie met een echte autocultuur.

'Met de trein of met de auto, op tijd op het werk raken is stilaan onmogelijk geworden'
'Hoe zorgen we ervoor dat mensen op tijd op hun werk geraken?' Het is een boerenvraag, maar krijg ze maar eens beantwoord in dit land van blikken slakken', schrijft Knack-journalist Simon Demeulemeester.
'Met de trein of met de auto, op tijd op het werk raken is stilaan onmogelijk geworden'
Zodra het even regent, slibben onze snelwegen dicht. Zodra er wat sneeuw valt, staan de treinen stil. Zodra er twee auto's tegen elkaar aan botsen, staat er 40 kilometer file. De hardwerkende Vlaming is wat zijn mobiliteit betreft de hardgejoste Vlaming geworden: het is zo goed als onmogelijk geworden om op tijd op het werk te raken.
Wie om 9.00 uur op kantoor in Brussel wil staan, weet al jaren dat dit een naïeve illusie is. Toen ik vijf jaar geleden begon te werken, kreeg ik van collega's de raad mee om voor 6.30 uur voorbij Aalst te zijn. Vandaag moet je er al om 6.00 uur voorbij zijn, of je verliest anderhalf uur.
Het Vlaams Verkeercentrum trok eerder deze maand aan de alarmbel: onze files waren nooit langer. In 2016 waren ze op een gemiddelde werkdag 141 kilometer lang. Dat is twee keer onze kustlijn, zes kilometer langer dan een jaar ervoor en 15 procent langer dan in 2012. Bovendien is in 2016 de filezwaarte - waarin de duurtijd van de files is meegerekend - ook gestegen, met liefst 40 procent ten opzichte van 2015.
'Met de trein of met de auto, op tijd op het werk raken is stilaan onmogelijk geworden'
Die cijfers zijn schandalig. De prognoses zijn angstaanjagend: het zal alleen maar erger worden. Het Federaal Planbureau berekende dat in er 2030 zo'n 20 procent meer auto's, 50 procent meer vrachtwagens en dubbel zoveel bestelwagens over onze snelwegen zullen rijden. Of beter: onze snelwegen in een stoet van blikken slakken zullen veranderen. Waar een automobilist zich vroeger alleen zorgen kon maken over zijn CO2-uitstoot, moet die zich vandaag afvragen hoe schadelijk het slijmspoor is dat hij achterlaat.
Draaglijke offers
Dit probleem hakt er aan twee kanten in bij de mensen. Wie voor dag en dauw thuis vertrekt, doet dat niet zelden met een schuldgevoel omdat je vrouw/man en kind achterlaat zonder ze te zien, te spreken of te kunnen kussen. Vanochtend kreeg ik vanuit een donkere kinderkamer te horen dat ik moest blijven en mee-ontbijten. Mijn zoon zal tot morgenvroeg moeten wachten om mij terug te zien, want maandag is een lange werkdag.
Dat offer zou draaglijker zijn, mocht ik aangekomen zijn op het uur dat mijn gps aangaf toen ik vertrok om 6.02 uur: 7.00 uur. Er schuilt veel ouderwets arbeidsgenoegen in vroeg beginnen.
'Waar een automobilist zich vroeger alleen zorgen kon maken over zijn CO2-uitstoot, moet die zich vandaag afvragen hoe schadelijk het slijmspoor is dat hij achterlaat.'
Dat pakte even anders uit. Ik kwam aan om 8.23 uur. Dat is 2 uur en 21 minuten rijden. Twee uur en eenentwintig minuten. Over 80 kilometer. Ik ben dus voor niets om 5.15 uur opgestaan, heb voor niets mijn zoon teleurgesteld en mijn vrouw gestoord tijdens de laatste uurtjes dat ze kon slapen. Ik ben niet beloond voor een inspanning. En laat net dat de kern van de drang tot vooruitgang zijn.
Vandaag was het een ongeval dat voor anderhalf uur file zorgde. Je kunt daar mild over zijn: niemand voorziet dat, en de gevolgen zijn vaak zwaar. Maar morgen zal het de regen zijn, overmorgen misschien de sneeuw.
Afstraffing
Idem als ik het vermetele idee zou hebben om met de trein te komen. Is het te warm, dan zetten de sporen uit. Te koud? Dan krimpen ze. Waait het, dan komt er een kabel naar beneden. Alsof je elke dag het Lucky Luke-album De spoorweg door de prairie naspeelt, waarin de cowboy desperado's, Blauwvoet-indianen en ravijnen moet trotseren.
Als niets van dat alles gebeurt, dan heb je maar 10 minuten vertraging. Maar 10 minuten, maar wel elke dag. Zonder uitzondering, bij elke rit. Ik zou ermee kunnen leven. Mocht dat niet het hele concept van openbaar vervoer onmogelijk maken. Ik mis altijd de aansluiting met mijn bus. Waarom zou ik dan om 6.32 uur de trein nemen, om ook maar om 9.00 uur aan te komen op kantoor? Dat is geen beloning voor een inspanning. Dat is een afstraffing. Je bent een clown. Blijf in je bed liggen, of kom te voet naar Brussel.
Alles laat vermoeden dat het beleid erop gericht is ons met de auto te doen rijden. Bedrijfswagens zijn fiscaal aantrekkelijk, op het openbaar vervoer wordt vooral bespaard. Dat maakt mensen als ik problematisch: ik woon ver van mijn werk en overbrug die afstand met een bedrijfswagen, waarin ik alleen zit. In plaats van die bedrijfswagen fiscaal voordelig te maken, zou de overheid er goed aan doen om het voor bedrijven voordelig te maken om zich in het centrum van een stad te vestigen. In het centrum van Brussel staat nogal wat kantoorruimte leeg, dat zie je meteen wanneer je uit Brussel-Zuid, -Centraal of -Noord komt. Die twee puntjes met elkaar verbinden: dat is toch geen rocket science?
Ik ben het moe gehoord, het gewauwel over zuurstof voor onze economie. Het geklaag over de vakbonden die het land platleggen. Het gedaas over te hoge belastingen. Het getier over luie leefloners en mensen die 'gewoon niet meer willen werken'. Dé vraag is: hoe zorgen we ervoor dat mensen op tijd op hun werk raken? Het is een boerenvraag. Maar krijg ze maar eens gesteld en beantwoord in dit land van blikken slakken

Micele
24 februari 2017, 16:26
Als kippen zonder kop en met oogkleppen op stappen ze steeds in hun wagen zodra ze zich moeten verplaatsen en wanneer anderen net hetzelfde doen, dan staan ze allemaal samen in de file elkaar voor de voeten te rijden.
Boos en gefrustreerd schoppen en slaan ze wild om zich heen; het is die minister van mobiliteit zijn schuld, het zijn de vrachtwagens, het zijn de lichten, het zijn de drempels, enz. Maar de hand in eigen boezem steken bij zichzelf komen ze nooit uit natuurlijk, hoewel ze mee staan aan te schuiven en aldus deel zijn van het probleem.

Dit is natuurlijk o.a. het gevolg van een dichtbevolkte regio met versnipperde invulling in combinatie met een echte autocultuur.

Ik zie nochtans vrachtwagens en bussen ook in de file staan, dus allemaal kippen zonder kop?
vb de snelbussen naar Brussel en Antwerpen vanuit Limburg, of het openbaar vervoer ook in de file... :https://www.delijn.be/nl/vervoerbewijzen/ritkaarten-dagpassen/snellijnen-limburg.html

Maar vooral de files op de gewone hoofdwegen zullen wslk ook nefast zijn voor het OV, kiest men daar de eigen auto zal men nog meestal veel sneller/flexibeler zijn, want men is niet gebonden aan bepaalde vaste routes. Dus het aantal buspassagiers is al een tijdje over zijn hoogtepunt en blijft verder dalen:
http://www.demorgen.be/binnenland/de-lijn-verliest-opnieuw-reizigers-bb5b8d0f/

Het aantal reizigers bij De Lijn daalt voor het vijfde jaar op rij. De grootste dip zit in de losse verkoop. Er werden 3 miljoen minder tickets verkocht, of 9 procent minder dan het jaar voordien.

Wie geen abonnement heeft, betaalt sinds februari een stuk meer als hij de bus neemt. Losse kaartjes, maar ook sms-tickets werden een stuk duurder. De gevolgen laten zich merken in de reizigerscijfers. Van januari tot september 2015 werden er 3 miljoen minder kaartjes verkocht dan in dezelfde periode in 2014.

Het totale aantal ritten daalde met 0,35 procent of met 1,3 miljoen eenheden. Het verlies van de dagkaartjes wordt deels gecompenseerd door een hogere verkoop van sociale abonnementen en dagpassen.

"Maar dan nog gaat het aantal reizigers er voor het vijfde jaar op rij achteruit", zegt sp.a-fractieleider Joris Vandenbroucke, die cijfers opvroeg bij mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA). "Sinds 2011 is De Lijn 20 miljoen reizigers verloren."

'Al die mensen blijven niet thuis in hun zetel zitten. Ze nemen de auto en gaan mee in de file staan'
JORIS VANDENBROUCKE, SP.A-FRACTIELEIDER

Nederland bewijst dat voortdurende optimalisering van het hoofdwegennetwerk tot veel minder files en minder typische ongevallen leidt:
https://www.wegenwiki.nl/Lijst_van_wegenprojecten_in_Nederland

Lijst van wegenprojecten in Nederland

Dit is een overzicht van alle in uitvoering zijnde, of geplande wegenprojecten in Nederland, zowel op autosnelwegen als niet-autosnelwegen.
Uiteraard profiteert het openbaar vervoer (bus) mee van betere wegen, en de passagiers gaan vooral sneller aankomen.

brother paul
24 februari 2017, 16:28
Tuurlijk
de ambtenaren krijgen een gratis trein, dus de rest zijn kiekens
Die gaan 40 jaar met de fiets naar het werk, ttz ze rijden naar het station en pakken dan het station naar het hoofdburo die ook weer bij het station ligt en ze kunnen zo zonder de auto in het centrum van een stad op hun werk geraken

de privé krijgt uiteraard niet die gepriviligeerde plaats want dat is te duur, of die plaats bestaat gewoon niet, maar als overheid onteigen je gewoon de privé na een verloedering van een wijk en geef je de indruk datje een wijk weer bewoonbaar maakt.

Ondertussen zorg je dat er niet geinvesteerd wordt in weginfrastructuur, want waarom zou je, je kan er toch geen gebruik van maken, en diegene die het gebruiken zijn die ratten van de privé die je liever kwijt dan rijk bent. laat die maar wriemelen als ratten boven elkaar, en ondertussen kan jij gezellig verheven boven de massa met alle voorrang van dien in de trein rijden naar uw werk. De privé beslist dan van op de ring te zitten omdat de steden onbereikbaar zijn, en investeert dan in industrieparken op de rand; De privé moet dan zelf zijn vervoer organiseren en beslist dan omzijn werkvolk auto's te geven, en daar zijn sta je niet versteld de ambtenaren eventjes jaloers op/. Dus die jaloezie vertaalt hem in een taks op het gebruik van de bedrijfswagen voor het privé. TTz die privétaks compenseert meer dan volledig het privégebruik, maar voor die jaloerse ambtenaar is dat niet genoeg... Hij reist gratis naar zijn werk enjij betaalt elk jaar 3000euro voordeel in natura zo is dat normaal.

kelt
15 maart 2017, 19:14
15 maart 2017 lijkt dan de datum te zijn waarbij een akkoord bereikt werd tussen mensen die de zaak eens ECHT doorgesproken hebben(misschien zelfs wel eens met een bitsig woord er tussendoor) en geleid door een i n g e n i e u r.,NIET door een politieker of een "comité".

Hopelijk leren we in Vlaanderen hier iets van.


Na het stellen,reeds meer dan een decennium geleden van een diagnose,de groeiende verkeersknoop in- en rond Antwerpen werd de fout gemaakt ervan uit te gaan dat politici en bouwfirmas dat samen eens even zouden gaan oplossen zie...

Blijkbaar waren de voorliggende scenario's zo twijfelachtig dat zelfs eerdervernoemde groepen wel wisten dat men enkele miljarden zou "zinken" in een project waarop (of waarin) men toch weer in file zou staan....

Ere wie ere toekomt,de aktiegroepen die,feitelijk,ons aller belastingsgeld verdedigd hebben toen politici dat niet (meer) deden,maar ook een pluim voor bepaalde politici die "het geval" even uit handen gegeven hebben met de vraag een beter voorstel te produceren...


Blamage,komplete blamage,voor onze grote bouwfirma's en "studiebureau's" die het blijkbaar niet beter deden dan hun opdrachtgevers,de politici van de oude school....


Ondertussen moet ondergetekende nu zijn leven door met dat horrorbeeld in gedachten,van meer dan 10 jaar geleden,van Mieke Vogels die "danste" bij een model van een reusachtige brug die men toen over Antwerpen heen dacht te plaatsen....

Iedereen die daar toen lachend rond stond...idioten.......:-(

Zeus
15 maart 2017, 22:09
Alsof er nu niets meer in de weg staat.

Het enige wat je nodig hebt, is 1 buurtbewoner met voldoende diepe zakken voor een volgende procedureslag.

Schelfie
16 maart 2017, 12:51
Man, de wereldvreemdheid van alle betrokken partijen is weer eens om te janken.

Meer mensen aanzetten tot openbaar vervoer?
Overkappen van de ring?

Stop met die belachelijke eisen die tot niets leiden en tot nodeloze kosten.

Zorg er voor om te beginnen dat de mensen niet gedwongen worden om op de ring van die pokkenstad te rijden om ergens te geraken (idem voor Brussel). Wil ik naar Hasselt, hop via Antwerpen de E313 op. Wil ik naar Eindhoven, hop via Antwerpen de E34 op. Wil ik naar Bergen op Zoom of Vlissingen, hop via Antwerpen de A12 op. Enz...

Waar blijven die autosnelwegen om bv. de E40 in Leuven te verbinden met de E313? Dat ze godverdomme eerst werk maken van die werken en dan pas te beginnen met belachelijke zaken als het overkappen van de ring. Dan pas ga je echt auto's kunnen weren van je ringweg.

En begin godverdekke asap met de volledige omsluiting van die ring voor een vlot verkeer te bekomen, en breidt die verdomde Kennedytunnel eindelijk eens uit. Koop direct ook de Liefkenshoektunnel over van de particulieren en maak die tunnel eindelijk tolvrij. En waag het niet om die viaduct in Merksem af te breken vooraleer er een deftig alternatief is, want dat is vragen om nog meer miserie.

Mijn excuses voor het groffe taalgebruik, maar ik kan me hier zo over opwinden. De naïeviteit van sommigen is zo vreselijk dat ik regelmatig de drang voel om hun smikkel tegen het asfalt te slaan om te hopen dat hun ogen eindelijk eens zouden opengaan.

Max van Dietschland
16 maart 2017, 18:46
Alsof er nu niets meer in de weg staat.

Het enige wat je nodig hebt, is 1 buurtbewoner met voldoende diepe zakken voor een volgende procedureslag.

Klopt, daarom zou het veel moeilijker moeten worden om beroep aan te tekenen bij de Raad Van State.

Universalia
17 maart 2017, 05:50
Wat jaren geleden schreeuwde men dat diesel minder vervuilend was dan een benzine motor.

Ik geloofde daar nooit wat van en bleef een benzine wagen het voordeel van de twijfel geven qua 'vervuiling' :-D

Micele
17 maart 2017, 20:39
Wat jaren geleden schreeuwde men dat diesel minder vervuilend was dan een benzine motor.
Heb je daar ook een bron van? Wie was die "men" dan wel?

Ik geloofde daar nooit wat van en bleef een benzine wagen het voordeel van de twijfel geven qua 'vervuiling' :-D
Heb je daar nog een bron van?

Diesels zijn altijd veel meer vervuilend geweest dan benzines. Men hoeft maar de euronormen te bekijken.

Tenzij men niet weet dat CO2 GEEN luchtvervuiling is. Er is nergens sprake van CO2 bij de luchtvervuilende emissies volgens de euronormen.

Midas
19 maart 2017, 15:11
Dit Oosterweel-project wordt de nieuwste molensteen rond de nek van de Vlaamse belastingsbetaler, die nu al mag opdraaien voor alle politieke blunders van de laatste decennia. Wil men in Antwerpen een overkapping van de ring, dat ze die dan aub zelf volledig betalen. Willen ze in Antwerpen nationale wegen enkel voor lokaal verkeer gebruiken, dat ze de kostprijs daarvan zelf eerst volledig terugbetalen aan de rest van de vlaanderen.

De politiek en het bedrijfsleven zullen hun zakken kunnen vullen, en vlaanderen zal de (zware) factuur mogen betalen. En dit niet éénmaal, maar allicht 2 keer of 3 keer. Eerst mag de vlaamse burger de bouw ervan betalen, daarna mag hij via tolheffing de financiering ervan opbrengen, en daarna via taksen en belastingen het onderhoud ervan ophoesten. En daarna waarschijnlijk mogen vaststellen dat de files even lang zijn gebleven, en dat alles een maat voor niks is geweest. Behalve voor de bouwheren en hun politieke vriendjes.

kelt
19 maart 2017, 18:39
Dit Oosterweel-project wordt de nieuwste molensteen rond de nek van de Vlaamse belastingsbetaler,......................, en daarna via taksen en belastingen het onderhoud ervan ophoesten. En daarna waarschijnlijk mogen vaststellen dat de files even lang zijn gebleven, en dat alles een maat voor niks is geweest. Behalve voor de bouwheren en hun politieke vriendjes.

Ik meen te mogen stellen dat een groot onheil afgewend is dankzij de recente overeenkomsten waar logica en gezond verstand gezegevierd hebben.

Dat er enkele miljarden zullen GEINVESTEERD worden in nieuwe infrastruktuurwerken in- en om Antwerpen is al lang een gegeven.

Het heeft alleen ergerlijk veel tijd(en ja,"studie"kosten) gekost om ervoor te zorgen dat het een INVESTERING zou worden in plaats van een KOST .

Vlad
2 juni 2017, 10:32
Vorige week werden op het Antwerps districtscollege de ‘definitieve plannen’ voor de Oosterweelverbinding voorgesteld door de kabinetschef van Koen Kennis (N-VA) en iemand van de stedelijke administratie.

Op de plannen die Apache kon inkijken, staat de Oosterweelverbinding getekend zoals ze altijd is bedoeld: de omstreden ‘heavy’ versie dus en niet de ‘light’ variant die de basis vormt van het akkoord, gesloten tussen de Vlaamse Regering, Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) en de actiegroepen stRaten-generaal, Ademloos en Ringland. “Als ik dit zie, stel ik me zeer grote vragen”, reageert Wouter Van Besien (Groen).


Lees meer: https://www.apache.be/2017/06/01/oosterweel-het-wordt-buigen-of-barsten/ © Apache

Er zit precies al een haar in de soep. Ik had van bij aanvang - van het toekomstverbond bereikbaarheid en leefbaarheid - een gevoel van eerst zien en dan geloven.