PDA

View Full Version : Goed artikel over tolerantiegrens voor snelheid


brother paul
10 januari 2017, 22:24
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170110_02666222

Eindelijk eens een deftige uitleg...
Alle landen hanteren een tolerantie
En ik dacht dat die tolerantie gehanteerd werd omdat mijn kilometriek zo onnauwkeurig tekende tov van lijn gps

Het gaat blijkbaar over 6% fout op de radarmeting

Micele
10 januari 2017, 22:53
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170110_02666222

Eindelijk eens een deftige uitleg...
Alle landen hanteren een tolerantie
En ik dacht dat die tolerantie gehanteerd werd omdat mijn kilometriek zo onnauwkeurig tekende tov van lijn gps

Het gaat blijkbaar over 6% fout op de radarmeting
Wegens de minst nauwkeurige snelheidsmeting, dat hoeft dus geen radarmeting/radaropstelling te zijn. Er zijn zeker snelheidsmetingen die < 1 % nauwkeurig zijn zoals de vaste flitspalen. De minst nauwkeurige zullen wel de laserpistolen zijn (maar die zullen een hogere wettelijke tolerantiemarge hebben).
Een overzicht uit NL:
http://www.flitsservice.nl/techniek/html/controles/flitsindex.php?id=218Gatso
Multanova
Laser
Optospeed
Trajectcontrole
Vaste palen
VROS
Digitale snelheidscamera
Multa Radar C
RDD
Tolerantiemarges kunnen serieus verschillen naargelang land/politie/apparaat/aard weg/ook wegomstandigheden.
Hoe lager de marge en hoe absurder de Vmax naargelang wegbeeld hoe hoger de graaikans. :-D

Dadeemelee
10 januari 2017, 23:01
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170110_02666222

Eindelijk eens een deftige uitleg...
Alle landen hanteren een tolerantie
En ik dacht dat die tolerantie gehanteerd werd omdat mijn kilometriek zo onnauwkeurig tekende tov van lijn gps

Het gaat blijkbaar over 6% fout op de radarmeting

Het gaat ook over afwijkingen tussen labo en werkelijke omstandigheden.
De tachoafwijking moet je zelf uitmaken. Heb het eens gemeten en bij 70 zit mijn tacho er 2 km onder.

reservespeler
10 januari 2017, 23:04
Het gaat ook over afwijkingen tussen labo en werkelijke omstandigheden.
De tachoafwijking moet je zelf uitmaken. Heb het eens gemeten en bij 70 zit mijn tacho er 2 km onder.

Ook het verschil in nieuwe en oude banden.

De schoofzak
11 januari 2017, 10:47
Pas maar erg op met die technische marge.
Een vertelselke (opdat sommigen toch het zouden snappen)

Een goed afgesteld en modern toestel, meet dus niet via radar edm tot op de km juist in alle omstandigheden van weer enz.
Stel dat voor een weg van 70 per uur, de marge van het uitstekende toestel vastgesteld wordt op 5 km per uur.

Jij rijdt daar twee keer voorbij, exact aan atoom-gemeten juiste snelheid van 70 per uur.

De eerste keer slaat het toestel niet zijn beste slag, en meet .... 75. Jij wordt niet beboet.
De tweede keer slaat het toestel alweer niet zijn beste slag, en meet ...65. De flik denkt dat jij 60 rijdt, en ... jij wordt niet beboet.
Kan het eerlijker ?

Maar een snelheidsduivel met weinig verstand, denkt slim te zijn en rijdt op atoom-gementen juiste snelheid : 75. Profiterend van de "aangekondigde technische marge".
Juist ! als het toestel nog eens een prestatie binnen de normen maar net op de grens aflevert .... dan wordt 80 gemeten.
De flik denkt: 5 aftrekken voor de marge, dus boete voor snelheid aan 75.

Iets heel anders is natuurlijk de juridische marge.
Mocht een magistraat zeggen dat hij alleen achter de zware snelheidsduivels aangaat, in plaats van de boerkes die daar drie of vier per uur te snel gingen ....

.

brother paul
11 januari 2017, 11:50
Pas maar erg op met die technische marge.
Een vertelselke (opdat sommigen toch het zouden snappen)

Een goed afgesteld en modern toestel, meet dus niet via radar edm tot op de km juist in alle omstandigheden van weer enz.
Stel dat voor een weg van 70 per uur, de marge van het uitstekende toestel vastgesteld wordt op 5 km per uur.

Jij rijdt daar twee keer voorbij, exact aan atoom-gemeten juiste snelheid van 70 per uur.

De eerste keer slaat het toestel niet zijn beste slag, en meet .... 75. Jij wordt niet beboet.
De tweede keer slaat het toestel alweer niet zijn beste slag, en meet ...65. De flik denkt dat jij 60 rijdt, en ... jij wordt niet beboet.
Kan het eerlijker ?

Maar een snelheidsduivel met weinig verstand, denkt slim te zijn en rijdt op atoom-gementen juiste snelheid : 75. Profiterend van de "aangekondigde technische marge".
Juist ! als het toestel nog eens een prestatie binnen de normen maar net op de grens aflevert .... dan wordt 80 gemeten.
De flik denkt: 5 aftrekken voor de marge, dus boete voor snelheid aan 75.

Iets heel anders is natuurlijk de juridische marge.
Mocht een magistraat zeggen dat hij alleen achter de zware snelheidsduivels aangaat, in plaats van de boerkes die daar drie of vier per uur te snel gingen ....

.

ik heb nog nooit een boete gehad door bvb 55km per uur te rijden waar ik 50mag...

Micele
11 januari 2017, 12:06
Iets heel anders is natuurlijk de juridische marge. [...]
Je brengt Paul weer in de war...

Het gaat hier over de "wettelijke" marge, men mag het de juridische marge noemen.
Zolang er geen performantere metingen zijn houdt men in zich BE best aan die Belgische -6 kmh/-6%* vast, capito Schoof?

Specifiek betreft TS:
‘Afschaffing tolerantiemarge kan, op voorwaarde dat radars accurater worden’
De volledige juridische uitleg en af te trekken 6 kmh/6% marge </> 100 kmh is vastgelegd volgens COL 11/2006 via pdf-download, tekst blz 11 en cijferstabel blz 12:
http://wegcode.be/wetteksten/secties/col/col11-2006/1135-col11-2006
COL 11/2006. Strafrechtelijk beleid inzake de opsporing van snelheidsovertredingen en de richting te geven aan de vervolging ervan - Snelheid.
[28.05.2008] PDF (herziene versie 28-05-2013)
http://wegcode.be/pdf/COL/COL11-2006.pdf

In afwachting van meer performante vaststellingen van de overtredingen, wordt aanbevolen de snelheidsovertredingen vast te stellen zodra de gemeten snelheid, verminderd met die marge, de maximaal toegelaten snelheid overschrijdt.
Voor het bepalen van de richting die aan een vastgestelde snelheidsovertreding wordt gegeven, eens die vaststellingsdrempel is overschreden en voor het berekenen van het bedrag van de onmiddellijke inning of van de geldsom waarvan de betaling de strafvordering doet vervallen, wordt ook (enkel) rekening gehouden met de ruimste marge.
- - - - - - - - - - -

Bij de toepassing van de 6 % of Vmax van 100 kmh en meer, wordt afgerond op volle kilometer in het voordeel van de overtreder.

Ttz op de 120-snelweg wordt bvb geflitst vanaf 129* kmh, op de 100 snelweg echter vanaf 108 kmh. 110 kmh limiet bestaat nog niet ook daar zou het 119 zijn...
100 km/h 107 x 6 % = 6,42 km/h 108 km/h
110 km/h 118 x 6 % = 7,08 km/h 119 km/h
120 km/h 128 x 6 % = 7,68 km/h 129 km/h

Bij limieten onder de 100 kmh (marge 6 kmh wordt afgetrokken), wordt telkens pas geflitst vanaf de zevens 27, 37, 57, 67, 77, 87, 97.

Om de sancties op de snelheidsovertredingen bedoeld in de wet betreffende de politie over het wegverkeer en de uitvoeringsbesluiten te bepalen, is het dus aangewezen de (weergegeven) gemeten snelheid te verminderen met een marge (van 6 km per uur voor (weergegeven) gemeten snelheden beneden of gelijk aan 100 kilometer per uur of van 6% voor gemeten snelheden boven 100 kilometer per uur).

Bij gecorrigeerde snelheden boven de 100 km/h echter wordt de overtreding slechts vastgesteld zodra de maximaal toegelaten snelheid met meer dan een volledige km/h* wordt overschreden.

Voor wat het waard is in de Eng-wiki staan een hele hoop toerantiemarges/land (ggl-checken moet je zelf):
https://en.wikipedia.org/wiki/Speed_limits_by_country#Countries
6kmh/6 % marge ligt zowat in het gemiddelde bij de Europese landen.
Niet-Europa is men doorgaans toleranter.

De schoofzak
11 januari 2017, 14:58
ik heb nog nooit een boete gehad door bvb 55km per uur te rijden waar ik 50mag...

Wat is dat nu voor een stelling ?
Bedoelt ge nu dat er nooit boetes uitgedeeld worden voor wegen waar 50 mag, voor de snelheden van 51 tot 55 ? Op basis van jouw individuele ervaring ?

Mijn dochter kreeg er anders één, voor 51 per uur. (en dan nog met mijn auto, destijds. De ongehoorzame ...)

.

reservespeler
11 januari 2017, 16:47
Wat is dat nu voor een stelling ?
Bedoelt ge nu dat er nooit boetes uitgedeeld worden voor wegen waar 50 mag, voor de snelheden van 51 tot 55 ? Op basis van jouw individuele ervaring ?

Mijn dochter kreeg er anders één, voor 51 per uur. (en dan nog met mijn auto, destijds. De ongehoorzame ...)

.

Kan niet.
Dochter reed dan sneller, na aftrek van de foutenmarge bleef er 51 km / u over.

Dadeemelee
11 januari 2017, 17:11
Kan niet.
Dochter reed dan sneller, na aftrek van de foutenmarge bleef er 51 km / u over.

Ik denk dat die 6% slechts indicatief is en dat het van de (gerechts?) zone afhangt.

TheFourHorsemen
11 januari 2017, 17:33
Kan niet.
Dochter reed dan sneller, na aftrek van de foutenmarge bleef er 51 km / u over.

U gaat er dan van uit dat de fout 0 was.

Indien de foute meting in die situatie even groot was als de foutenmarge, kan het wel degelijk dat men voor 51 km/u wordt geflitst, toch?

Bobke
11 januari 2017, 18:33
Wat is dat nu voor een stelling ?
Bedoelt ge nu dat er nooit boetes uitgedeeld worden voor wegen waar 50 mag, voor de snelheden van 51 tot 55 ? Op basis van jouw individuele ervaring ?

Mijn dochter kreeg er anders één, voor 51 per uur. (en dan nog met mijn auto, destijds. De ongehoorzame ...)

.
Hoe weet ge hoe snel uw dochter reed?
Ook uw snelheidsmeter heeft een fout.

Micele
11 januari 2017, 19:43
Ik denk dat die 6% slechts indicatief is en dat het van de (gerechts?) zone afhangt.

Neen en het is altijd 6 kmh dat afgetrokken wordt bij limieten onder de 100 kmh, de COL 11/ 2006 is overduidelijk.

Radaropstellingen zoals Gatso-24 bvb worden namelijk ingesteld op de Vmax + marge. Dus bij een limiet van 50 kmh gaat de instelling op 0|5|7| staan of bij 57 kmh gaat de flits pas af en wordt er pas geregistreerd gemeten, wil je een foto van een Gatso 24 ?

Voila, hieronder staan "de selecties" op 0|8|7| voor vrachtwagens-bovenaan, en onderaan 1|0|8| voor wagens-onderaan, als je slim genoeg bent weet je de limieten die daar geldig zijn incl. tolerantiemarge, zelfs het land.

http://i65.tinypic.com/eqef4i.png
http://www.pistonheads.com/gassing/topic.asp?h=0&f=10&t=1568283

This is the control unit from a Gatso Type 24 - different trigger speeds can be set for different vehicle types (in the picture, it's 87 km/h for lorries and 108 km/h for cars).
Indien die 87 kmh in de display een meting was van een vrachtwagen heeft die in theorie een boete voor 1 kmh te snel. (87-6 kmh marge)

Deze hieronder staat op 2x 0|8|7| of vrachtwagens/auto´s idem, in welk land mogen de vrachtwagens en auto´s even snel op gewone wegen met algemene limiet 80 kmh en is de totale marge 6 kmh? ;-)
http://www.radarlaser.com.au/Images/Gatso_24-Control.jpg

De schoofzak
11 januari 2017, 21:30
Hoe weet ge hoe snel uw dochter reed?
Ook uw snelheidsmeter heeft een fout.

Ja, ik zal het nog eens vier keer uitleggen.

.

Micele
11 januari 2017, 21:43
Ja, ik zal het nog eens vier keer uitleggen.

.
Uw dochter reed gemeten 57 kmh na aftrek correctiemarge is dat idd 51 kmh, 50 kmh mag men.
Uw dochter kreeg dus een O.I. van 50 € of later een M.S van 60 €, betaalt men niet => rechtbank.

Voor gemeten 51 �* 56 kmh kan men geen boete krijgen, bron:
http://wegcode.be/pdf/COL/COL11-2006.pdf tabel blz 12, uitleg blz 11.

Version révisée – Herziene versie 28.05.2013 page 12 -- COL 11/2006

Vmax | Louter technische marge | Gemeten snelheid vanaf dewelke het misdrijf wordt vastgesteld

50 km/h | . . . 6 km/h . . . | 57 km/h

Nog een referte:
http://www.wegcode.be/boeteberekening

Toegelaten snelheid: 50 Gemeten snelheid: 57

Resultaat van de berekening :
De toegelaten snelheid voor uw voertuig op de door u opgegeven weg is 50
Uw gereden snelheid na toepassing van de marge is 51

Mogelijke gevolgen (enkel voor deze overtreding):
Onmiddellijke inning
50€
Minnelijke schikking
60€
Rechtbank
60-3000€
Geen dank voor de 5e uitleg. ;-)

En voor de diegene die het interesseert die louter technische marge van 6 kmh/6 % haalt men uit dit KB:
http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/kb-121010/1643-bijlage2

12 OKTOBER 2010. - Koninklijk besluit betreffende de goedkeuring, de ijking en de installatie van de meettoestellen gebruikt om toezicht te houden op de naleving van de wet betreffende de politie over het wegverkeer en haar uitvoeringsbesluiten.
Bijlage 2
TECHNISCHE VOORSCHRIFTEN VOOR DE SNELHEIDSMETERS

1. Toepassingsgebied

De onderhavige technische voorschriften zijn van toepassing op alle toestellen die de mogelijkheid bieden de snelheid van voertuigen in het verkeer of de gemiddelde snelheid van voertuigen op een specifiek traject te meten, evenals voor de rollentestbanken (de algemene voorschriften, de maximaal toelaatbare fouten en proeven op beïnvloedingsfactoren en storingen die van toepassing kunnen zijn), die indirect een snelheid meten teneinde de klasse van tweewielige voertuigen te bepalen.

2. Regels voor een correcte werking

2.1. Zekerheid bij de identificatie van het voertuig

De snelheidsmeter moet uitgerust zijn met een onderscheidingsvermogen voor de rijzin.

2.2. Onbemande werking
[...]

4. Proeven

4.1 Overeenstemmingproeven aan de voorschriften voorzien in punt 2 van bijlage 1

4.2 Metrologische proeven in het laboratorium, om het volgende te bepalen :

1° de foutenkromme in functie van de snelheid;

2° de nauwkeurigheid van de waarde van de gesimuleerde snelheden, via de interne kalibratie indien van toepassing

3° voor snelheidsmeters gebaseerd op het Doppler-effect, de nauwkeurigheid van het vizier, het stralingsdiagram van de antenne en de stabiliteit van de frequentie van de uitgezonden golven, met eerbiediging van de voorschriften van de aanbeveling OIML R 91.

Voor de proeven in laboratorium, zijn de maximaal toelaatbare fouten :

1° +10% voor snelheden onder de 30 km/h;

2° +3 km/h voor snelheden van 30 km/h tot 100 km/h;

3° +3 % voor snelheden boven de 100 km/h.

4.3 Proeven aangaande de effecten van invloedsfactoren en storingen

De uit te voeren proeven en de bijhorende criteria voor aanvaarding zijn beschreven in punt 9 van bijlage 1.

4.4. Metrologische proeven op de weg (uit te voeren na de metrologische proeven voorzien in het laboratorium)

De metrologische proeven moeten aangevuld worden met een proef in omstandigheden die overeenkomen met het werkelijke verkeer.

De foutverdeling moet opgemaakt worden voor veranderlijke snelheden, veranderlijke dichtheden van het verkeer en indien mogelijk voor verschillende temperaturen.

De gemiddelde fout van alle resultaten mag de + 3 km/h niet overschrijden.

Voor een modelgoedkeuring moeten 500 metingen worden uitgevoerd, waarbij geen enkele positieve fout groter mag zijn dan :

1° 20 % voor snelheden onder de 30 km/h;

[B]2° 6 km/h voor snelheden van 30 km/h tot 100 km/h;

3° 6 % voor snelheden boven de 100 km/h.

Het systeem dat gebruikt wordt voor de vergelijkingsmetingen moet een meetonzekerheid hebben die minstens drie maal beter is, dan deze van de snelheidsmeter die wordt getest.
[...]

Bobke
11 januari 2017, 21:55
Ja, ik zal het nog eens vier keer uitleggen.

.
Spaar u de moeite het is ons duidelijk.
Uw dochter reed 57
57 - 6 is dus nog 51
Op uw kmteller zal dat waarschijnlijk iets in de buurt van 62 geweest zijn.
Idd 57 dus

Micele
11 januari 2017, 22:04
Spaar u de moeite het is ons duidelijk.
Uw dochter reed 57
67 - 6 is dus nog 51
Op uw kmteller zal dat waarschijnlijk iets in de buurt van 62 geweest zijn.
Idd Bobke (maar het is wel 57 - 6 )

TheFourHorsemen
12 januari 2017, 08:32
Spaar u de moeite het is ons duidelijk.
Uw dochter reed 57
57 - 6 is dus nog 51
Op uw kmteller zal dat waarschijnlijk iets in de buurt van 62 geweest zijn.
Idd 57 dus

Maar de teller heeft een foutenmarge. Het kan dus perfect zijn dat ze effectief maar 53 ofzo reed.

Gereden snelheid = 53. Stel de meter heeft gemeten met een foutenmarge van 4, dan is de gemeten snelheid 57.

57 - 6 = 51

Het kan dus zijn dat de dochter een boete kreeg omdat ze bijvoorbeeld 53 aan het rijden was.

Men hanteert bewust een foutenmarge omdat een fout niet uit te sluiten valt. Men kan er dus niet zonder meer van uitgaan dat de meting 100% correct was!

Dadeemelee
12 januari 2017, 09:12
Maar de teller heeft een foutenmarge. Het kan dus perfect zijn dat ze effectief maar 53 ofzo reed.

Gereden snelheid = 53. Stel de meter heeft gemeten met een foutenmarge van 4, dan is de gemeten snelheid 57.

57 - 6 = 51

Het kan dus zijn dat de dochter een boete kreeg omdat ze bijvoorbeeld 53 aan het rijden was.

Men hanteert bewust een foutenmarge omdat een fout niet uit te sluiten valt. Men kan er dus niet zonder meer van uitgaan dat de meting 100% correct was!

Dat heb ik nog nooit meegemaakt, een tacho die te lage snelheid aangeeft. Dan stonden er verkeerde banden op die auto.

TheFourHorsemen
12 januari 2017, 09:14
Dat heb ik nog nooit meegemaakt, een tacho die te lage snelheid aangeeft. Dan stonden er verkeerde banden op die auto.

Maar als het nooit gebeurt, waarom hanteert men dan een foutenmarge?

Ik ken er absoluut niets van, vandaar dat ik me die vraag stelde.

De schoofzak
12 januari 2017, 09:18
Spaar u de moeite het is ons duidelijk.
Uw dochter reed 57
57 - 6 is dus nog 51
Op uw kmteller zal dat waarschijnlijk iets in de buurt van 62 geweest zijn.
Idd 57 dus

Neen dus.
Ze reed 51, maar de meter gaf 57 aan. De flikken gaven haar 6 km cadeau.

En dat ze moest betalen, vind ik maar zeer logisch.
Je moet ergens een grens trekken.

Alleen zie ik die grens liever zoals vb. in Nederland, waar men voor minieme snelheidsovertredingen ook miniemere bedragen aanrekent.

En geen probleem voor rijbewijs met punten. Zelfs voor 51 per uur, één puntje, dat er gelijk een banpunt vb. een jaar op blijft staan;
tegenover voor zwaardere snelheidsovertredingen, meer banpunten en langere bantijd.

.

Dadeemelee
12 januari 2017, 09:18
Maar als het nooit gebeurt, waarom hanteert men dan een foutenmarge?

Ik ken er absoluut niets van, vandaar dat ik me die vraag stelde.

Dat is de foutenmarge op de meting door de politie.

Voor de afwijking van je tacho ben je zelf verantwoordelijk.
De fabrikant regelt die meestal te hoog af om geen reclamaties te krijgen (van geflitste klanten) en om bandenslijtage te corrigeren.
Vroeger was dat gemakkelijk 10% te hoog, nu is dat meestal minder.

TheFourHorsemen
12 januari 2017, 09:29
Dat is de foutenmarge op de meting door de politie.

Voor de afwijking van je tacho ben je zelf verantwoordelijk.
De fabrikant regelt die meestal te hoog af om geen reclamaties te krijgen (van geflitste klanten) en om bandenslijtage te corrigeren.
Vroeger was dat gemakkelijk 10% te hoog, nu is dat meestal minder.

Sorry, mijn fout. In mijn bericht waar je op reageerde had ik het over de teller terwijl ik eigenlijk de snelheidsmeter van de politie bedoelde.

Wat ik bedoelde was dus dit:

Maar de meter van de politie heeft een foutenmarge. Het kan dus perfect zijn dat ze effectief maar 53 ofzo reed.

Gereden snelheid = 53. Stel de meter van de politie heeft gemeten met een foutenmarge van 4, dan is de gemeten snelheid 57.

57 - 6 = 51

Het kan dus zijn dat de dochter een boete kreeg omdat ze bijvoorbeeld 53 aan het rijden was.

Men hanteert bewust een foutenmarge omdat een fout niet uit te sluiten valt. Men kan er dus niet zonder meer van uitgaan dat de meting 100% correct was!

Bobke
12 januari 2017, 09:29
Neen dus.
Ze reed 51, maar de meter gaf 57 aan. De flikken gaven haar 6 km cadeau.
.
Dan blijft de vraag hoe ge dat weet.
Als ze inderdaad 51 reed zou ze niet geflitst worden.
Dan reed ze voor de flikken maar 45.
Wees gerust, het toestel van de flikken is geijkt, dat geeft weinig foutmarge.

De schoofzak
12 januari 2017, 10:59
Dan blijft de vraag hoe ge dat weet.
Als ze inderdaad 51 reed zou ze niet geflitst worden.
Dan reed ze voor de flikken maar 45.
Wees gerust, het toestel van de flikken is geijkt, dat geeft weinig foutmarge.

Dat geeft de foutmarge die eigen is aan het toestel, namelijk zijn gebruikte materialen en aangewende technieken.
De ijking is enkel een controle en een zerotering omdat door gebruik en tijdsverloop er afwijkingen mogelijk zijn.

.

Bobke
12 januari 2017, 11:11
Dat geeft de foutmarge die eigen is aan het toestel, namelijk zijn gebruikte materialen en aangewende technieken.
De ijking is enkel een controle en een zerotering omdat door gebruik en tijdsverloop er afwijkingen mogelijk zijn.
.
Zoals ge zegt, mogelijk zijn, niet dat ze er zijn.

Micele
12 januari 2017, 11:12
Bepaalde posten worden hier elke dag onduidelijker.

reservespeler
12 januari 2017, 12:34
Neen dus.
Ze reed 51, maar de meter gaf 57 aan. De flikken gaven haar 6 km cadeau.

En dat ze moest betalen, vind ik maar zeer logisch.
Je moet ergens een grens trekken.

Alleen zie ik die grens liever zoals vb. in Nederland, waar men voor minieme snelheidsovertredingen ook miniemere bedragen aanrekent.

En geen probleem voor rijbewijs met punten. Zelfs voor 51 per uur, één puntje, dat er gelijk een banpunt vb. een jaar op blijft staan;
tegenover voor zwaardere snelheidsovertredingen, meer banpunten en langere bantijd.

.

Maak dat de kat wijs.
En niet geijkte kilometerteller geeft steeds meer aan dan de werkelijke snelheid. Constructeurs doen dat om geen processen te krijgen van hier tot in Tokio.

reservespeler
12 januari 2017, 12:36
Dat geeft de foutmarge die eigen is aan het toestel, namelijk zijn gebruikte materialen en aangewende technieken.
De ijking is enkel een controle en een zerotering omdat door gebruik en tijdsverloop er afwijkingen mogelijk zijn.

.

Dat was 20 jaar geleden zo.
Nu is dat ding van de politie zeer juist hoor.

Micele
12 januari 2017, 12:46
Dat was 20 jaar geleden zo.
Nu is dat ding van de politie zeer juist hoor.

Ik schat 1 % als de mobiele opstelling nauwgezet uitgevoerd wordt.
Qua apparaat zelf is een 2 jaarlijkse ijking verplicht.

De schoofzak
12 januari 2017, 13:20
Dat was 20 jaar geleden zo.
Nu is dat ding van de politie zeer juist hoor.

Daar zal de dienst metrologie van de fod economie wel over beslissen.
En ik kan je verzekeren: die gaan niet over één nacht ijs.

.

brother paul
13 januari 2017, 00:53
er gaat een wereld vankennis op= die marge wordt in elk land gehanteerd.

Micele
13 januari 2017, 13:37
er gaat een wereld vankennis op= die marge wordt in elk land gehanteerd.
Maar niet die(zelfde) marge.
En sowieso is die marge bijna niets vergeleken met de absurde algemene 70 kmh in Vlaanderen, terwijl het gemiddelde in EU-28 landen 92 kmh is.

Uit een oude post:

EU-verkeersdoden/miljoen inwoners 2013 en (algemene) Vmax op hun beste 1+1 wegen zonder middenberm buiten de bebouwde kom, geen lintbebouwing, gevaarlijk kruispunt, enz..., want daar zijn al lagere limieten. (bronnen Wegenwiki, ADAC, offic. refertes via Wikipedia, andere refertes van het land zelf)

EU - Land doden+30d/milj inw. | Vmax 1+1 (personenwagens/moto´s...)

1. Zweden 28 | 100/90 kmh (steeds met borden)
2. Verenigd Kon. 29 | 97 kmh (60 mph) algemeen
3. Denemarken 32 | 90 kmh primaire 1+1 ( Primærrute ), 80 kmh algemeen
4. Nederland 34 | 100 kmh stroomwegen met groene middenmarkering, 80 kmh algemeen
5. Spanje 37 | 100 kmh met borden, algemeen 90 kmh
6. Duitsland 41 | 100 kmh algemeen
7. Ierland 42 |  100 kmh , 80 kmh secundaire smalle wegen (steeds met borden)
8. Slowakije 42 | 90 kmh algemeen
9. Finland 48 | 100 kmh primaire, 80 kmh algemeen secundaire wegen
10. Frankrijk 50 | 90 kmh algemeen
11. Cyprus 53 | 80 kmh algemeen
12. Malta 54 | 80 kmh algemeen
13. Oostenrijk 54 | 100 kmh algemeen
14. Italië 58 | 90 kmh algemeen
15. Hongarije 59 | 90 kmh algemeen
16. Estland 61 | 90 kmh algemeen
17. Slovenië 61 | 90 kmh algemeen
18. Portugal 62 | 90 kmh algemeen
19. Tsjechië 63 | 90 kmh algemeen
20. België 65 | 90 kmh-Wallonie algemeen |Vlaanderen 70 kmh algemeen sinds 1.1.2017(90 kmh is de uitzondering maar dan door borden aangegeven)
21. Griekenland 81 | 90 kmh algemeen
22. Bulgarije 82 | 90 kmh algemeen
23. Litouwen 85 | 90 kmh algemeen
24. Kroatië 86 | 90 kmh algemeen
25. Letland 86 | 90 kmh algemeen
26. Luxemburg 87 | 90 kmh algemeen
27. Polen 87 | 90 kmh algemeen
28. Roemenië 92 | 90 kmh algemeen

EU-gemiddelde 52 92 kmh afgerond

De schoofzak
13 januari 2017, 17:30
Van het Belang weet ik het niet, maar voor zover mijn zeef mij niet in de steek laat, zijn alle andere Vlaamse partijen voorstander van hetgeen nu beslist werd, namelijk dat 70 de norm wordt.
(dat geval van Middelkerke is geen politieke partij, begin niet te zagen hé).

Waarover zitten wij dan te zagen ?

.

Bobke
13 januari 2017, 17:42
Van het Belang weet ik het niet, maar voor zover mijn zeef mij niet in de steek laat, zijn alle andere Vlaamse partijen voorstander van hetgeen nu beslist werd, namelijk dat 70 de norm wordt.
(dat geval van Middelkerke is geen politieke partij, begin niet te zagen hé).

Waarover zitten wij dan te zagen ?

.
Daar was al jaren geleden sprake van om dat de regel te maken.
Voor zover ik weet was de NVA toen niet aan zet.

Micele
13 januari 2017, 21:28
Steve Stevaert begon over die algemene 70 kmh, maar toen was verkeer nog een federale bevoegdheid en geen Gewestelijke.

Steve Stunt reed natuurlijk altijd met de fiets, meer had hij niet nodig in Hasselt.
Ook de gratis bus in Hasselt heeft hij toen ingevoerd (hij was toen burgemeester, daarvoor cafébaas...)

Een 2e of derde wetsvoorstel? werd toen ingediend door Van Krunkelsven in 2002 (die was van Spirit (links-liberaal)naar VLD gegaan: https://nl.wikipedia.org/wiki/Sociaal-Liberale_Partij ):

https://www.senate.be/www/?MIval=/publications/viewPub.html&COLL=S&LEG=2&NR=1358&VOLGNR=1&LANG=nl

Dit voorstel sluit aan bij een van de krachtpunten van het mobiliteitsplan Vlaanderen, waarbij het Vlaamse Gewest een aanvraag indiende om de snelheidsbeperking op secundaire wegen terug te brengen van de huidige 90 km/u tot 70 km/u. Vlaams minister van Mobiliteit Steve Stevaert is een groot voorstander van een verlaging van de maximumsnelheid op de gewestwegen tot 70 km/u. Jammer genoeg werd die oproep niet beantwoord door de federale overheid, terwijl die maatregel het aantal verkeersslachtoffers drastisch kan verminderen, zoals ik verder zal aantonen.

Dit wetsvoorstel gaat echter verder, daar het een allesomvattende regeling inhoudt die niet enkel de gewestwegen omvat doch tevens de gemeente- en provinciewegen. Samen met de algemene regel van 70 km/u voorziet dit wetsvoorstel, in tegenstelling tot het voorstel van minister Stevaert, in de mogelijkheid om voor sommige voorrangswegen de maximumsnelheid op 90 km/u vast te leggen.

3. Motivering van de keuze voor het principe van 70 km/u op secundiare wegen [....]

brother paul
13 januari 2017, 22:52
Jullie hebben een cursus stats nodig

Je wilt geen valse beschuldiging dus je wil 95% zeker zijn dat iemand 51 reed. De meter heeft een mogelijke fout van 2%' dus ze meten 57 of 58 of 56, ze zijn dus niet zeker hoe snel je rijdt. Maar ze zijn wel 95% zeker dan je 3 x de afwijking erfgetrokken reed.. Dus ze schatten dat je 57 reed, ze trekken daar 6km van af en zijn dus zeker dat je 51 reed

Welke is de mogelijke fout. Ze kunnen ofwel op papier gezet hebben dat je 50 reed, ofwel 52 reed maar meer zal,die,fout nooit zijn of die afwijking zal nooit groter zijn dan 52


Moesten ze apparatuur hebben die zegt dat je 51,2 km per uur rijdt, dan pas zou de situatie akelig nauwkeurig worden, dan rij je echt maximaal 51,8 km per uur en heb je uw boete met een overtreding van nauwelijks 1 km per uur teveel.
Nu het akelige ervan is dat er geen enkele tachograaf zo nauwkeurig meet, geen enkele gps die de consument kan kopen meet zo,nauwkeurig

Dus vanaf je met dergelijke nauwkeurigheid begint te werken wordt het immens moeilijk voor de burger. Want. Dan kun je op uw tachograaf zo nauwkeurig,mogelijk schatten dat je 52 km per uur rijdt, en het ene moment heb je uw boet e en de ander dag heb je geen boete...

Bobke
13 januari 2017, 23:05
Jullie hebben een cursus stats nodig

Je wilt geen valse beschuldiging dus je wil 95% zeker zijn dat iemand 51 reed. De meter heeft een mogelijke fout van 2%' dus ze meten 57 of 58 of 56, ze zijn dus niet zeker hoe snel je rijdt. Maar ze zijn wel 95% zeker dan je 3 x de afwijking erfgetrokken reed.. Dus ze schatten dat je 57 reed, ze trekken daar 6km van af en zijn dus zeker dat je 51 reed

Welke is de mogelijke fout. Ze kunnen ofwel op papier gezet hebben dat je 50 reed, ofwel 52 reed maar meer zal,die,fout nooit zijn of die afwijking zal nooit groter zijn dan 52


Moesten ze apparatuur hebben die zegt dat je 51,2 km per uur rijdt, dan pas zou de situatie akelig nauwkeurig worden, dan rij je echt maximaal 51,8 km per uur en heb je uw boete met een overtreding van nauwelijks 1 km per uur teveel.
Nu het akelige ervan is dat er geen enkele tachograaf zo nauwkeurig meet, geen enkele gps die de consument kan kopen meet zo,nauwkeurig

Dus vanaf je met dergelijke nauwkeurigheid begint te werken wordt het immens moeilijk voor de burger. Want. Dan kun je op uw tachograaf zo nauwkeurig,mogelijk schatten dat je 52 km per uur rijdt, en het ene moment heb je uw boet e en de ander dag heb je geen boete...
Die is heus wel nauwkeurig, alleen hoe bewijs je dat?
Zolang een vet betaalde advokaat een rechter kan overtuigen dat er kans bestaat dat er foutief gemeten is gaat ge vrijuit.

brother paul
14 januari 2017, 08:43
Die is heus wel nauwkeurig, alleen hoe bewijs je dat?
Zolang een vet betaalde advokaat een rechter kan overtuigen dat er kans bestaat dat er foutief gemeten is gaat ge vrijuit.

Waar heb jij ooit een tachograaf gezien op uw auto waar er staat u rijdt 57.2km/ u ? Die nauwkeurigheid bestaat gewoonweg niet enis ook belachelijk uw banden slijten af.

Een gps mag nog 10 sattelieten gebruiken om uw snelheid te meten, waar komt uw snelheid uit ,je ziet een getal +-2km/u je hebt uw echte snelheid maar terug met een serieuze foutmarge.

Dus vergeet dat je nauwkeurig kunt uw snelheidbepalen zodanig dat je mensen moet beginnen verbaliseren met 1km/u afwijking op hun eigen instrument, terwijl je daar met een Lidar bvb zit te bepalen dat je 57,24km/u reed...

Bobke
14 januari 2017, 09:45
Waar heb jij ooit een tachograaf gezien op uw auto waar er staat u rijdt 57.2km/ u ? Die nauwkeurigheid bestaat gewoonweg niet enis ook belachelijk uw banden slijten af.

Een gps mag nog 10 sattelieten gebruiken om uw snelheid te meten, waar komt uw snelheid uit ,je ziet een getal +-2km/u je hebt uw echte snelheid maar terug met een serieuze foutmarge.

Dus vergeet dat je nauwkeurig kunt uw snelheidbepalen zodanig dat je mensen moet beginnen verbaliseren met 1km/u afwijking op hun eigen instrument, terwijl je daar met een Lidar bvb zit te bepalen dat je 57,24km/u reed...
Juist, maar we hebben die nauwkeurigheid niet nodig om geen foutmarge van 10% te gebruiken.

Dadeemelee
14 januari 2017, 09:59
Ik denk dat de politie zich helemaal niks aantrekt van de nauwkeurigheid van uw tacho. Die 6% is gewoon om hen juridisch safe te zetten voor de afwijking van hun meettoestel. Is gebaseerd op de performantie van oudere meettoestellen.
Waarom zouden ze dat trouwens aanpassen? 70 of 72 reëel gereden, maakt niet veel uit

Henri1
14 januari 2017, 10:57
Het is hoogtijd dat de snelheidsbeperking op autosnelwegen in België afgeschaft wordt, het maakt onze snelwegen niet veiliger.

Beste bewijs hiervoor is Duitsland. De snelle Autobahnen horen wat veiligheid betreft tot de beste van de wereld.

DewareJakob
14 januari 2017, 11:28
Dat heb ik nog nooit meegemaakt, een tacho die te lage snelheid aangeeft. Dan stonden er verkeerde banden op die auto.

Ik denk ook dat het voor de constructeur bepaald is dat een snelheidsmeter nooit te weinig mag aangeven. Het type toegelaten banden staat trouwens op het gelijkvormigheidsattest aangegeven. Dus een auto (technisch en wettelijk in orde) met 120 km/u op de teller zal nooit sneller dan die 120 km/u rijden, maar altijd ietsje minder snel.

DewareJakob
14 januari 2017, 11:38
Het is hoogtijd dat de snelheidsbeperking op autosnelwegen in België afgeschaft wordt, het maakt onze snelwegen niet veiliger.

Beste bewijs hiervoor is Duitsland. De snelle Autobahnen horen wat veiligheid betreft tot de beste van de wereld.

In Duitsland zijn de stukken waar je altijd onbeperkt mag rijden ook eerder... beperkt... en zijn er veel variabele verkeersborden, of beperkingen die enkel tellen bij nat wegdek.
Hier sneller dan 120? Op sommige autosnelwegen zou een hogere snelheid hier wel te verdedigen zijn; als je op de E42 rijdt tussen Verviers en Sankt Vith bijvoorbeeld, (E40 tussen Leuven en Loncin vaak ook) zie je soms maar sporadisch ander verkeer en is 120 km/u eentonig. Op andere plaatsen is 120 km/u wel toegelaten, maar te vaak onverantwoord.
Het verschil dat in Frankrijk gemaakt wordt op de toegelaten snelheid bij droog- of regenweer, vind ik niet slecht. Wordt daar trouwens bij de vaste flitsinstallaties rekening mee gehouden?