PDA

View Full Version : Snelsoepen


eno2
15 januari 2017, 14:21
Verse Snelsoep 1

Een paar stukken pompoen (1.5€)
Lupines in conserven of plastic verpakking in hun vocht (1€ voor twee of drie keer). Ik mix die in een weinig eigen vocht tot een crème, die de soep erg romig maakt.
Een pakje 11-groenten soeppoeier voor de smaak (0.7€)

20' koken in een grote soepketel.

Geeft voor drie dagen heerlijke verse soep �* volonté aan 0.8€ per dag.

BigF
15 januari 2017, 14:28
Een paar stukken pompoen (1.5€)
Lupines in conserven of plastic verpakking in hun vocht (1€ voor twee of drie keer). Ik mix die in een weinig eigen vocht tot een crème, die de soep erg romig maakt.
Een pakje 11-groenten soeppoeier voor de smaak (0.7€)

20' koken in een grote soepketel.

Geeft voor drie dagen heerlijke verse soep �* volonté aan 0.8€ per dag.

Verse?

eno2
15 januari 2017, 14:33
Verse?

Lupines zijn zeer proteïnenrijke peulvruchten. Peulvruchten "vers" dwz "gedroogd", dienen urenlang gekookt te worden. Dat deed ik vroeger maar nu al lang niet meer. Die lupines in conserven zijn dus voorgekookt.

Xenophon
15 januari 2017, 14:35
Lupines zijn zeer proteïnenrijke peulvruchten. Peulvruchten "vers" dwz "gedroogd", dienen urenlang gekookt te worden. Dat deed ik vroeger maar nu al lang niet meer. Die lupines in conserven zijn dus voorgekookt.

We hebben het toch over de bloemen hé?

eno2
15 januari 2017, 14:38
We hebben het toch over de bloemen hé?

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQPxIMUFEYJqZshtUv16aSKcqXnkJeg8 Gske6dOgiUoYDi6X53Hdg
Gele lupinebonen, soms ook

Witte Lupine of paarse lupinebonen.

Altramuces in het Spaans.

Hoe smaakt lupine?
Lupinebonen smaken licht notig en minder melig dan andere bonen. De smaak komt in de buurt van kikkererwten en tuinbonen. De beet is stevig. Met wat zout en kruiden (bijvoorbeeld cayennepeper en peterselie) kan de gekookte lupineboon goed als snack gegeten worden.

Dat kan, maar als snack of afzonderlijk eet ik ze nooit

reservespeler
15 januari 2017, 16:15
Verse Snelsoep 1

Een paar stukken pompoen (1.5€)
Lupines in conserven of plastic verpakking in hun vocht (1€ voor twee of drie keer). Ik mix die in een weinig eigen vocht tot een crème, die de soep erg romig maakt.
Een pakje 11-groenten soeppoeier voor de smaak (0.7€)

20' koken in een grote soepketel.

Geeft voor drie dagen heerlijke verse soep �* volonté aan 0.8€ per dag.

Wij maken onze verse soep met diepvriesgroenten (opletten, deze mag je niet laten ontdooien, maar moet je in bevroren toestand aan het kokende water toevoegen (anders mag je ze later niet meer invriezen).
Wij durven al eens bouillon trekken van een mergpijp, een kip of ne varkensknook.
De kostprijs van de soep hebben wij nog nooit berekend. Wat is trouwens 32 frank per dag? Is dat voor één persoon, is dat voor een heel gezin? Wat is �* volonté ? Is dat bij het ontbijt soep, bij het middageten soep en bij het avondeten soep en als tussendoortje voor de afwisseling soep?

Zet hier een prijs per liter soep, dan kunnen we iets of wat vergelijken.


Wij hebben zeer veel afwisseling in de soepen die wij maken, als we de soepweek hebben, maken we dagelijks verse soep. De overblijvende soep doen we in bakjes en die gaan de vriezer in.

Bobke
15 januari 2017, 16:19
We hebben het toch over de bloemen hé?

De vruchten.

eno2
15 januari 2017, 16:46
Wij maken onze verse soep met diepvriesgroenten (opletten, deze mag je niet laten ontdooien, maar moet je in bevroren toestand aan het kokende water toevoegen (anders mag je ze later niet meer invriezen).
Wij durven al eens bouillon trekken van een mergpijp, een kip of ne varkensknook.
De kostprijs van de soep hebben wij nog nooit berekend. Wat is trouwens 32 frank per dag? Is dat voor één persoon, is dat voor een heel gezin? Wat is �* volonté ? Is dat bij het ontbijt soep, bij het middageten soep en bij het avondeten soep en als tussendoortje voor de afwisseling soep?

Zet hier een prijs per liter soep, dan kunnen we iets of wat vergelijken.


Wij hebben zeer veel afwisseling in de soepen die wij maken, als we de soepweek hebben, maken we dagelijks verse soep. De overblijvende soep doen we in bakjes en die gaan de vriezer in.

Allereerst: Ik heb weeral eens de draadtitel gerateerd. Het had moeten luiden: Veganische snelsoepen. Ik ben veganist.

Je vriest dus diepvries toch terug in na bereiding. Klink niet best...

Kostprijs: Ik hoef er ook niet naar om te kijken. Maar uiterst goedkoop is deze soep wel voor lage budgetten.

Ik heb nu speciaal eens een waterfles gebruikt om het volume soep na te meten: 5 liter soep is dat aan ~2.8€ . Dat is 56 cent per liter. Ik kook daar mijn rijst in en mijn spaghetti. Anders kreeg ik, alleen levende, die soep niet op in drie dagen, . Langer bewaren is niet aangewezen.

Ja, ik drink soep bij de boterhammen, dat is twee of drie keer per dag.

Maar er is niet altijd soep.

Rahowa
15 januari 2017, 17:29
Lupines zijn zeer proteïnenrijke peulvruchten.

Lupines zijn ook goed paardenvoer.

eno2
15 januari 2017, 17:39
Lupines zijn ook goed paardenvoer.
Absoluut

reservespeler
15 januari 2017, 18:48
Allereerst: Ik heb weeral eens de draadtitel gerateerd. Het had moeten luiden: Veganische snelsoepen. Ik ben veganist.

Je vriest dus diepvries toch terug in na bereiding. Klink niet best...

Kostprijs: Ik hoef er ook niet naar om te kijken. Maar uiterst goedkoop is deze soep wel voor lage budgetten.

Ik heb nu speciaal eens een waterfles gebruikt om het volume soep na te meten: 5 liter soep is dat aan ~2.8€ . Dat is 56 cent per liter. Ik kook daar mijn rijst in en mijn spaghetti. Anders kreeg ik, alleen levende, die soep niet op in drie dagen, . Langer bewaren is niet aangewezen.

Ja, ik drink soep bij de boterhammen, dat is twee of drie keer per dag.

Maar er is niet altijd soep.

Er is geen enkel probleem om diepvries terug in te vriezen na bereiding.
Enkele dingen moet je in acht nemen:

Vlees moet gebakken of gekookt worden (door en door gaar).
Groenten mogen niet ontdooien maar moeten rechtstreeks gekookt of gestoofd worden.


Dan is er geen enkel probleem voor de gezondheid.

Eduard Khil
15 januari 2017, 19:45
Verse Snelsoep 1

Een paar stukken pompoen (1.5€)
Lupines in conserven of plastic verpakking in hun vocht (1€ voor twee of drie keer). Ik mix die in een weinig eigen vocht tot een crème, die de soep erg romig maakt.
Een pakje 11-groenten soeppoeier voor de smaak (0.7€)

20' koken in een grote soepketel.

Geeft voor drie dagen heerlijke verse soep �* volonté aan 0.8€ per dag.

ga terug naar uw eigen forum, ouwe

quercus
15 januari 2017, 19:55
ga terug naar uw eigen forum, ouwe
:lol:

Eet je niet graag pompoensoep?

eno2
15 januari 2017, 19:57
:lol:

Eet je niet graag pompoensoep?Trollen is het enige wat hij lust, hij gaat er nog eens voor de tweede keer bij doodvallen.

Eyjafjallajökull
15 januari 2017, 20:59
Trollen is het enige wat hij lust, hij gaat er nog eens voor de tweede keer bij doodvallen.

Hij gaat doodvallen van iets wat hij lust ?

De logica ontgaat me wat...

Gipsy
15 januari 2017, 21:21
Ik ben veganist.

Niet erg, niemand is perfect. Ik ben een vaginist.

Pandareus
15 januari 2017, 21:26
Niet erg, niemand is perfect. Ik ben een vaginist.

:lol:

eno2
15 januari 2017, 21:28
Niet erg, niemand is perfect. Ik ben een vaginist.
Ik ben een perfect veganist. Dat moet ik aan niemand anders vragen.

Gipsy
15 januari 2017, 21:40
Ik ben een perfect veganist. Dat moet ik aan niemand anders vragen.

De reuk en de smaak is alles. Het moet vers zijn.

eno2
15 januari 2017, 21:53
De reuk en de smaak is alles. Het moet vers zijn.

Welja. Er is zelfs nog een groot verschil tussen vers uit de winkel en bio- vers van het land. Ik heb grote perioden gekend waar dat laatste voor mij ontoegankelijk was, voor diverse redenen.

Tavek
15 januari 2017, 22:05
En toen kwam ge uw huisbazin tegen. De tijd van het foerageren was aangebroken.

Halejuia !

eno2
15 januari 2017, 22:53
Ik zou hier verse vis recht van de vissers kunnen kopen elke dag en kaas van de kaasboeren. Maar helaas...Ik ben beperkt tot fruit en groente.

eno2
20 januari 2017, 18:29
Verse vegan snelsoep 2:

Prei-pompoen-lupinesoep.


Ik maak dezelfde soep als in verse vegan snelsoep 1 met de helft pompoen maar met toevoeging van een prei op de dagen dat ik prei wil eten: dan kook ik die prei eerst 15' mee en stoof ze daarna als groente bij het menu van de dag. Ik lust heel graag gestoofde prei.

Mambo
21 januari 2017, 01:36
Brandnetelsoep.
Heel populair bij gebrek aan euro's.
Visgraatsoep...ook zoiets.

daiwa
21 januari 2017, 04:11
Brandnetelsoep.
Heel populair bij gebrek aan euro's.
Visgraatsoep...ook zoiets.

0,99 cent voor een liter dagsoep in den Aldi.
Voor die prijs ga ik voor mij alleen geen groenten staan kuisen en koken om drie dagen dezelfde soep te eten.

Hop de pot in, vuur aan en drie minuten is je soep klaar.

eno2
21 januari 2017, 13:23
0,99 cent voor een liter dagsoep in den Aldi.
Voor die prijs ga ik voor mij alleen geen groenten staan kuisen en koken om drie dagen dezelfde soep te eten.

Hop de pot in, vuur aan en drie minuten is je soep klaar.

Ik heb minstens 3l nodig om rijst en spaghetti in af te koken. In dat geval kom ik geen drie dagen rond met mijn soep. Hoe dan ook kost mijn soep de helft: 50 cent/l

Het zijn ook mijn twee geliefkoosde soepen

Als ik wil variëren zou ik dat nooit doen met andere verse groenten. Te duur. Te veel werk. Kant en klare soep kan ik hier niet kopen.

Pandareus
21 januari 2017, 14:13
zou er een einde gekomen zijn aan het gratis foerageren in de tuin van de overleden huisbazin ?