PDA

View Full Version : Gastankmisbruik


reservespeler
28 januari 2017, 09:13
Gastank inbouwen en toch niet gebruiken: tot 18.000 euro minder belastingen


http://www.hbvl.be/cnt/dmf20170128_02700344/gastank-inbouwen-en-toch-niet-gebruiken-tot-18-000-euro-minder-belastingen


BRUSSEL - De autowereld heeft een nieuw achterpoortje gevonden om belastingen te ontduiken op dure auto’s. Door er een klein gastankje van 4.000 �* 6.000 euro in te stoppen kan tot 18.000 euro uitgespaard worden. Dat schrijven Het Nieuwsblad, De Standaard en Gazet van Antwerpen zaterdag.
Rijden op gas is veel ecologischer dan op benzine of diesel. Daarom wordt dat ook fiscaal gestimuleerd.


“Stop een aardgastank in je pk-bom en betaal er geen belastingen op.” Met die boodschap promoot een autowebsite een toch wel heel oneigenlijk gebruik van de overheidssteun voor groene energie. Bovendien moet je de gastank niet gebruiken om recht te hebben op de belastingvrijstelling.

Matthias Diependaele (N-VA) ontdekte de fraude. Hij wil een minimumgrootte opleggen voor de tank om recht te hebben op lagere belastingen.

Vlaams viceminister-president Bart Tommelein (Open VLD) belooft een onderzoek naar mogelijke misbruiken. “Dit is een uitwas die vooraf niet was ingeschat”, zegt hij. Toch is het misbruik nog beperkt, denkt hij: vorig jaar werden 104 dergelijke grote auto’s ingeschreven met een gastank.


Hier zie je weer een mooi voorbeeld van hoe onze staatskas geplunderd wordt door mensen die het niet nodig hebben.

Het is nochtans vrij simpel om dit misbruik tegen te gaan.
Geef geen subsidies of aftrek op het bezit van de gastank maar op het gebruik van de gastank.
Dit kan volgens mij op twee manieren:


De gas goedkoper maken aan het tankstation, hiermee stimuleer je ook het buitenlands verbruik.
De aftrek geven na bewezen aankopen. Dit kan gemakkelijk met een tankkaart, zeker als je steeds bij dezelfde leverancier (keten) tankt. Hier heeft de buitenlandse bestuurder echter niets aan.

Hypochonder
28 januari 2017, 09:58
Dit "misbruik" is al van in het begin aan de gang. Er worden zelfs CNG installaties in auto's ingebouwd terwijl de motoren niet geschikt zijn om op CNG te rijden, ze worden enkel ingebouwd om van het fiscale voordeel te genieten.

Om dit misbruik in te perken zou men beter een beperking op de cilinderinhoud van de betreffende auto's invoeren want het is vrijwel uitsluitend bij grote motoren dat men deze regeling misbruikt.

Micele
28 januari 2017, 10:41
Gastank inbouwen en toch niet gebruiken: tot 18.000 euro minder belastingen


http://www.hbvl.be/cnt/dmf20170128_02700344/gastank-inbouwen-en-toch-niet-gebruiken-tot-18-000-euro-minder-belastingen


BRUSSEL - De autowereld heeft een nieuw achterpoortje gevonden om belastingen te ontduiken op dure auto’s. Door er een klein gastankje van 4.000 �* 6.000 euro in te stoppen kan tot 18.000 euro uitgespaard worden. Dat schrijven Het Nieuwsblad, De Standaard en Gazet van Antwerpen zaterdag.
Rijden op gas is veel ecologischer dan op benzine of diesel. Daarom wordt dat ook fiscaal gestimuleerd.


“Stop een aardgastank in je pk-bom en betaal er geen belastingen op.” Met die boodschap promoot een autowebsite een toch wel heel oneigenlijk gebruik van de overheidssteun voor groene energie. Bovendien moet je de gastank niet gebruiken om recht te hebben op de belastingvrijstelling.

Matthias Diependaele (N-VA) ontdekte de fraude. Hij wil een minimumgrootte opleggen voor de tank om recht te hebben op lagere belastingen.

Vlaams viceminister-president Bart Tommelein (Open VLD) belooft een onderzoek naar mogelijke misbruiken. “Dit is een uitwas die vooraf niet was ingeschat”, zegt hij. Toch is het misbruik nog beperkt, denkt hij: vorig jaar werden 104 dergelijke grote auto’s ingeschreven met een gastank.


Hier zie je weer een mooi voorbeeld van hoe onze staatskas geplunderd wordt door mensen die het niet nodig hebben.

Het is nochtans vrij simpel om dit misbruik tegen te gaan.
Geef geen subsidies of aftrek op het bezit van de gastank maar op het gebruik van de gastank.
Dit kan volgens mij op twee manieren:


De gas goedkoper maken aan het tankstation, hiermee stimuleer je ook het buitenlands verbruik.
De aftrek geven na bewezen aankopen. Dit kan gemakkelijk met een tankkaart, zeker als je steeds bij dezelfde leverancier (keten) tankt. Hier heeft de buitenlandse bestuurder echter niets aan.

Dit "misbruik" is al van in het begin aan de gang. Er worden zelfs CNG installaties in auto's ingebouwd terwijl de motoren niet geschikt zijn om op CNG te rijden, ze worden enkel ingebouwd om van het fiscale voordeel te genieten.

Om dit misbruik in te perken zou men beter een beperking op de cilinderinhoud van de betreffende auto's invoeren want het is vrijwel uitsluitend bij grote motoren dat men deze regeling misbruikt.

Raar, alle CNG wagens moeten toch gekeurd worden, wat gebeurt er eigenlijk op die technische keuring tijdens de emissietest?

Er vindt een emissietest plaats op die keuring, dus die motoren moeten wel degelijk op CNG draaien, en bovendien worden de emissies gemeten.

Ik neem dat krantenbericht dus met een zak zout, ofwel doet de technische keuring zijn werk niet... :?

https://www.aardgasrijder.be/autokeuring-wagen-op-cng/

Volledige informatie met betrekking tot de autokeuring van een CNG-wagen.

CNG Autokeuring

Een voertuig, uitgerust met een CNG-installatie, wordt naast de periodieke technische keuring eveneens aan een specifieke CNG-keuring onderworpen.
Deze specifieke CNG-keuring is eveneens verplicht binnen de 30 dagen na:

montage door een erkende installateur;
wijzigingen aan de installatie door een erkende installateur;
herstellingen aan de installatie door een erkende installateur;
na een visuele keuring of dichtheidsbeproeving van de reservoirs via een erkende installateur.

Wat omvat de CNG-keuring?

Administratieve keuring van:

CNG-etiket op de achterzijde van het voertuig;
montage-attest van een erkende installateur;
in voorkomend geval: R110 goedkeuringsmerk;
in voorkomend geval: attest van wijziging of verwijdering opgesteld door een erkende installateur;
in voorkomend geval: attest van visuele keuring of dichtheidsbeproeving van de reservoirs.

Technische keuring van:

De CNG-reservoirs en toebehoren (staat, bevestiging, plaatsing,..);
controle op eventuele gaslekken;
de gasdichte behuizingen;
plaatsing van de vulklep;
de drukleidingen;
de benzine-afsluitklep;
de CNG-afsluitklep;
plaatsing van de ontspanners (drukregelaars);
plaatsing van gas-luchtmenger;
plaatsing omschakelaar gas-benzine;
plaatsing manometer en brandstofmeter;
emissietest.

Om de hoeveel jaar dienen de aardgastanks gekeurd te worden?

Een wagen met CNG-tanks dient de eerste keer naar de keuring na 4 jaar, net zoals iedere andere wagen in België.

De interval om naar de autokeuring te gaan is dus niet anders dan een wagen op benzine of diesel.

Extra info: voor wagens die een plaatsing van CNG achteraf doen, zij dienen binnen 30 dagen na installatie zich aan te melden bij de autokeuring.

Over CNG wagens af-fabriek zal het hier wel zeker niet gaan, of zitten de constructeurs mee in het "Belgisch complot"? LOL.

https://sites.google.com/site/dehoaxwijzer/valse-nieuwssites

BEKENDE MEDIA DIE GEREGELD MISLEIDENDE OF FOUTE ARTIKELS PUBLICEREN

Nederlandstalige media:

Het Laatste Nieuws (HLN): hln.be (zie HoaxWiki)
Het Nieuwsblad: nieuwsblad.be (zie HoaxWiki)

Jan van den Berghe
28 januari 2017, 10:57
Hier zie je weer een mooi voorbeeld van hoe onze staatskas geplunderd wordt door mensen die het niet nodig hebben.

Hier zie ik echter een mooi voorbeeld van een overheid die niet goed nadenkt over de modaliteiten waarbinnen bepaalde zaken horen uitgevoerd te worden.

Dadeemelee
28 januari 2017, 11:02
Raar, alle CNG wagens moeten toch gekeurd worden, wat gebeurt er eigenlijk op die technische keuring tijdens de emissietest?

Er vindt een emissietest plaats op die keuring, dus die motoren moeten wel degelijk op CNG draaien, en bovendien worden de emissies gemeten.

Ik neem dat krantenbericht dus met een zak zout, ofwel doet de technische keuring zijn werk niet... :?

Over CNG wagens af-fabriek zal het hier wel zeker niet gaan, of zitten de constructeurs mee in het "Belgisch complot"? LOL.

Het was zojuist nog op het radionieuws. Het is dezelfde komedie als met hybride auto's.

Hier zie ik echter een mooi voorbeeld van een overheid die niet goed nadenkt over de modaliteiten waarbinnen bepaalde zaken horen uitgevoerd te worden.

idd

Micele
28 januari 2017, 11:41
Het was zojuist nog op het radionieuws. Het is dezelfde komedie als met hybride auto's.
En Belgium loopt weer achter op Nederland bvb waar ze subsidies op die hybrides eerst terugschroefden en per 1.1.2017 afschaffen:

http://nos.nl/artikel/2150377-dit-is-het-einde-van-de-plug-in-hybride-in-nederland.html 28 dec 2016

'Dit is het einde van de plug-in hybride in Nederland'

De benzineauto maakt een comeback ten koste van de hybride-auto. Per 1 januari vervallen alle gunstige bijtellingstarieven voor hybrides. Vooral leaserijders zullen dan weer sneller voor auto's op alleen brandstof kiezen, blijkt uit een rondgang langs een aantal grote leasemaatschappijen.

"De bijtelling op de plug-in hybrides is al een stuk teruggeschroefd en we zien dan ook dat de verkopen van het aantal hybrides flink zijn teruggevallen", zegt Martijn Versteegen van LeasePlan, marktleider in Nederland. "Volgend jaar is het helemaal voorbij met de plug-in hybride."

Per 1 januari geldt alleen nog voor een volledig elektrische auto de lage bijtelling van 4 procent. Voor #alle andere auto's geldt dan het tarief van 22 procent. De bijtelling geldt voor mensen die een auto van de zaak leasen en hem ook privé gebruiken. Ze moeten dan 22 procent van de cataloguswaarde van de auto optellen bij hun inkomen. Dus betalen ze meer inkomstenbelasting. De gunstigere tarieven zijn afgeschaft omdat de milieuwinst volgens het kabinet te gering was.


Ik heb al altijd gezegd dat enkel puur electrische auto´s het spel 100 % eerlijk spelen, ze kunnen ook niet anders.

De CNG-auto´s (of grotendeels op benzine rijdend) kun je ook nooit in dezefde pot gooien met BEV. In NL is CNG idem met benzine 22 % bijtelling:
https://www.anwb.nl/auto/autobelastingen/bijtelling

De Vlaamse? betweter-overheid zal zijn job veel beter moeten doen, maar mogen ook - eindelijk - eens over de grens kijken...

Hypochonder
28 januari 2017, 12:05
Raar, alle CNG wagens moeten toch gekeurd worden, wat gebeurt er eigenlijk op die technische keuring tijdens de emissietest?

Er vindt een emissietest plaats op die keuring, dus die motoren moeten wel degelijk op CNG draaien, en bovendien worden de emissies gemeten.

Ik neem dat krantenbericht dus met een zak zout, ofwel doet de technische keuring zijn werk niet... :?

De technische keuring doet zijn werk wel maar daar doen ze slechts een emissietest met stationaire motor of licht verhoogd toerental. Ik zei dat die motoren (meestal moderne benzine injectiemotoren) niet geschikt zijn om te rijden op CNG. Het is trouwens duidelijk dat ze dit enkel voor het fiscaal voordeel doen als je ziet dat ze een piepkleine gastank installeren. En ze hadden dit wel degelijk kunnen zien aankomen maar het is weer op zijn Vlaams geregeld: er is niet goed en niet genoeg over nagedacht.





Over CNG wagens af-fabriek zal het hier wel zeker niet gaan, of zitten de constructeurs mee in het "Belgisch complot"? LOL.

Die wagens moeten inderdaad pas na vier jaar of bij een verkoop naar de keuring.

Micele
28 januari 2017, 12:11
De technische keuring doet zijn werk wel maar daar doen ze slechts een emissietest met stationaire motor of licht verhoogd toerental.
Onbegrijpbaar, bij sjoemel CNG´s gaan ze dan niets merken?

Het is trouwens duidelijk dat ze dit enkel voor het fiscaal voordeel doen als je ziet dat ze een piepkleine gastank installeren. En ze hadden dit wel degelijk kunnen zien aankomen maar het is weer op zijn Vlaams geregeld: er is niet goed en niet genoeg over nagedacht.
Op zijn Vlaams geregeld = prutsers...

Hypochonder
28 januari 2017, 12:19
Onbegrijpbaar, bij sjoemel CNG´s gaan ze dan niets merken?


Blijkbaar niet. Bij eerlijke installateurs van CNG installaties krijg je bij veel auto's te horen dat inbouw niet mogelijk is omdat er nog geen systeem beschikbaar zou zijn voor dergelijke motoren terwijl anderen dit dan wel zouden kunnen maar dan wel met een piepkleine tank... Dan moet je niet lang nadenken om te beseffen dat er iets niet klopt he.

Micele
28 januari 2017, 12:23
Blijkbaar niet. Bij eerlijke installateurs van CNG installaties krijg je bij veel auto's te horen dat inbouw niet mogelijk is omdat er nog geen systeem beschikbaar zou zijn voor dergelijke motoren terwijl anderen dit dan wel zouden kunnen maar dan wel met een piepkleine tank... Dan moet je niet lang nadenken om te beseffen dat er iets niet klopt he.
Hopelijk gaat de overheid nu eens eindelijk nadenken... :oops:

Micele
28 januari 2017, 12:26
Het is nochtans vrij simpel om dit misbruik tegen te gaan.
Geef geen subsidies of aftrek op het bezit van de gastank maar op het gebruik van de gastank.
Dit kan volgens mij op twee manieren:


De gas goedkoper maken aan het tankstation, hiermee stimuleer je ook het buitenlands verbruik.
De aftrek geven na bewezen aankopen. Dit kan gemakkelijk met een tankkaart, zeker als je steeds bij dezelfde leverancier (keten) tankt. Hier heeft de buitenlandse bestuurder echter niets aan.

Zou de overheid dit lezen? :-)

Gaat de overheid dit aanpassen?
http://www.vlaanderen.be/nl/mobiliteit-en-openbare-werken/voertuigen/belasting-op-inverkeerstelling-en-verkeersbelasting-sinds-1-januari-2016

(geen illusies...)

kelt
28 januari 2017, 16:58
Allerbest zou zijn om enigerlei vormen van aftrek en subsidie voor enigerlei vorm van auto te stoppen.

Mensenlief,wat PRETENDEREN onze bestuurderen zich eigenlijk te bereiken zeg?

We staan allemaal,veelal gesubsidieerd, STIL :roll:

Tavek
28 januari 2017, 17:35
Die BMW i8 is trouwens de grootste klucht die er rondrijdt.

Micele
28 januari 2017, 17:47
Allerbest zou zijn om enigerlei vormen van aftrek en subsidie voor enigerlei vorm van auto te stoppen.

Mensenlief,wat PRETENDEREN onze bestuurderen zich eigenlijk te bereiken zeg?

We staan allemaal,veelal gesubsidieerd, STIL :roll:

Vlaanderen subsidieert zelf zijn files...

reservespeler
28 januari 2017, 18:12
Raar, alle CNG wagens moeten toch gekeurd worden, wat gebeurt er eigenlijk op die technische keuring tijdens de emissietest?

Er vindt een emissietest plaats op die keuring, dus die motoren moeten wel degelijk op CNG draaien, en bovendien worden de emissies gemeten.

Ik neem dat krantenbericht dus met een zak zout, ofwel doet de technische keuring zijn werk niet... :?





Over CNG wagens af-fabriek zal het hier wel zeker niet gaan, of zitten de constructeurs mee in het "Belgisch complot"? LOL.

In dat krantenbericht staat dus niets over het feit dat die wagens niet geschikt zijn.
Enkel dat er veel te kleine tanks ingebouwd worden, hierdoor zou het vermoeden al moeten bestaan dat de installatie niet gebruikt gaat worden.

Daarom subsidies geven aan de hand van het verbruik, niet op het bezit van de tank.

reservespeler
28 januari 2017, 18:15
Zou de overheid dit lezen? :-)

Gaat de overheid dit aanpassen?
http://www.vlaanderen.be/nl/mobiliteit-en-openbare-werken/voertuigen/belasting-op-inverkeerstelling-en-verkeersbelasting-sinds-1-januari-2016

(geen illusies...)

Ik heb het alvast doorgegeven.

Another Jack
28 januari 2017, 18:24
Misschien een goede aanzet om de lichte vracht ook ineens aan te pakken?

brother paul
28 januari 2017, 18:42
Wat ik niet begrijp is dat CO2 van gas minder vervuilt dan CO2 van een diesel ? iemand een idee, apart natuurlijk van de fijne stof verhaal waarom de CO2 van aardgas minder vervuilend is ?

Dadeemelee
28 januari 2017, 19:02
Wat ik niet begrijp is dat CO2 van gas minder vervuilt dan CO2 van een diesel ? iemand een idee, apart natuurlijk van de fijne stof verhaal waarom de CO2 van aardgas minder vervuilend is ?

Het is allemaal gewoon natte vingerwerk. Dat van stof is ook zo'n grap. Men heeft nu ontdekt dat de fijnsofemissies van benzines even slecht tot slechter zijn dan diesels, dus men kan alles weer overhoop gooien.

Overigens is het wel zo dat gassen in principe een properder verbranding (minder roet) geven dan vloeistoffen.

Micele
28 januari 2017, 19:48
Men heeft nu ontdekt dat de fijnsofemissies van benzines even slecht tot slechter zijn dan diesels, dus men kan alles weer overhoop gooien.
Krijg je jouw diesels niet kwijt, of waarom ben je weer aan´t liegen?

https://www.iarc.fr/en/media-centre/pr/2012/pdfs/pr213_E.pdf

Overigens is het wel zo dat gassen in principe een properder verbranding (minder roet) geven dan vloeistoffen.
En een vluchtigere lichtere brandstof zoals benzine veel zuiverder gaat verbranden als de zwaardere diesel...

Dadeemelee
28 januari 2017, 19:53
Krijg je jouw diesels niet kwijt, of waarom ben je weer aan´t liegen?

We hebben het daarover in een andere draad al gehad, je vindt de referentie naar de desbetreffende studie daar terug :)

Micele
28 januari 2017, 19:55
We hebben het daarover in een andere draad al gehad, je vindt de referentie naar de desbetreffende studie daar terug :)
Je bent aan´t liegen:

https://www.iarc.fr/en/media-centre/pr/2012/pdfs/pr213_E.pdf

Evaluation

The scientific evidence was reviewed thoroughly by the Working Group and overall it was concluded that there was sufficient evidence in humans for the carcinogenicity of diesel exhaust. The Working Group found that diesel exhaust is a cause of lung cancer (sufficient evidence) and also noted a positive association (limited evidence) with an increased risk of bladder cancer (Group 1).

The Working Group concluded that gasoline exhaust was possibly carcinogenic to humans (Group 2B), a finding unchanged from the previous evaluation in 1989.

Dat van stof is ook zo'n grap.
Waar jij de clown zijt.

Dadeemelee
28 januari 2017, 20:14
Je bent aan´t liegen:

https://www.iarc.fr/en/media-centre/pr/2012/pdfs/pr213_E.pdf

Evaluation

The scientific evidence was reviewed thoroughly by the Working Group and overall it was concluded that there was sufficient evidence in humans for the carcinogenicity of diesel exhaust. The Working Group found that diesel exhaust is a cause of lung cancer (sufficient evidence) and also noted a positive association (limited evidence) with an increased risk of bladder cancer (Group 1).

The Working Group concluded that gasoline exhaust was possibly carcinogenic to humans (Group 2B), a finding unchanged from the previous evaluation in 1989.


Waar jij de clown zijt.

Het is de Europese Commissie dit dit zegt, zijn dat leugenaars? :-D

Link draad

http://forum.politics.be/showthread.php?t=236801

Fijn stof wordt gewoonlijk vooral geassocieerd met diesel, maar de kleinste kankerverwekkende deeltjes zijn in even grote mate aanwezig bij benzine en zouden nog schadelijker voor de gezondheid zijn.

Micele
28 januari 2017, 21:32
Het is de Europese Commissie dit dit zegt, zijn dat leugenaars? :-D
Die zegt dat zeker niet. Graag een directe link van de Europese Commissie, en dan nog...

Hier krijgt de EU-commisie blijkbaar een stamp onder hun gat van hun eigen ETUI:

http://www.etui.org/News/European-Commission-fails-to-protect-workers-against-diesel-fumes

11 January 2017
European Commission fails to protect workers against diesel fumes

On 10 January, the European Commission published its second draft of the revised Directive on the protection of workers from the risks related to exposure to carcinogens or mutagens at work. The omission of diesel engine exhaust from this draft has prompted criticism by the European trade union movement.

‘The Commission’s refusal to extend the Directive’s scope of application to include diesel engine exhaust emissions or to add them to the list of limit values is a sign of capitulation to the aggressive lobbying of employers’ associations,’ noted ETUI researcher Laurent Vogel.

According to Vogel, ‘Industry lobbying efforts are based on inconsistent arguments. It is claimed that diesel fumes are no longer carcinogenic thanks to the standards which apply to new diesel engines, but this ignores the lack of scientific studies currently available to confirm the purported absence of cancer risk from the fumes generated by these new engines. What is more, workers are still exposed to diesel fumes from older-generation engines, and new engines frequently pose greater risks due to poor maintenance or handling.’

Over three million workers in the European Union are exposed to diesel engine exhaust emissions at work. Based on figures for overall working life expectancy, the total number of workers exposed to these fumes during at least part of their working career amounted to 12 million in 2010, potentially rising to 20 million by 2060.

Laurent Vogel finds it particularly difficult to understand the Commission’s decision given that one of its own working documents (see below) states that the lack of legislation prohibiting exposure to diesel engine exhaust at work will result in 230 000 deaths in the EU between 2010 and 2069.

‘The Commission’s choice will merely exacerbate the far-reaching social divisions which make it more likely that certain groups will suffer from cancer,’ he concluded.

In 2012, the International Agency for Research on Cancer (an agency of the World Health Organization) categorised all diesel engine exhaust emissions as Class 1 carcinogens (proven human carcinogens).

Laurent Vogel believes that criticism should be levelled not only at the Commission’s failure to take action against diesel engine exhaust, but also at its lack of ambition. The Commission promised legislative amendments for a further seven carcinogens in its press release published on 10 January, but only five substances are actually covered by the new binding limit values*. Although complex PAH (polycyclic aromatic hydrocarbon) mixtures and used engine oils appear in the annex defining the scope of application of the Directive, no limit values have been set for these two carcinogens.

http://www.etui.org/About-Etui
The European Trade Union Institute is the independent research and training centre of the European Trade Union Confederation (ETUC) which itself affiliates European trade unions into a single European umbrella organisation. The ETUI places its expertise – acquired in particular in the context of its links with universities, academic and expert networks – in the service of workers’ interests at European level and of the strengthening of the social dimension of the European Union.

The ETUI provides technical assistance in the field of health and safety with a view to achieving a high level of occupational health and safety protection for workers throughout Europe.

In the pursuit of its missions, a scientific council composed of twenty-five members, most of them academics, has been set up to contribute to the Institute’s medium-term strategy. A Foresight Studies unit is in charge of studying long-term challenges for the European trade union movement and its implications for the operation of the Institute.

The ETUI is a non-profit international association under Belgian law, employing a staff of some 70 persons from all over Europe. It receives financial support from the European Union.

brother paul
31 januari 2017, 21:05
Het is allemaal gewoon natte vingerwerk. Dat van stof is ook zo'n grap. Men heeft nu ontdekt dat de fijnsofemissies van benzines even slecht tot slechter zijn dan diesels, dus men kan alles weer overhoop gooien.

Overigens is het wel zo dat gassen in principe een properder verbranding (minder roet) geven dan vloeistoffen.

De vraag is genuanceerder. De CO2 van aardgas is properder dan CO2 van diesel of diesel ?
Wat ik ook niet begrijp als je uw auto op koolzaadolie of frietketel zet, of die nog in Antwerpen binnen mag ?

Micele
1 februari 2017, 01:05
De vraag is genuanceerder. De CO2 van aardgas is properder dan CO2 van diesel of diesel ?
CO2 is geen direct schadelijke emissie, je bedoelt de schadelijke emissies in de uitlaatgassen, naast het klimaatgas CO2?

Aub Paultje de schadelijke emissies in de uitlaatgassen volgens Euronorm:

https://de.wikipedia.org/wiki/Abgasnorm


Alle Werte als Masseausstoß in Milligramm je Kilometer (mg/km), nur Partikelanzahl in Partikel pro Kilometer (1/km).

HC = Kohlenwasserstoffe (engl.: „hydrocarbons“)
HC+NOx = Summe der Kohlenwasserstoffe und der Stickstoffoxide
NOx = Stickstoffoxide
CO = Kohlenstoffmonoxid
NMHC = Nichtmethankohlenwasserstoffe
{PM = Partikelmasse (Fein-) Staub (engl.: „particulate matter“)
{PN = Partikelanzahl (engl.: „particle number“)

ZEG MIJ eens waar jij CO2 vindt?

Wat ik ook niet begrijp als je uw auto op koolzaadolie of frietketel zet, of die nog in Antwerpen binnen mag ?
Trolololo... welke euronorm heeft die rijdende frietketel Paul?
Want enkel de Euronorm bepaald of je de LEZ in Antwerpen binnenmag, ONafhankelijk welke brandstof jouw "rijdende frietketel" verbrandt...

PORSCHE
1 februari 2017, 02:13
Is juist hetzelfde als plug-in hybrides die nu wel heel fiscaal vriendelijk zijn maar nooit een stopcontact zien. Ik heb destijds mijn E-hybride nooit opgeladen. Het enige wat toen telde was 90% fiscaal voordeel.

En is ook hetzelfde als die grote SUV's of sportieve breaks met heel veel PK's onder de motorkap. Maar wel als LV ingeschreven. Dit is ook een legaal achterpoortje om de BIV en jaarlijkse dure taksen te ontlopen.

Micele
1 februari 2017, 04:19
Is juist hetzelfde als plug-in hybrides die nu wel heel fiscaal vriendelijk zijn maar nooit een stopcontact zien. Ik heb destijds mijn E-hybride nooit opgeladen. Het enige wat toen telde was 90% fiscaal voordeel.

En is ook hetzelfde als die grote SUV's of sportieve breaks met heel veel PK's onder de motorkap. Maar wel als LV ingeschreven. Dit is ook een legaal achterpoortje om de BIV en jaarlijkse dure taksen te ontlopen.

In Nederland hebben ze dat al begrepen, plug-in hybrides worden daar evenzo behandelt met 22 % bijtelling zoals de fossiele wagens vanaf 1.1.2017
Enkel puur E-wagens genieten van 4 % bijtelling.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/belastingen-op-auto-en-motor/inhoud/voorgenomen-wijzigingen-autobelastingen-2017-2020

Minder voordelen (plug-in) hybride auto’s

(Plug-in) hybride auto’s worden steeds normaler in het Nederlandse straatbeeld. Dit type auto bestaat nog niet zo lang: een zuinige auto met een stekker. Zo rijdt die nog minder op fossiele brandstof. Hoe gewoner ze worden, hoe minder belastingvoordeel ze nodig hebben. Voor (plug-in) hybride auto’s wordt het belastingvoordeel in stappen afgebouwd.

Vanaf 2017 gaat voor nieuwe plug-in hybride auto’s het algemene bijtellingspercentage van 22% gelden. Er is dan geen kilocorrectie meer voor (plug-in) hybride auto’s. Vanaf 2017 gaat de berekening van de mrb over het hele gewicht van het voertuig inclusief accu. Eigenaren van plug-in hybride auto’s blijven tot en met 2020 profiteren van het halftarief van de mrb. Zo blijft het voor particulieren aantrekkelijk om een tweedehands plug-in hybride auto te kopen. Voor de conventionele hybride auto zijn er in 2017 geen fiscale voordelen meer.

Je kunt er gif op nemen dat het niet meer lang gaat duren in BE/Vlaanderen met die sjoemelhybrides met mini-accupack.

brother paul
1 februari 2017, 08:02
CO2 is geen direct schadelijke emissie, je bedoelt de schadelijke emissies in de uitlaatgassen, naast het klimaatgas CO2?

Aub Paultje de schadelijke emissies in de uitlaatgassen volgens Euronorm:


ZEG MIJ eens waar jij CO2 vindt?


Trolololo... welke euronorm heeft die rijdende frietketel Paul?
Want enkel de Euronorm bepaald of je de LEZ in Antwerpen binnenmag, ONafhankelijk welke brandstof jouw "rijdende frietketel" verbrandt...

de CO2 zit in de taksen en het verbruik hé micele

brother paul
1 februari 2017, 08:11
ja maar micele

als ik mijn diesel op gas doe rijden ???
http://groengas-centrum.nl/ombouw-van-uw-auto-bestelbus-vrachtauto

reservespeler
1 februari 2017, 08:45
Misschien een goede aanzet om de lichte vracht ook ineens aan te pakken?

Voor mij geen probleem daar mijn lichte vracht ingeschreven is op onze firma en niet gebruikt wordt voor privé.

brother paul
1 februari 2017, 09:18
wat ook reteabmetant is dat elke stad zo het wiel aan het uivinden is

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/3069238/2017/02/01/Lage-emissiezone-in-Antwerpen-officieel-van-kracht.dhtml

moesten ze nu eens 'gecoordineerd' werken zou het al plezanter zijn, dat iedereen een beetje dezelfde normen gebruikt en één website...

straks moet je een boekje kopen en een GPS aan passing om te weten waar je nog kan rijden

Another Jack
1 februari 2017, 09:47
Voor mij geen probleem daar mijn lichte vracht ingeschreven is op onze firma en niet gebruikt wordt voor privé.

Gij denkt echt dat wij hier allemaal onnozelaars zijn...

brother paul
1 februari 2017, 10:36
nu zo'n verbod in al zijn vormen...
zijn in feite allemaal subsidies om auto's te exporteren naar het buitenland...

wat je in feite moet doen is als overheid niet inmengen in de technologie maar gewoon abstract focussen op de vervuiling, op de emissie, op de kanker kans, op de smog, ZONDER DISCRIMINATIE...

Concreet:
als je 5000 appartementen hebt en 100 boten per dag en een petroleumnijverheid die mazoutsmog zitten te braken moet je alles over één KAM scheren.. .zonder discriminatie;..

De ene verbieden terwijl de boten de grootste vervuilers zijn is in wezen een gecasteerde maatregel. Je culpabiliseert de helft van het verhaal...

Het tweede dat je moet doen is METEN IS WETEN.... Zo'n maatregel mag je niet invoeren zonder een MEETNETWERK VOOR NA... Wie een VOOR/NA meting kan voorleggen die positief is behoudt een maatregel, wie constateert dat zijn maatregel een SLAG IN HET WATER is moet die maatregel dan ook CONSEQUENT HERZIEN...

Micele
1 februari 2017, 12:07
de CO2 zit in de taksen en het verbruik hé micele
Paul het is niet het verbruik die bepaalt of je een lage emissie zone binnen moogt.
Wat ik ook niet begrijp als je uw auto op koolzaadolie of frietketel zet, of die nog in Antwerpen binnen mag ?

CO2 heeft er NIETS mee te maken. Of je nu met een Hummer I de LEZ- Antwerpen binnenrijd of met een Smartje het is de euronorm die telt, capito?

En een lage emissie zone is vooral om de vuilste diesels te weren, wil je een tekeninkske?

Het gaat dus vooral om de giftige roetdeeltjes (ultrafijnstof PM/PN) en de zeer hoge NOx van oudere dieselwagens. Dieselgate is NOx, nog niet van het NOx gesjoemel gehoord Paul? ;-)

https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/auto/lage-emissiezone

Wat is een lage-emissiezone?

In een lage-emissiezone mogen enkel voertuigen rijden die aan bepaalde milieucriteria voldoen. Het zijn voornamelijk oudere dieselvoertuigen die meer vervuilend zijn. Door deze wagens niet in de stad toe te laten, wordt een verbetering van de luchtkwaliteit verwacht.
[...]

Welke toegangsvoorwaarden?
De euronorm van uw voertuig bepaalt of het voertuig in de lage-emissiezone mag rijden. De euronorm is een Europese milieustandaard voor voertuigen. Hoe hoger de euronorm van uw voertuig, hoe milieuvriendelijker de wagen. De euronorm vindt u op uw inschrijvingsbewijs onder 'milieuklasse'.

Tot 2020 zullen enkel deze voertuigen vrij en zonder kosten in de lage-emissiezone kunnen rijden:

Van de categorieën M en N:
dieselvoertuigen
die minimaal aan de euro 4-norm voldoen
die aan de euro 3-norm voldoen én een roetfilter hebben
benzine- of aardgasvoertuigen (lpg) die minimaal aan de euro 1-norm voldoen.
Landbouwvoertuigen (categorie T) die minimaal aan de emissienorm van fase IIIa voldoen.

Dieselwagens stoten meer fijn stof en roet uit. Daarom zijn de voorwaarden voor dieselvoertuigen strenger.

Voertuigen die niet aan deze algemene milieuvoorwaarden voldoen, zijn in een aantal gevallen toch toegelaten tot de lage-emissiezone:

het voertuig valt onder één van de uitzonderingen (vrijstellingen) bv. de vrijstelling voor personen met een handicap.
het voertuig komt in aanmerking voor een tijdelijke toelating tegen betaling bv. dieselvoertuigen met euronorm 3.
het voertuig is ouder dan 40 jaar en kan de zone binnenrijden tegen verlaagd tarief.


Het tweede dat je moet doen is METEN IS WETEN.... Zo'n maatregel mag je niet invoeren zonder een MEETNETWERK VOOR NA... Wie een VOOR/NA meting kan voorleggen die positief is behoudt een maatregel, wie constateert dat zijn maatregel een SLAG IN HET WATER is moet die maatregel dan ook CONSEQUENT HERZIEN...
Wat men ook al jarenlang doet, maar men neemt nog altijd niet de PM 0,1 meters om te monitoren want dan zou de diesel eigenlijk helemaal niet meer binnenmogen... en de benzines krijgen een roetfilter om binnen te mogen, dat zal voor 2020 zijn.
Maar vanaf 2020 zal het sowieso de electrische wagen zijn die doorbreekt, en eindelijk gedaan met al dat emissiegedoe en sjoemeltesten en PM en NOx metingen enz... bij nieuwe wagens.

PORSCHE
1 februari 2017, 13:03
In Nederland hebben ze dat al begrepen, plug-in hybrides worden daar evenzo behandelt met 22 % bijtelling zoals de fossiele wagens vanaf 1.1.2017. Enkel puur E-wagens genieten van 4 % bijtelling.Sorry Michel maar Nederland = apenland en daar lach ik dan ook eens mee. Die hun systeem van bijtelling is gewoon om hun bevolking extra te kunnen kloten en hun geld uit hun zakken te halen.

Micele
1 februari 2017, 13:15
ja maar micele

als ik mijn diesel op gas doe rijden ???
http://groengas-centrum.nl/ombouw-van-uw-auto-bestelbus-vrachtauto
Jama Paul lees toch de website van LEZ Antwerpen.

Micele
1 februari 2017, 13:16
Sorry Michel maar Nederland = apenland en daar lach ik dan ook eens mee. Die hun systeem van bijtelling is gewoon om hun bevolking extra te kunnen kloten en hun geld uit hun zakken te halen.
Sorry Porsche maar daar heb ik het niet over.

fox
2 februari 2017, 08:52
Gij denkt echt dat wij hier allemaal onnozelaars zijn...

Hoe ga je bewijzen dat het niet zo is?

Hypochonder
2 februari 2017, 09:47
Sorry Michel maar Nederland = apenland en daar lach ik dan ook eens mee. Die hun systeem van bijtelling is gewoon om hun bevolking extra te kunnen kloten en hun geld uit hun zakken te halen.

Dat klopt. In Nederland passen ze om de haverklap hun belasting op auto's aan opdat ze meer geld zouden kunnen kloppen.