PDA

View Full Version : Sinds wanneer is hangmat hangmat?


eno2
16 februari 2017, 14:47
Volgens mij was dat altijd spijkerbed.

Eyjafjallajökull
16 februari 2017, 14:51
http://i2.kym-cdn.com/photos/images/masonry/000/658/436/6d3.jpg

Peche
16 februari 2017, 14:53
Ach, wat is de hangmat? Ze zeggen dat ik in een hangmat lig, maar de realiteit is dat ik geprobeerd heb. Ik heb veel geprobeerd. Er is duidelijk iets mis en anders aan mij, vraag het al mijn collega's. Zij benadrukten dat ook altijd, eerst was ik prettig gestoord. Toen praatten ze mij problemen aan en nu ben ik gewoon fucking gestoord.
Laat ze mij een hangmat aanpraten, ze hebben me er zelf in gewiegd waarvoor dank.
Mijn leven gaat beginnen, met beide armen open.

eno2
16 februari 2017, 15:04
Van dwangbuis naar werkende armoede naar spijkerbed. Het leven één en al vooruitgang. :cheer:

Peche
16 februari 2017, 15:09
Wat is armoede Eno als ge gezond zijt?
Wat is rijkdom als ge ziek zijt?

eno2
16 februari 2017, 15:20
Op mijn 43-ste opgenomen in de psychiatrie, buitengegooid door mijn ex, huis en kinderen kwijt (die terugkwamen na de scheiding en mijn "genezing"), alle spaargeld kwijt in vijf jaar werkende armoede en daarna 15 jaar op het spijkerbed tot mijn pensioen tijdens en na vijf stielen en ongelukken.

Peche
16 februari 2017, 15:24
Waarom ben je buiten gegooid?

eno2
16 februari 2017, 15:29
Werkloos en gek. Geen toekomst meer. Niets meer mee aan te vangen. Plus nog een ietsie pietse detailletje van mijn kant dat ik niet vrijgeef. Plus haar miljonaire uitwijkmogelijkheid die ze al jaren op een laag vuurtje hield.

Peche
16 februari 2017, 15:36
Oei... en niets in het huishouden doen zekers? Ik ken dat :)

eno2
16 februari 2017, 15:47
Oei... en niets in het huishouden doen zekers? Ik ken dat :)

Neenee ik was tot dan toe 6 jaar huisman. Het was een ander "detailletje"

Peche
16 februari 2017, 15:56
Beter een gelovige in huis halen dan.

eno2
16 februari 2017, 16:03
Mijn ex is (ze leeft nog) katholiek. Regelmatig aanleiding om daarover serieus over de grond te rollen (rollen, niet rollebollen) O.a. over de "verplichte" katholieke opvoeding van de kinderen in "gemengde" huwelijken.

Peche
16 februari 2017, 16:04
Ge had ze moeten verwijzen naar bijbelse teksten waar ze moet zwijgen en zich moet onderwerpen aan haar man als aan de Heer.

eno2
16 februari 2017, 16:06
Ge had ze moeten verwijzen naar bijbelse teksten waar ze moet zwijgen en zich moet onderwerpen aan haar man als aan de Heer.

Haha ik ben voor de vrouwenemancipatie. Daarom dat ik ze liet werken en zelf niks deed behalve het huishouden.

Eyjafjallajökull
16 februari 2017, 16:06
Neenee ik was tot dan toe 6 jaar huisman. Het was een ander "detailletje"

Een "detailletje" ?

En hier zitten stoefen met 18 cm :lol:

Peche
16 februari 2017, 16:10
Haha ik ben voor de vrouwenemancipatie. Daarom dat ik ze liet werken en zelf niks deed behalve het huishouden.

Much to learn I have.

http://stream1.gifsoup.com/view/754962/applause-o.gif

Wapper
16 februari 2017, 16:13
Ik zou op de markt gaan staan, als bijverdienste!

https://farm9.staticflickr.com/8469/8086268027_337e9fe090_b.jpg

Demper
16 februari 2017, 16:16
Er is duidelijk iets mis en anders aan mij, vraag het al mijn collega's. Zij benadrukten dat ook altijd, eerst was ik prettig gestoord. Toen praatten ze mij problemen aan en nu ben ik gewoon fucking gestoord.


Je moet wel heel dom zijn om ook maar enige waarde te hechten aan het oordeel dat collega's over jou vellen, zolang je je werk goed doet...

Het is eigen aan collega's dat ze anderen neerhalen om zich beter te voelen of om kans op promotie te vergroten.

Demper
16 februari 2017, 16:18
Op mijn 43-ste opgenomen in de psychiatrie, buitengegooid door mijn ex, huis en kinderen kwijt (die terugkwamen na de scheiding en mijn "genezing"), alle spaargeld kwijt in vijf jaar werkende armoede en daarna 15 jaar op het spijkerbed tot mijn pensioen tijdens en na vijf stielen en ongelukken.

Het leven is hard he eno.

Peche
16 februari 2017, 16:18
Je moet wel heel dom zijn om ook maar enige waarde te hechten aan het oordeel dat collega's over jou vellen, zolang je je werk goed doet...

Het is eigen aan collega's dat ze anderen neerhalen om zich beter te voelen of om kans op promotie te vergroten.

Of vraag het aan mijn ouders, aan mijn broers, aan mijn lief, aan mijn ex lieven, kortom aan iedereen die mij kent.
Die zullen het U bevestigen, ik ben gestoord omdat ik stoornissen heb.

eno2
16 februari 2017, 16:21
En ik had spijkerbedden omdat ik spijkerbedden had. Vraag het aan iedereen die mij spijkerbedden heeft zien hebben.

Demper
16 februari 2017, 16:23
En ik had spijkerbedden omdat ik spijkerbedden had. Vraag het aan iedereen die mij spijkerbedden heeft zien hebben.

je zou beter eens van de grond gaan

Demper
16 februari 2017, 16:24
Of vraag het aan mijn ouders, aan mijn broers, aan mijn lief, aan mijn ex lieven, kortom aan iedereen die mij kent.
Die zullen het U bevestigen, ik ben gestoord omdat ik stoornissen heb.

En dan?

Peche
16 februari 2017, 16:26
En dan?

Dan ben ik geen hangmatter maar gewoon iemand met andere rechten en plichten.

eno2
16 februari 2017, 16:31
Hangmat is een scheldwoord, spijkerbed niet.
In plaats van hangmatter, zeg: yogi.

Truder
16 februari 2017, 16:40
Volgens mij was dat altijd spijkerbed.

Wat door ene 'onwetende' een hangmat wordt genoemd is voor de andere die het ondervindt een spijkerbed.

Eduard Khil
16 februari 2017, 18:10
eno is een merk van hangmatten
https://www.rei.com/product/754773/eno-doublenest-hammock

Eyjafjallajökull
16 februari 2017, 18:11
eno is een merk van hangmatten
https://www.rei.com/product/754773/eno-doublenest-hammock

Mwoehahahahaha :rofl:

eno2
1 maart 2017, 21:58
Hangmat is hangmat indien hangmat op niveau armoedegrens hangt. Nooit voor leefloners en langdurige werklozen dus.

Wapper
1 maart 2017, 22:09
eno is een merk van hangmatten
https://www.rei.com/product/754773/eno-doublenest-hammock

En ook van maagtabletten

https://www.healthsnap.ca/image/cache/data/products/eno-antacid-effervescing-powder-10-x-5-g-sachets-600x600.jpg

Eyjafjallajökull
1 maart 2017, 22:13
En ook van maagtabletten

https://www.healthsnap.ca/image/cache/data/products/eno-antacid-effervescing-powder-10-x-5-g-sachets-600x600.jpg

Toch vooral van hangmatten :-D

http://nagsheadhammocks.com/gallery/dfz1_grey-w2000-xx.jpg

Eduard Khil
1 maart 2017, 22:14
En ook van maagtabletten

https://www.healthsnap.ca/image/cache/data/products/eno-antacid-effervescing-powder-10-x-5-g-sachets-600x600.jpg

:rofl:

toeval bestaat niet

Eyjafjallajökull
1 maart 2017, 22:24
Eno-invasie :

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/52/ec/03/52ec03d80303956ae16e9d729a7a4f74.jpg

eno2
1 maart 2017, 22:43
In feite werken werkers dus niet met een hangmat of een vangnet met maar een spijkerbed. Als ze vallen, langdurig werkloos vallen bijvoorbeeld, dan vallen ze op een spijkerbed. Als ze nog dieper vallen, uit de langdurige werkloosheid bijvoorbeeld, dan vallen ze nog op een nog scherper spijkerbed.

Eduard Khil
1 maart 2017, 22:49
In feite werken werkers dus niet met een hangmat of een vangnet met maar een spijkerbed. Als ze vallen, langdurig werkloos vallen bijvoorbeeld, dan vallen ze op een spijkerbed. Als ze nog dieper vallen, uit de langdurige werkloosheid bijvoorbeeld, dan vallen ze nog op een nog scherper spijkerbed.

langdurig werklozen, zeker als ze er zelf voor kiezen, zijn gewoon lui.
Die zouden geen eurocent meer mogen krijgen.

eno2
1 maart 2017, 22:53
Alleen een echte yogi is daar zonder zware schade tegen bestand, tegen al dat vallen op spijkerbedden (en blijven liggen) .

Eduard Khil
1 maart 2017, 22:54
Alleen een echte yogi is daar zonder zware schade tegen bestand, tegen al dat vallen op spijkerbedden (en blijven liggen) .

ze doen niet liever. Lekker lui achterover en dan het slachtoffer uithangen

Eyjafjallajökull
1 maart 2017, 22:56
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/40/c0/cf/40c0cf0ba06821df95e63087ff633e36.jpg

eno2
1 maart 2017, 23:07
Sinds wanneer is hangmat hangmat?

Ik vraag me af of hangmat eerder hangmat geworden is dan water water (waarvan ik de draadtitel afgekeken heb, sorry Kreike)

TV-verslaafde
2 maart 2017, 00:17
Ik vraag me af of hangmat eerder hangmat geworden is dan water water (waarvan ik de draadtitel afgekeken heb, sorry Kreike)

https://www.youtube.com/watch?v=2s3iGpDqQpQ

"The belt!"

;-)

eno2
2 maart 2017, 14:32
Meehelpen? Ga naar etymologieWiki


Jaarwoord generator van Genootschap Onze Taal



hangmat (hangend net of doek om in te rusten)
M. Philippa e.a. (2003-2009) Etymologisch Woordenboek van het Nederlands

hangmat zn. ‘hangend net of doek om in te rusten’
Vnnl. (h)amack ‘hangmat als slaapplaats van Indianen’ in amacken dat zijn hare bedden [1623; Friederici], [de Indianen] slapen alle in Hamacken, die sy van Hennep spinnen [1627; van Donselaar 1994], ook hangemack in een Latijnse beschrijving primaria supellex est rete, quod ipsi vocant Ini, Lusitani Rede, Belgae Hangemack, vulgo Hamaca ‘een belangrijk stuk huisraad is een net dat ze zelf (de Tup�*-indianen) ini noemen, de Portugezen rede, de Nederlanders hangemack, maar gewoonlijk hamaca’ [1643; Friederici]; later ook als slaapplaats op schepen: hangmacken (mv.) [1659; WNT uitdeelen]; dan de overgang naar de huidige vorm: hagmat (gezien de alfabetische plaatsing een zetfout voor hangmat) [1669; van den Ende], nnl. hangmakken, hangmatten [1702; WNT].
Via Spaans hamaca ontleend aan het Taino, taal van de Arawak-indianen op Haïti. Door volksetymologische associatie met → hangen vervormd tot hangmak en daardoor als samenstelling geïnterpreteerd. Door de vormgelijkenis van een hangmat en een mat, doordat mak als simplex onbekend was en doordat de woordvormen mak en mat grote gelijkenis vertonen, kon het tweede lid vervolgens volksetymologisch geassocieerd worden met → mat 1 ‘kleed’. Omdat het woord een scheepvaartterm was, zal het in de 17e eeuw vooral mondeling zijn gebruikt, wat verklaart dat de omvorming hamak > hangmak > hangmat relatief snel lijkt te zijn verlopen. De etymologische vorm hamak verschijnt later alleen nog bij geletterde schrijvers, bijv. in een reisbeschrijving van Van Berkel [1695; WNT] en bij Wolff & Deken [1785; WNT].
Door de Spanjaarden werd het inheemse woord al in de 16e eeuw overgenomen en verspreid over heel Zuid-Amerika en in andere Europese talen: de oudste vindplaats in een Europese taal is in het Latijn: lodices, amaccas appellant ‘dekens die zij amaccas noemen’ [1515; Friederici]. Oude vindplaatsen van het woord in Spaanse, Franse en Engelse reisbeschrijvingen, in diverse vormen die zich pas veel later stabiliseerden tot resp. hamaca [1524; Friederici], hamac [1525; Rey] en hammock [1555; Friederici]. De Nederlandse vindplaatsen blijven daar bijna een eeuw bij achter; wellicht ontstond de interesse pas toen Nederland begin 17e eeuw zelf op Amerika ging varen. De hangmat als qua ruimtebeslag zeer efficiënte, want overdag verwijderbare slaapplaats voor de bemanning op zeeschepen is van nog iets latere datum; onduidelijk is, of deze specifieke betekenis eerder al in andere talen optrad.
Het Duits heeft een oude vindplaats Hengmatten [1627; Pfeifer], bij hängen ‘ophangen’ en Matte ‘mat’ (moderne vorm Hängematte), ruim veertig jaar eerder dan de eerste Nederlandse hangmat-vindplaats (1669); toch moet dit een leenvertaling uit het Nederlands zijn, de omgekeerde weg (Duits > Nederlands) lijkt voor een zeevaardersterm in de Gouden Eeuw minder waarschijnlijk en voor een autonome Duitse volksetymologische ontwikkeling hamak > hengmatte lijken de klanken te ver uiteen te liggen, vergeleken met hamak > hangmat in het Nederlands. Hetzelfde als voor het Duits geldt voor Zweeds hängmatta [1679; Hellquist], bij hänga ‘hangen’ en matta ‘mat’.
G.J. van Wyk (2003), Etimologiewoordeboek van Afrikaans, Stellenbosch (incl. Supplement uit 2007)

hangmat s.nw.
Bed van seil of net wat aan teenoorgestelde kante min of meer horisontaal aan iets bevestig word.
Uit Ndl. hangmat (1648), volksetimologies so genoem omdat die opgehangde seil of net aan 'n mat herinner. Reeds by Van Riebeeck (1651 - 1662). Eerste optekening in Afr. in Patriotwoordeboek (1902).
Die Ndl. wisselvorme hangmat, hanghmat (1671), hangma(c)k (1659) en hamack (1627) het deur volksetimologie ontstaan uit Sp. hamaca (1519), met lg. uit Fr. hamac.
D. Hängematte (17de eeu), Eng. hammock.
N. van der Sijs (2001), Chronologisch Woordenboek

hangmat hangend net om in te liggen 1627 [Van DonselaarTw. 8] <Spaans
P.A.F. van Veen en N. van der Sijs (1997), Van Dale Etymologisch woordenboek

hangmat [hangend net om in te liggen] {hamack 1627, hanghmat 1671} < spaans hamaca < frans hamac, overgenomen uit het Caribisch gebied: taino amaca [idem]; volksetymologie is verantwoordelijk voor de nl. vorm.
J. de Vries (1971), Nederlands Etymologisch Woordenboek

hangmat znw. v., oudnnl. ook hangmak is een volksetymologische vervorming van het over het spaans overgenomen haitische woord hamaca (ook > fra. hamac, ne. hammock). Waarschijnlijk is het nnl. woord over het fra. ontleend.
N. van Wijk (1936 [1912]), Franck's Etymologisch woordenboek der Nederlandsche taal

hangmat znw., oudnnl. ook hangmak. Volksetymologische vervorming van spa. (eigenlijk caraïbisch) hamaca, waaruit ook fr. hamac, eng. hammock. ’t Ndl. woord is wellicht via ’t Fr. ontleend.
C.B. van Haeringen (1936), Etymologisch woordenboek der Nederlandsche taal, Supplement

hangmat. Spa. hamaca ospr. haïtisch (Loewe KZ. 61,57 vlgg.)? — Hd. hängematte v., zw. hängmatta naar het Ndl.
J. Vercoullie (1925), Beknopt etymologisch woordenboek der Nederlandsche taal

hangmat v., gelijk Hgd. hangematte, volksetym. vervorming uit Fr. hamac, dat met Eng. hammock, uit Sp. hamaca, en dit van Haïti, waar zoo een net hamacca heet.
C.H.Ph. Meijer (1919), Woorden en uitdrukkingen

Hangmat, vroeger ook hangmak, door bijgedachte aan hangen vervormd uit fra. hamac, eng. hammock, dat aan het Spaansch hamaca ontleend is, in 1555 in ’t engelsch omschreven als “hangynge beddes” (N. Wdb.)
T. Pluim (1911), Keur van Nederlandsche woordafleidingen

Hangmat is een volksetymologie voor hamaca, waarmee de inboorlingen der Caraïbische eilanden een hangend slaapnet aanduidden en welk woord in de reisbeschrijvingen der 16e en 17e eeuw herhaaldelijk voorkomt.
Woordenboek der Nederlandsche taal (WNT) & Middelnederlandsch woordenboek (MNW) & Vroegmiddelnederlands woordenboek (VMNW) & Oudnederlands woordenboek (ONW) – alle onderdeel van de Geïntegreerde Taalbank (GTB)

Zoek dit woord op in het WNT, MNW, VMNW, ONW.http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/hangmat

Anna List
2 maart 2017, 15:06
je kan hangmatten of hangmatten hangmatten natuurlijk.

eno2
5 maart 2017, 02:54
Jan 2017 204000 langdurige werklozen. (>2jaar). Ik wist niet dat er zoveel profiteurs en parasieten waren, of zachter uitgedrukt, hangmatters. Daar zullen ook wel een paar spijkerbedliggers tussen zitten.

eno2
5 maart 2017, 02:59
Zitten, afijn: liggen.

Peche
5 maart 2017, 09:25
Jan 2017 204000 langdurige werklozen. (>2jaar). Ik wist niet dat er zoveel profiteurs en parasieten waren, of zachter uitgedrukt, hangmatters. Daar zullen ook wel een paar spijkerbedliggers tussen zitten.

De werkloosheid is gestegen
De criminaliteit is gestegen
We verhoogden de quota voor migranten

Verbind die drie samen en je hebt uw oorzaak.