PDA

View Full Version : Proces Verbaal wie kent er iets van?


Truder
16 februari 2017, 16:29
Ik had daarjuist een 'discussie' (me nen Hollander) over wat er gebeurt als men een PV opmaakt tegen je. Moet je dan tekenen of op de hoogte gebracht worden van die PV tegen je?

bvb De politie komt langs en maken een PV op, gelijk welke reden. Moet men je daar dan van op de hoogte stellen, dat die PV gemaakt is of moet men je laten tekenen als je aanwezig bent.
PV's worden door de politie bewaard of de gemeente denk ik, tot ze het doorgeven aan het parket. En die beslissen dan of het verder gaat of de vuilbak in. Op welk moment moet men je op de hoogte stellen, dat er een PV tegen je is.
Den Hollander beweerde dat de gemeente (politie) PV's kan opmaken tegen een persoon of bedrijf, en die bewaren tot ze die PV's nodig hebben om zichzelf te beschermen. Zonder dat die persoon op de hoogte is van 'al' de PV's.
Staat er trouwens een soort verval datum op? De politie moet bv een PV overmaken aan het gerecht binnen de 3 maand ofzo, of maakt het idd niet uit en kunnen ze 10 jaar PV's verzamelen en dan pas alles doorgeven.

En ik geloof daar gene bal van. Volgens mij moet je op de hoogte gebracht worden als de politie een PV tegen je opmaakt. En mag de gemeente zich geen stapeltje aanleggen om eventueel in de toekomst tegen je te gebruiken.

Truder
16 februari 2017, 17:39
Niemand die weet hoe het procesverloop van een PV is?

De schoofzak
16 februari 2017, 18:27
Voor zover ik het weet, zijn er een paar wetgevingen waar je verplicht een kopie van het proces toegestuurd moet krijgen.
Ik dacht aan de sociale wetgeving bijvoorbeeld.
Zelfs binnen een vastgestelde periode.

En ook inzake verkeer. Maar als ze daar de periode voorbij laten gaan, haal je er geen voordeel uit.

Maar vele andere wetgevingen voorzien dat niet.

Een proces van de politie is nooit een 'beschuldiging', maar wel een verslag aan de procureur. Het is die magistraat die moet oordelen of er inderdaad sprake is van een overtreding van een wet; en zo ja, of het de moeite is om er verder iets aan te doen.

Verder iets aan doen, kan zijn om getuigen te verhoren, of nadere bewijzen te zoeken.

Als de procureur vindt dat het wel een inbreuk is, maar niet al te erg, dan kan hij een deal voorstellen. Dat heet een minnelijke schikking. Wij, gewone mensen, noemen dat "de boete".

Als het "erger" is, dan zal je voor de rechtbank getrokken worden.

Als om de bewijzen te verzamelen voor een feit dat erg genoeg is, straffe zaken nodig zijn (aanhouding, huiszoeking ...) dan moet de procureur dit vragen aan de onderzoeksrechter.

Sla me niet dood als ik me zou vergissen.

.

ViveLaBelgique
16 februari 2017, 18:29
Ik had daarjuist een 'discussie' (me nen Hollander) over wat er gebeurt als men een PV opmaakt tegen je. Moet je dan tekenen of op de hoogte gebracht worden van die PV tegen je?

bvb De politie komt langs en maken een PV op, gelijk welke reden. Moet men je daar dan van op de hoogte stellen, dat die PV gemaakt is of moet men je laten tekenen als je aanwezig bent.

De PV wordt achteraf gemaakt. Eerst verhoort de politie of krijg je een uitnodiging om op het bureel of in de combi te verschijnen voor verhoor. Je kan weigeren, zwijgen of sinds kort vragen dat je niet wenst verhoord te worden zonder aanwezigheid of beraad met een advocaat. Als je verhoord bent word je gevraagd het verhoor te ondertekenen en je krijgt een kopie ervan.



PV's worden door de politie bewaard of de gemeente denk ik, tot ze het doorgeven aan het parket. En die beslissen dan of het verder gaat of de vuilbak in. Op welk moment moet men je op de hoogte stellen, dat er een PV tegen je is.

Den Hollander beweerde dat de gemeente (politie) PV's kan opmaken tegen een persoon of bedrijf, en die bewaren tot ze die PV's nodig hebben om zichzelf te beschermen. Zonder dat die persoon op de hoogte is van 'al' de PV's.


Een VPV = Vereenvoudigd PV, wordt in eerste instantie niet aan het parket doorgegeven. Als er een cumulatie is van feiten worden de VPV's wel naar het parket gestuurd.

Enkel benadeelden krijgen de PV's. De andere partijen kunnen de PV's opvragen bij het slachtoffer.

Staat er trouwens een soort verval datum op? De politie moet bv een PV overmaken aan het gerecht binnen de 3 maand ofzo, of maakt het idd niet uit en kunnen ze 10 jaar PV's verzamelen en dan pas alles doorgeven.

Pertinente vraag. Strafrechtelijke verjaring vindt plaats 10 jaar na de feiten ( tenzij er stuiting is van de verjaring). Ik denk niet dat er echt een beleid is bij politiecommissariaten waar verjaarde PV's worden vernietigd. De politie kan niet altijd tijdig op de hoogte zijn of er al dan niet stuiting is van de feiten.

En ik geloof daar gene bal van. Volgens mij moet je op de hoogte gebracht worden als de politie een PV tegen je opmaakt. En mag de gemeente zich geen stapeltje aanleggen om eventueel in de toekomst tegen je te gebruiken.

Enkel als een gemeente als benadeelde staat vermeld krijgt ze een PV. Gemeentes zijn niet vrijgesteld van de regelgevingen in zake privacy. De Gemeente dient beleidsdocumenten te hebben waaruit motivatie blijkt om PV's bij te houden.

Xenophon
16 februari 2017, 18:30
Ik had daarjuist een 'discussie' (me nen Hollander) over wat er gebeurt als men een PV opmaakt tegen je. Moet je dan tekenen of op de hoogte gebracht worden van die PV tegen je?

bvb De politie komt langs en maken een PV op, gelijk welke reden. Moet men je daar dan van op de hoogte stellen, dat die PV gemaakt is of moet men je laten tekenen als je aanwezig bent.
PV's worden door de politie bewaard of de gemeente denk ik, tot ze het doorgeven aan het parket. En die beslissen dan of het verder gaat of de vuilbak in. Op welk moment moet men je op de hoogte stellen, dat er een PV tegen je is.
Den Hollander beweerde dat de gemeente (politie) PV's kan opmaken tegen een persoon of bedrijf, en die bewaren tot ze die PV's nodig hebben om zichzelf te beschermen. Zonder dat die persoon op de hoogte is van 'al' de PV's.
Staat er trouwens een soort verval datum op? De politie moet bv een PV overmaken aan het gerecht binnen de 3 maand ofzo, of maakt het idd niet uit en kunnen ze 10 jaar PV's verzamelen en dan pas alles doorgeven.

En ik geloof daar gene bal van. Volgens mij moet je op de hoogte gebracht worden als de politie een PV tegen je opmaakt. En mag de gemeente zich geen stapeltje aanleggen om eventueel in de toekomst tegen je te gebruiken.

Ik zou zeggen, vanaf men een strafdossier opent tegen u en ze de deur naar binnen stampen om u op te sluiten in voorarrest.

Truder
16 februari 2017, 19:25
Als ik jullie goed begrijp heeft die Hollander gelijk. Men kan PV's verzamelen zonder dat je er iets van weet, en als ze er hun voordeel bij zien kan men ze gebruiken.
Dat is raar, want zo kan een gemeente jarenlang iets gedogen, tot er één zegt nu sturen we ze door. Terwijl men je op de hoogte had kunnen brengen, zodat je het in orde had kunnen brengen. Ik weet dat onwetendheid geen excuus is in de rechtbank. Maar bewust de dingen laten opstapelen zonder de persoon erop te wijzen dat hij een fout begaat?

Dan kan het ver gaan, een politieman of vrouw kan PV's verzamelen over de ex, en als het moment er gekomen en ze komen na lange tijd voor de rechtbank bij een vechtscheiding, dan komen plots al die PV's boven. Elke donderdag zet hij zijn vuilbak te vroeg buiten, op deze datums klaagden de buren van lawaai overlast, die zondagen deed hij zijn gras af, op deze dagen stond hij voor de buurman zijn garagepoort, enz....

Stel dat een gemeenteraad zegt hier gaan we geen punt maken. En de volgende verkiezingen komt een heel andere gemeenteraad die zegt hier gaan we nu eens een punt van maken. Dat kan over van alles gaan, van allochtonen, zelfstandigen tot mensen die in een sociale woning wonen. Bvb al die schotels die aan de buitenkant van flatgebouwen hangen. Men kan tegen die mensen gaan zeggen dat mag niet, en misschien halen die hun schotel wel weg. Probleem opgelost. Men kan ook niets zeggen en maandelijks of wekelijks een PV opmaken en die na 3 jaar verzamelt te hebben doorgeven aan het gerecht. En die persoon wist van niets. Ook al staat het ergens in die 35 pagina's van het huur of koopcontract over de rechten en de plichten van de bewoner.

Xenophon
16 februari 2017, 20:02
Als ik jullie goed begrijp heeft die Hollander gelijk. Men kan PV's verzamelen zonder dat je er iets van weet, en als ze er hun voordeel bij zien kan men ze gebruiken.
Dat is raar, want zo kan een gemeente jarenlang iets gedogen, tot er één zegt nu sturen we ze door. Terwijl men je op de hoogte had kunnen brengen, zodat je het in orde had kunnen brengen. Ik weet dat onwetendheid geen excuus is in de rechtbank. Maar bewust de dingen laten opstapelen zonder de persoon erop te wijzen dat hij een fout begaat?

Dan kan het ver gaan, een politieman of vrouw kan PV's verzamelen over de ex, en als het moment er gekomen en ze komen na lange tijd voor de rechtbank bij een vechtscheiding, dan komen plots al die PV's boven. Elke donderdag zet hij zijn vuilbak te vroeg buiten, op deze datums klaagden de buren van lawaai overlast, die zondagen deed hij zijn gras af, op deze dagen stond hij voor de buurman zijn garagepoort, enz....

Stel dat een gemeenteraad zegt hier gaan we geen punt maken. En de volgende verkiezingen komt een heel andere gemeenteraad die zegt hier gaan we nu eens een punt van maken. Dat kan over van alles gaan, van allochtonen, zelfstandigen tot mensen die in een sociale woning wonen. Bvb al die schotels die aan de buitenkant van flatgebouwen hangen. Men kan tegen die mensen gaan zeggen dat mag niet, en misschien halen die hun schotel wel weg. Probleem opgelost. Men kan ook niets zeggen en maandelijks of wekelijks een PV opmaken en die na 3 jaar verzamelt te hebben doorgeven aan het gerecht. En die persoon wist van niets. Ook al staat het ergens in die 35 pagina's van het huur of koopcontract over de rechten en de plichten van de bewoner.

Ik denk dat het 'PV opsparen' voornamelijk tactiek is van het parket.

'Een lopend onderzoek' noemen ze dat.

Another Jack
16 februari 2017, 20:17
Ik had daarjuist een 'discussie' (me nen Hollander) over wat er gebeurt als men een PV opmaakt tegen je. Moet je dan tekenen of op de hoogte gebracht worden van die PV tegen je?

bvb De politie komt langs en maken een PV op, gelijk welke reden. Moet men je daar dan van op de hoogte stellen, dat die PV gemaakt is of moet men je laten tekenen als je aanwezig bent.
PV's worden door de politie bewaard of de gemeente denk ik, tot ze het doorgeven aan het parket. En die beslissen dan of het verder gaat of de vuilbak in. Op welk moment moet men je op de hoogte stellen, dat er een PV tegen je is.
Den Hollander beweerde dat de gemeente (politie) PV's kan opmaken tegen een persoon of bedrijf, en die bewaren tot ze die PV's nodig hebben om zichzelf te beschermen. Zonder dat die persoon op de hoogte is van 'al' de PV's.
Staat er trouwens een soort verval datum op? De politie moet bv een PV overmaken aan het gerecht binnen de 3 maand ofzo, of maakt het idd niet uit en kunnen ze 10 jaar PV's verzamelen en dan pas alles doorgeven.

En ik geloof daar gene bal van. Volgens mij moet je op de hoogte gebracht worden als de politie een PV tegen je opmaakt. En mag de gemeente zich geen stapeltje aanleggen om eventueel in de toekomst tegen je te gebruiken.

Wat heb je uitgespookt?

ViveLaBelgique
16 februari 2017, 21:03
Dan kan het ver gaan, een politieman of vrouw kan PV's verzamelen over de ex, en als het moment er gekomen en ze komen na lange tijd voor de rechtbank bij een vechtscheiding, dan komen plots al die PV's boven. Elke donderdag zet hij zijn vuilbak te vroeg buiten, op deze datums klaagden de buren van lawaai overlast, die zondagen deed hij zijn gras af, op deze dagen stond hij voor de buurman zijn garagepoort, enz....

Afhankelijk van de gemeente kunnen bovenstaande feiten leiden tot GASboetes en wordt geen PV of politiemelding opgemaakt.

dalibor
16 februari 2017, 21:07
Een PV is niet meer dan een formele vaststelling door de politie van een feit. Het is niet noodzakelijkerwijze tegen een persoon gericht.

Typevoorbeelden: een slachtoffer van geweld komt aangifte doen, maar weet niet wie de dader is, de vaststelling van een misdrijf zonder de dader te kennen (vernielingen e.d.).

De schoofzak
16 februari 2017, 21:58
Ik denk ook dat de Nederlandse en de Vlaamse wetgeving en praktijken (en benamingen van sommige dingen) zeer erg verschillen.

.