PDA

View Full Version : Antwerpenaars krijgen boete, buitenlanders gaan vrijuit


Universalia
21 maart 2017, 08:19
BRON (http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-antwerpen/antwerpenaars-krijgen-boete-buitenlanders-gaan-vrijuit-a3108141/)

Detail tekst:

Het LEZ-net rond Antwerpen mag dan voor de Vlaming perfect gesloten blijken, vervuilende buitenlandse auto's kunnen nog vaak probleemloos door het stad rijden zonder gestraft te worden. "Doordat er met 25 Europese lidstaten nog geen afspraak is over de uitwisseling van de technische nummerplaatgegevens, komen boetes nog niet toe", zegt de stad.

Dat is hetzelfde voor snelheidsovertredingen dacht ik dat er op Europees vlak nog steeds geen 'nummerplaatgegevenslijsten' kan raadplegen.

Dan vraag je u toch keer op keer af: Waar staat toch dat Verenigde Europa voor???? 8O

Micele
21 maart 2017, 09:04
Dat wisten ze toch op voorhand, dus waarom dit circus met nummerplaatherkenning?
(overigens is dit een dubbele draad: http://forum.politics.be/showthread.php?t=237851)

Universalia
22 maart 2017, 19:08
OOPS dubbel sorry.

Of was het, om het toch nog maar eens, onder de aandacht te brengen? :-D

Vrijheideerst
22 maart 2017, 20:17
Toch raar dat ik de media niet hoor zeiken over de milieuzone in Gent.

Micele
22 maart 2017, 20:43
En dan nog zeiken en janken wat men al jarenlang wist:


Heel wat aandachtspunten moeten nog bekeken worden vooraleer we in Vlaanderen milieuzones kunnen invoeren:

Handhaving: het Duitse systeem met stickers maakt handhaving eenvoudiger. Anders moet met ANPR-camera’s gewerkt worden en een database die nummerplaat en voertuigkenmerken koppelt.

Vrijstellingen: in de Nederlandse steden met een milieuzone moeten bepaalde categorieën voertuigen niet aan de gestelde emissie-eisen voldoen. Zo zijn ambulances, politie en het stedelijke voertuigenpark vaak vrijgesteld. Hoe meer uitzonderingen, hoe moeilijker de handhaving en hoe kleiner de effecten.

Sociale effecten: breekpunt in Frankrijk. Sociaal zwakkere groepen worden sterker getroffen door deze maatregel.

Goederen en/of personen: er is enkel een significant effect op de luchtkwaliteit wanneer de milieuzone zowel voor goederen- als personenvervoer geldt.

Geen impact op verkeersstromen: in tegenstelling tot tolheffing of autovrije gebieden hebben milieuzones nauwelijks impact op verkeersstromen.

https://www.duurzame-mobiliteit.be/artikel/dossier-milieuzone

strijkijzer
23 maart 2017, 05:36
Gewoon de uitlaat naar binnen verplichten en de zaak is zo opgelost. Laat de vervuiler betalen.
Of anders de grondwet toepassen en de schending van de lichamelijke integriteit verbieden.

Vrijheideerst
23 maart 2017, 07:55
En dan nog zeiken en janken wat men al jarenlang wist:


Ja, maar in Duitsland bestaat de N-VA niet he.

Al blijf ik tegen zo'n milieuzones.

Micele
23 maart 2017, 10:00
Ja, maar in Duitsland bestaat de N-VA niet he.

Al blijf ik tegen zo'n milieuzones.

De tekst was nochtans in het Nederlands. Er is dus geen relevantie tussen milieuzone en de NVA, of is het omgekeerd? :?

Wat met de milieuzones die nog komen in Brussel en Gent?

Daar wordt de handhaving met mobiele scanvoertuigen gedaan, dus gaan "de buitenlanders" alweer vrijuit (zoals in Antwerpen), omdat die Europese overeenkomst nog niet bestaat, ook schuld van de NVA? ;-)

http://www.demorgen.be/binnenland/brussel-en-gent-bannen-oude-diesels-b7078ead/

Na Antwerpen zullen ook Gent en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest vervuilende wagens van hun grondgebied weren. Brussel stelt de zogenaamde lage-emissiezone al in 2018 in, Gent volgt in 2020.

Om de luchtkwaliteit te verbeteren, moeten de meest vervuilende wagens vanaf 2020 uit de Gentse binnenstad blijven. Daarbij wordt vooral naar dieselwagens gekeken. De controle zal onder meer via mobiele scanvoertuigen en camera's gebeuren, niet met een vaste infrastructuur van slimme camera's zoals in Antwerpen.

De plannen zijn gebaseerd op het kader dat de Vlaamse overheid eerder dit jaar definitief heeft goedgekeurd. De precieze invulling van de lage-emissiezone (LEZ) moet nog gebeuren, zoals het gebruik van tarieven die vervuilende wagens toelating geven tot de zone.

Gaan ze daar in 2018 ook janken (zoals TS) dat het bij de buitenlandse voertuigen niets kan opleveren? LOL
Het LEZ-net rond Antwerpen mag dan voor de Vlaming perfect gesloten blijken, vervuilende buitenlandse auto's kunnen nog vaak probleemloos door het stad rijden zonder gestraft te worden. "Doordat er met 25 Europese lidstaten nog geen afspraak is over de uitwisseling van de technische nummerplaatgegevens, komen boetes nog niet toe", zegt de stad.

Het is simpel de Duitsers begonnen met hun LEZ reeds lang geleden, en dat ook de buitenlanders er zich aan moeten houden (iedereen gelijk), dus de handhaving kon enkel met een verplichte milieusticker voor iedereen. Voordeel: geen jankers in de media, en alle voertuigen gelijk voor de wet. Nadeel: sticker op de ruit.
(scaninfra kan in D altijd nog als Europees alle voertuigendatabanken gebruikt mogen worden, met 25 EU-landen is het nog niet in orde... anno 2017)

En wat ik beter vind is dat Gent en Brussel ook niet voor wat geld bepaalde diesels gaat toelaten zoals Antwerpen, dus alweer geen typische jankers die zeggen dat mits betaling je plots een propere diesel hebt:
Brusselaars moeten zich sneller aanpassen. Over nauwelijks anderhalf jaar worden de meest vervuilende dieselwagens, die dateren van voor 1997, uit het hele gewest geweerd, behalve de paar plaatsen op de ring die op Brussels grondgebied liggen. De combinatie van een netwerk van automatische nummerplaatherkenning (ANPR) en parkeerwachters zal het hele grondgebied kunnen controleren. Wie de LEZ niet respecteert, wordt beboet.

In tegenstelling tot Antwerpen, en mogelijk Gent, zullen er geen tarieven zijn die vervuilende wagens toch toelaten. "Eigenlijk is het de bedoeling om 0 euro boetes te innen", zegt Brussels mobiliteitsminister Pascal Smet (sp.a), die het instellen van de milieuzone een kwestie van gezond verstand noemt.

Micele
23 maart 2017, 10:46
Ik vind milieuzones zeker OK, ze mogen zelfs gerust veel strenger zijn voor diesels.
In D spreekt men al tegen 2018 -in Stuttgart- ook de diesels euronorm 5 te weren in het centrum, sowieso allemaal sjoemeldiesels (zelfs euronorm 6 sjoemelt nog).

Watjes-Belgie doet het veel te laks alhoewel Brussel de negende vuilste stad is gaan ze iets invoeren wat niets significant gaat helpen, met enkel euronorm 1 mss later 2 te verbieden betreft het maar enkele wrakken van diesels. Euronorm 2 wil men zelfs nog enkele jaren toelaten indien dat krantenbericht definitief wordt. Brussel 2018, Gent 2020? Of jaáren te laat. Waar andere landen in de regel nooit geen diesels meer toelaten zonder roetfilter (dus minstens euronorm 4) gaan de watjes nog euronorm 2 toelaten, onbegrijpbaar. Naja dat zijn dan weer politici die 10 jaar geleden de diesel gepromoot hebben... zelfs ecopremies tot 15 % uitgedeeld hebben aan stadsdiesels...

http://www.demorgen.be/binnenland/brussel-en-gent-bannen-oude-diesels-b7078ead/

Euronorm 0 en 1

Eind april stelde de Europese Commissie ons land nog in gebreke omdat het Brussels Hoofdstedelijk Gewest de stikstofdioxidenorm al te lang overschrijdt. Met dit plan wil Brussel de gemoederen bedaren en de luchtkwaliteit verbeteren. Het begint met dieselwagens met de zogenaamde euronorm 0 en 1, van voor 1997, en in de jaren die volgen verstrengen de regels gradueel. William Todts van milieu-ngo Transport & Environment noemt het een goede zaak. "Maar ik weet niet of het veel zin heeft om euronorm 0 en 1 van de weg te halen. Als je die uit de Wetstraat plukt, heb je nog altijd een autosnelweg in het midden van je stad."

In tegenstelling tot Gent zal het Brussels Gewest geen extra subsidiemaatregelen treffen. Er wordt vooral verder ingezet op een beter toegankelijke mobiliteit: fietsinfrastructuur, autodelen en openbaar vervoer.

Brussel, de 9e vuilste stad van Europa volgens pollution index 2016[/COLOR]:
https://www.numbeo.com/pollution/region_rankings.jsp?title=2016&region=150

Rank City Pollution Index Exp Pollution Index
1 Tetovo, Macedonia 99.24 181.99
2 Skopje, Macedonia 80.59 153.82
3 Turin, Italy 78.78 145.66
4 Kiev, Ukraine 77.70 139.18
5 Tirana, Albania 75.20 132.04
6 Rome, Italy 72.77 135.31
7 Bucharest, Romania 72.39 127.94
8 Barcelona, Spain 70.97 125.09
9 Brussels, Belgium 70.47 125.09
10 Saint Petersburg, Russia 70.00 122.10
11 Krakow (Cracow), Poland 69.72 134.51
12 Sarajevo, Bosnia And Herzegovina 69.53 129.29
13 Marseille, France 66.09 119.40
14 Antwerp, Belgium 65.33 119.04
15 Paris, France 64.75 114.01
16 Moscow, Russia 63.54 111.14
17 Chisinau, Moldova 63.22 110.26
18 Milan, Italy 63.08 113.60
19 Athens, Greece 62.74 113.28
20 Madrid, Spain 61.39 116.90
21 Belgrade, Serbia 61.29 107.14
22 Iasi, Romania 60.48 108.40
23 Sofia, Bulgaria 58.33 104.51
24 Thessaloniki, Greece 57.92 100.32
25 Plovdiv, Bulgaria 57.87 103.41
26 Wroclaw, Poland 56.57 97.73
27 Bologna, Italy 54.57 103.14
28 London, United Kingdom 54.27 93.72
29 Warsaw, Poland 53.16 94.27
30 Budapest, Hungary 52.69 93.02
31 Timisoara, Romania 51.93 87.78
32 Banja Luka, Bosnia And Herzegovina 51.41 88.75
33 Gent, Belgium 46.60 90.32
34 Bratislava, Slovakia 44.17 76.73
35 Manchester, United Kingdom 43.56 73.30
36 Brno, Czech Republic 43.27 71.61
37 Patras, Greece 42.83 71.31
38 Porto, Portugal 42.54 73.39
39 Birmingham, United Kingdom 42.10 69.43
40 Prague, Czech Republic 42.09 76.15
41 Frankfurt, Germany 40.72 73.23
42 Minsk, Belarus 39.67 65.35
43 Amsterdam, Netherlands 38.91 64.24
44 Riga, Latvia 38.80 64.50
45 Novi Sad, Serbia 38.74 64.18
46 Berlin, Germany 38.05 63.75
47 Zagreb, Croatia 37.61 63.47
48 Lisbon, Portugal 34.41 57.08
49 Cluj-napoca, Romania 33.23 56.70
50 Ljubljana, Slovenia 33.00 61.26
51 Dublin, Ireland 32.70 56.23
52 Gdansk, Poland 32.68 59.64
53 Hamburg, Germany 31.07 50.02
54 Geneva, Switzerland 27.92 52.17
55 Copenhagen, Denmark 27.21 41.89
56 Vilnius, Lithuania 25.44 43.98
57 Gothenburg, Sweden 25.43 44.77
58 Oslo, Norway 25.11 44.21
59 Helsinki, Finland 21.42 35.36
60 Vienna, Austria 21.17 35.89
61 Munich, Germany 17.84 28.50
62 Tallinn, Estonia 17.00 29.20
63 Edinburgh, United Kingdom 15.59 35.50
64 Reykjavik, Iceland 15.48 26.17
65 Zurich, Switzerland 12.42 19.05
66 Stockholm, Sweden 11.35 19.38
67 Trondheim, Norway 11.01 19.23

strijkijzer
31 maart 2017, 15:01
De NMBS en brommertjes met 200 meter kankerstankstraat er achter ook.

PeterCC
8 april 2017, 20:32
Ik vind milieuzones zeker OK, ze mogen zelfs gerust veel strenger zijn voor diesels.
In D spreekt men al tegen 2018 -in Stuttgart- ook de diesels euronorm 5 te weren in het centrum, sowieso allemaal sjoemeldiesels (zelfs euronorm 6 sjoemelt nog).
(...)

Ik begrijp de logica.

Verplaats je in het denkkader van die steden/gemeenten met hun LEZ.
Dat denkkader gaat ervan uit dat luchtvervuiling in steden/gemeenten ongeveer volledig toe te schrijven is aan het autoverkeer.

De verwachtingen bij het invoeren van de LEZ waren hooggespannen maar de resultaten bleven uit.
En dat is overal het geval. Het onderzoek van de universiteit van Birmingham uit 2015 http://pure-oai.bham.ac.uk/ws/files/...nment_2015.pdf dat de resultaten van 40 LEZ's in heel Europa heeft onderzocht komt tot de conclusie dat de resultaten zoals voorspeld uit de modelberekeningen in de praktijk van geen kanten worden gevonden, integendeel: door de band heeft de invoering van een LEZ geringe tot verwaarloosbare effecten.

Vanuit het eerder getekend denkkader (luchtvervuiling in steden/gemeenten is ongeveer volledig toe te schrijven aan het autoverkeer) is het logisch te veronderstellen dat onvoldoende voertuigen de toegang tot de stad/gemeente werd ontzegd.
De eerstvolgende groep die in het vizier komt zijn de Euro-5 diesels want "iedereen weet toch dat die allemaal sjoemelen en in werkelijkheid oneindig veel meer vervuilen dan in theorie".

Laat ze maar doen, laat ze die Euro-5'en maar verbieden. Het zal niets opbrengen. Het denkkader is gewoon verkeerd.

Micele
8 april 2017, 22:23
Het fijnstof dat bewezen kankerverwekkend is komt van dieselvoertuigen. Bron IARC https://www.iarc.fr/en/media-centre/pr/2012/pdfs/pr213_E.pdf

En natuurlijk de grote boosdoener voor de ziektelast uitgedrukt in DALYs zelfs voor 71% van de onderzochte boosdoeners.

Dus men is verplicht iets te doen in steden: camions worden enkel daar toegelaten omdat het niet anders kan, voor diensten-leveringen, maar ook dat kan nog beter, bussen op diesels is ook uit den boze, in menig land verboden in stadscentra.

Men moet dus iets doen, een dieselwagen is namelijk voor niets nodig in het stadsverkeer, alternatieven genoeg. Wil men absoluut met zijn diesel in het stadcentrum zal men aan de rand moeten parkeren en verder een alternatief nemen om in het centrum te komen, daar kan de overheid wel voor zorgen. :-D

Internationaal en regionaal beleid nodig

Fijn stof is veruit de belangrijkste polluent in de gezondheidsimpact door milieufactoren. Het aandeel wordt geschat op 71 % (zie indicator gezondheidseffecten door milieuverstoring’). De impact van fijn stof op de gezondheid kan verminderen door ofwel de concentraties ofwel de blootstelling en dus de gerelateerde dosis te verminderen. Lagere concentraties zijn mogelijk door een internationaal en regionaal beleid van emissiereducties. In het kader van de herziening van de NEC-richtlijn is de Europese emissiereglementering voor middelgrote stookinstallaties ondertussen goedgekeurd (Richtlijn EU2015/2193). Het is belangrijk dat er ook snel goedkeuring komt voor ambitieuze emissiedoelstellingen voor 2020 en 2030, niet enkel voor fijn stof maar ook voor haar precursoren NH3, NOx, SO2 en VOS. Zo kunnen alle EU-landen verdere maatregelen nemen om de emissies van fijn stof en haar precursoren te beperken en de toekomstige concentraties in te dijken. Emissies verminderen kan bv. door het stimuleren van meer milieuvriendelijke wagens, door het verminderen van het aantal gereden kilometers, door de afname van het gebruik van vaste brandstof zoals hout en kolen voor verwarming, door het stimuleren van verwarmingsketels met zuiverdere uitstoot,... Op basis van epidemiologische studies vermoedt men dat sommige bestanddelen van PM2,5 schadelijker zijn dan andere bestanddelen, bv. dieselroet. Sinds 2012 beschouwt de WGO dieselroet als kankerverwekkend (zie link). Men kan de blootstelling aan roet verminderen door bv. het instellen van lage-emissiezones (LEZ), zoals gepland in Antwerpen vanaf 1 februari 2017. Men kan ook zijn persoonlijk gedrag aanpassen: kiezen van alternatieve fietsroute naar het werk langs minder drukke wegen, vermijden van fysieke inspa nning tijdens smogperiode, joggen in een groenere omgeving …

http://www.milieurapport.be/nl/feitencijfers/gevolgen-voor-mens-natuur-en-economie/milieu-mens-en-gezondheid/verloren-gezonde-levensjaren-evaluatie-van-de-volksgezondheid/verloren-gezonde-levensjaren-dalys-door-blootstelling-aan-fijn-stof/

Laat ze maar doen, laat ze die Euro-5'en maar verbieden. Het zal niets opbrengen. Het denkkader is gewoon verkeerd
Het denkkader is dus gewoon juist. :-D

De benzinerijders hebben er geen probleem mee, het is jouw keus met een diesel te rijden.

LEZ heeft men in D al in 2008 ingevoerd, dat het ooit in gans Europa ging komen was dus voorspelbaar.

Roken is zelfs verboden geworden op bepaalde plaatsen, ooit ging men dus de giftigste auto's verbieden op bepaalde plaatsen. Aja passief roken heeft VMM/VITO ook onderzocht in DALY's...
Omgevingstabaksrook: 6.600 DALY's geschat
Fijnstof: 79.500 DALY's geschat, daarbij heeft men zelfs niet het schadelijkste fijnstof meegerekend....

PeterCC
9 april 2017, 00:00
Het fijnstof dat bewezen kankerverwekkend is komt van dieselvoertuigen. Bron IARC https://www.iarc.fr/en/media-centre/pr/2012/pdfs/pr213_E.pdf

En natuurlijk de grote boosdoener voor de ziektelast uitgedrukt in DALYs zelfs voor 71% van de onderzochte boosdoeners.

Dus men is verplicht iets te doen in steden: camions worden enkel daar toegelaten omdat het niet anders kan, voor diensten-leveringen, maar ook dat kan nog beter, bussen op diesels is ook uit den boze, in menig land verboden in stadscentra.

Men moet dus iets doen, een dieselwagen is namelijk voor niets nodig in het stadsverkeer, alternatieven genoeg. Wil men absoluut met zijn diesel in het stadcentrum zal men aan de rand moeten parkeren en verder een alternatief nemen om in het centrum te komen, daar kan de overheid wel voor zorgen. :-D
(...)

Jij zit dus ook vast in dat denkkader.

Micele
9 april 2017, 08:01
Jij zit dus ook vast in dat denkkader.
En jij rijdt met een diesel. Uw verslaving?

Tegen 2025-2030 gaan ze eerst de diesel, en wslk later ook bepaalde benzines, volledig verbieden uit de grote steden, zeg nu niet dat men niet verwittigd wordt.

http://www.autozeitung.de/zev-benziner-diesel-verbot-bis-2050-116894.html

Metropolen wollen Dieselautos bis 2025 aussperren

30.01.2017

Am Rande des UN-Klimagipfels hat sich Deutschland der ZEV-Allianz angeschlossen. Bis 2030 sollen Benziner und Diesel der Vergangenheit angehören.


Inhalt
1. Bundesländer fordern Benzin-/Diesel-Verbot bis 2030
2. Deutschland tritt der ZEV-Allianz bei
3. Dieselmotoren und Benzinmotoren sollen verboten werden

Die vier Metropolen Athen, Madrid, Mexico-Stadt und Paris wollen schon 2025 sämtliche Diesel aussperren. In Deutschland gibt es Pläne für ein Verbot von Benzin- und Dieselautos bis 2030. Doch diese könnten für den Arbeitsmarkt weitreichende Folgen haben.

Nicht nur hierzulande werden die Pläne für ein Verbot von Benzin- und Dieselautos konkreter. Jetzt schmieden vier weitere Metropolen Pläne, bestimmte Fahrzeuge schon 2025 auszuschließen. Medienberichten zufolge beschlossen die Städte Athen, Madrid, Mexiko-Stadt und Paris während des "C40 Mayors Summit" ab 2025 Dieselfahrzeuge in den Städten zu verbieten. Athen möchte sogar dem Vorbild des Verbrenner-Verbots folgen und in ein paar Jahren gar keine Autos mit Verbrennungsmotor mehr zulassen. Paris hat schon jetzt Maßnahmen ergriffen und verbietet unter der Woche allen Autos, die vor 1997 gebaut wurden, die Durchfahrt und auch Mexico verhängt von Zeit zu Zeit Fahrverbote. Grund ist vor allem der Smog mit dem die Millionen-Städte zu kämpfen haben.

Want jij blijkt er een drama van te maken dat je in principe met een vervuilende wagen niet meer de kernstad in moogt?

Vlad
1 mei 2017, 20:06
Ze kunnen wat van discrimineren in Antwerpen.

Je kan een fietskorting bekomen wanneer je door de grote werken heen moet.
Echter moet je én een auto hebben én een smartphone.

https://www.slimnaarantwerpen.be/nl/wie-kan-de-fietskorting-aanvragen

Ik ben speciaal verhuist om niet met een wagen te moeten rijden en heb er dus geen. Dus de mensen die me kanker bezorgen die worden nu beloond voor hun jarenlange islamsponsoring, kankerverspreiding, sluikstorten van banden- en remafval, sluikstorten van lawaaivervuiling, ... en ik kan op mijn kin kloppen.
't Is net als met de werkloze forummers die zich te goed voelen om een wc te kuisen ('k heb last van prikkels meneer). Die krijgen ook gratis euro's op kap van de mensen die wel voort ploeteren.
De Wever is precies ne socialist.