PDA

View Full Version : Testrit van een benzinewagen... (ludiek)


Micele
2 mei 2017, 12:47
Dit artikel is een vertaling van het blogbericht “Test drive of a petrol car” van Tibor Blomhäll (Tesla Club Sweden). Vertaald uit het Engels door Jorim Tielemans.

Origineel hier: http://teslaclubsweden.se/test-drive-of-a-petrol-car/

Na zoveel goeds over benzineauto’s gehoord te hebben, besloten we om een proefrit te maken. Er wordt gezegd dat deze auto’s betaalbaarheid combineren met een groot bereik en snel opladen. Een succesvol product op papier - maar hoe presteren ze in het echt?

We zaten in de testauto bij een autoverkoper. Autofabrikanten verkopen hun auto's niet zelf, maar alleen via onafhankelijke garages. Het lijkt misschien een slecht voorteken, je auto moeten kopen in een garage - een plaats die je zo weinig mogelijk wilt bezoeken. Maar blijkbaar kan de auto niet rechtstreeks bij de fabrikant gekocht worden, en moet dit via dergelijke tussenpersonen gaan. De verkoper was erg opdringerig en probeerde ons er zeer fanatiek van te overtuigen om de auto te kopen, maar deze ervaring is misschien elders beter.

Zoals ik al zei, we zaten in de auto en ik drukte op de startknop. De benzinemotor van de auto kwam al hoestend tot leven en begon te draaien. Je kon het motorgeluid horen en de hele auto trilde, alsof er iets stuk was. De verkoper verzekerde ons er echter van dat alles was, zoals het zou moeten zijn. De auto heeft weliswaar een elektromotor en heel kleine batterij, maar deze worden alleen gebruikt om de motor te starten - de elektromotor drijft de wielen niet aan. De verbrandingsmotor gebruikt een tank vol benzine, een fossiele brandstof, om de auto te laten rijden door de explosie van kleine druppeltjes. Het zijn blijkbaar deze kleine explosies die je hoort en voelt wanneer de motor draait.

De benzinemotor bestaat uit letterlijk honderden bewegende onderdelen, die allemaal een tolerantie van honderdsten van een millimeter moeten hebben om te functioneren. We beginnen te begrijpen waarom de garage de auto's verkoopt - ze hopen misschien dat er iets stuk gaat, zodat ze het kunnen herstellen?

We zetten de auto in versnelling en vertrokken met een ruk. De ruk kwam niet door een extreme versnelling, maar benzinemotoren kunnen blijkbaar niet zo soepel optrekken als elektromotoren. De versnelling kwam er zelfs niet, want de auto kon niet sneller dan 40 km/u! De motor schreeuwde het letterlijk uit en de hele auto schudde heftig. Ervan overtuigd dat er nu wel iets stuk moest zijn, stopten we meteen. De verkoper legde vervolgens uit dat je met een benzinemotor regelmatig moet ‘schakelen’ naar een hogere versnelling. Tussen de motor en de wielen is er geen vaste overbrengingsverhouding, maar een variabele. De benzinemotor levert slechts vermogen in een beperkt toerentalbereik, en dus moet er geschakeld worden met verschillende verhoudingen om te blijven versnellen. Er zijn 5 verschillende versnellingen (in sommige modellen zelfs 6) die we kunnen kiezen, met steeds hogere snelheden als gevolg. Het is - zoals we al snel leerden - zeer belangrijk om steeds de juiste versnelling te kiezen, anders zal de motor ofwel stilvallen ofwel ernstig beschadigd raken! Het vergt veel oefening om te leren de juiste versnelling op het juiste moment te kiezen - al zijn er ook modellen met een automatische transmissie die dit zelf kunnen doen. Met de handgeschakelde versnellingsbak, moesten we hier voortdurend aandacht aan besteden om de motor niet te beschadigen. Zeer stresserend.

We vroegen of het constante motorgeluid - dat ons belette om fatsoenlijk naar de radio te kunnen luisteren - kon worden uitgeschakeld. Maar neen, dat kon niet. Zeer storend.

Toen de auto na een hoop geschakel van versnellingen eenmaal op snelheid was, naderden we een verkeerslicht. Het loslaten van het gaspedaal zorgde er niet voor dat de auto merkbaar afremde, we moesten de rempedaal gebruiken om tot stilstand te komen. We waren verrast om te horen dat de remmen volledig mechanisch werken! Het enige wat ze genereren is warmte - remmen zorgt er niet voor dat de benzine in de tank terugvloeit! Het klinkt als een enorme verspilling, maar het wordt nog erger.

Toen we tot stilstand kwamen bleef de motor lopen en de auto trillen - hoewel de auto niet bewoog! De motor bleef brandstof verbruiken zonder dat de wagen naar voren reed. Kan het echt waar zijn? Ja, zei de verkoper, dat is bij elke benzineauto: de motor loopt continu en verspilt benzine - zelfs wanneer de auto stilstaat. Bij sommige modellen valt de motor echter stil bij een rood licht, legde hij uit. Wel, dat klinkt toch al iets logischer.

Na een tijdje kwamen we bij een tankstation, waar we de auto kunnen opladen. De auto beweerde dat zijn tank nog half vol was, maar we wilden het beroemde supersnelle opladen van benzineauto’s wel eens proberen!

Dus reden we naar het tankstation en openden de tankklep. Het vulpistool is vergelijkbaar met een laadconnector; er komen echter geen elektronen uit, maar benzine. Benzine is een zeer kankerverwekkende, stinkende en licht ontvlambare vloeistof afkomstig van planten en dieren die al miljoenen jaren geleden zijn uitgestorven. De benzine wordt naar een tank in de auto gepompt, die vervolgens met ongeveer 50 liter van deze gevaarlijke vloeistof rondrijdt.

We staken het pistool in het gat, maar er gebeurde niets. De verkoper vertelde ons dat we moeten betalen om te tanken! Net zoals die extreem dure snelladers die sommige bedrijven aanbieden. Nadat ik mijn creditcard door de lezer haalde, konden we eindelijk beginnen met tanken. Het was inderdaad zéér snel! In slechts twee minuten was de benzinetank volledig gevuld! Maar er waren twee tellers op de pomp: een toonde het aantal liters dat we hadden bijgetankt en de andere liet zien hoeveel het ons kostte. Die laatste teller draaide zo snel dat we het nauwelijks konden bijhouden! Ok, de tank was in slechts 2 minuten weer gevuld, maar het kostte ons een ongelooflijke € 30! Een volledige tankbeurt zou ons dus het dubbele kosten - maar liefst € 60! Ik dacht dat we misschien hadden gekozen voor een van de duurste tankstations, en vroeg aan de verkoper welke alternatieven er zijn. Hoeveel kost het om thuis bij te vullen, en hoeveel gratis benzinestations zijn er?

De verkoper keek ons verward aan en legde uit dat het niet mogelijk is om thuis benzine te tanken, en dat er geen gratis benzinestations zijn. Ik probeerde om mijn vragen anders te formuleren, voor het geval hij me niet goed had begrepen; maar hij stond erop dat we dat niet kunnen. Blijkbaar moet je meerdere keren per maand naar het tankstation rijden om uw benzine bij te vullen aan woekerprijzen – want er zijn geen alternatieven! We vonden het heel vreemd dat er geen autofabrikanten hun eigen gratis benzine tankstations hebben gelanceerd.

Er zijn geen tankstations waar je langzamer kunt tanken tegen een lagere prijs. We begonnen met het berekenen van de prijs per kilometer en kwamen tot de schokkende conclusie dat een benzineauto € 12 per 100 km kost! Tuurlijk, elektrische auto's zouden theoretisch ook aan deze bedragen komen als ze enkel van de duurste oplaadpunten in het land gebruik maken - maar voor benzineauto's zijn er geen goedkopere alternatieven! Terwijl de elektrische auto gemakkelijk elke nacht thuis kan worden geladen voor € 2 per 100 km, moeten benzineauto’s een paar keer per maand een omweg maken naar een station om te tanken tegen woekerprijzen - zonder uitzondering! De maandelijkse kosten voor een benzineauto kunnen – alleen al voor de brandstof - gemakkelijk € 100 overschrijden! We beginnen te begrijpen waarom ze zo goedkoop zijn in aankoop - het verdere gebruik is extreem duur.

We begonnen ook te begrijpen waarom er overal zoveel tankstations zijn, als alle benzineauto’s daar altijd naartoe moesten rijden om te tanken. Stel je voor dat je je elektrische auto alleen kon opladen bij de duurste snelladers van bedrijven - en nergens anders!

Met dit in het achterhoofd belandden we in een file en ik was geschokt dat de motor gewoon doorging met het verbranden van die dure benzinedruppels. Zelfs wanneer de auto stilstond of heel weinig bewoog! Met deze voertuigen kan je gemakkelijk last krijgen van ‘cost anxiety’ - het gevoel dat de auto letterlijk je geld aan het verbranden is! Geen mogelijkheid om thuis goedkoop op te laden of regeneratie van benzine in de brandstoftank bij het remmen, klinkt als economische waanzin. Zeker gezien het feit dat alle benzine uit het buitenland moet worden geïmporteerd.

We keerden met de auto terug naar de dealer, ik trok de handrem aan en stapte uit de auto. De benzinemotor bleef gewoon draaien! Blijkbaar moet je handmatig de verbranding van de kostbare vloeistof uitzetten. We wilden de benzinemotor wel eens zien, dus de verkoper opende de motorkap. Het hele voorste gedeelte van de auto zat vol met slangen, koppelingen, vloeistofreservoirs en andere onderdelen; tussen dit alles zat een enorm trillend gietijzeren ding dat blijkbaar het motorblok was. Er was voorin geen enkele ruimte voor bagage! Ondanks zijn enorme omvang, het luide lawaai en de trillingen, leverde de motor nauwelijks 100 PK. De motor was ook zeer warm, waardoor ik me verbrande toen ik het aanraakte. Nochtans was het een warme zomerdag, zodat de motor eigenlijk geen warmte moest leveren om het passagierscompartiment te verwarmen.

We waren ook een beetje bezorgd over wat er zou gebeuren als we een ongeluk kregen met een benzineauto. Het gietijzeren blok dat bijna de volledige motorruimte bezette zat in het midden van de kreukelzone! Waar zou het gaan als we botsten - zou het in onze schoot belanden? De verkoper verzekerde ons ervan dat de motor in een dergelijk geval op de een of andere manier onder de auto werd geduwd. Nochtans hadden we de indruk dat het motorblok aan de voorzijde in de weg lag - de veiligheidsbalken waren eromheen gebouwd, zodat ik hun nut wat in twijfel trok. Het is zo veel gemakkelijker om veilige auto's te bouwen als dat honderd kilo zware ijzerbrok in de voorkant van de auto ontbreekt Bovendien hebben we op het internet honderden foto’s en video’s gezien van brandende benzineauto’s. Blijkbaar is de benzinetank vaak beschadigd bij een ongeval, zodat de brandbare vloeistof lekt en ontbrandt!

Vanaf de motor loopt onder de auto een uitlaatsysteem - een soort schoorsteen voor de uitlaatgassen. Als je kankerverwekkende benzine verbrandt, ontstaan er een hoop schadelijke, giftige gassen. De auto filtert de meest gevaarlijke eruit, maar wat overblijft wordt in de open lucht achter de auto geblazen. Het is nog steeds ongezond om in te ademen – en het ruikt erg slecht! Is het echt toegestaan dat benzineauto’s deze schadelijke gassen in het midden van onze steden uitstoten? Verwar de uitlaatpijpen van benzineauto's niet met brandstofcelauto's! Terwijl voertuigen op waterstof alleen maar waterdamp uitstoten, spuwen benzineauto’s schadelijke gassen en zelfs koolstofdioxide (CO2) uit wat bijdraagt aan de opwarming van de aarde!

We bedankten de verkoper voor de testrit, schudden onze hoofden en ik gaf de sleutel (ja, zo heet dat) aan hem terug. Hij begreep dat er geen zaken gedaan zouden worden, behalve een halfslachtige poging, probeerde hij ons niet langer te overtuigen.

Op weg naar huis in onze eigen, elektrische, auto keken we met totaal andere ogen naar onze medeweggebruiker - die nog met hun benzineauto’s rondrijden. Maar dat zal snel veranderen!

- - - - - - - - - - - - - -
Deze vertaling is geleend uit : http://forum.christophoros.be/index.php/topic,5253.msg26555.html#new

PORSCHE
2 mei 2017, 12:57
Toch straf dat er zoveel van die slechte wagens nu nog dagelijks worden verkocht en heel de economie vandaag nog steeds van die slechte wagens afhankelijk is :D Zonder deze wagens = wie geraakt er nog op zijn werk? Maar Micheleke met wat rij jij dan? Zeg nu niet ook zo een stinkbak op benzine,diesel of andere milieu onvriendelijke brandstof. Want dan maak je jezelf wel eeuwig belachelijk ;)

En over dat artikel : duidelijk niet door een autojournalist geschreven maar door en gefrustreerde geitenwollensokkendrager die in de hippietijd is blijven hangen. Calvo'ke de bleter misschien? Die zou ook zo kunnen zeveren en klagen maar ondertussen wel met de wagen die hij zo beschrijft rond rijden. Een dienstwagen met chauffeur natuurlijk want heeft die babyface wel ene rijbewijs?

fox
2 mei 2017, 13:01
Toch straf dat er zoveel van die slechte wagens nu nog dagelijks worden verkocht en heel de economie vandaag nog steeds van die slechte wagens afhankelijk is :D Zonder deze wagens = wie geraakt er nog op zijn werk? Maar Micheleke met wat rij jij dan? Zeg nu niet ook zo een stinkbak op benzine,diesel of andere milieu onvriendelijke brandstof. Want dan maak je jezelf wel eeuwig belachelijk ;)

En over dat artikel : duidelijk niet door een autojournalist geschreven maar door en gefrustreerde geitenwollensokkendrager die in de hippietijd is blijven hangen. Calvo'ke de bleter misschien? Die zou ook zo kunnen zeveren en klagen maar ondertussen wel met de wagen die hij zo beschrijft rond rijden. Een dienstwagen met chauffeur natuurlijk want heeft die babyface wel ene rijbewijs?

Ga jij het nu werkelijk hebben over gefrustreerde mensen? Heb jij je berichten al eens zelf gelezen op dit forum? De frustratie druipt ervan af.

Eduard Khil
2 mei 2017, 13:04
Ga jij het nu werkelijk hebben over gefrustreerde mensen? Heb jij je berichten al eens zelf gelezen op dit forum? De frustratie druipt ervan af.

inderdaad.

PORSCHE
2 mei 2017, 13:08
Ga jij het nu werkelijk hebben over gefrustreerde mensen? Heb jij je berichten al eens zelf gelezen op dit forum? De frustratie druipt ervan af.
Foxtrot zwijg en in uw kot! Marginaal plebs :D Laat een mens zich nu eens amuseren ;) Ze zagen hier constant over hoe slecht de fossiele wagens wel niet zijn. Wel ik stel mij de vraag met wat zij dan rijden. Maar ik denk eerder dat het hypocrieten zijn. Dus Foxy bakkes houden boy :D

fox
2 mei 2017, 13:11
Foxtrot zwijg en in uw kot! Marginaal plebs :D Laat een mens zich nu eens amuseren ;) Ze zagen hier constant over hoe slecht de fossiele wagens wel niet zijn. Wel ik stel mij de vraag met wat zij dan rijden. Maar ik denk eerder dat het hypocrieten zijn. Dus Foxy bakkes houden boy :D

Hoe gefrustreerd kan een mens zijn hé. Maar kijk, ik ga je eens een zeer simpel concept proberen uitleggen. De produktlevenscyclus. De wagen met verbrandingsmotor zit in de mature fase en zal binnenkort overgaan naar de decline fase. De wagen met de elektromotor zit tussen de introductie en groeifase in en zal binnenkort beginnen boomen. Laat ons zeggen dat de omslag eraan komt, alleen fosielen en gefrustreerden zien het niet

https://www.managementgoeroes.nl/wp-content/uploads/2013/03/Product-lifecycle.jpg

Dadeemelee
2 mei 2017, 13:14
Hoe gefrustreerd kan een mens zijn hé. Maar kijk, ik ga je eens een zeer simpel concept proberen uitleggen. De produktlevenscyclus. De wagen met verbrandingsmotor zit in de mature fase en zal binnenkort overgaan naar de decline fase. De wagen met de elektromotor zit tussen de introductie en groeifase in en zal binnenkort beginnen boomen. Laat ons zeggen dat de omslag eraan komt, alleen fosielen en gefrustreerden zien het niet

https://www.managementgoeroes.nl/wp-content/uploads/2013/03/Product-lifecycle.jpg

De elektromotor is ouder dan de verbrandingsmotor.

Micele
2 mei 2017, 13:20
De elektromotor is ouder dan de verbrandingsmotor.
Klopt.

Maar niet de Li-ion batterijen en de digitale regeltechniek...

PORSCHE
2 mei 2017, 13:23
Ik geef mezelf nog 15 tot 20 leuke jaren en tegen dan doen ze wat ze willen. En zolang leef ik op mijn manier. Ik zal wel benzine blijven tanken en wat dat met het milieu doet interesseert me geen hol. Voor mijn part krijg jij of je verwekte schepsels er kanker van. En ik vrees dat je meer gefrustreerd bent dan ik. Want jij hebt nog een hopeloos saai leven voor je. Of je bent op pensioen en dan is het stilaan tijd om een spuitje te krijgen. Maar zelfs dat interesseert mij niet.

Ik zie morgen nog geen massaproductie van E-wagens gebeuren. Misschien dat hun verkoop zal stijgen. De benzinemotoren zullen morgen en zelfs overmorgen nog niet verdwijnen. Meer en meer young- en oldtimers gaan steeds meer centen. Of gaan die ook verdwijnen? En ik ben ook voor de E-techniek. In combinatie met een dikke benzinemotor geeft dit prachtige resultaten. Mooiste voorbeeld is de Porsche panamera Turbo-E Hybrid. 680PK onder de wielen en een bom van een auto waar zelfs de zwaarste Tesla bij verbleekt. En eveneens fiscaal bepamperd. Maar ik zal maar bij de gewone benzinemotoren blijven en tanken wanneer nodig.

Dus foxy ga nu wat verder gefrustreerd leven en stop met uw klaagzang. Je begint op Calvo'ke te gelijken :D Wat een bende losers hier toch. Maar ik begrijp het wel. Aan de verkoop van prozac te zien zullen velen hier wel een aandeel in hebben ;)

fox
2 mei 2017, 13:33
De elektromotor is ouder dan de verbrandingsmotor.

Noteer dat levenscycli van verschillende produkten niet noodzakelijk dezelfde snelheid volgen op zo een curve. Uw opmerking is dus irrelevant.

Micele
2 mei 2017, 13:36
Toch straf dat er zoveel van die slechte wagens nu nog dagelijks worden verkocht en heel de economie vandaag nog steeds van die slechte wagens afhankelijk is :D Zonder deze wagens = wie geraakt er nog op zijn werk? Maar Micheleke met wat rij jij dan? Zeg nu niet ook zo een stinkbak op benzine,diesel of andere milieu onvriendelijke brandstof. Want dan maak je jezelf wel eeuwig belachelijk ;)

En over dat artikel : duidelijk niet door een autojournalist geschreven maar door en gefrustreerde geitenwollensokkendrager die in de hippietijd is blijven hangen. Calvo'ke de bleter misschien? Die zou ook zo kunnen zeveren en klagen maar ondertussen wel met de wagen die hij zo beschrijft rond rijden. Een dienstwagen met chauffeur natuurlijk want heeft die babyface wel ene rijbewijs?
Je hebt er dus niets van begrepen Frustie.
Er is niet belachelijks aan aan mensen die met antiek blijven rijden. Vele (oudere mensen) enkel uit sentiment en nostalgie bij bepaalde wagens.

Mensen die nog een stoomwagen als oldtimer rijden zijn nu wel uitgestorven. :lol:

Dadeemelee
2 mei 2017, 13:39
Noteer dat levenscycli van verschillende produkten niet noodzakelijk dezelfde snelheid volgen op zo een curve. Uw opmerking is dus irrelevant.

Is wel relevant. Micele heeft voor 1 keer gelijk. Het probleem is niet de motor, maar de batterijen :-)

fox
2 mei 2017, 13:39
Ik geef mezelf nog 15 tot 20 leuke jaren en tegen dan doen ze wat ze willen. En zolang leef ik op mijn manier. Ik zal wel benzine blijven tanken en wat dat met het milieu doet interesseert me geen hol. Voor mijn part krijg jij of je verwekte schepsels er kanker van. En ik vrees dat je meer gefrustreerd bent dan ik. Want jij hebt nog een hopeloos saai leven voor je. Of je bent op pensioen en dan is het stilaan tijd om een spuitje te krijgen. Maar zelfs dat interesseert mij niet.

Ik zie morgen nog geen massaproductie van E-wagens gebeuren. Misschien dat hun verkoop zal stijgen. De benzinemotoren zullen morgen en zelfs overmorgen nog niet verdwijnen. Meer en meer young- en oldtimers gaan steeds meer centen. Of gaan die ook verdwijnen? En ik ben ook voor de E-techniek. In combinatie met een dikke benzinemotor geeft dit prachtige resultaten. Mooiste voorbeeld is de Porsche panamera Turbo-E Hybrid. 680PK onder de wielen en een bom van een auto waar zelfs de zwaarste Tesla bij verbleekt. En eveneens fiscaal bepamperd. Maar ik zal maar bij de gewone benzinemotoren blijven en tanken wanneer nodig.

Dus foxy ga nu wat verder gefrustreerd leven en stop met uw klaagzang. Je begint op Calvo'ke te gelijken :D Wat een bende losers hier toch. Maar ik begrijp het wel. Aan de verkoop van prozac te zien zullen velen hier wel een aandeel in hebben ;)

Ik lees nergens frustratie in mijn berichten met betrekking tot de e-wagens. Ik lees dat enkel in uw berichten. Ik begrijp natuurlijk wel dat het moeilijk moet zijn om te beseffen dat je zelf een fosiel aan het worden bent, maar tracht toch een beetje minder verzuurd te klinken.

Ik ben niet gefrustreerd, integendeel, ik verwelkom graag nieuwe, superieure technologieen. Rond 2020 zal de prijs van E-wagen onder die van een fossiel duiken en dat zal het begin van het einde zijn.

Micele
2 mei 2017, 13:56
Is wel relevant. Micele heeft voor 1 keer gelijk. Het probleem is niet de motor, maar de batterijen :-)
Dat schreef ik niet. ;-)

araneus
2 mei 2017, 14:43
.

araneus
2 mei 2017, 14:43
Er zitten wel een paar waarheden in de tekst.

1. Thuis laden/tanken

Met een e-wagen ga je elke morgend vertrekken met bv. 90% batterijlading. Dat betekent voor mijn wagen een bereik van minstens 300 km. Ik rijd zelden zoveel km per dag. Aan nachtstroom kost die 90% lading me ongeveer 15 euro.

2. Gratis laden

Ik laad nog gratis aan de supercharger, maar dat is een recht dat je niet meer hebt op een nieuwe Tesla. Daarbuiten laad ik echter ook regelmatig gratis op andere plaatsen. Een gekend voorbeeld is Ikea waar je gratis kan laden aan 11 kW. Er zijn zo echter meerdere plekken te vinden en ik verwacht in de toekomst nog veel meer. Het wordt immers een manier om e-rijders te lokken. Zo heeft het Outlet Center in Roermond onlangs nog 13 Tesla destination chargers geplaatst waar je gratis kan laden. Weliswaar maar aan 11 kW, maar na 3 u shoppen door de vrouw kan je zo'n 150 km verder rijden met een Model S.

3. Snel laden

Als ik lange afstand wil rijden zal ik onderweg moeten laden. Ik kan thuis vertrekken met 100% lading, wat me een bereik geeft van zo'n 330 �* 400 km. Na pakweg 2,5 �* 3 u snelwegverkeer zal ik dus moeten laden. Met een Tesla gaat dat éénvoudig aan de supercharger. Als dat betalend is zal dat ongeveer de prijs zijn van thuisladen. Na 40 min heb ik weer zo'n 300 km in de batterij. In de praktijk heb ik nog nooit echt moeten wachten op het laden. Na 2,5 u strek ik graag even de benen, sanitair bezoek, koffietje, hapje eten. Telkens krijg ik een melding op een smartphone dat er al genoeg geladen is om de bestemming of volgende lader te bereiken vooraleer ik terug aan de wagen kom.
Indien je geen Tesla hebt zal je andere snelladers moeten gebruiken, Chademo, Type3, ... een vermogen van 50 kW en meer is dan haalbaar. De pauze zal wat langer worden, maar nog steeds aanvaardbaar.
Hier zit net het grote voordeel van Tesla. Zij zijn de enige met een voldoende dicht netwerk aan zeer snelle laders (tot 120 kW in de toekomst nog meer).
Merk op dat het bereik van een e-wagen buiten de snelweg groter is. Als je de 'scenic route' volgt zal het nog langer duren vooraleer je moet gaan laden!

4. Motorgeluid

Ik apprecieer nog altijd het geluid van een verbrandingsmotor. Ik durf zelfs de ruit opendraaien als ik een V8 of soortgelijks hoor naderen op de snelweg. Als ik met de moto door een tunnel rijd kost het mezelf veel moeite om niet eens terug te schakelen en extra veel lawaai te maken. Op lange afstand heb ik echter het liefst een stille wagen. Dan kan ik rustig genieten van muziek. De stilte is dan fijn, om die reden rijd ik trouwens met goede oorstopjes op de moto.

5. Schakelen

Ik rijd al jaren automatisch. Een handgeschakelde bak is iets primitief. Ik beheers de techniek nog wel, maar ik durf te stellen dat minder dan 20% van de chauffeurs correct kan schakelen. Een moderne automaat schakelt veel beter dan de meeste chauffeurs. Nu heb ik zelfs geen versnellingsbak meer maar ik was direct verslaafd aan de harde en constante acceleratie van de elektromotoren. Schakelen doe ik nog met de moto, alhoewel de volgende zeer waarschijnlijk een elektrische moto zal zijn.

6. Range anxiety vs. cost anxiety

Ik heb jarenlang aan de pomp zitten kijken naar de steeds oplopende brandstofkosten. Er zijn periodes geweest dat er voor 100 euro diesel in de tank verdween. Ok, daar kom je een eind mee, maar het voelt niet goed. De brandstofkost van een elektrische wagen zijn lager, ongeveer 5 euro voor 100 km. Dat komt momenteel overeen met zo'n 4l diesel. Wagens van eenzelfde grote en vermogen gebruiken ongeveer het dubbele (Tesla Model X 90D).
Van range anxiety heb ik geen probleem. De wagen verwittigt me lang op voorhand van mogelijke problemen met de batterij-lading en zal aanbevelingen geven. Als ik dan toch onverwacht met een zeer lage batterijstatus te maken krijg vind ik wel een laadpaal. De 11 kW laadpalen zijn toch helemaal niet zeldzaam meer. Maar dat is alleen maar mijn noodscenario. In de praktijk voldoet het supercharger netwerk op lange afstand en/of laden op bestemming.
Als ik kijk naar de laatste middellange reizen tot langere reizen die ik met de wagen heb afgelegd viel het me op dat ik altijd wel zou kunnen laden. In de periode reed ik nog met diesel en ik kan me voorstellen dat niet elke ICE-rijder erop let. Zo was ik vorig jaar met de kinderen in de Efteling, gratis laders waren voorzien! Pony-park-city, laadpalen waren voorzien, eventueel kon je laden aan de huisjes m.b.v. schuko. Op elke camping kan je laden, eventueel aan laag vermogen, maar dat lukt ook. Vele hotels bieden type2 laders, in ander gevallen wordt laden op Schuko bijna altijd toegestaan.
Stel dat je 10 jaar laadt aan Schuko, dan heb je zo'n 30 kWh geladen, bv. aan een hotel gedurende de nacht. Dit is voldoende voor 120 �* 150 km. Dit is meestal meer dan voldoende om aan de volgende supercharger te geraken.
Ik heb geen last van range anxiety en panikeer ook niet als de batterijlading zeer laag komt. Thuiskomen met minder dan 5% lading komt wel eens voor, weliswaar gepland. Eventueel wordt er bv. in Duitsland wat sneller gereden om de laatste energie te benutten!

Elektrisch rijden is een ander manier van rijden. Veel mensen hebben echter zo'n vrees van verandering dat het lang zal duren voor ze inzien dat fossiel rijden een aflopend verhaal is. Kan je deze verandering niet aan, je hebt nog even tijd om verder te rijden met je ICE. Binnen een 10 �* 15 jaar gaan ze je wel vreemd bekijken als je met je ICE komt aanrijden.

PORSCHE
2 mei 2017, 14:59
Je hebt er dus niets van begrepen Frustie.
Er is niet belachelijks aan aan mensen die met antiek blijven rijden. Vele (oudere mensen) enkel uit sentiment en nostalgie bij bepaalde wagens.

Mensen die nog een stoomwagen als oldtimer rijden zijn nu wel uitgestorven. :lol:En met wat rij je nu eigenlijk? Frustie :D Zalig hoe het marginaal volk zich weer in alle bochten aan het wringen is. Koop een koord en hang uzelf op. Bewijs de maatschappij eens een dienst ;)

Maar ik vind het leuk dat jij dus bijna iedereen -die dus met een antieke wagen rijdt- belachelijk vindt. Ik zou graag zo een stoomwagen hebben, is een fortuin waard. En jij noemt het sentiment? Ik noem het investeren en veel winst nemen. Waar een loser als jij enkel kan van dromen. En nu eveneens in uw kot bij Foxy. Of is Foxy en Miceleke dezelfde persoon? We hebben nog al zo enkele nicknamen van u kunnen ontmaskeren. Beetje identiteitscrisis Miceleke/focy/Anareuske ... en nog een tiental andere namen :D

Het Belgisch plebs dat zich als keyboardwarriors groot voordoet maar niet irl durft afspreken. De vorige loser trok ook zijn kak in. 1-1 gevecht, op verbale of andere manier. Maar neen opeens niet meer op een PM durven antwoorden en zich hier niet meer durven laten zien. Maar laat het plebs -voel je je nu aangesproken- maar doen. Eindelijk zie ik licht in de tunnel en zal ik met veel plezier aan de leuke gesprekken hier terug denken. En zeker als ze nog heel lang maandelijks mijn 954 euro/maand op mijn rekening mogen storten. Voor NOOIT MEER een minuut te moeten werken ;)

Allee en nu gaan bleten bij de andere keyboardwarriors, de moderatie van deze kleutertuin. Dan kunnen ze mij nog eens voor de zoveelste keer even bannen. En tegen dat de ban is opgeheven zit ik al een 2500 kilometer verder (of nog wat meer). Mocht ik u niet meer horen salukes Miceleke en vergeet af en toe eens niet te ademen. Het zou zonde zijn als er weer eens zo een geitenwollen sokkendrager de pijp aan Maarten zou geven :D :D :D

fox
2 mei 2017, 15:00
5 euro per 100 km valt me eigenlijk wel wat tegen moet ik zeggen.

Dadeemelee
2 mei 2017, 15:07
Er zitten wel een paar waarheden in de tekst.

....snip...

Elektrisch rijden is een ander manier van rijden. Veel mensen hebben echter zo'n vrees van verandering dat het lang zal duren voor ze inzien dat fossiel rijden een aflopend verhaal is. Kan je deze verandering niet aan, je hebt nog even tijd om verder te rijden met je ICE. Binnen een 10 �* 15 jaar gaan ze je wel vreemd bekijken als je met je ICE komt aanrijden.

De toekomst zal er waarschijnlijk als volgt uitzien:

Eens 60 kWhr standaard en even duur (met subsidies) als een normale auto zal zijn zullen er veel gezinnen overschakelen op elektrisch voor hun tweede wagen.

Dan zal het cruciaal zijn: zal men de gestegen vraag naar elektriciteit en laadpunten betaalbaar kunnen invullen en zullen elektrische auto's zonder subsidies (die gaan onbetaalbaar worden voor de Staat) concurrentieel zijn.

Of de eerste gezinswagen zal vervangen worden hangt af van de evolutie van de batterijtechnologie en (ultra-) snellaadpunten.

my 2 cents

PORSCHE
2 mei 2017, 15:08
Met een moderne diesel rij je aan 4-5 liter/100 km. Rode mazout kost 0,60 euro/liter. Dat is een pak minder dan 5 euro/100 km :D

araneus
2 mei 2017, 15:10
5 euro per 100 km valt me eigenlijk wel wat tegen moet ik zeggen.

Dat is de prijs die ik bij mij thuis betaal, voor mijn energiemix, voor mijn wagen en typisch gebruik. Dat is gerekend aan zo'n 250 Wh/km voor een Tesla Model X 90D. Een Tesla Model S zal onder de 200 Wh/km uitkomen en daardoor slechts 4 euro/100 km of minder verbruiken.
Ga je naar de kleinere en zuiniger wagens wordt dit nog lager. Voor een Hyuandi Ioniq EV zakt dit onder de 3 euro/100 km.

Hierbij ga ik ervan uit dat volledig thuis wordt geladen. In de praktijk wordt er wel eens buitenshuis geladen en in de regel is dat gratis (supercharger, destination chargers, ...). De kostprijs aan brandstof per 100 km gaat hierdoor nog een stuk naar beneden!

Je mag bovendien geen appelen en peren vergelijken. Een Model X 90 D is een grote 7-zitter SUV met 518 pk. Neem als vergelijking dan een Volvo XC90, een BMW X5, een Audi Q7, ... Met een dieselmotor zullen die allemaal ongeveer het dubbele nodig hebben en ze zullen dan nog steeds minder vermogen hebben. Als je van deze auto's de plug-in hybrids gebruikt moeten ze in prijs niet veel meer onderdoen voor een Tesla en zullen ze, wanneer de kleine batterij leeg is, nog meer verbruiken! Op de elektrische motor zijn het dan trage auto's.

Micele
2 mei 2017, 15:12
5 euro per 100 km valt me eigenlijk wel wat tegen moet ik zeggen.
Best ook per persoon rekenen...

Een Tesla X is wel een 7-zitter SUV, bij een middenklasse Tesla-3 bvb schat ik minder dan 3 euro...

araneus
2 mei 2017, 15:22
Met een moderne diesel rij je aan 4-5 liter/100 km. Rode mazout kost 0,60 euro/liter. Dat is een pak minder dan 5 euro/100 km :D

Tot je tegen de lamp loopt met een controle. Bovendien gaat een soortgelijke wagen meer verbruiken dan die 4-5 liter/100 km.

Trouwens als het echt moet kan ik wel op rode mazout rijden met mijn Tesla, volledig legaal! Met een dieselgenerator haal je een efficiëntie van zo'n 35%. Zeker als hij in de buurt van vollast kan draaien. Per l rode mazout produceer je dan zo'n 3,5 kWh, na laadverliezen blijft daar zo'n 3,3 kWh van over. Dat komt uiteindelijk neer op zo'n 4,5 euro aan brandstofkost. Een leuk experimentje, maar voor de rest praktisch geen alternatief. Dieselgeneratoren zijn niet efficiënt genoeg, of toch zeker niet op kleine schaal.

Dadeemelee
2 mei 2017, 15:28
Trekken jullie je echt iets aan van het feit of je auto nu 1 of 2 liter meer of minder verbruikt?

Tavek
2 mei 2017, 15:30
Trekken jullie je echt iets aan van het feit of je auto nu 1 of 2 litere meer of minder verbruikt?

Betaalt gij uw diesel zelf ?

Ik wel. Als ik 2000 km op een maand rij is dat 20 tot 40 euro verschil. Op jaarbasis 240 tot 480 euro.

Dat is uw BA verzekering betaald....

Dadeemelee
2 mei 2017, 15:32
Betaalt gij uw diesel zelf ?

Ik wel. Als ik 2000 km op een maand rij is dat 20 tot 40 euro verschil. Op jaarbasis 240 tot 480 euro.

Dat is uw BA verzekering betaald....

Ik betaal die zelf. Op 100,000 km scheelt dat amper 1000 euro.

fox
2 mei 2017, 15:36
Trekken jullie je echt iets aan van het feit of je auto nu 1 of 2 liter meer of minder verbruikt?

Nee ik betaal die niet zelf. Het is alleen een mooi argument naar mijn werkgever toe om een Tesla onder mijn gat schuiven. Daarom dat ik die 5 euro/100 km wat teleurstellend vond. Er zijn natuurlijk nog meer dan genoeg andere kostenfactoren om in rekening te brengen om aan te tonen dat die wagen per km pakken goedkoper is ondanks de hogere aankoopprijs.

Micele
2 mei 2017, 15:42
Trekken jullie je echt iets aan van het feit of je auto nu 1 of 2 liter meer of minder verbruikt?
Toch raar dat aan de goedkoopste tankstations soms zoveel auto's staan aan te schuiven. Blijkbaar is zelfs maar 5% prijsverschil al belangrijk. Dan zal tot 20 % meerverbruik 4 maal belangrijker zijn. ;-)

fox
2 mei 2017, 15:44
Toch raar dat aan de goedkoopste tankstations soms zoveel auto's staan aan te schuiven. Blijkbaar is zelfs maar 5% prijsverschil al belangrijk. Dan zal tot 20 % meerverbruik 4 maal belangrijker zijn. ;-)

Ik heb nog maar weinig mensen geld in brand weten staken (behalve onze socialiste vriend), dus natuurlijk is dat belangrijk, ongeacht of je 1K nu veel vindt of niet.

Tavek
2 mei 2017, 15:44
Nee ik betaal die niet zelf. Het is alleen een mooi argument naar mijn werkgever toe om een Tesla onder mijn gat schuiven. Daarom dat ik die 5 euro/100 km wat teleurstellend vond. Er zijn natuurlijk nog meer dan genoeg andere kostenfactoren om in rekening te brengen om aan te tonen dat die wagen per km pakken goedkoper is ondanks de hogere aankoopprijs.

Het hangt er vanaf. Als je op je werk kan laden, is het tegen bedrijfstarief. Dan is het geen 5 euro/100 km maar 2 euro per 100 km.

Ik kan mij inbeelden dat om te pendelen iedere dag voor de werkgever dat veel voordeliger is. Je kan nog steeds thuis laden en daarvoor een onkostenvergoeding krijgen. Het total zal nog steeds veel goedkoper uitvallen dan een benzinewagen.

Tevens moet je veel minder op onderhoud, veel minder vaak remmen vervangen, de taxen zijn veel lager en ook de verzekeringen vallen zeer goed mee. En als lease is hij 120 % aftrekbaar.

Mijn baas kwam onlangs tot de conclusie dat voor de leaseprijs van zijn full option A4 break diesel hij evengoed een Tesla Model S had kunnen leasen.

fox
2 mei 2017, 15:46
Het hangt er vanaf. Als je op je werk kan laden, is het tegen bedrijfstarief. Dan is het geen 5 euro/100 km maar 2 euro per 100 km.

Ik kan mij inbeelden dat om te pendelen iedere dag voor de werkgever dat veel voordeliger is. Je kan nog steeds thuis laden en daarvoor een onkostenvergoeding krijgen. Het total zal nog steeds veel goedkoper uitvallen dan een benzinewagen.

Tevens moet je veel minder op onderhoud, veel minder vaak remmen vervangen, de taxen zijn veel lager en ook de verzekeringen vallen zeer goed mee. En als lease is hij 120 % aftrekbaar.

Mijn baas kwam onlangs tot de conclusie dat voor de leaseprijs van zijn full option A4 break diesel hij evengoed een Tesla Model S had kunnen leasen.

Dat weet ik en laat het nu zo zijn dat ze mij een A6 in de maag willen splitsen. Pas op, leuke wagen, maar als ik voor hetzelfde bedrag nen Tesla kan krijgen en daarenboven mijn persoonlijke bijdrage drastisch naar beneden zie gaan, dan mag je mijn A6 aan fikkie geven.

Dadeemelee
2 mei 2017, 15:47
Toch raar dat aan de goedkoopste tankstations soms zoveel auto's staan aan te schuiven. Blijkbaar is zelfs maar 5% prijsverschil al belangrijk. Dan zal tot 20 % meerverbruik 4 maal belangrijker zijn. ;-)

Ik ga altijd naar 1 van de 2 tankstations waar ik regelmatig voorbijkom. Kijk nooit naar de prijs.

Tavek
2 mei 2017, 15:58
Van een ander forum:

Audi A6 avant 166gr CO2
Aftrekbaarheid: 70%
Voordeel alle aard: 9.494,89 € / jaar
Belasting op inverkeerstelling: 875,93 €
Verkeersbelasting: 772,2 € / jaar

TESLA 0gr CO2
Aftrekbaarheid: 120%
Voordeel alle aard: 3333,94 € / jaar
Belasting op inverkeerstelling: 0 €
Verkeersbelasting: 76,96 € / jaar

:o

Nu begin ik te begrijpen waarom er opeens zoveel Tesla bedrijfswagens rondtuffen. In die prijscategorie is dat veruit de goedkoopste wagen.

Micele
2 mei 2017, 15:59
Ik ga altijd naar 1 van de 2 tankstations waar ik regelmatig voorbijkom. Kijk nooit naar de prijs.
Dacht het al... maar toch is het meegenomen als je op een volle tank 5 € kunt besparen (uiteraard zonder omrijden).

Weet je dan hoeft men niet te klagen dat een wekelijks terrasje duurder geworden is. ;-)

Dadeemelee
2 mei 2017, 16:05
Dacht het al... maar toch is het meegenomen als je op een volle tank 5 € kunt besparen (uiteraard zonder omrijden).

Weet je dan hoeft men niet te klagen dat een wekelijks terrasje duurder geworden is. ;-)

Ik klaag ook verrassend weinig :-D

En bekijk het zo: ik koop geen iPhone en met het uitgespaarde geld kan ik gas geven :-)

Micele
2 mei 2017, 16:09
Ik klaag ook verrassend weinig :-D

En bekijk het zo: ik koop geen iPhone en met het uitgespaarde geld kan ik gas geven :-)
Ik geef ondertussen veel minder gas en kom soms sneller thuis aan.
Is ook eens plezant. :-D
Aja, een kleine Samsung doet het ook. ;-)

Tavek
2 mei 2017, 16:58
Ik klaag ook verrassend weinig :-D

En bekijk het zo: ik koop geen iPhone en met het uitgespaarde geld kan ik gas geven :-)

Jij bent eigenlijk stiekem wel een beetje alles wat er fout is met onze maatschappij :D

Een tegendraadse om tegendraads te doen, zonder logica of reden.

No offense intended, maar tis toch zo.

Universalia
2 mei 2017, 17:10
De elektromotor is ouder dan de verbrandingsmotor.

Laten we de wankelmotor er nog even bijhalen misschien? ;-)

Micele
2 mei 2017, 17:41
Laten we de wankelmotor er nog even bijhalen misschien? ;-)
Is ook een verbrandingsmotor...

Dadeemelee
2 mei 2017, 17:55
Jij bent eigenlijk stiekem wel een beetje alles wat er fout is met onze maatschappij :D

Een tegendraadse om tegendraads te doen, zonder logica of reden.

No offense intended, maar tis toch zo.

Alles wat ik doe of zeg heeft een reden :-D

Dadeemelee
2 mei 2017, 17:57
Is ook een verbrandingsmotor...

De Wankelmotor is vrij recent. De Stirling motor daarentegen is nog ouder dan de elektromotor.

Micele
2 mei 2017, 18:35
De Wankelmotor is vrij recent. De Stirling motor daarentegen is nog ouder dan de elektromotor.
Alles wat ik doe of zeg heeft een reden
En waarom begin je nu over een Stirling motor?

Vooraleer je over andere motoren begint, uit wikipedia:

Motoren:

Verbrandingsmotor: zuigermotor · dubbelzuigermotor · 2-takt · 4-takt · dieselmotor · mengselmotor · wankelmotor · kopklepmotor · zijklepmotor · schuivenmotor · draaischijfmotor · stirlingmotor · stoommachine
Vorm: lijnmotor · V-motor · stermotor · boxermotor · H-motor · W-motor · U-motor · VR-motor · rotatiemotor

Straalmotor: turboprop · straalmotor · turboshaft · pulserende straalmotor · ramjet · scramjet · turbofan · raketmotor

Elektromotor: gelijkstroommotor · wisselstroommotor · eenfase-inductiemotor · driefasige asynchrone motor · lineaire inductiemotor · stappenmotor
https://nl.wikipedia.org/wiki/Motor
:-)

Tavek
2 mei 2017, 18:36
Een paard heeft ook een verbrandingsmotor. Idem ditto de mens.

Dit terzijde.

Dadeemelee
2 mei 2017, 18:39
En waarom begin je nu over een Stirling motor?

Vooraleer je over andere motoren begint, uit wikipedia:


:-)

Omdat ik denk dat Universalia die bedoelde en niet de Wankel :-)

Micele
2 mei 2017, 18:44
Omdat ik denk dat Universalia die bedoelde en niet de Wankel :-)
Gaat Mazda of een andere constructeur nog een wankelmotor bouwen die de (toekomstige) emissienormen kan halen? Mss als range extender in een hybride?
Daar dacht Universalia mss aan, een RX-9 te kopen on 2019. LOL.
http://www.caranddriver.com/features/2019-mazda-rx-9-25-cars-worth-waiting-for-feature

Dadeemelee
2 mei 2017, 18:46
Gaat Mazda of een andere constructeur nog een wankelmotor bouwen die de (toekomstige) emissienormen kan halen? Mss als range extender in een hybride?
Daar dacht Universalia mss aan. LOL.

Yeps RX 9 in 2020, heb hem juist in K&K geplaatst :-D

Schoon machien.

Micele
2 mei 2017, 18:47
Yeps RX 9 in 2020, heb hem juist in K&K geplaatst :-D

Schoon machien.
Idd je waart me net voor, maar wel in 2019.
http://www.caranddriver.com/features/2019-mazda-rx-9-25-cars-worth-waiting-for-feature

PORSCHE
3 mei 2017, 00:56
Mijn baas kwam onlangs tot de conclusie dat voor de leaseprijs van zijn full option A4 break diesel hij evengoed een Tesla Model S had kunnen leasen.Triestige baas als die zich niet meer kan permitteren. Of is hij misschien ook een krot aan het renoveren :D

PORSCHE
3 mei 2017, 00:59
Dat weet ik en laat het nu zo zijn dat ze mij een A6 in de maag willen splitsen. Pas op, leuke wagen, maar als ik voor hetzelfde bedrag nen Tesla kan krijgen en daarenboven mijn persoonlijke bijdrage drastisch naar beneden zie gaan, dan mag je mijn A6 aan fikkie geven.Stoere jongen zijt gij :D Maar lees nog eens wat je schrijft en kom dan tot de conclusie dat je eigenlijk toegeeft dat je elke maand zit te tellen om rond te geraken. En omdat het voor de meeste simpele zielen hier te moeilijk is heb ik het vetgedrukt.

kelt
3 mei 2017, 05:40
Mensen.......bij de start van het draadje stond duidelijk het woord LUDIEK vermeld.... :mrgreen:

Henri1
3 mei 2017, 05:49
Eenmaal petroleum head, altijd petroleum head.

Zeg nu eens eerlijk, daar kunnen die elektrische koffiemolens echt niet aan tippen.


http://cdn.bmwblog.com/wp-content/uploads/thumb1280x1280_3139478474_786acc88b1_o.jpg

http://orig10.deviantart.net/7f27/f/2009/281/0/9/m_power_by_evertech11.jpg

http://cdn.bmwblog.com/wp-content/uploads/BMW_S54B32_Engine.JPG

araneus
3 mei 2017, 08:50
Eenmaal petroleum head, altijd petroleum head.

Zeg nu eens eerlijk, daar kunnen die elektrische koffiemolens echt niet aan tippen.



Waarom niet? Ik ken iemand die zijn BMW M omruild voor een Tesla. Binnen een maand rijdt hij elektrisch!

Dadeemelee
3 mei 2017, 09:02
Waarom niet? Ik ken iemand die zijn BMW M omruild voor een Tesla. Binnen een maand rijdt hij elektrisch!

Zijn speelgoed omruilen voor ander speelgoed dus :-)

Micele
3 mei 2017, 09:09
Mensen.......bij de start van het draadje stond duidelijk het woord LUDIEK vermeld.... :mrgreen:
Tja Kelt wat wil je met die clochards-fossiel-slaafjes op het forum, vooral die te lang achter hun jonnie-knalpot gelegen hebben, het is ook quasi bewezen dat fijnstof ook de hersenen aantast. ;-)

Micele
3 mei 2017, 09:11
Eenmaal petroleum head, altijd petroleum head.

Zeg nu eens eerlijk, daar kunnen die elektrische koffiemolens echt niet aan tippen.

Toch maar eens serieus blijven Henri1.

PORSCHE
3 mei 2017, 12:25
Zijn speelgoed omruilen voor ander speelgoed dus :-)Tja als je het niet meer kan betalen en de boekhouder de rekening maakt dan moet je soms noodgedwongen keuzes maken. De VAA is voor velen nu eenmaal een zware dobber en het is soms dan maar naar een E-wagen genre tesla gaan kijken in plaats van met een goedkopere benzinewagen te gaan rijden. Want dat is voor velen gezichtsverlies. Maar ik vrees voor hem dat hij met zijn tesla pas echt gezichtverlies gaat lijden. Hij gaat er nog spijt van krijgen dat hij echt rijplezier opgeeft omwille van de fiscale bepampering van een zielloze elektrische doos op wielen.

Henri1
3 mei 2017, 17:35
Waarom niet? Ik ken iemand die zijn BMW M omruild voor een Tesla. Binnen een maand rijdt hij elektrisch!

Laat hem nu eerste drie maand rijden en dan laten we de man spreken.

Iedereen kan een Tesla bestellen hé.

Henri1
3 mei 2017, 17:36
Toch maar eens serieus blijven Henri1.

Ik ben héél erg serieus.

U ondervindt wellicht geen emoties die bij een prachtige sneldraaiende benzinemotor horen.

Micele
3 mei 2017, 18:03
Ik ben héél erg serieus.

U ondervindt wellicht geen emoties die bij een prachtige sneldraaiende benzinemotor horen.
Ik heb een 6 in lijn van BMW in de huisgarage staan, al 28 jaar. Nog vragen?

PORSCHE
4 mei 2017, 08:49
Laat hem nu eerste drie maand rijden en dan laten we de man spreken.

Iedereen kan een Tesla bestellen hé.Tja als je fiscaal zo bepamperd wordt is dat nu niet moeilijk! Verder wel constant kakken op die dure wagens waar zelfstandige ondernemers mee rijden. Maar zelf de fiscaliteit optimaal benutten en dit omdat ze anders geen dure bedrijfswagen kunnen permitteren. E-wagenrijders = hypocriete en vooral egoïstische zakken die meestal aan pensioenleeftijd zitten. Gelukkig moet ik met dergelijke soort niets te maken hebben. Het zou botsen, heel hard botsen!

Eduard Khil
4 mei 2017, 08:53
Tja als je fiscaal zo bepamperd wordt is dat nu niet moeilijk! Verder wel constant kakken op die dure wagens waar zelfstandige ondernemers mee rijden. Maar zelf de fiscaliteit optimaal benutten en dit omdat ze anders geen dure bedrijfswagen kunnen permitteren. E-wagenrijders = hypocriete en vooral egoïstische zakken die meestal aan pensioenleeftijd zitten. Gelukkig moet ik met dergelijke soort niets te maken hebben. Het zou botsen, heel hard botsen!

grappig dat jij anderen afserveert als zijne egoïsten :lol:

PORSCHE
4 mei 2017, 08:58
Blij dat je het grappig vindt en ik kom daar voor uit dat ik een egoïst ben. Maar ik verberg dat niet onder het mom van groene jongen willen spelen maar dat het eigenlijk enkel en alleen om de fiscale bepampering te doen is ;)

fox
5 mei 2017, 10:05
Stoere jongen zijt gij :D Maar lees nog eens wat je schrijft en kom dan tot de conclusie dat je eigenlijk toegeeft dat je elke maand zit te tellen om rond te geraken. En omdat het voor de meeste simpele zielen hier te moeilijk is heb ik het vetgedrukt.

Jij moet mijn rekening helemaal niet maken mijn beste. Een wagen is een gebruiksobject om me van plaats A naar B te verplaatsen. Ik heb geen boodschap aan een auto als statussymbool, dus als ik maandelijks zowat 300 euro kan uitsparen door ipv met een A6, met een Tesla rond te bollen dan doe ik dat met plezier. Een ordinaire Porsche interesseert me eigenlijk geen bal. Ik stop mijn geld liever in andere zaken. Maar ik begrijp dat dit bij u anders ligt en dat het pijn doet om een mooie wagen te zien die je jezelf nooit gaat kunnen permitteren.

fox
5 mei 2017, 10:07
Tja als je fiscaal zo bepamperd wordt is dat nu niet moeilijk! Verder wel constant kakken op die dure wagens waar zelfstandige ondernemers mee rijden. Maar zelf de fiscaliteit optimaal benutten en dit omdat ze anders geen dure bedrijfswagen kunnen permitteren. E-wagenrijders = hypocriete en vooral egoïstische zakken die meestal aan pensioenleeftijd zitten. Gelukkig moet ik met dergelijke soort niets te maken hebben. Het zou botsen, heel hard botsen!

Zo hard zou het niet botsen hoor. In het dagelijkse leven verdoe ik eigenlijk geen tijd aan schreeuwlelijkerds zoals jij. Ik sta daar mijlenver boven. En aan de pensioenleeftijd zit ik nog lang niet, ik heb toch nog een 30 jaar te gaan...

fox
5 mei 2017, 10:09
Blij dat je het grappig vindt en ik kom daar voor uit dat ik een egoïst ben. Maar ik verberg dat niet onder het mom van groene jongen willen spelen maar dat het eigenlijk enkel en alleen om de fiscale bepampering te doen is ;)

Ik ben geen groene jongen. Ik heb altijd gezegd dat de kilometerprijs van een wagen voor mij het allerbelangrijkste is. Hij moet natuurlijk ook wat ruimte hebben. Dan kom je als bedrijfswagen nogal snel bij een Tesla uit tegenwoordig.

Micele
5 mei 2017, 11:54
Een minister in Nordrhein-Westfalen vindt een Tesla zelfs goed genoeg als dienstwagen.

Ondanks dat hij soms een drukke agenda heeft en meerdere honderden kms van afspraak naar afspraak moet bollen, dit in NR-W en zelfs ook verder, NR-W is sowieso al veel groter dan België.
Een Tesla laadt immers snel genoeg op onderweg, moest hij eens moeten bijladen. Dit dankzij het dicht snelladernetwerk van Tesla.
Tesla is momenteel ook de enige E-wagen die daaraan voldoet.

Dat staat hieronder allemaal te lezen, tot spijt van de kronkelaars hier. :-D

https://ecomento.tv/2017/03/03/warum-nrw-umweltminister-remmel-ein-tesla-model-s-faehrt/

Warum NRW-Umweltminister Remmel ein Tesla Model S fährt

03.03.2017

Beim Umweltminister Remmel nun bestehe zudem „grundsätzlich ein Bedarf für große Reichweiten, um in der gesamten Ausdehnung von Nordrhein-Westfalen und auch darüber hinaus alle Ziele bzw. mehrere Ziele hintereinander erreichen zu können“, heißt es in der Stellungnahme. „Mehrere aufeinander folgende Termine an einem Tag führen nicht selten zu Fahrstrecken von einigen hundert Kilometern. Die oftmals dichte Terminfolge erlaubt dazwischen keine langen Ladezeiten. Somit sollte das Fahrzeug mit einer Technik zur Schnellladung ausgerüstet sein. Ebenso ist eine langstreckentaugliche Ausstattung erforderlich“, werden die notwendigen Parameter für das Ministeriums-Fahrzeug aufgeführt.

Und diese „vollständigen Anforderungen bezüglich (rein elektrischer) Reichweite und Schnelllademöglichkeit erfüllte zum Zeitpunkt der Anschaffung auf dem Weltmarkt nur das Model S der Firma Tesla Motors“, so die Antwort.

Daarenboven is een Tesla een sjieke milieuvriendelijke wagen, er zijn al genoeg dienstwagen-kankerbakken zoals de Audi A8 3.0 TDI van zijn minister-collegas, lees ik tussen de regels. :lol:

Hätte Nordrhein-Westfalens Umweltminister Johannes Remmel gewusst, welche Konsequenzen seine Entscheidung für ein Tesla Model S als Dienstwagen haben würde, vielleicht hätte er sich wie sein Vorgänger für einen Audi A8 TDI entschieden. Aber eine Diesel-Schleuder mit drei Litern Hubraum schien Remmel nicht mehr zeitgemäß, ein sauberes Elektroauto sollte es sein. Und bei den Oberklasse-Limousinen, eine standesgemäße Fahrzeugklasse für Landesminister, gibt es nur die eine Alternative, die Elektro-Limousine aus Kalifornien. Dies wird jeder bestätigen können, der über grundlegende Kenntnisse des aktuellen Angebots an Elektroautos verfügt.

araneus
5 mei 2017, 14:10
Ik heb in het weekend een demo gegeven met de Model X voor een milieu-ambtenaar van een Duitse stad. Het zal wellicht niet lukken voor haar om die als dienstwagen te krijgen! Een elektrische wagen zal er daar ook nog wel volgen. Bij het uitbreken van de elektrische verwarming hebben ze bewust de 400V 3-fase aansluiting behouden zodat er snel kan geladen worden.

Micele
9 mei 2017, 11:15
Ik heb in het weekend een demo gegeven met de Model X voor een milieu-ambtenaar van een Duitse stad. Het zal wellicht niet lukken voor haar om die als dienstwagen te krijgen! Een elektrische wagen zal er daar ook nog wel volgen. Bij het uitbreken van de elektrische verwarming hebben ze bewust de 400V 3-fase aansluiting behouden zodat er snel kan geladen worden.
Moest je eens ooit naar de Tesla-garage moeten.
Een full-option X P100D als vervangwagen is zeker niet slecht.
https://electrek.co/2017/05/04/tesla-p100ds-loaner-vehicles-service/

Henri1
10 mei 2017, 05:51
Best ook per persoon rekenen...

Een Tesla X is wel een 7-zitter SUV, bij een middenklasse Tesla-3 bvb schat ik minder dan 3 euro...

Dan koop je best een busje voor 12 personen op diesel.

Micele
10 mei 2017, 11:06
Dan koop je best een busje voor 12 personen op diesel.

Waarom deze niet? :roll: ;-)

http://maxi-exkavator.ru/photoimages/450-tonnij_belaz_75710.jpg

Overigens electrisch aangedreven omwille van het gigantische koppel dat nodig is bij het eerste toerental, geen enkele versnellingsbak kan dat aan, wel
over directe reductietandwielen, dus met 2 1200 kW E-motoren, de nodige permanente stroom 2400 kW wordt wel opgewekt door 2 gigantische dieselmotoren.
Verbruik... 1300 liter diesel/100 km
https://de.wikipedia.org/wiki/BelAZ-75710

Voor de lol hé Henri.

Dadeemelee
10 mei 2017, 11:16
Waarom deze niet? :roll: ;-)

http://maxi-exkavator.ru/photoimages/450-tonnij_belaz_75710.jpg

Overigens electrisch aangedreven omwille van het gigantische koppel dat nodig is bij het eerste toerental, geen enkele versnellingsbak kan dat aan, wel
over directe reductietandwielen, dus met 2 1200 kW E-motoren, de nodige permanente stroom 2400 kW wordt wel opgewekt door 2 gigantische dieselmotoren.
Verbruik... 1300 liter diesel/100 km
https://de.wikipedia.org/wiki/BelAZ-75710

Voor de lol hé Henri.

Zonnepanelen op de deuren zie ik :thumbsup:

dpg
10 mei 2017, 11:20
Dan koop je best een busje voor 12 personen op diesel.

Voor die 1 of twee keer dat ze op vakantie gaan wensen ze zich een 7 zitter en de rest van de tijd belasten ze het milieu met hun tonnenzware wagen terwijl ze als ze echt ecologisch willen rijden ze evengoed deze kunnen kopen:

http://e-go-mobile.com/de/newspool/produktkatalog-zum-e.go-life-ab-jetzt-sind-vorbestellungen-moeglich/ om hun verplaatsingen van 30 km per dag te doen.

Micele
10 mei 2017, 13:19
Blij dat je het grappig vindt en ik kom daar voor uit dat ik een egoïst ben. Maar ik verberg dat niet onder het mom van groene jongen willen spelen maar dat het eigenlijk enkel en alleen om de fiscale bepampering te doen is ;)
Fiscaal gepamperd zijn vooral de fossiele brandstoffen... in tegendeel tot groene stroomproductie.

Zelfs tot 6 maal meer volgens Bloomberg Europe

De verhouding aan subsidies tussen fossiele brandstoffen en hernieuwbare energie is er één met een factor 6 verschil. Indien deze subsidies en investeringen voor beide gelijk zouden lopen zou de hernieuwbare energie een enorme boost krijgen en snel uitgroeien tot de dominante energiebron wereldwijd.

En dan wordt er met de gezondheidskosten nog geen rekening gehouden.