PDA

View Full Version : Ongeziene currency crash


Eurosceptic
18 mei 2017, 18:14
Wat er vandaag gebeurd is kun je volgens mij statistisch vergelijken met buiten wandelen bij heldere hemel, en getroffen worden door de bliksem.

Ik ken een groep Brazilianen die zich al een jaar voorbereiden op een reis naar Europa. Over enkele weken is het zo ver.
Vandaag ging de familie naar de bank om gespaarde reais te wisselen tegen euros. Gedurende de afgelopen 5 maanden bleef de real vrij stabiel tussen 3.4 en 3.5 per euro.

Gisteren kwam een omkopingsschandaal van de president aan het licht. Op 1 dag tijd knalde de real van 3.4 naar 3.77, ruim 10% verlies. Ik heb dat de afgelopen jaren nooit gezien, behalve bij de hyperinflatie van Venezuela.

http://i63.tinypic.com/2eclrb8.png

Wat moet die familie nu doen? Wachten? Of door de angst voor wat ergers toch maar toegeven? Dit kost hen honderden euros extra (per persoon) als het zo blijft.
De tijd dringt.

We willen de reis evt financieel draaglijker maken door uitstappen te cancelen.

Vlad
19 mei 2017, 06:16
Sorry, alle forumleden met glazen bollen zijn momenteel net verbannen.

Eduard Khil
19 mei 2017, 08:06
al hun geld aan mij geven, dan los ik het wel op

The Paulus Experience
19 mei 2017, 09:18
al hun geld aan mij geven, dan los ik het wel op

Geld oplossen? is dat het liberale alternatief voor verbranden?

Zeus
19 mei 2017, 09:55
Tja, domme familie hé. Als je dat al zo lang op voorhand plant, wissel je valuta dan periodiek, in schijven.

En als je de last van een paar honderd extra eurootjes niet kan dragen, blijf je beter in uw eigen kot i.p.v. plezierreisjes te maken naar de andere kant van de wereld.

Eduard Khil
19 mei 2017, 09:58
T blijf je beter in uw eigen kot i.p.v. plezierreisjes te maken naar de andere kant van de wereld.

inderdaad! Al die vreemden blijven beter in hun eigen land! :lol:

Jay-P.
19 mei 2017, 09:58
Geld oplossen? is dat het liberale alternatief voor verbranden?Niks liberaal. Eens sos altijd sos. Vette onderschriften gaan dat niet veranderen.




(hopelijk verdraagt zijn hart dit) :lol:

Eduard Khil
19 mei 2017, 09:59
Niks liberaal. Eens sos altijd sos. Vette onderschriften gaan dat niet veranderen.




(hopelijk verdraagt zijn hart dit) :lol:

:lol:

https://i.makeagif.com/media/5-27-2016/Mcsl7j.gif

fred vanhove
19 mei 2017, 12:07
Wat er vandaag gebeurd is kun je volgens mij statistisch vergelijken met buiten wandelen bij heldere hemel, en getroffen worden door de bliksem.

Ik ken een groep Brazilianen die zich al een jaar voorbereiden op een reis naar Europa. Over enkele weken is het zo ver.
Vandaag ging de familie naar de bank om gespaarde reais te wisselen tegen euros. Gedurende de afgelopen 5 maanden bleef de real vrij stabiel tussen 3.4 en 3.5 per euro.

Gisteren kwam een omkopingsschandaal van de president aan het licht. Op 1 dag tijd knalde de real van 3.4 naar 3.77, ruim 10% verlies. Ik heb dat de afgelopen jaren nooit gezien, behalve bij de hyperinflatie van Venezuela.

http://i63.tinypic.com/2eclrb8.png

Wat moet die familie nu doen? Wachten? Of door de angst voor wat ergers toch maar toegeven? Dit kost hen honderden euros extra (per persoon) als het zo blijft.
De tijd dringt.

We willen de reis evt financieel draaglijker maken door uitstappen te cancelen.

De Euro is op een bepaald moment hoeveel van zijn waarde verloren tegenover de Dollar ?? Die ging ook van 1.40 naar 1.05 op enkele weken tijd....Als je buiten Europa reist kan je al eens geluk hebben maar ook al eens pech.
De Britten hebben hun pond ook zeer snel aan waarde weten verliezen na de Brexit....Wat jij hier verteld is toch niet zo uitzonderlijk ?

Anna List
19 mei 2017, 12:08
De Euro is op een bepaald moment hoeveel van zijn waarde verloren tegenover de Dollar ?? Die ging ook van 1.40 naar 1.05 op enkele weken tijd....Als je buiten Europa reist kan je al eens geluk hebben maar ook al eens pech.
De Britten hebben hun pond ook zeer snel aan waarde weten verliezen na de Brexit....Wat jij hier verteld is toch niet zo uitzonderlijk ?

²

Zeus
19 mei 2017, 12:49
De Euro is op een bepaald moment hoeveel van zijn waarde verloren tegenover de Dollar ?? Die ging ook van 1.40 naar 1.05 op enkele weken tijd...

Die "enkele weken" waren in werkelijkheid wel een jaar, maar soit.

http://www.xe.com/currencycharts/?from=EUR&to=USD&view=5Y

Gipsy
19 mei 2017, 15:24
Wat er vandaag gebeurd is kun je volgens mij statistisch vergelijken met buiten wandelen bij heldere hemel, en getroffen worden door de bliksem.

Ik ken een groep Brazilianen die zich al een jaar voorbereiden op een reis naar Europa. Over enkele weken is het zo ver.
Vandaag ging de familie naar de bank om gespaarde reais te wisselen tegen euros. Gedurende de afgelopen 5 maanden bleef de real vrij stabiel tussen 3.4 en 3.5 per euro.

Gisteren kwam een omkopingsschandaal van de president aan het licht. Op 1 dag tijd knalde de real van 3.4 naar 3.77, ruim 10% verlies. Ik heb dat de afgelopen jaren nooit gezien, behalve bij de hyperinflatie van Venezuela.

http://i63.tinypic.com/2eclrb8.png

Wat moet die familie nu doen? Wachten? Of door de angst voor wat ergers toch maar toegeven? Dit kost hen honderden euros extra (per persoon) als het zo blijft.
De tijd dringt.

We willen de reis evt financieel draaglijker maken door uitstappen te cancelen.

Ik verslikte me bijna in mijn koffie deze morgen als ik de titel las. Maar het ging alleen maar om de Braziliaanse Real. Too much ado about nothing.

BigF
19 mei 2017, 15:48
Wat er vandaag gebeurd is kun je volgens mij statistisch vergelijken met buiten wandelen bij heldere hemel, en getroffen worden door de bliksem.

Ik ken een groep Brazilianen die zich al een jaar voorbereiden op een reis naar Europa. Over enkele weken is het zo ver.
Vandaag ging de familie naar de bank om gespaarde reais te wisselen tegen euros. Gedurende de afgelopen 5 maanden bleef de real vrij stabiel tussen 3.4 en 3.5 per euro.

Gisteren kwam een omkopingsschandaal van de president aan het licht. Op 1 dag tijd knalde de real van 3.4 naar 3.77, ruim 10% verlies. Ik heb dat de afgelopen jaren nooit gezien, behalve bij de hyperinflatie van Venezuela.

http://i63.tinypic.com/2eclrb8.png

Wat moet die familie nu doen? Wachten? Of door de angst voor wat ergers toch maar toegeven? Dit kost hen honderden euros extra (per persoon) als het zo blijft.
De tijd dringt.

We willen de reis evt financieel draaglijker maken door uitstappen te cancelen.
Als 10% verlies enkele honderden euro's extra betekent wil dat zeggen dat ze toch al een budget van enkele duizenden euro's hadden. Zijn dan die laatste paar 100 euro echt zo'n ramp dat er 'uitstappen gecanceld moeten worden'?

Was die familie hun reis dan niet een beetje te strak gebudgeteerd?

Dadeemelee
19 mei 2017, 15:54
De Euro is op een bepaald moment hoeveel van zijn waarde verloren tegenover de Dollar ?? Die ging ook van 1.40 naar 1.05 op enkele weken tijd....Als je buiten Europa reist kan je al eens geluk hebben maar ook al eens pech.
De Britten hebben hun pond ook zeer snel aan waarde weten verliezen na de Brexit....Wat jij hier verteld is toch niet zo uitzonderlijk ?

Yeps koerswijzigingen zijn onvoorspelbaar en soms helemaal onlogisch.

Weer een bewijs van het nut van de Euro.

fred vanhove
19 mei 2017, 16:04
Die "enkele weken" waren in werkelijkheid wel een jaar, maar soit.

http://www.xe.com/currencycharts/?from=EUR&to=USD&view=5Y

Wel ik geloof je niet. Uw grafiek is niet zo nauwkeurig. Ik herinner me dat ik in April 2015 naar de States ging.....De euro was dan ongeveer 1.05 dollar waard. Ik had cash geld gewisseld rond november 2014 en herinner me toen ongeveer 1.40 te hebben gekregen.

JimmyB
19 mei 2017, 16:04
Tja, domme familie hé. Als je dat al zo lang op voorhand plant, wissel je valuta dan periodiek, in schijven.

En als je de last van een paar honderd extra eurootjes niet kan dragen, blijf je beter in uw eigen kot i.p.v. plezierreisjes te maken naar de andere kant van de wereld.

Opties kopen kon ook nog.

parcifal
19 mei 2017, 16:30
Ik verslikte me bijna in mijn koffie deze morgen als ik de titel las. Maar het ging alleen maar om de Braziliaanse Real. Too much ado about nothing.

Doomsday-topics van Eurosceptic zijn zoals steeds met een paar vrachtschepen zout te nemen. :) :)

Zeus
19 mei 2017, 16:35
Wel ik geloof je niet. Uw grafiek is niet zo nauwkeurig. Ik herinner me dat ik in April 2015 naar de States ging.....De euro was dan ongeveer 1.05 dollar waard. Ik had cash geld gewisseld rond november 2014 en herinner me toen ongeveer 1.40 te hebben gekregen.

Je kan het nakijken tot op de dag.

1 november 2014: 1 EUR = 1.2520 USD
1 april 2015: 1 EUR = 1.0770 USD

fred vanhove
19 mei 2017, 17:02
Je kan het nakijken tot op de dag.

1 november 2014: 1 EUR = 1.2520 USD
1 april 2015: 1 EUR = 1.0770 USD

Je hebt gelijk. Ik zal gewisseld hebben rond mei 2014 .....toen 1.38 en in mei 2015 1.049.

Nu dat is toch meer dan 10 % op 1 jaar.....dat is bijna 30 %.

Ik ben daar veel mee bezig en weet ondertussen wat een jo jo munt die Euro is.

Gipsy
19 mei 2017, 17:30
Je hebt gelijk. Ik zal gewisseld hebben rond mei 2014 .....toen 1.38 en in mei 2015 1.049.

Nu dat is toch meer dan 10 % op 1 jaar.....dat is bijna 30 %.

Ik ben daar veel mee bezig en weet ondertussen wat een jo jo munt die Euro is.

De BF was nog veel slechter. Onder de rampzalige Carter een historisch dieptepunt voor de dollar amper 27BF om een dollar te kopen in 1979 na enkele maanden Reagan moest je al 45BF betalen.

Eurosceptic
19 mei 2017, 17:52
Tja, domme familie hé. Als je dat al zo lang op voorhand plant, wissel je valuta dan periodiek, in schijven.

En als je de last van een paar honderd extra eurootjes niet kan dragen, blijf je beter in uw eigen kot i.p.v. plezierreisjes te maken naar de andere kant van de wereld.

En wat ga je maanden op voorhand met die valuta doen? 3000 euro pp in een sok onder je matras steken?
Ikzelf ben een ervaren reiziger en wissel hooguit 3 dagen op voorhand alles in 1 keer. Vervolgens steek ik het in een money belt die ik zelfs draag als ik ga slapen. Ten minste voor landen waar het de moeite waard is om cash mee te nemen.

Het is gevaarlijk om die valuta lang op voorhand bij je te hebben. En je kan geen buitenlandse munt op een bankrekening zetten.

Overigens vraag ik me echt af hoe bankiers de impact van een schandaal op de waarde van valuta berekenen. President Temer werd betrapt op het betalen van zwijggeld in een corruptiezaak en dreigt nu te worden afgezet. De "straf" is 10% waardevermindering voor de real, van de ene dag op de andere.

Als volgende week blijkt dat hij zijn vrouw bedriegt, doen ze er nog 5% vanaf?

Gipsy
19 mei 2017, 18:00
En wat ga je maanden op voorhand met die valuta doen? 3000 euro pp in een sok onder je matras steken?
Ikzelf ben een ervaren reiziger en wissel hooguit 3 dagen op voorhand alles in 1 keer. Vervolgens steek ik het in een money belt die ik zelfs draag als ik ga slapen. Ten minste voor landen waar het de moeite waard is om cash mee te nemen.

Het is gevaarlijk om die valuta lang op voorhand bij je te hebben. En je kan geen buitenlandse munt op een bankrekening zetten.

Overigens vraag ik me echt af hoe bankiers de impact van een schandaal op de waarde van valuta berekenen. President Temer werd betrapt op het betalen van zwijggeld in een corruptiezaak en dreigt nu te worden afgezet. De "straf" is 10% waardevermindering voor de real, van de ene dag op de andere.

Als volgende week blijkt dat hij zijn vrouw bedriegt, doen ze er nog 5% vanaf?

Men kan zeer gemakkelijk verschillende valuta op een bankrekening zetten.

Eurosceptic
19 mei 2017, 18:08
Men kan zeer gemakkelijk verschillende valuta op een bankrekening zetten.

Vertel mij hoe een Braziliaan euros op een Braziliaanse bankrekening kan zetten.
Of op een andere rekening die hen toelaat om die euros hier (kosteloos) te gebruiken. Want een euro bankrekening openen is niet toegestaan voor toeristen met een kort verblijf.

Voor Argentijnen is het zelfs bij wet verboden om andere valuta te bezitten dan de Argentijnse peso die elk jaar dik 10% inflatie ondergaat. Daar heeft iedereen US dollars onder hun matras verstopt omdat ze buiten het bankenstelsel moeten blijven.
Maw je moet de overheid toestemming geven om je spaarrekening te plunderen.

Gipsy
19 mei 2017, 18:33
Vertel mij hoe een Braziliaan euros op een Braziliaanse bankrekening kan zetten.
Of op een andere rekening die hen toelaat om die euros hier (kosteloos) te gebruiken. Want een euro bankrekening openen is niet toegestaan voor toeristen met een kort verblijf.

Voor Argentijnen is het zelfs bij wet verboden om andere valuta te bezitten dan de Argentijnse peso die elk jaar dik 10% inflatie ondergaat. Daar heeft iedereen US dollars onder hun matras verstopt omdat ze buiten het bankenstelsel moeten blijven.
Maw je moet de overheid toestemming geven om je spaarrekening te plunderen.

Ik heb geen ervaring met Zuid Amerika maar in Europa, Azie of Amerika is dat geen enkel probleem met uitzondering van enkele landen natuurlijk. Ge kunt trouwens gewoon met een bankkaart van een Belgische rekening overal ter wereld betalen.

Eurosceptic
19 mei 2017, 19:20
Ik heb geen ervaring met Zuid Amerika maar in Europa, Azie of Amerika is dat geen enkel probleem met uitzondering van enkele landen natuurlijk. Ge kunt trouwens gewoon met een bankkaart van een Belgische rekening overal ter wereld betalen.

Met fortis betaalt ge 12% op de Braziliaanse wisselkoers (minder courante munt) + 3.5 euro per geldopname. Ben van bank gewisseld om die afgrijselijke koersen te vermijden.

Betalen gaat overal ja, maar het kost op enkele maanden al snel 400 euro aan transactiekosten als ge er niet het fijne van weet.

In Brazilie hebben ze de "euro turismo" uitgevonden. Zakenmensen betalen de euro voor wat hij waard is, maar wie op reis gaat moet een dikke 10% tax betalen. Een van de fratsen van de regering der criminelen daar.

Het is je gegund dat je je gat afveegt met eurobiljetten, maar bij hen ligt het anders. Beter alles cash inruilen en uit het criminele bankenstelsel houden

Rahowa
19 mei 2017, 21:57
Tja, domme familie hé. Als je dat al zo lang op voorhand plant, wissel je valuta dan periodiek, in schijven.

En als je de last van een paar honderd extra eurootjes niet kan dragen, blijf je beter in uw eigen kot i.p.v. plezierreisjes te maken naar de andere kant van de wereld.
Flauwe opmerking,ik ga ook niet meer naar de USA sinds de Euro zoveel van zijn waarde verloren heeft.

Zeus
20 mei 2017, 14:12
En wat ga je maanden op voorhand met die valuta doen? 3000 euro pp in een sok onder je matras steken?

Ooit gehoord van een kluis?


En je kan geen buitenlandse munt op een bankrekening zetten.

Uiteraard wel. Banco Do Brasil biedt trouwens iets aan als Ourocard Visa Travelmoney. Prepaid, dus op te laden wanneer je het wil.

Overigens vraag ik me echt af hoe bankiers de impact van een schandaal op de waarde van valuta berekenen. President Temer werd betrapt op het betalen van zwijggeld in een corruptiezaak en dreigt nu te worden afgezet. De "straf" is 10% waardevermindering voor de real, van de ene dag op de andere.

Als volgende week blijkt dat hij zijn vrouw bedriegt, doen ze er nog 5% vanaf?

Beurzen haten onzekerheid. Politieke onzekerheid betekent ook vertragingen op het vlak van fiscale hervorming enz. Een beurskoers drukt grotendeels verwachtingen uit, vertragingen of tegenslagen in het realiseren van die verwachtingen, betekent een lagere beurskeurs. Simple as that.

Er bestaat geen kamertje met 10 mannen in kostuum die zeggen: "En nu gaan we Ibovespa eens 10 procent naar beneden jagen." Dat bestaat enkel in de geesten van mensen als Alex Jones

Zeus
20 mei 2017, 14:14
Flauwe opmerking,ik ga ook niet meer naar de USA sinds de Euro zoveel van zijn waarde verloren heeft.

U neemt mijn advies ter harte. Goed voor u

Eurosceptic
21 mei 2017, 00:39
Uiteraard wel. Banco Do Brasil biedt trouwens iets aan als Ourocard Visa Travelmoney. Prepaid, dus op te laden wanneer je het wil.


Ik heb zelf al eens gebruik gemaakt van een travel money card toen ik vanuit AU naar Thailand vloog. De prepaid kaart (commonwealth) was zogezegd geladen met Thaise baht.
Bij aankomst bleek daar niks van te kloppen. Ik betaalde een vaste kost voor de bank in Thailand, een vaste kost voor de bank in AU, en een percentage op de koers. Ik dacht "hoezo koers? Er staan toch baht op de kaart?"

En nog het smerigste detail van alles. Geld dat op die kaart stond moest tot op de laatste cent worden opgemaakt. Je kon het na de reis niet transfereren naar de normale bankrekening.

Hier de reviews van dat soort kaarten eens lezen. Ik doe het nooit meer

http://www.productreview.com.au/p/commonwealth-bank-travel-money-card.html

Eurosceptic
21 mei 2017, 00:40
Uiteraard wel. Banco Do Brasil biedt trouwens iets aan als Ourocard Visa Travelmoney. Prepaid, dus op te laden wanneer je het wil.


Ik heb zelf al eens gebruik gemaakt van een travel money card toen ik vanuit AU naar Thailand vloog. De prepaid kaart (commonwealth) was zogezegd geladen met Thaise baht.
Bij aankomst bleek daar niks van te kloppen. Ik betaalde een vaste kost voor de bank in Thailand, een vaste kost voor de bank in AU, en een percentage op de koers. Ik dacht "hoezo koers? Er staan toch baht op de kaart?"

En nog het smerigste detail van alles. Geld dat op die kaart stond moest tot op de laatste cent worden opgemaakt. Je kon het na de reis niet transfereren naar de normale bankrekening.

Hier de reviews van dat soort kaarten eens lezen. Ik doe het nooit meer

http://www.productreview.com.au/p/commonwealth-bank-travel-money-card.html