PDA

View Full Version : meer fijn stof bij moderne benzinewagens dan bij diesels...


brother paul
30 mei 2017, 07:51
leve de #ambtonarocratie: ze gaan nu weer niet weten welke bocht ze moeten maken en hoe ze zich er uit gaan lullen zonder ergens de privé als sjoemelaars te bestempelen

http://www.vmx.be/meer-fijn-stof-bij-benzinewagens-dan-bij-diesels

Uit praktijktesten van de Duitse mobiliteitsclub ADAC blijkt dat zelfs moderne benzinemotoren met directe injectie probleem hebben met fijn stof. Voor de test werden de emissies van en VW Golf 1.2 TSI (ecoscore 69 �* 70) en een BMW 116i (ecoscore 69) in verschillende meetcycli geanalyseerd. Opmerkelijk was dat de uitstoot van fijn stof de wettelijke eisen overschrijden die gelden voor dieselauto's. De metingen werden uitgevoerd door de ADAC in opdracht van de Duitse milieuorganistaie Deutsche Umwelthilfe en Verkehrsclub Deutschlands (VCD). “Dit resultaat is niet verrassend voor deskundigen en bevestigt de weinige resultaten die tot nu toe werden gepubliceerd.” stelt men bij ADAC.


In koude toestand werd bij de VW Golf 1.2 TSI 3,5 maal zoveel deeltjes gemeten dan de Euro 5-norm voor diesels toelaat en bij de BMW 116i zevenmaal zoveel. In warme toestand bedroeg de waarde veertienmaal zoveel.

We zitten notabene aan euro6

Micele
30 mei 2017, 08:27
leve de #ambtonarocratie: ze gaan nu weer niet weten welke bocht ze moeten maken en hoe ze zich er uit gaan lullen zonder ergens de privé als sjoemelaars te bestempelen

http://www.vmx.be/meer-fijn-stof-bij-benzinewagens-dan-bij-diesels

Uit praktijktesten van de Duitse mobiliteitsclub ADAC blijkt dat zelfs moderne benzinemotoren met directe injectie probleem hebben met fijn stof. Voor de test werden de emissies van en VW Golf 1.2 TSI (ecoscore 69 �* 70) en een BMW 116i (ecoscore 69) in verschillende meetcycli geanalyseerd. Opmerkelijk was dat de uitstoot van fijn stof de wettelijke eisen overschrijden die gelden voor dieselauto's. De metingen werden uitgevoerd door de ADAC in opdracht van de Duitse milieuorganistaie Deutsche Umwelthilfe en Verkehrsclub Deutschlands (VCD). “Dit resultaat is niet verrassend voor deskundigen en bevestigt de weinige resultaten die tot nu toe werden gepubliceerd.” stelt men bij ADAC.


In koude toestand werd bij de VW Golf 1.2 TSI 3,5 maal zoveel deeltjes gemeten dan de Euro 5-norm voor diesels toelaat en bij de BMW 116i zevenmaal zoveel. In warme toestand bedroeg de waarde veertienmaal zoveel.

We zitten notabene aan euro6
Beter gezegd 6b. (uw link is oud Paul...)

Directe injectie benzines gaan ook nog een benzineroetfilter krijgen euronorm 6C vanaf 1 september 2017, want dan moeten ze in aantal 10 maal minder deeltjes uitstoten tov 6b. Mss kunnen bepaalde di-benzines zonder.

Hier een duidelijke uitleg:
http://www.amt.nl/techniek/nieuws/2015/4/roetfilters-voor-benzinemotoren-in-2017-10146442

Maar integendeel tot diesels die quasi allemaal sjoemelen bij NOx, en dit nog altijd met euronorm 6b, hebben benzines dat probleem al niet.


We zitten notabene aan euro6
En wie weet komt ooit Euro nr x, geen fossiele motoren meer. :-D

brother paul
30 mei 2017, 08:46
Beter gezegd 6b.

Directe injectie benzines gaat ook nog een roetfilter krijgen euronorm 6C vanaf 1 september 2017, want dan moeten ze in aantal 10 maal minder deeltjes uitstoten tov 6b.

Hier een duidelijke uitleg:
http://www.amt.nl/techniek/nieuws/2015/4/roetfilters-voor-benzinemotoren-in-2017-10146442

Maar integendeel tot diesels die quasi allemaal sjoemelen bij NOx, en dit nog altijd met euronorm 6b, hebben benzines dat niet.

ah micele voor mij is het duidelijk de regelmentering rond roet emissie is gewoon zever...

leg een norm van 50% energetisch conversierendement op bij steady state bvb zou veel nuttiger zijn voor de CO2 emissie en de milieuvriendelijkheid. Een auto die 25% rendement haalt versus 50% verbruikt gewoon de helft minder. Daar heb je iets aan als consument. Het is toch duidelijk dat het aantal m3 geinhaleerde lucht en het aantal m3 verbrande lucht halveert als het rendement verdubbelt ?

Aan die roet reductie heb je niets als consument. Je moet denken zoals in de formule 1, je zegt dat ze een rit moeten kunnen doen van 1000km met een verbruik van 5liter bvb...

Neem nu di enorm van 100PM stof per m3 ? Wat doe je als fabrikant met een 200PM stof: gewoon dubbel lucht blazen door de motor en de motor wordt jawel 50% minder of 100PM... heb je het stof gereduceerd ??? Nee toch...

Combineer die norm met een hybride en je hebt een 50% rendement ten alle tijde. Combineer dat met een thermische recuperatie en je haalt 80% rendement...

Micele
30 mei 2017, 08:49
ah micele voor mij is het duidelijk de regelmentering rond roet emissie is gewoon zever...

Dus wat kankerverwekkend is, is zever. Je werkt voor de Pharma-industrie zeker? Lobbyist geworden?

Dat de reglementering al vele jaren eerder veel beter kon en vooral veel beter gecontroleerd kon worden is een feit.

Het roetdeeltjesprobleem bij diesels is al van 1988 goed gekend hé.( eerste EU-wetgeving)
Waarom denk je dat de normale dieselwagen in menig buitenland nooit niet van de grond kwam?

brother paul
30 mei 2017, 08:54
Dus wat kankerverwekkend is, is zever. Je werkt voor de Pharma-industrie zeker? Lobbyist geworden?

Dat de reglementering al vele jaren eerder veel beter kon en vooral veel beter gecontroleerd kon worden is een feit.

Het roetdeeltjesprobleem bij diesels is al van 1988 goed gekend hé.

Micele

lees eens volledig: de reductie van roet PM is zever, je verdubbelt de zuurstof door de motor en je halveert de PM. Je stoot eveveel partiekels per rit uit...
Zet eens een getal PM / km....

brother paul
30 mei 2017, 08:58
kijk eens naar die grafiek

http://www.milieurapport.be/nl/grafiek/milieuthemas/luchtkwaliteit-verspreiding-van-fijn-stof/emissie-van-zwevend-stof-naar-lucht/emissie-van-primair-fijnstof/figuur4?categories=31579?series=6978-6979-6980-6981-6982-6983

roet is een NIMBY syndroom probleem, of men ziet het stof in de oog van een ander en vergeet de balk in eigen oog

Tavek
30 mei 2017, 08:59
50 % rendement in een gewone automotor ?

Toen je zei dat een F1 motor dat rendement haalt, kon ik dat nog geloven. Een snelle berekening van de ideale otto cycle gaf u gelijk met r = 17.

Maar een compressieratio van 17 in gewone automotoren....dat zie ik nog niet snel gebeuren.

Micele
30 mei 2017, 09:01
Micele

lees eens volledig: de reductie van roet PM is zever, je verdubbelt de zuurstof door de motor en je halveert de PM. Je stoot eveveel partiekels per rit uit...
Zet eens een getal PM / km....
Benzine werkt op homogeen mengsel, dus je kunt het luchtaandeel niet verdubbelen.

Het gaat ook niet over PM maar over PN. of aantal roetdeeltjes, niet de massa PM.

roet is een NIMBY syndroom probleem, of men ziet het stof in de oog van een ander en vergeet de balk in eigen oog
Uw grafiek is enkel massa. Weinig tot nietszeggend.

Het zijn de kleinste deeltjes dus vooral het aantal nanometer grote deeltjes dat veel giftiger is- want niet tegengehouden door de het menselijk lichaam - als de duizendmaal zwaardere deeltjes, snappie?

Met de bowlingballen te filteren ben je niets indien men de veel schadelijkere kleine knikkers niet aanpakt.

Uw grafiek zijn de bowlingballen of beter medicijnballen bijeengeteld.


Zet eens een getal PM / km.... Die staan in de euronorm. Alle emissiegrenzen zijn per km.
PM en PN grenswaardes zijn dus altijd per km, Of waarover heb je het?
https://de.wikipedia.org/wiki/Abgasnorm#Pkw_mit_Ottomotor

Emissionsgrenzwerte für Pkw mit Ottomotor
Angaben in mg/km außer PN (1/km)

Micele
30 mei 2017, 09:20
50 % rendement in een gewone automotor ?

Toen je zei dat een F1 motor dat rendement haalt, kon ik dat nog geloven. Een snelle berekening van de ideale otto cycle gaf u gelijk met r = 17.

Maar een compressieratio van 17 in gewone automotoren....dat zie ik nog niet snel gebeuren.
Voor zover ik weet haalt de atmosferische benzinemotor voor op de weg 14:1,
deze Mazda: http://www.mazda.com/en/innovation/technology/skyactiv/skyactiv-g/

The world’s first gasoline engine for mass production vehicles to achieve a high compression ratio of 14.0:1

En bij de diesel doet Mazda het omgekeerde om de nadelen van een diesel wat te compenseren, daar dalen ze naar 14:1, om de euronorm 6b toch zonder SCR-NOx kat te halen:

http://www.mazda.com/en/innovation/technology/skyactiv/skyactiv-d/
・20 percent better fuel efficiency thanks to the low compression ratio of 14.0:1
・A new two-stage turbocharger realizes smooth and linear response from low to high engine speeds, and greatly increases low- and high-end torque (up to the 5,200 rpm rev limit)
・Complies with global emissions regulations (Euro6 in Europe and the Post New Long-Term Regulations in Japan), without expensive NOx aftertreatment
Zal de laatste Japanse diesel zijn. Mazda is het enige Japanse uitzondering die daar nog investeerde... enkel voor de Europese markt...
bron: https://www.welt.de/wirtschaft/article148700471/Toyota-laeutet-das-Ende-des-Diesel-Motors-ein.html

Die japanische Autoindustrie verabschiedet sich schrittweise vom Dieselantrieb. Toyota hat angekündigt, künftig keine neuen Dieselmotoren mehr zu entwickeln. Honda, Nissan und Mitsubishi erklärten, die Entwicklungsstrategie ihrer Pkw-Flotten auf vollkommen schadstofffreie Modelle auszurichten – also in Zukunft ganz auf Autos mit Verbrennungsmotoren verzichten zu wollen.

Einzige Ausnahme ist der Hersteller Mazda, der allerdings häufig und erfolgreich Sonderwege geht. Doch auch Mazda will sein Modell 6 nicht wie geplant als Dieselvariante auf den US-Markt bringen. „Wir haben dieses Projekt vorerst zurückgestellt“, sagte ein Sprecher.
Toyota, Honda, Nissan en Mitsubishi concentreren zich volledig op emissievrije motoren, dus vooral electrisch en in de marge brandstofceltechniek. Einde fossiel dus voor Japanse merken.

brother paul
30 mei 2017, 10:01
Benzine werkt op homogeen mengsel, dus je kunt het luchtaandeel niet verdubbelen.

Het gaat ook niet over PM maar over PN. of aantal roetdeeltjes, niet de massa PM.


Uw grafiek is enkel massa. Weinig tot nietszeggend.

Het zijn de kleinste deeltjes dus vooral het aantal nanometer grote deeltjes dat veel giftiger is- want niet tegengehouden door de het menselijk lichaam - als de duizendmaal zwaardere deeltjes, snappie?

Met de bowlingballen te filteren ben je niets indien men de veel schadelijkere kleine knikkers niet aanpakt.

Uw grafiek zijn de bowlingballen of beter medicijnballen bijeengeteld.


Die staan in de euronorm. Alle emissiegrenzen zijn per km.
PM en PN grenswaardes zijn dus altijd per km, Of waarover heb je het?

zeg micele je zet gewoon een klepje open achter de motor en mengt zuivere lucht bij met een ventilator en uw pm halveert.

brother paul
30 mei 2017, 10:17
https://de.wikipedia.org/wiki/Abgasnorm#Pkw_mit_Ottomotor

De fout die ik al zie is de bussen wordt de emissie uitgedrukt per kwh... daar zou je de emissie moeten uitdrukken op 70% bezettingsgraad en per personenkilometer

idem voor een auto, je zou dus moeten uitgaan van een bezettingsgraad 1.2 en vanuit die paramater moeten kijken naar de emissie per 100PERSONEN km...
als het per km is is het goed, maar goed bekijk het dan op de vloot en per gereden personen kilometer

maar niet in een kunstmatige cyclus die niets zegt.

Dus als ik de tabellen goed bekijk stoot een bus 100 keer meer uit dan een auto...
je zou het openbaar vervoer moeten verbieden

brother paul
30 mei 2017, 10:58
Dus als de uitstoot wordt uitgedrukt per kWh 10kWH/liter aan 5liter/100km
dan verbruikt een auto 50kWh/100km

Aangezien jij liefst de PM ziet zakken 450PM / 100km / 50kWH == 9PM/KWh
een bus/vrachtwagen mag 10PM/KWh uitstoten...
in feite zit er daar een discriminatie door die kWh wordt een auto beperkt terwijl een bus niet beperkt is.


Een bus verbruikt gemiddeld 10 keer meer dan een auto. Wat een van de sleutelparameters kan zijn om zowel CO2 als Emissie te doen zakken is de BEZETTINGSGRAAD van de auto's en bussen doen stijgen... Wat als alle auto's en alle bussen 70% bezet zijn tijdens de piek....

Micele
30 mei 2017, 11:35
zeg micele je zet gewoon een klepje open achter de motor en mengt zuivere lucht bij met een ventilator en uw pm halveert.
Heb je nog meer van die onzin?

PORSCHE
30 mei 2017, 14:33
ah micele voor mij is het duidelijk de reglementering rond roet emissie is gewoon zever...
In mijn ogen : bemoeien van enkele uitgebluste politici die nu in de EU weer het warm water willen uitvinden. En niet meer dan de zoveelste vorm verkapte belastingen om de burgers in hun zakken te zitten. 15 jaar geleden kende me het woord CO-uitstoot zelfs nog niet. In veel landen buiten de EU (vb. Dubai) zijn de cijfers van CO-uitstoot zelfs nu nog niet het benoemen waard en wordt daar nergens rekening mee gehouden.

Dus ja voor mij is het ook allemaal zever en enkel voor de wannabee groene hippies een manier om te kunnen klagen. De dag dat ze al hun verplaatsingen te voet of met een fiets (geen E-fiets) doen, niet meer met fossiele brandstoffen hun huis verwarmen en al hun afval zelf volledig recycleren hebben ze recht van spreken. En zolang ze dat niet doen zijn het gewoon hypocrieten die een pak slaag verdienen.

Henri1
30 mei 2017, 15:11
leve de #ambtonarocratie: ze gaan nu weer niet weten welke bocht ze moeten maken en hoe ze zich er uit gaan lullen zonder ergens de privé als sjoemelaars te bestempelen

http://www.vmx.be/meer-fijn-stof-bij-benzinewagens-dan-bij-diesels

Uit praktijktesten van de Duitse mobiliteitsclub ADAC blijkt dat zelfs moderne benzinemotoren met directe injectie probleem hebben met fijn stof. Voor de test werden de emissies van en VW Golf 1.2 TSI (ecoscore 69 �* 70) en een BMW 116i (ecoscore 69) in verschillende meetcycli geanalyseerd. Opmerkelijk was dat de uitstoot van fijn stof de wettelijke eisen overschrijden die gelden voor dieselauto's. De metingen werden uitgevoerd door de ADAC in opdracht van de Duitse milieuorganistaie Deutsche Umwelthilfe en Verkehrsclub Deutschlands (VCD). “Dit resultaat is niet verrassend voor deskundigen en bevestigt de weinige resultaten die tot nu toe werden gepubliceerd.” stelt men bij ADAC.


In koude toestand werd bij de VW Golf 1.2 TSI 3,5 maal zoveel deeltjes gemeten dan de Euro 5-norm voor diesels toelaat en bij de BMW 116i zevenmaal zoveel. In warme toestand bedroeg de waarde veertienmaal zoveel.

We zitten notabene aan euro6

Laat ons voor de verandering die benzine-wagens ook maar gaan demoniseren.

Vlad
30 mei 2017, 17:07
Het wordt echt dringend tijd dat men de uitlaat verbiedt. Diegene die met een verbrandingsmotor wensen rond te rijden moeten maar hun eigen vuil inademen ipv onschuldigen kanker te bezorgen.

Micele
30 mei 2017, 17:34
Het wordt echt dringend tijd dat men de uitlaat verbiedt. Diegene die met een verbrandingsmotor wensen rond te rijden moeten maar hun eigen vuil inademen ipv onschuldigen kanker te bezorgen.
Tesla heeft daar een oplossing voor, het Hepa luchtfiltersysteem en Bio Defense mode. Maar je moet wel in de auto zitten...
https://www.tesla.com/nl_BE/blog/putting-tesla-hepa-filter-and-bioweapon-defense-mode-to-the-test

Micele
30 mei 2017, 17:37
Het wordt echt dringend tijd dat men de uitlaat verbiedt. Diegene die met een verbrandingsmotor wensen rond te rijden moeten maar hun eigen vuil inademen ipv onschuldigen kanker te bezorgen.
Tesla heeft daar een oplossing voor, het Hepa luchtfiltersysteem en Bio Defense mode. Maar je moet wel in de auto zitten...
https://www.tesla.com/nl_BE/blog/putting-tesla-hepa-filter-and-bioweapon-defense-mode-to-the-test

https://www.tesla.com/sites/default/files/blog_attachments/biohazard-line-graph-2x.jpg?cache=1

Het Tesla HEPA Filter en Bioweapon Defense Mode getest

The Tesla Team 2 mei 2016
Luchtverontreiniging heeft een belangrijke en doordringende invloed op de volksgezondheid. Volgens de Wereld Gezondheidsorganisatie wordt het nu beschouwd als 's werelds grootste milieugerelateerde risico voor de gezondheid, met meer dan drie miljoen doden per jaar als resultaat. Dit is meer dan twee keer het aantal mensen dat jaarlijks overlijdt in een auto-ongeluk.

Gezondheid en veiligheid zijn belangrijk voor ons. Net zoals we de Model S en Model X hebben ontworpen zodat ze ongelukken vermijden of inzittenden beschermen als er toch iets gebeurt, voelden we ons genoodzaakt hen te beschermen tegen het statistisch gezien relevantere gevaar van luchtvervuiling. Geïnspireerd door de luchtfiltratiesystemen die worden gebruikt in ziekenhuizen, cleanrooms, en de ruimtevaart, hebben we een HEPA filtratiesysteem ontwikkeld dat in staat is om de buitenlucht te ontdoen van pollen, bacteriën, en andere vervuiling voordat ze de cabine binnenkomen. Daarnaast wordt de lucht in de cabine systematisch gereinigd zodat er binnen geen enkel spoor overblijft van deze deeltjes. Het resultaat is een filtratiesysteem dat honderd keer efficiënter is dan standaard automotive filters en een systeem dat in staat is om de bestuurder en passagiers de best mogelijke lucht te leveren, ongeacht wat er in de omgeving gebeurt.

Het luchtfiltratiesysteem is getest in de echte wereld, van snelwegen in Californië tijdens de spits, tot stinkende moerassen, stortplaatsen en weilanden vol met koeien in centraal Californië, tot de grote steden in China. We wilden er zeker van zijn dat het in staat is fijnstof, gasvormige verontreinigingen, bacteriën, virussen, pollen en schimmels uit de lucht te halen.

Vervolgens besloten we om nog een stap verder te gaan, en het complete systeem te testen in een omgeving waar we precies en nauwkeurig de atmosferische omstandigheden konden controleren. We hebben een Model X in een grote bubbel gezet die in extreme mate vervuild was (een hoeveelheid van 1,000 µg/m3 aan PM2.5 vs. de EPA's "goede" luchtkwaliteit index limiet van 12 µg/m^3). Toen sloten we de falcon deuren en activeerden Bioweapon Defense Mode. ...]
https://www.tesla.com/sites/default/files/blog_attachments/biohazard-bubble.jpg?cache=1

En in de auto op een drukke snelweg, liefst een dieselsnelweg a la Belgique slik je de meeste vuiligheid:
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/archief/de.redactie/binnenland/1.267364

De resultaten van het onderzoek zijn verrasssend. Zo registreerden de wetenschappers in Mol 5.000 deeltjes per kubieke cm.

In de Brusselse Jozef-II straat lagen de waarden tussen de 20 en de 30.000 deeltjes en in de Wetstraat zelfs tussen de 30 �* 50.000, met pîeken tot 250.000 als er een bus voorbijreed.

Maar op de autosnelweg in de wagen werden gemiddeld zelfs 100.000 deeltjes gemeten.

Langs de snelweg wonen of drukke wegen zou het equivalent zijn van 17 sigaretten per dag roken, vooral voor de kleine kinderen met onderontwikkelde longen gezond... :roll:

http://archief.ademloos.be/nieuws/fijnstof-bij-snelweg-wonen-17-sigaretten-dag-%E2%80%98roken%E2%80%99?page=11

FIJNSTOF. BIJ SNELWEG WONEN IS 17 SIGARETTEN PER DAG ‘ROKEN’

Nederland onderschat fijnstof, waarschuwt arts Peter van den Hazel. Het stofje wat onder andere vrijkomt bij uitlaten van auto’s heeft veel effect op kinderen “Als we zo doorgaan, vinden we benauwdheid en longziektes bij kinderen straks vanzelfsprekend.”

Fijnstof zie je niet, maar het is er wel. Het schaadt de luchtwegen. Wie in Nederland langs een snelweg woont, levert zeven maanden van zijn leven in. Kinderen die bij een snelweg naar school moeten, roken passief zeventien sigaretten per dag.

Hoe gevaarlijk is fijnstof?

Artsen met kennis van milieuproblematiek hebben in 2008 al aanbevelingen gedaan om mensen te beschermen tegen de uitstoot van fijnstof en stikstof. Maar er wordt weinig mee gedaan, constateert Van den Hazel in zijn proefschrift. Het ontbreekt volgens hem aan een visie voor de lange termijn. “Mensen halen gemakkelijk hun schouders op. Je ziet het niet, nou, dan is het er ook niet. Of er wordt gezegd: dan leef ik maar wat korter. Maar realiseer je dan wel dat je die laatste jaren behoorlijk benauwd kan zijn. Om het domme feit dat je woonhuis langs de snelweg stond” betoogd Van den Hazel, hij promoveert vrijdag op een onderzoek naar gezondheidsrisico’s van milieuvervuiling aan de Radboud Universiteit Nijmegen, ook is hij werkzaam als milieuarts bij GGD Gelderland Midden.

Inademen fijnstof

Wetenschappelijk onderzoek in binnen-en buitenland toont keer op keer aan dat het veelvuldig inademen van onzichtbare deeltjes kan leiden tot geïrriteerde longen. Het vermindert de longcapaciteit en kan leiden tot astma en chronische bronchitis. Ook hart-en vaatziekten kunnen het gevolg zijn van blootstelling aan fijnstof.
“Het probleem is moeilijk inzichtelijk te maken. Vind maar eens een kind met astma als gevolg van luchtverontreiniging. Op individueel niveau is nauwelijks aan te tonen dat iemands longproblemen veroorzaakt zijn door fijnstof.”
Wat doet Nederland om luchtverontreiniging tegen te gaan?
Recent Europees onderzoek laat volgens Van den Hazel zien hoe noodzakelijk het is dat gemeenten, provincies en rijk strakkere richtlijnen hanteren. Fijnstofconcentraties die nog lager liggen dan de officiële EU-norm, blijken al schadelijk voor pasgeborenen. Hun geboortegewicht daalt naarmate hun moeder meer is blootgesteld aan luchtverontreiniging. De onderzoeksresultaten werden afgelopen maand gepubliceerd in het medisch vakblad The Lancet Respiratory Disease.

Fijnstof terugdringen

Gemeenten doen wel wat voor schone lucht. Zo weert Utrecht vanaf 2015 dieselauto’s ouder dan vijftien jaar uit het centrum. Maar vaak prevaleren economische belangen, of simpelweg de wil om hard te rijden. Het verhogen van de maximumsnelheid van 120 naar 130 kilometer per uur betekent een groter risico op long-aandoeningen en hartkwalen voor omwonenden. Gaat de snelheid van 100 naar 80, dan levert dat twee maanden langer leven op.
Van den Hazel: “Alleen Amsterdam, Zutphen, Harderwijk, Amersfoort en Best bouwen geen scholen, kinderdagverblijven en verzorgingshuizen meer binnen een straal van 300 meter rond een snelweg, zelfs als de lucht volgens de norm nog voldoende ‘schoon’ is. GGD Nederland vindt dat ook woonhuizen niet bovenop een drukke weg mogen staan.”

Longfonds

Ondanks aandringen van onder meer het Longfonds wil het rijk nog steeds geen verbod op het bouwen van ‘gevoelige bestemmingen’ dicht langs snelwegen. Toenmalig staatssecretaris Joop Atsma van Infrastructuur en Milieu (CDA) betoogde in 2011 da er bij nieuwbouw meerdere belangen serieus genomen moeten worden. En daarin moeten gemeenten vrij blijven.

Pas op den Henri noemt dat demoniseren.

Ik heb onlangs nog langs een 60-jarige gelegen die de hele nacht aan zo'n ademtoestel hing om te kunnen slapen.

daiwa
30 mei 2017, 19:52
In mijn ogen : bemoeien van enkele uitgebluste politici die nu in de EU weer het warm water willen uitvinden. En niet meer dan de zoveelste vorm verkapte belastingen om de burgers in hun zakken te zitten. 15 jaar geleden kende me het woord CO-uitstoot zelfs nog niet. In veel landen buiten de EU (vb. Dubai) zijn de cijfers van CO-uitstoot zelfs nu nog niet het benoemen waard en wordt daar nergens rekening mee gehouden.

Dus ja voor mij is het ook allemaal zever en enkel voor de wannabee groene hippies een manier om te kunnen klagen. De dag dat ze al hun verplaatsingen te voet of met een fiets (geen E-fiets) doen, niet meer met fossiele brandstoffen hun huis verwarmen en al hun afval zelf volledig recycleren hebben ze recht van spreken. En zolang ze dat niet doen zijn het gewoon hypocrieten die een pak slaag verdienen.

2 !!

Micele
30 mei 2017, 20:31
2 !!Betaal jij liever hogere belastingen aan gezondheidskosten?

http://www.ce.nl/index.php?go=home.showPublicatie&id=348

Het Astmafonds heeft CE gevraagd om, in samenwerking met IRAS, een actueel overzicht te maken van de stand van de wetenschap rond de gezondheidseffecten van luchtvervuiling en de maatschappelijke die deze met zich meebrengen. De belangrijkste conclusie is dat de effecten van luchtvervuiling de maatschappij per jaar minimaal 4 miljard euro (en maximaal 40 miljard) kosten. Het grootste deel daarvan is het gevolg van vroegtijdige sterfte door langdurende blootstelling aan fijn stof. Ongeveer een kwart van dit bedrag wordt bepaald door het ontstaan of de toename van ziekten en klachten als COPD (met name chronische bronchitis), ontstekingsreacties in de luchtwegen, vermindering van longfunctie en verergering van bestaande longklachten (waaronder astma-aanvallen). Ook kortdurende blootstelling kan tot vroegtijdige sterfte en ziekte leiden.

brother paul
31 mei 2017, 16:50
2 !!

Het is inderdaad een verdedeld vorm van zagen van een kudde ambtenaren op de privé, om zo een verdedeld vorm van belasten in te voeren; Ofwel bedenk je een of ander verbod ofwel denk je een of ander belasting.

Neem nu die groene uit Gent die hun stadje die het zieligste stadje qua verkeersplan is in de wereld volledig verkeersvrij gekregen hebben met dank aan hun groene terreur. Ik vraag mij eigenlijk af of er daar nu één is die dat beslist heeft die geen auto heeft. Ten tweede als er één is die geen auto heeft, of die ooit al eens naar Brussel gereden is. Vermoedelijk is die zodanig angsthaas in het rijden op de weg dat hij gewoon altijd die gratis trein neemt die hij gesponsord krijgt van zijn geliefde sociale overheid. In zijn denkkader vindt hij dat doodnormaal dat al zijn vriendjes dat ook gratis krijgen en dat is dan ook waar hij zich mee bezighoudt. EN nu komt voor hem de kers op de taart in de redenering van het OV. We gaan de auto verbieden. Wel de auto is verboden. Hij heeft nu zijn succesje. Maar nu moet hij de eerlijkheid hebben om te onderzoeken of

1° Gent properder is geworden, zakt de NO, zakt de PM ?
2° of Gent leefbaarder is geworden: is er nu minder lawaai ?
3° of Gent gebruiksvriendelijker is geworden ?
4° Of Gent nu Bloeit... met dank aan het bannen van de auto ?
5° Of De distributie van goederen, in Gent nu ook vlekkeloos verloopt ?

brother paul
31 mei 2017, 16:50
2 !!

Het is inderdaad een verdedeld vorm van zagen van een kudde ambtenaren op de privé, om zo een verdedeld vorm van belasten in te voeren; Ofwel bedenk je een of ander verbod ofwel denk je een of ander belasting.

Neem nu die groene uit Gent die hun stadje die het zieligste stadje qua verkeersplan is in de wereld volledig verkeersvrij gekregen hebben met dank aan hun groene terreur. Ik vraag mij eigenlijk af of er daar nu één is die dat beslist heeft die geen auto heeft. Ten tweede als er één is die geen auto heeft, of die ooit al eens naar Brussel gereden is. Vermoedelijk is die zodanig angsthaas in het rijden op de weg dat hij gewoon altijd die gratis trein neemt die hij gesponsord krijgt van zijn geliefde sociale overheid. In zijn denkkader vindt hij dat doodnormaal dat al zijn vriendjes dat ook gratis krijgen en dat is dan ook waar hij zich mee bezighoudt. EN nu komt voor hem de kers op de taart in de redenering van het OV. We gaan de auto verbieden. Wel de auto is verboden. Hij heeft nu zijn succesje. Maar nu moet hij de eerlijkheid hebben om te onderzoeken of

1° Gent properder is geworden, zakt de NO, zakt de PM ?
2° of Gent leefbaarder is geworden: is er nu minder lawaai ?
3° of Gent gebruiksvriendelijker is geworden ?
4° Of Gent nu Bloeit... met dank aan het bannen van de auto ?
5° Of De distributie van goederen, in Gent nu ook vlekkeloos verloopt ?

daiwa
2 juni 2017, 22:14
Betaal jij liever hogere belastingen aan gezondheidskosten?

Vermist de overheid voor het openbaar vervoer blijft vast houden aan de diesel zal het wel zo'n vaart niet lopen zeker.

brother paul
2 juni 2017, 22:49
Vermist de overheid voor het openbaar vervoer blijft vast houden aan de diesel zal het wel zo'n vaart niet lopen zeker.

ik vind om een stad leefbaar te houden heb je geen lawaai nodig;.. lawaai is zowat het meest hinderlijke die ik ervaar van allerhande voertuigen en die wil ik dan ook niet horen...
Neem nu de casus Zaventem Bxl, ze handeren daar 90dB en de 80dB snachts
ze hebben dan nog het lef om het lawaai te meten bij het opstijgen vlak na de baan, en je kunt dus stellen dat het lawaai die je daar hoort niet proportioneel is met het lawaai die boven het stad komt. Maar kom we gaan nu eens veronderstellen dat die norm iets geniaals is. Je ziet al aan de cijfers het feit dat ze per 10 verspringen dat er niets geniaals wetenschappelijk van uitgaat want anders hadden ze bvb eens deze tabel bij de hand genomen

NU ik stel voor in Gent dat ze een dB meter flitspalen installeren. jawel vanaf een auto, moto, of voertuig teveel lawaai maakt, betaalt die 100euro per dB eenheid dat hij boven de 80dB voorbijzoeft...

Ik weet al wie er gaat betalen... En ik weet bijgevolg ook al wat er in feite stoort in het stadsverkeer...

http://www.acting-man.com/blog/media/2015/02/decibel-scale-970x1024.jpg

brother paul
3 juni 2017, 00:49
2liter verbruik met 'lucht hybrid'
https://www.greenoptimistic.com/peugeot-hybrid-208-2l-gets-110-mpg-20140919/#.WTH1-VTyi70

Henri1
3 juni 2017, 07:21
Tesla heeft daar een oplossing voor, het Hepa luchtfiltersysteem en Bio Defense mode. Maar je moet wel in de auto zitten...
https://www.tesla.com/nl_BE/blog/putting-tesla-hepa-filter-and-bioweapon-defense-mode-to-the-test

https://www.tesla.com/sites/default/files/blog_attachments/biohazard-line-graph-2x.jpg?cache=1

Het Tesla HEPA Filter en Bioweapon Defense Mode getest

The Tesla Team 2 mei 2016
Luchtverontreiniging heeft een belangrijke en doordringende invloed op de volksgezondheid. Volgens de Wereld Gezondheidsorganisatie wordt het nu beschouwd als 's werelds grootste milieugerelateerde risico voor de gezondheid, met meer dan drie miljoen doden per jaar als resultaat. Dit is meer dan twee keer het aantal mensen dat jaarlijks overlijdt in een auto-ongeluk.

Gezondheid en veiligheid zijn belangrijk voor ons. Net zoals we de Model S en Model X hebben ontworpen zodat ze ongelukken vermijden of inzittenden beschermen als er toch iets gebeurt, voelden we ons genoodzaakt hen te beschermen tegen het statistisch gezien relevantere gevaar van luchtvervuiling. Geïnspireerd door de luchtfiltratiesystemen die worden gebruikt in ziekenhuizen, cleanrooms, en de ruimtevaart, hebben we een HEPA filtratiesysteem ontwikkeld dat in staat is om de buitenlucht te ontdoen van pollen, bacteriën, en andere vervuiling voordat ze de cabine binnenkomen. Daarnaast wordt de lucht in de cabine systematisch gereinigd zodat er binnen geen enkel spoor overblijft van deze deeltjes. Het resultaat is een filtratiesysteem dat honderd keer efficiënter is dan standaard automotive filters en een systeem dat in staat is om de bestuurder en passagiers de best mogelijke lucht te leveren, ongeacht wat er in de omgeving gebeurt.

Het luchtfiltratiesysteem is getest in de echte wereld, van snelwegen in Californië tijdens de spits, tot stinkende moerassen, stortplaatsen en weilanden vol met koeien in centraal Californië, tot de grote steden in China. We wilden er zeker van zijn dat het in staat is fijnstof, gasvormige verontreinigingen, bacteriën, virussen, pollen en schimmels uit de lucht te halen.

Vervolgens besloten we om nog een stap verder te gaan, en het complete systeem te testen in een omgeving waar we precies en nauwkeurig de atmosferische omstandigheden konden controleren. We hebben een Model X in een grote bubbel gezet die in extreme mate vervuild was (een hoeveelheid van 1,000 µg/m3 aan PM2.5 vs. de EPA's "goede" luchtkwaliteit index limiet van 12 µg/m^3). Toen sloten we de falcon deuren en activeerden Bioweapon Defense Mode. ...]
https://www.tesla.com/sites/default/files/blog_attachments/biohazard-bubble.jpg?cache=1

En in de auto op een drukke snelweg, liefst een dieselsnelweg a la Belgique slik je de meeste vuiligheid:


Langs de snelweg wonen of drukke wegen zou het equivalent zijn van 17 sigaretten per dag roken, vooral voor de kleine kinderen met onderontwikkelde longen gezond... :roll:



Pas op den Henri noemt dat demoniseren.

Ik heb onlangs nog langs een 60-jarige gelegen die de hele nacht aan zo'n ademtoestel hing om te kunnen slapen.

Dat was van de diesel ?

De man had nooit gerookt en er was ook geen erfbelasting ?

Micele
3 juni 2017, 08:45
Vermist de overheid voor het openbaar vervoer blijft vast houden aan de diesel zal het wel zo'n vaart niet lopen zeker.
Heeft de overheid dan geen enkele hybridebus of electrische bus aangekocht?
Ook geen enkele CNG-bus? Ik weet dat Brussel bvb 50 electrische taxis heeft aangekocht al een hele tijd geleden. En Brugge heeft al electrische bussen.

Zijn er mss andere (redenen)? Bvb uitbestedingen, procedures, reeds bestaande contracten?
Waarom toch altijd excuses zoeken bij andere om het probleem van ongezonde lucht te minimaliseren?

ff ggl of de overheid persé vasthoudt aan de diesel...
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170305_02764033

Stad Gent koopt zelf elektrische bussen omdat De Lijn niet kan

06/03/2017

De vergroening van het wagenpark bij De Lijn verloopt langzaam. En dus pakt de stad Gent zélf uit met een elektrische busdienst.
De stad Gent beschikt weldra over evenveel elektrische bussen als de openbare vervoersmaatschappij De Lijn. De uitbreiding van de autovrije zone in de binnenstad op 3 april gaat immers gepaard met de inzet van drie elektrisch aangedreven busjes die een vast traject door het gebied zullen afleggen. Het gebruik ervan is volledig gratis.

Omdat De Lijn in Vlaanderen het monopolie heeft op de organisatie van openbaar vervoer, vroeg Gent in mei 2016 of de openbare vervoersmaatschappij de exploitatie van de bussen voor haar rekening wilde nemen. Maar dat bleek onmogelijk.
‘Wij beschikken momenteel niet over elektrische voertuigen in Oost-Vlaanderen’, zegt Davy Van Swael, woordvoerder bij De Lijn. ‘We zouden ze dus moeten aankopen. Maar die procedure neemt minstens twaalf tot achttien maanden in beslag. De deadline, begin april, was voor ons onhaalbaar.’
goed een maand later plots dit:

http://www.gva.be/cnt/dmf20170420_02842249/de-lijn-lanceert-proefproject-met-elektrische-bussen-in-gent-antwerpen-en-leuven

De Lijn lanceert proefproject met elektrische bussen in Gent, Antwerpen en Leuven
20/04/2017 Bron: BELGA

BRUSSEL - De Lijn gaat zes volledig elektrische bussen en bijhorende oplaadinfrastructuur bestellen om te testen op trajecten in Gent, Antwerpen en Leuven. De raad van bestuur van de Vlaamse vervoersmaatschappij heeft daarvoor het licht op groen gezet, zo meldt De Lijn.
Als alles vlot verloopt, zouden de bussen eind 2019 moeten rijden. “Met de proeven in Antwerpen, Gent en Leuven willen we de haalbaarheid ervan testen, net als de integratie in het openbaar domein en de prestaties van de energievoorziening. Bovendien kunnen ook onze technici en operationele mensen er ervaring mee opdoen”, zegt directeur-generaal Roger Kesteloot.enz... 2015 toch al 3 electrische bussen...
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/westvlaanderen/1.2470795
Eerste volledig elektrische bussen van De Lijn voorgesteld in Brugge

za 17/10/2015 - 14:03 Belga

De Lijn heeft in Brugge de eerste volledig elektrische bussen voorgesteld. De openbaarvervoermaatschappij legt voorlopig drie zulke bussen in. Het duurt 12 minuten om de bussen - draadloos - volledig op te laden, waarna ze 45 minuten kunnen rijden.

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160607_02328335

MIVB zet vanaf 2018 elektrische bussen in
07/06/2016

BRUSSEL - De MIVB heeft dinsdagavond op haar raad van bestuur drie aankondigingen van opdracht goedgekeurd voor de aankoop van elektrische bussen. De eerste bussen zouden in 2018 geleverd worden, laat de Brusselse openbaar vervoersmaatschappij weten in een persbericht.
De elektrische voertuigen laten de MIVB toe om, zoals de Brusselse regering vraagt, drie buslijnen uit te baten en op die manier ervaring op te doen met deze nieuwe technologie.

Er komen drie verschillende types voertuigen. Zo zijn er de standaard- en midibussen die via “overnight charging” ‘s nachts opladen. Voorts zijn er de gelede elektrische bussen van het type “opportunity charging”, die worden opgeladen op het net.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2606706/2016/02/04/Brussels-Airport-koopt-30-elektrische-bussen-en-40-dienstwagens-op-aardgas.dhtml

4/02/16

Brussels Airport koopt 30 elektrische bussen en 40 dienstwagens op aardgas

De Lijn en de stad Gent en wslk nog andere steden zoals Brugge en Brussel enz.. hebben wel degelijk electrische bussen. Maar nog steeds teveel diesels. Het is hier de overheid van China niet hé, die op enkele jaren zijn hele vervuilende busvloot omstelt op electrische bussen in de steden. Omdat China zelf snel genoeg electrische bussen, batterijen, kunnen maken, en bijbehorende laadinfra:
https://cleantechnica.com/2017/02/25/china-electric-buses-still-exploding/
We wrote a couple of weeks ago about China’s dramatic electric bus growth, but the numbers we had at the time only covered fully electric buses. We now have numbers for plug-in hybrids as well, again thanks to Jose Pontes and his helpful EV sales obsession.

Thanks to the new numbers, below is a chart I created visualizing the dramatic growth in the plug-in bus market in China.
China Electric Bus Sales 2011 2012 2013 2014 2015 2016
Fully Electric 1136 1904 1672 12760 94260 115700
Plug-In Hybrid 1478 313 2637 16500 23051 19376

Wereldwijde boom:
http://www.researchandmarkets.com/research/h9ggvz/electric_buses

Micele
4 juni 2017, 19:28
-

Micele
4 juni 2017, 19:29
-

Micele
4 juni 2017, 19:31
Mythe dieselwagen, nog eens wetenschappelijk uitgelegd:

http://green-budget.eu/wp-content/uploads/2016-02-17_Helmers_European-diesel-car-bias-makes-climate-worse1.pdf
February 2016

Prof. Dr. Eckard Helmers
Environment Campus, Trier University of Applied Sciences, Germany
Environmental Planning and Technology Faculty

Does the European diesel car boom mitigate global warming?


Conclusion:

Although full quantification of the above effects is not possible until more data is made available, the data that is available clearly indicates that diesel cars are intensifying rather than mitigating global warming. As the case of Japan shows, alternatives are available..

Japanese carmakers are using hybrid technology to deliver average CO2 levels from new cars that are already 16% lower than those sold in the EU (20g/km). The further research and development of the hybrid engine in Japan is also likely to give its carmakers a technological lead in producing fully electric cars at mass market levels.

Cars powered solely by electric charge have the potential to vastly decrease carbon emissions on the road when combined with renewable electricity production.

Dr. Eckard Helmers is Professor of chemical & environmental analysis at Trier University of Applied Sciences. Based at the university's environment campus in Birkenfeld, Germany, he has researched automobile emissions for over 25 years. Prof Helmers has recently initiated lab projects to convert combustion engine cars to electric vehicles, focusing on life cycle assessment which replicates performance in real world conditions.

- - - - -

De Japanners bereikten op relatief korte termijn veel betere CO2-resultaten dan Europa door de diesel te laten vallen, en daarvoor vol de kaart benzine-hybride te kiezen. (vergelijkende grafiek 1995-2013 op blz 4)

Daarenboven hebben ze daardoor nog eens een niet onbelangrijke voorsprong bij volledig electrische wagens, en sowieso moderne batterijproductie. Daarnaast ook nog laadinfra.

Voor wie niet echt mee is, bvb Toyota-Lexus-... heeft meer dan 10 miljoen hybrides verkocht, van mildhybrides tem plug-ins:
http://newsroom.toyota.co.jp/en/detail/14940871
Feb. 14, 2017
Worldwide Sales of Toyota Hybrids Surpass 10 Million Units

In the footsteps of the iconic Prius that started it all, Toyota now sells 34 different hybrid models in more than 90 countries and regions across the globe.
2020 zullen ze ook full E-wagens verkopen, maar dan wel direct massaproductie-modellen:
https://www.forbes.com/sites/bertelschmitt/2016/11/07/thinner-air-for-tesla-as-toyota-joins-the-bev-fray-a-natural-consequence/#1cbd93b66375
NOV 7, 2016

This Tokyo morning, the Nikkei surprised its readership with the claim that Toyota, the world’s largest carmaker, is changing its battery-skeptic posture, and will “start mass-producing electric vehicles by 2020, hoping to expand its lineup of green automobiles beyond hybrid and fuel-cell cars.”

https://www.forbes.com/sites/bertelschmitt/2016/09/12/at-long-last-hybrid-gains-cost-advantage-over-diesel-top-electrification-guru-says/#7ed0e1fe7980
SEP 12, 2016

One of the world’s leading experts in the electrification of cars says that hybrid technology has already reached price parity with diesel, and as the cost of diesel cars goes up due to tougher regulations, he believes the widening cost gap should hasten the demise of diesel. Due to their cost, the share of pure battery-electric vehicles should not go above an impressive 30% for the next 10 or 20 years, says Toyota's Satoshi Ogiso.

brother paul
6 juni 2017, 18:16
Zie je ze zetten leveringen stop...
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-leuven/de-lijn-zet-levering-propere-bus-stop-a2633570/

brother paul
6 juni 2017, 18:19
Elektrische bussen die 50min kunnen rijden..
http://www.demorgen.be/binnenland/de-lijn-lanceert-proefproject-met-elektrische-bussen-in-gent-antwerpen-en-leuven-bfc7d180/

Micele
6 juni 2017, 19:22
Zie je ze zetten leveringen stop...
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-leuven/de-lijn-zet-levering-propere-bus-stop-a2633570/
Diesel-hybride is nu ook niet veel milieuvriendelijker, er blijft een fijnstof en NOx-probleem.

Overigens Volvo heeft ook zijn dieselhybride personenwagens een tijdje geleden gestopt, heeft geen nut en had ook geen succes.
Enkel benzine-hybride nog, en binnenkort E-wagens.
http://www.vroom.be/nl/blog/volvo-hybride-vervangt-diesel

En onlangs ook verdere investeringen bij alle dieselpersonenwagens, finito 2020:
http://www.focus.de/auto/news/abgas-skandal/abschied-vom-diesel-volvo-entwickelt-keine-dieselmotoren-mehr_id_7143604.html
Abschied ab 2020
Volvo entwickelt keine Dieselmotoren mehr und setzt voll aufs Elektroauto

Micele
6 juni 2017, 19:41
Elektrische bussen die 50min kunnen rijden..
http://www.demorgen.be/binnenland/de-lijn-lanceert-proefproject-met-elektrische-bussen-in-gent-antwerpen-en-leuven-bfc7d180/
Beetje antiek ofzo? Waarom geen bussen met supercapacitors voor steden?

E-bus in China 7 jaar geleden, laad gewoon bij aan de bushalte:
https://www.youtube.com/watch?v=t3rg-SsPJuU

Montreal, Canada idem:
http://montrealgazette.com/news/local-news/its-electrifying-laval-montreal-transit-authorities-look-at-buses-that-charge-at-bus-stops

flash charging high capacity of supercapacitors-bus 2013, 15 seconden 2013:
https://www.youtube.com/watch?v=c-Fg94A2Vko

idem flash charging 10 seconden, China 2015:
https://cleantechnica.com/2015/08/06/fastest-charging-electric-bus-charges-in-10-seconds-in/

The world’s fastest charging electric bus is now operating in the eastern Chinese port city of Ningbo.

According to local transportation authorities, the public bus — which was manufactured in Ningbo and runs along a 24-stop, 11 kilometre route — takes as little as 10 seconds to charge up and be ready for the next leg of its journey.

The bus’s supercapacitors are manufactured from a cutting-edge carbon material that functions in all likely temperatures (from -40 degrees to 60 degrees Celsius).

The organic super capacitors are also extremely resilient, capable of charging and discharging on over a million occasions, conferring them with a service life of as long as 12 years.

Using only one tenth the energy of a standard diesel bus, this performance translates into fuel savings of as much as $200,000 over the full lifetime of the vehicle.

Ningbo now plans to add 1,200 more such buses to its public transportation fleet over the next 3 years.

http://www.idtechex.com/research/reports/lithium-ion-batteries-for-electric-buses-2016-2026-000464.asp

daiwa
6 juni 2017, 19:50
Elektrische bussen die 50min kunnen rijden..
]

En voor de rest van de dag aan een stopcontact hangen. :-D:-D

Micele
6 juni 2017, 19:55
En voor de rest van de dag aan een stopcontact hangen. :-D:-D
E-bussen blijven de ganse dag rijden en laden in 10 sec bij aan de bushalte, kom eens uit je grot:

https://cleantechnica.com/2015/08/06/fastest-charging-electric-bus-charges-in-10-seconds-in/

Fastest Charging Electric Bus Charges In 10 Seconds In…
August 6th, 2015

http://www.electric-vehiclenews.com/2015/08/worlds-fastest-charging-electric-bus.html
:-D:-D:-D:-D

Using only one tenth the energy of a standard diesel bus, this performance translates into fuel savings of as much as $200,000 over the full lifetime of the vehicle.

Ningbo now plans to add 1,200 more such buses to its public transportation fleet over the next 3 years.

DIESEL is dus dikke vuile brol en pure verspilling.

The world's fastest charging electric buses, that takes just 10 seconds to be fully charged, were put into operation for the first time in Ningbo on Tuesday.

The bus operates a 11-km route with 24 stops in Ningbo, Zhejiang province, local transport authorities said.

In the next three years, a total of 1,200 such buses will be used for public transport in the city, where the electric bus plant is located.

The bus recharges while stationary or while passengers get on or off, and each charge enables the bus to run for 5 kms, according to Zhou Qinghe, president of Zhuzhou Electric Locomotive, a subsidiary of high-speed train maker CRRC.

The bus converts more than 80% of the braking/potential energy generated during braking and traveling down slopes into electric and store it for recycling, and thus cutting down electric energy consumption by 30%-50% compared to the conventional bus under the same operating conditions.

Supercapacitor technology has been tested in Shanghai for more than eight years, clocking up more than eight million kilometres. The organic super capacitors - the core component of the bus - are fabricated from high-performance carbon material, can be recharged and discharged repeatedly more than one million times, are adaptable to all environmental conditions (-40~65°C) and have a service life up to 12 years as long as that of the bus itself. The bus has one-tenth the energy cost of a diesel bus with lifetime fuel savings of $200,000.

Micele
6 juni 2017, 20:46
vervolg, in China gebruiken ze sinds 2015 ook "lange afstand" E-bussen, + 300 km:
http://insideevs.com/byd-unveils-worlds-first-long-range-electric-coach-bus/

It’s a two-axle, 40′ long bus, with 47 seats and, just like BYD’s transit buses, can go over 190 miles. Battery pack of 365 kWh can be recharged in less than 2 hours.


De Belgische E-stadsbussen hebben wslk zeer kleine batterijen maar laden daarvoor ook in 12 minuten op, zelfs draadloos, dan kunnen ze weer 45 minuten rijden. Voor de stad...
Brugse elektrische bussen van De Lijn laden draadloos

20/10/2015

Het opladen van de elektrische bus gebeurt inductief. Bij dit proces wordt elektrische energie via een magnetisch veld overgebracht tussen het laadstation en de bus. Een stroom door een spoel wekt een magnetisch veld op. Dit zorgt voor een spanning in een tweede spoel, waarin een stroom begint te lopen.

Met een volle batterij kan de bus 45 minuten rijden en het opnieuw opladen duurt 12 minuten.

- See more at: http://www.engineeringnet.be/belgie/detail_belgie.asp?Id=15377&titel=Brugse%20elektrische%20bussen%20van%20De%20L ijn%20laden%20draadloos&category=technologie#sthash.I9SZkt1J.dpuf

brother paul
6 juni 2017, 21:24
E-bussen blijven de ganse dag rijden en laden in 10 sec bij aan de bushalte, kom eens uit je grot:



http://www.electric-vehiclenews.com/2015/08/worlds-fastest-charging-electric-bus.html
:-D:-D:-D:-D



DIESEL is dus dikke vuile brol en pure verspilling.

The world's fastest charging electric buses, that takes just 10 seconds to be fully charged, were put into operation for the first time in Ningbo on Tuesday.

The bus operates a 11-km route with 24 stops in Ningbo, Zhejiang province, local transport authorities said.

In the next three years, a total of 1,200 such buses will be used for public transport in the city, where the electric bus plant is located.

The bus recharges while stationary or while passengers get on or off, and each charge enables the bus to run for 5 kms, according to Zhou Qinghe, president of Zhuzhou Electric Locomotive, a subsidiary of high-speed train maker CRRC.

The bus converts more than 80% of the braking/potential energy generated during braking and traveling down slopes into electric and store it for recycling, and thus cutting down electric energy consumption by 30%-50% compared to the conventional bus under the same operating conditions.

Supercapacitor technology has been tested in Shanghai for more than eight years, clocking up more than eight million kilometres. The organic super capacitors - the core component of the bus - are fabricated from high-performance carbon material, can be recharged and discharged repeatedly more than one million times, are adaptable to all environmental conditions (-40~65°C) and have a service life up to 12 years as long as that of the bus itself. The bus has one-tenth the energy cost of a diesel bus with lifetime fuel savings of $200,000.

als ik het concept elektrische bus zo bekijk dan denk ik dat we zon designfout hebben zoals indertijd de eerst auto's koetsen waren,met hulpmotor bouwen we bussen om naar zijn elektrische versie

Uiteindelijk als je efficiënt wil zijn dan vervoer je in. Eigen bedding zelfrijdende hoge snelheid shuttles die opgeladen worden aan een kabel en hele stroken rijden zonder kabel. Andere optie zoals je aangeef met supercapacitors, aangezien ze om de kilometer ergens stoppen, kunnen ze gewoon op de kilometer of zeg bij elke halte 1kwh bijladen, wat best mogelijk moet zijn. Een auto verbruikt 0.1kwh per km dus mag nu nog als shuttle 3x meer zijn je kunt dat technisch inderdaad realiseren. Zelfs met supercapacitors kan dat geen probleem zijn en met een mid batterij supercapacitors evenmin.

Uiteraard out of the box denken is iets die vreemd is aan ambtenaren, vreemd aan gesyndiceerde lijndiensten, vreemd aan stadsdiensten, en vreemd aan lobbyende firmas die gewoon hun technologie willen blijven verkopen

brother paul
6 juni 2017, 21:26
vervolg, in China gebruiken ze sinds 2015 ook "lange afstand" E-bussen, + 300 km:


De Belgische E-stadsbussen hebben wslk zeer kleine batterijen maar laden daarvoor ook in 12 minuten op, zelfs draadloos, dan kunnen ze weer 45 minuten rijden. Voor de stad...

Vraag mij nu even af als,je daar uw gsm boven dat inductieveld zit op de bus, hoe gezellig dat ding gaat reageren

Micele
6 juni 2017, 22:00
Vraag mij nu even af als,je daar uw gsm boven dat inductieveld zit op de bus, hoe gezellig dat ding gaat reageren
Die ontploft gewoon. ;-)

Vrijheideerst
7 juni 2017, 09:05
Als men maar wat op de auto kan kakken he.

Wat is het volgende, meer fijnstof bij auto's op aardgas en waterstof?

Micele
7 juni 2017, 09:14
Als men maar wat op de auto kan kakken he.

Wat is het volgende, meer fijnstof bij auto's op aardgas en waterstof?
Men kakt niet op autos, maar enkel op hun vervuiling, E-auto's zijn ook auto's.
Heb je een bron? LOL.

Auto's op waterstof, je bedoelt waterstof-brandstofcel die electrisch rijden? Die kun je voorlopig op 1 hand tellen, en bovendien emissieloos, ttz enkel waterdamp.

Bereid je toch al maar voor, of je kinderen..., +17 jaar zijn zo voorbij...
Of je verhuist buiten Europa...

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/politiek/1.2984078
Tegen 2035 in Vlaanderen geen verkoop meer van auto's op fossiele brandstof

za 20/05/2017 - 08:47 Ellen Maerevoet

Tegen 2035 mogen er in Vlaanderen geen auto's op fossiele brandstof meer verkocht worden. Dat is een Europese doelstelling die de Vlaamse regering nu onderschrijft. Alle verkochte auto's moeten tegen dan een nuluitstoot hebben. Concreet zijn dat dus nog alleen maar auto's op elektriciteit of waterstof.
De Vlaamse regering heeft de Energievisie 2030-2050 goedgekeurd. Die tekst bepaalt hoe het verder moet met het energiebeleid na 2020. De nota is het resultaat van 1 jaar overleg tussen minister van Energie Bart Tommelein (Open VLD), meer dan 40 stakeholders en de burgers.

Met de energieomslag wil Vlaanderen de klimaatverandering een halt toeroepen en de uitstoot van broeikasgassen tegen 2050 terugdringen met 80 tot 95 procent.

Tegen 2035 nuluitstoot

Op de weg streeft de Vlaamse regering naar minder verreden kilometers. Duurzaam deelvervoer (openbaar vervoer, elektrische deelauto's en deelfietsen) en alternatieven voor vrachtvervoer zijn noodzakelijk. Tegen 2030 moet de verkoop van auto's op fossiele brandstof met de helft omlaag. Tegen 2035 spiegelt Vlaanderen zich aan de Europese doelstellingen, wat erop zou neerkomen dat alle nieuw verkochte wagen een nuluitstoot hebben. Concreet zijn dat dus nog alleen maar auto's op elektriciteit en waterstof.

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/politiek/1.2984078

Mambo
7 juni 2017, 10:30
Die co2 heeft tussen diesel en benzine geen of weinig verschil.
Maar bomen produceren ook co2 en nog een hele boel andere dingen.
Nauwelijks iets aan te doen.

Nox heeft wat verschil maar in tegenstelling tot co2 heeft nox maar een levensduur van amper enkele uren en dan is het geheel weg.

Dat heeft geen invloed en al zeker niet op klimaat.

Rest nog black carbon.
Maar daar kennen ze alleen de naam van en verder is daar niks speciaals aan geweten. Tenzij wat ze er van willen maken.
Dus feitelijk te negeren.

Tavek
7 juni 2017, 14:01
Bomen produceren CO2 ?

Enkel als je ze opstookt mambo. Bomen doen, net zoals alle andere planten aan fotosynthese en ze ruimen CO2 op in ruil voor O2.

Micele
7 juni 2017, 14:40
Die co2 heeft tussen diesel en benzine geen of weinig verschil.
Maar bomen produceren ook co2 en nog een hele boel andere dingen.
Nauwelijks iets aan te doen.

Nox heeft wat verschil maar in tegenstelling tot co2 heeft nox maar een levensduur van amper enkele uren en dan is het geheel weg.

Dat heeft geen invloed en al zeker niet op klimaat.

Rest nog black carbon.
Maar daar kennen ze alleen de naam van en verder is daar niks speciaals aan geweten. Tenzij wat ze er van willen maken.
Dus feitelijk te negeren.
Hier een lijstje mambo - van de voornaamste voertuigemissies- en hun werking op de mens en op het klimaat.
Print het uit en kader het in, en hang het in de living. :-D

http://www.ademloos.be/sites/default/files/nu/stoffentabel_0.png

Conclusie: bestrijd diesels en abnormaal krachtige benzinemotoren
We moeten niet kiezen tussen vervuiling en opwarming. De complexe realiteit toont dat we op korte termijn stevige winsten kunnen boeken door een aantal stoffen aan te pakken die nu nog niet zo belicht zijn en dat we daardoor misschien draagvlak creëren voor klimaatakkoorden voor de lange termijn.

Concreet zijn er vooral mogelijkheden bij wegverkeer. We hoeven zelfs niet te wachten op alternatieve brandstoffen. Diesels - ook de moderne - en abnormaal krachtige benzinemotoren ontraden en in onze steden zelfs bannen is vandaag mogelijk en de winst zou onmiddellijk voelbaar zijn. Zonder daarmee de CO2 uitstoot significant te vermeerderen.

Als we bovendien het gebruik van auto's in het algemeen kunnen verminderen - bijvoorbeeld door andere vervoersmiddelen veel fijner en toegankelijker te maken - dan is dat zowel op korte termijn als op lange termijn goed voor luchtkwaliteit en klimaat.

Bron: Professor Michela Maione van University degli Studi, Urbino, bespreekt luchtkwaliteit en klimaatverandering en de nieuwe inzichten waarmee een pragmatische aanpak beide problemen op korte termijn kunnen verminderen.

http://www.ademloos.be/factchecker/diesel-benzine-kiezen-tussen-gezondheid-fijnstof-klimaat-co2

Neen, na die talrijke uren dan is NOx ingeademd door mensen en dieren, en NOx uitstoot is er permanent door vooral het dieselverkeer, nikske weg. Men blijft dat inademen, hoe korter bij de weg hoe meer, en een airco-filter houdt dat ook niet tegen. Mensen die veel auto rijden op de snelweg zouden nog het meeste slikken, fijnstof, NOx en de hele hennekesnest...

En dat wordt steeds meer opgestapeld in uw longblaasjes in uw bloed enz... Het begrip dosis ken je toch mambo? Ken je een dosismeter? Er zijn mensen die dragen op het werk altijd een persoonlijke dosismeter... of dosimeter...

Een dosimeter is een apparaat dat de blootstelling aan een bepaalde invloed meet; Meestal gaat het om een meting van schadelijke stoffen of straling die na langdurige lage cumulatieve blootstelling toch schadelijke effecten kunnen hebben.

Voorbeelden
Een koolstoffilter met luchtpomp die na laboratoriumanalyse de hoeveelheid organische solventen vaststelt.
Een radiografiekaartje dat nadien zoals een röntgenfoto met zilverzouten wordt ontwikkeld.
Zie ook
Persoonsdosismeter
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dosimeter
Die bij het leger waren zouden dat laatste moeten kennen (NBC-cursus)

Mambo
7 juni 2017, 18:59
Raar dat je over dosis meter en nbc begint. Ik ben nbc geweest.
Het is vooral raar dat van iemand te moeten horen die tegen vervuiling is en tegelijk kerncentrales naar voor schuift. Nog raarder is dat bijna gans de wereld de nucleaire vervuiling van tjernobil en fukushima een niemendalletje vinden maar zich zorgen maken over 50 partikels in een kubiek die kleiner is dan 50 miljoenste en die je voor minstens 99,99% nooit in uw leven zal ontmoeten. Zelfs bij volledige dosis spreek je nog maar over misschien een gram in gans uw leven. Niet eens voldoende om te niezen.
Daar maak je u dan weer wel zorgen om?

chris k
7 juni 2017, 20:32
Bomen produceren CO2 ?

Enkel als je ze opstookt mambo. Bomen doen, net zoals alle andere planten aan fotosynthese en ze ruimen CO2 op in ruil voor O2.

Als het zonneke schijnt maken ze zuurstof ....s'nacht moesten planten vroeger uit de ziekenhuiskamers omdat ze dan CO2 maakten .

Micele
7 juni 2017, 21:10
Als het zonneke schijnt maken ze zuurstof ....s'nacht moesten planten vroeger uit de ziekenhuiskamers omdat ze dan CO2 maakten .
Licht is genoeg.

En de patiënten dan ook, omdat die voortdurend CO2 aanmaken? ;-)

https://www.ikhebeenvraag.be/vraag/14049/Is-het-waar-of-onwaar-dat-planten-in-huis-s-nachts-ongezond-zijn.-Geven-die-s-nachts-giftige-gassen-af-of-is-dit-achterhaald

Tegenwoordig zijn de ziekenhuizen geklimatiseerd, geen planten en ook geen open ramen.
En nog meer:
http://www.afprofilters.com/luchtfilter_voor_ziekenhuis_az_damiaan/?lang=nl

Mambo
7 juni 2017, 21:33
Zonder co2 zelfs helemaal geen planten en bomen.
Co2 is een essentieel noodzakelijk bron.

En ja bomen en planten geven dat ook af.
Een linkje speciaal voor jullie opgezocht.
http://www.rug-a-pien.be/docs/fotosynthese.pdf

Micele
7 juni 2017, 21:56
Raar dat je over dosis meter en nbc begint. Ik ben nbc geweest.
Het is vooral raar dat van iemand te moeten horen die tegen vervuiling is en tegelijk kerncentrales naar voor schuift. Nog raarder is dat bijna gans de wereld de nucleaire vervuiling van tjernobil en fukushima een niemendalletje vinden maar zich zorgen maken over 50 partikels in een kubiek die kleiner is dan 50 miljoenste en die je voor minstens 99,99% nooit in uw leven zal ontmoeten. Zelfs bij volledige dosis spreek je nog maar over misschien een gram in gans uw leven. Niet eens voldoende om te niezen.
Daar maak je u dan weer wel zorgen om?
Alweer die onzin.

één dieselwagen euronorm 3 stoot tot 50 mg fijnstof per km uit.
één dieselwagen euronorm 4 stoot tot 25 mg fijnstof per km uit.
...

Bron grenswaardes PM euronorm.

wslk meer, want het is op de sjoemelrollenbank met alle trukken van de foor gemeten. In de praktijk en zeker in de winter of bij korte stukken zal het maal 2 of 3 zijn.

Nemen we nog 50 mg per km of 50 gram per 1000 km, of 50 kg per miljoen km. Ben je mee mambo?

Volgens de Belgische statistiek hebben we ca 3,5 miljoen dieselpersonenwagens die 77 % van alle personenwagenkms per jaar afleggen,
Ook volgens die officiele statistiek leggen alle personenwagens ca 80 miljard kms af per jaar, dieselwagens dus ca 62 miljard kms aandeel, ben je mee mambo?

of 62.000.000.000 kms per jaar, of 62.000 miljoen x 50 kg = 3100 ton aan massa dieselroetdeeltjes per jaar of 31.000 ton per 10 jaar.

Maar het is niet de massa alleen die een rol speelt maar de hoeveelheid deeltjes hoe fijner hoe dieper ze indringen, en mens kan al PM 2,5 of kleiner dan 2,5 micrometer niet meer tegenhouden door te niezen, ben je mee mambo?
Maar 0,5 micrometer is nog erger, 0,1 micrometer of PM 0,1 nog meer want dringt nog dieper in, 0,1 micrometer is al 100 nanometer, moderne diesels hebben dieselroetdeeltjes die voor het grootste aantal rond de 10 �* 50 nanometer groot zijn die geen enkele roetfilter kan tegenhouden, ben je mee mambo?

Dan nog een tekeninkje of 2 hoever die micro en nanodeeltjes indringen

http://dustco.eu/nl/uploads/Gevaar%20van%20fijnstof.jpg

https://milieudefensie.nl/plaatjes/dossiers/luchtkwaliteit/verspreidingfijnstofinluchtwegen.jpg

http://www.dustsentry.nl/files/7214/3988/7591/Fijnstof-in-de-longen.jpg

Daarom ook zijn vooral dieseluitlaatgassen kankerverwekkend, officieel bewezen sinds 2012, want NOx komt er ook nog eens bij, beide oorzaak voor duizenden extra doden per jaar in Belgie.

Ik geef extra een link uit 2005 toen dieseluitlaatgassen nog niet kankerverwekkend waren, fijnstof uit dieselpersonenwagens maken gemiddeld ongeveer 30% uit van alle fijnstof in Belgische steden.
Dus het aandeel kun je ongeveer schatten, vergeet niet dat de allerkleinste deeltjes PM1 en PM 0,1 vooral de gevaarlijkste zijn, en dat is niet de PM 10 van een houtvuur of een kolenkachel of een grilvuur.

http://www.standaard.be/cnt/dmf14092005_034

Jaarlijks 13.000 doden door fijn stof

14/09/2005

BRUSSEL - Elk jaar sterven in ons land 13.000 mensen door longaandoeningen en hart- en vaatziekten als gevolg van fijn stof. Dat becijferde de Europese Commissie, meldt de VRT.
Het fijn stof komt vooral uit de landbouw en het verkeer. Met name dieselwagens stoten veel fijne roetdeeltjes uit. Gezinnen zorgen voor een kleine hoeveelheid fijn stof, onder andere door houtvuren, barbeques en sigarettenrook, en ook de natuur stoot kleine hoeveelheden fijn stof uit, onder andere door vulkaanuitbarstingen en de wind.
Fijn stof wordt beschouwd als een van de gevaarlijkste vormen van luchtvervuiling. De stofdeeltjes zijn zo klein, dat de afweermechanismen in onze luchtwegen ze niet kunnen tegenhouden. Hoe kleiner de deeltjes, hoe dieper ze in onze longen kunnen binnendringen.

Fijn stof kan leiden tot hart- en longziekten, bronchitis en astma.


Je kunt er blijven over lullen Mambo totdat je aan een puffertje of ademhalingstoestel moet gaan hangen, of die darmpjes in je neusgaten...

Mambo
7 juni 2017, 22:17
Beste micele.
Waarschijnlijk ligt er meer stof onder uw bed dan jij in uw gans leven zal uitstoten van uw auto.
Even fijn stof.
Komende van verdampte meteorieten en god weet waar allemaal.

Mensen die ooit gewerkt hebben ( moeilijk te vinden) kunnen u bevestigen dat bij slijpen van steen, metaal of diamant er kilos stof loskomen.
Nog geen mens waar dan ook heeft daar last van.
Behalve mijnwerkers dan.

Maar het is zo ridicuul en tot in het absurde getrokken allemaal ...
Men moet eens het koren van het kaf scheiden.

Mambo
7 juni 2017, 22:21
En die duizenden extra doden van diesel.

Ik heb u het al vroeger eens gevraagd.
Waarom zie je geen toename van extra sterfgevallen sedert diesel bestaat.
Het volstaat het nationaal overlijdens register eens in te kijken om te zien dat al die extra doden er gewoon niet zijn.

Vanwaar en waarom die leugens altijd?

Micele
7 juni 2017, 22:30
Beste micele.
Waarschijnlijk ligt er meer stof onder uw bed dan jij in uw gans leven zal uitstoten van uw auto.
Even fijn stof.
Komende van verdampte meteorieten en god weet waar allemaal.

Mensen die ooit gewerkt hebben ( moeilijk te vinden) kunnen u bevestigen dat bij slijpen van steen, metaal of diamant er kilos stof loskomen.
Nog geen mens waar dan ook heeft daar last van.
Behalve mijnwerkers dan.

Maar het is zo ridicuul en tot in het absurde getrokken allemaal ...
Men moet eens het koren van het kaf scheiden.

Altijd optimist blijven, ik ben blij dat ik nog goede longen heb, en sowieso pas in 1995 in vuil BE woon, en de vele jaren ervoor in een streek dienveel properder was.

Hieronder zie je mss jouw lot:

https://www.uza.be/thuisbeademing-langer-en-beter-leven

Thuisbeademing: langer en beter leven
Datum: 04/01/2016

Bron:
Zo'n 200 UZA-patiënten krijgen thuisbeademing, een therapie in opmars. 'Het is een van de grootste doorbraken in de behandeling van ernstige ademhalingsziekten van de laatste twintig jaar', zegt prof. dr. Wilfried De Backer.

Door allerlei ziekten kunnen mensen problemen krijgen met ademhalen. Denk maar aan personen met chronisch obstructief longlijden (COPD) of neuromusculaire ziekten, aandoeningen waarbij de zenuwen, spieren of beide worden aangetast. Een voorbeeld van dat laatste is amyotroof lateraal sclerose (ALS). Naarmate hun ziekte erger wordt, krijgen de patiënten meer problemen met ademhalen. In eerste instantie vooral 's nachts, doordat de ademhaling dan volledig onbewust verloopt. Het gevolg is dat de patiënt 's nachts te weinig zuurstof in het bloed krijgt, terwijl het koolzuurgehalte te veel stijgt. Dat leidt op zijn beurt tot andere klachten, zoals hoofdpijn bij het ontwaken, sufheid en concentratieproblemen. Als patiënten nog verder achteruitgaan, riskeren ze in een coma te geraken.

Vijf keer zo veel patiënten

'Vroeger had je weinig opties. Bij een acute opstoot belandde de patiënt telkens in het ziekenhuis en werd hij een aantal dagen invasief beademd op intensieve zorg, dat wil zeggen met een slangetje tot in de luchtwegen. Tot het echt niet meer ging en de patiënt overleed', zegt prof. dr. Wilfried De Backer, diensthoofd longziekten. De komst van betere apparatuur voor niet-invasieve beademing zo’n 15 jaar geleden bracht daar verandering in. De patiënt wordt dan beademd met behulp van een neusmasker of neusmondmasker dat is verbonden met een beademingsmachine. Met de huidige technologie is het perfect mogelijk om patiënten continu thuis te behandelen. Zo worden acute opstoten vermeden en blijven ze veel langer in leven.

De Backer: 'Jarenlang hadden we in het UZA een vijftigtal patiënten aan de thuisbeademing, maar de laatste vijf jaar is dat toegenomen tot meer dan 200. Daarmee zijn we een van de grootste centra voor thuisbeademing in Vlaanderen. Het gaat voornamelijk om patiënten met vergevorderde longziektes zoals COPD, maar ook emfyseem, een ziekte waarbij de longen minder elastisch worden, en longfibrose, een longaandoening die gepaard gaat met littekenvorming. Daarnaast zijn er ook heel wat patiënten met neuromusculaire ziekten.' Een aparte groep zijn patiënten die tegelijk worden beademd voor een longziekte en voor slaapapneu, een slaapgebonden ademhalingsstoornis die gepaard gaat met snurken.

’s Nachts beademd, overdag fitter

De meeste patiënten worden alleen 's nachts beademd. Zo kunnen de ademhalingsspieren tot rust komen en worden het zuurstof- en koolzuurhalte in het bloed hersteld. Daardoor voelt de patiënt zich ook overdag fitter en is hij minder kortademig. 'De technologie is op korte tijd enorm geëvolueerd. Met de huidige toestellen kunnen we het luchtvolume heel precies instellen op de behoefte van de patiënt. Ook de maskers zijn tegenwoordig comfortabel en sluiten goed aan', legt UZA-longarts prof. dr. Johan Verbraecken uit. In een verder gevorderd stadium van de ziekte is soms ook beademing overdag nodig, bijvoorbeeld twee keer twee uur. Een klein aantal patiënten wordt continu beademd. Dat gebeurt met behulp van een tracheostomie: de patiënt ademt dan met behulp van een buisje dat via een opening in de hals tot in de luchtpijp wordt gebracht.

Aanvaarding niet altijd makkelijk

'Voor patiënten met longfibrose en spierziekten is wetenschappelijk aangetoond dat ze met thuisbeademing een hogere levenskwaliteit hebben, met minder kortademigheid, en dat ze ook langer leven', zegt De Backer. 'Ook bij heel wat patiënten met COPD zie je dat ze zich comfortabeler voelen en minder acute opstoten krijgen. Ze blijven langer stabiel en moeten minder vaak in het ziekenhuis worden opgenomen. In het begin van de therapie moeten de patiënten weliswaar door een aanvaardingsproces, maar we staan er vaak van versteld hoezeer zijzelf en de mantelzorger bereid zijn zich aan te passen.'

De therapie is vaak voor lange duur. Zeker patiënten met neuromusculaire aandoeningen worden soms tien of vijftien jaar lang met thuisbeademing behandeld. De Backer: 'Zonder die therapie zouden veel van hen, maar ook sommige COPD-patiënten, niet overleven. Thuisbeademing is dan ook een van de grootste doorbraken in de behandeling van ademhalingsziekten van de laatste twintig jaar.'

Ventilatieteam komt aan huis

In het thuisbeademingscentrum van het UZA worden de patiënten nauwkeurig opgevolgd en begeleid. Twee �* drie keer per jaar komen ze op controle. 'Hun toestel wordt dan uitgelezen en de therapie indien nodig bijgestuurd. De patiënt en zijn familie krijgen dan ook uitleg over de behandeling en de apparatuur', zegt Verbraecken. De dienst heeft een ventilatieteam dat bestaat uit gespecialiseerde verpleegkundigen en kinesitherapeuten. Ze zijn dag en nacht bereikbaar voor noodgevallen en gaan bij problemen ook bij de patiënt aan huis. 'Dat we dat zelf doen, is redelijk uniek. De meeste centra werken samen met een extern thuiszorgbedrijf. Wij vinden het echter een voordeel dat de patiënt ook thuis wordt begeleid door een gespecialiseerde zorgverlener die hem of haar goed kent', stipt De Backer aan.

In de toekomst zullen patiënten in het UZA wellicht ook vanop afstand worden gemonitord. 'Nu al kunnen we vanuit het ziekenhuis de gegevens van het beademingstoestel raadplegen, waardoor we onder meer weten hoeveel lucht de patiënt toegediend krijgt. Als we op termijn ook de toestand van de patiënt vanop afstand kunnen monitoren, bijvoorbeeld het zuurstofgehalte in het bloed, zouden we nog korter op de bal kunnen spelen. Dan zouden we van in het ziekenhuis kunnen evalueren of de behandeling nog goed is ingesteld', aldus De Backer.

Info: dienst longziekten UZA, T 03 821 35 39

'Mijn toestel gaat mee op vakantie'

Door een misvormde wervelkolom heeft Ria (69) maar één long die werkt. Sinds vijf jaar slaapt ze met een beademingstoestel. 'Mijn lichaam hield water vast en ik had totaal geen kracht meer. In het UZA schreven ze mij medicatie voor en leerden ze mij een thuisbeademingstoestel gebruiken. Ik bleek allergisch voor het maskertje, maar een systeem met neusdopjes verdraag ik wel. Het toestel is eenvoudig te bedienen en ik slaap er prima mee. Dankzij de thuisbeademing leid ik nog altijd een heel actief leven. Ik moet weliswaar op een rolstoel steunen om te stappen, maar ik woon alleen, werk in mijn groentetuin, ga met vrienden naar theater ... Ook een groepsvakantie lukt nog prima. Dan neem ik mijn toestel gewoon mee.'

- - - - - - - -

Als je een week naast zo iemand op een ziekenhuiskamer gelegen hebt dan weet je het wel heel zeker. En veel geslapen heb ik daar zeker niet...

Mambo
7 juni 2017, 22:34
Je kan veel problemen krijgen maar je mag ze niet allen op de auto afschuiven.
Dat is intellectueel oneerlijk.

Mambo
7 juni 2017, 22:38
Er is veel meer kans dat je door spoelwormen getroffen zal worden dan door nox of fijn stof.
Spoelwormen kunnen in de longen en hersenen.

Begin daar de mens schrik mee aan te jagen en het hek is van de dam.

Micele
7 juni 2017, 22:43
En die duizenden extra doden van diesel.

Ik heb u het al vroeger eens gevraagd.
Waarom zie je geen toename van extra sterfgevallen sedert diesel bestaat.
Het volstaat het nationaal overlijdens register eens in te kijken om te zien dat al die extra doden er gewoon niet zijn.

Vanwaar en waarom die leugens altijd?
En jij denkt dat dit volstaat? Vergeet je even dat mensen langer in leven gehouden worden door allerlei middeltjes? Overlijdens?

Geef me eens een bron hoe de levenskwaliteit eruitziet in die statistieken, hoe lang ze aan apparaten en aan de pillen moeten...

Tja Mambo sleep de Europese commissie dan voor de rechtbank dat ze leugens vertellen:

Uit De Standaard

Jaarlijks 13.000 doden door fijn stof

14/09/2005

BRUSSEL - Elk jaar sterven in ons land 13.000 mensen door longaandoeningen en hart- en vaatziekten als gevolg van fijn stof. Dat becijferde de Europese Commissie, meldt de VRT.
Het fijn stof komt vooral uit de landbouw en het verkeer. Met name dieselwagens stoten veel fijne roetdeeltjes uit.

- - - -

Veel geluk voor het Europees gerechtshof. LOL

Micele
7 juni 2017, 22:51
Je kan veel problemen krijgen maar je mag ze niet allen op de auto afschuiven.
Dat is intellectueel oneerlijk.
Maar de autos kun je simpel properder maken, kijk maar het buitenland waar maar 10% diesels rondrijden, in BE 60%.

Die landen zijn zich bewust van de grotere schadelijkheid, landen waar de diesel duurder is dan de benzine aan de pomp, en-of er veel hogere taksen gelden op dieselauto's, zoals Nederland.

Diesel sjoemelen al 20 jaar met hun uitlaatgassen, niemand die hun echt wil controleren, want geen macht genoeg, geen invloed genoeg.
Nu komt er langzaam verandering in, maar sjoemelen mogen ze nog verder tot 2021...

Daar is niets oneerlijks aan, er zijn landen waar maar 1 % diesels rijden.
Zo simpel gaat dat, en niet altijd het slaafje van de (diesel)autoconstructeur zijn. Goede benzines kunnen die ook maken, ze bewijzen het. Een dieselpersonenwagen heeft echt niemand meer nodig.

Mambo
7 juni 2017, 23:37
En jij denkt dat dit volstaat? Vergeet je even dat mensen langer in leven gehouden worden door allerlei middeltjes? Overlijdens?

Geef me eens een bron hoe de levenskwaliteit eruitziet in die statistieken, hoe lang ze aan apparaten en aan de pillen moeten...

Tja Mambo sleep de Europese commissie dan voor de rechtbank dat ze leugens vertellen:

Uit De Standaard

Jaarlijks 13.000 doden door fijn stof

14/09/2005

BRUSSEL - Elk jaar sterven in ons land 13.000 mensen door longaandoeningen en hart- en vaatziekten als gevolg van fijn stof. Dat becijferde de Europese Commissie, meldt de VRT.
Het fijn stof komt vooral uit de landbouw en het verkeer. Met name dieselwagens stoten veel fijne roetdeeltjes uit.

- - - -

Veel geluk voor het Europees gerechtshof. LOL

De nationale overlijdensbank heeft de gegevens van wel meer dan 100 jaar.
Ook waar aan ze overlijden.
Er is geen stijging te zien sedert de opkomst van diesel. Noch aan fijn stof.

Idd iemand liegt en zelfs heel hard.

Mambo
7 juni 2017, 23:41
Maar de autos kun je simpel properder maken, kijk maar het buitenland waar maar 10% diesels rondrijden, in BE 60%.

Die landen zijn zich bewust van de grotere schadelijkheid, landen waar de diesel duurder is dan de benzine aan de pomp, en-of er veel hogere taksen gelden op dieselauto's, zoals Nederland.

Diesel sjoemelen al 20 jaar met hun uitlaatgassen, niemand die hun echt wil controleren, want geen macht genoeg, geen invloed genoeg.
Nu komt er langzaam verandering in, maar sjoemelen mogen ze nog verder tot 2021...

Daar is niets oneerlijks aan, er zijn landen waar maar 1 % diesels rijden.
Zo simpel gaat dat, en niet altijd het slaafje van de (diesel)autoconstructeur zijn. Goede benzines kunnen die ook maken, ze bewijzen het. Een dieselpersonenwagen heeft echt niemand meer nodig.

In veel landen is benzine goedkoper.
En zelfs veel goedkoper dan hier.
Ik zou ook liever met een camaro rijden.
Maar hier gaat dat bijna niet.

Het heeft met milieu geen hol te maken.

maddox
7 juni 2017, 23:45
Bomen produceren CO2 ?

Enkel als je ze opstookt mambo. Bomen doen, net zoals alle andere planten aan fotosynthese en ze ruimen CO2 op in ruil voor O2.

Bomen produceren alleen zuurstof door fotosyntese van CO2 als er voldoende licht van de juiste golflengte op de chlorofyl valt.

Tavek
7 juni 2017, 23:48
Bomen produceren alleen zuurstof door fotosyntese van CO2 als er voldoende licht van de juiste golflengte op de chlorofyl valt.

Toevallig is het spectrum dat van de zon komt nogal breed.

maddox
8 juni 2017, 00:02
Toevallig is het spectrum dat van de zon komt nogal breed.

En schijnt de zon altijd.
Helaas zitten de plantjes soms in de schaduw van de aarde.