PDA

View Full Version : Speed pedelecs op het jaagpad.


Pagina's : [1] 2

Dadeemelee
4 juni 2017, 21:26
Is nu blijkbaar toegelaten.

Ik ben vlakaf tegen. Ik rij er regematig en het is nu al gevaarlijk met koersfietsers. Nauwelijk plaats om mekaar te kruisen en nu dus jannekes en miekes die tegen 40 per uur op hun pedelec rondvlammen

Micele
4 juni 2017, 21:36
Bij het kruisen en inhalen op een redelijk druk jaagpad idd gevaarlijk, gaan die speed pedelecs dan vrijwillig achtereen rijden ipv langs mekaar?

Wie wijkt er als eerste uit? :?
Wat met de vele inhaalmaneuvers ?
Hebben die een claxon? :-D

Gaan normale fietsers niet meer langs mekaar durven rijden?
Wordt de Vmax van 30 kmh op het jaagpad afgeschaft?
En indien niet, wie gaat de snelheden handhaven?

Muchos vragos. ;-)


Conflicten
Door de komst van de snelle elektrische fiets op de jaagpaden, bestaat de kans dat de conflicten tussen verschillende weggebruikers toeneemt. Daarom roept Weyts op om “rekening te houden met elkaar”.

"Jaagpaden worden steeds meer gebruikt zowel door voetgangers, skaters, fietsers, elektrische fietsers... De maximumsnelheid is er echter beperkt tot 30 km/uur. Ik hoop op voldoende begrip voor elkaar zodat we niet verbaliserend zullen moeten tussenkomen", aldus de minister.

https://nieuws.vtm.be/binnenland/snelle-elektrische-fiets-mag-op-jaagpad

Jan van den Berghe
4 juni 2017, 22:00
Is nu blijkbaar toegelaten.

Ik ben vlakaf tegen. Ik rij er regematig en het is nu al gevaarlijk met koersfietsers. Nauwelijk plaats om mekaar te kruisen en nu dus jannekes en miekes die tegen 40 per uur op hun pedelec rondvlammen

Hoe smal is dat jaagpad bij jullie wel?

Aurora_Borealis
4 juni 2017, 22:18
Is nu blijkbaar toegelaten.

Ik ben vlakaf tegen. Ik rij er regematig en het is nu al gevaarlijk met koersfietsers. Nauwelijk plaats om mekaar te kruisen en nu dus jannekes en miekes die tegen 40 per uur op hun pedelec rondvlammen

Nauwelijks plaats om te kruisen op het jaagpad ? Dat is zeker omdat de wielertoeristen in peleton rijden (met 2 soms 3 naast elkaar)... Ik zie dat nog niet zo snel gebeuren met speed-pedelecrijders (de meeste gebruiken die fiets om alleen naar hun werk te pendelen).

Henri1
5 juni 2017, 05:06
Hoe smal is dat jaagpad bij jullie wel?

De norm is ongeveer 1 wagen-breedste.

Gipsy
5 juni 2017, 07:13
De norm is ongeveer 1 wagen-breedste.

Net genoeg voor 3-4 arrogante fluo tutu pseudo renners naast elkaar aan volle snelheid het gewoon crapuul van de baan te rijden. Weg crapuul, uit mijn baan is hun motto. Het soort voor wie honderd meter rijden zonder andere weggebruikers uit te schelden een onmogelijke opgave is. De baan is van hun, alleen van HUN!!!

Dadeemelee
5 juni 2017, 07:52
Hoe smal is dat jaagpad bij jullie wel?

Tussen Leuven en Mechelen is er juist plaats voor 2 fietsers naast mekaar. Er zijn ook voetgangers en vissers. Bij goed weer en zeker in de vakantieperiode en de weekends is het er hondsdruk. Ouders met kinderen tussen wielertoeristen en binnenkort ook pedelecs tegen 40 per uur (meestal bestuurd door neo fietsers).

De schoofzak
5 juni 2017, 08:12
Mogelijks zijn speedfietsrijders veel socialer dan wielerterroristen.

Hetgeen de draadopstarter eigenlijk wil zeggen, is getransponeerd op autosnelwegen: laat motorijders niet toe op autosnelwegen, want bmw-rijders rijden daar altijd veel te vlug op.

.

Dadeemelee
5 juni 2017, 08:15
Mogelijks zijn speedfietsrijders veel socialer dan wielerterroristen.

Hetgeen de draadopstarter eigenlijk wil zeggen, is getransponeerd op autosnelwegen: laat motorijders niet toe op autosnelwegen, want bmw-rijders rijden daar altijd veel te vlug op.

.

Ga jij nu ook al zeggen wat ik impliciet of onbewust wil zeggen? 8O

Aurora_Borealis
5 juni 2017, 09:34
Tussen Leuven en Mechelen is er juist plaats voor 2 fietsers naast mekaar. Er zijn ook voetgangers en vissers. Bij goed weer en zeker in de vakantieperiode en de weekends is het er hondsdruk. Ouders met kinderen tussen wielertoeristen en binnenkort ook pedelecs tegen 40 per uur (meestal bestuurd door neo fietsers).

Nogmaals, hoeveel speed pedelecs rijden er op de jaagpaden in het weekend of in de vakantie, en vergelijk dat eens met hoeveel er rijden 's ochtends en 's avonds in een weekdag. Hier (Leiestreek) is het verschil dag en nacht.

De speed pedelec is een nutsvoertuig, en niet echt bestemd voor recreatie: de rijders zijn vooral mensen die hun auto aan de kant zetten en naar het werk pendelen op een meer duurzame manier. Dat ze de jaagpaden opzoeken is logisch, want bijvoorbeeld gewestwegen zijn een pak onveiliger.

Als fietser, en op drukke en zonnige vrije dagen, kan ik maar getuigen dat de grootste problemen op de jaagpaden en fietsostrades zijn: amateurpeletons met twee of drie naast elkaar in volle vaart, bejaarden met elektrische fietsen met twee (zwalpend) naast elkaar en wandelaars met honden niet aan de leiband.

Dadeemelee
5 juni 2017, 09:38
Nogmaals, hoeveel speed pedelecs rijden er op de jaagpaden in het weekend of in de vakantie, en vergelijk dat eens met hoeveel er rijden 's ochtends en 's avonds in een weekdag. Hier (Leiestreek) is het verschil dag en nacht.

De speed pedelec is een nutsvoertuig, en niet echt bestemd voor recreatie: de rijders zijn vooral mensen die hun auto aan de kant zetten en naar het werk pendelen op een meer duurzame manier. Dat ze de jaagpaden opzoeken is logisch, want bijvoorbeeld gewestwegen zijn een pak onveiliger.

Als fietser, en op drukke en zonnige vrije dagen, kan ik maar getuigen dat de grootste problemen op de jaagpaden en fietsostrades zijn: amateurpeletons met twee of drie naast elkaar in volle vaart, bejaarden met elektrische fietsen met twee (zwalpend) naast elkaar en wandelaars met honden niet aan de leiband.

Dat zullen we zien, tot nu toe was het verboden.

Het is overigens 45 km/u en niet 40 zoals ik gezegda had.

Tavek
5 juni 2017, 10:03
Mijn ouders wonen langs een jaagpad.

In de week is daar nauwelijks volk te zien.

In de weekends of op feestdagen is dat een drukte van jewelste. Gezinnen, oudjes, wielertoeristen....maar geen speedelecs.

De jaagpaden bieden een geweldig potentieel voor pendelverkeer met de fiets. Meestal rechte, snelle verbindingen, geen kruispunten, en tot nu toe leeg in de spits.

Dadeemelee
5 juni 2017, 10:06
Mijn ouders wonen langs een jaagpad.

In de week is daar nauwelijks volk te zien.

In de weekends of op feestdagen is dat een drukte van jewelste. Gezinnen, oudjes, wielertoeristen....maar geen speedelecs.

De jaagpaden bieden een geweldig potentieel voor pendelverkeer met de fiets. Meestal rechte, snelle verbindingen, geen kruispunten, en tot nu toe leeg in de spits.

In de vakantieperiode is het in de week ook wel druk, maar die jaagpaden zijn in hun huidige toestand niet geschikt als fietsnelweg. Waarom ze niet uitbreiden met een aparte strook voor 'snelverkeer'?

En pas op hoor elektrische fietsen worden talrijker en nu de speedpedelecs gereglementeerd zijn ga je er daar ook veel meer van zien.

Tavek
5 juni 2017, 10:20
In de vakantieperiode is het in de week ook wel druk, maar die jaagpaden zijn in hun huidige toestand niet geschikt als fietsnelweg. Waarom ze niet uitbreiden met een aparte strook voor 'snelverkeer'?

En pas op hoor elektrische fietsen worden talrijker en nu de speedpedelecs gereglementeerd zijn ga je er daar ook veel meer van zien.

Omdat het een non-issue is. Op dit moment is er geen conflict tussen recreatieverkeer en de snelle pendelaars (tot op heden vooral sportievelingen met de racefiets die 30-35 km/h fietsen van en naar het werk, de e-bike is nog een kleine minderheid dankzij de forse prijs). En in de vakantiemaanden is er sowieso een pak minder pendelverkeer op de jaagpaden...omwille van logische redenen.

Het probleem is op zondagvoormiddag goed te zien: oudjes,gezinnen en wielertoeristen die samen gebruk maken van het jaagpad. De eerste twee gaan traag en zwalpen soms. De laatste komen in groep en halen hoge snelheden, en zijn weinig geinteresseerd in vertragen.

De speedelec komt in dit verhaal niet voor.

Dadeemelee
5 juni 2017, 10:35
Omdat het een non-issue is. Op dit moment is er geen conflict tussen recreatieverkeer en de snelle pendelaars (tot op heden vooral sportievelingen met de racefiets die 30-35 km/h fietsen van en naar het werk, de e-bike is nog een kleine minderheid dankzij de forse prijs). En in de vakantiemaanden is er sowieso een pak minder pendelverkeer op de jaagpaden...omwille van logische redenen.

Het probleem is op zondagvoormiddag goed te zien: oudjes,gezinnen en wielertoeristen die samen gebruk maken van het jaagpad. De eerste twee gaan traag en zwalpen soms. De laatste komen in groep en halen hoge snelheden, en zijn weinig geinteresseerd in vertragen.

De speedelec komt in dit verhaal niet voor.

Nog niet, maar dat gaat natuurlijk een succes worden. Goedkoper dan een brommer er je mag er veel meer mee. Ik denk er zelfs aan eentje te kopen nu het reglementair in orde is.

Aurora_Borealis
5 juni 2017, 11:00
Goedkoper dan een brommer er je mag er veel meer mee.

Een redelijk deftige speed-pedelec kost al snel 4000 euro - dat is meer dan dubbel de aanschafprijs van een bromfiets.

En 'er veel meer mee mogen' ? Behalve de toegang tot de jaagpaden nu en paar exotische uitzonderingen (bijv. toegang tot de autovrije zone in Gent, voor 11u of na 18u... om er één te noemen) blijft men onderhevig aan alle rechten/plichten van bromfietsers cat. B

Micele
5 juni 2017, 11:16
Ik ben toch benieuwd hoe dat allemaal gaat aflopen want eenmaal het jaagpad serieus druk wordt, kan een 45 kmh pedelec er amper zijn snelheid maken, laat staan vlot doorrijden. Bovendien is de snelheid tot 30 kmh beperkt, maar kan wslk niet gehandhaafd worden...
Ik denk dat die speedelecs dan zeker andere wegen gaan nemen als het jaagpad.

Alhoewel het jaagpad# onder afwijkende verkeersregels valt kan men toch zeggen dat de wegcode er altijd van toepassing is, en dit voor alle fietsers.
Ik denk daar aan 1 m verplichte zijdelingse afstand tov voetgangers...

40.7. De bestuurder moet een zijdelingse afstand van ten minste één meter laten tussen zijn voertuig en de voetganger wanneer laatstgenoemde zich op de rijbaan bevindt onder de in dit reglement voorziene voorwaarden.

Indien deze minimumafstand niet nageleefd kan worden, mag de bestuurder slechts stapvoets rijden en zo nodig moet hij stoppen.

# HOOFDSTUK 3 – DEFINIËRING EN TOEPASSINGSGEBIED FIETSVOORZIENINGEN (VERSIE 2017)

3.1.7 Jaagpaden

Op jaagpaden is het Algemeen Scheepvaartreglement van toepassing. Het verkeer op jaagpaden wordt in het bijzonder geregeld in artikel 93 van dit reglement, waaruit kan afgeleid worden dat jaag- paden geen fietspaden zijn maar fietsen er ook niet is verboden.
Hoewel jaagpaden langs waterwegen in de strikte zin dus geen fietspaden (kunnen) zijn, is fietsen op jaagpaden in principe toegestaan en worden jaagpaden veelvuldig gebruikt, zowel voor recreatief als voor functioneel fietsverkeer.
.....
Karakteristieken van jaagpaden:

- De breedte van de jaagpaden is doorgaans 2,50 m. Lokaal kunnen afwijkingen voorkomen, waarbij het jaagpad smaller of breder is. Jaagpaden zijn voor het (fiets)verkeer opengesteld in 2 richtingen.
...
- Een jaagpad is niet het exclusieve domein voor een fietser, noch heeft een fietser op het jaagpad voorrang op andere jaagpadgebruikers. Naast fietsers maken ook andere zachte weggebruikers gebruik van het jaagpad.
...
- De snelheid van voertuigen mag volgens de huidige regelgeving 30 km/u niet overschrijden in het open veld. In de bebouwde kommen, bij het kruisen van wegen, op de sluisvallen, alsook in de nabijheid van bochten waar het uitzicht belemmerd is, is de snelheid beperkt tot 10 km/u.
- Op een jaagpad is er geen scheiding tussen de verschillende zachte gebruikers. Fietsers, wandelaars, skaters,… maken gebruik van het volledige jaagpad, zonder fysieke scheiding en ongeacht de richting waarin ze zich bewegen.
....]

Dadeemelee
5 juni 2017, 11:58
Een redelijk deftige speed-pedelec kost al snel 4000 euro - dat is meer dan dubbel de aanschafprijs van een bromfiets.

En 'er veel meer mee mogen' ? Behalve de toegang tot de jaagpaden nu en paar exotische uitzonderingen (bijv. toegang tot de autovrije zone in Gent, voor 11u of na 18u... om er één te noemen) blijft men onderhevig aan alle rechten/plichten van bromfietsers cat. B

Er zijn er al voor 2500 Euro en ze zullen wel goedkoper worden, dus het is inderdaad dezelfde prijscategorie, i stand corrected. ;-)

https://www.bikeexchange.be/a/s-pedelecs/granville/west-vlaanderen/tielt/granville-e-performance-45km-h/100049944

En belangrijk gaat zijn of zij nu al dan niet fiscaal als fiets beschouwd worden (is daar al uitspraak over)?

Aurora_Borealis
5 juni 2017, 12:16
Er zijn er al voor 2500 Euro en ze zullen wel goedkoper worden, dus het is inderdaad dezelfde prijscategorie, i stand corrected. ;-)

https://www.bikeexchange.be/a/s-pedelecs/granville/west-vlaanderen/tielt/granville-e-performance-45km-h/100049944



Tweedehands, zo kom je natuurlijk onder de 2500 euro....pfft

Dadeemelee
5 juni 2017, 12:19
Tweedehands, zo kom je natuurlijk onder de 2500 euro....pfft

Oeps had ik niet gezien, sorry. Deze is wel nieuw:

https://www.fietsenwinkel.nl/gazelle-cityzen-speed-heren

Eduard Khil
5 juni 2017, 12:40
De baan is van hun, alleen van HUN!!!

Hun?

https://static.comicvine.com/uploads/square_medium/11/111114/2664019-attila_lunno.jpg

Vlad
5 juni 2017, 13:19
en weer een onbegrijpelijk verkeersbordje erbij, en fier dat Weyts weer was, daar hoorde een feestje bij en massale persbelangstelling natuurlijk ...
http://deredactie.be/permalink/2.50148?video=1.2995795

't kan wel weer tellen kwa verandering

Micele
5 juni 2017, 15:02
Oeps had ik niet gezien, sorry. Deze is wel nieuw:

https://www.fietsenwinkel.nl/gazelle-cityzen-speed-heren
En een Gazelle is een degelijk merk.

quercus
5 juni 2017, 15:32
Net genoeg voor 3-4 arrogante fluo tutu pseudo renners naast elkaar aan volle snelheid het gewoon crapuul van de baan te rijden. Weg crapuul, uit mijn baan is hun motto. Het soort voor wie honderd meter rijden zonder andere weggebruikers uit te schelden een onmogelijke opgave is. De baan is van hun, alleen van HUN!!!
Velen doen niet eens de moeite om te bellen (of claxonneren?). Ze schreeuwen u gewoon brutaal toe: "Oijt de weg!!!"

fred vanhove
5 juni 2017, 16:29
Velen doen niet eens de moeite om te bellen (of claxonneren?). Ze schreeuwen u gewoon brutaal toe: "Oijt de weg!!!"

Bellen ? Met wat ? Een pseudo Eddy Merckx heeft geen bel...zo'n ding beïnvloedt de prestaties....dat weegt op zijn minst 3 gram :oops:

quercus
5 juni 2017, 16:50
Bellen ? Met wat ? Een pseudo Eddy Merckx heeft geen bel...zo'n ding beïnvloedt de prestaties....dat weegt op zijn minst 3 gram :oops:
Inderdaad, dat is bij die amateurs beneden hun waardigheid. :roll:
Om maar te zwijgen van het spuug en het snot dat die heren ook wel eens in uw richting durven slingeren.

Aurora_Borealis
5 juni 2017, 17:05
En een Gazelle is een degelijk merk.

Die Gazelle heeft (om prijsredenen) maar een batterij van 300 Wh, dat is echt één van de kleinste batterijen in de markt. Voor een speed pedelec geraakt men daar niet ver mee...

Micele
5 juni 2017, 17:22
Die Gazelle heeft (om prijsredenen) maar een batterij van 300 Wh, dat is echt één van de kleinste batterijen in de markt. Voor een speed pedelec geraakt men daar niet ver mee...

De andere normale merken hebben ook maar 300 Wh hoor, of ze beginnen met 300 Wh.
Wil men "verder geraken" moet men navenant meer nemen, of meer trappen.

Zelfs als ik de helft neem van de opgegeven gemiddelde aktieradius van die Gazelle zit men nog aan 34 km. Het is geen brommer hé, bijtrappen mag...
Gemiddelde actieradius 68 km
Maximale actieradius 134 km
Die Granville van oorspronkelijk 3500€ heeft ook maar 300 Wh
https://www.bikeexchange.be/a/s-pedelecs/granville/west-vlaanderen/tielt/granville-e-performance-45km-h/100049944

Andere speed pedelecs bvb hier:
https://www.elektrischefietsen.com/testresultaten-2016-speed-pedelecs-45-kmh/
Winnaar prijs/kwaliteit
of 3000 € met 576 Wh batterij:
Grace One

Prijs: € 2999 ,-

Type aandrijving: Achterwielmotor
Accu: 48V 12 Ah 576 Wh
Aantal ondersteuningsniveau’s: 3 + 0
Aantal versnellingen: 9 versnellingen
Gewicht: 33 kg incl. accu (fabrieksopgave)
Plaats van de accu: In het frame verwerkt
Tiens die Gazelle weegt 10 kg minder..., en aan de lichtere accu ligt het niet...

Gewicht
Capaciteit standaardaccu (Wh) 300
Netto gewicht (kg) 23,1 Gewicht zonder accu (kg) 20,5
https://www.fietsenwinkel.nl/gazelle-cityzen-speed-heren

Dadeemelee
5 juni 2017, 17:42
De andere merken hebben ook maar 300 Wh hoor, of ze beginnen met 300 Wh.
Wil men "verder geraken" moet men navenant meer nemen, of meer trappen.

Zelfs als ik de helft neem van de opgegeven gemiddelde aktieradius van die Gazelle zit men nog aan 34 km. Het is geen brommer hé, bijtrappen mag...



Die Granville van oorspronkelijk 3500€ heeft ook maar 300 Wh
https://www.bikeexchange.be/a/s-pedelecs/granville/west-vlaanderen/tielt/granville-e-performance-45km-h/100049944

Andere speed pedelecs bvb hier:
https://www.elektrischefietsen.com/testresultaten-2016-speed-pedelecs-45-kmh/

Winnaar prijs/kwaliteit
of 3000 € met 576 Wh batterij:

Ja en 3000 euro is niet onoverkomelijk. En die prijzen gaan ferm dalen verwacht ik net zoals bij de e-bikes.

Jantje
5 juni 2017, 18:51
Ik ben toch benieuwd hoe dat allemaal gaat aflopen want eenmaal het jaagpad serieus druk wordt, kan een 45 kmh pedelec er amper zijn snelheid maken, laat staan vlot doorrijden. Bovendien is de snelheid tot 30 kmh beperkt, maar kan wslk niet gehandhaafd worden...
Ik denk dat die speedelecs dan zeker andere wegen gaan nemen als het jaagpad.

Alhoewel het jaagpad# onder afwijkende verkeersregels valt kan men toch zeggen dat de wegcode er altijd van toepassing is, en dit voor alle fietsers.
Ik denk daar aan 1 m verplichte zijdelingse afstand tov voetgangers...

Ben daar ook benieuwd naar, want de jaagpadden vallen onder de bevoegdheid van de dienst waterwegen en zeevaartkanaal. Steeds meer jaagpadden worden afgesloten voor ander verkeer dan de binnenvaart. Andere stukken worden natuurgebied en afgesloten voor iedereen. Daarnaast is men bezig de binnenwateren te verbreden, waardoor de jaagpadden verdwijnen. En nee, de verkeerscode is er niet altijd van toepassing. Het eerste en grootste verschil is dat een schipper er zijn auto gewoon midden op de rijweg mag parkeren of indien nodig zelfs een meertouw over de weg mag spannen. Ook mag een schipper vanaf het jaagpad zijn schip slepen, de bestaansreden van de jaagpadden.

Micele
5 juni 2017, 19:03
Ben daar ook benieuwd naar, want de jaagpadden vallen onder de bevoegdheid van de dienst waterwegen en zeevaartkanaal. Steeds meer jaagpadden worden afgesloten voor ander verkeer dan de binnenvaart. Andere stukken worden natuurgebied en afgesloten voor iedereen. Daarnaast is men bezig de binnenwateren te verbreden, waardoor de jaagpadden verdwijnen. En nee, de verkeerscode is er niet altijd van toepassing. Het eerste en grootste verschil is dat een schipper er zijn auto gewoon midden op de rijweg mag parkeren of indien nodig zelfs een meertouw over de weg mag spannen. Ook mag een schipper vanaf het jaagpad zijn schip slepen, de bestaansreden van de jaagpadden.

Ik heb daarvoor ook een beknopt deel van de jaagpadregels geciteerd.

3.1.7 Jaagpaden

Op jaagpaden is het Algemeen Scheepvaartreglement van toepassing. Het verkeer op jaagpaden wordt in het bijzonder geregeld in artikel 93 van dit reglement

Als een groep wandelaars op een jaagpad wil geraakt geen enkele fiets voorbij, tenzij enkel te voet met zijn fiets aan de hand.

- Op een jaagpad is er geen scheiding tussen de verschillende zachte gebruikers. Fietsers, wandelaars, skaters,… maken gebruik van het volledige jaagpad, zonder fysieke scheiding en ongeacht de richting waarin ze zich bewegen.
Ik had wel de bron vergeten:
http://www.mobielvlaanderen.be/pdf/vademecum/hfdst3.pdf onder 3.1.7.

Tavek
5 juni 2017, 19:04
Ben daar ook benieuwd naar, want de jaagpadden vallen onder de bevoegdheid van de dienst waterwegen en zeevaartkanaal. Steeds meer jaagpadden worden afgesloten voor ander verkeer dan de binnenvaart. Andere stukken worden natuurgebied en afgesloten voor iedereen. Daarnaast is men bezig de binnenwateren te verbreden, waardoor de jaagpadden verdwijnen. En nee, de verkeerscode is er niet altijd van toepassing. Het eerste en grootste verschil is dat een schipper er zijn auto gewoon midden op de rijweg mag parkeren of indien nodig zelfs een meertouw over de weg mag spannen. Ook mag een schipper vanaf het jaagpad zijn schip slepen, de bestaansreden van de jaagpadden.

Correct, jaagpaden zijn nog steeds dienstwegen voor de NV de scheepvaart.

Aurora_Borealis
5 juni 2017, 19:39
Ben daar ook benieuwd naar, want de jaagpadden vallen onder de bevoegdheid van de dienst waterwegen en zeevaartkanaal. Steeds meer jaagpadden worden afgesloten voor ander verkeer dan de binnenvaart. Andere stukken worden natuurgebied en afgesloten voor iedereen. Daarnaast is men bezig de binnenwateren te verbreden, waardoor de jaagpadden verdwijnen. En nee, de verkeerscode is er niet altijd van toepassing. Het eerste en grootste verschil is dat een schipper er zijn auto gewoon midden op de rijweg mag parkeren of indien nodig zelfs een meertouw over de weg mag spannen. Ook mag een schipper vanaf het jaagpad zijn schip slepen, de bestaansreden van de jaagpadden.

Dat laatste klopt toch niet hoor (parkeren en touwen vastmaken):

Uit het KB van 1935 (hetzelfde waarin de 30 km/u regel staat):


Art. 90. Het is in alle geval verboden op de kaaien en oevers eenige belemmeringen te veroorzaken voor het verkeer op het jaagpad en op het voetpad.

en


Art. 91.4. Het verkeer op de jaagpaden, dijken of vrije oevers eenigerwijze te hinderen, en touwen vast te maken aan boomen, leuningen, palen der electrische lijnen, kilometerpalen, enz.

Meertouwen moeten aan bolders vastgemaakt worden, maar die staan op de oevers zodat er geen hinder kan zijn op het jaagpad.

Aurora_Borealis
5 juni 2017, 19:49
De andere normale merken hebben ook maar 300 Wh hoor, of ze beginnen met 300 Wh.
Wil men "verder geraken" moet men navenant meer nemen, of meer trappen.

Oh, maar trappen zal je zeker moeten doen. Zo een Bosch middenmotor levert continu tot 250 W, met pieken tot 350 W. Wil je een kleine 40 km/u rijden (kruissnelheid), zal je hier minimum van 150 W aan spierkracht moeten bijdoen.

Als de motor 250 W elektrisch levert, en er is pakweg nog een 20 W extra verbruik (verliezen, boordcomputer, verlichting die ook overdag aanmoet,...). Dan zal die 300 Wh het nog net niet één uur volhouden. En je gemiddelde zal heus niet 40 km/u zijn, eerder iets van 32 a 33 km/u...

Drosamadaris
5 juni 2017, 20:18
Velen doen niet eens de moeite om te bellen (of claxonneren?). Ze schreeuwen u gewoon brutaal toe: "Oijt de weg!!!"

Niets verplicht je om daar rekening mee te houden eh; psychology is a bitch in this one. Er gaan er maar weinig zijn die doelbewust ergens op in gaan rijden als ze de hindernis zien aankomen. Laat ze maar vies op hun bakkes gaan, daar dienen ze nu éénmaal voor.

Micele
5 juni 2017, 20:28
Oh, maar trappen zal je zeker moeten doen. Zo een Bosch middenmotor levert continu tot 250 W, met pieken tot 350 W. Wil je een kleine 40 km/u rijden (kruissnelheid), zal je hier minimum van 150 W aan spierkracht moeten bijdoen.

Als de motor 250 W elektrisch levert, en er is pakweg nog een 20 W extra verbruik (verliezen, boordcomputer, verlichting die ook overdag aanmoet,...). Dan zal die 300 Wh het nog net niet één uur volhouden. En je gemiddelde zal heus niet 40 km/u zijn, eerder iets van 32 a 33 km/u...
Niet slecht.
20 jaar geleden had ik met de auto voor 18 km al een halfuur nodig, dat is 36 kmh gemiddeld, dit op gewone wegen toen de 70 kmh nog niet algemeen was.

150 watt kan een regelmatige fietser, dus getraind, wel trappen.
https://www.fietsersbond.nl/snelheid-5-verschillende-type-fietsen-vergeleken/
De menselijke motor

Het traject heb ik gefiets met een gemiddeld vermogen van 100 watt. Voor een volwassenen van 78 kg zoals ik is dit een matig intensieve inspanning. Met een half uur per dag fietsen met deze inspanning voldoe ik aan de norm gezond bewegen. Deze inspanning is goed voor je gezondheid. Het is echter een inspanning waarbij je niet moe wordt en niet gaat zweten. 100 watt is een inspanning die elke fitte volwasen en jongeren probleemloos een uur kan volhouden. 75 watt is een inspanning waarmee ouderen aan de norm gezond bewegen voldoen en voor fitte jongeren en volwassen een rustige inspanning. 150 watt is een inspanning die een getrainde fietser goed elke dag een uur kan volhouden. Van een uur 200 watt trappen wordt een goed getrainde fietser lekker moe. En 250 watt trappen is voor een goed getrainde fietser voluit fietsen en net een uur vol te houden.

Euh 20 W verliezen? Lijkt serieus veel, en boordcomputer en verlichting heeft toch zijn eigen batterijen.

Jan van den Berghe
5 juni 2017, 20:52
Tussen Leuven en Mechelen is er juist plaats voor 2 fietsers naast mekaar.

Waar precies?

Jan van den Berghe
5 juni 2017, 20:53
Dat zullen we zien, tot nu toe was het verboden.

En toch reden ze er.

Jan van den Berghe
5 juni 2017, 20:55
Mijn ouders wonen langs een jaagpad.

In de week is daar nauwelijks volk te zien.

In de weekends of op feestdagen is dat een drukte van jewelste. Gezinnen, oudjes, wielertoeristen....maar geen speedelecs.

De jaagpaden bieden een geweldig potentieel voor pendelverkeer met de fiets. Meestal rechte, snelle verbindingen, geen kruispunten, en tot nu toe leeg in de spits.

Er zijn natuurlijk jaagpaden waar er wel flink wat fietspendelaars voorbij komen. Onlangs erkende de provincie West-Vlaanderen het stuk tussen Brugge en Sint-Joris als functionele fietsweg, juist omdat het bijzonder vaak wordt gebruikt door leerlingen en door volwassenen tijdens de week. Daarom werd een stuk halfverhard in beton gegoten. Juist om tegemoet te komen aan de vraag van pendelaars.

Jan van den Berghe
5 juni 2017, 20:58
In de vakantieperiode is het in de week ook wel druk, maar die jaagpaden zijn in hun huidige toestand niet geschikt als fietsnelweg.

Integendeel, ze zijn meestal uitermate geschikt als fietssnelweg. In tegenstelling tot oude spoorwegen zijn er meestal weinig kruispunten.

Jan van den Berghe
5 juni 2017, 21:00
Ik ben toch benieuwd hoe dat allemaal gaat aflopen want eenmaal het jaagpad serieus druk wordt, kan een 45 kmh pedelec er amper zijn snelheid maken, laat staan vlot doorrijden. Bovendien is de snelheid tot 30 kmh beperkt, maar kan wslk niet gehandhaafd worden...

Welke wielertoeristen werden dan onlangs beboet voor het sneller rijden dan 30 km/u langs de jaagpaden? En iedereen weet toch aan welke hoge snelheden het Scheldepeloton over het jaagpad scheurt?

Jan van den Berghe
5 juni 2017, 21:02
en weer een onbegrijpelijk verkeersbordje erbij, ...

Als u dat onderbord niet begrijpt, dan levert u best uw rijbewijs in.

Jan van den Berghe
5 juni 2017, 21:03
Ben daar ook benieuwd naar, want de jaagpadden vallen onder de bevoegdheid van de dienst waterwegen en zeevaartkanaal. Steeds meer jaagpadden worden afgesloten voor ander verkeer dan de binnenvaart. Andere stukken worden natuurgebied en afgesloten voor iedereen. Daarnaast is men bezig de binnenwateren te verbreden, waardoor de jaagpadden verdwijnen. En nee, de verkeerscode is er niet altijd van toepassing. Het eerste en grootste verschil is dat een schipper er zijn auto gewoon midden op de rijweg mag parkeren of indien nodig zelfs een meertouw over de weg mag spannen. Ook mag een schipper vanaf het jaagpad zijn schip slepen, de bestaansreden van de jaagpadden.

Voor ieder stukje jaagpad dat wordt afgesloten, wordt een alternatief uitgewerkt. Het gaat meestal over bijzonder kleine stukjes. Niet wat u beweert.

Tavek
5 juni 2017, 22:27
Oh, maar trappen zal je zeker moeten doen. Zo een Bosch middenmotor levert continu tot 250 W, met pieken tot 350 W. Wil je een kleine 40 km/u rijden (kruissnelheid), zal je hier minimum van 150 W aan spierkracht moeten bijdoen.

Als de motor 250 W elektrisch levert, en er is pakweg nog een 20 W extra verbruik (verliezen, boordcomputer, verlichting die ook overdag aanmoet,...). Dan zal die 300 Wh het nog net niet één uur volhouden. En je gemiddelde zal heus niet 40 km/u zijn, eerder iets van 32 a 33 km/u...

Ergo de fatsoenlijke speedelec heeft 500 W motor en 800-900 Wh batterij.

Aurora_Borealis
5 juni 2017, 22:34
Euh 20 W verliezen? Lijkt serieus veel, en boordcomputer en verlichting heeft toch zijn eigen batterijen.

Toch niet, meestal wordt alles centraal gevoed uit de batterij. We spreken hier niet over ledlampjes met 2 AAA'tjes...

Sommige speed pedelecs hebben serieuze koplampen (bijv. M99 koplamp: daytime running light (LED) = 4.5W; low-beam (LED) = 8 tot 16 W).
Daarnaast zijn de boordcomputers soms uitgerust met 5" LCD, GPS, Wifi, bluetooth,... verbruikt toch ook wel iets.

En soms heb je nog USB-poorten om je smartphone op te laden...

Jan van den Berghe
5 juni 2017, 22:35
Ergo de fatsoenlijke speedelec heeft 500 W motor en 800-900 Wh batterij.

Dat laatste hoeft niet. 500 Wh volstaat ook voor heel veel mensen.

Aurora_Borealis
5 juni 2017, 22:38
Ergo de fatsoenlijke speedelec heeft 500 W motor en 800-900 Wh batterij.

Dat is >5500 euro gebied, vrees ik...

Jan van den Berghe
5 juni 2017, 22:47
Sommige speed pedelecs hebben serieuze koplampen (bijv. M99 koplamp: ...


Welk merk biedt standaard dit aan?

Aurora_Borealis
5 juni 2017, 23:00
Welk merk biedt standaard dit aan?

Standaard niet - maar op sommige modellen van Strömer, Cannondale en Trek aanwezig.

Jan van den Berghe
5 juni 2017, 23:00
Standaard niet - maar op sommige modellen van Strömer, Cannondale en Trek aanwezig.

Niet aangeboden door de producent.

Tavek
5 juni 2017, 23:21
Dat is >5500 euro gebied, vrees ik...

Ja, dus nu weet ge wat ik mag neerleggen voor iets dat 25km heen en terug (50km) op een dag fatsoenlijk aankan, zowel in de winter als zomer. Ik zou in princiepe kunnen opladen op het werk, maar ik kan daar niet zomaar van uit gaan.

Die 814 Wh batterij kan 70 km ver op mode 3. In de zomer. Ik wil graag in de winter ook de 50 halen...dus...geld neertellen.

Nugoed, ik krijg wel 23 cent/km vergoeding. Op 2 jaar tijd is die fiets er uit.

Jan van den Berghe
5 juni 2017, 23:23
Ja, dus nu weet ge wat ik mag neerleggen voor iets dat 25km heen en terug (50km) op een dag fatsoenlijk aankan, zowel in de winter als zomer. Ik zou in princiepe kunnen opladen op het werk, maar ik kan daar niet zomaar van uit gaan.

Waarom kunt u daar niet van uitgaan?

Tavek
5 juni 2017, 23:24
Dat laatste hoeft niet. 500 Wh volstaat ook voor heel veel mensen.

Een speedelec is uitermate interessant voor pendelaars die iets te ver van het werk wonen voor normale fietsen en zelfs 25 km/h e-fietsen. Die grens ligt al snel op 15-20 km enkel. 500 Wh volstaat dan vaak (niet) voor de heen en terugrit samen. Zeker in de winter niet.

Tavek
5 juni 2017, 23:30
Waarom kunt u daar niet van uitgaan?

Omdat ik de eerste ga zijn met zulke fiets, en er nog geen policy rond is ?

En omdat ze mij daarom ook nog geen formele toelating willen geven om de batterij op te laden ?

Kans is groot dat ik die krijg hoor, maar ik wil geen risicos lopen.

fox
6 juni 2017, 08:06
Welke wielertoeristen werden dan onlangs beboet voor het sneller rijden dan 30 km/u langs de jaagpaden? En iedereen weet toch aan welke hoge snelheden het Scheldepeloton over het jaagpad scheurt?

Het jaagpad langs de schelde tussen Gent en Oudenaarde is wel heel erg breed en op sommige momenten kan je daar ook gewoon erg goed doorfietsen zonder anderen te hinderen. Op zondagvoormiddag is dat bijvoorbeeld perfect te doen aangezien je op dat moment toch alleen maar andere wielertoeristen tegenkomt. Kleine kinderen zie je daar niet op die momenten. Uiteindelijk komt het allemaal neer op het gezond verstand van de weggebruiker.

Anna List
6 juni 2017, 08:15
ik zie ook het nut niet om die speed pedelecs daar toe te laten.
maar �*ls men ze toe laat, dan moet men ook de infrastructuur aanpassen.

vlijmscherp
6 juni 2017, 09:01
Het jaagpad langs de schelde tussen Gent en Oudenaarde is wel heel erg breed en op sommige momenten kan je daar ook gewoon erg goed doorfietsen zonder anderen te hinderen. Op zondagvoormiddag is dat bijvoorbeeld perfect te doen aangezien je op dat moment toch alleen maar andere wielertoeristen tegenkomt. Kleine kinderen zie je daar niet op die momenten. Uiteindelijk komt het allemaal neer op het gezond verstand van de weggebruiker.

als regelmatige trage fietser op zulke jaagpaden kan ik nu wel zeggen dat het meestal wel goed meevalt, maar dat sommige wielertoeristen dat gezond verstand ofwel niet hebben ofwel thuis hebben achtergelaten.

Wat ik nog altijd totaal niet snap is waarom ze geen bel kunnen hebben.

Anna List
6 juni 2017, 09:04
als regelmatige trage fietser op zulke jaagpaden kan ik nu wel zeggen dat het meestal wel goed meevalt, maar dat sommige wielertoeristen dat gezond verstand ofwel niet hebben ofwel thuis hebben achtergelaten.

Wat ik nog altijd totaal niet snap is waarom ze geen bel kunnen hebben.

sprak jij in een andere draad niet over "grove veralgemeningen en flagrante leugens"?

ik heb inmiddels drie racefietsen staan, alle drie met fietsbel. en ik rij nooit in groepjes met meer dan 4 fietsers. (ja, omdat ik dat te gevaarlijk vind)

Jay-P.
6 juni 2017, 09:21
sprak jij in een andere draad niet over "grove veralgemeningen en flagrante leugens"?
ik heb inmiddels drie racefietsen staan, alle drie met fietsbel. en ik rij nooit in groepjes met meer dan 4 fietsers. (ja, omdat ik dat te gevaarlijk vind)https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/5a/6f/e5/5a6fe561b8740abc5fff35f5c8b100c9.jpg
Da's voer voor een liedje van de Strangers.

Micele
6 juni 2017, 09:42
Toch niet, meestal wordt alles centraal gevoed uit de batterij. We spreken hier niet over ledlampjes met 2 AAA'tjes...

Sommige speed pedelecs hebben serieuze koplampen (bijv. M99 koplamp: daytime running light (LED) = 4.5W; low-beam (LED) = 8 tot 16 W).
Daarnaast zijn de boordcomputers soms uitgerust met 5" LCD, GPS, Wifi, bluetooth,... verbruikt toch ook wel iets.

En soms heb je nog USB-poorten om je smartphone op te laden...
Meestal? We spreken?

Ik heb het eventueel over deze led-lampen met eigen batterijen die tot 2000 Lumen kunnen uitstralen indien men wil (full stand). Ideaal op fietsen zonder verlichting, of onvoldoende verlichting...

https://www.checkdiedeal.be/xtreme-2000-lm-fietslamp.html?gclid=CjwKEAjwgtTJBRDRmd6ZtLrGyxwSJ AA7Fy-hDz3qURBWcsCMAhSkbiHn-fDUOAVXPFoddz9TIETcVBoCM4Dw_wcB

Xtreme fietslamp 2000Lm LED

Op zoek naar een extreme verlichting voor op je fiets?
Met deze Xtreme fietslamp heb je een enorme bak licht op je fiets.
Door de 2 LEDS verkrijg je maar liefst 2000 lumen, dat is een lichtopbrengst waar je u tegen zegt - de reikwijdte is 200 tot 300 meter.

Specificaties

2x LED max 2000 Lm
4 modi: eco, medium, full en strobo
Aan-/ uitschakelaar verlicht op de achterzijde
Idicatielamp achterzijde: 3 LED (80% of meer), 2 LED (50%-80%), 1 LED (0%-50%), knipperend (nog 30 minuten)
Materiaal: Aluminium
Accu meegeleverd: 1 x 8.4V 4800mAh - te bevestigen aan frame
Batterijduur: 2,5 uur
Oplader voor batterijpack wordt meegeleverd
Inclusief 2x O-ring voor bevestiging
IPX64 - regenbestendig

fox
6 juni 2017, 09:45
als regelmatige trage fietser op zulke jaagpaden kan ik nu wel zeggen dat het meestal wel goed meevalt, maar dat sommige wielertoeristen dat gezond verstand ofwel niet hebben ofwel thuis hebben achtergelaten.

Wat ik nog altijd totaal niet snap is waarom ze geen bel kunnen hebben.

Ik heb daar eigenlijk ook geen bel op staan. Ik zou ze trouwens toch niet gebruiken aangezien ik dat zo agressief vind overkomen. Als er tragere voorgangers zijn dan begin ik in te houden tot ze zelf doorhebben dat er iemand achter hen fietst. Gaan ze vervolgens opzij dan zal ik pas inhalen. Dat is wat ambetant voor mezelf omdat ik snelheid verlies en dan weer moet optrekken, maar ik vind dat zelf de meest elegante oplossing. Maar goed, jaagpaden vermijd ik meestal omdat ik dat wat te eentonig vind. Alleen als ik steendood zit en dit de snelste route huiswaarts is, zal ik een jaagpad nemen.

fox
6 juni 2017, 09:45
als regelmatige trage fietser op zulke jaagpaden kan ik nu wel zeggen dat het meestal wel goed meevalt, maar dat sommige wielertoeristen dat gezond verstand ofwel niet hebben ofwel thuis hebben achtergelaten.

Wat ik nog altijd totaal niet snap is waarom ze geen bel kunnen hebben.

Ik heb daar eigenlijk ook geen bel op staan. Ik zou ze trouwens toch niet gebruiken aangezien ik dat zo agressief vind overkomen. Als er tragere voorgangers zijn dan begin ik in te houden tot ze zelf doorhebben dat er iemand achter hen fietst. Gaan ze vervolgens opzij dan zal ik pas inhalen. Dat is wat ambetant voor mezelf omdat ik snelheid verlies en dan weer moet optrekken, maar ik vind dat zelf de meest elegante oplossing. Maar goed, jaagpaden vermijd ik meestal omdat ik dat wat te eentonig vind. Alleen als ik steendood zit en dit de snelste route huiswaarts is, zal ik een jaagpad nemen.

Micele
6 juni 2017, 10:05
Een speed pedelec, met een keuze- en optielijst die niet onderdoet voor een auto...
http://www.flyer-fietsen.nl/pdf/Spedelec.pdf

Anna List
6 juni 2017, 10:08
Een speed pedelec, met een keuze- en optielijst die niet onderdoet voor een auto...
http://www.flyer-fietsen.nl/pdf/Spedelec.pdf

dat is ook mijn punt ... die fietsers hoeven ook niet echt te trappen, waarom ze dan toelaten op de jaagpaden en/of fietsostrades? laat die voor ieders veiligheid toch gewoon omrijden... het gevaarlijke snelheidsverschil met andere weggebruikers is voor hen veel lager in het gewone verkeer dan op de fietspaden.

Anna List
6 juni 2017, 10:10
Ik heb daar eigenlijk ook geen bel op staan. Ik zou ze trouwens toch niet gebruiken aangezien ik dat zo agressief vind overkomen. Als er tragere voorgangers zijn dan begin ik in te houden tot ze zelf doorhebben dat er iemand achter hen fietst. Gaan ze vervolgens opzij dan zal ik pas inhalen. Dat is wat ambetant voor mezelf omdat ik snelheid verlies en dan weer moet optrekken, maar ik vind dat zelf de meest elegante oplossing. Maar goed, jaagpaden vermijd ik meestal omdat ik dat wat te eentonig vind. Alleen als ik steendood zit en dit de snelste route huiswaarts is, zal ik een jaagpad nemen.

ik gebruik die regelmatig, vooral als er wandelaars zijn, fietsers houden meestal wel hun lijn aan, maar wandelaars durven toch wel heel onverwacht oversteken (of als ze stilstaan zonder kijken het jaagpad weer opstappen) ... dan bel ik toch graag eens uit de verte, zodat ik weet dat ze me horen aankomen ook. kwestie van veiligheid ... maar idd soms krijg je daar ook al agressieve reacties op.

vlijmscherp
6 juni 2017, 10:34
Ik heb daar eigenlijk ook geen bel op staan. Ik zou ze trouwens toch niet gebruiken aangezien ik dat zo agressief vind overkomen. Als er tragere voorgangers zijn dan begin ik in te houden tot ze zelf doorhebben dat er iemand achter hen fietst. Gaan ze vervolgens opzij dan zal ik pas inhalen. Dat is wat ambetant voor mezelf omdat ik snelheid verlies en dan weer moet optrekken, maar ik vind dat zelf de meest elegante oplossing. Maar goed, jaagpaden vermijd ik meestal omdat ik dat wat te eentonig vind. Alleen als ik steendood zit en dit de snelste route huiswaarts is, zal ik een jaagpad nemen.

ik dacht dat een fietsbel verplicht was? gewoon in een moeilijke bocht als eens bellen op voorhand zou al heel veel ergernissen en problemen oplossen.

fox
6 juni 2017, 11:00
ik dacht dat een fietsbel verplicht was? gewoon in een moeilijke bocht als eens bellen op voorhand zou al heel veel ergernissen en problemen oplossen.

Wist ik niet. Opgezocht en dat is inderdaad zo. Ik denk echter niet dat de politie hier een prioriteit van maakt. En ik blijf het herhalen, bellen is net een grote bron van ergenis, daarom dat ik het nooit doe. Eens "excuseer!" roepen is zowat het verste dat ik ga...

Dadeemelee
6 juni 2017, 11:09
Wist ik niet. Opgezocht en dat is inderdaad zo. Ik denk echter niet dat de politie hier een prioriteit van maakt. En ik blijf het herhalen, bellen is net een grote bron van ergenis, daarom dat ik het nooit doe. Eens "excuseer!" roepen is zowat het verste dat ik ga...

Je zou het nochtans moeten doen. Ik doe het altijd en ik apprecieer het ten zeerste als anderen dat ook doen.
Verleden week ben ik op het (smalle) fietspad bijna omver gereden door een pipo op een e-bike die mij zonder verwittigen voorbijstak.

Eyjafjallajökull
6 juni 2017, 11:36
ik gebruik die regelmatig, vooral als er wandelaars zijn, fietsers houden meestal wel hun lijn aan, maar wandelaars durven toch wel heel onverwacht oversteken (of als ze stilstaan zonder kijken het jaagpad weer opstappen) ... dan bel ik toch graag eens uit de verte, zodat ik weet dat ze me horen aankomen ook. kwestie van veiligheid ... maar idd soms krijg je daar ook al agressieve reacties op.

Same here !

Aurora_Borealis
6 juni 2017, 11:54
Meestal? We spreken?

De Europese richtlijn schrijft voor dat verlichting op een speed pedelec automatisch wordt aangeschakeld als de motor ingeschakeld wordt. Externe verlichting die apart moet worden ingeschakeld voldoet dus feitelijk niet.

Micele
6 juni 2017, 12:12
De Europese richtlijn schrijft voor dat verlichting op een speed pedelec automatisch wordt aangeschakeld als de motor ingeschakeld wordt. Externe verlichting die apart moet worden ingeschakeld voldoet dus feitelijk niet.
DRL overdag. Zoals bij andere motorvoeruigen. OK.

Zelfs DRL bij personenwagens met aan 2 kanten xx-Leds komen niet aan 10W verbruik heb ik ergens gelezen, vanaf 8W of 2 x 4W per kant, want tenslotte verbruiken miljarden auto's meer door deze verplichting.

uit Wiki:
DRL fuel consumption can be reduced to insignificant levels by the use of 8 to 20 W DRL systems based on LEDs or high-efficacy filament bulbs.
https://en.wikipedia.org/wiki/Daytime_running_lamp#Environmental_impact

Sommige speed pedelecs hebben serieuze koplampen (bijv. M99 koplamp: daytime running light (LED) = 4.5W; low-beam (LED) = 8 tot 16 W).
Ben jij zeker dat sommige speed pedelecs zelfs sterkere DRL hebben dan bepaalde fossiele personenwagens? Want elke Watt meer verbruik is belangrijker bij een E-fiets dan bij een personenauto...

ff ggl op die M99 koplamp, die eigenlijk van een automotive afgeleid is:
http://supernova-lights.com/en/m99-pro

oeps dubbel halve kring leds:

http://supernova-lights.com/theme_supernova/static/src/img/m99_pro_front.jpg

Jan van den Berghe
6 juni 2017, 22:53
Een speedelec is uitermate interessant voor pendelaars die iets te ver van het werk wonen voor normale fietsen en zelfs 25 km/h e-fietsen. Die grens ligt al snel op 15-20 km enkel. 500 Wh volstaat dan vaak (niet) voor de heen en terugrit samen. Zeker in de winter niet.

Er is hier geen enkel probleem: opladen op het werk.

Jan van den Berghe
6 juni 2017, 22:54
Het jaagpad langs de schelde tussen Gent en Oudenaarde is wel heel erg breed en op sommige momenten kan je daar ook gewoon erg goed doorfietsen zonder anderen te hinderen. Op zondagvoormiddag is dat bijvoorbeeld perfect te doen aangezien je op dat moment toch alleen maar andere wielertoeristen tegenkomt. Kleine kinderen zie je daar niet op die momenten. Uiteindelijk komt het allemaal neer op het gezond verstand van de weggebruiker.

Er rijden nog op vele andere jaagpaden wielertoeristen in groep, hoor. Niet alleen tussen Gent en Oudenaarde.

Jan van den Berghe
6 juni 2017, 22:55
ik zie ook het nut niet om die speed pedelecs daar toe te laten.
maar �*ls men ze toe laat, dan moet men ook de infrastructuur aanpassen.

U ziet het misschien niet, maar menig bezitter van een speed pedelec wel.

Jan van den Berghe
6 juni 2017, 22:58
Ik heb daar eigenlijk ook geen bel op staan. Ik zou ze trouwens toch niet gebruiken aangezien ik dat zo agressief vind overkomen.

Wat is er eigenlijk "agressief" aan een bel? Hebt u soms liever een claxon op de fiets?

Jan van den Berghe
6 juni 2017, 23:02
dat is ook mijn punt ... die fietsers hoeven ook niet echt te trappen, waarom ze dan toelaten op de jaagpaden en/of fietsostrades? laat die voor ieders veiligheid toch gewoon omrijden... het gevaarlijke snelheidsverschil met andere weggebruikers is voor hen veel lager in het gewone verkeer dan op de fietspaden.

Dit is toch weer zo'n dooddoener van formaat. Omrijden? Waar dan wel? Langs drukke steenwegen met veel te nauwe fietsstrookjes? Er is geen veiliger omgeving dan een jaagpad.

Jan van den Berghe
6 juni 2017, 23:03
Wist ik niet. Opgezocht en dat is inderdaad zo. Ik denk echter niet dat de politie hier een prioriteit van maakt. En ik blijf het herhalen, bellen is net een grote bron van ergenis, daarom dat ik het nooit doe. Eens "excuseer!" roepen is zowat het verste dat ik ga...

Bron van ergernis? Waarom voorziet de wetgever dan een fietsbel?

Gipsy
7 juni 2017, 02:28
Tussen Leuven en Mechelen is er juist plaats voor 2 fietsers naast mekaar. Er zijn ook voetgangers en vissers. Bij goed weer en zeker in de vakantieperiode en de weekends is het er hondsdruk. Ouders met kinderen tussen wielertoeristen en binnenkort ook pedelecs tegen 40 per uur (meestal bestuurd door neo fietsers).

Ik paal aan de Schelde en men is bezig sinds geruime tijd de dijken aan het herstellen. Er is een splinternieuwe asfaltbaan getrokken waar gemakkelijk een grote camion kan rijden. De toegangen zijn natuurlijk afgesloten met verwijderbare paaltjes maar voor fietsers zijn dat wel autostrades. Helaas komen daar ook hordes fluo tutu renners op af die snelle baan in front van 2 of 3 inpalmen.

Anna List
7 juni 2017, 06:57
U ziet het misschien niet, maar menig bezitter van een speed pedelec wel.

maar het hoge snelheidsverschil tussen de pedelecs en de andere fiets (!en wandel)pad gebruikers creëert een (m.i. te) groot veiligheidsrisico.

ps in mijn quote waar je op reageerde, stond ook een foto.

als men die pedelecs daar toe laat, dan moet men de infrastructuur aanpassen! we betalen toch voldoende belastingen om een veilige infrastructuur te mogen eisen, niet?
en die infrastructuur is ook nog eens het enige middel om de files aan te pakken. er mag daar wel wat meer in geinvesteerd worden.

Jan van den Berghe
7 juni 2017, 07:03
maar het hoge snelheidsverschil tussen de pedelecs en de andere fiets (!en wandel)pad gebruikers creëert een (m.i. te) groot veiligheidsrisico.

Wat is het snelheidsverschil tussen een wandelaar en een wielertoerist? Of tussen iemand die skeelert en een bejaarde die met een hondje langs het jaagpad kuiert?

Of anders gezegd: niet het snelheidsverschil vormt het probleem, maar wel de wijze waarop ermee omgegaan wordt.

Anders is uw pleidooi een oproep tot een verbod van alle auto's in straten waar er gemengd verkeer voorkomt. Het snelheidsverschil tussen een wagen en een fietser kan nog veel groter zijn...

Uw bewering wordt trouwens weerlegd door de studies die er al zijn uitgevoerd. Hieruit bleek dat het gebruik van de speedelec in die omstandigheden geen verhoogd risico met zich meebrengt. Een verkeerd beginpunt is daarbij trouwens ook dat men aanneemt dat een speed pedelec sowieso steeds 45 km/u rijdt. De gemiddelde kruissnelheid van die fietsen ligt vaak heel wat lager.

Jan van den Berghe
7 juni 2017, 07:06
als men die pedelecs daar toe laat, dan moet men de infrastructuur aanpassen! we betalen toch voldoende belastingen om een veilige infrastructuur te mogen eisen, niet?
en die infrastructuur is ook nog eens het enige middel om de files aan te pakken. er mag daar wel wat meer in geinvesteerd worden.

Moet? Op een doorsnee jaagpad is het op dit ogenblik volkomen veilig om er met een speedelec te rijden.

Hiermee heb ik evenwel niet gesteld dat er geen verdere investeringen horen te gebeuren.

Anna List
7 juni 2017, 07:08
Moet? Op een doorsnee jaagpad is het op dit ogenblik volkomen veilig om er met een speedelec te rijden.

Hiermee heb ik evenwel niet gesteld dat er geen verdere investeringen horen te gebeuren.

die pedelecs zijn een gevaar op een gewoon fietspad Jan, ze rijden 30 kmu sneller dan een gewone fietser, dat verschil is ronduit gevaarlijk.

die rijden 5 kmu sneller dan een klasse B bromfiets, behandel ze dan t zelfde, die klasse B mag binnen bebouwde kom ook niet op het fietspad maar moet op de rijbaan.

Jan van den Berghe
7 juni 2017, 07:14
die pedelecs zijn een gevaar op een gewoon fietspad Jan, ze rijden 30 kmu sneller dan een gewone fietser, dat verschil is ronduit gevaarlijk.

die rijden 5 kmu sneller dan een klasse B bromfiets, behandel ze dan t zelfde, die klasse B mag binnen bebouwde kom ook niet op het fietspad maar moet op de rijbaan.

Aha. Ze zijn een gevaar... Probeer nu eens uw bewering te staven. Onderzoek? Cijfermateriaal?

U komt hier voortdurend af met dooddoeners die slechts één ding aantonen: u spreekt over zaken waarover u gewoonweg niets afweet.

Jan van den Berghe
7 juni 2017, 07:16
die rijden 5 kmu sneller dan een klasse B bromfiets, behandel ze dan t zelfde, die klasse B mag binnen bebouwde kom ook niet op het fietspad maar moet op de rijbaan.

Fout. Lees eens artikel 9.1.2 lid 2 van de wegcode.

Anna List
7 juni 2017, 07:18
Aha. Ze zijn een gevaar... Probeer nu eens uw bewering te staven. Onderzoek? Cijfermateriaal?

U komt hier voortdurend af met dooddoeners die slechts één ding aantonen: u spreekt over zaken waarover u gewoonweg niets afweet.

ik fiets ongeveer 12000 tot 15000 km per jaar Jan, mja, volgens u zal ik er wel niks vanaf weten. :roll:

dag Jan.

Anna List
7 juni 2017, 07:18
Fout. Lees eens artikel 9.1.2 lid 2 van de wegcode.

JVDB semantics

Jan van den Berghe
7 juni 2017, 07:19
ik fiets ongeveer 12000 tot 15000 km per jaar Jan, mja, volgens u zal ik er wel niks vanaf weten. :roll:


U doet uitspraken die aantonen dat u niets afweet van speedelecs en hun plaats in het verkeersgebeuren. En repliek weet u ook niet te weerleggen. Dus ja, u weet er niets van. Ook al doet u nog honderdduizend kilometers van uw fiets.

Jan van den Berghe
7 juni 2017, 07:22
JVDB semantics

Ik zal de tekst dan maar eens citeren, nietwaar?!

2° Daar waar de snelheid beperkt is tot 50 km per uur of minder, mogen de bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse B en speed pedelecs in dezelfde omstandigheden het fietspad aangeduid door het verkeersbord D7 of door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74 volgen, op voorwaarde dat zij de andere weggebruikers die zich hierop bevinden niet in gevaar brengen.

Uw bewering:

die klasse B mag binnen bebouwde kom ook niet op het fietspad maar moet op de rijbaan.

Fout dus.

Anna List
7 juni 2017, 07:34
Ik zal de tekst dan maar eens citeren, nietwaar?!



Uw bewering:



Fout dus.

en wat is de praktijk Jan?

Jan van den Berghe
7 juni 2017, 07:37
en wat is de praktijk Jan?

Uw bewering blijft fout. Als een wegbeheerder geen bromfietsen klasse B op een fietspad wil, dan moet er een onderbord komen. Die komen inderdaad voor, net als er ook heel wat fietspaden zijn waar klasse B binnen de BB wel mag rijden.

Aurora_Borealis
7 juni 2017, 07:47
die pedelecs zijn een gevaar op een gewoon fietspad Jan, ze rijden 30 kmu sneller dan een gewone fietser, dat verschil is ronduit gevaarlijk.

die rijden 5 kmu sneller dan een klasse B bromfiets, behandel ze dan t zelfde, die klasse B mag binnen bebouwde kom ook niet op het fietspad maar moet op de rijbaan.

Onzin... de snelheid van speed pedelecs is vergelijkbaar met die van amateurwielrenners. Uit onderzoek is gebleken dat speed pedelecs gemiddelde snelheden op een traject van zo'n 27 a 28 km/u halen...

Blijkbaar piekt de maatregel van speed pedelecs op de jaagpaden bij sommige wieleramateurs: ze zijn niet meer de enige snelsten van het jaagpad. En nee, ongewenst willen aanpikken achteraan een speed pedelec alsof was het een derny, dat is om veiligheidsproblemen vragen...

Een speed pedelec is gelijk gesteld met klasse B bromfiets in de wegcode. De enige uitzondering zijn de 'P' onderborden (bij ge- en verbodsborden), waarvan de jaagpadenregeling een eerste voorbeeld is. Bij 50 km/u beperkte wegen kan men kiezen gebruik te maken van het fietspad of niet...

Anna List
7 juni 2017, 07:48
Uw bewering blijft fout. Als een wegbeheerder geen bromfietsen klasse B op een fietspad wil, dan moet er een onderbord komen. Die komen inderdaad voor, net als er ook heel wat fietspaden zijn waar klasse B binnen de BB wel mag rijden.

ja de bewering was naar de letter van de wegcode fout Jan, nu content?

in de praktijk hangen er hier en in al de ons omringende gemeenten overal onderborden.

ik neem aan dat er daar een oorzaak voor is ivm veiligheid. dat is ook zo mijn aanvoelen.
als dezelfde logica dan doorgetrokken wordt naar de nog snellere pedelecs, is het logisch dat je ofwel de infrastructuur van de fietspaden/jaagpaden/fietsostrades aanpast dmv 'fast en slow lanes', ofwel de pedelecs daar nog even weg houdt.

ik ben een veelfietser Jan, en ik fiets op mijn stadsfiets altijd ergens tussen de 25 en de 29 kmu, ik hou mijn lijn, ik kijk achterom voor ik inhaal, ben daar bewust mee bezig. ik kan je zeggen dat in de dagdagelijkse praktijk zo'n pedelec die tegen 45-50kmu voorbij komt scheuren, een gevaar is/kan zijn. want geen enkele van die pedelecs past z'n snelheid aan aan andere gebruikers, oudere fietsers, kinderen, joggers, maw gebruikers die wel frequent zonder kijken van hun lijn afwijken ...

wat ik u beschrijf is eigenlijk dat in de praktijk geen enkele pedelec voldoet aan zoals bepaald in artikel 74 volgen, op voorwaarde dat zij de andere weggebruikers die zich hierop bevinden niet in gevaar brengen.

dat is niet de schuld vd andere weggebruikers, dat is m.i. zelfs niet de schuld v die pedelec gebruikers (ze worden er door de wegcode immers toegelaten) ... maar pas dan die infrastructuur aan!!!

Jan van den Berghe
7 juni 2017, 07:55
ja de bewering was naar de letter van de wegcode fout Jan, nu content?

De bewering was en blijft fout. Zo eenvoudig is het. U stelde immers dat "het niet mocht". Wel, het mag wel. De wet spreekt een niet mis te verstane taal. De regels is dat klasse B op het fietspad mag.

De uitzonderingen zullen door de wegbeheerder speciaal moeten worden aangegeven.

Jan van den Berghe
7 juni 2017, 07:55
in de praktijk hangen er hier en in al de ons omringende gemeenten overal onderborden.

En ik kan talrijke fietspaden aanwijzen binnen de BB waar klasse B wel toegelaten is.

Jan van den Berghe
7 juni 2017, 07:56
ik neem aan dat er daar een oorzaak voor is ivm veiligheid. dat is ook zo mijn aanvoelen.


Dan neem ik aan dat volgens u ook de doorsnee wielertoerist niet op een fietspad binnen de BB mag? Of waar zit het verschil?

Jan van den Berghe
7 juni 2017, 07:57
ik ben een veelfietser Jan, en ik fiets op mijn stadsfiets altijd ergens tussen de 25 en de 29 kmu, ik hou mijn lijn, ik kijk achterom voor ik inhaal, ben daar bewust mee bezig. ik kan je zeggen dat in de dagdagelijkse praktijk zo'n pedelec die tegen 45-50kmu voorbij komt scheuren, een gevaar is/kan zijn. want geen enkele van die pedelecs past z'n snelheid aan aan andere gebruikers, oudere fietsers, kinderen, joggers, maw gebruikers die wel frequent zonder kijken van hun lijn afwijken ...


U spreekt weer eens in een taal doorspekt met veronderstellingen. Waar haalt u het vandaan dat "geen enkele van die pedelecs" zijn snelheid niet aanpast?

Juist, uit uw verzameling vooroordelen.

Jan van den Berghe
7 juni 2017, 07:58
wat ik u beschrijf is eigenlijk dat in de praktijk geen enkele pedelec voldoet aan zoals bepaald in artikel 74 volgen, op voorwaarde dat zij de andere weggebruikers die zich hierop bevinden niet in gevaar brengen.


Alweer de zoveelste goedkope bewering zonder enige grond. Of kunt u naar studies verwijzen?

Anna List
7 juni 2017, 07:58
Onzin... de snelheid van speed pedelecs is vergelijkbaar met die van amateurwielrenners. Uit onderzoek is gebleken dat speed pedelecs gemiddelde snelheden op een traject van zo'n 27 a 28 km/u halen...

Blijkbaar piekt de maatregel van speed pedelecs op de jaagpaden bij sommige wieleramateurs: ze zijn niet meer de enige snelsten van het jaagpad. En nee, ongewenst willen aanpikken achteraan een speed pedelec alsof was het een derny, dat is om veiligheidsproblemen vragen...

Een speed pedelec is gelijk gesteld met klasse B bromfiets in de wegcode. De enige uitzondering zijn de 'P' onderborden (bij ge- en verbodsborden), waarvan de jaagpadenregeling een eerste voorbeeld is. Bij 50 km/u beperkte wegen kan men kiezen gebruik te maken van het fietspad of niet...

ik denk dat jij t over gewone e-bikes hebt Aurora. de echte speed pedelecs halen weldegelijk 45-50 kmu.

Wat is een speed pedelec?

Een speed pedelec of high speed e-bike is een elektrische fiets die trapondersteuning biedt tot 45 kilometer per uur. Anders gezegd: je kunt met een speed pedelec 45 kilometer per uur fietsen.


en even uit NL toch wel een land met een stevige reputatie als fietsland ... ik beschouw hun beleid in elk geval superieur (of met zo'n 15 jaar voorsprong) op het BE/VL beleid.

Speed pedelec op de rijbaan

De speed pedelec zou te snel gaan voor het fietspad en moet daarom per 1 januari 2017 naar de rijbaan.

Jan van den Berghe
7 juni 2017, 08:00
dat is niet de schuld vd andere weggebruikers, dat is m.i. zelfs niet de schuld v die pedelec gebruikers (ze worden er door de wegcode immers toegelaten) ... maar pas dan die infrastructuur aan!!!

Onzin. De wegcode is heel duidelijk: iedere weggebruiker hoort zijn snelheid aan de omstandigheden aan te passen. Dus ook de snelle fietsers. Ook wie met een speedelec rondtoert.

Jan van den Berghe
7 juni 2017, 08:03
ik denk dat jij t over gewone e-bikes hebt Aurora. de echte speed pedelecs halen weldegelijk 45-50 kmu.


Hij heeft gelijk. Uit onderzoek blijkt dat speedelecs niet constant 45 km/u halen. In tegenstelling tot wat u denkt, is een speedelec nu eenmaal niet hetzelfde als een bromfiets klasse B. In Nederland heeft een eindejaarsstudent zijn thesis over dit onderwerp gemaakt en hieruit bleek dat de gemiddelde snelheid heel wat lager lag.

Anna List
7 juni 2017, 08:05
Onzin. De wegcode is heel duidelijk: iedere weggebruiker hoort zijn snelheid aan de omstandigheden aan te passen. Dus ook de snelle fietsers. Ook wie met een speedelec rondtoert.

en wat is de praktijk Jan?

waar denk je dat die aversie voor wielertoeristen vandaan komt mss???
waar denk je dat al de ongevallen met wielertoeristen vandaan komen?

in de praktijk rijdt 80 �* 90 % vd gebruikers (wielertoeristen en pedelecs) de maximumsnelheid die ze kunnen trappen.

we willen als overheid inzetten op de fiets, terecht.

pas de infrastructuur aan de werkelijkheid aan zodat dit allemaal veilig kan.
verwacht niet van de gebruiker dat die zich moet aanpassen aan de (gebrekkige) infrastructuur.

Jan van den Berghe
7 juni 2017, 08:06
en even uit NL toch wel een land met een stevige reputatie als fietsland ... ik beschouw hun beleid in elk geval superieur (of met zo'n 15 jaar voorsprong) op het BE/VL beleid.

U weet toch wat er in de praktijk gebeurt in Nederland...? Speedelecs worden door de politie vaak vriendelijk verzocht om... op het fietspad te rijden. Juist omwille van hun veiligheid.

U moet eens deze blog lezen. Dit verhaal is toen zelfs opgepikt door de landelijke media in Nederland en heel wat gebruikers van speedelecs hebben zich in dit verhaal herkend.

https://kampeerwijzer.com/2017/01/07/aangehouden-door-politie/

Jan van den Berghe
7 juni 2017, 08:07
en wat is de praktijk Jan?

waar denk je dat die aversie voor wielertoeristen vandaan komt mss???
waar denk je dat al de ongevallen met wielertoeristen vandaan komen?

in de praktijk rijdt 80 �* 90 % vd gebruikers (wielertoeristen en pedelecs) de maximumsnelheid die ze kunnen trappen.

we willen als overheid inzetten op de fiets, terecht.

pas de infrastructuur aan de werkelijkheid aan zodat dit allemaal veilig kan.
verwacht niet van de gebruiker dat die zich moet aanpassen aan de (gebrekkige) infrastructuur.

Pleit u nu voor een verbod van wielertoeristen op de jaagpaden? D�*t is immers uw redenering als u over de speedelec begint (met een onbewezen bewering dat speedelecs met niemand rekening houden).

Aurora_Borealis
7 juni 2017, 08:14
ik denk dat jij t over gewone e-bikes hebt Aurora. de echte speed pedelecs halen weldegelijk 45-50 kmu.

Nee, speed pedelecs. Ze bieden trapondersteuning tot 45 km/u - dit betekent niet dat ze ten alle tijde 45 km/u rijden. Bovendien, en in tegenstelling tot ieder ander gemotoriseerd voertuig, vergen ze een fysieke inspanning.

Om een fiets van 25 kg continu 45 km/u te laten rijden is in totaal 600 Watt of meer nodig. Zelfs met trapondersteuning van 350 (Bosch) tot 500 (Strömer) Watt, betekent dat de rijder nog een serieus verschil met eigen spierkracht moet overbruggen (en dit bij kadansen van > 100 omwentelingen per minuut).

Zie ook link (https://iiw.kuleuven.be/onderzoek/eena/evenementen/presentatieskickoff/Presentatie_KULeuven) voor snelheden.

Anna List
7 juni 2017, 08:31
Nee, speed pedelecs. Ze bieden trapondersteuning tot 45 km/u - dit betekent niet dat ze ten alle tijde 45 km/u rijden. Bovendien, en in tegenstelling tot ieder ander gemotoriseerd voertuig, vergen ze een fysieke inspanning.

Om een fiets van 25 kg continu 45 km/u te laten rijden is in totaal 600 Watt of meer nodig. Zelfs met trapondersteuning van 350 (Bosch) tot 500 (Strömer) Watt, betekent dat de rijder nog een serieus verschil met eigen spierkracht moet overbruggen (en dit bij kadansen van > 100 omwentelingen per minuut).

Zie ook link (https://iiw.kuleuven.be/onderzoek/eena/evenementen/presentatieskickoff/Presentatie_KULeuven) voor snelheden.

heb je je link wel bekeken?
ps 150 watt trappen is een eitje. 100 omwentelingen is wat anders, daar moet je serieus geoefend voor zijn, maar die omwentelingen vind ik dan weer nergens terug in je link ... op het fietspad vallen die Pedelecs me vooral op door hun lage trapfrequentie ...

Anna List
7 juni 2017, 08:34
Pleit u nu voor een verbod van wielertoeristen op de jaagpaden? D�*t is immers uw redenering als u over de speedelec begint (met een onbewezen bewering dat speedelecs met niemand rekening houden).

nee, ik heb hier reeds herhaaldelijk benadrukt dat de infrastructuur beter moet.
maar ja, veel van de wielertoeristen zijn vandaag ook een verhoogd risico op jaagpaden.

Jan van den Berghe
7 juni 2017, 08:35
nee, ik heb hier reeds herhaaldelijk benadrukt dat de infrastructuur beter moet.
maar ja, veel van de wielertoeristen zijn vandaag ook een verhoogd risico op jaagpaden.

Wees consequent. Als je omwille van de snelheid speedelecs als een gevaar ziet en ze van het jaagpad wil houden, dan moet u dit ook toepassen op wielertoeristen.

Jan van den Berghe
7 juni 2017, 08:37
heb je je link wel bekeken?
ps 150 watt trappen is een eitje. 100 omwentelingen is wat anders, daar moet je serieus geoefend voor zijn, maar die omwentelingen vind ik dan weer nergens terug in je link ... op het fietspad vallen die Pedelecs me vooral op door hun lage trapfrequentie ...

Speedelecs als Stromer werken met een trapsensor. Als je dus niet veel trapt, brengt de ook motor ook niet veel kracht bij. Daarnaast kan je bij een pedelec sowieso de ondersteuningsgraad instellen.

Feit is nu eenmaal dat een speedelec geen snelheid van 45 km/u constant kan aanhouden, dit in tegenstelling tot een bromfiets klasse B.

Anna List
7 juni 2017, 08:43
Wees consequent. Als je omwille van de snelheid speedelecs als een gevaar ziet en ze van het jaagpad wil houden, dan moet u dit ook toepassen op wielertoeristen.

de infrastructuurverbetering die ik vraag is een oplossing voor beiden.

Dadeemelee
7 juni 2017, 08:52
Nee, speed pedelecs. Ze bieden trapondersteuning tot 45 km/u - dit betekent niet dat ze ten alle tijde 45 km/u rijden. Bovendien, en in tegenstelling tot ieder ander gemotoriseerd voertuig, vergen ze een fysieke inspanning.

Om een fiets van 25 kg continu 45 km/u te laten rijden is in totaal 600 Watt of meer nodig. Zelfs met trapondersteuning van 350 (Bosch) tot 500 (Strömer) Watt, betekent dat de rijder nog een serieus verschil met eigen spierkracht moet overbruggen (en dit bij kadansen van > 100 omwentelingen per minuut).

Zie ook link (https://iiw.kuleuven.be/onderzoek/eena/evenementen/presentatieskickoff/Presentatie_KULeuven) voor snelheden.

Op het jaagpad is er een snelheidsbeperking tot 30.

Het is dus volstrekt onlogisch om speed pedelecs toe te laten en brommers tot 40 niet.

En voor een getrainde fietser constant 45 te rijden is heel wat moeilijker om met de pedelec 45 te rijden.

Dadeemelee
7 juni 2017, 08:58
nee, ik heb hier reeds herhaaldelijk benadrukt dat de infrastructuur beter moet.
maar ja, veel van de wielertoeristen zijn vandaag ook een verhoogd risico op jaagpaden.

Dat is natuurlijk waar het om gaat: er is onvoldoende goede infrastructuur voor fietsers (en speed e-bikes).

Dus wat doet Ben 'Oei niet aan gedacht' Weyts: de jachtpaden herdopen tot fietssnelwegen. Applaus alom, totdat er ongevallen gebeuren. En de zomer staat voor de deur! Ze komen eraan.

Micele
7 juni 2017, 09:04
Dat is natuurlijk waar het om gaat: er is onvoldoende goede infrastructuur voor fietsers (en speed e-bikes).

Dus wat doet Ben 'Oei niet aan gedacht' Weyts: de jachtpaden herdopen tot fietssnelwegen. Applaus alom, totdat er ongevallen gebeuren. En de zomer staat voor de deur! Ze komen eraan.

Het is simpel Dade, de fietsongevallen onderling of met andere zwakke weggebruikers worden niet of nauwelijks geregistreerd, die komen dan niet in de statistieken. :-o
http://2016.vlaamscongresverkeersveiligheid.be/sites/default/files/331_enkelvoudigefietsongevallen_BartNobels.pdf

De schoofzak
7 juni 2017, 09:04
Ik heb daar eigenlijk ook geen bel op staan. Ik zou ze trouwens toch niet gebruiken aangezien ik dat zo agressief vind overkomen. Als er tragere voorgangers zijn dan begin ik in te houden tot ze zelf doorhebben dat er iemand achter hen fietst. Gaan ze vervolgens opzij dan zal ik pas inhalen. Dat is wat ambetant voor mezelf omdat ik snelheid verlies en dan weer moet optrekken, maar ik vind dat zelf de meest elegante oplossing. Maar goed, jaagpaden vermijd ik meestal omdat ik dat wat te eentonig vind. Alleen als ik steendood zit en dit de snelste route huiswaarts is, zal ik een jaagpad nemen.

De Schoof kan bellen op een ietwat discretere en beleefde manier.

En als de voetgangers opzij gaan, kan er altijd een dankwoordje af.

Natuurlijk vlieg ik ze nooit aan hoge snelheid voorbij, met maar 1 cm afstand tussen mijn stuuruiteinde en hun elleboog.
Wat soms wel een probleem is van bejaarden met hun elektrische fiets, die zich in de Ronde van Frankrijk voor junioren wanen.

.

De schoofzak
7 juni 2017, 09:10
en wat is de praktijk Jan?

waar denk je dat die aversie voor wielertoeristen vandaan komt mss???
waar denk je dat al de ongevallen met wielertoeristen vandaan komen?

in de praktijk rijdt 80 �* 90 % vd gebruikers (wielertoeristen en pedelecs) de maximumsnelheid die ze kunnen trappen.

we willen als overheid inzetten op de fiets, terecht.

pas de infrastructuur aan de werkelijkheid aan zodat dit allemaal veilig kan.
verwacht niet van de gebruiker dat die zich moet aanpassen aan de (gebrekkige) infrastructuur.

Met die redenering moeten we alle autosnelwegen ombouwen om snelheden van het bwm-type toe te laten. Minimum 180 dus.

Tuurlijk moet de infrastructuur aangepast worden.
De realiteit is evenwel:
dat kost veel geld, en wat hebben we in plaats van dat geld? Staatsschuld.
de techniek evolueert zo vlug, dat het inderdaad moeilijk bijbenen is.

Verder moet het me nogmaals van het hart:
een pedelectro of hoe heet dat beest, zal weinig gebruikt worden voor recreatie, maar wel voor woonwerkverkeer waarbij het traject boven pakweg de 15 km gaat.
(hoeveel zou jij overbruggen voor woonwerkverkeer met een gewoon-elektrische fiets, en beneden welke afstand zou je zeker een gewone fiets nemen in plaats van ene met elektrische ondersteuning ?)

Wat me ook van het hart moet:
fietsen van welke soort ook, zijn net als auto's, nooit agressief.
Het zijn de apen die er op of er in zitten, die agressief zijn.

.

Jan van den Berghe
7 juni 2017, 09:11
Op het jaagpad is er een snelheidsbeperking tot 30.

Wanneer werd de laatste wielertoerist beboet omwille van overdreven snelheid op het jaagpad? Kruissnelheid van een groep jonge wielertoeristen ligt heus wel hoger dan 30, hoor!

Jan van den Berghe
7 juni 2017, 09:12
En voor een getrainde fietser constant 45 te rijden is heel wat moeilijker om met de pedelec 45 te rijden.

Kuch, daar hebben we dan ook ondersteuning voor. Net zoals het ook voor heel wat niet-sportieve mensen moeilijker is om constant 25 km/u te rijden. Daarom de gewone elektrische fiets.

Jan van den Berghe
7 juni 2017, 09:21
Dat is natuurlijk waar het om gaat: er is onvoldoende goede infrastructuur voor fietsers (en speed e-bikes).

Dus wat doet Ben 'Oei niet aan gedacht' Weyts: de jachtpaden herdopen tot fietssnelwegen. Applaus alom, totdat er ongevallen gebeuren. En de zomer staat voor de deur! Ze komen eraan.

Nu moet u mij eens vertellen waar precies het probleem ziet met het jaagpad dat onlangs voor speedelecs werd vrijgemaakt.

Anna List
7 juni 2017, 09:22
Met die redenering moeten we alle autosnelwegen ombouwen om snelheden van het bwm-type toe te laten. Minimum 180 dus.

Tuurlijk moet de infrastructuur aangepast worden.
De realiteit is evenwel:
dat kost veel geld, en wat hebben we in plaats van dat geld? Staatsschuld.
de techniek evolueert zo vlug, dat het inderdaad moeilijk bijbenen is.

Verder moet het me nogmaals van het hart:
een pedelectro of hoe heet dat beest, zal weinig gebruikt worden voor recreatie, maar wel voor woonwerkverkeer waarbij het traject boven pakweg de 15 km gaat.
(hoeveel zou jij overbruggen voor woonwerkverkeer met een gewoon-elektrische fiets, en beneden welke afstand zou je zeker een gewone fiets nemen in plaats van ene met elektrische ondersteuning ?)

Wat me ook van het hart moet:
fietsen van welke soort ook, zijn net als auto's, nooit agressief.
Het zijn de apen die er op of er in zitten, die agressief zijn.

.

nee Schoof, de realiteit is dat we een giga verkeersinfarct hebben en dat alleen de fiets daar een alternatief voor is
de realiteit is dat elke km geinvesteerd in snelweg 100* meer kost dan wat een km goede fietsinfrastructuur kost.
de realiteit is dat niemand agressief vertrekt in t verkeer Schoof, het kan wel zo zijn dat de structurele competitie tussen verschillende soorten weggebruikers, die georganiseerd wordt door slechte infrastructuur, leidt tot verkeersagressie Schoof.

dit is wat de Vlaamse steden nodig hebben Schoof :
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170602_02910427
en dan zal je zien dat dit een besparing is tov meer meer en meer autoinfrastructuur.

fox
7 juni 2017, 09:35
nee Schoof, de realiteit is dat we een giga verkeersinfarct hebben en dat alleen de fiets daar een alternatief voor is
de realiteit is dat elke km geinvesteerd in snelweg 100* meer kost dan wat een km goede fietsinfrastructuur kost.
de realiteit is dat niemand agressief vertrekt in t verkeer Schoof, het kan wel zo zijn dat de structurele competitie tussen verschillende soorten weggebruikers, die georganiseerd wordt door slechte infrastructuur, leidt tot verkeersagressie Schoof.

dit is wat de Vlaamse steden nodig hebben Schoof :
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170602_02910427
en dan zal je zien dat dit een besparing is tov meer meer en meer autoinfrastructuur.

Ik ben er niet van overtuigd Anna. Een goeie fietsinfrastructuur kan er idd voor zorgen dat er in de warme maanden meer mensen met de fiets gaan werken, maar van nov tot begin maart zie ik dat gewoon niet gebeuren en dat zijn traditioneel de drukste maanden op de weg...

Jay-P.
7 juni 2017, 09:41
Ik ben er niet van overtuigd Anna. Een goeie fietsinfrastructuur kan er idd voor zorgen dat er in de warme maanden meer mensen met de fiets gaan werken, maar van nov tot begin maart zie ik dat gewoon niet gebeuren en dat zijn traditioneel de drukste maanden op de weg...Ik weet zelfs niet of de ex-Pidpa dat vandaag in dank zou afnemen. Effe vragen aan de fietsers hier?

Anna List
7 juni 2017, 09:45
Ik ben er niet van overtuigd Anna. Een goeie fietsinfrastructuur kan er idd voor zorgen dat er in de warme maanden meer mensen met de fiets gaan werken, maar van nov tot begin maart zie ik dat gewoon niet gebeuren en dat zijn traditioneel de drukste maanden op de weg...

lees het artikel nog eens, fox, het gaat over fucking Kopenhagen, Denemarken!

Dat we net op de guurste dag van mei afgesproken hebben, is een tegenvaller. Maar ondanks de kou en de regen zie je nog hele drommen fietsers. Door een beetje neerslag laat niemand zich hier afschrikken.

Les één: vergeet de kip of het ei, alles begint met goeie en veilige infrastructuur.

Fenomenen als de bakfiets en de snellere fietsen, ook de elektrische versies, winnen veld. De stad zag dat de tragere bakfietsen het verkeer stremden. Dus werd er besloten de fietspaden te verbreden. Zo wordt niemand opgehouden.

Op sommige plaatsen, zoals op de Koningin Louisebrug, worden aparte stroken voorzien voor snellere fietsers. ‘We tellen het aantal fietsers, we monitoren de trends en als we een probleem zien, proberen we dat op te lossen’,


Hou allereerst op met excuses te zoeken, vindt Mikael Colville-Andersen. ‘De recepten zijn eenvoudig en ze hebben hun deugdelijkheid bewezen. Dit is gewoon best practice. Het basisprincipe – met de fiets ben je het snelst ter plaatse – werkt overal. Zo krijg je iedereen op de fiets.’

Overal? Morten Kabell komt al eens in Brussel. ‘Ik zou daar vandaag niet met de fiets rijden. Maar geef me tien jaar en de stad is helemaal veranderd.’

1207
7 juni 2017, 11:08
Ik ben er niet van overtuigd Anna. Een goeie fietsinfrastructuur kan er idd voor zorgen dat er in de warme maanden meer mensen met de fiets gaan werken, maar van nov tot begin maart zie ik dat gewoon niet gebeuren en dat zijn traditioneel de drukste maanden op de weg...

de perfecte infrastructuur lost de idiotie vd mensen niet op

alleen al dit topic:
- als ik inhaal hou ik maximaal 1 centimeter afstand van m'n voorganger
- de fietsbel gebruik ik niet want da's te agressief
- als het misgaat is het altijd de schuld vd ander
...

ik zou dat kunnen aanvullen met:
- mensen die te bang zijn om arm uit te steken als ze afslaan (ook vreselijke gevolgen soms)
-mensen die dan, ze willen afslaan, zonder enige indicatie net voor een kruispunt (bij groen) volledig stoppen en dan beginnen rondkijken om over te steken.
- tegenliggers, soms met 2 naast mekaar, en weigeren plaats te maken zodat ge niet fatsoenlijk kunt kruisen
- families die het hele fietspad inpalmen en denken dat alle andere fietsers enkel en alleen hun kleine vd weg wil maaien
-dat mensen mij als derny gebruiken is ok, mo hou afstand (heb er al ene in mijn het gehad
- het spliksplinternieuwe idee bij sommigen dat ge als fietsers niet meer op het licht moet letten en altijd moogt afslaan
- de angst bij mensen omdat ze te weinig vertrouwen hebben, vooral mensen die enkel bij het zonnetje op zondag uitrijden, is ook geen goede zaak.
- nieuwste trend zijn fietsers in het weekend die denken dat ze in de file in hun wagen zitten en zich navenant gedragen, met vloeksessies inclusief als iets hun niet aanstaat ( te bewonderen op zondagochtend in de buurt van bv de vogelenmarkt)

heb ik het bewust nog niet over de wannabe Merckxen of de oma's die gelijk halve tornado's over het fietspad scheuren en fysiek/mentaal niet meer in staat zijn om op snelheden boven de 20 te fietsen

ik heb een elektrische en gemiddeld kom ik nauwelijks boven de 18. het idee dat iedereen op die ebikes altijd tegen het maximum rondrijdt, 25 of 45 is ook zo'n misvatting

de perfecte infrastructuur kan sommige dingen gedeeltelijk verhelpen, zeker niet alles
op school terug iets meer tijd in fietsen en verkeer investeren en enkele basisregels heropfrissen zou helpen

Aurora_Borealis
7 juni 2017, 11:10
heb je je link wel bekeken?
ps 150 watt trappen is een eitje. 100 omwentelingen is wat anders, daar moet je serieus geoefend voor zijn, maar die omwentelingen vind ik dan weer nergens terug in je link ... op het fietspad vallen die Pedelecs me vooral op door hun lage trapfrequentie ...

Je neemt er wel de snelste uit (Strömer), maar als je het gemiddelde berekend kom je nog maar op 36 km/u (even snel de curve door Engauge gehaald)...

Een andere link dan maar indien niet overtuigd, het opgegeven vermogen is spierkrachtvermogen en éénmaal in de buurt van 45 km/u begint de ondersteuning af te bouwen, vandaar dat men harder dient te trappen.

106170

Jan van den Berghe
7 juni 2017, 12:46
ik heb een elektrische en gemiddeld kom ik nauwelijks boven de 18. het idee dat iedereen op die ebikes altijd tegen het maximum rondrijdt, 25 of 45 is ook zo'n misvatting

Inderdaad, bij dit winderig weer gaat de snelheid bij een elektrische fiets tegen wind enorm naar beneden. Ook een motor van 500 kan hier niet genoeg koppel geven om daar tegenin te gaan zoals een bromfiets klasse B. Ook met een Stromer zal de snelheid dan flink zakken.

De schoofzak
7 juni 2017, 13:11
Wanneer werd de laatste wielertoerist beboet omwille van overdreven snelheid op het jaagpad? Kruissnelheid van een groep jonge wielertoeristen ligt heus wel hoger dan 30, hoor!

Jonge ?
Zeg maar oudere !!

Voorts is die hoge fietssnelheid zelfs op zich geen probleem. Bijvoorbeeld op een frisse lentedag de zaterdagochtend, als er geen wandelende gezinnen binnen zichtsafstand zijn.

Het terroristisch karakter schuilt zich in hun vuile psyché: ze denken dat zij het centrum van de wereld zijn en dat iedereen op hun weg maar opzij moet springen.

.

Jan van den Berghe
7 juni 2017, 13:15
Jonge ?
Zeg maar oudere !!

Voorts is die hoge fietssnelheid zelfs op zich geen probleem. Bijvoorbeeld op een frisse lentedag de zaterdagochtend, als er geen wandelende gezinnen binnen zichtsafstand zijn.

Het terroristisch karakter schuilt zich in hun vuile psyché: ze denken dat zij het centrum van de wereld zijn en dat iedereen op hun weg maar opzij moet springen.

.

Dat probeer ik Anna List al de hele tijd duidelijk te maken. Bij een speedelec zit het probleem niet in de snelheid van de fiets, maar wel bij het (nog steeds onbewezen) onaangepast gedrag van de fietser. Net zo bij bepaalde wielertoeristen, maar ook bij sommige dagjesfietsers (die al zwalpend fietsen) of bij een aantal tieners (die al snaterend rondrijden zonder te kijken).

Anna List
7 juni 2017, 13:18
Dat probeer ik Anna List al de hele tijd duidelijk te maken. Bij een speedelec zit het probleem niet in de snelheid van de fiets, maar wel bij het (nog steeds onbewezen) onaangepast gedrag van de fietser. Net zo bij bepaalde wielertoeristen, maar ook bij sommige dagjesfietsers (die al zwalpend fietsen) of bij een aantal tieners (die al snaterend rondrijden zonder te kijken).

uiteraard, maar pragmatisch ... krijg je dat gedrag er bij een grote hoop niet uit ... dus pas die infrastructuur aan, waardoor het gevaar zakt, de competitie wegvalt ... en het voor iedereen veiliger en aangenamer wordt.

zo krijgen we meer mensen op die fiets.

Jan van den Berghe
7 juni 2017, 13:25
uiteraard, maar pragmatisch ... krijg je dat gedrag er bij een grote hoop niet uit ... dus pas die infrastructuur aan, waardoor het gevaar zakt, de competitie wegvalt ... en het voor iedereen veiliger en aangenamer wordt.

Ik stelde al eerder de vraag maar bij gebrek aan antwoord herhaal ik toch maar eventjes: waar zitten de infrastructuurproblemen bij het jaagpad dat onlangs door Weyts voor speedelecs werd opengesteld?

Dadeemelee
7 juni 2017, 13:40
Ik stelde al eerder de vraag maar bij gebrek aan antwoord herhaal ik toch maar eventjes: waar zitten de infrastructuurproblemen bij het jaagpad dat onlangs door Weyts voor speedelecs werd opengesteld?

Het infrastructuurprobleem is dat een jaagpad geen fietssnelweg is maar een wandel en fietspad dat soms nauwelijks breed genoeg is om mekaar te kruisen.
Het is ook een weg waar maximaal 30 mag gereden worden (en daar zijn goede redenen voor).

En Weyts zegt te hopen dat op het jaagpad alle 'fietsers' braaf en hoffelijk gaan zijn. Dat is even lachwekkend als Jambon van Veiligheidsniveau 3 terug naar niveau 1 gaat en zou zeggen dat 'hij hoopt dat alle mensen vanaf nu braaf en hoffelijk gaan zijn' :-D

Anna List
7 juni 2017, 13:41
Ik stelde al eerder de vraag maar bij gebrek aan antwoord herhaal ik toch maar eventjes: waar zitten de infrastructuurproblemen bij het jaagpad dat onlangs door Weyts voor speedelecs werd opengesteld?

de infrastructuur scheidt geen richtingen, geen snellere van tragere gebruikers, dat is een onnodig verhoogd risico.

dat nb in veel gevallen met ne pot verf of duidelijke borden met richtlijnen opgelost is hé ...

vanderzapig
7 juni 2017, 13:46
Is nu blijkbaar toegelaten.

Ik ben vlakaf tegen. Ik rij er regematig en het is nu al gevaarlijk met koersfietsers. Nauwelijk plaats om mekaar te kruisen en nu dus jannekes en miekes die tegen 40 per uur op hun pedelec rondvlammen

+1

Pedelecs zijn gevaarlijk op fietspaden. Er is het snelheidsverschil met gewone fietsers én het gebrek aan lawaai dat de komst van een sneller voertuig aankondigt, zoals bij een bromfiets.

Waarom die dingen niet volledig gelijkgesteld worden aan bromfietsen klasse B mag Ben Weyt wel eens uitleggen. Dit zou ons een hoop extra verkeersborden + verwarring besparen.

Tavek
7 juni 2017, 13:50
Ik sta er toch steeds van versteld hoe veel mensen moeite hebben met verandering en vooruitgang.

"maken geen lawaai"
"te snel"

enz enz...

Die dingen zijn veiliger dan de gemiddelde fiets. Ze zijn uitgerust met veel betere remmen, ze hebben correcte en stevige verlichting, de speedelec fietser draagt een helm, rijdt meestal alleen is en is daardoor minder snel afgeleid. Een rijbewijs en verzekering is ook verplicht voor deze fietsen, waardoor de fietser an sich ook veel beter op de hoogte is van de verkeersregelmentering dan de gemiddelde scholier en bij ongeval de andere partij vergoed wordt.

Anna List
7 juni 2017, 13:52
Ik sta er toch steeds van versteld hoe veel mensen moeite hebben met verandering en vooruitgang.

"maken geen lawaai"
"te snel"

enz enz...

Die dingen zijn veiliger dan de gemiddelde fiets. Ze zijn uitgerust met veel betere remmen, ze hebben correcte en stevige verlichting, de speedelec fietser draagt een helm, rijdt meestal alleen is en is daardoor minder snel afgeleid. Een rijbewijs en verzekering is ook verplicht voor deze fietsen, waardoor de fietser an sich ook veel beter op de hoogte is van de verkeersregelmentering dan de gemiddelde scholier en bij ongeval de andere partij vergoed wordt.

dat heeft er nu eens niks mee te maken zie, ik wil juist meer verandering en vooruitgang door betere infrastructuur en slow en fast lanes.

ben je klaar voor deze verandering, Tavek ?
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170602_02910427

vanderzapig
7 juni 2017, 14:01
Ik sta er toch steeds van versteld hoe veel mensen moeite hebben met verandering en vooruitgang.

Ik heb daar geen moeite mee. Integendeel, ik juich dat toe.

"maken geen lawaai"
"te snel"

enz enz...

... voor sommige fietspaden.

Die dingen zijn veiliger dan de gemiddelde fiets. Ze zijn uitgerust met veel betere remmen, ze hebben correcte en stevige verlichting, de speedelec fietser draagt een helm, rijdt meestal alleen is en is daardoor minder snel afgeleid. Een rijbewijs en verzekering is ook verplicht voor deze fietsen, waardoor de fietser an sich ook veel beter op de hoogte is van de verkeersregelmentering dan de gemiddelde scholier en bij ongeval de andere partij vergoed wordt.

Allemaal zeer mooi. Maar waarom moet de wegcode steeds verder versnipperd worden in extra regeltjes en verkeersborden?

maddox
7 juni 2017, 14:42
Waarom die dingen niet volledig gelijkgesteld worden aan bromfietsen klasse B mag Ben Weyt wel eens uitleggen. Dit zou ons een hoop extra verkeersborden + verwarring besparen.

Omdat speedelecs stevige fietsen zijn met een sterkere electromotor dan een electrische bommafiets.

Speedelecs hebben niet het vermogen van een bromfiets, noch de andere wettelijke verplichtingen kwa verlichting enzoverder.

Speedelecs gelijkstellen met bromfietsen is appelen gelijk stellen met watermeloenen.

Aurora_Borealis
7 juni 2017, 16:48
Het infrastructuurprobleem is dat een jaagpad geen fietssnelweg is maar een wandel en fietspad dat soms nauwelijks breed genoeg is om mekaar te kruisen.
Het is ook een weg waar maximaal 30 mag gereden worden (en daar zijn goede redenen voor).


Goede redenen voor 30 km/u op de jaagpaden (en voor de onwetende: op jaagpaden binnen bebouwde kom is de snelheidslimiet 10 km/u) ? Blijkbaar weten weinigen dat die wet stamt uit 1935....

Bovendien zijn fietsen zonder 'provinciale nummerplaat' verboden op de jaagpaden (KB uit 1934)... alle fietsers van het jaagpad dus!

Micele
7 juni 2017, 17:06
de infrastructuur scheidt geen richtingen, geen snellere van tragere gebruikers, dat is een onnodig verhoogd risico.

dat nb in veel gevallen met ne pot verf of duidelijke borden met richtlijnen opgelost is hé ...

Idd Anna, blijkbaar is menige forummer niet bewust wat de regels op een jaagpad zijn, er zijn er eigenlijk bijna geen, vooral de laatste is duidelijk genoeg, er is zelfs geen rechtsrijgebod, wie weet mag je erop picknicken... . ;-)
Het is helemaal geen fietspad of geen voetpad, ook geen voetpad aanliggend aan een fietspad, het is gewoon een jaagpad waar ze ochottekes een ander bord -zonder regels die eraan verbonden zijn- gezet hebben. In Nederland hebben bvb brede fietspaden een middenmarkering, beetje verf zou al genoeg zijn.

- Een jaagpad is niet het exclusieve domein voor een fietser, noch heeft een fietser op het jaagpad voorrang op andere jaagpadgebruikers. Naast fietsers maken ook andere zachte weggebruikers gebruik van het jaagpad.

- De snelheid van voertuigen mag volgens de huidige regelgeving 30 km/u niet overschrijden in het open veld. In de bebouwde kommen, bij het kruisen van wegen, op de sluisvallen, alsook in de nabijheid van bochten waar het uitzicht belemmerd is, is de snelheid beperkt tot 10 km/u.

- Op een jaagpad is er geen scheiding tussen de verschillende zachte gebruikers. Fietsers, wandelaars, skaters,… maken gebruik van het volledige jaagpad, zonder fysieke scheiding en ongeacht de richting waarin ze zich bewegen.
Volgens vademecum fietsvoorzieningen
http://www.mobielvlaanderen.be/pdf/vademecum/hfdst3.pdf 3.1.7 Jaagpaden p. 10

Wat bij een ongeval? Schuldvraag? Verzekering? Juridisch?

Art 93 van het KB 1935 is al wat aangepast en luidt nu zo:

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_loi/change_lg.pl?language=nl&la=N&cn=1935101530&table_name=wet

Art. 93. (NOTA : opgeheven voor het Vlaamse Gewest, uitsluitend voor het kanaal van Charleroi naar Brussel <BVR 2005-11-18/65, art. 2, 015; Inwerkingtreding : 31-03-2006>)

Zonder toelating van den Minister van Openbare Werken, is het verboden :

1° met paarden die niet voor den jaagdienst gebruikt worden of met voertuigen te rijden op de dijken en jaagpaden die geen openbare wegen zijn;
2° op de aanhoorigheden der waterwegen, gelijk welke soort van vee te laten loopen of weiden.
Paarden en vee, zonder wachters bevonden, worden geschut op kosten van de overtreders.
De verbodsbepalingen van dit artikel zijn niet toepasselijk op de aangelanden der bevaarbare rivieren, die op hun goederen alle rechten behouden, welke met de dienstbaarheid van jaagpad en voetpad vereenigbaar zijn.
(...) <KB 07-09-1950, art. 2, § 16>
Rijwielen, met of zonder motor, welke voldoen aan de voorwaarden voorzien in het koninklijk besluit van 1 Februari 1934, houdende algemeene verordening op de politie van het vervoer en van het verkeer, mogen op de aanhoorigheden der bevaarbare waterwegen onder beheer van den Staat rijden, onder de volgende voorwaarden :
1° De wielrijders en de motorwielrijders moeten zich voegen naar de voorschriften der reglementen betreffende de waterwegen waarvan sprake;
2° Snelheidswedstrijden zijn verboden;
3° De snelheid der voertuigen mag 30 kilometer per uur niet te boven gaan in het open veld. In de bebouwde kommen, bij het kruisen van wegen, op de sluiswallen, alsook in de nabijheid van bochten waar het uitzicht belemmerd is, wordt de snelheid beperkt op 10 kilometer per uur;
4° Bij het naderen van de personen en de gespannen dienende voor het jagen der schepen, moeten de wielrijder en de motorwielrijder derwijze uitwijken, dat zij den doorgang der scheepstrekkers of der gespannen hoegenaamd niet hinderen; desnoods moeten zij van hun voertuig afstijgen; in alle geval mag de snelheid van het voertuig, op ten minste 50 meter afstand van de gespannen, 10 kilometer per uur niet te boven gaan, en deze snelheid moet de motorwielrijder behouden tot op ten minste 20 meter voorbij het gespan;
5° In de nabijheid van de gespannen, is het streng verboden gebruik te maken van de uitlaatbuis der motoren, van den hoorn, de tromp of elk ander middel dat de paarden zop kunnen doen schrikken;
6° Toelating om te rijden wordt enkel verleend voor hetgeen betreft de politie door den Staat uitgeoefend op de aanhoorigheden der bevaarbare waterwegen en onverminderd de rechten van derden, eigenaars der gronden waarop dienstbaarheid van jaagpad bestaat.

Nu het koninklijk besluit van 1 februari 1934 … verschenen in het Belgisch Staatsblad van 10 februari 1934, en zegt in zijn artikel 108 het volgende:

Art. 108. 1. Moeten aan den linkerkant van voren, op zichtbare wijze, de aanduiding dragen van naam, voornamen en woonplaats van den eigenaar:
1° De bespannen voertuigen behalve die welke uitsluitend dienen voor kosteloos vervoer van personen;
2° De handkarren;
3° De motorlooze rijwielen die niet voorzien zijn van de reglementaire provinciale plaat :-P:?, uitgezonderd de motorlooze rijwielen, toebehoorende aan vreemdelingen die voor beperkten tijd in het land verblijf houden.

2. Indien het motorloos rijwiel van de reglementaire provinciale plaat voorzien is, moet deze aangebracht zijn op de linker voorzijde van het voertuig, hetzij op de naaf, hetzij op de vork.

Jan van den Berghe
7 juni 2017, 19:00
Het infrastructuurprobleem is dat een jaagpad geen fietssnelweg is maar een wandel en fietspad dat soms nauwelijks breed genoeg is om mekaar te kruisen.

U hebt overduidelijk nog nooit langs het kanaal Brussel-Charleroi gefietst.

Jan van den Berghe
7 juni 2017, 19:00
de infrastructuur scheidt geen richtingen, geen snellere van tragere gebruikers, dat is een onnodig verhoogd risico.


Dan vraag ik u nogmaals op basis van welke studies u tot die conclusie komt.

Jan van den Berghe
7 juni 2017, 19:03
+1

Pedelecs zijn gevaarlijk op fietspaden. Er is het snelheidsverschil met gewone fietsers én het gebrek aan lawaai dat de komst van een sneller voertuig aankondigt, zoals bij een bromfiets.

Weer die dooddoener. En trouwens ook fout op verschillende punten. De "gewone fietser" bestaat nu eenmaal niet, maar bestaat uit een veelvoud aan types. Je hebt de zwalpende leerlinge die meer op zijn iPhone zit te loeren dan naar het verkeer kijkt; de kranige opa die nog steeds met een koersfiets rondrijdt; de gezonde veertiger die op een carbonfiets flink snelheid ontwikkelt; enzovoort en zo verder.

En uw opmerking over lawaai. Tja, die onzin hebben we al gehoord. De elektrische wagen ging ook gevaarlijk zijn. Om dezelfde reden.

Jan van den Berghe
7 juni 2017, 19:05
Waarom die dingen niet volledig gelijkgesteld worden aan bromfietsen klasse B mag Ben Weyt wel eens uitleggen. Dit zou ons een hoop extra verkeersborden + verwarring besparen.

Wel, dat is heel gemakkelijk uit te leggen. Om te beginnen staat het onderscheid al aangegeven in de Europese richtlijnen.

Jan van den Berghe
7 juni 2017, 19:06
dat heeft er nu eens niks mee te maken zie, ik wil juist meer verandering en vooruitgang door betere infrastructuur en slow en fast lanes.

Wie zou daar tegen zijn? Alleen spoort dat niet met uw eerdere stelling om de speedelec weg te houden van het jaagpad of het fietspad.

Jan van den Berghe
7 juni 2017, 19:09
Allemaal zeer mooi. Maar waarom moet de wegcode steeds verder versnipperd worden in extra regeltjes en verkeersborden?

Als het verkeer zich nog steeds beperkte tot paard en kar, hadden we de regels inderdaad niet moeten aanpassen. De technologie staat evenwel niet stil en dan is het noodzakelijk de wetgeving bij te stellen.

Of wilt u terug naar paard en kar?

Jan van den Berghe
7 juni 2017, 19:10
Goede redenen voor 30 km/u op de jaagpaden (en voor de onwetende: op jaagpaden binnen bebouwde kom is de snelheidslimiet 10 km/u) ? Blijkbaar weten weinigen dat die wet stamt uit 1935....

Bovendien zijn fietsen zonder 'provinciale nummerplaat' verboden op de jaagpaden (KB uit 1934)... alle fietsers van het jaagpad dus!

Die wetgeving is nu eenmaal hopeloos achterhaald. Met de ligfiets rij ik langs jaagpaden ook altijd sneller dan 30. Jaagpaden nodigen daartoe uit en het kan ook in alle veiligheid.

Tavek
7 juni 2017, 21:29
http://www.efirst.com.au/rob/fishboy/cda/2011Wheeltest.png

Max van Dietschland
7 juni 2017, 21:49
Jaagpaden zijn erg leuk om te fietsen, alleen zijn ze op sommige plaatsen wat smal. Zeker wanneer het druk is geeft dit problemen. De oplossing, waar het kan het jaagpad verbreden.

vanderzapig
7 juni 2017, 21:54
Omdat speedelecs stevige fietsen zijn met een sterkere electromotor dan een electrische bommafiets.

Speedelecs hebben niet het vermogen van een bromfiets, noch de andere wettelijke verplichtingen kwa verlichting enzoverder.

Speedelecs gelijkstellen met bromfietsen is appelen gelijk stellen met watermeloenen.

Speedelecs zitten dus tussen gewone elektrische fietsen en bromfietsen. Maar moet daarom een nieuwe categorie gecreëerd worden?

Wat dan met elektrische steps, elektrische éénwielers, segways, skeelers, rolschaaten en pogo sticks?

Moeten die allemaal een aparte categorie + verkeersborden hebben volgens hun vermogen?

We zitten trouwens midden in een wilde experimenteerperiode op het gebied van lichte elektrische voertuigen. Wellicht staan we nog maar aan het begin van die periode. Wie weet rijdt binnen 20 jaar niemand nog met een speedelec zoals we die nu kennen maar settelt de markt zich op iets totaal anders.

https://www.youtube.com/watch?v=0OOcjY5TttE

Dus passen we nieuwe voertuigen best zoveel mogelijk in de bestaande categorieën.

vanderzapig
7 juni 2017, 22:18
Of wilt u terug naar paard en kar?

Goh daar had ik helemaal niet bij stilgestaan. Ik wist niet dat de keuze er één was tussen ofwel reglementitis ofwel "terug naar paard en kar". Bedankt om mij hierover in te lichten. :roll:

Jan van den Berghe
7 juni 2017, 22:21
Jaagpaden zijn erg leuk om te fietsen, alleen zijn ze op sommige plaatsen wat smal. Zeker wanneer het druk is geeft dit problemen. De oplossing, waar het kan het jaagpad verbreden.

Smalle jaagpaden? Ja, ze bestaan. Bijvoorbeeld langs de Demer. Alleen ken ik veel meer brede jaagpaden waar je met gemak met drie, vier naast elkaar kan fietsen.

Jan van den Berghe
7 juni 2017, 22:23
Goh daar had ik helemaal niet bij stilgestaan. Ik wist niet dat de keuze er één was tussen ofwel reglementitis ofwel "terug naar paard en kar". Bedankt om mij hierover in te lichten. :roll:

Uw opmerking ging die richting uit. U doet alsof de wegcode voor altijd vastligt en er geen wijzigingen horen te zijn. Natuurlijk zou het goed zijn onze wegcode te herschrijven zoals de Nederlanders enkele jaren geleden met hun wegreglementering hebben gedaan. Zodanig dat we weer uitkomen bij een helder, eenvoudig gestructureerd geheel.

Jan van den Berghe
7 juni 2017, 22:24
Speedelecs zitten dus tussen gewone elektrische fietsen en bromfietsen. Maar moet daarom een nieuwe categorie gecreëerd worden?


Europese richtlijnen. Daarnaast is het ook niet hetzelfde als een bromfiets. Technisch al zeker niet.

Jan van den Berghe
7 juni 2017, 22:24
Wat dan met elektrische steps, elektrische éénwielers, segways, skeelers, rolschaaten en pogo sticks?

Moeten die allemaal een aparte categorie + verkeersborden hebben volgens hun vermogen?

Dat is allemaal voorzien in de regelgeving, beste.

Aurora_Borealis
7 juni 2017, 23:12
http://www.efirst.com.au/rob/fishboy/cda/2011Wheeltest.png

Laat me raden... benodigd vermogen van een koersfiets, uit carbon en amper 7 a 8 kg, en op 23 mm tuben - en uiteraard de geen grammetje teveel wegende rijder ?

Dat is toch niet iets anders dan een s-pedelec met meer normale zithouding, minimum 25 kg en op 2,15 inch banden

Aurora_Borealis
7 juni 2017, 23:14
Speedelecs zitten dus tussen gewone elektrische fietsen en bromfietsen. Maar moet daarom een nieuwe categorie gecreëerd worden?

Wat dan met elektrische steps, elektrische éénwielers, segways, skeelers, rolschaaten en pogo sticks?

Moeten die allemaal een aparte categorie + verkeersborden hebben volgens hun vermogen?

Oei, ken uw wegcode: daar zijn namelijk al lang aparte categorieën voor. Namelijk de niet-gemotoriseerd voortbewegingstoestellen en de gemotoriseerde (<18 km/u) voortbewegingstoestellen...

Tavek
7 juni 2017, 23:41
Laat me raden... benodigd vermogen van een koersfiets, uit carbon en amper 7 a 8 kg, en op 23 mm tuben - en uiteraard de geen grammetje teveel wegende rijder ?

Dat is toch niet iets anders dan een s-pedelec met meer normale zithouding, minimum 25 kg en op 2,15 inch banden

Het gewicht zal niet zoveel uitmaken aangezien de rolweerstand van een fiets zeer klein is ivg met de aerodynamische weerstand.

Het gewicht zal enkel een rol spelen bij bergop en bergaf.

PS: Ik heb reeds een testrit gedaan op een stromer met 500 W motor. Dat ding rijdt vlot 45 km/h in stand 3 indien je dat wenst. Ik heb echter geen stevige helling gedaan, dus daar kan ik niets over zeggen. Maar dat boeit me niet, ik heb geen hellingen op mijn traject.

vanderzapig
8 juni 2017, 00:14
Oei, ken uw wegcode: daar zijn namelijk al lang aparte categorieën voor. Namelijk de niet-gemotoriseerd voortbewegingstoestellen en de gemotoriseerde (<18 km/u) voortbewegingstoestellen...

Dat zijn maar twee categorieën voor al die voertuigen die ik noem. Ik ben niet te vinden voor het creëren van nieuwe categorieën.

De schoofzak
8 juni 2017, 10:18
Dat probeer ik Anna List al de hele tijd duidelijk te maken. Bij een speedelec zit het probleem niet in de snelheid van de fiets, maar wel bij het (nog steeds onbewezen) onaangepast gedrag van de fietser. Net zo bij bepaalde wielertoeristen, maar ook bij sommige dagjesfietsers (die al zwalpend fietsen) of bij een aantal tieners (die al snaterend rondrijden zonder te kijken).

Bij een topmodel van bmw zit het probleem ook niet in zijn maximum potentiële snelheid, maar eventueel (eventueel) wel tussen de oren van de chauffeur. Akkoord met jou dus.

Zwalpende bomma- en dagjesfietsen. Akkoord. Ik moet denken aan dat ongeval in Kasterlee waar een roedeltje bomma-boerinnen overreden werden. Ik vermoed dat ze dachten dat als de eerste een drukke baan oversteekt, iedereen blind mag volgen.

Wielertoeristen: als ze 'trainen', dan 'pakken' ze mogelijk nog iets, dan staat het schuim op hun mond, dan zijn ze te vermoeid om nog veilig te rijden .... helaas voor wie gebruik maakt op een veilige manier om te trainen met het fietsen.

.

De schoofzak
8 juni 2017, 10:25
Ik ben dat gezaag over infrastructuur echt wel beu in deze draad.

Welke zinnige mens zou nu verbieden dat iemand die in Beernem woont en in Brugge werkt, verbieden dat hij/zij met zijn speedelektro langs het kanaal zijn woonwerk-kilometers afmaalt ?
(tenzij dat die werknemer eigenlijk gecolloceerd zou moeten worden, omdat er onvoldoende gezond verstand is om in te zien dat als er rond 5 u 's avonds toch spelende kinderen op dat jaagpad zijn, deze kinderen niet vogelvrij zijn en dus niet mogen overreden worden ...)

Wat niet belet dat allerhande infrastructuur beter zou mogen worden.
Maar hij is er nu, die speekelektrieker. Ge gaat hem toch niet verplichten om op de pechtstrook van de autosnelweg te rijden ?

.

Jan van den Berghe
8 juni 2017, 20:12
Dat zijn maar twee categorieën voor al die voertuigen die ik noem. Ik ben niet te vinden voor het creëren van nieuwe categorieën.

Wilt u de technologische ontwikkeling een halt toe roepen? Of wilt u gewoon een verbod op bepaalde nieuwe vervoersmiddelen?

Karel Martel B
8 juni 2017, 20:16
Jaagpaden zijn erg leuk om te fietsen, alleen zijn ze op sommige plaatsen wat smal. Zeker wanneer het druk is geeft dit problemen. De oplossing, waar het kan het jaagpad verbreden.

Gewoon wat pianodraad, na een tijdje zullen ze het wel leren.

Jan van den Berghe
8 juni 2017, 20:16
PS: Ik heb reeds een testrit gedaan op een stromer met 500 W motor. Dat ding rijdt vlot 45 km/h in stand 3 indien je dat wenst. Ik heb echter geen stevige helling gedaan, dus daar kan ik niets over zeggen. Maar dat boeit me niet, ik heb geen hellingen op mijn traject.

Veel (speed) pedelecs boeten ook zwaar in als er tegenwind is.

Dadeemelee
8 juni 2017, 20:18
Wilt u de technologische ontwikkeling een halt toe roepen? Of wilt u gewoon een verbod op bepaalde nieuwe vervoersmiddelen?

Gewoon naleving van de verkeerswetgeving: max 30 (of 10) op jaagpad. Daar kan je toch niet tegen zijn?

Jan van den Berghe
8 juni 2017, 20:30
Gewoon naleving van de verkeerswetgeving: max 30 (of 10) op jaagpad. Daar kan je toch niet tegen zijn?

Dat is geen verkeersreglementering, maar specifieke wetgeving die enkel geldig is voor de jaagpaden. Naar de oude wetteksten is een jaagpad trouwens eigenlijk geen openbare weg.

Die bepalingen dateren nog uit de tijd dat er nog schuiten werden voortgetrokken (met paarden, man en vrouw...). Daarom die snelheidsbeperking. In onze tijd heeft het jaagpad die functie totaal verloren, maar de overeenkomstige richtlijnen zijn nooit veranderd.

Misschien daarom ook dat de politie nu eenmaal geen snelheidscontroles uitvoert op jaagpaden. Anders konden ze op een zondag voormiddag enkele honderden boetes uitschrijven. Een peloton wielertoeristen rijdt vaak heel wat sneller.

Dadeemelee
8 juni 2017, 20:33
Dat is geen verkeersreglementering, maar specifieke wetgeving die enkel geldig is voor de jaagpaden. Naar de oude wetteksten is een jaagpad trouwens eigenlijk geen openbare weg.

Die bepalingen dateren nog uit de tijd dat er nog schuiten werden voortgetrokken (met paarden, man en vrouw...). Daarom die snelheidsbeperking. In onze tijd heeft het jaagpad die functie totaal verloren, maar de overeenkomstige richtlijnen zijn nooit veranderd.

Misschien daarom ook dat de politie nu eenmaal geen snelheidscontroles uitvoert op jaagpaden. Anders konden ze op een zondag voormiddag enkele honderden boetes uitschrijven. Een peloton wielertoeristen rijdt vaak heel wat sneller.

Dat is geen excuus om de wetgeving niet na te leven.

Het is heel vreemd, maar veel mensen denken dat ze vanals ze op de fiets stappen ze de verkeerswetgeving naar believen kunnen aanpassen.

Jan van den Berghe
8 juni 2017, 20:37
Dat is geen excuus om de wetgeving niet na te leven.


De zinloosheid van die oubollige bepalingen wordt ook aangevoeld door de politie. Anders namen ze de wielertoeristen op de jaagpaden wel onder handen.

vanderzapig
8 juni 2017, 21:04
Wilt u de technologische ontwikkeling een halt toe roepen? Of wilt u gewoon een verbod op bepaalde nieuwe vervoersmiddelen?

LOL is het nu nog niet duidelijk voor u? Ik wil gewoon geen wildgroei van regeltjes & van soorten verkeersborden.

vanderzapig
8 juni 2017, 21:09
Natuurlijk zou het goed zijn onze wegcode te herschrijven zoals de Nederlanders enkele jaren geleden met hun wegreglementering hebben gedaan. Zodanig dat we weer uitkomen bij een helder, eenvoudig gestructureerd geheel.

Voila. Mijn paard en ik gaan hier mee akkoord.

Jan van den Berghe
8 juni 2017, 21:13
LOL is het nu nog niet duidelijk voor u? Ik wil gewoon geen wildgroei van regeltjes & van soorten verkeersborden.

Als er geen nieuwe wetgeving mag komen, dan zullen al die nieuwe toestellen illegaal zijn.

Is dat echt niet duidelijk voor u?

Micele
8 juni 2017, 21:17
Veel (speed) pedelecs boeten ook zwaar in als er tegenwind is.

En wind vanachter? Moeten ze dan nog echt bijtrappen?

Een bepaalde topsnelheid wordt - toch bij klassieke motorvoertuigen - altijd bepaald-gemeten door het gemiddelde van de twee richtingen...

Jan van den Berghe
8 juni 2017, 21:28
Een bepaalde topsnelheid wordt - toch bij klassieke motorvoertuigen - altijd bepaald-gemeten door het gemiddelde van de twee richtingen...

En bij elektrische fietsen?

Tavek
8 juni 2017, 23:48
Dat is geen excuus om de wetgeving niet na te leven.

Het is heel vreemd, maar veel mensen denken dat ze vanals ze op de fiets stappen ze de verkeerswetgeving naar believen kunnen aanpassen.

Euh men heeft net geregeld dat snelle e-fietsen tegen 45 per uur wel welkom zijn op jaagpaden.

Er is dus geen wettelijk probleem.

Micele
9 juni 2017, 00:28
En bij elektrische fietsen?
ja? zeg het maar. Jij zult dat wel weten.

Anna List
9 juni 2017, 07:01
Dan vraag ik u nogmaals op basis van welke studies u tot die conclusie komt.

dikwijls is gewoon gezond verstand en even doordenken voldoende, Jan

maar voor de meer technische benadering, vind je in de post van Micele wel iets :


http://forum.politics.be/showpost.php?p=8463780&postcount=137

Anna List
9 juni 2017, 07:09
Wie zou daar tegen zijn? Alleen spoort dat niet met uw eerdere stelling om de speedelec weg te houden van het jaagpad of het fietspad.

weghouden �*ls de infrastructuur niet aangepast is had ik geopperd, Jan.
waarbij mijn voorkeur uiteraard gaat naar verbeteren van de infrastructuur, ik ben een fervent fietser.
een andere (tijdelijke? in afwachting van infrastructuurwerken) maatregel zou ook kunnen zijn dat je zo'n jaagpad op bepaalde uren voor bepaalde gebruikers voorbehoud en er andere bant.

Anna List
9 juni 2017, 07:11
Ik ben dat gezaag over infrastructuur echt wel beu in deze draad.

Welke zinnige mens zou nu verbieden dat iemand die in Beernem woont en in Brugge werkt, verbieden dat hij/zij met zijn speedelektro langs het kanaal zijn woonwerk-kilometers afmaalt ?
(tenzij dat die werknemer eigenlijk gecolloceerd zou moeten worden, omdat er onvoldoende gezond verstand is om in te zien dat als er rond 5 u 's avonds toch spelende kinderen op dat jaagpad zijn, deze kinderen niet vogelvrij zijn en dus niet mogen overreden worden ...)

Wat niet belet dat allerhande infrastructuur beter zou mogen worden.
Maar hij is er nu, die speekelektrieker. Ge gaat hem toch niet verplichten om op de pechtstrook van de autosnelweg te rijden ?

.

Schoof, we betalen de hoogste belastingen ter wereld, me dunkt dat we wel iets terug mogen eisen, niet??
infrastructuurwerken voor veilig verkeer, minder files e.d. lijken me een betere investering te zijn dan al de graaizitpenningen bvb ...

Aurora_Borealis
9 juni 2017, 07:45
Euh men heeft net geregeld dat snelle e-fietsen tegen 45 per uur wel welkom zijn op jaagpaden.

Er is dus geen wettelijk probleem.

Nee, dat is niet waar:

Uit de commissie mobiliteit en openbare werken van het Vlaams Parlement:

Minister Weyts: Wat de jaagpaden betreft zitten we samen met de waterwegbeheerders om hun te vragen de toegang tot de jaagpaden voor gebruikers van de speed pedelec uit te rollen. U weet uiteraard dat het gedeeld gebruik van de jaagpaden een delicate evenwichtsoefening is, en daarom moet de beperking tot 30 kilometer per uur overeind blijven.

Aurora_Borealis
9 juni 2017, 08:00
dikwijls is gewoon gezond verstand en even doordenken voldoende, Jan

maar voor de meer technische benadering, vind je in de post van Micele wel iets :


http://forum.politics.be/showpost.php?p=8463780&postcount=137

Gezond verstand ? Een jaagpad met openbaar karakter, daar is de wegcode toepasselijk (naast de 30 km/u regel). Er zijn voldoende precedenten in de uitspraak van politierechters dia daar gewag van maken.

Kijk, ik heb in mijn directe omgeving meegemaakt dat een wielertoerist, midden op het jaagpad, een voetganger overhoop reed. Wees maar gerust dat die schuldig werd veroordeeld: overdreven snelheid, niet kunnen stoppen voor een voorzien hindernis (wat een voetganger is op een jaagpad - dus art 10.1.3 uit de wegcode wordt wel gehanteerd in deze), en niet reglementair voertuig (geen fietsbel)....

Als sinds jaar en dag zijn er problemen met wielertoeristen op de jaagpaden. Nu komen de speed pedelecs er bij, een categorie die even snel gaat, onderhevig is aan strikte reglementering,... ik snap het probleem niet zo goed

Anna List
9 juni 2017, 08:02
Gezond verstand ? Een jaagpad met openbaar karakter, daar is de wegcode toepasselijk (naast de 30 km/u regel). Er zijn voldoende precedenten in de uitspraak van politierechters dia daar gewag van maken.

Kijk, ik heb in mijn directe omgeving meegemaakt dat een wielertoerist, midden op het jaagpad, een voetganger overhoop reed. Wees maar gerust dat die schuldig werd veroordeeld: overdreven snelheid, niet kunnen stoppen voor een voorzien hindernis (wat een voetganger is op een jaagpad - dus art 10.1.3 uit de wegcode wordt wel gehanteerd in deze), en niet reglementair voertuig (geen fietsbel)....

Als sinds jaar en dag zijn er problemen met wielertoeristen op de jaagpaden. Nu komen de speed pedelecs er bij, een categorie die even snel gaat, onderhevig is aan strikte reglementering,... ik snap het probleem niet zo goed

de voorspelbare ongevallen zijn ht probleem, Aurora.
makkelijk en tamelijk goedkoop te voorkomen door een duidelijkere infrastructuur.

graag gedaan.

Tavek
9 juni 2017, 08:14
Nee, dat is niet waar:

Uit de commissie mobiliteit en openbare werken van het Vlaams Parlement:

Dus we mogen er niet op rijden ?

Wat is dit voor gestuntel van de VL overheid. Aankondigingspolitiek.

Anna List
9 juni 2017, 08:26
Dus we mogen er niet op rijden ?

Wat is dit voor gestuntel van de VL overheid. Aankondigingspolitiek.

ik begrijp dat je heel graag de VL overheid affakkelt, maar het ligt deze keer eerder aan uw stuntelig begrijpend lezen.

pedelecs mogen er op rijden, maar moeten zich net als iedereen aan de snelheidsbeperking houden.

Tavek
9 juni 2017, 08:36
ik begrijp dat je heel graag de VL overheid affakkelt, maar het ligt deze keer eerder aan uw stuntelig begrijpend lezen.

pedelecs mogen er op rijden, maar moeten zich net als iedereen aan de snelheidsbeperking houden.

Als ik er maar 30 mag, ga ik er niet op rijden.

Defeats the purpose of this bike.

TheFourHorsemen
9 juni 2017, 08:36
Op het jaagpad is er een snelheidsbeperking tot 30.

Het is dus volstrekt onlogisch om speed pedelecs toe te laten en brommers tot 40 niet.

En voor een getrainde fietser constant 45 te rijden is heel wat moeilijker om met de pedelec 45 te rijden.

Worden auto's uit de bebouwde kom geweerd omdat ze sneller kunnen rijden dan 50?

Anna List
9 juni 2017, 09:13
Worden auto's uit de bebouwde kom geweerd omdat ze sneller kunnen rijden dan 50?

auto's zijn controleerbaar, en daar is het verkeersbewustzijn er ook maar gekomen met massale invoering van trajectcontroles ...

koersfietsen en pedelecs zijn de facto amper te controleren.

Anna List
9 juni 2017, 09:14
Als ik er maar 30 mag, ga ik er niet op rijden.

Defeats the purpose of this bike.

logisch.

Dadeemelee
9 juni 2017, 09:32
Worden auto's uit de bebouwde kom geweerd omdat ze sneller kunnen rijden dan 50?

Het beste antwoord dat ik kan geven is deze quote van Tavek.

Als ik er maar 30 mag, ga ik er niet op rijden.

Defeats the purpose of this bike.

Aurora_Borealis
9 juni 2017, 10:25
auto's zijn controleerbaar, en daar is het verkeersbewustzijn er ook maar gekomen met massale invoering van trajectcontroles ...

koersfietsen en pedelecs zijn de facto amper te controleren.

Er is toch een nummerplaat, niet ? Niets belet de flikken om hun lidar-superflitspaal langs een jaagpad te plaatsen... zou wel sneu zijn voor die éne speed-pedelec rijder die te snel rijdt, terwijl er een paar honderd niet-identificeerbare wielertoeristen evenzeer in de fout gaan.

Anna List
9 juni 2017, 10:28
Er is toch een nummerplaat, niet ? Niets belet de flikken om hun lidar-superflitspaal langs een jaagpad te plaatsen... zou wel sneu zijn voor die éne speed-pedelec rijder die te snel rijdt, terwijl er een paar honderd niet-identificeerbare wielertoeristen evenzeer in de fout gaan.

kosten baten???
om nog eens vast te stellen dat net zoals bij autoverkeer flitsers niet zullen helpen en er trajectcontrole nodig is om efficiënt te zijn ??

steek dan dat weggegooide geld voor controle toch ineens in infrastructuurverbetering met duidelijkheid en rijvakken voor snel en traag verkeer ?

Micele
9 juni 2017, 10:51
kosten baten???
om nog eens vast te stellen dat net zoals bij autoverkeer flitsers niet zullen helpen en er trajectcontrole nodig is om efficiënt te zijn ??

steek dan dat weggegooide geld voor controle toch ineens in infrastructuurverbetering met duidelijkheid en rijvakken voor snel en traag verkeer ?

Of een streepje verf is al voldoende...

https://www.provinciegroningen.nl/fileadmin/_processed_/csm_Het_fietspad_tussen_Ten_Boer_en_Groningen_b90f ba3421.jpg

Kost natuurlijk miljaaarden... :roll:

Aurora_Borealis
9 juni 2017, 12:57
kosten baten???
om nog eens vast te stellen dat net zoals bij autoverkeer flitsers niet zullen helpen en er trajectcontrole nodig is om efficiënt te zijn ??

steek dan dat weggegooide geld voor controle toch ineens in infrastructuurverbetering met duidelijkheid en rijvakken voor snel en traag verkeer ?

Is dat dan realistisch ? Een strook voor snel en een strook voor traag verkeer, en dat in beide richtingen. En dan nog niet het vergund gemotoriseerd verkeer vergeten... hoe breed moet dat niet wel zijn ?

En dan nog: steek speed pedelecs en wielertoeristen tesamen op één strook, en die laatste gaan nog meer klagen...

De schoofzak
9 juni 2017, 13:06
Dat gezaag over die speed-pederasten zal binnen zes maanden niet meer hoorbaar zijn.

Net zoals we nu niets meer horen van dat gezaag destijds, toen beslist werd dat kleine fietskes op het voetpad mochten. Mensen, toen kon daar ook over gezaagd worden.

.

Tavek
9 juni 2017, 14:07
Er is toch een nummerplaat, niet ? Niets belet de flikken om hun lidar-superflitspaal langs een jaagpad te plaatsen... zou wel sneu zijn voor die éne speed-pedelec rijder die te snel rijdt, terwijl er een paar honderd niet-identificeerbare wielertoeristen evenzeer in de fout gaan.

Draai ik de nummerplaat er vanaf.

Er is toch geen controle.

Even serieus doen: fietsers flitsen ?

Anna List
9 juni 2017, 14:13
Dat gezaag over die speed-pederasten zal binnen zes maanden niet meer hoorbaar zijn.

Net zoals we nu niets meer horen van dat gezaag destijds, toen beslist werd dat kleine fietskes op het voetpad mochten. Mensen, toen kon daar ook over gezaagd worden.

.

net zoals je nooit wat hoort over ongevallen met fietsers...

in BE zijn daar zelfs geen betrouwbare statistieken over

maar of dat nu iets is om trots op te zijn ?!?

Anna List
9 juni 2017, 14:15
Is dat dan realistisch ? Een strook voor snel en een strook voor traag verkeer, en dat in beide richtingen. En dan nog niet het vergund gemotoriseerd verkeer vergeten... hoe breed moet dat niet wel zijn ?

En dan nog: steek speed pedelecs en wielertoeristen tesamen op één strook, en die laatste gaan nog meer klagen...

tja, dan zullen ze in Denemarken veel meer belasting betalen zeker? daar is dat immers geen probleem.

o, nee, wacht :?

Aurora_Borealis
9 juni 2017, 15:57
Draai ik de nummerplaat er vanaf.

Er is toch geen controle.

Even serieus doen: fietsers flitsen ?

Was ironisch bedoeld hoor. Het punt is dat geen enkele jaagpadgebruiker zo streng gereglementeerd is en de enige die - in theorie - controleerbaar is qua snelheid...

Was het niet Jambon die had aangekondigd toch snelheidscontroles te willen doen (niet met flitsen wat zinloos is als men (zoals de meerderheid) weigert de nummerplaat te voorzien, maar met rollen of zo) voor snelle elektrische fietsen...? Nu, dat ze dan maar doen, bij sommige modellen programmeer je de ondersteuning opnieuw via bluetooth, en wordt de speed pedelec plotsklaps een gewone pedelec...(tijdelijk dan hé)

Jan van den Berghe
9 juni 2017, 20:32
weghouden �*ls de infrastructuur niet aangepast is had ik geopperd, Jan.
waarbij mijn voorkeur uiteraard gaat naar verbeteren van de infrastructuur, ik ben een fervent fietser.
een andere (tijdelijke? in afwachting van infrastructuurwerken) maatregel zou ook kunnen zijn dat je zo'n jaagpad op bepaalde uren voor bepaalde gebruikers voorbehoud en er andere bant.

De vraag heb ik hier al meerdere keren geplaatst, maar niemand kan er blijkbaar een antwoord op verzinnen.

Dus nog eens: wat is er niet aangepast aan het jaagpad langs het kanaal dat nu werd opengesteld voor speedelecs?

Indien u dit niet concreet kunt aanvullen, dan lijkt er geen grond te zijn voor uw bewering.

"De" jaagpaden bestaan niet. Er bestaan er in allerlei breedte en (half)verharding. Een jaagpad langs de Demer is niet te vergelijken met bijvoorbeeld dat langs delen van de Schelde.

Jan van den Berghe
9 juni 2017, 20:34
Nee, dat is niet waar:

Uit de commissie mobiliteit en openbare werken van het Vlaams Parlement:

Of anders gezegd: we raken niet aan de wet, maar we weigeren te zien dat er dagelijks door heel velen sneller dan 30 km/u langs het jaagpad wordt gereden.

Jan van den Berghe
9 juni 2017, 20:41
Gezond verstand ? Een jaagpad met openbaar karakter, daar is de wegcode toepasselijk (naast de 30 km/u regel). Er zijn voldoende precedenten in de uitspraak van politierechters dia daar gewag van maken.

Op een jaagpad geldt het scheepvaartreglement (1935 en 1950). Niet de wegcode. Jaagpaden zijn volgens die reglementering dienstwegen.

Die teksten staan vol van totaal voorbijgestreefde bepalingen. Zoals over het vervoer van buskruit. Of het voorschrift dat je met een paard slechts dan op het jaagpad mag als je een toelating op zak hebt van de minister. En - wat schijnbaar iedereen vergeet - het voorschrift dat je met een fiets niet op het jaagpad mag tenzij je in het bezit bent van een gelijkaardige toelating als voor paarden.

Jan van den Berghe
9 juni 2017, 20:42
de voorspelbare ongevallen zijn ht probleem, Aurora.
makkelijk en tamelijk goedkoop te voorkomen door een duidelijkere infrastructuur.

graag gedaan.

Neen, hoor. Er staat in de wegcode heel duidelijk aangegeven waar je plaats is als fietser.

Jan van den Berghe
9 juni 2017, 20:46
Dus we mogen er niet op rijden ?

Wat is dit voor gestuntel van de VL overheid. Aankondigingspolitiek.

Waarom zou je er niet mogen rijden? Mag een auto soms niet in een zone dertig rijden?

Jan van den Berghe
9 juni 2017, 20:47
pedelecs mogen er op rijden, maar moeten zich net als iedereen aan de snelheidsbeperking houden.

Proest! Geen enkele sportieve fietser houdt zich aan die snelheidsbeperking.

Jan van den Berghe
9 juni 2017, 20:48
Of een streepje verf is al voldoende...


Houdt dit een wielertoerist tegen toch in het midden te rijden?

Jan van den Berghe
9 juni 2017, 20:49
Was ironisch bedoeld hoor. Het punt is dat geen enkele jaagpadgebruiker zo streng gereglementeerd is en de enige die - in theorie - controleerbaar is qua snelheid...

Was het niet Jambon die had aangekondigd toch snelheidscontroles te willen doen (niet met flitsen wat zinloos is als men (zoals de meerderheid) weigert de nummerplaat te voorzien, maar met rollen of zo) voor snelle elektrische fietsen...? Nu, dat ze dan maar doen, bij sommige modellen programmeer je de ondersteuning opnieuw via bluetooth, en wordt de speed pedelec plotsklaps een gewone pedelec...(tijdelijk dan hé)

Waar haalt u het vandaan dat de meerderheid van de speedelec-eigenaars de nummerplaat zou weigeren?

Tavek
9 juni 2017, 20:50
Waarom zou je er niet mogen rijden? Mag een auto soms niet in een zone dertig rijden?

Als ik geen 45 mag rijden, moet ik geen speedelec kopen he...dan zal ik de gewone benenmobiel wel nemen.

Ik zoek een weg waarop ik 45 mag. Nugoed, ik ga toch op het jaagpad rijden....is toch voldoende breed (= rijweg) hier en zo goed als leeg door de dag.

Ik ben niet vies van nu en dan ali illegali te doen. Toen ik student was reed ik ook constant rond met kapotte lichten...

Micele
9 juni 2017, 20:55
Neen, hoor. Er staat in de wegcode heel duidelijk aangegeven waar je plaats is als fietser.

Op een jaagpad geldt het scheepvaartreglement (1935 en 1950). Niet de wegcode. Jaagpaden zijn volgens die reglementering dienstwegen.


Op een jaagpad is er geen scheiding tussen de verschillende zachte gebruikers. Fietsers, wandelaars, skaters,… maken gebruik van het volledige jaagpad, zonder fysieke scheiding en ongeacht de richting waarin ze zich bewegen.

http://www.mobielvlaanderen.be/pdf/vademecum/hfdst3.pdf onder 3.1.7.

Aurora_Borealis
9 juni 2017, 21:01
Waar haalt u het vandaan dat de meerderheid van de speedelec-eigenaars de nummerplaat zou weigeren?

Als ik speed pedelecs tegenkom op de baan, merk ik toch dat een groot aandeel nog niet over een nummerplaat beschikt... nog altijd niet.

Jan van den Berghe
9 juni 2017, 21:02
Als ik geen 45 mag rijden, moet ik geen speedelec kopen he...dan zal ik de gewone benenmobiel wel nemen.

Ik zoek een weg waarop ik 45 mag. Nugoed, ik ga toch op het jaagpad rijden....is toch voldoende breed (= rijweg) hier en zo goed als leeg door de dag.

Ik ben niet vies van nu en dan ali illegali te doen. Toen ik student was reed ik ook constant rond met kapotte lichten...

Iedere fietser die sneller dan 30 rijdt, is in theorie in overtreding. In de praktijk maalt daar niemand op. Niet de waterwegbeheerder. Niet de politie. Niet de hogere overheid.

Jan van den Berghe
9 juni 2017, 21:03
Als ik speed pedelecs tegenkom op de baan, merk ik toch dat een groot aandeel nog niet over een nummerplaat beschikt... nog altijd niet.

Wel, ik heb een heel andere ervaring.

Tavek
9 juni 2017, 21:07
Als ik speed pedelecs tegenkom op de baan, merk ik toch dat een groot aandeel nog niet over een nummerplaat beschikt... nog altijd niet.

Dat is waar.

Maar ik zie wel het nut in van inschrijven en desgevolge te verzekeren. Als ik tegen een collega fietser aanknal per ongeluk, moet alles geregeld zijn.

Aurora_Borealis
9 juni 2017, 21:08
Op een jaagpad geldt het scheepvaartreglement (1935 en 1950). Niet de wegcode. Jaagpaden zijn volgens die reglementering dienstwegen.

Die teksten staan vol van totaal voorbijgestreefde bepalingen. Zoals over het vervoer van buskruit. Of het voorschrift dat je met een paard slechts dan op het jaagpad mag als je een toelating op zak hebt van de minister. En - wat schijnbaar iedereen vergeet - het voorschrift dat je met een fiets niet op het jaagpad mag tenzij je in het bezit bent van een gelijkaardige toelating als voor paarden.

Uit een zitting van de Senaat 30/12/04:

Jaagpaden hebben ofwel een privaat ofwel een openbaar karakter. Indien ze een privaat karakter hebben zal dat alsdusdanig zijn aangegeven door signalisatie — « private eigendom » — eventueel in combinatie met een fysieke barrière (bijvoorbeeld een slagboom, een hek). De overgrote meerderheid van de jaagpaden hebben evenwel een openbaar karakter.

Wat specifiek de jaagpaden betreft, kan verwezen worden naar een vonnis van de politierechtbank te Hasselt waarin gesteld wordt dat het jaagpad in beginsel behoort tot de openbare weg waar het verkeersreglement toepasselijk is, (Pol. Hasselt, 15 april 1988, RGAR 1990, 11599).

Als puntje bij paaltje komt, dan kan een politierechter oordelen dat de wegcode van toepassing is op jaagpaden.

Micele
9 juni 2017, 21:09
Uit een zitting van de Senaat 30/12/04:



Als puntje bij paaltje komt, dan kan een politierechter oordelen dat de wegcode van toepassing is op jaagpaden.

Eindelijk hebben we iets concreets.

Jan van den Berghe
9 juni 2017, 21:13
Uit een zitting van de Senaat 30/12/04:



Als puntje bij paaltje komt, dan kan een politierechter oordelen dat de wegcode van toepassing is op jaagpaden.

Dat is dan een groot probleem, want bij de meeste jaagpaden staat geen bord dat de snelheid regelt. Dan zou dat inhouden dat de regel van buiten de bebouwde kom van toepassing is. En dus niet de 30 km/u-regel van het scheepvaartreglement.

Aurora_Borealis
9 juni 2017, 21:14
Iedere fietser die sneller dan 30 rijdt, is in theorie in overtreding. In de praktijk maalt daar niemand op. Niet de waterwegbeheerder. Niet de politie. Niet de hogere overheid.

Ik heb het al gezegd: tot er een ongeval gebeurt, en men door de politierechter veroordeeld wordt wegens onaangepaste rijsnelheid. Ik ken zo iemand (voetganger omver gereden op jaagpad aan hoge snelheid), heeft nooit meer de wielertoerist uitgehangen na een dergelijk ongeval en veroordeling...

Jan van den Berghe
9 juni 2017, 21:17
Ik heb het al gezegd: tot er een ongeval gebeurt, en men door de politierechter veroordeeld wordt wegens onaangepaste rijsnelheid. Ik ken zo iemand (voetganger omver gereden op jaagpad aan hoge snelheid), heeft nooit meer de wielertoerist uitgehangen na een dergelijk ongeval en veroordeling...

Neen, als de wegcode van toepassing is, dan houdt dat in dat er langs jaagpaden buiten de bebouwde kom aan 70 km/u mag gereden worden (tenzij bord anders aangegeven).

Indien het scheepvaartregelement van toepassing is, dan geldt de 30 km/u.

Micele
9 juni 2017, 21:26
Dat is dan een groot probleem, want bij de meeste jaagpaden staat geen bord dat de snelheid regelt. Dan zou dat inhouden dat de regel van buiten de bebouwde kom van toepassing is. En dus niet de 30 km/u-regel van het scheepvaartreglement.

Beide van toepassing gaat ook, de politierechter zal dan daarna recht spreken. Maar aangezien snelheid niemand deert volgens jou zal dat ook geen probleem zijn voor de rechtbank.

Bovendien is er verschil in de wegcode tussen rijbaan en pad, alhoewel het beide openbare wegen zijn.

2.1. "Rijbaan" : het deel van de openbare weg dat voor het voertuigenverkeer in het algemeen is ingericht.

2.5. "Pad" : een smalle openbare weg die alleen het verkeer toelaat van voetgangers en van voertuigen die geen bredere dan de voor voetgangers vereiste ruimte, nodig hebben.

En ook als een algemene 70 kmh max geldt, geldt nog altijd eveneens de snelheidsregel 10.1 dat men zijn snelheid naargelang de aard weg moet aanpassen.

Artikel 10. Snelheid
10.1.
1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.

Jan van den Berghe
9 juni 2017, 21:28
Beide van toepassing gaat ook, de politierechter zal dan daarna recht spreken. Maar aangezien snelheid niemand deert volgens jou zal dat ook geen probleem zijn voor de rechtbank.

Bovendien is er verschil in de wegcode tussen rijbaan en pad, alhoewel het beide openbare wegen zijn.

2.1. "Rijbaan" : het deel van de openbare weg dat voor het voertuigenverkeer in het algemeen is ingericht.

2.5. "Pad" : een smalle openbare weg die alleen het verkeer toelaat van voetgangers en van voertuigen die geen bredere dan de voor voetgangers vereiste ruimte, nodig hebben.

Jaagpaden zijn volgens het scheepvaartreglement dienstwegen.

Micele
9 juni 2017, 21:46
Jaagpaden zijn volgens het scheepvaartreglement dienstwegen.
Met een openbaar karakter volgens de politierechtbank waar in principe of in beginsel de wegcode ook van toepassing is.

Wat specifiek de jaagpaden betreft, kan verwezen worden naar een vonnis van de politierechtbank te Hasselt waarin gesteld wordt dat het jaagpad in beginsel behoort tot de openbare weg waar het verkeersreglement toepasselijk is, (Pol. Hasselt, 15 april 1988, RGAR 1990, 11599).

nog ff verder:
https://www.senate.be/www/?MIval=publications/viewPub&COLL=B&PUID=50334596&TID=50347245&POS=1&LANG=nl

Er kunnen volgens gevestigde rechtspraak drie types van jaagpaden onderscheiden worden :

— Jaagpaden die een openbare weg zijn, in de zin van artikel 1 van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg (de zogenaamde « Wegcode »);

— Jaagpaden die een openbare plaats zijn, overeenkomstig artikel 28 van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer. Onder « openbare plaats » wordt verstaan : de openbare weg, de voor het publiek toegankelijke terreinen en de niet-openbare terreinen die voor een zeker aantal personen toegankelijk zijn;

— Jaagpaden die een private weg zijn.

Hebt u een verklaring voor het feit dat de jaagpaden bijgevolg drie verschillende kwalificaties kunnen verkrijgen ?

Jan van den Berghe
9 juni 2017, 21:48
Met een openbaar karakter volgens de politierechtbank waar in principe of in beginsel de wegcode ook van toepassing is.

Dat is een bijzonder moeilijke spreidstand, hoor. Als de wegcode van toepassing is, dan kan het scheepvaartreglement nog moeilijk van kracht zijn. Als fietser heb je op een openbare weg geen toelating nodig, terwijl je dat wel zouden moeten hebben volgens het scheepvaartreglement.

Of anders gezegd: de wetgeving is hier totaal niet op elkaar afgestemd. Daarnaast is de scheepvaartregelementering hopeloos achterhaald.

Micele
9 juni 2017, 21:54
Dat is een bijzonder moeilijke spreidstand, hoor. Als de wegcode van toepassing is, dan kan het scheepvaartreglement nog moeilijk van kracht zijn. Als fietser heb je op een openbare weg geen toelating nodig, terwijl je dat wel zouden moeten hebben volgens het scheepvaartreglement.

Of anders gezegd: de wetgeving is hier totaal niet op elkaar afgestemd. Daarnaast is de scheepvaartregelementering hopeloos achterhaald.

De Senaat verwees ook naar die spreidstand:
https://www.senate.be/www/?MIval=publications/viewPub&COLL=B&PUID=50334596&TID=50347245&POS=1&LANG=nl

Erkunnen volgens gevestigde rechtspraak drie types van jaagpaden onderscheiden worden :

— Jaagpaden die een openbare weg zijn, in de zin van artikel 1 van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg (de zogenaamde « Wegcode »);

— Jaagpaden die een openbare plaats zijn, overeenkomstig artikel 28 van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer. Onder « openbare plaats » wordt verstaan : de openbare weg, de voor het publiek toegankelijke terreinen en de niet-openbare terreinen die voor een zeker aantal personen toegankelijk zijn;

— Jaagpaden die een private weg zijn.

Hebt u een verklaring voor het feit dat de jaagpaden bijgevolg drie verschillende kwalificaties kunnen verkrijgen ?

Beschikt u over concrete cijfers aangaande het aantal jaagpaden dat respectievelijk als openbare weg, openbare plaats of private weg beschouwd wordt ?

Bent u bereid om, eventueel in samenspraak en overleg met de gemeenschappen en gewesten, initiatieven te nemen teneinde een éénvormige benadering van de jaagpaden te verkrijgen ?

Kunt u mij concrete cijfers meedelen met betrekking tot het aantal ongevallen met materiële en/of lichamelijke schade dat jaarlijks op de jaagpaden plaatsheeft ?

Wordt de wegcode strikt toegepast op de jaagpaden, die reeds als openbare weg of openbare plaats worden beschouwd ? Zijn deze jaagpaden voorzien van aangepaste signalisatie ? Wordt de naleving van het verkeersreglement door de gebruikers voldoende gecontroleerd ?

Antwoord : Jaagpaden hebben ofwel een privaat ofwel een openbaar karakter. Indien ze een privaat karakter hebben zal dat alsdusdanig zijn aangegeven door signalisatie — « private eigendom » — eventueel in combinatie met een fysieke barrière (bijvoorbeeld een slagboom, een hek). De overgrote meerderheid van de jaagpaden hebben evenwel een openbaar karakter.

Wat specifiek de jaagpaden betreft, kan verwezen worden naar een vonnis van de politierechtbank te Hasselt waarin gesteld wordt dat het jaagpad in beginsel behoort tot de openbare weg waar het verkeersreglement toepasselijk is, (Pol. Hasselt, 15 april 1988, RGAR 1990, 11599).

Het beheer van de jaagpaden komt toe aan de gewesten, een aantal werden overgedragen aan de gemeenten. Naargelang het geval zijn de genoemde wegbeheerders bevoegd om de aanvullende reglementering met betrekking tot het verkeer vast te stellen. Zo kunnen deze beslissen de toegang tot de jaagpaden te beperken tot bijvoorbeeld fietsers, voetgangers ...

Op jaagpaden met een openbaar karakter moeten de regels van de wegcode gerespecteerd worden en mag enkel reglementaire signalisatie worden gebruikt. Het toezicht op de naleving van de verkeersregels gebeurt door de personen die krachtens artikel 3 van het verkeersreglement daartoe de vereiste kwalificaties hebben.

Er zijn geen cijfers beschikbaar over het aantal ongevallen met materiële en/of lichamelijke schade dat jaarlijks op de jaagpaden plaatsheeft.

Uw vraag of de naleving van het verkeersreglement voldoende gecontroleerd wordt, kan ik niet beantwoorden. Ik beschik niet over cijfermateriaal daaromtrent.

- - - - - -

Wat nu? Aan de overheid daar duidelijk te maken dat dat oude scheepvaartreglement daar eigenlijk niet meer geldt.
Maar aangezien die wet nog geldig is...

Aurora_Borealis
9 juni 2017, 21:57
Neen, als de wegcode van toepassing is, dan houdt dat in dat er langs jaagpaden buiten de bebouwde kom aan 70 km/u mag gereden worden (tenzij bord anders aangegeven).

Indien het scheepvaartregelement van toepassing is, dan geldt de 30 km/u.

Nee, het is genuanceerder dan dat: de wegcode is niet de facto van toepassing (wegcode kent trouwens niet het begrip 'jaagpad'). De regels van het scheepvaartreglement zijn van toepassing (inclusief 30 km/u). Deze laatste regels bepalen de snelheid en niets meer (voorrang bijv). Men dient als gebruiker deze regels na te leven, door afwezigheid van andere regels (bijvoorbeeld voorrang) zal - uit voorzichtigheidsprincipe - de wegcode moeten nageleefd worden. Men is bij het niet naleven ervan niet strafrechterlijk vervolgbaar, maar wel burgerlijk aansprakelijk bij ongeval.

Zelfde juridische principes gelden op privéterreinen: de wegcode is niet van toepassing, en het staat de eigenaar vrij om zelf snelheidsregels op te leggen (en dit hoeven geen reglementaire borden te zijn). Echter, wanneer een ongeval zich op dit privéterrein voordoet door voorrangsnegatie (bijv. voorrang van rechts), dan kan de rechter alsnog oordelen dat de wegcode van toepassing is en diegene die de voorrang negeerde aansprakelijk stellen voor het ongeval...

Jan van den Berghe
9 juni 2017, 22:00
De Senaat verwees ook naar die spreidstand:
https://www.senate.be/www/?MIval=publications/viewPub&COLL=B&PUID=50334596&TID=50347245&POS=1&LANG=nl

Erkunnen volgens gevestigde rechtspraak drie types van jaagpaden onderscheiden worden :


Alleen is daar niets van te merken in de scheepvaartreglementering. Jaagpaden liggen trouwens sowieso op gronden van de waterwegbeheerder. Volgens het scheepreglement is de toegang onderworpen aan allerlei bepalingen.

Of hoe een oubollige reglementering totaal voorbij is gestreefd door de feiten. Net als die 30 km/u-regel die er indertijd was om veiligheid te bieden voor personen, dieren of voertuigen die een schip trokken. Nu worden schepen al lang niet meer "gejaagd".

Jan van den Berghe
9 juni 2017, 22:04
Zelfde juridische principes gelden op privéterreinen: de wegcode is niet van toepassing, en het staat de eigenaar vrij om zelf snelheidsregels op te leggen (en dit hoeven geen reglementaire borden te zijn). Echter, wanneer een ongeval zich op dit privéterrein voordoet door voorrangsnegatie (bijv. voorrang van rechts), dan kan de rechter alsnog oordelen dat de wegcode van toepassing is en diegene die de voorrang negeerde aansprakelijk stellen voor het ongeval...

Hier verwart u eigendom met aard (karakter). Een privaat domein kan openbaar zijn van karakter maar ook gesloten. Een parking van een warenhuis is op dat vlak openbaar. Een gesloten parking die enkel gebruikt wordt door het personeel dan weer niet. In de eerste geldt de voorrangsregel bijvoorbeeld. In de tweede niet.

Naar de letter van de scheepvaartregelementering is een jaagpad geen openbare weg, want de toegang is onderworpen aan toelatingen en beperkingen. Als fietser zou je immers moeten beschikken over een toelating van de minister.

Hier botst de praktijk dus totaal met een wetgeving die niet afgestemd is op de huidige praktijk.

Micele
9 juni 2017, 22:06
Nee, het is genuanceerder dan dat: de wegcode is niet de facto van toepassing (wegcode kent trouwens niet het begrip 'jaagpad'). De regels van het scheepvaartreglement zijn van toepassing (inclusief 30 km/u). Deze laatste regels bepalen de snelheid en niets meer (voorrang bijv). Men dient als gebruiker deze regels na te leven, door afwezigheid van andere regels (bijvoorbeeld voorrang) zal - uit voorzichtigheidsprincipe - de wegcode moeten nageleefd worden. Men is bij het niet naleven ervan niet strafrechterlijk vervolgbaar, maar wel burgerlijk aansprakelijk bij ongeval.

Zelfde juridische principes gelden op privéterreinen: de wegcode is niet van toepassing, en het staat de eigenaar vrij om zelf snelheidsregels op te leggen (en dit hoeven geen reglementaire borden te zijn). Echter, wanneer een ongeval zich op dit privéterrein voordoet door voorrangsnegatie (bijv. voorrang van rechts), dan kan de rechter alsnog oordelen dat de wegcode van toepassing is en diegene die de voorrang negeerde aansprakelijk stellen voor het ongeval...

Zoiets.

Op een openbare parking of plaats waar voertuigen toegelaten zijn, tellen ook de wegcoderegels.

http://www.lokalepolitie.be/centrex/nl/faq/wegcode/openbare-weg-en-openbareprivate-plaats.html

Openbare weg en openbare/private plaats

Vraag : Wat is het verschil tussen een openbare weg, een openbaar toegankelijke plaats en een private plaats, alsmede de gevolgen inzake verkeer ?

Antwoord:

OPENBARE WEG
Het reglement m.b.t. de wegcode geldt voor het verkeer op de openbare weg en het gebruik ervan, door voetgangers, voertuigen, trek-, last- of rijdieren en vee.) (art. 1 van de wegcode, K.B. 01.12.75)

Noch de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, noch de wegcode geven een definitie van het begrip « openbare weg ». Het begrip « openbare weg » dient uitgelegd te worden, naar gelang van concrete omstandigheden, o.a. door rekening te houden met het uiterlijk aspect van de weg in kwestie.

Enkele beslissingen kunnen ons helpen :

“ Een openbare weg in de zin van artikel 1 Wegverkeerreglement is elke weg die openstaat voor het verkeer te land van het publiek in het algemeen, ook wanneer de weg naar een appartementsgebouw leidt, geen verdere uitweg biedt, tot een private eigendom behoort en door geen enkele aanwijzing als een private weg wordt aangemerkt. (Cass. 22-10-1974)”

« De openbare bestemming van een weg is een feitenkwestie die eigenmachtig dient te worden vastgesteld door de bodemrechter. Een openbare weg wordt algemeen omschreven als zijnde elke weg waarop het publiek toegelaten of geduld wordt en zich verplaatst, met andere woorden, elke weg die feitelijk voor het verkeer openstaat of door het publiek voor verplaatsingen wordt gebruikt.” (Rb Mechelen 21-10-1994) »

“ Als openbare weg moet worden aanzien, elke weg, al dan niet officieel gebruikt als openbare weg en wie ook de eigenaar ervan moge zijn, welk ook het uizicht van die weg moge zijn, van zodra die weg openstaat voor het openbare landsverkeer, dit wil zeggen van zodra het publiek er toegelaten of zelfs eenvoudigweg geduld wordt. Het past na te gaan of de weg in feite toegankelijk is voor alle weggebruikers of, integendeel enkel en alleen de doorgang van welbepaalde categorieën personen toegelaten is.”

(Pol Leuven, 14-11-1996)

« De wegcode is van toepassing op een parking van grote oppervlakte open voor het publiek un parking de grande surface ouvert au public (Pol Luik, 31-01- 2002) »

« Een weg die enkel toegankelijk is voor één bepaalde categorie van personen is geen openbare weg. » (Cass., 11-12-1973)

- « Een terrein (of parking) dat niet afgesluit is, dat noch een dispositief heeft om parkeren te beletten noch een bord dat aangeeft dat de plaats privé is en toegang verboden is, mag als openbare weg beschouwd worden … »[1].

- « Een parkeerplaats aanvankelijk voorbehouden aan de klanten van een grootwarenhuis wordt publiek wanneer iedereen vrije toegang heeft en geen controle uitgevoerd wordt om na te gaan of de gebruiker al dan niet klant is van de winkel »[2].

Enkele voorbeelden

Worden niet beschouwd als openbare weg (maar wel als openbare plaats):

- een privé parking (van een café)

- een ondergrondse parking

- (parking mits betaling)

- toegang tot een car-ferry

- een havengebied

- een werf

- een kampeerterrein (voorbehouden voor kampeerders)

Worden als openbare plaats beschouwd:

- een parking (toegankelijk tot ieder gebruiker) zoals de parkeerplaatsen van een grootwarenhuis dat zich uitbreidt op een zeer grote oppervlakte, dat het publiek een vrije toegang geeft en dat gebruikt kan worden zowel door de klanten van het alsook door de klanten van de warenhuis, van de benzinepomp en van het restaurant.

2. OPENBARE PLAATS

Er moet een onderscheid gemaakt worden tussen openbare plaats en openbare weg. Worden onder « openbare plaats » verstaan «de terreinen toegankelijk voor het publiek en de niet-openbare terreinen die voor een zeker aantal personen toegankelijk zijn »[3].

Hoewel de wegcode niet toepasbaar is in openbare platsen, vinden de bepalingen van de wet van 16 maart 1968 toepassing in een aantal gevallen. Bij voorbeeld: vluchtmisdrijf, alcohol opname en rijden onder het invloed van alcohol [4].

Merken we op dat conform de wet van 21 november 1989 betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen, « Tot het verkeer op de openbare weg en op terreinen die toegankelijk zijn voor het publiek of slechts voor een aantal personen die het recht hebben om er te komen, worden motorrijtuigen alleen toegelaten indien de burgerrechtelijke aanspraakelijkheid waartoe zij aanleiding kunnen gevenn gedekt is door een verzekeringsovereenkomst die aan de bepalingen van deze wet voldoet en waarvan de werking niet is geschorst.».

3. PRIVATE PLAATS

Op privé terreinen in tegendeel, zijn de voorschriften van de wegcode en van de wet van 16 maart 1968 niet van toepassing.

In ieder geval, in geval van geschil of betwisting, staat de kwalificatie van een plaats in fine aan de rechter. Het verschil tussen de platsen (tussen openbare weg, openbare plaats of privé terrein) is meestal een kwestie van interpretatie

Jan van den Berghe
9 juni 2017, 22:11
Zoiets.

Op een openbare parking of plaats waar voertuigen toegelaten zijn, tellen ook de wegcoderegels.

Neen, niet "zoiets". Het jaagpad is niet vrij toegankelijk (artikel 93 van het scheepvaartreglement).

Micele
9 juni 2017, 22:25
Neen, niet "zoiets". Het jaagpad is niet vrij toegankelijk (artikel 93 van het scheepvaartreglement).

Toch wel vermits ze de toelating hebben van de minister...

Het wettelijk verkeersbord dat aan jaagpaden staat bepaald die toelating, of beter verkeersborden**, of onderbord

Art. 93.119 Gebruik van het jaagpad
1. Zonder toelating van de Minister van Openbare Werken, is het verboden:
a) met paarden die niet voor de jaagdienst gebruikt worden of met voertuigen te rijden op de dijken en jaagpaden die geen openbare wegen zijn;
b) op de aanhorigheden der waterwegen, gelijk welke soort van vee te laten lopen of weiden.
2. Paarden en vee, zonder wachters bevonden, worden geschut op kosten van de overtreders.
3. De verbodsbepalingen van dit artikel zijn niet toepasselijk op de aangelanden der bevaarbare rivieren, die op hun goederen alle rechten behouden, welke met de dienstbaarheid van jaagpad en voetpad verenigbaar zijn.
4. Rijwielen, met of zonder motor, welke voldoen aan de voorwaarden voorzien in het koninklijk besluit van 1 februari 1934, houdende algemene verordening op de politie van het vervoer en van het verkeer, mogen op de aanhorigheden der bevaarbare waterwegen onder beheer van de Staat rijden, onder de volgende voorwaarden:
a) de wielrijders en de motorwielrijders moeten zich voegen naar de voorschriften der reglementen betreffende de waterwegen waarvan sprake;
b) snelheidswedstrijden zijn verboden;
c) de snelheid der voertuigen mag 30 kilometer per uur niet te boven gaan in het open veld. In de bebouwde kommen, bij het kruisen van wegen, op de sluisvallen, alsook in de nabijheid van bochten waar het uitzicht belemmerd is, wordt de snelheid beperkt op 10 kilometer per uur;
d) bij het naderen van de personen en de gespannen dienende voor het jagen der schepen, moeten de wielrijder en de motorwielrijder derwijze uitwijken, dat zij de doorgang der scheepstrekkers of der gespannen hoegenaamd niet hinderen; desnoods moeten zij van hun voertuig afstijgen; in alle geval mag de snelheid van het voertuig, op ten minste 50 meter afstand van de gespannen, 10 kilometer per uur niet te boven gaan, en deze snelheid moet de motorwielrijder behouden tot op ten minste 20 meter voorbij het gespan;
e) in de nabijheid van de gespannen, is het streng verboden gebruik te maken van de uitlaatbuis der motoren, van de hoorn, de tromp of elk ander middel dat de paarden zou kunnen doen schrikken;
f) toelating om te rijden wordt enkel verleend voor hetgeen betreft de politie door de Staat uitgeoefend op de aanhorigheden der bevaarbare waterwegen en onverminderd de rechten van derden, eigenaars der gronden waarop dienstbaarheid van jaagpad bestaat.


**Hier zelfs een afwijkende C43 snelheidsmax 50, uit de wegcode:

http://www.ediksmuide.be/nieuws/wp-content/uploads/2015/04/Jaagpad_IJzer-1024x768.jpg
http://www.ediksmuide.be/nieuws/nieuws/hengelaars-blijven-nog-welkom-aan-de-ijzer/

Jan van den Berghe
9 juni 2017, 22:29
Toch wel vermits ze de toelating hebben van de minister...
Het verkeersbord dat aan jaagpaden bepaald die toelating.

Neen, de tekst is duidelijk: het gaat om een toelating van de minister. Borden worden geplaatst door de waterwegbeheerder. Bij mijn weten gebeurt dat zonder ministeriële toelating.

Of hoe de praktijk van de wegwaterbeheerder uiteindelijk botst van de reglementen waaronder die wegwaterbeheerder moet werken.

Jan van den Berghe
9 juni 2017, 22:31
**Hier zelfs een afwijkende C43 snelheidsmax 50, uit de wegcode:

http://www.ediksmuide.be/nieuws/wp-content/uploads/2015/04/Jaagpad_IJzer-1024x768.jpg
http://www.ediksmuide.be/nieuws/nieuws/hengelaars-blijven-nog-welkom-aan-de-ijzer/

Een mooi voorbeeld van totale verrommeling. Daarnaast is het jaagpad daar echt niet zo breed. Heel merkwaardig dat daar 50 km/u geldt, terwijl op een breed jaagpad langs de Schelde dan weer 30 km/u...

Micele
9 juni 2017, 22:34
Neen, de tekst is duidelijk: het gaat om een toelating van de minister. Borden worden geplaatst door de waterwegbeheerder. Bij mijn weten gebeurt dat zonder ministeriële toelating.

Of hoe de praktijk van de wegwaterbeheerder uiteindelijk botst van de reglementen waaronder die wegwaterbeheerder moet werken.

Straks ga je nog zeggen dat Weyts geen minister is.

Een C43 is een bord uit de wegcode, dus zelfs per Koninklijk Besluit.
Het plaatsen van eenderwelk verkeersteken wat in de wegcode voorkomt is altijd per Ministerieel besluit:
https://wegcode.be/wetteksten/secties/mb/mb-111076

Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens
B.S. 14.10.1976

Jan van den Berghe
9 juni 2017, 22:39
Straks ga je nog zeggen dat Weyts geen minister is.

Ik wil wel eens dat ministerieel besluit zien dat het plaatsen van die borden regelt.

Ook hier weer hetzelfde: de praktijk is totaal anders geworden dan de achterhaalde reglementering. Vroeger was het simpel: bij jaagpaden stond er een C3. Wou je op het jaagpad als niet-bevoegde, dan had je een toelating op zak.

In Frankrijk geldt ook nog steeds een gelijkaardige reglementering. Vele jaren geleden heb ik in het noorden van Frankrijk ooit eens een fietstocht voor de familie georganiseerd. Van een burgemeester vernam ik toen dat ik best de toelating daarvoor vroeg bij de prefect. Ik heb toen een officiële brief ontvangen waarop stond dat x-aantal mensen de toelating hebben om op die bewuste dag op het jaagpad te rijden.

In Frankrijk worden daarom jaagpaden vrij gegeven als ze officieel voor toeristisch gebruik worden vrijgegeven. Dan is die reglementering niet meer van toepassing. Dan komen de kosten voor onderhoud e.d. echter wel bij de gemeente. En niet langer bij de wegwaterbeheerder.

Jan van den Berghe
9 juni 2017, 22:41
Een C43 is een bord uit de wegcode, dus zelfs per Koninklijk Besluit.
Het plaatsen van eenderwelk verkeersteken wat in de wegcode voorkomt is altijd per Ministerieel besluit:
https://wegcode.be/wetteksten/secties/mb/mb-111076

Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens
B.S. 14.10.1976

Fout. Dat regelt niet de toelating tot plaatsing van de individuele borden. Bij een jaagpad moet daar een ministeriële toelating voor gebeuren. Bij een gewone weg niet.

Micele
9 juni 2017, 22:56
Fout. Dat regelt niet de toelating tot plaatsing van de individuele borden. Bij een jaagpad moet daar een ministeriële toelating voor gebeuren. Bij een gewone weg niet.
nergens fout deze link bewijst het:
De borden op die foto zijn uit dat MB.
https://wegcode.be/wetteksten/secties/mb/mb-111076

Daarbij ga ik niet de honderden MB en zelfs Mininsteriele omzendbrieven niet uitpluizen hoor.

MB https://wegcode.be/wetteksten/secties/mb
MO https://wegcode.be/wetteksten/secties/omzendbrieven
Dan heb je nog andere decreten en besluiten:
https://wegcode.be/wetteksten/secties/decreten

Jan van den Berghe
9 juni 2017, 23:16
nergens fout deze link bewijst het:
De borden op die foto zijn uit dat MB.
https://wegcode.be/wetteksten/secties/mb/mb-111076

Daarbij ga ik niet de honderden MB en zelfs Mininsteriele omzendbrieven niet uitpluizen hoor.

MB https://wegcode.be/wetteksten/secties/mb
MO https://wegcode.be/wetteksten/secties/omzendbrieven
Dan heb je nog andere decreten en besluiten:
https://wegcode.be/wetteksten/secties/decreten

Wel fout. Afwijkingen van het scheepvaartreglementering moeten immers steeds - dus bij ieder bord - gevalideerd zijn. Dat gebeurt natuurlijk niet, omdat de waterwegbeheerder schijnbaar zelf wel aanvoelt dat heel wat zaken in die teksten hopeloos achterhaald zijn.

Micele
10 juni 2017, 08:54
Wel fout. Afwijkingen van het scheepvaartreglementering moeten immers steeds - dus bij ieder bord - gevalideerd zijn. Dat gebeurt natuurlijk niet, omdat de waterwegbeheerder schijnbaar zelf wel aanvoelt dat heel wat zaken in die teksten hopeloos achterhaald zijn.
Uw scheepvaartreglementering of waterwegbeheerder kan de pot op.

Blijf nu eens bij de feiten.

Ik zie op de foto een blauw onderbord met de vermelding dat de fietsers en klasse A bromfietsers het jaagpad op mogen. DAT is een toelating, want een verkeersbord is altijd op basis van een besluit of wet of decreet van de overheid gemaakt. Eenderwie die dat bord daar plaatst.

Zoals onlangs de borden van de LEZ Antwerpen die gelden voor de ganse binnenstad van Antwerpen.

Zoals een week geleden het nieuw onderbord voor bepaalde jaagpaden waar nu ook de speed pedelecs op mogen.

Art. 93.119 Gebruik van het jaagpad
1. Zonder toelating van de Minister van Openbare Werken, is het verboden:
http://www.benweyts.be/
Ben Weyts
Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Vlaamse Rand, Toerisme en Dierenwelzijn
Zelfs een mondelinge toelating van de minister van +2 jaar geleden :-D

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2284207/2015/04/12/Weyts-lanceert-nieuwe-campagne-Het-jaagpad-is-er-voor-iedereen.dhtml

12/04/15

Weyts lanceert nieuwe campagne 'Het jaagpad is er voor iedereen'

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts heeft vandaag langs het kanaal naar Charleroi in Sint-Pieters-Leeuw de aftrap gegeven van de campagne 'Het jaagpad is er voor iedereen' om te wijzen op de kwaliteiten van de meer dan 2.000 km jaagpaden langs kanalen en rivieren in Vlaanderen, maar ook op de verkeersregels die er gelden.

Jaagpaden werden indertijd aangelegd om schepen langs de kant te kunnen voortslepen. Momenteel worden ze door waterwegenbeheerders gebruikt als dienstweg voor het onderhoud en exploitatie van de waterwegen, maar bijvoorbeeld ook door wandelaars en fietsers.

Jan van den Berghe
10 juni 2017, 08:58
Uw scheepvaartreglementering of waterwegbeheerder kan de pot op.

Blijf nu eens bij de feiten.

Micele, had u de moeite gedaan om te lezen wat ik al vele malen heb geschreven, dan wist u dat er een enorm verschil is gegroeid tussen het scheepvaartreglement en het huidig gebruik van de de jaagpaden. Alleen heeft dat ook zijn vervelende juridische gevolgen.

Jan van den Berghe
10 juni 2017, 09:02
Ik zie op de foto een blauw onderbord met de vermelding dat de fietsers en klasse A bromfietsers het jaagpad op mogen. DAT is een toelating, want een verkeersbord is altijd op basis van een besluit of wet of decreet van de overheid gemaakt. Eenderwie die dat bord daar plaats.


U verwart overduidelijk twee zaken, nl. de wettelijke omschrijving van een verkeersbord enerzijds en de beslissing om een bord te plaatsen. Het eerste gebeurt steeds door de minister. Het tweede niet.

Als een gemeente een C3 wil plaatsen op een bepaalde gemeenteweg, dan heeft ze daarvoor geen ministeriële goedkeuring nodig. Dat wordt dan beslist in het schepencollege.

Moet er echter een bord met toelating komen langs een bepaald jaagpad, dan gaat het dus om een afwijking op het scheepvaartreglement. Welnu, dat reglement is duidelijk: toelatingen moeten ministerieel gevalideerd worden. Voor iedere afwijking dus een aparte toelating.

En die zijn er vandaag natuurlijk niet. De waterbeheerder beslist eigenhandig. Of hoe de waterbeheerder het scheepvaartreglement ook niet meer naar de letter volgt.

En zo komen we bij de kern van de zaak: als het scheepvaartreglement al op zovele zaken totaal achterhaald is, waarom zouden we dan plots hameren op die maximumsnelheid die nu eenmaal indertijd gelegitimeerd was vanuit een specifieke behoefte. Een behoefte en toestand die er nu niet meer zijn.

Micele
10 juni 2017, 09:06
U verwart overduidelijk twee zaken, nl. de wettelijke omschrijving van een verkeersbord enerzijds en de beslissing om een bord te plaatsen. Het eerste gebeurt steeds door de minister. Het tweede niet.

Als een gemeente een C3 wil plaatsen op een bepaalde gemeenteweg, dan heeft ze daarvoor geen ministeriële goedkeuring nodig. Dat wordt dan beslist in het schepencollege.

Moet er echter een bord met toelating komen langs een bepaald jaagpad, dan gaat het dus om een afwijking op het scheepvaartreglement. Welnu, dat reglement is duidelijk: toelatingen moeten ministerieel gevalideerd worden. Voor iedere afwijking dus een aparte toelating.

En die zijn er vandaag natuurlijk niet. De waterbeheerder beslist eigenhandig. Of hoe de waterbeheerder het scheepvaartreglement ook niet meer naar de letter volgt.

En zo komen we bij de kern van de zaak: als het scheepvaartreglement al op zovele zaken totaal achterhaald is, waarom zouden we dan plots hameren op die maximumsnelheid die nu eenmaal indertijd gelegitimeerd was vanuit een specifieke behoefte. Een behoefte en toestand die er nu niet meer zijn.
En zo blijf je maar van ene tak op de andere springen. Het is nu eenmaal zo.

Plaatsingsvoorwaarden van verkeerstekens op openbare wegen of wegen met openbaar karakter is nog altijd een MB.
Dus men mag niet zomaar een verkeersbord plaatsen of laten plaatsen door de wegbeheerder indien men niet aan de voorwaarden van dat MB voldoet.

Jan van den Berghe
10 juni 2017, 09:09
En zo blijf je maar van ene tak op de andere springen. Het is nu eenmaal zo.

Ik zit nog altijd op dezelfde tak, hoor. Nl. die paragraaf waar er sprake is van ministeriële toelating om zich op het jaagpad te begeven. Die borden worden al lang niet meer geplaatst bij ministeriële toelating. De waterwegbeheerder beslist daar zelf over. Het is trouwens een verzelfstandigd overheidsbedrijf. Ook al een gegeven dat totaal geen plaats heeft in het scheepvaartreglement.

Er is eigenlijk maar één oplossing: net zoals aangekondigd werd om de wegcode te herschrijven en te stroomlijnen, zal dit uiteindelijk ook moeten worden aangepakt voor het scheepvaartreglement. Alleen zijn de waterwegbeheerders daar geen vragende partij van, omdat ze hun rechten op het jaagpad niet willen verliezen. Jaagpaden blijven naar de huidige wetgeving immers dienstwegen.

Micele
10 juni 2017, 09:12
Ik zit nog altijd op dezelfde tak, hoor. Nl. die paragraaf waar er sprake is van ministeriële toelating om zich op het jaagpad te begeven. Die borden worden al lang niet meer geplaatst bij ministeriële toelating. De waterwegbeheerder beslist daar zelf over. Het is trouwens een verzelfstandigd overheidsbedrijf. Ook al een gegeven dat totaal geen plaats heeft in het scheepvaartreglement.

Er is eigenlijk maar één oplossing: net zoals aangekondigd werd om de wegcode te herschrijven en te stroomlijnen, zal dit uiteindelijk ook moeten worden aangepakt voor het scheepvaartreglement. Alleen zijn de waterwegbeheerders daar geen vragende partij van, omdat ze hun rechten op het jaagpad niet willen verliezen. Jaagpaden blijven naar de huidige wetgeving immers dienstwegen.
Maar dat is toch allemaal evident dat dit moet gebeuren, al sinds 2004 wil men die hele wegcode en dito reglementen over het verkeer in een nieuwe duidelijke wegcode gieten, zoals de Nederlanders in 1990.

En voorlopig is het MB Plaatsingsvoorwaarden van verkeerstekens op openbare wegen of wegen met openbaar karakter nog altijd het geldige MB.
Dus men mag niet zomaar een verkeersbord plaatsen of laten plaatsen door eenderwelke wegbeheerder indien men niet aan de voorwaarden van dat MB voldoet.

11 OKTOBER 1976. - Ministerieel besluit houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.


Artikel 1. Algemene bepalingen

1.1. Alleen de verkeerstekens bepaald in het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer mogen gebruikt worden om de [B]weggebruikers de aanwijzingen te geven waarop zij betrekking hebben.

Het is verboden verkeerstekens voor andere doeleinden te gebruiken.

Jan van den Berghe
10 juni 2017, 09:15
En voorlopig is het MB Plaatsingsvoorwaarden van verkeerstekens op openbare wegen of wegen met openbaar karakter is nog altijd een MB.
Dus men mag niet zomaar een verkeersbord plaatsen of laten plaatsen door eenderwelke wegbeheerder indien men niet aan de voorwaarden van dat MB voldoet.

Naar het scheepvaartreglement moet iedere afwijking van de regel door de minister gevalideerd worden. U heeft het over iets totaal anders.

Micele
10 juni 2017, 09:17
Naar het scheepvaartreglement moet iedere afwijking van de regel door de minister gevalideerd worden. U heeft het over iets totaal anders.
Dan toon me toch aan dat dit niet zo is.

Jan van den Berghe
10 juni 2017, 09:21
Dan toon me toch aan dat dit niet zo is.

Dat heb ik aangetoond. De beslissing om een bord langs een gemeenteweg te plaatsen, behoort tot de bevoegdheid van een schepencollege/gemeenteraad.

Als er een afwijkend bord komt met een toelating langs een jaagpad, dan moet er voor dat bord een ministeriële toelating zijn. Speciaal voor dat bord. Het scheepvaartreglement stipuleert heel duidelijk dat afwijkingen steeds door een ministerieel schrijven gevalideerd moeten zijn.

Micele
10 juni 2017, 09:44
Dat heb ik aangetoond. De beslissing om een bord langs een gemeenteweg te plaatsen, behoort tot de bevoegdheid van een schepencollege/gemeenteraad.

Als er een afwijkend bord komt met een toelating langs een jaagpad, dan moet er voor dat bord een ministeriële toelating zijn. Speciaal voor dat bord. Het scheepvaartreglement stipuleert heel duidelijk dat afwijkingen steeds door een ministerieel schrijven gevalideerd moeten zijn.

Dan kan je me dat toch even citeren uit dat laatste bijgewerkte scheepvaartreglement, niet? Ik ga het voor jou niet zoeken.


Ik citeer dan verder even uit datzelfde reglement dat de minister geen toelating moet geven dat bepaalde weggebruikers op het jaagpad mogen, in elk geval lees ik het nergens onder 4., let op de indeling van de artikels:

http://www.itb-info.be/files/cms1/consolidatie%20wetgeving/algemeen-reglement-der-scheepvaartwegen-van-het-koninkrijk.pdf page 34

Art. 93.119 Gebruik van het jaagpad

1. Zonder toelating van de Minister van Openbare Werken, is het verboden:
a) met paarden die niet voor de jaagdienst gebruikt worden of met voertuigen te rijden op de dijken en
jaagpaden die geen openbare wegen zijn;

b) op de aanhorigheden der waterwegen, gelijk welke soort van vee te laten lopen of weiden.

2. Paarden en vee, zonder wachters bevonden, worden geschut op kosten van de overtreders.

3. De verbodsbepalingen van dit artikel zijn niet toepasselijk op de aangelanden der bevaarbare rivieren, die
op hun goederen alle rechten behouden, welke met de dienstbaarheid van jaagpad en voetpad
verenigbaar zijn.

4. Rijwielen, met of zonder motor, welke voldoen aan de voorwaarden voorzien in het koninklijk besluit van
1 februari 1934, houdende algemene verordening op de politie van het vervoer en van het verkeer, mogen op de aanhorigheden der bevaarbare waterwegen onder beheer van de Staat rijden, onder de volgende voorwaarden:

a) de wielrijders en de motorwielrijders moeten zich voegen naar de voorschriften der reglementen betreffende de waterwegen waarvan sprake;

b) snelheidswedstrijden zijn verboden;

c) de snelheid der voertuigen mag 30 kilometer per uur niet te boven gaan in het open veld. In de bebouwde kommen, bij het kruisen van wegen, op de sluisvallen, alsook in de nabijheid van bochten
waar het uitzicht belemmerd is, wordt de snelheid beperkt op 10 kilometer per uur;

d) bij het naderen van de personen en de gespannen dienende voor het jagen der schepen, moeten de wielrijder en de motorwielrijder derwijze uitwijken, dat zij de doorgang der scheepstrekkers of der
gespannen hoegenaamd niet hinderen; desnoods moeten zij van hun voertuig afstijgen; in alle geval mag de snelheid van het voertuig, op ten minste 50 meter afstand van de gespannen, 10 kilometer
per uur niet te boven gaan, en deze snelheid moet de motorwielrijder behouden tot op ten minste 20 meter voorbij het gespan;

e) in de nabijheid van de gespannen, is het streng verboden gebruik te maken van de uitlaatbuis der
motoren, van de hoorn, de tromp of elk ander middel dat de paarden zou kunnen doen schrikken;

f) toelating om te rijden wordt enkel verleend voor hetgeen betreft de politie door de Staat uitgeoefend
op de aanhorigheden der bevaarbare waterwegen en onverminderd de rechten van derden,
eigenaars der gronden waarop dienstbaarheid van jaagpad bestaat.

De beslissingen betrekkelijk de provinciale en gemeentelijke waters, zullen op het gelijkluidend advies de
belanghebbende provinciale of gemeentelijke besturen worden genomen.”
119 Koninklijk besluit dd. 7 september 1950.

Algemeen Reglement der Scheepvaartwegen van het Koninkrijk - bijgewerkt tot 09-03-2007
via http://www.itb-info.be/nl/gp_i-politie-en-vaarreglementen_253.aspx

Het bepaalde artikel van het KB van 1934 heb ik hier geciteerd:
http://forum.politics.be/showpost.php?p=8463780&postcount=137

offic link waar nog meer refertes staan:
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_loi/change_lg.pl?language=nl&la=N&cn=1935101530&table_name=wet

De schoofzak
10 juni 2017, 09:57
Schoof, we betalen de hoogste belastingen ter wereld, me dunkt dat we wel iets terug mogen eisen, niet??
infrastructuurwerken voor veilig verkeer, minder files e.d. lijken me een betere investering te zijn dan al de graaizitpenningen bvb ...

We mogen er iets voor terug eisen ?
Ja, dat klinkt mooi.
Maar hoe naïef.

Gij en ik gaan pas iets kunnen terug eisen, als de staatsschuld binnen de norm gedrongen zal geraken. En niet eer. Tot zolang zal het zijn als in het spreekwoord: pompen of verzuipen.

Helaas, maar dat is "onze" straf. Onze straf omdat we zolang op de verkeerde gestemd hebben.

.

De schoofzak
10 juni 2017, 10:00
Gewoon naleving van de verkeerswetgeving: max 30 (of 10) op jaagpad. Daar kan je toch niet tegen zijn?

Of gewoon gezond verstand.

Toen daar sprake was van max 30 per uur, was de eerste die een reactie gaf Sven Nys.
Die zei dat hij zich daar niet aan ging houden. Maar tegelijk dat hij wel altijd op die plaatsen ging trainen, als hij geen andere mensen ambeteerde.

.

Anna List
12 juni 2017, 07:30
Neen, hoor. Er staat in de wegcode heel duidelijk aangegeven waar je plaats is als fietser.

niet op een jaagpad.

De schoofzak
12 juni 2017, 07:37
Stop maar met zagen over welke wetgeving nu van kracht is op een jaagpad.
Noch de flikken, noch de mensen van waterige wegen hebben tijd en goesting om daar veel te controleren. En technische middelen, vb. om de snelheid van een fiets te meten, hebben ze ook al niet. Tenzij misschien dat ze van op 200 m zichtbaar zijn.

Het zal van gezond verstand moeten komen.
En als dat ontbreekt, van de uitspraak van de rechtbank, als er beslist moet worden wie in fout is na een ongeval waarbij iemand gekwetst geraakte.

.

fox
12 juni 2017, 08:51
Stop maar met zagen over welke wetgeving nu van kracht is op een jaagpad.
Noch de flikken, noch de mensen van waterige wegen hebben tijd en goesting om daar veel te controleren. En technische middelen, vb. om de snelheid van een fiets te meten, hebben ze ook al niet. Tenzij misschien dat ze van op 200 m zichtbaar zijn.

Het zal van gezond verstand moeten komen.
En als dat ontbreekt, van de uitspraak van de rechtbank, als er beslist moet worden wie in fout is na een ongeval waarbij iemand gekwetst geraakte.

.

En trouwens, bij mijn weten is het niet verplicht om een snelheidsmeter te hebben op je fiets. Hoe kan je dan als politie iemand verbaliseren die zijn eigen snelheid niet kan controleren?

Nu ja, heel die jaagpaddiscussie hier is weer te belachelijk voor woorden. De lettertjes van de wet zijn voor de meesten hier weer het allerbelangrijkste terwijl ze zelf nooit in de buurt van zo een jaagpad komen. Ik heb dit weekend een 40 km langs diverse jaagpaden gereden en heb daar niet het minste probleem gehad met tragere, snellere of verkeerd rijdende andere weggebruikers. Maar hey, discussieer gerust verder in deze non-discussie.

De schoofzak
12 juni 2017, 09:45
En trouwens, bij mijn weten is het niet verplicht om een snelheidsmeter te hebben op je fiets. Hoe kan je dan als politie iemand verbaliseren die zijn eigen snelheid niet kan controleren?

Nu ja, heel die jaagpaddiscussie hier is weer te belachelijk voor woorden. De lettertjes van de wet zijn voor de meesten hier weer het allerbelangrijkste terwijl ze zelf nooit in de buurt van zo een jaagpad komen. Ik heb dit weekend een 40 km langs diverse jaagpaden gereden en heb daar niet het minste probleem gehad met tragere, snellere of verkeerd rijdende andere weggebruikers. Maar hey, discussieer gerust verder in deze non-discussie.

Oei, daar had ik nog niet aan gedacht.
Vele elektrische fietsen hebben wel degelijk een schermpje met ook een snelheidsaanduiding. Daarnaast bestaan er nog de klassieke snelheidsmeters op fietsen.
En flikken kunnen die ijken.

Toch zie ik nog niet zo rap flikken in achtervolging per fiets gaan.
Want als ze dat fysiek aankunnen, dan zijn ze wel lid van een club van wielerterroristen ...

.

Anna List
12 juni 2017, 09:54
Oei, daar had ik nog niet aan gedacht.
Vele elektrische fietsen hebben wel degelijk een schermpje met ook een snelheidsaanduiding. Daarnaast bestaan er nog de klassieke snelheidsmeters op fietsen.
En flikken kunnen die ijken.

Toch zie ik nog niet zo rap flikken in achtervolging per fiets gaan.
Want als ze dat fysiek aankunnen, dan zijn ze wel lid van een club van wielerterroristen ...

.

en dan nog, 1 km zal die wielertoerist wel kunnen trekken aan 50 km per uur ... maar daarmee haal je zo'n speedelec niet in, tenzij je quasi gelijk vertrekt ... inhalen is een ander paar mouwen
en wat ga je dan doen eens je daarnaast fietst? zeggen dat je t geen 100m meer volhoudt? :-)

ps was jij t niet die hier onlangs iets schreef tegen veralgemeningen? ... zou je dan ook niet stoppen met dat woord wielerterroristen?

Eyjafjallajökull
12 juni 2017, 10:05
en wat ga je dan doen eens je daarnaast fietst? zeggen dat je t geen 100m meer volhoudt? :-)

:rofl:

Anna List
12 juni 2017, 10:40
:rofl:

mja t is toch waar zeker ?!

heb zo ne klojo van ne fietsmakker, t is dat een van mn beste vrienden is, anders fietste ik er nooit meer mee ... elke keer prijs ... "k ga nog een keer doortrekken hé Anna" zit ik in zijn wiel, zie ik mijn tellerke naar 40-45-50-54 gaan, en dan ga ik altijd los uit zijn wiel terwijl hij kop trekt en dat nog een km langer volhoudt ... zo frustrerend! heb al eens geprobeerd met een kleinere cassette vanachter, maar niks verschil ... puur krachtverschil en wattage/kg zeker? pffft ...
nog sjans dat ik m elk jaar eens een keer kan meepakken om wat cols te doen :-) dan kan m mij ni volgen de slappen tamzak! :D