PDA

View Full Version : Kunstmatige intelligentie behaalt hoogst mogelijke score in Ms. Pac-Man


dewanand
15 juni 2017, 19:38
nou nog even vijf jaar en de mensen hoeven niet meer te denken en ook niets meer te onthouden. Ook hun topografische kennis zal dan nulkommanul worden.

stelling:
als computers voor ons gaan denken dan deevolueren wij als hogere mensapen en uiteindelijk krijgen de robots de absolute macht en roeien ons dan uit.

zie onder: 1000 - nul voor de intelligente robots

------------------


Kunstmatige intelligentie behaalt hoogst mogelijke score in Ms. Pac-Man
Foto: Microsoft
Gepubliceerd: 15 juni 2017 15:12 Laatste update: 15 juni 2017 20:04

Een kunstmatige intelligentie heeft in het spel Ms. Pac-Man een score van 999.990 punten behaald. Nog geen enkele menselijke of kunstmatige speler is dat tot nu toe gelukt.

Dat meldt Microsoft op zijn website. 999.990 punten is de maximale score in het spel. De hoogste score die ooit door een mens behaald werd is volgens HighScore.com 266.330.

De kunstmatige intelligentie werd ontwikkeld door een team onder leiding van de Nederlandse wetenschapper Harm van Seijen. Hij werkt voor Maluuba, een maker van kunstmatige intelligentie die onlangs door Microsoft werd overgenomen.

Volgens Microsoft konden de onderzoekers de score behalen door het spel voor het systeem te verdelen in ruim 150 ‘agents’. Iedere agent werkte parallel aan de andere agents om Ms. Pac-Man te besturen. Zo kregen sommige agents een beloning wanneer ze een kers vonden in het spel, terwijl anderen zich bezighielden met het ontlopen van de geesten.

Vervolgens ontwikkelden de onderzoekers een top agent die suggesties van de rest aannam. Op basis daarvan besloot hij waar Ms. Pac-Man heen verplaatst moest worden.

http://www.nu.nl/internet/4771113/kunstmatige-intelligentie-behaalt-hoogst-mogelijke-score-in-ms-pac-man.html

Nr.10
15 juni 2017, 20:27
RL = Reinforcement Learning (https://en.wikipedia.org/wiki/Reinforcement_learning)
Is een deelgebied van ML = Machinaal Leren (https://en.wikipedia.org/wiki/Machine_learning)
De nieuwe methode van RL van Maluuba heet Hybrid Reward Architecture (HRA)
Hybrid Reward Architecture (HRA) Achieving super-human performance on Ms. Pac-Man (http://www.maluuba.com/blog/2017/6/14/hra)
Maluuba
14 jun 2017

Nr.10
15 juni 2017, 20:32
De kunstmatige intelligentie werd ontwikkeld door een team onder leiding van de Nederlandse wetenschapper Harm van Seijen. Hij werkt voor Maluuba, een maker van kunstmatige intelligentie die onlangs door Microsoft werd overgenomen.
Hybrid Reward Architecture for
Reinforcement Learning (https://static1.squarespace.com/static/58177ecc1b631bded320b56e/t/594050d7bf629a891ef31605/1497387537190/HRA_Maluuba.pdf)
onderzoekspaper
Microsoft Maluuba, Montreal, Canada
McGill University, Montreal, Canada
14 jun 2017