PDA

View Full Version : Volvo laat er geen gras over groeien...


Micele
5 juli 2017, 11:00
Alle nieuwe Volvo's vanaf 2019 minstens stekkerhybride.

Na Vorst met E-Audi nu ook Gent met E-Volvo.

Volvo gaat zoals Tesla, Audi enz... ook voor (tot) 100 kWh batterijpack...

Al 154 reacties...

https://www.youtube.com/watch?v=_eIaTikUXvQ

Gepubliceerd op 5 jul. 2017
The time for electrification has come. Volvo Cars is taking a bold step forward in moving its entire portfolio of vehicles into electrification, Between 2019 and 2021, Volvo Car Group will launch five pure electric models.

https://tweakers.net/nieuws/126757/vanaf-2019-krijgen-alle-nieuwe-volvo-modellen-een-elektromotor.html

Vanaf 2019 krijgen alle nieuwe Volvo-modellen een elektromotor

Door Joris Jansen, 5 juli 2017 154 reacties

Volvo heeft bekendgemaakt dat alle auto's die het bedrijf vanaf 2019 op de markt brengt, een elektromotor zullen hebben. De autofabrikant zegt hiermee een einde te maken aan de tijd dat zijn auto's enkel een verbrandingsmotor hadden.

De auto's die vanaf 2019 verschijnen, zullen volledig elektrisch aangedreven of zogenaamde plug-in-hybridemodellen zijn. Bij dat laatste type drijft een diesel- of benzinemotor de vooras aan en is op de achteras een elektromotor gemonteerd die direct de achterwielen aandrijft. Bestaande modellen met traditionele verbrandingsmotoren worden vanaf 2019 nog wel gemaakt, maar bij een eventuele upgrade van het model wordt er een elektromotor ingebouwd.

Volvo gaat tussen 2019 en 2021 vijf volledig elektrische auto's uitbrengen. Drie daarvan zijn Volvo-modellen; de andere twee zijn sportieve modellen afkomstig van Polestar, een tuningsbedrijf dat tot voor kort onderdeel was van Volvo. Meer details over de auto's zijn nog onbekend. Deze vijf volledig elektrisch aangedreven auto's worden aangevuld met een aantal plug-in-hybridemodellen.

De directeur van Volvo, Håkan Samuelsson, zegt dat de fabrikant hiermee inspeelt op de toenemende wens van de consument om elektrische auto's te rijden. Volvo heeft eerder het doel uitgesproken om in 2025 in totaal één miljoen elektrische auto's te hebben verkocht.

In maart maakte de ceo van de Amerikaanse tak van Volvo bekend dat de eerste volledig elektrisch aangedreven auto een actieradius van 400km krijgt. Hiervoor wordt volgens Volvo een accu tot 100kWh gebruikt. In de VS krijgt de auto, die in 2019 moet uitkomen, een startprijs tussen 35.000 en 45.000 dollar.

Dadeemelee
6 juli 2017, 15:18
Dat bericht is wel dubbelzinnig. Wat ze willen zeggen is dat er van elk model een 'elektrische' variant zal zijn. Hoeveel ze er gaan verkopen is een andere zaak.

Micele
6 juli 2017, 15:45
Dat bericht is wel dubbelzinnig. Wat ze willen zeggen is dat er van elk model een 'elektrische' variant zal zijn. Hoeveel ze er gaan verkopen is een andere zaak.
Wat ze gaan verkopen aan stekkerwagens hangt van de klanten en concurrentie af...

Het voornaamste dat ik onthou dat ze vanaf 2019 niets meer investeren in nieuwe pure fossiele wagens. Enkel in wagens die men kan opladen, dus in de regel enkel nog plugin-benzine-hybrides en pure E-wagens vanaf 2019.

Dat ze volledig stoppen met te investeren in (aangepaste) dieselmotoren hadden ze al in mei 2017 bekendgemaakt, hun huidige diesels euronorm 6c laten ze langzaam uitdoven, want ze gaan niet meer investeren om de toekomstige strengere Euronorm ? qua NOx nog te halen, wslk en dat hangt van de EU af, zal dat nog tot 2023 mogelijk zijn.

http://www.financialexpress.com/auto/car-news/volvo-to-completely-stop-developing-new-diesel-engines/672877/

Volvo to completely stop developing new diesel engines

Volvo is planning to introduce electric and hybrid vehicles that will compete with the Tesla Model 3.

By: FE Online | Published: May 17, 2017

Volvo Chief Executive Hakan Samuelsson said that Volvo will not develop any new diesel engines anymore. He attributed the decision to increasing cost of reducing emissions of nitrogen oxide for diesel engines. According to Reuters, Samuelsson told German's Frankfurter Allgemeine Zeitung in an interview, “From today's perspective, we will not develop any more new- generation diesel engines.”
Volvo will continue to develop the current diesel-powered models, which were introduced in 2013 to meet future emission standards. However, the costs of meeting the higher anti-pollution standards with a new engine will no longer be worth as the current generation engine will not be produced after 2023.
We also reported earlier, Volvo is considering to introduce electric and hybrid vehicles and for the same, the company is testing the Indian market conditions for compatibility and will also benefit from the rebates being planned by the Government of India. The company is expected to first introduce a pure electric model in 2019 that would compete with the Tesla Model 3.
Samuelsson further added, “We have to recognise that Tesla has managed to offer such a car for which people are lining up. In this area, there should also be space for us, with high quality and attractive design.” He also said that tighter emissions rules will make the diesel-engined cars pricier and it will make plug-in hybrid vehicles as an attractive alternative.

kelt
6 juli 2017, 16:10
Volvo positioneert zich al lang in het "hogere segment" (af en toe eens een klein modelletje nagelaten).Dat is exact het segment dat snelst zal "hybridiseren","electrificeren" zelfs.

Dat is exact het segment waar Tesla nu al aan het schieten is...Er zijn,evident,honderduizenden en honderduizenden klanten die bereid zijn de pegels neer te tellen voor een wagen zonder verbrandingsmotor.....

Voor al de rest van ons is het ondertussen twijfelen.WANNEER doe ik mijn 14 jaar oude dieseltje weg en voor wat.De catalogi van de wagens in ONS prijssegment (midden- en lagere klasse) blijven maar gevuld staan met oliederivaat-branders. :-(

Micele
6 juli 2017, 17:16
Volvo positioneert zich al lang in het "hogere segment" (af en toe eens een klein modelletje nagelaten).Dat is exact het segment dat snelst zal "hybridiseren","electrificeren" zelfs.

Dat is exact het segment waar Tesla nu al aan het schieten is...Er zijn,evident,honderduizenden en honderduizenden klanten die bereid zijn de pegels neer te tellen voor een wagen zonder verbrandingsmotor.....

Een Volvo in het hogere (+100k) segment? Naja nipt...

De duurste Volvo-reeks is de XC90 Momentum, een plug-in-hybride, een SUV vanaf 81k tem 124,5 k basisversies.
http://www.volvocars.com/nl-be/configurator/suv/xc90#filterHybrid

http://www.automobiledimension.com/photos/volvo-xc90-2015.jpg
Bis 7 Sitzer. Mit 5 Sitzer: 721 dm3

Een Tesla X begint vanaf 98,5k tot 169k basisversies.

http://www.automobiledimension.com/photos/tesla-model-x-2016.jpg
Bis 7 Sitzer. Mit 6 Sitzer: 2180 dm3

De duurste limousine van Volvo is de S90 Momentum, plug-in hybride tussen 71k en 75k basisversies

http://www.automobiledimension.com/photos/volvo-s90-2016.jpg
Kofferraumvolumen: 500 dm3

Een Tesla S limousine vanaf 82,5k tot 162,5k basisversies.

http://www.automobiledimension.com/photos/tesla-model-s-2013.jpg
Kofferraumvolumen: 895 dm3

De Tesla's vallen wat groter uit, vooral kofferruimte, maar daar zullen de toekomstige E-Volvo's ook meer volume bieden als ze de fossiele motor overboord smijten. ;-)

Ik zie Volvo eerder concurreren met het Model 3 en Y van Tesla, in die betere middenklasse heeft Volvo modellen genoeg, maar een pure E-wagen van Volvo zal sowieso een heel nieuw ontwerp/platform moeten worden, imho.

Voor al de rest van ons is het ondertussen twijfelen.WANNEER doe ik mijn 14 jaar oude dieseltje weg en voor wat.De catalogi van de wagens in ONS prijssegment (midden- en lagere klasse) blijven maar gevuld staan met oliederivaat-branders. :-(
Dat gaat niet meer lang duren, nog 1-2 jaar en je hebt keus op overschot, ( E-wagens met +300 km praktisch rijbereik)

Opel Ampera e, Tesla model 3, Nissan Leaf IDS, Hyundai Ionic EV-60, andere... mss Renault?

Tavek
6 juli 2017, 18:19
35-40k zal goed draaien voor lease.

Het lijkt me dat iedereen de e- wagen voor lease ontdekt.

kelt
10 augustus 2017, 19:47
Mogelijk heeft Mazda zonet,begin augustus 2017 de laatste generatie benzine-verbrandingsmotor voorgesteld...

De Japanners hebben blijkbaar een zeer harde noot gekraakt,ware het niet van de snel opkomende e-wagens dan zou men rustig van de "gouden graal" van de autotechniek kunnen spreken....
...ze zijn er in geslaagd een produktieklare benzinemotor te ontwikkelen die werkt als een diesel....dus zonder electrische ontsteking....

Net zoals diesels (en ondergetekende kan het weten) echt wel zuinig zijn vergeleken met hun vergelijkbare benzinebroertjes zouden ook deze nieuwe mazda zelfontbrandertjes weer wat verbruik,en uitstoot,afschaven.....



Nee,de oliederivatenbrandertjes zijn nog niet weg.....bijlange niet...
En Mazda zorgt er wel voor dat ze belangen in beide technologieen hebben...


In Europa,ondertussen,worden steeds gigantischer bedragen uitgegeven in het "herstellen" van eigenlijk fundamenteel verouderde wagens in plaats van onderzoek en ontwikkeling.....Ik vrees dat de technologie al gestopt was toen mijn huidig wagentje vervaardigd werd....in 2003....Dat krijg je als meer dan een decennium lang "aandeelhouderswaarde" de absolute voorrang krijgt...
Wat daarna kwam leek,dat blijkt wel,op technische "window-dressing"...

Mazda bijvoorbeeld is financieel eigenlijk maar in een triestige staat,en aandeelhouders zijn lange tijd een beetje een soort "financiele masochisten" geweest,maar kijk,ze hebben TECHNOLOGIE.....:-)

Micele
10 augustus 2017, 20:11
Mogelijk heeft Mazda zonet,begin augustus 2017 de laatste generatie benzine-verbrandingsmotor voorgesteld...

De Japanners hebben blijkbaar een zeer harde noot gekraakt,ware het niet van de snel opkomende e-wagens dan zou men rustig van de "gouden graal" van de autotechniek kunnen spreken....
...ze zijn er in geslaagd een produktieklare benzinemotor te ontwikkelen die werkt als een diesel....dus zonder electrische ontsteking....

Net zoals diesels (en ondergetekende kan het weten) echt wel zuinig zijn vergeleken met hun vergelijkbare benzinebroertjes zouden ook deze nieuwe mazda zelfontbrandertjes weer wat verbruik,en uitstoot,afschaven.....

Nee,de oliederivatenbrandertjes zijn nog niet weg.....bijlange niet...
En Mazda zorgt er wel voor dat ze belangen in beide technologieen hebben...

In Europa,ondertussen,worden steeds gigantischer bedragen uitgegeven in het "herstellen" van eigenlijk fundamenteel verouderde wagens in plaats van onderzoek en ontwikkeling.....Ik vrees dat de technologie al gestopt was toen mijn huidig wagentje vervaardigd werd....in 2003....Dat krijg je als meer dan een decennium lang "aandeelhouderswaarde" de absolute voorrang krijgt...
Wat daarna kwam leek,dat blijkt wel,op technische "window-dressing"...

Mazda bijvoorbeeld is financieel eigenlijk maar in een triestige staat,en aandeelhouders zijn lange tijd een beetje een soort "financiele masochisten" geweest,maar kijk,ze hebben TECHNOLOGIE.....:-)

Mazda heeft ook redelijk laat veel geld investeert in hun skyactiv motoren, benzine en diesel met dezelfde compressieverhouding... dat moet nog wat langer opbrengen... Mazda is überhaupt de laatste Japanner en uitzondering# die nog in diesels investeerde, alle andere hebben de dieselinvesteringen al een tijdje opgegeven:
https://www.welt.de/wirtschaft/article148700471/Toyota-laeutet-das-Ende-des-Diesel-Motors-ein.html
Die japanische Autoindustrie verabschiedet sich schrittweise vom Dieselantrieb. Toyota hat angekündigt, künftig keine neuen Dieselmotoren mehr zu entwickeln. Honda, Nissan und Mitsubishi erklärten, die Entwicklungsstrategie ihrer Pkw-Flotten auf vollkommen schadstofffreie Modelle auszurichten – also in Zukunft ganz auf Autos mit Verbrennungsmotoren verzichten zu wollen.

Einzige #Ausnahme ist der Hersteller Mazda, der allerdings häufig und erfolgreich Sonderwege geht. Doch auch Mazda will sein Modell 6 nicht wie geplant als Dieselvariante auf den US-Markt bringen. „Wir haben dieses Projekt vorerst *zurückgestellt“, sagte ein Sprecher.

Maar Mazda heeft alvast een deal met Toyota in de USA E-wagens te bouwen:
https://www.washingtonpost.com/news/wonk/wp/2017/08/04/toyota-and-mazda-to-build-1-6-billion-plant-in-u-s-and-partner-on-electric-cars/?utm_term=.0500ae412fec

Want Mazda krijgt zijn skyactiv-diesel "niet meer *kwijt" in de USA..., enkel de benzineversie.
https://www.mazdausa.com/why-mazda/skyactiv
By pushing the limits of internal combustion, the SKYACTIV®-G 2.0L and 2.5L gasoline engines deliver much greater fuel efficiency.
only gasoline...

Gipsy
10 augustus 2017, 20:57
Mogelijk heeft Mazda zonet,begin augustus 2017 de laatste generatie benzine-verbrandingsmotor voorgesteld...

De Japanners hebben blijkbaar een zeer harde noot gekraakt,ware het niet van de snel opkomende e-wagens dan zou men rustig van de "gouden graal" van de autotechniek kunnen spreken....
...ze zijn er in geslaagd een produktieklare benzinemotor te ontwikkelen die werkt als een diesel....dus zonder electrische ontsteking....

Net zoals diesels (en ondergetekende kan het weten) echt wel zuinig zijn vergeleken met hun vergelijkbare benzinebroertjes zouden ook deze nieuwe mazda zelfontbrandertjes weer wat verbruik,en uitstoot,afschaven.....



Nee,de oliederivatenbrandertjes zijn nog niet weg.....bijlange niet...
En Mazda zorgt er wel voor dat ze belangen in beide technologieen hebben...


In Europa,ondertussen,worden steeds gigantischer bedragen uitgegeven in het "herstellen" van eigenlijk fundamenteel verouderde wagens in plaats van onderzoek en ontwikkeling.....Ik vrees dat de technologie al gestopt was toen mijn huidig wagentje vervaardigd werd....in 2003....Dat krijg je als meer dan een decennium lang "aandeelhouderswaarde" de absolute voorrang krijgt...
Wat daarna kwam leek,dat blijkt wel,op technische "window-dressing"...

Mazda bijvoorbeeld is financieel eigenlijk maar in een triestige staat,en aandeelhouders zijn lange tijd een beetje een soort "financiele masochisten" geweest,maar kijk,ze hebben TECHNOLOGIE.....:-)

Nogmaals die "snel opkomende" e cars zijn met een immense korrel zout te nemen. Amper 0.2 procent van wat nu uit de fabrieken rolt. Kwestie van lawaai maken ok, dan is het 99 procent.

Micele
10 augustus 2017, 21:32
Mazda bijvoorbeeld is financieel eigenlijk maar in een triestige staat,en aandeelhouders zijn lange tijd een beetje een soort "financiele masochisten" geweest,maar kijk,ze hebben TECHNOLOGIE.....:-)
Indien ze de HCCI-techniek werkelijk serierijp maken, proficiat. Skyactiv-X genoemd.
Dat zou een kaakslag betekenen voor de dikke constructeurs die het probeerden. En de diesel is dan nog sneller uitgeteld.

https://automotive-werkplaats.nl/nieuws/laatste-nieuws/techniek/19193-mazda-past-dieseltechniek-toe-in-nieuwe-benzinemotoren

De schoofzak
11 augustus 2017, 09:58
Dat bericht is wel dubbelzinnig. Wat ze willen zeggen is dat er van elk model een 'elektrische' variant zal zijn. Hoeveel ze er gaan verkopen is een andere zaak.

Dat is niet dubbelzinnig, dat lijkt me de normaalste zaak van de wereld.

Dadeemelee
11 augustus 2017, 10:00
Dat is niet dubbelzinnig, dat lijkt me de normaalste zaak van de wereld.

Niet dubbelzinnig? Hoe lees jij dit:

https://tweakers.net/nieuws/126757/vanaf-2019-krijgen-alle-nieuwe-volvo-modellen-een-elektromotor.html

Volvo heeft bekendgemaakt dat alle auto's die het bedrijf vanaf 2019 op de markt brengt, een elektromotor zullen hebben.

dpg
11 augustus 2017, 11:52
Volvo heeft bekendgemaakt dat alle auto's die het bedrijf vanaf 2019 op de markt brengt, een elektromotor zullen hebben.

Een mild-hybride met een batterij van 48Volt valt daar ook onder.



Veel goed nieuws show om niks dus gezien de andere afnemers van de PSA-Ford motoren dat ook al doen of van plan waren.

Otherwise
11 augustus 2017, 11:55
En wie en hoe gaat men de elektriek maken voor al die elektrieke vehikels? Met fossiele brandstoffen na de uitstap uit kernenergie? Zal een mooi smeerboeltje worden... Of enige honderden miljoenen zonnepanelen?

Tavek
11 augustus 2017, 12:27
En wie en hoe gaat men de elektriek maken voor al die elektrieke vehikels? Met fossiele brandstoffen na de uitstap uit kernenergie? Zal een mooi smeerboeltje worden... Of enige honderden miljoenen zonnepanelen?

Zeker dat je geen Trump aanhanger bent ?

Die blijven ook hardnekkig geloven in leugens ook al wordt het tegendeel bewezen.

Otherwise
11 augustus 2017, 12:43
Mijnheer Tavek,

Heb ik iets gezegd over Trump?
Hoeveel energie verbruiken alle belgische auto's op jaarbasis en hoeveel zonnepanelen heb je nodig mocht je deze energie fotovoltaisch willen leveren? Zoek dat eens op Wikipedia of zoniet op een bron die jij vertrouwt.


Je gaat straks nog zeggen dat er geen CO2 uitgestoten wordt om electriek te produceren, zeker als het om elektriek gaat voor een Tesla wagen....

Tavek
11 augustus 2017, 12:51
Mijnheer Tavek,

Heb ik iets gezegd over Trump?
Hoeveel energie verbruiken alle belgische auto's op jaarbasis en hoeveel zonnepanelen heb je nodig mocht je deze energie fotovoltaisch willen leveren? Zoek dat eens op Wikipedia of zoniet op een bron die jij vertrouwt.


Je gaat straks nog zeggen dat er geen CO2 uitgestoten wordt om electriek te produceren, zeker als het om elektriek gaat voor een Tesla wagen....

Die berekening is reeds gedaan.

Ook door anderen:

Volgende gegevens zijn nodig om een relatief goed antwoord te bepalen: 1) Hoeveel wagens rijden er in België? (vrachtwagens rekenen we hier niet bij) 2) Hoeveel kilometers rijdt een gemiddelde wagen? 3) Wat is het gemiddelde elektrisch verbruik van een elektrische wagen per kilometer?

1: In augustus 2016 waren er exact 5.712.061 wagens in België waarvan 4.736 met elektrische motor. Mits een interpolatie van de jaarlijkse stijging van het aantal wagens zouden er nu ongeveer 5.800.000 wagens rondrijden in België.
2: In 2015 reed een Belg gemiddeld 15.151 km/jaar. Mits een interpolatie van de jaarlijkse lichte daling zou een auto gemiddeld 15.000 km/jaar rijden in België.
3: Een gemiddelde elektische wagen verbruikt 0,15 kWh per kilometer. Het is echter niet evident om dit gemiddelde verbruik vast te leggen daar er nog heel wat evolutie is bij de verschillende types van elektrische wagens.

Dan kunnen we stellen dat er 5.800.000 x 15.000 x 0,15 = 13.050.000.000 kWh nodig is aan elektricteit om nu alle wagens elektrisch te laten rijden in Belgie. Dit komt overeen met 13.050 gigawattuur (GWh) of 13 terawattuur (TWh).

Momenteel kan er in België ongeveer 85 TWh elektriciteitsenergie voorzien worden via onze eigen centrales. Om dus alle wagens elektrisch te kunnen laten rijden zou onze elektriciteitsvoorziening met 15% moeten stijgen. Dit is ongeveer 1,5 extra kerncentrale, of als we dit met hernieuwbare energie willen doen, dan zou deze met 240% moeten stijgen, wetende dat er momenteel 9,3 TWh via hernieuwbare energie elektriciteit opgewekt wordt in België. Met dus 2,4 keer zoveel windmolens en zonnepanelen en biomassa moeten we er geraken ... en als je het enkel via windmolens zou willen bereiken, dan heb je er 6x meer nodig ... als je het enkel via zonnepanelen zou willen bereiken, dan heb je er 10x meer nodig.

Tel eens de olie import in BE uit en die kerncentrale of windmoles of zonnepanelen zijn snel gezet hoor.

Otherwise
11 augustus 2017, 14:13
Die berekening is reeds gedaan.

Ook door anderen:


Tel eens de olie import in BE uit en die kerncentrale of windmoles of zonnepanelen zijn snel gezet hoor.

Daar ga je weer: je vergat weer rekening te houden met de distributieverliezen en de gelijkrichtverliezen.

Even volgende berekening:
Er zijn 5.7M autos die elk 15 000 km rijden.
Laat ons even aannemen dat het gemiddeld verbruik 5L diesel/100 km is.

Er wordt aan energie verbruikt op jaarbasis: 5.7 x1E6 x 1.5 x 1E4 x 5 x 1E-2=4 E9 liter diesel elk wegend 0.85 kg of 3.5E9 kg diesel of het energetisch equivalent ervan aan benzine of electriek of gas.

Uit elk kg wordt er ongeveer 10 kWh gehaald

3.5 E9 x 10E3= 3.5E13Wh =35TWh ipv jouw zeer zwaar onderschatte 13 TWh


Om 35 TWh op te wekken middels made in China 250 Wp-polykristallijne paneeltjes heb je ongeveer volgende hoeveelheid panelen nodig:

1 paneel van 250Wp produceert per jaar 250 x 24 x 365 x 0.08= 175 200 Wh.

35TWh/( 175 200 Wh)=199,7 Miljoen.
Om het electrische equivalent van het huidige wagenpark van elektrisch energie te voorzien heb je een kleine 200 Miljoen zonnepanelen van 250Wp elk nodig, of een 35 panelen per wagen.
Aan 2Euro/Wp geinstalleerd komt dit neer op 500 euro/paneel, of 100Miljard investering in zonnepanelen voor het volledige wagenpark.
Of 17500 euro/wagen.

In 2016 is er 41.2TWh nucleair geproduceerd geweest in Belgie, door een totaal geinstalleerd vermogen van iets minder dan 6 GW.

Je zou dus ongeveer 5 grote eenheden van het kaliber Doel 3 -, 4 of Tihange 1,2 of 3 nodig hebben om het belgische wagenpark nucleair aan te drijven.
De investering in zulks een eenheid op 3 Miljard euro schattend, ziet men in dat dit de goedkoopste manier is. Veel goedkoper in investering dan zonnepanelen (15 Miljard tegenover 100 Miljard), makkelijker te onderhouden en vooral zelf te bouwen en niet te importeren vanuit China.

Dit is het punt dat ik wou maken: hoe kan je electrische wagens promoten zonder een visie te hebben hoe proper en economisch electriciteit te produceren?

brother paul
11 augustus 2017, 14:39
leve Mazda
https://www.dieselnet.com/news/2017/08mazda.php

Dadeemelee
11 augustus 2017, 15:01
leve Mazda
https://www.dieselnet.com/news/2017/08mazda.php

Het zat eraan te komen: hun diesel was eigenlijk een al een halve benzinemotor.

Henri1
11 augustus 2017, 15:17
Alle nieuwe Volvo's vanaf 2019 minstens stekkerhybride.

Na Vorst met E-Audi nu ook Gent met E-Volvo.

Volvo gaat zoals Tesla, Audi enz... ook voor (tot) 100 kWh batterijpack...

Al 154 reacties...

En wie gaat dat als consument kunnen betalen ?

Another Jack
11 augustus 2017, 15:33
35-40k zal goed draaien voor lease.

Het lijkt me dat iedereen de e- wagen voor lease ontdekt.

Iedereen?

Another Jack
11 augustus 2017, 15:34
En wie gaat dat als consument kunnen betalen ?

Meer dan 80% van de verkochte Volvo's zijn leasingwagens....

reservespeler
11 augustus 2017, 18:47
Meer dan 80% van de verkochte Volvo's zijn leasingwagens....

En wie koopt die dan?

Dadeemelee
11 augustus 2017, 18:50
En wie koopt die dan?

Het wordt stilaan onbetaalbaar. De belastingsaftrek is dacht ik gedaald van 120 naar 100% en als er teveel elektrische leasewagens zijn gaat dat verder dalen.

De schoofzak
11 augustus 2017, 19:10
En wie gaat dat als consument kunnen betalen ?

Koken kost geld.
In dit geval is koken rondrijden zonder al teveel vervuilen.

Een oude gebuur destijds maakte van zijn oren toen hij een nieuwe auto ging kopen: hij wou een model zonder veiligheidsgordels. Hij reed al tientallen jaren zonder en moest die dingen niet hebben.
Hij heeft toch betaald hoor. En na een boete, deed hij de gordel zelfs om.

kelt
11 augustus 2017, 20:59
Wat een grote "faal" lijkt te worden is CNG ,of eventueel een terugkeer van LPG (dat ongeveer 30 jaar geleden de weg voorwaarts leek te worden).


Te vrezen valt dat autofabrikanten en brandstofdistributeurs gewoon een beetje naar elkaar zitten te kijken in plaats van spijkers met koppen slaan...Hier in Vlaanderen zijn het een paar onafhankelijke distributeurs die het in hun eigen tankstations aanbieden en dat is het...Electrische laadpalen zullen straks talrijker zijn....


Maar.....eigenlijk....het schiet ook niet echt op met electrische laadpalen,en het ontplooien van "universele "snellader"-technologie.


Tesamen met het ,onvermijdelijke-,terugdraaien van staatssteun voor privé-vervoersmiddelen in het algemeen kan dit wel eens de achilleshiel betekenen voor de e-car....

Hier in Europa kijkt iedereen te veel naar de staat om iets gedaan te krijgen...dan kun je evengoed in de zon kijken en verwonderd zijn dat je blind bent voor wat elders gebeurt.....:|

Tavek
11 augustus 2017, 22:26
Iedereen?

Volvo, Audi, Tesla Model 3...dat zijn allemaal wagens die in het segment typische middenkader leasewagen zitten.

Tavek
11 augustus 2017, 22:27
Het wordt stilaan onbetaalbaar. De belastingsaftrek is dacht ik gedaald van 120 naar 100% en als er teveel elektrische leasewagens zijn gaat dat verder dalen.

Met audi vorst en volvo gent zie ik dat nog niet zo snel gebeuren. Die zullen wel lobbyen.

Tavek
11 augustus 2017, 22:28
De kans is groot dat over een paar jaar er geen ICE wagens meer worden gemaakt in Belgie....

Tavek
11 augustus 2017, 22:31
Wat een grote "faal" lijkt te worden is CNG ,of eventueel een terugkeer van LPG (dat ongeveer 30 jaar geleden de weg voorwaarts leek te worden).


Te vrezen valt dat autofabrikanten en brandstofdistributeurs gewoon een beetje naar elkaar zitten te kijken in plaats van spijkers met koppen slaan...Hier in Vlaanderen zijn het een paar onafhankelijke distributeurs die het in hun eigen tankstations aanbieden en dat is het...Electrische laadpalen zullen straks talrijker zijn....


Maar.....eigenlijk....het schiet ook niet echt op met electrische laadpalen,en het ontplooien van "universele "snellader"-technologie.


Tesamen met het ,onvermijdelijke-,terugdraaien van staatssteun voor privé-vervoersmiddelen in het algemeen kan dit wel eens de achilleshiel betekenen voor de e-car....

Hier in Europa kijkt iedereen te veel naar de staat om iets gedaan te krijgen...dan kun je evengoed in de zon kijken en verwonderd zijn dat je blind bent voor wat elders gebeurt.....:|

China en de VS zullen het voortouw nemen.

In de VS heb je nu eenmaal, zeker in Californie, een leger software engineers etc...in silicon valley en omstreken die met salarissen van tussen de 150 en 300k per jaar gemakkelijk Teslas kunnen kopen.

En techmannen hebben nu eenmaal graag tech....

Dadeemelee
11 augustus 2017, 22:34
Met audi vorst en volvo gent zie ik dat nog niet zo snel gebeuren. Die zullen wel lobbyen.

Lease wagens kosten ons allen 3 miljard per jaar.

Another Jack
11 augustus 2017, 23:02
En wie koopt die dan?

Nieuw, vooral leasing zoals ik al zei.
Soms een wat meer bemiddelde particulier.

dpg
12 augustus 2017, 08:08
Met audi vorst en volvo gent zie ik dat nog niet zo snel gebeuren. Die zullen wel lobbyen.

Alsof de Belgische markt ook maar van enig belang is voor beide fabrieken.

Micele
12 augustus 2017, 09:28
Alsof de Belgische markt ook maar van enig belang is voor beide fabrieken.
Onbelangrijk zou ik BE nu ook niet noemen.
Volvo heeft hier 3-4 % marktaandeel, en Audi zelfs ~ 6,5 %

http://autotijd.be/verkoopcijfers/audi

Audi verkoopt dus relatief beter in BE dan in Europa, waar het ca. 1% minder is

http://autotijd.be/verkoopcijfers/europa/audi

De schoofzak
12 augustus 2017, 11:51
Lease wagens kosten ons allen 3 miljard per jaar.

Dat is een verkeerde voorstelling van zaken.
Die 3 miljard zijn gewoonweg loon. Loon aan die werknemers waarvan de werkgever denkt dat hij die moet in de watten leggen omdat hij het waard is.

De schoofzak
12 augustus 2017, 11:56
In ieder geval, de omslag naar voornamelijk elektrische wagens gaat er komen.

Optimisten zeggen dat het er vlugger gaat zijn dan we denken, en pessimisten het omgekeerde.

De markt, gecorrigeerd door de overheid, zal het ritme bepalen.
Optimisten zullen zeggen: durvende en ondernemende overheid; pessimisten: bange, logge overheid ... bla bla ...

Correctie door de overheid: als ze het niet geforceerd goedkoper maken, (en fossiele nog meer geforceerd duurder) dan zal het wat langer duren.

Otherwise
15 augustus 2017, 20:10
En wie zijn er de slimsten van gans het steek eens een electromotor in je auto om de CO2 uitstoot te beperken gebeuren: de chinese eigenaar die de winsten gaan opstrijken van het gelobby bij de EU, van het denkwerk van europese ingenieurs en van al wat tot electrificatie van wagens heeft geleid...

Gipsy
15 augustus 2017, 20:25
Dat is een verkeerde voorstelling van zaken.
Die 3 miljard zijn gewoonweg loon. Loon aan die werknemers waarvan de werkgever denkt dat hij die moet in de watten leggen omdat hij het waard is.

Ik vind dat die aberratie moet stoppen. Om de belachelijk hoge loonlast boven het netto loon te verzachten heeft men de "bedrijfswagen" uitgevonden als "extra" loon. Ik vind het normaal dat techniekers of vertegenwoordigers die de baan voor hun bedrijf op moeten daar voor in aanmerking komen maar niet een werknemer die de ganse dag achter de band staat of op het bureel werkt. Dat men dit gelul van "bedrijfswagen" stopt en eventueel die mensen hun netto loon verhoogt met minder loonlast belasting ipv deze idiote poespas.

Micele
15 augustus 2017, 20:43
En wie zijn er de slimsten van gans het steek eens een electromotor in je auto om de CO2 uitstoot te beperken gebeuren: de chinese eigenaar die de winsten gaan opstrijken van het gelobby bij de EU, van het denkwerk van europese ingenieurs en van al wat tot electrificatie van wagens heeft geleid...
Bron? Hoeveel is de winst al? :roll:

Micele
15 augustus 2017, 20:49
leve Mazda
https://www.dieselnet.com/news/2017/08mazda.php
En hoeveel stuks zijn er al gebouwd? Prijs?

Otherwise
16 augustus 2017, 19:28
Bron? Hoeveel is de winst al? :roll:

Ik bedoel: wij zitten hier vanalles te zeggen, maar het zijn de chinezen die de plak zwaaien bij Volvo. Zij gaan de europese ingenieurs gebruiken om electrische wagens te ontwikkelen, voor voornamelijk de chinese markt...

Micele
16 augustus 2017, 19:37
Ik bedoel: wij zitten hier vanalles te zeggen, maar het zijn de chinezen die de plak zwaaien bij Volvo. Zij gaan de europese ingenieurs gebruiken om electrische wagens te ontwikkelen, voor voornamelijk de chinese markt...
Wie zegt dat? Chinezen genoeg die hun eigen wagens voor China bouwen hoor.

Hoeveel is het marktaandeel van Volvo op de Chinese plug-in markt?

Of is een Geely Emgrand of Dorsett EV een Volvo? :roll:

Hieronder je "Chinese Volvo" anno 2017, ...:
https://i2.wp.com/cleantechnica.com/files/2017/01/Geely-Emgrand-EV-570x380.jpg?zoom=1.5&fit=570%2C570&ssl=1

Geely staat plots in december bovenaan ja, denk je dat die door Volvo ingenieurs gebouwd zijn? Dat moet je me toch even een geloofwaardige bron geven.

https://evobsession.com/china-electric-car-sales-byd-wins-2016-geely-emgrand-ev-wins-december/

#1 – Geely Emgrand EV: Geely, one of the largest carmakers in China, owner of Volvo and LTI (the iconic black cab from London), joined the EV bandwagon this year by bringing the Emgrand EV to market. The Emgrand EV is an electric conversion of its successful middle-of-the-road sedan. Last month, it was the most successful it or any other electric car has been to date, with a massive 6,023 registrations, a new all-time record for a single model in China. That gave the model its first “best seller” title.

With okay looks and good-but-not-outstanding specs (127 hp, 0–100 km/h in 9.9 seconds, 253 kms range from a 45 kWh lithium battery), Geely is betting on making a good first entry into the market and stealing sales from BYD and BAIC sedans while the more export-oriented Lynk & Co plug-ins do not arrive.

Dat de Chinezen van Geely gebruik maken van de knowhow van Volvo, ze hebben tenslotte Volvo van Ford gekocht in 2010, is logisch. Ook van de "gelicenseerde technologieën" volgens wiki: https://nl.wikipedia.org/wiki/Geely

Als de Chinezen het "voor te zeggen hebben bij Volvo" waarom willen ze dan een Geely op de Europese markt brengen? (al een paar maal mislukt)

Kijk als een Geely als 2 druppels op een Volvo gaat lijken dan zitten de Volvo ingenieurs er wslk tussen:

Dit is geen Geely ;-)
http://cdn2.autoexpress.co.uk/sites/autoexpressuk/files/styles/gallery_adv/public/2017/03/_1800181.jpg?itok=TJ9Ynx50

Dat Volvo en Geely hetzelfde platform gaan hebben om kosten te besparen wilt natuurlijk niet veel zeggen...
http://www.autoexpress.co.uk/emgrand/ev/96232/emgrand-ev-2016-review

Otherwise
17 augustus 2017, 21:14
Uiteraard gaan de eigenaars van Geely geen Volvo bouwen en deze Geely noemen. Wat ze wel gaan doen is een Geely bouwen en deze Volvo noemen, om een hogere prijs te kunnen vragen voor wat feitelijk een Geely is en als Volvo verkocht wordt: prijsdifferentiatie noemt men dat. En ,het is veelal goedkoper van gelijke kwaliteit te maken dan goedkopere van slechtere kwaliteit en tegelijkertijd duurdere van betere kwaliteit. De namen Volvo en Geely zullen gebruikt worden voor prijsdifferentiatie, maar de feitelijke kwaliteit van beide zal heel gelijkaardig zijn.

Micele
17 augustus 2017, 21:31
Uiteraard gaan de eigenaars van Geely geen Volvo bouwen en deze Geely noemen. Wat ze wel gaan doen is een Geely bouwen en deze Volvo noemen, om een hogere prijs te kunnen vragen voor wat feitelijk een Geely is en als Volvo verkocht wordt: prijsdifferentiatie noemt men dat. En ,het is veelal goedkoper van gelijke kwaliteit te maken dan goedkopere van slechtere kwaliteit en tegelijkertijd duurdere van betere kwaliteit. De namen Volvo en Geely zullen gebruikt worden voor prijsdifferentiatie, maar de feitelijke kwaliteit van beide zal heel gelijkaardig zijn.
Dat zal de klant wel snel genoeg opmerken neem ik aan...

Blijkbaar worden er al Volvo's in China gemaakt en via het spoor tot.... in Zeebrugge... namelijk Volvo S90 made in Daqing, China... 20 dagen is die containertrein onderweg.

https://www.portofzeebrugge.be/en/news-events/first-arrival-china-europe-railway-volvo-cars-daqing-zeebrugge

On Friday June 30th 2017, the port of Zeebrugge receives the first Volvo Cars train from the Chinese province of Heilongjiang. This first train marks the official start of the ‘New Silk Road’, the rail connection between Heilongjiang and Zeebrugge with 4 to 6 departures per week.

The first train arrives at the Wielingendok in the outer port of Zeebrugge. The “China Europe Railway Heilongjiang-Zeebrugge” railway is scheduled to have over 300 departures from Heilongjiang annually. Each train carries approximately 176 containerized VOLVO S90 vehicles from the Geely assembly plant in Daqing to Zeebrugge for further distribution. The vehicles are loaded in containers, carrying three vehicles each. The train is only 20 days en route via Russia, Belarus, Poland and Germany.

The port of Zeebrugge’s rail partner for the New Silk Road Heilongjiang-Zeebrugge connection is the Chinese Changjiu Logistics Group. A Memorandum of Understanding between the port of Zeebrugge and Changjiu Logistics Group for the launch of the China Europe Railway was signed the 2nd of June.

Annually, the Volvo Cars trains will bring about 30,000 – 40,000 new VOLVO vehicles to Zeebrugge.

Otherwise
17 augustus 2017, 21:45
Hoeveel kost een transport van een auto van china naar Antwerpen per car carrier? Ik schat minder dan 100 euro/stuk, of 2.5 werkuren aan de gemiddelde belgische uurloonkost.

Otherwise
17 augustus 2017, 21:47
Dat zal de klant wel snel genoeg opmerken neem ik aan...

Blijkbaar worden er al Volvo's in China gemaakt en via het spoor tot.... in Zeebrugge... namelijk Volvo S90 made in Daqing, China... 20 dagen is die containertrein onderweg.

Eens de productie in china genoeg op gang zal zijn om volledige car carriers te vullen,zal het transport per schip gebeuren.

Micele
17 augustus 2017, 23:55
Eens de productie in china genoeg op gang zal zijn om volledige car carriers te vullen,zal het transport per schip gebeuren.
Denk ik ook, want het aantal dat die trein op één jaar transporteert daar is 1 grote carrier-overtocht (*Globe) al voldoende voor ca. 50% meer auto's.
* https://nl.wikipedia.org/wiki/CSCL_Globe_(schip,_2014)

Micele
7 september 2017, 18:44
Jaguar Land Rover gaat elk model vanaf 2020 ook electrisch aanbieden, of tenminste benzine-hybride. Pure benzines zullen natuurlijk ook nog bestaan.

https://www.theguardian.com/business/2017/sep/07/jaguar-land-rover-electric-hybrid-cars-2020
Thursday 7 September 2017

Jaguar Land Rover to make only electric or hybrid cars from 2020

Carmaker follows Volvo in spelling an end for petrol or diesel-only cars, despite not making any electric vehicles at present

Jaguar Land Rover has become the latest large carmaker to say it will stop launching new models solely powered by internal combustion engines, two months after Volvo pledged to do so.

The UK-based manufacturer promised that all new models from 2020 will be fully electric or hybrid, a year later than Volvo’s target, but a big step beyond its unveiling last November of a single electric concept car.

The plan comes after the Scottish government said it would phase out the need for petrol and diesel cars by 2032, eight years earlier than the UK and French targets of banning sales of new cars with internal combustion engines.

Dr Ralf Speth, JLR’s chief executive, said: “Every new Jaguar Land Rover model line will be electrified from 2020, giving our customers even more choice.”
...

Andere merken idem, of enkele jaren later, bvb BMW pakweg vanaf 2025:

BMW, which has sold 8,000 electric cars in the UK, said on Thursday that it plans to have 25 electrified vehicles on sale by 2025, a dozen of which would be fully electric. The German carmaker boasted that the models would have a range of up to 435 miles, more than double the range of most current electric vehicles.

Gewen er maar aan, ooit zullen er enkel maar electrische aandrijvingen zijn.

Daarnaast nog de mooie oldtimers benzines, diesels zie ik niet echt als oldtimer behouden blijven...

Jaguar heeft alvast één iconische Type E omgebouwd naar full-E wagen met 220 kW motor en 40 kWh accupack, ai ai heiligschennis zeker? ;-)

https://electrek.co/2017/09/07/jaguar-electric-car-plans-e-type/
Jaguar will add electric powertrains to all new cars by 2020, unveils electric E-Type and ‘2040’ concept
Fred Lambert - Sep. 7th 2017
...

That’s just like Volvo’s announcement. They are not going away with gas-powered cars but only introducing new models with electric powertrains starting in 2020. They will basically be adding electric powertrains to all new car lines.

It’s a significant announcement, but not as important as some headlines would lead you to believe.

In order to give a glimpse at Jaguar’s electric future, which will start with the all-electric I-Pace crossover next year, the automaker actually electrified a vehicle of the past: a 1968 Series 1.5 Jaguar E-type Roadster.

They converted the iconic vehicle to electric propulsion with a 40kWh battery that enables a ‘real world’ range of 270km (about 170 miles), according to the company.

“An electric powertrain developing 220kW has been specially designed for the E-type Zero. Its lithium-ion battery pack has the same dimensions, and similar weight, to the XK six-cylinder engine used in the original E-type. The experts responsible for developing the electric powertrain have ensured it will be placed in precisely the same location as the XK engine. The electric motor (and reduction gear) lies just behind the battery pack, in the same location as the E-type’s gearbox. A new propshaft sends power to a carry-over differential and final drive. Total weight is 46kg lower than the original E-type.”

Here are a few pictures of what was updated to allow the electric conversion:

https://electrek.files.wordpress.com/2017/09/jagetypezerocm13233070917-resize-1024x682.jpg?quality=82&strip=all&w=650&h=433&zoom=2
https://electrek.files.wordpress.com/2017/09/jagetypezerocm13547070917-resize-1024x682.jpg?quality=82&strip=all&w=342&h=228&zoom=2https://electrek.files.wordpress.com/2017/09/jagetypezerocm13479070917-resize-1024x682.jpg?quality=82&strip=all&w=996&h=664&zoom=2

The show car, now dubbed ‘E-type Zero’, is making its world debut during Jaguar Land Rover Tech Fest at Central Saint Martins, University of the Arts from 8-10 September.

Here’s a quick video about the car:
https://www.youtube.com/watch?v=PnPArmzTSjw