PDA

View Full Version : Tesla model 3 de doorbraak van electrische mobiliteit...


Pagina's : [1] 2

Micele
23 juli 2017, 12:38
meent Wirtschaftsprofessor en Automobil-Papst Ferdinand Dudenhöffer:
https://www.srf.ch/news/wirtschaft/elon-musk-ist-vielleicht-groesser-als-steve-jobs

Tesla Model 3

«Elon Musk ist vielleicht grösser als Steve Jobs»

Freitag, 21. Juli 2017, 20:36 Uhr, aktualisiert um 22:47 Uhr

Wirtschaftsprofessor und Automobil-Papst Ferdinand Dudenhöffer sieht im Tesla Model 3 den Durchbruch der Elektromobilität. Nächste Woche wird es erstmals ausgeliefert.

SRF News: Was bedeutet das neue Model 3 von Tesla für die künftige Entwicklung der Elektroautos?

Ferdinand Dudenhöffer: Mit dem Model 3 gelingt weltweit der Durchbruch für Elektroautos im Mittelklassesegment, ein ganz bedeutendes Segment. Ohne Model 3 würde die Elektromobilität noch länger vor sich hin dümpeln.

Sind Elektroautos wirklich die Zukunft?

Nach meiner Einschätzung ist die Elektromobilität mittlerweile die einzige Zukunft. Tesla hat gezeigt, dass die Produktion in grossem Volumen möglich ist. In China wird die Elektromobilitätsquote im nächsten Jahr schon acht Prozent betragen. Brennstoffzellen und Gasfahrzeuge werden zwar immer wieder diskutiert, haben aber wenig Erfolg gezeigt. Der Verbrennungsmotor dürfte so um 2030 bis 2040 ganz wegfallen.

Tesla hat also die ganze Branche elektrisiert.

Tesla hat die Automobilindustrie vom Kopf auf die Füsse gestellt. Man wollte mit dem Dieselmotor in die Zukunft gehen. Doch Tesla hat gezeigt, dass das nicht funktioniert. Tesla wird in der Zukunft ähnlich wie Apple und dessen iPhone sein. Und alle anderen eher so wie Samsung, das Apple nacheifert.

Ist Elon Musk also der neue Steve Jobs?

Ich glaube, er hat die Fähigkeit, sogar grösser zu werden als Steve Jobs. Die Nasa lässt heute mit seinen SpaceX-Raketen Transportgegenstände in den Weltraum fliegen. Als erster hat es Musk mit SpaceX geschafft, eine wiederverwendbare Rakete zu bauen, die auf einer Plattform landen kann. Er hat das reichweitenvernünftige Elektroauto erfunden und war auch beim teilautonomen Fahren führend. Musk strotzt vor Innovationen.

Die Nachfrage nach Elektroautos bleibt bisher aber eher bescheiden.

Das hat mit der Ladestruktur zu tun. Zudem haben die Kunden noch wenig Erfahrung und gerade im Segment der Kleinwagen und Kompaktfahrzeuge ist eigentlich nichts vorhanden. Im Premium-Bereich läuft Tesla in der Schweiz gut.

Es gibt aber auch skeptische Stimmen. Wird Tesla rentabel wirtschaften können?

Die skeptischen Stimmen gibt es seit zehn Jahren, seit Tesla auf dem Markt ist. Ich weiss nicht, warum es nicht klappen sollte. Alles, was Musk bisher anpackte, hat funktioniert.

Haben Sie gar keine Vorbehalte gegenüber Tesla?

Die Gefahr bei Elon Musk ist, dass er zu viel gleichzeitig machen will. So kann er sich nicht stabilisieren, um danach den nächsten Schritt zu wagen, sondern braucht ständig Geld für neue Investitionen. Deshalb ist Tesla bisher nie in die schwarzen Zahlen gekommen. Model 3 ist nun auch ein Lackmustest dafür, wie erfolgreich Musk es schafft, seine Idee ökonomisch umzusetzen.

Das Gespräch führte Tobias Bossard.
Ferdinand Dudenhöffer gilt als der *deutsche «Automobilpapst». Der Professor für Marketing und *Unternehmensführung gründete im Oktober 2008 gemeinsam mit seiner Professoren-Kollegin Dr. Eva-Maria John das CAR Center Automotive Research an der Universität Duisburg-Essen.
https://de.wikipedia.org/wiki/Ferdinand_Dudenh%C3%B6ffer

... daar hoef ik niets meer aan toevoegen.

Dudenhöffer meent ook dat de dieselwagen "niet meer te redden" is...
https://www.swr.de/diefallers/familie/automobil-experte-ferdinand-dudenhoeffer-der-diesel-ist-nicht-mehr-zu-retten/-/id=2301848/did=19894780/nid=2301848/178ni62/index.html

Automobil-Experte Ferdinand Dudenhöffer

Der Diesel ist nicht mehr zu retten
... toch bompa's genoeg die geen bompapraat verkopen.

Henri1
23 juli 2017, 13:43
meent Wirtschaftsprofessor en Automobil-Papst Ferdinand Dudenhöffer:

... daar hoef ik niets meer aan toevoegen.

Dudenhöffer meent ook dat de dieselwagen "niet meer te redden" is...

... toch bompa's genoeg die geen bompapraat verkopen.

Zonder dieselwagens zijn de toekomstige normen niet te halen.

Wat nu ?

Micele
23 juli 2017, 15:53
Zonder dieselwagens zijn de toekomstige normen niet te halen.

Wat nu ?

Onzin, zelfs huidige benzines halen al minder CO2-uitstoot dan diesels.
En ook al in 2013 getest: https://www.vab.be/~/media/vab/files/dossiers/vab-dossier_budgettest2013.ashx?la=nl
Een benzine mag ca 14 % meer verbruiken dan een diesel om dezelfde CO2 te hebben:
https://de.wikipedia.org/wiki/Kraftstoffverbrauch#Berechnung_der_CO2-Emission_auf_Basis_des_Kraftstoffverbrauchs

Bei der Verbrennung von einem Liter Diesel entsteht somit etwa 14 % mehr CO2 als bei der Verbrennung von einem Liter Benzin, d. h. wenn ein Ottomotor einen Mehrverbrauch von etwa 14 % gegenüber einem Dieselmotor hat, sind die Motoren hinsichtlich des CO2-Ausstoßes gleichwertig.

Je bent dus gewoon onwetend.

En als je andere uitstoot bedoelt, het is net omwille van de diesels dat de NOx uitstoot niet gehaald wordt.

Moest je het filmpje bekeken hebben van die professor dan wist je dat wel, hij zei namelijk dat de Japanners (Toyota) met hun eerste hybrides al groot gelijk hadden de electrische weg te kiezen. Want benzinehybrides waren toen al zuiniger dan diesels, en hadden sowieso een lagere CO2.
De professor zei ook dat de lakse emissienormen en geen politieke controle in Europa de oorzaak waren dat de diesel zo lang kon overleven, met gesjoemel natuurlijk.

Naast diesel is er nog CNG die ook een veel lagere CO2 hebben dan diesels.

Elke degelijke benzine-hybride kan gemakkelijk als alternatief dienen voor een diesel, dit met een (veel) lagere CO2, dit als tussenstap.

Zelfs vandaag kan men de nieuwe dieselinschrijvingen verbieden, heeft de Europese commissie sowieso al mee gedreigd in 2015:
https://www.morgenpost.de/politik/article205782209/Europaeische-Union-fordert-Fahrverbote-fuer-Diesel-Fahrzeuge.html


Als je wilt geef ik talrijke vbn van benzine-hybridemodel versus dieselmodel, maar die mag je ook geven. :-D

Nog beter zijn natuurlijk electrische voertuigen met NUL CO2 indien ze op hernieuwbare stroom rijden.

Micele
23 juli 2017, 16:39
Hulpje voor Henri die van normtesten spreekt:

Zoek me eens een dieselmodel dat minder norm-CO2 uitstoot dan zijn benzine-hybridemodel:
http://www.energivores.be/CO2_Car_Finder.aspx?lang=NL
veel succes! 😆

Het is dus niet zo eenvoudig om verschillende alternatieven eerlijk met elkaar te vergelijken. Maar gelukkig bestaan er wetenschappelijke methodes, namelijk levenscyclus analyses (LCA) die toelaten al deze aspecten met elkaar te vergelijken. Als men rekening houdt met zowel klimaatsverandering als luchtkwaliteit dan scoren benzine, diesel, LPG en aardgasvoertuigen niet zo verschillend. Bij hybride en zeker plug-in hybride voertuigen zien we een score die tot een factor 2 beter kan zijn en elektrische voertuigen hebben een milieu-impact die tot 5 keer kleiner kan zijn dan de conventionele brandstoffen.

https://www.wtnschp.be/technologie/elektrisch-rijden-echt-de-beste-oplossing-voor-het-milieu/

kelt
29 juli 2017, 06:14
Nu de produktie van de "3" ongeveer een week draait komen er produktiewagens beschikbaar voor journalisten voor testritjes...

https://www.theverge.com/2017/7/29/16060790/tesla-model-3-interior-controls-first-drive-2017

Gezien de blijkbaar grote vraag naar testritjes is er geen tijd voor langdurige tests maar eerste indrukken kunnen ook al belangrijk zijn...

Het is in ieder geval een stijl-oefening in minimalisme.Wat een verschil met het "bordeel" aan wijzertjes en knopjes,tot op het stuur toe,die we opgesolferd krijgen van de andere autofabrikanten....


EN ja,vergeet nu echt wel ALLES wat je dacht te kunnen veronderstellen over "Amerikaanse" wagens.......

eerlijk gezegd,de rest van het veld begint er echt wel "verouderd" uit te zien.

Het ziet ernaar uit dat ik mijn oude dieseltje nog eens zal laten opkalefateren tot ook ik de prijzen nog wat redelijker vindt en ook electrisch kan gaan....De catalogi van de autofabrikanten lijken wel museum-uitstallingen te worden ....:-(

Micele
29 juli 2017, 11:00
https://electrek.co/2017/07/29/tesla-model-3-production-specs-revealed/

De voornaamste

Here are the main specs:

“Standard Battery”

Starting at $35,000
Range of 220 miles rijbereik 354 km
0 to 60 mph acceleration in 5.6 seconds
Top speed of 130 mph

“Long Range Battery”

Starting at $44,000
Range of 310 miles rijbereik 499 km
0 to 60 mph acceleration in 5.1 seconds
Top speed of 140 mph

Voor al de rest en details link bekijken...

Voor de spaarders ... de Europese prijzen gaan later bekend gemaakt worden.

Micele
29 juli 2017, 16:24
https://electrek.co/2017/07/29/tesla-model-3-production-specs-revealed/

De voornaamste

Here are the main specs:

“Standard Battery”

Starting at $35,000
Range of 220 miles rijbereik 354 km
0 to 60 mph acceleration in 5.6 seconds
Top speed of 130 mph

“Long Range Battery”

Starting at $44,000
Range of 310 miles rijbereik 499 km
0 to 60 mph acceleration in 5.1 seconds
Top speed of 140 mph

Voor al de rest en details link bekijken...

Voor de spaarders ... de Europese prijzen gaan later bekend gemaakt worden.
Hierboven zijn enkel de RWD of achterwieltractie.
De AWD gaan lente 2018 op de markt komen en hebben tot 5% meer rijbereik, en navenant wat betere prestaties, zeker het Performance topmodel.

In de zomer 2018 worden dan ook de Europese versies (LHD) geleverd, UK en Ierland 2019 (RHD)

https://www.tesla.com/model3

2017
Production begins in the US, with the Long Range Battery

Customer deliveries begin in late October

Production of the Standard Battery begins in November

2018
All-Wheel Drive production begins in the Spring

International deliveries of left-hand drive vehicles begin in the second half of the year

2019
Production of right-hand drive vehicles begin

In elke geval is het beloofde rijbereik voor de basisversie met 9 km overschreden, voor wat het waard was op Tesla.be :

tot 345 km >> 354 km basismodel
bereik per laadbeurt
Van 0 tot 100 km/u
in minder dan 6 seconden
Zitplaatsen voor
5 volwassenen
Ontworpen om een
veiligheidsscore van 5 sterren
te behalen
Hardware voor Autopilot
Supercharging
https://www.tesla.com/nl_BE/model3
Rekent men ca. 5 % meer voor de vierwieltracties (Dual motor), door efficiëntere krachtverdeling en meer regeneratief laden wegens 2 motoren, dan bedraagt het respectievelijk rijbereik ongeveer:
- tot 372 km basis 60D
- tot 509 km basis P75D
- tot 524 km basis 75D

extrapolaties adhv Model S versies, % verschillen tussen RWD en AWD en P-AWD

Tavek
29 juli 2017, 18:10
Tesla wilt niet meer spreken over batterij size.

Enkel over range.

Sterk vermoeden dat in alle model 3's een 85 kwh batterij zit, dezelfde als in de model S, om productie zo simpel mogelijk te houden.

Upgrade kost 8k.

Tavek
29 juli 2017, 18:55
500k preorders (Elon gisteren bevestigd).

En ze zijn actief aan het anti-sellen (ze kunnen de vraag zo al niet bijhouden).

Belgie kan nog 2 jaar wachten vrees ik.

Tavek
29 juli 2017, 18:57
Anyway, ik vind het een dure kar.

Ideale electrische wagen, maar 42k euro voor basismodelleke en dan nog eens 8k euro voor long range batterij en 8k voor autopilot, 1k voor kleurke....60k.

Occasie Model S lijkt me dan een betere keuze. Met free supercharger.

Eduard Khil
29 juli 2017, 19:56
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/e3/a3/3b/e3a33bf50285992134d45082e96ccefd--tonka-trucks-muddy-trucks.jpg

Gipsy
29 juli 2017, 20:15
500k preorders (Elon gisteren bevestigd).

En ze zijn actief aan het anti-sellen (ze kunnen de vraag zo al niet bijhouden).

Belgie kan nog 2 jaar wachten vrees ik.

Vandaag nog Tesla voorbijgestoken die aan 90 op de rechterstrook aan het aanmodderen was. Trek de subsidies in en de verkoop stort in elkaar en dat gebeurd toch vroeg of laat. Net zoals we nu met zijn allen moeten betalen voor de subsidies van de zonnepanelen. Het enige succes van die auto is de subsidie en dat is echt een idiotie. Ik krijg daar echt geen stijve van.

maddox
29 juli 2017, 20:30
Wat ben ik met een acceleratie van 0-100 in minder dan 6 seconden? (en 99% van de normale bestuurders, het is alleen goed voor stoplicht/verkeersdrempelsprintjes hier in die apenlandje, met de verhoogde kans dat je een fietser of kamelenjockey op de motorkap vind.)
Ik heb een auto nodig die me van A naar B brengt in redelijk comfort en een aanvaardbare prijs.
De Tesla3 doet dat weerom niet. Deze faalt in de comfort afdeling, want ik vind het niet comfortabel om in 3 keer naar familie te moeten rijden.

Ze komen er wel. Ik geef het nog een paar jaar. Als mijn huidige wagen (benzine, 3500km op 4 maand totaal gereden) versleten is , dan zal het waarschijnlijk wel een pure electrowagen worden, bij voorkeur met volledige automatische piloot.

Tavek
29 juli 2017, 21:19
Wat ben ik met een acceleratie van 0-100 in minder dan 6 seconden? (en 99% van de normale bestuurders, het is alleen goed voor stoplicht/verkeersdrempelsprintjes hier in die apenlandje, met de verhoogde kans dat je een fietser of kamelenjockey op de motorkap vind.)
Ik heb een auto nodig die me van A naar B brengt in redelijk comfort en een aanvaardbare prijs.
De Tesla3 doet dat weerom niet. Deze faalt in de comfort afdeling, want ik vind het niet comfortabel om in 3 keer naar familie te moeten rijden.

Ze komen er wel. Ik geef het nog een paar jaar. Als mijn huidige wagen (benzine, 3500km op 4 maand totaal gereden) versleten is , dan zal het waarschijnlijk wel een pure electrowagen worden, bij voorkeur met volledige automatische piloot.

Euh.

Model 3 basis is 215 mijl range (350 km) en long range is 300 mijl range (500 km). Dit is EPA range, geen NEDC range (die veel te optimistisch is). EPA klopt over het algemeen wel.

Als dat niet bruikbaar voor dagelijks gebruik is, in combinatie met hun supercharger netwerk, dan zal nooit een electrische wagen bruikbaar voor u zijn.

Ik weet niet waar gij familie hebt, maar ge geraakt daar overal in Belgie mee....en verder.

Tavek
29 juli 2017, 21:21
Vandaag nog Tesla voorbijgestoken die aan 90 op de rechterstrook aan het aanmodderen was. Trek de subsidies in en de verkoop stort in elkaar en dat gebeurd toch vroeg of laat. Net zoals we nu met zijn allen moeten betalen voor de subsidies van de zonnepanelen. Het enige succes van die auto is de subsidie en dat is echt een idiotie. Ik krijg daar echt geen stijve van.

500k pre orders, het moet pikken. Dat is 22 miljard dollar aan verkoopswaarde.

En ze doen actief aan anti-selling : geen reclame, geen kortingen...omdat ze het anders niet bolgewerkt krijgen.

Overigens is een electrische wagen veel comfortabeler dan een gewone wagen. Maar u kan dat niet weten, u hebt nog nooit eentje van de binnenkant gezien.

Tavek
29 juli 2017, 21:29
Ik geloof het management van Volvo toch iets meer dan bompa Dieselverslaafden op dit forum hoor....

Gipsy
29 juli 2017, 21:34
500k pre orders, het moet pikken. Dat is 22 miljard dollar aan verkoopswaarde.

En ze doen actief aan anti-selling : geen reclame, geen kortingen...omdat ze het anders niet bolgewerkt krijgen.

Overigens is een electrische wagen veel comfortabeler dan een gewone wagen. Maar u kan dat niet weten, u hebt nog nooit eentje van de binnenkant gezien.

Ik heb door de ruit eens binnengekeken en voor een Amerikaanse auto is de binnen afwerking nogal pover. En ik rij al 45 jaar Cadillac en Lincoln (niet de Europese versies maar die ik zelf importeer) en nee dat komt er niet dichtbij. Mijn huidige is een Cartier afwerking binnenin en daar is een Tesla maar extreem gemeen tegen. Tenzij ge kickt op die computer toestanden maar dat belet niet dat ze nog een serieuze beperking hebben.

vlijmscherp
29 juli 2017, 21:36
En dan is er nog dit:
http://gocar.be/nl/autonieuws/actualiteit/Volkswagen-ID-8000-dollar-goedkoper-dan-een-Tesla-Model-3-10717023?utm_source=leknack&utm_medium=widget_outbrain&utm_campaign=crossmedia&obref=obnetwork

Volkswagen ID: 8.000 dollar goedkoper dan een Tesla Model 3?

Tavek
29 juli 2017, 22:33
En dan is er nog dit:
http://gocar.be/nl/autonieuws/actualiteit/Volkswagen-ID-8000-dollar-goedkoper-dan-een-Tesla-Model-3-10717023?utm_source=leknack&utm_medium=widget_outbrain&utm_campaign=crossmedia&obref=obnetwork

2020. Ze komen rijkelijk te laat....

Tavek
29 juli 2017, 22:34
Ik heb door de ruit eens binnengekeken en voor een Amerikaanse auto is de binnen afwerking nogal pover. En ik rij al 45 jaar Cadillac en Lincoln (niet de Europese versies maar die ik zelf importeer) en nee dat komt er niet dichtbij. Mijn huidige is een Cartier afwerking binnenin en daar is een Tesla maar extreem gemeen tegen. Tenzij ge kickt op die computer toestanden maar dat belet niet dat ze nog een serieuze beperking hebben.

Een Model S is een luxebak aan de binnenkant, en dan vergelijk ik met Duitse wagens.

En ja, ik als jeugedeling kick op computer toestanden.

vlijmscherp
30 juli 2017, 05:35
2020. Ze komen rijkelijk te laat....

Ook die goedkoopste Tesla is nog te duur voor de gewone man en je moet het tijd geven, 2020 is bijna hoor.

Binnen dit en 10 jaar zullen we wel allemaal electrisch rijden, het is niet meer tegen te houden. Maar daarvoor heb je betaalbare modellen nodig van de bestaande merken met een deftig bereik (+400km) en een niet al te lange oplaadtijd.

kelt
30 juli 2017, 06:45
Ik geloof het management van Volvo toch iets meer dan bompa Dieselverslaafden op dit forum hoor....

De Chinese firma Volvo zal toegang verkrijgen tot de (Chinese) batterij-cel produktiecapaciteit....

De andere merken zullen die capaciteit (en het gaat over IMMENSE aantallen,zelfs per individuele wagen)zelf moeten bouwen (hetgeen de Moffen al aan het voorbereiden zijn) of heel nederig in China gaan aankopen,want die batterijen en hun technologie zijn wat olie en gas zijn voor de huidige leveranciers......materiaal waarmee gehandeld ,maar ook "gepolitiekt" kan worden....

Maar misschien zullen de Tesla-Panasonic produktiefaciliteiten (waarvan er mogelijk ook eentje naar Europa komt) wel willen leveren aan een redelijke prijs.....:?

Er is ook de problematiek van verschillende,vrij zeldzame,metalen en mineralen waarmee men magneten veel kleiner en efficienter maakt (het is heus niet toevallig dat die kleine "supermagneetjes" uit China komen).....Deze materialen worden enkele in China en de Russische Federatie in interessante hoeveelheden aangetroffen en ondanks decennialang onderzoek zijn ze nog niet echt vervangbaar....

pech....pech...pech...voor de Europese fabrikanten

dpg
30 juli 2017, 07:21
Ook die goedkoopste Tesla is nog te duur voor de gewone man en je moet het tijd geven, 2020 is bijna hoor.

Binnen dit en 10 jaar zullen we wel allemaal electrisch rijden, het is niet meer tegen te houden. Maar daarvoor heb je betaalbare modellen nodig van de bestaande merken met een deftig bereik (+400km) en een niet al te lange oplaadtijd.

Tegen 2040 zal de helft van de nieuwe wagens electrisch zijn, de andere helft niet en de meesten hier zullen zelf dat niet eens meemaken.

Gipsy
30 juli 2017, 10:03
Tegen 2040 zal de helft van de nieuwe wagens electrisch zijn, de andere helft niet en de meesten hier zullen zelf dat niet eens meemaken.

Tegen 2040 gaan er al andere opties zijn dan elektrische batterijen.

maddox
30 juli 2017, 10:16
Euh.

Model 3 basis is 215 mijl range (350 km) en long range is 300 mijl range (500 km). Dit is EPA range, geen NEDC range (die veel te optimistisch is). EPA klopt over het algemeen wel.

Als dat niet bruikbaar voor dagelijks gebruik is, in combinatie met hun supercharger netwerk, dan zal nooit een electrische wagen bruikbaar voor u zijn.

Ik weet niet waar gij familie hebt, maar ge geraakt daar overal in Belgie mee....en verder.

Thuis laden kan ik vergeten, of ik moet al een luchtleiding van aan mijn meter op zolder naar de overkant van't straat gaan hangen.
Da's dus al elke keer naar het laadstation van Tesla in Machelen gaan karren. Met het verkeer in de buurt van Brussel, tof om te doen. Er is een reden waarom we lokaal ons verplaatsen met de motorscooter.

Ander voorbeeld. Naar mijn schoonmoeder rijden is 130 km heen enkel.
Ja, het kan dus. Maar, dan ga je lokaal niet te veel moeten doen en lokaal laden kan je wel vergeten in't midden nergens.

En om in een rit van 90 minuten een stop van een half uur in te gaan lassen, dan wordt de trein al bijna een optie.

maddox
30 juli 2017, 10:17
Tegen 2040 gaan er al andere opties zijn dan elektrische batterijen.

Dan gaan we toch een paar ferme technologische doorbraken nodig hebben.
En ik volg dat soort technologie wel op, en helaas zie ik niet veel aan de horizon.

Misschien U wel?

Micele
30 juli 2017, 15:18
Anyway, ik vind het een dure kar.

Ideale electrische wagen, maar 42k euro voor basismodelleke en dan nog eens 8k euro voor long range batterij en 8k voor autopilot, 1k voor kleurke....60k.

Occasie Model S lijkt me dan een betere keuze. Met free supercharger.
Kijk eens naar de hoge prijzen...

Micele
30 juli 2017, 15:27
2020. Ze komen rijkelijk te laat....
Idd tegen 2020 rijdt het Tesla Model Y. Die de grootste sprong gaat maken qua productie-automatisering. Dat wil wslk zeggen goedkoper dan het Model 3 per range of beter per grootte accupack.

https://electrek.co/2017/05/03/tesla-model-y-elon-musk-electric-crossover-2019-2020/

During a conference call with analysts following Tesla’s first quarter financial results, CEO Elon Musk said that the Model Y, Tesla’s upcoming all-electric crossover, will be coming in “2020” or “late 2019” at best.

Musk describes the vehicle as key to Tesla’s achieving its goal of 1 million cars per year in 2020.

The timing is a little later than expected by industry watchers since a one-year production ramp up was anticipated for the vehicle to hit a production rate that would have contributed to Tesla’s overall production goal of 1 million units by 2020.

He confirmed that the vehicle will be built on a new platform, which is a change in Tesla’s plans since the company had previously disclosed plans to build the vehicle on the same platform as the Model 3.

The CEO mentioned a big change coming with the new platform: Tesla will get rid of the 12-volt battery architecture. It means no more lead-acid battery and a different way to power in-car electronics. Musk says that they will reduce the overall wiring significantly and simplify the production process.

Less wiring harness means easier automation in the production process and Musk plans a completely different – more automated – production line for the Model Y. He said that the Model 3 production lines will be comparable to the best lines in the industry while the Model Y line will be “something else”.

As for previously features of the Model Y, Tesla hasn’t released a ton of information about the vehicle, but Musk has said that the vehicle will feature ‘Falcon Wing’ doors like the Model X, which has been controversial among Tesla enthusiasts.

Last year, we asked our readers if they would want Falcon Wings on their Model Y and out of the 5,480 Electrek readers who took the poll, 58% said that they didn’t want the more complexed door system.

Considering we now learn that the vehicle will be on a new platform further down the road, I would assume that nothing is set in stone at this point.

Micele
30 juli 2017, 15:43
Thuis laden kan ik vergeten, of ik moet al een luchtleiding van aan mijn meter op zolder naar de overkant van't straat gaan hangen.

En indien men nu eens een laadpaal aanvraagt ergens aan die straat?

http://pers.infrax.be/eerste-van-2500-nieuwe-laadpalen-voor-elektrische-wagens-ingehuldigd

Laadpaal op verzoek

Publieke laadpalen zijn ook cruciaal voor wie niet de mogelijkheid heeft in of rond de woning een privé-oplaadpunt te plaatsen.

Kun je thuis niet opladen en is er geen (of onvoldoende) publieke laadinfrastructuur in je buurt? Dan kun je, vandaag reeds, kosteloos de plaatsing van een publieke laadpaal in je buurt aanvragen via Eandis of Infrax, afhankelijk van welke netbeheerder actief is in de gemeente waar je woont:

Het opladen zelf gebeurt tegen betaling, op dezelfde manier als bij de andere 2500 publieke laadpalen.

Micele
30 juli 2017, 17:24
Ook die goedkoopste Tesla is nog te duur voor de gewone man en je moet het tijd geven, 2020 is bijna hoor.

Binnen dit en 10 jaar zullen we wel allemaal electrisch rijden, het is niet meer tegen te houden. Maar daarvoor heb je betaalbare modellen nodig van de bestaande merken met een deftig bereik (+400km) en een niet al te lange oplaadtijd.
Die gaan naar 10 minuten voor een middenklasse E-wagen (50-60 kWh batterij) en 15 minuten voor een E-wagen met heel grote batterij (90-100 kwh).
De eerste twee CCS 350 kW-laadpalen staan in Berlijn:
https://electrek.co/2017/07/14/porsche-350-kw-ev-charging-station/
(aangezien Audi hetzelfde 95 kWh-accupack gaat hebben zullen die binnenkort ook wel in België komen)

Uiteraard als de (nieuwe) E-wagens het toelaten.
They are using the CCS connector and while Porsche claims that it already has the backend to support 350 kW charge rate, it can currently charge at 50 to 150 kW until vehicles can support higher charge rates. They had to develop a new transformer in order to support the charge points.

When Porsche unveiled the Mission E, they claimed that their 800-volt charging system would be able to charge up the Mission E’s battery pack to 80% in about 15 minutes. They also said that they were working for the ultra fast-charging infrastructure to also work with Tesla and other EVs.

Most electric vehicle manufacturers have been backing the CCS standard since it has been working on a protocol to allow a 350 kW charge rate.
(Veel) sneller laden zal navenant aan een (veel) hogere stroomprijs zijn, wie trager wil laden - 50 - 100 -150 kW gaan de meeste zijn - zal minder betalen. Lijkt me logisch, want ook die paalinfra kost geld.

Tavek
30 juli 2017, 18:08
Tegen 2040 zal de helft van de nieuwe wagens electrisch zijn, de andere helft niet en de meesten hier zullen zelf dat niet eens meemaken.

Over 20 jaar wordt geen ICE wagen mer verkocht.

Tavek
30 juli 2017, 18:20
Vergeet niet: de electrische wagen is geen "auto", maar een technologieproduct, een computer op wielen.

Ook al is die nog duurder dan een ICE wagen, de uptake gaat gigantisch snel gaan eenmaal er voldoende aanbod is. Daarom dat men ook een prijs van 25k euro voor een 60 kW wagen als grens stelt voor massa opname door de markt.

Een iphone was ook dubbel tot driedubbel zo duur als een gewone gsm. Met die gewone gsm kon je toch ook perfect bellen en smsen, en de batterij ging veel langer mee.

Hoeveel gewone gsms worden er nog gebruikt en verkocht ? Motorola, Ericsson, Nokia....allemaal kapot kwa gsm. De autofabrikanten kunnen best dit in acht nemen.

dpg
30 juli 2017, 18:26
Over 20 jaar wordt geen ICE wagen meer verkocht.

Ja fantaseer maar verder.

Pas in 2035 zullen er volgens Bloomberg evenveel electrische wagens als ICE wagens verkocht worden.

Tavek
30 juli 2017, 18:30
Model 3 wordt geopend en gestart door middel van een app op uw smartphone. Als reserve is er een kaartje beschikbaar waarmee ze de wagen kunnen openswipen en starten.

Full autopilot mogelijkheden.

Software updates over the air.

Supercharger network, live beschikbaarheid te controleren.

Remote control met smartphone (dit vind ik echt cool, bond stijl gadget).

....

Dat een 50'er die gewone wagens gewend is, dit niet aanspreekt kan ik begrijpen. Maar een millenial die opgegroeid is met gsms en computers vindt dit geweldig. En belangrijker dat een lederen interieur, veel knoppen, een stoer geluid.....een connected device dat als functie heeft vervoer.

dpg
30 juli 2017, 18:32
Ja fantaseer maar verder.

Pas in 2035 zullen er volgens Bloomberg evenveel electrische wagens als ICE wagens verkocht worden.

Tegen 2040 zullen er meer verkocht worden, in elk geval zullen er dan nog steeds +/- 60.000.000 ICE wagens verkocht worden.


https://data.bloomberglp.com/bnef/sites/14/2017/07/bnef-ev-outlook-pr-2017-07-chart1.png

Tavek
30 juli 2017, 18:36
Ja fantaseer maar verder.

Pas in 2035 zullen er volgens Bloomberg evenveel electrische wagens als ICE wagens verkocht worden.

Willen we wedden ? Men is nu jaar na jaar de projecties voor solar bij aan het stellen...naar boven. Niemand had verwacht dat de technologie zo snel zo goedkoop ging worden.

Die projecties van bloomberg nemen technologische doorbraken in de batterijproductie, de electromotoren, hard- en software, AI voor zelfrijdende systemen, enz....niet mee in acht. En die zitten er aan komen. Ze nemen gewoon een geprojecteerde prijsverlaging gebaseerd op prijsverlagingen in het verleden. Zo werkt de technologie niet.

Ook hiernaast staat perovskite solar cells ook op het punt door te breken, strontgoedkope zonne energie voor iedereen die een dak heeft. Benzine gaat gewoon te duur worden om uw auto mee te vullen.

Over 10 jaar is particulier autobezit in stedelijke gebieden overigens een ding van het verleden: wil je een auto, open je de app en laat je eentje afkomen...

Tavek
30 juli 2017, 18:39
Tegen 2040 zullen er meer verkocht worden, in elk geval zullen er dan nog steeds +/- 60.000.000 ICE wagens verkocht worden.


https://data.bloomberglp.com/bnef/sites/14/2017/07/bnef-ev-outlook-pr-2017-07-chart1.png

Die curve gaat de komende jaren stelselmatig naar boven bijgesteld worden.

Je moet me niet geloven hoor. Maar ik merk bij mij op het werk dat mijn collegas ook allemaal lopen te azen op electrische wagens. Iedereen zit te wachten....als er een paar een fatsoenlijk model op de markt smijten, dat in voldoende getallen beschikbaar is, is het hek van de dam.

PS: India en China zetten ook volop in op electrische wagens. Waar zouden die 60 miljoen ICE wagens van u nog verkocht worden ?

dpg
30 juli 2017, 18:47
Model 3 wordt geopend en gestart door middel van een app op uw smartphone. Als reserve is er een kaartje beschikbaar waarmee ze de wagen kunnen openswipen en starten.

Full autopilot mogelijkheden.

Software updates over the air.

Supercharger network, live beschikbaarheid te controleren.

Remote control met smartphone (dit vind ik echt cool, bond stijl gadget).

....

Dat een 50'er die gewone wagens gewend is, dit niet aanspreekt kan ik begrijpen. Maar een millenial die opgegroeid is met gsms en computers vindt dit geweldig. En belangrijker dat een lederen interieur, veel knoppen, een stoer geluid.....een connected device dat als functie heeft vervoer.

Hoog speelgoed gehalte, ik heb keyless start en entry.

Ik hoef mijn sleutel niet eens uit mijn broekzak te halen om de wagen te openen en te starten. Er bestaan al langer keycards.
Geen app nodig, geen gsm nodig, gewoon in de auto gaan zitten en op start drukken.

Vertel eens wat die app meer kan ?

Connected device, nog nooit bussen gezien in het buitenland die constant hun positie naar de dynamische borden aan de bushaltes doorgeven zodat daar in real time de aan en vertrektijden staan ?

Remote Control , wauw echt , mits de juiste connecties kom je aan een remotecontrol app voor zo goed als iedere wagen, gezien men aan de produktielijnen in veel gevallen alle functies van een wagen automatisch test.

Van lichten aan, zetelverstelling tot klapdeur openen.

Serieus vertel eens iets meer overtuigender dan die speeltjes die je zonet opsomde.

dpg
30 juli 2017, 18:50
Willen we wedden ? Men is nu jaar na jaar de projecties voor solar bij aan het stellen...naar boven. Niemand had verwacht dat de technologie zo snel zo goedkoop ging worden.

Die projecties van bloomberg nemen technologische doorbraken in de batterijproductie, de electromotoren, hard- en software, AI voor zelfrijdende systemen, enz....niet mee in acht. En die zitten er aan komen. Ze nemen gewoon een geprojecteerde prijsverlaging gebaseerd op prijsverlagingen in het verleden. Zo werkt de technologie niet.

Ook hiernaast staat perovskite solar cells ook op het punt door te breken, strontgoedkope zonne energie voor iedereen die een dak heeft. Benzine gaat gewoon te duur worden om uw auto mee te vullen.

Over 10 jaar is particulier autobezit in stedelijke gebieden overigens een ding van het verleden: wil je een auto, open je de app en laat je eentje afkomen...

Toch wel, Google maar naar hun meest recente artikels.

Tavek
30 juli 2017, 18:55
Hoog speelgoed gehalte, ik heb keyless start en entry.

Ik hoef mijn sleutel niet eens uit mijn broekzak te halen om de wagen te openen en te starten. Er bestaan al langer keycards.
Geen app nodig, geen gsm nodig, gewoon in de auto gaan zitten en op start drukken.

Vertel eens wat die app meer kan ?


Dus jij kan uw wagen oproepen om tot bij u te rijden door op een knopke te duwen op uw gsm ?

Neen dus.




Connected device, nog nooit bussen gezien in het buitenland die constant hun positie naar de dynamische borden aan de bushaltes doorgeven zodat daar in real time de aan en vertrektijden staan ?


Teslas zijn geen bussen. Waarom heeft de concurrentie dit nog niet ?


Remote Control , wauw echt , mits de juiste connecties kom je aan een remotecontrol app voor zo goed als iedere wagen, gezien men aan de produktielijnen in veel gevallen alle functies van een wagen automatisch test.


Waarom is het niet in productie ? Tesla drijft met deze zaken haar verkoopt sterk op. Het is dus iets waar de markt om staat te springen. Ik toch.

Van lichten aan, zetelverstelling tot klapdeur openen.

Serieus vertel eens iets meer overtuigender dan die speeltjes die je zonet opsomde.

Full autopilot bijvoorbeeld. Uw wagen rijdt, jij kan een dutje doen of uw emails lezen. Status: realiteit, ik ben onlangs meegereden met een consultant van McKinsey die op de E40 opeens zijn laptop opensmeet en emails begon te doen....achter het stuur.

Raar gevoel in het begin, maar de autopilot doet dat goed.

Tavek
30 juli 2017, 19:02
Als je graag van projecties houdt (ik niet, maarbon, omdat ze inherent niet overweg kunnen met technologische stappen....bloomberg WEET niet wat er pakweg over 10 jaar gebeurt met de batterijmarkt. En kan dat ook niet weten....ergens in een donker hok is een doctorandus een nieuwe batterij aan het ontwikkelen waar pas over 3 jaar een eerste publicatie over komt en die pas over 10 jaar in productie gaat).

Maargoed: ING & Stanford:

Tony Seba, an economist at Stanford University in the US who has published research on the cars, said: “Our findings clearly indicate that essentially all vehicle miles travelled will be electric by 2040 [worldwide].

“The car industry faces an imminent technology disruption by AEVs [autonomous electric vehicles] in the early 2020s. Even without autonomous technology, the internal combustion engine car industry will have been long decimated by 2040.”

The flurry of electric car announcements last week, including Volvo’s electrification strategy, prompted a pushback by big oil and some analysts.

https://www.theguardian.com/environment/2017/jul/13/electric-cars-to-account-for-all-new-vehicle-sales-in-europe-by-2035

Waarom denk je dat Europese overheden en India durven te stellen dat in 2035 het game over is met de verkoop van ICE wagens ?

PS: De verkoop van e-wagens boomt wereldwijd, met zeer lage olieprijzen. Wat gebeurt er denk je als de olieprijzen stijgen ?

Tavek
30 juli 2017, 19:04
Dus, wat als een vat 100 dollar kost en de benzineprijs 2,5 euro wordt en diesel 2 euro (remember cliquet systeem, verhogingen worden volledig doorgerekend maar dalingen niet) ?

Als mensen hun tank vol moeten gaan doen voor 150 euro gaan ze snel een electrische wagen kopen om die aan hun panelen te leggen....

dpg
30 juli 2017, 19:10
Dus jij kan uw wagen oproepen om tot bij u te rijden door op een knopke te duwen op uw gsm ?

Neen dus.





Teslas zijn geen bussen. Waarom heeft de concurrentie dit nog niet ?



Waarom is het niet in productie ? Tesla drijft met deze zaken haar verkoopt sterk op. Het is dus iets waar de markt om staat te springen. Ik toch.


Full autopilot bijvoorbeeld. Uw wagen rijdt, jij kan een dutje doen of uw emails lezen. Status: realiteit, ik ben onlangs meegereden met een consultant van McKinsey die op de E40 opeens zijn laptop opensmeet en emails begon te doen....achter het stuur.

Raar gevoel in het begin, maar de autopilot doet dat goed.


Waarom moet ik mijn wagen oproepen om tot bij mij te rijden ?
Gaat die auto afrekenen als die op een betaalparking staat ?
Ga je wachten tot je auto een blok rondgereden is omdat je in een éénrichtingsverkeerstraat staat ?

Je hebt dus geen weet van de embedded modems die zelfs verplicht is bij de homologatie van nieuwe wagens ?

Ja en ?

Dagelijks lezen en schrijven mensen emails terwijl ze rijden, ze hebben daar geen Tesla voor nodig en het is zelfs strafbaar

Je projecteert je wensen dromen zo dat het lijkt alsof iedereen zit te wachten op die gadgets die zo superbelangrijk voor u zijn terwijl voor 99,9% van de mensen hun auto dient om van punt A naar punt B te rijden.

dpg
30 juli 2017, 19:12
Dus, wat als een vat 100 dollar kost en de benzineprijs 2,5 euro wordt en diesel 2 euro (remember cliquet systeem, verhogingen worden volledig doorgerekend maar dalingen niet) ?

Als mensen hun tank vol moeten gaan doen voor 150 euro gaan ze snel een electrische wagen kopen om die aan hun panelen te leggen....

Denk eens wat verder dan uw kerktoren en cliquet systeem, erg eigenlijk dat ge als ingenieur niet verder dan wat ge kent kunt denken.

dpg
30 juli 2017, 19:14
Als je graag van projecties houdt (ik niet, maarbon, omdat ze inherent niet overweg kunnen met technologische stappen....bloomberg WEET niet wat er pakweg over 10 jaar gebeurt met de batterijmarkt. En kan dat ook niet weten....ergens in een donker hok is een doctorandus een nieuwe batterij aan het ontwikkelen waar pas over 3 jaar een eerste publicatie over komt en die pas over 10 jaar in productie gaat).

Maargoed: ING & Stanford:



https://www.theguardian.com/environment/2017/jul/13/electric-cars-to-account-for-all-new-vehicle-sales-in-europe-by-2035

Waarom denk je dat Europese overheden en India durven te stellen dat in 2035 het game over is met de verkoop van ICE wagens ?

PS: De verkoop van e-wagens boomt wereldwijd, met zeer lage olieprijzen. Wat gebeurt er denk je als de olieprijzen stijgen ?

Moest het game-over zijn dan waren er geen verboden zoals in Engeland en Frankrijk nodig.

Maar dat is waarschijnlijk moeilijk begrijpbaar voor u.

Tavek
30 juli 2017, 19:18
Waarom moet ik mijn wagen oproepen om tot bij mij te rijden ?
Gaat die auto afrekenen als die op een betaalparking staat ?
Ga je wachten tot je auto een blok rondgereden is omdat je in een éénrichtingsverkeerstraat staat ?


Als ik aan een luchthaventerminal sta, wil ik mijn wagen oproepen en tot bij mij laten rijden, ipv zelf met mijn koffers te sleuren tot op de parking.

Als ik afreken aan de betaalterminal van een Q-parking, kan ik mijn auto ook al naar mij laten rijden, scheelt me veel geloop en tijd.

Daar willen mensen voor betalen. Ik toch.





Je hebt dus geen weet van de embedded modems die zelfs verplicht is bij de homologatie van nieuwe wagens ?


Vinden we die functionaliteit terug in dagdagelijks gebruik ? Ik heb een recente wagen thuis. Wil ik online, is dat een heel geprul, en de wagen is daar niet op aangepast. Voor kaartupdates moet ik ook nog langs de dealer. Bij een Tesla is dat over the air, zonder dat je het weet. Opel heeft Onestar, maar de functionaliteiten zijn beperkt.



Ja en ?

Dagelijks lezen en schrijven mensen emails terwijl ze rijden, ze hebben daar geen Tesla voor nodig en het is zelfs strafbaar

Je projecteert je wensen dromen zo dat het lijkt alsof iedereen zit te wachten op die gadgets die zo superbelangrijk voor u zijn terwijl voor 99,9% van de mensen hun auto dient om van punt A naar punt B te rijden.

We zullen zien. Er zat ook niemand te wachten op smartphones volgens technologiegurus midden jaren 2000. Niemand had die functionaliteit nodig (serieuze mensen kijken geen fimpjes op hun gsm)....en wat nu ?

Mensen hadden hun gsm toch ook alleen maar nodig om te bellen ?

Tavek
30 juli 2017, 19:23
Moest het game-over zijn dan waren er geen verboden zoals in Engeland en Frankrijk nodig.

Maar dat is waarschijnlijk moeilijk begrijpbaar voor u.

De verboden zijn nodig omdat Europese autofabrikanten de trein massaal aan het missen zijn.

Hoeveel batterijfabrieken heeft VW al ?

Nissan & Tesla hebben dat al geregeld. Renault, Mitshubishi en co hebben via alliantie met Nissan ook toegang. GM is ook begonnen, de productie van de bolt wordt opgedreven voor als men de verkoop in meer staten in de VS toelaat en ook de EU gaat bedienen. Volvo heeft via Geely toegang tot een hoop technologie en batterijen.

Dit is ook de reden waarom ik vermoed dat u zo krampachtig reageert. De klassieke Duitse autofabrikanten hebben zich veel te lang blindgestaard op Diesel. Tot het dieselschandaal. En nu moeten ze massaal de omschakeliing maken. Normale gang van zaken zou zijn: diesel melken tot niet meer kan, milde hybride melken, Plug in hybride melken tot niet meer kan, om dan over 40-50 jaar electrisch te rijden. Winstmaximalisatie. Ze werkt de automobielindustrie.

Tot Tesla kwam en de stok in het hoenderhok smeet.

Tavek
30 juli 2017, 19:27
Denk eens wat verder dan uw kerktoren en cliquet systeem, erg eigenlijk dat ge als ingenieur niet verder dan wat ge kent kunt denken.

Moet dit een argument voorstellen ?

dpg
30 juli 2017, 19:33
De verboden zijn nodig omdat Europese autofabrikanten de trein massaal aan het missen zijn.

De verboden zijn er om de consument te verplichten om te schakelen niet omdat de consument dat vraagt.

dpg
30 juli 2017, 19:41
Dit is ook de reden waarom ik vermoed dat u zo krampachtig reageert. De klassieke Duitse autofabrikanten hebben zich veel te lang blindgestaard op Diesel. Tot het dieselschandaal. En nu moeten ze massaal de omschakeliing maken. Normale gang van zaken zou zijn: diesel melken tot niet meer kan, milde hybride melken, Plug in hybride melken tot niet meer kan, om dan over 40-50 jaar electrisch te rijden. Winstmaximalisatie. Ze werkt de automobielindustrie.

Tot Tesla kwam en de stok in het hoenderhok smeet.

Ik ben geen 20 meer dat ik krampachtig moet reageren op nieuwigheden, ICE wagens zullen het mijn tijd nog wel uithouden, en iedere nieuwigheid, technologie is eigenlijk jobzekerheid voor mij gezien mijn jobbeschrijving.

Tavek
30 juli 2017, 19:43
De verboden zijn er om de consument te verplichten om te schakelen niet omdat de consument dat vraagt.

500k mensen hebben 1000 euro betaald om een Tesla te bestellen waar ze buiten naam en basisprijs niks van wisten.

Volvo (de directie die ik denk beter doorheeft waar de automobielmarkt naar toe gaat dan u) gaat Volvo transformeren naar full electric bedrijf over het komende decennium.

Sure, er is geen markt....:roll:

dpg
30 juli 2017, 19:43
Moet dit een argument voorstellen ?

Ja sorry, als we over een wereldproduktie van 60.000.000 wagens aan het spreken zijn is over een cliquet systeem beginnen kerktoren mentaliteit.

Tavek
30 juli 2017, 19:44
Ik ben geen 20 meer dat ik krampachtig moet reageren op nieuwigheden, ICE wagens zullen het mijn tijd nog wel uithouden, en iedere nieuwigheid, technologie is eigenlijk jobzekerheid voor mij gezien mijn jobbeschrijving.

Het kan wel eens zijn dat u van werkgever zult moeten veranderen dan.

"Het zal mijne tijd wel meegaan" is iets dat niet bestaat in de technologiebusiness.

Micele
30 juli 2017, 19:44
PS: De verkoop van e-wagens boomt wereldwijd, met zeer lage olieprijzen. Wat gebeurt er denk je als de olieprijzen stijgen ?
Menige Europese constructeur hoopt dat dit niet gebeurd...

Tavek
30 juli 2017, 19:45
Ja sorry, als we over een wereldproduktie van 60.000.000 wagens aan het spreken zijn is over een cliquet systeem beginnen kerktoren mentaliteit.

Bon, ik ga het u op papier zetten.

Over 10 jaar worden er al geen 60 miljoen ICE wagens meer verkocht per jaar.

Ge moogt dit bericht over 10 jaar terughalen als dit forum dan nog bestaat.

dpg
30 juli 2017, 19:55
500k mensen hebben 1000 euro betaald om een Tesla te bestellen waar ze buiten naam en basisprijs niks van wisten.

Volvo (de directie die ik denk beter doorheeft waar de automobielmarkt naar toe gaat dan u) gaat Volvo transformeren naar full electric bedrijf over het komende decennium.

Sure, er is geen markt....:roll:

Men had al lang een richtprijs bekend gemaakt, en dat maakt gewoon deel uit van hun marketing strategie.

Ieder merk dat een wagen op de markt brengt heeft weet van de produktie aantallen die ze gaan verkopen, 500.000 wagens is voor de meeste Europese modellen 1,5 tot 2 jaar produktie.

Wat zijn die 500.000 wagens in een totaal verkoop van meer dan 150.000.000 wagens die jaarlijks verkocht worden ?





Volvo zet meer in op hybrides zonder hun ICE aanbod uit produktie te halen.

Dat ze niet meer investeren in dieselmotoren is ook marketing gezien ze zo goed als al hun dieselmotoren kopen.

Micele
30 juli 2017, 19:56
Het kan wel eens zijn dat u van werkgever zult moeten veranderen dan.

"Het zal mijne tijd wel meegaan" is iets dat niet bestaat in de technologiebusiness.
Idd, en menige ICE-constructeur gaat zeggen dat het niet zo erg gaat zijn...

Maar toch gaan alleen al bij de motoren 6 op 7 jobs verdwijnen...

Rekende Daimler uit voor zijn aangepaste fabriek waar nu electrische motoren gebouwd gaan worden ipv klassieke verbrandingsmotoren.

Daarbij kan het meeste machinaal gebeuren, slechts 1 technieker blijft nodig voor een electrische motor.

Techniekers moeten omgeschoold worden, Daimler-bestuur spreekt heel voorzichtig dat 25 % van het personeel zou kunnen afgebouwd worden in de toekomst.
Duitsland staat op stelten met die uitspraken... maar natuurlijk gaan nog meer jobs wegvallen, zie tweede video:

Video (Daimler bestuur):
https://www.zdf.de/nachrichten/heute-journal/einigung-im-streit-um-elektromotoren-100.html

Video (BMW):
http://www.ardmediathek.de/tv/report-M%C3%9CNCHEN/Riesenstreit-um-den-Elektromotor/Das-Erste/Video?bcastId=431936&documentId=43844468

In de Standaard stond het februari laatstleden, maar de bovenstaande mainstream en uitspraken CEO's brengt het pas echt in het nieuws.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20170210_02723395?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+dso-nieuws-economie+%28Standaard.biz%29

Duitsland vreest massaal jobverlies door elektrische auto
10/02/2017

Duitsland vreest dat de overgang van diesel en benzine naar elektrische wagens 75.000 tot 100.000 jobs zal kosten. ‘Een elektrische motor is als een wasmachine: veel minder complex en veel minder onderhoudsintensief’, zeg ook auto-expert Tony Verhelle. Maar hij waarschuwt voor overdrijving.

De opkomst van elektrische auto’s kan in Duitsland leiden tot een golf aan faillissementen in de auto- en toeleveringsindustrie. Experts houden al rekening met een verlies van 75.000 tot 100.000 banen.

Tavek
30 juli 2017, 20:04
Men had al lang een richtprijs bekend gemaakt, en dat maakt gewoon deel uit van hun marketing strategie.

Ieder merk dat een wagen op de markt brengt heeft weet van de produktie aantallen die ze gaan verkopen, 500.000 wagens is voor de meeste Europese modellen 1,5 tot 2 jaar produktie.

Wat zijn die 500.000 wagens in een totaal verkoop van meer dan 150.000.000 wagens die jaarlijks verkocht worden ?





Volvo zet meer in op hybrides zonder hun ICE aanbod uit produktie te halen.

Dat ze niet meer investeren in dieselmotoren is ook marketing gezien ze zo goed als al hun dieselmotoren kopen.

Jij heb de ballen verstand van hoe technologie uptake werkt.

Dit is de early majority, we zijn reeds voorbij de early adopters (Model S, Leaf, Volt...) en de early innovators (Roadster).

http://www.redbord.com/hs-fs/hub/120083/file-228229757-png/basic_s_curve_of_innovation.png?t=1487087119000

Uptake gaat de komende 5 jaar exploderen. Mensen zullen in grote getalen kiezen voor een e-wagen. Laadinfrastructuur gaat overal verschijnen, wat de vraag nog versterkt. Steden verbannen dieselwagens. Nieuwe dienstverleners die zelfrijdende taxis aanbieden in stedelijke gebieden komen op. De economies of scale verlaagt de prijs, wat de vraag nog eens aanwakkert....

Dit is wat men bedoelt met een disruptieve technologie. De automobielindustrie heeft dat nooit gekend omdat ze technologie na technologie heeft gemelkt: benzine, diesel, enz enz...en iedere mini innovatie heeft proberen te verkopen als the next big thing. Afgelopen 80 jaar is dat goed gegaan....nu niet meer.

dpg
30 juli 2017, 20:06
PS: De verkoop van e-wagens boomt wereldwijd, met zeer lage olieprijzen. Wat gebeurt er denk je als de olieprijzen stijgen ?


Bloomberg voorspelt dat de groei van electrische wagens de vraag zoveel zal doen zakken dat de prijzen instorten, maar niet voor 2035.

Tavek
30 juli 2017, 20:12
Bloomberg voorspelt dat de groei van electrische wagens de vraag zoveel zal doen zakken dat de prijzen instorten, maar niet voor 2035.

Royal Dutch Shell is bracing for a peak in oil demand by the end of the next decade by edging towards renewable power and the electric vehicle industry.

Shell boss Ben Van Beurden said the oil major had changed its company mindset to a “lower forever” oil price environment and is focusing on being “fit for the forties”, in reference to the faltering oil price, which has struggled to remain above the $50 a barrel mark.

The group is already shifting its production focus from oil to natural gas, but in its clearest statement of intent to date Mr Van Beurden said that within the next year Shell will reveal early plans for a deeper presence in renewable energy and the electrical chain to tap into the boom in electric vehicles.

Voor 45-50 dollar kan je een hele hoop oliereservoirs niet ontginnen. Honderden miljarden, tot triljarden, aan reserves moeten afgeboekt worden.

De slachting in de olie industrie gaat enorm zijn als men tot deze conclusie komt.

Tavek
30 juli 2017, 20:13
Een van mijn klanten heeft bescherming tegen schuldeisers aangevraagd afgelopen maand. 90 % van zijn omzet komt uit de offshore olie.

dpg
30 juli 2017, 20:13
Bon, ik ga het u op papier zetten.

Over 10 jaar worden er al geen 60 miljoen ICE wagens meer verkocht per jaar.

Ge moogt dit bericht over 10 jaar terughalen als dit forum dan nog bestaat.

Ach hier zit er nog ene die beweerde dat tegen 2020 een miljoen e-wagens in Duitsland met al die geschenken en premies haalbaar waren.

Nu lult die daar niet meer over.

dpg
30 juli 2017, 20:16
Voor 45-50 dollar kan je een hele hoop oliereservoirs niet ontginnen. Honderden miljarden, tot triljarden, aan reserves moeten afgeboekt worden.

De slachting in de olie industrie gaat enorm zijn als men tot deze conclusie komt.

Oei alweer een hoop mensen erbij die zich dus geen auto meer kunnen permiteren, ook geen electrische.

Micele
30 juli 2017, 20:16
En om in een rit van 90 minuten een stop van een half uur in te gaan lassen, dan wordt de trein al bijna een optie.
Wat vind je van < 4 minuten?

http://insideevs.com/wp-content/uploads/2015/12/01.png
The Combined Charging System – up to 350 kW

http://insideevs.com/abb-joins-charin-150-kw-charging-coming-soon-350-kw-targeted-future/

http://charinev.org/about-us/mission/

Tavek
30 juli 2017, 20:18
Oei alweer een hoop mensen erbij die zich dus geen auto meer kunnen permiteren, ook geen electrische.

Maak u daar maar geen zorgen over. De off shore wind energie business betaalt erg goed. Als ge graag funderingen zet, turbines onderhoudt, kunt ge een dikke pre verdienen die u toelaat Teslas te kopen :p

dpg
30 juli 2017, 20:18
Een van mijn klanten heeft bescherming tegen schuldeisers aangevraagd afgelopen maand. 90 % van zijn omzet komt uit de offshore olie.

En dit gebeurde nooit in het verleden ?

Tavek
30 juli 2017, 20:21
En dit gebeurde nooit in het verleden ?

Vorige periodes van mindere activiteit heeft hij kunnen opvangen met zijn buffers, opgebouwd in goede tijden.

Ondertussen is die goede tijd bijna 10 jaar geleden...te lang.

Tavek
30 juli 2017, 20:24
Weet ge wat mij trouwens tegenhoudt om een electrische wagen te kopen ?

De beschikbaarheid.

Ik heb het geld klaarstaan om eentje tussen 25-35k te kopen die minstens 250 km kan (mijn belangrijkste roundtrip is naar leuven en terug, als ie dat kan met wat overschot is het OK). De Opel Ampera - e is nergens te verkrijgen, en de Leaf komt in September uit.

Ik wacht op dat laatste.

Micele
30 juli 2017, 20:29
Ach hier zit er nog ene die beweerde dat tegen 2020 een miljoen e-wagens in Duitsland met al die geschenken en premies haalbaar waren.

Nu lult die daar niet meer over.
Je moet eens leren lezen wie dat allemaal beweerde, de Duitse overheid stelde dat als streefdoel:
http://www.handelsblatt.com/politik/deutschland/eine-million-e-autos-bis-2020-merkel-nennt-regierungsziel-unrealistisch/19806768.html

Datum:
15.05.2017 18:33 Uhr

Eine Million Elektro-Autos bis 2020 – das war lange Zeit das Ziel der Bundesregierung. Nach Sigmar Gabriel glaubt nun auch Angela Merkel nicht mehr daran, dass dieses Ziel erreicht werden kann.
Want als ene lult zonder argumenten ben jij het wel.

Arm Duitsland. Het Detroit van de 21e eeuw... als ze blijven sukkelen met hun batterijfabrieken. Ze gaan nog moeten bedelen bij de Aziaten, want Tesla heeft hun batterijen zelf nodig.

Tavek
30 juli 2017, 20:36
Allemaal geinvesteerd in "schone diesel".

Na miljardenboetes, massale terugroepingen voor sjoemelsoftware, en allerhanden trukjes om emissies te verlagen (ureum toevoegen bvb) is het vat af. De regeringen, lokale overheden, beginnen diesels te weren uit stadscentra en zetten steeds meer in op e-mobiliteit.

Shiat, zegt de duitse autoconstructeur. Wij zaten te slapen toen Nissan, Tesla, Renault, en co reeds hun eerste wagens op de markt hadden.

Probleempje....

Micele
30 juli 2017, 21:02
Allemaal geinvesteerd in "schone diesel".

Na miljardenboetes, massale terugroepingen voor sjoemelsoftware, en allerhanden trukjes om emissies te verlagen (ureum toevoegen bvb) is het vat af. De regeringen, lokale overheden, beginnen diesels te weren uit stadscentra en zetten steeds meer in op e-mobiliteit.

Shiat, zegt de duitse autoconstructeur. Wij zaten te slapen toen Nissan, Tesla, Renault, en co reeds hun eerste wagens op de markt hadden.

Probleempje....
En volgens rechtspraak is een totaal dieselverbod in Stuttgart vanaf 1 jan 2018 mogelijk, ook het aanpassen van de sjoemeldiesels is *onvoldoende:
https://www.wp.de/wirtschaft/klage-erfolgreich-in-stuttgart-kommt-diesel-fahrverbot-id211392275.html

Gericht macht Weg frei für Diesel-Fahrverbot in Stuttgart
28.07.2017

Urteil in Stuttgart: Die Umwelthilfe hat den Prozess gewonnen. Der Nachrüstplan für ältere Dieselautos reicht alleine nicht aus.

In Stuttgart muss die Luftverschmutzung nach einem Urteil des Verwaltungsgerichts notfalls auch mit Diesel-Fahrverboten eingedämmt werden. Das Gericht gab damit am Freitag einer Klage der Deutschen Umwelthilfe (DUH) über den Luftreinhalteplan für die baden-württembergische Landeshauptstadt statt.

Die geplante Nachrüstung von Diesel-Fahrzeugen reiche *nicht aus. „Das Verkehrsverbot verstößt nicht gegen den Grundsatz der Verhältnismäßigkeit, weil der Gesundheitsschutz höher zu gewichten ist als das Recht auf Eigentum und die allgemeine Handlungsfreiheit der vom Verbot betroffenen Kraftfahrzeugeigentümer“, sagte Richter Wolfgang Kern.

Umweltlobby hatte generelles Verbot gefordert

Die Umweltlobby hatte ein generelles Fahrverbot für alle Diesel-Autos gefordert, weil die Grenzwerte für Stickoxid in Stuttgart auch sieben Jahre nach Inkrafttreten der Vorschriften nicht an allen Messstationen eingehalten werden. ...

Das Land Baden-Württemberg will das Urteil nun sorgfältig prüfen. Welche Schritte einzuleiten sind, könne er jetzt noch nicht sagen, betonte der Sprecher von Verkehrsminister Winfried Hermann (Grüne) am Freitag. Wie wahrscheinlich Fahrverbote für Dieselautos schon zum 1. Januar 2018 seien, wollte er nicht abschätzen. (rtr/dpa)

Maar "ze" zullen wel in beroep gaan... ik weet wel niet wie...
Want Baden-Württemberg heeft een "Groene" regering...

Als de beroepsrechtbank de milieuwet toepast maakt ook dat beroep geen kans... Al 7 jaar overtreedt Stuttgart die wet...

dpg
31 juli 2017, 14:54
Allemaal geinvesteerd in "schone diesel".

Na miljardenboetes, massale terugroepingen voor sjoemelsoftware, en allerhanden trukjes om emissies te verlagen (ureum toevoegen bvb) is het vat af. De regeringen, lokale overheden, beginnen diesels te weren uit stadscentra en zetten steeds meer in op e-mobiliteit.

Shiat, zegt de duitse autoconstructeur. Wij zaten te slapen toen Nissan, Tesla, Renault, en co reeds hun eerste wagens op de markt hadden.

Probleempje....

Niks van te merken in de verkoopscijfers, in procenten ja, zo goed als ontzichtbaar in aantallen.

Tavek
31 juli 2017, 15:04
Niks van te merken in de verkoopscijfers, in procenten ja, zo goed als ontzichtbaar in aantallen.

De verkoper van paardenkarren zei dat in de tijd ook.

dpg
31 juli 2017, 15:05
De verkoper van paardenkarren zei dat in de tijd ook.

Je mag me altijd de meest recente cijfers tonen van het aantal inschrijven van e-wagens versus ICE wagens die het tegendeel bewijzen.

Micele
31 juli 2017, 20:22
Je mag me altijd de meest recente cijfers tonen van het aantal inschrijven van e-wagens versus ICE wagens die het tegendeel bewijzen.
Een Tesla S verkoopt in Nederland beter dan het hele ICE-segment in zijn klasse. Vergelijk dus wat er best te vergelijken is, Tesla S is maar één model, in de 90k klasse...

vergeten? : http://forum.politics.be/showpost.php?p=8441857&postcount=14

Tesla verkoopt daar ondertussen dubbel zoveel wagens als de concurrentie -in de dure klasse natuurlijk- tesamen.

Model S was dit 0,45% marktaandeel in 2016, volledig jaar:
http://www.autoweek.nl/verkoopcijfers/tesla/model-s/
Om even te mogen vergelijken in die dure klasse...
Ik zal best meerdere premiummodellen bijeentellen...

Mercedes S klasse haalde in 2016: 0,05% of quasi 9 maal minder
http://www.autoweek.nl/verkoopcijfers/mercedes-benz/s-klasse/
BMW 7 serie haalde in 2016: 0,11% aandeel
http://www.autoweek.nl/verkoopcijfers/bmw/7-serie/
BMW 6 serie haalde in 2016: 0,02% aandeel
http://www.autoweek.nl/verkoopcijfers/bmw/6-serie/
Audi A8 haalde in 2016: 0,02%
http://www.autoweek.nl/verkoopcijfers/audi/a8/
Audi A7 haalde in 2016: 0,02%
http://www.autoweek.nl/verkoopcijfers/audi/a7/

Deze vijf fossiele concurrentiemodellen halen tesamen 0,22% verkoopcijfers in 2016 of nog niet eens de helft van één electrisch Model S van Tesla die 0,45% haalt.

Moest Tesla nog meer auto's kunnen leveren was het nog erger, maar zoals we weten is Tesla een nieuweling in termen van autoproductie, daarenboven kan men maar zoveel E-auto's produceren als er batterijcellen gemaakt kunnen worden, ook die productie gaat vervijfvoudigen in 4 jaar (wereldwijd)

In de USA hetzelfde, in het luxe segment van 5 meter-wagens verkoopt Tesla met afstand het meeste, dus beter dan ICE-modellen in dat segment.

https://electrek.files.wordpress.com/2017/05/2017-us-registration-for-large-luxury-sedans-ytd.png
https://electrek.co/2017/05/26/tesls-model-s-leading-us-large-luxury-segment/

Ik neem maar aan dat een logisch vergelijk zoals hierboven helemaal niet in je kraam past.

dpg
31 juli 2017, 22:14
Je mag me altijd de meest recente cijfers tonen van het aantal inschrijven van e-wagens versus ICE wagens die het tegendeel bewijzen.

Had er nog aan moeten toevoegen "geen cherry picking in bepaalde segmenten" die amper 0,01% van het totaal verkochte wagens halen.

In het totaal van nieuw ingeschreven wagens halen e-wagens immers in procenten veel, in aantallen weinig.

De booming in de autoindustrie zijn nog steeds de SUV in zowat alle segmenten terwijl net dit type wagens op het gebied van verbruik=uitstoot slechter scoren.
Nogmaals je mag altijd het tegendeel bewijzen zonder aan cherry picking te doen in bepaalde segmenten zoals bepaalde liegebeestjes graag doen.

Tavek
31 juli 2017, 22:32
Had er nog aan moeten toevoegen "geen cherry picking in bepaalde segmenten" die amper 0,01% van het totaal verkochte wagens halen.

In het totaal van nieuw ingeschreven wagens halen e-wagens immers in procenten veel, in aantallen weinig.

De booming in de autoindustrie zijn nog steeds de SUV in zowat alle segmenten terwijl net dit type wagens op het gebied van verbruik=uitstoot slechter scoren.
Nogmaals je mag altijd het tegendeel bewijzen zonder aan cherry picking te doen in bepaalde segmenten zoals bepaalde liegebeestjes graag doen.

Micele leugenaar noemen is hier echt niet gepast, en toont eigenlijk jouw bedroevend intellectueel niveau aan.

Je kan en mag een 80k wagen niet vergelijken kwa verkoopscijfers met wagens van pakweg 20-30k. Wil je zien hoe goed electrische wagens scoren als ze prijs competetief zijn (2020-2025 is het zover voor alle segmenten) moet je in zijn klasse kijken. Een Tesla is competetief in zijn segment. Zeer competetief. Dus waarom zou dat niet zijn in de klasse BMW 3 reeks/ Mercedes C voor de Model 3 ?

In de andere klasses zijn er tot op heden geen electrische varianten. De Bolt (Ampera-e) is niet verkrijgbaar in de EU. De leaf en co zijn kleine, korte range wagens. Niche spelers. Model 3 is dat duidelijk niet. Daarom is de komst van die wagen zo belangrijk.

Micele
31 juli 2017, 22:33
Had er nog aan moeten toevoegen "geen cherry picking in bepaalde segmenten" die amper 0,01% van het totaal verkochte wagens halen.

In het totaal van nieuw ingeschreven wagens halen e-wagens immers in procenten veel, in aantallen weinig.
cherry picking is helemaal geen sprake
De booming in de autoindustrie zijn nog steeds de SUV in zowat alle segmenten terwijl net dit type wagens op het gebied van verbruik=uitstoot slechter scoren.
Nogmaals je mag altijd het tegendeel bewijzen zonder aan cherry picking te doen in bepaalde segmenten zoals bepaalde liegebeestjes graag doen.
Het past niet in jouw kraam, was te verwachten.

Van cherry picking is helemaal geen sprake.
Want dan doet de jele media in de wereld aam cherry picking als ze het over het Oberklasse-segment heeft, de Duitse media incluis:
https://www.google.be/search?num=20&q=Tesla+S+verkauft+Oberklasse&oq=Tesla+S+verkauft+Oberklasse&gs_l=psy-ab.3..33i160k1.35106.44174.0.45331.32.32.0.0.0.0.3 50.3681.8j22j1j1.32.0....0...1.1.64.psy-ab..0.32.3678...35i39k1j0i22i30k1.gKibNpcrgz0

Jouw bedenkelijk en kinderachtig vergelijk om alle ICE-wagens van de wereld te vergelijken met electrische wagens, belachelijker gaat wel niet. Wat wil je daar eigenlijk mee aantonen?
117 jaar geleden in London...:
https://handpicked.org/api/image?width=735&url=https%3A%2F%2Fpbs.twimg.com%2Fmedia%2FCLKI2qZV EAAPdEw.jpg%3Alarge
Er bestonden nochtans al vele jaren ICE-auto's...
https://www.autoevolution.com/news/road-traffic-history-before-the-streets-got-swamped-12954.html
In New York ook 1900, zag je er soms een paar tussen honderden paardenkoetsen, kijk eens goed:
http://i.imgur.com/PgyWpKF.jpg

Tavek
31 juli 2017, 23:45
https://electrek.co/2017/07/31/next-gen-nissan-leaf-design-revealed/

Jep, design zit goed. Eindelijk eens een niet-mottige betaalbare EN beschikbare electrische wagen. Reveal sep, te bestellen oktober.

Range 265 km, 40 kWh usable (vgl met Zoe, van Renault, hun partner). 60 KWh komt later.

Ik hoop met die specs 28k euro. Als ze daarop kunnen landen, of minder, gaan die goed verkopen. 30-35k + is gewoon niet goed meer, aagenzien je dan in Tesla Model 3 gebied begint te komen.

Allez, ik ga hem dan kopen. Als hij boven de 30k uitkomt, bedenk ik me nog eens en wacht ik op de 60 kWh versie (of beschikbaarheid van Model 3 in de EU).

Henri1
1 augustus 2017, 06:00
Wat vind je van < 4 minuten?

http://insideevs.com/wp-content/uploads/2015/12/01.png
The Combined Charging System – up to 350 kW

http://insideevs.com/abb-joins-charin-150-kw-charging-coming-soon-350-kw-targeted-future/

http://charinev.org/about-us/mission/

U komt beter eens terug op het moment dat elektrische wagens beschikbaar zijn rond de 15000 euro met een autonomie van 500 Km.

dpg
1 augustus 2017, 06:15
Micele leugenaar noemen is hier echt niet gepast, en toont eigenlijk jouw bedroevend intellectueel niveau aan..

Eens een leugenaar, altijd een leugenaar.

dpg
1 augustus 2017, 06:21
Je kan en mag een 80k wagen niet vergelijken kwa verkoopscijfers met wagens van pakweg 20-30k. Wil je zien hoe goed electrische wagens scoren als ze prijs competetief zijn (2020-2025 is het zover voor alle segmenten) moet je in zijn klasse kijken. Een Tesla is competetief in zijn segment. Zeer competetief. Dus waarom zou dat niet zijn in de klasse BMW 3 reeks/ Mercedes C voor de Model 3 ?

In de andere klasses zijn er tot op heden geen electrische varianten. De Bolt (Ampera-e) is niet verkrijgbaar in de EU. De leaf en co zijn kleine, korte range wagens. Niche spelers. Model 3 is dat duidelijk niet. Daarom is de komst van die wagen zo belangrijk.


Veel bla bla naast de kwestie om maar niet te hoeven te posten dat je niet kan aantonen dat men volop op e-wagens inzet zoals je hogerop beweerde.

Maar je mag nog steeds aantonen aan de hand van verkoopscijfers, inschrijvingen dat de regeringen, lokale overheden steeds meer in e-mobiliteit investeren.

dpg
1 augustus 2017, 06:31
https://electrek.co/2017/07/31/next-gen-nissan-leaf-design-revealed/

Jep, design zit goed. Eindelijk eens een niet-mottige betaalbare EN beschikbare electrische wagen. Reveal sep, te bestellen oktober.

Range 265 km, 40 kWh usable (vgl met Zoe, van Renault, hun partner). 60 KWh komt later.

Ik hoop met die specs 28k euro. Als ze daarop kunnen landen, of minder, gaan die goed verkopen. 30-35k + is gewoon niet goed meer, aagenzien je dan in Tesla Model 3 gebied begint te komen.

Allez, ik ga hem dan kopen. Als hij boven de 30k uitkomt, bedenk ik me nog eens en wacht ik op de 60 kWh versie (of beschikbaarheid van Model 3 in de EU).

Duidelijk nog steeds niet door dat ge u laat rollen door nu electrisch te kopen.
Veel te duur voor veel te weinig wagen.

Tavek
1 augustus 2017, 08:33
Ik koop op basis van mijn noden.

Maarbon, bij Audi gaan ze de directeuren met uw standpunt ontslaan.

Following the emission test cheating scandal and now allegations that the German automakers created a cartel to deploy their strategy to fake their emission cutting effort, the country’s industry is in a crisis.

A likely winner to come on top of this disastrous situation is the electric car segment. German automakers have been investing in the technology in an attempt to distance themselves from diesel.

In the latest example of that, Audi is reportedly trying to cut gas and diesel R&D by 10 billion euros (~12 billion USD) in order to finance its electric car development.

Germany’s Handelsblatt and Reuters both reported on the move this weekend based on inside sources.

Audi is reportedly about to change its leadership in order to implement the new strategy:

“Sources told Reuters on Friday that four of the brand’s seven top executives are earmarked for dismissal in the near future. On Sunday, sources said the dismissals were discussed by supervisory board members last Thursday but a formal decision has yet to be taken.”

By financing electric car development, Audi aims to make them profitable. They reportedly want to maintain a 8% operating profit after the shift to EVs.

The German automaker has been spending a lot of money on its Brussels plant lately in preparation for the launch of its first few all-electric cars built from the ground up.

They will be building the e-tron quattro, an all-electric SUV, there next year.

Furthermore, Audi recently confirmed that the e-tron Sportback, a smaller and sportier version of the SUV which they were just teasing Tesla and Elon Musk about in a new billboard ad, will go into production at the Brussels plant in 2019.

After the quattro in 2018 and the Sportsback in 2019, Audi confirmed that it plans a third new all-electric vehicle for 2020.

Audi and Porsche, both brands of the VW group, plan to be able to release new electric vehicles faster after having greenlighted cooperation on a shared architecture for electric and autonomous vehicles earlier this year. Those vehicles will use similar technology as Porsche’s upcoming Mission E planned for 2019.

Again, we really need to see those plans coming to fruition, but they seem pretty serious about it if they are to finance it with $12 billion from their gas and diesel research programs. Earlier this year, Audi told its dealerships to get behind electric vehicles because it will dominate the market within 10 years.

Tavek
1 augustus 2017, 08:52
Duidelijk nog steeds niet door dat ge u laat rollen door nu electrisch te kopen.
Veel te duur voor veel te weinig wagen.

Als ik nu een diesel koop, is die twee keer niks meer waar over 4-5 jaar. De tweedehandsmarkt voor diesels is nu reeds verzadigd. Als meerdere steden diesels bannen, stort die markt gewoon in.

Je kan lekker ureum bij je diesel blijven kappen, maar dat lost het fundamentele probleem van die technologie niet op: hij is vuil.

Dus de keuze is een benzine of een electrische wagen. Sorry, maar het comfort en plezier van het electrisch rijden zijn me toch wat meer waar. Aangezien het een pendelwagen is, interesseert me 500 km range op dit moment nog minder.

Micele
1 augustus 2017, 08:57
U komt beter eens terug op het moment dat elektrische wagens beschikbaar zijn rond de 15000 euro met een autonomie van 500 Km.
En U komt beter eens terug als ze lachen met al die fossiele kankerbakken, want dat gaan ze al in enkele jaren doen.

Bekijk deze beelden nog maar eens goed:

http://i.auto-bild.de/ir_img/1/0/8/6/5/2/7/Benzin-statt-Diesel-474x316-52fc409b7576c7a0.jpg


http://oekastatic.orf.at/static/images/site/oeka/20130312/tankstelle1.5132923.jpg

https://previews.123rf.com/images/captaintim/captaintim1308/captaintim130800042/21820644-an-old-petrol-pump-in-a-long-time-closed-down-petrol-station-Stock-Photo.jpg

dpg
1 augustus 2017, 12:46
Als ik nu een diesel koop, is die twee keer niks meer waar over 4-5 jaar. De tweedehandsmarkt voor diesels is nu reeds verzadigd. Als meerdere steden diesels bannen, stort die markt gewoon in.

Je kan lekker ureum bij je diesel blijven kappen, maar dat lost het fundamentele probleem van die technologie niet op: hij is vuil.

Dus de keuze is een benzine of een electrische wagen. Sorry, maar het comfort en plezier van het electrisch rijden zijn me toch wat meer waar. Aangezien het een pendelwagen is, interesseert me 500 km range op dit moment nog minder.


Iemand met uw aantal pendelkilometers is veel goedkoper af met een benzine tot er iets fatsoenlijk op de markt komt.

Het is trouwens zinloos, zelfs belachelijk over het comfort en plezier van een electrische wagen te spreken als je amper met een electrische wagen reed.


Ge houd uw eigen voor de gek en beseft niet dat dit je veel geld kost.

dpg
1 augustus 2017, 13:11
Bovendien kreeg een select groepje journalisten ook de ‘bijzondere’ kans om een eerste ritje in zo’n Model 3 te maken. Nog voor de rest van de wereld dat kon. Dat paait journalisten wel. Het auto-vakblad Motor Trend noemde zijn relaas van die paar minuten in de wagen zelfs een hyper scoop. ‘Laat ons eerlijk zijn’, zegt Van Dyck. ‘Ook bij journalisten heb je groupies die graag het pr-verhaal van een merk overnemen zonder enige kritische reflectie.’


www.standaard.be

Tavek
1 augustus 2017, 13:30
Iemand met uw aantal pendelkilometers is veel goedkoper af met een benzine tot er iets fatsoenlijk op de markt komt.

Het is trouwens zinloos, zelfs belachelijk over het comfort en plezier van een electrische wagen te spreken als je amper met een electrische wagen reed.


Ge houd uw eigen voor de gek en beseft niet dat dit je veel geld kost.

Maar ik rij al heel mijn leven met een diesel, en ik weet wat ik daar echt niet graag aan heb. En de tweede wagen thuis is benzine, en ik weet wat ik daar ook helemaal niet aan heb. Het lawaai op lage snelheden, de steeds wederkerende bezoeken aan het tankstation en de garage voor oliefilters, olie, remmen, banden, de hoge wegentaxen (ik betaal liever aan een auto dan aan belastingen), de vervuiling (ik heb kinderen), de brandstofkosten,....

En na enkele testritten, waaronder een tesla van de buurman (die wou stoefen), ben ik inderdaad verkocht. Stil, vlot, soepel...dat is mijn ervaring met electrisch rijden. Je duwt op het gaspedaal en dat ding gaat vooruit, niet bij een benzine gokken waar je naar 3000 toeren moet eer dat je een rond punt opkan....ik weet dat duurdere wagens dat niet hebben, maar what is the point dan ? Met diesels kan je binnenkort ook niet zomaar meer rijden waar je wil....

En door mijn technische achtergrond zie ik ook in dat een electrische wagen simpeler in de bouw is, betrouwbaarder, onderhoudsvriendelijker, energetisch efficienter en technologisch gewoon veel geavanceerder dan dieseltechnologie die al meer als een eeuw meegaat en nauwelijks is veranderd, buiten wat efficientieverbeteringen. En met DC charging van 150 kW duurt een laadbeurt nauwelijks meer als een tankbeurt, plus het gros gebeurt thuis, op nachtstroom.

Als de grote volumes geproceerd worden, gaat het snel gaan. Nu worden er 6000 bolts geproceerd tov honderdduizenden Cruzes (voorbeeld GM), natuurlijk is die bolt duur. Economies of scale, plain and simple. Tesla duwt iedereen vooruit, en laat ze ook in massa electrische wagens maken. Dat gaat de prijs doen kelderen de komenden jaren (hij is al fors omlaag gekomen, batterij kost in 2011 nog 600 euro/kwh, nu nog maar 140 voor de leaf) en dan kan men de massamarkt bereiken.

Je hoeft me niet te gevolen. Het kan me echt niet boeien wat een random iemand die werkt bij een duitse autoconstructeur denkt. Want uiteraard gaat die dit soort onzin kwelen: ze lopen hopeloos achter. Echt objectief neem ik je dus ook niet.

dpg
1 augustus 2017, 13:40
Met diesels kan je binnenkort ook niet zomaar meer rijden waar je wil....

Zie Gent, daar mag je met electrische wagens ook niet meer rijden waar je wilt.

dpg
1 augustus 2017, 13:42
Je hoeft me niet te gevolen. Het kan me echt niet boeien wat een random iemand die werkt bij een duitse autoconstructeur denkt. Want uiteraard gaat die dit soort onzin kwelen: ze lopen hopeloos achter. Echt objectief neem ik je dus ook niet.


Jij beseft niet dat jij de random persoon bent die van alles zit na te kwelen over e-wagens zonder enige ervaring die naam waardig.

Tavek
1 augustus 2017, 14:08
Jij beseft niet dat jij de random persoon bent die van alles zit na te kwelen over e-wagens zonder enige ervaring die naam waardig.

Welke ervaring die jij hebt zou relevant zijn voor het inschatten van het al dan niet slagen van electrische wagens ?

Jij snapt nog niet eens dat niet iedere mens dezelfde mobiliteitsbehoefte heeft. Ik rij geen 1000 km per week. Ik rij 50-60 km per dag. Ik heb geen nood aan hoge range. En ik ben bereid de meerprijs te betalen bij de aankoop van zulke wagen voor die voordelen die in mijn ogen hun prijs waard zijn.

In een autobedrijf werken staat niet gelijk aan inzicht hebben in de mobileitsbehoeftes van de klanten.

Buiten wat geblaat over de range van electrowagens en de prijs, heb ik nog geen argument gezien van jouw kant. Geen enkel technisch-inhoudelijk onderbouwd argument. Maar je zit Micele wel persoonlijk aan te vallen.

Sterk bezig jongen.

Tavek
1 augustus 2017, 14:15
Zie Gent, daar mag je met electrische wagens ook niet meer rijden waar je wilt.

In een winkelstraat mag je zelfs niet fietsen....

Wat een argument man.

Micele
1 augustus 2017, 14:28
Maar ik rij al heel mijn leven met een diesel, en ik weet wat ik daar echt niet graag aan heb. En de tweede wagen thuis is benzine, en ik weet wat ik daar ook helemaal niet aan heb. Het lawaai op lage snelheden, de steeds wederkerende bezoeken aan het tankstation en de garage voor oliefilters, olie, remmen, banden, de hoge wegentaxen (ik betaal liever aan een auto dan aan belastingen), de vervuiling (ik heb kinderen), de brandstofkosten,....

En na enkele testritten, waaronder een tesla van de buurman (die wou stoefen), ben ik inderdaad verkocht. Stil, vlot, soepel...dat is mijn ervaring met electrisch rijden. Je duwt op het gaspedaal en dat ding gaat vooruit, niet bij een benzine gokken waar je naar 3000 toeren moet eer dat je een rond punt opkan....ik weet dat duurdere wagens dat niet hebben, maar what is the point dan ? Met diesels kan je binnenkort ook niet zomaar meer rijden waar je wil....

En door mijn technische achtergrond zie ik ook in dat een electrische wagen simpeler in de bouw is, betrouwbaarder, onderhoudsvriendelijker, energetisch efficienter en technologisch gewoon veel geavanceerder dan dieseltechnologie die al meer als een eeuw meegaat en nauwelijks is veranderd, buiten wat efficientieverbeteringen. En met DC charging van 150 kW duurt een laadbeurt nauwelijks meer als een tankbeurt, plus het gros gebeurt thuis, op nachtstroom.

Als de grote volumes geproceerd worden, gaat het snel gaan. Nu worden er 6000 bolts geproceerd tov honderdduizenden Cruzes (voorbeeld GM), natuurlijk is die bolt duur. Economies of scale, plain and simple. Tesla duwt iedereen vooruit, en laat ze ook in massa electrische wagens maken. Dat gaat de prijs doen kelderen de komenden jaren (hij is al fors omlaag gekomen, batterij kost in 2011 nog 600 euro/kwh, nu nog maar 140 voor de leaf) en dan kan men de massamarkt bereiken.

Je hoeft me niet te gevolen. Het kan me echt niet boeien wat een random iemand die werkt bij een duitse autoconstructeur denkt. Want uiteraard gaat die dit soort onzin kwelen: ze lopen hopeloos achter. Echt objectief neem ik je dus ook niet.
Mooie post Tavek en nagel op de kop.

Ik ben zelfs aan het denken een #autolening aan te gaan omdat vandaag de intresten van 1,3% echt te verwaarlozen zijn, daarbij krijgt men nog tem einde 2019 een Vlaamse premie (1500 €) voor een E-wagen, wat dat beetje aan intrest
van mijn #huisbank ruim overstijgt. 2018 zal wat te vroeg zijn voor mij, en voor de auto wslk ook, de premie is dan wel 2000€.

# https://www.spaargids.be/sparen/vergelijk/autolening.html
voor 15k te lenen en af te betalen op 3 jaar betaald men ongeveer #300 € intrest... de inflatie van het geld is mss hoger...
Maar als ik zie dat ik anders die 1500 € premie misloop moest ik tot 2020 treuzelen... dat is een mooie optie van 1200 € die ik misloop. :?

dpg
1 augustus 2017, 15:52
Welke ervaring die jij hebt zou relevant zijn voor het inschatten van het al dan niet slagen van electrische wagens ?

Jij snapt nog niet eens dat niet iedere mens dezelfde mobiliteitsbehoefte heeft. Ik rij geen 1000 km per week. Ik rij 50-60 km per dag. Ik heb geen nood aan hoge range. En ik ben bereid de meerprijs te betalen bij de aankoop van zulke wagen voor die voordelen die in mijn ogen hun prijs waard zijn.

In een autobedrijf werken staat niet gelijk aan inzicht hebben in de mobileitsbehoeftes van de klanten.

Buiten wat geblaat over de range van electrowagens en de prijs, heb ik nog geen argument gezien van jouw kant. Geen enkel technisch-inhoudelijk onderbouwd argument. Maar je zit Micele wel persoonlijk aan te vallen.

Sterk bezig jongen.



Eerder andersom gezien je alle vrijheid hebt om een e-wagen te kopen maar die vrijheid niet will laten aan anderen omdat dit de enige mogelijkheid is voor u om uw brol aan een aanvaardbare prijs te kunnen kopen zonder dat ge er helemaal uw broek aan scheurt.

Al je gezaag dient alleen uw eigen belangen, niet de belangen van de anderen met een verschillende mobiliteitsbehoefte.

Laat die maar afzien, als gij uw speelgoed maar krijgt.

dpg
1 augustus 2017, 15:57
Maar ik rij al heel mijn leven met een diesel, en ik weet wat ik daar echt niet graag aan heb.

Je duwt op het gaspedaal en dat ding gaat vooruit, niet bij een benzine gokken waar je naar 3000 toeren moet eer dat je een rond punt opkan.....

Je reed waarschijnlijk nog met de oude indenor diesel motor van uw opa dan als dat uw ervaring met dieselmotoren is.

Een cursus autorijden zou je echt kunnen helpen als je zo onzeker aan een rondpunt met 3000 toeren moet vertrekken.

Een moderne diesel rijd met 3000 toeren tegen de 180-200 km per uur in zijn hoogste versnelling.

Tavek
1 augustus 2017, 17:48
Eerder andersom gezien je alle vrijheid hebt om een e-wagen te kopen maar die vrijheid niet will laten aan anderen omdat dit de enige mogelijkheid is voor u om uw brol aan een aanvaardbare prijs te kunnen kopen zonder dat ge er helemaal uw broek aan scheurt.

Al je gezaag dient alleen uw eigen belangen, niet de belangen van de anderen met een verschillende mobiliteitsbehoefte.

Laat die maar afzien, als gij uw speelgoed maar krijgt.

Toevallig zorgt uw mobiliteitsbehoefte voor een heel deel vervuiling (milieu en klimaat).

En ik ben van mening dat als je ergens over wilt kunnen klagen, je zelf eerst het voorbeeld moet geven.

Tavek
1 augustus 2017, 17:49
Je reed waarschijnlijk nog met de oude indenor diesel motor van uw opa dan als dat uw ervaring met dieselmotoren is.

Een cursus autorijden zou je echt kunnen helpen als je zo onzeker aan een rondpunt met 3000 toeren moet vertrekken.

Een moderne diesel rijd met 3000 toeren tegen de 180-200 km per uur in zijn hoogste versnelling.

Neen, een moderne benzine.

En een 1.4 TDI volkswagen rijdt 120 op 3000 toeren in 5de. Ik heb mezelf nog niet 200 per uur weten rijden naar het werk.

Tavek
1 augustus 2017, 17:55
En I am pretty sure dat mijn V40 met 1.6 TDI ook geen 200 deed op 3000 toeren....

Henri1
1 augustus 2017, 17:58
En U komt beter eens terug als ze lachen met al die fossiele kankerbakken, want dat gaan ze al in enkele jaren doen.

Bekijk deze beelden nog maar eens goed:



http://oekastatic.orf.at/static/images/site/oeka/20130312/tankstelle1.5132923.jpg


Slechts 1 "pomp" beschikbaar om de batterij op te laden ?
Dat gaat een lange nacht worden.

dpg
1 augustus 2017, 17:59
Toevallig zorgt uw mobiliteitsbehoefte voor een heel deel vervuiling (milieu en klimaat).

En ik ben van mening dat als je ergens over wilt kunnen klagen, je zelf eerst het voorbeeld moet geven.


Je hebt de vrijheid om het voorbeeld te geven op uw kosten, maar dat kunt ge u niet permiteren zonder de anderen hun vrijheden om te voldoen aan hun mobiliteitsbehoefte aan te tasten.

Al uw mooie praatjes komen daar op neer, pest de anderen zodat gij eindelijk uw speelgoed betaalbaar kunt krijgen.

Tavek
1 augustus 2017, 18:00
Slechts 1 "pomp" beschikbaar om de batterij op te laden ?
Dat gaat een lange nacht worden.

Ik heb twee plekken in mijn garage.

Tavek
1 augustus 2017, 18:02
Je hebt de vrijheid om het voorbeeld te geven op uw kosten, maar dat kunt ge u niet permiteren zonder de anderen hun vrijheden om te voldoen aan hun mobiliteitsbehoefte aan te tasten.

Al uw mooie praatjes komen daar op neer, pest de anderen zodat gij eindelijk uw speelgoed betaalbaar kunt krijgen.

Probleem is dat jouw mobiliteitsbehoefte de gezondheid van uw medemens aantast. Diesel is rotzooi.

Ganse steden verstikken in die zever, en men probeert er mee weg te komen door de overheid te bedriegen via fopsoftware.

Ja, ik wil u uw mobiliteitsoptie ontnemen. Maar normaal zeker ? Omdat het ontwikkeld en verkocht wordt door een bende bedriegers.

dpg
1 augustus 2017, 18:03
En I am pretty sure dat mijn V40 met 1.6 TDI ook geen 200 deed op 3000 toeren....

Je V40 had dan ook een DV6 Motor van PSA uit de jaren stillekes.

Een moderne diesel rijd met 3000 toeren tegen de 180-200 km per uur in zijn hoogste versnelling.

Tavek
1 augustus 2017, 18:09
Je V40 had dan ook een DV6 Motor van PSA uit de jaren stillekes.

Een auto van 2013 niet meer recent noemen. Faut le faire....

dpg
1 augustus 2017, 18:10
Probleem is dat jouw mobiliteitsbehoefte de gezondheid van uw medemens aantast. Diesel is rotzooi.

Ganse steden verstikken in die zever, en men probeert er mee weg te komen door de overheid te bedriegen via fopsoftware.

Ja, ik wil u uw mobiliteitsoptie ontnemen. Maar normaal zeker ? Omdat het ontwikkeld en verkocht wordt door een bende bedriegers.

Uw e-wagens ook omdat je met je kerktoren mentaliteit alleen kijkt waar er iets of wat groene stroom opgewekt word, maar straal negeert dat men van de meeste e-wagens de uitlaat aan de electriciteit centrales heeft geplaatst.

dpg
1 augustus 2017, 18:11
Een auto van 2013 niet meer recent noemen. Faut le faire....

Welke versie van DV6 had je V40 in 2013 ?

Tavek
1 augustus 2017, 18:15
Uw e-wagens ook omdat je met je kerktoren mentaliteit alleen kijkt waar er iets of wat groene stroom opgewekt word, maar straal negeert dat men van de meeste e-wagens de uitlaat aan de electriciteit centrales heeft geplaatst.

https://www.electricitymap.org/?wind=false&solar=false&page=country&countryCode=BE&lang=en

Kernenergie, daar rijden we dan op.

146g/kWh. Met wat motor en batterijverliezen 182 g/kWh in de wagen.

Tegen 15 kWh/100 km voor een moderne e-wagen is dat 27,3 grCO2/km.

Uwen diesel ? 100-150 grCO2/km in het beste geval.

In Frankrijk is het minder dan 10 grCO2/km.....

Tavek
1 augustus 2017, 18:20
Welke versie van DV6 had je V40 in 2013 ?

Ik heb geen idee, het was een leasewagen die ondertussen terug richting maatschappij is.

dpg
1 augustus 2017, 18:33
https://www.electricitymap.org/?wind=false&solar=false&page=country&countryCode=BE&lang=en

Kernenergie, daar rijden we dan op.

146g/kWh. Met wat motor en batterijverliezen 182 g/kWh in de wagen.

Tegen 15 kWh/100 km voor een moderne e-wagen is dat 27,3 grCO2/km.

Uwen diesel ? 100-150 grCO2/km in het beste geval.

In Frankrijk is het minder dan 10 grCO2/km.....

Op een zomerdag in volle verlof periode.

Tavek
1 augustus 2017, 18:39
Op een zomerdag in volle verlof periode.

Wanneer laden mensen hun wagen op ?

Snachts, op kerncentralestroom en aan nachttarief. Die gascentrales gaan door de dag aan om de pieken op te vangen.

(Door de dag buiten verlof is het 186 g/kWh trouwens, levert u 34 grCO2/km op)

Nog steeds minder dan een derde tot een vierde van uw dieselwagen. En geen NOx en roet.

dpg
1 augustus 2017, 18:44
Wanneer laden mensen hun wagen op ?

Snachts, op kerncentralestroom en aan nachttarief. Die gascentrales gaan door de dag aan om de pieken op te vangen.

(Door de dag buiten verlof is het 186 g/kWh trouwens, levert u 34 grCO2/km op)

Nog steeds minder dan een derde tot een vierde van uw dieselwagen. En geen NOx en roet.

Mijn diesel +/-122, gelijkaardig vermogen met benzine +140, mijn diesel heeft een echte roetfilter en euro6 voor een minimale NOx uitstoot en die benzine niet.

Je volgend antwoord zal wel zijn dat mijn diesel niet iedere diesel is om bezig te kunnen blijven.

Micele
1 augustus 2017, 18:46
Slechts 1 "pomp" beschikbaar om de batterij op te laden ?
Dat gaat een lange nacht worden.
Dat is een file van fossiele wagens aan een goedkoop tankstation met meerdere pompen, zet men de prijs wat lager staan ze daar aan te schuiven zoals "strontvliegen". Al dikwijls gezien trouwens. Zelfs files waar ze tot een uur of zelfs #uren aanschuiven voor goedkope brandstof, sommige tankstations willen wel eens stunten. De hypocriete en deels gierige petrolheads willen dan helemaal niet op 5 minuten getankt hebben, dan wachten ze zelfs uren...

Heb je nog foto's van die aard nodig? :lol:

# Kijk hier nog eentje met uitleg, de benzineprijs zakte daar tijdelijk naar € 1,22, tussen 12 hr en 15 hr een discountactie in 2012 in Bochum, de eerste wagens stonden aan te schuiven om 10hr smorgens, of 2hr vooraleer de prijs vrijgeven werd om 12 hr, men mocht tot 50 liter per wagen tanken. 600 meter file schrijft de gazet. Tot 15 hr liep die stuntactie. Wie te laat was had pech, ondanks urenlang aanschuiven...

https://www.waz.de/staedte/bochum/discount-sprit-fuer-1-22-euro-sorgt-fuer-lange-staus-an-tankstelle-in-bochum-id7033913.html

https://img.waz.de/img/archiv-daten/crop7034597/7272221772-w940-cv23_11-q85/Tanken-in-Bochum-fuer-1-22-Euro-3.jpg

Discount-Sprit für 1,22 Euro sorgt für lange Staus an Tankstelle in Bochum
28.08.2012

BOCHUM. Die Aussicht auf günstiges Benzin lockt die Menschen in Bochum auf die Straße: Eine Tankstelle bietet den Liter Super am Dienstagmittag für 1,22 Euro an. Etwa 100 Autos warteten schon vor dem Start der Aktion darauf, dass der Kraftstoff sprudelt. Die ersten Autofahrer kamen bereits um zehn Uhr morgens.

Ein Liter Super für 1,22 Euro - dieses Angebot sorgt am Dienstagmittag für einen Ausnahmezustand an der Tankstelle und eines Reifenhandels im Bereich Alte Wittener Straße 40 und 42a in Bochum. Nur zwischen zwölf und 15 Uhr zahlen Autofahrer den günstigen Preis. Seit dem Morgen bilden sich lange Schlangen. Zeitweise staute sich der Verkehr auf einer Strecke von mehr als 600 Metern. Besonders auf der "Alte Wittener Straße" herrscht immer wieder absoluter Stillstand.

Er waren er die boterhammen meehadden want ze moesten vele uren wachten en spaarden ruim 20 € uit op een tankvulling.

Bei vielen Wartenden ist die Stimmung dennoch gut. In einem Opel Kombi arbeiten Mara (13) und Alena Kaufmann (11) aus Bochum an ihren Hausaufgaben. Englisch und Mathe. Mutter Carola erzählt: "Ich habe die Kinder gerade aus der Schule abgeholt, sie hatten eher Schluss." 40 Liter passen noch in ihren Tank. "Da sparen wir 20 Euro", strahlt die 39-Jährige. Andere lösen in ihren Autos Kreuzworträtsel, spielen Handyspiele oder hören Musik.

Hakan Demirezen hat zwei Tage zuvor seine gesamte Verwandtschaft über die Aktion informiert. "Wir sind mit vier Autos hier", sagt der 25-Jährige, "und weil ich als Leiharbeiter nicht so viel verdiene, lohnt sich das für mich auf jeden Fall." Viele nutzen die Wartezeit für ein ausgiebiges Mittagessen. So profitiert auch das benachbarte Schnellrestaurant vom großen Andrang.

Die meisten Fahrzeuge haben ein Bochumer Kennzeichen. Ortsfremde schauen staunend auf den Rückstau vor der Tankstelle. Anwohner sitzen auf Camping-Stühlen vor ihren Häusern, trinken Kaffee und beobachten das Spektakel. So wie Tanja Krüger, die direkt neben der Tanstelle wohnt. Die 42-Jährige hat sich mit ihrem Corsa schon um halb elf in die Schlange eingereiht, 18 Euro gespart. "Ist doch viel Geld heutzutage", sagt sie. Um 12.15 Uhr hat sie sich mit ihrer Mutter vors Haus gesetzt: "Das lasse ich mir nicht entgehen", meint die 42-Jährige, "es ist absoluter Wahnsinn". Sie berichtet auch von lauten Beschimpfungen unter Autofahrern, die sich durch das Verhalten anderer benachteiligt fühlten.

Belegte Brötchen für die Wartezeit

Der erste Tankwillige rückte mit seinem Wagen bereits um zehn Uhr an. Manfred Rieck aus Bochum packte sich extra ein paar belegte Brötchen ein, um sich die Wartezeit zu versüßen. "Sitzen tut auch mal gut, wenn man sonst den ganzen Tag unterwegs ist", sagt der 61-Jährige, der nebenberuflich behinderte Kinder zur Schule fährt, in Vorfreude auf die vergünstigte Tankfüllung.

Bereits um kurz nach zwölf Uhr, die Zapfsäule ist kaum freigegeben, fährt Rieck schon wieder vom Hof. Seine Bilanz: 42 Liter getankt, 21,86 Euro gespart. "Das ist echt super, ich bin sehr zufrieden", lautet sein persönliches Fazit. Auch Heike Reinecke, Pächterin der Tankstelle, erlebt einen guten Tag: "So viele Menschen. Vielleicht kommt ja der eine oder andere noch mal wieder."

Nach dem Auftakt, gegen fünf nach zwölf, fährt auch die Polizei mit Blaulicht am Schauplatz vor, um die Lage zu erkunden. Zwei Motorradpolizisten achten darauf, dass alles ruhig bleibt, und regeln den Verkehrsfluss auf der Kreuzung vor Tor 4 des Opel-Werks.

Pro Person maximal 50 Liter

Möglich macht den Discount-Sprit eine gemeinsame Werbeaktion des Reifenhandels und der angrenzenden Tankstelle. Autofahrer zahlen zunächst an der Kasse der Tankstelle den regulären Preis. Mit der Quittung gehen sie dann zum Reifenhandel. Dort wird ihnen die Differenz zum normalen Tankpreis erstattet. Pro Person werden maximal 50 Liter Benzin verkauft. (Isch/tap)

Tavek
1 augustus 2017, 18:55
Mijn diesel +/-122, gelijkaardig vermogen met benzine +140, mijn diesel heeft een echte roetfilter en euro6 voor een minimale NOx uitstoot en die benzine niet.

Je volgend antwoord zal wel zijn dat mijn diesel niet iedere diesel is om bezig te kunnen blijven.

Neen, maar 122 is nog steeds 4-5 keer zoveel uitstoot als een electrische wagen.

En nanodeeltjes worden niet gecapteerd door de roetfilter.

Tavek
1 augustus 2017, 18:56
Dat is een file van fossiele wagens aan een goedkoop tankstation met meerdere pompen, zet men de prijs wat lager staan ze daar aan te schuiven zoals "strontvliegen". Al dikwijls gezien trouwens. Zelfs files waar ze tot een uur aanschuiven voor goedkope brandstof, sommige tankstations willen wel eens stunten. De hypocriete en deels gierige petrolheads willen dan helemaal niet op 5 minuten getankt hebben, dan wachten ze zelfs een uur.

Heb je nog foto's van die aard nodig? :lol:

Hier zijn die strontvliegen Nederlanders, die alle tankstations blokkeren door de dag. Ik moet savonds de auto in om een lege pomp te vinden en geen kwartier temoeten aanschuiven.

dpg
1 augustus 2017, 19:02
Neen, maar 122 is nog steeds 4-5 keer zoveel uitstoot als een electrische wagen.

En nanodeeltjes worden niet gecapteerd door de roetfilter.

Uw neusharen houden die wel vast.

Tavek
1 augustus 2017, 19:05
Uw neusharen houden die wel vast.

Toch echt wel het argument van de dag.

Micele
1 augustus 2017, 19:23
Hier zijn die strontvliegen Nederlanders, die alle tankstations blokkeren door de dag. Ik moet savonds de auto in om een lege pomp te vinden en geen kwartier temoeten aanschuiven.

Ik woon wat verder van de NL-grens in Noord-Limburg, zodra ik in de buurt van Kinrooi-Kessenich-Ophoven-Maaseik kom zie ik ze daar ook wel eens aanschuiven (tot op de rijbaankant) met hun gele nummerplaten, de Belgen moeten dan best ergens anders tanken...

Micele
1 augustus 2017, 19:29
Neen, maar 122 is nog steeds 4-5 keer zoveel uitstoot als een electrische wagen.

En nanodeeltjes worden niet gecapteerd door de roetfilter.

En zeer wslk ook een euro 6 sjoemeldiesel die 2-3 maal meer NOx uitstoot dan een vrachtwagen...

http://www.hln.be/hln/nl/1316/Autobedrijven/article/detail/3048601/2017/01/06/Dieselwagens-tien-keer-vervuilender-dan-vrachtwagens-en-bussen.dhtml
06/01/2017

Dieselwagens tien keer vervuilender dan vrachtwagens en bussen

Het rapport toont aan dat vrachtwagens en bussen, die getest werden in Duitsland en Finland, beduidend minder NOx uitstoten dan dieselwagens die voldoen aan de strengste emissiestandaard, de 'Euro 6'-norm. Dat komt volgens de onderzoekers door het verschil in emissietests. Zware voertuigen worden in Europa onder veel striktere omstandigheden getest dan personenwagens. De uitstoot wordt met mobiele toestellen gemeten tijdens tests op echte wegen. Gewone wagens worden daarentegen nog altijd in een labo getest. Eenmaal op de weg verbruiken ze echter een pak meer.

Minder dan de helft

De onderzoekers deden de test in realistische rijomstandigheden en vergeleken de uitstoot van vrachtwagens en bussen met die van auto's. De geteste vrachtwagens en bussen stootten gemiddeld ongeveer 210 mg NOx per gereden kilometer uit. Dat is minder dan de helft van de 500 mg die dieselwagens uitstootten. Bussen en vrachtwagens hebben echter grotere motoren en verbranden meer diesel per kilometer. De onderzoekers becijferden dat auto's tien keer meer NOx per liter brandstof produceren. Op de weg blijken ze ongeveer zes keer meer uit te stoten dan toegelaten bij de officiële labotests.

Deze grafiek spreekt boekdelen, en waarom diesels meestal geband worden, al die 24-jaren is er geen significante verbetering van de NOx-uitstoot bij diesels, bij benzines geen probleem zelfs zonder NOx-neutralisatie.

http://www.dw.com/image/38584676_401.png

Die zal pas gehaald worden bij grotere adblue-reservoirs en navenant meer ureum inspuiting... wat weer extra geld kost...

dpg
1 augustus 2017, 19:39
Neen, maar 122 is nog steeds 4-5 keer zoveel uitstoot als een electrische wagen.

En nanodeeltjes worden niet gecapteerd door de roetfilter.

Bijna vergeten, heb ook 4-5 keer meer bereik dan een e-wagen.

Tavek
1 augustus 2017, 19:45
Bijna vergeten, heb ook 4-5 keer meer bereik dan een e-wagen.

Ben je soms een 747 piloot die de atlantische oceaan over moet zonder stops ?

Micele
1 augustus 2017, 19:49
Bijna vergeten, heb ook 4-5 keer meer bereik dan een e-wagen.
Mijn oude fiets moet wel een oneindig rijbereik hebben. Sinds 30 jaar nog geen druppel getankt of opgeladen. :roll:

dpg
1 augustus 2017, 19:49
Ben je soms een 747 piloot die de atlantische oceaan over moet zonder stops ?

Mag ik de vrijheid hebben om zelf te bepalen waar en wanneer ik stop , of wens je iedereen te verplichten om de 150km te stoppen om het te doen lijken dat e-wagens een gelijkaardige bereik hebben als ICE wagens ?

Micele
1 augustus 2017, 19:55
Mag ik de vrijheid hebben om zelf te bepalen waar en wanneer ik stop , of wens je iedereen te verplichten om de 150km te stoppen om het te doen lijken dat e-wagens een gelijkaardige bereik hebben als ICE wagens ?
E-wagens kunnen in de regel altijd thuis laden, die hebben jouw ICE-probleem niet. :-D
(aja, vergeet ook niet je adblue na te vullen, moest je er zo eentje hebben)

voor de leken: https://www.autogids.be/auto-advies/doe-het-zelf/adblue-wat-is-het-en-hoe-tank-je-het.html

Tavek
1 augustus 2017, 20:14
Mag ik de vrijheid hebben om zelf te bepalen waar en wanneer ik stop , of wens je iedereen te verplichten om de 150km te stoppen om het te doen lijken dat e-wagens een gelijkaardige bereik hebben als ICE wagens ?

Jij mag dat. Graag benzine en later op waterstof dan.

Kwestie van uw medemens niet te kloten met uw doemp. Uw vrijheid eindigt waar die van een ander begint enzo....

dpg
1 augustus 2017, 20:28
Jij mag dat. Graag benzine en later op waterstof dan.

Kwestie van uw medemens niet te kloten met uw doemp. Uw vrijheid eindigt waar die van een ander begint enzo....

Ik doe dat al met mijn diesel +/-122, gelijkaardig vermogen met benzine +140, mijn diesel heeft een echte roetfilter en euro6 voor een minimale NOx uitstoot en die benzine niet.

Vergeet die benzine dus, en voor die waterstof is er ook heel veel electriciteit nodig die algemeen vuil opgewekt word.

Je kan niet alles hebben in het leven, dus die overschot die niet tegengehouden word heb je maar te aanvaarden, ik zal wel aanvaarden dat ik in die steden waar ik niks verloren heb niet welkom ben en gij hebt nog steeds de vrijheid om u veel te duur, op proefkonijnse wijze te verplaatsen.

Micele
1 augustus 2017, 20:37
Een elektrowagen kan nu al goedkoper zijn dan een vergelijkbare fossiele wagen.
Toch voor mensen die kunnen rekenen:

http://www.milieuvriendelijkevoertuigen.be/sites/default/files/tco-tool/index.html

"Liegebeestjes" negeren dat tool graag want het past niet in hun kraam.

maddox
1 augustus 2017, 20:47
Vandaag een prijsopgave gekregen voor een 3Kwu accupack. €2200 en 14kg.

Gezocht voor een alternatief. €1600 voor 5Kwu/30Kg voor een zelf samengesteld pack.

Tavek
1 augustus 2017, 20:58
Vandaag een prijsopgave gekregen voor een 3Kwu accupack. €2200 en 14kg.

Gezocht voor een alternatief. €1600 voor 5Kwu/30Kg voor een zelf samengesteld pack.

1600 euro ?

15 KWh voor 4800 euro ?

Als je wat handig bent en de bedrading en dergelijke zelf kan doen, is dat helemaal niet slecht. Een powerwall v 2.0 kost 7000 euro.

Tavek
1 augustus 2017, 21:00
Een elektrowagen kan nu al goedkoper zijn dan een vergelijkbare fossiele wagen.
Toch voor mensen die kunnen rekenen:

http://www.milieuvriendelijkevoertuigen.be/sites/default/files/tco-tool/index.html

"Liegebeestjes" negeren dat tool graag want het past niet in hun kraam.

Een leaf van 35k (je kan ze krijgen voor 22-23k opt moment) is over 5 jaar 5k goedkoper dan een Volvo V40 bij normaal gebruik.

maddox
1 augustus 2017, 21:13
1600 euro ?

15 KWh voor 4800 euro ?

Als je wat handig bent en de bedrading en dergelijke zelf kan doen, is dat helemaal niet slecht. Een powerwall v 2.0 kost 7000 euro.

Een tank waarin je 50kwu aan alcohol in kan gieten kost €30.

Tavek
1 augustus 2017, 21:17
Een tank waarin je 50kwu aan alcohol in kan gieten kost €30.

En waarom ben je aan het zoeken dan exact?

maddox
1 augustus 2017, 21:39
En waarom ben je aan het zoeken dan exact?

Om zelf een Ebrommer te bouwen. Dat mag toch?

De Brushless motor, gekocht in Israël, kost €500. De electronica , die alleen dient voor de motorcontrole, kost €700.

Ik wil bewijzen dat E-mobiliteit op dit moment nog steeds idioot duur is, en dat we fossiele en biobrandstof nog veel duurder kunnen maken.

Dit om iedereen met net genoeg middelen de keuze te maken.
Besparen op alles behalve mobiliteit of eigen verplaatsingen tot een minimum te beperken.

Mensen die nu al besparen om hun eigen mobiliteit te kunnen handhaven, die moeten eruit, om de files te beperken.

Mobiliteit alleen voor de happy few...

Tavek
1 augustus 2017, 21:43
Ok.

En waarom leg je 5 kWh op een brommer ? Wil je de tour de france gaan rijden ?

maddox
1 augustus 2017, 21:55
Ok.

En waarom leg je 5 kWh op een brommer ? Wil je de tour de france gaan rijden ?

Met een motor van 4.5Kw (maximum toegelaten in Nederland), en regeneratief remmen wil je toch 90 minuten kunnen rijden nietwaar. Half uurtje naar je werk, en een half uurtje terug, rekening houdende dat 1 van beide plekken geen oplaadplek is (8u aan een normale lader voor zo'n klein accupack), en een reserve van 50%...

Micele
1 augustus 2017, 23:17
Met een motor van 4.5Kw (maximum toegelaten in Nederland), en regeneratief remmen wil je toch 90 minuten kunnen rijden nietwaar. Half uurtje naar je werk, en een half uurtje terug, rekening houdende dat 1 van beide plekken geen oplaadplek is (8u aan een normale lader voor zo'n klein accupack), en een reserve van 50%...

Normale lader? Waarom geen snellere lader?

Wat voor een lader heeft een Renault Twizy met 6,1 kwh accupack en 4 kW motor?

https://en.wikipedia.org/wiki/Renault_Twizy#Twizy_Urban_45

The battery can be charged with an extendable spiral cable stored beneath a flap at the front of the vehicle. The integrated charger is compatible with roadside battery charging facilities as well as the standard 220 V 10 A household electrical supply. Charging an empty battery takes around three-and-a-half hours.

Tavek
1 augustus 2017, 23:34
http://i.imgur.com/edmPXz3.png

maddox
1 augustus 2017, 23:38
Normale lader? Waarom geen snellere lader?

Verschillende redenen.

Een "snellere lader" is veel duurder.
5Kwu aan accu laden op 90 minuten doe je niet meer op een standaard 240V stopkontakt.
Het heeft weinig nut voor een woon-werk verkeer brommer te voorzien van een lader van een paar €1000, terwijl die minstens 4 uur ergens staat te wachten.


Dat laatste is 1 van de argumenten pro-electro op't moment "je kan thuis laden".
Jazeker, als de machine lang genoeg kan staan wachten en/of als de thuisinstallatie het aankan.

Tavek
1 augustus 2017, 23:40
Verschillende redenen.

Een "snellere lader" is veel duurder.
5Kwu aan accu laden op 90 minuten doe je niet meer op een standaard 240V stopkontakt.
Het heeft weinig nut voor een woon-werk verkeer brommer te voorzien van een lader van een paar €1000, terwijl die minstens 4 uur ergens staat te wachten.


Dat laatste is 1 van de argumenten pro-electro op't moment "je kan thuis laden".
Jazeker, als de machine lang genoeg kan staan wachten en/of als de thuisinstallatie het aankan.

Hebt gij 4.5 kW motor nodig ?

Een snelle e-bike heeft 500 W en zo een e-crossbike 1 kW...met 2 kW zou je normaal ruim toekomen, en dan gaat die batterij ook meer als 2 h mee.

Of ga je dat ding goed zwaar maken ?

maddox
1 augustus 2017, 23:54
Hebt gij 4.5 kW motor nodig ?

Een snelle e-bike heeft 500 W en zo een e-crossbike 1 kW...met 2 kW zou je normaal ruim toekomen, en dan gaat die batterij ook meer als 2 h mee.

Of ga je dat ding goed zwaar maken ?

Het is een brommer, geen fiets. Niks bijtrappen.
4.5Kw is het maximum toegelaten vermogen op bromfietsen binnen Europa.

Kwestie van gewicht. Je moet voldoen aan bepaalde normen , en die zorgen ervoor dat we met een basisgewicht van 40 kg zitten. Plak daar nog eens 30kg aan accu aan vast en 8 kg aan aandrijving. Een benzinebrommer bouwen van 50 kg is geen moeilijke zaak, een electrobrommer met ietsofwat bereik en betrouwbaarheid is een ander verhaal.
Jaja, 4.5kw kunnen we uit een motor van minder dan 1 kg puren. Doen we al een paar jaar in onze robots. Maar die zijn 92% efficient en moeten maar 3 minuten hun ding doen. 8% van 4500W=360W. Da's een hoop warmte die je mag gaan verkachelen in de wikkelingen van zo'n lichte motor.

Micele
1 augustus 2017, 23:58
Verschillende redenen.

Een "snellere lader" is veel duurder.
5Kwu aan accu laden op 90 minuten doe je niet meer op een standaard 240V stopkontakt.
Het heeft weinig nut voor een woon-werk verkeer brommer te voorzien van een lader van een paar €1000, terwijl die minstens 4 uur ergens staat te wachten.


Dat laatste is 1 van de argumenten pro-electro op't moment "je kan thuis laden".
Jazeker, als de machine lang genoeg kan staan wachten en/of als de thuisinstallatie het aankan.

Laat me weten wat dat dan allemaal kost.

Een nieuwe electrische kleine vierwieler zoals de Twizy 45 met 4 kW motor, moet zowat € 5940 kosten premie -15 % afgetrokken, zou 100 km kunnen halen, zelfs 120 km op papier:
http://www.egear.be/renault-twizy-80-review/

De Twizy 80 heeft een officieel rijbereik van 100 km (De Twizy 45 geraakt met 120km nog 20 km verder). In de praktijk is het met een beetje eco-rijden mogelijk om er 80 km uit te halen.

De 6,1 kWh lithium-ion batterij is in slechts 3,5 uur vol te laden aan een huis-tuin-en-keuken stopcontact.

Renault Twizy prijzen
De Twizy 45 is reeds beschikbaar vanaf 6.990€ incl. BTW.

https://www.vlaanderen.be/nl/mobiliteit-en-openbare-werken/voertuigen/milieuvriendelijke-wagens
Wie een nieuwe elektrische motorfiets, drie- of vierwieler koopt, kan onder bepaalde voorwaarden een belastingvermindering krijgen van 15% op de aankoopwaarde. Deze belastingvermindering is een maatregel van de federale overheid.

maddox
2 augustus 2017, 00:15
De Twizzy 45 is een mislukte brommer of een mislukte auto. Een alternatief voor een Aixam/Ligier brommobiel. Je kan er geen snelweg mee doen (met de snellere ook niet, tenzij je levensmoe bent), en laveren tussen de files is ook al onmogelijk.

Ja, je hebt een dak boven je hoofd. Waw, dat had de BMW C1 motorscooter ook, en die kon wel mee op de snelweg, en die kon wel de files uitlachen.

En neen, ik acht de kans klein dat we iets kunnen bouwen dat qua €€€ compatibel is met tjingtjangtietenhangmeuk met 2Kwu aan loodaccu in een omgebouwde el cheapo scooter.

Tot nu zit de teller op €2250.
En da's een goedgekeurd kader, wielen , remmen en banden. De motor (ook geen Chinese meuk, maar kwaliteitsspul uit Israël) is €450. De motorregelaar, weer eens €700.

Daar gaat nog bijkomen, accupack, electriciteit/lichten/richtingaanwijzers, stroomlijn en wat verdere verfraaiing.
Ik gok dat we op de prijs van een deftige speedelec gaan zitten, maar dan zonder trappen.

hamac
2 augustus 2017, 03:18
Bijna vergeten, heb ook 4-5 keer meer bereik dan een e-wagen.

4 tot 5 keer? Schiet je niet met spek?

En mocht het toch zo zijn. Hoe vaak benut je dat bereik zonder lange tussenstop? Hoeveel km van je totaal vertegenwoordigt dit?

dpg
2 augustus 2017, 06:30
..

dpg
2 augustus 2017, 06:30
4 tot 5 keer? Schiet je niet met spek?

En mocht het toch zo zijn. Hoe vaak benut je dat bereik zonder lange tussenstop? Hoeveel km van je totaal vertegenwoordigt dit?

Je zou je met zulke vragen nog gaan afvragen waarom men steeds opnieuw zoveel aan het investeren is om meer bereik te hebben.

dpg
2 augustus 2017, 06:32
De Twizzy 45 is een mislukte brommer of een mislukte auto.

In mijn gemeente worden deze gebruikt om de vuilbakken leeg te maken in de parken en op fietswegen.

Tavek
2 augustus 2017, 08:55
Range anxiety verdwijnt meestal met bereiken boven de 350-400 km.

De renault Zoe heeft een bereik van 400 km (niet-autobaan dagelijks verkeer) en daar klagen mensen al lang niet meer over. De oude leaf zit rond de 150 km, en die is problematisch. Men zou nu dezelfde batterij (41 kWh bruikbaar, 46-48 kWh maximale capaciteit) in de nieuwe Leaf duwen, met verbeterde aerodynamica, regeneratie en lagere rolweerstand.

De reden dat range anxiety verdwijnt is omdat in 99 % van de trips mensen toch niet meer als 200 km rijden. Als ze dan nog een klets over hebben in de batterij, voelen ze zich op hun gemak. Voor die ene keer dat ze naar Z-Frankrijk moeten, hebben ze andere opties.

Mambo
2 augustus 2017, 09:06
Mondiale autofabrikant ziet eind aan batterij in 3 januari 2017
Mondiale autofabrikanten voorzien een eind aan de elektrische auto op batterijen als de huidige oplaadcapaciteit niet snel wordt vergroot. Uit de Global Automotive Executive Survey 2017 van KPMG blijkt dat ruim 60% van de ondernemingen die actief zijn in de automotive industrie verwacht dat het eind van het gebruik van batterijen voor de opslag van energie in zicht is.


Lees meer
KPMG: “Mondiale autofabrikant ziet eind aan batterij in elektrische auto”

Andy Bellm
Persvoorlichter KPMG Nederland Contact
“De elektrische auto die wordt voortgedreven door batterijen vraagt op dit moment teveel van de bestaande infrastructuur”, zegt Loek Kramer, partner bij KPMG en segmentleider Automotive.

Kramer: “Als we met z’n allen van vandaag op morgen overschakelen op elektrisch rijden hebben we een serieuze uitdaging met onze bestaande laadinfrastructuur. Die is hierop gewoonweg niet toegerust.”

Mambo
2 augustus 2017, 09:16
Tesla’s Supercharger-netwerk niet langer gratis
08/11/2016 Kristof Winckelmans Uitgelicht

Vanaf 1 januari 2017 zullen nieuwe Tesla-klanten moeten betalen om gebruik te kunnen maken van Tesla’s Supercharger-netwerk. Tot op heden was de toegang tot het snellaadnetwerk volledig gratis, maar die situatie is niet langer houdbaar, aldus de Amerikaanse autobouwer.

tesla-supercharger

Het is een gekende truc in de marketingwereld: klanten naar je product lokken door bepaalde diensten gratis aan te bieden, om diezelfde diensten in een later stadium betalend te maken. Ook Tesla – dat op vlak van marketing weinig lessen te leren heeft – beseft dat het uitrollen van een Supercharger-netwerk een dure grap aan het worden is. Bovendien kampt Tesla met het fenomeen dat Tesla-rijders hun Model S of Model X systematisch opladen aan de dichtstbijzijnde Supercharger om te besparen op hun elektriciteitsfactuur.

En ook de tesla 3.

In sommige landen betaal je per minuut en extra als je te lang blijft staan.
En abbonement is ook verplicht.

Tavek
2 augustus 2017, 09:18
Mambo, ben je de hollandse volksaard aan het bespotten ? Mensen die met een auto van 100k rijden en voor een paar honderd euro aan electriciteit naar de supercharger rijden iedere dag ?

Mambo
2 augustus 2017, 09:21
Alleen ‘connectivity’ levert geld op

Uit het onderzoek van KPMG blijkt fabrikanten en dealerbedrijven verwachten dat in de toekomst nauwelijks geld zal worden verdiend met de verkoop van het voertuig alleen. Ruim 80% geeft aan dat met name omzet gerealiseerd gaat worden door het digitale ecosysteem.

Kramer: “Vooral de mate waarin de automobiel onderdeel uitmaakt van en verbonden is met het digitale ecosysteem moet de verschillende spelers in de waardeketen de komende jaren geld opleveren.

De executives verwachten dan ook dat de komende jaren één voertuig dat volledig ingericht is op het huidige digitale tijdperk meer omzet zal genereren dan tien automobielen die niet verbonden zijn met de digitale wereld.”

Mambo
2 augustus 2017, 09:26
Mambo, ben je de hollandse volksaard aan het bespotten ? Mensen die met een auto van 100k rijden en voor een paar honderd euro aan electriciteit naar de supercharger rijden iedere dag ?

Ik waarschuw alleen maar.
1 hype batterij is voorbij
2 laden zal duur worden
3 uw pc in de auto gaat veel geld kosten

Ieder doet daarmee wat hij zelf wil natuurlijk.

Micele
2 augustus 2017, 09:37
De Twizzy 45 is een mislukte brommer of een mislukte auto. Een alternatief voor een Aixam/Ligier brommobiel. Je kan er geen snelweg mee doen (met de snellere ook niet, tenzij je levensmoe bent), en laveren tussen de files is ook al onmogelijk.

Ja, je hebt een dak boven je hoofd. Waw, dat had de BMW C1 motorscooter ook, en die kon wel mee op de snelweg, en die kon wel de files uitlachen.

En neen, ik acht de kans klein dat we iets kunnen bouwen dat qua €€€ compatibel is met tjingtjangtietenhangmeuk met 2Kwu aan loodaccu in een omgebouwde el cheapo scooter.

Tot nu zit de teller op €2250.
En da's een goedgekeurd kader, wielen , remmen en banden. De motor (ook geen Chinese meuk, maar kwaliteitsspul uit Israël) is €450. De motorregelaar, weer eens €700.

Daar gaat nog bijkomen, accupack, electriciteit/lichten/richtingaanwijzers, stroomlijn en wat verdere verfraaiing.
Ik gok dat we op de prijs van een deftige speedelec gaan zitten, maar dan zonder trappen.
Ik gaf alleen maar de voornaamste gegevens van een Twizzy hoor, en vooral de prijs. Wat een Twizzy wel of niet kan heb ik toch nergens gevraagd. Lijkt me heel logisch dat een bromfiets niet voor lange afstanden gemaakt is. Dat weet men toch op voorhand. Maar op gewone wegen kom je er al een heel eind mee. Er zullen best wel veel mensen tevreden zijn met hun Twizzy. Een Axiam/Ligier zal zeker een pak duurder uitvallen niet? En ook die stinkbakjes worden nog verkocht ook... :roll:

Om het kort te maken, bouw maar eens een soort Twizzy na voor die prijs van onder de 6k incl BTW.

Uiteraard is de batterij maar gehuurd -voor die prijs- en betaal je er 54 € per maand voor als je bvb 10.000 km/jaar doet. Daarvoor ben je wel -zelfs levenslang, bij verder huren - gerust altijd een batterij te hebben die minstens 75% restcapaciteit heeft, zoniet krijg je een nieuwe.

Ik gok dat we op de prijs van een deftige speedelec gaan zitten, maar dan zonder trappen.
Tel je de prijs van je (werk)uren ook mee?

Mambo
2 augustus 2017, 09:43
Dit gaat een tankbeurt aan Tesla's supercharger kosten

Wie vanaf 2017 een Tesla koopt kan niet langer ongelimiteerd gratis gebruik maken van het Superchargernetwerk. Eigenaren krijgen per jaar 400 kWh aan stroom geschonken, alles wat daarboven wordt geladen kost geld. Because Elon don't run no charity.
Betalen per kWh
In Nederland gaat snelladen bij Tesla €0,20 per kWh kosten. Wie zijn 90 kWh-Tesla hier voor 60% bijlaadt (bijvoorbeeld van 10 naar 70% accuvulling) trekt 54 kWh uit de Supercharger en betaalt dus €10,80. Lijkt ons een heel faire prijs, die gelijk staat aan ongeveer 7 litertjes benzine. Met een conventionele auto kom je voor dit geld ongeveer 100 kilometer ver, met een Tesla moet iets meer wel lukken. Tesla geeft dan ook aan: 'we are committed to ensuring that Supercharger will never be a profit center.' Fair enough.

Leggen we de prijs van een Supercharger (max 110-120 kW) naast die van een aanbieder als Fastned (50 kW), dan zien we dat je bij Fastned voor hetzelfde tarief een abonnement van 30 euro per maand moet nemen. Maar bij een Supercharger laad je alleen een Tesla en bij Fastned alles. Wie derhalve zijn i3 of Ioniq even snel wil aftoppen heeft weinig keuze.

Betalen per minuut
Overigens is het niet overal zo simpel als hier. In sommige landen, zoals Duitsland, Denemarken en Polen, wordt niet per kWh maar per minuut afgerekend. Vraag ons niet waarom. In dit geval zijn er 2 tarieven, tier 1 en tier 2. Tier 2 treedt in werking als je als enige aan een supercharger staat te laden en de snelheid hoger is dan 60 kW. Tier 1 (half geld) is er voor de momenten dat de supercharger-zuil gedeeld wordt met een andere Tesla of als de snelheid onder de 60 kW ligt. Dit laatste kan het geval zijn als je accu al vrij vol zit, dan neemt de laadsnelheid namelijk significant af.

Het tarief per minuut verschilt per markt, in Duitsland is het vastgesteld op €0,34 voor tier 2 en €0,17 voor tier 1. Wie derhalve 30 minuten alleen staat te laden aan 90 kW gemiddeld heeft 45 kWh voor €10,20. Iets minder waar voor je geld dan bij een vast tarief, maar dat kan zo omslaan als er meer mensen staan te laden. Tot slot, wie te lang bij een Supercharger staat betaalt een boete per minuut. Noem het een asshole tax voor mensen die niet weten hoe ze dit soort voorzieningen moeten delen.

U vindt alle prijzen en kleine lettertjes HIER.

Whatsapp
Facebook

Micele
2 augustus 2017, 09:45
Ik waarschuw alleen maar.
1 hype batterij is voorbij
2 laden zal duur worden
3 uw pc in de auto gaat veel geld kosten

Ieder doet daarmee wat hij zelf wil natuurlijk.
:lol:

Daarom dat Audi 10 miljard euro bespaard aan de ontwikkeling van fossiele auto's om te investeren in batterijtechniek en electrische wagens, en sowieso in zelfrijdende wagens die een heel snelle pc nodig hebben.
Audi wil daarvan 5 nieuwe electrische wagens ontwikkelen...

Bovendien willen Europese comstructeurs niet blijven aanzien hoe ze marktaandelen blijven verliezen in het buitenland, speciaal daar in Azië (vb China) waar de electrische wagen boomt.

https://industriemagazin.at/a/audi-will-kosten-um-zehn-milliarden-euro-senken

Die von der Dieselaffäre und weiteren Rückschlägen gebeutelte VW-Tochter Audi will Informationen von Insidern zufolge die Kosten bis zum Jahr 2022 um 10 Mrd. Euro senken. Zugleich sollen fünf neue Elektroautos in den nächsten Jahren auf den Markt gebracht werden, sagten mit den Plänen vertraute Personen der Nachrichtenagentur Reuters.

Ziel sei es, Audi auch mit Elektroautos bei einer Umsatzrendite von mindestens acht Prozent zu halten. Die Zusammenarbeit mit der Konzernschwester Porsche solle ausgebaut werden. Ein Audi-Sprecher lehnte einen Kommentar dazu ab. Zuvor hatte das "Handelsblatt" darüber berichtet.

Die Marke mit den vier Ringen kämpft mit den Nachwehen des Dieselskandals ebenso wie mit hausgemachten Problemen, die den einst erfolgsverwöhnten Hersteller hinter die Oberklasse-Konkurrenten Mercedes und BMW zurückfallen lassen.

In China, dem größten Pkw-Markt der Welt und auch Audis größtem Einzelmarkt, schickte etwa ein Streit mit den Händlern die Verkaufszahlen auf Talfahrt. Wegen des lange halbherzigen Bekenntnisses zur Elektromobilität und häufiger Wechsel im Entwicklungsressort wurden intern Befürchtungen laut, bei Zukunftsthemen und bei der Modellpalette den Anschluss zu verlieren.
Ik denk dat alle serieuze automerken nu wel vol inzetten op electrische wagens en desnoods eigen batterijfabrieken. Ze hebben immers geen andere keus.

Orakel Mambo blijft grappig. :-)

Mambo
2 augustus 2017, 09:54
:lol:

Daarom dat Audi 10 miljard euro bespaard aan de ontwikkeling van fossiele auto's om te investeren in batterijtechniek en electrische wagens, en sowieso in zelfrijdende wagens die een heel snelle pc nodig hebben.

Orakel Mambo. :-)

Micele zegt dat KPMG maar idioten zijn.

Orakel Michel is van een andere planeet ?

Tavek
2 augustus 2017, 09:58
Micele zegt dat KPMG maar idioten zijn.

Orakel Michel is van een andere planeet ?

Als KPMG zegt dat batterijtechnologie op retour is, dan zijn het idioten.

En KPMG zijn financiele adviseurs, geen technologische. Die weten daar de ballen van.

Micele
2 augustus 2017, 10:03
Micele zegt dat KPMG maar idioten zijn.

Orakel Michel is van een andere planeet ?
Neen alle *"automerken" en "batterijconstructeurs" zeggen dat KPMG maar "idioten" zijn.

VW groep, de *grootste, wil Tesla afstoppen...

Waarom zou VW zoiets willen doen Mambo?

http://www.handelsblatt.com/unternehmen/industrie/elektroautos-volkswagen-will-tesla-stoppen/20033014.html

Volkswagen will Tesla stoppen

Datum:
07.07.2017

Wolfsburg/BerlinEuropas größter Autobauer Volkswagen will dem Elektroauto-Pionier Tesla bei den günstigeren Stromern den Rang ablaufen. „Da werden wir ihn stoppen, an der Linie von 30.000 Euro“, sagte der Chef der Volkswagen-Kernmarke VW, Herbert Diess, der Deutschen Presse-Agentur. Er betonte, dass entscheidend sei, ob der Elektroautobauer es schaffen werde, in den Massenmarkt vorzudringen. Am Freitag begann die Serienproduktion des ersten günstigeren Wagens von Tesla.

maddox
2 augustus 2017, 10:06
4 tot 5 keer? Schiet je niet met spek?
Hangt van de Ewagen af die als basis gebruikt wordt. Een Renault Zoe vergelijken met bijvoorbeeld een VAG diesel en het is niet abnormaal.

En mocht het toch zo zijn. Hoe vaak benut je dat bereik zonder lange tussenstop? Hoeveel km van je totaal vertegenwoordigt dit?

Maakt dat eigenlijk uit? Ik vind het al heel vervelend dat ik nu elke 600km ga tanken, ipv 750 km.
Het verschil, 1 generatie dezelfde Duitse monovolumer, benzine vs diesel.

Mambo
2 augustus 2017, 10:17
Als KPMG zegt dat batterijtechnologie op retour is, dan zijn het idioten.

En KPMG zijn financiele adviseurs, geen technologische. Die weten daar de ballen van.
Dat klopt.
Maar KPMG is wel de wereldtop in financiën en die vertegenwoordigen voor een groot deel zowel autosector als alle andere sectoren.

Zeg niet dat ze geen zicht hebben op wat hun klanten zeggen en doen.

Micele
2 augustus 2017, 10:19
Hangt van de Ewagen af die als basis gebruikt wordt. Een Renault Zoe vergelijken met bijvoorbeeld een VAG diesel en het is niet abnormaal.


Maakt dat eigenlijk uit? Ik vind het al heel vervelend dat ik nu elke 600km ga tanken, ipv 750 km.
Het verschil, 1 generatie dezelfde Duitse monovolumer, benzine vs diesel.
Ik vind het helemaal niet zo erg dat ik met een oldie-benzine na 500 km ga tanken als ik eens een lange afstand rij, ergens stoppen doen we dan sowieso. Zot ben ik nog niet.

We rijden zelfs met plezier van de drukke snelweg af om ergens te tanken.
Laatsleden moesten we er zelf vanaf want de snelweg werd gewoon afgesloten. (Geiselwind, dodelijk ongeval mobilhome met bus en vrachtwagen) Zelfs de wegen niet ver van de snelweg moesten we mijden, want ook daar was file.

Mambo
2 augustus 2017, 10:26
Neen alle *"automerken" en "batterijconstructeurs" zeggen dat KPMG maar "idioten" zijn.

VW groep, de *grootste, wil Tesla afstoppen...

Waarom zou VW zoiets willen doen Mambo?

Micele leeft in een deel van de wereld waar gelukkig elektriciteit is.

Maar in 80 of 90% van de wereld is dat niet zo vanzelfsprekend.

Ga je de wereld op die 10% afstemmen?

maddox
2 augustus 2017, 10:29
Ik gaf alleen maar de voornaamste gegevens van een Twizzy hoor, en vooral de prijs. Wat een Twizzy wel of niet kan heb ik toch nergens gevraagd. Lijkt me heel logisch dat een bromfiets niet voor lange afstanden gemaakt is. Dat weet men toch op voorhand. Maar op gewone wegen kom je er al een heel eind mee. Er zullen best wel veel mensen tevreden zijn met hun Twizzy. Een Axiam/Ligier zal zeker een pak duurder uitvallen niet? En ook die stinkbakjes worden nog verkocht ook... :roll:
Wat heeft dan jouw hele Twizzy gezever dan te maken met het idee dat Erijden het nieuwe beste ding is na warm water en gesneden brood?

Om het kort te maken, bouw maar eens een soort Twizzy na voor die prijs van onder de 6k incl BTW.
Waarom? Ik heb al aangegeven dat een Twizzy gewoon verspilling is van grondstoffen.

Uiteraard is de batterij maar gehuurd -voor die prijs- en betaal je er 54 € per maand voor als je bvb 10.000 km/jaar doet. Daarvoor ben je wel -zelfs levenslang, bij verder huren - gerust altijd een batterij te hebben die minstens 75% restcapaciteit heeft, zoniet krijg je een nieuwe.

€54/maand=€648 per jaar voor een 6.1Kwu pack.
Het is volgens de website €51, als je 7500km/jaar doet en de huur voor 36 maanden neemt. €68 per maand als je over 2 jaar 30K km haalt.
Ik moet toegeven, voor €2200 kan ik dus zo'n pack 43 maanden huren, da's bijna 4 jaar, wat de levensduur is van een normaal gebruikt accupack... En dan is het wel interessant. Ik ga eens vragen aan Renault wat de afmetingen en gewicht zijn van dat pack, en welke lader er nodig is.

Tel je de prijs van je (werk)uren ook mee?
Natuurlijk niet, da's het punt van het zelf te bouwen.

Maar als je iets vergelijkbaars wil, dan kijk ik naar de KTM Freeride E .

Tavek
2 augustus 2017, 10:29
Dat klopt.
Maar KPMG is wel de wereldtop in financiën en die vertegenwoordigen voor een groot deel zowel autosector als alle andere sectoren.

Zeg niet dat ze geen zicht hebben op wat hun klanten zeggen en doen.

Voor wereldtop zou ik toch eerder naar McKinsey, Boston Consulting, en co kijken.

maddox
2 augustus 2017, 10:30
Ik vind het helemaal niet zo erg dat ik met een oldie-benzine na 500 km ga tanken als ik eens een lange afstand rij, ergens stoppen doen we dan sowieso. Zot ben ik nog niet.


Wat U erg vind of niet maakt mijn leven niet he.

Micele
2 augustus 2017, 10:31
Micele leeft in een deel van de wereld waar gelukkig elektriciteit is.

Maar in 80 of 90% van de wereld is dat niet zo vanzelfsprekend.

Ga je de wereld op die 10% afstemmen?

Dat is geen antwoord op de vraag waarom alle autoconstructeurs op electrische wagens inzetten.

Electriciteit kan je zelfs in Mongolië opwekken, ook overal waar zon en wind is.
Maar die hebben geen auto's nodig die hebben hun dieren.

https://thumbs.dreamstime.com/z/mongoolse-yurt-25602153.jpg
Mongoolse Yurt met zonnepaneel en satellietTV

Tavek
2 augustus 2017, 10:31
Hangt van de Ewagen af die als basis gebruikt wordt. Een Renault Zoe vergelijken met bijvoorbeeld een VAG diesel en het is niet abnormaal.


Maakt dat eigenlijk uit? Ik vind het al heel vervelend dat ik nu elke 600km ga tanken, ipv 750 km.
Het verschil, 1 generatie dezelfde Duitse monovolumer, benzine vs diesel.

Jij beschikt over bovenmenselijke eigenschappen. Ik moet om de 200 tot maximaal 300 km stoppen omdat ik als chauffeur een pauze nodig heb: iets drinken en eten, toiletbezoek, pamper van de jongste verversen, benen strekken...

Mambo
2 augustus 2017, 10:33
Voor wereldtop zou ik toch eerder naar McKinsey, Boston Consulting, en co kijken.

Die waarschijnlijk klant van KPMG zijn.

Tavek
2 augustus 2017, 10:38
Die waarschijnlijk klant van KPMG zijn.

Voor tax en auditing, niet voor technisch-inhoudelijke analyses.

Mambo
2 augustus 2017, 10:40
Dat is geen antwoord op de vraag waarom alle autoconstructeurs op electrische wagens inzetten.

Electriciteit kan je zelfs in Mongolië opwekken, ook overal waar zon en wind is.
Maar die hebben geen auto's nodig die hebben hun dieren.

https://thumbs.dreamstime.com/z/mongoolse-yurt-25602153.jpg
Mongoolse Yurt met zonnepaneel en satellietTV

India bv is 60% diesel.
Daar electrisch gaan tanken zal een uitdaging worden.
Australië.. Canada.. China.. Rusland.. enz.
Het is niet overal zoals hier.
En wij zijn maar een klein afzetgebied in het geheel.

Batterij is voorbij jong.
Ze gaan dat nog eerst stevig melken maar het is voorbij

Micele
2 augustus 2017, 10:40
Wat U erg vind of niet maakt mijn leven niet he.
Omgekeerd ook niet, zeker wat jij heel vervelend vindt.

Mambo
2 augustus 2017, 10:42
Voor tax en auditing, niet voor technisch-inhoudelijke analyses.

De analyse kwam dan ook van de autoconstructeur zelf.
KPMG liet dat u gewoon eens weten.

Micele
2 augustus 2017, 10:43
Wat heeft dan jouw hele Twizzy gezever dan te maken met het idee dat Erijden het nieuwe beste ding is na warm water en gesneden brood?


Waarom? Ik heb al aangegeven dat een Twizzy gewoon verspilling is van grondstoffen.


€54/maand=€648 per jaar voor een 6.1Kwu pack.
Het is volgens de website €51, als je 7500km/jaar doet en de huur voor 36 maanden neemt. €68 per maand als je over 2 jaar 30K km haalt.
Ik moet toegeven, voor €2200 kan ik dus zo'n pack 43 maanden huren, da's bijna 4 jaar, wat de levensduur is van een normaal gebruikt accupack... En dan is het wel interessant. Ik ga eens vragen aan Renault wat de afmetingen en gewicht zijn van dat pack, en welke lader er nodig is.


Natuurlijk niet, da's het punt van het zelf te bouwen.

Maar als je iets vergelijkbaars wil, dan kijk ik naar de KTM Freeride E .
Zeker een verspilling van grondstoffen?

Micele
2 augustus 2017, 10:45
De analyse kwam dan ook van de autoconstructeur zelf.
KPMG liet dat u gewoon eens weten.
Volgens mij gaan die ook regelmatig op WC.

maddox
2 augustus 2017, 10:47
Jij beschikt over bovenmenselijke eigenschappen. Ik moet om de 200 tot maximaal 300 km stoppen omdat ik als chauffeur een pauze nodig heb: iets drinken en eten, toiletbezoek, pamper van de jongste verversen, benen strekken...

Ho maar, ik rijd zelf zelden meer dan 90 minuten aan 1 stuk.
Even stoppen, een boompje water te geven, de fles bruiswater aan te vallen en een stukje salami te verorberen.

Maar tanken is wel meer dan dat. Op't moment dat ge het eigenlijk nog niet wil stoppen, 5 minuten naar het gurgelen van de brandstof luisteren, en dan om het een echte stop te maken, naar de naastgelegen parking rijden, en weer stoppen. En dan gaan we er van uit dat niemand in de wagen het geniale idee krijgt om voor een paar dozijn euro's flets gebakken junkfood of peperdure snacks te gaan halen. (ook zo'n punt voor de electro fanaten, "ga dan even lunchen met de wagen aan de lader, jaja, in een wegrestaurant. Met alle Chinezen, maar niet met de dezen.)

En een pamper verversen, ga uw gang, maar da's niet aan mij besteed.

Micele
2 augustus 2017, 10:54
India bv is 60% diesel.

Klopt al jaren niet meer, je staat heel ver achter Mambo.
Ggl maar eens.
India wil ook van die diesel af:
https://www.weforum.org/agenda/2017/05/india-electric-car-sales-only-2030/

Enkel Europa en nog een rest India pruttelt nog wat op diesel bij personenwagens, in de rest van de wereld is diesel voor personenwagens altijd al verwaarloosbaar of not done.

Ook bij de vrachtwagens gaat de toekomst LNG en Electrisch zijn.

In 2040 hoopt D op 65% LNG-vrachtwagens bij nieuwe inschrijvingen:

https://www.welt.de/wirtschaft/article155887483/Warum-Lkw-in-Zukunft-nur-noch-mit-Gas-fahren-sollten.html

Heeft zeker iets met fijnstof en NOx te doen Mambo, dingen die jij graag inademt.

Vrachtwagens
Beter voor het klimaat, het milieu en de gezondheid

http://www.fluxys.com/belgium/nl-BE/About%20natural%20gas/fuelfortransport/LNGtrucks/~/media/Images/About%20natural%20gas/Natural%20gas%20as%20fuel/LNGvsDiesel.ashx?la=nl-BE

LNG is momenteel de enige rendabele alternatieve brandstof voor zware trucks. Een overschakeling op LNG heeft een directe positieve impact op het klimaat, het milieu en de gezondheid. Vrachtwagens op LNG zijn bovendien aanzienlijk stiller.

Prijs
Aardgas is beduidend goedkoper dan diesel en bovendien heeft het een beter rendement, waardoor trucks op aardgas minder verbruiken. Anderzijds heeft een vrachtwagen op LNG vandaag nog een aanzienlijke meerprijs. De meerkost voor een vrachtwagen met een bi-fuel motor kan op ongeveer 2 jaar terugverdiend worden als de truck volledig op LNG rijdt. Wanneer de truck maar voor 60% op LNG rijdt en 40% op diesel, is de terugverdienperiode ongeveer 3,5 jaar.

http://www.fluxys.com/belgium/nl-BE/About%20natural%20gas/fuelfortransport/LNGtrucks/LNGtrucks

Mambo
2 augustus 2017, 10:56
Klopt al jaren niet meer, je staat heel ver achter Mambo.
Ggl maar eens.

Enkel Europa en nog een rest India pruttelt nog wat op diesel bij personenwagens, inde rest van de wereld is diesel verwaarloosbaar of not done.

Ook bij de vrachtwagens gaat de toekomst LNG en Electrisch zijn.

In 2040 hoopt D op 65% LNG-vrachtwagens bij nieuwe inschrijvingen:

https://www.welt.de/wirtschaft/article155887483/Warum-Lkw-in-Zukunft-nur-noch-mit-Gas-fahren-sollten.html

Heeft zeker iets met fijnstof en NOx te doen Mambo, dingen die jij graag inademt.

Maar enfin ...steek uw hoofd eens in een emmer koud water dat je wakker kan worden.

Micele
2 augustus 2017, 10:58
Maar enfin ...steek uw hoofd eens in een emmer koud water dat je wakker kan worden.
Mambo als je iets beweert moet je dat staven anders is het gewoon gelul.

In India bieden al enige merken sinds een paar jaar geen diesel meer aan:

http://www.autopunditz.com/news/cars/petrol-vs-diesel-car-sales-maruti-suzuki/

De evolutie van dieselaandeel versus benzine in India op amper 4 jaar in een prentje, inschrijvingen:

http://img.etimg.com/photo/53056386/untitled-1.jpg

De staat neemt daar maatregelen hé, te zien in onderste grafiek.

Tavek
2 augustus 2017, 11:27
De tegenstand tov electrische wagens vind je uiteraard in de klassieke automotive : toeleveranciers, garages, producenten.

Aan een electrische wagen is veel minder te doen dan aan een gewone wagen: slechts 1 tandwielencombinatie (planetair) tov 6 in een gewone wagen, geen grote aandrijflijn, voor AWD kiest men gewoon voor twee motoren op de assen, veeeeeel minder mechanische onderdelen, alle sturingen geintegreerd in computersysteem, remmen gaan veeel langer mee, geen uitlaatpijp & systeem, geen olie, geen katalysator, enz....

Er gaan veel jobs sneuvelen indien 60 % van de verkoop tegen 2030 electrische wagens zijn (dat is een voorspelling van McKinsey).

Mambo
2 augustus 2017, 11:42
Mambo als je iets beweert moet je dat staven anders is het gewoon gelul.

In India bieden al enige merken sinds een paar jaar geen diesel meer aan:

http://www.autopunditz.com/news/cars/petrol-vs-diesel-car-sales-maruti-suzuki/

De evolutie van dieselaandeel versus benzine in India op amper 4 jaar in een prentje, inschrijvingen:

http://img.etimg.com/photo/53056386/untitled-1.jpg

De staat neemt daar maatregelen hé, te zien in onderste grafiek.

Global Automotive Executive Survey 2017 van KPMG.

BMW en Tesla koploper

Autofabrikant BMW wordt nog altijd gezien als onbetwist leider in de ontwikkeling van elektrische voertuigen. De Duitsers worden op korte afstand gevolgd door het Amerikaanse Tesla. Het onderzoek laat verder zien dat Toyota achterop raakt. Kramer: 'Het lijkt erop dat Toyota minder investeert in het reduceren van de oplaadtijd van de batterij. Wellicht is het merk zich al aan het voorbereiden op de brandstofcel.'

Chinese merken spelen nauwelijks een rol op het gebied van elektrische mobiliteit. De verwachting is dat baanbrekende vernieuwing moet komen van traditionele Westerse industrie.
Einde dieselmotor

BMW wordt ook als koploper gezien bij de ontwikkeling van zelfrijdende auto's. Ruim 25% van de ondervraagden noemt de Duitse producent als eerste, gevolgd door Tesla en Honda. Vergeleken met de peiling van een jaar geleden heeft Tesla een grote sprong vooruit gemaakt.

De elektrificatie van auto's mag dan veel aandacht krijgen, toch vindt driekwart van de ondervraagden de klassieke verbrandingsmotor nog altijd zeer relevant. Wel is de helft van mening dat de dieselmotor de eerste aandrijftechniek zal zijn die het veld gaat ruimen. Die ontwikkeling zal voor een aantal landen ingrijpende gevolgen hebben, zegt Kramer. Hij wijst op de situatie in India waar dieselauto's in het jaar 2023 een aandeel zullen hebben van naar schatting 60%.

Mambo
2 augustus 2017, 12:17
De tegenstand tov electrische wagens vind je uiteraard in de klassieke automotive : toeleveranciers, garages, producenten.

Aan een electrische wagen is veel minder te doen dan aan een gewone wagen: slechts 1 tandwielencombinatie (planetair) tov 6 in een gewone wagen, geen grote aandrijflijn, voor AWD kiest men gewoon voor twee motoren op de assen, veeeeeel minder mechanische onderdelen, alle sturingen geintegreerd in computersysteem, remmen gaan veeel langer mee, geen uitlaatpijp & systeem, geen olie, geen katalysator, enz....

Er gaan veel jobs sneuvelen indien 60 % van de verkoop tegen 2030 electrische wagens zijn (dat is een voorspelling van McKinsey).

Er gaan zeer veel jobs sneuvelen als dit zich doorzet.

Is het dat wat we nodig hebben?
Gesneuvelde jobs en heel veel faillissementen?

Als het dat is wat we wensen dan moeten we zo verder doen.

Tavek
2 augustus 2017, 13:06
Er gaan zeer veel jobs sneuvelen als dit zich doorzet.

Is het dat wat we nodig hebben?
Gesneuvelde jobs en heel veel faillissementen?

Als het dat is wat we wensen dan moeten we zo verder doen.

Dat is de manier waarop de wereld werkt.

De industriele revolutie heeft de tewerkstelling in de landbouw kapot gemaakt. De komst van de tractor, de stoommachines, enz....zijn daar verantwoordelijk voor. Maar het is nu niet zo dat er nu 70 % werkloosheid is he....

Tavek
2 augustus 2017, 13:27
Je mag er vanuit gaan dat als de batterijprijs voldoende gedaald is (100 dollar /kWh, we zijn er bijna, GM doet ze aan 120 en Nissan aan 140) en we kunnen profiteren van economies of scale, electrische slechts marginaal duurder zullen zijn dan ICE wagens (of misschien goedkoper door wegvallen van een hoop menselijke arbeid), maar over hun totale levensduur veeeeel goedkoper zullen zijn door lagere energiekost, minder onderhoud, minder wisselstukken, minder taxen.

Mensen die wat overschot hebben op hun zonnepanelen kunnen goeden zaakjes doen met EV's op dat moment.

dpg
2 augustus 2017, 14:25
Je mag er vanuit gaan dat als de batterijprijs voldoende gedaald is (100 dollar /kWh, we zijn er bijna, GM doet ze aan 120 en Nissan aan 140) en we kunnen profiteren van economies of scale, electrische slechts marginaal duurder zullen zijn dan ICE wagens (of misschien goedkoper door wegvallen van een hoop menselijke arbeid), maar over hun totale levensduur veeeeel goedkoper zullen zijn door lagere energiekost, minder onderhoud, minder wisselstukken, minder taxen.

Mensen die wat overschot hebben op hun zonnepanelen kunnen goeden zaakjes doen met EV's op dat moment.

Ge gaat per gereden kilometer x kWh vermogen belast worden als het zover is.

Tavek
2 augustus 2017, 14:33
Ge gaat per gereden kilometer x kWh vermogen belast worden als het zover is.

Glazen bol in uw bezit ?

vlijmscherp
2 augustus 2017, 14:46
Er gaan zeer veel jobs sneuvelen als dit zich doorzet.

Is het dat wat we nodig hebben?
Gesneuvelde jobs en heel veel faillissementen?

Als het dat is wat we wensen dan moeten we zo verder doen.

als de mensheid altijd zo dacht, reden we nu nog met paard en kar.

Tavek
2 augustus 2017, 14:51
https://www.ft.com/content/782d053c-76be-11e7-90c0-90a9d1bc9691

Germany's car makes feel the shock - Financial Times

Conclusie: BMW, Audi, Daimler hebben massaal ingezet op Diesel, maar de vraag is: wie wilt nog Diesels. Er lopen anti trust onderzoeken voor kartelvorming, misbruiken van overheidssubsidies om sjoemelmotoren te maken, de sjoemelsoftware zelf, steden bannen de diesels, overheden taxeren ze zwaarder....

Tesla, en de andere e-wagen fabrikanten hebben geen kartel nodig: hun supply chain is veel simpeler met maar 6000-7000 delen per wagen, ipv 30 000. Electrische wagens zijn veel simpeler te bouwen.

En Tesla maakt veel meer zelf, waardoor ze veel controle heeft over haar supply chain. Een ander bedrijf dat dat doet ? Apple.

Men voorspelt dat Model 3 het Iphone moment wordt van Tesla. BMW, Daimler en Audi zitten met de shit aangezien Model 3 recht in hun markt landt....en revolutionair is. En zij lopen hopeloos achter door hun inzet op Dieseltechnologie.

Voorspelling: als ze niet snel het roer omgooien, gaan ze Nokia en Blackberry achterna...

dpg
2 augustus 2017, 14:57
Glazen bol in uw bezit ?

Dus volgens u gaan de regeringen miljarden verlies aan accijnsen op brandstof niet op een andere manier compenseren ?

Tavek
2 augustus 2017, 14:58
Dus volgens u gaan de regeringen miljarden verlies aan accijnsen op brandstof niet op een andere manier compenseren ?

Rekeningrijden, en u mag met uw diesel dat ook nog betalen.

dpg
2 augustus 2017, 15:02
Rekeningrijden, en u mag met uw diesel dat ook nog betalen.

De belastingsexperts van Deloitte lossen dat wel op.

Tavek
2 augustus 2017, 15:07
De belastingsexperts van Deloitte lossen dat wel op.

Interesseert me geen drol wie het betaalt, uw werkgever of gij :)

Maar dat rekeningrijden er komt, staat in de sterren geschreven. Zeker met de opkomst van alternatieve brandstoffen en BEV's. Inderdaad om de accijnzen te compenseren, zoals ge correct aanhaalt. Maar dat betekent dat de Diesel en Benzine adepten twee keer langs de kassa mogen passeren.

dpg
2 augustus 2017, 15:09
Interesseert me geen drol wie het betaalt, uw werkgever of gij :)

Maar dat rekeningrijden er komt, staat in de sterren geschreven. Zeker met de opkomst van alternatieve brandstoffen en BEV's. Inderdaad om de accijnzen te compenseren, zoals ge correct aanhaalt. Maar dat betekent dat de Diesel en Benzine adepten twee keer langs de kassa mogen passeren.

Stookolie is diesel zonder een kleurtje, pakkans zo goed als onbestaande.

Tavek
2 augustus 2017, 15:19
Stookolie is diesel zonder een kleurtje, pakkans zo goed als onbestaande.

Klinkt een beetje zoals PORSCHE. Die dacht daar ook mee weg te komen.

In ieder geval zitten er nog genoeg traceerelementen in die het gebruik van mazoet als brandstof in uw wagen verklikken, inclusief in uw filters.

In Nederland zit er inderdaad geen kleurstof meer in...omdat de accijnzen gelijk getrokken zijn daar (geen kat die met mazoet stookt in NL).

En als je denkt dat er niet gecontroleerd wordt: meermaals per jaar op de universiteitslaan in Diepenbeek, meermaals per jaar op de koninginnelaan in maasmechelen, en dat zijn dan enkel degene die ik ben tegengekomen dit jaar....

Henri1
2 augustus 2017, 15:20
Micele leeft in een deel van de wereld waar gelukkig elektriciteit is.

Maar in 80 of 90% van de wereld is dat niet zo vanzelfsprekend.

Ga je de wereld op die 10% afstemmen?

Koop een electrische wagen die véél aan de trekhaak mag hangen.

Zo kan je een aanhangwagen meenemen met 1500 Kg batterijen en heb je een rijbereik van meer dan 1000 Km.

Tavek
2 augustus 2017, 15:37
Allez de Duitse autobouwers gaan 5 miljoen diesels terugroepen voor software updates...lees: de sjoemelsoftware verwijderen.

Ik denk dat die mensen erg blij gaan zijn met het verlies van vermogen :D

vlijmscherp
2 augustus 2017, 15:39
Micele leeft in een deel van de wereld waar gelukkig elektriciteit is.

Maar in 80 of 90% van de wereld is dat niet zo vanzelfsprekend.

Ga je de wereld op die 10% afstemmen?

je bedoelt de situatie zoals ze nu is? alhoewel, 10%? daar geraken we niet denk ik.

dpg
2 augustus 2017, 16:44
Klinkt een beetje zoals PORSCHE. Die dacht daar ook mee weg te komen.

In ieder geval zitten er nog genoeg traceerelementen in die het gebruik van mazoet als brandstof in uw wagen verklikken, inclusief in uw filters.

In Nederland zit er inderdaad geen kleurstof meer in...omdat de accijnzen gelijk getrokken zijn daar (geen kat die met mazoet stookt in NL).

En als je denkt dat er niet gecontroleerd wordt: meermaals per jaar op de universiteitslaan in Diepenbeek, meermaals per jaar op de koninginnelaan in maasmechelen, en dat zijn dan enkel degene die ik ben tegengekomen dit jaar....

Nog nooit controle gehad, zelfs al lang geleden dat ik een controle zag en nochtans rijd ik +/- 50.000 km per jaar.

Het zal wel zijn omdat die statutairen nog slapen als ik op de baan ben.

dpg
2 augustus 2017, 16:45
Allez de Duitse autobouwers gaan 5 miljoen diesels terugroepen voor software updates...lees: de sjoemelsoftware verwijderen.

Ik denk dat die mensen erg blij gaan zijn met het verlies van vermogen :D

Alsof iedereen constant dat volle vermogen zat aan te spreken.

Gipsy
2 augustus 2017, 17:23
Dus volgens u gaan de regeringen miljarden verlies aan accijnsen op brandstof niet op een andere manier compenseren ?

Natuurlijk, de E cars promoters brengen alleen maar de good news show. We gaan met zijn allen kunnen opdraaien voor de subsidies van de E cars. Net zoals we nu dubbel moeten betalen voor de electricteit omdat enkele klote ministers het een paar jaar terug nodig vonden zonnepanelen etc woekersubsidies toe te kennen.

Micele
2 augustus 2017, 18:54
Je mag er vanuit gaan dat als de batterijprijs voldoende gedaald is (100 dollar /kWh, we zijn er bijna, GM doet ze aan 120 en Nissan aan 140) en we kunnen profiteren van economies of scale, electrische slechts marginaal duurder zullen zijn dan ICE wagens (of misschien goedkoper door wegvallen van een hoop menselijke arbeid), maar over hun totale levensduur veeeeel goedkoper zullen zijn door lagere energiekost, minder onderhoud, minder wisselstukken, minder taxen.

Mensen die wat overschot hebben op hun zonnepanelen kunnen goeden zaakjes doen met EV's op dat moment.

Ik heb net uitgerekend dat een Model 3 long range maar ca. 5k meer kost in aankoopsprijs dan een vergelijkbare BMW 320i. BIV en 1e jaar wegentaks meegerekend. Dit in Vlaanderen in 2019, met maar 1500 premie afgetrokken.

In Duitsland is het model 3 long range bijna 3,5k gunstiger dan in Vlaanderen met 2% minder BTW en € 3000 premie in 2019.

Die 5k is op enkele jaren ingehaald.

Vergelijk ik op basis van de prestaties moet ik eigenliijk een BMW 330i nemen, die valt al even duur uit in aankoop.

Ik vat gewoon samen wat de Duitse pers ook schrijft na het model 3 getest te hebben:
BMW, Mercedes, Audi en co moeten zich in hun middenklasse (heel) veel zorgen maken ... als ergens 2018 de eerste model 3 door klanten kunnen getest worden in Europa. Als zelfs een long range in aankoop maar enkele 1000 € duurder of even duur is dan vergelijkbare Europese premium-modellen.

http://www.handelsblatt.com/auto/test-technik/tesla-model-3-im-test-bmw-und-mercedes-sollten-sich-sorgen-machen-/20127058-2.html
TESLA MODEL 3 IM TEST
„Ein ganz neues Auto-Erlebnis“

BMW und Mercedes sollten sich Sorgen machen.

Micele
2 augustus 2017, 19:30
Koop een electrische wagen die véél aan de trekhaak mag hangen.

Zo kan je een aanhangwagen meenemen met 1500 Kg batterijen en heb je een rijbereik van meer dan 1000 Km.

Een Tesla model 3 van 1730 kg heeft al zonder ahw 500 km rijbereik, België is daar veel te klein voor, zelfs Maaseik-Oostende-Maaseik is maar 456 km indien men heen en terug rijdt zonder te stoppen. Wat natuurlijk geen normale mens gaat doen.

Voor een vakantietrip naar het zuiden van pakweg 1000 km zijn 2+laadstops van 30 minuten, -tot 80% opladen -voldoende:
vb 460km+270km+270km=1000 km

Indien men vliegangst heeft natuurlijk. ;-)

Mambo
2 augustus 2017, 19:46
Er komen steeds extra km bij.

Nochtans als je die tesla eigenaars leest komen die niet verder dan 350.
En bij koude minder dan 300

Tja?

En bij die superchargers staan er soms 7 of 8 al in wacht.
Dat worden lange stops denk ik

Gipsy
2 augustus 2017, 19:57
Er komen steeds extra km bij.

Nochtans als je die tesla eigenaars leest komen die niet verder dan 350.
En bij koude minder dan 300

Tja?

En bij die superchargers staan er soms 7 of 8 al in wacht.
Dat worden lange stops denk ik

En dan nog, dan moeten ze zich laten uitbollen tussen twee camions op de rechterstrook aan 90 per uur. En volgens Micele staan er aan elk benzine station files van honderden meters.

Micele
2 augustus 2017, 20:10
Er komen steeds extra km bij.

Nochtans als je die tesla eigenaars leest komen die niet verder dan 350.
En bij koude minder dan 300

Tja?

En bij die superchargers staan er soms 7 of 8 al in wacht.
Dat worden lange stops denk ik
En maar lullen zonder enige bron, doe jij eigenlijk aan gebouwen binnen en buiten reinigen, de roet enzo? En nadien verven?

Zelfs een Renault Zoe met amper 41 kWh batterij haalt 272 km in putje winter bij min 5 graden in de Eifel, dus berg en dal, zelfs niet eens vol opgeladen omdat de batterijen te koud waren, meer als 382 km voorspelde range liet zich niet laden, normaal is het 400.
Airco-verwarming aan binnentemperatuur gezellige 24°C.

http://www.faz.net/aktuell/technik-motor/auto-verkehr/elektroauto-renault-zoe-im-reichweite-test-14789872.html?printPagedArticle=true#pageIndex_2
Renault Zoé im Härtetest

Der Renault Zoé ist das meistverkaufte Elektroauto in Deutschland. Wie weit kommt er mit den neuen Akkus? Ein Alltagstest, der zum Härtetest wurde.

01.02.2017
...

In ihrem von Grund auf als Elektrofahrzeug konstruierten Zoé verstauen die Franzosen seit neuestem eine größere Batterie, die mit ihren 41 kWh Kapazität eine alltagstaugliche Normreichweite von 400 Kilometern verspricht. Das wollten wir genauer wissen und haben uns mit dem Renault-Partner unseres Vertrauens auf eine Probefahrt verabredet. Was wir dem freundlichen Herrn aus taktischen Gründen erst ein wenig spät erzählen: Die Fahrt soll bis zum bitteren Ende dauern. Wir wollen entkräftet liegenbleiben. Man muss nicht irre sein, um das im Januar zu tun, aber es hilft. Schließlich würden wir mit dem Auto, wäre es unser eigenes, jetzt auch ins Büro pendeln wollen.

Köln, 8 Uhr. Das Thermometer zeigt minus 3 Grad. Es schneit. Das geplante Ziel ist eine Bäckerei in der Eifel, die verflixt leckeres Knäckebrot backt. Leider führen die Straßen dorthin ziemlich lange bergauf. „Eine Katastrophe, schlimmer geht’s nicht,“ spricht der Herr von Renault leise wimmernd, vermutlich darauf hoffend, wir würden unser Ansinnen aufgeben. Das tun wir nicht. Der rote Zoé steht frisch befüllt in der Halle, sein Bordcomputer meldet statt der erwarteten 400 nur 382 Kilometer. „Bei den niedrigen Temperaturen lässt sich die Batterie nicht vollständig laden. Das hat sicherheitstechnische Gründe“, sagt der das Auto übergebende Mechaniker. Über die zugehörige App auf dem Smartphone sind wir zudem ständig online im Bilde über den Gemütszustand unseres Gefährts und die Orte möglicher Ladepunkte. Aber laden unterwegs kommt keinesfalls in Frage. Dann fahren wir eben ohne Heizung, das sollte die Reichweite verlängern.

Erste Überraschung: Dem ist nicht mehr so. Der Renault hat eine Wärmepumpe, deren Energieverbrauch der Fahrbatterie nichts Gravierendes anhaben kann. Wir stellen die Klimaautomatik auf Empfehlung des Mechanikers auf 24 Grad ein. Der Mann weiß, warum. Um es vorwegzunehmen: Diese Innenraumtemperatur schafft die Heizung nie, am Ende werden sich unsere Zehen anfühlen wie nach einem langen Skitag, aber wir fahren ohne Jacke und ohne Handschuhe. Zweite Überraschung: Der Innenraum ist deutlich freundlicher eingerichtet als bisher, der Zoé muss sich hinter anderen, konventionell befeuerten Kleinwagen nicht mehr verstecken. Das Lenkrad ist sogar in Höhe und Tiefe verstellbar. Vier Türen laden auch Kinder ein.
...

Die Lithium-Ionen-Akkus sind luftgekühlt

In der Eifel liegt Schnee. Es sind jetzt 5 Grad unter null. Der Bäcker hat heißen Kakao und der Zoé einen verblüffend normalen Kofferraum.

....

271,8 Kilometer haben wir an diesem Tag geschafft. Unter widrigsten Bedingungen. 15,3 Kilowattstunden Strom betrug der Durchschnittsverbrauch, das ergibt bei 24 Cent je Kilowattstunde rund 3,70 Euro auf einhundert Kilometer.
...

En nog een praktijktest vlot gereden met een Opel Ampera e 60 kwh batterij, die haalde vlotte 340 km, tot 400 km indien men niet boven 120 km komt, ADAC rijdt namelijk 130 kmh aanbevolen Vmax op de Autobahn.

Enkel Tesla doet beter.
http://www.autozeitung.de/opel-ampera-e-test-186748.html#

Der Opel Ampera-e (2017) ist ein alltagstaugliches Elektroauto, wie der Reichweiten-Test vom ADAC zeigt. Es setzt sowohl bei der Reichweite als auch in puncto Sicherheit einen neuen Maßstab - so das Fazit der Testingenieure. Mit fünf Sternen im ADAC EcoTest bekommt der Stromer auch die bestmögliche Umweltvisitenkarte ausgestellt. Eine volle Batterie bringt im strengen, realitätsnahen Testverfahren des Clubs 340 Kilometer Reichweite. Bei ruhiger und vorausschauender Fahrweise, möglichst unter 120 km/h, sind um die 400 Kilometer möglich. Mehr Strecke bewältigt nur ein deutlich teureres Modell von Tesla.


Zo Mambo - en ook Gipsy - nu uw bronnen, anders is het toch maar gelul en gelogen. :-D

Mambo
2 augustus 2017, 20:16
Er staan wel 1000 bronnen op YouTube en elders.
Trotse tesla eigenaars die de wereld informeren met hun genialiteit en iedere onnozel ding op hun tesla pc filmen.



Uw volk dus.

Helaas ze filmen ook hun minpuntjes.
Platte batterijen en zo

Micele
2 augustus 2017, 20:26
Er staan wel 1000 bronnen op YouTube en elders.
Trotse tesla eigenaars die de wereld informeren met hun genialiteit en iedere onnozel ding op hun tesla pc filmen.
Uw volk dus.
Helaas ze filmen ook hun minpuntjes.
Platte batterijen en zo
Onnozel gelul, verder kom je niet.

Ik zal je eens een bron geven hoeveel mensen zonder brandstof vallen, LOL:
https://www.anwb.nl/verkeer/nieuws/buitenland/2012/juli/zonder-benzine-in-belgie

Tank tijdig tijdens uw vakantierit

12 juli 2012 Stranden zonder benzine langs de snelweg in België op weg naar Luxemburg, waar brandstof zeer voordelig is. Bij de ANWB Alarmcentrale hebben zich in het zomerseizoen van 2011 in totaal 66 bestuurders gemeld die dat hebben meegemaakt.

De ANWB verwacht dat ook deze zomer veel Nederlanders zich rijk rekenen door te profiteren van de gunstige brandstofprijzen in Luxemburg. De ANWB raadt reizigers aan het er niet op aan te laten komen en tijdig te tanken. De besparing is het oponthoud en de kans op schade aan de auto niet waard.

Mambo
2 augustus 2017, 20:36
Onnozel gelul, verder kom je niet.

Tegen zoveel gefilmd materiaal kun je niet op he?

Micele
2 augustus 2017, 20:38
Tegen zoveel gefilmd materiaal kun je niet op he?
Daar kan je niet tegen hé

https://www.anwb.nl/verkeer/nieuws/buitenland/2012/juli/zonder-benzine-in-belgie

Stranden zonder benzine langs de snelweg in België op weg naar Luxemburg, waar brandstof zeer voordelig is. Bij de ANWB Alarmcentrale hebben zich in het zomerseizoen van 2011 in totaal 66 bestuurders gemeld die dat hebben meegemaakt.

Platte autos

Gipsy
2 augustus 2017, 20:45
En maar lullen zonder enige bron, doe jij eigenlijk aan gebouwen binnen en buiten reinigen, de roet enzo? En nadien verven?

Zelfs een Renault Zoe met amper 41 kWh batterij haalt 272 km in putje winter bij min 5 graden in de Eifel, dus berg en dal, zelfs niet eens vol opgeladen omdat de batterijen te koud waren, meer als 382 km voorspelde range liet zich niet laden, normaal is het 400.
Airco-verwarming aan binnentemperatuur gezellige 24°C.



En nog een praktijktest vlot gereden met een Opel Ampera e 60 kwh batterij, die haalde vlotte 340 km, tot 400 km indien men niet boven 120 km komt, ADAC rijdt namelijk 130 kmh aanbevolen Vmax op de Autobahn.

Enkel Tesla doet beter.


Zo Mambo - en ook Gipsy - nu uw bronnen, anders is het toch maar gelul en gelogen. :-D

Ge hebt hier al verschillende keren zelf beweerd dat aan alle benzinestations honderden meter file staan. Wat Tesla's betreft die zich laten uitbollen aan 90 heb ik al verschillende keren gezien op de autostrade.

Mambo
2 augustus 2017, 20:45
https://www.google.be/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.cheatsheet.com/automobiles/electric-vehicles-with-the-longest-driving-range.html/amp/&ved=0ahUKEwjH36L8o7nVAhVJb1AKHZdKAQ8QFgg2MAc&usg=AFQjCNGMabnUZ9LE4PJVxMGZNr6g4v3scQ&ampcf=1

Onbelast.

Mambo
2 augustus 2017, 20:50
Mensen die niet weten wat onbelast is; dat is het maximum vermogen niet in werking.😥

Eenmaal belast...zoals rijden en dergelijke...gaat dat heel snel bergaf.

Micele
2 augustus 2017, 20:55
Fossiele wagens die zonder naft-mazout vallen, platte autos. :lol:

Stranden zonder benzine langs de snelweg in België op weg naar Luxemburg, waar brandstof zeer voordelig is. Bij de ANWB Alarmcentrale hebben zich in het zomerseizoen van 2011 in totaal 66 bestuurders gemeld die dat hebben meegemaakt.

Mambo
2 augustus 2017, 21:50
Fossiele wagens die zonder naft-mazout vallen, platte autos. :lol:

Stranden zonder benzine langs de snelweg in België op weg naar Luxemburg, waar brandstof zeer voordelig is. Bij de ANWB Alarmcentrale hebben zich in het zomerseizoen van 2011 in totaal 66 bestuurders gemeld die dat hebben meegemaakt.


Beetje nafte in gieten en opgelost.

Tavek
2 augustus 2017, 22:52
Bompas lopen vaak ook nog rond met oude nokia gsms met dikke knoppen voor hun dikke vingers. Dat verandert niks aan de zaak dat de iphone de wereld heeft veranderd en Apple met 260 miljard cash ligt.

Model 3 was het Iphone moment voor de autoindustrie. Uw diesels en benzines, van duitse makelij, zijn nokias en motorolas. Gedoemd om te verdwijnen. Samen met de bompas die ze gebruiken.

Tavek
2 augustus 2017, 22:55
Wat de dieseljunks nog niet doorhebben is dat Tesla een revolutionaire zet heeft gedaan: ze heeft het starten, openen en controleren van de Model 3 via een app op de smartphone geregeld.

Dus dat betekent dat je heel gemakkelijk aan ride sharing kan doen in grote steden. Particulieren kunnen hun wagen verhuren via de Tesla app (ook weer extra inkomen voor Tesla), bedrijven kunnen zich specialiseren in ride sharing van Teslas, en dat allemaal zonder sleutel of formaliteiten. Je boekt de wagen via de app en je opent en start die via bluetooth. De interne camera registreert het gebruik om vandalisme tegen te gaan. Tesla zal daar ook wel een verzekering voor aanbieden (in ruil voor %tje).

In de grote steden zoals LA en SF zal het beginnen: particulier autobezit zal afnemen en mensen roepen gewoon een Tesla via hun smartphone, en betalen per km/uur.

Disruptief. En neen, ik geloof niet dat de bompas dit zullen doen. Maar millenials zoals mezelf, zeker !

hamac
3 augustus 2017, 01:48
Je zou je met zulke vragen nog gaan afvragen waarom men steeds opnieuw zoveel aan het investeren is om meer bereik te hebben.

Je kan ze ook ontwijken natuurlijk.

Aurora_Borealis
3 augustus 2017, 08:08
Wat de dieseljunks nog niet doorhebben is dat Tesla een revolutionaire zet heeft gedaan: ze heeft het starten, openen en controleren van de Model 3 via een app op de smartphone geregeld.

Dus dat betekent dat je heel gemakkelijk aan ride sharing kan doen in grote steden. Particulieren kunnen hun wagen verhuren via de Tesla app (ook weer extra inkomen voor Tesla), bedrijven kunnen zich specialiseren in ride sharing van Teslas, en dat allemaal zonder sleutel of formaliteiten. Je boekt de wagen via de app en je opent en start die via bluetooth. De interne camera registreert het gebruik om vandalisme tegen te gaan. Tesla zal daar ook wel een verzekering voor aanbieden (in ruil voor %tje).

In de grote steden zoals LA en SF zal het beginnen: particulier autobezit zal afnemen en mensen roepen gewoon een Tesla via hun smartphone, en betalen per km/uur.

Disruptief. En neen, ik geloof niet dat de bompas dit zullen doen. Maar millenials zoals mezelf, zeker !

De soort aandrijflijn speelt geen rol in het automatiseren van voertuigen.
On-demand ride sharing/car rental met autonome voertuigen zoals je hier beschrijft wordt reeds uitgerold door Avis (Zipcar) in samenwerking met Waymo, en dat is nog altijd op gewone ICE voertuigen (Chrysler).

Aurora_Borealis
3 augustus 2017, 08:08
*dubbel*

Tavek
3 augustus 2017, 08:28
De soort aandrijflijn speelt geen rol in het automatiseren van voertuigen.
On-demand ride sharing/car rental met autonome voertuigen zoals je hier beschrijft wordt reeds uitgerold door Avis (Zipcar) in samenwerking met Waymo, en dat is nog altijd op gewone ICE voertuigen (Chrysler).

Zipcar gebruikt RFID tags.

Tavek
3 augustus 2017, 08:32
Ge hebt hier al verschillende keren zelf beweerd dat aan alle benzinestations honderden meter file staan. Wat Tesla's betreft die zich laten uitbollen aan 90 heb ik al verschillende keren gezien op de autostrade.

Tja soms heb je ook bompas en bommas die 90 rijden op de rechterstrook met een fiat panda.

So what ?

dpg
3 augustus 2017, 09:00
Wat de dieseljunks nog niet doorhebben is dat Tesla een revolutionaire zet heeft gedaan: ze heeft het starten, openen en controleren van de Model 3 via een app op de smartphone geregeld.

Dus dat betekent dat je heel gemakkelijk aan ride sharing kan doen in grote steden. Particulieren kunnen hun wagen verhuren via de Tesla app (ook weer extra inkomen voor Tesla), bedrijven kunnen zich specialiseren in ride sharing van Teslas, en dat allemaal zonder sleutel of formaliteiten. Je boekt de wagen via de app en je opent en start die via bluetooth. De interne camera registreert het gebruik om vandalisme tegen te gaan. Tesla zal daar ook wel een verzekering voor aanbieden (in ruil voor %tje).

In de grote steden zoals LA en SF zal het beginnen: particulier autobezit zal afnemen en mensen roepen gewoon een Tesla via hun smartphone, en betalen per km/uur.

Disruptief. En neen, ik geloof niet dat de bompas dit zullen doen. Maar millenials zoals mezelf, zeker !

Je toont duidelijk aan dat ge gek zijt van de snufjes van Tesla maar niet beseft, weet, bewust onderdrukt dat dergelijke snufjes al jaren gebruikt worden.


https://www.car2go.com/DE/en/


Download the car2go app for free, and register by entering your contact information, your payment data and scanning your driver’s license.

With the car2go app you can see and book all available car2gos nearby. Also, you can reserve one for up to 30 minutes before departure.


Simply scan your driver's license in the car2go app.
Now you’re ready
to use carsharing
with car2go.

You can easily end the rental anywhere in the home area with the car2go app or the screen on the dashboard in the car. You can now park for free within the car2go home area.

Geen sleutels, geen keycard, geen key ingave, gewoon je app gebruiken.


En na gebruik de auto afsluiten met de app en wachten op de rekening.

Zo simpel, niks revolutionair van Tesla, common practice in de car-sharing business.

dpg
3 augustus 2017, 09:06
Natuurlijk, de E cars promoters brengen alleen maar de good news show. We gaan met zijn allen kunnen opdraaien voor de subsidies van de E cars. Net zoals we nu dubbel moeten betalen voor de electricteit omdat enkele klote ministers het een paar jaar terug nodig vonden zonnepanelen etc woekersubsidies toe te kennen.

Lap, de aftrek van e-wagens zakt van 120% naar 100%.

Micele
3 augustus 2017, 09:10
Tja soms heb je ook bompas en bommas die 90 rijden op de rechterstrook met een fiat panda.

So what ?
Er zijn zelfs fossiele wagens die een bekeuring krijgen voor te traag rijden, soms ook minder dan 70 kmh op de snelweg.
En dat ook in de pre-electrische tijd:
https://www.demorgen.be/binnenland/jaarlijks-meer-dan-500-pv-s-wegens-te-traag-rijden-be369da9/
In 2009 werden in ons land 557 pv's opgesteld omdat de bestuurder met zijn voertuig te traag reed in het verkeer. Dat zijn er iets meer dan de 547 van het jaar voordien.
2 boetes per week voor te traag rijden op de snelweg, dat zijn er ook +100 per jaar...
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150731_01800229
Twee boetes per week voor te traag rijden op snelweg
01/08/2015
Allemaal Gipsys, die zonder naft gaan vallen omdat de naftpomp te ver ligt? ;-)

Een moderne E-wagen heeft namelijk een online tripplanner die voortdurend afhankelijk van de gereden snelheid en rijgedrag, en reliëf van de weg, uitrekent waar de beste laadpalen liggen (indien nodig), en waar men moet afrijden, en bovendien nog eens de laadduur bekend maakt. Bij Tesla zelfs de bezettingsgraad van de superchargerstations.

Voor een (electrische) wagen die wilt afrijden moet men bij het uitvoegen naar de rechterstook tussen de vrachtwagens best zijn snelheid aanpassen-uitbollend aan de vrachtwagens -naar ~90kmh- om de afrit te nemen.
De meeste afritten kennen ook een snelheidsbeperking, mss is Gipsy dat nog niet opgevallen. LOL.

Aurora_Borealis
3 augustus 2017, 10:05
Zipcar gebruikt RFID tags.

?

In Phoenix gebruikt (of zal gebruiken) Avis Budget (Zipcar) samen met Waymo een vloot van 600 Chrysler Pacifica monovolumers, volledig autonoom...

Tavek
3 augustus 2017, 10:13
Lap, de aftrek van e-wagens zakt van 120% naar 100%.

Lap, de aftrek van gewone bedrijfswagens daalt ook ifv hun CO2 uitstoot (en niet insignificant).

Tavek
3 augustus 2017, 10:14
?

In Phoenix gebruikt (of zal gebruiken) Avis Budget (Zipcar) samen met Waymo een vloot van 600 Chrysler Pacifica monovolumers, volledig autonoom...

Maar wel nog met een gewone sleutel om de wagen te starten, die dan in de wagen achterblijft.

Maar je hebt gelijk, zipcar was hier eerder mee. Maar Tesla biedt het keyless aan plus Teslas zullen bvb autonoom van de parking naar de pick up zone op een luchthaven kunnen rijden om u en uw bagage op te pikken, met behulp van een app.

Zover is Zipcar bijlange nog niet.

Tavek
3 augustus 2017, 10:19
En Tesla ride sharing is open voor particulieren, een soort uber zonder chauffeur. Is zipcar dat ook ?

Aurora_Borealis
3 augustus 2017, 10:48
En Tesla ride sharing is open voor particulieren, een soort uber zonder chauffeur. Is zipcar dat ook ?

Een nog-niet bestaande dienst... Waymo in Phoenix heeft al een early rider program met on-demand mobiliteit, ongeacht plaats en tijdstip... dat is natuurlijk verschillend van de huidige praktijken van Avis Budget/Zipcar, maar biedt een testcase voor de toekomst.

en Tesla ride share ? Uw eigen, veel-te-dure auto uitlenen (zonder zelf chauffeur/inzittende te zijn) aan vreemden (de identiteit van de inzittenden is wel gekend maar toch, die binnencamera: mag wettelijk niet en is makkelijk te omzeilen, dergelijke ride sharing valt allicht onder commerciële activiteit te plaatsen, versnelde depreciatie van het voertuig, hoe zit het met verzekering/verantwoordelijkheid...) ? neen dank u.

Tavek
3 augustus 2017, 21:57
Een nog-niet bestaande dienst... Waymo in Phoenix heeft al een early rider program met on-demand mobiliteit, ongeacht plaats en tijdstip... dat is natuurlijk verschillend van de huidige praktijken van Avis Budget/Zipcar, maar biedt een testcase voor de toekomst.

en Tesla ride share ? Uw eigen, veel-te-dure auto uitlenen (zonder zelf chauffeur/inzittende te zijn) aan vreemden (de identiteit van de inzittenden is wel gekend maar toch, die binnencamera: mag wettelijk niet en is makkelijk te omzeilen, dergelijke ride sharing valt allicht onder commerciële activiteit te plaatsen, versnelde depreciatie van het voertuig, hoe zit het met verzekering/verantwoordelijkheid...) ? neen dank u.

Dat is nochtans het business plan van Tesla en de aandeelhouders geloven er in.

Micele
3 augustus 2017, 22:16
Interessante grafiek, prijs per range:
https://www.bloomberg.com/amp/news/articles/2017-07-31/driving-tesla-s-model-3-changes-everything

https://pbs.twimg.com/media/DGE58v4XsAEe_oH.jpg

Veelzeggend, ook als men ziet hoe het model 3 in de smaak valt tov Bolt EV of anderen. Model 3 is ook een middenklasser en een maat langer dan de Bolt.

Wat een eigen batterijfabriek en de massaproductie toch uitmaakt...
(De Tesla S/X is nog relatief veel handwerk, volledig aluminium, en de accucellen komen uit Japan, en sowieso de grootste wagen)

De Renault Zoe staat er wel niet tussen, wg niet verkocht in USA.
(zal ongeveer bij Nissan Leaf staan)

Micele
5 augustus 2017, 18:33
Waarom de vergelijking van een Tesla model 3 met zijn ICE-concurrenten BMW, Audi, Mercedes, ... eigenlijk zinloos is, of "appelen en peren"

http://www.teslarati.com/cant-compare-tesla-model-3-35000-car/
Electric Jen
Posted on August 4, 2017

It’s finally here! The much awaited Tesla Model 3 finally exists! Perhaps you were a little surprised and bummed (like me, admittedly) that you would have to wait even longer for the $35,000 base battery version. Perhaps you’re disappointed that the base model will not come with power seats or that in order to get a glass roof, you’re forced into premium interiors as well. Perhaps you’ve spent your time on Twitter, Facebook and online forums complaining about how you feel bamboozled and just can’t wrap your head around having to spend so much for the minimum amount of features you’re willing to accept.

If you are, let me break it down for you right quick. You cannot compare a Tesla to any other $35,000 car, period. Here’s why:

There are fundamental reasons why an electric car (or a car from any small car company) costs more to start. For one, you are trading a several hundred dollar recurring gas habit for a one time several thousand dollar battery pack. Secondly, you are comparing the cost of manufacturing for a company that makes millions of cars per year to one that has only made a fraction of that count. Those things aside, let me explain to you what you will be getting when you get a $35,000 base Model 3, and see for yourself whether or not these things should or do come standard in any other comparatively priced car.

- Automatic emergency braking and collision avoidance
- 15” touchscreen
- Onboard maps and navigation
- Wi-Fi and LTE internet connectivity
- Remote climate control with app
- Internet streaming radio
- 8 year, 100,000 mile battery warranty (the most expensive part of the car)

I haven’t gone and checked every car out there but let’s assume you’ve found an example that comes with all of the above and more. See for yourself whether any other car in that price range, electric or otherwise, can also claim all of these:

- No haggle pricing
- Online ordering
- No up-selling of tire protection, undercoating or similar dealership options
- Peace of mind that parts and service will never be a profit center
- “Fuel” that costs a fraction of what gasoline does per mile
- No tailpipe emissions
- 0-60 in 5.6 seconds
- Over the air software updates and improvements
- Potentially mobile (come to your door) or remote service to correct problems
- American designed and manufactured
- No salespeople who work on commission
- A huge crumple zone making it exponentially safer in a frontal collision
- A rigid side frame making it exponentially safer in a t-bone collision

While it’s tempting for first time electric vehicle consumer to compare it to a gasoline powered car, take it from me that you just can’t. You can compare the two no more than I can compare my $219.00 microwave to the $219.00 laptop that I recently bought my Mom. One will heat up my food and aside from having a built in timer that can be used when the device itself isn’t in use, has few other features. But it’s great at heating up my food. The other can play music, watch movies, store pictures, compose documents, connect me to the outside world and a whole host of other things. But man is that laptop is lousy at heating up my leftovers.


https://www.youtube.com/watch?v=jigi6Ks7cmk

vanaf 3'40" met spreadsheets... waar alle opties in detail vergeleken worden.

Eerst basisversies met elkaar, dan premium-versies, dan premium+"autopilot", met hun eindprijzen.

Micele
8 augustus 2017, 18:38
-

Micele
8 augustus 2017, 18:40
-

Micele
8 augustus 2017, 18:41
Tesla model 3 long range zou zelfs een 80,5 kWh accupack hebben, dat is voorlopig onklopbaar voor een US-prijs van $ 44.000...

En wat ook interessant is aan de nieuwe solid state batterijcellen is dat de bricking protection -of de veiligheidsreserve- van het accupack blijkbaar niet meer zo hoog moet zijn als bij de Tesla S/X.

Volgens deze site is zelfs 78,3 kWh bruikbaar, of een bricking reserve van maar 2,2 kWh of maar 2,7 %:
http://teslamag.de/news/tesla-model3-behoerdendokumente-kwh-akkupaket-15660
Laut den EPA-Dokumenten verfügt das „Long Range“ Model 3 über eine Reichweite von 310 Meilen, was etwa 500 Kilometern entspricht. Die Gesamtspannung des Akkupakets beträgt 350 Volt bei einer Kapazität von 230 Ah. Zusammengerechnet bedeutet das 80.500 Wh oder 80,5 kWh. Davon nutzbar seien jedoch 78.270 Wh oder circa 78,3 kWh.

Het model S had namelijk nog 3,9 kWh bricking-protection-reserve op een accupack van 85 kWh of 4,6 %, dus 95,4 % bruikbaar.

Elke kWh telt voor het max rijbereik, de batterijcellen zijn niet alleen performanter geworden ook het batterijpack is nu voor 97,3 % bruikbaar.

Tavek
8 augustus 2017, 18:45
De waarheid zit in het midden.

Tis 50 en 75 kWh (dixit Elon Musk)

Tavek
8 augustus 2017, 18:48
Nissan verkoopt AESC.

Vreemd.

Micele
8 augustus 2017, 19:09
De waarheid zit in het midden.

Tis 50 en 75 kWh (dixit Elon Musk)

350 Volt batterijspanning x 230 Ah capaciteit is nochtans = 80,5 kWh.

Uit het homologatie-rapport van EPA:
https://www3.epa.gov/otaq/datafiles/CSI-HTSLV00.0L13.PDF
http://teslamag.de/wp-content/uploads/2017/08/EPA-Model-3-Dokument-2.jpg
http://insideevs.com/tesla-model-3-gets-80-5-kwh-battery-258-hp/

Zoals bij het Samsing SDI batterijpack van de BMW i3:
360 volt * 94 Ah = 33,8 kWh bruto is...
https://de.wikipedia.org/wiki/BMW_i3#Batterie_und_Aufladung

Wie weet bedoelt Musk 75 kWh tot het reservelampje brand of zero mile protection. ;-)

https://www.e-driver.net/images/Batterie_Erklaerung_e-driverDesign.png

Micele
8 augustus 2017, 19:44
Nissan verkoopt AESC.

Vreemd.
Wat zou de bedoeling kunnen zijn ?

http://markets.businessinsider.com/news/stocks/GSR-Capital-Acquires-Nissan-s-Battery-Business-1001927027

Tavek
8 augustus 2017, 20:04
Wat zou de bedoeling kunnen zijn ?

http://markets.businessinsider.com/news/stocks/GSR-Capital-Acquires-Nissan-s-Battery-Business-1001927027

Geen idee, zou Nissan toch een deal hebben met LG ?

Geruchten gaat dat Nissan itt vroeger de bruikbare hoeveelheid energie rapporteert ipv totale batterij. Bvb van de 24 kWh batterij kon je maar 20 gebruiken (bricking protection, levensduur, etc...).

De Zoe batterij is 48 kWh max, maar wordt verkocht als 40 kWh. Tzou mooi zijn mocht de nieuwe leaf hetzelfde concept volgen: die batterijen die max 80 % mogen van hun limiet gaan lang mee.

Als het 40 totaal is, meh....

Micele
8 augustus 2017, 20:32
Geen idee, zou Nissan toch een deal hebben met LG ?

Geruchten gaat dat Nissan itt vroeger de bruikbare hoeveelheid energie rapporteert ipv totale batterij. Bvb van de 24 kWh batterij kon je maar 20 gebruiken (bricking protection, levensduur, etc...).

De Zoe batterij is 48 kWh max, maar wordt verkocht als 40 kWh. Tzou mooi zijn mocht de nieuwe leaf hetzelfde concept volgen: die batterijen die max 80 % mogen van hun limiet gaan lang mee.

Als het 40 totaal is, meh....
Best september afwachten dan zullen ze het openbaar moeten maken.
Toch benieuwd waar ze hun batterijen gaan halen.

LG Chem levert dan aan 6 merken, en Nissan is de laatste die erbij gekomen is.
General Motors: Chevrolet Volt Gen 1, Gen 2, Chevy Spark, Chevy Bolt, Cadillac ELR
Groupe Renault: Renault ZOE, Renault Twizy
Hyundai: Hyundai Sonata Hybrid
FoMoCo: Ford Focus Electric
Volvo Cars:[35][36] Volvo S60 II, Volvo V60,[37] Volvo XC90 II,[38] Volvo S90/V90 II[39]
Nissan Leaf 2017 > ?
LG Chem bouwt overigens een batterijfabriek in Polen, 5 GWh indien op volle productie... tegen einde 2018 spreken ze van meer dan 100.000 accupacks/jaar:
http://www.manager-magazin.de/unternehmen/autoindustrie/elektroauto-boom-erwartet-lg-chem-baut-li-ion-akkufabrik-in-polen-a-1115648.html

Das Werk, laut LG Chem die erste große europäische Fabrik für Lithium-Ionen-Elektroautoakkus, soll bereits ab der zweiten Jahreshälfte 2017 den Betrieb aufnehmen. Rund 41.000 Quadratmeter groß wird die Fabrik, die an ein bereits bestehendes LG-Werksgelände angedockt wird. Ab Ende 2018 kann sie mehr als 100.000 Elektroauto-Batterien pro Jahr produzieren.

LG Chem zal dan wslk de tweede grootste accuconstructeur worden van de wereld, toch voor auto's alleen*. Tenzij BYD ook zijn productie gaat opdrijven:
*http://ev-sales.blogspot.be/search/label/Batteries

Ik weet nog altijd niet waarom Nissan AESC verkocht heeft...

http://insideevs.com/wp-content/uploads/2016/08/111.png
http://insideevs.com/ev-lithium-ion-battery-suppliers-outlook-h1-2016/

Via wiki omdat AESC te duur was... en Nissan prefereert nu de goedkopere alternatieven...
https://en.wikipedia.org/wiki/Automotive_Energy_Supply_Corporation

In 2014 AESC was the second largest electric vehicle battery manufacturer worldwide (after Panasonic), with 21% of the market.[8] In late 2014 Reuters reported conflict within the Nissan / Renault carmaker alliance over sourcing of battery packs for its Sunderland, Tyne and Wear (UK) and Smyrna, Tennessee (USA) car battery plants due to lack of price competitiveness with rival cell manufacturer LG - Nissan was reported to have signed contracts to take all of NEC's electrode production, irrespective of sales.[9] In 2016, Nissan decided to sell its 51% stake in AES, preferring external suppliers.[10]

https://asia.nikkei.com/Business/Trends/Nissan-s-battery-pullout-may-energize-rivals
August 6, 2016 5:27 am JST

Nissan's battery pullout may energize rivals

TOKYO -- Nissan Motor's plans to withdraw from manufacturing batteries for electric and hybrid vehicles may upend the industrial landscape and hand the advantage to competitors outside Japan.

Nissan is looking to sell its 51% stake in Automotive Energy Supply, the manufacturing joint venture owned by the automaker and Japan's NEC. Nissan determined it will save money by switching to external suppliers, sources say. At 12%, Automotive Energy holds the second-highest global share in lithium-ion auto batteries, behind Panasonic.

Aurora_Borealis
8 augustus 2017, 21:04
Uit het homologatie-rapport van EPA:

Permanente magneet synchrone motor ? Stappen ze bij Tesla af hun gebruikelijke inductiemotoren (diegene die door Tesla - Nikola dus - uitgevonden is)...?

PM motoren zijn wel iets efficiënter dan inductiemotoren (Model 3 standard range komt op 126 MPGe EPA rating, vrij goed maar niet genoeg om te tippen aan de Ioniq (136 MPGe)), maar PM motoren zijn wel duurder in constructie...

Micele
8 augustus 2017, 21:09
Permanente magneet synchrone motor ? Stappen ze bij Tesla af hun gebruikelijke inductiemotoren (diegene die door Tesla - Nikola dus - uitgevonden is)...?

PM motoren zijn wel iets efficiënter dan inductiemotoren (Model 3 standard range komt op 126 MPGe EPA rating, vrij goed maar niet genoeg om te tippen aan de Ioniq (136 MPGe)), maar PM motoren zijn wel duurder in constructie...
Is me idd ook opgevallen, maar Tesla zal wel weten waarom hé.

Een spaar-Ionic EV vergelijken met een Tesla m3?
Wat weegt die? Hoeveel kW heeft de motor? ;-) Een accupack met de helft van een m3?

Ik merk al op dat de m3 al beter doet dan extreem-lichtgewicht BMW i3.

Ik vind geen officiele EPA rating van een m3, geen standard en ook geen long range:
http://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do?action=sbs&id=38431

Gissingen zal men wel vinden...:
aha nu zie ik het op de foto:
http://pushevs.com/2017/08/06/tesla-model-3-epa-fuel-economy-label-shows-efficiency/

Micele
8 augustus 2017, 21:59
-

Micele
8 augustus 2017, 22:00
Gissingen zal men wel vinden...:
aha nu zie ik het op de foto:
http://pushevs.com/2017/08/06/tesla-model-3-epa-fuel-economy-label-shows-efficiency/
Dat is overigens de long range met 126 MPGe, niet de standard als ik goed lees:
The 126 MPGe figure is impressive, especially considering that it’s for the less efficient longer range version with the heavier battery. This makes the Tesla Model 3 only second to the Hyundai IONIQ Electric which gets an amazing 136 MPGe.

Furthermore, the future AWD (all-wheel drive) version associated with the smaller battery capacity version should be even more efficient.

Since it’s always useful to convert MPGe to kWh per 100 km, with 126 MPGe we get 16,62 kWh/100 km.

The Tesla Model 3 is really the first of its kind, a top performance car that is also extremely efficient.


De ~130 kg lichtere standard m3 zal dan zowat geschatte 131 MPGe hebben, alleszins een nieuw record voor de EV-middenklasse die meer dan 1600 kg weegt. Aja voorlopig is er geen concurrent in die klasse... ;-)

De spaar-Ionic EV met amper 28 kwh en 1435 kg vergelijken met een Tesla model 3? Are you kidding? ;-)

Aurora_Borealis
8 augustus 2017, 23:19
Dat is overigens de long range met 126 MPGe, niet de standard als ik goed lees:


De ~130 kg lichtere standard m3 zal dan zowat geschatte 131 MPGe hebben, alleszins een nieuw record voor de EV-middenklasse die meer dan 1600 kg weegt. Aja voorlopig is er geen concurrent in die klasse... ;-)

De spaar-Ionic EV met amper 28 kwh en 1435 kg vergelijken met een Tesla model 3? Are you kidding? ;-)

My bad, de 126 mpg was voor de long range.

Qua Ioniq: volgend jaar komt Hyundai met de Kona EV op de markt, waar men de weg inslaat die men met de Ioniq heeft genomen. Ditmaal mikt men wel op 380 km bereik (500 km NEDC) op 50 kWh...

Tavek
8 augustus 2017, 23:37
The new 2018 Leaf wont be available until March 2018 as per Nissan leasing representative I talked to. So it will be a while before we can get our hands on new Leaf.

Van een random forum.

Ik lees op op andere plekken dat waar normaal deliveries begin december waren gepland (bestellingen begin oktober) alles wat opgeschoven wordt voor de Leaf.

En nu die verkoop van AESC.

Vreemd.

Micele
9 augustus 2017, 08:04
My bad, de 126 mpg was voor de long range.

Qua Ioniq: volgend jaar komt Hyundai met de Kona EV op de markt, waar men de weg inslaat die men met de Ioniq heeft genomen. Ditmaal mikt men wel op 380 km bereik (500 km NEDC) op 50 kWh...
Hoe zuiniger hoe beter, hoe lichter de accupacks/kWh worden, de auto natuurlijk ook (carbon heeft wel zijn prijs...), hoe hoger het rijbereik.
We zitten bijlange nog niet op het einde van het eerste decennium van de batterij- en E-motoren optimalisatie.
Qua Cd x A is er niet heel veel meer te halen, model 3 haalt Cd 0,23 en Hyundai wslk 0,24. Model 3 streefde naar 0,21, maar dat was te optimistisch.
Maar ooit gaat de 150 mpge wel gehaald worden, wslk door een compacte middenklasser, afmetingen Ionic.

(De Kona EV is een SUV die gaat niet beter doen dan een Ionic EV)

Micele
9 augustus 2017, 08:11
Van een random forum.

Ik lees op op andere plekken dat waar normaal deliveries begin december waren gepland (bestellingen begin oktober) alles wat opgeschoven wordt voor de Leaf.

En nu die verkoop van AESC.

Vreemd.
Flessehals accupacks, de enige die echt relatief vlot zal kunnen leveren in 2018 is wslk Tesla.
(Chinese merken niet meegeteld, want BYD zou wel eens meer batterijpacks*kWh kunnen leveren voor electrische bussen dan voor auto's)

Tavek
9 augustus 2017, 11:46
Tesla zal vermoedelijk zijn gehele gigafactory productie kunnen gebruiken voor Model 3.

Ze moeten nu al hun Model S en X accus uit Japan importeren van Panasonic, en voor de powerwalls gebruiken ze, volgens electrek.co, samsung batterijen.

Tavek
9 augustus 2017, 11:49
Of bij Nissan hebben ze het door en zoeken ze een oplossing voor hun te kleine 40 kWh batterij....we weten het begin september.