Micele
1 augustus 2017, 16:37
Na amper 3 bouwjaren stopt Mercedes met de omgebouwde B-klasse op electriciteit.
Was al in juni 2017 beslist: http://blog.mercedes-benz-passion.com/2017/06/bestaetigt-b-250-e-wird-im-3-quartal-2017-eingestellt/
De techniek was voor een groot deel van Tesla maar met een heel kleine batterij, later wat meer tot ca 29 kWh-netto, maar toch veel te weinig rijbereik en met zijn basisprijs van 41k veel te duur geworden om tegen het nieuwe E-geweld met 50 en 60 kWh batterijen die evenveel kosten te kunnen concurreren. Opel Ampera e, Tesla Model 3 en Nissan Leaf 50-60 kWh zullen wslk ook rondom de 39 �* 42k kosten en volgend jaar op de Duitse en Europese markt komen. De Opel Ampera e is er al vanaf 39.330 €, en premie afgetrokken 34.950 € in D: http://www.autozeitung.de/opel-ampera-e-2017-preis-technische-daten-122123.html
Eigenlijk een op voorhand verloren zaak, een bestaande fossiele wagen ombouwen lijkt verlokkelijk voor de ontwikkelingskosten te beperken, maar men moet er ook een voldoende grote batterij in kunnen plaatsen...
Als men vanaf het begin van het platform er rekening mee houdt dat er een E-versie van komt staat men al veel verder voor een ruim accupack in...principe in de wagenbodem. Bij de huidige B-klasse was daar blijkbaar te weinig ruimte:
http://blog.mercedes-benz-passion.com/wp-content/uploads/480_13C901_1.jpg
Electrek geeft er nog een mep op en zegt dat Mercedes er eerder een
"groen" alibimodel gemaakt van heeft dat ze eigenlijk nooit echt wilden verkopen, alleen diegenen die graag met wat opties tot 50k neertelden... gis ik...
En tegelijkertijd daalde natuurlijk de opgelegde CO2 uitstoot van hun wagenpark, dat was meegenomen.
Soit Mercedes gaat nu zelf batterijen maken in hun fabrieken, en de nieuwe E-wagens, ook een grondig nieuwe B-klasse mogen we hopelijk 2019-2020 verwachten...
https://electrek.co/2017/07/31/mercedes-kills-electric-b-class/
Mercedes kills their only electric car (which they never actually tried to sell)
Jameson Dow - Jul. 31st 2017
Automotive News reports that Mercedes has officially made the decision to stop production of the electric B-Class. Production will be phased out within the next few months, according to Mercedes USA spokesman Rob Moran.
This means that, despite big talk from Mercedes about future EV plans, including their recent jump into Formula E, adding battery production to factories, and rumors of future EV models from their new EQ sub-brand, the company will no longer produce any battery-electric model for the time being.
The B-class EV was originally a collaboration between Mercedes and Tesla. Mercedes, who used to be a big investor in Tesla but has since sold their stake, used a Tesla drive system to power the car. The model did have some problems, including a large recall due to problems with the Tesla drive system, which could have been solved through an over-the-air software update – if the car were capable of it like Tesla’s own vehicles.
But the main problem with B-Class EV sales is that Mercedes never really tried very hard to sell it. In the same way many manufacturers handle their electric models, the B-Class was treated as a “compliance car” by Mercedes. It was originally only offered in states with ZEV mandates, as a way to offset Mercedes’ more polluting offerings. And Mercedes sold very few of the electric model – reportedly only 3,651 since December 2013. These were valuable sales for the company given the necessity of attaining ZEV credits so they can continue their business of selling gas-powered cars, but it is apparent they spent very little effort on it.
Daimler, Mercedes’ parent company, also used to use Tesla drive systems in the second-generation smart ED. There have been three generations of electric smart cars, with a fourth due very soon. Daimler has even stated that in North America, the entire smart brand will go all-electric later this year.
Ams kondigde dit overigens al aan in maart 2016, dat de nieuwe fossiele B-klasse in 2017 uitkomt, de vol-electrische B klasse komt 2 jaar later in 2019. Opmerkelijk: een hybride-versie brengen ze helemaal niet meer in compacte wagens, wslk ook te duur in vergelijk met de vol-electrische, want de batterijprijzen blijven maar dalen. De dure hybride-techniek is enkel zinvol in grote/dure wagens meent Mercedes. Moet ik toch onthouden...
http://www.auto-motor-und-sport.de/news/neue-mercedes-b-klasse-elektroversion-kommt-erst-2019-3919966.html
Die nächste Generation der B-Klasse, die Mercedes 2017 auf den Markt bringt, wird erst zwei Jahre später auch als Elektroversion zu haben sein. Eine Hybridversion wird es gar nicht geben.
30.03.2016
Derzeit entwickelt Mercedes einen eigenen Antriebsstrang und ein Batteriepaket, das später auch in der B-Klasse zum Einsatz kommen soll. Es wird die Tesla-Technik ersetzen, die bislang in der B-Klasse Electric Drive zum Einsatz kommt.
Die neue Mercedes-Technik wird aber nach Informationen von auto motor und sport zunächst in einem Oberklassemodell eingesetzt und folgt erst 2019 in der neuen B-Klasse.
Wer gehofft hatte, dass es von dem neuen Kompaktmodell auch eine Hybrid- oder Plug-in-Hybridversion gibt, wird enttäuscht sein. Nach Einschätzung von Mercedes macht die teure Technik in der B-Klasse keinen Sinn, sondern nur in größeren Baureihen.
Was al in juni 2017 beslist: http://blog.mercedes-benz-passion.com/2017/06/bestaetigt-b-250-e-wird-im-3-quartal-2017-eingestellt/
De techniek was voor een groot deel van Tesla maar met een heel kleine batterij, later wat meer tot ca 29 kWh-netto, maar toch veel te weinig rijbereik en met zijn basisprijs van 41k veel te duur geworden om tegen het nieuwe E-geweld met 50 en 60 kWh batterijen die evenveel kosten te kunnen concurreren. Opel Ampera e, Tesla Model 3 en Nissan Leaf 50-60 kWh zullen wslk ook rondom de 39 �* 42k kosten en volgend jaar op de Duitse en Europese markt komen. De Opel Ampera e is er al vanaf 39.330 €, en premie afgetrokken 34.950 € in D: http://www.autozeitung.de/opel-ampera-e-2017-preis-technische-daten-122123.html
Eigenlijk een op voorhand verloren zaak, een bestaande fossiele wagen ombouwen lijkt verlokkelijk voor de ontwikkelingskosten te beperken, maar men moet er ook een voldoende grote batterij in kunnen plaatsen...
Als men vanaf het begin van het platform er rekening mee houdt dat er een E-versie van komt staat men al veel verder voor een ruim accupack in...principe in de wagenbodem. Bij de huidige B-klasse was daar blijkbaar te weinig ruimte:
http://blog.mercedes-benz-passion.com/wp-content/uploads/480_13C901_1.jpg
Electrek geeft er nog een mep op en zegt dat Mercedes er eerder een
"groen" alibimodel gemaakt van heeft dat ze eigenlijk nooit echt wilden verkopen, alleen diegenen die graag met wat opties tot 50k neertelden... gis ik...
En tegelijkertijd daalde natuurlijk de opgelegde CO2 uitstoot van hun wagenpark, dat was meegenomen.
Soit Mercedes gaat nu zelf batterijen maken in hun fabrieken, en de nieuwe E-wagens, ook een grondig nieuwe B-klasse mogen we hopelijk 2019-2020 verwachten...
https://electrek.co/2017/07/31/mercedes-kills-electric-b-class/
Mercedes kills their only electric car (which they never actually tried to sell)
Jameson Dow - Jul. 31st 2017
Automotive News reports that Mercedes has officially made the decision to stop production of the electric B-Class. Production will be phased out within the next few months, according to Mercedes USA spokesman Rob Moran.
This means that, despite big talk from Mercedes about future EV plans, including their recent jump into Formula E, adding battery production to factories, and rumors of future EV models from their new EQ sub-brand, the company will no longer produce any battery-electric model for the time being.
The B-class EV was originally a collaboration between Mercedes and Tesla. Mercedes, who used to be a big investor in Tesla but has since sold their stake, used a Tesla drive system to power the car. The model did have some problems, including a large recall due to problems with the Tesla drive system, which could have been solved through an over-the-air software update – if the car were capable of it like Tesla’s own vehicles.
But the main problem with B-Class EV sales is that Mercedes never really tried very hard to sell it. In the same way many manufacturers handle their electric models, the B-Class was treated as a “compliance car” by Mercedes. It was originally only offered in states with ZEV mandates, as a way to offset Mercedes’ more polluting offerings. And Mercedes sold very few of the electric model – reportedly only 3,651 since December 2013. These were valuable sales for the company given the necessity of attaining ZEV credits so they can continue their business of selling gas-powered cars, but it is apparent they spent very little effort on it.
Daimler, Mercedes’ parent company, also used to use Tesla drive systems in the second-generation smart ED. There have been three generations of electric smart cars, with a fourth due very soon. Daimler has even stated that in North America, the entire smart brand will go all-electric later this year.
Ams kondigde dit overigens al aan in maart 2016, dat de nieuwe fossiele B-klasse in 2017 uitkomt, de vol-electrische B klasse komt 2 jaar later in 2019. Opmerkelijk: een hybride-versie brengen ze helemaal niet meer in compacte wagens, wslk ook te duur in vergelijk met de vol-electrische, want de batterijprijzen blijven maar dalen. De dure hybride-techniek is enkel zinvol in grote/dure wagens meent Mercedes. Moet ik toch onthouden...
http://www.auto-motor-und-sport.de/news/neue-mercedes-b-klasse-elektroversion-kommt-erst-2019-3919966.html
Die nächste Generation der B-Klasse, die Mercedes 2017 auf den Markt bringt, wird erst zwei Jahre später auch als Elektroversion zu haben sein. Eine Hybridversion wird es gar nicht geben.
30.03.2016
Derzeit entwickelt Mercedes einen eigenen Antriebsstrang und ein Batteriepaket, das später auch in der B-Klasse zum Einsatz kommen soll. Es wird die Tesla-Technik ersetzen, die bislang in der B-Klasse Electric Drive zum Einsatz kommt.
Die neue Mercedes-Technik wird aber nach Informationen von auto motor und sport zunächst in einem Oberklassemodell eingesetzt und folgt erst 2019 in der neuen B-Klasse.
Wer gehofft hatte, dass es von dem neuen Kompaktmodell auch eine Hybrid- oder Plug-in-Hybridversion gibt, wird enttäuscht sein. Nach Einschätzung von Mercedes macht die teure Technik in der B-Klasse keinen Sinn, sondern nur in größeren Baureihen.