PDA

View Full Version : Tesla volgt playbook Apple


Tavek
3 augustus 2017, 09:18
http://www.sohnconference.org/wp-content/uploads/2017/05/ChamathPalihapitiya_Presentation.pdf

Interessante presentatie. Model 3 vreet nu al in de sales van bvb BMW 3 reeks in de VS omdat mensen hun aankoop uitstellen om te wachten op Model 3 van Tesla.

Ook de koers die Tesla vaart is zeer gelijkaardig aan die van Apple. Ik kan mijn inbeelden dat ze bij Audi, BMW en Daimler met de poepers zitten. Een techbedrijf gaat de autoindustrie vol aanvallen door haar inkomsten niet enkel te beperken tot autoverkoop, maar ook diensten en andere producten aanbiedt die complementair zijn.

Sinds de presentatie van Model 3 verleden week komen er per dag NETTO 1800 reservaties bij. Audi, BMW en Mercedes verkopen 800-900k wagens per jaar in de VS. Als daar 500k Model 3's op de markt komen jaarlijks en 100k Model S/X'en, en in 2019-2020 de Model Y (SUV op basis van Model 3) kunnen zij, althans in de VS, wel eens in de problemen komen. Want Model 3 zit recht in hun best sellers markt....en is amerikaans.

Mambo
3 augustus 2017, 09:32
Spannend.

Wie gaat winnen?
Het lelijk eendje of de sierlijke zwaan.
😂

Micele
3 augustus 2017, 09:47
En dat weten ze in Duitsland maar al te goed.

Tarlrijke analysten verwittigen al jaren - ook voor de dieselgate - het oubollig beleid van hun autoconstructeurs die aan hun ouderwetse diesels en benzines vasthouden en steeds maar opnieuw optornen tegen steeds strengere wordende emissienormen die, met de dieselgate, eindelijk serieus genomen worden.

Men heeft Tesla serieus onderschat, ook Toyota heeft Tesla niet ernstig genomen. Mercedes en Toyota hebben veel te vroeg hun Tesla-aandelen verkocht, ze hadden er eigenlijk toen moeten bijkopen.
http://teslamag.de/news/nach-daimler-toyota-tesla-anteile-1723
Daar hebben ze zeker al spijt van...

Natuurlijk kunnen analysten zich ook misrekenen... nu onlangs in de 2Q-cijfers van Tesla:
http://www.iwr.de/news.php?id=34233

Tavek
3 augustus 2017, 09:52
De grote schrik was dat mensen teleurgesteld zouden zijn na de reveal door:

Prijs
Range
Opties
Design (Internieur)

Men had gerekend op x-aantal cancellations van de 500k reservaties die er waren voor de reveal van verleden week.

Maar dat gebeurde niet. Met 1800 netto reservaties erbij per dag mag Tesla zich nu verzekeren van minstens tussen de 22 en 25 miljard euro inkomsten de komende twee jaar. Kapitaalsinvesteringen om die productie te realiseren zijn dus geen probleem meer (de klanten staan in de rij aan te schuiven).

(De jaarlijkse omzet van Tesla is nu 7 miljard dollar)

Mambo
3 augustus 2017, 10:20
Dieselzorgen deren BMW niet
Het dieselschandaal dat de Duitse autowereld in de ban houdt, deert BMW niet. Integendeel, de autobouwer uit München is optimistischer over de rest van het jaar.
jv 3 augustus 2017 08u45 Bron: Belga
Waar het bedrijf voorheen uitging van een ‘lichte’ groei van de jaaromzet - wat overeenkomt met een groei tot vijf procent - mikt het nu op een ‘solide’ groei van de jaaromzet, waar een groei van meer dan vijf procent mee wordt bedoeld.

Tavek
3 augustus 2017, 10:32
Het zal wel Mambo.

De harde cijfers vertellen een ander verhaal. In 2014 verkocht BMW 12497 3 en 4 reeks wagens in de maand Juli (een goede verkoopsmaand). In Juli 2017 slechts 6950.

In 2014 verkocht BMW in de VS 142 232 3 en 4 reeksen, in 2016 slechts 106 221. Dat zijn crisisniveau sales (2009-2012).

Toevallig net het segment waarin Model 3 mikt.

Mercedes C klasse laat ook een sterke dip zien in Juli 2017 (van 6304 in 2016 naar 4899).

En dan is er dit nog:

http://www.autonews.com/article/20170426/COPY01/304269933/bmw-uses-fear-factor-to-rally-staff-in-move-to-evs

Mambo
3 augustus 2017, 10:36
Het succes van tesla is in de grootste mate te danken aan het klimaatplan in Noorwegen.
Van de 85000 teslas zijn er 65000 in Noorwegen verkocht.
Waarom?
Omdat Noorwegen het streefcijfer wil halen en bijgevolg alle teslas daar hun taksen en belastingen geschrapt hebben en ze mogen daar allen gratis laden zoveel ze willen.
500 laadpalen in 1 straat in Noorwegen.. .om u maar iets duidelijk te maken.
Alles voor niks.

Op die condities wil iedereen er eentje.

Tussendoor heeft Noorwegen er al spijt van.
Veel hinder en 500 miljoen per jaar uit hun spaarpotje.

Dus dat gaat veranderen.

Tavek
3 augustus 2017, 10:42
Het succes van tesla is in de grootste mate te danken aan het klimaatplan in Noorwegen.
Van de 85000 teslas zijn er 65000 in Noorwegen verkocht.
Waarom?
Omdat Noorwegen het streefcijfer wil halen en bijgevolg alle teslas daar hun taksen en belastingen geschrapt hebben en ze mogen daar allen gratis laden zoveel ze willen.
500 laadpalen in 1 straat in Noorwegen.. .om u maar iets duidelijk te maken.
Alles voor niks.

Op die condities wil iedereen er eentje.

Tussendoor heeft Noorwegen er al spijt van.
Veel hinder en 500 miljoen per jaar uit hun spaarpotje.

Dus dat gaat veranderen.

Waar haal je die zever vandaan ? Spijt ? Onlangs heeft de Noorse regering beslist in 2025 de verkoop van diesel en bezinewagens te bannen.

En mijn cijfers gingen enkel over de VS. Dus wat kom je af met Noorwegen ?

Mambo
3 augustus 2017, 10:45
http://e360.yale.edu/assets/site/_1500x1500_fit_center-center_80/EVsOslo_CarlosBryantFlickr2500.jpg

Micele
3 augustus 2017, 10:46
De grote schrik was dat mensen teleurgesteld zouden zijn na de reveal door:

Prijs
Range
Opties
Design (Internieur)

Men had gerekend op x-aantal cancellations van de 500k reservaties die er waren voor de reveal van verleden week.

Maar dat gebeurde niet. Met 1800 netto reservaties erbij per dag mag Tesla zich nu verzekeren van minstens tussen de 22 en 25 miljard euro inkomsten de komende twee jaar. Kapitaalsinvesteringen om die productie te realiseren zijn dus geen probleem meer (de klanten staan in de rij aan te schuiven).

(De jaarlijkse omzet van Tesla is nu 7 miljard dollar)

Nu dat de + 350km range modellen langzaam op de markt sijpelen, volgt de volgende keus: welke electrische auto naargelang behoefte en smaak?

vb USA al brandactueel GM Bolt EV tegen Tesla 3: (voor mij is de keus snel gemaakt, ik ken die cijfers)

https://www.cnet.com/roadshow/news/by-the-numbers-tesla-model-3-vs-chevrolet-bolt-ev/

In Europa zal het, zeker in 2019 heel plezant worden. :-)

Tavek
3 augustus 2017, 10:47
http://e360.yale.edu/assets/site/_1500x1500_fit_center-center_80/EVsOslo_CarlosBryantFlickr2500.jpg

Toch goed ? Bereid u maar voor, het zal niet lang duren dat we dat hier ook zien.

Mambo
3 augustus 2017, 10:50
Waar haal je die zever vandaan ? Spijt ? Onlangs heeft de Noorse regering beslist in 2025 de verkoop van diesel en bezinewagens te bannen.

En mijn cijfers gingen enkel over de VS. Dus wat kom je af met Noorwegen ?

Vraag eens aan de Noren waarom ze dat doen.

Met amper 6 miljoen inwoners en zoveel natuur zulke ingrijpende maatregelen om hun Europees cijfertje te halen vind ik ook eigenaardig.

Maar dat ze bannen wat ze willen.
Het gratis gedoe zal er bij zitten.

En dan komt de aap.

Tavek
3 augustus 2017, 10:50
Nu dat de + 350km range modellen langzaam op de markt sijpelen, volgt de volgende keus: welke electrische auto naargelang behoefte en smaak?

vb USA al brandactueel GM Bolt EV tegen Tesla 3: (voor mij is de keus snel gemaakt, ik ken die cijfers)

https://www.cnet.com/roadshow/news/by-the-numbers-tesla-model-3-vs-chevrolet-bolt-ev/

In Europa zal het, zeker in 2019 heel plezant worden. :-)

GM is niet serieus bezig. Ze willen die wagen niet verkopen en hebben reeds voor 100 dagen productie stock staan.

Ze verkopen hem ook enkel in een aantal staten. Voor GM is dit een compliance kar.

Micele
3 augustus 2017, 10:51
Toch goed ? Bereid u maar voor, het zal niet lang duren dat we dat hier ook zien.
Het kan nog niet zo heel lang geleden zijn, in de analoge tijd, dan waren die palen parkeerautomaten waar je kleingeld moest insteken. Elke parkeerplaats had toen zijn paaltje.

Tavek
3 augustus 2017, 10:51
Vraag eens aan de Noren waarom ze dat doen.

Met amper 6 miljoen inwoners en zoveel natuur zulke ingrijpende maatregelen om hun Europees cijfertje te halen vind ik ook eigenaardig.

Maar dat ze bannen wat ze willen.
Het gratis gedoe zal er bij zitten.

En dan komt de aap.

Misschien omdat de Noorse bevolking niet bestaan uit halve mongolen en hun luchtkwaliteit in de steden wilt verbeteren ?

Omdat ze het financieel kunnen (lonen liggen pak hoger in Noorwegen) ?

Omdat ze massas hydro power hebben en dus is elentriek voor die wagens te laden geen probleem ?

Allez ja...zo moeilijk is het niet.

Mambo
3 augustus 2017, 10:53
Toch goed ? Bereid u maar voor, het zal niet lang duren dat we dat hier ook zien.

Misschien.

Er zijn al veel nieuwe contracten voor kolen uit China getekend om stroom te voorzien overal.

Yup met dank aan de tesla riders.

Mambo
3 augustus 2017, 10:57
Misschien omdat de Noorse bevolking niet bestaan uit halve mongolen en hun luchtkwaliteit in de steden wilt verbeteren ?

Omdat ze het financieel kunnen (lonen liggen pak hoger in Noorwegen) ?

Omdat ze massas hydro power hebben en dus is elentriek voor die wagens te laden geen probleem ?

Allez ja...zo moeilijk is het niet.

Het kost hun toch 500 miljoen waar ze niet tevreden over zijn.

Misschien nog wat meer belasten?

Micele
3 augustus 2017, 10:58
Vraag eens aan de Noren waarom ze dat doen.

Propere ademlucht.

Rook nog een sigaretje Mambo, dan komt de aap...

Tavek
3 augustus 2017, 11:04
Misschien.

Er zijn al veel nieuwe contracten voor kolen uit China getekend om stroom te voorzien overal.

Yup met dank aan de tesla riders.

http://www.bp.com/content/dam/bp/en/corporate/images/energy-economics/svg/coal-consumption-by-region-bp.svg

Kolenverbruik daalt wereldwijd.

In Belgie zijn geen kolencentrales meer. Hier rijden ze op kernenergie.

Aurora_Borealis
3 augustus 2017, 11:13
Het zal wel Mambo.

De harde cijfers vertellen een ander verhaal. In 2014 verkocht BMW 12497 3 en 4 reeks wagens in de maand Juli (een goede verkoopsmaand). In Juli 2017 slechts 6950.

In 2014 verkocht BMW in de VS 142 232 3 en 4 reeksen, in 2016 slechts 106 221. Dat zijn crisisniveau sales (2009-2012).


Natuurlijk geen woord over BMW's SUV (X1, X3 en X5) segment, waar in diezelfde periode dubbele-digit groeicijfers werden opgemeten.

Oh ja, het financieel rapport van 1H 2017 van BMW is beschikbaar sinds vandaag: 1H 2017 is het record halfjaar ooit. 1H 2017 versus 1H 2016, 17% stijging in winst; 5% stijging in verkoopsvolume (globale cijfers). En zelfs al is er een daling op te meten in de VS (-4%), zou men daar van wakker liggen als in China, een grotere markt dan de VS, een stijging van 18.5 % werd opgemeten ?

Tavek
3 augustus 2017, 11:20
Natuurlijk geen woord over BMW's SUV (X1, X3 en X5) segment, waar in diezelfde periode dubbele-digit groeicijfers werden opgemeten.

Oh ja, het financieel rapport van 1H 2017 van BMW is beschikbaar sinds vandaag: 1H 2017 is het record halfjaar ooit. 1H 2017 versus 1H 2016, 17% stijging in winst; 5% stijging in verkoopsvolume (globale cijfers). En zelfs al is er een daling op te meten in de VS (-4%), zou men daar van wakker liggen als in China, een grotere markt dan de VS, een stijging van 18.5 % werd opgemeten ?

Ik wist niet dat een Model 3 een Sports Utility Vehicle was :roll: ?

Beetje stom om daarme te vergelijken he. De laatste tijd doen jullie dat veel he....appelen met peren. Een Model S verkoop vergelijken met een dacia duster en dergelijke.

Aurora_Borealis
3 augustus 2017, 11:23
Vraag eens aan de Noren waarom ze dat doen.

Met amper 6 miljoen inwoners en zoveel natuur zulke ingrijpende maatregelen om hun Europees cijfertje te halen vind ik ook eigenaardig.

Maar dat ze bannen wat ze willen.
Het gratis gedoe zal er bij zitten.

En dan komt de aap.

De Noren hebben een staatsfonds van zo'n 900 miljard euro, volledig gevuld met de winsten uit petroleumexport. Hun subsidiering van elektrische mobiliteit komt er dankzij de export van hun 'fossiele viezigheid'.

dpg
3 augustus 2017, 11:29
Natuurlijk geen woord over BMW's SUV (X1, X3 en X5) segment, waar in diezelfde periode dubbele-digit groeicijfers werden opgemeten.

Oh ja, het financieel rapport van 1H 2017 van BMW is beschikbaar sinds vandaag: 1H 2017 is het record halfjaar ooit. 1H 2017 versus 1H 2016, 17% stijging in winst; 5% stijging in verkoopsvolume (globale cijfers). En zelfs al is er een daling op te meten in de VS (-4%), zou men daar van wakker liggen als in China, een grotere markt dan de VS, een stijging van 18.5 % werd opgemeten ?

Toevallig doen de e-freaks allemaal hetzelfde :twisted: :twisted:

Cherry picking met cijfers die in hun kraam passen.

Zeus
3 augustus 2017, 11:35
Het zal wel Mambo.

De harde cijfers vertellen een ander verhaal. In 2014 verkocht BMW 12497 3 en 4 reeks wagens in de maand Juli (een goede verkoopsmaand). In Juli 2017 slechts 6950.

In 2014 verkocht BMW in de VS 142 232 3 en 4 reeksen, in 2016 slechts 106 221. Dat zijn crisisniveau sales (2009-2012).

Toevallig net het segment waarin Model 3 mikt.

Mercedes C klasse laat ook een sterke dip zien in Juli 2017 (van 6304 in 2016 naar 4899).



Niets meer dan intra-brand kannibilisatie. De X1 en X4 kannibaliseren de 3 en 4 reeks.

Bij Mercedes is het de GLC die de C-klasse kannibaliseert.

Dadeemelee
3 augustus 2017, 11:47
http://www.sohnconference.org/wp-content/uploads/2017/05/ChamathPalihapitiya_Presentation.pdf

Interessante presentatie. Model 3 vreet nu al in de sales van bvb BMW 3 reeks in de VS omdat mensen hun aankoop uitstellen om te wachten op Model 3 van Tesla.

Ook de koers die Tesla vaart is zeer gelijkaardig aan die van Apple. Ik kan mijn inbeelden dat ze bij Audi, BMW en Daimler met de poepers zitten. Een techbedrijf gaat de autoindustrie vol aanvallen door haar inkomsten niet enkel te beperken tot autoverkoop, maar ook diensten en andere producten aanbiedt die complementair zijn.

Sinds de presentatie van Model 3 verleden week komen er per dag NETTO 1800 reservaties bij. Audi, BMW en Mercedes verkopen 800-900k wagens per jaar in de VS. Als daar 500k Model 3's op de markt komen jaarlijks en 100k Model S/X'en, en in 2019-2020 de Model Y (SUV op basis van Model 3) kunnen zij, althans in de VS, wel eens in de problemen komen. Want Model 3 zit recht in hun best sellers markt....en is amerikaans.

Als je bedoelt dat Apple ook veel en veel en veel te hoog genoteerd staat dan kan ik daar wel mee instemmen ;-)

Aurora_Borealis
3 augustus 2017, 11:59
*dubbel*

Dadeemelee
3 augustus 2017, 12:07
Ik wist niet dat een Model 3 een Sports Utility Vehicle was :roll: ?

Beetje stom om daarme te vergelijken he. De laatste tijd doen jullie dat veel he....appelen met peren. Een Model S verkoop vergelijken met een dacia duster en dergelijke.

Niets meer dan intra-brand kannibilisatie. De X1 en X4 kannibaliseren de 3 en 4 reeks.

Bij Mercedes is het de GLC die de C-klasse kannibaliseert.

Ik heb ooit eens een draad gemaakt over wie er nu in 's hemelsnaam een SUV koopt.
In de Autogids stond eens een vraag/antwoord (Paul Verhelle?) waar men vroeg waarom er zoveel over SUV's geschreven werd terwijl die toch op (bijna) alle gebied slechter waren.
Antwoord: 'De mensen kopen die dingen massaal, dus we moeten er wel over schrijven'.

Aurora_Borealis
3 augustus 2017, 12:55
Ik wist niet dat een Model 3 een Sports Utility Vehicle was :roll: ?

Beetje stom om daarme te vergelijken he. De laatste tijd doen jullie dat veel he....appelen met peren. Een Model S verkoop vergelijken met een dacia duster en dergelijke.

Als in de VS de daling in het premium mid-sized segment gecompenseerd wordt door een groei in het mid-sized premium SUV segment, kan je moeilijk 'model 3 effect !' staan roepen bij eerst-genoemde daling...

Zeus
3 augustus 2017, 13:01
Ik wist niet dat een Model 3 een Sports Utility Vehicle was :roll: ?

Beetje stom om daarme te vergelijken he. De laatste tijd doen jullie dat veel he....appelen met peren. Een Model S verkoop vergelijken met een dacia duster en dergelijke.

Het heeft geen zin meer om SUV's te onderscheiden van conventionele C of D segmenters, consumenten overwegen doorgaans beide. De SUV is een koetswerkvariant geworden, zoals de break en de sedan.

Micele
3 augustus 2017, 13:37
Niets meer dan intra-brand kannibilisatie. De X1 en X4 kannibaliseren de 3 en 4 reeks.

Bij Mercedes is het de GLC die de C-klasse kannibaliseert.
Idd.

En de Tesla X SUV heeft ook klanten van de Tesla S sedan weggehaald.
Zo zal het Model Y SUV ook klanten van het Model 3 sedan weghalen, ergens vanaf 2019. En er zullen nog Tesla modellen volgen, alvast zeker een roadster-sportwagen voor de happy few die alle fossiele sportwagens gaat wegblazen.

Feit is dat Tesla een nieuwe - nog kleine - speler op de markt is, en iedereen die een Tesla kocht of quasi 90 % van de +500.000 die een model 3 reserveerden niet meer van mening gaan veranderen en marktaandeel afsnoepen van fossiele constructeurs.

En vele met rijervaring zeggen: "wie eens geproefd heeft van een goede snelle E-wagen gaat geen fossiel meer kopen" zelfs een ontwikkelingschef van *Audi zei dat, tja... dan is het momentum gekomen dat de E-wagen zijn doorstart gaat maken, zeker als ze het aantal goede batterijen genoeg kunnen opdrijven, want die zijn overal gevraagd als energie-opslag, niet alleen in de autoindustrie.

* https://ecomento.de/2016/03/25/audi-elektroauto-chef-tesla-hat-bisher-strategisch-leider-alles-richtig-gemacht/

„Es schmerzt mich es zu sagen, aber Tesla hat bisher strategisch leider alles richtig gemacht“, gab Niemand zu, der bei Audi den Bereich Batterie-Elektroautos verantwortet. Pkw mit Elektroantrieb verbinden auf ideale Weise Fahrspaß und Nachhaltigkeit, so Niemand. Er kritisierte, dass der Großteil der derzeit verfügbaren Elektroauto-Modelle „nur eine kurze Reichweite“ habe, „langsam“ sei und „dafür auch noch teuer“.

Würden mehr Hersteller wie Tesla begehrenswerte Elektroautos mit viel Leistung und fortschrittlicher Technologie anbieten, würde das Interesse der Autokäufer an E-Autos wahrscheinlich bereits deutlich größer ausfallen. „Wer einmal elektrisch gefahren ist, der ist für alle Zeiten für den Verbrenner verloren“, erklärte Niemand und forderte: „Wir brauchen geile Autos – und eine nahtlose Infrastruktur“.

Tavek
3 augustus 2017, 13:44
Bizar dat er toch nog mensen zijn die die hard Diesel fan blijven, en dat terwijl de financial times en bloomberg in recente artiekels zelfs hebben gesteld dat Diesel waarschijnlijk zijn 120ste verjaardag niet haalt (2033) als technologie voor personenvervoer.

Maargoed, het is vrij Belgisch (Vlaams) om tegen verandering te zijn. Ik weet dat ik in de tijd niks moest hebben van iphone en zweerde bij nokia. Ook vertrouwde technologie = goede technologie (dezelfde reflex op dit forum) en de ogenschijnlijke nadelen zijn te groot (batterij, kostprijs, enz...). Maar toch is de markt verschoven en niemand heeft nog een klassieke gsm, en de iphone is een gigantische cashkoe geworden voor Apple. Ook al gaat een iphone maar een dag mee kwa batterij. Niemand loopt nog rond met een 3210 van nokia die een week meeging.

Tzou eens geen kwaad kunnen om nieuwe technologie wat meer te omarmen en niet zoveel schrik te hebben van innovaties. Er is geen enkele technische reden om te stellen dat electrowagens inferieur zouden zijn tov diesels.

Zelfs hybrides die maar 50-60 km kunnen electrisch jagen de olieproducenten schrik aan, aangezien het gros van de verplaatsingen kort zijn. Shell heeft haar strategie aangepast op eeuwig lage olieprijs en verwacht komend decennium peak oil demand. En die hybrides boomen zeker ook.

Mambo
3 augustus 2017, 14:40
Bizar dat er toch nog mensen zijn die die hard Diesel fan blijven, en dat terwijl de financial times en bloomberg in recente artiekels zelfs hebben gesteld dat Diesel waarschijnlijk zijn 120ste verjaardag niet haalt (2033) als technologie voor personenvervoer.

Maargoed, het is vrij Belgisch (Vlaams) om tegen verandering te zijn. Ik weet dat ik in de tijd niks moest hebben van iphone en zweerde bij nokia. Ook vertrouwde technologie = goede technologie (dezelfde reflex op dit forum) en de ogenschijnlijke nadelen zijn te groot (batterij, kostprijs, enz...). Maar toch is de markt verschoven en niemand heeft nog een klassieke gsm, en de iphone is een gigantische cashkoe geworden voor Apple. Ook al gaat een iphone maar een dag mee kwa batterij. Niemand loopt nog rond met een 3210 van nokia die een week meeging.

Tzou eens geen kwaad kunnen om nieuwe technologie wat meer te omarmen en niet zoveel schrik te hebben van innovaties. Er is geen enkele technische reden om te stellen dat electrowagens inferieur zouden zijn tov diesels.

Zelfs hybrides die maar 50-60 km kunnen electrisch jagen de olieproducenten schrik aan, aangezien het gros van de verplaatsingen kort zijn. Shell heeft haar strategie aangepast op eeuwig lage olieprijs en verwacht komend decennium peak oil demand. En die hybrides boomen zeker ook.

Je moet er wel ook alle kosten en lasten bij plaatsen.
Dure aankoop
Kosten batterij
Kosten e connectie die steeds duurder zal worden
Abonnement voor tanken indien nodig
Aanschaf thuislader
Installatie kosten

Eventueel zonnenpanelen om iets te drukken
En voorlopig nog veel dure mankementen.

Bovendien is zo een tv op je dashboard ook niet alles.

Al bij al...waarom zou je het wel kopen?

Micele
3 augustus 2017, 15:03
Al bij al...waarom zou je het wel kopen?
Propere lucht. Propere muren in de garages. Ook in de parkeergebouwen.

Je kan hem zelfs achteruit in de living parkeren en "de motor laten draaien", je riekt zelfs niets.

Er zijn mensen die geen huisgarage willen wegens de stank. Die zetten een aparte garage of carport.

De toekomst is mss zo dat je helemaal geen garage meer nodig hebt, maar een bredere schuifdeur in de living. Als de e-auto niet te nat/vuil is zet je hem gewoon in de living. :-)
Staat de auto buiten heb je een zeer grote living, kunnen de (klein)kinderen biljarten of tafeltennis spelen. Naja zeggen we eerder aktieve 3D-videospelletjes op +3 meter OLED-scherm.

Je moet er wel ook alle kosten en lasten bij plaatsen.
Dure aankoop
Kosten batterij
Kosten e connectie die steeds duurder zal worden
Abonnement voor tanken indien nodig
Aanschaf thuislader
Installatie kosten
Dat is al allemaal meegerekend. De thuislader zit op de auto, die rijdt mee.
Je bedoelt het (zwaar) laadpunt met praktische kabel, of aangepast stopkontakt.

https://electrek.files.wordpress.com/2016/12/tesla-garage-2.png?w=1600&h=1000

Tavek
3 augustus 2017, 15:47
The misinformation is strong in some people.

Blijkbaar heeft Mambo niet door dat de batterij & de lader in de auto ingebouwd zijn, dat de meeste woningen op het electriciteitsnet aangesloten zijn en dat de kost/km al reeds pariteit heeft bereikt in veel gevallen.

Tavek
3 augustus 2017, 15:48
De Noren hebben een staatsfonds van zo'n 900 miljard euro, volledig gevuld met de winsten uit petroleumexport. Hun subsidiering van elektrische mobiliteit komt er dankzij de export van hun 'fossiele viezigheid'.

Ze kunnen het betalen voorloper te zijn, en zo de weg te effenen voor degenen die meer moeten wachten op de massaproductiewagens.

Tavek
3 augustus 2017, 15:50
Niets meer dan intra-brand kannibilisatie. De X1 en X4 kannibaliseren de 3 en 4 reeks.

Bij Mercedes is het de GLC die de C-klasse kannibaliseert.

Nope BMW verkoopt over het algemeen minder wagens in de VS.

In total, the BMW Group in the U.S. (BMW and MINI combined) reported May sales of 29,878 vehicles, a decrease of 11.1 percent from the 33,612 vehicles sold in the same month a year ago. Year-to-date, BMW Group sales are down 4.8 percent on sales of 137,916 vehicles in the first five months of 2017 compared to 144,811 in the same period in 2016.

Het is dus niet louter een interne verschuiving.

Gipsy
3 augustus 2017, 15:56
De Noren hebben een staatsfonds van zo'n 900 miljard euro, volledig gevuld met de winsten uit petroleumexport. Hun subsidiering van elektrische mobiliteit komt er dankzij de export van hun 'fossiele viezigheid'.

Anderzijds deinzen ze er ook niet voor terug voor grof geld één van het meest verontreinigde en vergiftigde voedsel ter wereld te verkopen. Hun gekweekte zalm. Als journalisten dat in Noorwegen proberen aan te kaarten hakken ze bijna hun kop af.

Micele
3 augustus 2017, 15:58
Ze kunnen het betalen voorloper te zijn, en zo de weg te effenen voor degenen die meer moeten wachten op de massaproductiewagens.
En ze worden ervoor beloond met de meeste openbare laadpalen per inwoner.
Ze kunnen zelfs tot de Noordkaap rijden.

Voltian
3 augustus 2017, 16:32
Ik zou zeggen, nog een half jaar wachten zodat er wat ervaring is met de 3, maareuh, Tesla heeft tot nu zijn mijlpalen niet gemist.

Ik was ook skeptisch (nog altijd een beetje), maar it looks like they'll deliver.

En dan is er de nieuwe Leaf, de Bolt,...

Eens zien hoe we hierover praten binnen een half jaar/een jaar.

Mambo
3 augustus 2017, 16:41
The misinformation is strong in some people.

Blijkbaar heeft Mambo niet door dat de batterij & de lader in de auto ingebouwd zijn, dat de meeste woningen op het electriciteitsnet aangesloten zijn en dat de kost/km al reeds pariteit heeft bereikt in veel gevallen.

Dan hebben we geen laadpalen meer nodig.

Ik vraag me af waarom iedereen dan zo een speciale bak aan de muur hangen heeft.

Dadeemelee
3 augustus 2017, 16:46
Dan hebben we geen laadpalen meer nodig.

Ik vraag me af waarom iedereen dan zo een speciale bak aan de muur hangen heeft.

Binnenkort gaan we ook gratis drijfstroom hebben.

Tavek
3 augustus 2017, 17:21
Binnenkort gaan we ook gratis drijfstroom hebben.

Op 32A, 230V en monofase kan je tegen 7.4 kW opladen. Een batterij van 40 kW 5.4 uur vol.

Eentje van 60 op 8 uur.

Mambo
3 augustus 2017, 17:28
De meeste mensen hebben maximum 16 amp .
En zeker niet allemaal.

Dat gaat lang moeten laden denk ik.

Tavek
3 augustus 2017, 17:45
40 A 230 V is standaard op dit moment.

Voor 16 A en lager moet je al 40-50 jaar terug gaan...

De laders regelen zichzelf af naar energieverbruik in het huis (als je dus gaat koken of droogkast aanzet, regelt die zich terug.)

Tavek
3 augustus 2017, 17:46
Desinformatie Mambo, werkelijk, jij trekt toch veel uit je duim....

Mambo
3 augustus 2017, 17:49
Desinformatie Mambo, werkelijk, jij trekt toch veel uit je duim....

Serieus?

Ik kom bij heel veel huizen waar ik stroom nodig heb en meestal is ....met veel geluk...16 app.
Voor de wasmachine.

Ik denk dat jij niet veel weet.

Tavek
3 augustus 2017, 17:53
Standaardaansluiting is 40 A 230 V.

En al heel lang.

Mijn kookplaat zit op 32 A, de rest op 16 A.

Ik denk dat jij zit te verwarren met een zekering...dan moet je een stopcontact zoeken dat afgezekerd is op 32A.

Henri1
3 augustus 2017, 18:08
http://www.sohnconference.org/wp-content/uploads/2017/05/ChamathPalihapitiya_Presentation.pdf

Interessante presentatie. Model 3 vreet nu al in de sales van bvb BMW 3 reeks in de VS omdat mensen hun aankoop uitstellen om te wachten op Model 3 van Tesla.

Ook de koers die Tesla vaart is zeer gelijkaardig aan die van Apple. Ik kan mijn inbeelden dat ze bij Audi, BMW en Daimler met de poepers zitten. Een techbedrijf gaat de autoindustrie vol aanvallen door haar inkomsten niet enkel te beperken tot autoverkoop, maar ook diensten en andere producten aanbiedt die complementair zijn.

Sinds de presentatie van Model 3 verleden week komen er per dag NETTO 1800 reservaties bij. Audi, BMW en Mercedes verkopen 800-900k wagens per jaar in de VS. Als daar 500k Model 3's op de markt komen jaarlijks en 100k Model S/X'en, en in 2019-2020 de Model Y (SUV op basis van Model 3) kunnen zij, althans in de VS, wel eens in de problemen komen. Want Model 3 zit recht in hun best sellers markt....en is amerikaans.

Behalve het grote media-scherm in een Tesla is de afwerking totaal ondermaats.

Ik zie derhalve weinig echte BMW of Mercedes rijders overstappen op Tesla.

Aurora_Borealis
3 augustus 2017, 18:11
40 A 230 V is standaard op dit moment.

Voor 16 A en lager moet je al 40-50 jaar terug gaan...

Zowat 60% van de huizen in België zijn 50 jaar of ouder... zeker voor iemand die in stad woont - dan is een elektrische auto toch niet evident.

Als ik hier kijk naar de Tesla gebruikers in de buurt, dan zijn het meestal recentere villa's op het platteland, vaak is de Tesla de 2de of 3de auto en is er eigen laadpaal op de oprit of in de garage... sorry, maar zo zie ik nog niet iedereen omschakelen naar elektrisch.

Micele
3 augustus 2017, 18:23
Dan hebben we geen laadpalen meer nodig.
Zware laadpalen zijn gelijkstroom die hebben die interne lader-omvormer van de wagen niet nodig, dan wordt die overbrugd. Dat zijn de laadpalen vanaf 50 kW-DC, Tesla heeft tot 145 kW-DC. Daar is het minste verlies op.
Die diverse laadpalen hebben een eigen plug en die moeten op het autostopcontact passen, Tesla heeft een eigen ontwerp, Chademo een ander enz..., een Tesla die dan op chademo wil laden heeft een tussenadapter nodig. Om dat ganse veel eenvoudiger te maken heeft men de CCS standaardplug ontwikkeld. Dus een plug waar je AC en DC mee kunt laden aan eender welke laadpaal AC of DC laadpaal. Te ggl of in Wikipedia.

Wisselstroomaansluitingen of AC-laadpalen tot 22 kW of AC-stopcontacten zoals thuis en de lichtere laadpalen tot 22 kW moeten gelijkgericht worden door de interne lader-omvormer van de wagen om de batterij (die DC is) op te laden.

Ik vraag me af waarom iedereen dan zo een speciale bak aan de muur hangen heeft. Dat is soms ook voor de extra lampjes en is sjiek. ;-)

Zoek het eens zelf op anders ga je het nooit onthouden wat ik hierboven schreef...

Of wacht voor een Tesla kan ik wel een tekeninkje vinden van alle mogelijke laadmodi, rode lijnen is DC-laden aan de zwaarste DC-laadpalen, en groene lijnen waar de interne omvormer-lader van de wagen benut wordt:
De dikte van de lijnen geeft het vermogen weer, hoe dikker hoe meer.
Na de omvormer-lader is het groen lijntje(ac-stroom) rood geworden (dc stroom)

https://www.teslaowners.org.au/client_images/1804071.png

De prijs voor zo een Tesla-laadkabelbakje vind je hier:
https://www.tesla.com/nl_BE/support/home-charging-installation

Mambo
3 augustus 2017, 18:24
Standaardaansluiting is 40 A 230 V.

En al heel lang.

Mijn kookplaat zit op 32 A, de rest op 16 A.

Ik denk dat jij zit te verwarren met een zekering...dan moet je een stopcontact zoeken dat afgezekerd is op 32A.

Heel veel huizen zitten nog met zeer oude electriciteit.
Je zou er van verschieten.

Nu ja ik denk dat een noodzakelijke aanpassing in dit geval een beetje wil zeggen dat er een volledig nieuwe leiding en kast mag komen.
Kostprijs inc. Bakje om goed op te laden zal wel meerdere duizenden euro's kosten.

Weeral extra he?

Micele
3 augustus 2017, 18:29
Heel veel huizen zitten nog met zeer oude electriciteit.
Je zou er van verschieten.

Nu ja ik denk dat een noodzakelijke aanpassing in dit geval een beetje wil zeggen dat er een volledig nieuwe leiding en kast mag komen.
Kostprijs inc. Bakje om goed op te laden zal wel meerdere duizenden euro's kosten.

Weeral extra he?
Normaal gezien minder dan 1000 €.

Micele
3 augustus 2017, 18:30
Zowat 60% van de huizen in België zijn 50 jaar of ouder... zeker voor iemand die in stad woont - dan is een elektrische auto toch niet evident.

Als ik hier kijk naar de Tesla gebruikers in de buurt, dan zijn het meestal recentere villa's op het platteland, vaak is de Tesla de 2de of 3de auto en is er eigen laadpaal op de oprit of in de garage... sorry, maar zo zie ik nog niet iedereen omschakelen naar elektrisch.
Wat kost een krachtstroomaansluiting?
download pdf laagspanning:
https://www.infrax.be/nl/Aansluitingen/tarieven/aansluitkosten-elektriciteit

Mambo
3 augustus 2017, 18:32
Normaal gezien minder dan 1000 €.

Voor uw tesla doos ja.
Pakweg 650€

Maar tegen dat die goed marcheert....zal je nog een paar keer verschieten.

Micele
3 augustus 2017, 18:41
Voor uw tesla doos ja.
Pakweg 650€

Maar tegen dat die goed marcheert....zal je nog een paar keer verschieten.
Ik niet.:-)

Overigens heeft men zo een doos niet nodig, zo eentje doet het ook:
https://www.tesla.com/sites/default/files/pdfs/installation-guides/sockets/NL_installation_guide_umc_red_Jan15.pdf

Hebben de meeste, en aan 11 kW laden is voor mij snel genoeg.

Alhoewel een type 2 wandcontactdoos lijkt me veel degelijker, en toekomstgericht:
https://blog.widodh.nl/2013/11/waarom-een-type-2-laadstation-en-geen-rode-cee-voor-een-model-s/

https://www.google.be/search?biw=1440&bih=830&tbm=isch&sa=1&q=Mennekes+type+2+steckdose&oq=Mennekes+type+2+steckdose&gs_l=psy-ab.12...17689.22221.0.24160.21.15.0.0.0.0.94.969.1 5.15.0....0...1.1.64.psy-ab..11.0.0.qYEhdjfv6h0

Tavek
3 augustus 2017, 19:42
Normaal gezien minder dan 1000 €.

Dat is een heel nieuwe meter en aansluiting.

Een verzwaring kost veel minder.

En als je huis 50-60 jaar oud is, en je zit nog met de originele kast en meter, is het hoog tijd om dat aan te passen.Al was het maar voor brandveiligheid. En voor de keuring mocht je ooit willen verkopen.

Tavek
3 augustus 2017, 19:43
Voor uw tesla doos ja.
Pakweg 650€

Maar tegen dat die goed marcheert....zal je nog een paar keer verschieten.

Die mannen van infrax doen dat goed.

Tavek
3 augustus 2017, 19:43
Weer wat onnozele uitvluchten die ze hier aan het poneren zijn....

Micele
3 augustus 2017, 19:59
Dat is een heel nieuwe meter en aansluiting.

Een verzwaring kost veel minder.

En als je huis 50-60 jaar oud is, en je zit nog met de originele kast en meter, is het hoog tijd om dat aan te passen.Al was het maar voor brandveiligheid. En voor de keuring mocht je ooit willen verkopen.
Idd. Voor mij is het enkel een verzwaring, maar de meterkast (van 1994) zal wslk toch nieuw moeten indien ik naar 3 fase ga.

Tavek
3 augustus 2017, 20:13
Idd. Voor mij is het enkel een verzwaring, maar de meterkast (van 1994) zal wslk toch nieuw moeten indien ik naar 3 fase ga.

Waarom hebt ge driefase nodig ?

Mambo
3 augustus 2017, 20:23
Voor drijfkracht een kabel van buiten naar binnen trekken kost iets rond de 800€.
Enkel tot aan de meter.
Eventueel graafwerk niet incl.

Tavek
3 augustus 2017, 20:40
Voor drijfkracht een kabel van buiten naar binnen trekken kost iets rond de 800€.
Enkel tot aan de meter.
Eventueel graafwerk niet incl.

We spreken niet over drijfkracht.

We spreken over standaard monofase 230 V.

Micele
3 augustus 2017, 20:40
Behalve het grote media-scherm in een Tesla is de afwerking totaal ondermaats.
Model 3 zou een betere afwerking hebben, schrijven Duitse journalisten.

Zeg Henri, heb je dan mogen meerijden met een model 3 in de USA?

Ik zie derhalve weinig echte BMW of Mercedes rijders overstappen op Tesla.
Och zelfs bij Tesla S/X stappen BMW en Mercedes rijders massaal over naar Tesla. Met de betaalbare model 3 zal het evenzo zijn, want de reserveringen zijn al gekend hé.

2014-2015 al... (met de mindere afwerking, dus vóór de facelift):

https://fortunedotcom.files.wordpress.com/2016/02/tesla-sales.jpg?quality=80&w=300

enz... laatste cijfers 2017
https://cleantechnica.com/2017/07/05/tesla-model-s-crushes-large-luxury-car-competition-h1-2017-us-sales/

Tesla Model S Crushes Large Luxury Car Competition (H1 2017 US Sales)
July 5th, 2017

https://c1cleantechnicacom-wpengine.netdna-ssl.com/files/2017/07/Tesla-Model-S-vs-Luxury-Car-Competitors-1.png
Enkel de Porsche Panarema heeft een realtieve heropleving omdat ze op het nieuwe model 2017 gewacht hebben, nieuwe modellen keren altijd beter...


zelfs de X pikt heel wat in bij de SUVs van andere merken:

https://c1cleantechnicacom-wpengine.netdna-ssl.com/files/2017/07/Tesla-Model-X-vs-Luxury-SUV-Competitors-1.png

Tavek
3 augustus 2017, 20:44
Ieder iet of wat recent (sinds jaren 80) huis zou 40A 230 V moeten hebben, wat voldoende is voor een e-wagen op te laden.

Enkel die grote teslas met 90-100 kWh kunnen dan wel eens de hele nacht duren.

Als ge een electrisch kookfornuis hebt, hebt ge 40 A 230V.

Dadeemelee
3 augustus 2017, 20:51
Ieder iet of wat recent (sinds jaren 80) huis zou 40A 230 V moeten hebben, wat voldoende is voor een e-wagen op te laden.

Enkel die grote teslas met 90-100 kWh kunnen dan wel eens de hele nacht duren.

Als ge een electrisch kookfornuis hebt, hebt ge 40 A 230V.

Je moet natuurlijk rekenen met 60 kWhr minimum als het geen tweede of derde wagen is.
Dat zou eigenlijk op 3 uur moeten kunnen opgeladen worden (maximum).

De grote vraag is: kan het net dat aan als iedereen in de straat aan het opladen is. Neen natuurlijk.

Tavek
3 augustus 2017, 20:58
Je moet natuurlijk rekenen met 60 kWhr minimum als het geen tweede of derde wagen is.
Dat zou eigenlijk op 3 uur moeten kunnen opgeladen worden (maximum).

De grote vraag is: kan het net dat aan als iedereen in de straat aan het opladen is. Neen natuurlijk.

Als iedereen aan het koken is, valt de stroom ook niet uit he ? Mijn kookplaat trekt gemakkelijk 7 kW als ik twee grote op maximum zet. En als ik dan ook nog eens de ovens aanzet....en dat is typisch iets wat iedereen doet tussen 6 en 9 savonds.

Dus je overdrijft. Vergeet niet dat in de VS de vermogens die men trekt in thuisverbruik veel groter zijn als bij ons, en daar valt ook niet alles uit.

Tavek
3 augustus 2017, 20:58
Je moet natuurlijk rekenen met 60 kWhr minimum als het geen tweede of derde wagen is.
Dat zou eigenlijk op 3 uur moeten kunnen opgeladen worden (maximum).

De grote vraag is: kan het net dat aan als iedereen in de straat aan het opladen is. Neen natuurlijk.

Waarom 3h ?

Omdat jij dat vindt ? Voor mij is de hele nacht voldoende.

Micele
3 augustus 2017, 21:00
Ieder iet of wat recent (sinds jaren 80) huis zou 40A 230 V moeten hebben, wat voldoende is voor een e-wagen op te laden.

Enkel die grote teslas met 90-100 kWh kunnen dan wel eens de hele nacht duren.

Als ge een electrisch kookfornuis hebt, hebt ge 40 A 230V.

Ik heb 40A 230V, maar ik zou graag aan minimum 11 kW willen laden, toch als ik de 75 kwh-versie of long range neem, dat is ~57 km bijladen per uur. Dat is pakweg 8 uur laden bij een bijna lege batterij.

Zoveel zal dat ook niet kosten.

Dadeemelee
3 augustus 2017, 21:04
Waarom 3h ?

Omdat jij dat vindt ? Voor mij is de hele nacht voldoende.

Eigenlijk zou het 1 uur moeten zijn als het niet de tweede of derde wagen is (je kan nu eenmaal je verplaatsingen niet aanpassen aan je auto).
Je gaat dus een rush op grote stroomsterktes krijgen en dat is helemaal niet mogelijk met ons huidig electriciteitsnet.

Micele
3 augustus 2017, 21:06
Eigenlijk zou het 1 uur moeten zijn als het niet de tweede of derde wagen is (je kan nu eenmaal je verplaatsingen niet aanpassen aan je auto).
Je gaat dus een rush op grote stroomsterktes krijgen en dat is helemaal niet mogelijk met ons huidig electriciteitsnet.
En als alle electrische treinen rijden? :roll:

Tavek
3 augustus 2017, 21:07
Eigenlijk zou het 1 uur moeten zijn als het niet de tweede of derde wagen is (je kan nu eenmaal je verplaatsingen niet aanpassen aan je auto).
Je gaat dus een rush op grote stroomsterktes krijgen en dat is helemaal niet mogelijk met ons huidig electriciteitsnet.

Raar, de persoon hier in de buurt met zijn Tesla laadt ook op met monofase, en die klaagt daar niet over.

Zijn hoofdwagen is een Tesla P85D, zijn tweede wagen voor madam een Zoe.

Er zit altijd nog wel 50-100 km in de wagen om bij een spoedgeval weg te geraken.

Tavek
3 augustus 2017, 21:09
.

Tavek
3 augustus 2017, 21:11
.

Tavek
3 augustus 2017, 21:13
Foute draad jongens :)

Micele
3 augustus 2017, 21:14
Voor drijfkracht een kabel van buiten naar binnen trekken kost iets rond de 800€.
Enkel tot aan de meter.
Eventueel graafwerk niet incl.

Ik heb een wachtput en dat putje aan de weg graaf ik zelf wel, dan hoeven ze enkel de kabel door de buis duwen die er al ligt.

Mijn buurman heeft al krachtstroom, die heeft zelfs veel meer moeten graven.

Dadeemelee
3 augustus 2017, 21:14
Raar, de persoon hier in de buurt met zijn Tesla laadt ook op met monofase, en die klaagt daar niet over.

Zijn hoofdwagen is een Tesla P85D, zijn tweede wagen voor madam een Zoe.

Er zit altijd nog wel 50-100 km in de wagen om bij een spoedgeval weg te geraken.

Als jouw enige wagen een elektrische zou zijn, zou je dan geen snellader kopen + drijfstroom aanvragen?
Ik zou dat doen.

Gipsy
3 augustus 2017, 21:17
Model 3 zou een betere afwerking hebben, schrijven Duitse journalisten.

Zeg Henri, heb je dan mogen meerijden met een model 3 in de USA?


Och zelfs bij Tesla S/X stappen BMW en Mercedes rijders massaal over naar Tesla. Met de betaalbare model 3 zal het evenzo zijn, want de reserveringen zijn al gekend hé.

2014-2015 al... (met de mindere afwerking, dus vóór de facelift):

https://fortunedotcom.files.wordpress.com/2016/02/tesla-sales.jpg?quality=80&w=300

enz... laatste cijfers 2017
https://cleantechnica.com/2017/07/05/tesla-model-s-crushes-large-luxury-car-competition-h1-2017-us-sales/

Tesla Model S Crushes Large Luxury Car Competition (H1 2017 US Sales)
July 5th, 2017

https://c1cleantechnicacom-wpengine.netdna-ssl.com/files/2017/07/Tesla-Model-S-vs-Luxury-Car-Competitors-1.png
Enkel de Porsche Panarema heeft een realtieve heropleving omdat ze op het nieuwe model 2017 gewacht hebben, nieuwe modellen keren altijd beter...


zelfs de X pikt heel wat in bij de SUVs van andere merken:

https://c1cleantechnicacom-wpengine.netdna-ssl.com/files/2017/07/Tesla-Model-X-vs-Luxury-SUV-Competitors-1.png

Als Mercedes, BMW en andere grotere wereldmerken beslissen zich op de E car te gooien is het over and out voor Tesla. Hun technologische voorsprong is absoluut niet wat men ons wil doen geloven in de good news show. Ik zie het net in een link dat Tavek aangebracht heeft

Micele
3 augustus 2017, 21:21
Raar, de persoon hier in de buurt met zijn Tesla laadt ook op met monofase, en die klaagt daar niet over.

Zijn hoofdwagen is een Tesla P85D, zijn tweede wagen voor madam een Zoe.

Er zit altijd nog wel 50-100 km in de wagen om bij een spoedgeval weg te geraken.
Wat zou "een spoedgeval" kunnen zijn voor mensen die helemaal geen auto hebben?

Stel eens voor een familie heeft maar 1 wagen, en de vrouw heeft de enige wagen en zit ergens op 30 km verwijderd bij de coiffeur ofzo...

Dadeemelee
3 augustus 2017, 21:22
Wat zou "een spoedgeval" kunnen zijn voor mensen die geen auto hebben?

De taxi is de beste vriend van mensen die geen auto hebben en van eigenaars van elektrische auto's.

Micele
3 augustus 2017, 21:26
De taxi is de beste vriend van mensen die geen auto hebben en van eigenaars van elektrische auto's.
Zie je wel dat het gaat. :-)
En een telefoon heb je ook neem ik aan?

Natuurlijk ook van diegene die vergeten te tanken en met een lege naftbak thuis staan. Hadden ze maar een electrische wagen.

Dadeemelee
3 augustus 2017, 21:33
Zie je wel dat het gaat. :-)
En een telefoon heb je ook neem ik aan?

Natuurlijk ook van diegene die vergeten te tanken en met een lege naftbak thuis staan. Hadden ze maar een electrische wagen.

Ik heb dat ooit eens meegemaakt toen ik pas mijn rijbewijs had. 2km stappen tot tankstation en een buske met naft gekocht.

Micele
3 augustus 2017, 21:37
Als jouw enige wagen een elektrische zou zijn, zou je dan geen snellader kopen + drijfstroom aanvragen?
Ik zou dat doen.
Dat hangt van veel factoren af.

Stel eens voor je rijdt maar 30-50 km per dag, en een volle batterij is goed voor 450 km, en op het werk kun je ook nog snelladen.

Zelfs een laadpaal bij de werknemer thuis is fiscaal aftrekbaar:
http://www.practicali.be/blog/fiscale-voordelen-elektrische-firmawagen/

Micele
3 augustus 2017, 21:39
Ik heb dat ooit eens meegemaakt toen ik pas mijn rijbewijs had. 2km stappen tot tankstation en een buske met naft gekocht.
2 km valt nog mee. Heen en terug een uurtje.

Maar ik zou de fiets nemen (indien bij de hand) ;-)

Gipsy
3 augustus 2017, 21:49
Dat hangt van veel factoren af.

Stel eens voor je rijdt maar 30-50 km per dag, en een volle batterij is goed voor 450 km, en op het werk kun je ook nog snelladen.

Zelfs een laadpaal bij de werknemer thuis is fiscaal aftrekbaar:
http://www.practicali.be/blog/fiscale-voordelen-elektrische-firmawagen/

Als men de fiscale voordelen afschaft koopt geen kat nog een Tesla. De andere belastingbetalers mogen voor de Tesla rijder opdraaien. De dag dat er teveel E cars rijden is het finito met de subsidies en fiscale voordelen, net zoals voorheen de zonnepanelen en dan mogen we met zijn allen voor jaren de rekening betalen.

Tavek
3 augustus 2017, 21:50
Als jouw enige wagen een elektrische zou zijn, zou je dan geen snellader kopen + drijfstroom aanvragen?
Ik zou dat doen.

Ik heb minder angstproblemen. Gij hebt angst van alles, kerncentrales, e-wagens die plat gaan, ....van wat niet ?

Dadeemelee
3 augustus 2017, 21:58
Ik heb minder angstproblemen. Gij hebt angst van alles, kerncentrales, e-wagens die plat gaan, ....van wat niet ?

Neen gewoon realist. Stel dat 10% van het huidige wagenpark puur elektrisch wordt dan zitten we in de shit. De electriciteitsproductie en distributie kan dat niet aan.

Tavek
3 augustus 2017, 22:06
Neen gewoon realist. Stel dat 10% van het huidige wagenpark puur elektrisch wordt dan zitten we in de shit. De electriciteitsproductie en distributie kan dat niet aan.

Ik heb die berekening al eens gedaan.

Dat zou geen probleem zijn, en zeker niet als de transitie over 10-15 jaar verloopt.

Bereken het zelf eens, zo moeilijk is dat niet ?

Gemiddeld rijden wagens 50 km per dag. Er zijn er 6 miljoen in BE (waar er veel ook niet van buiten komen), 150 Wh/km voor de moderne e-wagen....

1875 MW aan capaciteit is er nodig om die te laden. Je moet dan inderdaad slimme laders hebben die er voor zorgen dat niet iedereen tegelijk capaciteit kan vragen. Maar velen zullen laden door de dag op het werk (gratis wsh), velen savonds thuis, velen op hun eigen panelen....

Dus een tweetal reactoren :p

Dadeemelee
3 augustus 2017, 22:10
Ik heb die berekening al eens gedaan.

Dat zou geen probleem zijn, en zeker niet als de transitie over 10-15 jaar verloopt.

Bereken het zelf eens, zo moeilijk is dat niet ?

Gemiddeld rijden wagens 50 km per dag. Er zijn er 6 miljoen in BE (waar er veel ook niet van buiten komen), 150 Wh/km voor de moderne e-wagen....

1875 MW aan capaciteit is er nodig om die te laden. Je moet dan inderdaad slimme laders hebben die er voor zorgen dat niet iedereen tegelijk capaciteit kan vragen. Maar velen zullen laden door de dag op het werk (gratis wsh), velen savonds thuis, velen op hun eigen panelen....

Dus een tweetal reactoren :p

En daar gaan we weer ;-)

Tavek
3 augustus 2017, 22:15
En daar gaan we weer ;-)

Even serieus, berekeningen van mensen die zich er mee bezig houden hebben geconstateerd dat onze electriciteitsverbruiken 10 % zouden stijgen als we overschakelen naar electrische wagens.

Maar dat is veel, veel goedkoper dan al die olie te importeren.

Tavek
3 augustus 2017, 22:16
Er zou dus een massa koopkracht vrijkomen. Een economische boom.

Not so much in M-Oosten, Rusland, en co...

Gipsy
3 augustus 2017, 22:16
Ik heb die berekening al eens gedaan.

Dat zou geen probleem zijn, en zeker niet als de transitie over 10-15 jaar verloopt.

Bereken het zelf eens, zo moeilijk is dat niet ?

Gemiddeld rijden wagens 50 km per dag. Er zijn er 6 miljoen in BE (waar er veel ook niet van buiten komen), 150 Wh/km voor de moderne e-wagen....

1875 MW aan capaciteit is er nodig om die te laden. Je moet dan inderdaad slimme laders hebben die er voor zorgen dat niet iedereen tegelijk capaciteit kan vragen. Maar velen zullen laden door de dag op het werk (gratis wsh), velen savonds thuis, velen op hun eigen panelen....

Dus een tweetal reactoren :p

Ge vertrekt van een huidige situatie die niet vergelijkbaar is naar de toekomst. De klassieke fout die ge nochtans als ingenieur zou moeten weten of net niet?

Als rijden electrisch zo goedkoop wordt gaat er een file staan van Oostende tot Brussel, iedere dag. Dus gaat men het superduur maken. In ieder geval want vadertje staat heeft centen nodig. Of het nu van auto's, hoerenkoten of zoete drank komt.

Tavek
3 augustus 2017, 22:20
Ge vertrekt van een huidige situatie die niet vergelijkbaar is naar de toekomst. De klassieke fout die ge nochtans als ingenieur zou moeten weten of net niet?

Als rijden electrisch zo goedkoop wordt gaat er een file staan van Oostende tot Brussel, iedere dag. Dus gaat men het superduur maken. In ieder geval want vadertje staat heeft centen nodig. Of het nu van auto's, hoerenkoten of zoete drank komt.

Ik ga er als ingenieur van uit dat er een km heffing komt, ook met ons huidige dieselwagenpark.

En zelfrijdende en semi-autonome wagens zouden het fileprobleem oplossen: ipv stil te staan gaat er een stroom tegen 60-70 per uur rijden. Ik heb transportfenomenen gehad aan de unief he, er is een reden waarom men verkeer vertraagt bij drukte (omdat de capaciteit dan verhoogt). Helaas houden mensen zich daar zelden aan. Computers daarintegen....

Dadeemelee
3 augustus 2017, 22:34
Even serieus, berekeningen van mensen die zich er mee bezig houden hebben geconstateerd dat onze electriciteitsverbruiken 10 % zouden stijgen als we overschakelen naar electrische wagens.

Maar dat is veel, veel goedkoper dan al die olie te importeren.

Je weet ondertussen ook mijn standpunt over kernenergie ;)

Maar het grootste probleem is natuurlijk weer dat er niks gedaan wordt om een eventuele omschakeling naar elektrische auto's mogelijk te maken.

We weten al dat we nu reeds in een precaire situatie zitten met onze electriciteitsvoorziening

Electrische auto's gaan een serieuze investering in productie en distributie vereisen. Maar men steekt gewoon zijn kop in het zand net zoals met de zonnepanelen.

Micele
3 augustus 2017, 22:39
Neen gewoon realist. Stel dat 10% van het huidige wagenpark puur elektrisch wordt dan zitten we in de shit. De electriciteitsproductie en distributie kan dat niet aan.

Laat een professor en zijn team van de VUB dat eens voor jou uitrekenen, die 10%.

ma 12/10/2015 - 15:41 Joeri Van Mierlo

We hebben het geweten bij MOBI, de onderzoeksgroep van de Vrije Universiteit Brussel die werkt rond duurzame mobiliteit en logistiek. In volle dieselgate werden we de afgelopen weken overspoeld door vragen over elektrisch rijden. Tijd om heel wat onduidelijkheid weg te werken.

Hebben we voldoende stroom?

Stel dat 10% van ons wagenpark elektrisch zou zijn, dan zou men slechts 1,4% meer elektriciteit moeten opwekken.

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/opinieblog/opinie/1.2467056
En de E-wagens zijn gemiddeld nog wat zuiniger geworden tov 2015.

Ik denk dat realist Dade helemaal verkeerd rekent, niet?

Je weet toch dat men voor 1 liter benzine of diesel te raffineren gemiddeld 1,6 kWh stroom nodig heeft?
bron: http://forum.politics.be/showthread.php?t=235998

Dat is 16 kWh voor 10 liter. Of het verbruik van een oude benzinewagen per 100 km. Of een diesel die eens doorduwt.
En daar rijdt een E-wagen vandaag ook al 100 km mee... ding ding centje valt langzaam...

Tavek
3 augustus 2017, 23:02
Je weet ondertussen ook mijn standpunt over kernenergie ;)

Maar het grootste probleem is natuurlijk weer dat er niks gedaan wordt om een eventuele omschakeling naar elektrische auto's mogelijk te maken.

We weten al dat we nu reeds in een precaire situatie zitten met onze electriciteitsvoorziening

Electrische auto's gaan een serieuze investering in productie en distributie vereisen. Maar men steekt gewoon zijn kop in het zand net zoals met de zonnepanelen.

Verkies ingenieurs en geen advocaten.

Probleem opgelost. Advocaten kunnen niet pro actief handelen. Hun brein werkt zo niet.

Tavek
3 augustus 2017, 23:05
1875/10*365*24 = 1.642 TWh

2 % in mijn berekening :)

Maar misschien rekent hij met enkel personenvervoer (dus minder wagens).

Micele
3 augustus 2017, 23:40
1875/10*365*24 = 1.642 TWh

2 % in mijn berekening :)

Maar misschien rekent hij met enkel personenvervoer (dus minder wagens).
Volgens de context enkel personenwagens=wagenpark=(personen)auto's

Anders is het voertuigenpark:
http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/verkeer_vervoer/verkeer/voertuigpark/
aantallen 1 augustus 2016
Totaal voertuigenpark (met inbegrip van motorrijwielen): 7.301.766
daarvan Personenwagens: 5.712.061
aantal personenwagens zal halfweg 2017 bij 5,8 miljoen liggen, komen er inwoners bij blijven ze wslk stijgen, maar niet vergeten dat het gemiddeld stroomverbruik van een klassiek gezin ook dalende is, en zelfs het totaal stroomverbruik dalende is, tot 2015 toch:
http://www.vreg.be/nl/elektriciteitsverbruik-van-een-gezin

Gemiddeld rijden wagens 50 km per dag. Er zijn er 6 miljoen in BE (waar er veel ook niet van buiten komen), 150 Wh/km voor de moderne e-wagen....
Personenwagens rijden gemiddeld ca 15000 km/jaar dat is 41 km per dag:
http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/verkeer_vervoer/verkeer/afstand/
In de stats is een licht dalende tendens vastgesteld, hangt ook wat van de brandstofprijs af.
2009-2015:
15.867 15.649 15.489 15.311 15.286 15.096 15.151

Tavek
4 augustus 2017, 08:58
Overigens, als 10 % van de wagens electrisch zijn, gaan de oliebedrijven in paniek slaan.

Groeiscenarios mogen ze dan in de vuilbak smijten.

Voltian
4 augustus 2017, 09:47
Neen gewoon realist. Stel dat 10% van het huidige wagenpark puur elektrisch wordt dan zitten we in de shit. De electriciteitsproductie en distributie kan dat niet aan.

Kunnen we deze kwakkel nu aub definitief begraven. Dit is al uitvoerig onderzocht. o.a. hier:

https://www.eea.europa.eu/themes/transport/electric-vehicles/electric-vehicles-and-energy

Citaat:

Additional electricity generation will be required in the European Union to meet the extra energy demand arising from an 80% share of electric vehicles in 2050. The share of Europe's total electricity consumption from electric vehicles will increase from approximately 0.03% in 2014 to around 4-5% by 2030 and 9.5% by 2050.

Voila. Niet onhaalbaar dus.

Now let's please move on

Tavek
4 augustus 2017, 09:59
Kunnen we deze kwakkel nu aub definitief begraven. Dit is al uitvoerig onderzocht. o.a. hier:

https://www.eea.europa.eu/themes/transport/electric-vehicles/electric-vehicles-and-energy

Citaat:

Additional electricity generation will be required in the European Union to meet the extra energy demand arising from an 80% share of electric vehicles in 2050. The share of Europe's total electricity consumption from electric vehicles will increase from approximately 0.03% in 2014 to around 4-5% by 2030 and 9.5% by 2050.

Voila. Niet onhaalbaar dus.

Now let's please move on

Ja, en we importeren slechts voor 400 miljard dollar per jaar aan ruwe olie in de EU (100 dollar het vat) in 2012 en nu nog steeds een kleine 200 miljard dollar (aan 50 dollar het vat). En dan tellen we de schade van fijnstof en dergelijke nog niet mee.

Dat is geld dat verdwijnt en nooit meer terugkomt. Met die 200 miljard dollar PER JAAR kan je gemakkelijk die 10 % capaciteit bijzetten, en nog heel heel veel overhouden.

Tavek
4 augustus 2017, 10:00
Mijn overtuiging is dus ook dat een massa adoptie van de electrische wagen tot een economische boom van jewelste zal leiden.

Voltian
4 augustus 2017, 10:12
Ja, en we importeren slechts voor 400 miljard dollar per jaar aan ruwe olie in de EU (100 dollar het vat) in 2012 en nu nog steeds een kleine 200 miljard dollar (aan 50 dollar het vat). En dan tellen we de schade van fijnstof en dergelijke nog niet mee.

Dat is geld dat verdwijnt en nooit meer terugkomt. Met die 200 miljard dollar PER JAAR kan je gemakkelijk die 10 % capaciteit bijzetten, en nog heel heel veel overhouden.

Mja da's economisch niet helemaal juist, maar bon. Is hetzelfde als de keuze tussen eigen middelen inzetten voor inefficient (ik zeg maar wat) kleren maken vs. goedkoper kleren kopen.

Eigen middelen zijn schaars. Vanuit zuiver economisch standpunt is het beter om 200Mj€ in te kopen dan 250Mj€ aan eigen middelen in te zetten voor hetzelfde goed. ge moogt niet vergeten dat het inzetten van die 250Mj€ eigen middelen (jobs, land, machines, whatever) ook een opportuniteitskost met zich meebrengt. Als je voor die 250Mj€ eigen middelen goederen/diensten kan produceren die 300Mj€ waard zijn aan export, ik zeg maar wat, export naar olie-producerende landen, dan is het verstandiger in te kopen en middelen te gebruiken voor in sectoren met hogere productiviteit. Specialisatie en wet van comparatief voordeel op land-niveau zeg maar.
Het is niet juist dat die 200Mj€ nooit meer terugkomt.

Hierbij natuurlijk volledig abstractie makend van energy security.

Tavek
4 augustus 2017, 10:22
Mja da's economisch niet helemaal juist, maar bon. Is hetzelfde als de keuze tussen eigen middelen inzetten voor inefficient (ik zeg maar wat) kleren maken vs. goedkoper kleren kopen.

Eigen middelen zijn schaars. Vanuit zuiver economisch standpunt is het beter om 200Mj€ in te kopen dan 250Mj€ aan eigen middelen in te zetten voor hetzelfde goed. ge moogt niet vergeten dat het inzetten van die 250Mj€ eigen middelen (jobs, land, machines, whatever) ook een opportuniteitskost met zich meebrengt. Als je voor die 250Mj€ eigen middelen goederen/diensten kan produceren die 300Mj€ waard zijn aan export, ik zeg maar wat, export naar olie-producerende landen, dan is het verstandiger in te kopen en middelen te gebruiken voor in sectoren met hogere productiviteit. Specialisatie en wet van comparatief voordeel op land-niveau zeg maar.
Het is niet juist dat die 200Mj€ nooit meer terugkomt.

Hierbij natuurlijk volledig abstractie makend van energy security.

Energie is overigens een stategische behoefte. Alle andere productiecapaciteit hangt af van energiebevoorrading.

Overigens, met een kost van pakweg 1 miljoen euro per geinstalleerd MW aan windenergie capaciteit, kunnen we met 200 miljard euro op een jaar 200 GW aan capaciteit bijzetten bijvoorbeeld. Dat is 700 TWh aan energieopbrengst per jaar (load factor 0.4), ongeveer 10 keer zoveel als het energieverbruik van Belgie. En dat jaarlijks voor de 25 jaar erna....

Om u maar een idee te geven wat voor een verspilling die olie import is....dus ik ga akkoord met uw analyse dat we de middelen moeten inzetten waar ze het meeste opbrengen. Maar olie is VERRE van een goedkope bron van energie en valt niet te vergelijken met bvb kleding kopen in lage loonlanden. We moeten olie importeren omdat we geen andere technologische keuze hebben op dit moment, en ik zou dus echt niet stellen dat de normale economische regels hier gelden.

Voltian
4 augustus 2017, 10:47
Energie is overigens een stategische behoefte. Alle andere productiecapaciteit hangt af van energiebevoorrading.

Overigens, met een kost van pakweg 1 miljoen euro per geinstalleerd MW aan windenergie capaciteit, kunnen we met 200 miljard euro op een jaar 200 GW aan capaciteit bijzetten bijvoorbeeld. Dat is 700 TWh aan energieopbrengst per jaar (load factor 0.4), ongeveer 10 keer zoveel als het energieverbruik van Belgie. En dat jaarlijks voor de 25 jaar erna....

Om u maar een idee te geven wat voor een verspilling die olie import is....dus ik ga akkoord met uw analyse dat we de middelen moeten inzetten waar ze het meeste opbrengen. Maar olie is VERRE van een goedkope bron van energie en valt niet te vergelijken met bvb kleding kopen in lage loonlanden. We moeten olie importeren omdat we geen andere technologische keuze hebben op dit moment, en ik zou dus echt niet stellen dat de normale economische regels hier gelden.

Akkoord dat olie nu niet bepaald de meest economische keuze is voor elektriciteitsopwekking. Voor zover ik weet is dat ook zeer uitzonderlijk.

Niet akkoord dat olie niet bepaald de meest economische keuze is voor energie-opwekking voor transport. Tot nu (of toch tot voor kort) was het dat zeker. Andere aandrijftechnologiën zijn duur, dus olie is de logische keuze. Enfin, was dat zeker tot voor kort.

Het is net dat wat ik wou zeggen eigenlijk. Het houdt wél steek zwaar olie te importeren om "goedkoop" te kunnen rijden als het alternatief is om alles zelf te maken maar aan hogere kost. Ge focust te hard op de de nadelen van import en negeert de nadelen van dure eigen productie. Dure eigen productie die middelen wegneemt van waarschijnlijk productievere activiteiten.

Niet akkoord met het "strategische behoefte" argument. Da's altijd de laatste strohalm om irrationeel economisch beleid te rechtvaardigen. Net zo met landbouwsubsidies omdat voorzien in "eigen" behoefte (vanaf wanneer is het "eigen" bvb.) strategisch belangrijk zou zijn. Onzin natuurlijk. Met strategische voorraden kom ja al een hele eind (wat ook gebeurt) en vergeet ook niet dat de afhankelijkheid wederzijds is.
Ik kan tot op zekere hoogte volgen in het energy-security argument, maar ook dat wordt grotendeels bepaald door economische realiteit.


Maar bon. Uiteindelijk is dat allemaal maar een theoretische oefening geworden, want elektrisch rijden heeft de kloof ondertussen inderdaad gedicht.

Tavek
4 augustus 2017, 11:39
Akkoord dat olie nu niet bepaald de meest economische keuze is voor elektriciteitsopwekking. Voor zover ik weet is dat ook zeer uitzonderlijk.

Niet akkoord dat olie niet bepaald de meest economische keuze is voor energie-opwekking voor transport. Tot nu (of toch tot voor kort) was het dat zeker. Andere aandrijftechnologiën zijn duur, dus olie is de logische keuze. Enfin, was dat zeker tot voor kort.

Het is net dat wat ik wou zeggen eigenlijk. Het houdt wél steek zwaar olie te importeren om "goedkoop" te kunnen rijden als het alternatief is om alles zelf te maken maar aan hogere kost. Ge focust te hard op de de nadelen van import en negeert de nadelen van dure eigen productie. Dure eigen productie die middelen wegneemt van waarschijnlijk productievere activiteiten.

Niet akkoord met het "strategische behoefte" argument. Da's altijd de laatste strohalm om irrationeel economisch beleid te rechtvaardigen. Net zo met landbouwsubsidies omdat voorzien in "eigen" behoefte (vanaf wanneer is het "eigen" bvb.) strategisch belangrijk zou zijn. Onzin natuurlijk. Met strategische voorraden kom ja al een hele eind (wat ook gebeurt) en vergeet ook niet dat de afhankelijkheid wederzijds is.
Ik kan tot op zekere hoogte volgen in het energy-security argument, maar ook dat wordt grotendeels bepaald door economische realiteit.


Maar bon. Uiteindelijk is dat allemaal maar een theoretische oefening geworden, want elektrisch rijden heeft de kloof ondertussen inderdaad gedicht.

Ik denk dat hierin onze verschillen in visie lagen. Jij zag olie als een goedkope energiebron waardoor we productiemiddelen ergens anders beter konden inzetten.

Ik zie olie als een kost die ons weerhoudt om productiemiddelen ergens anders in te zetten.

Het draait dus rond het kader en komt steeds neer rop de kostprijs van een electrische wagen. Indien we een massaproductiewagen kunnen kopen tegen de gemiddelde prijs van een ICE wagen, zijn we er he.

Tesla heeft dat punt bereikt: 35k is de gemiddelde verkoopsprijs van een wagen in de VS. Rijden met olie zal dus duurder zijn en middelen wegnemen van andere activiteiten.

Voltian
4 augustus 2017, 11:47
Ik denk dat hierin onze verschillen in visie lagen. Jij zag olie als een goedkope energiebron waardoor we productiemiddelen ergens anders beter konden inzetten.

Ik zie olie als een kost die ons weerhoudt om productiemiddelen ergens anders in te zetten.

Het draait dus rond het kader en komt steeds neer rop de kostprijs van een electrische wagen. Indien we een massaproductiewagen kunnen kopen tegen de gemiddelde prijs van een ICE wagen, zijn we er he.

Tesla heeft dat punt bereikt: 35k is de gemiddelde verkoopsprijs van een wagen in de VS. Rijden met olie zal dus duurder zijn en middelen wegnemen van andere activiteiten.

Alright.

Ik wil hier nu niet de hard-ass uithangen en per se mijn gelijk halen over wat niet eens de kern van de zaak is, dus ja. Is goed :)

Moest het u zou interesseren: https://nl.wikipedia.org/wiki/Mercantilisme en https://nl.wikipedia.org/wiki/Comparatief_voordeel

cheers

Tavek
4 augustus 2017, 12:00
Alright.

Ik wil hier nu niet de hard-ass uithangen en per se mijn gelijk halen over wat niet eens de kern van de zaak is, dus ja. Is goed :)

Moest het u zou interesseren: https://nl.wikipedia.org/wiki/Mercantilisme en https://nl.wikipedia.org/wiki/Comparatief_voordeel

cheers

Ik begrijp uw stelling en geef u 110 % gelijk hoor.

Ik heb de ballen begrepen van macro economie, echter, ik heb reeds enig business plan van een bedrijf achter de kiezen.

En ik denk op die manier. Misschien is die fout in dit geval. U mag me corrigeren.

Je hebt twee factoren: enerzijds spreken we hier over CAPEX in capaciteit (met nog een kleine OPEX) en anderzijds over OPEX (diesel, kolen, gas) en een kleine CAPEX (de centrales zijn goedkoper).

We rekenen uit: als over 20 jaar het ene goedkoper is dan het andere, dan doen we dat. En in dit geval is dat de dure OPEX.

Nu komt de clou: er is een tweede factor die ik bekijk: De IRR tov het alternatief moet voldoende hoog zijn om de kost van het kapitaal (een krediet) te dekken, plus nog wat. Dat is voor mij de belangrijke factor: kan mijn kapitaal ergens anders mee opbrengen ? Kan het niet beter op de bank staan ?

Ik heb dit reeds gedaan voor een windproject en de IRR's die daaruit kwamen waren indrukwekkend (> 15 %). De keuze was snel gemaakt.

Dus nu weet je waar ik vandaan kom met mijn uitspraken hier dat ik olie een dure energiebron vind. Het alternatief voor de windturbines waren generatoren.

Tavek
4 augustus 2017, 12:06
Gasgeneratoren om exact te zijn, geen diesel (ondertussen paar jaar geleden), WKK's.

Omdat we geen constante warmtevraag hadden waren windturbines veel, veel interessater. Voor enkele electriciteitsproductie was gas (of olie, dat nog duurder is) geen optie.

Voltian
4 augustus 2017, 12:47
Ik begrijp uw stelling en geef u 110 % gelijk hoor.

Ik heb de ballen begrepen van macro economie, echter, ik heb reeds enig business plan van een bedrijf achter de kiezen.

En ik denk op die manier. Misschien is die fout in dit geval. U mag me corrigeren.

Je hebt twee factoren: enerzijds spreken we hier over CAPEX in capaciteit (met nog een kleine OPEX) en anderzijds over OPEX (diesel, kolen, gas) en een kleine CAPEX (de centrales zijn goedkoper).

We rekenen uit: als over 20 jaar het ene goedkoper is dan het andere, dan doen we dat. En in dit geval is dat de dure OPEX.

Nu komt de clou: er is een tweede factor die ik bekijk: De IRR tov het alternatief moet voldoende hoog zijn om de kost van het kapitaal (een krediet) te dekken, plus nog wat. Dat is voor mij de belangrijke factor: kan mijn kapitaal ergens anders mee opbrengen ? Kan het niet beter op de bank staan ?

Ik heb dit reeds gedaan voor een windproject en de IRR's die daaruit kwamen waren indrukwekkend (> 15 %). De keuze was snel gemaakt.

Dus nu weet je waar ik vandaan kom met mijn uitspraken hier dat ik olie een dure energiebron vind. Het alternatief voor de windturbines waren generatoren.

Hmm, ok. Om in die termen te blijven, de IRR voor project A met eigen productie van (goedkopere) conventionele wagens + (goedkope) import olie + (productieve) andere activiteiten was tot voor kort gunstiger dan die de IRR voor project B met (dure) eigen productie van elektrische wagens + eigen productie van elektriciteit.

Ge kiest voor de allocatie van middelen waarvoor de IRR het hoogst is.

Really, comes down to comparatief voordeel.

Bon, allemaal in de marge natuurlijk

Aurora_Borealis
4 augustus 2017, 13:03
Ik heb dit reeds gedaan voor een windproject en de IRR's die daaruit kwamen waren indrukwekkend (> 15 %). De keuze was snel gemaakt.

Dat is inclusief GSC's (~90 euro/MWh), veronderstel ik ?

Aurora_Borealis
4 augustus 2017, 13:10
Overigens, met een kost van pakweg 1 miljoen euro per geinstalleerd MW aan windenergie capaciteit, kunnen we met 200 miljard euro op een jaar 200 GW aan capaciteit bijzetten bijvoorbeeld. Dat is 700 TWh aan energieopbrengst per jaar (load factor 0.4), ongeveer 10 keer zoveel als het energieverbruik van Belgie. En dat jaarlijks voor de 25 jaar erna....


Men mag enthousiast zijn, maar euh... 200 GW ? Er is een limiet aan de hoeveelheid beschikbare windenergie per km² en de huidige schattingen komen niet aan 20 GW voor gans België (off en on-shore).

Tavek
4 augustus 2017, 13:19
Men mag enthousiast zijn, maar euh... 200 GW ? Er is een limiet aan de hoeveelheid beschikbare windenergie per km² en de huidige schattingen komen niet aan 20 GW voor gans België (off en on-shore).

De cijfers die ik gebruik zijn voor de hele EU. In Belgie is dit inderdaad fysiek onmogelijk.

In Duitsland staat als ik mij niet vergis al tussen de 40 en 50 GW aan geinstalleerde capaciteit, en Duitsland staat bijlange nog niet vol.

Tavek
4 augustus 2017, 13:21
In de EU staat nu reeds 153.7 GW aan windenergie capaciteit.

Die 200 GW erbij is echt geen onrealistisch cijfer hoor.

Tavek
4 augustus 2017, 13:25
Dat is inclusief GSC's (~90 euro/MWh), veronderstel ik ?

Ik heb toen gerekend met een lager bedrag (in de 70) omdat er toen onduidelijkheid bestond over de GSC'en. Maar ik ben blij om te horen dat ze 90 euro zijn :)

Maar ja, dat is inclusief GSC'en. Terugbetaaltermijnen van 4 a 5 jaar waren mogelijk mits juiste omstandigheden.

Zonder ging dat naar 12-14 jaar. Nog steeds niet onaardig, als je weet dat die turbines 20-25 jaar meegaan. Maar onvoldoende voor de meeste bedrijven die terugverdientermijnen van maximaal 8 jaar ambieren. Er is ook nog een onzekerheid van de stroomprijs: injectietarieven zijn niet echt hoog, en meestal iets lager dan de marktprijs.

Groep Machiels heeft zich rijk gemaakt aan windturbines in Limburg.

Tavek
4 augustus 2017, 13:40
Hmm, ok. Om in die termen te blijven, de IRR voor project A met eigen productie van (goedkopere) conventionele wagens + (goedkope) import olie + (productieve) andere activiteiten was tot voor kort gunstiger dan die de IRR voor project B met (dure) eigen productie van elektrische wagens + eigen productie van elektriciteit.

Ge kiest voor de allocatie van middelen waarvoor de IRR het hoogst is.

Really, comes down to comparatief voordeel.

Bon, allemaal in de marge natuurlijk

Inderdaad.

Maar de prijs van electrische wagens is gedaald, en fors.

http://www.fleeteurope.com/en/features/ev-and-traditional-car-reach-tco-parity-2018

Zeer interessant artiekel. Wat ik er uit leer: economies of scale moeten nog echt doordringen in de EV markt. Op de bolt zit er nog 4000 dollar "vet" door te kleine productieaantallen.

Tavek
4 augustus 2017, 13:52
Ik ga er overigens niet mee akkoord dat olie een goedkope bron van energie is. Zelfs niet met de huidige olieprijzen.

Het is louter een technologische reden waarom we olie gebruiken ipv electriciteit of waterstof. De alternatieven waren tot voor kort nog niet matuur genoeg.

Want electriciteit opwekken, transporteren, opslaan en gebruiken in een e-wagen is goedkoper dan olie verbranden in een wagen. In Europa. Grotendeels dankzij het feit dat thermische verbrandingsmotoren hopeloos inefficient zijn.