PDA

View Full Version : Prijs van Lithium reeds verdubbeld


Blue Sky
24 augustus 2017, 17:18
We staan nog maar aan het prille begin van de zogezegde revolutie van de electrische auto en de eerste problemen met betrekking tot de benodigde grondstoffen dienen zich reeds aan.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20170822_03029211

orfeus5412
24 augustus 2017, 17:27
En dan is er nog Tesla, dat in de VS een ‘Gigafactory’ bouwt die een enorme hoeveelheid batterijen moet gaan produceren. Als die straks aan 100 procent produceert zou die nieuwe Gigafactory ongeveer 25000 ton lithium hydroxide nodig hebben. Wat volgens berekeningen van het persagentschap Bloomberg zou neerkomen op ruim 20 procent van het totaal verwachte wereldwijde lithium-aanbod tegen 2020.

Als Micele dit leest zal het wel weer een "giller" zijn...

Micele
24 augustus 2017, 17:42
Als Micele dit leest zal het wel weer een "giller" zijn...
Is het ook.

Een productietekort aan lithium is niet gelijk aan een tekort aan lithium.

Staat nochtans uitgelegd in de link. Maar men moet ze lezen natuurlijk.

Die is sinds 2015 ruim verdubbeld door een dreigend productietekort.

De verwachte wereldwijde doorbraak van de elektrische auto zal mogelijk op een onverwachte drempel stuiten. Producenten krijgen het namelijk steeds moeilijker om voldoende lithium te ontginnen. Met als gevolg dat de prijs van lithium sinds 2015 ruim is verdubbeld.

De wereld staat momenteel op een overgangsfase van fossiele brandstoffen naar milieuvriendelijke alternatieven. Waardoor de wereldwijde vraag naar lithium, een voor batterijen belangrijke grondstof, al enkele jaren stijgt. Bijvoorbeeld vanuit de uitdijende smartphone-industrie, die voor hun miljarden telefoons steeds meer batterijen nodig hebben.

Snel stijgende vraag

De echte vraagpiek komt er wellicht pas na de verwachte doorbraak van de elektrische wagen. De elektrische batterij in het nieuwe model S van Tesla bijvoorbeeld, gebruikt 45 kilogram lithium carbonaat.

Verder staan er nog wat kemels in van journalisten die hun bronnen niet checken, een nieuwe model S? hahaha die is sinds 2012 op de markt en onveranderd qua gebruikte batterijcellen uit Japan-Panasonic. En die 45 kg per batterijpack ga ik nog even nachecken.

Johan Daelemans
24 augustus 2017, 17:44
Als Micele dit leest zal het wel weer een "giller" zijn...

Het 'full E-wagen' verhaal rammelt aan alle kanten.
Het is meer een soort van nieuwe godsdienst die van zijn gelovigen de volle overgave verlangt.

Johan Daelemans
24 augustus 2017, 17:45
Is het ook.

Een productietekort aan lithium is niet gelijk aan een tekort aan lithium.

Staat nochtans uitgelegd in de link. Maar men moet ze lezen natuurlijk.

Juist Micele. Een tekort aan stroom betekent ook niet dat er een tekort is aan elektronen...

Micele
24 augustus 2017, 17:50
Juist Micele. Een tekort aan stroom betekent ook niet dat er een tekort is aan elektronen...
Begin je nu al te trollen? Is vroeg dag.

Johan Daelemans
24 augustus 2017, 18:10
Begin je nu al te trollen? Is vroeg dag.

Gewoon een vaststelling.
Een tekort aan koper betekend niet dat er een tekort is aan kopererts - snap je?

Tavek
24 augustus 2017, 18:26
Juist Micele. Een tekort aan stroom betekent ook niet dat er een tekort is aan elektronen...

....

Micele
24 augustus 2017, 18:36
We staan nog maar aan het prille begin van de zogezegde revolutie van de electrische auto en de eerste problemen met betrekking tot de benodigde grondstoffen dienen zich reeds aan.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20170822_03029211
Problemen? Waar?

De prijs van Lithium maakt minder dan 1% uit van de prijs van een batterij van een E-auto, nu zou dat dan enorme 1,8 % kunnen worden, LOL ... omdat de wereldwijde productie de enorme vraag achternahinkt, en de recyclage van Lithium zal ook nog veel beter kunnen, Umicore aandelen kopen! :-)

Tesla vermindert de productieprijs van hun batterijen met ca. 35% dankzij geautomatiseerde massaproductie in hun Gigafactory. Die 0,9 % gaat hun het nekschot geven. LOL

Geloofwaardige bron van die less than 1 percent of the battery cost:
http://batteryuniversity.com/learn/article/availability_of_lithium

Most Li-ion batteries do not contain lithium in metallic form but only in metal oxide. When exposed to oxygen, lithium forms an oxide layer similar to rust on iron that changes the appearance. When exposed to water, lithium heats up, changes water into hydrogen and oxygen and burns violently. The creation of hydrogen and oxygen raise the possibility of a spontaneous ignition.

The lithium raw material in a Li-ion battery is only a fraction of one cent per watt, or less than 1 percent of the battery cost. A $10,000 battery for a plug-in hybrid contains less than $100 worth of lithium. Shortages when producing millions of large batteries for vehicles and stationary applications could increase the price, but for now this is not the case.

Last Updated 2017-07-31

Herinnert me wat aan de hype rond PeakOil, die zogezegd ergens 2005-2010 zou plaatsvinden. Olie zou onbetaalbaar worden enz... prijzen van $200 per barrel enz...

Tavek
24 augustus 2017, 18:39
Lithium is overigens geen zeldzaam materiaal.

En er zit een massa aan lithium in de afvalstromen van de mens: gsms, horloges, enz enz....kwestie van die stroom ook eens aan te spreken. Onze twintig jaar van batterijgebruik met gsms ligt voor het oprapen.

Micele
24 augustus 2017, 19:08
. En die 45 kg per batterijpack ga ik nog even nachecken.
Zou er ook ver naast zitten, ca factor 3-4 bij een Tesla Model S, een Nissan Leaf zou ca. 4 kg hebben zie bron hieronder, een Tesla heeft dan pakweg 12-15 kg als ze dezelfde Li-ion cellen hebben.

http://batteryuniversity.com/learn/article/availability_of_lithium

Finding sufficient supply of lithium in raw material is gearing up mining industries for higher production. A compact EV battery (Nissan Leaf) uses about 4kg (9 lb) of lithium, and if every man, woman and teenager were to drive an electric car in the future, a lithium shortage could develop. Rumor of such a shortage developing has been spreading, perhaps premature

Maar Tesla maakt intussen wel heel andere batterijcellen (2170 zonder electrolyt) als de klassieke 18650 standaard met electrolyt.
De grondstoffen zullen geen geheim zijn maar wel de precieze hoeveelheid...
Verder speurwerk vereist... :-)

Correctie van die 45 kg want de krant spreekt van 45 kg lithiumcarbonaat, en daar kan men pakweg *10 % lithium uit puren, dat is dus 4,5 kg, maar dat klopt dan weer niet voor een Tesla, maar wel voor een kleiner accupack zowat 30 kWh.
* https://www.gutefrage.net/frage/wieviel-lithium-aus-lithium-carbonat
Bei 100% Ausbeute mann man aus 1 kg LiCO3 103g Li gewinnen (w(Li)=*10,3%).

Blue Sky
24 augustus 2017, 19:10
Los van het feit van de conversie van het huidige wagenpark, moet ook onderstaande nog beschouwd worden.

Wagenpark verdubbelt tegen 2040.

https://www.weforum.org/agenda/2016/04/the-number-of-cars-worldwide-is-set-to-double-by-2040

Teveel mensen; bij de minste algemene switch naar een product krijg je meteen overal tekorten in de productieketen met alle gevolgen van dien. Verdere exploitatie van ongerepte natuur, uitbuiting, oorlogen, corruptie enz.

Micele
24 augustus 2017, 19:13
Los van het feit van de conversie van het huidige wagenpark, moet ook onderstaande nog beschouwd worden.

Wagenpark verdubbelt tegen 2040.

https://www.weforum.org/agenda/2016/04/the-number-of-cars-worldwide-is-set-to-double-by-2040

Teveel mensen; bij de minste algemene switch naar een product krijg je meteen overal tekorten in de productieketen met alle gevolgen van dien. Verdere exploitatie van ongerepte natuur, uitbuiting, oorlogen, corruptie enz.
Lijkt me zeer voorbarig, tenzij voor Afrika ofzo.

Andere bronnen spreken dat het wagenpark door steeds meer autonome voertuigen ooit gaat afnemen - in de Westerse wereld - en wie weet ook in China, want de huidige wagens staan voor 95 % van hun tijd stil.

https://www.iex.nl/Column/269615/Hoe-dichtbij-is-de-elektrische-en-zelfrijdende-auto.aspx?page=Last

De echte revolutie: zelfrijdende auto’s

Elektrische auto’s maken onze steden schoner, maar de echte revolutie is de komst van de zelfrijdende auto. Als er altijd een zelfrijdende en goedkope taxi is, waarom dan nog een eigen auto? Zo veranderen auto’s van een hoge vaste- naar een lage variabele-kostenpost: het wordt een service.
Hierdoor zijn er veel minder parkeerplaatsen nodig en minder auto’s op de weg, die ook efficiënter gebruikt worden. De gemiddelde auto vandaag staat 94% van de tijd stil, de gedeelde zelfrijdende auto zal naar schatting meer dan 50% van de tijd rijden.
Meer mensen zullen door de lage prijs gebruik maken van deze service, want een rijbewijs is niet meer nodig. Het aantal verkeersdoden daalt: 90% van de ongevallen wordt veroorzaakt door menselijke fouten.
Het enige grote risico dat op dit moment nog kleeft aan de zelfrijdende auto, is dat hij mogelijk gehackt kan worden. Zelfrijdende auto’s moeten om de verkeersveiligheid te garanderen met elkaar in contact staan en dat maakt ze kwetsbaar. Het is toch knap vervelend als je denkt dat je vrouw op weg is naar haar werk, maar dat in werkelijkheid haar auto gekidnapt is.

kelt
24 augustus 2017, 19:20
Het is een heel normaal gegeven dat,totdat de Chinese produktiemoloch helemaal mee is,er rare prijssprongen zijn in populaire technische goederen...

Ik vergelijk het met de zonnepaneelgekte van enkele jaren geleden waar er zelfs "tekorten" waren en waar je kon gaan vrezen dat "silicium even duur als goud" zou worden......

We weten ondertussen dat het heel anders verlopen is,er is,dankzij de Chinezen,zelfs overschot....bedrijven gingen kapot....

Met de silicium-ertsvoorraden gaat het verder uitstekend,dank U...


(Enkel inkt voor printers lijkt vrij goed stand te houden als mogelijke vervanger voor goud :lol: )

maddox
24 augustus 2017, 20:06
Genoeg lithium te winnen uit zeewater. Kan met hernieuwbare energie.

Tavek
25 augustus 2017, 08:51
Genoeg lithium te winnen uit zeewater. Kan met hernieuwbare energie.

Gigantische bron van lithium, inderdaad.

Garry
25 augustus 2017, 23:24
Lithium is overigens geen zeldzaam materiaal.

En er zit een massa aan lithium in de afvalstromen van de mens: gsms, horloges, enz enz....kwestie van die stroom ook eens aan te spreken. Onze twintig jaar van batterijgebruik met gsms ligt voor het oprapen.In de congo

Garry
25 augustus 2017, 23:28
;-)Gigantische bron van lithium, inderdaad.Awel, ik vind dat prachtig. Tegen dat er zo +/- 85% overgeschakeld zijn op dat elektrisch gedoe, daartegen zal ik het eens bekijken wat de voor en nadelen zijn en misschien,...heel misschien, zalk tegen dan ook zo een elektrischgeval kopen.

En als die Lithium tegen dan massaal uit de zee gewonnen wordt gaat die dan zo goed als niets meer kosten.;-)

Micele
25 augustus 2017, 23:37
;-)Awel, ik vind dat prachtig. Tegen dat er zo +/- 85% overgeschakeld zijn op dat elektrisch gedoe, daartegen zal ik het eens bekijken wat de voor en nadelen zijn en misschien,...heel misschien, zalk tegen dan ook zo een elektrischgeval kopen.

En als die Lithium tegen dan massaal uit de zee gewonnen wordt gaat die dan zo goed als niets meer kosten.;-)
Forceer u niet.

Erw
26 augustus 2017, 08:28
Dat is wat Staats-afpakken-toestoppen doet: normale correctiemechanismen, gebaseerd op vrije keuzes, die vraag/aanbod middels prijs regelen, tegenhouden.
Totdat natuurlijk de situatie te scheef loopt, en niet de elektrische buzzers "uitbreken", maar eerder de prijzen in gerelateerde markten. :P

Erw
26 augustus 2017, 08:50
En als die Lithium tegen dan massaal uit de zee gewonnen wordt gaat die dan zo goed als niets meer kosten.;-)
Dat gaat fantastisch zijn, zee is een erts met een lithiumgehalte van 1 per 10 miljoen deeltjes. Ongeveer gelijk aan koper, aluminium zit er zelfs 19 keer meer in.
Er is nu een industrie om magnesium te filteren. Dat is dus rendabel. Alleen, het magnesiumgehalte is wel 1272 keer groter dan het lithiumgehalte. Anders gezegd, de rendabiliteit van een eventuele lithium zeewaterontginnings proces / industrie zou dus 1272 keer hoger moeten zijn.
O jee.
Zal nogal wat staatssponsoring vereisen. :)

maddox
26 augustus 2017, 09:09
Lithium in puur metaalvorm (plezier gegarandeerd) is ongeveer €9000 per ton nu.
Magnesium hangt tegen de €2000.

Dus we hebben een factor 4 voordeel bij de Lithiumwinning.
Dan is het rendabiliteits/efficiëntie gewijs "maar" 320 keer hoger.

Langs de andere kant, als je dan toch zeewater aan't filteren bent, waarom dan niet alles eruit halen?