PDA

View Full Version : Tesla ontslaat 400 werknemers na 'negatieve evaluatie'


Universalia
16 oktober 2017, 15:04
Tesla ontslaat 400 werknemers na 'negatieve evaluatie' (http://www.standaard.be/cnt/dmf20171016_03134619)

De productieproblemen bij Tesla lijken intern heel wat koppen te doen rollen. Afgelopen week zijn minstens vierhonderd werknemers de laan uitgestuurd.

Het lijkt er op dat het daar toch niet al te vlotjes draait ondanks wat men eerder schreef over het bedrijf in kwestie. 8O

Micele
16 oktober 2017, 15:10
Tesla ontslaat 400 werknemers na 'negatieve evaluatie' (http://www.standaard.be/cnt/dmf20171016_03134619)



Het lijkt er op dat het daar toch niet al te vlotjes draait ondanks wat men eerder schreef over het bedrijf in kwestie. 8O
En waarom zou dit enkel bij Tesla zo zijn? (het is in de USA hé)

400 lijkt me zeer weinig op meer dan 33.000 werknemers. :-)

Tesla zoekt overigens nog 2000 (goede) werknemers, volgens hun website.
Moet wel goed draaien die fabriekskes van Tesla...

Universalia
16 oktober 2017, 15:16
En waarom zou dit enkel bij Tesla zo zijn?

400 lijkt me zeer weinig op meer dan 33.000 werknemers. :-)

Dat zal inderdaad niet alleen bij Tesla het geval zijn.

En gezien op die 33.000 valt dat nog 'best' mee.

Micele
16 oktober 2017, 15:18
Dat zal inderdaad niet alleen bij Tesla het geval zijn.

En gezien op die 33.000 valt dat nog 'best' mee.

Tesla zoekt overigens nog + 2000* (goede) werknemers, volgens hun website.

# https://www.tesla.com/nl_BE/careers/search#/filter/

wslk enkele honderden? in Europa... (19 jobs in België, 56 jobs in Nederland via #zoekfunctie keyword)

Moet ergens wel goed "draaien" al die "fabrieken" van Tesla...

https://www.newsbytesapp.com/timeline/Business/11994/63221/tesla-motors-fires-hundreds-of-employees

Despite firings, Tesla looking to hire several workers

Despite the mass employee departures, Tesla Motors is reportedly looking to hire hundreds of workers.

Tesla wants to make about 100,000 vehicles (all models) this year while CEO Musk aims to increase Tesla's production by five times in 2018.

To meet these goals, Tesla needs more workers.

According to the company's careers website, it currently has *over 2,000 job vacancies.

Micele
16 oktober 2017, 15:50
Is wel off-topic maar welke zijn de voornaamste redenen dat in BE iemand echt ontslagen wordt?

Hier een link: https://www.hln.be/geld/vacature/werknemers-in-belgie-het-vaakst-ontslagen-wegens-afwezigheid~a543fa80/

Of evaluaties invloed hebben?
https://www.jobat.be/nl/artikels/goede-evaluatie-biedt-geen-garantie-tegen-ontslag/

Tavek
17 oktober 2017, 08:14
Het komt in het nieuws omdat het Tesla is.

1-2 % ontslag per jaar door negatieve evaluatie is perfect normaal. Ook in Belgische bedrijven.

PeterCC
20 oktober 2017, 22:40
Tesla ontslaat 400 werknemers na 'negatieve evaluatie' (http://www.standaard.be/cnt/dmf20171016_03134619)



Het lijkt er op dat het daar toch niet al te vlotjes draait ondanks wat men eerder schreef over het bedrijf in kwestie. 8O
Het draait er niet al te vlotjes, inderdaad, over een understatement gesproken.

Op 1 kwartaal werden slechts 260 wagens geproduceerd ipv 1500 terwijl er al 455.000 besteld zijn.

Aan het huidige tempo van 260 per kwartaal of 20 wagens per week zal het 438 jaar duren om die bestellingen te voldoen.
Zelfs met 1500 per kwartaal zal het nog 75 jaar duren.

Die mensen zitten daar met een immens probleem.

Een vergelijking met een andere carplant: Douai van Renault. Daar rollen 1000 auto's per dag van de band.
Maar zelfs aan dat tempo duurt het nog anderhalf jaar om de huidige wachtlijst beleverd te krijgen.

Micele
20 oktober 2017, 22:48
Het draait er niet al te vlotjes, inderdaad, over een understatement gesproken.

Op 1 kwartaal werden slechts 260 wagens geproduceerd ipv 1500 terwijl er al 455.000 besteld zijn.

Aan het huidige tempo van 260 per kwartaal of 20 wagens per week zal het 438 jaar duren om die bestellingen te voldoen.
Zelfs met 1500 per kwartaal zal het nog 75 jaar duren.

Die mensen zitten daar met een immens probleem.

Een vergelijking met een andere carplant: Douai van Renault. Daar rollen 1000 auto's per dag van de band.
Maar zelfs aan dat tempo duurt het nog anderhalf jaar om de huidige wachtlijst beleverd te krijgen.

Best short gaan op Tesla Peter... :-)

Nu qua aantal model 3 hebben ze ondertussen nummer # 2136 geregistreerd. Was een tijdje geleden ook # 1134, maar plots zijn er in één week 1000 stuks bijgekomen...
Ik denk dat je achter staat...
https://electrek.co/2017/10/20/tesla-model-3-vins-nhsta/

Tesla Model 3: another ~1,000 VINs are registered with NHTSA

Fred Lambert - Oct. 20th 2017

As the production ramp of the Model S and Model X taught us, VINs are not an ideal way to monitor a production ramp within a small and accurate margin, but it’s a fairly representative way to figure out the general progress.

For example, we reported last month that Model 3 VINs up to #1134 were registered with NHTSA even though Tesla said it produced only 260 Model 3 vehicles during the third quarter and vehicles with VINs over #300 were spotted during the same period.

Therefore, it looks like Tesla is jumping a few numbers, but nonetheless, higher VINs are generally good signs of a production increase – or at least a change in the production.

As we reported earlier this week, several VINs in the #500s have been spotted in the wild and now we received tips showing Model 3 VINs up to #2,136 have been registered with NHTSA – a jump of ~1,000 numbers in a week.

Electrek’s Take

There’s no doubt that Tesla is having a lot difficulty moving the Model 3 production, which started in mid-July, to higher volumes. The company claims that the production line is in place and working, Tesla CEO Elon Musk even shared a few images of the production line, but there are still a few bottlenecks – reportedly due to suppliers.

We reported that Tesla had to change several parts in Model 3 during the first 2 months of production and before attempting a production increase last month.

Now the VINs seem to hint toward that possible production increase over the last few weeks or at least that Tesla is expecting to be able to increase production relatively soon. – hence the registration of the new VINs.

Again, we should know within the next few weeks if customer deliveries are delayed due to the production delays. Musk said to “assume the worst.” Conveniently, Tesla will discuss its third quarter financial results on November 1st – right after the customer delivery deadline.

It will be a good opportunity to get an update on the status of Model 3 production and customer deliveries. Early Model 3 reservations holders with currently ‘October to January’ delivery estimates should get a better idea of when they should be able to get their cars.

Tesla investeert extra 0,5 miljard (geleend geld) om ... en sowieso om hun productie verder op te drijven:
https://electrek.co/2017/10/20/tesla-tsla-credit-line-model-3-production/

Daarom ook dat de koers terug daalde naar $345.

kelt
21 oktober 2017, 06:42
Het draait er niet al te vlotjes, inderdaad, over een understatement gesproken.

Op 1 kwartaal werden slechts 260 wagens geproduceerd ipv 1500 terwijl er al 455.000 besteld zijn.

Aan het huidige tempo van 260 per kwartaal of 20 wagens per week zal het 438 jaar duren om die bestellingen te voldoen.
Zelfs met 1500 per kwartaal zal het nog 75 jaar duren.

Die mensen zitten daar met een immens probleem.

Een vergelijking met een andere carplant: Douai van Renault. Daar rollen 1000 auto's per dag van de band.
Maar zelfs aan dat tempo duurt het nog anderhalf jaar om de huidige wachtlijst beleverd te krijgen.

Bij Renault,zoals bij de andere "Europese" fabrikanten,produceert men het verleden.....

Het is zo erg dat ondergetekenden momenteel beslist heeft zijn oude(2003) diesel nog voor onbepaalde tijd in dienst te houden en te doen herstellen waar nodig,tot roestplekken toe.Want er lijkt de laatste 15 jaar op autogebied eigenlijk niks gebeurd te zijn.We weten ondertussen dat zelfs de verbruiks- en uitstootcijfers een farce zijn,en mijn logboekje,vergeleken met veel nieuwere wagens,liegt niet ...Enkel het dashboard is in die tijd bij de autos veranderd in een zee van knopjes,het merendeel NIKS met autorijden vandoen hebbende.

Ik wil niet meemaken een "nagelnieuwe" verbrander te rijden die BINNEN EEN JAAR verouderd zal blijken omdat de Chinezen plotsklaps moderne en betaalbare wagens in onze markt gaan duwen.De boog (hybride/electrisch...)lijkt me steeds verder gespannen te staan....


Het is bijna monumentaal,wat er staat te gebeuren met de "Europese" auto-industrie.

Mevrouw Merckel besefte dat al toen ze de Moffen-industrie opriep een beetje voort te maken.....

Micele
21 oktober 2017, 10:57
Mevrouw Merckel besefte dat al toen ze de Moffen-industrie opriep een beetje voort te maken.....

Met verder sjoemelen?

Manupilated in Germany is nu een vaststaand feit, en niet alleen VW (dieselgate) is er in betrokken, alle Duitse merken hebben de kartelwet overtreden en onderling afspraken gemaakt sinds de 90's al... of hoe maakt men het meeste winst door de consument uit te melken en milieuwetten te overtreden... Het kartel was de basis van het dieselschandaal, waar VW nog meer wilde graaien, vooral door hun "Clean Diesel gesjoemel" nu ook eens in de USA op de markt te brengen, in Europa viel er toch geen kat over, of ze kochten gewoon het controleboeltje om via hun lobbyisten. De EU wist het immers al jaren vóór Dieselgate uit kwam.

VW kiest nu de vlucht naar voor en heeft zichzelf gesteld en dus alles toegegeven aan de autoriteiten.

https://jalopnik.com/german-car-companies-have-run-a-secret-cartel-since-the-1797143527

German Car Companies Have Run A Secret Cartel Since The 90s: Report

Ryan Felton
7/22/17

Well, this would be nutty. German car companies have allegedly been working together in “secret working groups” on suppliers and costs in what may be one of “the biggest cartel cases” in German history, according to news magazine Der Spiegel:
http://www.spiegel.de/wirtschaft/soziales/volkswagen-audi-porsche-bmw-und-daimler-unter-kartellverdacht-a-1159052.html

Absprachen zu Technik, Kosten, Zulieferern

Das geheime Kartell der deutschen Autobauer

Nach SPIEGEL-Informationen haben sich VW, Audi, Porsche, BMW und Daimler in geheimen Arbeitskreisen abgesprochen - und so die Basis für den Dieselskandal gelegt.

Freitag, 21.07.2017 17:08 Uhr

Die deutsche Autoindustrie hat sich seit den Neunzigerjahren in geheimen Arbeitskreisen über die Technik, Kosten, Zulieferer und sogar über die Abgasreinigung ihrer Dieselfahrzeuge abgesprochen. Das belegt eine Art Selbstanzeige, die der VW-Konzern nach Informationen des SPIEGEL bei den Wettbewerbsbehörden eingereicht hat. Es könnte einer der größten Kartellfälle der deutschen Wirtschaftsgeschichte werden.

Overeenkomsten over technologie, kosten, leveranciers

Het geheime kartel van de Duitse autoconstructeurs

Volgens SPIEGEL-informatie hebben zich VW, Audi, Porsche, BMW en Daimler tijdens geheime samenkomsten afgesproken - en legden daar de basis voor het Dieselschandaal

Vrijdag 21.07.2017 17:08

Sinds de jaren negentig heeft de Duitse automobielindustrie bij technologie, kosten, leveranciers en zelfs bij de uitlaatgasbehandeling van zijn dieselvoertuigen in geheime werkzittingen afgesproken.

Dit is een soort zelfrapportage, dat de VW-groep volgens de informatie van SPIEGEL aan de mededingingsautoriteiten heeft voorgelegd. Het kan een van de grootste kartelgevallen in de Duitse economische geschiedenis worden.

Benieuwd hoe ze zich er gaan uit kronkelen met een paar miljarden smeergeld zal dat wel gaan, of gewoon to big (money) to fail...

kelt
21 oktober 2017, 11:56
Recent,tijdens een gefilmd panelgesprek over de "toekomst van de auto-industrie" kwam de huidige CEO van VW,Herr Muller aan het woord.

https://arstechnica.com/cars/2017/10/volkswagen-ceo-blasts-tesla-for-not-making-money-firing-workers/

Hij liet de kans niet liggen om in te hakken "Mit allen respekt da" op Tesla,dat slechts 80000 autos per annum kon produceren (VW over de 10 miljoen),dat konstant rode cijfers schrijft, enhij wreef de recente ontslagrondes nog eens in.

Zorgvuldig (blijkbaar was de entourage vooral Duits,en DURVEN ze zo een oppermof niet aanvallen) werd verzwegen dat Tesla PRIVE-geld aan het "verbranden" is.Het kan dus nauwelijks een argument zijn waarover hij zich zorgen moet maken.(koken kost geld)Verder dat iedere en elke wagen van Tesla NU al verwijst naar een toekomst waar VW op dit moment,de 21ste oktober 2017, nog GEEN ENKEL type met dezelfde "miezerige" volumes als Tesla, van op de markt zet.
Verder "weten" we allemaal wel dat bij VW nooit iemand ontslagen wordt :roll:

En hoeveel mensen VERMOORD(niet ontslagen,VERMOORD) zijn door de roet-stofuitstoot van schijnbaar "ernstig verbeterde" dieselmotoren.....tsja.....


O ja,meneer Musk kan zonder veel problemen of gevaren in Duitsland reizen mocht hij dat willen.Ik ben niet zeker of ook maar iemand van de VW-top zelfs maar DURFT naar de VS reizen tegenwoordig.Er wachten hen daar namelijk knusse verblijfjes in tehuizen van het juridisch systeem. :lolabove:

Bon,VW verwacht dus in de komende 10 jaar "tientallen" EV modellen te lanceren.....leuk......Wie wint,de Chinezen of VW?
Of zal dat hetzelfde zijn straks?

arrogante hoop str*nt

Micele
21 oktober 2017, 12:10
arrogante hoop str*nt

En zo denken de meeste Duitsers er intussen ook over.

(behalve de slaafjes en watjes en onderkruipers van de autoindustrie, natuurlijk werken er nog altijd vele, maar enkel uit noodzaak, hun mening is wel heel anders...)

Hoe meer die geldstinkende bobos meckern over Tesla, hoe sterker Tesla eruit komt is de tenor bij de verstandige Duitse bevolking.

Men hoeft maar http://teslamag.de/ te volgen en de reacties te lezen.

kelt
21 oktober 2017, 12:13
En zo denken de meeste Duitsers er intussen ook over.

(behalve de slaafjes en watjes en onderkruipers van de autoindustrie, natuurlijk werken er nog altijd vele, maar enkel uit noodzaak, hun mening is wel heel anders...)

Hoe meer die geldstinkende bobos meckern over Tesla, hoe sterker Tesla eruit komt is de tenor bij de verstandige Duitse bevolking.

Men hoeft maar http://teslamag.de/ te volgen en de reacties te lezen.

Toen dat "dieselschandaal" zowat 2 jaar geleden goed bovenkwam deed ondergetekende er wat lacherig over.

Naarmate echter de diepte en omvang van het schandaal bovenkwam,waardoor nu bovendien de werkgelegenheid van een paar miljoen Europese werknemers in de automobielindustrie en aanbelanden bedreigt is....is het lachen me kompleet vergaan..

Nog even en het zal "de schuld" van de tesla's en van de "aankomende "Chinezen" zijn,en niet van die "managers",let maar eens op!

Temeer daar "schuldigen" hier blijkbaar zelfs niet in de gevangenis voor moeten...ik bedoel maar....:evil:

PeterCC
21 oktober 2017, 21:27
Best short gaan op Tesla Peter... :-)

Nu qua aantal model 3 hebben ze ondertussen nummer # 2136 geregistreerd. Was een tijdje geleden ook # 1134, maar plots zijn er in één week 1000 stuks bijgekomen...
Ik denk dat je achter staat...
(...)

Zou kunnen.
Een VIN is geen fysiek voertuig maar enkel een aangemelde cijfercode.

Een beetje vreemd dat een bedrijf in grote moeilijkheden niet zelf trots de vooruitgang openbaart.

Beetje kritisch blijven, Micele.

Micele
21 oktober 2017, 21:49
Zou kunnen.
Een VIN is geen fysiek voertuig maar enkel een aangemelde cijfercode.

Een beetje vreemd dat een bedrijf in grote moeilijkheden niet zelf trots de vooruitgang openbaart.

Beetje kritisch blijven, Micele.
Ben ik ook, maar in elk geval zijn die VINs al geregistreerd en die worden dus
weldra afgewerkt, niet flauw doen Peter.

Tesla verkoopt nog elk jaar meer autos en hebben + 450.000 voorbestellingen dat kan geen enkele electrische constrocteur voorleggen.

Tesla S verkoopt nog altijd goed in zijn 5e jaar productie, en beter dan de concurrentie in zijn topklasse, zelfs in Europa. Aja zelfs beter als fossiele topmodellen in die prijsklasse.

Tesla in moeilijkheden? Gij droomt.

PeterCC
21 oktober 2017, 21:49
Bij Renault, zoals bij de andere "Europese" fabrikanten, produceert men het verleden.....
(...)

Laten we ernstig blijven.

Die mensen weten hoe je auto's bouwt, hoe je miljoenen auto's bouwt per jaar. Meer dan 3 miljoen in 2016.

Bovendien is de Renault groep vandaag de grootste en meest succesvolle producent van elektrische auto's met oa de Nissan Leaf, de Renault Zero, de Nissan e-NV200.

Tavek
21 oktober 2017, 21:52
Renault is goed bezig met electrische wagens.

Maar VW niet. En er zitten menig VW werknemer in de club fed op dit moment voor de dieselfraude.

Micele
21 oktober 2017, 21:53
Laten we ernstig blijven.

Die mensen weten hoe je auto's bouwt, hoe je miljoenen auto's bouwt per jaar. Meer dan 3 miljoen in 2016.

Bovendien is de Renault groep vandaag de grootste en meest succesvolle producent van elektrische auto's met oa de Nissan Leaf, de Renault Zero, de Nissan e-NV200.
Ver na Tesla. :-D

Nu begin je al automerken tesamen te tellen, laten we ernstig blijven.

Nissan en Renault worden in de verkoopstats als aparte merken beschouwd:

Renault staat wereldwijd maar 9e, Nissan 5e bijnde pure E-wagens
http://ev-sales.blogspot.be/search/label/World
Pl WORLD YTD
1 Tesla 59.263
...
4 Baic 44.227
5 Nissan 36.728
...
8 Zhidou 27.532
9. Renault 26.519

PeterCC
21 oktober 2017, 21:58
Ben ik ook, maar in elk geval zijn die VINs al geregistreerd en die worden dus weldra afgewerkt, niet flauw doen Peter.
(...)

Mijn volgende wagen wordt geleverd eind januari volgend jaar, wordt geproduceerd ergens in de tweede helft van januari volgend jaar.
Ongetwijfeld is de VIN nu al bekend en mogelijk al geregistreerd en hij wordt inderdaad weldra afgewerkt. In tegenstelling met Tesla ben ik er gerust in dat die wagen netjes op tijd zal geleverd worden.
(Uiteraard voorzien van een uitstekende dieselmotor met een autonomie van ruim 1200km)

Micele
21 oktober 2017, 22:00
Mijn volgende wagen wordt geleverd eind januari volgend jaar, wordt geproduceerd ergens in de tweede helft van januari volgend jaar.
Ongetwijfeld is de VIN nu al bekend en mogelijk al geregistreerd en hij wordt inderdaad weldra afgewerkt. In tegenstelling met Tesla ben ik er gerust in dat die wagen netjes op tijd zal geleverd worden.
(Uiteraard voorzien van een uitstekende dieselmotor met een autonomie van ruim 1200km)
En dan? Mooi voor jou met je sjoemeltechniek uit de vorige eeuw.
Stelt nu eens echt niets meer voor.

Alle kwart miljoen Teslas zijn nu ook al netjes geleverd. Maar natuurlijk ga jij nooit een Tesla kopen.

Het is zelfs meer dan een kwart miljoen, en je suggereert natuurlijk onzin, want Tesla doet veel beter als oude voorspellingen:

https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla,_Inc.#Sales

Its top selling car is the Model S, with global sales of over 197,600 units between June 2012 and September 2017, followed by the Model X with almost 59,000 units sold between September 2015 and September 2017.[17][88][89][91] The Model 3 with 220 units sold during the third quarter of 2017.[91] The now-retired Roadster sold about 2,450 units.[123]

Projecties van 2015 voor Tesla tem 2017 was maar... 171.555...

https://cleantechnica.com/files/2016/04/Tesla-US-Deliveries-2011-2017-Chart-1-rev.jpg
https://cleantechnica.com/2016/04/19/how-the-ev-tax-credit-works-tesla-model-3/

Tavek
21 oktober 2017, 22:02
Ik had bijna de knoop doorgehakt voor een benzine volvo. Ik heb een wagen nodig...en de leaf kwam duurder binnen dan verwacht (day one edition voor 37k).

Na nazicht van de kosten (360 euro jaarlijks onderhoud, 360 euro jaarlijkse taks (2l motor), 600 euro groot onderhoud, dure wisselstukken....) heb ik de boel tegengehouden. En ga ik toch blijven wachten op de eerste betaalbare electrische wagen. Die afzetterij voor onderhouden en taksen, daar ben ik echt niet mee gediend. Fuck ej, 360 euro voor een oliewissel ????

Als ik nog lang genoeg wacht heb ik de centen ook alweer bijeen gespaard en dan wordt een Tesla Model 3 opeens betaalbaar....

PeterCC
21 oktober 2017, 22:08
(...)
Nu begin je al automerken tesamen te tellen, laten we ernstig blijven.

Nissan en Renault worden in de verkoopstats als aparte merken beschouwd:
(...)

Ik heb het over de Renault-groep en over de wereldproductie.

Micele
21 oktober 2017, 22:23
-

Micele
21 oktober 2017, 22:24
Ik heb het over de Renault-groep en over de wereldproductie.
Blijven aparte merken en zelfs tesamengeteld gaan ze weldra ingehaald worden door Tesla eens het model 3 op toeren komt halfweg 2018.

Zelfs vandaag is het verschil nog maar amper pakweg 5000 autos per jaar, dat gaat snel opgesoupeerd zijn.

Lopend jaar 2017 tem augustus.

http://ev-sales.blogspot.be/search/label/World
Pl WORLD YTD
1 Tesla 59.263
...
4 Baic 44.227
5 Nissan 36.728
...
8 Zhidou 27.532
9. Renault 26.519

1. Renault + Nissan = 63.247
2. Tesla = 59.263

En dat voor een merk dat nog maar sinds 2012 serieus wagens produceert.
Tesla overtreft namelijk alle verwachtingen. Zie eerdere post.

PeterCC
21 oktober 2017, 22:27
Ik had bijna de knoop doorgehakt voor een benzine volvo. Ik heb een wagen nodig...en de leaf kwam duurder binnen dan verwacht (day one edition voor 37k).

Na nazicht van de kosten (360 euro jaarlijks onderhoud, 360 euro jaarlijkse taks (2l motor), 600 euro groot onderhoud, dure wisselstukken....) heb ik de boel tegengehouden. En ga ik toch blijven wachten op de eerste betaalbare electrische wagen. Die afzetterij voor onderhouden en taksen, daar ben ik echt niet mee gediend. Fuck ej, 360 euro voor een oliewissel ????

Als ik nog lang genoeg wacht heb ik de centen ook alweer bijeen gespaard en dan wordt een Tesla Model 3 opeens betaalbaar....
Ik neem aan dat u niet zo naïef bent om te geloven dat elektrische auto's vrijgesteld zullen blijven van dezelfde massale belastingen die vandaag de gewone auto's worden opgelegd.

Micele
21 oktober 2017, 22:32
Ik neem aan dat u niet zo naïef bent om te geloven dat elektrische auto's vrijgesteld zullen blijven van dezelfde massale belastingen die vandaag de gewone auto's worden opgelegd.
Toch ziet het er naar uit dat indien men zijn E-wagen pakweg voor 2022 koopt dat nog altijd zo zal zijn (zeker in menig land#zoals NL). Na 2022 zijn ze ook zonder voordelen goedkoper. :-D

# https://www.nu.nl/auto/4958078/kabinet-wil-2030-alleen-nog-verkoop-emissievrije-autos.html
Het streven is dat uiterlijk in 2030 alle nieuw verkochte auto's emissieloos zijn, terwijl de fiscale stimulering van dit soort auto's "in lijn wordt gebracht met deze ambitie". Dat betekent dat er ook de komende jaren fiscale voordelen zijn te behalen voor wie een elektrische auto kiest.

Laat me zeggen dat jij naïef bent te denken dat fossiele wagens niet nog meer belast gaan worden dan vandaag, men wil er namelijk vanaf...

PeterCC
21 oktober 2017, 22:34
Blijven aparte merken en zelfs tesamengeteld gaan ze weldra ingehaald worden door Tesla eens het model 3 op toeren komt halfweg 2018.
(...)

Als de productie van dat model 3 op toeren komt.

Micele
21 oktober 2017, 22:39
Als de productie van dat model 3 op toeren komt.
Idd en dat zal rapper zijn als je denkt. :-)

Bovendien heeft Musk de productie van het model 3 al een half jaar voorverlegd wegens het onverwacht groot aantal voorbestellingen.

kelt
22 oktober 2017, 08:05
Het grote probleem voor de "Europese fabrikanten" is dat ze zowat allemaal gericht zijn op massa-produktie voor de "gewone" mensen....
DAT is hun brood en boter....niet zozeer hun luxewagen-segment....

In dat "opper-segment" is Tesla stevig aan het bijten,en Volvo,met zijn Chinese opperbazen die toegang hebben tot de Chinese know-how zal nu snel verschijnen in dat segment.

Nochtans zal de EV-ommezwaai uit de massa-markt van de "gewone" wagentjes moeten komen....

En daar staan ze,eigenlijk,nergens....de prijzen voor electrische of zelfs hybride "gewone" wagens zijn ronduit bespottelijk...Het wijst er op dat de Europese fabrikanten aanzienlijke leveranciersproblemen hebben.(ze mogen BLIJ zijn als iemand hen batterijen-celletjes levert denk ik zo,en ze moeten hun paketten nog semi-artisanaal samenknutselen)


Kijken we dan naar de overgangstechnologie,de hybride....same story.Enkel Toyota,met een hybride Yaris heeft al iets "betaalbaars" en ik heb de indruk dat Hyundai/KIA daar ook vrij dicht bij staan (ze hebben eerst hun wat grotere "IQONICS" op punt gesteld)

Wat ben je met hyperefficiente "ervaren" productieplants als ze bijna-verouderde artefacten produceren?(met bluetooth en masserende zetels....:roll: )

dpg
22 oktober 2017, 09:04
Ik had bijna de knoop doorgehakt voor een benzine volvo. Ik heb een wagen nodig...en de leaf kwam duurder binnen dan verwacht (day one edition voor 37k).

Na nazicht van de kosten (360 euro jaarlijks onderhoud, 360 euro jaarlijkse taks (2l motor), 600 euro groot onderhoud, dure wisselstukken....) heb ik de boel tegengehouden. En ga ik toch blijven wachten op de eerste betaalbare electrische wagen. Die afzetterij voor onderhouden en taksen, daar ben ik echt niet mee gediend. Fuck ej, 360 euro voor een oliewissel ????

Als ik nog lang genoeg wacht heb ik de centen ook alweer bijeen gespaard en dan wordt een Tesla Model 3 opeens betaalbaar....

De leveringsdatum zorgt er inderdaad voor dat je zeer lang zult kunnen sparen.

De vraag blijft waarom zoals je zelf al meermaals poste waarom een wagen met zoveel minder onderdelen, zo een simpele techniek, zo moeilijk te bouwen blijft.

De verhaaltjes van slechte bouten en dergelijk zijn immers bedoeld om door de goedgelovige zielen verspreid te worden.

dpg
22 oktober 2017, 09:08
Het grote probleem voor de "Europese fabrikanten" is dat ze zowat allemaal gericht zijn op massa-produktie voor de "gewone" mensen....
DAT is hun brood en boter....niet zozeer hun luxewagen-segment....

In dat "opper-segment" is Tesla stevig aan het bijten,en Volvo,met zijn Chinese opperbazen die toegang hebben tot de Chinese know-how zal nu snel verschijnen in dat segment.

Alle Europese Fabrikanten werken samen met Chinese bedrijven.

US-Handelsminister warnt vor Überkapazitäten

Daimler und BMW sind ähnlich vorbereitet. Unter ausländischen und chinesischen Herstellern hat zudem ein Run eingesetzt, wer mit welchem chinesischen NEV-Unternehmen Joint Ventures eingehen kann. Volkswagen arbeitet mit dem Hersteller Anhui Jianghuai Automobile (JAC) zusammen und will in China riesige Fabriken für Batterien bauen.

Ford kündigte an, mit Chinas Zotye-Autogruppe zusammenzugehen. Die Renault-Nissan-Gruppe will 2019 ein Joint Venture mit Dongfeng Motor in Wuhan starten. Auch Japans Konzern Honda Motor plant, 2018 ein Batteriewerk in China zu errichten, um "die Quoten zu bedienen", meldete die Zeitschrift "Caixin". Chinas Autokonzern Great Wall, der 2016 mehr als eine Million SUV, aber kein einziges Elektroauto produzierte, kaufte sich mit 25 Prozent in das Yogomo-Unternehmen ein, das billige Elektroautos baut.

Micele
22 oktober 2017, 09:23
Ik had bijna de knoop doorgehakt voor een benzine volvo. Ik heb een wagen nodig...en de leaf kwam duurder binnen dan verwacht (day one edition voor 37k).

Die day one edition is dat een luxe versie?

In Duitsland is de basisprijs 31.950 € als voorverkoopsaanbieding, dus nu bestellen en ergens begin 2018 leverbaar..., let op de aantallen zijn gelimiteerd, en of men als buitenlander mee kan doen weet ik niet:
(enkel leverbaar in *2 kleuren)

https://www.nissan.de/fahrzeuge/neuwagen/leaf-2018.html#sondermodell

Zum offiziellen Verkaufsstart im Winter 2017/2018 wird es den neuen NISSAN LEAF 40 kWh 110 kW (150 PS) auch in einer Einstiegsvariante ab €31.950 UPE zzgl. Überführung geben.
...

LIMITIERTES SONDERMODELL ZUR EINFÜHRUNG
Bestellen Sie noch heute, bevor alle anderen es tun, das exklusive Sondermodell zur Einführung bei Ihrem NISSAN Händler: den NISSAN LEAF 2.ZERO Edition. Das Modell ist in den *Farben Spring Cloud oder Metallic Black erhältlich und umfasst u.a. folgende serienmäßige Highlights:
e-Pedal für das „One-Pedal-Driving“
ProPILOT Technologie
NISSAN Fahrerassistenz-Systeme
Intelligenter AROUND VIEW MONITOR für 360° Rundumsicht
Winterpaket mit Sitzheizung und beheizbarem Lenkrad
Apple CarPlay³ und Android Auto⁴
17"-Leichtmetallfelgen
De "Überführungskosten" of leveringskost is niet inbegrepen, in de regel varieert die rond de 700€ naargelang handelaar, maakt 32,7k.
Even verder op die site vind je de normale Duitse prijs bij een normale bestelling in die 3D-presentatie 34.950 € + ~700 € leveringskost, dan zit je ook aan bijna 36k


Voor een gewoon 40 kWh accupack is 37k idd al een redelijke hap, dan zou ik liever wat extra sparen (~1,5 jaar later) voor een E-wagen die een halve klasse groter is... en vooral rijper gaat zijn ;-)

Ten laatste in december zal Tesla de Europese prijzen wel bekendmaken.
Tov van de US-prijs is de BE-prijs geëxtrapoleerd $>€ ~15,6 % hoger, of € 40,5k voor het basismodel 3 (wel 50 kWh-netto batterij).

Micele
22 oktober 2017, 09:56
De leveringsdatum zorgt er inderdaad voor dat je zeer lang zult kunnen sparen.

Ach ook 1,5 jaar meer gaat sneller voorbij als men denkt.
Ook de langere voorvreugde en gezonde spanning niet onderschatten. :-)

Micele
22 oktober 2017, 13:23
Er zijn geruchten dat Tesla een partner gevonden heeft in Magna, een wereldspeler (zie link wiki onderaan), ook gesprekken met Polytec.

Dus Tesla zou wel eens in Europa wagens (gedeeltelijk) kunnen produceren of tenminste assembleren. De batterijpacks zullen wel altijd van Nevada Gigafactory komen. Polytecs zou voor al de kunststofdelen kunnen zorgen.

In elk geval zijn de eerste kontakten al gelegd.

bronnen:
http://www.deraktionaer.de/aktie/spekulation--produziert-tesla-das-model-3-auch-in-europa--polytec-und-magna-duerften-profitieren-340190.htm

13.10.2017 - 14:06 Uhr - FLORIAN SÖLLNER - Leitender Redakteur

Spekulation: Produziert Tesla das Model 3 auch in Europa? Polytec und Magna dürften profitieren

Der AKTIONÄR hat von Gerüchten erfahren, dass Tesla – vielleicht von Autozulieferer Magna – das Model 3 in Europa bauen lässt. Bereits für den Tesla Roadster hatte Polytec Teile geliefert. Auch dieser Zulieferer könnte profitieren. Neben Großkunden wie BMW oder Volkswagen könnte auch Tesla Leichtbauteile für Elektroautos von den Österreichern ordern. Zu den Gerüchten befragt sagte Finanzvorstand Peter Haidenek dem AKTIONÄR: „Wir sind derzeit in regem Kontakt zu Tesla, erst vor wenigen Tagen waren zwei Kollegen im Silicon Valley bei Tesla zu Besuch. Top Punkt auf der Gesprächsagenda war das mögliche Engagement von Tesla in Europa. Wir gehen davon aus, dass Tesla in Europa aktiv werden wird. Startzeitpunkt und Ort scheinen noch nicht determiniert zu sein. Tesla sieht uns nach eigenem Bekunden als einen der bevorzugten Solution Provider für ihre mögliche Produktion in Europa. Die von uns in einem solchen Fall zu liefernde Produktpalette könnte unter anderem die Abdeckung bzw. Einkapselung der Batterien einschließen, Tesla hat an unseren diesbezüglichen Entwicklungen großes Interesse bekundet.“

https://insideevs.com/tesla-might-team-magna-model-3-production-europe/
Now, here’s where it gets even more confusing. Polytec Finance Chairman Peter Haidenek allegedly told shareholders that Magna, one of the world’s largest suppliers, has been contacted to possibly produce major components ( or even entire vehicles) for Tesla in Europe. Here’s what Haidenek told shareholders (via Google Translate)

“We are currently in close contact with Tesla, just a few days ago two colleagues in Silicon Valley were visiting Tesla. The top spot on the conversation agenda was the possible commitment of Tesla in Europe. We expect Tesla to become active in Europe. The starting time and location do not yet seem to be determined. Tesla sees us as one of the preferred solution providers for their possible production in Europe. The product range to be supplied by us in such a case could, among other things, cover the encapsulation of the batteries, Tesla has shown great interest in our developments. “

https://en.wikipedia.org/wiki/Magna_International

Magna manufactures auto parts that are primarily supplied to General Motors, Ford Motor Company, and Chrysler LLC.[citation needed] In addition to the Big 3 U.S. automakers, Magna's major customers include Tesla Motors, Volkswagen, BMW and Toyota.[3] In Europe, Magna Steyr holds contracts for the assembly of the Peugeot RCZ and Mini Countryman.

Het interview of de uitspraak is van de CFO van de Polytec Group een leverancier uit Oostenrijk:
https://de.wikipedia.org/wiki/Polytec_Group
Peter Haidenek (CFO)

Die Polytec Group (Polytec Holding AG) ist ein börsennotierter österreichischer Automobilzulieferer und Kunststoffverarbeiter mit Sitz in Hörsching. Kunden sind etwa Volkswagen, BMW, Audi und Porsche.

Erw
23 november 2017, 19:31
Tesla, spijts de Commie bevoordeling van elektrische zoemers, nog geen enkel winstjaar in het bestaan, zou beter zichzelf ontslaan.

Tavek
23 november 2017, 22:30
Tesla, spijts de Commie bevoordeling van elektrische zoemers, nog geen enkel winstjaar in het bestaan, zou beter zichzelf ontslaan.

Ik kan u nog wel wat parels van de Vlaamse industrie noemen die ook nog nooit winst hebben gedraaid, en die ongeveer even oud zijn als Tesla.

Hint: denk 3D printen.

Aurora_Borealis
24 november 2017, 11:28
Ik kan u nog wel wat parels van de Vlaamse industrie noemen die ook nog nooit winst hebben gedraaid, en die ongeveer even oud zijn als Tesla.

Hint: denk 3D printen.

Materialise zekers ? Maar er is één verschil: hun aandeel staat 20% hoger dan de introductieprijs (IPO). Tesla's aandeel staat daarentegen 20 keer hoger dan de introductieprijs.

Micele
24 november 2017, 17:23
Materialise zekers ? Maar er is één verschil: hun aandeel staat 20% hoger dan de introductieprijs (IPO). Tesla's aandeel staat daarentegen 20 keer hoger dan de introductieprijs.
Musk heeft ook al redelijk dikwijls herhaald dat het Tesla-aandeel veel te hoog staat als ze verdienen:
[...]
oktober 2013:
http://money.cnn.com/2013/10/25/investing/tesla-netflix-momentum-stocks/index.html
Elon Musk warns about Tesla's stock price

October 25, 2013

Tesla investors may be all smiles for now, but CEO Elon Musk is warning them that the stock is overvalued.

"The stock price that we have is more than we have any right to deserve," he said in London Thursday at the opening of a Tesla showroom in London. And he's got a point. Shares are up 400% this year and are trading a nearly 100 times 2014 earnings estimates.

It's not the first time Musk has said that Tesla (TSLA) shares are flying too high, but investors haven't really bothered to pay attention. He used almost the same language about the stock's valuation during an interview with CNBC in August. But the stock has climbed 10% since then.
[....]
juli 2017
https://www.cnbc.com/2017/07/17/elon-musk-teslas-stock-price-is-higher-than-we-deserve-right-now.html
Mon, 17 July 2017

Elon Musk calls Tesla's stock overvalued; shares drop

Tesla CEO Elon Musk said the company's stock price "is higher than we have the right to deserve."
Tja, Tesla kan er ook niets aan doen.

Tesla heeft al dikwijls kapitaalverhogingen doorgevoerd om x-miljarden op te halen, ook dat heeft niet veel invloed gehad op de beurswaarde, ook het opkopen van Solarcity enz...

Musk twittert redelijk dikwijls, en heeft ook regelmatig verwittigd dat het helemaal niet verstandig is Short te gaan op Tesla, en ook die luisterden niet... :-D
2016:
https://www.cnbc.com/2016/04/06/musk-warns-against-shorting-tesla-shares.html
6 April 2016

Musk warns against shorting Tesla shares

Mambo
24 november 2017, 17:26
Als men spreekt over de Chinese voorsprong in EV....moet men ook eens die EV in China wel bekijken.

En dan pas oordelen of het een voorsprong is of niet.

Bijna geen enkele Chinese EV zou je hier kunnen verkopen.
Hun batterij is veel te licht en hun range ondermaats.
Maar misschien daar wel geschikt?
De grootste hoop zijn dan ook zo soort utility voertuigjes a la piagio of smart.

Micele
24 november 2017, 17:55
Als men spreekt over de Chinese voorsprong in EV....moet men ook eens die EV in China wel bekijken.
Qua design treffen ze niet de Europese smaak, maar dat kan binnenkort veranderen als de chinese E-Volvo (Geely) komt.

En dan pas oordelen of het een voorsprong is of niet.
De voorsprong gaat vooral liggen in de prijs.
Daarom dat BYD bvb al commerciele EV verkoopt in Europa, zoals taxis en bussen aan blijkbaar onklopbare prijzen?

Bijna geen enkele Chinese EV zou je hier kunnen verkopen.
Maar goed dat je bijna zegt. Want dat is niet zo.
Hun batterij is veel te licht en hun range ondermaats.
Maar misschien daar wel geschikt?
Hun range is tot 400 km, ruim genoeg voor zakdoek België.

Op wat baseer je eigenlijk je beweringen? Nattevinger, horen zeggen?

ff ggl en je hebt ze allemaal, met rijbereik en de prijs, de prijs is meestal zonder premies, die kan er dus nog vanaf gaan:
http://chinaautoweb.com/electric-cars/

De grootste hoop zijn dan ook zo soort utility voertuigjes a la piagio of smart.
Dat mag wel zijn, de doorsnee Chinees heeft het wslk niet zo breed.

https:/ /cleantechnica.com/2017/05/25/baic-ec180-shines-china-electric-car-sales-report/

De kleintjes kosten omgerekend vanaf 14.000 €, de compacte tot middenklassers vanaf 25.000 tot 38.000 €, uitschieters tot 55.000 €, de topklasse of enkel Tesla S/X staat er niet bij maar die kost in China vanaf 103k tot 170k, en ook die worden verkocht...
Alle recente cijfers en best verkochte modellen, de eerste 2 zijn EV, de derde en vierde plug-in hybrides, de meest verkochte EV heeft een range tot 200 km en kost 19 k:
http://ev-sales.blogspot.be/search/label/China

#1 – BAIC EC-Series: I would say the 11.315 EC-Series registered in October were an historical landmark, after all it was the first time that a single model crossed into the five-digit sales, but with ever improving performances since the 2.563 units of last June, it looks that numbers will continue to go upwards until December. The little city EV is doing a revolution in China, owing its success to a trendy design, reminding that of a Crossover, improved specs (Now with 200 kms range) and competitive pricing (19.000€), all in a booming market segment. With the Chinese edition of the 2017 Best Selling PEV title already in their hands, BAIC is now looking to win the global edition of the same award, and to that end, last month it has surpassed the Big Boys (Leaf, Prius Prime and Model S), thus becoming the first Chinese model to reach #1 on the global market.

#2 – Zhidou D2 EV: Bare-basics city vehicle that continues to be delivered in large quantities (4.502 units in October), probably due to fleet deals. This vehicle is sold as a Quadricycle (Think Renault Twizy) in some European countries, with the following specs: 12 kWh battery, 120 kms range, 90 kms max. speed, all this for some 16.000€. The brand has ambitious plans to market it as a car-sharing vehicle in Europe, will local consumers want to drive it?

#3 – BYD Qin PHEV: Thanks to a recently increased range (100 kms), BYD’s sports sedan (0-100 kms/h in 5.9s) recovered its mojo and had a record 4.102 registrations in October. With a competitive price (31.000$ before incentives) and full access to government incentives, sales are expected to remain high, as long as BYD manages to make enough of them, in order to satisfy demand.

#4 – BYD Song PHEV: If the Qin is the “Model 3” of BYD, the Song is the “Model Y”, a VW Tiguan-sized SUV, here in plug-in hybrid version, last month it registered 3.064 units, dropping some 700 units regarding the previous month. Is the Qin renewed success hurting the Song demand or is it just a case of production constraints? I believe the full potential of BYD’s compact SUV could be around 5.000 units/month.

Tesla S en X staan op plaats 17 en 18 en maken tesamen 4% uit van de Chinese stekkerautos, dus incl plug-in hybride, periode eerste 10 maanden 2017, de SUV Tesla X werd zelfs beter verkocht dan de Tesla S:

China Oct. YTD %
1 BAIC EC-Series 11315 49191 12%
(........)
17 Tesla Model S e) 350 6498 2%
18 Tesla Model X e) 500 6481 2%
Tesla is het enige niet-chinees merk dat binnen de top 20 staat, zelfs met 2 modellen.

Bronnen van de Chinese taxis en bussen die in Europa of BE verkocht worden kun je zelf ggl.

dpg
24 november 2017, 18:11
Als men spreekt over de Chinese voorsprong in EV....moet men ook eens die EV in China wel bekijken.

En dan pas oordelen of het een voorsprong is of niet.

Bijna geen enkele Chinese EV zou je hier kunnen verkopen.
Hun batterij is veel te licht en hun range ondermaats.
Maar misschien daar wel geschikt?
De grootste hoop zijn dan ook zo soort utility voertuigjes a la piagio of smart.

EV wagens zijn daar trouwens tweede keus als ze geen met brandstofmotor kunnen bemachtigen in de inschrijvingen loterij.

Zoals ik eerder al schreef, hier zou men ze niet eens voor de postbedeling gebruiken.

Brol dus.

Mambo
24 november 2017, 18:47
Qua design treffen ze niet de Europese smaak, maar dat kan binnenkort veranderen als de chinese E-Volvo (Geely) komt.


De voorsprong gaat vooral liggen in de prijs.
Daarom dat BYD bvb al commerciele EV verkoopt in Europa, zoals taxis en bussen aan blijkbaar onklopbare prijzen?


Maar goed dat je bijna zegt. Want dat is niet zo.

Hun range is tot 400 km, ruim genoeg voor zakdoek België.

Op wat baseer je eigenlijk je beweringen? Nattevinger, horen zeggen?

ff ggl en je hebt ze allemaal, met rijbereik en de prijs, de prijs is meestal zonder premies, die kan er dus nog vanaf gaan:
http://chinaautoweb.com/electric-cars/


Dat mag wel zijn, de doorsnee Chinees heeft het wslk niet zo breed.

https:/ /cleantechnica.com/2017/05/25/baic-ec180-shines-china-electric-car-sales-report/

De kleintjes kosten omgerekend vanaf 14.000 €, de compacte tot middenklassers vanaf 25.000 tot 38.000 €, uitschieters tot 55.000 €, de topklasse of enkel Tesla S/X staat er niet bij maar die kost in China vanaf 103k tot 170k, en ook die worden verkocht...
Alle recente cijfers en best verkochte modellen, de eerste 2 zijn EV, de derde en vierde plug-in hybrides, de meest verkochte EV heeft een range tot 200 km en kost 19 k:


Tesla S en X staan op plaats 17 en 18 en maken tesamen 4% uit van de Chinese stekkerautos, dus incl plug-in hybride, periode eerste 10 maanden 2017, de SUV Tesla X werd zelfs beter verkocht dan de Tesla S:


Tesla is het enige niet-chinees merk dat binnen de top 20 staat, zelfs met 2 modellen.

Bronnen van de Chinese taxis en bussen die in Europa of BE verkocht worden kun je zelf ggl.

http://chinaautoweb.com/electric-cars/

Toch geen vetpot anders.
De rest vind je via alibaba.

Uiteraard in de statistiek ziet dat er weer gans anders uit.

Mambo
24 november 2017, 18:53
In Gent hebben ze ook zo een paar electrische en naar de lelijkheid te zien Chinese wandelbussen.
5 km per uur.
Dat zal wel een paar uur kunnen rijden.
Triestige dingen verder.

Maar ja.

Micele
24 november 2017, 20:13
http://chinaautoweb.com/electric-cars/
Waarom herhaal je de link die ik al gaf?

Toch geen vetpot anders.
En wat bedoel je met vetpot?
Dat is een hele lijst Chinese automodellen, ik tel er 32 met een rijbereik van minstens 150 km, waarvan 13 modellen met 200 km of meer.

Toon mij eens de (vette) Europese automodellen met rijbereik van minstens 200 km of meer, zonder te kronkelen Mambo.

De rest vind je via alibaba.
Echt? En de europese wagens dan op ebay of bij Cardoen? lol

Uiteraard in de statistiek ziet dat er weer gans anders uit.Wat ziet er bij jou eigenlijk niet anders uit?

Micele
24 november 2017, 20:18
In Gent hebben ze ook zo een paar electrische en naar de lelijkheid te zien Chinese wandelbussen.
5 km per uur.
Dat zal wel een paar uur kunnen rijden.
Triestige dingen verder.

Maar ja.

Maar ja, echt veel weet je er niet van, ik denk zelfs bijna niets.

Of alweer een aflevering van het gejank van Mambo.

Mambo
24 november 2017, 21:15
Waarom herhaal je de link die ik al gaf?


En wat bedoel je met vetpot?
Dat is een hele lijst Chinese automodellen, ik tel er 32 met een rijbereik van minstens 150 km, waarvan 13 modellen met 200 km of meer.

Toon mij eens de (vette) Europese automodellen met rijbereik van minstens 200 km of meer, zonder te kronkelen Mambo.


Echt? En de europese wagens dan op ebay of bij Cardoen? lol

Wat ziet er bij jou eigenlijk niet anders uit?
Er staan er ook bij van 80 km en de meeste nauwelijks iets meer dan 100 km en allemaal met heel lage topsnelheid.

En dat is dan nog in de meest optimale omstandigheden.

Trek er dus maar gerust 30% of zo vanaf.

Het is rommel.

Zeker niet represantief om enige vergelijkingen mee te maken.

Jan van den Berghe
24 november 2017, 21:32
Als men spreekt over de Chinese voorsprong in EV....moet men ook eens die EV in China wel bekijken.

En dan pas oordelen of het een voorsprong is of niet.

Bijna geen enkele Chinese EV zou je hier kunnen verkopen.
Hun batterij is veel te licht en hun range ondermaats.
Maar misschien daar wel geschikt?
De grootste hoop zijn dan ook zo soort utility voertuigjes a la piagio of smart.

Hoeveel conventionele wagens van een Chinees merk kan men hier in Europa slijten aan de doorsnee klant?

Mambo
24 november 2017, 22:13
Maar ja, echt veel weet je er niet van, ik denk zelfs bijna niets.

Of alweer een aflevering van het gejank van Mambo.

https://goo.gl/images/DFfwa5

5 km/uur

Micele
24 november 2017, 22:36
https://goo.gl/images/DFfwa5

5 km/uur
Gejank en gelogen dus.
Keolis is geen Chinese makelij.

Dit zijn Chinese bussen:

Luchthaven Schiphol bus 137 tijdens Busworld te Kortrijk:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/72/Luchthaven_Schiphol_137-III.jpg/2560px-Luchthaven_Schiphol_137-III.jpg

https://nl.wikipedia.org/wiki/BYD_K9

Brussel Airport heeft er 30 besteld, 33 % goedkoper dan Van Hool en VDL:

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/brussels-airport-bestelt-30-chinese-e-bussen-33-goedkoper-dan-vlaamse-tegenhanger~a9bee120/

Brussels Airport bestelt 30 Chinese e-bussen: 33% goedkoper dan Vlaamse tegenhanger

28 oktober 2017

Ondanks protest van de Belgische busbouwers koopt de luchthaven van Zaventem dertig volledig elektrische bussen van de Chinese batterij- en busproducent BYD. Brussels Airport heeft de aanbesteding definitief toegekend aan de Chinese speler BYD (Build Your Dreams), zo vernam De Tijd.

De twee Belgische busconstructeurs, Van Hool uit Koningshooikt en VDL uit Roeselare, dichtten zichzelf goede kansen toe om het prestigeorder in de wacht te slepen. De West-Vlaamse VDL-fabriek profileert zich als elektrisch kenniscentrum. Van Hool bouwde de drie e-bussen die De Lijn in Brugge test. Maar dankzij een erg lage prijs won BYD Europe het order met de vingers in de neus. De Chinezen vroegen naar verluidt 330.000 euro per bus, 33 procent goedkoper dan het order van de nummer twee, VDL Bus Roeselare.

VDL ging in beroep tegen de beslissing en net voor de zomervakantie kreeg het bedrijf gelijk. In het vonnis oordeelde de rechter dat Brussels Airport de resultaten van het prijsonderzoek onvoldoende had weergegeven. Daarom heeft Brussels Airport de beslissing intussen beter gemotiveerd en het order weer aan de Chinezen toegekend.

Het miljoenencontract met BYD wordt vermoedelijk de komende weken getekend. De elektrische bussen moeten passagiers vanaf begin 2018 naar de vliegtuigen, de pieren en de parkings vervoeren.
Begin maar verder te janken... over lelijke Chinese bussen. :roll:

In redelijk veel steden rijden ze al in Europa, in London zelfs als dubbeldekker:
https://de.wikipedia.org/wiki/BYD_ebus

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/06/BYD1472-TbDEvent-3rdJuly16-P1380221.JPG/1920px-BYD1472-TbDEvent-3rdJuly16-P1380221.JPG

ook reisbussen de versie C9:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3b/BYD_C9_IAA_2016_%284%29_Travelarz.JPG/1920px-BYD_C9_IAA_2016_%284%29_Travelarz.JPG

Ook dubbelbussen (18 m) met 440 km rijbereik:
https://ecomento.de/2017/05/19/byd-liefert-mega-elektrobus-mit-547-kwh-batterie-und-440-kilometern-reichweite-aus/

Mambo
24 november 2017, 23:38
Gejank en gelogen dus.
Keolis is geen Chinese makelij.

Dit zijn Chinese bussen:

Luchthaven Schiphol bus 137 tijdens Busworld te Kortrijk:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/72/Luchthaven_Schiphol_137-III.jpg/2560px-Luchthaven_Schiphol_137-III.jpg

https://nl.wikipedia.org/wiki/BYD_K9

Brussel Airport heeft er 30 besteld, 33 % goedkoper dan Van Hool en VDL:


Begin maar verder te janken... over lelijke Chinese bussen. :roll:

In redelijk veel steden rijden ze al in Europa, in London zelfs als dubbeldekker:
https://de.wikipedia.org/wiki/BYD_ebus

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/06/BYD1472-TbDEvent-3rdJuly16-P1380221.JPG/1920px-BYD1472-TbDEvent-3rdJuly16-P1380221.JPG

ook reisbussen de versie C9:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3b/BYD_C9_IAA_2016_%284%29_Travelarz.JPG/1920px-BYD_C9_IAA_2016_%284%29_Travelarz.JPG

Ook dubbelbussen (18 m) met 440 km rijbereik:
https://ecomento.de/2017/05/19/byd-liefert-mega-elektrobus-mit-547-kwh-batterie-und-440-kilometern-reichweite-aus/

Keolis is een verhuurbedrijf kieken.

Kijk anders eens op alibaba met China mini bus.

Ze staan er tussen .
Trouwens nog heel veel anderen en meestal goedkoper dan hier een 2hands diesel golf.

Het is gewoon brol maar die verkopen natuurlijk en zo kom je aan veel elektrische voertuigen in China tov België bv.

Maar echt ...wie denkt dat China daar een voorsprong mee heeft is er aan voor zijn moeite.

Jij bent er een van alvast.

Micele
24 november 2017, 23:51
Keolis is een verhuurbedrijf kieken.
Dat weet ik kieken. Ik schreef dat die bus -waar Keolis op staat- niet van Chinese makelij is. En als het wel een Chinees is een leuk sightseeing-busje. Maar er zijn zeer leukere die volledig open gaan.

Kijk anders eens op alibaba met China mini bus.
Kijk zelf kieken, China verkoopt E-bussen over de ganse wereld, denk je dat al die landen enkel kiekens hebben ? LOL

Ze staan er tussen .
Trouwens nog heel veel anderen en meestal goedkoper dan hier een 2hands diesel golf.
Interesseert me niet kieken, ik heb het over echte bussen.

Het is gewoon brol maar die verkopen natuurlijk en zo kom je aan veel elektrische voertuigen in China tov België bv.

Maar echt ...wie denkt dat China daar een voorsprong mee heeft is er aan voor zijn moeite.

Jij bent er een van alvast. Zonder ook maar een enkel argument, dat kan enkel een kieken.

Of alweer een aflevering van het gejank van Mambo.

Mambo
25 november 2017, 00:16
Ach tegen een kieken iets proberen uit te leggen ...dat gaat niet.
Een kieken pikt altijd naar de ogen.
Nietwaar kieken micele...gij pikt ook graag naar de mensen he?

Micele
25 november 2017, 00:27
Ach tegen een kieken iets proberen uit te leggen ...dat gaat niet.
Een kieken pikt altijd naar de ogen.
Nietwaar kieken micele...gij pikt ook graag naar de mensen he?
En alweer begint onwetende kiekenmambo te janken, heb je echt niets beters te doen als wat inhoudsloos te trollen?

Wat een feit is, is dat Belgische busbouwers al het nakijken hebben tegen Chinese bussen, of een vet kontrakt voor ca. 10 miljoen gaat naar de Chinezen.
Elk slim kieken zou dat zelfs begrijpen. LOL.

Mambo
25 november 2017, 01:18
En alweer begint onwetende kiekenmambo te janken, heb je echt niets beters te doen als wat inhoudsloos te trollen?

Wat een feit is, is dat Belgische busbouwers al het nakijken hebben tegen Chinese bussen, of een vet kontrakt voor ca. 10 miljoen gaat naar de Chinezen.
Elk slim kieken zou dat zelfs begrijpen. LOL.

Elk slim kieken weet dat 10 miljoen nog geen druppel in de oceaan is.
Het zijn de domme kiekens die daar naar pikken.

Mambo
25 november 2017, 01:38
Het zegt trouwens veel over de dubbele moraal die stad en zelfs onze eigen regering er op nahouden.
Hier sturen ze inspecteurs naar de bedrijven om te kijken en te bestraffen als ze diensten en goederen leveren aan prijzen van landen die gelijk staan aan sociale en economische dumping.

Tegelijk willen ze de lat voor hun eigen uitgaven niet hoger leggen dan de laagste prijs welke gelijk staat aan economische dumping en uitbuiting.

Het zij zo .