PDA

View Full Version : Studentendopen verbieden of reglementeren?


Dadeemelee
24 oktober 2017, 21:44
Zojuist wat op Van Gils gezien over studentendopen.

Persoonlijk viel mijn doop nogal mee, er werd vooral veel gezopen. Maar soms wordt het wel vetzakkerij.

Voor mij: reglementeren.

Eduard Khil
24 oktober 2017, 21:47
komt de linkse regelmens in u weer naar boven? :lol:

Niemand wordt verplicht daaraan mee te doen hé. Zolang men niets tegen de huidige wet doet, laat ze maar doen.

Thuleander
24 oktober 2017, 21:48
We kunnen misschien beter ineens universiteiten afschaffen.
De meesten gaan daar lomper weg dan dat ze er toekwamen.

kojak
24 oktober 2017, 21:49
Het moet plezant blijven.

Reglementen zijn zelfs niet per sé nodig. (tenzij .... https://forums.techhob.be/images/smilies/fluit.gif )
Gezond verstand, en natuurlijk de openbare orde en van die toestanden.
Elke unief heeft er trouwens ook belang bij dat ze door die dopen geen slechte naam gaan krijgen hé.

Eyjafjallajökull
24 oktober 2017, 21:51
We kunnen misschien beter ineens universiteiten afschaffen.
De meesten gaan daar lomper weg dan dat ze er toekwamen.

Jij bent er wschl zelfs nooit geraakt :lol:

Libro
24 oktober 2017, 21:51
komt de linkse regelmens in u weer naar boven? :lol:

Niemand wordt verplicht daaraan mee te doen hé. Zolang men niets tegen de huidige wet doet, laat ze maar doen.

Ik dacht me te laten dopen maar dan zag ik de foto's van andere dopen....

Dadeemelee
24 oktober 2017, 21:52
Het moet plezant blijven.

Reglementen zijn zelfs niet per sé nodig. (tenzij .... https://forums.techhob.be/images/smilies/fluit.gif )
Gezond verstand, en natuurlijk de openbare orde en van die toestanden.
Elke unief heeft er trouwens ook belang bij dat ze door die dopen geen slechte naam gaan krijgen hé.

Dat is het eigenlijk en ik heb de indruk dat het een beetje een escalatie is: ze hebben mij goed gekoeioneerd, nu zullen wij de nieuwe schachten eens koeioneren.

Libro
24 oktober 2017, 21:53
Het moet plezant blijven.

Reglementen zijn zelfs niet per sé nodig. (tenzij .... https://forums.techhob.be/images/smilies/fluit.gif )
Gezond verstand, en natuurlijk de openbare orde en van die toestanden.
Elke unief heeft er trouwens ook belang bij dat ze door die dopen geen slechte naam gaan krijgen hé.

Als het vat is in de man ;-)

Eduard Khil
24 oktober 2017, 21:54
Jij bent er wschl zelfs nooit geraakt :lol:

hij staat waarschijnlijk iedere dag knarsetandend aan zijn lopende band, te kijken naar die grootverdieners die wél een hoger diploma hebben :lol:

Thuleander
24 oktober 2017, 21:57
Ik dacht me te laten dopen maar dan zag ik de foto's van andere dopen....

Ik dacht mij niet te laten dopen want ik vond dat onnozel.

En even later zag ik die 'schachten' op handen en voeten blaffend over 't straat kruipen en ik dacht: hoe onnozel.

Libro
24 oktober 2017, 22:00
Ik dacht mij niet te laten dopen want ik vond dat onnozel.

En even later zag ik die 'schachten' op handen en voeten blaffend over 't straat kruipen en ik dacht: hoe onnozel.

Als het dat maar was! Ik had geen zin om een gevild paardenhoofd te tongzoenen.

Eyjafjallajökull
24 oktober 2017, 22:00
hij staat waarschijnlijk iedere dag knarsetandend aan zijn lopende band, te kijken naar die grootverdieners die wél een hoger diploma hebben :lol:

Een mens zou van minder gaan afgeven op de wijven :lol:

Eyjafjallajökull
24 oktober 2017, 22:01
Ik dacht mij niet te laten dopen want ik vond dat onnozel.

En even later zag ik die 'schachten' op handen en voeten blaffend over 't straat kruipen en ik dacht: hoe onnozel.

2

En ik heb wel een universitair diploma :lol:

Thuleander
24 oktober 2017, 22:02
Als het dat maar was! Ik had geen zin om een gevild paardenhoofd te tongzoenen.

Allez jong.
Dat maakt 'vrienden voor het leven'.
Echt waar!

Thuleander
24 oktober 2017, 22:03
2

En ik heb wel een universitair diploma :lol:

Waarin?

Eyjafjallajökull
24 oktober 2017, 22:03
Waarin?

Waarin wat ?

Thuleander
24 oktober 2017, 22:04
Waarin wat ?

Welke studierichting?

The Paulus Experience
24 oktober 2017, 22:05
Niet aan meegedaan.
Ik had gewoon geen zin in die zever en dat ook zo duidelijk gemaakt
Niemand me er mee ooit op aangekeken

The Paulus Experience
24 oktober 2017, 22:06
2

En ik heb wel een universitair diploma :lol:

OK ik begin Thuleander te geloven

Eyjafjallajökull
24 oktober 2017, 22:08
Welke studierichting?

Fam&Seks

Was nog iets voor jou !

Eyjafjallajökull
24 oktober 2017, 22:09
Niet aan meegedaan.
Ik had gewoon geen zin in die zever en dat ook zo duidelijk gemaakt
Niemand me er mee ooit op aangekeken

"Niemand me er mee ooit op aangekeken" ? :?

Na je kandidaturen gestopt zeker ?

Thuleander
24 oktober 2017, 22:10
Was nog iets voor jou !


Denk je?


Word ik dan ook zo slim als jij?

The Paulus Experience
24 oktober 2017, 22:11
"Niemand me er mee ooit op aangekeken" ? :?

Na je kandidaturen gestopt zeker ?

Ik heb hoger kunstonderwijs gevolgd, dat zat zo niet ineen

kojak
24 oktober 2017, 22:12
Dat is het eigenlijk en ik heb de indruk dat het een beetje een escalatie is: ze hebben mij goed gekoeioneerd, nu zullen wij de nieuwe schachten eens koeioneren.

In mijnen tijd was dat nog allemaal heel braaf.
De escalatie is na mijnen tijd gekomen.
Daar heb ik ook stoten gezien, tot het degoutante toe.

Eyjafjallajökull
24 oktober 2017, 22:12
Denk je?


Word ik dan ook zo slim als jij?

Dat valt te betwijfelen.

Een mens moet immers vooral zijn beperkingen kennen.

Thuleander
24 oktober 2017, 22:14
Een mens moet immers vooral zijn beperkingen kennen.


Is het misschien daarom dat je je richting niet durft zeggen?

Dadeemelee
24 oktober 2017, 22:21
In mijnen tijd was dat nog allemaal heel braaf.
De escalatie is na mijnen tijd gekomen.
Daar heb ik ook stoten gezien, tot het degoutante toe.

Ben na mijn doop het volgend jaar nog eens geweest. Het was nog braaf maar het ging al de verkeerde kant op.
Nadien niet meer geweest want het is toch maar triest om daar plezier aan te beleven.

kojak
24 oktober 2017, 22:27
Een paar jaar na mijnen doop, toen het echt de verkeerde kant begon uit te gaan, heeft dat toen zelfs een paar keer het nieuws gehaald.
Er is zelfs een unief geweest die toen geen dopen meer mocht organiseren. (denk ik toch...)
Hoe dat nadien dan allemaal verder afgelopen is, dat weet ik nu zelf ook niet.

Elio di Supo
25 oktober 2017, 07:10
Ik herinner mij nog dat een 20-tal jaren terug of zo in een of ander technisch instituut een schacht werd ingebonden tss 2 matrassen en het raam uitgegooid van de tweede verdieping. Die kerel stierf aan een hartaanval. Dat is niet meer studentikoos natuurlijk.

Skobelev
25 oktober 2017, 07:17
Niemand is verplicht daar aan deel te nemen. Reglementeren :roll:

fox
25 oktober 2017, 07:35
Net voor mijnen tijd was het nogal voos. Toen ik er toekwam eind jaren 90, viel dat allemaal wel mee. Ik heb er aan meegedaan en uiteindelijk ben je wat vuil en gieten ze je eens goed op savonds tijdens de cantus. Voor de rest stelt dat eigenlijk allemaal niet veel voor. Ik heb daar geen spijt van, maar tis nu ook nie dat het een "onvergetelijke" ervaring was... Goed ja, twas wel nodig om een praesidium functie op te nemen en dan ben ik bij dat ik een gewone doop gehad hebt, want anders bestond er zoiets als nadoop indien je in het praesidium wou. Dan word je natuurlijk wel serieus geviseerd...

Trouwens, dopen zijn al gereglementeerd vanuit de universiteit zelf. Niet nodig dat de wetgever zich ook nog eens gaat moeien. Die zouden zich beter met wat nuttigere zaken bezig houden.

Hypochonder
25 oktober 2017, 08:01
Die studentendopen dat is gewoonweg (on)georganiseerde achterlijkheid. Het zet ook de deur open voor misbruik allerhande. Verbieden die onzin.

Pandareus
25 oktober 2017, 08:50
komt de linkse regelmens in u weer naar boven? :lol:

Niemand wordt verplicht daaraan mee te doen hé. Zolang men niets tegen de huidige wet doet, laat ze maar doen.

Mee eens. Geen regelneverij voor nodig.

TheFourHorsemen
25 oktober 2017, 08:57
Bij ons viel dat heel goed mee. Ik had altijd de indruk dat de dopen van de aan studierichtingen gekoppelde studentenkringen altijd veel braver waren dan de dopen van de clubs die niet aan een richting waren gekoppeld (maar bijvoorbeeld aan een bepaalde regio).

In Leuven heeft men al lang een 'Doopcharter' (in overleg met de politie) waar kringen zich aan dienen te houden.

Tavek
25 oktober 2017, 09:11
Ik heb een voze doop meegedaan, maar ik heb nooit dat soort denigrerende dingen gedaan. Kruipen en goor voedsel eten heb ik aan me laten passeren en daar hadden de schachtenmeesters geen problemen mee. Tis soms ook maar een kwestie van gewoon "neen" te zeggen.

De foodfight, de dropping, het shotjes doen....dat was wel plezant :D

Pandareus
25 oktober 2017, 09:12
Als het dat maar was! Ik had geen zin om een gevild paardenhoofd te tongzoenen.

Zulke toestanden ga je enkel vinden bij de "peirdepieten" (veeartsen).
Op die mannen staat geen limiet.

TheFourHorsemen
25 oktober 2017, 09:17
Zulke toestanden ga je enkel vinden bij de "peirdepieten" (veeartsen).
Op die mannen staat geen limiet.

Wij moesten wel 'cocktailsaus maken' maar dat was gelukkig met een schacht van het andere geslacht en niet met een paard :p.

Johan Daelemans
25 oktober 2017, 09:30
Er wordt al veel te veel gereglementeerd.
Als je niet wil meespelen dan blijf je gewoon weg. Je hebt daar wel een sterke persoonlijkheid voor nodig ... de eerste die je op dat wegblijven wil 'pakken' kijk je maar eens enkele tellen diep in de ogen. Probleem opgelost.

Libro
25 oktober 2017, 09:38
Zulke toestanden ga je enkel vinden bij de "peirdepieten" (veeartsen).
Op die mannen staat geen limiet.

1e kan rechten aan de UFSAL.

Tavek
25 oktober 2017, 09:42
1e kan rechten aan de UFSAL.

Wasda ?

Libro
25 oktober 2017, 10:01
Wasda ?

Universitaire Faculteiten Sint-Aloisius, later de Katholieke Universiteit Brussel. Ze is nu gefuseerd met VLEKHO tot de Hogeschool-Universiteit Brussel.

Hypochonder
25 oktober 2017, 10:06
Er wordt al veel te veel gereglementeerd.
Als je niet wil meespelen dan blijf je gewoon weg. Je hebt daar wel een sterke persoonlijkheid voor nodig ... de eerste die je op dat wegblijven wil 'pakken' kijk je maar eens enkele tellen diep in de ogen. Probleem opgelost.

Want 17-18 jarigen hebben allemaal een sterke persoonlijkheid? Die laten zich maar al te makkelijk meeslepen in dergelijke onzin. Er zijn al meer dan genoeg baldadigheden tot en met strafrechtelijke feiten gepleegd op studentendopen om ze voorgoed te verbieden.

TheFourHorsemen
25 oktober 2017, 10:34
Want 17-18 jarigen hebben allemaal een sterke persoonlijkheid? Die laten zich maar al te makkelijk meeslepen in dergelijke onzin. Er zijn al meer dan genoeg baldadigheden tot en met strafrechtelijke feiten gepleegd op studentendopen om ze voorgoed te verbieden.

Die zwakke persoonlijkheden die zich door alles laten meeslepen worden door de wetgever nochtans geacht volwassen te zijn.

Pleit u voor:
- het verhogen van de leeftijd van de stemrecht/plicht en;
- 18-jarigen die een misdrijf plegen nog te berechten als minderjarigen?

reservespeler
25 oktober 2017, 10:52
Zojuist wat op Van Gils gezien over studentendopen.

Persoonlijk viel mijn doop nogal mee, er werd vooral veel gezopen. Maar soms wordt het wel vetzakkerij.

Voor mij: reglementeren.

Ik maak jaarlijks enkele studentendopen mee.
Er zit veel verschil in aanpak.
Er zijn er toch veel bij die het deftig houden hoor.

reservespeler
25 oktober 2017, 10:53
Als het vat is in de man ;-)

is de wijsheid in de kan.

fox
25 oktober 2017, 10:53
Er wordt al veel te veel gereglementeerd.
Als je niet wil meespelen dan blijf je gewoon weg. Je hebt daar wel een sterke persoonlijkheid voor nodig ... de eerste die je op dat wegblijven wil 'pakken' kijk je maar eens enkele tellen diep in de ogen. Probleem opgelost.

Je moet daar helemaal geen sterke persoonlijkheid voor hebben. Er is namelijk helemaal geen sociale druk vanuit een kring om deel te nemen aan een doop. Clubs gaan soms wel eens ronselen als ze verlegen zitten om leden, maar het clubleven is serieus achteruit gegaan de laatste decennia, dus ook daar is er geen enkele sociale druk om je aan te sluiten. Mensen die denken dat er druk rond die rituelen heerst, hebben teveel naar "Ad Fundum" gekeken.

De schoofzak
25 oktober 2017, 10:59
Ik deed dat graag.
Zelf heb ik geen echte wanpraktijken gezien.
De univ moet de studentenverantwoordelijken een beetje "coachen" (inlichten) dat ze het ludiek moeten houden, en zeker niet gevaarlijk.

Jay-P.
25 oktober 2017, 13:29
Ik deed dat graag.
Zelf heb ik geen echte wanpraktijken gezien.
De univ moet de studentenverantwoordelijken een beetje "coachen" (inlichten) dat ze het ludiek moeten houden, en zeker niet gevaarlijk.Leute maken op bevel om erbij te (mogen) horen.
Danke maar neen bedankt. Niet toen en niet nu, zulk etiketje.

Tavek
25 oktober 2017, 14:15
Ik deed dat graag.
Zelf heb ik geen echte wanpraktijken gezien.
De univ moet de studentenverantwoordelijken een beetje "coachen" (inlichten) dat ze het ludiek moeten houden, en zeker niet gevaarlijk.

De jaren 60 waren tof he schoof

Het Verzet
25 oktober 2017, 15:44
Naah. Te onnozel.

Maar er zijn genoeg dingen die ik onnozel vind die massa's populair zijn (voetbal oa), reglementeren hoeft niet. Maar er zijn al regeltjes genoeg.

Johan Daelemans
25 oktober 2017, 17:34
Want 17-18 jarigen hebben allemaal een sterke persoonlijkheid?

Dat zou toch moeten. Anders moet je de 17 - 18 jarigen alle baldadigheden vergeven gezien ze door 'anderen' worden beïnvloed.
We hebben het toch over studenten die worden verondersteld een minimum aan verstand te hebben, toch?

reservespeler
25 oktober 2017, 17:58
Je moet daar helemaal geen sterke persoonlijkheid voor hebben. Er is namelijk helemaal geen sociale druk vanuit een kring om deel te nemen aan een doop. Clubs gaan soms wel eens ronselen als ze verlegen zitten om leden, maar het clubleven is serieus achteruit gegaan de laatste decennia, dus ook daar is er geen enkele sociale druk om je aan te sluiten. Mensen die denken dat er druk rond die rituelen heerst, hebben teveel naar "Ad Fundum" gekeken.

Ik heb niet de indruk dat ze achteruit boeren hoor.