PDA

View Full Version : Geheime ruimte ontdekt in piramide van Cheops

Universalia
2 november 2017, 22:14
Geheime ruimte ontdekt in piramide van Cheops (http://www.standaard.be/cnt/dmf20171102_03165358)

De grootste van de drie piramides van Gizeh, die van Cheops, bevat een tot dusver onbekende ruimte. Dat leert een ‘scan’ van het bouwwerk, melden Egyptische en Japanse archeologen vandaag in het vakblad Nature.

Best interessant, ook het filmpje op de site is leerrijk. :-D

Ik dacht nog: seffens botsen ze nog op 'The Mummy'

dalibor
2 november 2017, 22:20
Absoluut.

Wat ik daar raar aan vind is dat ze nu nog een ruimte ontdekken die ze niet kenden. Dat ding staat daar al zo lang.

The Paulus Experience
2 november 2017, 22:27
Dat hadden ze toch op de plannen kunnen zien eh

Universalia
2 november 2017, 22:35
Absoluut.

Wat ik daar raar aan vind is dat ze nu nog een ruimte ontdekken die ze niet kenden. Dat ding staat daar al zo lang.

Dat is inderdaad héél raar. :oops:

koe de poing
2 november 2017, 23:03
Geheime ruimte ontdekt in piramide van Cheops (http://www.standaard.be/cnt/dmf20171102_03165358)

Best interessant, ook het filmpje op de site is leerrijk. :-D

Ik dacht nog: seffens botsen ze nog op 'The Mummy'

die Egyptenaren waren ook niet gek: blokken sleuren kost moeite: die gasten hebben de delen die niet zichtbaar waren niet afgewerkt (den aannemer heeft de uren wel gefactureerd).

Trump deed hier zijn idee op voor zijn doorkijkmuur / raam.

De schoofzak
3 november 2017, 12:02
Ik vind aan dit onderwerp niets politieks, dus zou ik er niet op reageren.

Maar toch wou ik even zeggen: ik ben daar geweest, tot binnen in die piramide. De grafkamer is dan wel leeg (inhoud in nat. hist museum Caïro ..), maar dat geeft toch een heel speciaal gevoel.
(als ik me goed herinner: toegangskaartje 10 dollar om de buitenkant te bezien, 10 dollar om dan in de piramide te geraken ...)

Ook een Nijlcruise is een speciale belevenis, voor de bezoeken tijdens de stopplaatsen (maar let op: tussen Luxor en het zuiden zijn geen piramides ... bla bla ...)

kiko
3 november 2017, 12:42
Absoluut.

Waarom is dat raar ? Je hebt de allernieuwste hoogtechnologische apparatuur nodig om door die enorm dikke rotsblokken heen te kijken.

NieuwNoors
3 november 2017, 13:15
Ik begrijp nog steeds niet hoe die enorme granieten blokken binnen in de piramide naadloos konden samengevoegd worden. Zelfs het lemmet van een mes geraakt er niet tussen.
EN nee, die 'mannen' beschikten totaal niet over de moderne middelen waarover we nu beschikken.
Ook de bouw van de piramide zelf is een wonder. Er zijn amper afwijkingen gevonden.
(Het feit buiten beschouwing gelaten HOE ze die enorme rotsblokken opeengestapeld gekregen hebben).
Het blijft mij fascineren!

kiko
3 november 2017, 13:31
Ik begrijp nog steeds niet hoe die enorme granieten blokken binnen in de piramide naadloos konden samengevoegd worden. Zelfs het lemmet van een mes geraakt er niet tussen.
EN nee, die 'mannen' beschikten totaal niet over de moderne middelen waarover we nu beschikken.
Ook de bouw van de piramide zelf is een wonder. Er zijn amper afwijkingen gevonden.
(Het feit buiten beschouwing gelaten HOE ze die enorme rotsblokken opeengestapeld gekregen hebben).
Zeer fascinerend inderdaad.

Maar niets bovennatuurlijks aan. Gewoon een kwestie van vakmanschap, doorgegeven van generatie op generatie.

The Paulus Experience
3 november 2017, 13:32

Maar niets bovennatuurlijks aan. Gewoon een kwestie van vakmanschap, doorgegeven van generatie op generatie.

en véél tijd

ook in 3000 VC bestond er koord om een rechte lijn uit te zetten tussen punt a en b.

geertvdb
3 november 2017, 14:10

Tuurlijk, gewoon naar't kadaster gaan. Dat hebben ze toch ook in Egypte?

NieuwNoors
3 november 2017, 14:13

Dat heb ik niet beweerd.
Ik vraag het mij gewoon af: HOE konden die mensen die over geen enkel modern gereedschap/ instument beschikten zo'n perfecte piramide bouwen?
Ik blijf het fascinerend vinden en ik heb denk ik wel elke docu gekeken over dat onderwerp.
Verder ben ik bijna zeker van dat de 'grote' piramide al z'n geheimen nog niet prijsgegeven heeft. Ondanks onze moderne technologie. Idem voor de Sfinkx. Ook daar ligt nog veel onder de grond (of binnenin) waar we geen weet van hebben.

geertvdb
3 november 2017, 14:14

Allemaal al lang gedebunked! Dus nee, aliens hebben er niets mee te maken.

TV-verslaafde
3 november 2017, 14:21
Dat heb ik niet beweerd.
Ik vraag het mij gewoon af: HOE konden die mensen die over geen enkel modern gereedschap/ instument beschikten zo'n perfecte piramide bouwen?
Ik blijf het fascinerend vinden en ik heb denk ik wel elke docu gekeken over dat onderwerp.
Verder ben ik bijna zeker van dat de 'grote' piramide al z'n geheimen nog niet prijsgegeven heeft. Ondanks onze moderne technologie. Idem voor de Sfinkx. Ook daar ligt nog veel onder de grond (of binnenin) waar we geen weet van hebben.

Dat was Telekinese in groep. Net zoals Stonehenge. Hehe. Mind over matter.

NieuwNoors
3 november 2017, 14:22
en véél tijd

ook in 3000 VC bestond er koord om een rechte lijn uit te zetten tussen punt a en b.

Dat is zeker waar.
Maar die precisie, dat millimeterwerk + dat nog geen enkele wetenschapper precies kan uitleggen hoe die piramides gebouwd werden. Daar zit meer achter dan vakmanschap volgens mij.
Zou het kunnen dat de oude Egyptenaren veel verder stonden dan wij denken?

Tavek
3 november 2017, 14:35
Dat is zeker waar.
Maar die precisie, dat millimeterwerk + dat nog geen enkele wetenschapper precies kan uitleggen hoe die piramides gebouwd werden. Daar zit meer achter dan vakmanschap volgens mij.

Het is louter toepassen van geometrie.

Het uitdagende voor mij is: hoe kregen ze die blokken tot daar boven ?

Liederik
3 november 2017, 14:42
Dat is zeker waar.

Die van cheops (grootste) is van rond 2600 v.C. Maar die komt niet uit het niks.
Ze bouwden al sinds mastaba's sinds 3150 v.C., dus iets meer dan 500 jaar om van

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6d/Mastaba.jpg

tot

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/60/Saqqara_BW_5.jpg?download

te raken.

Die eerste piramide was gewoon een stapel mastaba's op elkaar.

Met een half millennium expertise vanaf het eerste beginnetje en een schaalvergroting waar de farao zijn leden achter legt kom je een heel eind. Het is lang geleden, maar die mensen waren even inventief en slim als hun equivalenten nu.

Scorpio
3 november 2017, 14:45

Via een hellend vlak.

Liederik
3 november 2017, 14:57

Hoe kregen ze die blokken uberhaupt tot daar? :-)

Een van de theoriëen nu is dat ze de bovenste / buitenste ter plaatse goten en lieten drogen.

geertvdb
3 november 2017, 14:58
Dat is zeker waar.
Maar die precisie, dat millimeterwerk + dat nog geen enkele wetenschapper precies kan uitleggen hoe die piramides gebouwd werden. Wie zoekt die googlet!
Daar zit meer achter dan vakmanschap volgens mij. Laat me eens raden: aliens?

Zou het kunnen dat de oude Egyptenaren veel verder stonden dan wij denken? dan gij denkt wel, niet dan archeologen denken.

NieuwNoors
3 november 2017, 15:17
Via een hellend vlak.
Dat idee is onlangs verworpen geweest. Er zijn nooit sporen van zo'n hellend vlak teruggevonden, noch tekeningen.

Tavek
3 november 2017, 15:19
Of slim bouwen, iets wat me waarschijnlijker lijkt.

Bijvoorbeeld met plateaus werken, zoals de foto in deze draad van de mastaba.

Om te vermijden dat de hellingsgraad te groot wordt en je de blokken niet meer boven krijgt. Ook kan je dan kranen en hefbomen toepassen.

Xenophon
3 november 2017, 15:44
Die van cheops (grootste) is van rond 2600 v.C. Maar die komt niet uit het niks.
Ze bouwden al sinds mastaba's sinds 3150 v.C., dus iets meer dan 500 jaar om van

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6d/Mastaba.jpg

tot

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/60/Saqqara_BW_5.jpg?download

te raken.

Die eerste piramide was gewoon een stapel mastaba's op elkaar.

Met een half millennium expertise vanaf het eerste beginnetje en een schaalvergroting waar de farao zijn leden achter legt kom je een heel eind. Het is lang geleden, maar die mensen waren even inventief en slim als hun equivalenten nu.

Dat is inderdaad een gegeven dat niet altijd volledig begrepen wordt.

The Paulus Experience
3 november 2017, 15:58
Hadden ze even slim geweest, dan hadden ze dat gebouwd met nog geen derde van de stenen die er nu staan.

The Paulus Experience
3 november 2017, 15:59
Wellicht hadden ze totaal iets anders gebouwd zelfs

koe de poing
3 november 2017, 16:00
Wellicht hadden ze totaal iets anders gebouwd zelfs

als ze echt slim waren hadden ze de televies uitgevonden. Moet ge als ge teveel tijd hebt geen pyramide bouwen, maar kunt ge gewoon thuisblijven met een pintje in de hand.

The Paulus Experience
3 november 2017, 16:02
als ze echt slim waren hadden ze de televies uitgevonden. Moet ge als ge teveel tijd hebt geen pyramide bouwen, maar kunt ge gewoon thuisblijven met een pintje in de hand.

Ze hadden waarschijnlijk een voetbal arena gebouwd om iets te hebben om op die tv uit te zenden

koe de poing
3 november 2017, 16:07
Ze hadden waarschijnlijk een voetbal arena gebouwd om iets te hebben om op die tv uit te zenden

en zouden we nu in de geschiedenis niet leren over de oorlogen met de Perzen en de Meden, maar over hoe Amoheptet II in 3000 V.C. in de match tegen de Pheniciërs de eerste hattrick scoorde uit interlandgeschiedenis scoorde. Waarna hij een rode kaart kreeg omdat hij -bij gebrek aan 't shirt- van blijdschap zijn rok over zijn hoofd trok

http://68.media.tumblr.com/d377fca1bf8a632da584fe8bd66edceb/tumblr_inline_n3jy5dLX4z1re0zd8.jpg

Tavek
3 november 2017, 16:08
Hadden ze even slim geweest, dan hadden ze dat gebouwd met nog geen derde van de stenen die er nu staan.

Dan stonden die dingen er waarschijnlijk niet meer.

De massiviteit is een van de redenenen waarom deze wonderen er nog staan.

kiko
3 november 2017, 16:22
Dat is zeker waar.
Eh, het is een mythe dat de piramides zogezegd "perfecte afmetingen" hebben.

Zelfs het grondvlak, toch de basis van alles, is niet eens volledig vierkant.

Verder wordt er ook veel gegoocheld met cijfers om de zgn. wiskundige perfectie van de piramides te benadrukken. Niemand weet hoe groot en hoog de oorspronkelijk piramide was, dus exacte afmetingen bestaan niet. Er is rond de 10 meter verschil met de oorspronkelijke hoogte en de hedendaagse hoogte.

Het kan ook 8 meter zijn, of 7. Of 9. Enz.

Daar zit je dan met je perfecte piramide.

kelt
4 november 2017, 06:46
Nu weten we het.

Er is wel degelijk een washok voorzien in zo een piramide.

De schoofzak
4 november 2017, 11:46
Dat kot dat ze nu gevonden hebben, geeft aanleiding tot het verhogen van het katastrofaal inkomen ... en een overtreding van de bouwvergunning.

Jay-P.
4 november 2017, 11:58
Het blijft mij fascineren!'t Is niet alleen in Brussel dat ze ne 'Schieve Architek' hadden/hebben, zenne.

NieuwNoors
4 november 2017, 12:59
't Is niet alleen in Brussel dat ze ne 'Schieve Architek' hadden/hebben, zenne.

Héhé.....ik ben daar ooit eens binnen geweest. Jaren geleden. En uuk in de 'schieve Lavabo' :-D

koe de poing
4 november 2017, 13:32
ik vind de verklaring 'aliens' altijd leuk.

Dus er is een beschaving die sterk genoeg is om tot hier te vliegen, en dan ... maken ze de meeste eenvoudige steenberg die je kan bedenken

kelt
4 november 2017, 13:38
ik vind de verklaring 'aliens' altijd leuk.

Dus er is een beschaving die sterk genoeg is om tot hier te vliegen, en dan ... maken ze de meeste eenvoudige steenberg die je kan bedenken

Zouden dat gewoon geen "alien" steen-stapelplaatsen zijn,maar kwamen ze er door "alien-omstandigheden" nooit toe er verder iets mee te doen? :oops:

kelt
4 november 2017, 13:40
Dat kot dat ze nu gevonden hebben, geeft aanleiding tot het verhogen van het katastrofaal inkomen ... en een overtreding van de bouwvergunning.

Leukst van al zou natuurlijk zijn als ze zouden ontdekken dat "dat kot" al 1000 jaar leeggeroofd is....of nog beter als er een leeg colablikje in zou liggen.....:twisted:

koe de poing
4 november 2017, 13:41
Zouden dat gewoon geen "alien" steen-stapelplaatsen zijn,maar kwamen ze er door "alien-omstandigheden" nooit toe er verder iets mee te doen? :oops:

ik heb ooit een bek gelezen waarin werd beweerd dat de aliens die pyramides hadden gebouwd als ijkpunt bij het navigeren

Want als je in het eindeloze universum vanaf planeet ZCPOX3 de aarde weet te bereiken, heb je nadien echt punten op het oppervlak nodig om te navigeren :-D

koe de poing
4 november 2017, 14:14
.

De schoofzak
4 november 2017, 14:31
ik heb ooit een bek gelezen waarin werd beweerd dat de aliens die pyramides hadden gebouwd als ijkpunt bij het navigeren

Want als je in het eindeloze universum vanaf planeet ZCPOX3 de aarde weet te bereiken, heb je nadien echt punten op het oppervlak nodig om te navigeren :-D

Awel ja, ik ben eens naar het zuiden van Spanje gereden, zonder ongeval of overtreding, en paf, ginder bij het parkeren tegen een paaltje.

NieuwNoors
4 november 2017, 14:33
Eh, het is een mythe dat de piramides zogezegd "perfecte afmetingen" hebben.

Zelfs het grondvlak, toch de basis van alles, is niet eens volledig vierkant.

Verder wordt er ook veel gegoocheld met cijfers om de zgn. wiskundige perfectie van de piramides te benadrukken. Niemand weet hoe groot en hoog de oorspronkelijk piramide was, dus exacte afmetingen bestaan niet. Er is rond de 10 meter verschil met de oorspronkelijke hoogte en de hedendaagse hoogte.

Het kan ook 8 meter zijn, of 7. Of 9. Enz.

Daar zit je dan met je perfecte piramide.
Niemand weet het dus maar gij wel?
:lol:

kiko
4 november 2017, 14:46
Niemand weet het dus maar gij wel?

Jezus mens, probeer eens begrijpend te lezen, zo moeilijk is het echt niet.

dalibor
4 november 2017, 14:53
en zouden we nu in de geschiedenis niet leren over de oorlogen met de Perzen en de Meden, maar over hoe Amoheptet II in 3000 V.C. in de match tegen de Pheniciërs de eerste hattrick scoorde uit interlandgeschiedenis scoorde. Waarna hij een rode kaart kreeg omdat hij -bij gebrek aan 't shirt- van blijdschap zijn rok over zijn hoofd trok

http://68.media.tumblr.com/d377fca1bf8a632da584fe8bd66edceb/tumblr_inline_n3jy5dLX4z1re0zd8.jpg

Waarna ze een ronde verder mochten om de joden van Maccabi partij te geven in Jeruzalem.

NieuwNoors
4 november 2017, 14:55
Jezus mens, probeer eens begrijpend te lezen, zo moeilijk is het echt niet.
Mss zou jij eens duidelijker uw standpunt kunnen formuleren?
Niemand zou weten hoe hoog de oorspronkelijke piramide was (uw eigen woorden) MAAR de piramide is tussen de 7 en 10 meter 'gekrompen'.
En gij weet dat. Super!

Universalia
4 november 2017, 15:42
Ok, voor de lol daar maar ... (https://www.youtube.com/watch?v=fs-DrBmRv2Q) kwestie van het ijs even terug te breken en terug on-topic te gaan.

Kwamen daar geen pyramiden in voor ...

cheer:

kiko
5 november 2017, 00:21
Allez, ik zal het nog eens proberen.

Feit : de exacte oorspronkelijke afmetingen van de piramide van Cheops zijn onbekend. Er wordt redelijkerwijze min of meer aangenomen dat de piramide vroeger ongeveer 10 meter hoger was dan nu (de top is weg + erosie, misschien hier en daar een verzakking). Hetzelfde voor het grondvlak (dat strikt gezien niet eens een vierkant is).

Dus niemand kent exact de oorspronkelijke afmetingen. Dit betekent dat de beweringen dat de piramide hogere wiskundige eigenschappen zou hebben (gaande van het getal pi tot de lokatie van het centrum van de wereld) nergens op gebaseerd zijn, en louter afkomstig zijn van mensen met teveel fantasie en teveel tijd.

Er is niets, maar dan ook niets, bovennatuurlijks aan de piramides.

Jay-P.
5 november 2017, 04:11
Feit : de exacte oorspronkelijke afmetingen van de piramide van Cheops zijn onbekend. Er wordt redelijkerwijze min of meer aangenomen dat de piramide vroeger ongeveer 10 meter hoger was dan nu (de top is weg + erosie, misschien hier en daar een verzakking). Hetzelfde voor het grondvlak (dat strikt gezien niet eens een vierkant is).
Dus niemand kent exact de oorspronkelijke afmetingen. Dit betekent dat de beweringen dat de piramide hogere wiskundige eigenschappen zou hebben (gaande van het getal pi tot de lokatie van het centrum van de wereld) nergens op gebaseerd zijn, en louter afkomstig zijn van mensen met teveel fantasie en teveel tijd.

Er is niets, maar dan ook niets, bovennatuurlijks aan de piramides.Gefeliciteerd om samen met uw hogere wiskunde er een niet exacte wetenschap van te maken.

Vlad
5 november 2017, 06:01
Ik gok op een steen etende mummie.

Eduard Khil
5 november 2017, 08:02

https://i.pinimg.com/originals/06/b7/e5/06b7e5f8a4f484389dda59cb65d17ad1.jpg

The Paulus Experience
5 november 2017, 10:19
Ik gok op een steen etende mummie.

Het zijn de moslims die het gedaan hebben

Xenophon
5 november 2017, 12:03

Er stonden daar vroeger bergen, wat niet nodig was voor de piramide is weggehakt.

:easy:

NieuwNoors
5 november 2017, 13:36

Er is niets, maar dan ook niets, bovennatuurlijks aan de piramides.
"Onbekend",.... "redelijkerwijze " wordt er "min of meer aangenomen" 'Misschien'! "hier en daar" een (misschien??)verzakking....Right. Mogelijk zou er iets wat gij beweert ooit eens "kunnen" waar zijn. Bewijs? NUL.

kelt
5 november 2017, 13:59
In dat hol zat de Multiresonantie-Multidimensionaliteits-Atractor die de aliens gebruikten om hun ruimteschepen uit een parallel galacticum naar de Aarde te trekken.

Met andere woorden,die piramides waren eigenlijk een soort "treinstations" ...

De aliens hebben natuurlijk die MMA weggenomen toen ze deze Galactische spoorlijnen gesloten hebben...

Bedank kelt later maar voor zijn scherp inzicht..... :drinking:

kiko
5 november 2017, 14:31
"Onbekend",.... "redelijkerwijze " wordt er "min of meer aangenomen" 'Misschien'! "hier en daar" een (misschien??)verzakking....Right. Mogelijk zou er iets wat gij beweert ooit eens "kunnen" waar zijn. Bewijs? NUL.
Wat is daar aan te bewijzen ? Je ziet toch ook dat de top serieus afgesleten is ? Dus weten we de exacte hoogte niet.

Maar kijk, als jij je kop in het woestijnzand wil steken en bij je kinderlijke fantasieverhaaltjes wil blijven, voor mij niet gelaten hoor.

Libro
5 november 2017, 14:51

Met behulp van een soort glijbaan waarlangs ze de blokken naar boven trokken.

Tavek
5 november 2017, 15:34
De Pyramidion of sluitsteen staat er ook niet meer op he.

Naar't schijnt was die gemaakt uit goud, dusja, die zal wel snel gepikt zijn nadat het in verval kwam.

Ook was de buitenkant bekleed met marmer. Dat is nu ook weg, gestolen voor andere bouwwerken.

NieuwNoors
5 november 2017, 15:50

Naar't schijnt was die gemaakt uit goud, dusja, die zal wel snel gepikt zijn nadat het in verval kwam.

Ook was de buitenkant bekleed met marmer. Dat is nu ook weg, gestolen voor andere bouwwerken.

Dat heeft Kiko over het hoofd gezien.
Of hij gelooft het niet, kan ook.
Hij zal en moet gelijk krijgen dat de piramide gekrompen is. 7-10 meter zelfs! Wonderbaarlijk.

NieuwNoors
5 november 2017, 15:51
Met behulp van een soort glijbaan waarlangs ze de blokken naar boven trokken.

Daar is nooit enig bewijs van teruggevonden. Waarmee ik niet beweer dat het niet op die manier gebeurd is.

NieuwNoors
5 november 2017, 15:58
Wat is daar aan te bewijzen ? Je ziet toch ook dat de top serieus afgesleten is ? Dus weten we de exacte hoogte niet.

Maar kijk, als jij je kop in het woestijnzand wil steken en bij je kinderlijke fantasieverhaaltjes wil blijven, voor mij niet gelaten hoor.

Ja Kiko. Ik zie dat. EN ik zie ook dat het niet alleen slijtage is (en zeker geen slijtage van 10 meter zoals jij beweert). Die top is gewoon weg. Foetsie, gepikt. Door de loop der eeuwen dus.

JimmyB
5 november 2017, 16:00
Ja Kiko. Ik zie dat. EN ik zie ook dat het niet alleen slijtage is (en zeker geen slijtage van 10 meter zoals jij beweert). Die top is gewoon weg. Foetsie, gepikt. Door de loop der eeuwen dus.

Tja, de basis pikken lijkt me moeilijker.

Xenophon
5 november 2017, 16:02

Is dat niet 'aangeslagen' door o.a. Napoleon?

kiko
5 november 2017, 16:35
Is dat niet 'aangeslagen' door o.a. Napoleon?
Nah, toch niet dat ik weet.

Het lijkt aannemelijk dat de top (die misschien slechts verguld was) en de marmeren bekleding allang gesloopt en gestolen waren.

Ik kan eerlijk gezegd de dieven ergens wel begrijpen.

kiko
5 november 2017, 16:42
Dat heeft Kiko over het hoofd gezien.
Of hij gelooft het niet, kan ook.
Hij zal en moet gelijk krijgen dat de piramide gekrompen is. 7-10 meter zelfs! Wonderbaarlijk.
Zeg meisken, serieus, leer eens deftig lezen, ik heb al duidelijk geschreven dat de top weg is (bericht 46).

Gelieve evenmin mijn woorden te verdraaien, nergens sprak ik van een "gekrompen piramide", jij leutert daar constant over.

Indien het nu nog niet doordringt, getuigt het van slechte wil.

NieuwNoors
5 november 2017, 16:50
Zeg meisken, serieus, leer eens deftig lezen, ik heb al duidelijk geschreven dat de top weg is (bericht 46).

Gelieve evenmin mijn woorden te verdraaien, nergens sprak ik van een "gekrompen piramide", jij leutert daar constant over.

Indien het nu nog niet doordringt, getuigt het van slechte wil.

Zeg menneken, serieus he. Leer eens deftig herlezen w

Marie van de koster
5 november 2017, 17:04
Ik vind aan dit onderwerp niets politieks, dus zou ik er niet op reageren.

Maar toch wou ik even zeggen: ik ben daar geweest, tot binnen in die piramide. De grafkamer is dan wel leeg (inhoud in nat. hist museum Caïro ..), maar dat geeft toch een heel speciaal gevoel.
(als ik me goed herinner: toegangskaartje 10 dollar om de buitenkant te bezien, 10 dollar om dan in de piramide te geraken ...)

Ook een Nijlcruise is een speciale belevenis, voor de bezoeken tijdens de stopplaatsen (maar let op: tussen Luxor en het zuiden zijn geen piramides ... bla bla ...)

En al die bootjes die rond het cruiseschip zwermen met verkopers van al wat mogelijk is die roepen "madame, madame!" om hun waren aan te prijzen.
En dan ziek worden de dag dat het Dal der Koningen bezocht wordt en tussen twee bezoeken aan de (niet erg propere) toiletten door van de WC-meneer te horen krijgen - nadat hij te weten kwam dat we Belgen waren - dat Mathilde (toen nog prinses) een paar dagen ervoor datzelfde toilet beroerd heeft met haar elegante billekes ... precies of mijn buikkrampen daarvan beter zouden worden.
Enfin die "turista" duurde niet lang. Ik vond Egypte de moeite van een bezoek waard vanwege de ongelooflijke overblijfselen uit de Oudheid maar verder interesseert het land mij geen snars.

Marie van de koster
5 november 2017, 17:07
Dat heb ik niet beweerd.

Een vraag die ik me ook stelde. Hoe speelden ze het klaar? 't Is onbegrijpelijk.
En hoe is het mogelijk dat een volk dat zulke fantastische bouwwerken e.a. kon maken, dat over zoveel wetenschap beschikte, eeuwen later afzakte tot weinig meer dan een derdewereldland ...

Marie van de koster
5 november 2017, 17:08
Allemaal al lang gedebunked! Dus nee, aliens hebben er niets mee te maken.

Ook die van Stargate SG 1 niet? Wat een ontgoocheling :-(

Marie van de koster
5 november 2017, 17:10

En astronomie!

Het Oosten
5 november 2017, 17:25

Het blijft inderdaad een feit dat ondanks de beschikbare wetenschappelijke kennis men het nog steeds niet over eens is hoe de piramides nu eigenlijk werden gebouwd. De meesten wetenschappers gaan uit van een (gigantische) helling met sleeppaden voor de zware blokken, maar echt zeker is men niet.

https://bk-groep-e.wikispaces.com/file/view/bouw-piramide.jpg/42256311/bouw-piramide.jpg

kelt
5 november 2017, 17:27
Het blijft inderdaad een feit dat ondanks de beschikbare wetenschappelijke kennis men het nog steeds niet over eens is hoe de piramides nu eigenlijk werden gebouwd. De meesten wetenschappers gaan uit van een (gigantische) helling met sleeppaden voor de zware blokken, maar echt zeker is men niet.

Het waren Jedi zeg ik U...:-)

Tavek
5 november 2017, 17:28
Of katrollen en hefbomen.

reservespeler
5 november 2017, 17:30

Die geheime ruimte staat alleen op de geheime plannen.

reservespeler
5 november 2017, 17:37
Of slim bouwen, iets wat me waarschijnlijker lijkt.

Bijvoorbeeld met plateaus werken, zoals de foto in deze draad van de mastaba.

Om te vermijden dat de hellingsgraad te groot wordt en je de blokken niet meer boven krijgt. Ook kan je dan kranen en hefbomen toepassen.

https://www.youtube.com/watch?v=Z07rXBPfvB8&gl=BE

Xenophon
5 november 2017, 17:39

Het Ribbentrop-Molotov-Amonhoteb II plan.

Elio di Supo
5 november 2017, 17:40
Een vraag die ik me ook stelde. Hoe speelden ze het klaar? 't Is onbegrijpelijk.
En hoe is het mogelijk dat een volk dat zulke fantastische bouwwerken e.a. kon maken, dat over zoveel wetenschap beschikte, eeuwen later afzakte tot weinig meer dan een derdewereldland ...

Kijk maar naar de duistere middeleeuwen in Europa. Na de ineenstorting van het Romeinse Rijk verdween ook een pak kennis en technologie. Niemand wist meer bv. hoe de ineengestorte aquaducten te renoveren laat staan er nieuwe te bouwen.

reservespeler
5 november 2017, 17:41
Mss zou jij eens duidelijker uw standpunt kunnen formuleren?
Niemand zou weten hoe hoog de oorspronkelijke piramide was (uw eigen woorden) MAAR de piramide is tussen de 7 en 10 meter 'gekrompen'.
En gij weet dat. Super!

Begrijpend lezen zegt dan:
De huidige grootte kennen we.
De oorspronkelijk grootte kan tot 10 meter groter geweest zijn.

Het Oosten
5 november 2017, 17:45
Nah, toch niet dat ik weet.

Het lijkt aannemelijk dat de top (die misschien slechts verguld was) en de marmeren bekleding allang gesloopt en gestolen waren.

Ik kan eerlijk gezegd de dieven ergens wel begrijpen.

Misschien zagen ze er oorspronkelijk wel zo uit. Indien zo, moeten ze geschitterd hebben in de zon en nog indrukwekkender zijn geweest dan nu.

http://www.hetgrotereplaatje.nl/images/gizeh-impression.jpg

kiko
5 november 2017, 17:45
Kijk maar naar de duistere middeleeuwen in Europa. Na de ineenstorting van het Romeinse Rijk verdween ook een pak kennis en technologie. Niemand wist meer bv. hoe de ineengestorte aquaducten te renoveren laat staan er nieuwe te bouwen.
Bwah, er kwam ook nieuwe architectonische kennis in de plaats.

Het indrukwekkende van de piramide van Cheops zijn vooral de afmetingen en het groot aantal gebruikte blokken.

Los daarvan, eigenlijk weinig spectaculairs te zien op architectonisch vlak.

Je hoeft evenwel niet ver te reizen om m.i. veel indrukwekkender bouwwerken aan te treffen.

Bv. de dom van Keulen (hoger dan de piramides), begonnen in de middeleeuwen zonder elektriciteit, zonder aliens, gewoon gebouwd met behulp van werklui, stellingen, ossewagens, takels, boomstammen, simpele werktuigen, touw, cement enz.

Persoonlijk vind ik zoiets van een veel hoger niveau dan de piramides, en de technologie was ruwweg hetzelfde. Maar niemand zal beweren dat de dom van Keulen gebouwd werd met behulp van aliens.

Het Oosten
5 november 2017, 17:52
De ruimte die ze (zouden) ontdekt hebben met hypermoderne apparatuur, hoeft niet per se een 'geheime' kamer te zijn (alhoewel dit natuurlijk wel kan-men heeft het gebalsemde lichaam van Cheops nooit gevonden...). Het kan ook te maken hebben met architectonische eisen m.b.t. de stabiliteit van het kunstwerk.

kiko
5 november 2017, 17:56
Misschien zagen ze er oorspronkelijk wel zo uit. Indien zo, moeten ze geschitterd hebben in de zon en nog indrukwekkender zijn geweest dan nu.

http://www.hetgrotereplaatje.nl/images/gizeh-impression.jpg
Mooi, indrukwekkend maar wel pure Stargate.

The Paulus Experience
5 november 2017, 17:57
De ruimte die ze (zouden) ontdekt hebben met hypermoderne apparatuur, hoeft niet per se een 'geheime' kamer te zijn (alhoewel dit natuurlijk wel kan). Het kan ook te maken hebben met architectonische eisen m.b.t. de stabiliteit van het kunstwerk.

Of in verband met het e-peil

Zucht
5 november 2017, 18:18
Of misschien zijn er steentermieten binnengeslopen !

Het Oosten
5 november 2017, 18:20
Mooi, indrukwekkend maar wel pure Stargate.

Die stargate poort moet u wel even wegpoetsen. Het gaat om de oorspronkelijke look van de piramides. Het is heel goed mogelijk dat ze bekleed werden met wit marmer. Dan moet het een fantastisch aanblik geweest zijn.

NieuwNoors
5 november 2017, 19:52
Begrijpend lezen zegt dan:
De huidige grootte kennen we.
De oorspronkelijk grootte kan tot 10 meter groter geweest zijn.

Ja, KAN. Wie zal het ooit met zekerheid kunnen bewijzen?

NieuwNoors
5 november 2017, 19:57

Het indrukwekkende van de piramide van Cheops zijn vooral de afmetingen en het groot aantal gebruikte blokken.

Je hoeft evenwel niet ver te reizen om m.i. veel indrukwekkender bouwwerken aan te treffen.

Bv. de dom van Keulen (hoger dan de piramides), begonnen in de middeleeuwen zonder elektriciteit, zonder aliens, gewoon gebouwd met behulp van werklui, stellingen, ossewagens, takels, boomstammen, simpele werktuigen, touw, cement enz.

Persoonlijk vind ik zoiets van een veel hoger niveau dan de piramides, en de technologie was ruwweg hetzelfde. Maar niemand zal beweren dat de dom van Keulen gebouwd werd met behulp van aliens.

Tja de middeleeuwen vergelijken met de 'oude Egyptenaren".....da's maar een klein verschilletje natuurlijk. :lol:

NieuwNoors
5 november 2017, 20:01

Tiens-tiens, waarom werd de Dom van Keulen dan niet opgenomen in de lijst van de 7 wereldwonderen? :lol:

Eduard Khil
5 november 2017, 20:03
Tiens-tiens, waarom werd de Dom van Keulen dan niet opgenomen in de lijst van de 7 wereldwonderen? :lol:
Dat is zeer eenvoudig: omdat op het moment dat men de dom van Keulen bouwde, dat allesbehalve een uitzondering was qua bouwwerk.

Verstandige mensen weten dat. Minder verstandige mensen stellen daar vragen over :lol:

kiko
5 november 2017, 20:07
De lijst van 7 wereldwonderen werd opgesteld meer dan 1000 jaar vóór de bouw van de dom van Keulen...

Jantje
5 november 2017, 20:08

Die vraag is makkelijk te beantwoorden.
Ze kende de kunst van het zeilen, ze kende krachttakels, ze kende hefbomen, ze kende wiskunde.
Zelfs vandaag word de kunsten om zware gewichten over groter afstanden te verplaatsen met behulp van touw en krachttakels.
Wie in deze technieken een beetje thuis is, kan met 1 hand meer dan 1000kg verplaatsen zonder zware inspanningen en deze voor langere tijd op een punt vasthouden, om dan het voorwerp met de volgende krachttakel aan te slagen.
Het gebruik van vellemasten was 50 jaar geleden nog heel gangbaar in de scheepvaart, met deze techniek werden zware lasten van meer dan 25ton in en uit zeeschepen geladen.
Men moet het dus niet ver zoeken, gewoon logisch nadenken.
Vandaag word de kracht vaak geleverd door motoren, maar je kan daar ook mensen en dieren voor gebruiken.
4 ossen leveren een trekkracht van +/-5 ton, als je deze een takel met 4 inscheringen laat trekken, is de trekkracht op de schijvenblok gekoppeld de te verplaatsen massa 20 ton

Dat een beschaving die technisch zo ver stond nu een derdewereldland kan zijn, is ook niet moeilijk te begrijpen.
Het is de normale loop van de geschiedenis.
Opkomst, hoogte punt en verval van beschavingen.
Bestaande beschavingen die door andere onder de voet worden gelopen, die hun eigen ondergang veroorzaken door import van werkkrachten, die hun eigen ondergang veroorzaken door te teren op hun luxe en denken dat daar geen offers voor gebracht moeten worden en de bescherming van hun beschaving overlaten aan derde.

Jantje
5 november 2017, 20:12
Ja, KAN. Wie zal het ooit met zekerheid kunnen bewijzen?

Dat de bouwwerken hoger en breder waren is bewezen. De vele zandstormen in de loop der eeuwen, hebben de buitenste lagen van de bouwwerken afgescheurd.
Er zijn berekeningen gedaan om de vermoedelijke echte grote te weten, en die komen op +/-10 meter groter.

geertvdb
5 november 2017, 21:09

Zeg man, hebt ge niet nog dommere vragen?

Stop nu eens met verstoppertje te spelen. Speel open kaart!

Zijn het volgens u de aliens, ja of nee?

Zucht
5 november 2017, 22:02

Toch niet helemaal mee akkoord. Newgrange bijvoorbeeld, is wel een heel stuk kleiner dan de pyramides ( 13M hoog), maar ook 700 jaar ouder.

http://www.newgrange.com/newgrange/newgrange.jpg

Ik heb die bezocht tijdens een hevige Ierse plensbui, en geen druppeltje kwam daar binnen. Na meer dan 5000 jaar nog altijd perfect waterdicht. Daarnaast is de structuur -- toch niet iets dat je achteraf even opschuift -- perfect gealligneerd met de zonsopgang tijdens de winterzonnewende. Die ingang heeft een aantal trapjes en hellingen die de zonnestralen projecteren op een welgeplaatst icoon achteraan de kamer. Dat was niet zomaar wat stenen opeenstapelen.

https://www.irishtimes.com/polopoly_fs/1.2913468.1482572627!/image/image.jpg_gen/derivatives/box_620_330/image.jpg

Max van Dietschland
5 november 2017, 22:07
Misschien vind men daar resten terug van reptilians ?

kiko
5 november 2017, 22:29
Toch niet helemaal mee akkoord. Newgrange bijvoorbeeld, is wel een heel stuk kleiner dan de pyramides ( 13M hoog), maar ook 700 jaar ouder.
Met wat ben je niet geheel akkoord ? Het is een beetje onduidelijk.

Zucht
5 november 2017, 22:31
Met wat ben je niet geheel akkoord ? Het is een beetje onduidelijk.

Ik neem wat afstand van de pyramide, om aan te geven dat er in de steentijd bij het bouwen ook wel wat vernuft aan te pas kwam, dus niet zomaar blokken opeenstapelen.

kiko
5 november 2017, 22:43
Ik neem wat afstand van de pyramide, om aan te geven dat er in de steentijd bij het bouwen ook wel wat vernuft aan te pas kwam, dus niet zomaar blokken opeenstapelen.
Tja, dat is een persoonlijke mening he, dat schreef ik dan ook.

Dat is trouwens in geen geval geringschattend doen over hun prestaties. Indien ik bouwmeester was toen (Kikomhotep I of zoiets ), ik zou niet weten hoe eraan te beginnen.

De personen die zich wèl geringschattend uitlaten zijn de personen die niet kunnen aanvaarden dat men duizenden jaren geleden al in staat was om dergelijke constructies te bouwen, en er vervolgens maar aliens bijsleuren.

Zucht
5 november 2017, 22:55
Tja, dat is een persoonlijke mening he, dat schreef ik dan ook.

Dat is trouwens in geen geval geringschattend doen over hun prestaties. Indien ik bouwmeester was toen (Kikomhotep I of zoiets ), ik zou niet weten hoe eraan te beginnen.

De personen die zich wèl geringschattend uitlaten zijn de personen die niet kunnen aanvaarden dat men duizenden jaren geleden al in staat was om dergelijke constructies te bouwen, en er vervolgens maar aliens bijsleuren.

Kijk, daar zijn we het dan weer helemaal over eens.
In Bretagne, Barnenez, 2000 jaar ouder dan de pyramides.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c9/Barnenez_front2.jpg/435px-Barnenez_front2.jpg

En als je dan naar het midden-oosten gaat, ja dan heb je al monumenten 8-9 duizend voor Christus. Dus 6000 jaar ouder dan de pyramides. Die laatsten zijn "maar" 4500 jaar ouder dan wij.

https://taboodada.files.wordpress.com/2012/08/gc3b6bekli-tepe-1.jpg

Göbekli Tepe, Turkije.
De mens heeft iets met een (bak)steen. Maar ze hebben dus wel veel tijd gehad om te oefenen.

Diego Raga
5 november 2017, 22:59
Spijtig dat ze toen de romaanse boog nog niet kenden, dan hadden ze met minder steenvulsel hetzelfde kunnen bouwen.

kiko
5 november 2017, 23:34
Even terug naar het onderwerp.

Persoonlijke gok: (verlaten) opslagruimte, of een gedeelte dat eigenlijk niet opgevuld diende te worden. Het zou wel interessant zijn indien men iets belangrijks zou vinden.

Tavek
5 november 2017, 23:43

Persoonlijke gok: (verlaten) opslagruimte, of een gedeelte dat eigenlijk niet opgevuld diende te worden. Het zou wel interessant zijn indien men iets belangrijks zou vinden.

Een mislukte kamer ?

Gamla
5 november 2017, 23:52
Wat mij eraan boeit is waar die piramide eigenlijk toe diende aangezien er nooit menselijke resten in zijn aangetroffen.
De meest waarschijnlijke verklaring is dat ze gebruikt werd voor inwijdingsrituelen.

Tavek
6 november 2017, 00:14
Wat mij eraan boeit is waar die piramide eigenlijk toe diende aangezien er nooit menselijke resten in zijn aangetroffen.
De meest waarschijnlijke verklaring is dat ze gebruikt werd voor inwijdingsrituelen.

Leeggeroofd ver voor onze tijd ?

Gamla
6 november 2017, 00:18
Leeggeroofd ver voor onze tijd ?

Dan moet er schade zijn aangericht. Dat was niet het geval.

fbpolitics
6 november 2017, 00:42

Exact mijn idee geweest vanaf het begin.

De toegang tot de grafkamer zou zijn afgesloten geweest door enorme stenen.
Volgens mij waren deze stenen tijdelijk "opgeslagen" in die nieuw gevonden ruimte, samen met zand, waarbij na het laten wegstromen van zand die stenen naar beneden zakten en zo de toegang hebben afgesloten.
.

Gamla
6 november 2017, 01:06
Moraal van het verhaal: het moderne propagandakletspraatje dat ze toen achterlijk waren en dat wij nu zoveel slimmer zijn is een kwakkel.
Ze wisten toen iets van bouwen af terwijl er nu legoblokken op elkaar worden gestapeld.
Er wordt bijvoorbeeld lyrisch gedaan over Le Corbusier en dat terwijl zijn bouwsels zo lek als een zeef waren.

geertvdb
6 november 2017, 08:16

En dat hoeft helemaal geen schat of een sarcofaag te zijn. Gewoon achter gelaten werktuigen kunnen minstens even interessanter zijn. Of een boekhouding op papyrus.

Het Oosten
6 november 2017, 08:17
Exact mijn idee geweest vanaf het begin.

De toegang tot de grafkamer zou zijn afgesloten geweest door enorme stenen.
Volgens mij waren deze stenen tijdelijk "opgeslagen" in die nieuw gevonden ruimte, samen met zand, waarbij na het laten wegstromen van zand die stenen naar beneden zakten en zo de toegang hebben afgesloten.
.

De architecten van de piramide van Cheops wisten natuurlijk ook hoe ze geheime kamers moesten inbouwen. Beducht als ze waren voor de grafschenders. De (lege) tombe die men nu ziet in het hart van de piramide kan een afleidingsmaneuver zijn geweest.

Indien Cheops er nog ligt, dan zullen ze waarschijnlijk een plaats uitgezocht hebben waar niemand onmiddellijk aan denkt. Diegenen die in de piramide zijn geweest, weten dat men in de piramide naar boven moet lopen. Het zou bijvoorbeeld heel goed kunnen dat Cheops onder één van die trappen ligt om nu maar wat te zeggen. Voor zover ie er nog ligt...

TV-verslaafde
6 november 2017, 08:22

Het was een religieus bouwsel zonder twijfel. Welke mooie gebouwen seculieren zoal neer hebben gezet is voor mij een raadsel. De Eiffeltoren en het atomium? Kom zeg...

The Paulus Experience
6 november 2017, 08:23
Moraal van het verhaal: het moderne propagandakletspraatje dat ze toen achterlijk waren en dat wij nu zoveel slimmer zijn is een kwakkel.
Ze wisten toen iets van bouwen af terwijl er nu legoblokken op elkaar worden gestapeld.
Er wordt bijvoorbeeld lyrisch gedaan over Le Corbusier en dat terwijl zijn bouwsels zo lek als een zeef waren.

Zo dan, maar omgekeerd

Gamla
6 november 2017, 08:40
Zo dan, maar omgekeerd

Hoezo.

The Paulus Experience
6 november 2017, 09:04
Hoezo.

Wel, de piramiden zijn echt de legoblokken op mekaar gestapeld, laat ons zeggen dat de burj khalifa bv heel wat meer vakmanschap vereiste om te bouwen

Liederik
6 november 2017, 09:59
En dat hoeft helemaal geen schat of een sarcofaag te zijn. Gewoon achter gelaten werktuigen kunnen minstens even interessanter zijn. Of een boekhouding op papyrus.

Of bewijsstukken van het dossier over de Bende van Nijvel.

Misschien hiërogliefen met wat duiding over de functie van de kamer. Dan kunnen egyptologen zich daar jaren over buigen en dan papers publiceren die allemaal zeggen dat het ofwel een bepaalde religieuze ofwel deze of gene ceremoniële rol had.

Qua werktuigen dacht ik dat ze geen katrollen hadden, enkel wat voorlopers van takelblokken. Misschien een bevestiging dan van de theorie die stelde dat de 'moeilijkste' stenen ter plekke gegoten warden.

Tavek
6 november 2017, 10:09
Wel, de piramiden zijn echt de legoblokken op mekaar gestapeld, laat ons zeggen dat de burj khalifa bv heel wat meer vakmanschap vereiste om te bouwen

Wat de pyramiden uniek maakt, is dat dit soort bouwsels onmogelijk zijn de dag van vandaag wegens de kost.

Ze zijn ook veel monumentaler en bevatten meer symboliek dan de gebouwen die recenter zijn. Een pyramide is niet gemaakt om in te wonen of in te werken, het is een gigantische tombe, een grafmonument.

Ik ben meer onder de indruk van een pyramide dan van bvb de dom van keulen. De dom van keulen is leuk, maar het is een kerk. Een pyramide leeft en ademt mystiek en symboliek. Een poort naar de hemel, naar de zonnegod.

Liederik
6 november 2017, 10:13
Het was een religieus bouwsel zonder twijfel. Welke mooie gebouwen seculieren zoal neer hebben gezet is voor mij een raadsel. De Eiffeltoren en het atomium? Kom zeg...

Ik heb indertijd uit wat podcasts van ene Dominic Perry vernomen dat die scheiding - seculier /religieus - total niet van toepassing was. Voor die samenleving waren de goden absoluut immanent - gewoon integraal deel van alle aspecten van het leven.

Een brood , een steen, mooi weer, de rivier, de buurvrouw krijgt weer mot?

Renenet's gave, [insert egytpische steen-god] , Ra geeft weer een lap op vandaag, de manifestatie van Hapi, Ma'at is niet goed gezind.

Compleet inwisselbaar.

Zo ook met hun gebouwen. Functionaliteit en religiositeit was niet gescheiden.

The Paulus Experience
6 november 2017, 10:26
Wat de pyramiden uniek maakt, is dat dit soort bouwsels onmogelijk zijn de dag van vandaag wegens de kost.

Ze zijn ook veel monumentaler en bevatten meer symboliek dan de gebouwen die recenter zijn. Een pyramide is niet gemaakt om in te wonen of in te werken, het is een gigantische tombe, een grafmonument.

Ik ben meer onder de indruk van een pyramide dan van bvb de dom van keulen. De dom van keulen is leuk, maar het is een kerk. Een pyramide leeft en ademt mystiek en symboliek. Een poort naar de hemel, naar de zonnegod.

En een kerk is?

Tavek
6 november 2017, 10:39
En een kerk is?

Een kerk. Zoals er tienduizenden staan. Een gebouw met ramen, deuren en een dak. Waar meneer pastoor wat staat te lullen en mensen iedere zondag passeren.

Echt speciaal is dat niet.

Een pyramide is een eenvoudig geometrisch object, en dat maakt het zo speciaal. Enkel de essentie.

PS: De dom van keulen blijft geen 4500 jaar staan. Zelfs al conserveren we het zo goed mogelijk.

The Paulus Experience
6 november 2017, 10:41
Een kerk. Zoals er tienduizenden staan. Een gebouw met ramen, deuren en een dak. Waar meneer pastoor wat staat te lullen en mensen iedere zondag passeren.

Een pyramide is een eenvoudig geometrisch object, en dat maakt het zo speciaal. Enkel de essentie.

PS: De dom van keulen blijft geen 4500 jaar staan. Zelfs al conserveren we het zo goed mogelijk.

http://memecrunch.com/meme/R42Z/not-sure-if-he-is-serious/image.jpg

Jantje
6 november 2017, 12:42

Integenstelling tot wat je hier verkondigd, zijn er weldegelijk menselijke resten in de piramides gevonden.
Koning Toet is daar het best gekende voorbeeld van.
De graven zijn daarna leeggeroofd en de menselijke resten zijn naar musea verhuist.

Jantje
6 november 2017, 13:03
De architecten van de piramide van Cheops wisten natuurlijk ook hoe ze geheime kamers moesten inbouwen. Beducht als ze waren voor de grafschenders. De (lege) tombe die men nu ziet in het hart van de piramide kan een afleidingsmaneuver zijn geweest.

Indien Cheops er nog ligt, dan zullen ze waarschijnlijk een plaats uitgezocht hebben waar niemand onmiddellijk aan denkt. Diegenen die in de piramide zijn geweest, weten dat men in de piramide naar boven moet lopen. Het zou bijvoorbeeld heel goed kunnen dat Cheops onder één van die trappen ligt om nu maar wat te zeggen. Voor zover ie er nog ligt...

Een tijd geleden zijn er veel mummies in een grot gevonden geweest, een hele hoop koninklijke mummies.
Men vermoed dat deze mummies eigenlijk in de piramides thuis hoorde, maar zijn verhuist om hen te beschermen tegen grafrovers.

Dat men nu, met een steeds betere technologie nieuwe open ruimtes vind in de piramides is niet verwonderlijk.
Men ging er steeds vanuit dat de piramides volledig opgevuld zijn en enkel de toegankelijke ruimtes zijn open gelaten.
Dit omdat men niet wilde aanvaarden dat men toen al technieken kende en gebruikt om overspanningen te maken en men er vanuit ging dat de piramides bestonden uit volle lagen stenen op elkaar gestapeld.
De gevonden holle ruimtes moeten dus niet direct een ander doel dan besparingen van materiaal en werkuren hebben gehad.
Ze geven ook direct de oplossing over de vraag hoe men op een vrij korte periode de piramides kon bouwen.
Want men begon pas aan de bouw, als de toenmalige heerser er opdracht toe gaf zijn piramide te bouwen.
Men weet dat sommige piramides op minder dan 5 jaar zijn gebouwd, hoewel men er steeds vanuit gaat dat er met de aanvaarde toegepaste technieken meer dan 20 jaar nodig heeft om ze te kunnen bouwen.

Gamla
6 november 2017, 13:07
Integenstelling tot wat je hier verkondigd, zijn er weldegelijk menselijke resten in de piramides gevonden.
De graven zijn daarna leeggeroofd en de menselijke resten zijn naar musea verhuist.

Ach zo. Dus toch geen inwijdingsrituelen.
Jammer.

koe de poing
6 november 2017, 13:45

zo speciaal vinnekik die pyramides toch ni zunne

https://i.pinimg.com/564x/24/f9/42/24f942d681143e5e9cd78c62eb5f469d--weird-houses-earth-homes.jpg

https://i.pinimg.com/736x/63/ac/c3/63acc319a8f13ef01fafba243b42d189--belgium-ph.jpg

Het Oosten
6 november 2017, 13:52
Een tijd geleden zijn er veel mummies in een grot gevonden geweest, een hele hoop koninklijke mummies.
Men vermoed dat deze mummies eigenlijk in de piramides thuis hoorde, maar zijn verhuist om hen te beschermen tegen grafrovers.

Dat men nu, met een steeds betere technologie nieuwe open ruimtes vind in de piramides is niet verwonderlijk.
Men ging er steeds vanuit dat de piramides volledig opgevuld zijn en enkel de toegankelijke ruimtes zijn open gelaten.
Dit omdat men niet wilde aanvaarden dat men toen al technieken kende en gebruikt om overspanningen te maken en men er vanuit ging dat de piramides bestonden uit volle lagen stenen op elkaar gestapeld.
De gevonden holle ruimtes moeten dus niet direct een ander doel dan besparingen van materiaal en werkuren hebben gehad.
Ze geven ook direct de oplossing over de vraag hoe men op een vrij korte periode de piramides kon bouwen.
Want men begon pas aan de bouw, als de toenmalige heerser er opdracht toe gaf zijn piramide te bouwen.
Men weet dat sommige piramides op minder dan 5 jaar zijn gebouwd, hoewel men er steeds vanuit gaat dat er met de aanvaarde toegepaste technieken meer dan 20 jaar nodig heeft om ze te kunnen bouwen.

Ik meen ooit gelezen te hebben dat er in de nabijheid van de piramides restanten zijn gevonden van een heus dorp. Met winkeltjes, bakkers, slagers, enz. Alles wijst erop dat hier heel wat mensen samengeleefd hebben gedurende een geruime tijd. Men vermoedt dat dit de locatie (de tijdelijke verblijfplaats) was van de arbeiders die aan de piramides werkten. En zo goed als zeker meer dan ettelijke jaren daar hebben verbleven.

Tavek
6 november 2017, 13:52
zo speciaal vinnekik die pyramides toch ni zunne

https://i.pinimg.com/564x/24/f9/42/24f942d681143e5e9cd78c62eb5f469d--weird-houses-earth-homes.jpg

https://i.pinimg.com/736x/63/ac/c3/63acc319a8f13ef01fafba243b42d189--belgium-ph.jpg

Pyramides zijn niet om in te wonen.

Liederik
6 november 2017, 17:09
Pyramides zijn niet om in te wonen.

Ha nee, zeker?

http://www.zomaar-maassluis.nl/winkels/images/IMG_3717.jpg

kiko
6 november 2017, 17:56
Da's ook wat overdreven.

Architectuur de dag van vandaag is op alle vlakken 100 keer meer geavanceerd dan ten tijde van de oude Egyptenaren.

Zucht
6 november 2017, 18:19

Het is wel zo dat de Burj Khalifa met slavenarbeid gebouwd is en de pyramides niet.

Jantje
6 november 2017, 19:11
Ik meen ooit gelezen te hebben dat er in de nabijheid van de piramides restanten zijn gevonden van een heus dorp. Met winkeltjes, bakkers, slagers, enz. Alles wijst erop dat hier heel wat mensen samengeleefd hebben gedurende een geruime tijd. Men vermoedt dat dit de locatie (de tijdelijke verblijfplaats) was van de arbeiders die aan de piramides werkten. En zo goed als zeker meer dan ettelijke jaren daar hebben verbleven.

Het klopt dat men een heus dorp bij de piramides heeft gevonden. En men vermoed dat er langer tijd mensen hebben geleefd.
Maar men weet niet of die daar enkel leefde voor de bouw van de piramides.
Vergeet niet dat er na de bouw veel tijd en energie werd gestoken in de binnen versiering van de kamers.

Marie van de koster
7 november 2017, 17:39

Ik heb die bezocht tijdens een hevige Ierse plensbui, en geen druppeltje kwam daar binnen. Na meer dan 5000 jaar nog altijd perfect waterdicht. Daarnaast is de structuur -- toch niet iets dat je achteraf even opschuift -- perfect gealligneerd met de zonsopgang tijdens de winterzonnewende. Die ingang heeft een aantal trapjes en hellingen die de zonnestralen projecteren op een welgeplaatst icoon achteraan de kamer. Dat was niet zomaar wat stenen opeenstapelen.

Indrukwekkend.

Xenophon
7 november 2017, 18:10

Men had betere en handgemaakte roofing in die dagen.

Niet zoals die prullen van vandaag de dag.

Vlad
7 november 2017, 18:17

Toetanchamon lag in de dodenvallei duizend kilometer ten zuiden van de piramides.

Vlad
7 november 2017, 18:25
Volgens mij hebben een paar stoners voor die geheime ruimte gezorgd zodat ze op hun gemakje even vanonder het toezicht van de werfmeesters een pijpje konden roken.

Tavek
7 november 2017, 19:48
Da's ook wat overdreven.

Architectuur de dag van vandaag is op alle vlakken 100 keer meer geavanceerd dan ten tijde van de oude Egyptenaren.

Ja uiteraard.

Maar ik ken geen enkel hedendaags gebouw dat ik de symboliek en statigheid weet te hebben dat vergelijkbaar is met de pyramides van Gizeh.

Ach wacht, dat christusbeeld in Brazilie misschien. Ja...toch.

Tavek
7 november 2017, 19:50

http://www.newgrange.com/newgrange/newgrange.jpg

https://www.irishtimes.com/polopoly_fs/1.2913468.1482572627!/image/image.jpg_gen/derivatives/box_620_330/image.jpg

Het Panteon in Rome, swerelds grootste niet versterkte overhangede betonconstructie (jup, nog steeds) heeft ook van die dingen. Op een beplaade dag van het jaar schijnt de zon via de oculus ook recht op de toegang en dergelijke.

Jantje
7 november 2017, 19:54
Toetanchamon lag in de dodenvallei duizend kilometer ten zuiden van de piramides.

Klopt, maar er werd verkondigd dat er geen menselijke resten zijn terug gevonden in de piramides en dat klopt niet.
Er zijn piramides waar men geen mummie in heeft gevoonden, maar er zijn er ook waar men wel mummies in heeft gevonden.
Je mag niet vergeten dat er een 80 tal piramides zijn, maar dat men het steeds heeft over de grootste der piramides.

Universalia
7 november 2017, 20:03
Laten we de handen even uit de mouwen steken ...

'Buiding the Great Pyramid' (https://www.cheops-pyramide.ch/khufu-pyramid/khufu-numbers.html) http://www.sherv.net/cm/emo/dancing/egyptian.gif

Liederik
8 november 2017, 10:02
Binnenkort kunnen we allemaal eens gaan rondkijken en onszelf bekwamen in piramides:

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171107_03174875

Het team dat onlangs een enorme ‘holte’ ontdekte in de beroemde Piramide van Cheops wil fans van de oeroude architectuur de kans geven om door te dringen tot het hart van het bouwwerk door middel van virtuele realiteit

Wel nog tot in Parijs raken ervoor.

Ik zou passen, want volgens mij een totaal andere ervaring dan er effectief rondlopen. Zoals naar een filmpje over zeilen kijken, tegenover zelf in een zeilboot varen.

Universalia
8 november 2017, 10:09
Binnenkort kunnen we allemaal eens gaan rondkijken en onszelf bekwamen in piramides:

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171107_03174875

Wel nog tot in Parijs raken ervoor.

Ik zou passen, want volgens mij een totaal andere ervaring dan er effectief rondlopen. Zoals naar een filmpje over zeilen kijken, tegenover zelf in een zeilboot varen.

Die 'grote holte' die men zou gevonden hebben, zou 'The Mummy' daar zitten?

https://images.moviepilot.com/images/c_limit,q_auto:good,w_600/tqxn6k8zbbyp2rucfgxj/the-mummy-credit-universal-pictures.jpg

Opletten gebazen dan. :-D

Ok, dat was even off topic ...

Universalia
10 december 2017, 11:40
Archeologen onthullen grafkamers met mummies in Egypte (http://www.standaard.be/cnt/dmf20171209_03234337)

Egyptische archeologen hebben in de stad Luxor twee grafkamers uitgegraven. De zowat 3.500 jaar oude kamers bevatten onder meer verschillende mummies, beelden, aardewerk, kleurrijke inscripties en grafzegels, zei minister voor Oudheid Khaled al-Enani. Hij kondigde verdere ontdekkingen aan voor de toekomst.

Grafschennis? :lol: