PDA

View Full Version : Onze premiers als aprilvissen


Jos Verhulst
12 november 2004, 22:00
Onze premiers als aprilvissen

Het is heel merkwaardig dat de Belgische premiers een hardnekkige tendens vertonen, om geboren te worden in april. Men kan dit nagaan op het lijstje te vinden op
http://premier.fgov.be/nl/formerpm/portraits/
waar de geboortedatums van de laatste 16 premiers worden gegeven:
Guy Verhofstadt: 11 04 1953
Jean-Luc Dehaene: 07 08 1940
Wilfried Martens: 19 04 1936
Mark Eyskens: 29 04 1933
Paul Vanden Boeynants: 22 05 1919
Leo Tindemans: 16 04 1922
Edmond Leburtion: 18 04 1915
Gaston Eyskens: 01 04 1905
Pierre Harmel: 16 03 1911
Theo Lefèvre: 17 01 1914
Achille Van Acker: 08 04 1898
Jean Van Houtte: 17 03 1907
Jean Duvieusart: 10 04 1900
Paul-Henri Spaak: 25 01 1899
Paul-Emile Janson: 30 05 1872
Paul van Zeeland: 11 11 1893

Er zijn dus 8 van de 16 premiers in april geboren.
Zo’n ophoping is bijzonder onwaarschijnlijk, zelfs wanneer men rekening houdt met het feit dat in de lente wat meer geboortes vallen dan in het najaar. Een chi square test op de trimestriële verdeling (12 premiers geboren in januari-april; 3 geboren in mei-augustus; 1 geboren in september-december) geeft p = 0,000054 en dan is het feit nog niet meegeteld, dat binnen het eerste trimester een verdere ophoping plaatsvindt in april.
Meestal is dit soort fenomenen toe te schrijven aan één of andere vorm van sociale selectie. Zo draaien in de Europese voetbalcompetities onevenredig veel spelers mee die geboren zijn in augustus. Dat wordt veroorzaakt door het feit, dat kinderen die in augustus geboren zijn in de jeugdcompetitie nog een jaartje langer meedraaien op een lager niveau, en dus gemiddeld groter en sneller zijn dan de andere spelertjes, zodat ze gemakkelijker uitblinken en minder snel ontmoedigd worden (zie bv mijn artikeltje hierover: Verhulst, J. "Seasonal birth distribution of West European soccer players: a possible explanation" Medical Hypotheses 38, 346-348. 1992). Ook in de scholen heb je zo’n effect: kinderen die dubbelen of doorverwezen worden, zijn overwegend geboren in de laatste schoolmaanden en zijn dus jonger dan de meeste andere kinderen uit hun klas (kinderen geboren in hetzelfde kalenderjaar starten normaliter hun schoolloopbaan in hetzelfde leerjaar). Het is me echter niet duidelijk welk selectiemechanisme dit april-effect bij onze premiers zou kunnen verklaren. Heeft iemand een suggestie?

Supe®Staaf
12 november 2004, 22:23
Het is me echter niet duidelijk welk selectiemechanisme dit april-effect bij onze premiers zou kunnen verklaren. Heeft iemand een suggestie?Zoek het in dezelfde richting als je voorbeeld van voetballertjes.

April valt middenin het schooljaar.
Wie verjaart in april is noch 'gunstig jarig' noch 'ongunstig jarig' (Hollandse terminologie)


't Zijn dus geen té vroeg naar school gestuurde jongetjes die achterop raken.
't Zijn ook geen té laat begonnen jongetjes die verveeld raken wegens te rijp.

Premiers zijn dus simpelweg gemiddelde, om niet te zeggen mediocere figuren.

Geertje
12 november 2004, 22:28
Tijd voor een minister die in februari verjaart. Welke partijvoorzitter verjaart er in deze maand, hij/zij krijgt mijn stem.

Michaël Bauwens
12 november 2004, 23:53
Zoek het in dezelfde richting als je voorbeeld van voetballertjes.

April valt middenin het schooljaar.
Wie verjaart in april is noch 'gunstig jarig' noch 'ongunstig jarig' (Hollandse terminologie)


't Zijn dus geen té vroeg naar school gestuurde jongetjes die achterop raken.
't Zijn ook geen té laat begonnen jongetjes die verveeld raken wegens te rijp.

Premiers zijn dus simpelweg gemiddelde, om niet te zeggen mediocere figuren.

Heel ons schoolsysteem is in ieder geval wel gericht op de (goede) gemiddelden, dus misschien heb je daar wel een punt; ons 'systeem' verzekert zijn eigen voortbestaan door zijn ideale 'modellen' naar de top te sturen?

Spetsnaz
13 november 2004, 00:01
En tenminste 4 premiers hebben Paul in hun voornaam :)

The Paulus Experience
13 november 2004, 00:02
alle premiers hebben namen met letters uit het alfabet !!

Supe®Staaf
13 november 2004, 00:44
alle premiers hebben namen met letters uit het alfabet !!Tijd voor een uitzondering: $Üþ€®§+@@¶ for praaim mini-ster!

Jos Verhulst
13 november 2004, 08:38
Zoek het in dezelfde richting als je voorbeeld van voetballertjes.

April valt middenin het schooljaar.
Wie verjaart in april is noch 'gunstig jarig' noch 'ongunstig jarig' (Hollandse terminologie)


't Zijn dus geen té vroeg naar school gestuurde jongetjes die achterop raken.
't Zijn ook geen té laat begonnen jongetjes die verveeld raken wegens te rijp.

Premiers zijn dus simpelweg gemiddelde, om niet te zeggen mediocere figuren.

Lijkt mij op het eerste zicht geen veelbelovende denkpiste, omdat het maximum in april zo scherp is. En het midden van het kalenderjaar valt eigenlijk in de zomer. Aprilkinderen behoren nog eerder tot de ouderen van hun klas.

Het is wel zo dat van de acht niet-aprilvissen er vier geboren zijn in de aanpalende maanden maart en mei. Ik kan eens Montecarlogewijs checken of die concentratie van de niet-aprillers rond april op zich ook significant is.

The Paulus Experience
13 november 2004, 10:47
Tijd voor een uitzondering: $Üþ€®§+@@¶ for praaim mini-ster!

aan de hand van uw geboortemaand zal ik uw kans voorspellen!

Basketsloef
13 november 2004, 13:19
Nog een opvallend iets: allemaal mannen, die premiers ... Tijd voor een vrouw aan de macht!

Ke Nan
13 november 2004, 15:22
Hmmmm, Ik ben een rasechte apriliaan. Een job als premier lijkt me niet slecht. Met Berlusconi als voorbeeld wil ik wel het een en ander veranderen(immuniteit en zo) in mijn voordeel. Het wordt dus tijd om mijn eigen partij te stichten om mijn zakken ook eens te vullen. Mijn programmapunten zullen jullie wensen zijn. Ik zweer dat ik ze allemaaal zal vervullen.


http://www.jhw.co.uk/images/document_images/12/fingers-crossed.jpg


STEM Ke Nan!

Jos Verhulst
13 november 2004, 16:35
Ik heb een Monte Carlo berekening uitgevoerd betreffende de groepering van de niet in april geborenen rond de maand april.Mei en maart liggen op afstand 1 van april, juni en februari op afstand 2, ... en tenslotte oktober op afstand 6. Men vindt dan dat de 8 premiers die in april geboren zijn, het levenslicht zagen in een maand die gemiddeld op een afstand 2,375 van april ligt, terwijl de verwachte waarde 3,27 is. Dat levert een kans op van p = 0,07 (691/10.000); een lage waarde, maar niet significant.
Indien er meer dan toeval in het spel zou zijn, moet de oorzaak in elk geval gelegen zijn in een factor die niet speelt in Nederland, want bij de laatste 16 premiers in dat land lijkt de verdeling van de geboortemaanden geheel willekeurig:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_kabinetten_sinds_WO_II

Supe®Staaf
13 november 2004, 17:01
Lijkt mij op het eerste zicht geen veelbelovende denkpiste, omdat het maximum in april zo scherp is. Je hebt gelijk, Jos.
Mijn conclusie was ook niet echt waarheidsgetrouw.
Hoe kon ik beweren dat onze premiers mediocere figuren zijn.
Dat was teveel eer.
Ze zijn minabel, maar ik zie geen verband met hun geboortemaand.

Jos Verhulst
13 november 2004, 17:39
Je hebt gelijk, Jos.
Mijn conclusie was ook niet echt waarheidsgetrouw.
Hoe kon ik beweren dat onze premiers mediocere figuren zijn.
Dat was teveel eer.
Ze zijn minabel, maar ik zie geen verband met hun geboortemaand.

Sinds ik een jaar of vijftien geleden de impact van sociale selectieverschijnselen heb leren kennen, heb ik de reflex ontwikkeld om naar de geboortemaand-verdeling te kijken wanneer ik een geschikt lijstje tegenkom. Het gaat immers over sterke effecten. Bij de voetballers in België, Nederland en Frankrijk bv speelden, toen ik de zaak uitzocht, bijna dubbel zoveel mensen die in augustus geboren waren dan mensen, die in juli geboren waren. En de maatschappelijke gevolgen van het leeftijdseffect in de scholen, feestelijk genegeerd door de politieke kaste, zijn ronduit schrijnend. Een voorbeeld:

Thompson AH, Barnsley RH, Dyck RJ."A new factor in youth suicide: the relative age effect." Can J Psychiatry. 1999 Feb;44(1):82-5.
To determine whether youth in Alberta who had completed suicide were more likely to be younger than their classmates on entering grade 1 (that is, showed a relative age effect). METHOD: Records were obtained for all deaths by suicide by individuals under the age of 20 years in Alberta during the years 1979-1992. The relative age of each of these persons was determined by comparing his or her month of birth to the birth months of the appropriate school-grade cohort. RESULTS: A disproportionate number of the subjects were born in the second half of the "school eligibility year," indicating a higher probability that those who completed suicide were younger than their classmates. CONCLUSIONS: Previous research indicates that relative age is strongly related to school performance and success in sports. The present study demonstrates that the relative age effect is also a factor in youth suicide. It is suggested that the higher incidence of youth suicide in the group of relatively younger school children may have resulted from poorer school performance, which in turn led to lowered confidence and self esteem. Past research suggests that these conditions may predispose children to hopelessness and depression, which are often thought to be essential components of suicide. Research aimed at neutralizing the negative effects of relative age should have important personal and social consequences.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=10076746&itool=iconabstr


Over het voetbal-effect vind je een goed overzicht op:
http://www.psychologie.uni-bonn.de/sozial/forsch/ageeffx.htm
http://www.psychologie.uni-bonn.de/sozial/staff/musch/tenness.htm

Supe®Staaf
13 november 2004, 23:54
De problemen bij 'gunstig jarigen' of 'ongunstig jarigen' liggen in het collectivisme.
Heelder groepen coachen volgens de gemiddelde speler, terwijl die niet in de ploeg staat.
Heelder klassen 'onderwijzen' naar een gemiddelde standaard, terwijl die gemiddelde leerling waarschijnlijk niet eens in de klas zit.

Zelfs de ouderen dreigen nu slachtoffer te worden van bevoogding door de politieke klasse: IEDEREEN moet zogezegd langer werken en daar zal weerom een gemiddelde op geplakt worden waar individuen geen zak zullen mee gebaat zijn. Laat stoppen wie op 51,5 het werken moe is, maar laat wie zijn werk graag en goed doet en wil doen desnoods doorgaan tot hij erbij neervalt op zijn 110e.

Het beeld van een enthousiaste Toots Thielemans die op zijn 80e nog swingend vol vreugd concerteert met de andere jazz-groten der aarde, charmeert me evenveel als het beeld van mezelf op 45 in een dolce far niente.

Michaël Bauwens
14 november 2004, 12:53
Sinds ik een jaar of vijftien geleden de impact van sociale selectieverschijnselen heb leren kennen, heb ik de reflex ontwikkeld om naar de geboortemaand-verdeling te kijken wanneer ik een geschikt lijstje tegenkom. Het gaat immers over sterke effecten. Bij de voetballers in België, Nederland en Frankrijk bv speelden, toen ik de zaak uitzocht, bijna dubbel zoveel mensen die in augustus geboren waren dan mensen, die in juli geboren waren. En de maatschappelijke gevolgen van het leeftijdseffect in de scholen, feestelijk genegeerd door de politieke kaste, zijn ronduit schrijnend. Een voorbeeld:

Thompson AH, Barnsley RH, Dyck RJ."A new factor in youth suicide: the relative age effect." Can J Psychiatry. 1999 Feb;44(1):82-5.
To determine whether youth in Alberta who had completed suicide were more likely to be younger than their classmates on entering grade 1 (that is, showed a relative age effect). METHOD: Records were obtained for all deaths by suicide by individuals under the age of 20 years in Alberta during the years 1979-1992. The relative age of each of these persons was determined by comparing his or her month of birth to the birth months of the appropriate school-grade cohort. RESULTS: A disproportionate number of the subjects were born in the second half of the "school eligibility year," indicating a higher probability that those who completed suicide were younger than their classmates. CONCLUSIONS: Previous research indicates that relative age is strongly related to school performance and success in sports. The present study demonstrates that the relative age effect is also a factor in youth suicide. It is suggested that the higher incidence of youth suicide in the group of relatively younger school children may have resulted from poorer school performance, which in turn led to lowered confidence and self esteem. Past research suggests that these conditions may predispose children to hopelessness and depression, which are often thought to be essential components of suicide. Research aimed at neutralizing the negative effects of relative age should have important personal and social consequences.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=10076746&itool=iconabstr


Over het voetbal-effect vind je een goed overzicht op:
http://www.psychologie.uni-bonn.de/sozial/forsch/ageeffx.htm
http://www.psychologie.uni-bonn.de/sozial/staff/musch/tenness.htm

"The influence of relative age on scholastic achievement is a well-documented phenomenon in educational psychology (Bell & Daniels, 1990; Dickinson & Larsen, 1963; DeMeis & Stearns, 1992; Hauck & Finch, 1993). However, there seems to be an important difference between the relative age effect in school and sports. This difference might be the result of compulsory school attendance as compared to voluntary participation in sport. Although age-related differences in cognitive ability and performance at school entry do exist (May & Welch, 1986; Sweetland & De Simone, 1987), they seem to level out in subsequent years (Hauck & Finch, 1993; Kinard & Reinherz, 1986; Langer, Kalk & Searls, 1984). This might be the result of younger pupils needing to work harder to compete with their older peers and the special care that is taken for weaker children in school. Russell & Startup (1986) even showed that the difficulties younger pupils experience in mastering their academic work can finally lead to superior performance at graduate level where success is determined by high motivation and persistent efforts rather than a relative age advantage."

?

Jos Verhulst
14 november 2004, 13:15
?

De onderzoekers stelden vast dat onevenredig veel jongeren die zelfmoord pleegden, op school hadden behoord tot de jongsten van hun klas. Zij vermoeddden de causale keten: bij de jongsten in de klas => relatief zwakke schoolprestaties => geschonden zelfbeeld/zelfvertrouwen => verhoogde kans op zelfmoord.

circe
14 november 2004, 13:36
Heeft iemand al gedacht aan het sterrenbeeld van de premiers? Hoofdzakelijk Rammen
Even kijken:

RAM (21maart - 20 april).
De Ram is een energiek en geïnspireerd persoon, een initiatiefnemer die risico's niet uit de weg gaat. Omdat hij onafhankelijk is ingesteld, heeft hij de goedkeuring van anderen niet per definitie nodig. Hij verzet zich dan ook sterk als andere mensen hem denkwijzen of werkmethoden proberen op te leggen:

Guy Verhofstadt: 11 04 1953
Wilfried Martens: 19 04 1936
Leo Tindemans: 16 04 1922
Edmond Leburtion: 18 04 1915
Gaston Eyskens: 01 04 1905
Achille Van Acker: 08 04 1898
Jean Duvieusart: 10 04 1900

STIER (20 april - 20 mei)
De Stier heeft een evenwichtig karakter: hij is niet snel boos en aandacht en liefde worden door hem gemakkelijk gegeven en ontvangen. Hij is vrij meegaand. Willen mensen daarvan misbruik maken, dan hebben ze een probleem: als hij eenmaal boos is dan gaat dat niet zomaar weer over. In een dergelijke boze bui zegt of doet hij soms dingen waar hij later spijt van kan krijgen:
Mark Eyskens: 29 04 1933

TWEELINEN (21 mei - 20 juni)
Tweelingen zijn mensen met een uitgesproken voorkeur voor afwisseling. Zij houden van reizen, van het zien van nieuwe dingen en het ontmoeten van nieuwe mensen. Het interesseert hen weinig hoe lang iets meegaat, als het hen maar stimuleert. Spelletjes vinden zij altijd leuk - als ze maar snel gaan.
Paul Vanden Boeynants: 22 05 1919
Paul-Emile Janson: 30 05 1872


LEEUW (21/7 - 20/8)
De Leeuw is een sterke persoonlijkheid. Hij beschikt over veel wilskracht. Als hij eenmaal een besluit genomen heeft, dan is hij hier niet gemakkelijk van af te brengen: hij zal blijven proberen zijn doel te bereiken. Hij is een harde werker, die in staat is om anderen te laten doen wat hij wil. Dit kan er echter toe leiden dat hij anderen gaat manipuleren.
Jean-Luc Dehaene: 07 08 1940

SCHORPIOEN (21/10 - 20/11)
De Schorpioen is een sterk en gecompliceerd persoon, trots en gevoelig. Zijn gevoelens zijn niet makkelijk onder woorden te brengen, laat staan uit te leggen. Als hij van iemand houdt, dan doet hij dat heel intens, met hart en ziel. Het is voor hem erg moeilijk om luchtig met dergelijke gevoelens om te gaan. Doet een ander dat wel, dan kan hij daar eigenlijk geen begrip voor opbrengen.
Paul van Zeeland: 11 11 1893

STEENBOK (21/12 - 20/1)
De Steenbok is een praktisch ingesteld persoon. Voor hem telt eigenlijk alleen de werkelijkheid. Het ongrijpbare, fantasie of jezelf mooier voordoen dan je bent - het interesseert hem niet of weinig. Het is voor hem van belang dat zaken zin of nut hebben. Hij is geïnteresseerd in tastbare resultaten.
Theo Lefèvre: 17 01 1914

WATERMAN (21/1-20/2)
De Waterman is een sterk individu: vrij van geest en altijd op zoek naar nieuwe zaken en denkbeelden. Vastgeroeste denkwijzen en patronen boezemen hem afkeer in. Hij keert zich af van mensen die hem proberen in te tomen of ideeën op te leggen: hij wil zijn eigen weg kiezen.
Paul-Henri Spaak: 25 01 1899

VISSEN (21/2-20/3)
Vissen zijn mensen met een groot talent: zij zijn in staat om zich echt in anderen te verplaatsen. Zij begrijpen de behoeften van anderen en het geeft hen een goed gevoel als ze iemand kunt helpen.
Pierre Harmel: 16 03 1911
Jean Van Houtte: 17 03 1907

--------------------

Zou er nu toch een grond van waarheid inzitten?

Michaël Bauwens
14 november 2004, 15:08
De onderzoekers stelden vast dat onevenredig veel jongeren die zelfmoord pleegden, op school hadden behoord tot de jongsten van hun klas. Zij vermoeddden de causale keten: bij de jongsten in de klas => relatief zwakke schoolprestaties => geschonden zelfbeeld/zelfvertrouwen => verhoogde kans op zelfmoord.
Dat weet ik, maar het citaat dat ik aanhaalde ( http://www.psychologie.uni-bonn.de/sozial/forsch/ageeffx.htm ) trekt de eerste schakel van die causale keten in vraag, of toch na verloop van tijd ("..they [die verschillen in cognitieve beginvaardigheden] seem to level out in subsequent years.."), en suggereert vervolgens de causale keten dat een zwakkere beginpositie kinderen aanzet tot harder werken, geruggesteund door special aandacht voor de 'zwakkeren'. Welke causale keten is nu de juiste? Of zijn ze beide juist (zowel kinderen die het begeven door die slechte beginpositie als een groep kinderen die juist daardoor extra energie aan de dag leggen)? Ik ken in ieder geval genoeg studenten die het nooit gemakkelijk hebben gehad op school, daardoor juist meer doorzettingsvermogen en studie-ijver hebben aangekweekt en bijgevolg bij latere studies (en misschien wel ook het latere professionele leven) succesvoller zijn. Nuja; dat heeft men mij toch altijd willen doen geloven.

Jos Verhulst
14 november 2004, 15:59
Welke causale keten is nu de juiste? Of zijn ze beide juist (zowel kinderen die het begeven door die slechte beginpositie als een groep kinderen die juist daardoor extra energie aan de dag leggen)?
Dezelfde schoolomstandigheden hebben zeker en vast niet altijd dezelfde gevolgen, want kinderen verschillen onderling zeer sterk, zowel inzake eigen aanleg als inzake extra-scolair leefmilieu. Het is waarschijnlijk dat negatieve schoolervaringen bij een aantal kinderen blijvende schadelijke gevolgen teweegbrengen, terwijl anderen de kop boven water houden en weerstand ontwikkelen.
Wat wel opvalt is dat de effecten van het jaarklassensysteem, die het krachtigst doorwerken op lagere leeftijd (dan is eenzelfde absoluut leeftijdsverschil in relatieve zin groter), nadien toch verrassend lang blijven doorwerken. Indertijd heeft een artikel van Wim Thienpont grote indruk op mij gemaakt. Hij vond bv dat je het effect nog bijna even sterk terugvond bij de overgang van lager naar middelbaar onderwijs. Ref.:
http://www.caleidoscoop.be/trefwoorden/jaarklassen.html

Jos Verhulst
14 november 2004, 16:13
Heeft iemand al gedacht aan het sterrenbeeld van de premiers? Hoofdzakelijk Rammen (...)
Zou er nu toch een grond van waarheid inzitten?

Het Scheermes gebiedt om altijd eerst naar de simpelste en meest voor de hand liggende hypothese te kijken. Eerste hypothese: 't is gewoon toeval. In dit geval: ik heb de laatste tien jaar misschien al enkele tientallen lijstjes onder ogen gekregen waarop ik de geboorteverdeling kon bespieden: de kans is dan niet klein meer dat er eens een speciaal lijstje tussen zit. Kan zijn, al is de kans op zo'n extreme verdeling als deze hier wel zéér miniem (en dan heb je nog die toch wel kleine 0,07 voor een tweede, onafhankelijk toetsje dat ik nog kon bedenken). Tweede hypothese: sociaal selectie-effect. Probleem is alleen dat ik niet zie hoe selectie hier kan werken. In de Belgische regering in zijn geheel, of bij de Nederlandse of Franse premiers, zie je bv niets bijzonders. Maar misschien zie ik iets over het hoofd, dat specifiek werkt voor Belgische premiers?!? Derde, minst plausibele hypothese: een 'astrologisch' effect? De bezwaren blijven: waarom zou dat alleen werken bij Belgische premiers? Indien niet de geboortemaand, doch het astrologisch zonneteken hier bepalend zou zijn, zou je eigenlijk ook iets abnormaals verwachten voor bv de verdeling van de maantekens, want er is geen reden om te verwachten dat de zonnetekens wél, en de maantekens geen kuren vertonen. Kan ik eens naar kijken.