PDA

View Full Version : Als president Trump een ‘illegale’ kernaanval beveelt, zou topgeneraal dat negeren.


kojak
19 november 2017, 00:59
'De Amerikaanse topgeneraal John Hyten, die als bevelhebber van het US Strategic Command belast is met het Amerikaanse atoomprogramma, zou niet overgaan tot een “illegale” kernaanval, als president Donald Trump hem dat beveelt. '.

-bron- (https://www.hln.be/nieuws/buitenland/als-president-trump-een-illegale-kernaanval-beveelt-zou-topgeneraal-dat-negeren~a87fa45d/)

Kan tellen als uitspraak...

Ik denk zelfs dat dit de eerste maal is in de geschiedenis van de VS dat er zo'n uitspraak gedaan wordt. Toch na WO-II.

Hypochonder
19 november 2017, 07:35
Geef de man eens ongelijk met zo'n impulsieve idioot als Trump. Als ik mij niet vergis dan kan Trump zonder mondelinge, schriftelijke of andere bevelen van gelijk waar ter wereld een kernaanval uitvoeren.

sepper
19 november 2017, 09:38
1. Wat is een 'illegale' kernoorlog?
2. Een militair die aankondigt om bevelen niet uit te voeren?
3. Trump zit ondertussen al een jaar op de troon in de VS. Als hij echt zo impulsief was, dan zou er al iets gebeurd zijn.
4. Veel mensen vergeten gemakkelijkheidshalve dat Trump is verkozen op een pacifistisch en isolationistisch platform. Het is een zakenman, gewapende conflicten zijn daar niet goed voor.

kelt
19 november 2017, 10:04
De Verenigde Staten van Amerika hebben inderdaad geen politiek om "als eerste" een nucleaire aanval uit te voeren.Dat is in het verleden,bij verschillende gelegenheden,verklaard en geschreven....reeds ten tijde van de SALT-besprekingen met de vroegere Sovjet-Unie.

Strikt genomen heeft die generaal dus gelijk dat een "first strike" bevel illegaal is.Wie met meer dan 3 generaals-sterren rondloopt in de Amerikaanse strijdkrachten moet nu eenmaal op de hoogte zijn van de politieke parameters waarbinnen hij/zij moet werken.Dit is dus geen "belediging" of "afkeuring" van de President maar een gewone vaststelling.



Als de Regering van de Verenigde Staten deze limitatie laat vallen ,via het juiste proces , veranderen de zaken.

Totnogtoe kan de President van de VS gevraagd worden,desnoods uit zijn bed geplukt de zondagochtend vroeg om "de knop" te drukken NADAT er hem/haar,door de top van de strijdkrachten,medegedeeld is dat er een nucleaire aanval op de VS bezig is...(raketten onderweg....15 minuten tijd,maximaal)

Uit nieuwsberichten weten we dat in de voorbij decennia "cool-headed" officieren van wacht,zowel aan Amerikaanse- als aan Sovjet-zijde ons aller leven gered hebben door NIET in te gaan op schijnbare "aanvallen" die uiteindelijke fata-morgana's,veroorzaakt door technologische beperkingen of fouten,bleken te zijn......Deze mannen hebben de bevelslijnen,die lopen desnoods tot in de slaapkamers van hun presidenten of partijvoorzitters niet getriggerd en hun eigen hersens gebruikt om te oordelen...

Zelden zijn er mannen geweest die meer het "goud op hun schouders" verdienden dan dezen....

gelukkig.....

Universalia
20 november 2017, 09:54
Ik geloof nooit dat Trump het commando zal geven om een kernaanval te starten integendeel, zoals ik al eerder schreef, ze worden misschien nog vriendjes als men NK uiteindelijk zal erkennen als een grootmacht, want is het dat niet wat die eigenlijk wil de lachende raketten afsteker?

Je kan dat een beetje zien als: wie de eerste slag toebrengt is altijd in fout?

Het zal er natuurlijk ook een beetje van afhangen hoeveel er baat zouden kunnen bij hebben (lees: kassa kassa) als die 'oorlog' zou starten en men wat vuurwerk gaat afsteken. :roll: