PDA

View Full Version : Electrische bussen schieten schromelijk te kort......


daiwa
23 december 2017, 15:38
....... En worden uit de nood geholpen door dieselbussen. :lol::lol:

Elektrische bussen U-OV heel vaak defect.
De helft van de bussen staat aan het eind van de dag kapot in de garage.

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1704755/elektrische-bussen-uov-heel-vaak-defect.html

kelt
23 december 2017, 15:50
....... En worden uit de nood geholpen door dieselbussen. :lol::lol:

Elektrische bussen U-OV heel vaak defect.
De helft van de bussen staat aan het eind van de dag kapot in de garage.

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1704755/elektrische-bussen-uov-heel-vaak-defect.html

Oops.......bummer...
Uit het artikel kunnen we niet echt uitmaken of het puur een ontwerpprobleem betreft,of produktiekwaliteit,of een fundamenteler kwestie...

Het is wel goed dat er een "wake-up" call gebeurt.
Jammer dat "de pers" nu niet dieper zal gaan graven,want dan komen moeilijker zaken als Ah,of Joules ,of mechanische stress of weet ik veel wat aan bod,en dat is VER boven het petje van zo een journaille-tokkelslaaf...

Bemerk ook de behulpzaamheid van de politici die "vinden dat" die e-bussen veel beter moeten kunnen...

Krijgen die politiekers daarvoor geld,voor dergelijk open-deur-trapperij,om te "vinden dat" ? 8O

Alsof de uitbater van die bussen dat ook niet zou willen verwezenlijken,al is het maar om zijn contractuele verplichtingen na te komen....:roll:

Micele
23 december 2017, 15:57
....... En worden uit de nood geholpen door dieselbussen. :lol::lol:

Elektrische bussen U-OV heel vaak defect.
De helft van de bussen staat aan het eind van de dag kapot in de garage.

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1704755/elektrische-bussen-uov-heel-vaak-defect.html

Heeft maar heel weinig met de E-bus an sich te doen.

Soms gaat dat om haperende deuren, soms is er sprake van ondeugdelijke software. Ook de pantograaf heeft regelmatig voor storingen gezorgd. De pantograaf is de stroomgeleider, die bij het eindpunt de bus van elektriciteit voorziet.
Als men E-bussen niet kan bijladen rijden ze niet. Dat is bij dieselbussen ook zo, zonder diesel rijden die niet. :-)

daiwa
23 december 2017, 16:38
Oops.......bummer...
Uit het artikel kunnen we niet echt uitmaken of het puur een ontwerpprobleem betreft,of produktiekwaliteit,of een fundamenteler kwestie...

Het is wel goed dat er een "wake-up" call gebeurt.
Jammer dat "de pers" nu niet dieper zal gaan graven,want dan komen moeilijker zaken als Ah,of Joules ,of mechanische stress of weet ik veel wat aan bod,en dat is VER boven het petje van zo een journaille-tokkelslaaf...

Bemerk ook de behulpzaamheid van de politici die "vinden dat" die e-bussen veel beter moeten kunnen...

Krijgen die politiekers daarvoor geld,voor dergelijk open-deur-trapperij,om te "vinden dat" ? 8O


Alsof de uitbater van die bussen dat ook niet zou willen verwezenlijken,al is het maar om zijn contractuele verplichtingen na te komen....:roll:

Toevallig zag ik dat op de TROS tv gisterenavond.
Normaal moest in augustus lijn 1 volledig electrisch rijden maar ze lukken er niet in. De helft van die bussen haalt nog niet eens het einde van de dag. :lol:

daiwa
23 december 2017, 16:51
Heeft maar heel weinig met de E-bus an sich te doen.


Als men E-bussen niet kan bijladen rijden ze niet. Dat is bij dieselbussen ook zo, zonder diesel rijden die niet. :-)

Diesel tanken kan je zonder probleem. Een batterij opladen lukt dan niet. :lol:

Ook, maar dat staat niet in het artikel, zeiden ze gisterenavond op de Nederlandse tv dat die bussen amper de helft of zelfs nog minder het aantal km halen die de constructeur op geeft.

Die schuift de schuld daarvan weer door te zeggen dat veel in de file staan, voor het rood licht staan, de electrische deuren die honderden keren per dag open en dicht gaan en veel stroom verbruiken de oorzaken zijn dat ze de opgegeven km niet halen.

Dat een lijnbus dat heel de dag moet ondergaan in een stad wist hij blijkbaar niet. :lol:

Micele
23 december 2017, 17:21
Diesel tanken kan je zonder probleem.
Indien er diesel genoeg is en de pomp werkt, dus als er stroom is.

... soms is er geen diesel: https://www.demorgen.be/buitenland/franse-tankstations-worden-niet-meer-bevoorraad-b4f1b022/
, of soms valt de stroom uit.
Een batterij opladen lukt dan niet.
Als de pantograaf niet werkt omdat er een stroomstoring is, idd niet, of zoals bij een pomp zonder stroom of zonder brandstof daar komt ook geen druppel uit.

Daar valt niet mee te lachen, dat moet me herstellen. :lol:

Garry
24 december 2017, 00:12
Indien er diesel genoeg is en de pomp werkt, dus als er stroom is.

... soms is er geen diesel: https://www.demorgen.be/buitenland/franse-tankstations-worden-niet-meer-bevoorraad-b4f1b022/
, of soms valt de stroom uit.

Als de pantograaf niet werkt omdat er een stroomstoring is, idd niet, of zoals bij een pomp zonder stroom of zonder brandstof daar komt ook geen druppel uit.

Daar valt niet mee te lachen, dat moet me herstellen. :lol:Even soms rijden er helemaal geen bussen of trams.

daiwa
24 december 2017, 04:32
Indien er diesel genoeg is en de pomp werkt, dus als er stroom is.

... soms is er geen diesel: https://www.demorgen.be/buitenland/franse-tankstations-worden-niet-meer-bevoorraad-b4f1b022/
, of soms valt de stroom uit.

Als de pantograaf niet werkt omdat er een stroomstoring is, idd niet, of zoals bij een pomp zonder stroom of zonder brandstof daar komt ook geen druppel uit.

Daar valt niet mee te lachen, dat moet me herstellen. :lol:

En dat gebeurt alle dagen? :roll:
En dat er geen diesel of benzine beschikbaar is heb ik nog nooit meegemaakt.

Ze slagen er niet in bussen heel de dag te laten rijden maar met electrische vrachtwagens van 40 ton en veel meer km per dag afleggen zal dat wel lukken. :lol::lol:

daiwa
24 december 2017, 04:34
Even soms rijden er helemaal geen bussen of trams.

Idd, maar de dieselbus rijdt altijd. :lol:

Vlad
24 december 2017, 07:11
In Antwerpen loopt het ook scheef heb ik de indruk. Ik herinner me beloftes van Weyts dat de oude diesels de stad niet meer zouden binnen komen, dat men ging moeten overstappen op trams om de stad binnen te komen. Die politiek lijkt precies te zijn terug gedraaid. Je geraakt de Van Maerlantstraat niet meer door op de fiets omdat er tientallen stinkende lawaaierige dieselbussen van de Lijn (weliswaar met groene stickers op :? ) de hele straat innemen. De slagbomen die het normale wegverkeer dienen tegen te houden liggen de helft van de tijd tegen de grond waardoor je in het donker met je fiets bijna je nek breekt als je al niet onthoofd wordt door de kabels naar de tijdelijke verkeerslichten die steeds doorzakken of scheef getrokken worden. En overal stank, modder, lawaai en agressie. Antwerpen, een hellhole.

Maar dus on topic. De elektrische en hybride bussen van de Lijn ... nog niet veel van gemerkt. Die staan naar het schijnt ook meer in den atelier als dat ze rijden. De LEZ is zo lek als een vergiet.

kelt
24 december 2017, 07:51
Dat er problemen zouden zijn met "pantografen" komt me,hoe meer ik er over denk,als een drogreden over...

Pantografen zijn reeds in gebruik van eind 19e eeuw en er moeten er honderdduizenden in gebruik zijn op deze planeet....het is nauwelijks nieuwe technologie te noemen....Bovendien lijkt het hier om een statische versie te gaan.

Ondergetekende vreest dat het in werkelijkheid gaat over "het zwarte beest" van de moderne batterij-technologie .......*passende dreigende muziek erbij*.......het BMS,dat soms eens nukkig doet......

(in de volksmond "de computer".....)

Micele
24 december 2017, 10:20
Idd, maar de dieselbus rijdt altijd. :lol:
Dieselbussen vallen ook regelmatig in panne, of beginnen daardoor te branden.
Je bent dus onwetend?

https://www.google.be/search?q=bus+in+brand&num=20&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwimiLnaqKLYAhVJZlAKHfItAAEQ_AUICigB&biw=1440&bih=829

Een E-bus die niet kan rijden veroorzaakt geen schade en verkeersellende, een dieselbus in de fik is nu net het tegendeel, en de mensen worden nog meer vergiftigd:

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/bus-in-brand-op-brusselse-buitenring-chaotische-avondspits~a8441e47/

Bus in brand op Brusselse buitenring: chaotische avondspits
Silke Vandenbroeck 13 juni 2017

De bus die in brand was gevolgen op de Brusselse buitenring is dinsdagavond volledig geblust en wordt getakeld. Dat meldt het Vlaams Verkeerscentrum. Op de buitenring zijn ter hoogte van Srombeek-Bever nog steeds twee rijstroken versperd maar de file reikt intussen niet verder dan het viaduct van Vilvoorde.
De brand in de bus brak rond 16.30 uur uit. De buschauffeur, die alleen in de bus zat, zette het gevaarte aan de kant en kon zichzelf in veiligheid brengen zodat er geen slachtoffers vielen. “Het gaat om een bus waarvan een compartiment vuur gevat heeft”, verklaarde Alain Habils, woordvoerder van de brandweerzone Vlaams-Brabant.
Rookontwikkeling
Door de brand moest de Brusselse buitenring volledig afgesloten worden, enerzijds omdat de brand een zware rookontwikkeling tot gevolg had, anderzijds om de brandweerdiensten toe te laten hun werk te doen. Daarvoor werd tijdelijk ook de linkerrijstrook op de binnenring afgesloten.
Intussen is de binnenring volledig vrij en is er op de buitenring de linkerrijstrook vrijgemaakt. De file die eerst tot in Sint-Stevens-Woluwe reikte, is al geslonken tot aan het viaduct van Vilvoorde. Het Vlaams Verkeerscentrum raadt bestuurders die vanuit Brussel naar Gent willen, nog altijd wel aan om via Antwerpen om te rijden. Wie vanuit Hasselt naar Gent wil, doet dat ook best via Antwerpen en wie vanuit het knooppunt in Machelen naar de E19 richting Bergen en Charleroi wil, volgt best de binnenring.


Ga je daar ook mee lachen? En als er slachtoffers vallen door een brandende bus ook? Wil je een linkje? :roll:

Omdat ze met enkele E-bussen en ouderwetse pantograaf problemen hebben moet men dat niet veralgemenen. Of anders zeg ik gewoon dat alle dieselbussen regelmatig gaan branden, beetje om de omgeving te verwarmen?

De electrische bus blijft boomen, kijk maar eens op de Chinese markt. Maar dat doe je niet hé. Google nog maar een tijdje tot je iets vindt dat een E-bus ergens niet meer rijd wegens blablabla. Dat is zeker je sterkte aan je lach-toetsenbord.

Mambo
24 december 2017, 13:03
Chinese bussen kopen.
Toppunt van achterlijk.

Je hebt hier al ook al lang Chinese brommers en zo.
Goedkoop en snel kapot.
En toch blijven ze die kopen.

Micele
24 december 2017, 13:07
Chinese bussen kopen.
Toppunt van achterlijk.

Je hebt hier al ook al lang Chinese brommers en zo.
Goedkoop en snel kapot.
En toch blijven ze die kopen.
Diesels branden goed.
Diesels vervuilen goed. Wie is er achterlijk?

Chinezen zijn vandaag al kwaliteit en ervaring:
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/brussels-airport-bestelt-30-chinese-e-bussen-33-goedkoper-dan-vlaamse-tegenhanger~a9bee120/

BYD verkocht in 2012 al bussen in Israel. Zijn Joden dan dom?
https://www.timesofisrael.com/tel-aviv-to-get-electric-bus-fleet/

http://www.byd.com/news/news-367.html

As of July 2016, BYD bus fleets have completed more than 191 million kilometres "in revenue service" and have been evaluated by more than 170 cities in 38 countries and regions around the world.

Een Chinese grootstad met 12 miljoen inwoners is einde 2017 al 100% electrisch qua bussen, wie is er achterlijk?
https://cleantechnica.com/2017/11/12/100-electric-bus-fleet-shenzhen-pop-11-9-million-end-2017/

100% Electric Bus Fleet For Shenzhen (Population 11.9 Million) By End Of 2017

What really helped both BYD and the city of Shenzhen is when local authorities issued a list of policies to push for the development of NEVs — “Made In China 2025.” The plan boosted the country’s EV manufacturing output, with EVs singled out as one of 10 key sectors the government would help.

Lessons Learned from the BYD & Shenzhen Electric Bus Switch

One thing is for certain about China — it can quickly implement projects and pilot programs efficiently. This is something the West could only dream to achieve in such a short amount of time. While we are hopelessly lost in politics and endless debates that more often go nowhere, China has proven yet again it can get things done quickly, leaving us to our own unproductive infighting.

BYD (and some others) switching the city of Shenzhen’s bus fleet to electricity is something we would like to see happening everywhere — sooner than later, but preferably sooner.

Wat hebben we vandaag geleerd? :lol:

Mambo
24 december 2017, 13:24
Diesels branden goed.
Diesels vervuilen goed. Wie is er achterlijk?

Chinezen zijn vandaag al kwaliteit en ervaring:
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/brussels-airport-bestelt-30-chinese-e-bussen-33-goedkoper-dan-vlaamse-tegenhanger~a9bee120/

BYD verkocht in 2012 al bussen in Israel. Zijn Joden dan dom?
https://www.timesofisrael.com/tel-aviv-to-get-electric-bus-fleet/

Het is algemeen geweten dat domheid in de meerderheid is.

De resultaten zijn er naar inmiddels.
Kijk maar naar de bussen die hun dag niet eens halen.

Hopeloos tegen een dommerik te zeggen dat hij niet slim is want hij wil er nog bijkopen zelfs.
Ezel...steen...koppig...enz.

Micele
24 december 2017, 13:26
Het is algemeen geweten dat domheid in de meerderheid is.
.
Vooral domme Europeanen. :-D

daiwa
25 december 2017, 03:23
Dieselbussen vallen ook regelmatig in panne, of beginnen daardoor te branden.
Je bent dus onwetend?

https://www.google.be/search?q=bus+in+brand&num=20&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwimiLnaqKLYAhVJZlAKHfItAAEQ_AUICigB&biw=1440&bih=829

Een E-bus die niet kan rijden veroorzaakt geen schade en verkeersellende, een dieselbus in de fik is nu net het tegendeel, en de mensen worden nog meer vergiftigd:
.

Juist ja, dagelijks branden er hier in Belgie bussen uit. :roll:

Maar dat elektrische bussen hier net als in Nederland meer in de garage staan dan dat ze rijden wordt ook nog eens bevestigt door Vlad.

De elektrische en hybride bussen van de Lijn ... nog niet veel van gemerkt. Die staan naar het schijnt ook meer in den atelier als dat ze rijden.

daiwa
25 december 2017, 03:30
In Antwerpen loopt het ook scheef heb ik de indruk. Ik herinner me beloftes van Weyts dat de oude diesels de stad niet meer zouden binnen komen, dat men ging moeten overstappen op trams om de stad binnen te komen. Die politiek lijkt precies te zijn terug gedraaid. Je geraakt de Van Maerlantstraat niet meer door op de fiets omdat er tientallen stinkende lawaaierige dieselbussen van de Lijn (weliswaar met groene stickers op :? ) de hele straat innemen. De slagbomen die het normale wegverkeer dienen tegen te houden liggen de helft van de tijd tegen de grond waardoor je in het donker met je fiets bijna je nek breekt als je al niet onthoofd wordt door de kabels naar de tijdelijke verkeerslichten die steeds doorzakken of scheef getrokken worden. En overal stank, modder, lawaai en agressie. Antwerpen, een hellhole.

Maar dus on topic. De elektrische en hybride bussen van de Lijn ... nog niet veel van gemerkt. Die staan naar het schijnt ook meer in den atelier als dat ze rijden. De LEZ is zo lek als een vergiet.

Natuurlijk !
Zeeschepen met zware fuel, stokoude dieseltreinen, oude dieselbussen van privé auto car uitbaters, het mag allemaal los door een LEZ rijden of varen.
En volgens u mogen de stinkende lawaaierige dieselbussen van de Lijn er ook nog doorrijden.

De stad is resoluut... wij willen de diesel bannen !
En om te bewijzen dat het hen menens is bestelde De Lijn nog een pak nieuwe bussen mét dieselmotoren. :lol::lol:

Vlad
25 december 2017, 06:55
Natuurlijk !
Zeeschepen met zware fuel, stokoude dieseltreinen, oude dieselbussen van privé auto car uitbaters, het mag allemaal los door een LEZ rijden of varen.
En volgens u mogen de stinkende lawaaierige dieselbussen van de Lijn er ook nog doorrijden.

De stad is resoluut... wij willen de diesel bannen !
En om te bewijzen dat het hen menens is bestelde De Lijn nog een pak nieuwe bussen mét dieselmotoren. :lol::lol:

Daar feesten we op. Met z'n allen naar de kerstboomverbranding voor een serieuze neut klare.

brother paul
26 december 2017, 22:13
Natuurlijk !
Zeeschepen met zware fuel, stokoude dieseltreinen, oude dieselbussen van privé auto car uitbaters, het mag allemaal los door een LEZ rijden of varen.
En volgens u mogen de stinkende lawaaierige dieselbussen van de Lijn er ook nog doorrijden.

De stad is resoluut... wij willen de diesel bannen !
En om te bewijzen dat het hen menens is bestelde De Lijn nog een pak nieuwe bussen mét dieselmotoren. :lol::lol:

Niet gezeverd, maar moest Antwerpen een warmtenetwerk maken met de energie van de koeltorens van zijn kerncentrales, dan zou het gans het stad kunnen verwarmen gratis, zonder emissie , zonder CO2 zonder fijn stof van pelletkachels,

En zou het meer geloofwaardigheid hebben om dan te eisen dat iedereen nu ook zonder emissie het stad binnenkomt...

daiwa
27 december 2017, 04:17
Daar feesten we op. Met z'n allen naar de kerstboomverbranding voor een serieuze neut klare.

:lol:

maddox
27 december 2017, 05:29
Niet gezeverd, maar moest Antwerpen een warmtenetwerk maken met de energie van de koeltorens van zijn kerncentrales, dan zou het gans het stad kunnen verwarmen gratis, zonder emissie , zonder CO2 zonder fijn stof van pelletkachels,

En zou het meer geloofwaardigheid hebben om dan te eisen dat iedereen nu ook zonder emissie het stad binnenkomt...

Het idee is niet slecht, maar de uitvoering ervan is door de afstand en de petrochemie tussenin wat minder praktisch.

Tussen Doel kerncentrale en Antwerpen centrum ligt er wel wat gevoelig pijpwerk onder de grond. En de Schelde is ook geen mottig obstakel.

Micele
27 december 2017, 11:53
Natuurlijk !
Zeeschepen met zware fuel, stokoude dieseltreinen, oude dieselbussen van privé auto car uitbaters, het mag allemaal los door een LEZ rijden of varen.
En volgens u mogen de stinkende lawaaierige dieselbussen van de Lijn er ook nog doorrijden.

De stad is resoluut... wij willen de diesel bannen !
En om te bewijzen dat het hen menens is bestelde De Lijn nog een pak nieuwe bussen mét dieselmotoren. :lol::lol:
Lijkt wel of dat ze achterlijk zijn in talrijke Europese landen. lollollol gaat daar ook niet helpen.

Zoals ik al citeerde de Europeanen lopen hopeloos achter op China, dat zijn doeners. In Europa hebben je planners en jankers en gebeurt er maar heel weinig. Ze hangen nog vast aan hun zwart-grijs-wit-TV. Zwart van het roet en de Nox van hun diesels :lol:

Wacht straks gaan hier DDT hun vervuilende diesel verdedigen omdat die toch echt goed is voor het milieu en 50 rpm minder toeren draait bij soms 60 kmh in de file. 8O

daiwa
28 december 2017, 03:02
Lijkt wel of dat ze achterlijk zijn in talrijke Europese landen. lollollol gaat daar ook niet helpen.

Zoals ik al citeerde de Europeanen lopen hopeloos achter op China, dat zijn doeners. In Europa hebben je planners en jankers en gebeurt er maar heel weinig. Ze hangen nog vast aan hun zwart-grijs-wit-TV. Zwart van het roet en de Nox van hun diesels :lol:

Wacht straks gaan hier DDT hun vervuilende diesel verdedigen omdat die toch echt goed is voor het milieu en 50 rpm minder toeren draait bij soms 60 kmh in de file. 8O

Vandaar dat de stad Antwerpen zeer verheugd was dat er dit jaar meer cruise schepen met hun zware fuel midden een lage LEZ toekwamen. :lol:

Vergeleken met die zware fuel is diesel bijna zo helder als pompwater.

Micele
28 december 2017, 10:49
Wat pakt men aan in de gemiddelde grootstad als het om smog door NO2 gaat?
https://www.umweltbundesamt.de/sites/default/files/medien/2546/bilder/grafik_dieselanteile.jpg
Juist, het vervuilend verkeer.
- Met op de eerste plaats de grootste vervuiler: de dieselwagen met hun 72,5 % aandeel*
- de andere personenwagens - vooral benzine - hebben 3% aandeel*.
- ook de zwaardere oude dieselvoertuigen worden aangepakt in een LEZ.

Blijkbaar is dit in de praktijk gemeten omdat dieselwagens al sjoemelen sinds *de emissie-wetten euronorm 3, dat is sinds 2000-2001 officieel

Bovendien is in het kort stadsverkeer met koude motor de diesel nog veel erger, want het verbruik is dubbel zo hoog en de uitstoot van NO2 en PM1 is nog factor-x erger:
http://www.profacility.be/piclib/biblio/pdf_00000517NL.pdf : een diesel is totaal ongeschikt voor stadsverkeer.

*Waarvan ook een NOx prentje volgt volgens euronormen 3-6:

- wit wolkje is de grenswaarde waaraan ze moeten voldoen.
- grijs is wat de bewoners dagelijks moeten inademen of beter gezegd slikken

https://www.umweltbundesamt.de/sites/default/files/medien/376/bilder/diagramm_pkw-diesel_neu.jpg

*Bron overheid D, die niet enkel in de zomer, maar ook in de winter de NO2 uitstoot gemeten heeft in stedelijke gebieden (overigens met vaste meetstations). Het gemiddelde over het ganse jaar gemeten is dan nog hoger , namelijk 767 mg NOx/km tov 575 mg NOx/km in 2016 : https://www.umweltbundesamt.de/presse/pressemitteilungen/stickoxid-belastung-durch-diesel-pkw-noch-hoeher

Diesel-PKW überschreiten die Euro-Grenzwerte für Stickstoffdioxid (NOx) auf der Straße noch deutlich stärker als bislang angenommen. Ging man für das Jahr 2016 bislang von 575 mg NOx/km aus, liegt nun die Diesel-Pkw-Flotte in Deutschland bei durchschnittlich 767 mg NOx/km. Das ergaben neue Berechnungen für das Umweltbundesamt (UBA). Für die Neubewertung wurden erstmals auch für den betriebswarmen Motor Messungen bei allen in Deutschland typischen Außentemperaturen berücksichtigt. Hohe NOx-Emissionen treten vor allem an kalten Tagen auf. UBA-Präsidentin Maria Krautzberger: „Unsere neuen Daten zeichnen ein deutlich realistischeres und leider noch unerfreulicheres Bild der Stickoxidbelastung durch Diesel-Pkw in Deutschland. Wir brauchen mehr denn je eine schnelle Entlastung der vielen hunderttausend Menschen, die in den Innenstädten unter den Folgen der viel zu hohen Dieselabgase leiden.“ Stickstoffdioxid reizt die Atemwege, langfristig beeinträchtigt es die Lungenfunktion und führt zu chronischen Herz-Kreislauf-Erkrankungen und vorzeitigen Todesfällen. Es ist besonders für empfindliche Bevölkerungsgruppen wie Kinder gefährlich.

25.04.2017