PDA

View Full Version : Weerstand tegen zones in steden 30 groeit


Pagina's : [1] 2

Vrijheideerst
9 januari 2018, 07:26
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180108_03287228

Gelukkig heeft Samen in Antwerpen met Dirk Lauwers dé autohaterexpert bij uitstek in dienst.

De schoofzak
9 januari 2018, 09:36
Zo ben ik wel eens benieuwd of iedere Gentenaar die zich heeft laten vangen aan een knip in Gent-centrum, en daarvoor een fikse boete kreeg, op de nva zal stemmen.

Skobelev
9 januari 2018, 09:44
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180108_03287228

Gelukkig heeft Samen in Antwerpen met Dirk Lauwers dé autohaterexpert bij uitstek in dienst.

Blijf daar gewoon weg, opgelost.

Anna List
9 januari 2018, 09:45
Zo ben ik wel eens benieuwd of iedere Gentenaar die zich heeft laten vangen aan een knip in Gent-centrum, en daarvoor een fikse boete kreeg, op de nva zal stemmen.

staat hoofdgraaier Bracke nog op die lijst?

dat zal wel van meer invloed zijn dan het circulatieplan, vermoed ik zo...

Blue Sky
9 januari 2018, 10:50
Aangezien we in een land leven waar autofundamentalisme de plak zwaait is het logisch dat wanneer men daaraan raakt, men meteen een hevige tegen reactie krijgt. Mensen hier zijn ook bijzonder conservatief, vastgeroest in hun gewoontes en moeilijk te bewegen tot andere gedachten - zelfs al zijn die beter.

Vergelijk het met het rookverbod, iets wat velen zich ook nooit hadden kunnen voorstellen 10 jaar geleden.

De zone 30 is, net zoals de LEZ, een voorbode of voorbereiding van het weren van gemotoriseerd verkeer uit stadscentra. Dat is waar we uiteindelijk naartoe gaan en dit zal een enorme verbetering van de levenskwaliteit aldaar betekenen.

Wapper
9 januari 2018, 11:41
Typische geitewollensokkenredenering.
Dat verhuist van het platteland naar de stad, en eist daar dan dezelfde luchtkwaliteit. Ik woon op het semi-platteland, en om naar Antwerpen te gaan met het openbaar vervoer (15km) moet ik 1 uur 15 min. in een bus rondhobbelen via allerlei surrealistische omwegen. Met de wagen doe ik dat comfortabel op 20 minuten. Moet er een tekeningske bij?

Anna List
9 januari 2018, 11:53
Typische geitewollensokkenredenering.
Dat verhuist van het platteland naar de stad, en eist daar dan dezelfde luchtkwaliteit. Ik woon op het semi-platteland, en om naar Antwerpen te gaan met het openbaar vervoer (15km) moet ik 1 uur 15 min. in een bus rondhobbelen via allerlei surrealistische omwegen. Met de wagen doe ik dat comfortabel op 20 minuten. Moet er een tekeningske bij?

in dit geval lijkt mij een plannetje duidelijker.

Blue Sky
9 januari 2018, 14:19
Typische geitewollensokkenredenering.
Dat verhuist van het platteland naar de stad, en eist daar dan dezelfde luchtkwaliteit. Ik woon op het semi-platteland, en om naar Antwerpen te gaan met het openbaar vervoer (15km) moet ik 1 uur 15 min. in een bus rondhobbelen via allerlei surrealistische omwegen. Met de wagen doe ik dat comfortabel op 20 minuten. Moet er een tekeningske bij?

Dat is inderdaad het grote probleem. Mensen met de simplistische visie van bij verplaatsingen enkel en alleen de factoren tijd en comfort te beschouwen.

Hebt u ook al eens gedacht aan al die mensen die hinder ondervinden ( lawaai, vervuiling ) van uw autogebruik of de lieve kindjes die reeds op jonge leeftijd ziek worden door de vervuiling van uw autogebruik? Of het gevaar dat u vormt door met een moordwapen als de auto rond te rijden? Mensen en dieren die gedood of verminkt worden voor het leven, waarbij de families verscheurd en verweesd achterblijven tot het einde van hun dagen …

Tavek
9 januari 2018, 15:12
Ik ben blij als ik in Brussel 30 per uur KAN rijden.

Micele
9 januari 2018, 15:40
Dat is inderdaad het grote probleem. Mensen met de simplistische visie van bij verplaatsingen enkel en alleen de factoren tijd en comfort te beschouwen.

Hebt u ook al eens gedacht aan al die mensen die hinder ondervinden ( lawaai, vervuiling ) van uw autogebruik of de lieve kindjes die reeds op jonge leeftijd ziek worden door de vervuiling van uw autogebruik? Of het gevaar dat u vormt door met een moordwapen als de auto rond te rijden? Mensen en dieren die gedood of verminkt worden voor het leven, waarbij de families verscheurd en verweesd achterblijven tot het einde van hun dagen …

Wie weet vergelijkt Wapper een E-wagen met een dieselbus? Of een moderne benzinewagen met een dieselbus?
Tja Blue Sky, toch eens goed lezen wat Wapper schreef.

Een dieselbus kan namelijk schadelijker zijn dan een benzinewagen, en ja #zelfs per personenkilometer, wat nu BS?

# indien we TMLeuven mogen geloven: gemiddelde fijn stof emissies per personenkm personenvervoer
http://www.tmleuven.be/project/autoengezondheid/120308persberichtdef.pdf
Grafiek figuur 1 bz 4 : een dieselbus kan dus meer fijnstof uitstoten dan een benzinewagen per personenkilometer...

Figuur 1: Gemiddelde fijn stof emissie per personenkm (TREMOVE, EMMOSS, MIRA2006, eigen
berekeningen) ...

- de dieselauto stoot ca. 35-maal meer fijnstof uit als een benzineauto per personenkm .

- dieselauto´s (vanaf euro 5) ca 5-maal meer als een benzineauto per personenkm .

- een klassieke dieselbus stoot ca. 18-maal meer fijnstof uit als een benzineauto per PERSONENKM !

- de dieselbussen Euro 5 stoot nog altijd 3-maal meer fijnstof uit als ´n benzineauto per PERSONENKM !

- enkel een CNG-bus kan de benzineauto evenaren ! (fijnstof uitlaat)

- CNG-auto ?

- Electrische auto ?

- Benzine-electrische auto ? (hybride)
Dit is al een oude bron via TMLeuven 2008.
Maar ook uit een recente bron blijkt dat dieselbussen - ook per personenkm - toch veel vervuilen enz...
http://www.milieurapport.be/nl/feitencijfers/sectoren/transport/marginale-externe-kosten-van-transport/marginale-externe-kosten-van-personenvervoer/
1. per personenkm:
http://www.milieurapport.be/IndicatorImageHandler.ashx?isDynamic=False&fileid=4159&culture=nl
2. per voertuigkilometer, ook andere schade:
http://www.milieurapport.be/IndicatorImageHandler.ashx?isDynamic=False&fileid=4153&culture=nl

Indien men nu met een E-wagen rijdt gaat uw ballonnetje al niet meer op...
Tenzij BE plots E-bussen gaat aankopen... :-)

Tavek
9 januari 2018, 16:03
Dieselbussen zijn lawaaierige en vieze rotzooi.

Blue Sky
9 januari 2018, 20:21
Wie weet vergelijkt Wapper een E-wagen met een dieselbus? Of een moderne benzinewagen met een dieselbus?
Tja Blue Sky, toch eens goed lezen wat Wapper schreef.

Een dieselbus kan namelijk schadelijker zijn dan een benzinewagen, en ja #zelfs per personenkilometer, wat nu BS?

# indien we TMLeuven mogen geloven: gemiddelde fijn stof emissies per personenkm personenvervoer
http://www.tmleuven.be/project/autoengezondheid/120308persberichtdef.pdf
Grafiek figuur 1 bz 4 : een dieselbus kan dus meer fijnstof uitstoten dan een benzinewagen per personenkilometer...


Dit is al een oude bron via TMLeuven 2008.
Maar ook uit een recente bron blijkt dat dieselbussen - ook per personenkm - toch veel vervuilen enz...
http://www.milieurapport.be/nl/feitencijfers/sectoren/transport/marginale-externe-kosten-van-transport/marginale-externe-kosten-van-personenvervoer/
1. per personenkm:
http://www.milieurapport.be/IndicatorImageHandler.ashx?isDynamic=False&fileid=4159&culture=nl
2. per voertuigkilometer, ook andere schade:
http://www.milieurapport.be/IndicatorImageHandler.ashx?isDynamic=False&fileid=4153&culture=nl

Indien men nu met een E-wagen rijdt gaat uw ballonnetje al niet meer op...
Tenzij BE plots E-bussen gaat aankopen... :-)

There you go;

https://www.delijn.be/nl/overdelijn/organisatie/zorgzaam-ondernemen/milieu/uitstoot-voertuigen-delijn.html

Hoe zit het ondertussen met de particulier? Welke engagementen gaat die aan met betrekking tot het terugdringen van de uitstoot?

Wapper
9 januari 2018, 20:33
Dat is inderdaad het grote probleem. Mensen met de simplistische visie van bij verplaatsingen enkel en alleen de factoren tijd en comfort te beschouwen.

U prefereert paard en kar als transportmiddel vermoed ik?
Lekker retro :lol:

Hebt u ook al eens gedacht aan al die mensen die hinder ondervinden ( lawaai, vervuiling ) van uw autogebruik of de lieve kindjes die reeds op jonge leeftijd ziek worden door de vervuiling van uw autogebruik? Of het gevaar dat u vormt door met een moordwapen als de auto rond te rijden? Mensen en dieren die gedood of verminkt worden voor het leven, waarbij de families verscheurd en verweesd achterblijven tot het einde van hun dagen …

Denkt u nu echt dat u de klok 100 jaar zal kunnen terugdraaien met dergelijke pathetische argumenten? Als de stad u niet aanstaat, verhuis dan naar het platteland. Ik heb dat al 35 jaar geleden gedaan.

Blue Sky
9 januari 2018, 20:59
U prefereert paard en kar als transportmiddel vermoed ik?
Lekker retro :lol:

Is totaal niet aan de orde, maar weer een typisch voorbeeld van mensen die geen argumenten hebben. Die beginnen weer onzin uit te kramen over paard en kar. :sleeping:


Denkt u nu echt dat u de klok 100 jaar zal kunnen terugdraaien met dergelijke pathetische argumenten? Als de stad u niet aanstaat, verhuis dan naar het platteland. Ik heb dat al 35 jaar geleden gedaan.

Excuseer, dat zijn wel feitelijke argumenten. Ik denk trouwens eerder aan de klok verder draaien, een tijd waarin mensen verstandelijk wat verder ontwikkeld zijn en intellectueel in staat zijn om afwegingen te maken op basis van een breed spectrum aan factoren.

De redenering dient overigens omgekeerd te worden; mensen hebben recht op propere lucht, ook in de stad en zij die zich daar niet kunnen naar schikken die moeten maar oprotten en er met hun auto wegblijven. De LEZ is daar nog maar een pril begin van. Dit maakt deel uit om de stad terug aantrekkelijker te maken om te leven en wonen.

Enfin, uw redenering als een volwaardige super-auto-egoïst toont eens temeer de noodzaak aan dat harde maatregelen tegen de auto meer dan ooit nodig zijn. Ik denk daarbij aan taksen en ingrepen in de infrastructuur.

Micele
9 januari 2018, 21:24
There you go;

https://www.delijn.be/nl/overdelijn/organisatie/zorgzaam-ondernemen/milieu/uitstoot-voertuigen-delijn.html
Helaas die There you go zegt ook dit:
Bestelling 340 bussen: 2017-2019
Om de oudste dieselbussen met vervuilende motoren zo snel mogelijk te vervangen door schonere exemplaren, start in september de voorbereiding van een bestelling van circa 220 bussen voor de periode 2017-2018. De hybride bussen hiervan zullen in stedelijke omgevingen rijden, de moderne dieselbussen komen in de plaats van de oudste exemplaren op streeklijnen. Dat komt doordat hybride bussen nog niet rendabel zijn op streeklijnen.
moderne diesel-hybride en moderne dieselbussen vervuilen nog altijd, het is niet omdat er euro 6 op staat dat die significant minder vervuilen.

Hoe zit het ondertussen met de particulier? Welke engagementen gaat die aan met betrekking tot het terugdringen van de uitstoot?
De particulier wacht wslk op een regeling zoals Noorwegen of tenminste Nederland, een serieuze premie op E-wagens. Daarenboven ook een snellere aanpak in de uitbreiding van laadpalen. We hinken enorm achter op voorbeeldlanden zoals Nederland en Noorwegen.

In Nederland kent men amper 4% bijtelling voor een wagen van 0 CO2 of een full-E-wagen, een wagen die uitstoot moet al 22 % bijtelling bij betalen:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/veranderingen-inkomstenbelasting+2017/bijtelling_privegebruik_auto_2017

Noorwegen heft geen BTW op E-wagens...

Toen in BE de beruchte Ecopremie (voor meestal diesels) nog bestond tot 1.1.2012 kregen de E-wagens zelfs tot 30% korting op de aankoopsprijs van een E-wagen... met een plafond van 9000 € geindexeerd....

Febiac heeft daarna een voorstel gelanceerd voor tenminste nog 8000 € premie te geven op een wagen met 0 CO2.
https://www.febiac.be/public/content.aspx?FID=669
......
Het Vlaams Gewest heeft geen specifieke incentive voor particulieren die een schoon voertuig wensen aan te kopen, tenzij u de vrijstelling van de BIV (40 euro minimumtarief) een incentive noemt.

Hoog tijd dus dat de Gewesten zich bezinnen over hoe ze hun steunbeleid voor schone voertuigen willen invullen.

Incentives blijven nodig

Incentives zijn geen luxe. Ze zijn nodig in het kader van het klimaatbeleid. Ze zijn ook nodig om de consument daadwerkelijk te sturen richting schone voertuigen. Dat bewijst de federale korting op factuur: sinds de afschaffing ervan is de CO2-uitstoot van nieuw ingeschreven wagens van particulieren immers opnieuw gestegen! Tot slot moeten dergelijke maatregelen de constructeurs ook toelaten om hun CO2-targets te halen tegen 2020.

“Incentives zijn nodig in het kader van het klimaatbeleid en om de consument daadwerkelijk te sturen richting schone voertuigen”

FEBIAC schuift daarom een Gewestelijke Ecopremie voor particulieren naar voor.

Deze premie zou gelden voor zowel personenwagens, lichte bedrijfsvoertuigen, gemotoriseerde twee-, drie- en vierwielers. Die laatste categorieën kunnen immers een prominente rol spelen in de stedelijke mobiliteit van morgen. Deze voertuigen worden als schoon aanzien indien zij minder dan 80 g/km CO2 uitstoten voor wat betreft personenwagens en lichte bedrijfsvoertuigen. Dit zijn momenteel vooral elektrische wagens, range extended elektrische wagens, plug-in hybriden en sommige hybrides. Voor de gemotoriseerde twee-, drie- en vierwielers betekent schoon: een CO2-uitstoot van 0 g/km. De hoogte van de premie bedraagt voor de personenwagens en lichte bedrijfsvoertuigen: € 100 per gram CO2 onder de grens van 80 g/km CO2, met maximum € 8.000 voor voertuigen met 0 g/km CO2. Dergelijke bedragen zijn nodig om de huidige meerkost van (plug-in) elektrische wagens ten opzichte van de klassieke benzine- of dieselwagen deels te compenseren.

Voor de gemotoriseerde twee-, drie-en vierwielers: € 2.000 indien de CO2-uitstoot 0 g/km bedraagt.
Helaas...

Wapper
9 januari 2018, 21:26
Het Simplistisch Verbond kan hier een punt aan zuigen...

Jan van den Berghe
9 januari 2018, 22:32
Typische geitewollensokkenredenering.
Dat verhuist van het platteland naar de stad, en eist daar dan dezelfde luchtkwaliteit. Ik woon op het semi-platteland, en om naar Antwerpen te gaan met het openbaar vervoer (15km) moet ik 1 uur 15 min. in een bus rondhobbelen via allerlei surrealistische omwegen. Met de wagen doe ik dat comfortabel op 20 minuten. Moet er een tekeningske bij?

15 km?

En dat doet u met de wagen?

Al ooit van een fiets gehoord?

Wapper
10 januari 2018, 00:29
15 km?

En dat doet u met de wagen?

Al ooit van een fiets gehoord?

Ik ben net 71 geworden Jan. Ik kan alleen hopen deze discussie voort te kunnen zetten wanneer u ook deze leeftijd bereikt hebt.

Vlad
10 januari 2018, 02:42
Ik ben blij als ik in Brussel 30 per uur KAN rijden.

Grotere banden kopen dan kunt ge los over het verkeer rijden.

http://nikkograff.n.i.pic.centerblog.net/glhbzio7.gif

Vlad
10 januari 2018, 02:47
Ik ben net 71 geworden Jan. Ik kan alleen hopen deze discussie voort te kunnen zetten wanneer u ook deze leeftijd bereikt hebt.

Als je niet meer in staat bent om te fietsen, ben je ook niet meer in staat om met een wagen de baan op te trekken. Tenzij in een taxi. Als passagier.


Meer on topic. Volgens mij is de grootste frustratie met de zone 30 niet de snelheid maar de boetes die men krijgt omdat de zones zo onduidelijk zijn aangegeven. Men beseft meestal niet dat men zich in zo'n zone bevindt en de overheden maken daar graag gebruik van om de lege kassen wat aan te vullen.

daiwa
10 januari 2018, 04:23
Dieselbussen zijn lawaaierige en vieze rotzooi.

Daarom vond De Lijn het interessant er nog een heel pak bij te bestellen mét dieselmotors. :rofl:

Skobelev
10 januari 2018, 07:14
Als je niet meer in staat bent om te fietsen, ben je ook niet meer in staat om met een wagen de baan op te trekken. Tenzij in een taxi. Als passagier.


Meer on topic. Volgens mij is de grootste frustratie met de zone 30 niet de snelheid maar de boetes die men krijgt omdat de zones zo onduidelijk zijn aangegeven. Men beseft meestal niet dat men zich in zo'n zone bevindt en de overheden maken daar graag gebruik van om de lege kassen wat aan te vullen.

Dit is toch ook je reinste gezever?

Een collega van mijn vrouw is gehandicapt, de man heeft maar 1 been. Fietsen ligt wat moeilijk, vooral het op en afstappen, maar rijden met zijn aangepaste wagen doet hij als ieder ander.

dpg
10 januari 2018, 08:48
https://medium.com/cityoftomorrow/together-lets-take-back-the-streets-6e8e39ffae2c

Pandareus
10 januari 2018, 09:04
Is totaal niet aan de orde, maar weer een typisch voorbeeld van mensen die geen argumenten hebben. Die beginnen weer onzin uit te kramen over paard en kar. :sleeping:



Excuseer, dat zijn wel feitelijke argumenten. Ik denk trouwens eerder aan de klok verder draaien, een tijd waarin mensen verstandelijk wat verder ontwikkeld zijn en intellectueel in staat zijn om afwegingen te maken op basis van een breed spectrum aan factoren.

De redenering dient overigens omgekeerd te worden; mensen hebben recht op propere lucht, ook in de stad en zij die zich daar niet kunnen naar schikken die moeten maar oprotten en er met hun auto wegblijven. De LEZ is daar nog maar een pril begin van. Dit maakt deel uit om de stad terug aantrekkelijker te maken om te leven en wonen.

Enfin, uw redenering als een volwaardige super-auto-egoïst toont eens temeer de noodzaak aan dat harde maatregelen tegen de auto meer dan ooit nodig zijn. Ik denk daarbij aan taksen en ingrepen in de infrastructuur.

Je kunt niet ernstig pleiten tegen auto's in de stad, en zwijgen over alternatieven. Zeggen dat er "meer factoren zijn dan tijd en comfort" is gewoon zeveren. Totaal inhoudsloos...
Als ik naar gent moet in het centrum doe ik dat met veel plezier via openbaar vervoer. Omdat er een degelijk tramnet is dat miij vanuit het station in tien minuten naar bv de veldstraat brengt. Mensen zijn heus bereid als er een breed net is met hoge frequentie om openbaar vervoer te nemen. Maar niet als er om het half u of om het uur een tjoek tjoek bus passeert die in 5 dorpjes wil passeren om toch maar iedereen in één rit naar de stad te kunnen brengen. Normale mensen zijn niet bereid om een uur te rijden over een luttele 15 kilometer. Niet gisteren, niet vandaag en ook morgen zal men dat niet aanvaarden.

Vrijheideerst
10 januari 2018, 09:12
Je kunt niet ernstig pleiten tegen auto's in de stad, en zwijgen over alternatieven. Zeggen dat er "meer factoren zijn dan tijd en comfort" is gewoon zeveren. Totaal inhoudsloos...
Als ik naar gent moet in het centrum doe ik dat met veel plezier via openbaar vervoer. Omdat er een degelijk tramnet is dat miij vanuit het station in tien minuten naar bv de veldstraat brengt. Mensen zijn heus bereid als er een breed net is met hoge frequentie om openbaar vervoer te nemen. Maar niet als er om het half u of om het uur een tjoek tjoek bus passeert die in 5 dorpjes wil passeren om toch maar iedereen in één rit naar de stad te kunnen brengen. Normale mensen zijn niet bereid om een uur te rijden over een luttele 15 kilometer. Niet gisteren, niet vandaag en ook morgen zal men dat niet aanvaarden.

:thumbsup: Idd.

Pandareus
10 januari 2018, 09:13
15 km?

En dat doet u met de wagen?

Al ooit van een fiets gehoord?

Ik zou dat graag eens zien, als je met je ligfiets naar de traiteur speciaalzaak gaat in het centrum om de bestelling voor de fondue van vanavond te gaan afhalen + de wijn en het dessert.

Vrijheideerst
10 januari 2018, 09:17
Ik zou dat graag eens zien, als je met je ligfiets naar de traiteur speciaalzaak gaat in het centrum om de bestelling voor de fondue van vanavond te gaan afhalen + de wijn en het dessert.

Ik zou de bakfiets nemen dan. :-P

Blue Sky
10 januari 2018, 09:40
Ik ben net 71 geworden Jan. Ik kan alleen hopen deze discussie voort te kunnen zetten wanneer u ook deze leeftijd bereikt hebt.

Aha ... dat verklaart veel. Opgegroeid tijden de jaren '60 en '70 van vorige eeuw. Dat verklaart de manier waarop u redeneert. Voor oudere mensen kan dat natuurlijk wel, al zijn er ook steeds meer senioren die voor een e-bike opteren om op die manier nog wat in beweging te blijven.

Johan Daelemans
10 januari 2018, 09:49
Blijf daar gewoon weg, opgelost.

Zo reageer ik ook. Zotte 30 zone ziet mij niet meer, idem met de lage emissie zones. Niet dat ik er niet binnen mag maar waar men niet meer weet wat juist of fout is voel ik me niet meer thuis. De balk in eigen oog en het 'splinter' excuus om weer de laatsten uit het peloton te treffen ...

Johan Daelemans
10 januari 2018, 09:55
Typische geitewollensokkenredenering.
Dat verhuist van het platteland naar de stad, en eist daar dan dezelfde luchtkwaliteit. Ik woon op het semi-platteland, en om naar Antwerpen te gaan met het openbaar vervoer (15km) moet ik 1 uur 15 min. in een bus rondhobbelen via allerlei surrealistische omwegen. Met de wagen doe ik dat comfortabel op 20 minuten. Moet er een tekeningske bij?


Johan Daelemans
10 januari 2018, 10:00
U prefereert paard en kar als transportmiddel vermoed ik?
Lekker retro :lol:

Even zonder zever ... is dat echt geen optie?
Als we het volgens velen ons transport kunnen regelen met fietsen en bakfietsen is paard en kar toch een level hoger?
Zonder schadelijke uitstoot en past perfect in de 30 km/uur zone.

Tavek
10 januari 2018, 10:08
https://medium.com/cityoftomorrow/together-lets-take-back-the-streets-6e8e39ffae2c

Ja voila.

Dat dus.

Anna List
10 januari 2018, 10:10
Dit is toch ook je reinste gezever?

Een collega van mijn vrouw is gehandicapt, de man heeft maar 1 been. Fietsen ligt wat moeilijk, vooral het op en afstappen, maar rijden met zijn aangepaste wagen doet hij als ieder ander.

:rofl:


:oops: sorry.

Johan Daelemans
10 januari 2018, 10:16
Als je niet meer in staat bent om te fietsen, ben je ook niet meer in staat om met een wagen de baan op te trekken.

Je moet dat niet neerschrijven als je het zelf niet geloofd.

Tavek
10 januari 2018, 10:32
Een kameraad van mij heeft een ziekte waardoor hij vanaf het midden tot onder verlamd geraakt. Genetische aandoening. Zijn pa heeft het al 100 %, bij hem is het nu aan het beginnen.

Zijn pa heeft gewoon een omgebouwd auto waardoor hij kan rijden. Fietsen zullen die mensen niet meer kunnen, gelukkig autorijden wel nog.

Wapper
10 januari 2018, 10:50
Je kunt niet ernstig pleiten tegen auto's in de stad, en zwijgen over alternatieven. Zeggen dat er "meer factoren zijn dan tijd en comfort" is gewoon zeveren. Totaal inhoudsloos...
Als ik naar gent moet in het centrum doe ik dat met veel plezier via openbaar vervoer. Omdat er een degelijk tramnet is dat miij vanuit het station in tien minuten naar bv de veldstraat brengt. Mensen zijn heus bereid als er een breed net is met hoge frequentie om openbaar vervoer te nemen. Maar niet als er om het half u of om het uur een tjoek tjoek bus passeert die in 5 dorpjes wil passeren om toch maar iedereen in één rit naar de stad te kunnen brengen. Normale mensen zijn niet bereid om een uur te rijden over een luttele 15 kilometer. Niet gisteren, niet vandaag en ook morgen zal men dat niet aanvaarden.

Hier rond Antwerpen is het net hetzelfde. Iemand die in pakweg Berchem of Mortsel woont, heeft om de 5 minuten wel een bus die hem vlot naar het centrum en terug brengt. Maar die vele bussen komen allemaal vanuit de verder gelegen dorpen & randgemeenten op 10..20 km die ca. om het uur bediend worden via surrealistische omwegen.
Zolang men er niet in slaagt openbaar vervoer aantrekkelijk te maken zal het alleen gebruikt worden door zij die geen alternatief hebben.
Catch 22 dus.

Wapper
10 januari 2018, 10:54
Aha ... dat verklaart veel. Opgegroeid tijden de jaren '60 en '70 van vorige eeuw. Dat verklaart de manier waarop u redeneert. Voor oudere mensen kan dat natuurlijk wel, al zijn er ook steeds meer senioren die voor een e-bike opteren om op die manier nog wat in beweging te blijven.

Bespaar ons uw onnozele stereotypen

Wapper
10 januari 2018, 11:04
Als je niet meer in staat bent om te fietsen, ben je ook niet meer in staat om met een wagen de baan op te trekken. Tenzij in een taxi. Als passagier.



Waar heb ik gezegd dat ik niet meer kan fietsen?
Ik ben al meer dan 10 jaar de gelukkige bezitter van een Giant Halfway vouwfiets die ik regelmatig gebruik, maar niet om even 2 x 15 km naar de stad en terug te fietsen. Dat is me net iets te ver en bovendien levensgevaarlijk.

http://www.cbdcycles.com.au/images/bikes/2009/small/700_halfway_silver.jpg

Vrijheideerst
10 januari 2018, 11:06
Hier rond Antwerpen is het net hetzelfde. Iemand die in pakweg Berchem of Mortsel woont, heeft om de 5 minuten wel een bus die hem vlot naar het centrum en terug brengt. Maar die vele bussen komen allemaal vanuit de verder gelegen dorpen & randgemeenten op 10..20 km die ca. om het uur bediend worden via surrealistische omwegen.
Zolang men er niet in slaagt openbaar vervoer aantrekkelijk te maken zal het alleen gebruikt worden door zij die geen alternatief hebben.
Catch 22 dus.

Het moet inderdaad een combinatie zijn tussen modern (!), proper (!) en stipt (!) openbaar vervoer én meer wegen.

In NL doen ze het (lees het stukje mobiliteit maar eens in het jongste regeerakkoord), hier denken sommigen nog steeds dat je met dit openbaar vervoer de mensen ook écht van de baan gaat krijgen.

Tavek
10 januari 2018, 11:12
privatiseren

Nu heb je de lijn die vooral politiek gestuurd is. Een private onderneming moet gaan waar haar klanten zitten. Er zijn massas mensen die de auto willen laten staan indien er voldoende SNEL en kwalitatief openbaar vervoer is naar de stad.

Mambo
10 januari 2018, 12:04
privatiseren

Nu heb je de lijn die vooral politiek gestuurd is. Een private onderneming moet gaan waar haar klanten zitten. Er zijn massas mensen die de auto willen laten staan indien er voldoende SNEL en kwalitatief openbaar vervoer is naar de stad.

Geen enkel privé bedrijf zal de lijn of NMBS in beheer nemen; er zit simpelweg veel te veel verlies op en je kan dat niet overbruggen op eender welke manier.
Het is de belastingen die ieder jaar miljoenen bijspringt en als je dat in cijfers zou zetten; de belastingen is de enige betalende klant en zelfs dat enorm bedrag dekt niet eens 50% van alle inkomsten.

Vergeet dus maar privé.

Of het zou zijn dat je u geroepen voelt natuurlijk?

Blue Sky
10 januari 2018, 12:05
Je kunt niet ernstig pleiten tegen auto's in de stad, en zwijgen over alternatieven.

Uiteraard.

De alternatieven zijn er echter vaak al, alleen heerst er in België een echte auto-cultuur, is de Belg een echte kuddedier en grootse auto junk van heel Europa. De Belg neemt de auto voor de meest belachelijke verplaatsingen en vastgeroest in zijn gewoontes als hij is, is hij ook niet geneigd om die gewoonte te veranderen.

Het feit dat 50 % van de werknemers op minder dan 10 km van het werk woont zegt eigenlijk al genoeg.

Zeggen dat er "meer factoren zijn dan tijd en comfort" is gewoon zeveren. Totaal inhoudsloos...

Euh nee, dat is net de essentie waarom het anders moet. Een hoop kuddedieren met oogkleppen op die individueel nog een beperkte overlast veroorzaken, maar samengeteld er wel een hel van maken.

Normale mensen zijn niet bereid om een uur te rijden over een luttele 15 kilometer. Niet gisteren, niet vandaag en ook morgen zal men dat niet aanvaarden.

Juist, maar die "normale mensen" zijn wel bereid om een uur te rijden met de auto over 15 km.

Micele
10 januari 2018, 12:49
Juist, maar die "normale mensen" zijn wel bereid om een uur te rijden met de auto over 15 km.
Nadat ze net ervoor 60 km gereden hebben op een halfuur.

Maakt 1,5 uur voor 75 km, niet slecht. :-P

Aangezien de beleidsmakers er niets aan willen veranderen hebben vele ook geen andere keus.

Jan van den Berghe
10 januari 2018, 14:19
Ik ben net 71 geworden Jan. Ik kan alleen hopen deze discussie voort te kunnen zetten wanneer u ook deze leeftijd bereikt hebt.

Ik ken meerdere wielertoeristen die even oud of ouder zijn en dagelijks heel wat meer kilometers fietsen. Net zo rijdt een kennis van mij nog steeds rond met zijn ligfiets. De man is 78.

Jan van den Berghe
10 januari 2018, 14:21
Meer on topic. Volgens mij is de grootste frustratie met de zone 30 niet de snelheid maar de boetes die men krijgt omdat de zones zo onduidelijk zijn aangegeven. Men beseft meestal niet dat men zich in zo'n zone bevindt en de overheden maken daar graag gebruik van om de lege kassen wat aan te vullen.

Dat klopt niet. De afgelopen jaren hebben gemeenten grote inspanningen geleverd om zone 30 ook visueel te maken in het straatbeeld. Typische vormgeving als klinkers of kasseien in zone 30, toegangspoorten bij het inrijden van zone 30, grote symbolen op het wegdek... Je moet al blind zijn om het niet op te merken.

Of van slechte wil.

Jan van den Berghe
10 januari 2018, 14:24
Geen enkel privé bedrijf zal de lijn of NMBS in beheer nemen; er zit simpelweg veel te veel verlies op en je kan dat niet overbruggen op eender welke manier.
Het is de belastingen die ieder jaar miljoenen bijspringt en als je dat in cijfers zou zetten; de belastingen is de enige betalende klant en zelfs dat enorm bedrag dekt niet eens 50% van alle inkomsten.

Vergeet dus maar privé.

Of het zou zijn dat je u geroepen voelt natuurlijk?

De ervaring in Duitsland toont het omgekeerde aan: heel veel kleine lijnen die de DB afstootte wegens onrendabel, werden door privaat initiatief weer boven water gehaald. Alleen wordt de dienst vaak op een heel andere manier georganiseerd: light train in plaats van zware en lange stellen, automaten in plaats van loketten, enzovoort. Het gaat zelfs zo ver dat sommige lijnen werden uitgebreid en dat ooit gesloten stukken weer in gebruik werden genomen.

Anna List
10 januari 2018, 14:59
Nadat ze net ervoor 60 km gereden hebben op een halfuur.

Maakt 1,5 uur voor 75 km, niet slecht. :-P

Aangezien de beleidsmakers er niets aan willen veranderen hebben vele ook geen andere keus.

fietsbaar.

Jan van den Berghe
10 januari 2018, 15:07
Waar heb ik gezegd dat ik niet meer kan fietsen?
Ik ben al meer dan 10 jaar de gelukkige bezitter van een Giant Halfway vouwfiets die ik regelmatig gebruik, maar niet om even 2 x 15 km naar de stad en terug te fietsen. Dat is me net iets te ver en bovendien levensgevaarlijk.


Er bestaan ook elektrische fietsen. Wist u dat?

Welke enorm drukke weg zonder fietspad moet u dan wel gebruiken dat u spreekt over "levensgevaarlijk"?

Micele
10 januari 2018, 17:19
http://www.fietsberaad.be/Kennisbank/Bijlagen/BIVV_Themadossier_2_Fietsers.pdf
5 Risico
1.5.1 Relatief risico van fietsen in België ___________________________________________ 16
1.5.2 Risico voor zichzelf versus risico voor andere weggebruikers _______________________ 18
1.5.3 Safety by numbers __________________________________________________ _____ 20

Tabel 2 Risico’s om in het verkeer ernstig gewond te raken of gedood te worden per verplaatsingsmodus

Verplaatsingsmodus : Risico om ernstig gewond te raken| Risico om gedood te worden
Per miljoen km| Per miljoen minuten| Per miljoen kilometer| Per miljoen minuten
Voetganger 0,13 0,01 0,032 0,003
Fietser 0,37 | 0,10 | 0,027 | 0,007
Motorfietser/bromfietser 0,91 | 0,57 | 0,169 | 0,105
Autobestuurder 0,02 | 0,01 | 0,006 | 0,005
Autopassagier 0,02 | 0,01 | 0,005 | 0,004
Bus- of traminzittende 0,01 0,00 0,000 0,000
Alle weggebruikers 0,04 0,02 0,008 0,005

Bron: BELDAM, FOD Economie AD SEI, Infografie BIVV (Martensen, 2014)
...

Een vergelijking van de verschillende leeftijdsgroepen toont aan dat vooral ouderen een verhoogd risico hebben op de fiets. Voor 64 tot 74 jarigen is het risico 84 keer hoger met de fiets dan met de auto. Voor 75-plussers is het risico 36 keer hoger met de fiets dan met de auto.

Tabel 3 Relatief risico: risico van fietsers om ernstig of dodelijk gewond te raken in vergelijking met andere weggebruikerstypes (2007-2011) ...Bron: Martensen (2014)

Bobke
10 januari 2018, 18:15
Ik ken meerdere wielertoeristen die even oud of ouder zijn en dagelijks heel wat meer kilometers fietsen. Net zo rijdt een kennis van mij nog steeds rond met zijn ligfiets. De man is 78.
Uitzonderingen bevestigen de regel.
Ik ken ook meerdere mensen die het niet kunnen.

Wapper
10 januari 2018, 20:00
Er bestaan ook elektrische fietsen. Wist u dat?

Echt waar?
kwart-van-fietsongevallen-gebeurt-in-antwerpen (http://www.gva.be/cnt/dmf20170517_02886306/kwart-van-fietsongevallen-gebeurt-in-antwerpen)
Vorig jaar waren elektrische fietsen betrokken bij 8 procent van de geregistreerde ongevallen. Dat blijkt uit cijfers van het BIVV waarover de VRT bericht.
In ons land waren er vorig jaar 9.511 ongevallen met fietsers. Een kleine 2.500 fietsongevallen met gewonden gebeurde in de provincie Antwerpen, een stijging met 5 procent. “Er wordt ook steeds meer gefietst. We schatten dat er ongeveer 5 procent meer fietsers zijn bijgekomen. Dat vertaalt zich in de ongevallencijfers”, zegt BIVV-woordvoerder Stef Willems.

Bij 730 van de 9.511 ongevallen was dus een elektrische fiets betrokken, 200 van die 730 ongevallen gebeurden in Antwerpen en daarbij vielen twee doden. Binnen de elektrische fietsers gebeurt meer dan een derde van de ongevallen met mensen ouder dan 65 - in het totale aantal fietsongevallen zijn zij goed voor “slechts” 14 procent van de ongevallen.

Welke enorm drukke weg zonder fietspad moet u dan wel gebruiken dat u spreekt over "levensgevaarlijk"

Je mag twee keer raden...

https://gvacdn.akamaized.net/Assets/Images_Upload/2017/06/14/ebb94c78-505c-11e7-9263-1c78c149f3a3_web_scale_0.0938086_0.0938086__.jpg?m axheight=460&maxwidth=629

http://1.gvacdn.be/Assets/Images_Upload/2016/02/18/469980-14.jpg

Jan van den Berghe
10 januari 2018, 20:48
Echt waar?
kwart-van-fietsongevallen-gebeurt-in-antwerpen (http://www.gva.be/cnt/dmf20170517_02886306/kwart-van-fietsongevallen-gebeurt-in-antwerpen)


Als dat uw argumentatie is om te stellen dat fietsen levensgevaarlijk is, dan moet uw conclusie ook opgaan voor de auto. Er gebeuren jaarlijks massa's ongevallen waarbij auto's, vrachtwagens... betrokken zijn.

Geen idee trouwens waarnaar u precies verwijst met die twee foto's.

Jan van den Berghe
10 januari 2018, 20:48
Uitzonderingen bevestigen de regel.
Ik ken ook meerdere mensen die het niet kunnen.

Ongetwijfeld, daarom is de elektrische fiets zo'n schitterende uitvinding voor heel wat mensen.

Bobke
10 januari 2018, 20:52
Ongetwijfeld, daarom is de elektrische fiets zo'n schitterende uitvinding voor heel wat mensen.
Absoluut.

Micele
10 januari 2018, 21:31
Tja, moest er die onveiligheid niet zijn...

http://www.fietsberaad.be/Kennisbank/Bijlagen/BIVV_Themadossier_2_Fietsers.pdf blz 17:

In Tabel 3 worden per leeftijdsgroep de relatieve risico’s op ernstige of dodelijke verwondingen per afgelegde kilometer weergegeven in verhouding tot het risico van een gemiddelde autobestuurder. Een getal groter dan 1 geeft aan dat het risico voor de desbetreffende groep groter is dan dat van de gemiddelde autobestuurder; een getal kleiner dan 1 wijst op een kleiner risico. Bij het berekenen van de risico's werd rekening gehouden met de verschillende registratiegraden voor elke categorie (cf. 1.3.1).

De fietsers zijn de op één na hoogste risicogroep op; motorrijders zijn de hoogste risicogroep. Fietsers (28% van de doden en ernstig gewonden) hebben een risico per kilometer dat meer 23 keer zo hoog is als dat van een autobestuurder. In absolute cijfers valt er gemiddeld één ernstig gewonde per 2.7 miljoen kilometer (67 keer de omtrek van de aarde), één dode per 37 miljoen kilometer (925 keer de omtrek van de aarde). Ter vergelijking: bij de autobestuurders valt er gemiddeld één ernstig gewonde per 50 miljoen kilometer (1250 keer de omtrekt van de aarde), één dode per 167 miljoen kilometer (4175 keer de omtrek van de aarde). In België werd in 2012 gemiddeld 14.543 kilometer per personenwagen afgelegd (Statbel,
2015).

Een vergelijking van de verschillende leeftijdsgroepen toont aan dat vooral ouderen een verhoogd risico hebben op de fiets. Voor 64 tot 74 jarigen is het risico 84 keer hoger met de fiets dan met de auto. Voor 75-plussers is het risico 36 keer hoger met de fiets dan met de auto.

Tabel 3 Relatief risico: risico van fietsers om ernstig of dodelijk gewond te raken in vergelijking met andere weggebruikerstypes (2007-2011)
---- Tabel ----
Bron: Martensen (2014)

Het zijn maar studies en statistieken hoor, wslk fake news. :-D

Themadossier verkeersveiligheid n° 2 Fietsers (2015)
D/2015/0779/44
Auteurs: Peter Silverans en Charles Goldenbeld
Verantwoordelijke uitgever: Karin Genoe
Uitgever: Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid - Kenniscentrum Verkeersveiligheid
Publicatiedatum: 30-7-2015

Duits onderzoek en statistieken zijn daar mss wat bescheidener, daar is het bijna 10 maal, maar daar gaat het enkel over verkeersdoden:

http://ruhrkultour.de/wp-content/uploads/2015/09/Fahrrad_Abb_1.gif
Das Unfallrisiko von Radfahrern ist 9,2 Mal so hoch wie das von Autofahrern und übertrifft sogar noch das von Motorradfahrern (Daten: [ADAC/DEST])
http://ruhrkultour.de/mehr-fahrrad-massiver-anstieg-von-unfallrisiken/

Blue Sky
10 januari 2018, 22:00
Tja, moest er die onveiligheid niet zijn...

http://www.fietsberaad.be/Kennisbank/Bijlagen/BIVV_Themadossier_2_Fietsers.pdf blz 17:

In Tabel 3 worden per leeftijdsgroep de relatieve risico’s op ernstige of dodelijke verwondingen per afgelegde kilometer weergegeven in verhouding tot het risico van een gemiddelde autobestuurder. Een getal groter dan 1 geeft aan dat het risico voor de desbetreffende groep groter is dan dat van de
gemiddelde autobestuurder; een getal kleiner dan 1 wijst op een kleiner risico. Bij het berekenen van de risico's werd rekening gehouden met de verschillende registratiegraden voor elke categorie (cf. 1.3.1).
De fietsers zijn de op één na hoogste risicogroep op; motorrijders zijn de hoogste risicogroep. Fietsers (28% van de doden en ernstig gewonden) hebben een risico per kilometer dat meer 23 keer zo hoog is als dat van een autobestuurder. In absolute cijfers valt er gemiddeld één ernstig gewonde per 2.7 miljoen kilometer (67 keer de omtrek van de aarde), één dode per 37 miljoen kilometer (925 keer de omtrek van de aarde). Ter vergelijking: bij de autobestuurders valt er gemiddeld één ernstig gewonde per 50 miljoen kilometer (1250 keer de omtrekt van de aarde), één dode per 167 miljoen kilometer (4175 keer de omtrek van de aarde). In België werd in 2012 gemiddeld 14.543 kilometer per personenwagen afgelegd (Statbel,
2015).

Een vergelijking van de verschillende leeftijdsgroepen toont aan dat vooral ouderen een verhoogd risico hebben op de fiets. Voor 64 tot 74 jarigen is het risico 84 keer hoger met de fiets dan met de auto. Voor 75-plussers is het risico 36 keer hoger met de fiets dan met de auto.

Tabel 3 Relatief risico: risico van fietsers om ernstig of dodelijk gewond te raken in vergelijking met andere weggebruikerstypes (2007-2011)
---- Tabel ----
Bron: Martensen (2014)

Het zijn maar studies en statistieken hoor, wslk fake news. :-D



Duits onderzoek en statistieken zijn daar mss wat bescheidener, daar is het bijna 10 maal, maar daar gaat het enkel over verkeersdoden:

http://ruhrkultour.de/wp-content/uploads/2015/09/Fahrrad_Abb_1.gif
Das Unfallrisiko von Radfahrern ist 9,2 Mal so hoch wie das von Autofahrern und übertrifft sogar noch das von Motorradfahrern (Daten: [ADAC/DEST])
http://ruhrkultour.de/mehr-fahrrad-massiver-anstieg-von-unfallrisiken/

Misschien kunnen we allemaal ook met vrachtwagens gaan rondrijden, dat is wellicht ook veiliger t.o.v. andere weggebruikers of kleinere wagens ... toch?

Indien we het risico apart bekijken voor de fietser zelf versus voor de opponenten van fietsers en hetzelfde ook doen voor ongevallen
met personenwagens wordt dan ook duidelijk dat fietsers vooral voor
zichzelf een gevaar vormen en zelden of nooit voor
andere weggebruikers. Zoals blijkt uit onderstaande
figuur kan dit van autobestuurders niet gezegd worden.


Deze cijfers worden bevestigd in een vergelijkbare analyse op basis van de officiële ongevallencijfers van 2013 (Schoeters, 2013). Indien we het
aantal doden 30 dagen bij een bepaald type weggebruikers afzetten
ten opzichte van het aantal doden 30 dagen bij de tegenpartij, stellen we vast dat fietsers quasi nooit andere weggebruikers dodelijk verwonden, terwijl dit voor de meeste gemotoriseerde verplaatsingswijzen
wel het geval is.

... en dan hebben we het nog niet eens gehad over de indirecte doden ten gevolgen van de overlast en vervuiling door gemotoriseerd verkeer.

Micele
10 januari 2018, 22:07
Misschien kunnen we allemaal ook met vrachtwagens gaan rondrijden, dat is wellicht ook veiliger t.o.v. andere weggebruikers of kleinere wagens ... toch?

Banee, te voet is al bijna 3 maal veiliger dan met de fiets. :-)

Skobelev
11 januari 2018, 06:33
Er bestaan ook elektrische fietsen. Wist u dat?

Welke enorm drukke weg zonder fietspad moet u dan wel gebruiken dat u spreekt over "levensgevaarlijk"?

Is die ook CO2 neutraal?

Vrijheideerst
11 januari 2018, 07:53
Is die ook CO2 neutraal?

Niet als er iemand op zit ;-)





















(Doordenkertje) :p

Universalia
11 januari 2018, 08:56
Niet als er iemand op zit ;-)


Dat doordenkertje ging dat over een fietser die op gezette tijden methaan broekhoest?

Of zie ik dat weer maar eens verkeerd.

On topic:

Ter hoogte van scholen is de zone 30 best goed in combinatie met mensen die orde op zaken houden ter hoogte van de school.

30km/u in andere gevallen is best traag met een wagen.

Het hangt allemaal een beetje van de situatie ter plaatse af.

Mijn wagentje gaat zelfs preutelen als ik er 30km/u met wil rijden. :lol:

















(Doordenkertje) :p

Skobelev
11 januari 2018, 09:06
Niet als er iemand op zit ;-)



















(Doordenkertje) :p



Ik dacht eerder aan de productie, batterij en het feit dat je die elke avond opnieuw in het stopcontact moet pluggen. :? Alsof elektriciteit gratis is. :?

Tavek
11 januari 2018, 09:44
Ik dacht eerder aan de productie, batterij en het feit dat je die elke avond opnieuw in het stopcontact moet pluggen. :? Alsof elektriciteit gratis is. :?

Goedkoper dan brandstof, dankzij de (veel) hogere efficientie en het feit dat je electriciteit gemakkelijk zelf kan opwekken indien je dat wenst.

Ik zie mensen niet direct een petrochemische installatie in hun achtertuin zetten. Pure ehtanol stoken is ook niet toegelaten.

Skobelev
11 januari 2018, 10:09
Goedkoper dan brandstof, dankzij de (veel) hogere efficientie en het feit dat je electriciteit gemakkelijk zelf kan opwekken indien je dat wenst.

Ik zie mensen niet direct een petrochemische installatie in hun achtertuin zetten. Pure ehtanol stoken is ook niet toegelaten.

Die zonnepanelen zijn ook niet gratis/co2 neutraal, niet? Hoelang gaat zo'n batterij mee? Afvalberg?

Vrijheideerst
11 januari 2018, 15:30
Ik dacht eerder aan de productie, batterij en het feit dat je die elke avond opnieuw in het stopcontact moet pluggen. :? Alsof elektriciteit gratis is. :?

Wou zeggen dat die persoon op ze elektrisch fietske ook CO2 uitademt. ;-)

Micele
11 januari 2018, 16:14
Die zonnepanelen zijn ook niet gratis/co2 neutraal, niet? Hoelang gaat zo'n batterij mee? Afvalberg?

Een kwalitatieve moderne fietsbatterij -indien men er goed mee omgaat- zouden 1000 volledige laadcyclussen "goed meegaan", aan 60 km (en volledig opladen) is dat 60.000 km. End of life betekent voor een batterij gewoon > 20% minder capaciteit, maar dat wil niet zeggen dat die batterij onbruikbaar is, gewoon dat ze < 80% capaciteit of < 80 % rijbereik heeft.

https://www.fahrradakkus.net/fahrrad-akkus-lebensdauer/

Wie hoch ist die Lebensdauer von Fahrrad Akkus?

Wie hoch ist die Lebensdauer von Pedelec Akkus ist hängt von verschiedenen Faktoren ab. So bringt ein Billig-Akku aus dem Baumarkt sicherlich langfristig weniger Leistung und wird mit einer geringeren Lebensdauer aufwarten als ein hochmoderner Fahrrad-Akku eines renommierten Markenherstellers. Darüber hinaus spielt es eine entscheidende Rolle, für welche Art von Pedelec Akku sich der Kunde entscheidet. Innovative und leichte Lithium-Ionen-Akkus der neusten Generation bringen weit mehr Leistung als die Vorgängermodelle. Neue Lithium-Ionen-Akkus können mit einer Lebensdauer von circa 1.000 Ladezyklen aufwarten. Das bedeutet eine durchschnittliche Fahrleistung von 60 km pro Ladung oder 60.000 Fahrradkilometern pro Batterie.
...
Lässt sich die Lebensdauer von Fahrrad Akkus erhöhen?

Die Lebensdauer von Fahrrad Akkus lässt sich durch eine adäquate Pflege und Wartung und eine optimierte Nutzung erhöhen. Moderne Pedelec Akkus verfügen über ein fortschrittliches Batterie-Management-System (BMS), das die Abläufe im Akku optimal steuert. In Akkus, in denen dieses System nicht vorhanden ist, fließen zu hohe Ströme, wobei die Batteriezellen nicht gleichmäßig genutzt werden. Mit einem BMS kann die Lebensdauer eines Akkus verdoppelt werden. Dazu gilt es die Temperatur auf dem richtigen Stand zu halten. Bei Überhitzung kann der Akku Schaden nehmen.


Laad men duurzamer op bvb tussen 30% en 80 % gaan ze zeker nog wat langer mee. Dus zeker niet te klein kiezen naargelang de dagelijkse afstanden. Een modern laad-ontlaad-management BMS is zeker aan te raden, soit daar zal men ook voor betalen...

Afvalberg? Hangt van de xx% recyclage af, vraag eens bij Umicore, hoe hoog de percentage recyclering vandaag bedraagt van moderne Li-ions, ook daar zit zeker nog rek op.

Vlad
11 januari 2018, 19:19
Dit is toch ook je reinste gezever?

Een collega van mijn vrouw is gehandicapt, de man heeft maar 1 been. Fietsen ligt wat moeilijk, vooral het op en afstappen, maar rijden met zijn aangepaste wagen doet hij als ieder ander.

Ja zeg, ik schreef dat wel niet met in het achterhoofd mensen die ledematen missen. Ik bedoel als je gewoon normaal van lijf en leden bent. Maar te seniel om te fietsen of veel te kort van adem. Dan krijg je accidenten als je met de auto rijdt. Door te spookrijden of een hartinfarct te krijgen.

Vlad
11 januari 2018, 19:24
Waar heb ik gezegd dat ik niet meer kan fietsen?
Ik ben al meer dan 10 jaar de gelukkige bezitter van een Giant Halfway vouwfiets die ik regelmatig gebruik, maar niet om even 2 x 15 km naar de stad en terug te fietsen. Dat is me net iets te ver en bovendien levensgevaarlijk.

http://www.cbdcycles.com.au/images/bikes/2009/small/700_halfway_silver.jpg

Zolang u kan fietsen mag u van mij met de auto blijven rijden. Niet dat ik daar iets over te zeggen heb natuurlijk. :-)
Anders reed niemand nog met de auto :twisted:

Jan van den Berghe
11 januari 2018, 23:15
Ik dacht eerder aan de productie, batterij en het feit dat je die elke avond opnieuw in het stopcontact moet pluggen. :? Alsof elektriciteit gratis is. :?

Kijk eens naar de spits: in de meeste wagens zit er welgeteld één persoon, de bestuurder. Een voertuig van een ton en meer vervoert iemand van misschien tachtig, negentig... kilo.

Vergelijk dat eens met een elektrische fiets. Alleen al hierdoor is de fiets veel efficiënter.

Skobelev
12 januari 2018, 07:05
Kijk eens naar de spits: in de meeste wagens zit er welgeteld één persoon, de bestuurder. Een voertuig van een ton en meer vervoert iemand van misschien tachtig, negentig... kilo.

Vergelijk dat eens met een elektrische fiets. Alleen al hierdoor is de fiets veel efficiënter.

Waarom heb je thuis een salon en zit je de ganse avond niet op een stoel? En als je in uw gezin maar met twee bent, waarom heb je dan zes of meer stoelen? De productie van die stoelen heeft bomen, energie en co2 gekost.

50 jaar geen investeringen om het individueel verkeer in goede banen te leiden, daar wringt het schoentje. Maar voor fundamentalisten als jij is dat uiteraard enkel aan het individu, de gebruiker, te wijten.

Wapper
12 januari 2018, 11:34
Kijk eens naar de spits: in de meeste wagens zit er welgeteld één persoon, de bestuurder. Een voertuig van een ton en meer vervoert iemand van misschien tachtig, negentig... kilo.

Vergelijk dat eens met een elektrische fiets. Alleen al hierdoor is de fiets veel efficiënter.

Ik zie de ideale oplossing zo voor mij. Efficiëntie troef. :-D

http://toonvertier.nl/wp-content/uploads/2012/03/51.jpg

Jan van den Berghe
12 januari 2018, 19:34
Waarom heb je thuis een salon en zit je de ganse avond niet op een stoel? En als je in uw gezin maar met twee bent, waarom heb je dan zes of meer stoelen? De productie van die stoelen heeft bomen, energie en co2 gekost.

50 jaar geen investeringen om het individueel verkeer in goede banen te leiden, daar wringt het schoentje. Maar voor fundamentalisten als jij is dat uiteraard enkel aan het individu, de gebruiker, te wijten.

Wat is er volgens mij "enkel aan het individu te wijten"?

U illustreert mooi hoe verkeerd veel Belgen denken als het om de aankoop gaat van een wagen. Daarbij gaat men niet uit van de situatie die zich meestal voordoet, maar wel van de uitzonderingen. Dus kopen veel gezinnen wagens die voor hun dagdagelijks gebruik overgedimensioneerd zijn. Met alle gevolgen van dien natuurlijk. Groter verbruik. Meer uitstoot. Meer vervuiling.

Jan van den Berghe
12 januari 2018, 19:35
Ik zie de ideale oplossing zo voor mij. Efficiëntie troef. :-D


Dat is geen fiets. Wel een rijwiel.

Garry
12 januari 2018, 22:46
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180108_03287228

Gelukkig heeft Samen in Antwerpen met Dirk Lauwers dé autohaterexpert bij uitstek in dienst.
Als ze zo verder gaan rijden we straks achteruit door de stadscentra.

Ik heb nog geweten dat het 60/u was. Dan werd het 50 en nu wil men 30/u terwijl, als het wat druk wordt we al gelukkig mogen zijn als we nog 10 of 20/u kunnen halen. Wanneer het totaal niet druk is, een van zeldzame keren, 's nachts bv., maakt het helemaal niet uit dat er 50/u of zelfs 60/u zou gereden worden.

Dat reglement van 30/u is dus volstrekt overbodig, de verkeersdrukte midden in de stadscentra, regelt zelf wel de verkeerssnelheid.

Garry
12 januari 2018, 22:50
Kijk eens naar de spits: in de meeste wagens zit er welgeteld één persoon, de bestuurder. Een voertuig van een ton en meer vervoert iemand van misschien tachtig, negentig... kilo.

Vergelijk dat eens met een elektrische fiets. Alleen al hierdoor is de fiets veel efficiënter.Voor mee naar de bakker te gaan als deze niet te veraf gelegen is. Maar dan moet ge nog kunnen en/of mogen fietsen hé. Er zijn ook heel wat mensen die mindervalide zijn en die zelfs niet mogen fietsen.;-)En met de bus is ook al geen alternatief voor veel van die mensen. Wie slecht te been is kan maar beter geen gebruik maken van het openbaar vervoer want vragen aan de chauffeur om even te wachten tot ge hebt plaatsgenomen wordt steevast genegeerd, als er al plaats IS om te zitten.....

Jan van den Berghe
12 januari 2018, 23:10
Voor mee naar de bakker te gaan als deze niet te veraf gelegen is. Maar dan moet ge nog kunnen en/of mogen fietsen hé. Er zijn ook heel wat mensen die mindervalide zijn en die zelfs niet mogen fietsen.;-)En met de bus is ook al geen alternatief voor veel van die mensen. Wie slecht te been is kan maar beter geen gebruik maken van het openbaar vervoer want vragen aan de chauffeur om even te wachten tot ge hebt plaatsgenomen wordt steevast genegeerd, als er al plaats IS om te zitten.....

Voor mindervaliden zijn er speciale fietsen, hoor. Ook met elektrische ondersteuning.

Ik vraag me trouwens af over welke mindervaliden u het hebt die blijkbaar niet met een driewieler kunnen fietsen, maar wel een auto besturen? Gaat het hier om de bijzonder kleine groep lammen?

Garry
13 januari 2018, 00:52
Voor mindervaliden zijn er speciale fietsen, hoor. Ook met elektrische ondersteuning.

Ik vraag me trouwens af over welke mindervaliden u het hebt die blijkbaar niet met een driewieler kunnen fietsen, maar wel een auto besturen? Gaat het hier om de bijzonder kleine groep lammen?Nee, bv. mijn vrouw rijd auto met haar linker been met een aangepaste auto, een automaat met een gaspedaal langs de linkerkant. Ook bromfietsen enz. zijn om die rede geschrapt van haar rijbewijs.

Garry
13 januari 2018, 01:01
In plaats van belachelijke snelheidsbeperkingen in te voeren omwille van de zo gezegde veiligheid, zouden ze beter het rijexamen eens wat beter onder de loep nemen en geen rijbewijzen meer uitdelen aan chauffeurs die de naam chauffeur onwaardig zijn;...VOOR DE VEILIGHEID.

Nu zijn er genoeg die een rijbewijs hebben en die zelfs aan 5km per uur nog een gevaar betekenen voor de andere weggebruikers.

Wat mij betreft mogen ze onmiddellijk jaarlijks of om de twee/drie jaar, een behendigheids test, "vlot kunnen deelnemen aan het verkeer", in voeren voor alle rijbewijsbezitters.

De auto moet naar de keuring om gekeurd te worden op zijn veiligheid, maar wat baat dat als de chauffeur niet veilig kan omgaan met die auto????

Ze zouden misschien al eens kunnen beginnen met na te gaan bij de verzekeringsmaatschappijen welke voerders een aaneenschakeling van ongevallen op hun palmares hebben staan, met die een rijproef af te nemen als ze dan toch zo begaan zijn met onze veiligheid, maar ik denk eerder dat de staat geen moer in zit met onze veiligheid maar eerder denkt aan wat die zoveelste idiote snelheidsbeperking weeral in de lade zal brengen.

Dat merk je ook aan hun bekommernis bij het verplicht dragen van de gordel terwijl het openbaar vervoer de mensen rechtstaand mag vervoeren, zich met één hand vastklampend aan eender wat en daarbij op de andere arm desnoods nog een kind dragen. Dat zal dan wel heel veilig zijn zeker?

Jan van den Berghe
13 januari 2018, 08:44
In plaats van belachelijke snelheidsbeperkingen in te voeren omwille van de zo gezegde veiligheid, zouden ze beter het rijexamen eens wat beter onder de loep nemen en geen rijbewijzen meer uitdelen aan chauffeurs die de naam chauffeur onwaardig zijn;...VOOR DE VEILIGHEID.

U loopt wat achter. Vanaf juni vorig jaar werden allerlei zaken aan het rijexamen verstrengd.

Bobke
13 januari 2018, 09:05
In plaats van belachelijke snelheidsbeperkingen in te voeren omwille van de zo gezegde veiligheid, zouden ze beter het rijexamen eens wat beter onder de loep nemen en geen rijbewijzen meer uitdelen aan chauffeurs die de naam chauffeur onwaardig zijn;...VOOR DE VEILIGHEID.

Of denken dat ze die naam waardig zijn.
Meestal rijden ze goed tijdens hun proeven.
Pas later, als ze wel rijvaardig zijn, komt hun ware aard aard boven.
Rijbewijs met punten lijkt mij de enige oplossing.

Jan van den Berghe
13 januari 2018, 10:00
Of denken dat ze die naam waardig zijn.
Meestal rijden ze goed tijdens hun proeven.
Pas later, als ze wel rijvaardig zijn, komt hun ware aard aard boven.
Rijbewijs met punten lijkt mij de enige oplossing.

De wet daartoe is al heel lang gestemd, maar de uitvoeringsbesluiten worden maar niet uitgewerkt.

kojak
13 januari 2018, 23:00
Als ze zo verder gaan rijden we straks achteruit door de stadscentra.

Let wel op !
Max. 30 hé :lol:

...
Dat reglement van 30/u is dus volstrekt overbodig, de verkeersdrukte midden in de stadscentra, regelt zelf wel de verkeerssnelheid.

Als er veel verkeer is, wordt er idd trager gereden, en wordt het zo dus eigenlijk ook een stuk veiliger.
Andersom, spijtig genoeg niet altijd.

Garry
13 januari 2018, 23:09
Of denken dat ze die naam waardig zijn.
Meestal rijden ze goed tijdens hun proeven.
Pas later, als ze wel rijvaardig zijn, komt hun ware aard aard boven.
Rijbewijs met punten lijkt mij de enige oplossing.Dat gaat echt niet veel oplossen hoor.

Er hebben in het kort zich weer enkele dodelijke ongevallen in steden voorgedaan en nu voelen enkele politici zich weer geroepen om zich te profileren door een snelheidsbeperking van 30 km/u voor te stellen.

De meeste van die dodelijke ongevallen zijn gebeurd door vrachtwagens die een straat in draaien en in de dode hoek een kind of fietser niet hebben opgemerkt. Tijdens dergelijk manoeuvre rijd zo een vrachtwagen misschien hooguit 5 km/u, wat gaat dat dan aan oplossing bieden wanneer ze de snelheid gaan beperken tot 30 km/u?????

Garry
13 januari 2018, 23:11
Let wel op !
Max. 30 hé :lol:



Als er veel verkeer is, wordt er idd trager gereden, en wordt het zo dus eigenlijk ook een stuk veiliger.
Andersom, spijtig genoeg niet altijd.Andersom is er ook geen noodzaak om de snelheid te beperken tot 30 km/u. Wanneer er geen of weinig verkeer is is dat zinloos. Trouwens zo goed als alle dodelijke ongevallen in dat stadsverkeer gebeuren tijdens de drukte aan zeer lage snelheden.

https://forum.politics.be/showpost.php?p=8622265&postcount=83

En die slachtoffers die zijn doodgereden tegen 5 km/u die zijn echt niet minder dood omdat zo een vrachtwagen slechts 5km/u reed op het ogenblik van de aanrijding hé.

Jan van den Berghe
13 januari 2018, 23:17
De meeste van die dodelijke ongevallen zijn gebeurd door vrachtwagens die een straat in draaien en in de dode hoek een kind of fietser niet hebben opgemerkt.

Volkomen uit uw duim gezogen.

Jan van den Berghe
13 januari 2018, 23:18
Andersom is er ook geen noodzaak om de snelheid te beperken tot 30 km/u.

En die slachtoffers die zijn doodgereden tegen 5 km/u die zijn echt niet minder dood omdat zo een vrachtwagen slechts 5km/u reed op het ogenblik van de aanrijding hé.

Als het volgens u niets uitmaakt (wat trouwens totaal onwaar is), kan men beter het zekere voor het onzekere nemen en de laagste snelheid voorschrijven.

Garry
13 januari 2018, 23:23
Als het volgens u niets uitmaakt (wat trouwens totaal onwaar is), kan men beter het zekere voor het onzekere nemen en de laagste snelheid voorschrijven.1 km/u achteruit dan. Nog lager zal waarschijnlijk niet lukken.

Weet ge, ge moet voorstellen dat ze allemaal moeten blijven stil staan, dan gaan er waarschijnlijk een stuk minder ongevallen plaatsvinden.

Garry
13 januari 2018, 23:25
Volkomen uit uw duim gezogen.Niks uit mijn duim gezogen. Het is bijna steeds door vrachtwagens of trams die betrokken geraken in dodelijke ongevallen. Ga de nieuwsberichten daaromtrent maar na.

Jan van den Berghe
13 januari 2018, 23:28
Niks uit mijn duim gezogen. Het is bijna steeds door vrachtwagens of trams die betrokken geraken in dodelijke ongevallen. Ga de nieuwsberichten daaromtrent maar na.

Jawel, het is volkomen uit uw duim gezogen. Er gebeuren ongelukken door talrijke oorzaken en heus niet in meerderheid door vrachtwagens.

Maar goed, kom anders eens af met statistisch materiaal.

Garry
13 januari 2018, 23:34
Jawel, het is volkomen uit uw duim gezogen. Er gebeuren ongelukken door talrijke oorzaken en heus niet in meerderheid door vrachtwagens.

Maar goed, kom anders eens af met statistisch materiaal.Statistisch materiaal brengen ze dagelijks in de nieuwsberichten.

Het zou misschien goed zijn dat ze de zwakke weggebruiker geen vals veiligheidsgevoel gaven door de indruk te verwekken dat hij overal en altijd voorrang geniet maar in tegenstelling er hem op zouden drukken dat hij de kwetsbaarste is in het verkeer en hem in de eerste plaats op zijn eigen verantwoordelijkheid wijzen.

Micele
13 januari 2018, 23:42
Goed lezen: bij vrachtwagenongevallen op kruispunten zijn de meeste slachtoffers... fietsers, zelfs 46% van de doden door zo een bepaalde conflictsituatie. (weliswaar oude cijfers maar de problematiek van de dode hoek enz... is bij vrachtwagens en ook bussen algemeen gekend)

Bron:
http://www.astronomie.be/rik.gheysens/fietshoorn/statistieken.htm

1. Enkele resultaten betreffende fietsers en vrachtwagens uit de beperkte studie van B. Herdewyn, e.a., Pilootproject diepteonderzoek vrachtwagens. Eindrapport jaar 1, 2010, p. 20-23:

- Bij alle ongevallen samen zijn 9 % van de dodelijke slachtoffers fietsers;
- bij vrachtwagenongevallen zijn 17 % van de dodelijke slachtoffers fietsers!
- De ongevallen met dodelijk verongelukte fietsers komen voornamelijk voor op kruispunten. "In feite maken de fietsers bijna de helft van de doden uit (46%) die bij vrachtwagenongevallen op kruispunten vallen."

- "Er valt ook nog op dat zwakke weggebruikers die bij vrachtwagenongevallen betrokken raken (met name bromfietsers, fietsers, en voetgangers) gemiddeld ouder zijn dan zwakke weggebruikers bij andere ongevallen."

- "Een vergelijking tussen Vlaanderen en Wallonië toont aan dat het risico op een vrachtwagenongeval het grootst is op Vlaamse wegen buiten de autosnelwegen."

Begrippen en schets dodehoek:
http://www.astronomie.be/rik.gheysens/fietshoorn/dh_begrippen.htm

Synthese: http://www.astronomie.be/rik.gheysens/fietshoorn/dh_synthese.htm

Jan van den Berghe
13 januari 2018, 23:44
Hij heeft het helemaal niet over ongevallen op kruispunten, maar over ongevallen in stedelijke omgevingen:

Dat gaat echt niet veel oplossen hoor.

Er hebben in het kort zich weer enkele dodelijke ongevallen in steden voorgedaan en nu voelen enkele politici zich weer geroepen om zich te profileren door een snelheidsbeperking van 30 km/u voor te stellen.

De meeste van die dodelijke ongevallen zijn gebeurd door vrachtwagens die een straat in draaien en in de dode hoek een kind of fietser niet hebben opgemerkt. Tijdens dergelijk manoeuvre rijd zo een vrachtwagen misschien hooguit 5 km/u, wat gaat dat dan aan oplossing bieden wanneer ze de snelheid gaan beperken tot 30 km/u?????

Jan van den Berghe
13 januari 2018, 23:45
Het zou misschien goed zijn dat ze de zwakke weggebruiker geen vals veiligheidsgevoel gaven door de indruk te verwekken dat hij overal en altijd voorrang geniet maar in tegenstelling er hem op zouden drukken dat hij de kwetsbaarste is in het verkeer en hem in de eerste plaats op zijn eigen verantwoordelijkheid wijzen.

Niemand stuurt de boodschap de wereld in dat de zwakke weggebruiker altijd en overal voorrang heeft.

U fantaseert er weer op los.

Micele
13 januari 2018, 23:49
Hij heeft het helemaal niet over ongevallen op kruispunten, maar over ongevallen in stedelijke omgevingen:

Bij mijn weten liggen de meeste kruispunten in "stedelijke omgevingen".

Ook op aanliggende rotondes gebeuren wel eens dodelijke ongevallen met fietsers. Dat was zelfs ooit een zware discussie in het parlement. Rotondes hebben ze sindsdien anders aangelegd waar het ging. (fietser uit de voorrang)

Interessant artikels over dat rotondeprobleem:
https://www.uhasselt.be/Documents/IMOB/Persartikels/2010/09-06-2010(HBVL)l.pdf

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/fietsersbond-niet-verrast-door-gevaar-rotondes-voor-fietsers~ae6fcce8/

https://www.fietsen123.nl/fietsnieuws/rotondes-meer-doden-en-gewonden-onder-fietsers

Jan van den Berghe
13 januari 2018, 23:55
Bij mijn weten liggen de meeste kruispunten in "stedelijke omgevingen".

Bij mijn weten heb ik hier nog steeds geen statistisch materiaal zien passeren waaruit zou blijken dat de overgrote meerderheid van de ongevallen in stedelijke omgeving zich voordoen op kruispunten en te wijten zijn aan de dode hoek van vrachtwagens.

Anders, graag, de cijfers.

Micele
13 januari 2018, 23:57
Bij mijn weten heb ik hier nog steeds geen statistisch materiaal zien passeren waaruit zou blijken dat de overgrote meerderheid van de ongevallen in stedelijke omgeving zich voordoen op kruispunten en te wijten zijn aan de dode hoek van vrachtwagens.

Anders, graag, de cijfers.

De geloofwaardige bron is gegeven, dat is voldoende.

Nog meer details ? Ze worden zelfs opgesomd, deze van 2008:
http://www.astronomie.be/rik.gheysens/fietshoorn/dodehoekongevallen.htm

Zelfs aantal en per leeftijd:
http://www.astronomie.be/rik.gheysens/fietshoorn/Drawings/ongevallen.png

Jan van den Berghe
14 januari 2018, 00:01
De geloofwaardige bron is gegeven, dat is voldoende.

Nog meer details ? Ze worden zelfs opgesomd, deze van 2008:
http://www.astronomie.be/rik.gheysens/fietshoorn/dodehoekongevallen.htm

Dit is niet wat er gevraagd wordt.

Micele
14 januari 2018, 00:03
Dit is niet wat er gevraagd wordt.

Toch wel. Bij het afslaan = kruispunt. Op 1 jaar:

2.a. Dodehoekongevallen in 2008 in België

Een analyse van de dodehoekongevallen in 2008

Dodehoekongevallen zijn veelal heel ernstig of fataal. Deze ongevallen zijn ondraaglijk zwaar omdat ze zo onverwacht komen en omdat de mening heerst dat dit ongeval had kunnen voorkomen worden. Meestal is de vrachtwagenchauffeur heel aangeslagen of verkeert in shock. Dit had hij nooit gewild!

Naar aanleiding van een zoveelste schrijnend ongeval, heb ik in de kranten de dodehoekongevallen opgevolgd en kwam tot volgende voorlopige gegevens.

N.B.: Onderstaande gegevens kwamen uitsluitend van de media. Ze zijn niet ter controle voorgelegd aan de parketten!

a. Overleden slachtoffers
Datum dodehoekongeval Gemeente Leeftijd slachtoffer Nationaliteit vrachtwagen Soort voertuig man/vrouw vervoermiddel slachtoffer manoeuvre
12-01-08 St.-Job 62 Polen vrachtwagen M fiets rechts afslaan
21-02-08 Zoersel 36 België vrachtwagen V te voet links afslaan
13-03-08 Merksem 77 België vrachtwagen M fiets rechts afslaan
09-05-08 Kortrijk 16 België vrachtwagen V fiets rechts afslaan
14-05-08 Oudegem 71 België vrachtwagen V fiets rechts afslaan
16-05-08 Beerse 71 België vrachtwagen M fiets rechts afslaan
20-06-08 Riemst 45 België vrachtwagen M fiets rechts afslaan
02-07-08 Antwerpen 77 België vrachtwagen M bromfiets rechts afslaan
02-07-08 Oostende 34 België werfwagen V fiets rechts afslaan
02-07-08 Oostende 3 België werfwagen M fiets rechts afslaan
18-07-08 Zelzate 86 België vuilniswagen V te voet rechts afslaan
24-07-08 Houthalen-Helchteren 71 Nederland vrachtwagen M fiets oversteken oprit
29-07-08 Antwerpen 16 België vrachtwagen V bromfiets rechts afslaan
09-10-08 Tielt 62 Polen vrachtwagen V fiets rechts afslaan
25-11-08 Eisden 58 België vrachtwagen M driewieler rechts afslaan
02-12-08 Leuven 11 België vrachtwagen M fiets rechts afslaan
08-12-08 Herent 72 België vrachtwagen V fiets achteruit rijden
17-12-08 Kuringen 21 België lijnbus M fiets rechts afslaan

Het BIVV heeft nog een dodehoekongeval met een fietser geregistreerd die niet in bovenstaande tabel is opgenomen. en komt voor 2008 aan 5 dodelijke ongevallen met fietsers en één met een bromfietser (dodehoekongevallen). In punt 6 hieronder zijn de oorzaken van het minder aantal dodehoekongevallen die door het BIVV als dusdanig worden bestempeld, aangegeven.

Ter herinnering: Het BIVV hanteert volgend criterium om een ongeval als een dodehoekongeval te bestempelen: (Bron: Statistieken verkeersveiligheid 2008 (BIVV), p.53)

een personenwagen, (lichte) vrachtwagen of autobus of -car slaat rechts af
de opponent is een voetganger, fietser of bromfietser
de weg waarop gereden wordt is dezelfde voor beide weggebruikers
de richting van de verplaatsing is dezelfde voor beide weggebruikers
Uit dit onderzoek mag blijken dat men het aantal dodelijk ongevallen tengevolge van de dode hoek zeker niet mag beperken tot die "6" maar dat men bijna alle ongevallen van vrachtwagens met zwakke weggebruikers klaarblijkelijk kan toeschrijven aan het beperkt zicht bij vrachtwagenchauffeurs op hetgeen zich rondom de vrachtwagen afspeelt.

b. Enkele ongevallen met zwaargewonden onder de zwakke weggebruikers die vermeld werden in de pers als dodehoekongeval

Datum dodehoekongeval Gemeente Leeftijd slachtoffer Nationaliteit vrachtwagen Soort voertuig man/vrouw vervoermiddel slachtoffer manoeuvre
14-01-08 Grembergen 12 België vrachtwagen M fiets (?) rechts afslaan
20-02-08 Antwerpen 36 Polen vrachtwagen V fiets rechts afslaan
19-03-08 Ninove 44 Frankrijk vrachtwagen V fiets rechts afslaan
02-06-08 Merksem 22 Portugal vrachtwagen V bromfiets rechts afslaan
02-06-08 Merksem 25 Portugal vrachtwagen V bromfiets rechts afslaan
14-06-08 Kortrijk 18 België vrachtwagen M fiets rechts afslaan
17-06-08 Oekene 10 België vrachtwagen M fiets rechts afslaan
12-09-08 Deerlijk 13 België vrachtwagen V fiets rechts afslaan
26-09-08 Herent 21 België vrachtwagen V fiets rechts afslaan
08-10-08 Heule-Kortrijk tussen 10 en 17 jaar? België vrachtwagen M fiets rechts afslaan
18-11-08 Mortsel 76 Italië vrachtwagen M fiets oversteken op zebrapad

De link is zeer gedetaillieerd zelfs beter dan de statistieken die vrijgegeven werden - ook niet door de BIVV vermeld, alles ga ik niet plakken:
http://www.astronomie.be/rik.gheysens/fietshoorn/dodehoekongevallen.htm

Dat mag er zeker nog bij:

Waarom telt het BIVV slechts "5" dodehoekongevallen terwijl in de kranten 18 mogelijke dodehoekongevallen met doden zijn vernoemd?

Er is minstens één dodehoekongeval die door mij niet is geregistreerd, maar wel door het BIVV. Laat ons aannemen dat er zo een totaal is van negentien dodelijke ongevallen. "19".

BIVV beperkte zich in het rapport tot rechts afslaande vrachtwagens. Daarom werden niet aangezien als een dodehoekongeval: een fietser die de oprit naar een snelweg overstak, een vrachtwagen die achteruit reed en daardoor een fietser aanreed, een vrachtwagen die links afsloeg. Er blijven nog 16 gevallen over.

Een aantal slachtoffers bevindt zich niet in de ongevallendatabase, mogelijk omdat er geen verkeersongevallenformulier (VOF) is ingevuld door de ordediensten. Er blijven nog 14 gevallen over.

Er zijn 6 slachtoffers die niet voldoen aan het criterium "de richting van de verplaatsing is dezelfde voor beide weggebruikers". Er blijven nog 8 slachtoffers over.

Tenslotte is er één slachtoffer dat aan meerdere criteria van de definitie van dodehoekongeval niet voldoet en een ongeval waarbij niet geweten is of de vrachtwagen naar links of rechts afsloeg. Er blijven 6 slachtoffers over: 5 fietsers en één bromfietser, zoals in bovenvermelde tabel is samengevat.
Let wel! In de definitie van dodehoekongeval van het BIVV is het criterium betreffende de zichtbaarheid van het slachtoffer in de spiegels van de vrachtwagenchauffeur niet opgenomen. Het VOF bevat hier immers geen informatie over. (Antwoord BIVV 29-6-2010)

Het moge duidelijk zijn dat we zeer voorzichtig moeten zijn met het interpreteren van cijfers. Het blijft een feit dat het aantal doden door aanrijdingen door vrachtwagens niet overtuigend is verminderd zoals blijkt uit volgende passus.

Er is een dalende trend voor dodelijke ongevallen met fietsers. Dit geldt echter voornamelijk voor ongevallen met personenwagens. Het aantal ongevallen met vrachtwagens was tussen 1998 en 2006 sterk gedaald maar is sindsdien helaas weer toegenomen. (BIVV, Statistieken verkeersveiligheid 2008, p. 185).

De vrachtwagen is de opponent in 3% van alle fietsongevallen.
Bij dodelijke fietsongevallen is de vrachtwagen in 23% procent de opponent. (Bron: Themarapport fietsers 2009 BIVV, p. 69)

kojak
14 januari 2018, 01:29
Andersom is er ook geen noodzaak om de snelheid te beperken tot 30 km/u. Wanneer er geen of weinig verkeer is is dat zinloos. Trouwens zo goed als alle dodelijke ongevallen in dat stadsverkeer gebeuren tijdens de drukte aan zeer lage snelheden.

https://forum.politics.be/showpost.php?p=8622265&postcount=83

En die slachtoffers die zijn doodgereden tegen 5 km/u die zijn echt niet minder dood omdat zo een vrachtwagen slechts 5km/u reed op het ogenblik van de aanrijding hé.

Dus rond een markplein, in het midden van een stadje mag je dan ook 70 bollen ?
Geen kat op de baan, maar wel veel volk op de stoep en op de markt zelf.

De remafstand, als je 30, 50 of 70 rijdt. Is die dezelfde ?

Blue Sky
14 januari 2018, 17:21
Dus rond een markplein, in het midden van een stadje mag je dan ook 70 bollen ?
Geen kat op de baan, maar wel veel volk op de stoep en op de markt zelf.

De remafstand, als je 30, 50 of 70 rijdt. Is die dezelfde ?

Het is niet voor niets dat de wegcode en snelheidslimieten bepaald worden door beleidsmensen en niet door de burgers zelf die vaak totaal geen realiteitszin hebben of niet de capaciteiten hebben om deze te bepalen.

Jan van den Berghe
14 januari 2018, 17:50
Toch wel. Bij het afslaan = kruispunt. Op 1 jaar:


Neen, dat is niet wat ik vraag. Het ging immers over ongelukken in stedelijke omgeving, niet enkel ongevallen door dode hoek.

Jan van den Berghe
14 januari 2018, 17:51
Dus rond een markplein, in het midden van een stadje mag je dan ook 70 bollen ?
Geen kat op de baan, maar wel veel volk op de stoep en op de markt zelf.

De remafstand, als je 30, 50 of 70 rijdt. Is die dezelfde ?

Garry is echt blijven steken in de jaren tachtig. Overal en altijd met de auto. Voetgangers en fietsers staan lager op de rangorde van de mobiliteit. Alles moet wijken voor koning auto die bovenaan de ladder staat. Altijd en overal.

Micele
14 januari 2018, 18:12
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
De meeste van die dodelijke ongevallen zijn gebeurd door vrachtwagens die een straat in draaien en in de dode hoek een kind of fietser niet hebben opgemerkt.

Volkomen uit uw duim gezogen.
Dat was uw eerste losse bewering op de post van Garry en uw bewering kun je nergens hard maken.

Aan de cijfers te zien heeft Garry gelijk op dat punt.

Hij heeft het wel degelijk over het afdraaien in een straat of de typische dodehoekongevallen met een fietser of andere kwetsbare weggebruiker.

Liefst 18 of 19 doden in de media en dat enkel al op 1 jaar (2008).
Netjes opgesomd.

En ook als het er 15 zijn dat aandeel is schrikbarend hoog tov het totaal aantal fietsdoden door alle omstandigheden op alle wegen.

1. Enkele resultaten betreffende fietsers en vrachtwagens uit de beperkte studie van B. Herdewyn, e.a., Pilootproject diepteonderzoek vrachtwagens. Eindrapport jaar 1, 2010, p. 20-23:

- Bij alle ongevallen samen zijn 9 % van de dodelijke slachtoffers fietsers;
- bij vrachtwagenongevallen zijn 17 % van de dodelijke slachtoffers fietsers!
- De ongevallen met dodelijk verongelukte fietsers komen voornamelijk voor op kruispunten. "In feite maken de fietsers bijna de helft van de doden uit (46%) die bij vrachtwagenongevallen op kruispunten vallen."

Jan van den Berghe
14 januari 2018, 18:37
Dat was uw eerste losse bewering op de post van Garry en uw bewering kun je nergens hard maken.

Aan de cijfers te zien heeft Garry gelijk op dat punt.


Wel, dat is het nu juist: er zijn hier nog geen totaalcijfers gepasseerd van ongevallen in stedelijke omgeving. En dan een uitsplitsing waaruit blijkt dat dodehoekongevallen ervan de meerderheid vormt.

Micele
14 januari 2018, 19:03
Tesamen met deze onderstaande bron page 43 en 44 bevestigt dit heel duidelijk:
Dubbel zoveel verkeersgewonde fietsers binnen de bebouwde kom dan erbuiten, 60% daarvan zijn zijdelingse aanrijdingen.

http://www.fietsberaad.be/Kennisbank/Bijlagen/BIVV_Themadossier_2_Fietsers.pdf

4.4 Plaats van de letselongevallen

In 2012 was één op vijf verkeersgewonden (19%) binnen de bebouwde kom een fietser en 1 op 10 verkeersgewonden buiten de bebouwde kom (11%) een fietser (Focant, 2013; Figuur 28). De ongevallenstatistieken 2012 laten verder zien dat van de letselongevallen met fietsers 11% een eenzijdig ongeval, 60% een zij-aanrijding, 11% een aanrijding van achteren of naast elkaar, en 14% een frontale aanrijding was (Focant, 2013).

En op blz 19-20: over de ernst van het ongevalgevolg naargelang opponent is dit tekeninkje niet meer als logisch hoe zwaarder en lomper het voertuig hoe dodelijker voor de opponent, en al zeker voor kwetsbare weggebruikers...

BIVV 2015 Fietsers ......page 9
.. ..

Deze cijfers worden bevestigd in een vergelijkbare analyse op basis van de officiële ongevallencijfers van 2013 (Schoeters, 2013). Indien we het aantal doden 30 dagen bij een bepaald type weggebruikers afzetten ten opzichte van het aantal doden 30 dagen bij de tegenpartij, stellen we vast dat fietsers quasi nooit andere weggebruikers dodelijk verwonden, terwijl dit voor de meeste gemotoriseerde verplaatsingswijzen wel het geval is.

Figuur 9 Ernst van de letselongevallen volgens weggebruikerstype
https://www.researchgate.net/profile/Charles_Goldenbeld/publication/305449471/figure/fig7/AS:385904347762694@1469018174514/Figuur-9-Ernst-van-de-letselongevallen-volgens-weggebruikerstype.pngBron: Schoeters, 2013

Met Van Hout (2007) kunnen we dan ook besluiten “hoewel fietsen als gevaarlijk kan bestempeld worden, fietsers zeker niet gevaarlijk zijn”.
QED. (39,3 is de graad "van ernst" dat -eender welke- opponent bij een aanrijding met een vrachtwagen het niet overleeft, bij een personenwagen is dezelfde factor 5, bij een bus 20,6, bij een lichte vrachtwagen 12,5 , bij een motorfiets 1,5, bij een bromfiets 0,2)

Micele
14 januari 2018, 19:36
Dodehoek-ongevallen zijn schrikbarend als het om een conflict met een vrachtwagen, en in veel mindere mate bus komt.
Dat is algemeen geweten en staat dikwijls in de media en studies:

https://www.verkeersnet.nl/verkeersveiligheid/7351/belgische-onderzoek-dodehoek-hoofdoorzaak-fiets-vrachtauto-ongevallen/

Belgisch onderzoek: dodehoek hoofdoorzaak fiets-vrachtauto-ongevallen
Gepubliceerd op 14-05-2012 om 09:57

In bijna de helft van ongevallen tussen vrachtwagens en zwakke weggebruikers speelt de dode hoek een rol. Dat blijkt uit een diepte-analyse van 135 verkeersongevallen tussen vrachtwagens en zwakke weggebruikers op gewestwegen in West- en Oost-Vlaanderen.

In België gebeuren jaarlijks een 50-tal ongevallen tussen vrachtwagens en zwakke weggebruikers (voetgangers, fietsers, bromfietsers) waarin de dode hoek een rol speelt. Elk jaar vallen daarbij 5 tot 10 doden. (In Nederland schommelt het aantal dodelijke slachtoffers rond de 15.) In het diepte-onderzoek van het Kenniscentrum Verkeersveiligheid van het BIVV werden 135 ongevallen uit de periode 2000-2010 tussen vrachtwagens en zwakke weggebruikers op gewestwegen in West- en Oost-Vlaanderen in detail onderzocht. Daarbij bleek dat bijna de helft een heel ernstig afloopt kende: een vijfde met dodelijke afloop, een vierde met zware verwondingen. De slachtoffers zijn vooral 11 tot 20-jarige en senioren. 64 procent van de slachtoffers waren fietsers, 27 procent bromfietsers en 8 procent voetgangers . Bijna alle ongevallen gebeurden overdag tijdens werkdagen.

Bij 65 van de 135 onderzochte ongevallen speelde de dode hoek een relevante oorzakelijke rol. Op met verkeerslichtengeregelde kruispunten komt het ongevaltype waarbij een vrachtwagen uit stilstand vertrekt het meeste voor. Ongevallen als gevolg van dode hoek voor of dode hoek achter de vrachtwagen kwamen minder frequent voor.

Uit het onderzoek blijkt dat verschillende oorzaken aan de basis liggen van ongevallen tussen vrachtwagens en zwakke weggebruikers . Onveilige fietsinfrastructuur bijvoorbeeld, maar ook het kijkgedrag van de vrachtwagenbestuurder speelt een rol evenals het gedrag van de fietsers zelf de vrachtwagen die rechtsaf wil slaan nog rechts voorbij rijdt in de dode hoek. De fietser denkt ook dat de vrachtwagenchauffeur hen ziet, maar dat is niet altijd het geval.

Het BIVV pleit voor meer aandacht voor fietsinfrastructuur op kruispunten (conflicten vermijden door aangepaste verkeerslichtenregeling, fietspaden gescheiden van de weg, verhoogd aangelegde fietspaden ter hoogte van kruispunten enz.). Verder zouden de routes van vrachtwagens en zwakke weggebruikers uit elkaar gehaald moeten worden. En in de opleiding van vrachtwagenbestuurders moet het onderwerp meer aandacht krijgen. Spiegelafstelplaatsen en spiegels en camera’s op vrachtauto’s zijn nodig en tenslotte moet men leerlingen op jonge leeftijd, maar ook senioren, het juiste verkeersgedrag in de buurt van vrachtwagens aanleren.

Verkeerslichtengeregelde kruispunten staan meestal in de bebouwde kom, en waar een conflict is met de fietser die ook het meeste in de bebouwde kom aan een licht staat te wachten op groen...

En gewestwegen waar vrachtwagens frequent rijden lopen gewoon door de bebouwde kom, het zijn de hoofdwegen door een bbk.

brother paul
14 januari 2018, 19:41
Misschien kun je nu eens een draad starten over het verplichten van dodehoekongeval detectie.

Micele
14 januari 2018, 19:46
Misschien kun je nu eens een draad starten over het verplichten van dodehoekongeval detectie.
Dat moogt jij doen.

De twee links met toeters en bellen, tekeningen en verklarende fotos, en de remedie en maatregelen, staan onderaan in post 90. ;-)

http://www.astronomie.be/rik.gheysens/fietshoorn/dh_begrippen.htm vergeet niet te scrollen...

http://www.astronomie.be/rik.gheysens/fietshoorn/dh_synthese.htm
idem... scrollen

Jan van den Berghe
14 januari 2018, 20:45
Tesamen met deze onderstaande bron page 43 en 44 bevestigt dit heel duidelijk:
Dubbel zoveel verkeersgewonde fietsers binnen de bebouwde kom dan erbuiten, 60% daarvan zijn zijdelingse aanrijdingen.

En dat is nog steeds niet wat ik vraag, nl. statistieken van alle verkeersongevallen binnen de BB met daarna een uitsplitsing. U komt altijd af met bepaalde deelcijfers waaruit we geen enkele conclusie kunnen trekken m.b.t. de eerder gelanceerde bewering.

Micele
14 januari 2018, 21:11
En dat is nog steeds niet wat ik vraag, nl. statistieken van alle verkeersongevallen binnen de BB met daarna een uitsplitsing. U komt altijd af met bepaalde deelcijfers waaruit we geen enkele conclusie kunnen trekken m.b.t. de eerder gelanceerde bewering.

En jij kunt jouw bewering dat Garry dat volkomen uit zijn duim gezogen heeft niet hard maken.

Het kan namelijk best zijn dat in de bebouwde kom de meeste fietsdoden vallen door zijdelingse zware aanrijdingen (zoals de studies duidelijk zeggen), en de dodelijkheid stijgt naarmate het type zwaar voertuig, dat zullen dus meestal lichte en zware vrachtwagens zijn (of daar waar de zichtbaarheid het slechtste is tov fietsers). Autos zullen het dus meestal niet zijn (veel betere zichtbaarheid rondom) en aangezien de gereden snelheden in de bebouwde kom meestal heel laag liggen, maar bij zijdelingse aanrijdingen met een vrachtwagen speelt dat bijna geen rol, bij een verplettering onder een wiel hoeft dat maar enkele kmh te zijn.

Het is aan Garry of aan U omdat aan te tonen niet aan mij.
Ik heb enkele duidelijke links aangereikt die daar ober berichten, maar precieze cijfers staan daar niet in. Maar die kunnen wel ergens anders staan.

Jan van den Berghe
14 januari 2018, 21:15
En jij kunt jouw bewering dat Garry dat volkomen uit zijn duim gezogen heeft niet hard maken.


Dat was geen bewering, maar een vaststelling. Garry hanteert immers zo goed als nooit bronmateriaal. Hij verzint meestal iets ter plaatse.

Als hij zijn conclusie baseert op cijfers, wil ik graag eens zien.

Micele
14 januari 2018, 21:18
Dat was geen bewering, maar een vaststelling. Garry hanteert immers zo goed als nooit bronmateriaal. Hij verzint meestal iets ter plaatse.

Als hij zijn conclusie baseert op cijfers, wil ik graag eens zien.

Dan maak uw vaststelling eens hard en toon aan dat het zeker niet zo is.
(ik was net nog niet klaar met mijn vorige post#)

De bron waar uw vaststelling op baseert wil ik ook eens graag zien.

#Het kan namelijk best zijn dat in de bebouwde kom de meeste fietsdoden vallen door zijdelingse zware aanrijdingen (zoals de studies duidelijk zeggen), en de dodelijkheid stijgt naarmate het type zwaar voertuig, dat zullen dus meestal lichte en zware vrachtwagens zijn (of daar waar de zichtbaarheid het slechtste is tov fietsers). Autos zullen het dus meestal niet zijn (veel betere zichtbaarheid rondom) en aangezien de gereden snelheden in de bebouwde kom meestal heel laag liggen, maar bij zijdelingse aanrijdingen met een vrachtwagen speelt dat bijna geen rol, bij een verplettering onder een wiel hoeft dat maar enkele kmh te zijn.
Garry had het enkel over fietsdoden in steden, of niet?
ff zijn post nog eens quoten:

Er hebben in het kort zich weer enkele dodelijke ongevallen in steden voorgedaan en nu voelen enkele politici zich weer geroepen om zich te profileren door een snelheidsbeperking van 30 km/u voor te stellen.

De meeste van die dodelijke ongevallen zijn gebeurd door vrachtwagens die een straat in draaien en in de dode hoek een kind of fietser niet hebben opgemerkt. Tijdens dergelijk manoeuvre rijd zo een vrachtwagen misschien hooguit 5 km/u, wat gaat dat dan aan oplossing bieden wanneer ze de snelheid gaan beperken tot 30 km/u?????

Dus welk type van voertuigen zou dan al die dodelijke fietsongevallen in steden kunnen "veroorzaken"?

(want we weten dat ca. 60% van letselongevallen bij fietsers -in de bebouwde kom- van zijdelingse aanrijdingen zijn, en bijna de helft van vrachtwagenaanrijdingen met fietsers zijn dodehoeksongevallen, bronnen heb ik gegeven, post 104 en 105)

En de dodelijkheid van een vrachtwagen per letselongeval bij eender welke opponent is veel hoger dan een auto, zelfs factor 8 maal hoger en dat bij alle snelheden op alle wegen, in steden of in de bebouwde kom zal die factor nog hoger zijn, net wegens die specifieke dodelijke dodehoeksongevallen die bij stapvoetse snelheden kunnen gebeuren.

Figuur 9 Ernst van de letselongevallen volgens weggebruikerstype
https://www.researchgate.net/profile/Charles_Goldenbeld/publication/305449471/figure/fig7/AS:385904347762694@1469018174514/Figuur-9-Ernst-van-de-letselongevallen-volgens-weggebruikerstype.png
Bron: Schoeters, 2013

Jan van den Berghe
14 januari 2018, 21:41
Dan maak uw vaststelling eens hard en toon aan dat het zeker niet zo is.

Ik denk dat u de chronologie wil omkeren. Ik reageerde dan eerder met "wel, geef eens de cijfers".

Cijfers van het aantal ongevallen in stedelijke omgeving. Daarna de uitsplitsing van ongevallen veroorzaakt door dode hoek.

Tot nu toe zag ik dergelijke cijfers niet. Wel allerlei deelcijfers waaruit niets van dit alles kan geconcludeerd worden.

Jan van den Berghe
14 januari 2018, 21:41
Dus welk type van voertuigen zou dan al die dodelijke fietsongevallen in steden kunnen "veroorzaken"?


Graag cijfers in plaats van de weg proberen te gaan van de suggestie en de gissing.

Micele
14 januari 2018, 21:48
Graag cijfers in plaats van de weg proberen te gaan van de suggestie en de gissing.
Graag de staving van uw vaststelling, ik heb voldoende bronnen, aanwijzingen en studies aangereikt die Garry alleen maar gelijk kunnen geven, niet andersom.

I rest my case. :-)

Dus welk type van voertuigen zou dan al die dodelijke fietsongevallen in steden kunnen "veroorzaken"?

Graag de cijfers aub. :lol:

Jan van den Berghe
14 januari 2018, 22:06
Graag de staving van uw vaststelling, ik heb voldoende bronnen, aanwijzingen en studies aangereikt die Garry alleen maar gelijk kunnen geven, niet andersom.


Echt? En waar hebt u het totaalcijfer gegeven van alle ongevallen die zich voordoen in stedelijke omgeving? Dat was immers mijn eerste vraag, waarop u dan reageerde met detailcijfers over dodehoek.

Micele
14 januari 2018, 22:42
Echt? Ja.

Jan van den Berghe
14 januari 2018, 23:11
Ja.

Neen.

Garry
14 januari 2018, 23:33
Hij heeft het helemaal niet over ongevallen op kruispunten, maar over ongevallen in stedelijke omgevingen:Jan, ik eis dat ge ontslag neemt voor staan te liegen. :-D

Ik heb duidelijk aangehaald dat de meeste dodelijke ongevallen in steden het gevolg zijn van vrachtwagens die bij het indraaien van een straat door hun dode hoek een kind, voetganger of fietser, (ook motorfietsen natuurlijk) niet hebben opgemerkt en dat deze vrachtwagens, op het ogenblik van het ongeval, amper 5 km/u rijden want dat is zo ongeveer de snelheid waaraan een vrachtwagen of autobus een staat indraait.;-) De meerderheid van de rest van de dodelijke ongevallen zijn eveneens voetgangers, kinderen, fietsers en motorfietsers die op een of andere manier onder een tram belanden.

Dus nog eens Janneman, die ongevallen gaat ge niet beletten met de zoveelste idiote snelheidsbeperking op te leggen.

Jan van den Berghe
14 januari 2018, 23:38
Ik heb duidelijk aangehaald dat de meeste dodelijke ongevallen in steden het gevolg zijn van vrachtwagens die bij het indraaien van een straat door hun dode hoek een kind, voetganger of fietser, (ook motorfietsen natuurlijk) niet hebben opgemerkt en dat deze vrachtwagens, op het ogenblik van het ongeval, amper 5 km/u rijden want dat is zo ongeveer de snelheid waaraan een vrachtwagen of autobus een staat indraait.;-) De meerderheid van de rest van de dodelijke ongevallen zijn eveneens voetgangers, kinderen, fietsers en motorfietsers die op een of andere manier onder een tram belanden.

Dus nog eens Janneman, die ongevallen gaat ge niet beletten met de zoveelste idiote snelheidsbeperking op te leggen.

Als u spreekt over "meeste dodelijke ongevallen", dan moeten we eerst het totaalcijfer weten van het aantal dodelijke ongevallen. Dan de uitsplitsing naar oorzaak en plaats.

Garry
14 januari 2018, 23:41
Niemand stuurt de boodschap de wereld in dat de zwakke weggebruiker altijd en overal voorrang heeft.

U fantaseert er weer op los.Door het reglement zo aan te passen dat fietsers (zwakke weggebruikers), ongeacht of ze in hun recht of niet in hun recht zijn, te doen vergoeden door de verzekering van de automobilist, wordt dit door velen verkeerd opgevat als dat ze steeds in hun recht zijn.

Dat is du duidelijk wel een boodschap de wereld in sturen dat zwakke weggebruikers overal en steeds in hun recht zijn.

brother paul
15 januari 2018, 00:07
t'is natuurlijk een feit hoe trager we rijden hoe minder snelheidsongevallen er nog zijn. Dus kan het niet anders dan de road design fouten nu stilleksaan goed zichtbaar worden

Garry
15 januari 2018, 00:24
Als u spreekt over "meeste dodelijke ongevallen", dan moeten we eerst het totaalcijfer weten van het aantal dodelijke ongevallen. Dan de uitsplitsing naar oorzaak en plaats.

Verder heb ik ook gezegd dat onze overheid dat soort ongevallen misbruikt om meer boetes te kunnen incasseren, dat ze geen klote inzitten met uw en mijn veiligheid, dat dat duidelijk blijkt uit het openbaar vervoer waarop personen zelfs rechtstaand mogen vervoerd worden, zich desgewenst slechts met één hand vastklampend aan om het even wat terwijl ze op de andere arm een kind dragen, en dit terwijl automobilisten eender wanneer hun gordel moeten aan hebben.

Ook heb ik gezegd dat ze, als ze dan toch zo met onze veiligheid inzitten, ze beter eens het rijbewijs onder de loep zouden nemen en niet langer rijbewijzen laten uitdelen aan mensen die compleet niet kunnen vlot deelnemen aan het verkeer.

Ik heb ronduit de pest om hier in onze stedentjes tussen al die prutsers mijn weg te moeten banen.

Ik rij zowat een dikke twee maanden/jaar rond in Rome, een miljoenen stad waar alles kriskras, links zo goed als rechts van je, door elkaar rijd, fietsers (niet groot in aantal weliswaar) maar massaal veel brommertjes, vespa's, moto's, bussen, auto's, noem maar op, en-dat-stoort-mij-niet-in-het-minst.

Opvallend is dat, ondanks dat kriskras door elkaar-vliegen-, je daar zelden een ongeval ziet en als je er al eens een ziet gaat het meestal maar om wat blikschade.

Op een zondagochtend, wanneer het nog niet zo druk is, meestal in Augustus is het er minder druk, rijd ik daar langs de Tiber, om en bij de 80 km/u, zoals alle Italianen doen op dat moment, alle op hier en daar een oudere na die dan meestal rijd in een al even oude panda of misschien een enkeling die aan de bovenlimiet van zijn strafpunten zit en vreest om zijn rijbewijs te moeten inleveren.

Misschien zouden ze hier beter de rijexamens afschaffen en iedereen hier naar Rome sturen voor hun rijproef af te leggen, ik denk dat er maar bitter weinig zouden slagen.

Jan van den Berghe
15 januari 2018, 00:32
Door het reglement zo aan te passen dat fietsers (zwakke weggebruikers), ongeacht of ze in hun recht of niet in hun recht zijn, te doen vergoeden door de verzekering van de automobilist, wordt dit door velen verkeerd opgevat als dat ze steeds in hun recht zijn.

Dat is du duidelijk wel een boodschap de wereld in sturen dat zwakke weggebruikers overal en steeds in hun recht zijn.

De schade aan de fiets wordt niet vergoed als de fietser niet in zijn recht is. Die vergoeding geldt alleen voor de medische kosten. Juist omdat de fietser een zwakke weggebruiker is.

Alleen vergeet u iets belangrijk: als de fietser in zijn onrecht is, zal de familiale verzekering van de fietser moeten opdraaien voor de schade die aan het voertuig is aangebracht. De fietser wordt dus weldegelijk aansprakelijk gesteld.

Dit wekt dus helemaal niet de indruk dat de fietsers steeds in hun recht zijn. Enkel mensen die niet op de hoogte zijn van de reglementering spuien allerlei onzin.

Jan van den Berghe
15 januari 2018, 00:38
Verder heb ik ook gezegd dat onze overheid dat soort ongevallen misbruikt om meer boetes te kunnen incasseren, dat ze geen klote inzitten met uw en mijn veiligheid, dat dat duidelijk blijkt uit het openbaar vervoer waarop personen zelfs rechtstaand mogen vervoerd worden, zich desgewenst slechts met één hand vastklampend aan om het even wat terwijl ze op de andere arm een kind dragen, en dit terwijl automobilisten eender wanneer hun gordel moeten aan hebben.

Ook heb ik gezegd dat ze, als ze dan toch zo met onze veiligheid inzitten, ze beter eens het rijbewijs onder de loep zouden nemen en niet langer rijbewijzen laten uitdelen aan mensen die compleet niet kunnen vlot deelnemen aan het verkeer.

Ik heb ronduit de pest om hier in onze stedentjes tussen al die prutsers mijn weg te moeten banen.

Ik rij zowat een dikke twee maanden/jaar rond in Rome, een miljoenen stad waar alles kriskras, links zo goed als rechts van je, door elkaar rijd, fietsers (niet groot in aantal weliswaar) maar massaal veel brommertjes, vespa's, moto's, bussen, auto's, noem maar op, en-dat-stoort-mij-niet-in-het-minst.

Opvallend is dat, ondanks dat kriskras door elkaar-vliegen-, je daar zelden een ongeval ziet en als je er al eens een ziet gaat het meestal maar om wat blikschade.

Op een zondagochtend, wanneer het nog niet zo druk is, meestal in Augustus is het er minder druk, rijd ik daar langs de Tiber, om en bij de 80 km/u, zoals alle Italianen doen op dat moment, alle op hier en daar een oudere na die dan meestal rijd in een al even oude panda of misschien een enkeling die aan de bovenlimiet van zijn strafpunten zit en vreest om zijn rijbewijs te moeten inleveren.

Misschien zouden ze hier beter de rijexamens afschaffen en iedereen hier naar Rome sturen voor hun rijproef af te leggen, ik denk dat er maar bitter weinig zouden slagen.

Over het rijbewijs: al eerder geschreven dat u achterlaat. Er gelden sedert vorig jaar strengere normen. Gelieve uw geheugenplaat bij te werken.

Italië: cijfers spreken een andere taal dan uw indruk dat "iedereen daar kriskras door elkaar rijdt zonder noemenswaardige schade":

http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Road_accident_fatalities_-_statistics_by_type_of_vehicle

Garry
15 januari 2018, 00:40
De schade aan de fiets wordt niet vergoed als de fietser niet in zijn recht is. Die vergoeding geldt alleen voor de medische kosten. Juist omdat de fietser een zwakke weggebruiker is.

Alleen vergeet u iets belangrijk: als de fietser in zijn onrecht is, zal de familiale verzekering van de fietser moeten opdraaien voor de schade die aan het voertuig is aangebracht. De fietser wordt dus weldegelijk aansprakelijk gesteld.

Dit wekt dus helemaal niet de indruk dat de fietsers steeds in hun recht zijn. Enkel mensen die niet op de hoogte zijn van de reglementering spuien allerlei onzin.Ik wil met jou hier wel eens wat rondrijden en gegarandeerd, aan ronde punten vooral waar de fietsers van hun kant haaientanden hebben, dat we, op de tien keer minstens negen keer, één of meerdere fietser op de motorkap hebben liggen. Zo goed zijn ze zich bewust van het feit dat ze daar geen voorrang hebben!

Jan van den Berghe
15 januari 2018, 00:46
Ik wil met jou hier wel eens wat rondrijden en gegarandeerd, aan ronde punten vooral waar de fietsers van hun kant haaientanden hebben, dat we, op de tien keer minstens negen keer, één of meerdere fietser op de motorkap hebben liggen. Zo goed zijn ze zich bewust van het feit dat ze daar geen voorrang hebben!

Haaientanden zijn duidelijk. Eveneens de betekenis ervan in de wegreglementering.

Garry
15 januari 2018, 00:48
Over het rijbewijs: al eerder geschreven dat u achterlaat. Er gelden sedert vorig jaar strengere normen. Gelieve uw geheugenplaat bij te werken.

Italië: cijfers spreken een andere taal dan uw indruk dat "iedereen daar kriskras door elkaar rijdt zonder noemenswaardige schade":

http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Road_accident_fatalities_-_statistics_by_type_of_vehicleVergeleken bij onze stadjes is dat van geen tel. Rome telde al 2,868 miljoen inwoners in 2014. Ik wil er dan nog niet de toeristen bij tellen die daar vertoeven want vele onder hen durven er zich niet aan te wagen om daar te rijden.

En dan zitten die hier te memme over 30 km/u.
https://www.youtube.com/watch?v=cVDOKGhHBJw
https://www.google.be/search?q=traffic+rome&client=firefox-b-ab&sa=X&dcr=0&tbm=isch&tbo=u&source=univ&ved=0ahUKEwiN_tuN19jYAhURZ1AKHXB4D-gQsAQIOg&biw=1120&bih=561

Garry
15 januari 2018, 00:52
Haaientanden zijn duidelijk. Eveneens de betekenis ervan in de wegreglementering.Alleen kennelijk niet duidelijk genoeg voor fietsers. Zelfs nog niet voor flikken op de fiets, want zo heb ik er ook eens ene haast over zijn graat gereden.

kojak
15 januari 2018, 00:54
Ik wil met jou hier wel eens wat rondrijden en gegarandeerd, aan ronde punten vooral waar de fietsers van hun kant haaientanden hebben, dat we, op de tien keer minstens negen keer, één of meerdere fietser op de motorkap hebben liggen. Zo goed zijn ze zich bewust van het feit dat ze daar geen voorrang hebben!

Ondertussen zullen we dan ook eens tellen hoeveel wagens er hun richtingsaanwijzers niet gebruiken als ze de rotonde verlaten.

Splinters, ogen & balken. Je weet wel.
Moest iedereen zich een beetje aan de reglementen houden, 't zou een stuk veiliger worden.
Nu moeten ze mensen een boete geven als ze in de fout gaan, en dat noemen ze dan ook nog 'het vullen van de kassa'.
Ahum...
In de 40 jaar dat ik bol met de wagen maar één keer een boete gekregen.
Was niet op tijd terug, en mijn parkeerticket was verlopen.
Aan mij heeft de staat niet veel verdiend.
Bonus-malus staat al 30 jaar of meer op 0.
A ja, en ik heb ook al een paar 100.000 km op de teller staan.
Hoe zou dat komen denk je ?

Garry
15 januari 2018, 01:44
Ondertussen zullen we dan ook eens tellen hoeveel wagens er hun richtingsaanwijzers niet gebruiken als ze de rotonde verlaten.

Splinters, ogen & balken. Je weet wel.
Moest iedereen zich een beetje aan de reglementen houden, 't zou een stuk veiliger worden.
Nu moeten ze mensen een boete geven als ze in de fout gaan, en dat noemen ze dan ook nog 'het vullen van de kassa'.
Ahum...
In de 40 jaar dat ik bol met de wagen maar één keer een boete gekregen.
Was niet op tijd terug, en mijn parkeerticket was verlopen.
Aan mij heeft de staat niet veel verdiend.
Bonus-malus staat al 30 jaar of meer op 0.
A ja, en ik heb ook al een paar 100.000 km op de teller staan.
Hoe zou dat komen denk je ?Dat is waar wat ge zegt, dat van die richtingaanwijzer, alleen belanden die daardoor niet onder een auto hé.

Ik heb heel wat jaren tussen de 50000 en 80000 km per jaar gereden en ik heb al wel enkele boetes op gelopen in de dikke 50 jaar dat ik al rij, meestal overdreven snelheid. Dat is hier in Vlaandere ook niet moeilijk wanneer ge van het ene vogelekotje naar het andere rijd. Wij betalen hier de boetes van de Walen mee want in Wallonië staan er nagenoeg geen flitspalen.

In Rome heb ik nog maar één boete gehad en dat was om te parkeren op het Sint Pietersplein. De kettingen lagen naar beneden en er stonden een stuk of drie wagens (lichte vrachtwagens) geparkeerd van firma's die daar waarschijnlijk aan het werken waren. Ik zei tegen mijn vrouw toen,"amai, zie eens hoeveel parking", en heb mij daar bij gezet. Dat was de allereerste keer dat ik in Rome was. Ik heb die nooit betaald hoor. Intussen kom ik daar al een dikke 40 jaar maar niet meer aan het Sint Pieterspein. Ik rij er nog wel regelmatig voorbij.

Garry
15 januari 2018, 01:55
Ondertussen zullen we dan ook eens tellen hoeveel wagens er hun richtingsaanwijzers niet gebruiken als ze de rotonde verlaten.

Splinters, ogen & balken. Je weet wel.
Moest iedereen zich een beetje aan de reglementen houden, 't zou een stuk veiliger worden.
Nu moeten ze mensen een boete geven als ze in de fout gaan, en dat noemen ze dan ook nog 'het vullen van de kassa'.
Ahum...
In de 40 jaar dat ik bol met de wagen maar één keer een boete gekregen.
Was niet op tijd terug, en mijn parkeerticket was verlopen.
Aan mij heeft de staat niet veel verdiend.
Bonus-malus staat al 30 jaar of meer op 0.
A ja, en ik heb ook al een paar 100.000 km op de teller staan.
Hoe zou dat komen denk je ?Kojak,...toch beter een beetje opletten hoor, 't is maar als ge strakt in de hemel komt bij Sinte Pieter dat hij u niet weg stuurt met van die heel klein kiekevleugels in plaats van schoon grote engelenvleugels.;-)

Dadeemelee
15 januari 2018, 09:59
Ik wil met jou hier wel eens wat rondrijden en gegarandeerd, aan ronde punten vooral waar de fietsers van hun kant haaientanden hebben, dat we, op de tien keer minstens negen keer, één of meerdere fietser op de motorkap hebben liggen. Zo goed zijn ze zich bewust van het feit dat ze daar geen voorrang hebben!

Gisteren weer eens: ipv de fietsweg om het rond punt te volgen pardoes in volle vaart de straat zelf op en rechtdoor het ronde punt over :(

Tavek
15 januari 2018, 14:34
Dat is waar wat ge zegt, dat van die richtingaanwijzer, alleen belanden die daardoor niet onder een auto hé.

Ik heb heel wat jaren tussen de 50000 en 80000 km per jaar gereden en ik heb al wel enkele boetes op gelopen in de dikke 50 jaar dat ik al rij, meestal overdreven snelheid. Dat is hier in Vlaandere ook niet moeilijk wanneer ge van het ene vogelekotje naar het andere rijd. Wij betalen hier de boetes van de Walen mee want in Wallonië staan er nagenoeg geen flitspalen.

In Rome heb ik nog maar één boete gehad en dat was om te parkeren op het Sint Pietersplein. De kettingen lagen naar beneden en er stonden een stuk of drie wagens (lichte vrachtwagens) geparkeerd van firma's die daar waarschijnlijk aan het werken waren. Ik zei tegen mijn vrouw toen,"amai, zie eens hoeveel parking", en heb mij daar bij gezet. Dat was de allereerste keer dat ik in Rome was. Ik heb die nooit betaald hoor. Intussen kom ik daar al een dikke 40 jaar maar niet meer aan het Sint Pieterspein. Ik rij er nog wel regelmatig voorbij.

LOL

Ik vind dat toch een mooi verhaal om op een familiefeest te kunnen vertellen. Nonkel Garry heeft ooit een verkeersboete gehad. Van Vaticaanstad. Op het St. Pietersplein.

Geniaal.

Garry
15 januari 2018, 16:15
LOL

Ik vind dat toch een mooi verhaal om op een familiefeest te kunnen vertellen. Nonkel Garry heeft ooit een verkeersboete gehad. Van Vaticaanstad. Op het St. Pietersplein.

Geniaal.Ja,... maar 'k heb ze nooit betaald hoor. Is wel heel veel jaren geleden, 'k was toen denk ik nog geen 25 jaar.

Eens ik terug uit de stad gesukkeld was zong ik, "arrivederci Roma, hier kom ik nooooiiit meer terug". Zeg nooit nooit want nog geen jaar later zat ik al terug in Rome en dat is er maar allen om vermeerderd met de jaren.

Garry
15 januari 2018, 16:19
Gisteren weer eens: ipv de fietsweg om het rond punt te volgen pardoes in volle vaart de straat zelf op en rechtdoor het ronde punt over :(En wie ze raakt wordt met de vinger gewezen," die heeft een fietser aangereden".

Jan van den Berghe
15 januari 2018, 16:20
Alleen kennelijk niet duidelijk genoeg voor fietsers. Zelfs nog niet voor flikken op de fiets, want zo heb ik er ook eens ene haast over zijn graat gereden.

Er circuleren allerlei foto's op het net van politiewagens die verkeerd geparkeerd staan.

Wat wilt u dan daaruit besluiten?

Jan van den Berghe
15 januari 2018, 16:24
Dat is waar wat ge zegt, dat van die richtingaanwijzer, alleen belanden die daardoor niet onder een auto hé.


Als u als automobilist niet aangeeft dat u de rotonde wil verlaten, kan dat wel ernstige gevolgen hebben. Voor een fietser bijvoorbeeld. Die gaat dan doorrijden op de punt waar u als automobilist zal inslaan. De fietser verwacht immers niet dat u zal inslaan.

Respect voor de afspraken in het verkeer geldt voor iedereen. Mij hoor je geen enkele fout goedpraten of minimaliseren. Deze morgen heb ik nog een fietser aangesproken op het feit dat hij zonder licht reed.

Garry
15 januari 2018, 16:39
Ik kan er niet aan doen maar ik zou toch liever flik zijn in Italië dan hier hoor. En iets in mij zegt me dat dat geen elektrisch geval is. 325 km/u, vroemmmmm. De onze moeten al moeite doen om een kinderwagen bij te houden.

http://cacpisis.ca/Buzz2011/2011/05/20/police-day-rome/

Garry
15 januari 2018, 16:40
Er circuleren allerlei foto's op het net van politiewagens die verkeerd geparkeerd staan.

Wat wilt u dan daaruit besluiten?Dat die dat mogen.

Garry
15 januari 2018, 16:44
Als u als automobilist niet aangeeft dat u de rotonde wil verlaten, kan dat wel ernstige gevolgen hebben. Voor een fietser bijvoorbeeld. Die gaat dan doorrijden op de punt waar u als automobilist zal inslaan. De fietser verwacht immers niet dat u zal inslaan.

Respect voor de afspraken in het verkeer geldt voor iedereen. Mij hoor je geen enkele fout goedpraten of minimaliseren. Deze morgen heb ik nog een fietser aangesproken op het feit dat hij zonder licht reed.'t Is al verwonderlijk als hij een licht heeft, het aansteken is nog zeldzamer.

Jan van den Berghe
15 januari 2018, 16:53
't Is al verwonderlijk als hij een licht heeft, het aansteken is nog zeldzamer.

De meerderheid van de fietsers die ik deze morgen, reed met licht aan. Ik spreek uitzonderingen trouwens zo goed als altijd aan.

Garry
15 januari 2018, 17:19
De meerderheid van de fietsers die ik deze morgen, reed met licht aan. Ik spreek uitzonderingen trouwens zo goed als altijd aan.En ze nemen u dat in dank af zeker?

Jan van den Berghe
15 januari 2018, 17:30
En ze nemen u dat in dank af zeker?

Ik hoop juist dat ze het bijzonder vervelend vinden en daardoor de volgende keer wel met licht rijden.

Garry
15 januari 2018, 18:06
Als u als automobilist niet aangeeft dat u de rotonde wil verlaten, kan dat wel ernstige gevolgen hebben. Voor een fietser bijvoorbeeld. Die gaat dan doorrijden op de punt waar u als automobilist zal inslaan. De fietser verwacht immers niet dat u zal inslaan.

Respect voor de afspraken in het verkeer geldt voor iedereen. Mij hoor je geen enkele fout goedpraten of minimaliseren. Deze morgen heb ik nog een fietser aangesproken op het feit dat hij zonder licht reed.Maar ik geef dat altijd aan bij het verlaten van een rond punt, dat is bij mij een automatisme.

Maar ja, zoals ik al zei hé, als ge ziet hoeveel prutsers er hier deelnemen aan het verkeer moet ge er niet verwonderd staan dat ze niet eens weten dat ze daar hun richtingaanwijzer moeten gebruiken, de helft weten ook niet waar en hoe ze moeten gaan staan om links af te slaan, zelfs rijinstructeurs weten het dikwijls niet of passen het niet toe naar behoren, hoe wil je dan hebben dat hun leerlingen het zouden weten.

En gij maar beweren dat het rijexamen terug strenger is.

Als je ziet hoeveel chauffeurs, voornamelijk vrouwen, die met hun borsten tussen de spaken van hun stuur zitten, (niet omdat ze zulke grote borsten hebben maar omdat ze vergaan van de schrik), en die dan verwonderd zijn dat ze niet kunnen manoeuvreren, wat zou je dan willen dat ze weten waar en wanneer dat ze hun pinkers moeten gebruiken?

Ik ben er pertinent zeker van, als je het merendeel van dat soort klungelaars van chauffeurs van hier, hier uit het verkeer zou wegnemen en ze in Rome zou droppen, dan schijten die stuk voor stuk gans hun auto vol stront van de schrik, daar ben ik honderd % zeker van. Dat is ook de reden waarom ik 1000 keer liever in Rome rond rij dan hier, daar twijfelen ze niet, ze kijken en anticiperen op het verkeer.

Hier weet ge haast nooit wat de andere gaat doen, doorrijden, stoppen, inhouden het is buiten een kleine minderheid een en al grote troep twijfelaars en broekschijters bij elkaar, en dan verwonderd zijn dat alles dichtslibt of ongevalletjes plaatsvinden. En dan denken sommige dat de zoveelste idiote snelheidsbeperking een oplossing gaat brengen.

Nee, bekwame chauffeurs in de plaats van een stel broekschijters, dat gaat een oplossing brengen en dat begint met goede rijinstructeurs en een deftige bekwaamheidstest en niet alleen op de rijexamens maar ook op gepaste tijden na het afleveren van het rijbewijs. Testen waaruit moet blijken dat de chauffeur in kwestie beschik over voldoende rijervaring om vlot te kunnen deelnemen aan het verkeer.

In Rome, waar er zoveel meer verkeer is dan in onze prutstadjes hier, daar zie je dat geklungel niet, daar staan die niet te twijfelen, daar rijden die allemaal door, ook al is het de helft van de tijd kris kras door elkaar zonder lijnen of aanwijzingen op het wegdek of zelfs her en der zonder verkeerslichten. Hier is het een ramp, een regelrechte ramp. Als je nog maar ziet hoe sommige plaatsnemen achter hun stuur, dan weet je al genoeg, en dat krijgt hier allemaal een rijbewijs.

Jan van den Berghe
15 januari 2018, 18:12
Maar ik geef dat altijd aan bij het verlaten van een rond punt, dat is bij mij een automatisme.

Maar ja, zoals ik al zei hé, als ge ziet hoeveel prutsers er hier deelnemen aan het verkeer moet ge er niet verwonderd staan dat ze niet eens weten dat ze daar hun richtingaanwijzer moeten gebruiken, de helft weten ook niet waar en hoe ze moeten gaan staan om links af te slaan, zelfs rijinstructeurs weten het dikwijls niet of passen het niet toe naar behoren, hoe wil je dan hebben dat hun leerlingen het zouden weten.

En gij maar beweren dat het rijexamen terug strenger is.


Ja, sedert juni 2017.

Informeer u.

Garry
15 januari 2018, 18:14
Ik hoop juist dat ze het bijzonder vervelend vinden en daardoor de volgende keer wel met licht rijden.

En hoeveel middelvingers heb je al te zien gekregen? Dat zijn er allemaal die je naar de hel wensen en waar je je verwachtingen niet hoog moet op stellen.

Garry
15 januari 2018, 18:17
Ja, sedert juni 2017.

Informeer u.Zal ik doen, maar ik heb er geen grootse verwachtingen van en zo te zien de Minister van verkeerswezen ook niet, anders zou hij beseffen dat die 30 km/u geen kl..... gaat helpen.

Jan van den Berghe
15 januari 2018, 18:18
Zal ik doen, maar ik heb er geen grootse verwachtingen van en zo te zien de Minister van verkeerswezen ook niet, anders zou hij beseffen dat die 30 km/u geen kl..... gaat helpen.

Zone 30 helpt weldegelijk. Als er een grote pakkans is. Daarom mogen er gerust strenge controles ingevoerd worden.

Garry
15 januari 2018, 18:31
Zone 30 helpt weldegelijk. Als er een grote pakkans is. Daarom mogen er gerust strenge controles ingevoerd worden.Blijf maar geloven in uw onzin maar ik zie niet in hoe stilstaand of bijna stilstaand verkeer minder ongevallen gaat veroorzaken wanneer ze niet sneller meer gaan mogen rijden dan 30 km/u, pakkans of niet, dat gaat geen moer uitmaken. Slechte en onbekwame chauffeurs blijven onbekwame chauffeurs eender welk bordje van welke snelheidsbeperking dan ook er langs de kant van de weg staat.

Bekwame chauffeurs daarentegen hebben geen verkeersbordjes nodig om zich veilig te verplaatsen.

Zie jij hier bordjes? Verkeerslichten? Wegmarkeringen? Buiten hier en daar een zebrapad misschien. https://www.youtube.com/watch?v=cVDOKGhHBJw

Jan van den Berghe
15 januari 2018, 18:46
Blijf maar geloven in uw onzin maar ik zie niet in hoe stilstaand of bijna stilstaand verkeer minder ongevallen gaat veroorzaken wanneer ze niet sneller meer gaan mogen rijden dan 30 km/u, pakkans of niet, dat gaat geen moer uitmaken. Slechte en onbekwame chauffeurs blijven onbekwame chauffeurs eender welk bordje van welke snelheidsbeperking dan ook er langs de kant van de weg staat.


Nergens schrijf ik dat zone 30 de enige methode is om het aantal dodelijke ongevallen te doen dalen. Het is één van de vele middelen in een veel groter pakket.

Uw bewering wordt trouwens tegengesproken op het terrein:

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/uitgebreide-zone-30-in-gent-ook-in-tweede-jaar-minder-ongevallen~ad57f0b2/

Micele
15 januari 2018, 18:51
Zie jij hier bordjes? Verkeerslichten? Wegmarkeringen? Buiten hier en daar een zebrapad misschien. https://www.youtube.com/watch?v=cVDOKGhHBJw
Ik zie enkel alertheid bij alle weggebruikers, zelfs bij dat paard dat van links bij seconde 50 een drafje over dat plein doet. :-)

Garry
15 januari 2018, 18:55
Nergens schrijf ik dat zone 30 de enige methode is om het aantal dodelijke ongevallen te doen dalen. Het is één van de vele middelen in een veel groter pakket.

Uw bewering wordt trouwens tegengesproken op het terrein:

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/uitgebreide-zone-30-in-gent-ook-in-tweede-jaar-minder-ongevallen~ad57f0b2/

"Het eerste jaar daalde het aantal ongevallen ook al 2 procent, zo blijkt uit cijfers van de Gentse burgemeester Daniël Termont (sp.a), die Groen-fractieleider Bram Van Braeckevelt opvroeg."

Ja die gaan niet zeggen dat hun beleid een flop was. Heeft er iemand die cijfers al gecontroleerd? 't Is gebleken dat politici van de eerste leugen niet gebarsten zijn hé. Ik geloof er in ieder geval geen moer van.

Garry
15 januari 2018, 18:56
Ik zie enkel alertheid bij alle weggebruikers, zelfs bij dat paard dat van links bij seconde 50 een drafje over dat plein doet. :-)idd, ik ervaar dat regelmatig, 'k ben zelf al ontelbare keren daar gepasseerd maar niet alleen daar maar op alle andere drukke aders eveneens. Ik vermoed zelfs dat het filmpje in Augustus genomen is want het is daar naar mijn gevoel nog vrij kalm. In de maand augustus hebben de meeste Italianen in Rome verlof en zijn deze zelf de stad uit wat dat zou kunnen verklaren. Als je er in september rondrijd ga je wel andere toestanden tegen komen.

Jan van den Berghe
15 januari 2018, 19:18
"Het eerste jaar daalde het aantal ongevallen ook al 2 procent, zo blijkt uit cijfers van de Gentse burgemeester Daniël Termont (sp.a), die Groen-fractieleider Bram Van Braeckevelt opvroeg."

Ja die gaan niet zeggen dat hun beleid een flop was. Heeft er iemand die cijfers al gecontroleerd? 't Is gebleken dat politici van de eerste leugen niet gebarsten zijn hé. Ik geloof er in ieder geval geen moer van.

U mag altijd aantonen dat daar aangebrachte cijfers onjuist zijn.

Net als enkele berichten eerder moet ik ook hier stellen: geen gefantaseer, wel feiten a.u.b.

Micele
15 januari 2018, 19:32
U mag altijd aantonen dat daar aangebrachte cijfers onjuist zijn.

Net als enkele berichten eerder moet ik ook hier stellen: geen gefantaseer, wel feiten a.u.b.
Jij brengt een krantenknipsel geen feiten, en ook geen cijfers, en ook geen directe correlatie met die zone 30, geen snelheidsmetingen, geen oorzakelijk verband. Noppes.

Krantenknipsels aanbrengen dat een zone 30 ook niets helpt, of zelfs integendeel, kan ik ook:

https://www.bruzz.be/samenleving/vijfhoek-zone-30-flop-2014-02-05

Vijfhoek: zone 30 is flop

De invoering had volgens het onderzoek ook geen positieve invloed op de veiligheid. Het aantal ongevallen daalde niet en ging van 424 voor de invoering naar 498 erna, zonder dat die ongevallen aan ernst inboetten. Ook op het milieu was er geen positief effect, al geeft Vermote toe dat zoiets zeer moeilijk te meten is. De lawaaihinder nam volgens het onderzoek wel af.

Het falen van de zone 30 is volgens Vermote te wijten aan het gebrek aan flankerende maatregelen. “Die lieten op zich wachten, waardoor mensen niet geneigd waren om trager te rijden”, zo zegt hij in De Standaard. ‘Borden met zone 30 plaatsen is niet genoeg. Je moet ook de straat aanpassen. Dan kan door paaltjes, wegmarkeringen of versmallingen te plaatsen. Of een niveau hoger: door de hele straat opnieuw aan te leggen in functie van de zone 30.’

Feiten :lol::lol:

Jan VDB uw krantenknipsel wordt tegengesproken op ander terrein, Brussel
Uw bewering wordt trouwens tegengesproken op het terrein:

Jan van den Berghe
15 januari 2018, 19:33
Jij brengt een krantenknipsel geen feiten, en ook geen cijfers, en ook geen directe correlatie met die zone 30, geen snelheidsmetingen, geen oorzakelijk verband. Noppes.


Natuurlijk breng ik een krantenbericht. Dat lijkt me heel duidelijk. Daarom dan ook de vraag: zijn de cijfers uit dat bericht fout?

Jan van den Berghe
15 januari 2018, 19:33
Jij brengt een krantenknipsel geen feiten, en ook geen cijfers, en ook geen directe correlatie met die zone 30, geen snelheidsmetingen, geen oorzakelijk verband. Noppes.


Natuurlijk breng ik een krantenbericht. Dat lijkt me heel duidelijk. Daarom dan ook de vraag: zijn de cijfers uit dat bericht fout?

Jan van den Berghe
15 januari 2018, 19:34
Jij brengt een krantenknipsel geen feiten, en ook geen cijfers, en ook geen directe correlatie met die zone 30, geen snelheidsmetingen, geen oorzakelijk verband. Noppes.

Krantenknipsels aanbrengen dat een zone 30 ook niets helpt, of zelfs integendeel, kan ik ook:

Natuurlijk helpt het niet. Ik gaf dit al enkele berichten geleden al aan. Zone 30 helpt niet als er ook geen verhoogde pakkans is en systematische controle. En laat het nu juist dit zijn dat in Brussel vrijwel volledig ontbreekt.

Micele
15 januari 2018, 19:35
Natuurlijk breng ik een krantenbericht. Dat lijkt me heel duidelijk. Daarom dan ook de vraag: zijn de cijfers uit dat bericht fout?

En ik vraag of de cijfers uit Brussel fout zijn.

Vijfhoek: zone 30 is flop

De invoering had volgens het onderzoek ook geen positieve invloed op de veiligheid. Het aantal ongevallen daalde niet en ging van 424 voor de invoering naar 498 erna, zonder dat die ongevallen aan ernst inboetten. Ook op het milieu was er geen positief effect, al geeft Vermote toe dat zoiets zeer moeilijk te meten is. De lawaaihinder nam volgens het onderzoek wel af.

17% stijging :lol:

Micele
15 januari 2018, 19:49
Feiten? :-D

http://www.vanmorgen.be/2017/12/18/zone-30-leidt-tot-meer-ongevallen-stad-weigert-aan-te-passen/

Zone 30 leidt tot méér ongevallen, stad weigert aan te passen.

Het verlagen van de snelheid naar 30 km per uur heeft er voor gezorgd dat er niet minder, maar méér ernstige ongevallen gebeuren in een Britse stad. Het stadsbestuur erkent het probleem, maar weigert de nodige aanpassingen door te voeren. Dat zou namelijk te duur zijn.

Nog geen jaar geleden voerde het stadsbestuur van Bath and North East Somerset (kortweg: BANES) op 13 verschillende plaatsen een Zone 30 in. Kostprijs 871.000 pond, net geen miljoen euro.

Nu blijkt echter dat het aantal ernstig gewonde of dodelijke verkeersslachtoffers in 7 van de 13 zones gestegen is. Dat is blijkbaar een gekend landelijk probleem, waar niet meteen een verklaring voor is. Onderzoekers vermoeden dat een Zone 30 bij de zwakke weggebruikers een vals gevoel van veiligheid creëert waardoor ze onoplettender zijn wanneer ze oversteken of fietsen.

Niet alleen het aantal ernstige ongevallen steeg, ook de ernst van de ongevallen nam toe. Nochtans is dit geen nieuw fenomeen. In 2010 al onderzocht het Britse Ministerie van Verkeer de Zone 30 in Portsmouth, één van de eerste steden in het land die de snelheid verlaagde naar 30 km/u. Uit dit onderzoek bleek al dat het aantal ernstige verkeersongevallen in de Zone 30 was toegenomen in plaats van gedaald. Verkeersdeskundige Simon Marshall bevestigt dat het aantal ongevallen toeneemt op plaatsen waar een Zone 30 wordt ingevoerd.

Ook het stadsbestuur van BANES erkent het probleem, maar zegt dat er eenvoudigweg geen geld is om de Zone 30 weer om te vormen. Dat zou opnieuw een miljoen euro kosten en dat geld is er niet! Dus blijft de Zone 30 voorlopig bestaan. Wel wordt de invoering van een Zone 30 op andere plaatsen uitgesteld.

Bron: The Telegraph

Jan van den Berghe
15 januari 2018, 19:50
En ik vraag of de cijfers uit Brussel fout zijn.

17% stijging :lol:

Ik betwist geen cijfers. Ik duid de statistieken. In Brussel is er veel te weinig controle. De modale Belg blijft immers heel ongedisciplineerd achter het stuur. Grote pakkans is de enige manier om tot een verandering te komen.

Micele
15 januari 2018, 19:55
Ik betwist geen cijfers. Ik duid de statistieken. In Brussel is er veel te weinig controle. De modale Belg blijft immers heel ongedisciplineerd achter het stuur. Grote pakkans is de enige manier om tot een verandering te komen.

Brussel niet alleen, Engelse steden:

http://www.vanmorgen.be/2017/12/18/zone-30-leidt-tot-meer-ongevallen-stad-weigert-aan-te-passen/

Zone 30 leidt tot méér ongevallen, stad weigert aan te passen.

Nog geen jaar geleden voerde het stadsbestuur van Bath and North East Somerset (kortweg: BANES) op 13 verschillende plaatsen een Zone 30 in. Kostprijs 871.000 pond, net geen miljoen euro.

Nu blijkt echter dat het aantal ernstig gewonde of dodelijke verkeersslachtoffers in 7 van de 13 zones gestegen is. Dat is blijkbaar een gekend landelijk probleem, waar niet meteen een verklaring voor is. Onderzoekers vermoeden dat een Zone 30 bij de zwakke weggebruikers een vals gevoel van veiligheid creëert waardoor ze onoplettender zijn wanneer ze oversteken of fietsen.

Niet alleen het aantal ernstige ongevallen steeg, ook de ernst van de ongevallen nam toe. Nochtans is dit geen nieuw fenomeen. In 2010 al onderzocht het Britse Ministerie van Verkeer de Zone 30 in Portsmouth, één van de eerste steden in het land die de snelheid verlaagde naar 30 km/u. Uit dit onderzoek bleek al dat het aantal ernstige verkeersongevallen in de Zone 30 was toegenomen in plaats van gedaald. Verkeersdeskundige Simon Marshall bevestigt dat het aantal ongevallen toeneemt op plaatsen waar een Zone 30 wordt ingevoerd.

Hoe zit het met de pakkans van een vals veiligheidsgevoel bij andere weggebruikers?

Jan van den Berghe
15 januari 2018, 20:48
Brussel niet alleen, Engelse steden:


O ja, het VK, een van de meest fietsonvriendelijke landen van West- en Noord-Europa.

Garry
16 januari 2018, 00:48
O ja, het VK, een van de meest fietsonvriendelijke landen van West- en Noord-Europa.Jan, valt uwe euro nu nog altijd niet dat heel dat max. 30 zone geen lap te maken heeft met veiligheid, dat de overheid geen moer geeft om uw of mijn veiligheid.

Als ze iets inzaten met onze veiligheid zou het openbaar vervoer al lang niet meer rechtstaand mogen vervoeren maar dat mag wel om budgettaire redenen, het geld is belangrijker dan de veiligheid.

Om iets te doen aan de veiligheid zou men bv. er voor kunnen zorgen dat fietsers ook herkenbaar worden om de pakkans te vergroten. Momenteel rotsen die er maar op los en rijden ze ergens tegenaan, en heb je het gezien, ga dan maar vertellen wie het was," 't was ne man op ne rode fiets maar hij is direct terug door gereden, meneer den agent".

En dan zouden ze er niet alleen voor zorgen dat de auto's voldoende veilig zijn maar ook de chauffeurs door hun rijvaardigheid regelmatig te testen. Maar ja, wat doet ge in een land waar zo een groot aantal personen achter het stuur zitten die daar totaal niet bekwaam voor zijn. In tegendeel, ze willen nog onbekwamere chauffeurs want ze zouden niet liever willen dan dat we allemaal drie nieuwe auto's kochten, er rijtaks voor betalen terwijl we ze uitsluitent enkel en alleen op onze oprit laten staan en voor het overige alleen met de fiets rijden.

Natuurlijk zijn mensen die zo maar eens af en toe een km of vijf rijden geen bekwame chauffeurs, chauffeurs die in verkeerssituaties, half zo druk als die van in Rome, hun broek gegarandeerd onder schijten.

Daar zit uw onveiligheid en nergens anders, maar daar doet de overheid niets aan, nul de kl..., niente, nada. Capisc ?????

Garry
16 januari 2018, 00:52
O ja, het VK, een van de meest fietsonvriendelijke landen van West- en Noord-Europa.Ge zou soms voor minder.

Garry
16 januari 2018, 00:57
Ik betwist geen cijfers. Ik duid de statistieken. In Brussel is er veel te weinig controle. De modale Belg blijft immers heel ongedisciplineerd achter het stuur. Grote pakkans is de enige manier om tot een verandering te komen.Statistieken worden te pas en te onpas aangewend om eender wat ze graag willen aantonen, te bewijzen. Niets is zo manipuleerbaar dan statistieke, je haalt er dat uit wat niet in je kraam past en je steekt er dat in wat wel in je kraam past, en je hebt statisieken.

Garry
16 januari 2018, 01:10
In Rome hebben ze bv. gesnapt dat, wanneer ge overal verkeerslichten zet, dat dat niet helpt voor de verkeersveiligheid want dan rijden ze toch door het rode licht. Dus kun je ze evengoed niet plaatsen, want zij die van de andere kant komen die rekenen er op dat er geen verkeer door komt met zware accidenten tot gevolg.

En ge hebt gezien aan de filmpjes, dat gaat ook hé, ook zonder die lichten, maar ge moet wel rij vaardige chauffeurs hebben en geen koeien die al bibberend en bevend met dichtgeknepen billen achter hun stuur zitten omdat ze, spreekwoordelijk gezegd, hun rijbewijs gekregen hebben bij een pak koffie in de Aldi.

Iedereen weet dat er verkeer van alle kanten kan komen en houd daar rekening mee en alles ritst probleemloos door elkaar, ook zonder bordjes van max. 30km/u.

Hadden daar verkeerslichten gestaan had ge daar km's file met tot gevolg een hoop gefrustreerde mensen die toch nog snel even mee doorglippen ook al is het al overgeslagen op rood, met ongevallen tot gevolg.

Jan van den Berghe
18 januari 2018, 00:15
Jan, valt uwe euro nu nog altijd niet dat heel dat max. 30 zone geen lap te maken heeft met veiligheid, dat de overheid geen moer geeft om uw of mijn veiligheid.


Daar ben ik nu eens totaal niet van overtuigd. E=mv²/2, zegt dat u iets?

Garry
18 januari 2018, 01:49
Daar ben ik nu eens totaal niet van overtuigd. E=mv²/2, zegt dat u iets?Feiten zeggen mij iets. De dingen waar je niet naast kunt kijken, die zeggen mij iets. En dat veel mensen blind zijn voor de realiteit, dat zegt mij iets.

Ik rij al van mijn 18 jaar en ben er intussen dit jaar 70.

Een groot deel van die jaren reed ik tussen de 50.000 en de 80.000 km/j.

In die tijdspanne heb ik twee accidenten gehad, twee keer op een parking. Eén van die twee waren we beide in fout, beiden waren tegenover elkaar geparkeerd en reden tegelijkertijd achteruit om de parking te verlaten en de tweede was, bij het inrijden van een parkeerplaatsje, met mijn grote pickup die een vrij grote draaicirkel heeft, met de rechter kant van mijn bumper een geparkeerd voertuig net even raakte in zijn zijflank.

In beide gevallen had ik zelfs geen schade en in beide gevallen reed ik op het ogenblik van de aanrijding hooguit 2 km/u.

Nu moet gij mij eens vertellen hoe die aanrijdingen zouden vermeden hebben kunnen worden wanneer er op die parking een snelheidsverbod had geweest tot max. 30 km/u.

Garry
18 januari 2018, 02:24
Feiten zeggen mij iets. De dingen waar je niet naast kunt kijken, die zeggen mij iets. En dat veel mensen blind zijn voor de realiteit, dat zegt mij iets.

Ik rij al van mijn 18 jaar en ben er intussen dit jaar 70.

Een groot deel van die jaren reed ik tussen de 50.000 en de 80.000 km/j.

In die tijdspanne heb ik twee accidenten gehad, twee keer op een parking. Eén van die twee waren we beide in fout, beiden waren tegenover elkaar geparkeerd en reden tegelijkertijd achteruit om de parking te verlaten en de tweede was, bij het inrijden van een parkeerplaatsje, met mijn grote pickup die een vrij grote draaicirkel heeft, met de rechter kant van mijn bumper een geparkeerd voertuig net even raakte in zijn zijflank.

In beide gevallen had ik zelfs geen schade en in beide gevallen reed ik op het ogenblik van de aanrijding hooguit 2 km/u.

Nu moet gij mij eens vertellen hoe die aanrijdingen zouden vermeden hebben kunnen worden wanneer er op die parking een snelheidsverbod had geweest tot max. 30 km/u. Alle wiskundig wonder, 't is terug aan jou.

En dan wil ik het nog niet hebben over het feit dat een vrij groot deel van die gereden km's in Rome gereden zijn, hé. En in al die tijd waren er geen zone 30 te bespeuren.

Jan van den Berghe
18 januari 2018, 23:37
Feiten zeggen mij iets. De dingen waar je niet naast kunt kijken, die zeggen mij iets. En dat veel mensen blind zijn voor de realiteit, dat zegt mij iets.

Ik rij al van mijn 18 jaar en ben er intussen dit jaar 70.

Een groot deel van die jaren reed ik tussen de 50.000 en de 80.000 km/j.

In die tijdspanne heb ik twee accidenten gehad, twee keer op een parking. Eén van die twee waren we beide in fout, beiden waren tegenover elkaar geparkeerd en reden tegelijkertijd achteruit om de parking te verlaten en de tweede was, bij het inrijden van een parkeerplaatsje, met mijn grote pickup die een vrij grote draaicirkel heeft, met de rechter kant van mijn bumper een geparkeerd voertuig net even raakte in zijn zijflank.

In beide gevallen had ik zelfs geen schade en in beide gevallen reed ik op het ogenblik van de aanrijding hooguit 2 km/u.

Nu moet gij mij eens vertellen hoe die aanrijdingen zouden vermeden hebben kunnen worden wanneer er op die parking een snelheidsverbod had geweest tot max. 30 km/u.

Totaal naast de zaak.

Ik herhaal: E=mv²/2

Jan van den Berghe
18 januari 2018, 23:37
Feiten zeggen mij iets. De dingen waar je niet naast kunt kijken, die zeggen mij iets. En dat veel mensen blind zijn voor de realiteit, dat zegt mij iets.

Ik rij al van mijn 18 jaar en ben er intussen dit jaar 70.

Een groot deel van die jaren reed ik tussen de 50.000 en de 80.000 km/j.

In die tijdspanne heb ik twee accidenten gehad, twee keer op een parking. Eén van die twee waren we beide in fout, beiden waren tegenover elkaar geparkeerd en reden tegelijkertijd achteruit om de parking te verlaten en de tweede was, bij het inrijden van een parkeerplaatsje, met mijn grote pickup die een vrij grote draaicirkel heeft, met de rechter kant van mijn bumper een geparkeerd voertuig net even raakte in zijn zijflank.

In beide gevallen had ik zelfs geen schade en in beide gevallen reed ik op het ogenblik van de aanrijding hooguit 2 km/u.

Nu moet gij mij eens vertellen hoe die aanrijdingen zouden vermeden hebben kunnen worden wanneer er op die parking een snelheidsverbod had geweest tot max. 30 km/u.

Totaal naast de zaak.

Ik herhaal: E=mv²/2

Garry
19 januari 2018, 23:28
Totaal naast de zaak.

Ik herhaal: E=mv²/2Vind ik ook.

Weet je wat ik je aanraden kan? In de plaats van een snelheidsbeperking van 30 km/u in voegen te roepen, koopt u een ezel en een kar, maar pas op dat hij de voetgangers niet bijt hé.;-)

kelt
19 januari 2018, 23:36
Het is uiteindelijk heel eenvoudig....

Als een wegverantwoordelijke(gemeente,Vlaams gewest....) geen "voldoende" aanwijzingen zet of maatregelen neemt ,dan zal die verantwoordelijke bij het eerstvolgende ernstige accident met letsels voor de rechter gebracht worden....


Dat komt,uiteindelijk,toch op de kap van mensen (burgemeesters) terecht.

Wie zal dan straks nog burgemeester WILLEN worden...

Dus wordt ons straatbeeld volgeploft met plaatjes en drempels,en ieder "accident" is nu "onder gecontroleerde omstandigheden",en typisch de schuld van de direct betrokkenen allen...



Denk vooral niet dat de snelheid nog reglementair omhoog zal gebracht worden,niet in Vlaanderen althans.We moeten er maar mee leven......beetje teveel volk en te veel autos nietwaar....:?

Garry
20 januari 2018, 00:10
Heeft een rijbewijs, was in afslag in de Aldi, dus alles is veilig zolang er maar bordjes max. 30km/u staan.
https://www.youtube.com/watch?v=ZDMhXhhD174
https://www.youtube.com/watch?gl=BE&v=xufd8w4NGSM
https://www.youtube.com/watch?gl=BE&v=-1qfYDRXCx0
https://www.youtube.com/watch?v=liRCFC2XdtA
https://www.rijschoolpro.nl/rijschool/2015/02/12/cbr-verklaart-200-rijbewijzen-ongeldig-wegens-examinator-fraude/

kojak
20 januari 2018, 01:28
Daar ben ik nu eens totaal niet van overtuigd. E=mv²/2, zegt dat u iets?

Vraag hem eens het verschil tussen al wandelend met je hoofd tegen een muur botsen, of al lopend.

Mocht hij het niet weten, dan kan hij nog altijd eens de proef op de som nemen.

Indien dat nog niet zou helpen, wel dat heeft hij ne harde kop, en is het zinloos om te proberen om daar iets in te krijgen. https://forums.techhob.be/images/smilies/biggrin2.gif

Jan van den Berghe
20 januari 2018, 10:41
Vind ik ook.

Weet je wat ik je aanraden kan? In de plaats van een snelheidsbeperking van 30 km/u in voegen te roepen, koopt u een ezel en een kar, maar pas op dat hij de voetgangers niet bijt hé.;-)

Aan uw proza te zien is de ezel er al. Nu nog een kar aankopen.

De voetgangers niet bijten, Garry!

Micele
20 januari 2018, 12:25
Vraag hem eens het verschil tussen al wandelend met je hoofd tegen een muur botsen, of al lopend.

Lopend is minder dan 30 kmh. Dus de 30 kmh limiet + 6 kmh flitsmarge heeft totaal geen nut. :-)

Je zult eerder bus en tram uit de stad moeten weren, want die veroorzaken al bij 5 kmh dodelijke ongevallen. Ken je de remweg van een tram bij 30 kmh? Daar is zeker een bepaalde formule van toepassing. :mrgreen:

En de M staat voor massa in die formule.

En wat niet in die formule staat is de doorgedreven passieve voetgangersveiligheid van autos: https://aftersalesmagazine.nl/euro-ncap-voetgangersveiligheid-verbeterd , bij zware voertuigen quasi onbestaande.

(of beetje tegengas geven hier met al die stropoppen)

Het zal niet meer lang duren dan zullen voetgangers en fietsers zich voor de autos moeten smijten voor nog aangereden te mogen worden (fysieke wetten blijven wel bestaan):
https://www.youtube.com/watch?v=SyErzxHL3b4

Er zullen detectiesystemen komen voor gsmgebruikende voetgangers aan de wegrand LOL.

Ook 0 kmh heeft geen nut als voetgangers tegen stilstaande voertuigen lopen, of fietsers tegen stilstaande voertuigen rijden. Wat nu ?

Micele
20 januari 2018, 13:05
Op bepaalde plaatsen (woonstraten) heeft 30 kmh zeker zijn nut (zelfs 20 kmh en stapvoets, woonerf - speelstraat), maar men mag natuurlijk niet overdrijven en zelfs op doorstroomwegen in de stad 30 kmh maken.

Daarom stijgt het verzet tegen domme 30 kmh ook met de scholingsgraad: :-)

Uit draadstarter:

Hoe hoger opgeleid, hoe meer verzet Uit de enquête van Vias blijkt ook dat het verzet tegen zones 30 over het volledige gebied binnen de stadsring toeneemt met het opleidingsniveau. Van de Belgen die geen diploma bezitten, is 43 procent ertegen gekant. Bij de eigenaars van een diploma secundair onderwijs is dat al 59 procent, en van wie een masterdiploma op zak heeft, kant 64 procent zich tegen zo’n ingreep.
Ia, van de ezel ;-)

Garry
20 januari 2018, 13:11
Vraag hem eens het verschil tussen al wandelend met je hoofd tegen een muur botsen, of al lopend.

Mocht hij het niet weten, dan kan hij nog altijd eens de proef op de som nemen.

Indien dat nog niet zou helpen, wel dat heeft hij ne harde kop, en is het zinloos om te proberen om daar iets in te krijgen. https://forums.techhob.be/images/smilies/biggrin2.gifLeert lopen met uw ogen open dan zult ge niet met uw hoofd tegen een muur lopen en dat hebt ge gegarandeerd nog minder pijn dan wanneer ge al wandelend tegen een muur aanknalt.

Erw
20 januari 2018, 13:22
Aangezien we in een land leven waar autofundamentalisme....
....blablabla
Er zijn hier in Belziek 2 klassen fundamentalisten: fanatieke aanhangers van overheid en fanatieke aanhangers van Islam.
Diegenen die de vrijheid wensen die een auto mogelijk maakt, zijn geen fundamentalisten maar welvaartisten.
Diegenen die tegen dat laatste zijn, zoals u, kunnen enkel bij de eersten horen.
Dwangadepten, die te asociaal zijn om te helpen in de samenleving, en om toch aan de bak te komen het moeten hebben van vrijheidsinperkingen / dwang.

chris k
20 januari 2018, 13:37
http://www.vmx.be/meer-fijn-stof-bij-benzinewagens-dan-bij-diesels

Micele
20 januari 2018, 13:40
http://www.vmx.be/meer-fijn-stof-bij-benzinewagens-dan-bij-diesels
?????

Garry
21 januari 2018, 02:13
Aan uw proza te zien is de ezel er al. Nu nog een kar aankopen.

De voetgangers niet bijten, Garry!Haha, hij heeft iets gevonden, onze schoolmeester. Nu is hij gelukkig.

't Klinkt allemaal 't zelfde, zolang ge de boodschap maar begrepen hebt.

Garry
21 januari 2018, 02:25
http://www.vmx.be/meer-fijn-stof-bij-benzinewagens-dan-bij-diesels
Fiat Tipo 1.6 E-TORQ benzine, co² 147 g/km

Fiat Tipo 1.6 MULTIJET DIESEL, co² 110 g/km;-)

Garry
21 januari 2018, 02:59
Snelheidsbeperking zone 30 maakt alles veilig.
https://www.youtube.com/watch?v=_zJ44eGF_xE

Micele
21 januari 2018, 11:40
Fiat Tipo 1.6 E-TORQ benzine, co² 147 g/km

Fiat Tipo 1.6 MULTIJET DIESEL, co² 110 g/km;-)

Fiat lijkt me prul.

Skoda Octavia III, 1,5 TSi benzine, 150 PK, tot 220 kmh desnoods, en slechts 114 g/km CO2 volgens norm. Bovendien de laatste euronorm 6C. En die haalt dat zonder benzineroetfilter.

https://www.adac.de/infotestrat/autodatenbank/autokatalog/detail.aspx?mid=282852&bezeichnung=skoda-octavia-combi-1-5-tsi-act-ambition

Werkt met cilinderafschakeling bij weinig belasting, dus ook op 2 zuigers van de 4, CO2-norm zakt van 123 naar 114 tov 1,4 tsi-voorganger, tot 0,7 liter minder verbruik in de stad:
https://www.heise.de/autos/artikel/Skoda-Octavia-Neuer-1-5-Liter-Benziner-mit-Zylinderabschaltung-3809356.html

En nog een maatje groter dan die Tipo. :-)

Mambo
21 januari 2018, 13:50
Fiat lijkt me prul.

Skoda Octavia III, 1,5 TSi benzine, 150 PK, tot 220 kmh desnoods, en slechts 114 g/km CO2 volgens norm. Bovendien de laatste euronorm 6C. En die haalt dat zonder benzineroetfilter.

https://www.adac.de/infotestrat/autodatenbank/autokatalog/detail.aspx?mid=282852&bezeichnung=skoda-octavia-combi-1-5-tsi-act-ambition

Werkt met cilinderafschakeling bij weinig belasting, dus ook op 2 zuigers van de 4, CO2-norm zakt van 123 naar 114 tov 1,4 tsi-voorganger, tot 0,7 liter minder verbruik in de stad:
https://www.heise.de/autos/artikel/Skoda-Octavia-Neuer-1-5-Liter-Benziner-mit-Zylinderabschaltung-3809356.html

En nog een maatje groter dan die Tipo. :-)

Dat scheelt toch alweer 0,007 cent per km.
:roll:

Micele
21 januari 2018, 14:06
Dat scheelt toch alweer 0,007 cent per km.
:roll:
En vooral het is geen vuile diesel. :-)

Beter is natuurlijk een electrische wagen = 0 g/km CO2 norm.

Erw
21 januari 2018, 14:31
http://www.vmx.be/meer-fijn-stof-bij-benzinewagens-dan-bij-diesels
Dat illustreert (nog eens) dat de regeltjes van de Commies feitelijk excuses zijn om autonome/zelfstandige mobiliteit te bannen. Enerzijds zitten de Commies een groter brandstofverbruik te hekelen, waardoor de keuze naar injectie wordt geforceerd, terwijl injectie in dat kader van lager brandstofverbruik fijnere deeltjes creeert, dat dan weer conflicteert met de uitstootregeltjes van de Commies.

Mambo
21 januari 2018, 15:01
En vooral het is geen vuile diesel. :-)

Beter is natuurlijk een electrische wagen = 0 g/km CO2 norm.

Ik weet niet of dat scheelt zolang ik niet weet hoeveel van dat stof in mijn lijf zit.

Erw
21 januari 2018, 15:23
Snelheidsbeperking zone 30 maakt alles veilig.
https://www.youtube.com/watch?v=_zJ44eGF_xE
Die drempels alomtegenwoordig... er is geen 1 te vinden waar door de vele remmen > optrekken cycli de klinkers niet in reeks jojo putten zijn ingedrukt.
Al dat remmen > optrekken heeft net hetzelfde gevolg als de files die de Commies veroorzaken: verbruik en uitstoot verhogen. De Commies zijn zelf oorzaak van de problemen die de Commies zogezegd zien en zogezegd willen tegengaan.

Micele
21 januari 2018, 15:37
Men is verwittigd, zelfs de ADAC verwittigt...

https://www.autoweek.nl/nieuws/adac-raadt-af-nieuwe-dieselauto-te-kopen/

ADAC RAADT AF NIEUWE DIESELAUTO TE KOPEN 'BETER EVEN WACHTEN TOT EURO 6D DE NORM IS'

30 JUNI 2017 14:59

Autoclub ADAC raadt autokopers aan voorlopig nog even geen diesel te kopen. Anders kon je nog weleens voor vervelende verrassingen komen te staan.

Wie in de markt is voor een nieuwe auto en vanwege het forse aantal kilometers het liefst een diesel rijdt, kan beter nog even wachten tot er auto's op de markt komen die voldoen aan de in 2020 verplichte Euro 6d-norm. Anders loop je het risico dat je volgend jaar met een verouderde dieselauto rijdt die over een paar jaar bepaalde steden al niet meer in mag. Dat zegt althans de Duitse autoclub ADAC (de tegenhanger van onze ANWB) bij monde van vicevoorzitter Ulrich Klaus Becker.

Dieselrijders zouden vanwege alle negatieve verhalen over dieselmotoren en de uitstoot van NOx bovendien onzeker zijn over de waardevastheid van hun eigen auto. "Wie één, twee jaar geleden een nieuwe auto heeft gekocht, moet al inleveren", zegt Becker.

Het aantal diesels onder nieuw verkochte personenauto's zou in Duitsland al hard afnemen en inmiddels ruim onder de 50 procent zijn gezakt, schrijft vakblad Automobiel Management. Mensen zijn bang dat ze in de toekomst uit bepaalde steden geweerd zullen worden, omdat er steeds meer zogeheten milieuzones worden ingevoerd.
Zelfs de euronorm 6C overslaan en wat wachten tot er autos euronorm 6D# zijn, die Norm is WTLC en RDE testcyclus begint vanaf 1 januari 2020# met RDE conformiteitsfactor 1,5.
(RDE staat voor real driving emissions, WLTC is de strengere labotest die de sjoemeltest NEDC aflost)

http://meincamp.de/wp-content/uploads/2017/02/Tabelle-Abgaswerte-Diesel-PKW.png

En tegen 2020 is de E-wagen doorgebroken... :-D

# Nederlandstalige uitleg van de EU-commissie over de nieuwe euronormen en specifiek RDE-factor:
http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-17-2821_nl.htm

Diegenen die geen ICE kopen hoeven daar niet over nadenken...;-)

Garry
23 januari 2018, 01:18
Fiat lijkt me prul.

Skoda Octavia III, 1,5 TSi benzine, 150 PK, tot 220 kmh desnoods, en slechts 114 g/km CO2 volgens norm. Bovendien de laatste euronorm 6C. En die haalt dat zonder benzineroetfilter.

https://www.adac.de/infotestrat/autodatenbank/autokatalog/detail.aspx?mid=282852&bezeichnung=skoda-octavia-combi-1-5-tsi-act-ambition

Werkt met cilinderafschakeling bij weinig belasting, dus ook op 2 zuigers van de 4, CO2-norm zakt van 123 naar 114 tov 1,4 tsi-voorganger, tot 0,7 liter minder verbruik in de stad:
https://www.heise.de/autos/artikel/Skoda-Octavia-Neuer-1-5-Liter-Benziner-mit-Zylinderabschaltung-3809356.html

En nog een maatje groter dan die Tipo. :-)De Tipo doet het heel goed, zolang je er niet van verwacht dat het een sportwagen is. Rijd gezapig, heel zacht en comfortabel. We hebben er nu zo twee in gebruik, een van de zoon en een van mijn echtgenote, alle twee automaat en ook daar hebben we geen klachten over. Verbruik kan ik nog niet veel zeggen, is nog te nieuw maar in april rijden we er mee naar Italië en dan zal ik meer weten.
De Tipo heeft in ieder geval één groot voordeel ten opzichte van een Mercedes of BMW, ...wanneer je 's ochtends op staat ben je te minste zeker dat hij er nog staat ;-)

Voor mijn zoon is dit zijn derde fiat, zijn eerste was een Punto, zijn tweede een Chevrolet waar hij niet erg tevreden van was maar , gelukkig voor hem, in Gent een stuk van een gevelmuur op terecht is gekomen en daar was hij niet tegen bestand. Daarna een Grande Punto en nu de Tipo Sedan. Mijn andere zoon zijn eerste Auto was een Punto waar hij in Wallonië 's nachts in de mist in volle snelheid op een ommuurd rondpunt is terecht gekomen met 4 inzittende. Twee wielen er af en de motor er half uit maar geen van de vier had ook maar één schram. Zijn tweede werd terug een Punto. Qua degelijkheid hoeft Fiat niet onder te doen voor andere.

Skobelev
23 januari 2018, 06:41
En vooral het is geen vuile diesel. :-)

Beter is natuurlijk een electrische wagen = 0 g/km CO2 norm.

Juist ja, want die elektriciteit komt zo uit de lucht vallen. :? En met wat geluk kan je 300 km rijden voor je hem weer voor ettelijke uren in het stopcontact kan pluggen. Als het maar niet regent, koud is en donker tegelijk en je daarenboven niet in de file staat want dan raak je misschien niet meer thuis voor uw batterij leeg is.

reservespeler
23 januari 2018, 08:01
Nu heeft de procureur van Limburg de Limburgse politiezones flink de levieten gelezen omdat ze te weinig flitsen in de zone 30.

Profiteur
23 januari 2018, 08:54
Zone 30 is er enkel gekomen om de kassa te spijzen en helpt toch niet. Het enige wat men moet doen is deftige wegen aanleggen en een omleiding rond die 30 km/uur zones. Maar dat doen ze niet omdat ze dan een deel van hun inkomsten verliezen.

Nu ik ben ook niet heiliger dan de paus. Ik woon aan de buitenrand van een rustig dorp. Maar helaas zie ik ook dat ondanks de borden van 90 km/uur door 70 km/uur zijn vervangen het wagen- en het vrachtverkeer toeneemt. In aantallen en in snelheid. Sommige wagen vlammen hier echt hard voorbij. Het sluipverkeer van vrachtwagens is een factor maal tien, twintig, tot honderd gestegen. Van enkele vrachtwagens per uur naar tientallen per uur. Ik denk gemiddeld bijna elke minuut een vrachtwagen. Allemaal sluipverkeer die hier liever door denderen en drie kilometer verder in een zone 30 komen dan kilometerheffing te betalen. En waar staat de politie te controleren denk je? Juist in de zone 30. Ik ga veel joggen en als ik daar voorbij kom als de school begint of eindigt is het daar een grote ellende. Allemaal betere luxewagens en SUV's van madamekes die hun gasten van school komen halen. En daar passeren en wringen dan constant zware vrachtwagens door. En de politie vindt zich dan belangrijk en machtig om daar constant te liggen roepen en tieren.

Dus ofwel dat doorgaand verkeer omleiden ofwel de infrastructuur zodanig maken dat het zwaar verkeer er niet meer door kan. Een andere oplossing is de school verhuizen naar een rustige locatie en liefst in een doodlopende straat. Maar dat is onbegonnen dus de oplossing blijft verkeer omleiden. En dit voor elke dorpskern waar zone 30 gemaakt is. Maar dat de weerstand tegen zone 30 stijgt vind ik normaal. Laat ze nog wat verder doen en gans Vlaanderen is buiten een LEZ een zone 30 geworden. Niet dat het mij eigenlijk zou storen. Op voorwaarde dat het om de juiste reden zou gaan en niet alleen om de gemeentekas te spijzen. Ik blijf wel rustig wat thuis klungelen en zal wel met een een beetje leedvermaak naar al die gekken op de wegen kijken.

Garry
23 januari 2018, 09:40
Zone 30 is er enkel gekomen om de kassa te spijzen en helpt toch niet. Het enige wat men moet doen is deftige wegen aanleggen en een omleiding rond die 30 km/uur zones. Maar dat doen ze niet omdat ze dan een deel van hun inkomsten verliezen.

Nu ik ben ook niet heiliger dan de paus. Ik woon aan de buitenrand van een rustig dorp. Maar helaas zie ik ook dat ondanks de borden van 90 km/uur door 70 km/uur zijn vervangen het wagen- en het vrachtverkeer toeneemt. In aantallen en in snelheid. Sommige wagen vlammen hier echt hard voorbij. Het sluipverkeer van vrachtwagens is een factor maal tien, twintig, tot honderd gestegen. Van enkele vrachtwagens per uur naar tientallen per uur. Ik denk gemiddeld bijna elke minuut een vrachtwagen. Allemaal sluipverkeer die hier liever door denderen en drie kilometer verder in een zone 30 komen dan kilometerheffing te betalen. En waar staat de politie te controleren denk je? Juist in de zone 30. Ik ga veel joggen en als ik daar voorbij kom als de school begint of eindigt is het daar een grote ellende. Allemaal betere luxewagens en SUV's van madamekes die hun gasten van school komen halen. En daar passeren en wringen dan constant zware vrachtwagens door. En de politie vindt zich dan belangrijk en machtig om daar constant te liggen roepen en tieren.

Dus ofwel dat doorgaand verkeer omleiden ofwel de infrastructuur zodanig maken dat het zwaar verkeer er niet meer door kan. Een andere oplossing is de school verhuizen naar een rustige locatie en liefst in een doodlopende straat. Maar dat is onbegonnen dus de oplossing blijft verkeer omleiden. En dit voor elke dorpskern waar zone 30 gemaakt is. Maar dat de weerstand tegen zone 30 stijgt vind ik normaal. Laat ze nog wat verder doen en gans Vlaanderen is buiten een LEZ een zone 30 geworden. Niet dat het mij eigenlijk zou storen. Op voorwaarde dat het om de juiste reden zou gaan en niet alleen om de gemeentekas te spijzen. Ik blijf wel rustig wat thuis klungelen en zal wel met een een beetje leedvermaak naar al die gekken op de wegen kijken.Inderdaad, voor de kas te vullen. Als het voor de veiligheid zou zijn zouden ze in eerste instantie er beter voor zorgen dat wie rijd zijn rijbewijs waardig is en dan hadden ze die zone 30 niet nodig, maar ja, dan kunnen ze niet langer verbaliseren en brengt dat geen geld in de lade. Dus laat de klungelaars maar verder aanmodderen en dan kunnen ze er straks zone 5 km/u van maken. Zolang dat de auto maar gecontroleerd is op veiligheid, de chauffeur is van geen belang.

Zet ze daar tussen en ze schijten alles onder; https://www.youtube.com/watch?v=cVDOKGhHBJw

Micele
23 januari 2018, 10:43
De Tipo doet het heel goed, zolang je er niet van verwacht dat het een sportwagen is. Rijd gezapig, heel zacht en comfortabel. We hebben er nu zo twee in gebruik, een van de zoon en een van mijn echtgenote, alle twee automaat en ook daar hebben we geen klachten over. Verbruik kan ik nog niet veel zeggen, is nog te nieuw maar in april rijden we er mee naar Italië en dan zal ik meer weten.
De Tipo heeft in ieder geval één groot voordeel ten opzichte van een Mercedes of BMW, ...wanneer je 's ochtends op staat ben je te minste zeker dat hij er nog staat ;-)

Voor mijn zoon is dit zijn derde fiat, zijn eerste was een Punto, zijn tweede een Chevrolet waar hij niet erg tevreden van was maar , gelukkig voor hem, in Gent een stuk van een gevelmuur op terecht is gekomen en daar was hij niet tegen bestand. Daarna een Grande Punto en nu de Tipo Sedan. Mijn andere zoon zijn eerste Auto was een Punto waar hij in Wallonië 's nachts in de mist in volle snelheid op een ommuurd rondpunt is terecht gekomen met 4 inzittende. Twee wielen er af en de motor er half uit maar geen van de vier had ook maar één schram. Zijn tweede werd terug een Punto. Qua degelijkheid hoeft Fiat niet onder te doen voor andere.

Naja, een Fiat kan wel heus meevallen, maar wie weet kennen ze de andere automerken en hun eigenschappen niet echt? Wie weet komen de pannes pas na 5 jaar ofzo?

Ik wil je familie nu niet ongerust maken ;-) maar dit mag je wel eens lezen, hoe andere mensen ervaringen opgedaan hebben met "Italiaanse merken".
37.000 recente bevraagden lijkt me al een heel stevige basis voor een geloofwaardige enquête, bovendien deze nog eens gecombineerd met een enquête van 2015:

https://www.vroom.be/nl/dossier/autosalon-brussel-2018/top-5-de-betrouwbaarste-automerken-19685?utm_medium=content&utm_source=hbvl&utm_campaign=artikel-sport

Volgens een enquête van het consumentenmagazine Test Aankoop vindt de Belgische automobilist vooral Japanse merken het betrouwbaarst. Onderaan het klassement vinden we vooral Italiaanse merken terug.

Wim Bervoets

19/01/2018 16:47:05

Test Aankoop vroeg aan 37.000 Europese chauffeurs, waaronder 9.000 Belgen, naar hun auto en hun ervaringen ermee. Het consumentenmagazine combineerde de resultaten met die van een gelijkaardige enquête uit 2015 en berekende een score op een totaal van 100 punten. Dat geeft het volgende klassement:


1. Lexus: 95

2. Honda: 93

Ex aequo. Porsche: 93

Ex aequo. Toyota: 93

5. Mitsubishi: 92

Vooral Japanse merken in de top 5 dus, met een opmerkelijke score voor Porsche. “Dat horen we graag”, zegt Bernard Van Bellingen, PR-manager bij Porsche. “We leggen onze kwaliteitseisen bijzonder hoog, zowel tijdens de productie als bij de verkoop en het onderhoud. De score toont aan dat onze klanten de kwaliteit krijgen die ze verwachten.”

Onderaan de ladder vinden we merken terug als Fiat (84), Alfa Romeo (83), Chrysler (82) en Dodge (80). De twee laatste merken worden in ons land al enkele jaren officieel niet meer ingevoerd. De producten van de FCA-groep zijn weliswaar een inhaalbeweging begonnen. Zo is Alfa Romeo bezig aan een langverwachte update van zijn modelgamma.

De Franstalige krant Le Soir kon het onderzoek al inkijken, en stelde vast dat de problemen die eigenaars met hun auto ondervinden vandaag vooral eerder elektronisch dan mechanisch zijn. De meeste problemen hebben volgens de krant te maken met boordelektronica (19%), remmen (8%) en elektronische motorsturing (8%).
Dat Fiat wat oubollige benzinemotoren heeft had ik al gedacht (en geen DSG), dat kan men aan de cijfers aflezen, die jij hier een paar maal geplakt hebt... Oubollig betekent natuurlijk niet minder duurzaam.

De Tipo heeft in ieder geval één groot voordeel ten opzichte van een Mercedes of BMW, ...wanneer je 's ochtends op staat ben je te minste zeker dat hij er nog staat ;-)
Daar kan ik gelijk geven bij "die premiummerken", maar er zijn heus nog veel andere betrouwbaardere en leuke merken die niet snel gepikt worden hoor. Bovendien is een diefstalverzekering toch niet onoverkomelijk? (andere discussie)

Allez dan voor die trip naar Italië, Fiat zal toch wel enkele jaren garantie geven. ;-) (grapje) Soit wij zijn thuis bij ADAC aangesloten.

pajoske
23 januari 2018, 10:57
Nu heeft de procureur van Limburg de Limburgse politiezones flink de levieten gelezen omdat ze te weinig flitsen in de zone 30.

FF de puntjes op de "i" zetten.

Ge kunt het ook anders schrijven/interpreteren: Volgens NV-A (Karoline Grosemans) kwam er in Limburg te weinig geld binnen via boetes uit de 30-zone's.
Er werd bewust niet gecontroleerde volgens de politie "wegens de grote, buitenproportionele gevolgen".
In Limburg wonen (politie-)mensen met verstand. Die zich concentreren op veiligheid i.p.v. geldklopperij. Maar die van de NV-A(ntwerpen) moeten zich natuurlijk hier weer komen moeien.

Micele
23 januari 2018, 11:04
In BE staan vele zone 30 die in Duitsland gewoonweg verboden zijn.

In de regel mag daar geen zone 30 staan op absolute voorrangswegen, zeker niet de primaire wegen, en al zeker niet op 2+2-doorstroomwegen, ook niet dynamisch gestuurd.

In D plaats men in de regel enkel 30 zones in rustige woongebieden, schoolomgeving, stukje stads-dorps-centrum enz... dit in de regel waar enkel de voorrang van rechts regel op kruispunten van toepassing is. (er zijn wel een paar strikte uitzonderingen, maar dan staan er meestal verkeerslichten)
Wetgeving via https://de.wikipedia.org/wiki/Tempo-30-Zone#Rechtliche_Situation_in_Deutschland

Rechtliche Situation in Deutschland
In Deutschland werden Tempo-30-Zonen auf Basis des [B]§ 45 Abs. 1c der StVO eingerichtet. Der Beginn der Tempo-30-Zone wird mit Zeichen 274.1, das Ende mit Zeichen 274.2 gekennzeichnet. Die Vorfahrt ist innerhalb einer Tempo-30-Zone grundsätzlich durch die Regel „rechts vor links“ (§ 8 StVO) festgelegt, für ältere lichtzeichengeregelte Einmündungen besteht jedoch Bestandsschutz.
...
§ 45 Abs. 1c: https://www.gesetze-im-internet.de/stvo_2013/__45.html

Nordrhein-Westfalen is het verkeersveiligste "land" van Europa qua verkeersdoden per inwoner. Mss toch eens iets leren uit Duitsland?

Jan van den Berghe
23 januari 2018, 23:46
FF de puntjes op de "i" zetten.

Ge kunt het ook anders schrijven/interpreteren: Volgens NV-A (Karoline Grosemans) kwam er in Limburg te weinig geld binnen via boetes uit de 30-zone's.
Er werd bewust niet gecontroleerde volgens de politie "wegens de grote, buitenproportionele gevolgen".
In Limburg wonen (politie-)mensen met verstand. Die zich concentreren op veiligheid i.p.v. geldklopperij. Maar die van de NV-A(ntwerpen) moeten zich natuurlijk hier weer komen moeien.

Wat is er eigenlijk onveilig aan het respecteren van de maximumsnelheden?

Garry
24 januari 2018, 00:29
Naja, een Fiat kan wel heus meevallen, maar wie weet kennen ze de andere automerken en hun eigenschappen niet echt? Wie weet komen de pannes pas na 5 jaar ofzo?

Ik wil je familie nu niet ongerust maken ;-) maar dit mag je wel eens lezen, hoe andere mensen ervaringen opgedaan hebben met "Italiaanse merken".
37.000 recente bevraagden lijkt me al een heel stevige basis voor een geloofwaardige enquête, bovendien deze nog eens gecombineerd met een enquête van 2015:


Dat Fiat wat oubollige benzinemotoren heeft had ik al gedacht (en geen DSG), dat kan men aan de cijfers aflezen, die jij hier een paar maal geplakt hebt... Oubollig betekent natuurlijk niet minder duurzaam.


Daar kan ik gelijk geven bij "die premiummerken", maar er zijn heus nog veel andere betrouwbaardere en leuke merken die niet snel gepikt worden hoor. Bovendien is een diefstalverzekering toch niet onoverkomelijk? (andere discussie)

Allez dan voor die trip naar Italië, Fiat zal toch wel enkele jaren garantie geven. ;-) (grapje) Soit wij zijn thuis bij ADAC aangesloten.

Wij hebben de uitgebreide garantie, 5 jaar dus. Maar daar komt bij dat mijn zoon de zijne,inclusief automaat versie, gekocht heeft voor een goede 14000 euro met alle toeters en bellen er op, dan mag hij al eens een litertje meer verbruiken, 't zal heel lang duren alvorens hij nog maar in de buurt komt van de prijzen van die andere. Tegenover de meest van die opgesomde kan hij zo twee Tipo's kopen en houd hij nog geld over.

En overigens, echt slechte auto's bestaan er niet meer, er bestaan alleen nog slechte garagisten. Ik heb het al eens verteld hier, ik heb doordat ik ontzettend veel km reed vroeger, heel wat auto's gehad in mijn leven waaronder ook 3 Mercedessen. Ik heb met geen enkele van al de andere merken zoveel last gehad dan met één van die Mercedessen en roesten dat geen naam heeft. Gisteren stapte ik uit mijn wagen op de parking van de Lidl. Het eerste wat mij opviel bij de wagen die naast mij geparkeerd stond was aan de zijde achter rondom het wiel flink wat roest. Het leek me anders nog een vrij recent model te zijn. Toen ik verder keek dacht ik," ja, dat verklaart alles", 't was een Mercedes.

Garry
24 januari 2018, 00:51
In BE staan vele zone 30 die in Duitsland gewoonweg verboden zijn.

In de regel mag daar geen zone 30 staan op absolute voorrangswegen, zeker niet de primaire wegen, en al zeker niet op 2+2-doorstroomwegen, ook niet dynamisch gestuurd.

In D plaats men in de regel enkel 30 zones in rustige woongebieden, schoolomgeving, stukje stads-dorps-centrum enz... dit in de regel waar enkel de voorrang van rechts regel op kruispunten van toepassing is. (er zijn wel een paar strikte uitzonderingen, maar dan staan er meestal verkeerslichten)
Wetgeving via

Nordrhein-Westfalen is het verkeersveiligste "land" van Europa qua verkeersdoden per inwoner. Mss toch eens iets leren uit Duitsland?
Ik geloof zelfs niet dat dat in Italië al bestaat, zone 30. Ik moet in elk geval de eerste nog tegen komen. Wel hier en daar een stuk max. 50 maar ja, der is toch geen kat die zich daar aan houd.

Overigens, zone 30 wekt discriminatie op gezien het een snelheid is die met gemak door een fietser kan overschreden worden en aangezien een fietser niet hoeft voorzien te zijn van een goed herkenbaar kenteken is dat een discriminatie ten overstaan van het andere verkeer.

kojak
24 januari 2018, 01:36
Zoude niet in uw bedje kruipen voor je nog meer ******* verkoopt ?

Je hebt hier al een paar bijdragen neergepoot om U tegen te zeggen zenne.

Nog een paar van dat kaliber en je maakt kans op een vermelding in het Guiness Book of Records. ;)

Micele
24 januari 2018, 11:05
Wij hebben de uitgebreide garantie, 5 jaar dus. Maar daar komt bij dat mijn zoon de zijne,inclusief automaat versie, gekocht heeft voor een goede 14000 euro met alle toeters en bellen er op, dan mag hij al eens een litertje meer verbruiken, 't zal heel lang duren alvorens hij nog maar in de buurt komt van de prijzen van die andere. Tegenover de meest van die opgesomde kan hij zo twee Tipo's kopen en houd hij nog geld over.

En overigens, echt slechte auto's bestaan er niet meer, er bestaan alleen nog slechte garagisten. ...
Dus die geloofwaardige enquête negeer je gewoon, waarin staat dat Fiat een van de onbetrouwbaarste merken zijn. Het zullen toevallig die tienduizenden Fiat-garagisten zijn, en jij hebt den beste daarvan. :-)
(dat is gewoon een vaststelling)

Jan van den Berghe
24 januari 2018, 20:07
Overigens, zone 30 wekt discriminatie op gezien het een snelheid is die met gemak door een fietser kan overschreden worden en aangezien een fietser niet hoeft voorzien te zijn van een goed herkenbaar kenteken is dat een discriminatie ten overstaan van het andere verkeer.

Dien klacht in bij Unia als u meent dat u als automobilist gediscrimineerd wordt.

Blue Sky
24 januari 2018, 22:23
En overigens, echt slechte auto's bestaan er niet meer, er bestaan alleen nog slechte garagisten. Ik heb het al eens verteld hier, ik heb doordat ik ontzettend veel km reed vroeger, heel wat auto's gehad in mijn leven waaronder ook 3 Mercedessen. Ik heb met geen enkele van al de andere merken zoveel last gehad dan met één van die Mercedessen en roesten dat geen naam heeft. Gisteren stapte ik uit mijn wagen op de parking van de Lidl. Het eerste wat mij opviel bij de wagen die naast mij geparkeerd stond was aan de zijde achter rondom het wiel flink wat roest. Het leek me anders nog een vrij recent model te zijn. Toen ik verder keek dacht ik," ja, dat verklaart alles", 't was een Mercedes.

Er zijn destijds wat roest problemen geweest - bij alle merken overigens - bij de overgang naar watergedragen verf. Ik kan me ook herinneren dat de Vito, die destijds in Spanje gemaakt werd, dit euvel had - maar dan spreek ik over de periode rond 2002. Maar nu stellen dat Mercedes roestbakken zou maken, lijkt me onzin. Misschien heeft de vorming van roest in ons land wel eerder te maken met het buitensporige gebruik van zout dat te pas en te onpas op onze wegen wordt uitgekieperd zodra er een vlokje sneeuw valt. Dat heb ik zelf aan mijn eigen wagen kunnen ondervinden.

Garry
25 januari 2018, 01:15
Dus die geloofwaardige enquête negeer je gewoon, waarin staat dat Fiat een van de onbetrouwbaarste merken zijn. Het zullen toevallig die tienduizenden Fiat-garagisten zijn, en jij hebt den beste daarvan. :-)
(dat is gewoon een vaststelling)Allemaal larie. Heel Italië rijd vol met Fiats, berg op en berg af en het gros daarvan zijn wagentjes met wat jaartjes op de teller. Denk jij nu echt als die onbetrouwbaar waren dat die daar dan zo massaal zouden rondrijden?

Samen met mijn schoonmoeder hebben we er in de familie al drie gehad en nu twee Tipo's, dat zijn er 5 in het totaal. Als we nu u moeten geloven en uw antireclame blaadjes dan zijn dat de enige vijf met een tevreden eigenaar.

Garry
25 januari 2018, 01:39
Er zijn destijds wat roest problemen geweest - bij alle merken overigens - bij de overgang naar watergedragen verf. Ik kan me ook herinneren dat de Vito, die destijds in Spanje gemaakt werd, dit euvel had - maar dan spreek ik over de periode rond 2002. Maar nu stellen dat Mercedes roestbakken zou maken, lijkt me onzin. Misschien heeft de vorming van roest in ons land wel eerder te maken met het buitensporige gebruik van zout dat te pas en te onpas op onze wegen wordt uitgekieperd zodra er een vlokje sneeuw valt. Dat heb ik zelf aan mijn eigen wagen kunnen ondervinden.Ik weet niet, maar na mijn Mercedessen heb ik drie CX gehad en één Renault 25 + in de zaak nog verschillende Renault camionetjes en een R5 en een Seat Toledo. En na die R 25 een XM. Van geen van allen heb ik te klagen gehad van vroegtijdig roest al staan de Franse auto's als roestbakken aangeschreven. Dan zal ik al die tijd tussen al die zoutkorreltjes tussendoor gereden zijn zeker?

Ik was toch niet de enige die een Mercedesroestuitvoering getroffen heeft.

http://www.mercedesforum.nl/forum/viewtopic.php?f=27&t=42246

brother paul
25 januari 2018, 08:16
Men is verwittigd, zelfs de ADAC verwittigt...


Zelfs de euronorm 6C overslaan en wat wachten tot er autos euronorm 6D# zijn, die Norm is WTLC en RDE testcyclus begint vanaf 1 januari 2020# met RDE conformiteitsfactor 1,5.
(RDE staat voor real driving emissions, WLTC is de strengere labotest die de sjoemeltest NEDC aflost)

http://meincamp.de/wp-content/uploads/2017/02/Tabelle-Abgaswerte-Diesel-PKW.png

En tegen 2020 is de E-wagen doorgebroken... :-D

# Nederlandstalige uitleg van de EU-commissie over de nieuwe euronormen en specifiek RDE-factor:
http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-17-2821_nl.htm

Diegenen die geen ICE kopen hoeven daar niet over nadenken...;-)


wat ik nu zie in die tabel is dat er een soort conformiteitsfaktor verandert... en dan op het einde van de rit verandert er niets...

Wat ik ook begrijp in de tabel dat er altijd iets verandert aan die norm..
dus in 2020 zal er weer een nieuw tabelletje zijn..

brother paul
25 januari 2018, 08:18
Allemaal larie. Heel Italië rijd vol met Fiats, berg op en berg af en het gros daarvan zijn wagentjes met wat jaartjes op de teller. Denk jij nu echt als die onbetrouwbaar waren dat die daar dan zo massaal zouden rondrijden?

Samen met mijn schoonmoeder hebben we er in de familie al drie gehad en nu twee Tipo's, dat zijn er 5 in het totaal. Als we nu u moeten geloven en uw antireclame blaadjes dan zijn dat de enige vijf met een tevreden eigenaar.

fiat heeft hier een serieuze underdog in BE.
De roestreputatie danken ze aan hun russisch staal die ze eens een tijdje kregen in ruil voor hun auto's

brother paul
25 januari 2018, 08:18
Dien klacht in bij Unia als u meent dat u als automobilist gediscrimineerd wordt.

tis discriminatie tov de brommerkes die 40kunnen en de pedelec's..

Blue Sky
25 januari 2018, 09:18
Ik weet niet, maar na mijn Mercedessen heb ik drie CX gehad en één Renault 25 + in de zaak nog verschillende Renault camionetjes en een R5 en een Seat Toledo. En na die R 25 een XM. Van geen van allen heb ik te klagen gehad van vroegtijdig roest al staan de Franse auto's als roestbakken aangeschreven. Dan zal ik al die tijd tussen al die zoutkorreltjes tussendoor gereden zijn zeker?

Ik was toch niet de enige die een Mercedesroestuitvoering getroffen heeft.

http://www.mercedesforum.nl/forum/viewtopic.php?f=27&t=42246

Zoals ik reeds aangaf, dat was bij de overgang naar milieuvriendelijke, water gedragen verf. Die voorbeelden op dat forum dateren allemaal uit de periode +- 2000.

Micele
25 januari 2018, 10:08
wat ik nu zie in die tabel is dat er een soort conformiteitsfaktor verandert... en dan op het einde van de rit verandert er niets...

Wat ik ook begrijp in de tabel dat er altijd iets verandert aan die norm..
dus in 2020 zal er weer een nieuw tabelletje zijn..
Idd, ook euronorm 6b tem 6d is eigenlijk gemaakt om de constructeurs de tijd te geven nog iets te forceren aan hun emissienabehandeling, de ~25% strengere WLTP en RDE wordt wel toegepast maar met een dikke verschoningsfactor (conformiteit) die maar langzaam vermindert, de NOx en PM en PN waardes blijven tenslotte onveranderd van 6b tot 6d.
Indien de conformiteit ooit 1 wordt zal de euronorm wel 7 heten.

De diesels gaan dat wslk niet meer kunnen halen, de benzines hebben nog altijd de mogelijkheid een soort benzineroetfilter te plaatsen om de PN te halen, de rest is geen probleem.

Soit als de meeste landen de ICE langzaam willen uitmesten tegen 2030 dan zal de euronorm 7 of later 8 dat wel bepalen.

Micele
25 januari 2018, 10:13
Allemaal larie. Heel Italië rijd vol met Fiats, berg op en berg af en het gros daarvan zijn wagentjes met wat jaartjes op de teller. Denk jij nu echt als die onbetrouwbaar waren dat die daar dan zo massaal zouden rondrijden?

Samen met mijn schoonmoeder hebben we er in de familie al drie gehad en nu twee Tipo's, dat zijn er 5 in het totaal. Als we nu u moeten geloven en uw antireclame blaadjes dan zijn dat de enige vijf met een tevreden eigenaar.Natuurlijk Garry wat jou familie koopt is altijd het beste. Wat beters als Fiat kan niet. En wat de meeste Italianen kopen is zeker het beste van de wereld, vraag maar aan de gemiddelde Italiaan. :-)

Een goede indicatie voor de pannengevoeligheid van een wagen is de jaarlijkse pannenstatistiek van ADAC, jeweetwel dat zijn de grootste pannenhelpers van Europa, die houden hun statistiekjes netjes bij, je kunt er zelfs de pannes in vinden die het meeste voorkomen bij een bepaald merk en type. Het voertuig moet wel al een aantal jaren op de baan zijn (3 jaar) en genoeg kms afgelegd hebben voor ze in die statistiek opgenomen wordt. Anders is het niet objectief genoeg. Een Fiat Tipo ga je daar niet vinden, maar wel andere Fiats.

Bron: https://www.adac.de/infotestrat/unfall-schaeden-und-panne/pannenstatistik/default.aspx?quer=pannenstatistik
... helaas is de laatste pannenstatistiek tot 2016 dus die wagens moeten bouwjaar 2013 hebben of ouder, directe pdf-link:
https://www.adac.de/_mmm/pdf/28679_292063.pdf

Wat ook een grote neutrale indicatie kan zijn is het keuringsrapport van de Duitse TÜV...
TÜV-Zuid: https://www.tuev-sued.de/auto-fahrzeuge/tools-services/tuev-report

TÜV-Noord kun je ergens wel downloaden:
https://www.google.be/search?num=20&ei=RaNpWpPaL4jUwQLM4JGgDA&q=T%C3%9CV+Nord+Report+2018+&oq=T%C3%9CV+Nord+Report+2018+&gs_l=psy-ab.3...7067.30460.0.31018.43.29.1.5.5.0.210.3351.3 j24j1.29.0....0...1c.1.64.psy-ab..15.22.2104.3..0j35i39k1j0i131k1j0i67k1j0i10k1. 115.MLF82BX1nmM

Naja sterk medebepalend is altijd hoe men met zijn auto omgaat en laat onderhouden.

Micele
25 januari 2018, 10:48
Wat ook een grote neutrale indicatie kan zijn is het keuringsrapport van de Duitse TÜV...

TÜV-Noord kun je ergens wel downloaden:

Naja sterk medebepalend is altijd hoe men met zijn auto omgaat en laat onderhouden.
Ff proberen directe link globaal TÜV-report 2017: https://www.vdtuev.de/dok_view?oid=653318

Tabellen van 2-3 jarige tot 10-11 jarige modellen. Daar toont zich pas hoe goed een merk zich kan handhaven, natuurlijk vooral afhankelijk van de eigenaar zelf.

link lijkt te werken...

Garry
25 januari 2018, 20:05
Zoals ik reeds aangaf, dat was bij de overgang naar milieuvriendelijke, water gedragen verf. Die voorbeelden op dat forum dateren allemaal uit de periode +- 2000.Mijn Bar 8 ( in Mechelen gemaakt) dateerde van veel vroeger en na 4 of 5 jaar moest ge heel de bodem oplassen, compleet zo rot als snot.

Garry
25 januari 2018, 20:17
Natuurlijk Garry wat jou familie koopt is altijd het beste. Wat beters als Fiat kan niet. En wat de meeste Italianen kopen is zeker het beste van de wereld, vraag maar aan de gemiddelde Italiaan. :-)

Een goede indicatie voor de pannengevoeligheid van een wagen is de jaarlijkse pannenstatistiek van ADAC, jeweetwel dat zijn de grootste pannenhelpers van Europa, die houden hun statistiekjes netjes bij, je kunt er zelfs de pannes in vinden die het meeste voorkomen bij een bepaald merk en type. Het voertuig moet wel al een aantal jaren op de baan zijn (3 jaar) en genoeg kms afgelegd hebben voor ze in die statistiek opgenomen wordt. Anders is het niet objectief genoeg. Een Fiat Tipo ga je daar niet vinden, maar wel andere Fiats.

Bron: https://www.adac.de/infotestrat/unfall-schaeden-und-panne/pannenstatistik/default.aspx?quer=pannenstatistik
... helaas is de laatste pannenstatistiek tot 2016 dus die wagens moeten bouwjaar 2013 hebben of ouder, directe pdf-link:
https://www.adac.de/_mmm/pdf/28679_292063.pdf

Wat ook een grote neutrale indicatie kan zijn is het keuringsrapport van de Duitse TÜV...
TÜV-Zuid: https://www.tuev-sued.de/auto-fahrzeuge/tools-services/tuev-report

TÜV-Noord kun je ergens wel downloaden:
https://www.google.be/search?num=20&ei=RaNpWpPaL4jUwQLM4JGgDA&q=T%C3%9CV+Nord+Report+2018+&oq=T%C3%9CV+Nord+Report+2018+&gs_l=psy-ab.3...7067.30460.0.31018.43.29.1.5.5.0.210.3351.3 j24j1.29.0....0...1c.1.64.psy-ab..15.22.2104.3..0j35i39k1j0i131k1j0i67k1j0i10k1. 115.MLF82BX1nmM

Naja sterk medebepalend is altijd hoe men met zijn auto omgaat en laat onderhouden.Ja,... statistieken hé jong...
http://www.knack.be/nieuws/auto/manipulatie-statistieken-pechverhelping-roept-vragen-op-over-betrouwbaarheid-duitse-auto-s/article-opinion-129547.html


Deze cijfers zijn gebaseerd op het bericht dat eerder geplaatst is op een Nederlandse pechhulp vergelijker.

Alle meldingen die binnen zijn gekomen bij Routemobiel (een gerenommeerde pechbijstand verlener) zijn meegenomen in dit onderzoek. Dan gaat het niet alleen over echt betrouwbaarheidsproblemen maar ook over het verkeerd tanken van de auto. De pechgevallen die niet met betrouwbaarheid te maken hebben zijn maar een klein onderdeel van de totale pechgevallen en zullen hierdoor geen grote invloed hebben op het onderzoek.

Van de drie grote Franse automerken (Renault, Peugeot en Citroën) scoort Renault het aller slechtst met een plek 1 notering en daarna Peugeot met een plek 4 notering. Citroën doet het redelijk met een 12e plek. Naast de Franse automerken scoren de Duitse automerken (Volkswagen, BMW, SEAT (onderdeel van VW) Audi, Opel) bepaald niet goed. Zeker de marktleiders Volkswagen (plek 2) en Opel (plek 9) zijn verrassend.

https://pechverhelping.com/top-20-automerken-met-veel-pech/

brother paul
25 januari 2018, 20:37
Wel micele ik heb ongeveer 500.000 km gereden met Italianen... en weet je wat, het waren mijn leukste auto's en mijn goedkoopste auto's. .

Garry
25 januari 2018, 20:57
Wel micele ik heb ongeveer 500.000 km gereden met Italianen... en weet je wat, het waren mijn leukste auto's en mijn goedkoopste auto's. .Dat is onder andere ook een maatstaf waar geen rekening mee gehouden wordt, de kostprijs van de auto. Men geeft bv. aan, wagens aan van 2003-2011 maar er zijn wagens bij die nog niet half zoveel kosten dan sommige andere die dat dan misschien beter scoren op die leeftijd. Maar van die iets slechter scorende koop je dan wel met gemak twee nieuwe auto's die dat samen met zekerheid dan weer veel beter gaan scoren in die tijdspanne. 't Is allemaal maar hoe ge het bekijkt hé.

Ook zitten er in die interventies de platgereden banden en platte batterijen bij, de sleutels die in de wagen achtergebleven zijn met gesloten deur enz, zodat en echte betrouwbaarheidsfactor onmogelijk uit die tabellen af te lezen is.

Micele
25 januari 2018, 21:15
Wel micele ik heb ongeveer 500.000 km gereden met Italianen... en weet je wat, het waren mijn leukste auto's en mijn goedkoopste auto's. .

Ik heb ook al een Italiaantje gehuurd op Tenerife. Zo een hoekige Panda, jaren stilletjes. Bolde zonder problemen.

Alfa Romeo vond ik vroeger atypische mooie wagens, beetje tegen de stroom in, ook leuke klasse motoren, mooi geluid.

Ferrari zal zeker ook wel leuk zijn, en een Maserati Quattroporte moog je me ook eens cadeau doen voor een trip naar Napoli. :-)

Garry
25 januari 2018, 21:29
Ik heb ook al een Italiaantje gehuurd op Tenerife. Zo een hoekige Panda, jaren stilletjes. Bolde zonder problemen.

Alfa Romeo vond ik vroeger atypische mooie wagens, beetje tegen de stroom in, ook leuke klasse motoren, mooi geluid.

Ferrari zal zeker ook wel leuk zijn, en een Maserati Quattroporte moog je me ook eens cadeau doen voor een trip naar Napoli. :-)Ben je zeker dat je er gaat geraken met zo een Italiaanse kamelotbak? ;-) De oom van mijn echtgenote rijd met zo eentje. Hij kan hem nergens parkeren of hij is zijn embleem kwijt. Dat van een Fiat gaan ze niet pikken zenne.

Micele
25 januari 2018, 21:33
Ben je zeker dat je er gaat geraken met zo een Italiaanse kamelotbak? ;-) De oom van mijn echtgenote rijd met zo eentje. Hij kan hem nergens parkeren of hij is zijn embleem kwijt. Dat van een Fiat gaan ze niet pikken zenne.

Dat van een Dacia nog minder. ;-)

brother paul
25 januari 2018, 21:34
Dat zijn ook maar fake grafieken micel, met al die extrenaliteiten, kijk je kan een edternaliteit zo zwaar doen doorwegen als je wilt

Als het auto's zijn dan moet dat oneindig doorwegen, als het electriciteit is, dan,mag het aardgas zijn. Begrijp je micele

Met statistieken,kunnje zo bewijzen wat je wilt..

Het feit is, reken gewoon 1 euro bij de diesel als externaliteit, wat in feite al,gebeurt, en die een euro zorgt al dat je uw externaliteit reduceert... dus volgens mij is er geen externaliteitekost meer die je nogmoet bijtellen zeker niet op zon excessieve manier.
Je ziet bvb maar het kleine verschil tussen benzine en diesel... bekijk eens het gigantische kloof tussen de bus die altijd leeg rondrijdt en de prive wagen... die grafieken trekken er gewoon niet op

Micele
25 januari 2018, 21:35
Met statistieken,kunnje zo bewijzen wat je wilt..

En waarom kom jij dan altijd af met statistieken? :-)

Welke pannes heb je al zo gehad met jouw wagens? (die het meeste voorkwamen)

Geef me het merk en type van je wagens en ik zal eens kijken of dat zo wel kan kloppen met die pannenstatistiek van ADAC.

Manipulated in Germany was enkel bij Duitse wagens, dus als je een niet-Duits wagenmerk hebt?

Garry
25 januari 2018, 21:40
Ik heb ook al een Italiaantje gehuurd op Tenerife. Zo een hoekige Panda, jaren stilletjes. Bolde zonder problemen.

Alfa Romeo vond ik vroeger atypische mooie wagens, beetje tegen de stroom in, ook leuke klasse motoren, mooi geluid.

Ferrari zal zeker ook wel leuk zijn, en een Maserati Quattroporte moog je me ook eens cadeau doen voor een trip naar Napoli. :-)Daarbij, in Napoli denk ik dat ge veel beter niet met een Maserati aankomt. daar rijden ze nog rond in bakken waarvan ge niet meer kunt zien welk merk het eigenlijk was, zonder deuren, zonder lichten, als ge daar uwe Maserati ergens parkeert gaat ge er niet veel meer van terugvinden denk ik. Hoewel ik ooit lang geleden daar een nieuwe Citroën, van enkele dagen oud, gedurende een halve dag geparkeerd heb met de deuren los en de raampjes wagenwijd open,... en niets verdwenen.
Hangt wel bij mij een embleem van een Italiaans vlaggetje en een sticker met daarop de woorden,"Parlo l' italiano, e Lei?".

Micele
25 januari 2018, 21:42
Daarbij, in Napoli den ik dat ge veel beter niet met een Maserati aankomt. daar rijden ze nog rond in baklken waarvan ge niet meer kunt zien welk merk het eigenlijk was, zonder deuren, zonder lichten, als ge daar uwe Maserati ergens parkeert gaat ge er niet veel meer van terugvinden denk ik. Hoewel ik ooit lang geleden daar een nieuwe Citroën gedurende een halve dag geparkeerd heb met de deuren los en de raampjes wagenwijd open,... en niets verdwenen.

Hela die geleende Maserati laat ik parkeren door een hotelbediende.
Als ze hem pikken kom ik met het vliegtuig terug. :-)

Garry
25 januari 2018, 21:52
Hela die geleende Maserati laat ik parkeren door een hotelbediende.
Als ze hem pikken kom ik met het vliegtuig terug. :-)Een Italaans vliegtuig van een Italiaans vliegtuigmaatschappij?:roll: Is dat niet te gevaarlijk?

Ge kunt beter met een zeer dure gehuurde Mercedes naar Frankrijk gaan, daar in een hotel gaan vlak tegen de Spaanse grens. Dan verkoop je die Mercedes over de grens in Spanje en ga je met de trein terug naar je hotel. En dag later geef je de diefstal aan bij de politie en bij je terugkomst lever je het bewijs van aangifte af bij de huurmaatschappij, tegen dat zit die Mercedes toch al lang in noord Afrika. Kassa kassa.

Niet doen hé, mag niet, staan gevangenisstraffen op en dan moet ik weeral meer belastingen betalen.

brother paul
25 januari 2018, 21:56
En waarom kom jij dan altijd af met statistieken? :-)

Welke pannes heb je al zo gehad met jouw wagens? (die het meeste voorkwamen)

Geef me het merk en type van je wagens en ik zal eens kijken of dat zo wel kan kloppen met die pannenstatistiek van ADAC.

Manipulated in Germany was enkel bij Duitse wagens, dus als je een niet-Duits wagenmerk hebt?

Die statistieken zijn goed op zichzelf, maar kijk een auto valt in pannne volgens dat je ermee rijdt. Er zijn gewoon mensen die hun auto minder onderhouden, of zotter mee rijden, of meer ongevallen hebben of slecht koppelen. En die mensen hebben dan inderdaad meer kosten.

De mooiste #fake statistiek is bvb km per batterij... een batterij gaat gewoon kapot na x jaar en x ontladingen.

Sommige problemen zijn niet relevant. Bvb als uw auto stilvalt na een onderhoud, is er gewoon een defect gemaakt door uw garagist die slordig gewerkt heeft. Is dat een probleem van de auto ? Of van de garage ? Mijn. Meeste problemen komen kort na een garagebezoek. Vb radio die hapert, leiding die lekt, water die binnensijpelt na herpakken van een nieuwe vooruit, of lichten vervangen met nog slechtere lichten na afkeuring in de schouwing, auto,die stilvalt omdat batterij niet goed heraangesloten, kilometerteller die flipt omdat ze geprutst hebben aan de teller, etc

Micele
25 januari 2018, 21:57
Een Italaans vliegtuig van een Italiaans vliegtuigmaatschappij?:roll: Is dat niet te gevaarlijk?

Euh ik vlieg lowcost, NL-Transavia wslk tot Eindhoven.

ff ggl: https://www.vliegtickets.nl/bestemmingen/europa/italie/napels?departure=AMS&departureDate1=19-02-2018&departureDate2=23-02-2018&gclid=CjwKCAiAnabTBRA6EiwAemvBd8tBUwn6LEB7aljrOrFE 0BRQRZ3oYXKlU3EJbdjMRKVox9p_8m_nLRoCpg4QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds&dclid=CMmIzaWA9NgCFUWYdwodmmwO8Q

Micele
25 januari 2018, 21:58
Die statistieken zijn goed op zichzelf, maar kijk een auto valt in pannne volgens dat je ermee rijdt.
Had je geen Range Rover ofzo? Allez jong heb je nu schrik ofwa?

Jan van den Berghe
25 januari 2018, 22:00
tis discriminatie tov de brommerkes die 40kunnen en de pedelec's..

Welke discriminatie?

Garry
25 januari 2018, 22:09
Welke discriminatie?Wel tegenover de fietsers die geen herkenbaar kenteken dragen en ongehinderd in zone 30 kunnen overdreven snelheden rijden.

brother paul
25 januari 2018, 22:13
Had je geen Range Rover ofzo? Allez jong heb je nu schrik ofwa?

Micele
Ik heb gereden met
Jetta, Tipo,ritmo,dedra,kappa,805,a6,318,c,c,c,freelander
Er staan hier momenteel twee x c, en een freelander. Die freelander is inderdaad wat pannegevoeliger. Maar dat interesseert mij geen reet zolang hij rijdt als hij moet rijden

Het grootste probleem is lege batterijen, en dit los ik op met een batterijlader he

Ik was zo aan het denken nu weet ik waarom mensen bang zijn van elektrische auto's, de lege batterij...

Garry
25 januari 2018, 22:14
Euh ik vlieg lowcost, NL-Transavia wslk tot Eindhoven.

ff ggl: https://www.vliegtickets.nl/bestemmingen/europa/italie/napels?departure=AMS&departureDate1=19-02-2018&departureDate2=23-02-2018&gclid=CjwKCAiAnabTBRA6EiwAemvBd8tBUwn6LEB7aljrOrFE 0BRQRZ3oYXKlU3EJbdjMRKVox9p_8m_nLRoCpg4QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds&dclid=CMmIzaWA9NgCFUWYdwodmmwO8QEn dan van Eindhoven, a piedi a casa ?

Micele
25 januari 2018, 22:31
En dan van Eindhoven, a piedi a casa ?

Telefoontje dan komen ze me halen, op een halfuur zijn ze daar. Indien niet, taxi.

Micele
25 januari 2018, 22:35
Micele
Het grootste probleem is lege batterijen, en dit los ik op met een batterijlader he

Ik was zo aan het denken nu weet ik waarom mensen bang zijn van elektrische auto's, de lege batterij...
Een klsssieke batterij is nooit een probleem geweest voor mij, tenzij ze naturlijk defect is. Die steek ik zelf, online bestellen en insteken.

Een goede druppellader kost niets.

Een klassieke loodbatterij (startbatterij) kan je nooit met een moderne tractiebatterij met management en koeling enz... vergelijken.

OF GA JIJ echt een loodbatterij van 80 € met een batterijpack van 10.000 Euro vergelijken? :lol:
Er zijn domme mensen en ook heel domme Paul dat weet je toch. ;-)

Garry
26 januari 2018, 00:14
Telefoontje dan komen ze me halen, op een halfuur zijn ze daar. Indien niet, taxi.Gevaarlijk! Stel je voor dat die taxi een onbetrouwbare Fiat zou zijn.;-)

brother paul
26 januari 2018, 07:58
Welke discriminatie?

Je wordt niet geverbaliseerd

Micele
26 januari 2018, 10:06
Gevaarlijk! Stel je voor dat die taxi een onbetrouwbare Fiat zou zijn.;-)
Ik neem bij voorkeur een zero emission wie weet staan er al Teslas in Eindhoven:
https://www.ed.nl/eindhoven/huisman-heeft-primeur-voor-eindhoven-met-tesla-taxi~ac034fb5/

Vóór 2018 wil ik er het liefst drie Tesla's bij. Ik wil klein beginnen; de komende maanden moet duidelijk worden dat er voldoende vraag is.

Taxichauffeur Ed Huisman

In Schiphol is het vooral Tesla:
http://www.schipholtaxi.nl/?gclid=Cj0KCQiAwKvTBRC2ARIsAL0Dgk0qCWUIidl8vVUCyEq 9W7lkII8PUK-BGyXnCHU5Ci--S5-Kpk1BUR4aAoHGEALw_wcB

brother paul
26 januari 2018, 12:50
Ik neem bij voorkeur een zero emission wie weet staan er al Teslas in Eindhoven:


In Schiphol is het vooral Tesla:
http://www.schipholtaxi.nl/?gclid=Cj0KCQiAwKvTBRC2ARIsAL0Dgk0qCWUIidl8vVUCyEq 9W7lkII8PUK-BGyXnCHU5Ci--S5-Kpk1BUR4aAoHGEALw_wcB

nog zo'n Groene die om de haverklap op de vlieger zit

Micele
26 januari 2018, 12:54
nog zo'n Groene die om de haverklap op de vlieger zit
Waar? En wat scheelt er aan een vliegtuig?

https://www.cbs.nl/-/media/imported/images/2005/35/1788g2.gif?la=nl-nl&hash=1F6F40BC741DD24707FCFA8A64F10702B2D21F08

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2005/39/trein-het-minst-milieubelastend

Topic: https://forum.politics.be/showpost.php?p=8612471&postcount=7

15 oktober 2015
Vliegtuig is schoner dan een dieselauto

'Volkswagen' heeft de markt wakker geschud, dieselauto's van nu zijn viezer dan volgens de testresultaten mocht worden aangenomen. Het blijkt zelfs dat moderne auto's in de praktijk bijna evenveel stikstofoxiden (NOx) uitstoten als hun voorganger van tien jaar geleden, ondanks de strengere normen. Dat is een probleem omdat NOx een veroorzaker is van smog en de luchtwegen aantast.

Maar hoe erg is de uitstoot van dieselauto's echt? En zijn bijvoorbeeld de trein, vliegtuig, motorfiets, of andere vervoersmiddelen veel schoner?

Vliegen
Ja, andere vervoermiddelen zijn soms zeker minder vervuilend, stelt onderzoekcentrum CE Delft, dat zich baseert op de praktijkemissies van TNO. Zelfs vliegtuigen kunnen beter zijn dan dieselauto's, als ze worden ingezet voor lange afstanden. Vliegtuigen zelf zijn dan wel grote vervuilers, maar omdat één toestel vele reizigers meeneemt, valt de vervuiling weer mee. Omgerekend per kilometer en per reiziger zijn andere vervoersmiddelen erger.

:-D

Prefereer jij eerder vuile dieseltaxi's? :lol:
NO2- en roet- en lawaai-verslaafd? Zijn er daarvoor puffertjes in omloop? ;-)

Profiteur
26 januari 2018, 13:59
Ik stel u voor om eens op de tarmac naast een vliegtuig te gaan staan als ze zijn motoren aan het opstarten zijn. Tip : neem een zuurstofmasker mee. Zelfs op enkele honderden meters afstand ruik je zo de verbrande kerosine. De studie hieronder bewijst weer eens dat veel van die "onderzoekscentra" door bepaalde bedrijven wordt gesponsord. Wat ze aan inhoud in een vliegtuig vlucht Zaventem - JFK pompen, wel met dezelfde inhoud aan diesel rij ik mijn gans leven mee met een wagen. En soms vliegen die ook met amper 100 passagiers naar daar. Ik heb zelfs ooit geweten een vlucht Zaventem - Washington met 34 passagiers. Of de cargovluchten met hun oude bakken. Gisteren nog twee C130's van het leger zien overkomen. Die vliegen niet zo hoog. Je ziet honderden meters achter die toestellen vier zwarte rookwolken hangen. Dat zal ook geen waterdamp zijn. En doe eens flightradar open en je zal merken dat er constant duizenden vliegtuigen in de lucht hangen. Worden die ook op hun uitstoot belast?

dpg
26 januari 2018, 14:14
nog zo'n Groene die om de haverklap op de vlieger zit



Die e-freaks zijn allemaal hetzelfde, luister naar de bla bla, maar zie niet naar de daden.

De getallen voor de hogesnelheidstrein houden rekening met de gemiddelde bezettingscijfers van de HST op deze trajecten en met de productiemix van elektriciteit in de betreffende landen. De getallen voor de wagen houden rekening met een gemiddelde bezettingsgraad van een wagen van 1,4 personen en met de actuele mix van wagens in België. De getallen voor het vliegtuig (exclusief Brussel-London) zijn gebaseerd op een specifieke uitstoot van 148 gram/passagierskilometer.

Micele
26 januari 2018, 14:35
Ik stel u voor om eens op de tarmac naast een vliegtuig te gaan staan als ze zijn motoren aan het opstarten zijn. Tip : neem een zuurstofmasker mee. Zelfs op enkele honderden meters afstand ruik je zo de verbrande kerosine. De studie hieronder bewijst weer eens dat veel van die "onderzoekscentra" door bepaalde bedrijven wordt gesponsord. Wat ze aan inhoud in een vliegtuig vlucht Zaventem - JFK pompen, wel met dezelfde inhoud aan diesel rij ik mijn gans leven mee met een wagen. En soms vliegen die ook met amper 100 passagiers naar daar. Ik heb zelfs ooit geweten een vlucht Zaventem - Washington met 34 passagiers. Of de cargovluchten met hun oude bakken. Gisteren nog twee C130's van het leger zien overkomen. Die vliegen niet zo hoog. Je ziet honderden meters achter die toestellen vier zwarte rookwolken hangen. Dat zal ook geen waterdamp zijn. En doe eens flightradar open en je zal merken dat er constant duizenden vliegtuigen in de lucht hangen. Worden die ook op hun uitstoot belast?
Doet niets af aan de gemeten feiten per reizigerkilometer.

Vliegtuigen zelf zijn dan wel grote vervuilers, maar omdat één toestel vele reizigers meeneemt, valt de vervuiling weer mee. Omgerekend per kilometer en per reiziger zijn andere vervoersmiddelen erger.

Profiteur
26 januari 2018, 17:29
Tja met je wagen kan je niet naar Amerika rijden :lol:
Ik vraag me af of het objectieve of subjectieve feiten zijn. Waarschijnlijk een onderzoek uitgevoerd in opdracht van een vliegtuigenbouwer of zo :roll:

Micele
26 januari 2018, 17:46
Tja met je wagen kan je niet naar Amerika rijden :lol:
Ik vraag me af of het objectieve of subjectieve feiten zijn. Waarschijnlijk een onderzoek uitgevoerd in opdracht van een vliegtuigenbouwer of zo :roll:
Dat fantaseer je natuurlijk. Je moogt dat altijd aantonen, dat onderzoek toont aan dat vliegtuigen voor heel veel vervuiling zorgen, klopt dat dan niet? :?

TNO en CE Delft is wetenschappelijk onderzoek, cbs.nl is de officiële statistiek van de Nederlandse overheid.
En onderzoekers van de Universiteit van Michigan heeft het wslk voor US-vluchten uitgerekend, die cijfers staan ook in dat topic.

En waarom zouden die het allemaal nodig hebben te liegen?

Het verbruik van vliegtuigen en hun kilometers is zeker zorgvuldig geregistreerd, en de passagierscijfers zijn ook gekend. Dus kunnen de wetenschappers de vervuiling per passagierskilometer uitrekenen.

Profiteur
26 januari 2018, 17:52
Voor mij is dat fake news. En ik hecht zeker geen geloof in een onderzoek van een overheid. Ik weet wat ze enkel in Zaventem dagelijks aan kerosine in vliegtuigen pompen (pompten) en dat is te gek voor woorden. Daarbij stel ik mij ook de vraag of er echte echte meetgegevens zijn van de uitstoot van vliegtuigen? Geen berekeningen door het zoveelste mooi genaamd wetenschappelijk onderzoek.

Maar wat baat het ook. Als ze morgen beslissen dat we enkel nog met een E-wagen zouden mogen rijden dan staan we tegen de muur. Politiek is oppermachtig en zelfs dictatoriaal. Zwijgen, ja knikken en braaf uw centen afgeven mogen we. Al de rest is piepraat en gezever om het internet :-(

Micele
26 januari 2018, 17:54
Voor mij is dat fake news
Voor mij niet. Je moogt nog 1000 keer fake roepen. Je hebt helemaal geen punt.

Daarbij stel ik mij ook de vraag of er echte echte meetgegevens zijn van de uitstoot van vliegtuigen? Geen berekeningen door het zoveelste mooi genaamd wetenschappelijk onderzoek.
Je stelt heel veel vragen, je weet er dus geen bal van hoe zoiets berekend wordt.

Als je nog vragen hebt aan de NlL-overheid of TNO die altijd de onderzoeken doet, je antwoorden vind je mss hier:
https://milieudefensie.nl/luchtvaart/veelgestelde-vragen