PDA

View Full Version : Ferrari (Fiat/Chrysler) wil meedoen aan electrische sportwagens...


Micele
17 januari 2018, 22:21
Dat gaat nog plezant worden. :-)

https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-01-16/ferrari-has-plans-to-make-an-electric-supercar-marchionne-says

Ferrari Has Plans to Make an Electric Supercar

By Tommaso Ebhardt
16 januari 2018

Battery-powered Ferrari is a chance to steal sales from Tesla
Marchionne: Ferrari will have ‘the fastest SUV in the market’

Ferrari NV will make a battery-powered supercar to challenge Tesla Inc. at the high end of the electric-auto market, Chief Executive Officer Sergio Marchionne said.

The race-car maker, spun off from Fiat Chrysler Automobiles NV, has been expanding its lineup to lift sales without losing the exclusivity of a brand associated with Italian design and super-fast roadsters. Marchionne, who heads both companies, also told reporters at the Detroit auto show on Tuesday that Ferrari will introduce its first SUV, which will be "the fastest on the market" by late 2019 or 2020.

“If there is an electric supercar to be built, then Ferrari will be the first,” Marchionne said. “People are amazed at what Tesla did with a supercar: I’m not trying to minimize what Elon did but I think it’s doable by all of us.”

https://electrek.co/2018/01/17/ferrari-electric-supercar-compete-next-gen-tesla-roadster/

Ferrari is working on an electric supercar to compete with the next-gen Tesla Roadster

Fred Lambert - Jan. 17th 2018
Dan zullen er wel ook Fiatjes en andere komen, ik denk 9 merken zitten in de FCA Gp: https://nl.wikipedia.org/wiki/Fiat_Chrysler_Automobiles

Dadeemelee
17 januari 2018, 22:23
Ik heb al wat gekeken naar die E-F1. Dat is een echte klucht.

Micele
17 januari 2018, 22:24
Ik heb al wat gekeken naar die E-F1. Dat is een echte klucht. Off topic.

Dadeemelee
17 januari 2018, 22:31
Ze moeten halfweg in een nieuwe auto stappen omdat de batterij plat is na 30 minuten.

Dat is dus het probleem met elektrische supercars: ze hebben fenomenale prestaties maar enkel voor een paar minuten.

Micele
17 januari 2018, 22:37
Ze moeten halfweg in een nieuwe auto stappen omdat de batterij plat is na 30 minuten.

Dat is dus het probleem met elektrische supercars: ze hebben fenomenale prestaties maar enkel voor een paar minuten.
Onzin. En off topic.

Het gaat over een sportwagen voor op de openbare weg. Geen racewagens.

Moest je het niet snappen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Sportwagen

Moest je het nog altijd niet snappen:
https://m.hln.be/auto/ook-ferrari-doet-mee-elektrische-supersportwagen-al-over-twee-jaar~ac1cbc81
https://www.businessinsider.nl/ferrari-komt-met-een-elektrische-supercar/

Of nog altijd niet:
https://www.tesla.com/nl_BE/roadster?redirect=no

De snelste auto ter wereld, met een acceleratie, actieradius en prestaties die alle records verbreken.
2,1s 0-100 km/u
+400km/h Topsnelheid
1000km Actieradius

Zitplaatsen 4
Aandrijving All-Wheel Drive
Basisreservering € 43.000
Reservering Founders-serie (1.000 reserveringen beschikbaar) €215.000

Voor te zagen over Formule wagens is er deze draad:
https://forum.politics.be/showthread.php?t=89279

De 'Grote Formule 1 draad' of zoiets...

Het seizoen is weer deftig op gang getrokken en ferrari lijkt er weer helemaal te boven zijn gekomen. Alhoewel dat ze toch deftige weerstand krijgen!

Zijn er hier nog die deze extreem boeiende sport volgen?:-D:-D

Aurora_Borealis
17 januari 2018, 22:55
Onzin. En off topic.

Het gaat over een sportwagen voor op de openbare weg. Geen racewagens.

Moest je het niet snappen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Sportwagen

Moest je het nog altijd niet snappen:
https://m.hln.be/auto/ook-ferrari-doet-mee-elektrische-supersportwagen-al-over-twee-jaar~ac1cbc81

Of nog altijd niet:

Er zijn toch Ferrari eigenaren die voor het plezier op circuit gaan ? Ferrari brengt ook modellen op de markt die enkel op circuit en niet op de openbare weg mogen rijden (de FXX en FXX-K)...

Micele
17 januari 2018, 22:57
Er zijn toch Ferrari eigenaren die voor het plezier op circuit gaan ? Ferrari brengt ook modellen op de markt die enkel op circuit en niet op de openbare weg mogen rijden (de FXX en FXX-K)...
Het gaat over een auto voor op de openbare weg, want het gaat een directe concurrent van de Tesla Roadster worden, en van de Tesla model X, nl ook nog een Ferrari SUV:

Battery-powered Ferrari is a chance to steal sales from Tesla
Marchionne: Ferrari will have ‘the fastest SUV in the market’

Ferrari NV will make a battery-powered supercar to challenge Tesla Inc. at the high end of the electric-auto market, Chief Executive Officer Sergio Marchionne said.

The race-car maker, spun off from Fiat Chrysler Automobiles NV, has been expanding its lineup to lift sales without losing the exclusivity of a brand associated with Italian design and super-fast roadsters. Marchionne, who heads both companies, also told reporters at the Detroit auto show on Tuesday that Ferrari will introduce its first SUV, which will be "the fastest on the market" by late 2019 or 2020.

“If there is an electric supercar to be built, then Ferrari will be the first,” Marchionne said. “People are amazed at what Tesla did with a supercar: I’m not trying to minimize what Elon did but I think it’s doable by all of us.”

Als je off topic wilt gaan er is zeker nog een draad sport ofzo te vinden.

Nergens is sprake van racewagens die niet opmde openbare weg mogen komen, bovendien heeft Tesla zo een wagen niet:

Ferrari stort zich op elektrische technologie

Dat Ferrari zich ook op elektrische auto’s gaat richten, is geen complete verrassing. Marchionne zei in 2016 al dat alle Ferrari’s in 2019 een vorm van hybride technologie bevatten en dat het bedrijf zich meer en meer richt op elektrische auto’s.

“Ik denk dat we nu inzien dat elektrificatie een kernvaardigheid is die we moeten beheersen. Dit moet deel worden van het aanbod (…)”, zei Marchionne.

Ferrari is, natuurlijk, niet de enige die investeert in auto’s op batterijen.

Uit een analyse van persbureau Reuters blijkt dat autofabrikanten wereldwijd zo’n 90 miljard dollar hebben geïnvesteerd in elektrische voertuigen. Dus tegen de tijd dat de eerste elektrische auto van Ferrari op de markt komt, heeft die waarschijnlijk stevige concurrentie.

Afgelopen november onthulde Tesla de nieuwe Roadster, die in 2020 zal worden gelanceerd. Porsche is van plan om zijn volledig elektrische Mission E in 2019 uit te rollen.

Bovendien is die Porsche Mission E een vierzitter, en de Tesla roadster een 2+2. Ferrari zal dus ook een 2+2 maken, daar hebben ze al een hele hoop van gemaakt.

Aurora_Borealis
17 januari 2018, 23:09
Het gaat over een auto voor op de openbare weg, want het gaat een directe concurrent van de Tesla Roadster worden, en van de Tesla model X, nl ook nog een Ferrari SUV:

Die Roadster zou 400 km/u als maximum snelheid hebben - ook niet precies specs voor de openbare weg.

Micele
17 januari 2018, 23:12
Die Roadster zou 400 km/u als maximum snelheid hebben - ook niet precies specs voor de openbare weg.
Meer als 400 kmh lees ik, maar je moogt hem ook begrenzen op 160 kmh moest men schrik hebben.
De autos zijn gehomologeerd voor de openbare weg.

Een Bugatti Veyron is wslk nog wat sneller.
Er zijn meer 400 kmh wagens dan je denkt... en allemaal openbare weg...

recente link: https://www.autozeitung.de/die-schnellsten-autos-der-welt-123875.html

RANKING: DIE SCHNELLSTEN SUPERSPORTLER DER WELT
Platz Fahrzeug Höchstgeschwindigkeit
15 Arash AF10 320 km/h
14 Porsche 918 Spyder 345 km/h
13 Lamborghini Centenario 350 km/h
12 Ferrari LaFerrari 350 km/h
11 McLaren P1 350 km/h
10 Apollo N 360 km/h
09 Zenvo TS1 375 km/h
08 Lykan HyperSport 400 km/h
07 Fenyr Supersport über 400 km/h
06 Koenigsegg Regera über 400 km/h
05 Pagani Huayra BC 415 km/h
04 Bugatti Chiron 420 km/h
03 Koenigsegg One:1 440 km/h
02## Koenigsegg Agera RS 447 km/h
01 (inoffiziell) Hennessey Venom F5 467 km/h

02## Koenigsegg Agera RS 447 km/h video:
http://www.autobild.de/artikel/geschwindigkeitsrekord-koenigsegg-agera-rs-4171718.html

0-400-0 kmh: https://www.youtube.com/watch?v=MsQTBjTL0ro

Porsche Mission E geeft ook geen topsnelheid aan, ze spreken voorlopig van meer dan 250 kmh, : https://de.wikipedia.org/wiki/Porsche_Mission_E
Topsnelheid is een neveneffect van het aantal PK en de aerodynamica... begrenzen kan men altijd electronisch.

Tavek
18 januari 2018, 00:30
Er zijn toch Ferrari eigenaren die voor het plezier op circuit gaan ? Ferrari brengt ook modellen op de markt die enkel op circuit en niet op de openbare weg mogen rijden (de FXX en FXX-K)...

Het interesseert me hoegenaamd niet wat ferrari doet.

Het aantal inschrijvingen van ferrari in Belgie afgelopen jaar is een paar honderd als ik me niet vergis.

dpg
18 januari 2018, 07:19
Ze moeten halfweg in een nieuwe auto stappen omdat de batterij plat is na 30 minuten.

Dat is dus het probleem met elektrische supercars: ze hebben fenomenale prestaties maar enkel voor een paar minuten.

Electrische wagens kunnen van stoplicht naar stoplicht racen om daarna te merken dat het Fiatje 500 van daarjuist opnieuw naast hen aan de stoplichten staat.

Het Johnny gevoel van de e-freaks moet immers ook gevoed worden.

Tavek
18 januari 2018, 07:57
Electrische wagens kunnen van stoplicht naar stoplicht racen om daarna te merken dat het Fiatje 500 van daarjuist opnieuw naast hen aan de stoplichten staat.

Het Johnny gevoel van de e-freaks moet immers ook gevoed worden.

Ja, de mensen die met een leaf rijden zijn Johnnys.

Sure. :roll:

dpg
18 januari 2018, 08:02
Ja, de mensen die met een leaf rijden zijn Johnnys.

Sure. :roll:

Het zijn uw eigen woorden, als je op het "gas"pedaal drukt reageert de wagen onmiddelijk alsof de milliseconden die een ICE "trager" is van belang zijn in het dagelijks verkeer waar je alleen van stoplicht naar stoplicht kunt racen.

Aurora_Borealis
18 januari 2018, 09:08
Het interesseert me hoegenaamd niet wat ferrari doet.

Het aantal inschrijvingen van ferrari in Belgie afgelopen jaar is een paar honderd als ik me niet vergis.

U steekt hier zelf de loftrompet af over de next-gen Roadster, maar als een ander merk probeert te concurreren in dezelfde markt met eenzelfde concept: geen interesse.

Mij interesseert het ook niet wat Ferrari doet, ik kan dat toch niet betalen, net zoals de Roadster me niet interesseert, want dat is evenzeer duur speelgoed voor silicon valley-CEO's. Het valt me alleen op dat sommigen nogal sterk de neus ophalen voor elektrische auto's van zodra er geen gestylleerde T op het koetswerk prijkt...

Profiteur
18 januari 2018, 09:34
Het gaat over een auto voor op de openbare weg, want het gaat een directe concurrent van de Tesla Roadster worden, en van de Tesla model X, nl ook nog een Ferrari SUV.Ferrari moet wel een SUV op de markt brengen. Lamborghini hoopt met zijn SUV de productie meer dan te verdubbelen. En in België alleen al zouden er al enkele tientallen bestellingen binnen zijn (aan +200.000 euro/stuk). Nu Lamborghini wil ook van het moederhuis (VW) de nodige hybride en zelfs op termijn E-onderdelen gaan halen. Dus Ferrari moet volgen.

recente link: https://www.autozeitung.de/die-schnellsten-autos-der-welt-123875.htmlAllemaal wagens van +1 miljoen euro dus niet voor de gewone mens weg gelegd.

Zeus
18 januari 2018, 10:02
https://www.tesla.com/nl_BE/roadster?redirect=no

De snelste auto ter wereld, met een acceleratie, actieradius en prestaties die alle records verbreken.
2,1s 0-100 km/u
+400km/h Topsnelheid
1000km Actieradius

Zitplaatsen 4
Aandrijving All-Wheel Drive
Basisreservering € 43.000
Reservering Founders-serie (1.000 reserveringen beschikbaar) €215.000

En niet te vergeten...fictioneel :lol:

Tavek
18 januari 2018, 11:54
En niet te vergeten...fictioneel :lol:

Neen, hij rijdt al rond.

Eentje :)

Tavek
18 januari 2018, 11:55
U steekt hier zelf de loftrompet af over de next-gen Roadster, maar als een ander merk probeert te concurreren in dezelfde markt met eenzelfde concept: geen interesse.

Mij interesseert het ook niet wat Ferrari doet, ik kan dat toch niet betalen, net zoals de Roadster me niet interesseert, want dat is evenzeer duur speelgoed voor silicon valley-CEO's. Het valt me alleen op dat sommigen nogal sterk de neus ophalen voor elektrische auto's van zodra er geen gestylleerde T op het koetswerk prijkt...

Omdat T de enigste is die all-in gaat voor electrische wagens en het serieus neemt.

Ik heb ook veel lof voor Nissan (groep) omdat die ten minste ook een deftige wagen op de markt brengen. De rest zijn comliance cars of "testwagens die geen geld moeten opleveren".

Micele
18 januari 2018, 12:21
Neen, hij rijdt al rond.

Eentje :)
Zelfs al een panne gehad onderweg, naja het is een rijdend prototype.

https://www.autogids.be/autonieuws/nieuw/tesla-roadster-20-op-de-openbare-weg.html

Tesla Roadster 2.0: op de openbare weg

https://static.moniteurautomobile.be/imgcontrol/images_tmp/clients/moniteur/c680-d465/content/medias/images/news/26000/500/0/tesla-roadster-1.jpg

Tesla’s designbaas reed niet onopgemerkt over Amerikaanse wegen in een prototype van de nieuwe Roadster. Ongetwijfeld wou hij demonstreren dat de elektrische sportwagen er wel degelijk aan zit te komen.
Met zijn rijbereik van 1.000 kilometer en zijn koppel (aan de wielen) van 10.000 Nm deed het prototype van de Tesla Roadster al heel wat stof opwaaien. Het is dus logisch dat Tesla’s designbaas Franz von Holzhausen niet onopgemerkt bleef toen hij een ritje met de auto maakte. Hij heeft hem ongetwijfeld niet tot het uiterste van zijn kunnen gedreven om de sprint van 0 naar 100 km/h in minder dan 2 seconden uit te proberen. Maar hij heeft wel van de Californische zon genoten. Het prototype heeft nog geen uitsnijding voor een kofferklep, wat bewijst dat het model nog moet evolueren. Hij knipoogt in elk geval naar het prille begin van Tesla, waarvan het eerste model een roadster was op basis van een Lotus-chassis. De nieuwe generatie is daarentegen volledig in eigen beheer ontwikkeld.
Zonder nummerplaat vooraan, en wslk al gehomologeerd, in Belziek zou het niet waar zijn. :-P

Zeus
18 januari 2018, 13:35
Neen, hij rijdt al rond.

Eentje :)

Waarvan we totaal niet kunnen controleren of de bewuste aandrijflijn er in zit. ;-)

Tavek
18 januari 2018, 14:14
Waarvan we totaal niet kunnen controleren of de bewuste aandrijflijn er in zit. ;-)

Mja mensen hebben het ding mogen testen op de reveal van de Tesla truck.

Plaid mode was daar actief. Dus dat ene prototype reed volgens de specificities. En een batterij van 200 Kwh in een sportwagen proppen lukt hun ook nog wel me dunkt, wsh ook een prototype batterij.

Micele
30 oktober 2019, 17:02
Autoreuzen Fiat Chrysler en PSA (Peugeot, Citroën, Opel, DS) voeren gesprekken over een fusie.

Fiat Chrysler heeft de grootste achterstand als het om serieuze electrische modellen gaat, PSA doet het al wat beter, en ze hebben ook ICEs die nog redelijk zuinig zijn. (zie tabel CO2)

Fiat Chrysler kan zo ook de Europese boetes vermijden als hun wagenpark niet zuiniger wordt.

Wie weet komt het zelfs tot een fusie.

https://www.hln.be/geld/economie/fiat-chrysler-en-fabrikant-van-peugeot-citroen-en-opel-voeren-gesprekken-over-samengaan~a60f7eda/

Fiat Chrysler en fabrikant van Peugeot, Citroën en Opel voeren gesprekken over samengaan

TT HAA 29 oktober 2019 20u21 Bron: Belga

Autoreuzen Fiat Chrysler en PSA (Peugeot, Citroën, Opel, DS) voeren gesprekken over een fusie. Uit zo’n samengaan kan een 50 miljard dollar zware autogigant ontstaan. Dat meldt persbureau Dow Jones op gezag van ingewijden.

Er zou een voorstel op tafel liggen voor een deal die volledig in aandelen wordt afgehandeld. PSA-topman Carlos Tavares zou CEO worden van de nieuwe onderneming. FCA-voorzitter John Elkann zou voorzitter worden. De ingewijden benadrukten evenwel aan Dow Jones dat het ook mogelijk is dat er uiteindelijk geen deal komt. Er zouden verschillende opties op tafel liggen.

De bedrijven zelf hebben nog niet gereageerd. Eerder dit jaar werd er nog gesproken over een mogelijke krachtenbundeling van Fiat Chrysler en Renault. Dat fusieplan sneuvelde in juni, nadat Renault er niet in was geslaagd steun te krijgen van zijn Japanse samenwerkingspartners. Ook de Franse overheid lag dwars.

De laatste jaren is Fiat Chrysler vrijwel voortdurend op zoek geweest naar mogelijkheden om de investeringsruimte te vergroten. Het Amerikaanse Ford en General Motors kregen ook al eens te maken avances van Fiat Chrysler, maar zij gingen niet op fusievoorstellen in. Ook de naam Peugeot is in dit verband al eens gevallen. In het voorjaar gingen er nog berichten dat Fiat Chrysler en PSA in gesprek waren over een samenwerking in Europa, om de investeringskosten voor nieuwe modellen te beperken.

Beleggers reageerden alvast enthousiast op het jongste bericht. Op de beurs in New York schoot het aandeel Fiat Chrysler vandaag tussentijds flink omhoog.

EVs van PSA en doelstellingen:
https://www.fleetnews.co.uk/news/manufacturer-news/2019/10/14/groupe-psa-calls-for-stronger-incentives-to-boost-electric-vehicle-uptake

Fiat Chrysler telt de merken, via wiki:
FCA Italy (voormalig FIAT-groep) met de merken Fiat, Alfa Romeo, Lancia, de tuning-divisie Abarth en motorfabrikant VM Motori.

Maserati

Ferrari? Tot januari 2016 was Ferrari N.V. voor 90% in handen van Fiat, maar deze sportautobouwer is sinds de oprichting van FCA geleidelijk afgestoten en onafhankelijk geworden.

FCA US (voormalig Chrysler) met Chrysler, Dodge, Jeep, RAM Trucks, Street and Racing Technology (tuning-divisie) en Mopar.


https://www.jato.com/2021-co2-targets-would-generate-e34-billion-euros-in-penalty-payments-within-europe/

2021 CO2 targets would generate €34 billion euros in penalty payments within Europe

From 2021, manufacturers selling cars in Europe would have to pay an excess emissions premium of €33.6 billion. This is the conclusion of a JATO study based on last year’s averages and the fines set by the European Commission from 2019. If nothing changes in the next three years, be it good or bad, the top auto makers will face trouble as none of them are currently on track to meet the target.

The incoming CO2 targets can be seen as the apocalypse of the car industry in Europe. The authorities have made clear that by 2021, and phased in from 2020, the fleet average that all new cars must meet is 95 grams of CO2 per kilometre. That is 24.7 g/km more than the recorded average for the 11 manufacturers selling more than 300,000 units in 2018.

https://www.jato.com/wp-content/uploads/2019/04/2.jpg Dit is nog het NEDC-verbruik, na 2021 wordt de strengere WLTP genomen.

Micele
31 oktober 2019, 15:23
Blijkbaar is de fusie PSA en FCA al bijna in kannen en kruiken:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/10/31/fiat-chrysler-en-psa-gaan-fuseren/

Autoreuzen Fiat Chrysler en PSA gaan fuseren: merken als Fiat, Jeep, Peugeot, Citroën en Opel voortaan onder 1 dak

Autoreuzen Fiat Chrysler en PSA gaan fuseren. Dat betekent dat merken als Fiat, Jeep en Alfa Romeo nu onder hetzelfde dak komen als Peugeot, Citroën en Opel.

Dat is nu officieel bekend gemaakt. Met de fusie krijgen ze een marktwaarde van maar liefst 50 miljard dollar. "Oude geliefden hebben elkaar teruggevonden, en dat is nu beklonken", zegt Tony Verhelle van Autogids.

Met een tweet maakten de groepen PSA en FCA het nieuws bekend: de twee autoreuzen gaan fuseren. "We gaan onze krachten bundelen om een wereldleider te worden en binnen te treden in een nieuwe tijd van duurzame mobiliteit", klinkt het. Er waren al een tijdje geruchten, en gisteren bevestigden de twee bedrijven dat er effectief fusiegesprekken lopende waren. Nu hebben de bestuursraden van beide bedrijven het licht op groen gezet voor de fusie. Vervolgens moeten de aandeelhouders en toezichthouders zich nog uitspreken. Volgens het bedrijf zullen er geen fabrieken gesloten worden.

De Franse staat - als minderheidsaandeelhouder van PSA - zal wel rap zijn zegen gegeven hebben.

Lijkt wel een win-win voor beide.
PSA hoopt meer wagens te verkopen in USA.
Chrysler hoopt meer wagens te verkopen in Europa.

FCA kan van de PSA-knowhow bij EV profiteren, PSA heeft een Chinese partner Dongfeng... :
https://www.nu.nl/economie/6007910/met-fusie-fiat-peugeot-gaat-wens-overleden-topman-in-vervulling.html?redirect=1

Plannen in stroomversnelling

Met de samenwerking krijgt PSA opnieuw toegang tot de Amerikaanse markt. De terugkeer werd in 2016 al aangekondigd en de stap zou in 2026 gezet moeten zijn. Mogelijk komen deze plannen nu in een stroomversnelling, aangezien FCA een dealernetwerk van ruim 2.600 vestigingen in de Verenigde Staten heeft.

FCA kan mogelijk profiteren van de platformstrategie van PSA, dat samen met de Chinese partner Dongfeng een platform ontwikkelde dat geschikt is voor zowel een traditionele aandrijflijn als een volledig elektrische aandrijflijn. Het aanbod van Fiat is namelijk sterk verouderd en, afgezien van de Fiat 500, niet erg meer in trek. Door gebruik te maken van een PSA-platform, zou de ontwikkelingstijd van nieuwe FCA-modellen verkort kunnen worden.

Door de samenwerking met PSA wordt het voor FCA mogelijk ook eenvoudiger de Europese miljoenenboetes voor het overschrijden van de maximaal toegestane CO2-uitstoot van de vloot te ontlopen. Dat doet het op dit moment nog door middel van een deal met Tesla, waarbij FCA de bouwer van elektrische auto's betaalt om de emissievrije voertuigen van Tesla tot de eigen vloot te mogen rekenen.

fred vanhove
31 oktober 2019, 16:27
Zelfs al een panne gehad onderweg, naja het is een rijdend prototype.


Zonder nummerplaat vooraan, en wslk al gehomologeerd, in Belziek zou het niet waar zijn. :-P

Al een geluk want hij is ook nog eens aan het telefoneren:-)

Micele
31 oktober 2019, 18:23
Het aandeel FiatChrysler stijgt ruim 15%, het aandeel Peugeot SA daalt -10% dit over 2 dagen momenteel...

https://www.marketwatch.com/articles/fiat-jumps-peugeot-stumbles-as-europe-stocks-fall-51572516020?mod=mw_quote_news

Fiat Chrysler Automobiles shares surged while Peugeot plunged in otherwise listless European stock markets on Thursday.

Fiat Chrysler jumped 9.6% while Peugeot fell 12.1% as the two companies said they would come together in a 50-50 merger, with FCA shareholders also getting a special dividend of 5.5 billion euros and Peugeot distributing its 46% stake in auto parts maker Faurecia to its shareholders.

Jantje
31 oktober 2019, 19:10
Ferrari (Fiat/Chrysler) wil meedoen aan electrische sportwagens...

Het gaat over een auto voor op de openbare weg, want het gaat een directe concurrent van de Tesla Roadster worden, en van de Tesla model X, nl ook nog een Ferrari SUV:



Als je off topic wilt gaan er is zeker nog een draad sport ofzo te vinden.

Nergens is sprake van racewagens die niet opmde openbare weg mogen komen, bovendien heeft Tesla zo een wagen niet:



Bovendien is die Porsche Mission E een vierzitter, en de Tesla roadster een 2+2. Ferrari zal dus ook een 2+2 maken, daar hebben ze al een hele hoop van gemaakt.

En als je eens geluk hebt, kan je 120 rijden op de snelwegen.
Geen Ferrari of Tesla van boven de 100.000€ voor nodig, kan ook met een Seat of VW van 15.000€
Zelfs met een daica van 10.000€ en gekunt dan tenminste uw vrouw en kinderen meenemen bijhet boodschappen doen, moet je niet zelf door de winkels laveren tussen al de babbelende wijven.

Micele
31 oktober 2019, 19:34
En als je eens geluk hebt, kan je 120 rijden op de snelwegen.
Geen Ferrari of Tesla van boven de 100.000€ voor nodig, kan ook met een Seat of VW van 15.000€
Zelfs met een daica van 10.000€ en gekunt dan tenminste uw vrouw en kinderen meenemen bijhet boodschappen doen, moet je niet zelf door de winkels laveren tussen al de babbelende wijven.
Alles kan, de vraag is hoe.

We rijden overmorgen met onze kleine benzine (Skoda 105 PK) naar Oostenrijk een kleine 1000 km.
We hopen 100-110 kmh gemiddeld te halen (incl pauze) daarvoor moet je al snelheden van 130-140 kmh rijden.

Uiteraard hebben we minder rijcomfort en veiligheid als in een 50-100k wagen.

Jantje
1 november 2019, 09:29
Alles kan, de vraag is hoe.

We rijden overmorgen met onze kleine benzine (Skoda 105 PK) naar Oostenrijk een kleine 1000 km.
We hopen 100-110 kmh gemiddeld te halen (incl pauze) daarvoor moet je al snelheden van 130-140 kmh rijden.

Uiteraard hebben we minder rijcomfort en veiligheid als in een 50-100k wagen.

Nu, zelf rij ik regelmatig met voertuigen van 50k en zelfs meer dan 150K.
Maar er zitten daar wagens tussen waar ik toch feestelijk voor bedank enkel al bij het zien van het voertuig.

Een roadster is zo een model waar ik niet instap.
Hun rijcomfort is vaak een ramp, ook al heeft die 100k gekost.
En veiligheid, wel vaak is het slechts een gevoel of een idee.
Je bent niet beter beschermd in een Tesla die tegen 150 rijd dan in een Polo die tegen 120 rijd.
In beide voertuigen is het einde verhaal als je frontaal tegen een boom beland.
In beide gevallen is het einde verhaal als je een 40ton zware vrachtwagen tegen 70km/u op bezoek krijgt terwijl je staat aan te schuiven in een file.

Micele
1 november 2019, 10:48
De Franse staat had maar 12 % van de aandelen en 1 zetel in de beheerraad.

Dus heeft toch zijn zegen gegeven aan de fusie PSA en FCA, schrijft de pers.

Het doel is namelijk genoeg cash te hebben voor het doorontwikkelen van electrische wagens en autonome wagens (op platforms die concurrentieel zijn), stelt Minister Le Maire.

Het zich namelijk niet zo simpel als ze ooit dachten, een ICE motor eruit en een E-motor + grote batterij erin gaat gewoonweg niet. (zie Mercedes EQC)

Ook de automatische rolband moet volledig nieuw. Er is eigenlijk meer handwerk in het begin maar heel anders, werknemers moeten omgeschoold en anders gespecialiseerd worden. De logistieke keten verandert navenant.

Het kan verkeren zei Bredero. ~ 5 jaren geleden lachten ze nog met Tesla dat die op zijn eentje van nul aan EVs én deelautonoom rijden begon (september 2014 HW1)


Nu moeten grote ICE-constructeurs al fuseren om hetzelfde E-platform te bekostigen, want de tijd dringt als ze 60 g/km CO2 voor hun wagenpark moeten halen. Elk tweede model zal een pure EV moeten zijn. En waar ze al die batterijpacks gaan maken of hun nodige accucellen gaan halen staat nog in de sterren. Dan nog het batterijmanagement (temperatuur), omvormer-motorsturing en laadtechniek met interne lader enz... En de software ook nog...

PARIJS - De voorgenomen fusie van automakers Fiat-Chrysler en PSA krijgt de zegen van de Franse regering. Minister Bruno Le Maire van Financiën noemt de plannen om samen te gaan "goed nieuws". Wel blijft de bewindsman kritisch kijken naar eventueel verlies van banen.

PSA, het concern achter de automerken Peugeot, Citroën, DS en Opel, maakte donderdag bekend samen te willen gaan met de Italiaans-Amerikaanse autofabrikant. Daarmee zou de op drie na grootste automaker ter wereld ontstaan.

"Dat biedt ons de omvang die noodzakelijk is voor autonoom rijdende en elektrische auto's", stelt Le Maire

De Franse staat heeft zo'n 12 procent van de aandelen van PSA in handen en heeft een zetel in het bestuur van de automaker. Of dat laatste zo blijft na de samensmelting met Fiat-Chrysler, kon Le Maire nog niet zeggen.

De Italiaanse regering wil garanties dat Fiat-Chrysler na de fusie blijft investeren in Italië. Premier Giuseppe Conte gaat snel in gesprek met voorzitter John Elkann van de autofabrikant voor nadere details van de deal, kondigde hij aan. "Het is de taak van de regering om ervoor te zorgen dat productie en banen in Italië op niveau blijven", zei de regeringsleider tegen Italiaanse media.

https://www.telegraaf.nl/financieel/2049096703/parijs-fusie-psa-en-fiat-chrysler-goed-nieuws

De Peugeot E 208 - met 50 kWh accupack - is dus nog maar een begin (en valt in de smaak hoop ik).
Lente 2020 leverbaar...

Peugeot maakt alleszins niet de fout met te kleine batterijpacks te beginnen, om enkele jaren later vast te stellen dat het rijbereik moet verdubbelen...
https://www.egear.be/peugeot-e-208/

Een elektrische Peugeot e-208 kopen kan in België vanaf 29.991€.

Specs & Prestaties

Batterijcapaciteit [kWh] 50
Aandrijving Voorwiel
Rijbereik [km] WLTP 340
Rijbereik [km] EGEAR-range 280
0-100 km/u [s] 8,1
Topsnelheid [km/u] 150
Vermogen [kW] 100
Koppel [Nm] 260
CO2-uitstoot [g/km] 0

Oplaadtijden

LAADPUNT LAADTIJD Waarden geschat door de eGear.be redactie.
Stopcontact 1-fase
10A / 2,3kW (10%-100%) 22u00

Wallbox 1-fase
16A / 3,7kW. (10%-100%) 15u00

Wallbox 1-fase
32A / 7,4kW (10%-100%) 7u30

Type 2 3-fase
16A / 11kW (10%-100%) 4u30

CCS DC 50kW (10%-80%) 40 min
CCS DC 100kW (10%-80%) 25 min

AFMETINGEN PEUGEOT E-208
Lengte [mm] 4055
Breedte [mm] 1745
Hoogte [mm] 1430

Beschrijving
Op het autosalon van Genève, in maart 2019, onthulde Peugeot een gloednieuwe 208. De 208 is een compacte hatchback en één van de belangrijkste auto’s in het Peugeot’s gamma. Naast met benzinemotoren, werd de nieuwe 208 ook meteen voorgesteld met een elektrische aandrijving, de e-208.

Deze elektrische auto beschikt over een 50 kWh batterijpakket dat naar onze inschatting voor 280 km praktisch rijbereik zorgt. Peugeot spreekt zelf over 340 km (WLTP).

De auto wordt voorwielaangedreven door een 136 pk sterke elektromotor met 260 Nm koppel. Hiermee sprint hij in 8,1 seconden naar 100 km/u, terwijl z’n top begrensd is op 150 km/u.

Begin 2020 start Peugeot de productie van deze elektrische 208, en de eerste leveringen volgen in de lente van 2020.

Mambo
1 november 2019, 11:48
Ze moeten niet fuseren om een e wagen te maken.

Ze moeten fuseren omdat gans de autosector failliet aan het gaan is door al die domme burgemeesters hun grillen.

Micele
1 november 2019, 11:52
Ze moeten niet fuseren om een e wagen te maken.

Blijkbaar wel.

Micele
1 november 2019, 11:53
Ze moeten fuseren omdat gans de autosector failliet aan het gaan is door al die domme burgemeesters hun grillen.

De opgelegde vermindering CO2 wagenpark is Europese Commissie. Zitten daar burgemeesters in?

https://www.autowereld.com/nieuws/autonieuws/id/27285

De kogel is door de kerk. De EU heeft bepaald dat nieuwe auto's in 2030 nog eens 37,5% minder CO2 moeten uitstoten. Deze aanscherping van de norm komt bovenop de norm in 2021 die een wagenparkgemiddelde van 95 gram CO2 per kilometer voorschrijft.

Serieus schoon

Uiteindelijk is besloten voor een typisch Europees compromis: de uitstoot moet tussen 2021 en 2030 met nog eens 37,5% omlaag. Dat betekent dat een nieuwe auto in 2030 gemiddeld nog slechts 59,3 gram aan CO2 mag uitstoten.

Strikt genomen levert die waarde een serieus schoon vervoersmiddel op. Immers, nog niet zolang geleden was zo'n lage uitstoot nog hoogst bijzonder; slechts een beperkt aantal auto's kon eraan voldoen, stuk voor stuk hybrides en EV's. Dit geeft wel aan hoe snel de motorische ontwikkelingen momenteel gaan in autoland.

De uitstoot van nieuwe bestelwagens moet overigens ook naar beneden. Daarvoor wordt de norm tegen 2030 met 31 procent aangescherpt. De invoer van de nieuwe norm verloopt getrapt. In 2025 moet een nieuwe personenwagen al onder 81 g/km zitten.

Jantje
1 november 2019, 12:31
De opgelegde vermindering CO2 wagenpark is Europese Commissie. Zitten daar burgemeesters in?

Het is dus een politieke beslissing die hen dwingt om EV's te ontwikkelen en het is geen technische vooruitgang die verbeteringen aan de levensstandaard bied.

Micele
1 november 2019, 12:40
Het is dus een politieke beslissing die hen dwingt om EV's te ontwikkelen en het is geen technische vooruitgang die verbeteringen aan de levensstandaard bied.
Aha, fossiele wagens hebben geen uitlaatgassen?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Luchtvervuiling

CO2-vermindering bij transport moet niet aangepakt worden? Zegt het Kyoto-verdrag (1997) je niets?

Vooral bij Noorwegen ziet men het al bij nieuwe wagens, en Nederland had in 2018 ook al een vermindering van -2,9 % tov 2017.
2019-2020.... 2030 zal nog veel beter zijn. In NL was september 2019 goed voor 20% EV-inschrijvingen op het totaal inschrijvingen.

Noorwegen zit nu wslk onder 50 g/km CO2, enkel nieuwe inschrijvingen. Specifiek september 2018 haalden ze 55 g/km: https://www.euractiv.com/section/electric-cars/opinion/norway-and-electric-vehicles-a-successful-combination/


https://www.jato.com/wp-content/uploads/2019/03/Chart-3.jpg

https://www.jato.com/co2-emissions-rise-to-highest-average-since-2014-as-the-shift-from-diesel-to-gasoline-continues/

De automerken (en landen) met de grootste achterstand volgens ICCT:
https://theicct.org/sites/default/files/publications/ICCT_CO2_emissions_pv_EU_2018_20190806.pdf

AUGUST 2019

CO2 emissions from new passenger cars in the European
Union: Car manufacturers’ performance in 2018

Wat denk je dat de levensstandaard in Oslo verbeterd is nu dat de mensen en kinderen beter kunnen ademen?

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/01/17/oslo_verbiedt_voordeeerstekeerdieselwagenswegenssm og-1-2867764/

studie Oslo, metingen luchtkwaliteit:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0013935117316584

Localized real-time information on outdoor air quality at kindergartens in Oslo, Norway using low-cost sensor nodes