PDA

View Full Version : Laatste nieuwe prognose > 3,7 miljoen E-auto's tegen einde 2018


Micele
24 januari 2018, 16:16
En geschatte 5,1 miljoen stekkerwagens waarvan wslk 72% BEV gaan zijn, of 3,7 miljoen.
Wereldwijd zeer weinig, maar toch al een serieus cijfer.

BEV vooral door de gestegen productie van China, Japan, ... en natuurlijk ook USA (Tesla model 3, GM Bolt EV)

Bron: http://www.ev-volumes.com/ (na inloggen)

http://www.ev-volumes.com/wp-content/uploads/2018/01/WW-M-12-2017.png

We increased our previous outlook and now predict 1,9 million worldwide plug-in sales for 2018, thereof 400 k in the US, 420k in Europe, 920k in China and 160k outside the aforementioned. This means +56 % in terms of volume and a 54 % increase in terms of light vehicle industry share, to 1,95 %. If India enters the scene, the global total could even be higher. We increase our expectation of BEVs in the mix to 72 %.

By the end of 2018, the plug-in vehicle population will reach over 5 million worldwide. Still, the impact on the vehicle population will be hardly noticeable in most countries. 5 million plug-ins on a global motor vehicle population of around 1,3 billion, is just 0,4 %, one in 250. Growth is exponential, though, and the overall picture will change much faster than historic sales suggest.

http://www.ev-volumes.com/wp-content/uploads/2018/01/WW-B-12-2017.png

China and Tesla boost BEV share

Driven by high growth in China, where BEVs typically stand for over 80 % of "NEV" (New Energy Vehicle) sales, pure electric models continue to gain ground versus PHEVs. The pure EV share for 2017 was 66 %, the highest since 2011. We expect the global mix to shift further towards BEVs, driven by growth in China and by mass adoption of the Tesla Model-3. This does not mean that the PHEV market is contracting, pure EV volumes are just growing faster.
In Europe, the BEV portion in the mix is still around 50 % on average, with strong differences between countries. Many European countries still have similar incentives for BEV and PHEVs. European OEM still favour PHEV concepts. For many users, PHEV are a smoother transition towards electrification.

Attempts to nudge demand towards more BEV sales can disturb and confuse the market, when incentives are cut for PHEV, without further stimuli for BEVs. The Netherlands made that experience in 2016, when, indeed, the mix shifted to BEVs (from 15 % to 85 %), but 80 % of all plug-in sales were lost in the process. PHEVs became unattractive and BEVs did not replace them.

We expect that further markets will try to shift demand towards more zero-emission vehicles, Sweden being the first, in July 2018. The design is similar to the French bonus-malus scheme and will, hopefully, cause less turmoil among plug-in buyers.

http://www.ev-volumes.com/wp-content/uploads/2018/01/WW-G-12-2017.png

Sales surpass 1 million in 2017, PEV share north of 1%

In 2017, plug-in volumes have resumed the 50 %-plus growth rates of previous years. Continuing with this pace would mean that 1 out of 3 cars sold in 2025 would be Plug-ins. Hard to imagine today, but not out of reach. The global market just crossed 1% market share this year, but in some markets it is already far above that: Norway had 39 % plug-in share in 2017, Iceland 14 %, and Sweden 5,3 %. These numbers consider the passenger car market, without commercial vehicles.

Amid smallish numbers, the whole sector develops at a rapid pace. The number of public charging locations has doubled within 2 years. The number of available plug-in models has increased from 70 in 2013 over 170 today, more than half of them belongging to Chinese OEMs, which were responsible for launching 77 % of the new models in 2017.

Battery costs have come down by 50 % in the last 3 years.

Leading OEM have announced EV portfolios good for 25 % in their sales mix, for the next decade, among them VW, BMW and Daimler. And then, there is Tesla ...

Profiteur
25 januari 2018, 15:54
Ik zeg even hardop een gedachte. Stel ik koop morgen een E-wagen. Daarbij zonnepanelen op het dak thuis en waarom niet een oplaadbare Tesla batterij. Dat wil zeggen dat ik mijn E-wagen gratis kan opladen. Theoretisch gaan we daar even van uit. Dat wil dan ook zeggen dat ik zoveel ik wil gratis kan rond rijden. Ook weer theoretisch bekeken. Nu betaal ik voor elke kilometer aan de pomp voor mijn brandstof incl. accijnzen. En denk ik twee keer na voor ik een verre verplaatsing zal doen. Want een lege tank betekent terug tanken en betalen. Maar met mijn E-wagen zoals hierboven beschreven rij ik gratis. Zoveel ik wil. Waarom zou ik dan wat meer mijn wagen laten staan en het openbaar vervoer of de fiets nemen?

Dus trek dit even door naar de verwachte 3,7 miljoen wagens in 2018. Of ga even naar 2030. Ik vrees dat we dan pas echte megafiles gaan zien. Of ze moeten naar een kilometerheffing gaan. Dan kost elke kilometer met mijn E-wagen van hierboven mij ook centen. Niet aan de pomp maar voor elke gereden kilometer. Maar ik moet toch niet meer gaan tanken en laadt mijn wagen gratis met zonne-energie op. Dus die kilometerheffing moet al vrij hoog zijn om even duur te worden als dit met een wagen op brandstof te zijn.

Zouden E-wagens niet nog meer files gaan veroorzaken? Het is maar een gedachte dus ik ben eigenlijk benieuwd wat mensen die constant met deze materie bezig zijn hier hebben over te zeggen.

Anna List
25 januari 2018, 15:55
zijn dat die intussen beruchte prognoses van Tesla zelf of daarop gebaseerd?

Micele
25 januari 2018, 16:42
-

daiwa
25 januari 2018, 16:42
zijn dat die intussen beruchte prognoses van Tesla zelf of daarop gebaseerd?

Het gaat razendsnel.
Ze zijn nog maar bezig sinds 1835. :rofl:

Micele
25 januari 2018, 16:54
zijn dat die intussen beruchte prognoses van Tesla zelf of daarop gebaseerd?
Deels ja. Tesla streeft 5000 stuks/per week te halen vanaf halfweg 2018 (enkel model 3, einde Q2 2018#).
Model S en X is ca. 100.000 per jaar, dat zal weinig veranderen de volgende jaren.

# As we continue to focus on quality and efficiency rather than simply pushing for the highest possible volume in the shortest period of time, we expect to have a slightly more gradual ramp through Q1, likely ending the quarter at a weekly rate of about 2,500 Model 3 vehicles. We intend to achieve the 5,000 per week milestone by the end of Q2.
https://electrek.co/2018/01/03/tesla-model-3-delivery-record/

Maar Tesla zal zeker niet de grootste leverancier zijn in 2018, enkele Chinese merken gaan Tesla zeker overklassen qua aantal wagens. Dat is nu al zichtbaar op de wereldmarkt. Want de meeste E-wagens gaan in China verkocht worden, zij hebben de grootste batterijproductie.

China and Tesla boost BEV share

Driven by high growth in China, where BEVs typically stand for over 80 % of "NEV" (New Energy Vehicle) sales, pure electric models continue to gain ground versus PHEVs. The pure EV share for 2017 was 66 %, the highest since 2011. We expect the global mix to shift further towards BEVs, driven by growth in China and by mass adoption of the Tesla Model-3. This does not mean that the PHEV market is contracting, pure EV volumes are just growing faster.
In Europe, the BEV portion in the mix is still around 50 % on average, with strong differences between countries. Many European countries still have similar incentives for BEV and PHEVs. European OEM still favour PHEV concepts. For many users, PHEV are a smoother transition towards electrification.

Micele
25 januari 2018, 17:19
Ik zeg even hardop een gedachte. Stel ik koop morgen een E-wagen. Daarbij zonnepanelen op het dak thuis en waarom niet een oplaadbare Tesla batterij. Dat wil zeggen dat ik mijn E-wagen gratis kan opladen. Theoretisch gaan we daar even van uit. Dat wil dan ook zeggen dat ik zoveel ik wil gratis kan rond rijden. Ook weer theoretisch bekeken. Nu betaal ik voor elke kilometer aan de pomp voor mijn brandstof incl. accijnzen. En denk ik twee keer na voor ik een verre verplaatsing zal doen. Want een lege tank betekent terug tanken en betalen. Maar met mijn E-wagen zoals hierboven beschreven rij ik gratis. Zoveel ik wil. Waarom zou ik dan wat meer mijn wagen laten staan en het openbaar vervoer of de fiets nemen?

Dus trek dit even door naar de verwachte 3,7 miljoen wagens in 2018. Of ga even naar 2030. Ik vrees dat we dan pas echte megafiles gaan zien. Of ze moeten naar een kilometerheffing gaan. Dan kost elke kilometer met mijn E-wagen van hierboven mij ook centen. Niet aan de pomp maar voor elke gereden kilometer. Maar ik moet toch niet meer gaan tanken en laadt mijn wagen gratis met zonne-energie op. Dus die kilometerheffing moet al vrij hoog zijn om even duur te worden als dit met een wagen op brandstof te zijn.

Zouden E-wagens niet nog meer files gaan veroorzaken? Het is maar een gedachte dus ik ben eigenlijk benieuwd wat mensen die constant met deze materie bezig zijn hier hebben over te zeggen.
Dat gratis laden zal niet gaan ook thuis niet, mss een heel klein deel, maar ook dat is niet gratis aangezien je serieus hebt geinvesteerd in zonnepanelen en powerwall. 1 Powerwall is bijlange niet voldoende om jouw wagen bij te laden. Een powerpack wel, maar die kost veel meer dan je wagen...

Men verwacht in de toekomst dat het normaal openbaar snelladen zoveel gaat kosten als huidige benzine-dieselprijzen, en het supersnel laden gaat zelfs meer kosten.

Enkel de dure Teslas S en X tot bouwmaand april 2017 zijn uitzonderingen die gratis kunnen laden aan Tesla superchargers, andere Teslas betalen.

Zouden E-wagens niet nog meer files gaan veroorzaken?
Nope zelfs integendeel, vooral E-wagens gaan zelfrijdend worden en autodelen gaat zich steeds meer uitbreiden. Gewoon appje op je smartphone, er zijn al meerdere aanbieders, mensen in of vanuit stedelijke omgeving hebben geen eigen wagen meer nodig. Je kijkt waar een wagen staat, je rijdt van A naar B en laat de wagen daar staan. Iemand anders neemt de wagen over en rijdt terug. Wagens gaan veel meer rijden en veel minder lang stilstaan.
vbn :
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/01/12/poppy--antwerpen-lanceert-nieuw-systeem-van-autodelen/
https://www.drive-now.com/be/nl/how-it-works/
https://www.tapazz.com/peer-to-peer/

aanbieders NL:
https://ritjeweg.nl/

Aurora_Borealis
25 januari 2018, 17:28
Men verwacht in de toekomst dat het normaal openbaar snelladen zoveel gaat kosten als huidige benzine-dieselprijzen, en het supersnel laden gaat zelfs meer kosten.

Sommige snellaadpalen in België vragen 0.70 euro per kWh - op km-basis valt dat al iets duurder uit dan benzine...

Tavek
25 januari 2018, 17:32
De Tesla rijders zullen weer beter af zijn. Ze krijgen 400 kWh gratis en daarboven wordt 0.23 euro/kWh gerekend bij de superchargers. Dat is goedkoper als in de meeste thuissituaties. Heel goedkoop laden zal kunnen gebeuren op je werk, aan bedrijfstarieven. Dus de vlooteigenaars hebben alle baat bij laadpalen op de parking.

Als de Leaf en Ampera-E eigenaren 0.70 euro betalen, is dat wel bijzonder zuur...

Micele
25 januari 2018, 17:35
Sommige snellaadpalen in België vragen 0.70 euro per kWh - op km-basis valt dat al iets duurder uit dan benzine...
Maar men is niet verplicht daar te laden... Sommige zijn ook helemaal gratis...
Het hangt allemaal van de snelheid van laden af en de plaats waar je de wagen gaat parkeren.
De early adopters zullen zeker nog lang dikwijls gratis kunnen bijladen op bepaalde parkings (Ikea en andere)
https://www.egear.be/ikea-laadpalen/

https://nl.chargemap.com/genk-shopping-center-.html
Beschrijving

14 charging points situated on the first floor of the covered parking of the shopping center. They deliver 3,5 kW charging power (slow charging).
Parking is free during 90 minutes.
Charging is also free : no activating system needed.

Overzicht gratis, toen toch: https://www.egear.be/laadpalen-en-kaarten-belgie/
In dit artikel geven we een overzicht van laadpaalexploitanten, laadpasjes en laadprijzen in België. Suggesties, correcties en toevoegingen mogen steeds gegeven worden in de reacties. Dit artikel wordt regelmatig geüpdate, onder andere op basis van jullie feedback.

2. Gratis oplaadpunten

Heel wat bedrijven en winkels bieden gratis laadmogelijkheden aan hun klanten. Ik kan niet elk gratis stopcontact, bijvoorbeeld bij bakker Herman om de hoek, hier oplijsten maar een overzicht van de ketens is wel interessant.

2.1 Aveve
Bij Aveve Wilsele in Leuven (Aarschotsesteenweg 80-86) kan je gratis laden. Het gaat om een 22 kW type 2 contact. Je moet de kabel gewoon inpluggen en het laden begint. De paal werkt tijdens de openingsuren van de shop.

2.2 Delhaize
Aan sommige Delhaize winkels kan je gratis laden. Je hebt geen pasje nodig maar vaak moet je wel je kasticket scannen om van de parking te geraken (je moet dus iets kopen in de winkel). De locaties vind je hier.

2.3 Colruyt
Colruyt biedt aan een aantal van z’n Bio-Planet, Spar en Cru winkels gratis oplaadpunten. Een pasje kan je gratis bestellen op de website. De locaties vind je hier.

2.4 IKEA
Alle IKEA vestigingen in België hebben laadpunten. Je hebt geen pasje nodig. Een overzicht van de locaties vind je hier.

2.5 Interparking
In een aantal parkings van Interparking kan je gratis laden. Je moet hiervoor een P-card aanvragen. Een overzicht met locaties volgt.

2.6 Lidl
Lidl biedt bij een aantal winkels gratis laadpunten. De laadpas kan je in de desbetreffende winkel kopen en kost 5€. De locaties vind je hier.

2.7 Nissan garages
Aan heel wat Nissan garages staan gratis snelladers. Ze zijn niet allemaal 24/7 open en werken niet altijd. Je kan dus beter op voorhand naar de garage bellen om te bevestigen of je er kan laden.

2.8 NMBS
In de parkings van een aantal treinstations staan laadpalen die voorlopig nog gratis zijn. Voor het parkeren moet je wel betalen. Het activeren gebeurt met een “Parkeerkaart B-Parking” of met een Mobib-kaart. De Mobib-kaart kan voor 5€ gekocht worden aan het loket en moet daar ook geactiveerd worden (gratis) voor het opladen van elektrische auto’s. Een overzicht met de locaties volgt.

2.9 Renault garages
Idem als voor de Nissan garages.

3. Tesla Superchargers

Tavek
25 januari 2018, 17:40
Ik was soms twijfelachtig over Tesla. Maar ik geraak steeds meer overtuigd dat in het volgende decennium Tesla groter wordt als VW, Toyota, enz....en Apple achtige beurswaarden zal benaderen.

Ze hebben een (uitgebreid) supercharger netwerk waar men even duur kan laden als thuis. De andere partijen moeten hier nog mee beginnen. Ze hebben een eigen batterijfabriek en contracten voor de bevoorrading van lithium, cobalt, enz...de anderen moeten hier nog mee beginnen. Ze staan ver in zelfrijdende technologie en het zit al in hun wagens voor een stuk, de andere staan hier nog veel minder ver mee. Ze hebben reeds bijzonder veel ervaring opgedaan in het bouwen van dure e-wagens, de anderen zitten nog pas in dit stadium.

Enz....

Als ze Model 3 op poten hebben (midden dit jaar), is het slechts een kwestie van de fabriek te kopieren ergens anders (EU, China, India, Z-Amerika....) en kan het bijzonder snel gaan. Ze hadden geen ervaring met massaproductie. Nu hebben ze die. Met horten en stoten, maar de Model 3 staat er.

Noteer dit: Tesla gaat Apple achterna.

Aurora_Borealis
25 januari 2018, 18:34
Maar men is niet verplicht daar te laden... Sommige zijn ook helemaal gratis...
Het hangt allemaal van de snelheid van laden af en de plaats waar je de wagen gaat parkeren.

Het punt is inderdaad die snellaadpalen... dat een 3.5 kW of 11 kW oplaadpunt gratis is is leuk, vooral als je daar voor lange tijd kunt parkeren. Maar als je aan bijvoorbeeld 50 kW wil laden op korte tijd, dan is het toch dure elektriciteit (70 eurocent per kWh bij Allego bijvoorbeeld).

Micele
25 januari 2018, 20:34
Maar als je aan bijvoorbeeld 50 kW wil laden op korte tijd, dan is het toch dure elektriciteit (70 eurocent per kWh bij Allego bijvoorbeeld). En alweer pak je er de duurste uit. Tank jij altijd persé bij de duurste pomp? :?
Zou je niet beter tanken waar de brandstof maar de helft kost of zelfs gratis is? :-)

OK even dwaas doen en de duurste nemen.

Allego kost met laadpas per minuut laden 0,25 Cent, ofwel kan men de 0,69 cent/kWh kiezen.

Raar wat is het nu. En hoelang moet men minstens laden om die 0,25 cent te krijgen? En wat komt er netto bij in mijn batterij, stel voor ze is quasi leeg, dan gaat het laden al een stuk snelller, zeker tot 70% *laadtoestand.

Als een gemiddelde bescheidene E-wagen 17 kWh/100 km verbruikt is dat 0,69 cent-geval afgerond 11,7 € per 100 km. Dat is zeker duurder dan bij een bescheidene ICE, waar je ca. 8-9 liter voor krijgt.

Maar hoeveel kWh laad ik bij als ik *30 minuten laad aan 0.25 cent?

Wat laadt mijn batterij bij aan die *7,5 Euro, of aan 5 € voor 20 minuten? Als die 50 kWDC paal redelijk efficiënt laadt,en bij DC laden is dat efficiënt. Nemen we nog 44 kWh DC heb ik pakweg 22 kWh erbij op een halfuur of 7,5€ /22 kWh = 0,34 cent per kWh kost me dat dan omgerekend ... dat is niet duurder dan bij een ICE, zelfs goedkoper

Laadt ik maar 5 €/20 minuten heb ik er 14,67 kWh bij, daar geraakt men 90 km mee ver. Voor 5 € heb je pakweg 3,7 liter brandstof. Dan moet men al een zeer-eco-dieseltje voor hebben.

(*de auto moet dan nog een redelijke batterij hebben, toch 30 kWh)

Bluecorner 16€ uur aan 50 kWDC lader, lijkt me spotgoedkoop.

EV Box kWh /0.29 cent

en de andere zijn nog goedkoper, maar men kan altijd ook voor thuis kiezen, of langzamer laden, men parkeert sowieso, soms een uurtje of 2-3.

Alleen Allego komt in de buurt van een ICE prijs. Raar, daar zal wel niemand gaan laden... behalve?

Aurora_Borealis
25 januari 2018, 21:43
En alweer pak je er de duurste uit. Tank jij altijd persé bij de duurste pomp? :?
Zou je niet beter tanken waar de brandstof maar de helft kost of zelfs gratis is? :-)

OK even dwaas doen en de duurste nemen.

Allego kost met laadpas per minuut laden 0,25 Cent, ofwel kan men de 0,69 cent/kWh kiezen.

Je moet hun tariefplan beter bekijken, het is allesbehalve raar: 0.69 euro per kWh betaal je... hang je langer dan een half uur aan hun laadpaal, dan betaal je 0.25 euro extra per minuut. Men wil mensen niet te lang de laadpaal gebruiken of vermijden dat men die gebruikt als gratis parkeerplek. De rest van je berekening klopt dan uiteraard niet.


Bluecorner 16€ uur aan 50 kWDC lader, lijkt me spotgoedkoop.


Volgens de website van Bluecorner is het 0.69 euro per kWh. Je kan dit reduceren tot 0.52 euro per kWh als je een 170 euro/jaar abonnement neemt. Bij Bluecorner is er ook een connecttarief van 0.25 euro/min: iedere minuut dat je langer aan de laadpaal hangt wanneer je batterij vol is, betaal je 0.25 euro extra. Opnieuw: een laadpaal mag niet misbruikt worden als gratis parkeerplek.


EV Box kWh /0.29 cent


Bij EV Box bepaalt de eigenaar van de paal het tarief. Een laadpas (45 euro/jaar) is sowieso nodig.


Alleen Allego komt in de buurt van een ICE prijs. Raar, daar zal wel niemand gaan laden... behalve?

Nog eentje: Fastned is 0.59 euro per kWh, of 0.35 euro per kWh mits 120 euro/jaar abonnement.

Micele
25 januari 2018, 22:02
Je moet hun tariefplan beter bekijken, het is allesbehalve raar: 0.69 euro per kWh betaal je... hang je langer dan een half uur aan hun laadpaal, dan betaal je 0.25 euro extra per minuut. Men wil mensen niet te lang de laadpaal gebruiken of vermijden dat men die gebruikt als gratis parkeerplek. De rest van je berekening klopt dan uiteraard niet.



Volgens de website van Bluecorner is het 0.69 euro per kWh. Je kan dit reduceren tot 0.52 euro per kWh als je een 170 euro/jaar abonnement neemt. Bij Bluecorner is er ook een connecttarief van 0.25 euro/min: iedere minuut dat je langer aan de laadpaal hangt wanneer je batterij vol is, betaal je 0.25 euro extra. Opnieuw: een laadpaal mag niet misbruikt worden als gratis parkeerplek.



Bij EV Box bepaalt de eigenaar van de paal het tarief. Een laadpas (45 euro/jaar) is sowieso nodig.



Nog eentje: Fastned is 0.59 euro per kWh, of 0.35 euro per kWh mits 120 euro/jaar abonnement.

allez nu weet je waarom mensen een Tesla kiezen om van die laadsoep en pasjes af te zijn.

Tesla-prijzen per Europees land:
https://www.tesla.com/nl_BE/support/supercharging?redirect=no

Belgie 0.23 cent/kWh
Nederland 0.20 cent/kWh
...

Bovendien zijn er talrijke waar men #gratis bijlaadt (de parking betaalt men eventueel wel, maar dat doen ICE ook), uiteraard traag maar dat speelt meestal geen rol.
Vb#.
https://nl.chargemap.com/genk-shopping-center-.html

Opmerkingen
Amperaleaf
Amperaleaf Level 21
zaterdag 28 oktober 2017 - 16:10
Werkt heel goed!

Bernard Deboyser
Bernard Deboyser Level 17
maandag 24 juli 2017 - 19:53
De laadpalen zijn te vinden op de eerste verdieping van de overdekte parking. Volgens mij geven ze maximum 3,5 kW vermogen (4 uur om 50 % van mijn Zoé R240 te laden). De parking is gratis gedurende 90 minuten. Het gebruik van de laadpalen is ook gratis (geen activatie systeem nodig).

Bernard Deboyser
Bernard Deboyser Level 17
maandag 24 juli 2017 - 16:31
is nu aan het opladen...

Hans Verboven
Hans Verboven Level 1
zaterdag 17 september 2016 - 09:26
Werkt perfect ! En gratis :-)

http://www.knack.be/nieuws/auto/chargemap-app-vernieuwd/article-belga-887959.html
Vroeg of laat gaat zoiets evident zijn.
De E-wagens hebben dat zeker standaard geintegreerd in hun navigatie en tripplanner.

Profiteur
26 januari 2018, 13:43
Men verwacht in de toekomst dat het normaal openbaar snelladen zoveel gaat kosten als huidige benzine-dieselprijzen, en het supersnel laden gaat zelfs meer kosten.

Nope zelfs integendeel, vooral E-wagens gaan zelfrijdend worden en autodelen gaat zich steeds meer uitbreiden. Gewoon appje op je smartphone, er zijn al meerdere aanbieders, mensen in of vanuit stedelijke omgeving hebben geen eigen wagen meer nodig. Je kijkt waar een wagen staat, je rijdt van A naar B en laat de wagen daar staan. Iemand anders neemt de wagen over en rijdt terug. Wagens gaan veel meer rijden en veel minder lang stilstaan.
[/url]
Eerste punt : waar zit dan het voordeel? Als elektrisch rijden even duur gaat zijn als vandaag met benzine? Als het dan enkel de noemer milieu is waarom zou ik dan een E-wagen kopen? Mijn vastberadenheid om binnen enkele jaren een E-wagen te kopen krijgt hiermee wel een serieuze domper. Mezelf beter gaan infomeren alvorens ik tot een foute aankoop zou overgaan.

Tweede punt : ik zit niet te wachten op een zelfrijdende wagen. Ik rij graag zelf met een wagen. Zeker de iets oudere modellen die naar benzine stinken, veel lawaai maken, waarbij je bij elke druk op het gaspedaal een zware brom hoort en waar je nog moet in werken tijdens het rijden. En autodelen? Neen dank u maar daar pas ik zeker voor. Ik poets soms urenlang aan mijn wagen(s). Ik behandel die als mijn kind. En met sommige wagens mogen mijn vrouw of kinderen zelfs niet rijden. Dat zijn mijn baby's.

Nu al die zaken zullen wel niet tegen te houden zijn en ooit zal je niet anders meer kunnen dan te volgen. Maar ik hoop echt dat niet meer mee te moeten maken. Ik hoop dat ze er nog 20 jaar mee wachten. Daarna zal ik de zelfrijdende E-wagens wel vanuit de venster thuis zien voorbij zoemen.

Tavek
26 januari 2018, 16:42
Er zijn er die rekenproblemen hebben.

Tesla supercharger : 0.23 euro/Kwh
15-20 kWh/100 km voor Model 3/S : 3.45 tot 4.6 euro per 100 km
Een vergelijkbare wagenverbruikt 6 - 8 liter: 7.8 tot 10.4 euro

Op 30 000 km per jaar: 1305 tot 1740 euro voordeel met electriciteit tov brandstof. En dan spreken we nog niet over de mensen die thuis beschikken over zonnenpanelen, en ik kan mij inbeelden dat het gros van de mensen die interesse hebben om Tesla te rijden reeds panelen hebben liggen....

Profiteur
26 januari 2018, 17:21
Opmerking : als en ik zeg als ze mij ooit overtuigen dat zonnepanelen echt rendabel zijn en vooral er in de toekomst weer geen belasting zoals het proconsument tarief komt dan zal ik misschien, heel misschien overwegen om zonnepanelen te leggen.

Maar stel dit in combinatie met een E-wagen. De wagen staat overdag dan bij mijn vrouw op het werk en daar hebben ze geen laders staan. En volgens de laatste berichten -zij is vakbond verkozene- wil de directie daar niet in meegaan. En 's nachts thuis met zonnepanelen opladen? Dan is er geen zon.

Micele
26 januari 2018, 18:13
Opmerking : als en ik zeg als ze mij ooit overtuigen dat zonnepanelen echt rendabel zijn en vooral er in de toekomst weer geen belasting zoals het proconsument tarief komt dan zal ik misschien, heel misschien overwegen om zonnepanelen te leggen.

Maar stel dit in combinatie met een E-wagen. De wagen staat overdag dan bij mijn vrouw op het werk en daar hebben ze geen laders staan. En volgens de laatste berichten -zij is vakbond verkozene- wil de directie daar niet in meegaan. En 's nachts thuis met zonnepanelen opladen? Dan is er geen zon.
In het weekend en overdag (soms) wel. En als je een powerwall hebt kun je die overdag met zon bijladen.

Heel domme directie (zulke bestaan echt), ze kunnen namelijk al die laadpalen aftrekken van hun belastingen.

En zuurpruimen bestaan ook echt. ;-)

PeterCC
26 januari 2018, 21:54
allez nu weet je waarom mensen een Tesla kiezen om van die laadsoep en pasjes af te zijn.
(...)

Welke mensen kiezen voor een Tesla?
Staat in de Autogids van enkele weken geleden: AG991.
Tesla's worden niet door particulieren gekocht.
94% wordt ingeschreven op naam van een bedrijf, slechts 6% op naam van een particulier.

PeterCC
26 januari 2018, 22:51
(...)
Tweede punt : ik zit niet te wachten op een zelfrijdende wagen. Ik rij graag zelf met een wagen.
(...)

Helemaal mee eens. Ik ook niet.

Ik rij gewoon graag en als het even kan ver en lang.

Er kan of zal een tijd komen wanneer ik op oude leeftijd gekomen niet meer in staat zal zijn om zelf te rijden.
Misschien zal ik dan, met veel spijt en alleen als het echt niet anders kan, misschien zal ik dan overwegen om een zelfrijdende auto te kopen.
En dan zal ik mij voortdurend ergeren aan het gebrekkige rijgedrag van dat ding.

Micele
26 januari 2018, 23:06
Welke mensen kiezen voor een Tesla?
Staat in de Autogids van enkele weken geleden: AG991.
Tesla's worden niet door particulieren gekocht.
94% wordt ingeschreven op naam van een bedrijf, slechts 6% op naam van een particulier.
En worden allemaal gereden door mensen. :-)

Kun je ook eens kijken hoeveel fossiele wagens rond de 100.000 euro door particulieren gekocht wordt?
Of ben je blind aan dat oog?

PeterCC
26 januari 2018, 23:08
En geschatte 5,1 miljoen stekkerwagens waarvan wslk 72% BEV gaan zijn, of 3,7 miljoen.
Wereldwijd zeer weinig, maar toch al een serieus cijfer.
(...)

In DS van 07 jan 2018: "Pompen of verzuipen voor de verbrandingsmotor" http://www.standaard.be/cnt/dmf20180105_03282329

(...)
Bob Dudley, de ceo van oliereus BP, ziet de komst van de elektrische wagen wel als ‘onvermijdelijk’, toch denkt hij dat conventionele wagens de markt nog decennia zullen domineren. ‘We voorzien 100 miljoen elektrische wagens op de weg tegen 2035’, zei hij eerder. ‘Zelfs al zou je dat verdubbelen, dan heb je nog altijd 2 miljard traditionele wagens.’
(...)

Kwestie van de getallen te duiden.

Micele
26 januari 2018, 23:09
In DS van 07 jan 2018: "Pompen of verzuipen voor de verbrandingsmotor" http://www.standaard.be/cnt/dmf20180105_03282329

Kwestie van de getallen te duiden.
Mooi.

Om dieselwagens van 1 % naar 20% te krijgen heeft wslk 70 jaar geduurd.
Dus de E-wagens hebben nog ruim tijd. :-)

Micele
26 januari 2018, 23:17
Tweede punt : ik zit niet te wachten op een zelfrijdende wagen. Ik rij graag zelf met een wagen.
Stel eens voor met een autonome wagen level 4 kan je dat zelf beslissen of je zelf rijdt of niet. Ook wanneer je wat teveel gedronken hebt, ook wanneer je te vermoeid bent, ook wanneer rijden oersaai is, bvb stokkend fileverkeer.
Je kunt eens wat tokkelen op je ipad, uw ogen dichtdoen, slaapje doen of whatever. Glaasje drinken, boterhammen opeten, enz... :roll:

Wat een luxe.

Ik rij ook graag met een wagen, maar in bepaalde omstandigheden ook weer niet, dan kun je leukere dingen doen in een wagen als op de rode achterlichten van je voorligger te staren. Tijden veranderen.

PeterCC
26 januari 2018, 23:22
(...)
Kun je ook eens kijken hoeveel fossiele wagens rond de 100.000 euro door particulieren gekocht wordt?
Of ben je blind aan dat oog?
Het geeft aan dat Tesla niets te maken heeft met mainstream.
Het is onzin om Tesla als een voorbeeld voor de overgang naar elektrisch rijden voor te stellen.

Micele
26 januari 2018, 23:26
Het geeft aan dat Tesla niets te maken heeft met mainstream.Dat geeft nu eens geen fluit aan.

Het is onzin om Tesla als een voorbeeld voor de overgang naar elektrisch rijden voor te stellen. Dat is geen onzin.

Natuurlijk wordt Tesla dat met het model 3 voor de middenklasse tussen 40 en 55k.
Of ken jij een electrische wagen met 500.000 voorbestellingen?
https://elektrischeauto.com/nieuws/tesla-model-3-reserveringen-naar-500k/

Geef eens een fossiel model met een half miljoen voorbestellingen waar de meeste mensen weten dat ze 1,5 tot 2 jaar moeten wachten op de levering.

Geen antwoord is ook goed, er zijn er namelijk geen. :-D

Tavek
27 januari 2018, 00:07
Opmerking : als en ik zeg als ze mij ooit overtuigen dat zonnepanelen echt rendabel zijn en vooral er in de toekomst weer geen belasting zoals het proconsument tarief komt dan zal ik misschien, heel misschien overwegen om zonnepanelen te leggen.

Maar stel dit in combinatie met een E-wagen. De wagen staat overdag dan bij mijn vrouw op het werk en daar hebben ze geen laders staan. En volgens de laatste berichten -zij is vakbond verkozene- wil de directie daar niet in meegaan. En 's nachts thuis met zonnepanelen opladen? Dan is er geen zon.

Ander werk zoeken.
Bij VITO hebben ze een hele reeks Teslas gekocht voor de kaders.

daiwa
27 januari 2018, 03:12
Mooi.

Om dieselwagens van 1 % naar 20% te krijgen heeft wslk 70 jaar geduurd.
Dus de E-wagens hebben nog ruim tijd. :-)

En om elektrische auto's naar een schijntje van 1% te brengen duurde 183 jaar ! :rofl:

De elektrische auto wordt al vroeg in de negentiende eeuw ontwikkeld. Zo maakt de Groninger hoogleraar Stratingh al in 1835 een elektrisch voertuig.
https://www.anwb.nl/auto/themas/elek...ektrische-auto

Als de elektrische auto's net als de diesel 20% marktaandeel willen hebben zijn we tegen dit tempo een paar eeuwen verder. Een stuk of tien. :-)

Micele
27 januari 2018, 10:32
En om elektrische auto's naar een schijntje van 1% te brengen duurde 183 jaar ! :rofl:
De lithium-ion batterij bestond toen niet, dus onzin.

Aurora_Borealis
27 januari 2018, 10:48
Ander werk zoeken.
Bij VITO hebben ze een hele reeks Teslas gekocht voor de kaders.

Verklaart veel... Vito als "kennisinstelling" is dan ook een slokop van overheidsgeld.

Micele
27 januari 2018, 10:58
Verklaart veel... Vito als "kennisinstelling" is dan ook een slokop van overheidsgeld.

En die weten wat ze kopen, alvast geen duurdere fossiele wagens.

Micele
27 januari 2018, 12:01
Welke mensen kiezen voor een Tesla?
Staat in de Autogids van enkele weken geleden: AG991.
Tesla's worden niet door particulieren gekocht.
94% wordt ingeschreven op naam van een bedrijf, slechts 6% op naam van een particulier.

BE is ook een typisch bedrijfswagen of salariswagen-land.

In Duitsland zal die verhouding heel anders zijn, te zien aan de statistieken voor de aanvraag van de electropremie:

Daar stijgt het aandeel particulier duidelijk, dit is inclusief plug-in hybride:
Blauw gedeelte is particulier.
Privatkunden-Interesse an E-Autos steigt

Der Rückenwind für den Elektroantrieb schlägt sich auch bei den Anträgen von Privatkunden auf die Kaufprämie nieder. Seit März haben die Antragszahlen merklich angezogen und sind seit Juni in eine stetigen Aufschwung übergegangen. Sie liegen jetzt bei ungefähr einem Drittel des bei der Einführung veranschlagten Monatsvolumens. (roe)

http://www.verkehrsbrief.de/wp-content/uploads/2017/10/Bafa-Monatsstatistik-Kaufpraemie-1709-GrafikRoe.jpg

http://www.verkehrsbrief.de/diesel-absatz-geht-weiter-zurueck/

Mambo
27 januari 2018, 12:15
En die weten wat ze kopen, alvast geen duurdere fossiele wagens.

De dure bedrijfswagen als investering voor zelfstandigen en dergelijke is al jaren voor de tesla in elkander gevallen door de heffing van de taks als de VAA daar op.
De bmw 7 serie heeft nooit veel verkocht en door de opkomst van andere merken zoals de Maserati die eerder uit het beeld was verdwenen had men terug meer keus uit die exclusieve dure lijn van wagens waardoor het nog meer versnipperde.
U moet weten dat een 3 liter wagen al gauw 5000€ aan VAA jaarlijks bovenop de aankoop komt en dat daarop ook nog eens de sociale lasten worden berekend als inkomsten van privé aard.



2hands want na een aantal jaren moet je ook nog uw aankoop zien kwijt te geraken, een bmw 7 serie krijg je nog moeilijk verkocht en je verliest er bijna gans de aankoopfactuur aan + alle kosten bovenop die er bij zijn geweest. Die kunnen nogmaals oplopen tot circa 40 of 50% van het totaal. Tel daarbij de afschrijvingskost gaande tot 50% van de aankoopprijs er bovenop en je hebt die wagen van circa 100'000€ na een aantal jaar 200'000€ betaald en je krijgt er misschien 10% van terug na verkoop als je al geluk hebt.
Dus investering gewijs is het totaal verkeerd.

Dus die welke het zouden aankunnen die wagens te kopen zoeken nu andere wegen of schrijven de wagens niet langer in hun boekhouding af.

Met een tesla ontsnap je wel enigszins aan al die kosten vandaar dat het feitelijk geen keus van milieu is maar een keus van belasting technische aard.
Die kan je enigszins wel nog inboeken als investering en je uitgaven indekken als beroepsonkosten.

Micele
27 januari 2018, 13:43
BE is ook een typisch bedrijfswagen of salariswagen-land.

In Duitsland zal die verhouding heel anders zijn, te zien aan de statistieken voor de aanvraag van de electropremie:

Daar stijgt het aandeel particulier duidelijk, dit is inclusief plug-in hybride:
Blauw gedeelte is particulier.

En meer dan de helft daarvan waren pure E-wagens (BEV):

http://www.verkehrsbrief.de/wp-content/uploads/2017/12/Bafa-Monatsstatistik-Kaufpraemie-1711-Antriebsarten.jpg

http://www.verkehrsbrief.de/privatkunden-tragen-aufschwung-der-kaufpraemie/

En nog iets... de Teslas hadden niet altijd recht op die premie in Duitsland, enkel het instapmodel, en dat waren er in het totaal 1274 volgens die link.

Tesla hatte beim Start der Kaufprämie im Frühjahr 2015 gegen die Schwelle von 60.000 EUR Netto-Preis protestiert, weil das Unternehmen darin eine bewusste Ausgrenzung seiner preislich darüber liegenden Modelle sah. Im November 2016 wurde dann das Modell S Base geschaffen, dessen Basispreis knapp unter der 60.000-EUR-Schwelle lag. Laut Bafa-Antragsbilanz wurden für dieses Modell 1274 Anträge auf Kaufprämie gestellt. (roe)

http://www.verkehrsbrief.de/wp-content/uploads/2017/12/Bafa-Monatsstatistik-Kaufpraemie-1711-Kundengruppen.jpg

Vanaf 2018 zakt die 4000 Euro premie naar 3000 Euro, E-wagens worden tenslotte relatief goedkoper. En de "Tesla S basisprijs" is uit de lijst geschrapt.
Ze pikken zo al al genoeg marktaandeel in van de fossiele bakken van Mercedes, BMW, en Audi... dat kunnen ze niet langer verdragen...

https://www.autozeitung.de/elektroauto-finanzierung-kaufpraemie-deutschland-121023.html

KEINE KAUFPRÄMIE MEHR FÜR TESLAS E-AUTO "S BASE"

Für ein Modell des US-Herstellers Tesla gibt es in Deutschland keine Kaufprämie für Elektroautos mehr. Das Modell "S Base" sei von der Liste der förderfähigen Fahrzeuge gestrichen worden, sagte ein Sprecher des Bundeswirtschaftsministeriums am Freitag, 1. Dezember 2017.
Eine Voraussetzung für die Prämie ist, dass der Netto-Listenpreis maximal 60.000 Euro betragen darf. Der Tesla sei als entsprechendes Basismodell aber nicht erwerbbar, sondern nur als teureres Komfortmodell, hieß es beim zuständigen Bundesamt für Wirtschaft und Ausfuhrkontrolle (Bafa). Dies habe eine seit Juli 2017 laufende Prüfung erbracht. Das dürfte für die meisten Nutznießer der Prämie aber keine Rolle spielen, schließlich waren im September 2017 der Renault Zoe (4656 geförderte Exemplaren) und der Audi A3 (rund 4000 Anträge) die beliebtesten Modelle. Zuletzt stiegen die Zahlen der E-Auto-Prämie teils deutlich: Im Oktober 2017 wurde das erste Mal die Zahl von 4000 Anträgen geknackt. Auch der vorangegangene September hatte mit 3626 Anträgen bereits einen Rekord gebrochen. Bis Ende Oktober gingen insgesamt 37.697 Anträge bei der Behörde ein, wovon rund 22.000 Anträge auf reine Elektroautos und mehr als 15.700 auf Plug-In-Hybride entfallen. Zuvor hatte es ein ganzes Jahr gebraucht, bis gut 23.000 Anträge zusammen kamen. Mit der Kaufprämie soll die Nachfrage nach E-Autos angekurbelt werden. Die Bundesregierung erwartete zum Start, dass so der Kauf von "mindestens 300.000 Fahrzeugen" angeschoben wird. Die Mittel, die bis Ende Juni 2019 nicht abgerufen werden, verfallen.

Soit die premie zal sowieso overbodig worden in enkele jaren, einde van die premie is juni 2019 lees ik in de laatste zin. Dus nog 1,5 jaar.

PeterCC
27 januari 2018, 21:12
(...)
Natuurlijk wordt Tesla dat met het model 3 voor de middenklasse tussen 40 en 55k.
Of ken jij een elektrische wagen met 500.000 voorbestellingen?
(...)

Ik bezocht dit jaar het autosalon, zoals elk jaar.

Zoals elk jaar was er veel volk op de stand van Tesla.
Drommen volk rond een Tesla S en een Tesla X (de Tesla X is zo ongeveer de meest lompe en lelijke wagen die in dit land te koop wordt aangeboden)

Maar wat er niet was, en dat had ik toch echt wel verwacht, was een model 3. Geen model 3 dus. Zelfs niet één exemplaar op een afgesloten draaiplateau of zo, niets.

Heel teleurstellend voor een constructeur die ondertussen al 500.000 geïnteresseerden teleurstelt omdat het ding er maar niet komt.

dpg
27 januari 2018, 21:44
Tegen het huidige ritme duurt het nog 10 jaar voor die allemaal gemaakt worden.

Tavek
27 januari 2018, 22:49
Ik bezocht dit jaar het autosalon, zoals elk jaar.

Zoals elk jaar was er veel volk op de stand van Tesla.
Drommen volk rond een Tesla S en een Tesla X (de Tesla X is zo ongeveer de meest lompe en lelijke wagen die in dit land te koop wordt aangeboden)


Rare uitspraak, aangezien de meeste andere SUV's lomper zijn (hogere luchtweerstand) en lelijk is een kwestie van smaak.


Maar wat er niet was, en dat had ik toch echt wel verwacht, was een model 3. Geen model 3 dus. Zelfs niet één exemplaar op een afgesloten draaiplateau of zo, niets.

Heel teleurstellend voor een constructeur die ondertussen al 500.000 geïnteresseerden teleurstelt omdat het ding er maar niet komt.

In de VS zijn ze op dit moment de showrooms aan het voorzien van Model 3's.

daiwa
28 januari 2018, 11:52
De lithium-ion batterij bestond toen niet, dus onzin.

Dat behoort ook bij de ontwikkeling van de elektrische auto die al 183 jaar bezig is.
De diesel heeft geen 183 jaar nodig gehad om te worden wat hij nu is.

Micele
28 januari 2018, 11:59
Dat behoort ook bij de ontwikkeling van de elektrische auto die al 183 jaar bezig is.
De diesel heeft geen 183 jaar nodig gehad om te worden wat hij nu is.
Aha de dat-behoort-manier.

Toch wel, aardolie en petroleum werd al voor Christus gebruikt, dat behoort allemaal bij de ontwikkeling van de dieselwagen, want zonder aardolie rijdt die niet. :-D

More than 4000 years ago, according to Herodotus and Diodorus Siculus, asphalt was used in the construction of the walls and towers of Babylon; there were oil pits near Ardericca (near Babylon), and a pitch spring on Zacynthus.[14] Great quantities of it were found on the banks of the river Issus, one of the tributaries of the Euphrates. Ancient Persian tablets indicate the medicinal and lighting uses of petroleum in the upper levels of their society.

The use of petroleum dates back to ancient China more than 2000 years ago. In I Ching, one of the earliest Chinese writings cites the use of oil in its raw state without refining was first discovered, extracted, and used in China in the first century BCE. In addition, the Chinese were the first to use petroleum as fuel as the early as the fourth century BCE.[15][16][17][18]

By 347 AD, oil was produced from bamboo-drilled wells in China.[19][20] Early British explorers to Myanmar documented a flourishing oil extraction industry based in Yenangyaung that, in 1795, had hundreds of hand-dug wells under production.[21]

Pechelbronn (Pitch fountain) is said to be the first European site where petroleum has been explored and used. The still active Erdpechquelle, a spring where petroleum appears mixed with water has been used since 1498, e.g. for medical purposes. Oil sands have been mined since the 18th century.[22]

In Wietze in lower Saxony, natural asphalt/bitumen has been explored since the 18th century.[23] Both in Pechelbronn as in Wietze, the coal industry dominated the petroleum technologies.[24]

https://en.wikipedia.org/wiki/Petroleum#History :rofl:

tot 4000 jaar jawadde.

daiwa
28 januari 2018, 12:37
Aha de dat-behoort-manier.

Toch wel, aardolie en petroleum werd al voor Christus gebruikt, dat behoort allemaal bij de ontwikkeling van de dieselwagen, want zonder aardolie rijdt die niet. :-D
.

Je moet daar niet over beginnen maar wel wanneer de eerste diesel auto en de eerste elektrische auto gemaakt werd en dan hun huidig marktaandeel vergelijken.
Er werd zelfs eerder een elektrische auto gemaakt dan een diesel.

Het dieselprincipe is uitgevonden in 1892 door Rudolf Diesel. De allereerste licentie om dieselmotoren te bouwen, is verleend aan de Gentse fabriek van Carels.[1] in 1894. In 1897 werd door Moritz Schröter de eerste dieselmotor afgenomen bij Maschinenfabrik Augsburg.[

Micele
28 januari 2018, 12:47
Je moet daar niet over beginnen maar wel wanneer ...

Jij begon daarover, even opfrissen?
Dat behoort ook bij de ontwikkeling van de elektrische auto die al 183 jaar bezig is.


Aardolie behoort ook bij de dieselwagen, meer dan 4000 jaar geleden begonnen ze ermee. :lol:

Ik denk dat de eerste batterijen wat later kwamen. ;-)

daiwa
28 januari 2018, 13:08
Jij begon daarover, even opfrissen?


Aardolie behoort ook bij de dieselwagen, meer dan 4000 jaar geleden begonnen ze ermee. :lol:

Ik denk dat de eerste batterijen wat later kwamen. ;-)

Toen had niemand de kennis auto's te maken, zelfs fietsen bestonden toen nog niet.