PDA

View Full Version : Vraag naar electrische wagen stijgt.


Micele
5 februari 2018, 11:17
Helaas kan menige constructeur nog niet leveren, vooral in België niet.

Nu dat er meer keus komt, staat BE nog altijd te trappelen, van de overheid hebben we ook maar weinig gehoord (toch voor de particulier).

Of menige constructeur wil hier nog niet leveren, omdat bepaalde landen -zoals Nederland- veel meer pro E-wagen zijn: simpele subsidies, veel meer openbare laadpalen. Scandinavië sowieso.

Ondanks dat BE een klein land is met korte afstanden geraakt de electrische wagen maar "moeilijk ingeburgerd", dixit Autogids.

Het woord langere voorvreugde kent Autogids ook niet. En dat men bij fossiele wagens ook wachttijden van 6 maanden en langer kan hebben vergeten ze even (eigen ervaring in 2012, 7 maanden voor een Skoda met DSG)

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20180204_03338716/een-elektrische-auto-kom-later-eens-terug

Wie graag elektrisch wil rijden, moet vooral geduld oefenen

Vandaag om 06:46

[... ...]

Aan de beperkte keuze komt alvast een einde. Verschillende automerken hebben de voorbije maanden nieuwe betaalbare modellen gelanceerd met een aanvaardbare actieradius. Maar wie een van die nieuwe modellen wil kopen, moet daar wel veel geduld voor oefenen. Dat blijkt na een dagje frustrerend shoppen.

Tesla

We beginnen natuurlijk bij het elektrische automerk bij uitstek: Tesla. Met een basisprijs van 35.000 dollar voor het Model 3 in de Verenigde Staten wordt het hippe merk voor veel mensen weer iets minder onbereikbaar. De horrorverhalen over productieproblemen en -achterstand worden echter bewaarheid bij de dealer. Een vriendelijke jongeman helpt ons zover hij kan. Er zijn geen Belgische prijzen, de auto kan niet geconfigureerd worden, er kan geen bestelbon worden opgemaakt.

De eerste auto’s worden allicht eind dit jaar geleverd, met een beetje geluk zijn we begin volgend jaar aan het rijden. Het enige dat we kunnen doen is een aanbetaling doen. Dan zitten we alvast in het systeem. Op de website wordt een levering binnen 12 tot 18 maanden vooropgesteld.

Hetzelfde verhaal bij Opel.

Opel bracht vorig jaar de Ampera-e op de markt. De Ampera-e is een aantrekkelijke gezinswagen voor het hele gezin die 400 tot 500 kilometer ver geraakt. Elektrisch rijden was nog nooit zo zorgeloos. Als we er een te pakken krijgen.

Op de Belgische website van Opel is de Ampera-e nog niet te vinden. De verkoper kan zich alleen verontschuldigen. “Ik heb al zeker 25 potentiële klanten moeten doorsturen.” Hij kan ons de Ampera-e niet laten zien, hij heeft geen prijzen, kan de auto niet configureren en heeft geen idee wanneer hij in België aankomt.

Volgens Tony Verhelle van het vakblad Autogids zijn er verschillende redenen voor de lange wachttijden. “Tesla ondervindt duidelijk wat het is om in één jaar te evolueren van een merk dat 100.000 auto’s produceert tot een merk dat een half miljoen auto’s moet produceren. Bovendien moeten ook de toeleveranciers mee. Eén zwakke schakel is voldoende om de hele ketting te doen breken.”

Een andere reden is volgens Tony Verhelle het feit dat België geen hoge prioriteit geniet als het gaat over elektrische wagens. “De autobouwers geven in eerste instantie de voorkeur aan landen waar elektrisch rijden al wat meer is ingeburgerd, zoals Scandinavië. Pas daarna komen wij aan de beurt.”

Nissan

Ook erg geanticipeerd, maar al iets minder onbereikbaar is de nieuwe Nissan Leaf. Al enkele jaren de meest verkochte elektrische auto ter wereld, werd hij recent helemaal vernieuwd. Hier krijgen we een iets optimistischer geluid. De verkoper kan ons de auto niet laten zien, dat zal pas kunnen in de loop van de maand maart, maar hij kan wel al een bestelbon opmaken. De wachttijd bedraagt vier tot zes maanden. In juli zijn we dus aan het rijden.

Het is niet uitzonderlijk dat nieuwe modellen in het begin met langere wachttijden worden geconfronteerd. In het begin is de vraag doorgaans groter en zijn de constructeurs voorzichtig met hun prognoses. “De verkoop van elektrische auto’s is voor iedereen nog een leerproces. Toch zullen de constructeurs een oplossing voor de wachttijden moeten zoeken. De consument aanvaardt dat niet”, aldus Tony Verhelle

Hyundai

Wij dus naar de Hyundai-dealer, waar toch al een tijdje de Ioniq EV in de showroom staat. De verkoper, die allicht denkt dat we met zijn voeten rammelen, haalt ons vlug uit onze droom. De Ioniq EV is er ten vroegste half juli als we tevreden zijn met een rood exemplaar. Anders wordt het half november. “Klopt”, zegt woordvoerder William Meerschaut van Hyundai. “De wachttijd is momenteel zes tot negen maanden. We hebben vastgesteld dat er drie tot vijf keer meer vraag is voor de Ioniq EV en PHEV dan voor de gewone hybride. Bovendien is er voor de elektrische versie in de hele wereld erg veel vraag. Hyundai probeert daar zo vlug mogelijk iets aan te doen.”

Zijn er dan geen automerken die een elektrische auto kunnen leveren binnen een aanvaardbare termijn? Toch wel. De BMW i3 is er binnen de twee tot drie maanden, op de Renault Zoë is het drie tot vier maanden wachten en de VW e-golf staat half mei op onze oprit.


Hoe doet NL het dan?
Simpel, met een veel hogere bijtelling bij ICE-wagens:

http://docplayer.nl/docs-images/24/3386927/images/3-0.png

of : https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/belastingen-op-auto-en-motor/bijtelling-2018---2020

En dat gaat gepaard met hun openbare laadpalen natuurlijk, of en-en-en, waarvan de laatste en hun betere weginfra is met minder files.

Maar goed dat ik niet ver van de NL-grens woon... ;-)

Tavek
5 februari 2018, 11:23
Ik ben bij de Nissan verdeler geweest, en die vertelde me hetzelfde.

4-6 maand wachttijd (dit was in november bij de lancering), je hebt hem sneller als je hem in Nederland bestelt en importeert.

Nissan, maar ook andere electrische wagenbouwers, geven prioriteit aan landen waar hun wagen optimaal kan "presteren", lees: landen met gunstige fiscaliteit en goede laadinfrastructuur. Noorwegen, Nederland maar ondertussen ook de VS.

En de vraag is vele malen groter dan het aanbod, dus....

Profiteur
5 februari 2018, 12:09
In Nederland heeft men de BPM en dat is een systeem dat weer duidelijk aantoont dat groen = poen. En toch blijf ik erbij dat E-wagens ook ergens hun elektriciteit moeten vandaan halen. En dat opwekken geeft bijna altijd uitstoot. Dus ergens is het hypocriet. Maar ik volg het toch met enige interesse op. Binnen enkele decennia is met een ICE wagen rijden = gemolesteerd worden. Of ze plaatsen je onder de noemer marginaal.

Er is in dit topic een verwijzing naar autogids. Een tijdschrift waar ik ook op ben geabonneerd. In december stond er wel een heel ander verhaal over de toelevering van elektriciteit in. Kort door de bocht kwam het er op neer dat de grote spelers van elektriciteitsleveranciers zouden gaan bepalen of je E-wagen zou mogen opladen of dat ze deze als hun "voorraad" zouden mogen gebruiken. Nu geen kwaad woord over autogids en Tony Verhelle. Maar zijn visie is al langer niet meer de visie van een echte autoliefhebber. Autogids is onder zijn invloed serieus naar links geschoven. Neem enkele autogidsen van 10 jaar geleden en nu. Zijn voorwoorden zijn enorm richting wereldverbeteraar, zeurpiet en manisch depressief opgeschoven.

Uiteindelijk zal E-rijden het wel halen. Dus de kassa en mogelijkheden voor autofabrikanten zijn weer voor vele jaren gered. En de politiek duwt het in onze strot. Is je ICE wagen nog niet versleten dan heb je pech? Ofwel betaal je je blauw aan taksen ofwel dump je deze richting Afrika en pomp je je spaarcenten in een E-wagen. En als het van Tommelein zou afhangen dan verplicht hij je nog eens om je daken vol zonnepanelen te leggen.

Ik ben of beter was volledig gewonnen om binnen enkele jaren een E-wagen aan te schaffen. Maar hoe langer hoe meer ik er tegen ben en het niet zal doen. Voor de kilometers die mijn vrouw en ik nog zullen doen is het dit niet waard.

Tavek
5 februari 2018, 12:13
Profiteur verkoopt weer zijn gebruikelijke cafe-bompazever.

"De overheid zuigt mij uit"

Enz enz...

Dezelfde onzin zie ik ook op facebookgroepen waar "jan modaal" kan posten.

dpg
5 februari 2018, 12:26
Ik ben bij de Nissan verdeler geweest, en die vertelde me hetzelfde.

4-6 maand wachttijd (dit was in november bij de lancering), je hebt hem sneller als je hem in Nederland bestelt en importeert.

Nissan, maar ook andere electrische wagenbouwers, geven prioriteit aan landen waar hun wagen optimaal kan "presteren", lees: landen met gunstige fiscaliteit en goede laadinfrastructuur. Noorwegen, Nederland maar ondertussen ook de VS.

En de vraag is vele malen groter dan het aanbod, dus....

Alleen stockwagens krijg je tegenwoordig snel, al wat op bestelling is moet je op wachten.

Profiteur
5 februari 2018, 12:32
Profiteur verkoopt weer zijn gebruikelijke cafe-bompazever.

"De overheid zuigt mij uit"

Enz enz...

Dezelfde onzin zie ik ook op facebookgroepen waar "jan modaal" kan posten.Sorry dat ik realistisch ben en mij geen groene oogkleppen laat aandoen. Jij noemt het café-bompazever. Maar dat kan ik evengoed van jou hier zeggen. Trouwens ik hang nooit aan een cafétoog. Jij wel? :twisted:

Ik kies nog wel zelf wat ik doe en heb zoals iedereen evenveel recht op een mening. De vervuiler betaalt maar dat zijn dan weer zaken waar jij niet op kan of durft antwoorden. Ik vergeleek het in een ander topic met de LE zones. Waar je mits betaling toch met een oude vervuilende wagen mag doorrijden. Dus waar draait het om : groen = poen. En al de rest is randanimatie.

Tavek
5 februari 2018, 13:03
Sorry dat ik realistisch ben en mij geen groene oogkleppen laat aandoen. Jij noemt het café-bompazever. Maar dat kan ik evengoed van jou hier zeggen. Trouwens ik hang nooit aan een cafétoog. Jij wel? :twisted:

Ik kies nog wel zelf wat ik doe en heb zoals iedereen evenveel recht op een mening. De vervuiler betaalt maar dat zijn dan weer zaken waar jij niet op kan of durft antwoorden. Ik vergeleek het in een ander topic met de LE zones. Waar je mits betaling toch met een oude vervuilende wagen mag doorrijden. Dus waar draait het om : groen = poen. En al de rest is randanimatie.

De overheid moet gedragswijzigingen bewerkstelligen. Daarvoor heeft ze enkele instrumenten. Accijnzen en belastingen zijn daar een van.

De LEZ is er eentje waarin ze gewoon verbiedt. Enkel de idioten die er nog in rijden betalen.

Waar jij uitzuigen ziet, geen idee.

Micele
5 februari 2018, 14:54
In Nederland heeft men de BPM en dat is een systeem dat weer duidelijk aantoont dat groen = poen.
Nope, dat is wie meer vervuilt = meer betaalt, of een gedragswijziging proberen te bewerkstelligen, en dit vroeg genoeg. En niet wachten tot het niet meer anders gaat, en de achterstand op de buurlanden te groot geworden is.
Naja surrealisme is beroemd door enkele Belgische schilders, maar heeft niets verloren in het verkeer.

NL blijkt dat goed te lukken, wereldwijd -in 2016 al- 2e plaats na Noorwegen.

https://tweakers.net/nieuws/125601/nederland-staat-op-tweede-plaats-bij-marktaandelen-elektrische-autos.html
Uit een rapport van het Internationaal Energieagentschap blijkt dat Nederland wereldwijd op de tweede plaats staat als het gaat om het marktaandeel van elektrische auto's in het desbetreffende land. Noorwegen staat op de eerste plaats.

Wie gelukkiger is met meer bijtelling te betalen moet het dan zelf maar weten. Dus niet bleiten met zweverige bompapraat.

En toch blijf ik erbij dat E-wagens ook ergens hun elektriciteit moeten vandaan halen. Logisch, alleszins properder als raffinaderijen brandstof uit hun ruwe olie halen.

En dat beetje electriciteit voor dat beetje E-wagens gaat vandaag zeker al gegarandeerd 100%-groen. Die electronen zijn wel niet groen, maar als je een 100% groene stroomleverancier hebt is het in feite wel 100% groen. En het gros van de openbare laadpalen hangen aan groene stroom.

En dat opwekken geeft bijna altijd uitstoot.Ja, maar welke uitstoot en hoe giftig en hoeveel, en ten koste van wat. Al die olierampen mag je gerust mee incalculeren, ook de gestrande of gezonken zeetankers. Al die vervuilende schepen. De bevoorrading van fossiele tankstations ook, het opruimen van vervuilende tankstations ook, vooral de lekkende. Ook de rampen met brandende tankstations. De oversubsidiëring van fossiele brandstoffen die veel groter is dan de subsidiëring van hernieuwbare stroom.

Dus ergens is het hypocriet.
Dat is nergens hypocriet, aangezien E-wagens bijna 3x efficiënter met energie omgaan dan fossiele wagens.
Livecyclus - dus inclusief productie batterijen - is dat in de regel nog altijd 2x efficiënter (CO2) en dat met vuile stroomopwekking, bvb stroommix-USA. Livecyclus-studies zijn daar duidelijk. Bovendien stoten E-wagens geen directe uitlaatemissies uit, je kunt ze spreekwoordelijk laten rijden in de living, zelfs bijna geruisloos. :-)

Maar ik volg het toch met enige interesse op. Binnen enkele decennia is met een ICE wagen rijden = gemolesteerd worden. Of ze plaatsen je onder de noemer marginaal. Bompapraat. Niemand gaat je scheef bekijken als je nog met een mooie oldtimer rondtuft, en daarnaast een veel efficiëntere, veel stillere, en veel snellere E-wagen rijdt, waar je nooit meer mee naar een tankstation moet. :-)
Voor de oldtimer is het dan wat zoeken waar je nog betaalbare benzine krijgt. ;-)

Er is in dit topic een verwijzing naar autogids. Een tijdschrift waar ik ook op ben geabonneerd. In december stond er wel een heel ander verhaal over de toelevering van elektriciteit in. Kort door de bocht kwam het er op neer dat de grote spelers van elektriciteitsleveranciers zouden gaan bepalen of je E-wagen zou mogen opladen of dat ze deze als hun "voorraad" zouden mogen gebruiken. Nu geen kwaad woord over autogids en Tony Verhelle. Maar zijn visie is al langer niet meer de visie van een echte autoliefhebber.
Wat een onzin, een Tesla of andere mooie E-wagen zijn pas iets voor een echte autoliefhebber, gepaard met de technische vooruitgang van krachtige duurzame batterijen, power = batterijstroom. Dat jij aan vervuilende lawaaierige techniek zoals een verbrandingsmotor die quasi end of life blijft hangen = bompapraat.

Autogids gaat gewoon met zijn tijd mee, jij blijft (nostalgisch) stilstaan.
Bovendien een autotijdschrift voor alle autoliefhebbers (nadruk gids en tijd), niet alleen voor diegene die in de 20e eeuw zijn blijven plakken...

Of wat scheelt er aan de prestaties van een snelle E-wagen, te rap voor bompa? Te stil ofzo? :-)
Of rij jij liever met een stoom- of dieseltrein ipv met een electrische?

Ik ben nochtans al een heel tijdje bompa en "autoliefhebber". Maar ik ga mee met mijn tijd. Een E-wagen en daarnaast een mooie oldtimer (atmosferische benzine) kan perfect voor mij.

Neem enkele autogidsen van 10 jaar geleden en nu. Zijn voorwoorden zijn enorm richting wereldverbeteraar, zeurpiet en manisch depressief opgeschoven. Ik zou dat abonnement direct opzeggen, foei toch. :roll:

Uiteindelijk zal E-rijden het wel halen. Dus de kassa en mogelijkheden voor autofabrikanten zijn weer voor vele jaren gered. En de politiek duwt het in onze strot. Is je ICE wagen nog niet versleten dan heb je pech? Ofwel betaal je je blauw aan taksen ofwel dump je deze richting Afrika en pomp je je spaarcenten in een E-wagen. En als het van Tommelein zou afhangen dan verplicht hij je nog eens om je daken vol zonnepanelen te leggen.

Ik ben of beter was volledig gewonnen om binnen enkele jaren een E-wagen aan te schaffen. Maar hoe langer hoe meer ik er tegen ben en het niet zal doen. Voor de kilometers die mijn vrouw en ik nog zullen doen is het dit niet waard.
Ocharme toch. Als het dat maar is.

Universalia
5 februari 2018, 15:09
Zouden er al genoeg laadpalen zijn in ons land of verwacht men dat je die thuis alle dagen aan het 'lichtnet' aansluit?

Oplaadpunten (http://www.oplaadpunten.org/index.htm)

Profiteur
5 februari 2018, 15:09
Wat een onzin, een Tesla of andere mooie E-wagen zijn pas iets voor een echte autoliefhebber.Straf ik heb nog geen enkele autoliefhebber dat horen zeggen? Maar ik merk wel dat op dit forum een E-wagen en vooral dan Tesla als het wondermiddel wordt aanbeden. Maar we zullen wel zien. Mijn vrouw haar ICE wagen (diesel) is amper 2 jaar jong en gaat nog zeker 10 jaar of langer mee. Onderhoud doe ik volledig zelf dus buiten wat olie,filters, remmen en banden komt daar niet veel aan. Tegen dat haar wagen versleten zou zijn is ze ook thuis. Dan is er geen wagen meer nodig voor dagelijks te gaan werken. En inderdaad een mooie oldtimer die zijn waarde wat behoudt kan leuk zijn om tijdens een zonnig weekend of droge zonnige winterdag als vandaag een mee te gaan rijden.

Maar ik leef vandaag met het motto niets moet nog en alles mag. De plannen voor een E-wagen heb ik al uit mijn hoofd gezet. Ik wou nog gaan kijken voor de nieuwe Audi E-tron. Maar waar om zoveel geld aan iets geven dat binnen enkele jaren ook geen waarde meer heeft? Onder de noemer van enkel goed voor het milieu? En zoals je zelf al zei "als het dat maar is".

Micele
5 februari 2018, 15:19
Straf ik heb nog geen enkele autoliefhebber dat horen zeggen?
Wordt dan tijd dat je eens buiten komt.

De zoon van een vriendin heeft zich onlangs een Tesla S gekocht. Nochtans nog een relatief zeer jonge kerel, ik denk dat hij al veel jaren uitgekeken is op fossiele bakken die telkens opnieuw opgewarmd worden. ;-)

Maar ik leef vandaag met het motto niets moet nog en alles mag. De plannen voor een E-wagen heb ik al uit mijn hoofd gezet. Ik wou nog gaan kijken voor de nieuwe Audi E-tron. Maar waar om zoveel geld aan iets geven dat binnen enkele jaren ook geen waarde meer heeft? Onder de noemer van enkel goed voor het milieu? En zoals je zelf al zei "als het dat maar is".
Idd als het dat maar is. Maar aangezien ik ook niet meer van de jongste ben, zal ik het zeker niet nalaten de bijna dagelijkse ervaring te missen met een zeer vlotte E-wagen te rijden al is het de laatste 10 jaar van mijn leven. :-)

Maar waar om zoveel geld aan iets geven dat binnen enkele jaren ook geen waarde meer heeft?
Jij denkt nog aan geld op jouw ouderdom? Neem je het liever in je graf of geef je het aan de staat?

Als als je nog veel langer leeft... waarom zou een moderne E-wagen meer dalen in waarde dan een ICE? Het is net andersom, de prijzen van nog recente Tesla S en X rijzen de pan uit, nadat blijkt dat de batterijen zeer lang gaan meegaan. Of dat met de komst van de kleinere Tesla 3 veel gaat veranderen denk ik niet, want enkel die grote Teslas krijgen levenslang gratis stroom bij de Tesla chargers.

Profiteur
5 februari 2018, 15:31
Particulier of op een bedrijf? En ik ken ook twee mensen met een Tesla. Niets mis mee. Wel beiden op het bedrijf aangekocht. Omdat ze een hoge VAA op hun ICE wagens beu waren. Of niet meer konden betalen? En ze hun E-wagen 120% fiscaal kunnen inbrengen. En gratis kunnen opladen. Maar beiden zou ik nu niet onder de noemer autoliefhebber willen plaatsen. Eerder een berekend zaakvoeder of manager die eerst aan de centen denkt. Nu zie ik ze niet zoveel meer maar daarvoor was het telkens het gebluf over hun fiscaal voordeel van hun tesla. Mensen waren steeds diezelfde plaat meer dan beu gehoord. Een van de twee zal kortelings wel anders piepen. Zijn job en zijn toekomst wordt momenteel dus nu deze namiddag besproken :twisted: (en ja dit is dus echt leedvermaak maar heeft niets met Tesla als autobouwer te maken).

Maar het gaat over de vraag naar E-wagens in het algemeen. En niet Tesla. Dus stijgt de vraag? Jazeker en ze zal nog meer stijgen. Eens de vertrouwde merken meerdere modellen in hun gamma hebben. Zal daardoor de ICE wagen verdwijnen? Neen zeker niet. Dieselverkoop neemt af maar niet iedereen rijdt met een dieselwagen rond ;-)

Micele
5 februari 2018, 15:36
Particulier of op een bedrijf? En ik ken ook twee mensen met een Tesla. Niets mis mee. Wel beiden op het bedrijf aangekocht. Omdat ze een hoge VAA op hun ICE wagens beu waren. Of niet meer konden betalen? En ze hun E-wagen 120% fiscaal kunnen inbrengen. En gratis kunnen opladen. Maar beiden zou ik nu niet onder de noemer autoliefhebber willen plaatsen. Eerder een berekend zaakvoeder of manager die eerst aan de centen denkt. Nu zie ik ze niet zoveel meer maar daarvoor was het telkens het gebluf over hun fiscaal voordeel van hun tesla. Mensen waren steeds diezelfde plaat meer dan beu gehoord. Een van de twee zal kortelings wel anders piepen. Zijn job en zijn toekomst wordt momenteel dus nu deze namiddag besproken :twisted: (en ja dit is dus echt leedvermaak maar heeft niets met Tesla als autobouwer te maken).
Zelfstandige. Dus ook financieel voordeel. Maar ook een plug-in-hybride heeft financieel voordeel. Neen, het moest een puur electrische zijn, en dan kom je enkel bij Tesla uit. Want hij sprak dat hij tot 450 km haalde op een goede laadbeurt. Blijkbaar belangrijk genoeg voor hem.

Maar het gaat over de vraag naar E-wagens in het algemeen. En niet Tesla. Dus stijgt de vraag? Jazeker en ze zal nog meer stijgen. Eens de vertrouwde merken meerdere modellen in hun gamma hebben. Zal daardoor de ICE wagen verdwijnen? Neen zeker niet. Dieselverkoop neemt af maar niet iedereen rijdt met een dieselwagen rond ;-)
Er zullen volgend jaar veel meer wagens zijn die 400 km rijbereik halen, niet alleen Tesla.

Henri1
5 februari 2018, 15:56
Helaas kan menige constructeur nog niet leveren, vooral in België niet.

Nu dat er meer keus komt, staat BE nog altijd te trappelen, van de overheid hebben we ook maar weinig gehoord (toch voor de particulier).

Of menige constructeur wil hier nog niet leveren, omdat bepaalde landen -zoals Nederland- veel meer pro E-wagen zijn: simpele subsidies, veel meer openbare laadpalen. Scandinavië sowieso.

Ondanks dat BE een klein land is met korte afstanden geraakt de electrische wagen maar "moeilijk ingeburgerd", dixit Autogids.

Het woord langere voorvreugde kent Autogids ook niet. En dat men bij fossiele wagens ook wachttijden van 6 maanden en langer kan hebben vergeten ze even (eigen ervaring in 2012, 7 maanden voor een Skoda met DSG)




Hoe doet NL het dan?
Simpel, met een veel hogere bijtelling bij ICE-wagens:

http://docplayer.nl/docs-images/24/3386927/images/3-0.png

of : https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/belastingen-op-auto-en-motor/bijtelling-2018---2020

En dat gaat gepaard met hun openbare laadpalen natuurlijk, of en-en-en, waarvan de laatste en hun betere weginfra is met minder files.

Maar goed dat ik niet ver van de NL-grens woon... ;-)

Helemaal gelijk heb je.

Op iedere hoek van de straat staren ze je aan.
En overal zijn er omleidingen voorzien rond de nieuwe elektrische laad-infrastructuur.

Profiteur
5 februari 2018, 16:29
Zelfstandige. Dus ook financieel voordeel.Daarmee is alles weer gezegd ;-) De echte reden waarom deze persoon niet onder de categorie echte autoliefhebber valt.

Tavek
5 februari 2018, 16:30
Daarmee is alles weer gezegd ;-) De echte reden waarom deze persoon niet onder de categorie echte autoliefhebber valt.

Er is geen enkele zinnige particulier die op eigen naam een wagen van meer dan 50k euro koopt en er veel km's mee maakt. Of er moeten een stevige onkostenvergoeding tegenover staan.

Micele
5 februari 2018, 17:08
Daarmee is alles weer gezegd ;-) De echte reden waarom deze persoon niet onder de categorie echte autoliefhebber valt.
Toch wel, een zelfstandige is geen vennootschap, moest je het verschil niet kennen: https://www.practicali.be/blog/fiscale-voordelen-elektrische-firmawagen/

Redelijk echte autoliefhebber overigens, aangezien ik hem al wat ken.
De volgende keer zal ik het hem vragen, bvb wat hij vroeger voor wagens gereden heeft.

Micele
5 februari 2018, 17:17
Er is geen enkele zinnige particulier die op eigen naam een wagen van meer dan 50k euro koopt en er veel km's mee maakt. Of er moeten een stevige onkostenvergoeding tegenover staan.

Ik heb geen idee wat een ziekenhuisdokter verdient, of iemand van de administratie. In Overpelt stonden nochtans 2 Tesla S op de parking van het personeel, verleden jaar, begin mei. Als patient ziet men dat. ;-)

Zijn dat salariswagens denk je?

dpg
5 februari 2018, 17:26
Profiteur verkoopt weer zijn gebruikelijke cafe-bompazever.

"De overheid zuigt mij uit"

Enz enz...

Dezelfde onzin zie ik ook op facebookgroepen waar "jan modaal" kan posten.

Zou Porsche vrijgelaten zijn uit de bak ?

Micele
5 februari 2018, 17:26
Zouden er al genoeg laadpalen zijn in ons land of verwacht men dat je die thuis alle dagen aan het 'lichtnet' aansluit?
Oplaadpunten (http://www.oplaadpunten.org/index.htm)
Waarom alle dagen? Dat hangt van de grootte van de batterij af en de kms die je rijdt per dag. Neemt men de gemiddelde Vlaming kan dat niet veel zijn.
Bovendien kunnen werkgevers of vennootschappen ook oplaadpalen en -punten hebben, dus laten plaatsen, 120% aftrekbaar overigens... ook de laadpaal thuis -bij de werknemer zelf- is 120% aftrekbaar: https://www.practicali.be/blog/fiscale-voordelen-elektrische-firmawagen/

http://www.mobielvlaanderen.be/pdf/ovg51/samenvatting.pdf

3 VERPLAATSINGSKM'S

Iedere Vlaming (vanaf 6 jaar) legt per
dag gemiddeld 46,13 km af. Dat cijfer
ligt dit jaar hoger dan in de voorbije
jaren. Outliners (> 1.000 km) buiten
beschouwing gelaten, bedraagt het
gemiddelde aan kilometers per persoon
per dag 37,95. Er blijkt dus quasi geen
verschil te zijn met vorig jaar.

https://www.hln.be/geld/vacature/het-pendelgedrag-van-de-belg-per-fiets-per-trein-of-toch-maar-met-de-auto~ae6a3c31/
Het pendelgedrag van de Belg: per fiets, per trein of toch maar met de auto?
Joni Horemans 15 september 2017

Een uur onderweg

In het kader van een representatief onderzoek naar de tevredenheid, betrokkenheid en motivatie van werknemers bevraagt SD Worx jaarlijks 2500 Belgen omtrent hun woon-werkverkeer. Hieruit blijkt dat we om op het werk en terug te raken in 2017 gemiddeld 36,7 kilometer afleggen. Dat is een lichte stijging ten opzichte van vorig jaar, toen we het op 33,4 kilometer hielden en 2015, toen we afklokten op 32,9 kilometer. De doorsnee Belg resideert tegenwoordig dus op zo’n 18 kilometer van zijn job. 33,4% van onze landgenoten pendelt dagelijks een boven gemiddelde 40 kilometer of meer, terwijl 13% binnen een straal van 2 kilometer woont. Nog eens 13,1% legt 5 - 9 kilometer af tussen werk- en woonplaats.
Nemen we de pendeltijden erbij, zien we dat de Belg dit jaar gemiddeld 61,58 minuten onderweg is om naar het werk te gaan en terug. Het gros van de Belgen (21,4%) heeft 30 tot 44 minuten nodig. Slechts 7,3% doet er minder dan een kwartier over, maar het dubbele hiervan, 15,2%, spendeert iedere werkdag twee uur of meer in het verkeer.

Een relatief snel laadpunt of laadpaal kan men ook "thuis" installeren, behalve uitzonderingen met (zeer) oude woningen...

Micele
5 februari 2018, 18:31
Porsche gaat zijn investeringen in E-wagens verdubbelen, naar 6 miljard euro:

https://electrek.co/2018/02/05/porsche-doubling-electric-vehicle-investment/

Henri1
5 februari 2018, 19:36
Porsche gaat zijn investeringen in E-wagens verdubbelen, naar 6 miljard euro:

https://electrek.co/2018/02/05/porsche-doubling-electric-vehicle-investment/

Gaat u een Porsche kopen ?

Micele
5 februari 2018, 20:29
Gaat u een Porsche kopen ?
Ik had al ene, 6 jaar lang, dat is genoeg voor een heel leven. :-)

daiwa
6 februari 2018, 03:30
Nope, dat is wie meer vervuilt = meer betaalt,
.

Niet iedereen is gelijk voor de wet.
Er zijn er genoeg die vervuilen maar toch geen cent betalen om in een LEZ te mogen komen met hun diesel.

daiwa
6 februari 2018, 03:34
Helaas kan menige constructeur nog niet leveren, vooral in België niet.

Nu dat er meer keus komt, staat BE nog altijd te trappelen, van de overheid hebben we ook maar weinig gehoord (toch voor de particulier).
)


De Opel kan volgens de fabriek 400 -500 km rijden.
In praktijk een 300 km dus. :rofl:


Bij een test van consumentenorganisaties blijken drie populaire elektrische wagens veertig procent minder rijbereik te hebben dan in de catalogus vermeld staat.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171126_03209069

Opel bracht vorig jaar de Ampera-e op de markt. De Ampera-e is een aantrekkelijke gezinswagen voor het hele gezin die 400 tot 500 kilometer ver geraakt. Elektrisch rijden was nog nooit zo zorgeloos. Als we er een te pakken krijgen.

Hoe dikwijls denk je aan de stekker te hangen als je nog maar gewoon een weekende weg gaat?

Micele
6 februari 2018, 09:27
Niet iedereen is gelijk voor de wet.
Er zijn er genoeg die vervuilen maar toch geen cent betalen om in een LEZ te mogen komen met hun diesel. Fijn voor die mensen. :-P

Micele
6 februari 2018, 09:48
De Opel kan volgens de fabriek 400 -500 km rijden.
In praktijk een 300 km dus. :rofl:

Nope, in de praktijk 300 km in putje winter en tot 400 km in de zomer, getest in Noorwegen. Maar men kan er meer uit halen in de winter, door de binnenruimte al voor te verwarmen tijdens het opladen, net voor het vertrek. :-D

Alt tilsier dermed praktiske rekkevidder mellom 300 og 400 kilometer gjennom året, og det er også mulig å optimalisere vinterrekkevidden siden batteripakken har væskebasert varming og kjøling.

Alles impliceert dus praktische afstanden van 300 tot 400 kilometer gedurende het jaar, en het is ook mogelijk om het winterbereik te optimaliseren, aangezien het batterijpakket op vloeistof gebaseerd is en dus ook kan verwarmen en koelen.

https://elbil.no/test-av-opel-ampera-e-35-mil-langt-og-godt-forsteinntrykk/
Nog eentje uit Noorwegen:
https://test.no/opel-ampera-e
Testkildene oppnådde alt fra 300 til 400 km i rekkevidde, avhengig av kjørestil og kjøreforhold.

Testbronnen gaven tussen 300 en 400 km rijbereik, afhankelijk van rijstijl en rijomstandigheden.

Dit moest je de ADAC niet geloven want die spreken van alledaagse 350 tot 400 km:
https://www.adac.de/_ext/itr/tests/Autotest/AT5606_Opel_Ampera-E_First_Edition/Opel_Ampera-E_First_Edition.pdf

Tatsächlich kann man mit dem neuen Ampera-e flott unterwegs sein, und das sogar richtig weit: Reichweiten zwischen 350 und 400 km sind im Alltag kein Problem.

Hoe dikwijls denk je aan de stekker te hangen als je nog maar gewoon een weekende weg gaat?
Helemaal niet, 150 km heen en 150 km terugreis en dan heeft men soms nog 100 km over. Dan kan men de volgende dag ook nog eens 60 km h/t rijden zonder bij te laden. :-D

Bij veel verdere trips kan men de wagen ergens eenmaal in de stekker steken omdat de auto toch maar stilstaat op de parking. Of parkeer jij je wagen nooit als je "het weekend weg gaat", ben jij een slaaprijder tijdens je slaap? :rofl:

Mambo
7 februari 2018, 13:08
Alle dagen met een platte batterij staan.
Gruwelijk...

Profiteur
7 februari 2018, 13:27
Eigenlijk weet ik niet of je elke dag met een platte batterij gaat staan. Voor mensen die dagelijks veel kilometers doen ja maar anders neen. Ik kijk even naar mezelf en mijn wagen staat nu al bijna twee weken stil. Geen meter gereden en de laatste dagen voorzien van een mooie laag ijs. Mijn vrouw gebruikt haar wagen nog wel dagelijks maar zelfs met een bereik van 100 km kan zij perfect haar dagelijkse verplaatsingen doen.

Wat mij momenteel wel stoort maar dat is met alle moderne wagen zo is wat als er iets defect gaat? Wat als de batterijen stuk gaan of wat na 10 jaar gebruik? Wat kost de vervanging? Nu doe ik alles zelf en kost het mij amper wat aan onderdelen. Als je hoort dat vervangen van batterijen in een hybride al vele duizenden euro's kost? En op een E-wagen zou geen onderhoud nodig zijn? Maar er zitten toch ook remmen, banden, een koelsysteem, ophanging, elektronica enzovoort in.

Waar ik mij nog meer vragen over stel is wat als we binnen x aantal jaren allemaal elektrisch gaan rijden. Waar gaat die hoeveelheid elektriciteit vandaan komen? Hoe snel ga je kunnen laden en vooral blijft het betaalbaar. En wat gaat de politiek doen als ze de inkomsten van gewone ICE wagens zullen zien verdwijnen. Geen wegenbelastingen meer, geen accijnzen op diesel en benzine meer. Enkel een kilometerheffing gaat dat gat niet kunnen opvullen. Vandaag is een E-wagen de toekomst maar wat als de politiek binnen 10 jaar beslist om het elektrisch vermogen zwaar te gaan belasten?

Dus zo snel zal het allemaal niet gaan. Mijn kinderen zullen die toekomst nog meemaken maar ik niet meer. Ik stel mij er veel vragen bij maar eigenlijk moet ik er niet wakker van liggen.

Henri1
7 februari 2018, 13:36
Eigenlijk weet ik niet of je elke dag met een platte batterij gaat staan. Voor mensen die dagelijks veel kilometers doen ja maar anders neen. Ik kijk even naar mezelf en mijn wagen staat nu al bijna twee weken stil. Geen meter gereden en de laatste dagen voorzien van een mooie laag ijs. Mijn vrouw gebruikt haar wagen nog wel dagelijks maar zelfs met een bereik van 100 km kan zij perfect haar dagelijkse verplaatsingen doen.

Wat mij momenteel wel stoort maar dat is met alle moderne wagen zo is wat als er iets defect gaat? Wat als de batterijen stuk gaan of wat na 10 jaar gebruik? Wat kost de vervanging? Nu doe ik alles zelf en kost het mij amper wat aan onderdelen. Als je hoort dat vervangen van batterijen in een hybride al vele duizenden euro's kost? En op een E-wagen zou geen onderhoud nodig zijn? Maar er zitten toch ook remmen, banden, een koelsysteem, ophanging, elektronica enzovoort in.

Waar ik mij nog meer vragen over stel is wat als we binnen x aantal jaren allemaal elektrisch gaan rijden. Waar gaat die hoeveelheid elektriciteit vandaan komen? Hoe snel ga je kunnen laden en vooral blijft het betaalbaar. En wat gaat de politiek doen als ze de inkomsten van gewone ICE wagens zullen zien verdwijnen. Geen wegenbelastingen meer, geen accijnzen op diesel en benzine meer. Enkel een kilometerheffing gaat dat gat niet kunnen opvullen. Vandaag is een E-wagen de toekomst maar wat als de politiek binnen 10 jaar beslist om het elektrisch vermogen zwaar te gaan belasten?

Dus zo snel zal het allemaal niet gaan. Mijn kinderen zullen die toekomst nog meemaken maar ik niet meer. Ik stel mij er veel vragen bij maar eigenlijk moet ik er niet wakker van liggen.

Uw argumenten interesseren mij als notoire Petrol-Head minder.

Micele
7 februari 2018, 13:51
Opel Ampera e test in de praktijk.

Rijbereik tot 360 km, zelfs 400 km mogelijk, normaal-vlot gereden volgens snelheidslimieten, dus ook 130 kmh waar het kan.

Dit is een bevestiging van de grondige ADAC-test waar ik de link al gaf.

Met weinig snelweg is dus 400 km haalbaar.

Dus vrij en zorgeloos rijden, nooit gesleur naar stinkende tankstations, maar thuis opladen of bij zeer langere trips ergens waar je toch maar geparkeerd staat. Want een lange trip maak je met een reisdoel.

bron:
https://zerauto.nl/autotest-opel-ampera-e-in-nederland/

Eerder dit jaar maakten we al kort kennis met de Ampera-e, de nieuwe elektrische auto van Opel met een theoretische actieradius van 520 kilometer. Nu testen we hem een aantal dagen in Nederland. En we zijn opnieuw positief gestemd. Deze auto wordt een succes, durven we te voorspellen. We noemen vier redenen waarom.

1- Vrijheid

Zorgeloos rijden, dat is het toverwoord. Niet hoeven nadenken, niet om de haverklap op zoek naar een oplaadpunt. Geen verlengsnoer via het raam naar buiten als bij je werkafspraak of schoonfamilie geen laadpunt beschikbaar is.

Bij de Opel Ampera-e is dat allemaal niet aan de orde, blijkt als we het elektrische model voor het eerst op Hollandse bodem rijden, in onze vertrouwde omgeving, met de vaste dagelijkse ritjes. Om te beginnen maken we er geen zuinigheidstest van. We rijden gewoon de toegestane snelheid, dus ook 130 km/u waar mogelijk.

In het begin houden we de resterende actieradius nauwlettend in de gaten, maar al snel realiseer je je dat het nog lang gaat duren totdat die batterij leeg is. En dat geeft rust. Het gemiddelde stroomverbruik op de Nederlandse wegen, zonder bergen en op goede kwaliteit asfalt, schommelt tussen de 16 en 16,5 kWh/100 km. Daarmee halen we ruim 360 kilometer uit een volle accu.

En het kan zuiniger. Sowieso is rijden op de snelweg niet in het voordeel van het energieverbruik van een EV. Ook blijkt dat het verschil in stroomverbruik bij 100 of 130 km/u vrij groot is. Ergens tussenin zit een duidelijk kantelpunt. Automobilisten die weinig gebruikmaken van de snelweg moeten in de buurt van de 400 kilometer kunnen komen.

2 – Opladen

In de nieuwe Opel Ampera-e ervaren we dezelfde vrijheid als bij een conventionele auto. Geen moment maken wij ons druk om de resterende accucapaciteit. Pas na vijf werkdagen besluiten we de Opel Ampera-e aan de lader te hangen.

Elke dag op en neer naar kantoor, paar afspraken buiten de deur, ritje naar de supermarkt, schoonfamilie, sportschool en ga zo maar door… En ook die kleine 90 kilometer rijafstand vanuit de Opel-importeur naar huis mag niet worden vergeten. En toch hoeven we maar één keer per week te laden.

We hadden de Ampera-e ook eerder kunnen opladen. Er waren genoeg momenten dat het uitkwam. Ook reden we een paar keer langs een Fastned-snellaadstation en dachten we hardop: “zullen we even in 30 minuten 150 kilometer rijbereik bijladen?” Ja, had gekund, maar het was niet nodig.

Uiteindelijk parkeren de Ampera-e bij een openbare laadpaal bij ons om de hoek, rond half negen ’s avonds met nog 65 kilometer rijbereik in de accu. Na het inpluggen verschijnt op het beeldscherm van de auto hoe laat de laadsessie voltooid is. In dit geval de volgende ochtend om 8.45 uur.

Onze eerste gedachte was: dat duurt best lang. Aan de andere kant: een 60 kWh-accu is ook niet niks. Maar het maakt ons niets uit, want we gaan in de tussentijd toch nergens heen. En de volgende dag hebben we een volgeladen auto waarmee we weer een weekje kunnen rondtuffen.

3 – Prima gezinsauto

De nieuwe, langverwachte Opel Ampera-e is de eerste elektrische auto met een realistisch rijbereik van ruim 300 kilometer en een prijs onder de 50.000 euro. Dat bewijs is geleverd. Maar het is ook een prima gezinsauto.

De Ampera-e is een soort opgeblazen vijfdeurs hatchback. Hij is met een lengte van 4,16 meter iets korter dan een Opel Astra vijfdeurs, maar wel aanzienlijk hoger. Dat komt doordat het forse accupakket in de boden van de auto gemonteerd is. Je zit er als het ware bovenop.

De zitpositie is relatief hoog, je hebt opmerkelijk veel beenruimte achterin en de kofferbak is groter (381 liter) dan bij een Astra. Ook goed over nagedacht zijn de twee usb-poorten voor passagiers achterin.

4 – Leuk om te rijden

Een roffelend uitlaatgeluid of een huilende benzinemotor die het hart van de autoliefhebber sneller laat kloppen, kun je bij een elektrische auto wel vergeten. Maar dat betekent niet dat een EV geen rijplezier kan bieden. Sterker nog, de Opel Ampera-e is verrassend leuk om te rijden.

De elektromotor is gekoppeld aan een traploze automaat en levert 150 kW (204 pk) vermogen en 360 Nm trekkracht vanuit stilstand. Zoals bij elke elektrische auto is de reactie op het gaspedaal ongekend fel. De auto schiet onmiddellijk van z’n plek. Je hoort de motor lichtjes fluiten. Net een spaceship.

In de Sport-stand wordt de Ampera-e echt giftig. In deze modus is het een serieus snelle auto met sprinttijden die horen bij een sportwagen. Die abrupte versnelling zonder enige vertraging heeft een verslavende werking. Een stoplichtsprint win je per definitie.

Ook leuk is ‘One Pedal Driving’. Als je het gaspedaal (of beter gezegd ‘stroompedaal’) loslaat en de auto laat uitrollen, werkt de elektromotor als generator. Op dat moment wordt energie opgewekt en in de accu opgeslagen.

Door de automaatpook in stand ‘L’ te zetten, is de remkracht bij gas los zodanig krachtig, dat je in stadsverkeer door goed te anticiperen het rempedaal nauwelijks meer aanraakt. Met een knop achter het stuur kun je die remkracht nog verder vergroten.

Je bent er snel vertrouwd mee en het wordt op den duur een sport om alleen in noodgevallen het rempedaal te gebruiken. Als je deze functie actief gebruikt, kun je tientallen kilometers extra rijbereik terugwinnen.

Niet letten op oil4ever-Mambo die maakt zichzelf graag belachelijk. :-)

Profiteur
7 februari 2018, 13:52
Ik ben in wezen ook een echte petrol head. Niets plezanter dan in een vuile overall onder een wagen te liggen. Om met vuile handen olie te vervangen. Om de wagen te starten en die benzinegeur te ruiken. Om uren aan carburators te vijzen om een motor af te stellen. Ik doe alle onderhoud en herstellingen zelf. Zelfs een motor demonteren en reviseren is geen probleem.

Maar wees realistisch : buiten oldtimers ga je binnen x aantal jaren niet meer met een ICE wagen kunnen rijden. De politiek gaat het onbetaalbaar maken en ze gaan deze overal verbieden. Ze duwen u verplicht naar E-wagens en ofwel ga je daarmee rijden ofwel neem je de fiets. Zie wat ze nu al met diesels doen. Ik weet nog dat de politiek dat promootte. Iedereen moest een diesel komen want dat was beter. Nu schieten ze je nog juist niet af.

Even een kanttekening : ik zit hier nu thuis een voormiddag in de living. Met zicht op straat. Deze morgen tijdens het piekmoment reed hier elke 15 seconden een vrachtwagen voorbij. Soms 4 of 5 als een treintje achter elkaar. Daarbij nog massa's camionetten en wagens. Nu juist na de middag zie ik nog bijna elke minuut minstens 1 vrachtwagen voorbij denderen. Ik weet niet wat een vrachtwagen verbruikt maar dat zal wel niet min zijn. Allemaal diesels. Waarvan de meeste met een Buitenlandse plaat die stokoud zijn en veel vervuilen. Hoe ze al die vrachtwagens ooit die willen gaan vervangen?

Opmerking bij de kanttekening : toen wij hier een dikke 20 jaar geleden bouwden reed er amper een vrachtwagen voorbij. De laatste 5 jaar was er al meer verkeer maar nog niet overdreven. Sinds de kilometerheffing voor vrachtwagens is het precies of het vrachtverkeer hier maandelijks verdubbelt. Een sluipweg om kilometerheffing te vermijden maar de politiek kijkt gewoon naar de andere kant.

Micele
7 februari 2018, 14:07
Hoe ze al die vrachtwagens ooit die willen gaan vervangen?
Ook die gaan ooit alle electrisch rijden, of tenminste deels-electrisch.

Regionaal doen ze dit al sinds 2014, ook in Europa, bronnen genoeg.

Notabene: in China rijden al meer dan 300.000 electrische bussen rond.

Een +12 miljoenenstad zoals Shenzhen heeft zelfs enkel nog electrische bussen, metropool Shenzen heeft + 23 miljoen inwoners (tegenover Hong Kong):

https://pbs.twimg.com/media/DVDvjjzXcAA27oz.jpg
https://qz.com/1169690/shenzhen-in-china-has-16359-electric-buses-more-than-americas-biggest-citiess-conventional-bus-fleet/

https://en.wikipedia.org/wiki/Shenzhen

Het kan heel rap gaan als het moet (zwaarvervuilde steden)

Het hangt natuurlijk alleen maar af van de massale batterijproductie. De rest is eigenlijk veel simpelder dan een ICE-voertuig.

Batterijfabrieken hebben hun tijd nodig, maar men verwacht een GWh 30x vervoudiging aan accupacks in 2026 tov 2017. Gewoon ggl.

dpg
7 februari 2018, 14:12
Uw argumenten interesseren mij als notoire Petrol-Head minder.

De geloofwaardigheid van de e-freaks is recht evenredig aan hun aandeel in de totale autoverkoop, rond de 0%.

Micele
7 februari 2018, 14:16
De geloofwaardigheid van de e-freaks is recht evenredig aan hun aandeel in de totale autoverkoop, rond de 0%.
Trololo. Zelfs als het -10 % moest zijn. Steek die autoverkoop toch in je gat.

Exclusiviteit staat zeker niet in jouw woordenboek. :lol:

En geloofwaardigheid is bij jouw ddt-getrol reeds Kelvin.

Mambo
7 februari 2018, 14:41
Alle dagen of toch alle 300 km met een platte batterij staan.
Nog steeds gruwelijk.

Ik sta thuis met een auto in verkoop en zaterdag komt er iemand kijken. Mijn batterij moet ik ook nog opladen. Heb nu al geen goesting.

Laat staan alle dagen of 2 dagen.

Goed voor zotten

dpg
7 februari 2018, 14:46
Alle dagen of toch alle 300 km met een platte batterij staan.
Nog steeds gruwelijk.

Ik sta thuis met een auto in verkoop en zaterdag komt er iemand kijken. Mijn batterij moet ik ook nog opladen. Heb nu al geen goesting.

Laat staan alle dagen of 2 dagen.

Goed voor zotten

Onvoorstelbaar dat ge u vandaag zorgen maakt voor de e-wagen die ge ten vroegste in 2028 gaat krijgen. :lol: :lol: :lol:

Profiteur
7 februari 2018, 14:47
Oplossing voor uw wagen in verkoop = druppellader ;-)
Ik heb ook een wagen die ik wil verkopen om dan weer van iets anders te gaan dromen. Maar bij mij staat die in een verwarmde garage en een beschermhoes erover. Natuurlijk constant aan de druppellader. Ik plaats die wagen wel niet op verkoopsites maar het is eerder mond-aan-mondreclame dat het rond gaat. En forums die over de bepaalde merken praten.

Micele
7 februari 2018, 14:47
Recordvliegbereik nu ook al.

1000 jaren op een baan rond de zon zonder bij te laden. 8-) ;-)

https://electrek.files.wordpress.com/2018/02/4-lzlcnib-e1518008104505.jpg?quality=82&strip=all&w=996&h=498&zoom=2

Profiteur
7 februari 2018, 14:51
Dat vind ik dan weer eerder belachelijk. Dat is om te kunnen zeggen dat hij de eerste was die een wagen in de ruimte schoot. Zoals ik heb toch de grootste. Egotripperij noem ik dat. Maar je hebt teveel centen en je wil constant in het middelpunt van de belangstelling staan > schiet een wagen de ruimte in :roll:

Veel geld dat hij aan mooiere zaken had kunnen besteden. Geef mij dan maar Bill Gates. Die steunt tenminste wereldse zaken. Misschien ook niet het beste voorbeeld maar de verhouding tussen Gates en Musk is een wereld van verschil.

Tavek
7 februari 2018, 15:04
Dat vind ik dan weer eerder belachelijk. Dat is om te kunnen zeggen dat hij de eerste was die een wagen in de ruimte schoot. Zoals ik heb toch de grootste. Egotripperij noem ik dat. Maar je hebt teveel centen en je wil constant in het middelpunt van de belangstelling staan > schiet een wagen de ruimte in :roll:

Veel geld dat hij aan mooiere zaken had kunnen besteden. Geef mij dan maar Bill Gates. Die steunt tenminste wereldse zaken. Misschien ook niet het beste voorbeeld maar de verhouding tussen Gates en Musk is een wereld van verschil.

Je begrijpt het niet. De man geeft niet graag geld uit aan reclame. Beter nog, hij geeft 0 dollar uit aan marketing en sales.

Door die blok beton te vervangen met een tesla krijgt hij in een klap 3 miljoen online kijkers die simultaan de lancering meemaken, het op een na hoogste getal ooit voor youtube streams.

En het beeld van starman in een tesla met de aarde op de achtergrond is iconisch, het spreekt aan, en het zal de hele wereld in de pers en op tv rondgaan.

Mission complete. Voor zijn beide bedrijven.

Micele
7 februari 2018, 15:22
Dat vind ik dan weer eerder belachelijk.
Ironie is je vreemd? ;-) En jij lijkt me wel wat wereldvreemd.

En voor de rest zal Tavek het wel uitleggen. :-)

Geef mij dan maar Bill Gates. Die steunt tenminste wereldse zaken. Misschien ook niet het beste voorbeeld maar de verhouding tussen Gates en Musk is een wereld van verschil.
Gates verveelt zich. Musk amuseert zich. Dat is een idd een wereld van verschil.

Tavek
7 februari 2018, 15:29
Bill gates steunt bestaande projecten, en innoveert met zijn geld gradueel.

Musk maakt sprongen, revolutiekes. Omdat hij durft te falen.

Als je springt, kan je ook vallen. En dan gaan veel mannen, allemaal mindere goden, u uitlachen. Als je hogerop geraakt, zullen ze afgunstig zijn.

Micele
7 februari 2018, 15:35
Musk was nodig, hoognodig:

https://www.quora.com/Why-do-people-praise-Elon-Musk-so-much-How-is-he-different-from-other-billionaires-like-Larry-Page-or-Steve-Jobs

Profiteur
7 februari 2018, 15:37
Noem je nu Musk een God? Een visionair OK, daar zou ik nog deels akkoord mee durven gaan. En of Musk nu hoognodig was? Voor een bepaalde groep mensen misschien. Maar echt nodig? Dat durf ik niet zeggen.

Aurora_Borealis
7 februari 2018, 15:53
Bill gates steunt bestaande projecten, en innoveert met zijn geld gradueel.

Musk maakt sprongen, revolutiekes. Omdat hij durft te falen.

Als je springt, kan je ook vallen. En dan gaan veel mannen, allemaal mindere goden, u uitlachen. Als je hogerop geraakt, zullen ze afgunstig zijn.

Mijn respect voor Bill Gates is vele malen groter daar Elon veel eerder egotistisch dan wereldverbeteraar is...
Ik ken mensen die projecten opzetten betaald door de Bill & Melinda Gates foundation. Maar de ontwikkeling van duurzame voedselproductie- en waterzuiveringssystemen, Crispr-cas9-gebaseerde biotech om infectieziektes te bestrijden (o.a. Zika/Malaria), etc... klinkt bijlange niet zo 'sexy' als vlammenwerpers verkopen of auto's de ruimte in te schieten.

Micele
7 februari 2018, 16:03
Noem je nu Musk een God? Een visionair OK, daar zou ik nog deels akkoord mee durven gaan. En of Musk nu hoognodig was? Voor een bepaalde groep mensen misschien. Maar echt nodig? Dat durf ik niet zeggen.
Naja ik ga mijn uitspraak nu ook niet kapotnuanceren. Maar ik volg je wel.

Zeggen we dat voor de snellere transitie van fossiele energie naar hernieuwbare energie Musk zeker al zijn heel dikke steen bijgedragen heeft.

Bovendien is het een heel leuk nevenverschijnsel dat hij menige vastgeroeste overheidsinstelling op stang jaagt.
Fossiele energie zou nog altijd 4 maal meer gesubsidieerd worden dan hernieuwbare energie bvb. Zulke studies moest je vroeger met een vergrootglas zoeken.

Musk heeft niets liever dan al die subsidies op energie-opwekking en fossiele brandstoffen af te schaffen.

Tavek
7 februari 2018, 16:24
Mijn respect voor Bill Gates is vele malen groter daar Elon veel eerder egotistisch dan wereldverbeteraar is...
Ik ken mensen die projecten opzetten betaald door de Bill & Melinda Gates foundation. Maar de ontwikkeling van duurzame voedselproductie- en waterzuiveringssystemen, Crispr-cas9-gebaseerde biotech om infectieziektes te bestrijden (o.a. Zika/Malaria), etc... klinkt bijlange niet zo 'sexy' als vlammenwerpers verkopen of auto's de ruimte in te schieten.

Bill Gates doet niks wat anderen niet doen.

Dat is het hem net. En ik respecteer Bill Gates uiteraard ook, maar hij verandert de wereld niet. Er zijn talloze universiteiten en instellingen die doen wat hij doet.

De ruimte openstellen voor een breder publiek door de kost fors te verlagen, is op zich revolutionair.

Als je met de SLS een maanmissie wilt doen, en voor dat programma pakweg 13 keer moet lanceren (Aantal Saturn V launches). Met SLS gaat u dat 13 miljard dollar kosten aan lanceringen. Met Falcon Heavy, 26 lanceringen (omdat SLS nog groter is) tegen 2.4 miljard dollar.

Meer als 10 miljard dollar verschil voor dezelfde payload de ruimte in.

Tavek
8 februari 2018, 00:11
In de tussentijd heeft Tesla haar kwartaalcijfers bekend gemaakt.

Aandelen stijgen after market: hogere inkomsten en minder verlies/share dan verwacht.

Met 22 % gross margin op automotive maken ze best wel wat winst per wagen, mochten die gigantische kapitaalsinvesteringen er niet zijn.

Tavek
8 februari 2018, 00:11
De naysayers krijgen weer ongelijk.

Tavek
8 februari 2018, 00:13
PS: En dat zien de meesten hier niet. Tesla kan veel meer winst nemen per wagen dan andere automakers.

Waarom denk je dat dat aandeel hoog blijft ? Men weet dat van zodra de ramp up gedaan is, het een cashmachine wordt.

Micele
8 februari 2018, 00:42
Productie gaat naar 2500 per week volgende maand:

Tesla wrote in its shareholders letter today:

“We continue to target weekly Model 3 production rates of 2,500 by the end of Q1 and 5,000 by the end of Q2. It is important to note that while these are the levels we are focused on hitting and we have plans in place to achieve them, our prior experience on the Model 3 ramp has demonstrated the difficulty of accurately forecasting specific production rates at specific points in time. What we can say with confidence is that we are taking many actions to systematically address bottlenecks and add capacity in places like the battery module line where we have experienced constraints, and these actions should result in our production rate significantly increasing during the rest of Q1 and through Q2.”

The update follows Tesla announced that it achieved a production rate in the last few days of 2017 that translates to “over 1,000 Model 3’s per week.”

Het totaal aan betaalde voorschotten gaat richting 1 miljard, alle modellen, incl semi:

Tesla says that the Model 3 reservation backlog has been increasing recently:

“In recent weeks, they have continued to grow as Model 3 has arrived in select Tesla stores and received numerous positive reviews, including Automobile Magazine’s 2018 Design of the Year award. We want to thank both our Model 3 suppliers and our customers, who have continued to be such great partners and advocates, while patiently waiting as the ramp continues to accelerate.”

The total tally was approaching 500,000 reservations when Tesla started deliveries last year.

In its new earnings report, Tesla’s customer deposits have increased $853 million and the company is getting ~$1,000 per Model 3 reservation. Though the total amount also includes deposits for the new Roadster, Tesla Semi, and deposits for Model S and Model X vehicles ahead of deliveries.

It increased by about $170 million quarter-over-quarter.

daiwa
8 februari 2018, 05:04
Bij veel verdere trips kan men de wagen ergens eenmaal in de stekker steken omdat de auto toch maar stilstaat op de parking. Of parkeer jij je wagen nooit als je "het weekend weg gaat", ben jij een slaaprijder tijdens je slaap? :rofl:

En op alle parkings zijn laadpalen?
In mijn gemeente heb je een zevental parkings met wel geteld 1 laadpaal. :rofl:

dpg
8 februari 2018, 07:21
In de tussentijd heeft Tesla haar kwartaalcijfers bekend gemaakt.

Aandelen stijgen after market: hogere inkomsten en minder verlies/share dan verwacht.

Met 22 % gross margin op automotive maken ze best wel wat winst per wagen, mochten die gigantische kapitaalsinvesteringen er niet zijn.

Tesla heeft zijn verlies afgelopen kwartaal nog verder zien oplopen, nadat in het derde kwartaal al het grootste kwartaalverlies ooit in de boeken was geschreven. De fabrikant van elektrische auto’s spendeerde opnieuw veel geld aan investeringen om de productie van zijn Model 3 op kruissnelheid te krijgen.

In het laatste kwartaal slaagden ze er niet in meer dan 1542 model 3 te produceren, terwijl ze wel 28,425 Model S en Model X konden produceren.

Daar zitten doodsimpel teveel ontwikkelingsfouten in die model 3 , ontwikkelingsfouten die ze makkelijkheidshalve "technische" problemen noemen.

dpg
8 februari 2018, 07:24
Met 22 % gross margin op automotive maken ze best wel wat winst per wagen, mochten die gigantische kapitaalsinvesteringen er niet zijn.

Als ze willen overleven zullen er altijd gigantische kapitaalsinvesteringen nodig zijn, dus ook die cijfers mag je gerust relativeren.

Aurora_Borealis
8 februari 2018, 09:06
In de tussentijd heeft Tesla haar kwartaalcijfers bekend gemaakt.

Aandelen stijgen after market: hogere inkomsten en minder verlies/share dan verwacht.

Vreemd... after-hour trading staat precies weer al licht in het rood...

Met 22 % gross margin op automotive maken ze best wel wat winst per wagen, mochten die gigantische kapitaalsinvesteringen er niet zijn.

22% gross margin was in 2016 Q4; In Q4 2017 is dit gedaald tot 13.8 %....

En... de non-LR versie van de Model 3 is uitgesteld met één jaar tot 2019, dus op die 35 k$ elektrische auto blijft het nog lang wachten. Actuele productiecijfers van de M3 worden ook niet gegeven, enkel 'we expect', 'we project', etc...

Micele
8 februari 2018, 09:10
En op alle parkings zijn laadpalen?
In mijn gemeente heb je een zevental parkings met wel geteld 1 laadpaal. :rofl:
Daar zal wel niets te zien zijn, dus geen reden daar te laden. :-D

En toch hoeven we maar één keer per week te laden.

We hadden de Ampera-e ook eerder kunnen opladen. Er waren genoeg momenten dat het uitkwam. Ook reden we een paar keer langs een Fastned-snellaadstation en dachten we hardop: “zullen we even in 30 minuten 150 kilometer rijbereik bijladen?” Ja, had gekund, maar het was niet nodig.

Vrijheid

Zorgeloos rijden, dat is het toverwoord. Niet hoeven nadenken, niet om de haverklap op zoek naar een oplaadpunt. Geen verlengsnoer via het raam naar buiten als bij je werkafspraak of schoonfamilie geen laadpunt beschikbaar is.

Bij de Opel Ampera-e is dat allemaal niet aan de orde, blijkt als we het elektrische model voor het eerst op Hollandse bodem rijden, in onze vertrouwde omgeving, met de vaste dagelijkse ritjes. Om te beginnen maken we er geen zuinigheidstest van. We rijden gewoon de toegestane snelheid, dus ook 130 km/u waar mogelijk.

In het begin houden we de resterende actieradius nauwlettend in de gaten, maar al snel realiseer je je dat het nog lang gaat duren totdat die batterij leeg is. En dat geeft rust. Het gemiddelde stroomverbruik op de Nederlandse wegen, zonder bergen en op goede kwaliteit asfalt, schommelt tussen de 16 en 16,5 kWh/100 km. Daarmee halen we ruim 360 kilometer uit een volle accu.

En het kan zuiniger. Sowieso is rijden op de snelweg niet in het voordeel van het energieverbruik van een EV. Ook blijkt dat het verschil in stroomverbruik bij 100 of 130 km/u vrij groot is. Ergens tussenin zit een duidelijk kantelpunt. Automobilisten die weinig gebruikmaken van de snelweg moeten in de buurt van de 400 kilometer kunnen komen.

2 – Opladen

In de nieuwe Opel Ampera-e ervaren we dezelfde vrijheid als bij een conventionele auto. Geen moment maken wij ons druk om de resterende accucapaciteit. Pas na vijf werkdagen besluiten we de Opel Ampera-e aan de lader te hangen.

Elke dag op en neer naar kantoor, paar afspraken buiten de deur, ritje naar de supermarkt, schoonfamilie, sportschool en ga zo maar door… En ook die kleine 90 kilometer rijafstand vanuit de Opel-importeur naar huis mag niet worden vergeten. En toch hoeven we maar één keer per week te laden.

We hadden de Ampera-e ook eerder kunnen opladen. Er waren genoeg momenten dat het uitkwam. Ook reden we een paar keer langs een Fastned-snellaadstation en dachten we hardop: “zullen we even in 30 minuten 150 kilometer rijbereik bijladen?” Ja, had gekund, maar het was niet nodig.

Tavek
8 februari 2018, 10:36
Vreemd... after-hour trading staat precies weer al licht in het rood...



22% gross margin was in 2016 Q4; In Q4 2017 is dit gedaald tot 13.8 %....

En... de non-LR versie van de Model 3 is uitgesteld met één jaar tot 2019, dus op die 35 k$ elektrische auto blijft het nog lang wachten. Actuele productiecijfers van de M3 worden ook niet gegeven, enkel 'we expect', 'we project', etc...

dpg zal content zijn, Grohmann engineering is klaar met de automatisatie van de batterijproductie, de gehele lijn wordt nu van Duitsland naar de VS verzonden en binnen de maand geinstalleerd.

Dus ergens krijgt hij gelijk : de Duitsers lossen het op.

Micele
8 februari 2018, 10:42
dpg zal content zijn, Grohmann engineering is klaar met de automatisatie van de batterijproductie, de gehele lijn wordt nu van Duitsland naar de VS verzonden en binnen de maand geinstalleerd.

Dus ergens krijgt hij gelijk : de Duitsers lossen het op.

Tesla heeft Grohmann ook met die reden - model 3 automatisatie - volledig overgenomen, +1 jaar geleden.

https://de.wikipedia.org/wiki/Tesla_Grohmann_Automation

Am 3. Januar 2017 wurde Grohmann Engineering von Tesla Motors übernommen und wird seit dem 22. März 2017 als Tesla Grohmann Automation GmbH weitergeführt. Der Übernahme ist eine Zusammenarbeit bei der Entwicklung des Model 3 vorausgegangen.[6]

Tesla maakte dit reeds bekend de 8 november 2016, dus daar zitten 2 maanden tussen...:
https://www.tesla.com/de_DE/blog/formation-of-tesla-advanced-automation-germany?redirect=no

Formation of Tesla Advanced Automation Germany

The Tesla Team 08. November 2016

Accelerating a sustainable energy future is only possible with high-volume factories. They allow us to manufacture high-quality products with economies of scale, making them more affordable and accessible to the world. As the machine that builds the machine, our factories are so important that we believe they will ultimately deserve an order of magnitude more attention in engineering than what they produce. At very high production volumes, the factory becomes more of a product than the product itself.

After increasing our output target to 500,000 cars per year by 2018, we began searching for the best engineering talent in automated manufacturing systems. Today, we are excited to announce that Tesla has entered into an agreement to acquire Grohmann Engineering, a world-renowned engineering company in Prüm, Germany, which will become Tesla Grohmann Automation.

Led by founder and CEO Klaus Grohmann, Grohmann Engineering is one of the world leaders in highly automated methods of manufacturing. This transaction will bring Mr. Grohmann’s leadership, a world-class team and unique expertise in-house. Moreover, it will serve as the initial base for Tesla Advanced Automation Germany headquarters, with other locations to follow. We expect to add over 1,000 advanced engineering and skilled technician jobs in Germany over the next two years.

Under the continued leadership of Mr. Grohmann, several critical elements of Tesla’s automated manufacturing systems will be designed and produced in Prüm to help make our factories the most advanced in the world. Combined with our California and Michigan engineering facilities, as well as other locations to follow, we believe the result will yield exponential improvements in the speed and quality of production, while substantially reducing the capital expenditures required per vehicle.

To date, we have increased the production rate at our Fremont Factory by 400% in four years, and we expect this acquisition to accelerate that growth rate. While the agreement is contingent upon clearance from regulators, including in Germany, we hope to have full approval and close the acquisition in early 2017. We are excited to have the Grohmann team join us in our goal of becoming the best manufacturer in the world to help accelerate the world's progress to a sustainable energy future.

Zonder die typische admin-vertragingen en ook problemen met de Duitse vakbond was die productielijn wslk eerder klaar geweest: Tesla moet al begin 2016 -31 maart 2016- met de vakbondsverhandelingen begonnen zijn:
https://www.volksfreund.de/region/pruem/tesla-technikchef-zu-besuch-in-pruem-sie-haetten-da-ein-paar-vorschlaege_aid-4933170

31. März 2017 | 20:42 Uhr
Tesla-Technikchef zu Besuch in Prüm - Sie hätten da ein paar Vorschläge

Das Treffen hatte noch mehr Brisanz: Betriebsrat und die Vertreter der IG Metall wollten Straubel unmittelbar vor der Versammlung dazu auffordern, in Tarifverhandlungen einzuwilligen - "damit man auch in Amerika sieht, dass wir's ernst meinen", sagte der Trierer Gewerkschaftssekretär Patrick Georg. Dazu kam es aber nicht - Straubel huschte so schnell unerkannt durch die Reihen der mehr als 300 Mitarbeiter vor der Halle 7, dass der erste Versuch scheiterte.
Sie werden dranbleiben: Zwar habe das Unternehmen inzwischen beim Lohn ein Angebot zur Nachbesserung gemacht, sagt Christian Schmitz, ebenfalls von der IG Metall - die Rede ist von 150 Euro, die man den 680 Beschäftigten im Werk zusätzlich auf den Monatslohn packen wolle. "Aber das ist immer noch weit, weit weg vom Tarif."

En het vakbondstheater begon al, serieus uitgesmeerd in forums:
https://tff-forum.de/viewtopic.php?f=35&t=16133&sid=030aba6bf361c8c48dd0ba6d3e6cb8a8

Of net op de premiere van het model 3, waar ze natuurlijk nog niet wisten dat ze op enkele maanden 400.000 reserveringen gingen binnenkrijgen, ze hadden hoogstens 150.000 verwacht...

Micele
8 februari 2018, 11:23
Zonder die typische admin-vertragingen en ook problemen met de Duitse vakbond was die productielijn wslk eerder klaar geweest: Tesla moet al begin 2016 -31 maart 2016- met de vakbondsverhandelingen begonnen zijn:

En het vakbondstheater begon al, serieus uitgesmeerd in forums:
https://tff-forum.de/viewtopic.php?f=35&t=16133&sid=030aba6bf361c8c48dd0ba6d3e6cb8a8

Of net op de premiere van het model 3, waar ze natuurlijk nog niet wisten dat ze op enkele maanden 400.000 reserveringen gingen binnenkrijgen, ze hadden hoogstens 150.000 verwacht...

En in de laatste 5 posten van dat Grohmann-forum zijn "de Duitsers" fier dat ze de (hopelijk laatste) bottlenecks bij Tesla gaan oplossen:
https://tff-forum.de/viewtopic.php?f=35&t=16133&start=250
von Harme » 8. Feb 2018, 08:22

Das ging gestern runter wie Öl

Aurora_Borealis
8 februari 2018, 11:30
En het vakbondstheater begon al, serieus uitgesmeerd in forums:
https://tff-forum.de/viewtopic.php?f=35&t=16133&sid=030aba6bf361c8c48dd0ba6d3e6cb8a8

Dat Musk direct na de overname mr. Grohmann (de oprichter) persoonlijk de laan uitstuurt helpt natuurlijk niet...

kelt
8 februari 2018, 12:19
Dat Musk direct na de overname mr. Grohmann (de oprichter) persoonlijk de laan uitstuurt helpt natuurlijk niet...

We hebben het gezien met Coucke,we zagen het tot op zekere hoogte ook bij SN Brussels,we zagen het ook bij Grohman.....in een firma kan er maar 1 alfa mannetje zijn dat zelf zijn dienaars uitkiest.

Een bedrijf is beslist geen democratie.

Profiteur
8 februari 2018, 12:28
En dat alfa mannetje is nogal heel narcistisch ingesteld. Meestal kicken die ook op macht en perverse spelletjes. Maar meestal voelen die zich ook eenzaam, hebben geen "feeling" met hun werknemers en de maatschappij en roepen constant dat ze zo hard moeten werken dat ze geen vrije tijd voor een mooi privéleven hebben. Maar elke dag wel op restaurant en naar decadente feestjes gaan. Zegt Musk niet in elk interview dat hij heel eenzaam is :|

Ik zat nog maar halverwege naar de richting van CFO en ik zag al wat er dagelijks allemaal aan de top gebeurde. Niet voor niets dat directiesecretaressen meestal een fotomodel figuur hebben, een goedgevulde boezem en hun huwelijk in veel gevallen om zeep gaat. Onze nieuwste HR-directrice was ook zo een geval. Al liggend de top bereikt :roll:

Over de nieuwste CEO van Brussels Airlines zullen we maar zwijgen zeker :lol:

Gipsy
8 februari 2018, 12:42
Productie gaat naar 2500 per week volgende maand:


Volgende maand geven ze er een lap op.:rofl::rofl::rofl::lol:

Micele
8 februari 2018, 13:02
Dat Musk direct na de overname mr. Grohmann (de oprichter) persoonlijk de laan uitstuurt helpt natuurlijk niet...

Denk je... wie weet integendeel

Er waren blijkbaar 5 zeer grondige redenen die (oude) man eindelijk op pensioen te sturen:

https://forum.golem.de/kommentare/automobil/tesla-zukauf-firmengruender-klaus-grohmann-ging-offenbar-im-streit/erklaerung-zur-situation/108963,4796998,4796998,read.html#msg-4796998


Die ex-CEO was overigens 74 jaar, mss toch eens denken aan wat anders? Bvb aan een veel jongere opvolger die het huis al vele jaren kent.
https://www.automobilwoche.de/article/20170428/NACHRICHTEN/170429891/nach-streit-mit-elon-musk-neuer-chef-von-tesla-grohmann-automation-steht-fest

Tesla hatte den Prümer Anlagenbauer Grohmann Engineering im Herbst übernommen. Der Elektroautohersteller braucht einen Anlagenbauer wie ihn dringend, um die Produktion seiner Fahrzeuge hochfahren zu können und sich zum Volumenhersteller für Elektrofahrzeuge wandeln zu können. Bislang hieß es auch, dass der 74-Jährige Grohmann-Gründer Klaus Grohmann bei diesem Projekt als Chef weiterhin mit an Bord sei. Doch dies hätte sich nach diesem Vorfall erledigt, heißt es. "Ich bin sicherlich nicht ausgeschieden, weil ich keine Lust mehr habe", wird Grohmann zitiert. Weitere Äußerungen sind nicht bekannt. Die Managementebene unter Grohmann soll indes auch mit dem neuen Chef Lothar Thommes weiter bestehen bleiben.

Tavek
8 februari 2018, 13:04
Volgende maand geven ze er een lap op.:rofl::rofl::rofl::lol:

En Gipsy, hoeveel euro is uw bedrijf waard ?

Micele
8 februari 2018, 13:27
En dat alfa mannetje is nogal heel narcistisch ingesteld. Meestal kicken die ook op macht en perverse spelletjes. Maar meestal voelen die zich ook eenzaam, hebben geen "feeling" met hun werknemers en de maatschappij en roepen constant dat ze zo hard moeten werken dat ze geen vrije tijd voor een mooi privéleven hebben.

Die karakter-eigenschappen werden de 74-jarige cholerische Grohmann ook ongeveer toegeschreven, een insider legt het in 5 punten uit, ik vertaal het eerste punt:
https://forum.golem.de/kommentare/automobil/tesla-zukauf-firmengruender-klaus-grohmann-ging-offenbar-im-streit/erklaerung-zur-situation/108963,4796998,4796998,read.html#msg-4796998
Erklärung zur Situation
Autor: Alysanne 28.04.17

Nr.1 - Herr Grohmann verlässt im Streit seine eigene Firma

Ja das stimmt. Und jeder einzelne Mitarbeiter jubelte und war glücklich. Der Mann ist in der ganzen Stadt bekannt (auch darüber hinaus) wie extrem schlecht er alle Menschen behandelt hat. Weinen am Arbeitsplatz war da Programm (im Bezug auf Büro), Depressionen und Verlust des Selbstvertrauens ebenso. Keiner hat sich mehr getraut etwas zu sagen oder zu widersprechen. Es war eine unglaublich gedrückte Stimmung in seiner Nähe. Ein wahrer Choleriker.

Nr. 1 - Meneer Grohmann verlaat zijn eigen bedrijf na een geschil

Ja dat klopt. En elke medewerker juichte en was blij. De man is overal in de stad bekend (buiten) hoe extreem arm hij alle mensen heeft behandeld. Huilen op het werk was een programma (op kantoor), depressie en verlies van zelfrespect. Niemand durfde iets meer te zeggen of tegenspreken. Het was een ongelooflijk depressieve atmosfeer in zijn omgeving. Een echte cholericus.

Naja de andere punten vertaal ik ook even snel via google:

Nr. 2 - onderbetaald

Klinkt procentueel gezien heel extreem. Maar! Grohmann heeft veel meer betaald aan elk ander bedrijf onder andere 6 firmas in de regio waar langer verhandeld werd. Evenzo werden daar wel genereuze bonussen toegekend.

Nr. 3 - Collectieve overeenkomst?

In feite is de IG Metall pas verplaatst na de overname van Tesla in de richting van onderhandeling. Waarom? Ze waren bang voor de vorige baas. Klinkt ongelooflijk, maar het is echt zo. Overigens was het pas toen de helft van de werknemers bij IG Metall kwam dat alleen onderhandelingen konden worden gevoerd.

Klinkt spannend en leuk voor de medewerkers. De waarheid ziet er anders uit ... (zie volgend punt)

Nr. 4 - IG Metall

Ja, de IG Metall wil een collectieve overeenkomst afdwingen. Maar niet voor de werknemers, maar ten koste van de werknemers. IG Metall is rechtstreeks van het plotselinge overname strijd als een hondsdolle hond begon, heeft direct bedreigd met stakingen (geen 2 weken na Tesla correct heeft genomen) en is dus niet alleen schade aan Tesla, maar al haar medewerkers. Als je vraagt, irriteert een groot deel van het personeel zich nu aan IG Metall en wil daar eigenlijk niets mee te maken hebben. Sinds Elon Musk begon, zijn de volgende dingen binnen een paar weken gebeurd, nee, bijna na enkele dagen:

- werkgarantie voor 5 jaar (ze hadden het niet eerder)
- onmiddellijke voorziening salarisverhoging van 150 euro (geleidelijk worden steeds meer en meer opgeheven wanneer het zelfs tarief >> waarom slechts 150 Antwoord: Stel keer eerder op het bedrag van de maandelijkse kosten van de werknemer, want je kunt niet direct met 400! Het bedrag werd ook aan iedereen toegekend - van de programmeur tot de schoonmaaksters, nu afhankelijk van de kwalificatie moet de rest worden aangepast)
- Eenmalige betaling van 1000 euro
- Aandelen met een waarde van € 10.000, die driemaandelijks worden uitgegeven over een periode van vier jaar maar die ook aan het einde van het jaar kunnen worden geïnd.
- een persoonlijk contact met het management (was voorheen ondenkbaar)
- Regelmatige bezoeken van Tesla-mensen die luisteren naar de zorgen, suggesties voor verbetering en kritiek

5. - Opvolger van Grohmann

Dat was onmogelijk. Hij heeft zijn zonen verbannen omdat ze tegengesproken hebben (naar mijn weten). Hij duwde mensen van zich af en liet nooit iemand alles overnemen (dat hij iedereen verkocht was buitengewoon verbluffend!). Er was geen officiële opvolger. Als hij stierf, zou de chaos waarschijnlijk uitbreken zonder einde.

Over het algemeen kan ik zeggen dat het zo geweldig is geweest sinds Tesla en zo veel beter. Ik kan dat echt als serieus persoon beoordelen in plaats van iemand die alleen de artikelen op internet leest. Tot slot, geen angst en frustratie (meer kort verhaal: kon onder de oude lijn hoop op een laptop, een programmeur voor 6 maanden en moest programmeren er met pen en papier, omdat de oude baas zou hebben voorheen alleen maakte het zo niemand had >> durfde tegenspreken).

De oude meneer Grohmann heeft echt iets bereikt, je moet hem laten. Hij heeft een garagebedrijf opgewerkt om een ??van 's werelds toonaangevende bedrijven te worden. Daarvoor mijn volste respect! Maar het moest gewoon een verandering zijn. Leeftijd gaat voorbij aan niemand zonder een spoor achter te laten. En zijn karakter deed de rest.

Zomaar als info voor buitenstaanders ...

Nr. 2 - Unterbezahlt

Klingt prozentual gesehen wirklich extrem. Aber! Unter 6 Firmen, mit denen Bewerbungsgespräche geführt wurden in der Region hat Grohmann weit weit mehr bezahlt als andere. Ebenso wurden großzügige Boni gewährt.

Nr. 3 - Tarifvertrag?

Tatsächlich hat die IG Metall sich erst nach der Übernahme von Tesla in Richtung Verhandlung bewegt. Warum? Sie hatten Angst vor dem vorherigen Chef. Klingt unglaublich, ist aber wirklich so. Erst dadurch, dass die Hälfte der Belegschaft in die IG Metall eingetreten ist konnten übrigens auch erst Verhandlungen geführt werden.
Klingt spannend und schön für die Mitarbeiter. Die Wahrheit sieht aber anders aus... (siehe nächster Punkt)

Nr. 4 - IG Metall

Ja, die IG Metall will einen Tarifvertrag durchsetzen. Aber nicht für die Mitarbeiter sondern zu Lasten der Mitarbeiter. Die IG Metall hat direkt ab Übernahme urplötzlich angefangen zu kämpfen wie ein tollwütiger Hund, hat direkt mit Streiks gedroht (keine 2 Wochen nachdem Tesla richtig übernommen hat) und wird somit nicht nur Tesla sondern all seinen Angestellten schaden. Fragt man mal rum ist ein großer Teil der Belegschaft mittlerweile genervt von der IG Metall und will eigentlich gar nichts mehr mit denen zu tun haben. Seit Elon Musk angetreten ist sind innerhalb weniger Wochen, nein fast schon Tage folgende Sachen eingetreten:

- Jobgarantie für 5 Jahre (die hatten sie davor nicht)
- sofortige vorläufige Gehaltserhöhung um 150 Euro (soll stufenweise immer mehr und mehr angehoben werden bis es sogar über Tarif ist >> wieso nur 150? Antwort: Stellt euch mal auf die Menge der Mitarbeiter die monatlichen Mehrkosten vor! Da kann man nicht direkt mit 400-500 Euro kommen. Außerdem wurde der Betrag allen zugesprochen. Vom Programmierer zur Putzfrauen, jetzt muss je nach Qualifizierung der Rest angepasst werden)
- 1000 Euro Einmalzahlung
- Aktien im Wert von 10.000 Euro, die vierteljährlich auf einem Zeitraum von 4 Jahren ausgegeben werden, die man sich aber auch am Ende des Jahres auch auszahlen lassen kann.
- ein persönlicher Kontakt zur Leitung (war vorher undenkbar)
- regelmäßiger Besuch von Tesla-Leuten, die sich die Sorgen, Verbesserungsvorschläge und Kritik anhören

5. - Nachfolger von Grohmann

Das war unmöglich. Er hat seine Söhne Hausverbot erteilt, weil sie widersprochen haben (laut meiner Kenntnis). Er hat die Menschen von sich gestoßen und niemals zugelassen, dass wer alles übernimmt (dass er verkauft hat, hat alle extremst erstaunt!). Es gab keinen offiziellen Nachfolger. Im Falle seines Ablebens wäre wahrscheinlich Chaos ohne ende ausgebrochen.

Ich kann im Großen und Ganzen sagen: Es ist seit Tesla so unglaublich viel passiert und so viel besser geworden. Das kann ich als involvierte wirklich ernsthaft beurteilen statt jemand, der nur rund im Internet die Artikel liest. Endlich keine Angst und Frustrationen mehr (short story: unter der alten Leitung durfte ein Programmierer 6 Monate lang auf einen Laptop hoffen und musste bis dahin mit Stift und Papier programmieren, weil der alte Chef es ja früher auch nur so gemacht hätte >> niemand hatte sich getraut zu widersprechen).

Der alte Herr Grohmann hat wirklich was erreicht, das muss man ihm lassen. Er hat eine Garagenfirma zu einer weltweit führenden Firma hochgearbeitet. Dafür meinen vollsten Respekt! Aber es musste einfach eine Veränderung her. Das Alter geht an Niemanden spurlos vorbei. Und sein Charakter dazu hat den Rest getan.

Nur mal so als Info für Ausenstehende...

Aurora_Borealis
8 februari 2018, 16:03
Denk je... wie weet integendeel

Er waren blijkbaar 5 zeer grondige redenen die (oude) man eindelijk op pensioen te sturen:

U vergeet er één: Grohmann wou de contractuele verplichtingen die zijn bedrijf tegenoverstaand Daimler naleven... Musk wou dat niet.

Tsla gaat weer in het rood bij de aanvang van de beurs ? Aandeelhouders zijn blijkbaar toch niet zo gecharmeerd met de kwartaalcijfers van gisteren.

Gipsy
8 februari 2018, 16:56
En Gipsy, hoeveel euro is uw bedrijf waard ?

Er is er méér dan één en geen enkel maakt verliescijfers (wat Tesla al méér dan 8 jaar doet). Ik zou in ieder geval nooit een Tesla aandeel kopen.

Tavek
8 februari 2018, 17:01
Er is er méér dan één en geen enkel maakt verliescijfers (wat Tesla al méér dan 8 jaar doet). Ik zou in ieder geval nooit een Tesla aandeel kopen.

Tesla is een groeibedrijf met een lange termijnsvisie. Als aandeelhouder stap je daarmee in, of niet.

Het geschijt op "Tesla maakt geen winst" is enkel valabel indien de onderliggende cijfers, naast R&D en kapitaalsinvesteringen slecht zouden zijn. Die zijn helemaal niet slecht.

Er zijn talloze startups die jaren verlies draaien, met als doel te groeien.

Gipsy
8 februari 2018, 17:11
Tesla is een groeibedrijf met een lange termijnsvisie. Als aandeelhouder stap je daarmee in, of niet.

Het geschijt op "Tesla maakt geen winst" is enkel valabel indien de onderliggende cijfers, naast R&D en kapitaalsinvesteringen slecht zouden zijn. Die zijn helemaal niet slecht.

Er zijn talloze startups die jaren verlies draaien, met als doel te groeien.

Die investeringen zijn voor het grootste deel gefinancierd door beurspeculanten. Mijn grootste probleem met Tesla, ondanks de bombastische one man shows van Musk, er maar niet in slaagt hun productieprobleem op te lossen.

Productie is iets concreet waar moeilijk kan rond gedraaid worden. Met de komst van hun 3 model is het probleem exponentieel gegroeid. En het blijft maar bij beloven.

Micele
8 februari 2018, 19:13
https://www.beursduivel.be/Column/272131/Tesla-beste-tech-aandeel-van-komende-5-jaar.aspx

'Tesla beste tech-aandeel van komende 5 jaar'

Door Belegger.nl op 6 nov 2017 om 14:13 | Views: 9.159

'Tesla beste tech-aandeel van komende 5 jaar'

Tesla zal de komende vijf jaar het best presterende aandeel zijn onder de grote technologiebedrijven. Dat zegt Gene Munster, voormalig analist bij Piper Jaffray en nu durfkapitalist bij Loup Ventures, tegen Cnbc.

De Amerikaanse maker van elektrische auto's zal dit bewerkstelligen door de productie van de Model 3 te verbeteren en winstgevendheid te bereiken in het derde kwartaal van 2020. Niet iedereen is het eens met Munster. Analisten van de Zwitserse bank UBS voorspellen dat het aandeel Tesla de komende jaren met maar liefst 44% zal dalen.

Teleurstellende kwartaalcijfers

Munster deed zijn uitspraken na de teleurstellende kwartaalcijfers van Tesla. Het bedrijf rapporteerde afgelopen week een groter dan verwacht verlies per aandeel van 2,92 dollar. Tesla liet tevens weten in het eerste kwartaal van 2018 een productiesnelheid van 5000 Model 3-auto's per week te behalen, terwijl eerder werd gemeld dat dit al mogelijk zou zijn tegen het einde van dit jaar. De Model 3 wordt gezien als een belangrijke motor voor de toekomstige groei van Tesla.

Het teleurstellende kwartaal heeft Munster echter niet afgeschrikt van het toekomstige groeiverhaal van Tesla. "Mijn verwachting dat dit het best presterende grote technologie-aandeel zal zijn voor de komende vijf jaar is niet veranderd. De cijfers en het terugdringen van de productie is een teleurstelling, maar dat hebben we eerder meegemaakt en ik verwacht dat het net als in het verleden wel weer goed zal komen."

Volgens bestuursvoorzitter Elon Musk viel de productievertraging van de Model 3 te wijten aan een leverancier die "echt de bal had laten vallen" op de Gigafactory. Een van de problemen waar het bedrijf mee kampt is met een batterijmodule die in de auto wordt gebruikt. Tesla heeft onlangs ook met een aantal andere problemen te maken gehad, waaronder het ontslag van 700 mensen.

In 2020 winstgevend

Maar niets van dit doet afbreuk aan het langetermijnverhaal van Tesla, aldus Munster. Hij verwacht dat het bedrijf in het derde kwartaal van 2020 winstgevend zal zijn. Ook zal Tesla tegen die tijd profiteren van de toenemende aandacht voor zelfrijdende auto's. Het bedrijf is daarnaast ook gericht op een grotere missie van het promoten van hernieuwbare energie, die het aandeel ook zal helpen, zei Munster.

"De laatste golf van het Tesla-groeiverhaal zal in 2020 beginnen en zal zich voortzetten tot 2030 met de versnelling van de wereldwijde adoptie van hernieuwbare energie die wordt aangedreven door de Tesla-oplossingen voor zonne-energie en opslag", aldus Munster.

Zonder commentaar. :-P

Gipsy
8 februari 2018, 20:02
https://www.wired.com/story/tesla-model-3-production-problems-elon-musk-feb-2018/

it ended 2017 with its largest quarterly loss ever: $675 million. And it says the cash burn may increase in 2018.

Initially, Musk promised the line would be chugging along by the end of 2017, making 5,000 Model 3s per week. Then he pushed that date to March 2018. Then to June. In the final three months of the year, Tesla delivered just 1,550 Model 3s.

Owners complain about the harsh ride from hard suspension, and say they're being told by service techs that part of the high voltage power supply needs replacing, without any detail on what's wrong

daiwa
9 februari 2018, 05:09
Recordvliegbereik nu ook al.

1000 jaren op een baan rond de zon zonder bij te laden. 8-) ;-)

https://electrek.files.wordpress.com/2018/02/4-lzlcnib-e1518008104505.jpg?quality=82&strip=all&w=996&h=498&zoom=2

En de problemen beginnen al. Misschien had men de batterijen toch eens beter bijgeladen. :rofl:
Dat ding kan geen koers houden en stevent af op een botsing met meteorieten.

dpg
9 februari 2018, 07:01
https://www.wired.com/story/tesla-model-3-production-problems-elon-musk-feb-2018/

it ended 2017 with its largest quarterly loss ever: $675 million. And it says the cash burn may increase in 2018.

Initially, Musk promised the line would be chugging along by the end of 2017, making 5,000 Model 3s per week. Then he pushed that date to March 2018. Then to June. In the final three months of the year, Tesla delivered just 1,550 Model 3s.

Owners complain about the harsh ride from hard suspension, and say they're being told by service techs that part of the high voltage power supply needs replacing, without any detail on what's wrong


If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck.

Ze hebben daar een serieus probleem in het design van die auto omdat ze gingen lopen zonder fatsoenlijk te kunnen stappen.

Ze gebruiken hun klanten als proefkonijnen voor hun prototypes.

Profiteur
9 februari 2018, 09:17
Wat Tesla en het aandeel op termijn gaat doen is koffiedik kijken. En ik ben zeker geen specialist in deze materie. Ik volg de beurs niet en blijf ver van aandelen weg. Maar waar ik dan aan denk is : tegen 2020 zullen veel premium merken meerdere E-wagens in hun gamma hebben. Pak nog 2 jaar langer, dus tegen 2022, en dan zal je een heel ruime keuze in vele E-wagens hebben. Gaat Tesla dan nog kunnen concurreren tegen deze merken?

Als ik zelf mag kiezen : een mercedes, audi, bmw, maar eveneens nissan, toyota, opel, ford, volvo, VW waar een compleet wereldwijd heel sterk dealernetwerk achter staat of een Tesla met slechts enkele Teslastores? In de autowereld is Tesla ook slechts een heel kleine speler ten opzichte van de grote merken. Als ik dan even naar de toekomst toe mag doemdenken dan vrees ik dat het voor Tesla binnen enkele jaren game over gaat zijn. Tesla heeft misschien de poort naar E-rijden open gezet maar eens de premium merken ook in productie zijn is het voor Tesla gedaan.

Kanttekening : misschien niet te vergelijken maar ik las vorige week over de resultaten van Ferrari. Dus even terug opgezocht. 3,4 miljard euro omzetcijfer en een operationele winst van 1,04 miljard euro. Op een verkoop van 8398 sportwagens. Als je dan leest dat er een SUV gaat aankomen en ze boven de 9000 wagens op jaarbasis zullen gaan? Als ik in aandelen zou gaan beleggen dan zou ik eerder voor deze autofabrikant gaan. Dit is in mijn ogen een gezond bedrijf en geen eendagsvlieg (in de autosector is 10 jaar bestaan nog steeds een eendagsvlieg).

Dan blijft ook nog de piste van het fiscale voordeel. Wat gaat de politiek doen eens ze massaal inkomstenverlies zien door de daling van verkoop van ICE wagens en accijnzen op brandstof? Gaan ze een belasting op elektrisch vermogen verzinnen? Gaat de kilometerheffing er door komen? Ik denk dat ze tegen ten laatste 2025 - 2030 een E-wagen even hard gaan belasten als ze vandaag een ICE wagen belasten. Ook voor zelfstandigen en bedrijven zullen ze de fiscale aftrek wel gaan begrenzen. Zoals ze nu al voor vele hybrides gaan doen zullen ze die lijn wel doortrekken.

Maar zoals ik mijn post al begon : het is allemaal koffiedik kijken.

Micele
9 februari 2018, 09:33
Dat ding kan geen koers houden en stevent af op een botsing met meteorieten.
Zou mooi zijn, helaas gaat dat niet lukken. De afstanden tussen de asteroiden is veel te groot, of de kans op een crash is zo groot als het winnen van Euromillions. :-)

Micele
9 februari 2018, 09:37
....
Maar zoals ik mijn post al begon : het is allemaal koffiedik kijken.

Startup (puur) E-wagenmerk Tesla vergelijken met de klassieke ICE-constructeurs is appelen en peren vergelijken.

Maar het mag wel nog eens gezegd worden dat Tesla model S en in mindere mate model X beter verkoopt dan de ICE-wagens in het 100k-segment. :-)
(deze wagenmodellen worden in zeker mate handgemaakt)

De productievertraging van nu pakweg 6 maanden van hun jongste model 3 gaat daar weinig aan veranderen.

De klassieke constructeurs hebben ook 6 maand tot 1 jaar vertraging betreft hun productie/levering van hun E-modellen. Maar die merken zijn niet zo interessant voor de media.

Een massaproductie van batterijpacks en -management gaat toch niet zo vlot als men in het verleden dacht.

En een nieuwe volautomatische productielijn op te zetten lijkt nog moeilijker te zijn, soit Tesla moet het voorlopig "semi-automatisch" blijven doen tot halfweg 2018. Tesla is nu zeer voorzichtig geworden met hun uitspraken.

De eerste Europeanen, die hun Tesla model 3 gereserveerd hebben, zien in hun mail de geplande leverdatum opschuiven van eind- of 4Q-2018 naar begin 2019, of 2Q-2019. Een half jaar meer geduld dus.
Als er nu tienduizenden hun reservering gaan opzeggen, wat zeker zal gebeuren, zullen de geduldigen minder lang moeten wachten. Elk nadeel heeft zijn voordeel. :-P

Schaf al die subsidies best af, en reken dan de marginale externe schadekosten van de fossiele motoren dan ook door op de brandstofprijs, wie weet komt dat nog, dan kost de benzine en diesel minstens 2 € aan de pomp.
De Sossen gaan ertegen zijn. :lol:

Micele
9 februari 2018, 10:09
Tesla is een groeibedrijf met een lange termijnsvisie. Als aandeelhouder stap je daarmee in, of niet.

Het geschijt op "Tesla maakt geen winst" is enkel valabel indien de onderliggende cijfers, naast R&D en kapitaalsinvesteringen slecht zouden zijn. Die zijn helemaal niet slecht.

Er zijn talloze startups die jaren verlies draaien, met als doel te groeien.

Idd, en als de beurzen onder druk staan zoals de laatste weken krijgen die groeiaandelen in de regel een veel grotere klop.

De Dow Jones zakte gisteren alweer meer dan 1000 punten (1033 of -4,15%) en trok alle wereldbeurzen mee:
http://www.independent.co.uk/news/business/news/dow-jones-drop-1000-points-fall-record-high-stock-market-volatile-correction-a8201731.html

Nasdaq -3,90% (technologiebedrijven)

Enkele automerken, waar enkel Tesla een groei-aandeel is, klassieke tech-aandelen volgen dan meestal de Nasdaq.

Tesla -8,63 %

Honda Motor Co. Ltd. ADR -3.56%
Toyota Motor Corp. ADR -1.79%
Ford Motor Co. -3.07%
General Motors Co. -3.87%
(Nasdaq -3,90%)

https://www.marketwatch.com/investing/stock/tsla

Profiteur
9 februari 2018, 10:16
Natuurlijk is het appelen met peren vergelijken. Ik stelde me gewoon enkele vragen naar de toekomst toe. We zullen moeten afwachten. Maar als je nu merkt hoe snel bijvoorbeeld Audi Vorst hun productielijnen kunnen omschakelen naar een nieuw model, zelfs een E-model, dan moet je toch vaststellen dat grote merken serieuze voordelen en ervaring hebben ten opzichte van kleine spelers zoals Tesla.

Een geplande leveringstermijn 6 maanden opschuiven is ook niet echt extra vertrouwen geven. Ik kan als voorbeeld mijn vrouw haar wagen geven. Een Duits premium merk. Geconfigureerd met enkele opties en op de verkoopovereenkomst stond levering maart. Wachttijd ongeveer 3 maanden. Eind maart nog steeds niet geleverd dus mijn vrouw begon al wat naar de garage te telefoneren. Een maand later, dus eind april nog steeds geel levering. Ondertussen was al wel een toonzaalmodel full option maar met dezelfde motor en kleur geleverd. Uiteindelijk is deze wagen zonder enige meerprijs aan haar geleverd. Half juni was haar oorspronkelijke wagen uiteindelijk geleverd en werd die dan maar in de toonzaal geplaatst (en direct verkocht). Dat geeft vertrouwen naar het merk en naar de garage toe.


Schaf al die subsidies best af, en reken dan de marginale externe schadekosten van de fossiele motoren dan ook door op de brandstofprijs, wie weet komt dat nog, dan kost de benzine en diesel minstens 2 € aan de pomp.Mooi in theorie maar de olielobby is te krachtig. En dan zou gans Europa de prijs op hetzelfde moeten zetten. Maar ik ben voorstander van 2 euro/liter. Ik doe nog heel weinig kilometers dus ik zou het niet voelen (klinkt even egoïstisch maar toont aan dat je voor- en tegenstanders zal hebben).

Micele
9 februari 2018, 10:37
Natuurlijk is het appelen met peren vergelijken. Ik stelde me gewoon enkele vragen naar de toekomst toe. We zullen moeten afwachten. Maar als je nu merkt hoe snel bijvoorbeeld Audi Vorst hun productielijnen kunnen omschakelen naar een nieuw model, zelfs een E-model, dan moet je toch vaststellen dat grote merken serieuze voordelen en ervaring hebben ten opzichte van kleine spelers zoals Tesla.
Ik heb van de Audi e-tron nog geen enkele pure E-wagen zien produceren laat staan verkopen. Maar mss kun je me meer details vertellen. ;-)

Je wist wslk niet dat de productiechef van Tesla van Audi komt, en daar zijn strepen verdient heeft bij massaproductie van talrijke modellen? Helaas van klassieke Audi-ICE. Dus waarom zou het in Vorst sneller gaan dan in Fremont als die ex-Audi-chef bij Tesla werkt?

Een geplande leveringstermijn 6 maanden opschuiven is ook niet echt extra vertrouwen geven. Ik kan als voorbeeld mijn vrouw haar wagen geven. Een Duits premium merk. Geconfigureerd met enkele opties en op de verkoopovereenkomst stond levering maart. Wachttijd ongeveer 3 maanden. Ik heb 7 maand gewacht op een Skoda wegens de automatische versnellingsbak (DSG), een normale 5-bak had ik binnen 5 weken.
Eind maart nog steeds niet geleverd dus mijn vrouw begon al wat naar de garage te telefoneren. Een maand later, dus eind april nog steeds geel levering. ...
De voorvreugde duurt dan langer, ook niet te versmaden

Mooi in theorie maar de olielobby is te krachtig. En dan zou gans Europa de prijs op hetzelfde moeten zetten. Maar ik ben voorstander van 2 euro/liter. Ik doe nog heel weinig kilometers dus ik zou het niet voelen (klinkt even egoïstisch maar toont aan dat je voor- en tegenstanders zal hebben).
Idd, Europa of de EU zal dat niet laten gebeuren, landen willen hier altijd hun eigen ding doen. Maar een ding gaan ze wel doen, het klimaatverdrag van Parijs opvolgen, en dus kunnen ze de electrische wagen ook nooit benadelen tov ICE.

Profiteur
9 februari 2018, 11:08
Audi gebruikt het principe van Tesla. Al intekenen mogelijk aan ik dacht 2000 euro. En ik weet ook niet hoe en wat over productie. Het is toch al op het nieuws geweest dat de fabriek er klaar voor is. Ze spreken toch over leveringen in 2018. Jaguar vraagt voor hun I-pace ook 1500 euro reservatiebetaling. Zij spreken ook over half 2018. Natuurlijk tussen spreken en iets afleveren is wel een groot verschil. Zelfs voorstanders van Tesla moeten dit toegeven nu beloofde leveringen van het model 3 in de soep draait.

Dat de productiechef van Tesla van Audi komt zegt weinig. Personen met hoge functies wisselen soms heel regelmatig van werkgever. Maar zegt dit iets over hun kwaliteiten? Meestal juist niet. Wat is het aanbod dat ze krijgen en wat geeft dit in hun professionele loopbaan? Dat telt en lopen ze tegen een muur dan is het de kunst om hun verantwoordelijkheid af te schuiven en elders hun loopbaan verder te gaan uitbouwen. Meermaals meegemaakt en telkens gezien dat de echte verantwoordelijke in hetzelfde bedrijf of elders serieus werd gepromoveerd.

Europa gaat inderdaad het klimaatverdrag van Parijs opvolgen, en dus zullen ze de elektrische wagen ook nooit benadelen tov ICE. Nu nog niet maar wat binnen 10 jaar? Ze gaan de inkomstenverliezen op belastingen en accijnzen ergens moeten compenseren. Ik denk of vrees dat ze het elektrisch vermogen gaan belasten zoals ze nu zware vermogens bij ICE wagens belasten.

Maar de toekomst kunnen we nooit zelf schrijven. Dus het is afwachten. En zolang is er geen echt alternatief dan met een ICE wagen te rijden. Moest ik morgen zelfstandige zijn en goed boeren dan zou ik ook misschien een E-wagen genre Tesla S overwegen. Fiscaal gezien zou je stom zijn om het niet te doen. Of je moet fortuinen verdienen zodat een 6.0 V12 betalen zakgeld is.

Micele
9 februari 2018, 11:19
Audi gebruikt het principe van Tesla. Al intekenen mogelijk aan ik dacht 2000 euro. En ik weet ook niet hoe en wat over productie. Het is toch al op het nieuws geweest dat de fabriek er klaar voor is. Ze spreken toch over leveringen in 2018. Jaguar vraagt voor hun I-pace ook 1500 euro reservatiebetaling. Zij spreken ook over half 2018. Natuurlijk tussen spreken en iets afleveren is wel een groot verschil. Zelfs voorstanders van Tesla moeten dit toegeven nu beloofde leveringen van het model 3 in de soep draait.

Tesla levert al, anderen ook, Audi helemaal niet, nul. :-P

Dat de productiechef van Tesla van Audi komt zegt weinig. Personen met hoge functies wisselen soms heel regelmatig van werkgever. Maar zegt dit iets over hun kwaliteiten?
Bij die ex-Audi-chef blijkbaar wel, anders had Tesla hem ook niet gehaald, en werkt er nu bijna 2 jaar (sinds mei 2016)

Peter Hochholdinger was verantwoordelijk bij Audi voor de productie van A4, A5 en Q5 en dus 10.000 werknemers, ook verantwoordelijk voor de nieuwe A4-generatie die nu verkocht wordt:

http://www.manager-magazin.de/unternehmen/autoindustrie/tesla-heuert-audi-produktionsexperten-fuer-model-3-elektroauto-an-a-1092718.html
17.05.2016

Audi-Produktionsguru wechselt zu Tesla

Elon Musk holt für Model 3 Hilfe aus Deutschland

Wie über das Pfingstwochenende bekannt wurde, heuern die Kalifornier einen deutschen Auto-Produktionsexperten an: Den Audi-Manager Peter Hochholdinger. Der Manager ist außerhalb der Autobranche unbekannt, doch seine Erfahrung bei der Herstellung von Autos spricht für ihn: Der diplomierte Werkstoffwissenschaftler verbrachte zwei Jahrzehnte bei den Ingolstädtern, wo er sich fast ausschließlich mit Produktionsthemen beschäftigte. Zuletzt leitete Hochholdinger die Fertigung der Audi-Modelle A4, A5 und Q5 und war damit für zwei der größten Audi-Umsatzbringer verantwortlich.

Hochholdinger hatte die Verantwortung für rund 10.000 Audi-Mitarbeiter und eine Jahresproduktion von 380.000 Fahrzeugen. Die Schwierigkeiten, bei großen Mengen eine gleichbleibend hohe Fahrzeugqualität hinzubekommen, kennt Hochholdinger in der Praxis. Und auch die Herausforderungen beim Produktionsanlauf sind ihm wohl bekannt. Denn die Herstellung und Auslieferung der neuen A4-Generation erfolgte unter seiner Ägide.

Het gaat erom bij grote hoeveelheden (380.000 per jaar) een hoge afwerkingskwaliteit te blijven halen, ook van nieuwe ontwerpen. En Audi is wel gekend voor zijn goede afwerking. Ik denk niet dat Musk over een nachtje ijs gegaan is...

Het plobleem van Tesla model 3 stelt zich ook niet in het klassiek gedeelte, maar wel in het batterij-technisch gedeelte. En dat is nieuw gebied bij zeer snelle automatisatie.

Ik ken geen enkel automerk die - nu al - redelijk grote E-wagens in een massaproductie van 500.000 wagens per jaar wil realiseren ten laatste in 2019. Tesla steekt als eerste hun nek uit. Ook met een eigen nieuwe batterijfabriek, en eigen laadnetwerk enz...
Tesla heeft wel het voordeel geen ballast te hebben van oude ICEs en-of dealernetwerk. Willen andere merken het vb proberen te volgen van Tesla staat hun nog veel werk voor de boeg... Ze hebben wel het geld, zelfs meer dan Tesla, maar ze hebben ook ballast...

Micele
9 februari 2018, 11:56
Europa gaat inderdaad het klimaatverdrag van Parijs opvolgen, en dus zullen ze de elektrische wagen ook nooit benadelen tov ICE. Nu nog niet maar wat binnen 10 jaar? Ze gaan de inkomstenverliezen op belastingen en accijnzen ergens moeten compenseren. Ik denk of vrees dat ze het elektrisch vermogen gaan belasten zoals ze nu zware vermogens bij ICE wagens belasten.

Binnen 10 jaar zal het E-wagenparkaandeel hooguit 5-#10% zijn (mss minder), dus daar is niet veel te halen. Daar waar meer te halen is, en met reden wegens directe luchtvervuiling, gaat men het zeker halen, en dat is bij die 90% ICE, dus die gaat men extra belasten om die 10% E-wagens te compenseren.

Maar dan nog wat kan dat dan nog zijn in pakweg 2035 als het E-wagenpark echt significant wordt, mensen zijn immers gewend wegbelastingen te betalen aan de staat.

Maar de toekomst kunnen we nooit zelf schrijven. Dus het is afwachten. Natuurlijk. Maar het klimaatverdag van Parijs, en zijn vervolg, gaat die toekomst bepalen. En dat zal veel meer hernieuwbare energie zijn dan vandaag, en daar past het plaatje E-wagen perfect in. Zelfs als buffer.

# een van de vele: https://www.greentechmedia.com/articles/read/everyone-is-revising-electric-vehicle-forecasts-upward#gs.aU8AkME

Gipsy
9 februari 2018, 12:14
Tesla levert al, anderen ook, Audi helemaal niet, nul. :-P


Bij die ex-Audi-chef blijkbaar wel, anders had Tesla hem ook niet gehaald, en werkt er nu bijna 2 jaar (sinds mei 2016)

Peter Hochholdinger was verantwoordelijk bij Audi voor de productie van A4, A5 en Q5 en dus 10.000 werknemers, ook verantwoordelijk voor de nieuwe A4-generatie die nu verkocht wordt:



Het gaat erom bij grote hoeveelheden (380.000 per jaar) een hoge afwerkingskwaliteit te blijven halen, ook van nieuwe ontwerpen. En Audi is wel gekend voor zijn goede afwerking. Ik denk niet dat Musk over een nachtje ijs gegaan is...

Het plobleem van Tesla model 3 stelt zich ook niet in het klassiek gedeelte, maar wel in het batterij-technisch gedeelte. En dat is nieuw gebied bij zeer snelle automatisatie.

Ik ken geen enkel automerk die - nu al - redelijk grote E-wagens in een massaproductie van 500.000 wagens per jaar wil realiseren ten laatste in 2019. Tesla steekt als eerste hun nek uit. Ook met een eigen nieuwe batterijfabriek, en eigen laadnetwerk enz...
Tesla heeft wel het voordeel geen ballast te hebben van oude ICEs en-of dealernetwerk. Willen andere merken het vb proberen te volgen van Tesla staat hun nog veel werk voor de boeg... Ze hebben wel het geld, zelfs meer dan Tesla, maar ze hebben ook ballast...

Geen kat die nog in die optimistische prognose cijfers van Tesla geloofd. Keer op keer worden de prognoses niet gehaald, zelfs verre van, en dat wordt dan weer opgeschoven naar een latere datum die ook niet gehaald wordt enz.

Tavek
9 februari 2018, 13:13
Geen kat die nog in die optimistische prognose cijfers van Tesla geloofd. Keer op keer worden de prognoses niet gehaald, zelfs verre van, en dat wordt dan weer opgeschoven naar een latere datum die ook niet gehaald wordt enz.

Tesla werkt zoals in de aerospace branche, daar haalt niemand deadlines en is alles altijd "fluide" kwa timings.

Bij SpaceX werkt dat en kraait er geen haan naar, omdat dat nu eenmaal die branche is. Daar is het motto: beter goed dan snel. Bij Tesla is dat blijkbaar problematischer.

dpg
9 februari 2018, 13:38
Tesla werkt zoals in de aerospace branche, daar haalt niemand deadlines en is alles altijd "fluide" kwa timings.

Bij SpaceX werkt dat en kraait er geen haan naar, omdat dat nu eenmaal die branche is. Daar is het motto: beter goed dan snel. Bij Tesla is dat blijkbaar problematischer.

In de aerospace branche gaat de concurrentie ooit ook nog eens spelen zoals die nu in de automotive speelt.

Micele
9 februari 2018, 13:41
Geen kat die nog in die optimistische prognose cijfers van Tesla geloofd. Keer op keer worden de prognoses niet gehaald, zelfs verre van, en dat wordt dan weer opgeschoven naar een latere datum die ook niet gehaald wordt enz.
Behalve dat die wel gehaald worden.

Geen kat gelooft de prognoses van andere constructeurs betreft hun E-wagens.

bvb Audi beloofde die Audi e-tron quattro officieel begin 2018. Al ergens gezien Gipsy?
https://zerauto.nl/nu-officieel-elektrische-audi-q6-e-tron-komt-in-2018/
Nu officieel: elektrische Audi Q6 e-tron komt in 2018
17 september 2015

Audi heeft alle details vrijgegeven van de veelbelovende e-tron Quattro Concept. Op de autoshow van Frankfurt, waar de elektrische SUV officieel is gepresenteerd, maakte Audi bekend dat hij wordt voorzien van een 95 kWh lithium-ion accu en begin 2018 op de markt komt.


Volgens laatste berichten is het nu ten vroegste vanaf augustus 2018:
https://www.auto-motor-und-sport.de/news/audi-e-tron-quattro-2018-e-auto-suv-daten-fotos-preise-markstart-3970725.html

Audi nimmt den Kampf gegen Tesla auf und wird ab August 2018 mit den E-Tron Quattro ein erstes rein elektrisch betriebenes Modell auf den Markt bringen. Dieser E-SUV im Format eines Audi Q5 bildet dann den Auftakt einer ganzen E-Tron-Baureihe.

26.12.2017

Of tenminste 7-9 maand later, het zal wel minstens september worden.
En van productiecijfers spreken ze niet, dat durven ze ook niet. De E-tron zal eerder voor de happy few zijn of directe concurrent van het Tesla Model X. :-D Ik ben benieuwd wanneer die E-tron de verkoopscijfers van een Tesla X gaat halen.

Maar goed dat Tesla nog enigzins betrouwbaar is met hun typische 3 tot 6 maand vertraging. Bij het Model X was het nog veel meer vooral wegens die vleugeldeuren (constructeur voldeet niet, en werd gewisseld).

Maar dat loonde zich uiteindelijk toch, want een groot deel koopt die Tesla X net wegens die praktische achterdeuren.

Dus voor die veelbelovende Audi E-tron als Tesla X-fighter geef ik alvast de verkoopscijfers per kwartaal van de huidige Tesla model X sinds Q4-2015:
Tesla Model X global sales by quarter
Quarter Units sold
Q4 2015[58] 206
Q1 2016[59] 2,400
Q2 2016[61] 4,638
Q3 2016[62] 8,774
Q4 2016[63] 9,500
Q1 2017[15] 11,550
Q2 2017[16] 10,000
Q3 2017[17] 11,865
Q4 2017[18] 13,120

https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_X#Production_and_sales

Tavek
9 februari 2018, 14:42
In de aerospace branche gaat de concurrentie ooit ook nog eens spelen zoals die nu in de automotive speelt.

Nah, ik geef grif toe dat Tesla met Model 3 serieus haar hand heeft overspeeld.

Maar in de launcher business is tijd iets waar men meestal geen vat op heeft:

weer
stand van de planeten
enz....

dpg
9 februari 2018, 17:10
Nah, ik geef grif toe dat Tesla met Model 3 serieus haar hand heeft overspeeld.

Maar in de launcher business is tijd iets waar men meestal geen vat op heeft:

weer
stand van de planeten
enz....

http://www.standaard.be/cnt/dmf20180208_03346149

Beluister de Podcast.

kelt
10 februari 2018, 18:41
Ondertussen is ook alhier aangekondigd dat begin jaren twintig alle nieuwe stadsbussen van de Lijn electrisch zullen zijn...

Het is belangrijk dat de grootste aandeelhouder van de Lijn (de Vlaamse overheid) dit merkpaaltje gezet heeft...Nu kan er naar een doel gestreefd worden....
Het beetje hier-,beetje daar-,experimenteel geknoei met wat (veel te dure-) electrische protobussen is bijna gedaan....

Uiteraard zullen dan openbare aanbestedingen uitgeschreven worden,en het ziet er NIET goed uit voor "onze" busbouwers die tenslotte zowat alle belangrijke technologie in hun produkten zullen moeten aankopen bij.....hun Chinese concurrenten die al lang Europees geregistreerde verkoopsbureua's hebben om hier ook mee te dingen met bussen die al lang "bewezen" zijn in Azie...


....met een onklopbare prijs/kwaliteitverhouding :?

Niettemin,Het openbaar- en grote delen van het lokaal en/of geregeld vrachtvervoer zijn gewoonweg helemaal geknipt voor electrificatie...
Dit kan immens veel sneller gebeuren dan bij het autopark...

Noot: ik ken de vermogenbehoeften niet maar vraag me onderhand af waarom nog trams te maken die stroom behoeven van die ouderwetse bovengrondse leidingen,ik vrees dat ook hier "onze" bouwers weer zitten te wachten tot een Chinees hen komt tonen hoe je een MODERNE tram voor een MODERNE stad dient aan te drijven....:roll:

Micele
10 februari 2018, 19:02
Ondertussen is ook alhier aangekondigd dat begin jaren twintig alle nieuwe stadsbussen van de Lijn electrisch zullen zijn...

....
Als Ben W het zegt... enkel nog electrische bussen vanaf 2025:

http://www.knack.be/nieuws/belgie/ben-weyts-tegen-2025-enkel-nog-e-bussen-in-vlaamse-steden/article-normal-962785.html

Ben Weyts: 'Tegen 2025 enkel nog e-bussen in Vlaamse steden'
10/02/18 om 13:33 - Bijgewerkt om 13:32

Bron: Belga

Vlaams minister voor Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) weerlegt de kritiek dat er een achterstand is in Vlaanderen als het op elektrische bussen aankomt.

Vlaams minister voor Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) is verrast door de kritiek van Peter Wouters, topman van busbouwer VDL Roeselare. Die had gezegd dat Vlaanderen fors achterop hinkt als het op e-bussen aankomt. Tegen 2025 zouden alle stadsbussen elektrisch zijn, aldus Weyts.

Wouters verwijst in "De Markt" op Eén naar Nederland, waar vanaf 2025 geen enkele nieuwe bus van het openbaar vervoer nog vervuilende stoffen mag uitstoten. Hij begrijpt niet dat Weyts onlangs nog een massa-order plaatste van diesel- en hybride bussen.

'Het verbaast me wel. We hebben een order geplaatst van 140 miljoen euro voor trams, bussen en trambussen. Van de 121 bussen is de helft hybride en de andere helft bestaat uit de meest zuinige dieselbussen. Het wordt meteen onze laatste bestelling van dieselbussen. We hadden ze dringend nodig. In Nederland is de sector geprivatiseerd en wordt de kost doorgerekend naar de klant. Wij wilden niet dat de Vlamingen de oplopende factuur voor e-bussen zou betalen', aldus Weyts.

Maar de e-bussen komen er wel degelijk aan. In Vlaamse steden zullen er tegen 2025 enkel nog elektrische bussen rijden en dan zal de elektrische vloot uitgerold worden. 'Dat we een achterstand hebben is dus pertinent onwaar', besluit Weyts.

Eerst zien en dan geloven, alle stadsbussen electrisch tegen 2025... wow.
Natuurlijk heeft Vlaanderen een achterstand...

Jan van den Berghe
10 februari 2018, 19:44
Eerst zien en dan geloven, alle stadsbussen electrisch tegen 2025... wow.
Natuurlijk heeft Vlaanderen een achterstand...

Om welke aantallen gaat het dan? Dat lijkt me eerder een beperkt aantal, gezien daar de bussen van de streeklijnen al niet onder vallen. Enkel bijvoorbeeld de kleine bussen die in Brugge rondrijden.

Micele
10 februari 2018, 19:59
Om welke aantallen gaat het dan? Dat lijkt me eerder een beperkt aantal, gezien daar de bussen van de streeklijnen al niet onder vallen. Enkel bijvoorbeeld de kleine bussen die in Brugge rondrijden.

Hoe groot het stedelijk busgebied van Vlaanderen wordt in 2025 is weet niemand.
Ik ken de definitie van de stadsbus ook niet.

Kan men dat ergens terugvinden in het jaarverslag van De Lijn?

Volgens Wikipedia had De Lijn einde 2016 201 stadsbussen, ook midibus genoemd:

https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Lijn_(vervoermaatschappij)#Bussen
Bussen
...
Stads- of midibussen met naargelang het merk, de serie en uitvoering 17 of 18 zitplaatsen en 46 tot 74 staanplaatsen.

31 december 2016
Gelede bus Standaardbus Stads- of midibus Bel- of microbus TOTAAL
Van Hool 589 536 169 - 1.294
Jonckheere/VDL 139 548 32 65 784
Berkhof 5 - - - 5
IVECO - 157 - - 157
TOTAAL 733 1.241 201 65 2.240

... ~ 9 % van alle Vlaamse bussen.

En verder qua stadsvervoer... vindt plaats in 20 steden.
Soorten lijnen
De Lijn verzorgt stadsvervoer in de dertien centrumsteden Aalst, Antwerpen, Brugge, Genk, Gent, Hasselt, Kortrijk, Leuven, Mechelen, Oostende, Roeselare, Sint-Niklaas en Turnhout. Er zijn ook een of enkele stadslijnen in de kleine steden Ieper, Knokke-Heist, Lier, Menen, Ronse, Sint-Truiden en Tongeren.
...

Micele
23 februari 2018, 12:01
Tesla biedt nu ook hulp aan bedrijven om laadpalen te installeren:

https://www.tesla.com/nl_BE/charging-partners?redirect=no

Workplace

Tesla levert een eenvoudig te installeren oplaadoplossing voor uw werknemers, of het nu een klein bedrijf of een volledige campus betreft.

Voor de grote Tesla-wagens S en X is dat dan meestal stroom op kosten van Tesla, contractueel (model 3 niet).
De werkplaatslaadpunten staan wel niet in de database van de tripplanners, zoals de openbare laadpalen voor Tesla-wagens.

https://electrek.co/2018/02/22/tesla-workplace-charging-program/

The new Workplace Charging program provides the same Tesla Wall Connectors for free, but it focuses on parking lots at workplaces.

The company described the new program in a statement today:

“As Tesla’s fleet continues to grow, it is more important than ever for our customers to be able to easily charge their cars where they park. The most convenient way to charge is to plug in overnight at home, and for most people, this is all that is needed. For others, such as those who live in an apartment, Tesla is introducing its new Workplace Charging program. Charging at work is simple and convenient, just plug in and your car is charged by the time you’re done for the day.

For qualified employers or commercial property managers who choose to provide an EV charging option, Tesla will review, donate their Tesla Wall Connectors and provide installation assistance. Energy costs will be the responsibility of the property.”

Unlike the Destination Chargers, the workplace stations will not appear on Tesla’s onboard navigation system since they are meant for employees of those businesses and not the broader fleet.

Tavek
23 februari 2018, 16:20
Diesel vanaf morgen nog maar een cent goedkoper dan benzine

Diesel wordt morgen duurder, net als huisbrandolie. Wie diesel tankt, zal per liter voortaan nog maar een cent minder betalen dan voor benzine.
Zico Saerens, Belga
11:34

Diesel gaat vanaf morgen naar maximaal 1,3980 euro per liter, oftewel een stijging met 2,4 cent per liter. De dieselprijs nadert daarmee tot op een cent van de benzineprijs, die momenteel op 1,4080 euro per liter voor 95 E10 staat.

Ook stookolie wordt duurder. Wie minstens 2.000 liter bestelt, betaalt maximaal 0,6091 euro per liter. Dat is een stijging met 2,65 cent per liter.

Aanleiding voor de prijsstijging is het duurder worden van olieproducten of biocomponenten op de internationale markten.


En, welke halfgare gaat nog een duurdere dieselauto kopen, die nota bene nog eens een pak duurder is om in te schrijven en kwa jaarlijkse tax.

Micele
23 februari 2018, 16:27
Dat is nog maar een begin, ik verwacht dat diesel binnen enkele jaren (veel) meer gaat kosten dan benzine, zoals het decennia lang andersom was, met een 20-30 cent verschil.

...maar dan Europees geregeld.
(de Duitsers en Fransen zulken dat proberen af te remmen).

Ben benieuwd hoe deze up to date site in 2020 er gaat uitzien:
http://www.brandstofprijzen.info/brandstofprijzen-europa.php?sort=4

Dat de dieselprijs moest verhoogd worden werd door de Europese commissie al aangekondigd in 2011:
https://www.tijd.be/dossier/Europareeks/Belgie-moet-dieselprijs-verhogen/9044440
België moet dieselprijs verhogen

14 april 2011 07:27
indien niet leesbaar, dit is een identieke tekst:
http://www.findoc.be/nieuws/algemeen/belgi-moet-dieselprijs-verhogen/
België moet dieselprijs verhogen

De intern-Belgische discussie over het verhogen van de belastingen op diesel wordt binnenkort beslecht door Europa. De Europese Commissie heeft een voorstel klaar om de minimumaccijnzen op diesel vanaf 2013 op hetzelfde niveau te brengen als die van benzine. Op termijn moet diesel duurder worden aan de pomp dan benzine, vindt de Commissie.

Concreet zal de minimumaccijns voor diesel in ons land tegen 2018 met 2 eurocent per liter omhoog moeten. Nu ligt het minimumtarief voor dieselaccijnzen in Europa op 33 cent per liter. Tegen 2015 moet de minimumheffing naar 35,9 cent per liter en die prijs moet tegen 2018 geleidelijk oplopen tot 41,2 eurocent. België hanteert nu een accijns van iets meer dan 39 eurocent per liter.

België moedigt al jaren fiscaal het gebruik van dieselwagens aan. Minilieuministers van de vier gewesten pleitten vorige maand voor een herziening van die voordelige fiscale behandeling van dieselwagens. Omdat dieselwagens per liter meer CO2 uitstoten en de stofdeeltjes van dieselwagens verantwoordelijk zijn voor smog.

De Europese Commissie stelt nu een fundamentele herdenking voor van de manier waarop energiegebruik wordt belast. Ze wil daarbij een einde maken aan het stimuleren van vervuilende energie. Het energieverbruik moet worden belast in functie van de uitstoot van CO2 en de vervuiling. Steenkool is de grote verliezer in dit plan, maar ook diesel.

De Commissie wil de accijnzen op motorbrandstoffen met een CO2-uitstoot, dus ook LPG, op termijn allemaal gelijkschakelen. De minimumaccijnzen voor LPG worden tussen nu en 2018 alvast al verviervoudigd. Enkel biobrandstoffen gelden als CO2-vrij.

De lidstaten krijgen twaalf jaar om die regel in de praktijk om te zetten en kunnen de hoogte van de accijnzen zelf bepalen, zolang ze boven de EU-minima zitten. Duitsland reageerde gisteren furieus op de EU-plannen om de dieselprijs te verhogen. Het Commissievoorstel wacht nog een lange lijdensweg. Het moet eenparig worden goedgekeurd door de 27 lidstaten.

ook nog eens aangekondigd in 2015, op dit forum ;-) :
https://forum.politics.be/showpost.php?p=7844716&postcount=27

Micele
26 februari 2018, 16:05
Statistieken Europa:

http://www.ev-volumes.com/wp-content/uploads/2018/02/EUR-K-12-2017.png

In Nederland stuiken de stekkerhybrides in mekaar, men weet waarom.
Groei in Europa gemiddeld hoger bij BEV.

Profiteur
26 februari 2018, 16:31
Voor de geïnteresseerden lees eens de Autogids AG 999 van 14/02 er op na. Artikel Diesel het einde nabij? Alle feiten op een rij. Besluit is dat de diesel vandaag essentieel blijft om te voldoen aan de CO2 voorschriften. Dus hier speelt de politiek een dubieus spel. In het bijhorend artikel in dezelfde Autogids over tweedehandsdiesels wordt gezegd dat er zeker geen reden is tot paniek. De markt voor tweedehandswagens is eerst en vooral Europees. De prijzen en verkoop is met 1 tot max. 2 procent gezakt en nu al terug gestabiliseerd en stijgende. In België vorig jaar 660000 inschrijvingen van tweedehands, 115000 meer dan nieuwe wagens. Zelfs bij MyWay wordt nu al opgemerkt dat veel professionele klanten al op hun stappen zijn teruggekeerd nadat ze eerder voor een benzinewagen kozen. Ook de vraag naar E-wagens blijft eerder uitzonderlijk en zal de eerste jaren geen of amper stijging zien.

Micele
26 februari 2018, 16:47
Voor de geïnteresseerden lees eens de Autogids AG 999 van 14/02 er op na. Artikel Diesel het einde nabij? Alle feiten op een rij. Besluit is dat de diesel vandaag essentieel blijft om te voldoen aan de CO2 voorschriften.
CO2 voorschriften bestaan niet, enkel euronorm-voorschriften. En daar voldoet de diesel niet.

Je bedoelt wslk de CO2-grenswaardes voor het (nieuw) wagenpark van een merk. 95 g CO2/km tegen 2021, met een jaar verlengd.

Die zijn veel gemakkelijker haalbaar door de diesels buiten te kegelen en daarvoor meer stekkerwagens (< 50 g/km) en vooral electrische (0 g/km) aan te bieden. Stond dit niet in Autogids? Dat zou me zeer verwonderen.

Profiteur
26 februari 2018, 16:51
Oei dan schrijven ze in Autogids verzinsels? Is genoteerd en ik zal het aan hun vermelden ;-)

Micele
26 februari 2018, 17:02
Oei dan schrijven ze in Autogids verzinsels? Is genoteerd en ik zal het aan hun vermelden ;-)
Lees autogids nog maar eens maar dan begrijpend. :-)

https://www.autogids.be/autonieuws/ontcijferd/co2-vermindering-ingewikkeld-door-dieselgate.html

Elektrische auto’s te duur

De oplossing zou daarom in elektrische in hybride auto’s kunnen schuilen, maar die markt blijft op dit moment te klein en blijft rond de 1 procent van het volledige verkoopsvolume hangen. De vraag neemt weliswaar toe, maar lang niet sterk genoeg. Dat is ook logisch: deze auto’s zijn nog duur, ondanks de stimuli die ze in sommige landen genieten. Een ander probleem is het rijbereik, dat maar langzaam toeneemt, al wordt ook op dit vlak vooruitgang geboekt. Jacques Aschenbroich, CEO van Valeo, zegt daarover: “het probleem is het tempo waaraan onze klanten deze technologie zullen kunnen overnemen”.
En nog veel hypocriet huilie huilie van de ICE-constructeurs. Nope, voor hun telt enkel zoveel winst op hun alweer opgewarmde dieselbakken, nu heeft men er ook een pispot ondergezet om de NOx waardes te halen.

Of lees dit:
https://www.milieurapport.be/sectoren/transport/emissies-afval/co2-emissie-van-nieuwe-voertuigen

Toch ook doorbraak van alternatieve voertuigen nodig

In het verleden werd de CO2-uitstoot van wagens vooral gereduceerd door technische vernieuwingen aan verbrandingsmotoren, zowel bij benzine- als dieselwagens. Deze technische evoluties blijven uitermate belangrijk, maar zullen niet volstaan om het doel van 95 g/km te halen tegen 2021. Het aandeel hybride, plug-in hybride en elektrische personenwagens zal hiervoor ook verder moeten stijgen. Gestimuleerd door de superkredieten voor wagens die minder dan 50 g CO2/km uitstoten brachten de constructeurs de laatste jaren een aantal plug-in hybride modellen op de markt die deze grens juist halen. Maar er is ook een verdere verandering van het aankoopgedrag van de automobilist nodig. Ook het gebrek aan laadinfrastructuur vormt momenteel nog een hinderpaal voor de doorbraak van alternatieven. De indicator Aantal nieuwe personenwagens met alternatieve energie geeft meer info i.v.m. de genomen maatregelen om de alternatieven te stimuleren.