PDA

View Full Version : De Lijn ontslaat chauffeur die op vrije dag als vrijwilliger met ambulance van brandw


reservespeler
4 maart 2018, 17:47
Ik plaats dit bij mobiliteit en verkeersveiligheid omdat het volgens De Lijn veel te maken heeft met de veiligheid van haar passagiers.

Openbare vervoersmaatschappij De Lijn heeft een buschauffeur uit Melle op staande voet ontslagen, meldt VTM Nieuws. De man, die al zeventien jaar in dienst was, kreeg zijn C4 omdat hij op zijn vrije dag met de ambulance van de brandweer reed. “Hij respecteerde zijn rij- en rusttijden niet”, klinkt het bij De Lijn.

Ik vind dit op z'n minst overdreven.
Als de man de hele dag met een vrachtwagen zou rijden (rusttijden respecterend) dan was er niets aan de hand.

Nu hij dit doet als vrijwillige brandweerman (met een ziekenwagen), wordt hij ontslagen.

Voor Schoof de link

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20180304_03388852/de-lijn-ontslaat-chauffeur-die-op-vrije-dag-als-vrijwilliger-met-ambulance-van-brandweer-reed

Dadeemelee
4 maart 2018, 18:01
De vraag is allemaal hoe dat wettelijk zit. Als dat vrijwilligersvervoer meetelt voor de rij en rusttijden dan heeft de Lijn wel een punt. Of ze hem daarom direkt moeten ontslagen is een andere zaak. Misschien hem eerst op de vingers tikken?

Zucht
4 maart 2018, 18:11
En dan vraagt de lij zich af waarom ze honderden chauffeur vacatures niet ingevuld krijgen.

https://www.hln.be/geld/vacature-com/bijna-900-vacatures-bij-de-lijn~accb2ff9/

reservespeler
4 maart 2018, 18:18
De vraag is allemaal hoe dat wettelijk zit. Als dat vrijwilligersvervoer meetelt voor de rij en rusttijden dan heeft de Lijn wel een punt. Of ze hem daarom direkt moeten ontslagen is een andere zaak. Misschien hem eerst op de vingers tikken?

Ze hadden hem al eens op de vingers getikt of een negatief antwoord gegeven i.v.m. ambulancierswerk.

Maar daar gaat het mij niet om.
Hij mag de hele dag rijden als het maar niet met personen is.

reservespeler
4 maart 2018, 18:18
En dan vraagt de lij zich af waarom ze honderden chauffeur vacatures niet ingevuld krijgen.

https://www.hln.be/geld/vacature-com/bijna-900-vacatures-bij-de-lijn~accb2ff9/

Inderdaad!

Anna List
4 maart 2018, 18:38
Denk dat De Lijn op haar dak gaat krijgen in de rechtbank.

kelt
4 maart 2018, 18:48
Benieuwd.

Die "rusttijden" zijn er niet toevallig gekomen,het is om chauffeurs de kans te geven te "ontstressen"....

In deze rustperiode dan de stresserende bezigheid van ambulancier (van wacht vermoedelijk....spannend wanneer ze dan roepen...nog een stressfactor erbij)uitoefenen lijkt me geen goed idee...

En inderdaad,hij is al gewaarschuwd geweest...

We moeten stoppen met emo-trutterij van "jamaar tis als vrijwillger" en "het is om de mensen te helpen" en zo.Zijn betaalde functie was het helpen van mensen die het openbaar vervoer gebruiken op de dagen dat hij niet van rust is en het door hem ongetwijfeld ondertekende reglement lijkt me duidelijk...ALLE andere overwegingen zijn van weinig belang...

De normen verlagen omdat de recrutering en retentie bij de lijn niet goed zou zijn,is ZEKER geen goede optie.

Tavek
4 maart 2018, 18:54
Ik denk het niet. Met rij en rusttijden wordt niet gelachen, omdat dit direct een impact heeft op de veiligheid van de passagiers.

Dadeemelee
4 maart 2018, 19:13
Ze hadden hem al eens op de vingers getikt of een negatief antwoord gegeven i.v.m. ambulancierswerk.

Maar daar gaat het mij niet om.
Hij mag de hele dag rijden als het maar niet met personen is.

Als ze hem al eens op de vingers getikt hebben en hij doet het nog moeten ze wel iets doen, anders zijn ze medeschuldig.

reservespeler
4 maart 2018, 19:49
Ik denk het niet. Met rij en rusttijden wordt niet gelachen, omdat dit direct een impact heeft op de veiligheid van de passagiers.

Hij mag alleen geen passagiers vervoeren in zijn rusttijd.

Hij mag wel met die grote rode vrachtwagens rijden.

De schoofzak
4 maart 2018, 20:13
Als er één categorie van beroepschauffeurs is die zou moeten doordrongen zijn van het respect voor rij-en rusttijden, dan zijn het deze die met mensen rondrijden.

Terecht ontslag dus.

Maar ja, de man zal vastbenoemd geweest zijn en in die hoedanigheid van het gedacht dat niemand hem iets kon maken. Beschermd door de vakboungd (de liberale, lees ik in het Nieuwsblad) en door de burgemeester als chief van de brandweer.

En als de inspecteurs van de Lijn enige politiebevoegdheid hebben (weet ik niet) dan zouden ze hem ook een pv moeten gelapt hebben, zodat hij voor de rechtbank kan komen.

Zoveel respect dat goede buschauffeurs verdienen vanwege de passagiers en de politiek, zoveel respect moeten die gasten ook vertonen voor de veiligheid en het verkeersreglement.

De schoofzak
4 maart 2018, 20:13
Edit: en ambulanciers nog meer.

Zucht
4 maart 2018, 21:33
Jaja, de wet is de wet.

Deze buschauffeur lijkt me gewoon heel gemotiveerd, misschien zorgt zijn abulancierjob juist voor de "destress". Voor wie nooit vrijwilligerswerk gedaan heeft is het misschien moeilijk in te beelden dat je daar een zekere voldoening en herbronning uithaalt.

Maar goed, stel je de vraag : wil je 20 minuten langer wachten omdat je bus eruit valt wegens gebrek aan chauffeurs, of zou je toch liever op tijd vertrekken met een chauffeur die tijdens 't weekend met de amlbulance gereden heeft.

Of wil je liever wat langer wachten op een ambulance omdat ze geen buschauffeurs meer mogen laten rijden.

Ontslag is hier totaal overdreven als sanctie, IMO.

Ironisch genoeg is hij "gepakt" door een buspassagier te gaan verzorgen. Hij had misschien moeten zeggen, "sorry guys, dat doe ik niet, te gevaarlijk voor mijn job. Laat die passagier maar wat langer afzien tot je een andere chauffeur vindt".

Wapper
4 maart 2018, 22:18
Als ik het goed begrijp mag die man op zijn vrije dag dus ook niet met zijn vrouw naar de markt rijden, of is dat geen passagiersvervoer?

Dadeemelee
4 maart 2018, 22:29
Als ik het goed begrijp mag die man op zijn vrije dag dus ook niet met zijn vrouw naar de markt rijden, of is dat geen passagiersvervoer?

Bedoel je dat zijn vrouw een tientonner is? Dat is nogal hard :-P

kojak
4 maart 2018, 22:33
Ik plaats dit bij mobiliteit en verkeersveiligheid omdat het volgens De Lijn veel te maken heeft met de veiligheid van haar passagiers.

Openbare vervoersmaatschappij De Lijn heeft een buschauffeur uit Melle op staande voet ontslagen, meldt VTM Nieuws. De man, die al zeventien jaar in dienst was, kreeg zijn C4 omdat hij op zijn vrije dag met de ambulance van de brandweer reed. “Hij respecteerde zijn rij- en rusttijden niet”, klinkt het bij De Lijn.

Ik vind dit op z'n minst overdreven.
Als de man de hele dag met een vrachtwagen zou rijden (rusttijden respecterend) dan was er niets aan de hand.

Nu hij dit doet als vrijwillige brandweerman (met een ziekenwagen), wordt hij ontslagen.

Voor Schoof de link

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20180304_03388852/de-lijn-ontslaat-chauffeur-die-op-vrije-dag-als-vrijwilliger-met-ambulance-van-brandweer-reed

'... op staande voet....'

en verder lees je:

'...Roose was ervan op de hoogte dat hij de regels overtrad. Vorig jaar had hij nog een negatief antwoord gekregen op zijn vraag of hij zijn job bij De Lijn mocht combineren met zijn vrijwilligerswerk. ...'

Maw, hij wist wat hem boven het hoofd hing.
Of hoe de media weer alles uit de context rukt....

Niet dat ik het gebeuren nu goedpraat, dat niet, maar dat brengt het nu wel in een heel ander daglicht.

Tavek
4 maart 2018, 23:41
Ik moet volgens mijn arbeidsreglement ook toestemming vragen wil ik bepaalde activiteiten uitvoeren naast mijn job. Uiteraard niet alles, maar dingen die in relatie staan tot mijn dagjob en/of een impact kunnen hebben op mijn werkgever zijn imago horen hier bij. Staat in mijn arbeidsovereenkomst overigens ook.

En er zijn daar al mensen voor ontslagen: bijberoep identiek hetzelfde doen als in de hoofdjob (consultancy) bij een klant die hij eerder had binnengehaald via het hoofdberoep.

De schoofzak
4 maart 2018, 23:42
Als ik het goed begrijp mag die man op zijn vrije dag dus ook niet met zijn vrouw naar de markt rijden, of is dat geen passagiersvervoer?

Dat is geen bezoldigd vervoer.

Ja maar wat is het nu? Moeten een buschauffeur en een ambulancier nu al het verkeersreglement, dat specifiek op hen van toepassing is, al niet meer kennen?

maddox
5 maart 2018, 06:53
Op die vrije dag mag die chauffeur zichzelf wel lamzuipen, om 's anderdagssmorgens met een enorme kater (maar geen positieve alcoholtest) aan zijn werkdag te beginnen. Maar een nuttige invulling van zijn privé tijd, dat mag niet.

Rare jongens, de opperhoofden van De Lijn.

Anna List
5 maart 2018, 07:16
Op die vrije dag mag die chauffeur zichzelf wel lamzuipen, om 's anderdagssmorgens met een enorme kater (maar geen positieve alcoholtest) aan zijn werkdag te beginnen. Maar een nuttige invulling van zijn privé tijd, dat mag niet.

Rare jongens, de opperhoofden van De Lijn.

ne chauffeur die graag werkt ... zo ene kunt ge niet houden hé, dat wekt te veel vrevel bij de rest van t personeel.
kunt er trouwens van op aan dat dat zo ene is die uitrijdt op stakingsdagen ook, dat De Lijn al geen drie dagen nationaal plat ligt wijst trouwens in de richting dat den deze waarschijnlijk zelfs niet gesyndiceerd was.

reservespeler
5 maart 2018, 07:42
Bedoel je dat zijn vrouw een tientonner is? Dat is nogal hard :-P

Sinds wanneer is een ambulance een tientonner?

reservespeler
5 maart 2018, 07:44
Dat is geen bezoldigd vervoer.

Ja maar wat is het nu? Moeten een buschauffeur en een ambulancier nu al het verkeersreglement, dat specifiek op hen van toepassing is, al niet meer kennen?

U heeft het niet begrepen.
Niet erg hoor.

Hij mag wel met de brandweerwagens rijden, dat is blijkbaar geen enkel probleem.

Hij mag niet met de ambulance rijden omdat dit valt onder personenvervoer.

Raar reglement hoor.

reservespeler
5 maart 2018, 07:49
Ik moet volgens mijn arbeidsreglement ook toestemming vragen wil ik bepaalde activiteiten uitvoeren naast mijn job. Uiteraard niet alles, maar dingen die in relatie staan tot mijn dagjob en/of een impact kunnen hebben op mijn werkgever zijn imago horen hier bij. Staat in mijn arbeidsovereenkomst overigens ook.

En er zijn daar al mensen voor ontslagen: bijberoep identiek hetzelfde doen als in de hoofdjob (consultancy) bij een klant die hij eerder had binnengehaald via het hoofdberoep.

Hij deed helemaal niet aan personenvervoer, hetgeen een concurrentie van De Lijn zou zijn. Hij deed aan ziekenvervoer.

Of straffer, als deze brave man zou werken voor het Natuurhulpcentrum van Opglabbeek en met de ziekenwagen een aap zou vervoeren, was er geen vuiltje aan de lucht.

Vlad
5 maart 2018, 07:51
Er zijn/waren genoeg chauffeurs bij De Lijn die gingen bijrijden met vakantiebussen in het zomer of winterseizoen. Dat mocht vroeger. De uitleg was dat men bij De Lijn geen rij en rusttijden kent omdat ze met een dienstregeling rijden.

Dat zware ongeval in Zwitserland met die tientallen dode kinderen zou zo een zaak zijn geweest. In slaap gevallen door vermoeidheid. Eerst bij De Lijn een week werken en dan in het weekend kinderen naar hun vakantiebestemming brengen.

Tijd dat men daar paal en perk aan stelt.

Nu is de zaak in de openingspost wel van een andere aard natuurlijk. Maar het blijft gevaarlijk. Als beroep een hele dag geconcentreerd moeten rijden en dat dan voor langere periodes ook nog erbovenop als bijberoep ... ik heb nog weet van verscheidene incidenten bij het spoor en De Lijn waarvan dit aan de basis lag.

De schoofzak
5 maart 2018, 12:20
U heeft het niet begrepen.
Niet erg hoor.

Hij mag wel met de brandweerwagens rijden, dat is blijkbaar geen enkel probleem.

Hij mag niet met de ambulance rijden omdat dit valt onder personenvervoer.

Raar reglement hoor.

Neen, dat mag ook niet. Althans vermoedelijk volgens het verkeersreglement.

Zijn er nu mensen die hier pleiten om los om te springen met rij- en rusttijden?
Nog niet genoeg ongevallen gezien met zo'n dingen?

Hypochonder
5 maart 2018, 12:30
De man wist dat hij buiten zijn werkuren geen personenvervoer mocht doen. Als hij dit dan toch doet dan moet hij maar met de gevolgen leren leven.

reservespeler
5 maart 2018, 12:35
Neen, dat mag ook niet. Althans vermoedelijk volgens het verkeersreglement.

Zijn er nu mensen die hier pleiten om los om te springen met rij- en rusttijden?
Nog niet genoeg ongevallen gezien met zo'n dingen?

Hela, dat heeft niets te maken met de wettelijke rij- en rusttijden.

reservespeler
5 maart 2018, 12:36
De man wist dat hij buiten zijn werkuren geen personenvervoer mocht doen. Als hij dit dan toch doet dan moet hij maar met de gevolgen leren leven.

Personenvervoer?
Als hij hetzelfde deed met een dierenambulance was er geen vuiltje aan de lucht.

Tavek
5 maart 2018, 12:37
Hij deed helemaal niet aan personenvervoer, hetgeen een concurrentie van De Lijn zou zijn. Hij deed aan ziekenvervoer.

Of straffer, als deze brave man zou werken voor het Natuurhulpcentrum van Opglabbeek en met de ziekenwagen een aap zou vervoeren, was er geen vuiltje aan de lucht.

Ambulance is uiteraard personenvervoer.

Welk deel van de geldende regels begreep hij niet ?

Tavek
5 maart 2018, 12:37
We kunnen het ook uitbreiden naar andere types voertuigen en vervoer, maar dan gaat men beginnen te janken dat de man met zijn eigen wagen niet meer prive mag rijden.

Universalia
5 maart 2018, 12:38
Denk dat De Lijn op haar dak gaat krijgen in de rechtbank.

Ik heb er geen idee van hoe de regeltjes daarvoor opgesteld zijn voor dat soort van situaties.

Ik vind dat best knap wat die man doet want ...

Tekort aan ambulanciers (niet alleen ambulanciers, ook brandweerlui) kan straks levens kosten ... (https://www.nieuwsblad.be/cnt/g5qahr6q)

Het gegeven/voorval is niet nieuw want ... (dateerde uit 2014)

"Absurde situatie van vrijwillige ambulanciers" (https://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2057242)

In het weekend rijden er vaak te weinig ambulances uit, door gebrek aan mensen en middelen. Een aantal spoedartsen luidt daarover de alarmbel. Als er niet snel verandering komt, zullen er doden vallen, waarschuwen ze in de Gazet van Antwerpen.

Jay-P.
5 maart 2018, 14:01
Ik denk het niet. Met rij en rusttijden wordt niet gelachen, omdat dit direct een impact heeft op de veiligheid van de passagiers.Nooit bij stilgestaan: hoe zit dat dan met piloten?
Mijn vroegere instructeur was boordcdt bij Sabena-zaliger en zijn vrije tijd was serieus gevuld met een aantal leerlingen en hun vlieginstructie.
Nooit iemand horen klagen en het was wel echt geweten door zijn hiearchie.
-Weer iets voor de huidige controlefreaken in deze tijden?-

kelt
5 maart 2018, 16:47
Op die vrije dag mag die chauffeur zichzelf wel lamzuipen, om 's anderdagssmorgens met een enorme kater (maar geen positieve alcoholtest) aan zijn werkdag te beginnen. Maar een nuttige invulling van zijn privé tijd, dat mag niet.

Rare jongens, de opperhoofden van De Lijn.

Ik geloof niet dat het mogelijk is om het "lamzuipen" te beoefenen en daar 24 uur later een "voldoende" alcoholtest aan over te houden....

Trouwens,mensen die veel alcohol consumeren zullen na een tijdje wel "opgemerkt" worden door klanten,collega's,chefs en tenslotte de bedrijfsarts omdat er "iets" begint te mankeren aan de kwaliteit van hun werk....

De schoofzak
5 maart 2018, 16:55
Dat hij ontslagen is, is niet zo erg.
Laat hem maar gaan buschauffeuren in de privé. Toeristen rond rijden.
En tegelijk ambulance.
En als hij dan teveel gereden heeft, mag hij nog schoolvervoer doen met jullie kinderen of kleinkinderen.

reservespeler
5 maart 2018, 21:26
Dat hij ontslagen is, is niet zo erg.
Laat hem maar gaan buschauffeuren in de privé. Toeristen rond rijden.
En tegelijk ambulance.
En als hij dan teveel gereden heeft, mag hij nog schoolvervoer doen met jullie kinderen of kleinkinderen.

Totaal naast de kwestie Schoof.

De schoofzak
6 maart 2018, 12:05
Totaal naast de kwestie Schoof.

Niks naast de kwestie.

Er is een verkeersreglement met rij en rusttijden voor de meeste professionele chauffeurs.
Dat reglement moet nageleefd worden. Door iedereen. Niet alleen door Poolse en Hongaarse truckers.
Dat reglement moet niet omzeild worden door te rijden voor twee werkgevers, of meerdere instanties.

De tijd dat einde-humaniora-reizen naar Rome, voor de goedkoop, gereden werd met autobusfirma's die het flikten om ergens onderweg te wisselen van chauffeur, op zodanige wijze dat het leek of er een uitgeruste chauffeur in de plaats kwam, maar die in werkelijkheid maar een uur daarvoor van een andere rit afgelost was .... is voorbij.

Hypochonder
6 maart 2018, 12:26
Personenvervoer?
Als hij hetzelfde deed met een dierenambulance was er geen vuiltje aan de lucht.

Hij wist dat hij buiten zijn diensturen bij de lijn geen personenvervoer mocht doen.

Dit gaat over veiligheid van mensen, men moet daar niet onnozel over doen.

Anna List
6 maart 2018, 12:53
Hij wist dat hij buiten zijn diensturen bij de lijn geen personenvervoer mocht doen.

Dit gaat over veiligheid van mensen, men moet daar niet onnozel over doen.

de kans is imho veel groter dat die man buitengepest wordt omdat hij niet gesyndikeerd is.

hond, stok, buiten.

fox
6 maart 2018, 12:59
de kans is imho veel groter dat die man buitengepest wordt omdat hij niet gesyndikeerd is.

hond, stok, buiten.

Denk ik ook. Er zijn veel grotere vergrijpen die minder bestraft worden dan dit hoor.

maddox
6 maart 2018, 13:23
Ik geloof niet dat het mogelijk is om het "lamzuipen" te beoefenen en daar 24 uur later een "voldoende" alcoholtest aan over te houden....
Laat ons het dan op houden dat ie na een avondje pintenpakken alleen een ferme kater overhoud, en perfect negatief kan testen.

Ergo, met een barstende koppijn, een maag die in de knoop ligt, reflexen van een reumatische slak en een humeur van een leeuw met kiespijn gaan buschauffeuren is minder erg dan na een dagje goed werk verricht te hebben.

Trouwens,mensen die veel alcohol consumeren zullen na een tijdje wel "opgemerkt" worden door klanten,collega's,chefs en tenslotte de bedrijfsarts omdat er "iets" begint te mankeren aan de kwaliteit van hun werk....

U gaat van een hypothetische situatie in 1 keer een alcoholicus uit de mouw toveren.

maddox
6 maart 2018, 13:24
Denk ik ook. Er zijn veel grotere vergrijpen die minder bestraft worden dan dit hoor.

Doorsnee corruptie bijvoorbeeld.

maddox
6 maart 2018, 13:24
de kans is imho veel groter dat die man buitengepest wordt omdat hij niet gesyndikeerd is.

hond, stok, buiten.

Die kans is bestaande. Of heeft ie tegen iemands been gepist door de waarheid te zeggen?

Anna List
6 maart 2018, 14:06
Die kans is bestaande. Of heeft ie tegen iemands been gepist door de waarheid te zeggen?

iemand die in zijn vrije tijd werkt ... dan ook nog eens als vrijwilliger

ge ziet toch van ver dat die man absoluut niet in de bedrijfscultuur past.

bovendien is hij tamelijk lichtzinnig ontslagen en heeft Antwerpen niet plat gelegen... die man is dus niet gesyndikeerd.

reservespeler
6 maart 2018, 20:28
Niks naast de kwestie.

Er is een verkeersreglement met rij en rusttijden voor de meeste professionele chauffeurs.
Dat reglement moet nageleefd worden. Door iedereen. Niet alleen door Poolse en Hongaarse truckers.
Dat reglement moet niet omzeild worden door te rijden voor twee werkgevers, of meerdere instanties.

De tijd dat einde-humaniora-reizen naar Rome, voor de goedkoop, gereden werd met autobusfirma's die het flikten om ergens onderweg te wisselen van chauffeur, op zodanige wijze dat het leek of er een uitgeruste chauffeur in de plaats kwam, maar die in werkelijkheid maar een uur daarvoor van een andere rit afgelost was .... is voorbij.

U heeft het Godverdomme niet begrepen.
Het gaat hier niet over rij en rusttijden.

Als hij met die grote rode vrachtwagen van de brandweer gereden had, dan was er geen vuiltje aan de lucht geweest.

Had hij met een dierenambulance gereden, dan was er geen vuiltje aan de lucht geweest.

Leer godverdomme eens lezen wat er staat en interpreteer dat niet naar uw eigen goeddunken.

reservespeler
8 maart 2018, 19:51
iemand die in zijn vrije tijd werkt ... dan ook nog eens als vrijwilliger

ge ziet toch van ver dat die man absoluut niet in de bedrijfscultuur past.

bovendien is hij tamelijk lichtzinnig ontslagen en heeft Antwerpen niet plat gelegen... die man is dus niet gesyndikeerd.

Ik denk ook dat er zoiets achter zit.

De schoofzak
8 maart 2018, 22:59
U heeft het Godverdomme niet begrepen.
Het gaat hier niet over rij en rusttijden.

Als hij met die grote rode vrachtwagen van de brandweer gereden had, dan was er geen vuiltje aan de lucht geweest.

Had hij met een dierenambulance gereden, dan was er geen vuiltje aan de lucht geweest.

Leer godverdomme eens lezen wat er staat en interpreteer dat niet naar uw eigen goeddunken.

Ik lees wat er staat: er is een overtreding op de rij- en rusttijden.
Jij mag 'bewijzen' dat met deze of gene voertuigen rijden, wel of geen overtreding is met die wetgeving.

Voorlopig neem ik aan dat De Lijn geen chauffeurs ontslaat omwille van hun lelijke ogen of omwille van het een of het andere engagement.

Ik hou de stelling aan: een ambtenaar-chauffeur die wetens en willens een belangrijke verkeersregel, in verband met de veiligheid, overtreedt: ontslag op staande voet.
En ik hoop op eenzelfde maatregel vanwege het private vervoersbedrijf, in soortgelijke omstandigheden. Voor beiden: boven op de verkeersboete.

reservespeler
9 maart 2018, 19:54
Ik lees wat er staat: er is een overtreding op de rij- en rusttijden.
Jij mag 'bewijzen' dat met deze of gene voertuigen rijden, wel of geen overtreding is met die wetgeving.

Voorlopig neem ik aan dat De Lijn geen chauffeurs ontslaat omwille van hun lelijke ogen of omwille van het een of het andere engagement.

Ik hou de stelling aan: een ambtenaar-chauffeur die wetens en willens een belangrijke verkeersregel, in verband met de veiligheid, overtreedt: ontslag op staande voet.
En ik hoop op eenzelfde maatregel vanwege het private vervoersbedrijf, in soortgelijke omstandigheden. Voor beiden: boven op de verkeersboete.

Hij maakte Godverdomme geen overtreding op de wetgeving. Maak er toch niets van wat er niet staat.
Hij maakte een overtreding op de regelgeving van De Lijn, iedere goede advocaat veegt dat gewoon van de tafel.

Regelgeving De Lijn: in uw rusttijd (heeft niets te maken met rij- en rusttijden, mag een chauffeur geen personenvervoer doen.
Deze regelgeving is er gekomen omdat er chauffeurs waren die in hun rustdagen naar Spanje reden.

Hij mocht wel met een twintigtonner rijden, dan was er geen vuiltje aan de lucht. Dit bewijst dat het niet gaat over de wettelijke rij- en rusttijden.

Hij mocht ook de ganse dag met een camionette van de pakjesdienst rondrijden, ook dan was er geen vuiltje aan de lucht, zelfs niet als hij dat 12 uur aan één stuk zou doen.

De schoofzak
9 maart 2018, 22:39
Hij maakte Godverdomme geen overtreding op de wetgeving. Maak er toch niets van wat er niet staat.
Hij maakte een overtreding op de regelgeving van De Lijn, iedere goede advocaat veegt dat gewoon van de tafel.

Regelgeving De Lijn: in uw rusttijd (heeft niets te maken met rij- en rusttijden, mag een chauffeur geen personenvervoer doen.
Deze regelgeving is er gekomen omdat er chauffeurs waren die in hun rustdagen naar Spanje reden.

Hij mocht wel met een twintigtonner rijden, dan was er geen vuiltje aan de lucht. Dit bewijst dat het niet gaat over de wettelijke rij- en rusttijden.

Hij mocht ook de ganse dag met een camionette van de pakjesdienst rondrijden, ook dan was er geen vuiltje aan de lucht, zelfs niet als hij dat 12 uur aan één stuk zou doen.

Ik dacht van niet, maar ik kan het niet bewijzen.

Maar zelfs al is het een eis van de werkgever: als ge u niet aan het contract houdt, dan vliegt ge met uw patatten op de straatstenen.
Of ge nu ambtenaar-chauffeur zijt, of niet.
Streng, maar rechtvaardig.

Zucht
9 maart 2018, 22:47
Er zijn nog wel andere sancties dan ontslag.
En --gekwetsten vervoeren in een ambulance = personenvervoer -- is ook voor discussie vatbaar. Dus, men heeft echt wel de meest strenge interpretatie en ultieme straf uitgesproken.
Hij vervoerde de gekwetste als vrijwilliger bij de brandweer, maar wat als hij als particulier gevraagd zou zijn om bijv. zijn gekwetste buurvrouw naar de spoed te voeren in zijn eigen auto. Mag hij dat dan wel ?

reservespeler
10 maart 2018, 07:46
Ik dacht van niet, maar ik kan het niet bewijzen.

Maar zelfs al is het een eis van de werkgever: als ge u niet aan het contract houdt, dan vliegt ge met uw patatten op de straatstenen.
Of ge nu ambtenaar-chauffeur zijt, of niet.
Streng, maar rechtvaardig.

Wat daar rechtvaardig aan is begrijp ik niet.

Als dezelfde buschauffeur zou gereden hebben op een verpachte buslijn en daarbij met de ambulance zou rijden, dan was er geen vuiltje aan de lucht.

De Lijn leeft schijnbaar nog in de vorige eeuw.

reservespeler
10 maart 2018, 07:47
Er zijn nog wel andere sancties dan ontslag.
En --gekwetsten vervoeren in een ambulance = personenvervoer -- is ook voor discussie vatbaar. Dus, men heeft echt wel de meest strenge interpretatie en ultieme straf uitgesproken.
Hij vervoerde de gekwetste als vrijwilliger bij de brandweer, maar wat als hij als particulier gevraagd zou zijn om bijv. zijn gekwetste buurvrouw naar de spoed te voeren in zijn eigen auto. Mag hij dat dan wel ?

Daar draait inderdaad de kwestie om.

Ratatosk
10 maart 2018, 08:24
De Lijn heeft geen poot op te staan.

Een clausule van nevenactiviteiten moet "in redelijkheid" zijn. Van concurrentie is er in ieder geval geen sprake van aangezien dit vrijwilligerswerk bij de brandweer is. Tenzij de Lijn ook ambulante zorg als activiteit heeft, dan is een verbod wel van toepassing.

Zelfs bij een inbreuk is een ontslag wegens "dringende reden" vrij riskant. Er moet al sprake zijn van dezelfde activiteiten.

Wat betreft rij en rusttijden, deze zijn wettelijk bepaald. De lijn kan zelf geen verbod opleggen buiten de werkuren. In principe hetzelfde alsof de lijn een verplichting zou hebben dat het personeel na hun uren een blauwe polo moeten dragen. Even wettelijk.

De schoofzak
10 maart 2018, 09:23
De Lijn heeft geen poot op te staan.

Een clausule van nevenactiviteiten moet "in redelijkheid" zijn. Van concurrentie is er in ieder geval geen sprake van aangezien dit vrijwilligerswerk bij de brandweer is. Tenzij de Lijn ook ambulante zorg als activiteit heeft, dan is een verbod wel van toepassing.

Zelfs bij een inbreuk is een ontslag wegens "dringende reden" vrij riskant. Er moet al sprake zijn van dezelfde activiteiten.

Wat betreft rij en rusttijden, deze zijn wettelijk bepaald. De lijn kan zelf geen verbod opleggen buiten de werkuren. In principe hetzelfde alsof de lijn een verplichting zou hebben dat het personeel na hun uren een blauwe polo moeten dragen. Even wettelijk.

Een verbod opleggen niet. Maar wel iemand buiten kieperen.

Kijk es: heeft de Lijn dat buiten kieperen nu gedaan omdat ze dat plezant vindt, of om een andere (meer degelijke) reden ?
Heeft de Lijn zo'n reputatie van mensen buiten te kieperen voor een scheet in een fles?

Ratatosk
10 maart 2018, 09:26
Een verbod opleggen niet. Maar wel iemand buiten kieperen.

Kijk es: heeft de Lijn dat buiten kieperen nu gedaan omdat ze dat plezant vindt, of om een andere (meer degelijke) reden ?
Heeft de Lijn zo'n reputatie van mensen buiten te kieperen voor een scheet in een fles?

Hierover bestaan al arresten, de arbeidsrechtbank zal hierover wel beslissen.

reservespeler
10 maart 2018, 12:27
Een verbod opleggen niet. Maar wel iemand buiten kieperen.

Kijk es: heeft de Lijn dat buiten kieperen nu gedaan omdat ze dat plezant vindt, of om een andere (meer degelijke) reden ?
Heeft de Lijn zo'n reputatie van mensen buiten te kieperen voor een scheet in een fles?

Niet belachelijk gaan doen hé Schoof.
Zelfs Ben Weyts heeft bedenkingen bij het ontslag.


Het gaat niet over de wettelijke rij- en rusttijden, het gaat over mensen die iets doen in hun vrije tijd.

Dezelfde of meer kilometers afleggen voor een bedrijf met een vrachtwagen en er dan dik voor betaald worden, had gemogen.


En inderdaad, ziekenvervoer is geen concurrentie voor De Lijn.

Ik heb het gevoel dat dit de belastingbetaler weer een ferme cent gaat kosten.

De schoofzak
10 maart 2018, 13:47
Niet belachelijk gaan doen hé Schoof.
Zelfs Ben Weyts heeft bedenkingen bij het ontslag.
...


Et alors ?

reservespeler
11 maart 2018, 13:10
Et alors ?

Ik ga het melden bij het partijbureau

reservespeler
11 maart 2018, 13:14
Niet belachelijk gaan doen hé Schoof.
Zelfs Ben Weyts heeft bedenkingen bij het ontslag.
...
Et alors ?


En hier reageer je voor het gemak niet op.
Door dat je ongelijk hebt?
Door dat je zaken verkeerd geïnterpreteerd hebt?
Zoiets toegeven maakt je groot.


Het gaat niet over de wettelijke rij- en rusttijden, het gaat over mensen die iets doen in hun vrije tijd.

Dezelfde of meer kilometers afleggen voor een bedrijf met een vrachtwagen en er dan dik voor betaald worden, had gemogen.


En inderdaad, ziekenvervoer is geen concurrentie voor De Lijn.

Ik heb het gevoel dat dit de belastingbetaler weer een ferme cent gaat kosten.

Pandareus
11 maart 2018, 14:39
Ik ga het melden bij het partijbureau


:-( Je gaat onze schoofzak toch niet laten ontslagen als forumwoordvoerder van n-va op politics.be ?

Na zoveel jaren hondstrouwe dienst kan dat toch niet ?

Anna List
11 maart 2018, 15:54
:-( Je gaat onze schoofzak toch niet laten ontslagen als forumwoordvoerder van n-va op politics.be ?

Na zoveel jaren hondstrouwe dienst kan dat toch niet ?

Zo'n blinde aanhanger is schadelijker voor de partij dan gelijk welke tegenstander.

reservespeler
11 maart 2018, 16:33
:-( Je gaat onze schoofzak toch niet laten ontslagen als forumwoordvoerder van n-va op politics.be ?

Na zoveel jaren hondstrouwe dienst kan dat toch niet ?

Natuurlijk niet, hij moet gewoon terug in het gareel lopen.

reservespeler
11 maart 2018, 16:58
Zo'n blinde aanhanger is schadelijker voor de partij dan gelijk welke tegenstander.

:lol:

Pandareus
11 maart 2018, 17:51
Natuurlijk niet, hij moet gewoon terug in het gareel lopen.

:lol::lol::lol:

De schoofzak
11 maart 2018, 20:38
Natuurlijk niet, hij moet gewoon terug in het gareel lopen.

Te laat.
Ik heb mijn lidkaart al in een briefomslag gestoken om deze terug te sturen. Maar 'k vind geen postzegel.

Micele
11 maart 2018, 21:03
Te laat.
Ik heb mijn lidkaart al in een briefomslag gestoken om deze terug te sturen. Maar 'k vind geen postzegel.
Is dat laatste een excuus? :-P

De schoofzak
11 maart 2018, 21:56
Is dat laatste een excuus? :-P

Het figuurlijk swaffelen van sossen in hun gezicht, is nooit een excuus, maar altijd een amusement.

reservespeler
12 maart 2018, 07:09
Te laat.
Ik heb mijn lidkaart al in een briefomslag gestoken om deze terug te sturen. Maar 'k vind geen postzegel.

Je hebt geen postzegel nodig schoofke, een simpel mailke volstaat.
De kaart mag je houden.

reservespeler
12 maart 2018, 07:09
Het figuurlijk swaffelen van sossen in hun gezicht, is nooit een excuus, maar altijd een amusement.

Terug naar de draad aub.

reservespeler
13 maart 2018, 06:51
Het figuurlijk swaffelen van sossen in hun gezicht, is nooit een excuus, maar altijd een amusement.

Wat daar amusant aan is ...