PDA

View Full Version : Chinese e-automobiel plannen in Volvo Gent


De schoofzak
26 maart 2018, 13:04
Kijk ne keer: allemaal elektrische of elektrisch hybride modellen.
Het merendeel ervan in Gent.

Toffe Chinezen.
Voor mij hybride auto nummerke 7.

titel: Volvo Gent bouwt eerste ‘Chinese’ auto in Europa
link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180325_03429353

Lynk & Co, dochter van het Chinese Geely, zal 150.000 auto’s bouwen, made in Europe. Het gros ervan zal bij Volvo Cars Gent van de band rollen.

Vanaf eind 2019 rollen in de Gentse fabriek van Volvo Cars niet langer alleen Volvo’s van de band, maar ook wagens van Lynk & Co. Dat nieuwe automerk van Geely, het Chinese moederbedrijf van Volvo, begint aan zijn poging om Europa te veroveren, zo maakt het bedrijf vandaag bekend op een evenement in Amsterdam. Volvo Cars in Gent zal daar ook officieel als productiesite worden bevestigd.

Daarmee zal Volvo Cars Gent de eerste ‘Chinese’ auto produceren die in West-Europa wordt gebouwd. Lynk & Co wil in Europa 150.000 auto’s per jaar fabriceren. Hoeveel er daarvan in Gent zullen gebouwd worden, is nog niet bekend, omdat het bedrijf nog volop bezig is met de voorbereiding van het productieproces.

‘In elk geval zal het merendeel in Gent worden geproduceerd’, denkt Alain Visser, senior vice president bij Lynk & Co. Het eerste model dat in Europa wordt gelanceerd, de compacte SUV ‘01’, gebruikt hetzelfde onderstel als de Volvo XC40, die ook in Gent gemaakt wordt.

Cijfers
Bij Volvo Cars zelf kunnen ze er ook nog geen cijfers op plakken. ‘Er moet nog veel gebeuren’, zegt René Aerts Jr., communicatiedirecteur van Volvo Cars Belux. ‘Onder meer zal moeten blijken of de markt rijp is voor het merk.’ Hij durft niet te zeggen hoeveel nieuwe jobs de komst van Lynk & Co in Gent met zich zal brengen. ?*Vorig jaar produceerde de fabriek 239.156 wagens. De Lynk & Co-wagens die er zullen worden gebouwd, zullen allemaal hybride-elektrische wagens zijn.

Volgend op de ‘01’ stelt Lynk & Co vandaag ook de ‘02’ voor, het tweede model van het merk. Er wordt bekeken of ook dat model in Gent kan worden gebouwd. Lynk & Co werd eind vorig jaar in China gelanceerd en mikt op wat het zelf urbanites noemt: hippe, stedelijke en jonge mensen die niet uit een lijst van honderd opties willen kiezen als ze een auto kopen. Het maakt van elk model maximaal 8 versies, tegen een vaste prijs. Het zet ook sterk in op connectiviteit, en op auto?*delen, waarbij gebruikers zich kunnen abonneren op een wagen. ‘We zien ons als de Netflix of Spotify van de auto-industrie’, zegt Visser.

De auto’s worden vooral online verkocht, maar er komen ook fysieke verkooppunten in Europa. De eerste winkel opent binnenkort in Amsterdam, gevolgd door Brussel, Barcelona, Berlijn en Londen. Ook zullen pop-upwinkels elke week in andere Europese steden halt houden.

Europese wortels
Ook al is Lynk & Co een (Europese) dochter van een Chinees bedrijf, en is zowel de productie als de verkoop in China gestart, toch wil het de auto niet als een Chinees product in de markt zetten. De wagens werden ontworpen ‘door een internationaal team’ in het hoofdkantoor van Lynk & Co, dat net zoals dat van Volvo in het Zweedse Göteborg ligt. De look & feel van de auto’s zou ook erg Europees aanvoelen. In zijn communicatie verwijst Lynk & Co naar Europa als ‘onze thuislanden’, Alain Visser heeft het over ‘een wereldwijd merk met een sterke Europese identiteit’.

Micele
26 maart 2018, 13:14
Volgend op de ‘01’ stelt Lynk & Co vandaag ook de ‘02’ voor, het tweede model van het merk.

Foto van die Chinese SUV? (op basis van Volvo XC40)

https://en.wikipedia.org/wiki/Lynk_%26_Co_01
https://www.autozeitung.de/lynk-co-02-2019-preis-technische-daten-192202.html?image=0

RIP Diesel (ook voor deze SUV)

De Lynk 03 zou een sedan zijn:
http://www.driversmagazine.com/lynk-co-03-sedan-teased-ahead-shanghai-debut/

Tavek
26 maart 2018, 14:16
Asjemenou, straks zijn zo goed alle wagens die in Belgie geproduceerd worden electrisch of hybride.


Een interessante fiscale regelgeving zal dan ook voornamelijk de e-trons en de electrische volvos te goed komen...made in Belgium.

Micele
26 maart 2018, 14:40
Dan zou Lynk (Geely concern) het allereerste Chinees merk zijn dat zich doorzet (bij 2e aanloop) op de Europese markt... zelfs made in Belgium. Wie had dat gedacht?

4 andere Chinezen staan er ook kortbij:
https://www.n-tv.de/auto/China-Autos-auf-dem-Weg-nach-Europa-article20072673.html

Montag, 09. Oktober 2017

Fünf Hersteller auf dem Sprung

China-Autos auf dem Weg nach Europa

Die erste Offensive, sich auf dem europäischen Automarkt zu etablieren, scheiterte vor rund einem Jahrzehnt grandios. Nun nehmen einige Hersteller einen neuen Anlauf. Diesmal sind nicht nur die Voraussetzungen besser, sondern auch die Fahrzeuge.

- Borgward (Foton Gp)
- Geely (Lynk, enz, ...)
- Wey (Great Wall Gp)
- Chery (Chery Automobile Co., Ltd.)
- Byton (Future Mobility Corporation)

Tavek
26 maart 2018, 14:50
Als de Duitsers treuzelen gaan de Chinezen markt aandeel inpikken.

Micele
26 maart 2018, 15:01
Als de Duitsers treuzelen gaan de Chinezen markt aandeel inpikken.
Chinezen zien nu het geschikte moment, zij staan namelijk veel verder in de productie van batterijpacks...

En de Europese crashtesten zullen nu ook geen probleem meer zijn, lessons learned van ~10 jaar geleden.
De Qoros 3 (Chery Gp) haalde in 2013 zelfs 5 sterren:
http://www.autobild.de/artikel/qoros-3-sedan-euro-ncap-crashtest-4390230.html

kelt
26 maart 2018, 17:20
Waarom doet dat ding mij aan zo een grote Porsche petrolbak denken? :?

Micele
26 maart 2018, 17:44
Waarom doet dat ding mij aan zo een grote Porsche petrolbak denken? :?

Trekt idd een beetje op de Cayenne of beter op de kleinere Macan.

https://www.automobiledimension.com/photos/porsche-macan-2014.jpg

Maar de Lynk heeft wel geen diesel. :-D

kelt
26 maart 2018, 19:06
We zien hoe Geely zich totnogtoe niet bezighouden met de "gewone" wagens voor de Europese markt.

Ze bewegen zich regelrecht in de marksegmenten van de UberMoffen :twisted:

De schoofzak
26 maart 2018, 21:02
We zien hoe Geely zich totnogtoe niet bezighouden met de "gewone" wagens voor de Europese markt.

Ze bewegen zich regelrecht in de marksegmenten van de UberMoffen :twisted:

Ze 'bezitten' zelfs al heel wat van mercedes. Via het overkoepelend bedrijf.

Micele
26 maart 2018, 21:57
Ze 'bezitten' zelfs al heel wat van mercedes. Via het overkoepelend bedrijf.

Bijna 10% door 1 Chinees, nu de grootste enkelaandeelhouder bij Daimler:
https://www.nzz.ch/wirtschaft/der-groesste-einzelaktionaer-von-daimler-ist-nun-ein-chinesischer-milliardaer-ld.1360251?mktcid=nled&mktcval=105&kid=_2018-2-26 2e is staatsfonds Koeweit met 6,8%

7,3 miljard € heeft hem dat gekost:
https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-02-23/china-s-geely-is-said-to-be-buying-9-billion-stake-in-daimler

https://nl.wikipedia.org/wiki/Li_Shufu

Wordt zelfs als positief gezien door Dudenhöffer, directeur van Car (Universiteit Essen-Duisburg). Het zal Daimler innovatiever maken, waardoor ze beter gaan kunnen concurreren tegen Silicon Valley-bedrijven.

Positiv schätzt der Direktor des Car-Instituts an der Universität Duisburg-Essen, Ferdinand Dudenhöffer, den Einstieg von Liu Shufu ein. Er bezeichnete den Chinese als blendenden Strategen, der einen der wichtigsten Weltkonzerne für Mobilität aufbaue. Li Shufu sei offen für die Welt der neuen Mobilität, und das sei deutlich mehr als das Auto. Unternehmen, die wie BMW versuchen, in eigener Regie Lösungen zu entwickeln, könnten sich gegenüber Technologiekonzernen wie Google, Apple oder Amazon schwertun, die alle mit Macht in dieses Geschäftsfeld drängen, sagte Dudenhöffer. Daimler habe mit Geely einen Partner, der eine Technologiemacht den Konzernen aus dem Silicon Valley gegenüberstelle. Vor diesem Hintergrund sei der Einstieg gut für Daimler, betonte Dudenhöffer. Der deutsche Autobauer werde dadurch stärker und noch innovativer.

Tavek
27 maart 2018, 14:24
Ha Bu-young, the head of the Hyundai Motor union, South Korea’s biggest and most powerful union, told Reuters in an interview this week:

“Electric cars are disasters. They are evil. We are very nervous,”

He predicts that as much as 70% of the workforce could lose their jobs as a result of the transition to electric.

De batterijen hebben een duidelijke neerwaartse trend in prijs. Indien EV's in massa geproduceerd gaan worden (zoals bvb een VW Golf) gaan ze kwa prijs volgens mij ONDER klassieke wagens duiken...zeker in Europa. Vanwege de heel simpele reden: arbeid kost veel geld hier. Als er minder volk met een auto bezig moet zijn, wordt hij goedkoper.

Ik volg hierin volledig de filosofie van economies of scale. De beperkte volumes zijn wat nu de prijs voor EV's hoog houdt.

PS: Onderdelen specifiek voor EV's worden vaak veel ,veel duurder verkocht door toeleveranciers. Ik was onlangs bij zo eentje, en die zei me letterlijk : dat ene tandwiel voor die EV (duits merk), daar worden maar 20k stuks per jaar van besteld. We moeten die lijn daar wel op afschrijven. Dat onderdeel is dus 2 tot 3 maal zo duur als die van een ICE wagen waarvan er 2 miljoen per jaar gemaakt worden....

Dadeemelee
27 maart 2018, 14:33
Asjemenou, straks zijn zo goed alle wagens die in Belgie geproduceerd worden electrisch of hybride.


Een interessante fiscale regelgeving zal dan ook voornamelijk de e-trons en de electrische volvos te goed komen...made in Belgium.

Het gaan hybrides zijn, dat zijn in de eerste plaats klassieke ontploffingsmotoren.

De prijs is wel interessant voor een hybide. Vraag is of Volvo hierdoor (hun eigen technologie als budgetmerk verkopen) op lange termijn een goede zaak doet.

Anna List
27 maart 2018, 14:46
Het gaan hybrides zijn, dat zijn in de eerste plaats klassieke ontploffingsmotoren.

De prijs is wel interessant voor een hybide. Vraag is of Volvo hierdoor (hun eigen technologie als budgetmerk verkopen) op lange termijn een goede zaak doet.

zelfde deed VW al met Skoda hé

dat is één groep ... dus speelt gewoon op welk merk de groep de grootste marge pakt hé ...

Dadeemelee
27 maart 2018, 14:50
zelfde deed VW al met Skoda hé

dat is één groep ... dus speelt gewoon op welk merk de groep de grootste marge pakt hé ...

Ja, maar Skoda zit in de VAG groep, dus dat blijft binnen de familie. Die Chinezen zou ik zo maar niet vertrouwen.

En ik heb zo de indruk dat Volvo zich meer op de Mercedes/BMW klandizie richt.

Anna List
27 maart 2018, 14:53
Ja, maar Skoda zit in de VAG groep, dus dat blijft binnen de familie. Die Chinezen zou ik zo maar niet vertrouwen.

En ik heb zo de indruk dat Volvo zich meer op de Mercedes/BMW klandizie richt.

Volvo dat zijn diezelfde Chinezen toch gewoon? zo had ik dat toch begrepen...

Skoda richt zich met die Superb L&K ook op Mercedes/BMW(5) klandizie ...

Dadeemelee
27 maart 2018, 14:56
Volvo dat zijn diezelfde Chinezen toch gewoon? zo had ik dat toch begrepen...
...

Ah oei, had ik niet door :oops:



Skoda richt zich met die Superb L&K ook op Mercedes/BMW(5) klandizie ...

Awel dat was wat ik bedoelde. Skoda is nu ook aan het hogere segment aan het snoepen.

Anna List
27 maart 2018, 14:59
Ah oei, had ik niet door :oops:



Awel dat was wat ik bedoelde. Skoda is nu ook aan het hogere segment aan het snoepen.

met de superb he met de octavia zal t iets daaronder zijn...

Dadeemelee
27 maart 2018, 15:06
met de superb he met de octavia zal t iets daaronder zijn...

Met de Octavia zijn ze toch flink aan het cliënteel van VW aan het knabbelen. Ik zie hier in de buurt meer Skoda's dan VW's de jongste jaren.

Anna List
27 maart 2018, 15:09
Met de Octavia zijn ze toch flink aan het cliënteel van VW aan het knabbelen. Ik zie hier in de buurt meer Skoda's dan VW's de jongste jaren.

vw verkoper zei me dat ze met die superb heel hun passat gamma kanibaliseren en met de high end superb zelfs Audi voor een deel.

Tavek
27 maart 2018, 15:10
Met de Octavia zijn ze toch flink aan het cliënteel van VW aan het knabbelen. Ik zie hier in de buurt meer Skoda's dan VW's de jongste jaren.

Die stations zijn vaak populaire leasewagens, omdat je zo een grotere wagen kunt krijgen voor de lagere leasebudgetten.

Anna List
27 maart 2018, 15:15
Die stations zijn vaak populaire leasewagens, omdat je zo een grotere wagen kunt krijgen voor de lagere leasebudgetten.

ook als je privé gaat kijken en vergelijkt passat met superb (vaak nog in dezelfde toonzaal of tscheelt ni veel) is de rekening snel gemaakt hoor...

Micele
27 maart 2018, 15:27
Met de Octavia zijn ze toch flink aan het cliënteel van VW aan het knabbelen. Ik zie hier in de buurt meer Skoda's dan VW's de jongste jaren.

Skoda is ook wat goedkoper in onderhoud dan VW, alhoewel ze dezelfde motoren hebben, ze hebben zelfs dezelfde automecaniciens. De eenheidsprijzen hangen gewoon uit indien men zo een VW-Skoda-garage bezoekt.

Enkel de showrooms zijn apart.

Niet zolang geleden zat VW Audi en Porsche onder een dak. (toen Skoda en Seat nog niet bij VW Gp waren)
De mecaniciens hadden enkel een ander kleurtje van overall.
De eenheidsprijzen waren natuurlijk verschillend naargelang het kleurtje.

Skoda wordt in een niet-€ land geproduceerd, dat scheelt ook wat.

Anna List
27 maart 2018, 15:30
Skoda is ook wat goedkoper in onderhoud dan VW, alhoewel ze dezelfde motoren hebben, ze hebben zelfs dezelfde automecaniciens. De eenheidsprijzen hangen gewoon uit indien men zo een VW-Skoda-garage bezoekt.

Enkel de showrooms zijn apart.

Niet zolang geleden zat VW Audi en Porsche onder een dak. (toen Skoda en Seat nog niet bij VW Gp waren)
De mecaniciens hadden enkel een ander kleurtje van overall.
De eenheidsprijzen waren natuurlijk verschillend naargelang het kleurtje.

ik hoorde onlangs iemand met voorheen een VW en nu een Audi zeggen dat ook Audi goedkoper in onderhoud is dan VW ... is dat ??

Micele
27 maart 2018, 15:33
ik hoorde onlangs iemand met voorheen een VW en nu een Audi zeggen dat ook Audi goedkoper in onderhoud is dan VW ... is dat ??
Dat weet ik niet, maar vroeger was het alleszins omgekeerd. Audi is normaal gezien duurder dan VW qua werkuren.

Hangt natuurlijk van de plaats af, garages moeten onder een dak liggen of in dezelfde buurt.

Ik heb ff ggl op Duitse gemiddelde werkuurprijzen naargelang model in ca. hetzelfde segment, bron ADAC :

Wie hoch sind die durchschnittlichen Stundensätze für eine Inspektion in der Vertragswerkstatt?

Marke Modell Ø Bruttostundensatz Ø Nettostundensatz, gerundet

BMW 1er 158 133
Audi A3 142 120
Mercedes A 123 103
VW Golf 107 90
Renault Mégane 102 86

Quelle Ø Bruttostundensätze: ADAC Motorwelt 09/2012
https://www.motor-talk.de/blogs/all-about/wie-hoch-ist-der-stundensatz-eurer-vw-werkstatt-t3916046.html

Zou me sterk verwonderen moest het in BE anders zijn...

Tavek
27 maart 2018, 15:41
Bij volvo is een klein onderhoud 360 euro.

Bij skoda 140 euro.

Die skoda rijdt even goed.

Anna List
27 maart 2018, 15:45
Dat weet ik niet, maar vroeger was het alleszins omgekeerd. Audi is normaal gezien duurder dan VW qua werkuren.

Hangt natuurlijk van de plaats af, garages moeten onder een dak liggen of in dezelfde buurt.

Ik heb ff ggl op Duitse gemiddelde werkuurprijzen naargelang model in hetzelfde segment, bron ADAC :

Wie hoch sind die durchschnittlichen Stundensätze für eine Inspektion in der Vertragswerkstatt?



Zou me sterk verwonderen moest het in BE anders zijn...

mss gewoon een andere chef garage of zo, ze bedoelde eigenlijk dat ze bij vw niet binnen kon rijden of alles werd echt een soort strooptocht rip off, terwijl bij Audi veel meer kleinigheden en normale zaken blijkbaar 'inbegrepen' zitten ...

Tavek
27 maart 2018, 15:47
Dat weet ik niet, maar vroeger was het alleszins omgekeerd. Audi is normaal gezien duurder dan VW qua werkuren.

Hangt natuurlijk van de plaats af, garages moeten onder een dak liggen of in dezelfde buurt.

Ik heb ff ggl op Duitse gemiddelde werkuurprijzen naargelang model in hetzelfde segment, bron ADAC :

Wie hoch sind die durchschnittlichen Stundensätze für eine Inspektion in der Vertragswerkstatt?



Zou me sterk verwonderen moest het in BE anders zijn...

En men is verbaasd waarom ik nooit meer naar een officiele garage ga.

Dat zijn dikke senior ingenieurstarieven. Wat zijn dat voor mecaniciens ? Zitten die met een doctoraat aan mijn wagen te knutselen....

Micele
27 maart 2018, 15:59
En men is verbaasd waarom ik nooit meer naar een officiele garage ga.

Dat zijn dikke senior ingenieurstarieven. Wat zijn dat voor mecaniciens ? Zitten die met een doctoraat aan mijn wagen te knutselen....

Van Skoda ben ik tevreden, ook qua prijzen, offic. grote garage in een kleine stad in Noord-Limburg.

Voor de oude BMW heb ik al jarenlang een zelfstandige two-men garage in Limburg, zonder ander personeel.
Bij bijzondere gevallen rij ik naar Aachen, desnoods nog verder in D...

dpg
27 maart 2018, 15:59
En men is verbaasd waarom ik nooit meer naar een officiele garage ga.

Dat zijn dikke senior ingenieurstarieven. Wat zijn dat voor mecaniciens ? Zitten die met een doctoraat aan mijn wagen te knutselen....

Ik zie bijna overal de de mecaniciens steeds jonger worden, waarschijnlijk combinatie van werken en leren.

De schoofzak
27 maart 2018, 21:21
Wat betreft kosten van gewoon onderhoud: ik denk er sterk aan om mijn volgende auto via een private lease te nemen.

Tavek
27 maart 2018, 21:53
Ik zie bijna overal de de mecaniciens steeds jonger worden, waarschijnlijk combinatie van werken en leren.

Afzetterij. Onze technieker die vlot overweg kan met machines > 1 miljoen euro en een soort "alleskan" man is, heeft een uurtarief naar klanten toe van 60-70 euro. Ik denk dat gij daar wat op trekt, lijkt me zo hetzelfde type werknemer als gij.

En dan zouden automecaniekers van 21 jaar bij BMW 150 euro het uur moeten kosten. Om wat olie te verversen en het computerke uit te lezen....

Mensen worden afgezet en ze staan erbij en ze keken er naar. Ik ga naar Jef die 20 jaar in de VW garage heeft gewerkt en nu voor 45 euro het uur onderhouden doet na zijn uren. Inclusief olie en filters doet die het voor nog geen 100 euro.

dpg
28 maart 2018, 07:25
Afzetterij. Onze technieker die vlot overweg kan met machines > 1 miljoen euro en een soort "alleskan" man is, heeft een uurtarief naar klanten toe van 60-70 euro. Ik denk dat gij daar wat op trekt, lijkt me zo hetzelfde type werknemer als gij.

En dan zouden automecaniekers van 21 jaar bij BMW 150 euro het uur moeten kosten. Om wat olie te verversen en het computerke uit te lezen....

Mensen worden afgezet en ze staan erbij en ze keken er naar. Ik ga naar Jef die 20 jaar in de VW garage heeft gewerkt en nu voor 45 euro het uur onderhouden doet na zijn uren. Inclusief olie en filters doet die het voor nog geen 100 euro.

In de verkoop is geen winst meer te halen, de winst halen ze door het onderhoud en lukt ook maar zolang men garantie h(G)eeft.

Ik praat het niet goed, het is gewoon een businessmodel nodig om te kunnen overleven.

Micele
28 maart 2018, 09:45
Een groot deel winst wordt zeker gemaakt door het aantal (blik)ongevallen.

Herstellingen, originele wisselstukken... die beschermd zijn, voor elk deel gaat tot 40% naar de constructeur:

https://www.focus.de/auto/ratgeber/kosten/ersatzteile-ersatzteil-monopol-als-autofahrer-bezahlen-sie-40-prozent-zuviel_id_4803612.html

Abzocke oder Designschutz?

So funktioniert das Ersatzteil-Kartell: Als Autofahrer bezahlen Sie 40 Prozent zu viel

Men mag zeker op minsten 500.000 (blik)ongevallen rekenen in BE, tendens stijgend, zelfs dubbel zoveel als het wagenpark stijgt:
https://assuraliaatschool.wordpress.com/2011/04/01/aantal-ongevallen-stijgt-25-keer-sneller-dan-wagenpark/

Aantal ongevallen stijgt 2,5 keer sneller dan wagenpark

01/04/2011 at 12:30
Het is niet omdat het aantal geregistreerde letselongevallen daalt, dat het aantal blikongevallen of enkel materiële schade, dat ook zou doen...

Tavek
28 maart 2018, 09:54
In de verkoop is geen winst meer te halen, de winst halen ze door het onderhoud en lukt ook maar zolang men garantie h(G)eeft.

Ik praat het niet goed, het is gewoon een businessmodel nodig om te kunnen overleven.

Kortom de wagens an sich bieden zo weinig toegevoegde waarde dat de verkoop van deze wagens geen winst meer oplevert. Het onderhoud, de wisselstukken, de schadegevallen en dergelijke zijn de winstmotor voor een automerk.

Dus de ingenieurs van BMW hebben er alle baat bij dat ze hun wagens wat slijtagegevoeliger maken en zacht pisbakkenstaal gebruiken op sommige plekken ipv gehard staal of inox. Ik sta er vaak van te kijken dat zelfs in dure wagens men echt rommelmaterialen gebruikt.

Micele
28 maart 2018, 09:58
Kortom de wagens an sich bieden zo weinig toegevoegde waarde dat de verkoop van deze wagens geen winst meer oplevert. Het onderhoud, de wisselstukken, de schadegevallen en dergelijke zijn de winstmotor voor een automerk.

Dus de ingenieurs van BMW hebben er alle baat bij dat ze hun wagens wat slijtagegevoeliger maken en zacht pisbakkenstaal gebruiken op sommige plekken ipv gehard staal of inox. Ik sta er vaak van te kijken dat zelfs in dure wagens men echt rommelmaterialen gebruikt.

En na pakweg 15 jaar kun je soms geen wisselstukken meer krijgen...

Tavek
28 maart 2018, 10:22
Ik had bijna een volvo gekocht, maar ben afgehaakt op de dure onderhoudskosten. Dat heb ik de verkoper ook gesteld toen ik zijn bestelbon ongetekend achterliet.

360 euro voor een klein onderhoud en meer dan 500 voor een groot...ga weg man. Olie verversen en wat filterkes.

dpg
28 maart 2018, 11:40
Kortom de wagens an sich bieden zo weinig toegevoegde waarde dat de verkoop van deze wagens geen winst meer oplevert. Het onderhoud, de wisselstukken, de schadegevallen en dergelijke zijn de winstmotor voor een automerk.

Dus de ingenieurs van BMW hebben er alle baat bij dat ze hun wagens wat slijtagegevoeliger maken en zacht pisbakkenstaal gebruiken op sommige plekken ipv gehard staal of inox. Ik sta er vaak van te kijken dat zelfs in dure wagens men echt rommelmaterialen gebruikt.

In de verkoop is bijna geen winst meer te halen voor de verkopers, de bedrijven maken er nog genoeg winst op.

Terwijl de verkopers eigenlijk het imago van het merk op het gebied van diensten na verkoop moet hoog houden.

Een klant haakt eerder af omwille van een slechte, dure service dan om de beoordeling van zijn wagen.

Daarom zie je ook meer en meer grote garage toestanden ontstaan die zelfs meerdere merken onder hun dak hebben.