PDA

View Full Version : start zelf eens een communautaire transfer


Anna List
27 maart 2018, 10:44
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180326_03430992

Een vijftiental Waalse gemeenten start midden dit jaar een pilootproject rond de inzameling van blikjes. Er wordt een premie van vijf eurocent voorzien per blikje dat wordt teruggebracht naar een machine...

Dat meldt Waals minister van Milieu Carlo Di Antonio (CDH). Wie in één van de deelnemende gemeenten een blikje terugbrengt naar een machine op een openbare plaats of handelsplaats, zal een bedrag van vijf eurocent krijgen. De verkoopsprijs van het blikje verandert niet....

Tavek
27 maart 2018, 10:45
Al eens langs de vlaamse wegen gekeken ? Vuilnis overal.

Het wordt tijd dat we eens denken aan statiegeld voor blikken en plastieken flessen, zoals in Nederland.

Bad call, NVA.

Anna List
27 maart 2018, 10:48
Al eens langs de vlaamse wegen gekeken ? Vuilnis overal.

Het wordt tijd dat we eens denken aan statiegeld voor blikken en plastieken flessen, zoals in Nederland.

Bad call, NVA.

Vlaamse scoutsgroepen kunnen er aan beginnen.

ze passeren toch langs één van die 15 Waalse gemeenten als ze deze zomer op kamp trekken...kunnen ze ineens hun kampbudget opkrikken.

soms is niet alles wat we zelf doen beter. in dit geval is het zelfs beter dat Wallonië dit doet.

Dadeemelee
27 maart 2018, 10:56
Ze zullen ze niet krijgen onze Vlaamse Blikjes!

BigF
27 maart 2018, 11:31
Als kleine bengel gingen wij vroeger vaak 'fleske raap' doen.
Weggegooide glazen flesjes verzamelen en binnen brengen voor het statiegeld.
Blikjes werden toen nog niet of amper gebruikt en hoewel er op de flesjes statiegeld zat werden die blijkbaar toch vlotjes weggegooid.
Rijk ben ik er niet van geworden maar we zaten tenminste buiten en we hielden de boel proper.

Om maar te zeggen: ik vrees een beetje dat degene die nu zijn blikje in de vrije natuur loslaat voor 5 cent per blikje niet de moeite gaat doen om die bij te houden en binnen te brengen.

BigF
27 maart 2018, 11:35
Over rijk worden gesproken: op mijn werk staat er naast de drankautomaat (blikjes) een grote vuilnisbak waar de lege blikjes in gegooid worden.
Dat zijn ettelijke zakken PMD per week, zakken waar mijn baas voor moet betalen en niks voor terugkrijgt. Mijn baas kennende veronderstel ik dat ik die blikjes gratis mag meenemen.

Toch eens checken hoever het rijden is naar de gemeentes waar ik sloten geld krijg voor die dingen.

Dadeemelee
27 maart 2018, 11:36
Over rijk worden gesproken: op mijn werk staat er naast de drankautomaat (blikjes) een grote vuilnisbak waar de lege blikjes in gegooid worden.
Dat zijn ettelijke zakken PMD per week, zakken waar mijn baas voor moet betalen en niks voor terugkrijgt. Mijn baas kennende veronderstel ik dat ik die blikjes gratis mag meenemen.

Toch eens checken hoever het rijden is naar de gemeentes waar ik sloten geld krijg voor die dingen.

5 cent pers stuk 8O

BigF
27 maart 2018, 11:41
5 cent pers stuk 8O

Je moest eens weten hoeveel zakken daar per dag verzameld worden...

Skobelev
27 maart 2018, 11:54
'k Heb mijn zwembad laten zetten door een firma uit Walbanië, telt dat ook?

Anna List
27 maart 2018, 11:58
Ze zullen ze niet krijgen onze Vlaamse Blikjes!

tenzij voor 5ct.

Anna List
27 maart 2018, 11:59
Als kleine bengel gingen wij vroeger vaak 'fleske raap' doen.
Weggegooide glazen flesjes verzamelen en binnen brengen voor het statiegeld.
Blikjes werden toen nog niet of amper gebruikt en hoewel er op de flesjes statiegeld zat werden die blijkbaar toch vlotjes weggegooid.
Rijk ben ik er niet van geworden maar we zaten tenminste buiten en we hielden de boel proper.

Om maar te zeggen: ik vrees een beetje dat degene die nu zijn blikje in de vrije natuur loslaat voor 5 cent per blikje niet de moeite gaat doen om die bij te houden en binnen te brengen.

idd niet dezelfde, maar er zullen er wel zijn die zich gaan bukken op dat moment.

Anna List
27 maart 2018, 12:01
'k Heb mijn zwembad laten zetten door een firma uit Walbanië, telt dat ook?

gij collabo! :p

kunt ge dat op uw belastingaangifte niet inbrengen als ontwikkelingshulp?

Skobelev
27 maart 2018, 12:08
gij collabo! :p

kunt ge dat op uw belastingaangifte niet inbrengen als ontwikkelingshulp?

Zwijgt, of ze taxeren me hier nog extra omdat ik leidingwater verspil.

Anna List
27 maart 2018, 12:09
Zwijgt, of ze taxeren me hier nog extra omdat ik leidingwater verspil.

ge moet dat op z'n Waals oplossen hé ... een T-stukske voor de meter.

Skobelev
27 maart 2018, 12:16
ge moet dat op z'n Waals oplossen hé ... een T-stukske voor de meter.

'k ben in 't zak gezet, die Walen hadden dat moeten plaatsen zonder vragen. :cry:

Anna List
27 maart 2018, 12:18
'k ben in 't zak gezet, die Walen hadden dat moeten plaatsen zonder vragen. :cry:

leiding voor de meter bevriezen T-stuk en kraan zetten, laten ontdooien.

Skobelev
27 maart 2018, 12:21
leiding voor de meter bevriezen T-stuk en kraan zetten, laten ontdooien.

Eigenlijk ben ik te braaf.
Toen we die grond kochten was er een leiding aanwezig, tot in een drinkbak van de koeien. Geen kat die dat wist, geen teller, niks.
'k Heb die laten verwijderen door de watermaatschappij toen ze ons water zijn komen aansluiten. :?

Anna List
27 maart 2018, 12:22
Eigenlijk ben ik te braaf.
Toen we die grond kochten was er een leiding aanwezig, tot in een drinkbak van de koeien. Geen kat die dat wist, geen teller, niks.
'k Heb die laten verwijderen door de watermaatschappij toen ze ons water zijn komen aansluiten. :?

gij kieken!

nu weette ineens waarom heel t dorp met u lacht sindsdien wsl!! :oops:


ge moet u wat beter integreren ze!

Skobelev
27 maart 2018, 12:23
gij kieken!

nu weette ineens waarom heel t dorp met u lacht sindsdien wsl!! :oops:


ge moet u wat beter integreren ze!

Toen stond het water nog 20 Bfr de kuub. :-(

Anna List
27 maart 2018, 12:25
Toen stond het water nog 20 Bfr de kuub. :-(

komt dat binnen in socarex leiding?
soit ge weet de oplossing hé. ;-)

Skobelev
27 maart 2018, 12:28
komt dat binnen in socarex leiding?
soit ge weet de oplossing hé. ;-)

Yep, thanks. Met vaste CO2 moet dat lukken. ;-)

Tavek
27 maart 2018, 12:38
PS: Ik heb recent gewerkt voor een bedrijf dat zich bezighoudt met de problematiek rond watermetingen en watermeters.

Men weet heel goed hoeveel % verdwijnt in lekken, afhankelijk van het type leiding. Als dat opeens oploopt gaat men zoeken, en je kan al een heel deel achterhalen door eens te zoeken naar mensen met een zwembad of landbouwbedrijf, maar met een relatief klein waterverbruik. Als die dan geen (legale) grondwaterpomp hebben, dan weet je dat daar wel eens iets niet in de haak zit.

Dus "voor de meter aftappen", zeker voor grotere volumes zoals een zwembad, raad ik af. Ze komen er achter hoor.

Anna List
27 maart 2018, 12:48
PS: Ik heb recent gewerkt voor een bedrijf dat zich bezighoudt met de problematiek rond watermetingen en watermeters.

Men weet heel goed hoeveel % verdwijnt in lekken, afhankelijk van het type leiding. Als dat opeens oploopt gaat men zoeken, en je kan al een heel deel achterhalen door eens te zoeken naar mensen met een zwembad of landbouwbedrijf, maar met een relatief klein waterverbruik. Als die dan geen (legale) grondwaterpomp hebben, dan weet je dat daar wel eens iets niet in de haak zit.

Dus "voor de meter aftappen", zeker voor grotere volumes zoals een zwembad, raad ik af. Ze komen er achter hoor.

yeah right ... https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/09/19/elke-dag-lekt-180-miljoen-liter-drinkwater-weg/

zolang m geen olympisch zwembad heeft liggen zal dat nog wel meevallen...

quercus
27 maart 2018, 12:51
Al eens langs de vlaamse wegen gekeken ? Vuilnis overal.

Het wordt tijd dat we eens denken aan statiegeld voor blikken en plastieken flessen, zoals in Nederland.

Bad call, NVA.
O maar, wat mij betreft mogern die Walen de blikjes ook bij ons komen oprapen hoor. En de vergoeding die ze daarvoor dan krijgen brengen we in mindering van de transfers.

Tavek
27 maart 2018, 13:17
yeah right ... https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/09/19/elke-dag-lekt-180-miljoen-liter-drinkwater-weg/

zolang m geen olympisch zwembad heeft liggen zal dat nog wel meevallen...

Ja, waarom denk je dat ik dat project deed :roll:

Het beter in kaart brengen van verbruik, en liefst in real time, hoort bij lekdetectie.

Pericles
27 maart 2018, 13:31
Al eens langs de vlaamse wegen gekeken ? Vuilnis overal.

Het wordt tijd dat we eens denken aan statiegeld voor blikken en plastieken flessen, zoals in Nederland.

Bad call, NVA.

Ik weet het niet maar volgens de N-VA wordt er nu al 98 procent ingezameld via de blauwe zak en weegt de meerkost van een statiegeldsysteem niet op tegen de opruimingskost van die laatste 2 procent.

Jay-P.
27 maart 2018, 13:33
Ik weet het niet maar volgens de N-VA wordt er nu al 98 procent ingezameld via de blauwe zak en weegt de meerkost van een statiegeldsysteem niet op tegen de opruimingskost van die laatste 2 procent.Amai, hij zal 't graag horen.

Anna List
27 maart 2018, 13:34
Ja, waarom denk je dat ik dat project deed :roll:

Het beter in kaart brengen van verbruik, en liefst in real time, hoort bij lekdetectie.

ik zal u dan officieel bevestigen dat uw lekdetectie nog lekt. zelfs met een zwembad in den hof.

Anna List
27 maart 2018, 13:34
Amai, hij zal 't graag horen.

t is een zij die minister blauwe zak.

Jay-P.
27 maart 2018, 13:37
t is een zij die minister blauwe zak.PVV? (Plat Van Vui).

Tavek
27 maart 2018, 13:43
Ik weet het niet maar volgens de N-VA wordt er nu al 98 procent ingezameld via de blauwe zak en weegt de meerkost van een statiegeldsysteem niet op tegen de opruimingskost van die laatste 2 procent.

Die 98 % stoort mij niet.

Die 2 % langs de weg stoort mij.

Als die 2 % weggehaald kan worden, of ten minste verlaagd, mogen we over een succes spreken.

BigF
27 maart 2018, 15:40
Ik weet het niet maar volgens de N-VA wordt er nu al 98 procent ingezameld via de blauwe zak en weegt de meerkost van een statiegeldsysteem niet op tegen de opruimingskost van die laatste 2 procent.

Tuurlijk niet! Stel je voor.

De consument gaat verdienen aan recyclage! Dat moet ten allen tijde voorkomen worden. Te zot moet het nu ook weer niet worden.

Hij gaat a) minder blauwe zakken aan moeten schaffen en b) betaald krijgen voor zijn blikjes en flesjes!
Een plan waar Jan met de Pet (en het milieu ook nog) beter van wordt!! De horror!!

Gelukkig gaat de NVA daar wel een stokje voor steken. Moesten we die niet hebben...

Anna List
27 maart 2018, 15:42
Tuurlijk niet! Stel je voor.

De consument gaat verdienen aan recyclage! Dat moet ten allen tijde voorkomen worden. Te zot moet het nu ook weer niet worden.

Hij gaat a) minder blauwe zakken aan moeten schaffen en b) betaald krijgen voor zijn blikjes en flesjes!
Een plan waar Jan met de Pet (en het milieu ook nog) beter van wordt!! De horror!!

Gelukkig gaat de NVA daar wel een stokje voor steken. Moesten we die niet hebben...

wie denk jij dat dat systeem met statiegeld gaat betalen mss? dat is diezelfde consument ze ... en de blauwe zak die minder terugverdienend wordt dat gaat diezelfde consument er ook nog eens bijbetalen

BigF
27 maart 2018, 18:47
wie denk jij dat dat systeem met statiegeld gaat betalen mss? dat is diezelfde consument ze ... en de blauwe zak die minder terugverdienend wordt dat gaat diezelfde consument er ook nog eens bijbetalen

Ik ga maar uit van uw bron uit de openingspost:

De verkoopsprijs van het blikje verandert niet....

bembem
27 maart 2018, 19:19
ho zijn we weer walen ah bashen :roll::roll:

Tavek
27 maart 2018, 19:25
ho zijn we weer walen ah bashen :roll::roll:

Geduld seffes beginnen we weer aan u.

Anna List
27 maart 2018, 21:18
Ik ga maar uit van uw bron uit de openingspost:

Ja t blijft Wallonië he...niemand gaat betalen. :cheer:

En op die site van FostPlus staat dan een artikel over de waanzin van de statiegeld lobby...

https://www.fostplus.be/nl/over-fost-plus/nieuws/de-waanzin-van-de-statiegeld-lobby

Diego Raga
27 maart 2018, 21:29
5 cent statiegeld voor een blik ?
En dat marcheert niet ?
Maak daar 50 cent van, dan zal 't wél marcheren.

kojak
27 maart 2018, 21:30
...zolang m geen olympisch zwembad heeft liggen zal dat nog wel meevallen...

Ik begin het te snappen waarom het per sé moest gaan regenen.
Uw zwembad geraakt niet vol. :-D