PDA

View Full Version : Wat doet den Chassidische jood?


Anna List
19 april 2018, 08:38
de vraag die de Antwerpenaar bezig houdt is of BDW de Ten Miles loopt.

maar wat doet de Chassidische jood? loopt die ook wel eens gewoon in acryl t-shirt en korte loopbroek een rondje, met pijpenkrollen wapperend in de wind?


ik weet dat eigenlijk niet, anyone?

antwoorden hieronder, eventuele andere vragen of mysteries ook ...

Dadeemelee
19 april 2018, 09:24
Enkel als ze binnen de eroev blijven :)

Anna List
19 april 2018, 09:26
Enkel als ze binnen de eroev blijven :)

ah ok, dat verklaart waarom ik er nog geen enkele met zo'n typische hoed zag joggen.

dank voor het verhelderende antwoord.

vanderzapig
19 april 2018, 09:41
maar wat doet de Chassidische jood?

Mijn prangende vraag:

Welk soort loser betaalt nu 120 euro om met een pop van bil te gaan???

Werd gisteren impliciet beantwoord door Zucht:

Kris P. moet de schande nu stoppen
Zoniet zal ook hij moeten doppen
Die jood, die moet blijven
Dus buiten met wijven
In hun plaats komen realdoll poppen

De chassidim staan in Meise aan te schuiven voor dat ene bordeel waar ze hun leefregels niet kunnen overtreden.

https://i.makeagif.com/media/1-04-2017/xykX-j.gif

Het Verzet
19 april 2018, 09:43
maar wat doet de Chassidische jood?

Nasmeulen?

vanderzapig
19 april 2018, 09:56
Enkel als ze binnen de eroev blijven :)

Wow.

TIL:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Eroev

Een eroev of eeroev (voluit: eroev chatserot) is een omheining of muur rond een gebied waarbinnen tijdens de sjabbat goederen vervoerd mogen worden.

Tegenwoordig wordt de eroev symbolisch uitgevoerd. Het is een draad die op boomhoogte (ongeveer zes meter hoog) rond een bepaald gebied gespannen wordt. Vrome joden mogen op de sjabbat buitenshuis slechts een beperkt aantal passen bewegen en niets, behalve eigen kleding, dragen, ook geen kinderwagen. De eroev creëert een symbolische omheining waarbinnen joden tòch goederen mogen vervoeren tijdens de rustdag. Ook binnen de eroev mag echter niet alles vervoerd worden, bijvoorbeeld geen schrijfwaren, omdat tijdens de sjabbat niet geschreven mag worden.

Voor orthodoxe joden is de aanwezigheid van een eroev een zeer belangrijke factor bij de keuze van een woonplaats. Gezien de praktische voordelen van een eroev, geven orthodoxe joden er de sterke voorkeur aan op een plek te wonen waar een eroev is. Omdat men zonder eroev niet met een kinderwagen kan lopen kunnen vrouwen met kleine kinderen zonder eroev de gehele sjabbat het huis niet uit. Overigens zijn er ook interpretaties van de regels waardoor men zonder eroev wel bijvoorbeeld een huissleutel en een identiteitsbewijs kan meedragen, mits in een hoed, riem of schoen, of om de nek.[1]

8O

In België is Antwerpen de enige stad met een eroev. In 1902 werd besloten om een 'heilige draad' te spannen die nu loopt langs het groene traject tussen de Singel en de Ring. De draad wordt ten zuiden van de stad tussen de Schelde en het station Antwerpen-Berchem voornamelijk gevormd door de bovenleiding van spoorlijn 59, en ten oosten van de stad tussen Berchem en het Albertkanaal door die van spoorlijn 27A. Verder vormen ten noorden en ten westen van de stad de dokken en de Schelde de grens. Enkele ingangspoorten (bijvoorbeeld alle bruggen die tussen de Schelde en het station van Berchem over de bovenleiding van de ringspoorweg lopen) en de Nassaubrug zijn symbolisch voorzien van een extra overspanning.

8O 8O


Obligaat "In De Gloria" citaat (https://www.youtube.com/watch?v=6AQFuQG6bJk)


https://lh3.googleusercontent.com/-7sHHtuEJB04/VMimp8rLfrI/AAAAAAAAajU/R5NBexcwrZw/w384-h288-no/%D1%87%D0%B0%D0%B4%D0%AA%2B%D0%BA%D1%83%D1%82%D0%B 5%D0%B6%D0%B0%2B6.gif

Jay-P.
19 april 2018, 10:03
Wow.
TIL:https://nl.wikipedia.org/wiki/Eroev
8O
8O 8O Obligaat "In De Gloria" citaat (https://www.youtube.com/watch?v=6AQFuQG6bJk)https://lh3.googleusercontent.com/-7sHHtuEJB04/VMimp8rLfrI/AAAAAAAAajU/R5NBexcwrZw/w384-h288-no/%D1%87%D0%B0%D0%B4%D0%AA%2B%D0%BA%D1%83%D1%82%D0%B 5%D0%B6%D0%B0%2B6.gif
Wat WOW? Basiskennis onderwezen destijds in elke Vlaamse katholieke Madrassa, net zoals de huis-gebruiken van Opus Die, ten andere.

Anna List
19 april 2018, 10:06
In België is Antwerpen de enige stad met een eroev. In 1902 werd besloten om een 'heilige draad' te spannen die nu loopt langs het groene traject tussen de Singel en de Ring. De draad wordt ten zuiden van de stad tussen de Schelde en het station Antwerpen-Berchem voornamelijk gevormd door de bovenleiding van spoorlijn 59, en ten oosten van de stad tussen Berchem en het Albertkanaal door die van spoorlijn 27A. ...

De draden moeten op de palen rusten en lopen door een V-vormige haak of om een pin heen. Dit vormt dan als het ware de dorpel die rust op de twee deurposten. Om deze reden tellen bijvoorbeeld elektriciteitsdraden en bovengrondse telefoonlijnen niet als eroev omdat deze "dorpel" daarin ontbreekt.

is dat niet tegenstrijdig?

vanderzapig
19 april 2018, 10:18
is dat niet tegenstrijdig?

Er zal wellicht een subtiel verschil zijn in topologie tussen die bovenleiding en een gewone electriciteitsdraad.

Al die orthodox-joodse leefregeltjes zijn één grote dwangneurose. Jahwheh heeft wel gevoel voor humor.

Vrijheideerst
19 april 2018, 10:19
Stiekem in oude P magazines bladeren.

Anna List
19 april 2018, 10:20
Er zal wellicht een subtiel verschil zijn in topologie tussen die bovenleiding en een gewone electriciteitsdraad.

Al die orthodox-joodse leefregeltjes zijn één grote dwangneurose. Jahwheh heeft wel gevoel voor humor.

humor en een sublieme creativiteit toch.

ik vind dat allebei zeer bewonderenswaardig en toch wel getuigen van een intelligentie die mij wel aanstaat.

quercus
19 april 2018, 10:35
de vraag die de Antwerpenaar bezig houdt is of BDW de Ten Miles loopt.

maar wat doet de Chassidische jood? loopt die ook wel eens gewoon in acryl t-shirt en korte loopbroek een rondje, met pijpenkrollen wapperend in de wind?


ik weet dat eigenlijk niet, anyone?

antwoorden hieronder, eventuele andere vragen of mysteries ook ...

In ieder geval kun je in rustige straten van de Queens-wijk in New-York orthodox-joodse kinderen met veel ijver baseball zien spelen. Met pijpekrullen, keppeltje en andere joodse kledingstukken.

Anna List
19 april 2018, 10:37
In ieder geval kun je in rustige straten van de Queens-wijk in New-York orthodox-joodse kinderen met veel ijver baseball zien spelen. Met pijpekrullen, keppeltje en andere joodse kledingstukken.

NY heeft ook een eroev hé.

Jay-P.
19 april 2018, 10:37
humor en een sublieme creativiteit toch.

ik vind dat allebei zeer bewonderenswaardig en toch wel getuigen van een intelligentie die mij wel aanstaat.Jouw rolkraag mag weg dan. 't Gaat zomeren, ten andere! :-D

Anna List
19 april 2018, 10:39
Jouw rolkraag mag weg dan. 't Gaat zomeren, ten andere! :-D

fuck, ligt t nu aan mij vandaag?!

ok heb maar een paar uurkes geslapen, maar ben weer ni mee ... :oops:

quercus
19 april 2018, 10:40
NY heeft ook een eroev hé.
Inderdaad. Londen evenzeer. Eigenlijk alle grote steden waar orthodoxe gemeenschappen in voldoende aantal wonen.

Jay-P.
19 april 2018, 10:41
fuck, ligt t nu aan mij vandaag?!
ok heb maar een paar uurkes geslapen, maar ben weer ni mee ... :oops:Laat maar dan. 'k Ga patatten schellen.

Zucht
19 april 2018, 10:46
Herinner mij een heel gedoe, al een aantal jaar geleden over verkeerslichten met een drukknop voor voetgangers. Op de sabbath mogen Joden geen lichten aansteken, en ze mochten dus ook niet op de knop drukken om groen licht te krijgen.
Ik weet niet of er dan uiteindelijk gewone lichten zonder drukknop gekomen zijn.

Jay-P.
19 april 2018, 10:52
Herinner mij een heel gedoe, al een aantal jaar geleden over verkeerslichten met een drukknop voor voetgangers. Op de sabbath mogen Joden geen lichten aansteken, en ze mochten dus ook niet op de knop drukken om groen licht te krijgen.
Ik weet niet of er dan uiteindelijk gewone lichten zonder drukknop gekomen zijn.Nooit aan gedacht maar wat gebeurt er met al dan vingeren op de Sabbath? Periodieke onthouding?

Anna List
19 april 2018, 10:53
Nooit aan gedacht maar wat gebeurt er met al dan vingeren op de Sabbath? Periodieke onthouding?

binnen de eroev is dat geen probleem! :lol:

zolang hij maar eerst zijn hoed naar haar kant van de slaapkamer gezwierd heeft eerst ...

Jay-P.
19 april 2018, 10:55
binnen de eroev is dat geen probleem! :lol:

zolang hij maar eerst zijn hoed naar haar kant van de slaapkamer gezwierd heeft eerst ...Amai, diene eroev heeft ook een scheur van hier tot aan de deur, dan! Of nog verder.

Anna List
19 april 2018, 10:58
https://forum.politics.be/newreply.php?do=newreply&p=8694648

wat dus met Bo?

De schoofzak
19 april 2018, 11:03
Pas op hé, die mannen zijn met hun foef-grens (of eroev grens, wat is het ook weer) zeer ernstig bezig.
Als er wegen- of andere werken zijn, dan wordt dat zorgvuldig gecheckt, en desnoods opnieuw ingewijd.

Wie dat niet weet, mag gerust beseffen dat hij van cultureel niveau slechts "van de parking" is.

Guinevere
19 april 2018, 22:04
Er zal wellicht een subtiel verschil zijn in topologie tussen die bovenleiding en een gewone electriciteitsdraad.

Al die orthodox-joodse leefregeltjes zijn één grote dwangneurose. Jahwheh heeft wel gevoel voor humor.

Vind het ook veel weg hebben van creperen.

Libro
20 april 2018, 00:30
Herinner mij een heel gedoe, al een aantal jaar geleden over verkeerslichten met een drukknop voor voetgangers. Op de sabbath mogen Joden geen lichten aansteken, en ze mochten dus ook niet op de knop drukken om groen licht te krijgen.
Ik weet niet of er dan uiteindelijk gewone lichten zonder drukknop gekomen zijn.

Wat als ze een kamer binnengaan waar het licht met een optische sensor wordt aangestoken?

Xenophon
20 april 2018, 00:46
Wat als ze een kamer binnengaan waar het licht met een optische sensor wordt aangestoken?

Verboden, en streng.