PDA

View Full Version : Geruchten VW E-Golf, productie gaat verdubbelen...


Micele
22 april 2018, 15:11
*VW heeft onlangs aangekondigd zijn Golf E productie willen te verdubbelen van 35 naar 70 E-Golfjes per dag, en dat van een wagen waarvan het accupack meer dan de helft kleiner is dat van een Tesla model 3.

Benieuwd of VW dat wel schafft. ;-)

(Tesla maakt alvast 6 maal meer model 3 per dag als Volkswagen van zijn e-Golf)

https://www.automobil-produktion.de/hersteller/wirtschaft/vw-beschaeftigungsgarantie-bis-2025-fuer-glaeserne-manufaktur-208.html
19. Dezember 2017

Zugleich teilte VW mit, die Produktion des E-Golf in Dresden von derzeit 35 Autos pro Tag von März 2018 an schrittweise auf *70 zu erhöhen. Grund ist die gestiegene Nachfrage nach dem E-Golf, so Volkswagen.

Ik had onlangs gelezen dat VW probeert die 70 naar 140 te brengen, nog altijd 3 maal minder dan het model 3 van Tesla.

Gevonden, zelfs naar 160 per dag maar dan wel in 2 fabrieken, Wolfsburg en Dresden! Dit in de nabije toekomst.

Met een dubbele shift in 2 fabrieken ?

Er is extra productiepersoneel vrijgekomen omdat die VW Phaeton pleite is.

https://www.automobil-produktion.de/hersteller/wirtschaft/glaeserne-vw-manufaktur-produziert-im-zwei-schicht-betrieb-130.html

https://www.automobil-produktion.de/assets/images/7/vw_glaeserne_manufaktur_dresden-0692e017.jpg
06. März 2018

Grund ist die steigende Nachfrage nach dem E-Golf, wie VW am Montag in Dresden mitteilte. Deshalb werde die Produktion der Elektroautos in Dresden von derzeit 36 Stück pro Tag auf 72 verdoppelt. In Dresden und im Stammwerk Wolfsburg sollen nach Unternehmensangaben künftig zusammen täglich 160 E-Golfs vom Band laufen.

Zwei Jahre nach dem Produktions-Aus für die Luxuslimousine Phaeton in der Gläsernen Manufaktur sei ein Großteil der Mitarbeiter wieder in Dresden, die zwischenzeitlich in den Werken in Zwickau und Chemnitz tätig gewesen seien. «Die sind jetzt wieder zu Hause», sagte Siegfried Fiebig, Geschäftsführer von VW Sachsen.

72 e Golf per dag binnenkort? En VW heeft geen productieproblemen met momenteel 400 a 500 E-wagens per week?

Tesla zou dat wel hebben met 2500-3000 model 3 per week. 8-)
https://www.bloomberg.com/graphics/2018-tesla-tracker/

Micele
22 april 2018, 16:39
En waarom maken Europese constructeurs zoals VW niet meer e-wagens?

onder andere vooral daarom:

https://frontera.net/wp-content/uploads/2017/10/battery-production-targets-by-company-2.png

Zonder voldoende accucellen geen accupacks.

De eerste noemenswaardige (voldoende GWh) Europese batterijfabrieken worden pas vroegstens of na 2020 verwacht...:
https://www.weser-kurier.de/deutschland-welt/deutschland-welt-wirtschaft_artikel,-in-europa-sollen-bis-2020-zehn-batteriefabriken-entstehen-_arid,1699621.html

Voorlopig blijven ze dus totaal afhankelijk van Aziatische fabrieken, en die hebben ze vooral zelf nodig voor hun wagens...

Micele
23 april 2018, 10:13
Volkswagen bouwt nu ca. 72 electrische Golf per dag, en wil dat zien verdubbelen.

Tesla bouwt nu ca. 455 model 3 per dag, en wil dat zien verdubbelen.

Tesla heeft echt productieproblemen. :-D

Zeus
23 april 2018, 10:25
Volkswagen net profit 2017: 11.4 billion euros
Tesla net loss 2017: 2.24 billion dollars

Nuff said

Micele
23 april 2018, 10:34
Volkswagen net profit 2017: 11.4 billion euros
Tesla net loss 2017: 2.24 billion dollars

Nuff said

Toch ene met een stropop. :-)
http://cdn.collider.com/wp-content/uploads/2018/01/dirty-money-poster-405x600.jpg

Ik heb ook ene:

Tesla: omzet 2017 vs 2016 stijgt 68%
Tesla: omzet 2013-2017 : +485%

VW Ag : omzet 2017 vs 2016 stijgt 6%
VW Ag: omzet 2013-2017 : +17%

Nuff said. :-P

Zeus
23 april 2018, 11:00
Toch ene met een stropop. :-)

Ik heb ook ene:

Tesla: omzet 2017 vs 2016 stijgt 68%
Tesla: omzet 2013-2017 : +485%

VW Ag : omzet 2017 vs 2016 stijgt 6%
VW Ag: omzet 2013-2017 : +17%

Nuff said. :-P

Als je op elke wagen geld verliest zoals Tesla, draai je beter geen omzet ;-)

Want dat is de tendens bij Tesla. Recordomzet = recordverlies

Micele
23 april 2018, 11:01
Als je op elke wagen geld verliest zoals Tesla, draai je beter geen omzet ;-)

https://n-cdn.serienjunkies.de/review/89395-dirty_money.jpg

http://cdn.collider.com/wp-content/uploads/2018/01/dirty-money-poster-405x600.jpg

https://www.netflix.com/be/title/80118100
Dirty Money
2018 13+ 1 seizoen
Van wurgleningen tot auto's waarmee is gesjoemeld vanwege uitstoottests: deze serie onderzoekt schaamteloze voorbeelden van hebzucht en corruptie in bedrijven.

Als je op elke wagen geld verliest zoals Tesla, draai je beter geen omzet

Want dat is de tendens bij Tesla. Recordomzet = recordverlies
Voor simpelen van geest wel ja.
Je weet best wel wat Tesla elk jaar investeert om zo te kunnen groeien.

Of moet ik zeggen dat VW hun wagens veel te duur verkoopt? :lol:

Soit het topic gaat wel over de productie van electrische wagens bij Volkswagen.
Zijn die nu echt zo lomp? Of hebben ze geen geld? :-D

Tavek
23 april 2018, 11:39
Als je op elke wagen geld verliest zoals Tesla, draai je beter geen omzet ;-)

Want dat is de tendens bij Tesla. Recordomzet = recordverlies



Amazon heeft ook 6 jaar verlies gedraaid voordat het de winstmachine begon te worden die van Jeff Bezos de rijkste man op deze planeet heeft gemaakt. Ook hij heeft massas tegenwind gekregen uit de klassieke boeken- en muziekindustrie.

Tesla draait gezonde marges per wagen. De verliezen worden veroorzaakt door de kapitaalsinvesteringen die ze moeten doen in productiecapaciteit en R&D. Dus er wordt daar geen "cash" verbrand in de strikte zin: deze investeringen hebben een rendement in de toekomst, dat hoger ligt dan de kost van het kapitaal.

Als de verliezen te wijten zijn aan investeringen, dan heb ik geen problemen daar mee. Want investeringen brengen op termijn ook weer iets op. Als de verliezen te wijten zijn aan het feit dat de inkomsten te laag zijn om een "zero growth" situatie te handhaven, dan ga ik me bijzonder veel zorgen maken. Tesla groeit 86 % jaar op jaar...dus dat is niet de situatie.

En VW moet niet te hoog van de toren dragen: dat bedrijf heeft haar aandeelhouders een loer gedraaid door een pak waarde te vernietigen door te foefelen met de diesels. De boetes in de VS waren niet van de poes.

Jantje
23 april 2018, 12:35
Toch ene met een stropop. :-)
http://cdn.collider.com/wp-content/uploads/2018/01/dirty-money-poster-405x600.jpg

Ik heb ook ene:

Tesla: omzet 2017 vs 2016 stijgt 68%
Tesla: omzet 2013-2017 : +485%

VW Ag : omzet 2017 vs 2016 stijgt 6%
VW Ag: omzet 2013-2017 : +17%

Nuff said. :-P

't Ja, als je van weinig vertrekt, dat is het % groei steeds hoger dan als je reeds groot bent.

Even verduidelijken.
Binnen een bedrijf krijgen alle werknemers 180€ bruto per maand opslag.
Voor sommige werknemers is dat 10% per maand opslag, voor andere slecht 3%.

Tavek
23 april 2018, 12:42
't Ja, als je van weinig vertrekt, dat is het % groei steeds hoger dan als je reeds groot bent.

Even verduidelijken.
Binnen een bedrijf krijgen alle werknemers 180€ bruto per maand opslag.
Voor sommige werknemers is dat 10% per maand opslag, voor andere slecht 3%.

Tesla is een energiebedrijf.

Je kan het niet 1:1 vergelijken met VW.

Jantje
23 april 2018, 13:08
Tesla is een energiebedrijf.

Je kan het niet 1:1 vergelijken met VW.

Klopt.

Maar Tesla is ook veel meer.

Tesla zit ook in de ruimtevaart, wegenbouw en communicatie, ook PayPal was iets dat Elon Musk uitbouwde.

Daarnaast word vaak vergeten dat Tesla ook onderdelen levert aan andere autobouwers.
Daimler en Toyota zijn twee belangrijke klanten en investeerders van Tesla.

Micele
23 april 2018, 13:53
Daarnaast word vaak vergeten dat Tesla ook onderdelen levert aan andere autobouwers.
Daimler en Toyota zijn twee belangrijke klanten en investeerders van Tesla.
leverde, waren...

Toyota: defintief einde ergens juni 2017 (alle aandelen verkocht aan $ 339)

Daimler: gestopt maart 2016 (alle aandelen waren al verkocht in 2014)
(Tesla leverde wel nog tot 3Q-2017 voor de B 250e)

Henri1
23 april 2018, 18:19
*VW heeft onlangs aangekondigd zijn Golf E productie willen te verdubbelen van 35 naar 70 E-Golfjes per dag, en dat van een wagen waarvan het accupack meer dan de helft kleiner is dat van een Tesla model 3.

Benieuwd of VW dat wel schafft. ;-)

(Tesla maakt alvast 6 maal meer model 3 per dag als Volkswagen van zijn e-Golf)



Ik had onlangs gelezen dat VW probeert die 70 naar 140 te brengen, nog altijd 3 maal minder dan het model 3 van Tesla.

Gevonden, zelfs naar 160 per dag maar dan wel in 2 fabrieken, Wolfsburg en Dresden! Dit in de nabije toekomst.

Met een dubbele shift in 2 fabrieken ?

Er is extra productiepersoneel vrijgekomen omdat die VW Phaeton pleite is.



72 e Golf per dag binnenkort? En VW heeft geen productieproblemen met momenteel 400 a 500 E-wagens per week?

Tesla zou dat wel hebben met 2500-3000 model 3 per week. 8-)
https://www.bloomberg.com/graphics/2018-tesla-tracker/

Produceren is één zaak, verkopen dan weer een andere.

Eduard Khil
23 april 2018, 19:22
Volkswagen net profit 2017: 11.4 billion euros
Tesla net loss 2017: 2.24 billion dollars

Nuff said

2

Eduard Khil
23 april 2018, 19:24
Zijn die nu echt zo lomp? Of hebben ze geen geld? :-D

nee. Ze zijn slim. En kennen veel meer van auto's maken dan Tesla. En maken ook oneindig veel meer winst. En hebben veel geld.

Allemaal dingen die Tesla niet heeft.

Tesla heeft wel een flamboyante CEO. Dat hebben de moffen dan weer niet. Chance voor Tesla, anders haalden ze nu al lang geen geld meer op, zonder Musk

Micele
23 april 2018, 20:33
nee. Ze zijn slim. En kennen veel meer van auto's maken dan Tesla. En maken ook oneindig veel meer winst. En hebben veel geld.

Allemaal dingen die Tesla niet heeft.

Tesla heeft wel een flamboyante CEO. Dat hebben de moffen dan weer niet. Chance voor Tesla, anders haalden ze nu al lang geen geld meer op, zonder Musk

Je vergeet iets ze maken het recordaantal sjoemeldiesels.
En hebben het recordaantal managers die in de bak zitten.

Slim zijn ze. Want ze hebben de meeste domme klanten die ze in de zak gezet hebben. :lol:

En betreft topic, ze zijn echt te lomp electrische wagens te produceren, ze bakken er niets van.

Eerst wilden ze zelf geen eigen batterijfabrieken bouwen, en na 2 jaar managers buitensmijten hebben ze nu een nieuwe CEO die wel batterijfabrieken gaat laten zetten. Ggl is simpel. :-P

Tavek
23 april 2018, 20:42
Tis wel waar dat de vorige CEO tainted was door het dieselschandaal en de nieuwe veel sneller op electrificatie wilt inzetten.

Micele
23 april 2018, 20:45
Tis wel waar dat de vorige CEO tainted was door het dieselschandaal en de nieuwe veel sneller op electrificatie wilt inzetten.
De vorige Matthias Müller is CEO geworden omdat dieselschandaalvoorzitter Winterkorn moest aftreden: https://de.wikipedia.org/wiki/Matthias_M%C3%BCller_(Manager)
Na 2,5 jaar al terug aan de kant gezet, niet meer geloofwaardig, ook na dwaze uitspraken richting Tesla. In de media noemde hij Elon Musk "de aankondigingswereldkampioen":
https://www.heise.de/newsticker/meldung/VW-Chef-kritisiert-Tesla-Vernichtet-Geld-und-schmeisst-Mitarbeiter-raus-3866221.html

De nieuwe Herbert Diess is de baas van "BMW-electrificatie" die via 2 tussenstappen gepromoveerd is tot baas van Volkswagen.
Was al 2012 zeer pro-electrificatie, toen bij BMW. Stapte over naar VW net voor het dieselschandaal.

http://www.sueddeutsche.de/wirtschaft/volkswagen-herbert-diess-wird-neuer-vw-chef-1.3942612

https://de.wikipedia.org/wiki/Herbert_Diess

Von 2007 bis 2014 war er Vorstandsmitglied der BMW AG und verantwortete den Vorstandsbereich Einkauf und Lieferantennetzwerk, ab 2012 den Vorstandsbereich Entwicklung. Diess setzte sich dabei intensiv für die Entwicklung des Elektroautos ein.[2][1]

Am 9. Dezember 2014 wurde Diess’ Wechsel zur Volkswagen AG bekannt, um dort ab Juli 2015 das neu geschaffene Vorstandsressort Vorsitzender des Markenvorstands Volkswagen-Pkw zu übernehmen.[3][4][5] Gleichzeitig wurde Klaus Fröhlich sein Nachfolger als Entwicklungschef bei BMW. Seit 1. Juli 2015 ist Diess Vorsitzender des Markenvorstands von Volkswagen-Pkw.[6] Er hält die Hausanfertigung, also die Fertigung von Komponenten in konzerneigenen Teilewerken, für unverzichtbar.[7]

Diess setzt sich auch für die Fertigung von Lithium-Ionen-Batteriezellen in Deutschland ein, da er sie für eine Kerntechnologie der Elektromobilität hält.[8]

Diess wurde im Februar 2015 in den Infineon-Aufsichtsrat bestellt.[9]

Am 12. April 2018 gab die Volkswagen AG offiziell bekannt, dass Herbert Diess neuer Vorsitzender des Vorstands der Volkswagen AG wird. Er beerbt Matthias Müller in dieser Funktion.[10]
Citaten:
https://www.electrive.net/tag/herbert-diess/

Micele
23 april 2018, 21:29
vervolg, de splinternieuwe baas van VW zei al in oktober 2017 dat Tesla hun voornaamste concurrent wordt qua massaproductie:
https://www.automobilwoche.de/article/20171014/BCONLINE/171019917/exklusiv--neue-id-modelle-und-suv-fuer-usa-und-china-volkswagen-aendert-produktstrategie-und-fordert-tesla-heraus

kelt
25 april 2018, 19:23
Het leek toch merkwaardig dat autobouwers als VW toch op een of andere manier leken vast te houden aan de dieseltechnologie....We konden er hier over speculeren dat het eigenlijk uit "onmacht" was,onmacht om snel over te schakelen naar,bijvoorbeeld,massale electrische aandrijvingen...

Maar het kan natuurlijk ook zijn dat ze wisten dat er "nieuws" aankwam.

Bosh,een absolute top-toeleverancier in de auto-fabrikatie kondigt de 25ste april 2018 aan dat ze technologie hebben,zowat produktieklaar,om de veelbesproken stikstof uitstoot van dieselmotoren onder de 20 milligram per kilometer te krijgen,in ECHTE omstandigheden in alle omstandigheden...

Volgens de beelden op kanaal Z is de technologie zelfs voldoende om de EU-normen na 2020 ruim te voldoen.....stikstofuitstoot in WERKELIJKE omstandigheden zouden ongeveer op 1/10de gebracht worden van de realiteit nu?

Dit is niet licht te nemen;dergelijke mededeling van dergelijke technologie-groep.

Mogelijk wist men bij VW ,grote afnemer van Bosh produkten,al een tijdje dat dit er aan zat te komen (misschien knutselden ze dapper mee ...)


Nu even afwachten in verband met de technische details,maar ik kan me niet voorstellen dat deze technologie niet reeds in 2019 ingebouwd zal zitten.......

Micele
25 april 2018, 19:58
Het leek toch merkwaardig dat autobouwers als VW toch op een of andere manier leken vast te houden aan de dieseltechnologie....We konden er hier over speculeren dat het eigenlijk uit "onmacht" was,onmacht om snel over te schakelen naar,bijvoorbeeld,massale electrische aandrijvingen...

Maar het kan natuurlijk ook zijn dat ze wisten dat er "nieuws" aankwam.

Bosh,een absolute top-toeleverancier in de auto-fabrikatie kondigt de 25ste april 2018 aan dat ze technologie hebben,zowat produktieklaar,om de veelbesproken stikstof uitstoot van dieselmotoren onder de 20 milligram per kilometer te krijgen,in ECHTE omstandigheden in alle omstandigheden...

Volgens de beelden op kanaal Z is de technologie zelfs voldoende om de EU-normen na 2020 ruim te voldoen.....stikstofuitstoot in WERKELIJKE omstandigheden zouden ongeveer op 1/10de gebracht worden van de realiteit nu?

Dit is niet licht te nemen;dergelijke mededeling van dergelijke technologie-groep.

Mogelijk wist men bij VW ,grote afnemer van Bosh produkten,al een tijdje dat dit er aan zat te komen (misschien knutselden ze dapper mee ...)


Nu even afwachten in verband met de technische details,maar ik kan me niet voorstellen dat deze technologie niet reeds in 2019 ingebouwd zal zitten.......
Maar voor welke extra prijs, en welk extra onderhoudskost, en extra adblue verbruik?

Helaas zal ook 20 mg/km teveel worden, dan mag Bosch nog op zijn kop gaan staan. :-D

Trouwens de nieuwe 1,5 TSi benzinemotor van VW stootte bovendien maar 8 mg/km NOx uit in een praktijktest RDE:

https://www.auto-motor-und-sport.de/test/nox-partikel-co2-11-autos-im-real-fahr-test/

Am besten schnitt der Golf 1.5 TSI ab, der auf gerade einmal 8 mg/km kam, gefolgt von Audi A4, BMW X1 und Mazda 6 mit rund 30 mg.

Tavek
25 april 2018, 20:18
Het feit dat er een chauffeur op een gaspedaal duwt en de brandstoftoevoer regelt is voldoende voor mij om te stellen dat al die aankondingen van minimale NOx uitstoor larie en apekool zijn.

kelt
25 april 2018, 20:27
Het feit dat er een chauffeur op een gaspedaal duwt en de brandstoftoevoer regelt is voldoende voor mij om te stellen dat al die aankondingen van minimale NOx uitstoor larie en apekool zijn.

kalm kalm......

Het nieuws is "uit",laat ons even de feitelijkheden afwachten.

En tenslotte,den ouwen hier is sedert dit jaar aan zijn 4de wagen toe en kan U uit eerste hand bevestigen dat hij zelf op zijn gaspedaal duwt maar dat er,voor zelfs een fysiek GROTERE wagen merkelijk minder brandstof verbruikt wordt dan 25 jaar geleden....(mijn archief van tankbeurt-notities bewijst het)......Logischerwijze is er minder uitstoot.......niet?........

Toen ondergetekende begon te rijden was "lood" het grote duivelsartikel......er veranderen aandachtspuntjes doorheen de jaren,naarmate men meer dingen KAN meten....

Tavek
25 april 2018, 20:31
kalm kalm......

Het nieuws is "uit",laat ons even de feitelijkheden afwachten.

En tenslotte,den ouwen hier is sedert dit jaar aan zijn 4de wagen toe en kan U uit eerste hand bevestigen dat hij zelf op zijn gaspedaal duwt maar dat er,voor zelfs een fysiek GROTERE wagen merkelijk minder barndstof verbruikt wordt dan 25 jaar geleden....(mijn archief van tankbeurt-notities bewijst het)......Logischerwijze is er minder uitstoot.......niet?........;-)

Je gaat de temperatuursbalans in de motor onder controle moeten krijgen.

kelt
25 april 2018, 20:31
Je gaat de temperatuursbalans in de motor onder controle moeten krijgen.


Ik niet hoor....maar laat dat ongetwijfeld ook iets zijn dat Bosch goed kan bemonsteren en beinvloeden.....


....het heet....expertise....

Micele
25 april 2018, 20:33
kalm kalm......

Het nieuws is "uit",laat ons even de feitelijkheden afwachten.

En tenslotte,den ouwen hier is sedert dit jaar aan zijn 4de wagen toe en kan U uit eerste hand bevestigen dat hij zelf op zijn gaspedaal duwt maar dat er,voor zelfs een fysiek GROTERE wagen merkelijk minder brandstof verbruikt wordt dan 25 jaar geleden....(mijn archief van tankbeurt-notities bewijst het)......Logischerwijze is er minder uitstoot.......niet?........

Neen, niet altijd of enkel als de motor en componenten op werktemperatuur zijn. NOx-gefilter bij een diesel werkt zelfs niet onder 200°C, zoek maar op.
Een dieselmotor wordt (veel) langzamer warm dan een benzinemotor.

Doe je korte stukken dan is je motor nog niet voldoende op temperatuur...

Verbruik is helemaal niet rechtevenredig met uitstoot, zeker niet bij roetdeeltjes en NOx. Ook motortoerental en last is niet rechtevenredig met uitstoot. Optimale verbranding heb je ... zie NOx- en PM-diagrammen naargelang motorvulling(druk) en toerental ook qua lambdawaardes of mengsel lucht-brandstof...

Tavek
25 april 2018, 20:39
Ik niet hoor....maar laat dat ongetwijfeld ook iets zijn dat Bosch goed kan bemonsteren en beinvloeden.....


....het heet....expertise....

De temperatuur in de motor tijdens de cyclus controleren kan hoor.

Zeker als je de boel door een computer laat sturen.

Als je er een mens op een gaspedaal laat duwen....helaas.

Jantje
26 april 2018, 14:51
De temperatuur in de motor tijdens de cyclus controleren kan hoor.

Zeker als je de boel door een computer laat sturen.

Als je er een mens op een gaspedaal laat duwen....helaas.

Men doet dit dan ook, zelfs met een mens die het gaspedaal bediend.

Micele
15 mei 2018, 21:38
Tesla 7 maal meer productiever met zijn model 3 dan VW met zijn Golf E:

Tuesday morning brings positive news, as the electric car portal Electrek cites a leaked email sent by the CEO Elon Musk mentioning that the production of Tesla’s iconic Model 3 car will "likely exceed" 500 cars a day. The CEO wrote, specifically: “It is looking quite likely that we will exceed 500 vehicles per day across all Model 3 production zones this week.” (See also: Tesla Will Be Profitable in Second Half of 2018, Says CEO Musk.)

Read more: Model 3 Production at 500 Cars/Day: Musk Email | Investopedia https://www.investopedia.com/news/model-3-production-500-carsday-musk-email/#ixzz5FbXu7TlT

https://www.mdr.de/sachsen/dresden/vw-manufaktur-dresden-e-golf-100.html

Die Gläserne Manufaktur von Volkswagen in Dresden hat die Produktion des E-Golfs verdoppelt. Wegen der steigenden Nachfrage werden nun 72 statt 36 Stück pro Tag produziert. Zudem sollen die Beschäftigen wieder im Zwei-Schicht-Betrieb arbeiten.

Eduard Khil
15 mei 2018, 22:08
Tesla 7 maal meer productiever met zijn model 3 dan VW met zijn Golf E:

VW oneindig meer winstgevender dan Tesla :lol:

Micele
15 mei 2018, 22:19
VW oneindig meer winstgevender dan Tesla :lol:
7 maal oneindig. :lol:

De schoofzak
16 mei 2018, 20:13
VW bestelt in één klap voor € 40 miljard batterijen

https://www.auto55.be/nieuws/30041-vw-bestelt-in-een-klap-voor-eur-40-miljard-batterijen?utm_source=emailcampaign861&utm_medium=phpList&utm_content=HTMLemail&utm_campaign=Test%3A+Volkswagen+Arteon+2.0+TSI+280

Hoeveel is de staatschuld van b. ?

Micele
16 mei 2018, 20:49
VW bestelt in één klap voor € 40 miljard batterijen

https://www.auto55.be/nieuws/30041-vw-bestelt-in-een-klap-voor-eur-40-miljard-batterijen?utm_source=emailcampaign861&utm_medium=phpList&utm_content=HTMLemail&utm_campaign=Test%3A+Volkswagen+Arteon+2.0+TSI+280

Hoeveel is de staatschuld van b. ?
Met bestellen ben je niet veel, je moet ze ook krijgen... (en voor welke prijs per kWh?)

En van waar komen ze?
Volgens onderstaande link:

- 20 mrd: Chinese batterijen van CATL (sinds maart)

- 20 mrd: Koreaanse batterijen van LG Chem en Samsung SDI (sinds mei)

- En als die Koreanen niet genoeg kunnen leveren hebben ze ook nog de Chinees Lishen als mogelijke optie.

- en de titel is eigenlijk verkeerd, het is niet in één klap. De 13 maart was het nog voor 20 mrd bij de oude CEO Müller die moest ophoepelen half april.
Met de nieuwe CEO Diess (die van BMW kwam) hebben ze 2 maand later de batterijbegroting verdubbeld tot 40 mrd.

https://www.electrive.net/2018/05/08/vw-sichert-sich-batteriezellen-im-wert-von-40-mrd-euro/

Damit hat sich die Vergabe sein Mitte März verdoppelt. Damals lag das vergebene Auftragsvolumen laut VW noch bei 20 rund Mrd Euro. Bereits zu diesem Zeitpunkt stand mit CATL einer der ersten Lieferanten für China fest.

Volkswagen wird beim Bezug von Batteriezellen für seine eMobility-Offensive allerdings nicht nur auf chinesische Zulieferer setzen, sondern hat sich offenbar auch mit den beiden Branchengrößen LG Chem und Samsung SDI aus Südkorea geeinigt. Und zuletzt kam auch noch Lishen ins Gespräch.

VW-Chef Herbert Diess hält es in Anbetracht dieser Milliardensummen auch für denkbar, dass Batteriezellen irgendwann in Deutschland produziert werden könnten: „Diese Zahlen machen deutlich, dass wir im Industrieverbund mit vereinten Kräften über den Aufbau einer Fertigung von Batteriezellen in Europa nochmals verstärkt diskutieren müssen“, so Diess. Erst vor wenigen Tagen gab es Informationen dazu, dass der VW-Konzern „alle Optionen, also Eigenfertigung, Joint Ventures oder auch den Zukauf von Firmen“ prüfe.