Micele
25 april 2018, 08:36
De beslissing om de A24 aan te leggen dateert van 1971.
Het tracé dat door Houthalen-Helchteren loopt gaat nu terug van nul starten, maar nu gaan ze wel ooit beginnen, het onderzoek zal pakweg nog 2,5 jaar nodig hebben volgens de media. Dan pas gaat de schop erin. Dus net voor een halve eeuw voorbij is... Hoeveel jaar dat aanleggen gaat duren, want het gaan nu toch de tunnels worden denk en hoop ik... (in 2001 was dat al bijna feit), staat nog tussen haakjes...
http://www.hbvl.be/cnt/dmf20180424_03481424/noord-zuid-begint-na-47-jaar-weer-vanaf-nul
woensdag 25 april 2018
“Tweeënhalf jaar nodig om voorkeurtracé te kiezen”
Noord-Zuid begint na 47 jaar weer VANAF NUL
Het zal tweeënhalf jaar duren alvorens de Vlaamse regering een tracé voor de Noord-Zuidverbinding kiest. “We starten met een wit blad”, zegt gouverneur Herman Reynders die het proces als ‘neutrale spil’ zal begeleiden en voor rust en duidelijkheid moet zorgen. Dat een gouverneur zo’n rol toebedeeld krijgt van de regering is trouwens uniek. Maar dat mag ook wel voor een project dat – op het moment dat het tracé wordt gekozen – al 50 jaar op tafel ligt.
https://hbvlcdn.akamaized.net/Assets/Images_Upload/2018/04/25/cd470aec-47e0-11e8-8040-2d379fdf949e.jpg?width=1152&format=jpg
Jos Lantmeeters (N-VA), Rob Beenders (sp.a), Marino Keulen (Open Vld), Lode Ceyssens (CD&V) en Johan Danen (Groen) beloven het politieke gekibbel in het Noord-Zuiddossier te laten varen. Gouverneur Herman Reynders moet het hele proces van de aanleg begeleiden. Serge Minten
Liliana CASAGRANDE
De Noord-Zuidverbinding wordt aangelegd volgens het nieuwe decreet voor complexe projecten. Het is een zeer groot en zeer belangrijk dossier, dat bleek gisteren ook bij de officiële start van de zogenaamde onderzoeksfase.
In het nieuwe decreet zijn er vier stappen voorzien:
De verkenningsfase en de startbeslissing. V
De onderzoeksfase en het voorkeurbesluit.
De uitwerkingsfase en het projectbesluit.
De uitvoeringsfase.
De eerste fase is afgerond, want de Vlaamse regering heeft half maart beslist om de weg aan te leggen. Gisteren is de onderzoeksfase officieel gestart. “Het dossier loopt al van 1971, vandaag nemen we een nieuwe start in goed overleg”, zei gouverneur Herman Reynders. “De Vlaamse regering heeft mij gevraagd om het proces te begeleiden, maar ik ben geen intendant die naar oplossingen zoekt. Ik hou ook de tekenpen niet vast, ik ben niet de woordvoerder en ik heb geen voorkeur voor een bepaald tracé.” Maar de gouverneur helpt wel mee om een draagvlak te zoeken, en dat is al moeilijk genoeg. “De bewoners van de Grote Baan, natuurverenigingen, gemeentebesturen,... we nodigen graag iedereen uit die bij dit proces betrokken is.”
Inspraak
De onderzoeksfase zal 2 tot 2,5 jaar duren. “We starten nu met het aanstellen van studiebureaus voor het ontwerp en het milieueffectenrapport”, zegt Els Geerts van het departement Omgeving. De studiebureaus moeten uitzoeken welke tracés mogelijk zijn.
Aan het einde van deze onderzoeksfase zal de Vlaamse regering zeggen welk tracé haar voorkeur heeft. Burgers krijgen twee keer inspraak: bij het opstellen van de onderzoeksnota met de mogelijke tracés en na het ontwerp van het voorkeurbesluit. Dus nog voor de regering kiest. Dat voorkeurbesluit kan nog altijd aangevochten worden bij de Raad van State.
“Het is een utopie om 100 procent van de mensen tevreden te stellen, maar iedereen zal mee mogen nadenken”, belooft de gouverneur. “We gaan dus een sterker dossier hebben dan de vorige keren.”
Op Vlaams Belang na was elke partij uit het Vlaams Parlement betrokken bij de nieuwe procedure. Jos Lantmeeters (N-VA), Marino Keulen (Open Vld), Rob Beenders (sp.a), Johan Danen (Groen) en Lode Ceyssens (CD&V) hebben er hun schouders onder gezet. Ze laten het politieke gekibbel in dit dossier varen.
Geen vergunningen
Intussen staan de projecten zoals het verzonken plein of de doorstromingsmaatregelen in Houthalen-Helchteren even on hold. Als die zouden botsen met een van de tracés, gaan die dus voorlopig niet door. “We gaan geen vergunningen geven voor projecten die de toekomst hypothekeren”, zegt Herman Reynders.
Alain Yzermans (sp.a), burgemeester van Houthalen-Helchteren, maakt zich daar geen zorgen over. “We kunnen momenteel in elk geval gewoon voortwerken.” Over de nieuwe procedure is hij positief. “We hopen dat het ooit eindigt. Laten we dit beschouwen als een nieuw begin. Donderdag gaan we naar de tunnel in Maastricht kijken. Als het daar gelukt is, dan hier ook.”
www.noordzuidlimburg.be
Voor de unieke dubbele tunnel onder Maastricht was al een draad, die hebben dat op 6 jaar klaargespeeld, vanaf onderzoek tot afgewerkte tunnel...
uit het verleden...:
https://www.standaard.be/cnt/gvl17tl8j 6 februari 2007
,,Snelle ondertunneling Noord-Zuidverbinding''
Ministers Dewael en Keulen wekken wrevel
Houthalen-Helchteren - Burgemeester Alain Yzermans (SP.A) is niet te spreken over de stelling van de ministers Keulen en Dewael. Die willen snel een ondertunneling voor de Noord-Zuidverbinding. ,,Dit ruikt naar een verkiezingsstunt'', aldus de burgemeester.
Volgens minister Dewael en Keulen heeft de discussie rond de Noord- Zuidverbinding lang genoeg geduurd. ,,In 2001 koos de Vlaamse regering, samen met Steve Stevaert, toen minister Openbare Werken, al voor de ondertunneling'', laten de twee ministers weten. Volgens hen kon een omleiding niet omwille van de habitat- en vogelrichtlijnen. ,,Ook nu zal uit de MER-studie blijken dat er geen alternatief mogelijk is.''
Logistiek centrum
Als Limburg zich wil profileren als logistiek centrum is een van de basisvoorwaarden mobiliteit, voor transport van goederen, maar ook voor een vlotte doorstroming van woon-werkverkeer. Door een toename van economische activiteit neemt immers een tekort aan lokale arbeidskracht toe. ,,Een aantal belangrijke bedrijventerreinen, zoals Balim in Lommel, Nolim in Overpelt, zelfs Kanaal-Noord in Bree, Houthalen-Oost en de Research Campus in Hasselt hebben alle belang bij een snelle uitvoering van de Noord-Zuid'', zeggen Dewael en Keulen. ,,Wat baat de ontwikkeling van een bedrijventerrein als Balim, ongeveer 240 hectare nieuw industrieterrein, als men de kandidaat-investeerders niet kan garanderen dat het terrein ontsloten is en vlot bereikbaar voor de werknemers'', vragen de ministers zich af. En in het hele verhaal is volgens hen een ondertunneling het meest efficiënt en het snelst geregeld.
Burgemeester Alain IJzermans laat zich echter niet intimideren door wat de minister te zeggen hebben. ,,Een Milieu Effecten Rapport moet bij elk verkeersproject uitgevoerd worden. Dat is de wet. Dus dat kunnen ze niet zomaar omzeilen. Die studie is pas in 2008 afgerond. Eerder heeft het geen zin om standpunten in te nemen.''
Het standpunt van IJzermans is ondertussen gekend. Hij is tegen de ondertunneling, maar wil zich niet uitspreken over het tracé van de omleidingsweg. ,,Dit project leeft enorm bij de inwoners. We willen dan ook naar hen luisteren. De ministers luisteren niet naar de kiezers.''
Het tracé dat door Houthalen-Helchteren loopt gaat nu terug van nul starten, maar nu gaan ze wel ooit beginnen, het onderzoek zal pakweg nog 2,5 jaar nodig hebben volgens de media. Dan pas gaat de schop erin. Dus net voor een halve eeuw voorbij is... Hoeveel jaar dat aanleggen gaat duren, want het gaan nu toch de tunnels worden denk en hoop ik... (in 2001 was dat al bijna feit), staat nog tussen haakjes...
http://www.hbvl.be/cnt/dmf20180424_03481424/noord-zuid-begint-na-47-jaar-weer-vanaf-nul
woensdag 25 april 2018
“Tweeënhalf jaar nodig om voorkeurtracé te kiezen”
Noord-Zuid begint na 47 jaar weer VANAF NUL
Het zal tweeënhalf jaar duren alvorens de Vlaamse regering een tracé voor de Noord-Zuidverbinding kiest. “We starten met een wit blad”, zegt gouverneur Herman Reynders die het proces als ‘neutrale spil’ zal begeleiden en voor rust en duidelijkheid moet zorgen. Dat een gouverneur zo’n rol toebedeeld krijgt van de regering is trouwens uniek. Maar dat mag ook wel voor een project dat – op het moment dat het tracé wordt gekozen – al 50 jaar op tafel ligt.
https://hbvlcdn.akamaized.net/Assets/Images_Upload/2018/04/25/cd470aec-47e0-11e8-8040-2d379fdf949e.jpg?width=1152&format=jpg
Jos Lantmeeters (N-VA), Rob Beenders (sp.a), Marino Keulen (Open Vld), Lode Ceyssens (CD&V) en Johan Danen (Groen) beloven het politieke gekibbel in het Noord-Zuiddossier te laten varen. Gouverneur Herman Reynders moet het hele proces van de aanleg begeleiden. Serge Minten
Liliana CASAGRANDE
De Noord-Zuidverbinding wordt aangelegd volgens het nieuwe decreet voor complexe projecten. Het is een zeer groot en zeer belangrijk dossier, dat bleek gisteren ook bij de officiële start van de zogenaamde onderzoeksfase.
In het nieuwe decreet zijn er vier stappen voorzien:
De verkenningsfase en de startbeslissing. V
De onderzoeksfase en het voorkeurbesluit.
De uitwerkingsfase en het projectbesluit.
De uitvoeringsfase.
De eerste fase is afgerond, want de Vlaamse regering heeft half maart beslist om de weg aan te leggen. Gisteren is de onderzoeksfase officieel gestart. “Het dossier loopt al van 1971, vandaag nemen we een nieuwe start in goed overleg”, zei gouverneur Herman Reynders. “De Vlaamse regering heeft mij gevraagd om het proces te begeleiden, maar ik ben geen intendant die naar oplossingen zoekt. Ik hou ook de tekenpen niet vast, ik ben niet de woordvoerder en ik heb geen voorkeur voor een bepaald tracé.” Maar de gouverneur helpt wel mee om een draagvlak te zoeken, en dat is al moeilijk genoeg. “De bewoners van de Grote Baan, natuurverenigingen, gemeentebesturen,... we nodigen graag iedereen uit die bij dit proces betrokken is.”
Inspraak
De onderzoeksfase zal 2 tot 2,5 jaar duren. “We starten nu met het aanstellen van studiebureaus voor het ontwerp en het milieueffectenrapport”, zegt Els Geerts van het departement Omgeving. De studiebureaus moeten uitzoeken welke tracés mogelijk zijn.
Aan het einde van deze onderzoeksfase zal de Vlaamse regering zeggen welk tracé haar voorkeur heeft. Burgers krijgen twee keer inspraak: bij het opstellen van de onderzoeksnota met de mogelijke tracés en na het ontwerp van het voorkeurbesluit. Dus nog voor de regering kiest. Dat voorkeurbesluit kan nog altijd aangevochten worden bij de Raad van State.
“Het is een utopie om 100 procent van de mensen tevreden te stellen, maar iedereen zal mee mogen nadenken”, belooft de gouverneur. “We gaan dus een sterker dossier hebben dan de vorige keren.”
Op Vlaams Belang na was elke partij uit het Vlaams Parlement betrokken bij de nieuwe procedure. Jos Lantmeeters (N-VA), Marino Keulen (Open Vld), Rob Beenders (sp.a), Johan Danen (Groen) en Lode Ceyssens (CD&V) hebben er hun schouders onder gezet. Ze laten het politieke gekibbel in dit dossier varen.
Geen vergunningen
Intussen staan de projecten zoals het verzonken plein of de doorstromingsmaatregelen in Houthalen-Helchteren even on hold. Als die zouden botsen met een van de tracés, gaan die dus voorlopig niet door. “We gaan geen vergunningen geven voor projecten die de toekomst hypothekeren”, zegt Herman Reynders.
Alain Yzermans (sp.a), burgemeester van Houthalen-Helchteren, maakt zich daar geen zorgen over. “We kunnen momenteel in elk geval gewoon voortwerken.” Over de nieuwe procedure is hij positief. “We hopen dat het ooit eindigt. Laten we dit beschouwen als een nieuw begin. Donderdag gaan we naar de tunnel in Maastricht kijken. Als het daar gelukt is, dan hier ook.”
www.noordzuidlimburg.be
Voor de unieke dubbele tunnel onder Maastricht was al een draad, die hebben dat op 6 jaar klaargespeeld, vanaf onderzoek tot afgewerkte tunnel...
uit het verleden...:
https://www.standaard.be/cnt/gvl17tl8j 6 februari 2007
,,Snelle ondertunneling Noord-Zuidverbinding''
Ministers Dewael en Keulen wekken wrevel
Houthalen-Helchteren - Burgemeester Alain Yzermans (SP.A) is niet te spreken over de stelling van de ministers Keulen en Dewael. Die willen snel een ondertunneling voor de Noord-Zuidverbinding. ,,Dit ruikt naar een verkiezingsstunt'', aldus de burgemeester.
Volgens minister Dewael en Keulen heeft de discussie rond de Noord- Zuidverbinding lang genoeg geduurd. ,,In 2001 koos de Vlaamse regering, samen met Steve Stevaert, toen minister Openbare Werken, al voor de ondertunneling'', laten de twee ministers weten. Volgens hen kon een omleiding niet omwille van de habitat- en vogelrichtlijnen. ,,Ook nu zal uit de MER-studie blijken dat er geen alternatief mogelijk is.''
Logistiek centrum
Als Limburg zich wil profileren als logistiek centrum is een van de basisvoorwaarden mobiliteit, voor transport van goederen, maar ook voor een vlotte doorstroming van woon-werkverkeer. Door een toename van economische activiteit neemt immers een tekort aan lokale arbeidskracht toe. ,,Een aantal belangrijke bedrijventerreinen, zoals Balim in Lommel, Nolim in Overpelt, zelfs Kanaal-Noord in Bree, Houthalen-Oost en de Research Campus in Hasselt hebben alle belang bij een snelle uitvoering van de Noord-Zuid'', zeggen Dewael en Keulen. ,,Wat baat de ontwikkeling van een bedrijventerrein als Balim, ongeveer 240 hectare nieuw industrieterrein, als men de kandidaat-investeerders niet kan garanderen dat het terrein ontsloten is en vlot bereikbaar voor de werknemers'', vragen de ministers zich af. En in het hele verhaal is volgens hen een ondertunneling het meest efficiënt en het snelst geregeld.
Burgemeester Alain IJzermans laat zich echter niet intimideren door wat de minister te zeggen hebben. ,,Een Milieu Effecten Rapport moet bij elk verkeersproject uitgevoerd worden. Dat is de wet. Dus dat kunnen ze niet zomaar omzeilen. Die studie is pas in 2008 afgerond. Eerder heeft het geen zin om standpunten in te nemen.''
Het standpunt van IJzermans is ondertussen gekend. Hij is tegen de ondertunneling, maar wil zich niet uitspreken over het tracé van de omleidingsweg. ,,Dit project leeft enorm bij de inwoners. We willen dan ook naar hen luisteren. De ministers luisteren niet naar de kiezers.''