PDA

View Full Version : Vanaf 2021: max. 3,5 l/100 km


Dadeemelee
1 mei 2018, 09:07
https://www.demorgen.be/binnenland/waarom-u-best-wacht-tot-2021-om-een-nieuwe-wagen-te-kopen-b4a1fa8e/?utm_campaign=newsletter&utm_medium=email&utm_userid=&utm_source=demorgen&utm_content=avond&ctm_ctid=7b0c76796380f7f0c4639a8c410edcc1


In 2021 mogen nieuwe wagens in Europa nog maximaal 95 gram CO2 per kilometer uitstoten.

Eerlijk gezegd: ik geloof er niks van. 3,5 l/100 km dat halen enkel kleine stadswagentjes waarmee geen gas gegeven wordt.
Zou wel een nieuwe boost kunnen zijn voor diesel :lol:

Micele
1 mei 2018, 09:33
Zou wel een nieuwe boost kunnen zijn voor diesel :lol:

Integendeel, een extra boost voor (deels)electrische voertuigen die halen dat gemakkelijk.

Dus minstens benzinehybride. :lol:

Eerlijk gezegd: ik geloof er niks van. 3,5 l/100 km dat halen ...

overigens:
95 g/CO2 is een verbruik van ~4 liter/100 km benzin.
95 g/CO2 is een verbruik van ~3,6 liter/100 km diesel.

Men ziet dat je nog in het dieseltijdperk verdwaalt bent. :-P

Dadeemelee
1 mei 2018, 09:41
Integendeel, een boost voor (deels)electrische voertuigen die halen dat altijd.

Dus minstens benzinehybride. :lol:

Hybrides zijn uiteraard puur bedrog. Een Panamera hybrid zou dus mogen?

Micele
1 mei 2018, 09:44
Hybrides zijn uiteraard puur bedrog. Een Panamera hybrid zou dus mogen?

Nope eerder een Toyota Prius Prime, een iets betere. Want in 2021 zijn er geen sjoemeltesten meer.

Een Toyota Prius haalde in Juni 2016 slechts 4,1 liter Testverbruik in de praktijk, het sjoemelverbruik was met 3,3 liter aangegeven:
https://www.adac.de/_ext/itr/tests/Autotest/AT5454_Toyota_Prius_1_8_Hybrid_Executive/Toyota_Prius_1_8_Hybrid_Executive.pdf

Verbrauch pro 100 km Herstellerangabe 3,3 l
Testverbrauch Schnitt pro 100 km (Super) 4,1 l
Testverbrauch pro 100 km Stadt/Land/BAB 1,7/3,9/5,4 l

Dadeemelee
1 mei 2018, 09:45
Nope eerder een Toyota Prius Prime.

Volgens mij zit de Panamera onder 3,5 (niet in het echt uiteraard), maar ik kan mij vergissen.

Micele
1 mei 2018, 09:53
Volgens mij zit de Panamera onder 3,5 (niet in het echt uiteraard), maar ik kan mij vergissen.
Dat is wslk het sjoemelverbruik NEDC, in 2021 testen ze WTLP+RDE.

opletten in de klas Dade.

Een Prius sjoemel wslk 3,3 liter, praktijk 4,1 liter zie vorige post.

ADAC testte ook de Panamera Hybrid NEDC-sjoemel is zelfs 2,5 liter.
Maar TESTverbruik ADAC en dat zal niet ver van die WTLP+RDE afliggen was het 5,3 liter of 126 g CO2 ttz + 10,9 kWh/100 km ook nog.

https://www.adac.de/_ext/itr/tests/Autotest/AT5659_Porsche_Panamera_4_E-Hybrid_PDK/Porsche_Panamera_4_E-Hybrid_PDK.pdf

HERSTELLERANGABEN
Verbrauch pro 100 km 2,5 l
CO?-Ausstoß 56 g/km

ADAC Messwerte
EcoTest-Verbrauch 5,3 l + 10,9 kWh/100km
Stadt/Land/BAB 6,6/8,5/10,3 l/100km
CO?-Ausstoß EcoTest 124 g/km (WTW* 209 g/km)

Dadeemelee
1 mei 2018, 10:00
Dat is wslk het sjoemelverbruik NEDC, in 2021 testen ze WTLP+RDE.

opletten in de klas Dade.

Een Prius sjoemel wslk 3,3 liter, praktijk 4,1 liter zie vorige post.

Ja uiteraard, maar dat zal dus mogen hé.

In ieder geval: als die norm er in 2021 komt zal het simpel zijn: alles wordt hybride. Stop er gewoon een mini-electrisch motortje en minibatterijtje bij en Kees is Klaar :)

Micele
1 mei 2018, 10:04
Ja uiteraard, maar dat zal dus mogen hé.

In ieder geval: als die norm er in 2021 komt zal het simpel zijn: alles wordt hybride. Stop er gewoon een mini-electrisch motortje en minibatterijtje bij en Kees is Klaar :)

Mss halen de Nissan (VC) en Mazda (X) benzines dat zonder hybride. :-)

Ze spreken van tot 30% verbruiksvermindering tov van hun G-motoren, awel bvb *4,9 liter - 30% = 3,43 liter benzine of 81 g CO2
https://www.adac.de/_ext/itr/tests/Autotest/AT5272_Mazda_2_SKYACTIV_G_90_Exclusive_Line/Mazda_2_SKYACTIV_G_90_Exclusive_Line.pdf
Mazda 2 SKYACTIV-G 90 Exclusive-Line
Fünftüriger Kleinwagen mit Schrägheck (66 kW / 90 PS)

*Testverbrauch Schnitt pro 100 km (Super) *4,9 l
Testverbrauch pro 100 km Stadt/Land/BAB 5,4/4,2/5,9 l
QED. :-P

Dadeemelee
1 mei 2018, 10:44
Mss halen de Nissan (VC) en Mazda (X) benzines dat zonder hybride. :-)

Ze spreken van tot 30% verbruiksvermindering tov van hun G-motoren, awel bvb *4,9 liter - 30% = 3,43 liter benzine of 81 g CO2

QED. :-P

Ja inderdaad, kleine stadswagen met 90 pk motor. Dat zal nog wel lukken.
Maar bv. BMW en Mercedes zullen hun volledig gamma (behalve de hybrides) in de vuilbak mogen gooien.
Ik zou zeggen: juist voor 2021 nog een dikke bak kopen :lol:

Micele
1 mei 2018, 11:09
Ja inderdaad, kleine stadswagen met 90 pk motor. Dat zal nog wel lukken.
Is wel een kleine wagen maar geen stadswagen, 183 kmh topsnelheid moogt je daar niet. ;-)


Er zit nog ruim marge op, dus een middenklasse aerodynamische sedan zal ook nog kunnen lukken. SUV zal moeilijker zijn, maar die mogen verminderen.

De Mazda CX-5 middenklasse G (SUV 2000 cc 165 PK) verbruikte maar 6,3 liter in de praktijk:
https://www.adac.de/_ext/itr/tests/Autotest/AT4826_Mazda_CX_5_2_0_SKYACTIV_G_Center_Line/Mazda_CX_5_2_0_SKYACTIV_G_Center_Line.pdf
6,3l - 30% = 4,4 liter dus daar nog een halve liter af.
Op gewicht en aerodynamica zit nog wat rek.

Maar bv. BMW en Mercedes zullen hun volledig gamma (behalve de hybrides) in de vuilbak mogen gooien.
Ze mogen ook wel eens zuinigere benzinemotoren en wagens bouwen, en vooral batterijen. :-P

Een BMW 116i 109 PK kwam toch al aan 5,7 liter benzine praktijkverbruik:
https://www.adac.de/_ext/itr/tests/Autotest/AT5348_BMW_116i_Advantage/BMW_116i_Advantage.pdf

Ik zou zeggen: juist voor 2021 nog een dikke bak kopen :lol:
Dat moet jij weten. :-)

maddox
1 mei 2018, 12:06
Ja inderdaad, kleine stadswagen met 90 pk motor. Dat zal nog wel lukken.
Ironisch eigenlijk. Mijn stoomboot van een grasgroene Opel Record had 100pk uit een gietijzeren 2 liter. Ik vond die niet slecht rijden, desondaaks de 3traps automaat en een topsnelheid van 170km/u.
De al even overgewichtige Opel Omega die de Record verving had 110pk op papier, en kon gerust mee op de Deutsche Autobahn.
Mijn huidige monovolumer (300kg lichter op papier) met 120pk (alleen de kleine diesel heeft iets minder PK in die reeks) rijd als een nerveuze brulkikker met geamputeerderde voorpoten in verhouding.

Is er ergens iets mis met de PK's van wagens tegenwoordig?

Mambo
1 mei 2018, 12:11
Ironisch eigenlijk. Mijn stoomboot van een grasgroene Opel Record had 100pk uit een gietijzeren 2 liter. Ik vond die niet slecht rijden, desondaaks de 3traps automaat en een topsnelheid van 170km/u.
De al even overgewichtige Opel Omega die de Record verving had 110pk op papier, en kon gerust mee op de Deutsche Autobahn.
Mijn huidige monovolumer (300kg lichter op papier) met 120pk (alleen de kleine diesel heeft iets minder PK in die reeks) rijd als een nerveuze brulkikker met geamputeerderde voorpoten in verhouding.

Is er ergens iets mis met de PK's van wagens tegenwoordig?

Yup.
Onbelast.

Dadeemelee
1 mei 2018, 12:15
Ironisch eigenlijk. Mijn stoomboot van een grasgroene Opel Record had 100pk uit een gietijzeren 2 liter. Ik vond die niet slecht rijden, desondaaks de 3traps automaat en een topsnelheid van 170km/u.
De al even overgewichtige Opel Omega die de Record verving had 110pk op papier, en kon gerust mee op de Deutsche Autobahn.
Mijn huidige monovolumer (300kg lichter op papier) met 120pk (alleen de kleine diesel heeft iets minder PK in die reeks) rijd als een nerveuze brulkikker met geamputeerderde voorpoten in verhouding.

Is er ergens iets mis met de PK's van wagens tegenwoordig?

Ben je zeker dat het toch niet het gewicht is? Met opties (wat motortjes etc) komt daar snel wat bij.

De originele GTI had 110 pk, maar die woog een stuk onder de ton. Met de huidige gewichten moet je daar 150 pk insteken.

brother paul
1 mei 2018, 12:18
sjoemelPK's ?

ik denk dat het geen probleem kan zijn om een auto op de marktte msijten die 3,5liter verbruikt

het probleem zit in het hoofd van de kopers, en in het verbruik van electronica en airco...

geef je hen een auto van 3liter verbruik, gaan ze gewoon harder rijden tot ze weer 5liter verbruiken. of zetten ze verwarming harder en airco harder en radio luider, en zitten ze te tokkelen op de gps, en streamen ze multimedia, nog niet dromen van het verbruik van al de radars en electronica om de botspreventie te doen of de auto's gaan weer 2 liter meer verbruiken

De sjoemel zit ook daar dat de opties uitgeschakeld worden om het verbruik te bepalen... Of ze gebruiken een gestripte instapversie met alle hoekjes en spleetjes afgeplakt, alle gewicht eruit zetels eruit gelicht, benzinebak juist gevuld tot de reserve
Het heeft dus geen zin omdat sjoemel te noemen, als mensen die versie niet kopen..


in feite de oer Golf 1.6diesel verbruikte indertijd 4.5liter.. Hoe kun je zo een wedren aan PK's en opties beleven in dertig jaar tijd en het verbruik is nooit sindsdien nog onder de 4.5liter gezakt... mensen kopen gewoon een grotere golf, de Polo is de Golf van vroeger... mensen kopen hem niet...

dpg
1 mei 2018, 12:29
sjoemelPK's ?

ik denk dat het geen probleem kan zijn om een auto op de marktte msijten die 3,5liter verbruikt

het probleem zit in het hoofd van de kopers, en in het verbruik van electronica en airco...

geef je hen een auto van 3liter verbruik, gaan ze gewoon harder rijden tot ze weer 5liter verbruiken. of zetten ze verwarming harder en airco harder en radio luider, en zitten ze te tokkelen op de gps, en streamen ze multimedia, nog niet dromen van het verbruik van al de radars en electronica om de botspreventie te doen of de auto's gaan weer 2 liter meer verbruiken

De sjoemel zit ook daar dat de opties uitgeschakeld worden om het verbruik te bepalen... Of ze gebruiken een gestripte instapversie met alle hoekjes en spleetjes afgeplakt, alle gewicht eruit zetels eruit gelicht, benzinebak juist gevuld tot de reserve
Het heeft dus geen zin omdat sjoemel te noemen, als mensen die versie niet kopen..


in feite de oer Golf 1.6diesel verbruikte indertijd 4.5liter.. Hoe kun je zo een wedren aan PK's en opties beleven in dertig jaar tijd en het verbruik is nooit sindsdien nog onder de 4.5liter gezakt... mensen kopen gewoon een grotere golf, de Polo is de Golf van vroeger... mensen kopen hem niet...

Je vergeet de NCAP Ratings, het zijn deze die de autos steeds zwaarder , veiliger hebben gemaakt met een hoger verbruik tot gevolg.

Micele
1 mei 2018, 12:49
Ben je zeker dat het toch niet het gewicht is? Met opties (wat motortjes etc) komt daar snel wat bij.

De originele GTI had 110 pk, maar die woog een stuk onder de ton. Met de huidige gewichten moet je daar 150 pk insteken.

Doen ze ook, maar die oude GTI was ook wel 1,5 maat kleiner dan de huidige Golf, die nog 5,8 liter verbruikt in de praktijk, niet slecht voor een 150 PK die 1340 kg weegt.

Wat verbruikte die GTI van < 1 ton ? ;-)
9,3 liter/100 kmh in de mix van toen... en een zuipschuit in stadsverkeer
http://www.1001moteurs.com/performanceseitig/blatt-Volkswagen-Golf-Gti+1-6-3648.html

Verbrauch
Kombiniert : 9.3 l/100km
Innerorts : 14.0 l/100km

maddox
1 mei 2018, 12:55
sjoemelPK's ?
De sjoemel zit ook daar dat de opties uitgeschakeld worden om het verbruik te bepalen... Of ze gebruiken een gestripte instapversie met alle hoekjes en spleetjes afgeplakt, alle gewicht eruit zetels eruit gelicht, benzinebak juist gevuld tot de reserve
Het heeft dus geen zin omdat sjoemel te noemen, als mensen die versie niet kopen..
Hangt ook af van de meetmethode. PK's op de wielen, met alle subsystemen mee aangedreven, of aan de krukas van een naakte motor zonder enig subsysteem zoals een koelwaterpomp of alternator.
ik denk dat het geen probleem kan zijn om een auto op de markt te smijten die 3,5liter verbruikt
Licht genoeg met de juiste aerodynamica. Bij wijze van spreken een modern vormgegeven 2PK.

het probleem zit in het hoofd van de kopers, en in het verbruik van electronica en airco...

De electronica is zo geen probleem. Die airco, da's een slokop.
geef je hen een auto van 3liter verbruik, gaan ze gewoon harder rijden tot ze weer 5liter verbruiken.
Da's electronisch te begrenzen nietwaar. Geen stoplichtsprintjes, geen snelheid boven de lokaal toegelaten maximum. oftewel een semi-zelfrijdende auto met een ei onder het gaspedaal.
of zetten ze verwarming harder
In een brandstofwagen zorgt verwarming niet voor meerverbruik, die warmte is toch al afval.
En airco harder en radio luider Airco staat aan of af. Da's redelijk binair. De radio harder. Tenzij je met een installatie van een paar kilowatt aan't festivallen bent is dat ook geen speciaalke.
En zitten ze te tokkelen op de gps, en streamen ze multimedia, nog niet dromen van het verbruik van al de radars en electronica om de botspreventie te doen of de auto's gaan weer 2 liter meer verbruiken

GPS en multimedia. Dat zijn apparaten die speciaal gemaakt zijn om de taak te doen met zo'n klein mogelijke accu. Die vreten geen bergen stroom.
In feite de oer Golf 1.6diesel verbruikte indertijd 4.5liter.. Hoe kun je zo een wedren aan PK's en opties beleven in dertig jaar tijd en het verbruik is nooit sindsdien nog onder de 4.5liter gezakt... mensen kopen gewoon een grotere golf, de Polo is de Golf van vroeger... mensen kopen hem niet...
Waarom zou je een Polo kopen als de grotere Golf maar een paar euro duurder is? En als VAG product, toch al veel te duur voor wat het eigenlijk is. Als je dan toch VAG wil kopen, koop Skoda.

Micele
1 mei 2018, 13:07
En als VAG product, toch al veel te duur voor wat het eigenlijk is. Als je dan toch VAG wil kopen, koop Skoda.

Idd en ADAC vind dat ook, want die geeft Skoda ~ evenveel punten dan een wat kleinere VW (identieke motoren en DSG, ook basisprijs idem maar niet de opties):

https://www.adac.de/_ext/itr/tests/Autotest/AT5687_Skoda_Octavia_Combi_1_5_TSI_ACT_Style_DSG_7 _Gang/Skoda_Octavia_Combi_1_5_TSI_ACT_Style_DSG_7_Gang.p df
Skoda Octavia Combi 1.5 TSI ACT Style DSG

https://www.adac.de/_ext/itr/tests/Autotest/AT5667_VW_Golf_Variant_1.5_TSI_ACT_BMT_Highline_DS G_7-Gang_/VW_Golf_Variant_1.5_TSI_ACT_BMT_Highline_DSG_7-Gang_.pdf
VW Golf Variant 1.5 TSI ACT BMT Highline DSG

Onderhoud is goedkoper bij Skoda, alhoewel dezelfde mechaniekers. :-P

En AMS vind ook dat de Skoda beter is dan de VW... oei...
https://www.auto-motor-und-sport.de/fahrbericht/skoda-octavia-combi-fahrbericht-und-vergleich/

Mambo
1 mei 2018, 13:19
Hoe meer filters en hoe fijner van achteren....hoe meer pk er van voor nodig zijn.

Mambo
1 mei 2018, 13:22
Ik heb ooit eens 2 Skoda tegelijk gekocht.
1 jaar later lagen ze alle 2 op het oud ijzer

Meest slechte auto ooit.
En toen was het al van vw.

Micele
1 mei 2018, 13:24
Ik heb ooit eens 2 Skoda tegelijk gekocht.
1 jaar later lagen ze alle 2 op het oud ijzer

Meest slechte auto ooit.
En toen was het al van vw.

Ik heb ooit 3 Maseratis gekocht, na 3 weken was het al oud ijzer.

En toen was het nog van Fiat.

Mambo
1 mei 2018, 13:29
Ik heb ooit 3 Maseratis gekocht, na 3 weken was het al oud ijzer.

En toen was het nog van Fiat.
En daarna heb je een Skoda gekocht. :-P

Mambo
1 mei 2018, 13:30
Trouwens die oude maseratis waren goed voor het oud ijzer.
Altijd kapot.

Dadeemelee
1 mei 2018, 13:31
sjoemelPK's ?

ik denk dat het geen probleem kan zijn om een auto op de marktte msijten die 3,5liter verbruikt

het probleem zit in het hoofd van de kopers, en in het verbruik van electronica en airco...

...
snip...



Dat is in principe geen probleem. Je kan gewoon elektronisch het vermogen en dus ook het verbruik beperken.

Probleem is dan dat je met een auto rijdt die misschien 30-40 pk levert. En als je 100 pk hebt dan wil je die ook kunnen gebruiken uiteraard :?

Mambo
1 mei 2018, 13:33
Zelfs Skoda wilde hun eigen auto's niet overnemen.
Vw ook niet.
Feitelijk niemand.
Enkel nog de ijzer handelaar.
Maar ik mocht hem nog wat geld bovenop geven.

Micele
1 mei 2018, 13:45
Skoda's zijn redelijk goede en zeker duurzame wagens, dit heeft een ervaren ingenieur van BMW verteld, allez heeft die toch aan mijn vrouw verteld.

En de ADAC pannenstatistieken bevestigen dit, hier bvb de middenklasse.
Kijk bij de oudste wagens 8-9 jaar oud in 2015, lijst is alfabetisch:

https://p5.focus.de/img/fotos/origs5466503/040138718-w630-h701-o-q75-p5/technik-neumittelklasse.jpg

Enkel de Mercedes SLK is beter maar die haalt maar gemiddeld 11.000 km/jaar, valt eigenlijk uit de rol, want de meeste modellen daar halen ca. 20.000 km/jaar. Het gaat dus meestal over wagens waar eerste inschrijving 2006 (EZ 2006) 180.000-200.000 km hebben (Skoda Octavia 189.000 km)

QED natte-duim mambo. :-P

Mambo
1 mei 2018, 14:18
Och er hebben ook nog ingenieurs naast mijn Skoda gestaan en ze staken ook hun lof niet weg.
Maar ja ....ze waren nog maar nieuw en het chassis was al gescheurd. De ruitenwisser waren piepedada bij de eerste regenbui. De spiegels vielen uit de deur.
De boite was achter 6 weken naar de molen.
De uitlaat verstopte binnen enkele maanden.
De klepstoters vlogen uit de motor.

En dan was het genoeg .
Naar het oud ijzer.

Beter die ingenieurs ook op het stort leggen.
Zo gezever.

Micele
1 mei 2018, 14:19
Maar goed dat deze draad over het verbruik van toekomstige wagens gaat. :-)

(want mambo heeft helemaal geen bronnen, ik wel. :-P)

Mambo
1 mei 2018, 15:47
Maar goed dat deze draad over het verbruik van toekomstige wagens gaat. :-)

(want mambo heeft helemaal geen bronnen, ik wel. :-P)

Als mijn eigen wagens al geen bron zijn?

Zijn we ver gekomen.

Ik had misschien een persconferentie moeten geven.

Micele
1 mei 2018, 15:49
Als mijn eigen wagens al geen bron zijn?

Geen objectieve bron. :-P

Hopelijk vergelijk je "uw garage" niet met ADAC...

https://www.adac.de/infotestrat/unfall-schaeden-und-panne/pannenstatistik/pannenstatistik_methodik_hintergrund.aspx?Componen tId=204730&SourcePageId=47921

Aus der Gesamtzahl gemeldeter Pannen wird eine repräsentative Datenbasis ermittelt:

4.008.747 Pannen insgesamt
2.702.354 Pannen ADAC Straßenwacht (siehe 1.)
2.564.231 ohne Assistance- u. Nichtmgl.-fälle (siehe 2.)
1.889.192 ohne selbstverschuldete Pannen (siehe 3.)
580.406 Pannen bis 3.-10. Zulassungsjahr (siehe 4.)
425.690 Pannen im Jahr 2017 nach ADAC Kriterien (siehe 5.)

https://de.wikipedia.org/wiki/Pannenstatistik

Die ADAC-Pannenstatistik ist nach ISO 9001:2008 zertifiziert.

Beteiligung der einzelnen Baugruppen an den Fahrzeug-Ausfällen 2016:

Batterie: 35,7 Prozent
Motormanagement (Zündung, Einspritzung & Sensorik): 15,2 Prozent
Sonstige Pannen (vor allem Lenkung, Bremsen, Fahrwerk & Karosserie): 14,1 Prozent
Generator, Beleuchtung, Anlasser & Verkabelung: 11,9 Prozent
Motor: 6,7 Prozent
Reifen: 6,5 Prozent
Kraftstoffanlage: 5,0 Prozent
Kühlung, Heizung, Klina: 3,5 Prozent
Auspuffanlagen, Partikelfilter und Katalysator: 1,4 Prozent [2]

Hoeveel miljoenen wagens of beter pannes had je zo verleden jaar geregistreerd?
En zijn die representatief voor alle merken en modellen -tot 10 jaar oud- die voldoende kms per jaar afleggen? :lol:

In der ADAC Pannenstatistik 2017 werden Ergebnisse für insgesamt 117 Modelle (wie im Vorjahr) von 25 Marken veröffentlicht. Eine Panne gehört für die meisten Autofahrer immer noch zu den unangenehmsten Erfahrungen, da sie viel Zeit und Geld kosten. Fundierte Daten, welches Fabrikat wie pannenanfällig ist, liefert nur die ADAC Pannenstatistik.

Micele
1 mei 2018, 17:06
Deze verbruikt 0 liter/100 km, is zelfs een Skoda. ;-)

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c3/Skoda_Vision_E_IMG_0094.jpg/2560px-Skoda_Vision_E_IMG_0094.jpg

https://de.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_Vision_E

Een SUV-coupé... wat ze toch allemaal bedenken...

Profiteur
2 mei 2018, 13:38
Integendeel, een extra boost voor (deels)electrische voertuigen die halen dat gemakkelijk.

Dus minstens benzinehybride. :lol:


overigens:
95 g/CO2 is een verbruik van ~4 liter/100 km benzin.
95 g/CO2 is een verbruik van ~3,6 liter/100 km diesel.

Men ziet dat je nog in het dieseltijdperk verdwaalt bent. :-PEen hybride die dus 100 kilometer elektrisch haalt of toch minstens een groot deel er van haalt gemakkelijk die normen. Weer een belachelijke wet en gedachten want veel mensen laden amper hun stekkerhybrides op. En rijden dus in de meeste gevallen op brandstof.

Mijn vrouw rijdt met haar diesel van 2 jaar aan gemiddeld 4,5 liter/100 km. Dus met een iets zuinigere en betere diesel (salariswagen) zal ze wel in de richting van het gevraagd cijfer komen. THEORETISCH dan toch want een salariswagen is standaard tankkaart en dan is het tanken zonder naar de prijs te moeten zien. En wordt er al wat meer in de weekends rond gereden en wordt de gas al wat meer richting vloer geduwd.

Tot zover het hoofdstuk wetten uitvinden en het verschil tussen theorie en praktijk.

Micele
2 mei 2018, 13:57
Een hybride die dus 100 kilometer elektrisch haalt of toch minstens een groot deel er van haalt gemakkelijk die normen. Weer een belachelijke wet en gedachten want veel mensen laden amper hun stekkerhybrides op. En rijden dus in de meeste gevallen op brandstof.

Mijn vrouw rijdt met haar diesel van 2 jaar aan gemiddeld 4,5 liter/100 km. Dus met een iets zuinigere en betere diesel (salariswagen) zal ze wel in de richting van het gevraagd cijfer komen. THEORETISCH dan toch want een salariswagen is standaard tankkaart en dan is het tanken zonder naar de prijs te moeten zien. En wordt er al wat meer in de weekends rond gereden en wordt de gas al wat meer richting vloer geduwd.

Tot zover het hoofdstuk wetten uitvinden en het verschil tussen theorie en praktijk.
En uw punt is?

De wetgeving en uitdovende subisidering op stekkerhybrides gaat dat wel regelen, toch als je bij de les blijft.
Binnen enkele jaren wordt enkel de zéro CO2-wagen nog gestimuleerd en dat is puur electrisch.
Stekkerhybrides vallen dan allemaal uit de boot, in NL was dat al in 2017 feit.

In Belziek zijn het zoals meestal watjes:
https://www.egear.be/hybrides-fiscaal-aftrekbaar-2018/

De zogenaamde nep-hybrides zullen minder fiscaal gestraft worden dan eerst gedacht. Hier volgt een overzicht van de stekkerhybrides die allicht 100% aftrekbaar blijven in de vennootschapsbelasting.

Tijdens het zomerakkoord had de regering Michel beslist om de zogenaamde nep-hybrides (lees: plug-in hybrides met een te kleine batterij) fiscaal minder interessant te maken. Deze auto’s zouden voortaan over minimaal 1 kWh accucapaciteit per 100 kg autogewicht moeten beschikken, om 100% fiscaal aftrekbaar te blijven in de vennootschapsbelasting.

Lobbywerk

Daardoor zou de aftrekbaarheid van bijna alle huidige plug-in hybrides serieus dalen. Achter de schermen wordt echter druk gelobbyd, want volgens de laatste geruchten wordt de nieuwe regelgeving minder streng: het onderscheid zou gemaakt worden bij 0,5 kWh per 100 kilogram en de wagens mogen maximaal 50 g/km CO2 uitstoten. De fiscale regeling wordt pas aangepast in 2020, maar zou wel betrekking hebben op auto’s die ingeschreven werden sinds 1 januari 2018.

Als deze info klopt blijft het merendeel van de huidige plug-in hybrides 100% aftrekbaar. Bij Mercedes delen echter alle hybride modellen in de klappen, en ook bij BMW worden heel wat hybrides minder fiscaal interessant.

Hier is een overzicht van de plug-in hybrides die ook na 2019 nog 100% aftrekbaar blijven (onder voorbehoud):

Audi A3 e-tron
Audi Q7 e-tron
BMW i3 REx
BMW i8 (coupé en roadster)
Hyundai IONIQ Plug-in
Kia Niro PHEV
Kia Optima PHEV
Mitsubishi Outlander PHEV
VW Golf GTE
VW Passat GTE
Volvo XC60 T8

Profiteur
2 mei 2018, 14:03
En zo is het weeral mooi aangetoond dat de politiek zich geen bal van hun economie en hun burgers aantrekt en maar aan moddert. NL is daar een mooi voorbeeld van. Welke Nederlander wil in dat land nog blijven wonen? Wij roepen en tieren hier dat België een apenland is. Wat moeten ze dan in NL doen?

Ze duwen hun economie in de put. Dat is mijn visie en ik ben daar van overtuigd. Maar laat ze maar doen en we zullen wel zien wat het gaat geven. Ik zoek rustig verder naar een oldtimer en ik zal daar wel dagelijks mee gaan rijden. En mijn vrouw gaat haar salariswagen hebben. Dus voor mijn part zeggen ze dat ze nieuwe wagens die 0,1 liter/100 km gaan verbieden. We gaan binnen enkele jaren terug 100 jaar in de tijd gekatapulteerd worden :roll:

Micele
2 mei 2018, 14:05
En zo is het weeral mooi aangetoond dat de politiek zich geen bal van hun economie en hun burgers aantrekt en maar aan moddert. NL is daar een mooi voorbeeld van. Welke Nederlander wil in dat land nog blijven wonen? Wij roepen en tieren hier dat België een apenland is. Wat moeten ze dan in NL doen?

Ze duwen hun economie in de put. Dat is mijn visie en ik ben daar van overtuigd. Maar laat ze maar doen en we zullen wel zien wat het gaat geven. Ik zoek rustig verder naar een oldtimer en ik zal daar wel dagelijks mee gaan rijden. En mijn vrouw gaat haar salariswagen hebben. Dus voor mijn part zeggen ze dat ze nieuwe wagens die 0,1 liter/100 km gaan verbieden. We gaan binnen enkele jaren terug 100 jaar in de tijd gekatapulteerd worden :roll:

En hoe slecht gaat het in Nederland met de economie? Vertel eens, liefst met een paar cijfers. Eurostat kan mss helpen. ;-)
(Nederland heeft na Noorwegen en Zweden de meeste electrische wagens)

Tavek
2 mei 2018, 14:07
De mens die ik ken met een BMW hybride laadt iedere dag op (ding hangt thuis altijd aan de stekker) en doet al zijn korte stukken electrisch.

Hij bespaart zo gigantisch veel aan brandstofkosten (de zonnepanelen doen de rest, met gemak).

Je gaat verbaasd zijn hoeveel trips je maakt < 30km. Winkelen, kinderen halen, brengen, pendelen naar het werk, enz.....

reservespeler
2 mei 2018, 14:09
Dat is wslk het sjoemelverbruik NEDC, in 2021 testen ze WTLP+RDE.

opletten in de klas Dade.

Een Prius sjoemel wslk 3,3 liter, praktijk 4,1 liter zie vorige post.

ADAC testte ook de Panamera Hybrid NEDC-sjoemel is zelfs 2,5 liter.
Maar TESTverbruik ADAC en dat zal niet ver van die WTLP+RDE afliggen was het 5,3 liter of 126 g CO2 ttz + 10,9 kWh/100 km ook nog.

https://www.adac.de/_ext/itr/tests/Autotest/AT5659_Porsche_Panamera_4_E-Hybrid_PDK/Porsche_Panamera_4_E-Hybrid_PDK.pdf

HERSTELLERANGABEN
Verbrauch pro 100 km 2,5 l
CO?-Ausstoß 56 g/km

ADAC Messwerte
EcoTest-Verbrauch 5,3 l + 10,9 kWh/100km
Stadt/Land/BAB 6,6/8,5/10,3 l/100km
CO?-Ausstoß EcoTest 124 g/km (WTW* 209 g/km)

Ja meester

Micele
2 mei 2018, 14:11
De mens die ik ken met een BMW hybride laadt iedere dag op (ding hangt thuis altijd aan de stekker) en doet al zijn korte stukken electrisch.

Hij bespaart zo gigantisch veel aan brandstofkosten (de zonnepanelen doen de rest, met gemak).

Je gaat verbaasd zijn hoeveel trips je maakt < 30km. Winkelen, kinderen halen, brengen, pendelen naar het werk, enz.....

Mijn buurman ook met een Mercedes hybride. Haalt tot 25 km op volle batterij, voldoende voor op zijn werk (enkel 20 km) te geraken, hij laadt thuis op en op zijn werk. Benzine tanken doet die amper, behalve voor weekendtrips en ook bij koude winterdagen.

Hoe ik dat nog beter weet? Ik slaap met open venster en hoor de wagen nooit vertrekken, enkele jaren geleden was dat wel heel anders...

Profiteur
2 mei 2018, 14:14
Ik lig daar niet van wakker. Cijfers maken van een apenland nog geen paradijs.

Mijn zoon zei pas nog dat ik meer moest profiteren en mij minder van alle randzaken moest aantrekken. En ik moet hem gelijk geven. Teveel op het internet hangen is niet goed. Teveel gemekker en vooral teveel verkeerde of beter gezegd andere meningen en visies. Soit de zon schijnt en de volgende dagen wordt alleen maar beter. Mijn dagtaak is het terras afspuiten en de tuinmeubels proper maken. En zien dat de BBQ klaar staat. En met een glas wijn op het terras denk ik dan laat de volgende generatie zich maar dood werken en hun eigen toekomst verknallen. Ik ga de volgende dagen genieten en mijn zomerplanning thuis al wat opmaken ;-)

Een Mercedes 500SL spookt wel meer en meer door mijn hoofd. Die verbruikt alleen iets meer dan 3,5 liter/100 km. Maar de spotgoedkope jaarlijkse belasting van 35 euro compenseert dat wel. Toch wat meer naar oldtimer cabrio's gaan rond kijken. Er zullen nog wel mooie merken zijn die vandaag betaalbaar zijn geworden?

Tavek
2 mei 2018, 14:14
De audi garage hier geeft A3 e-trons als vervangwagen met zo goed als lege tank.

Enkel opgeladen. Mensen kunnen sochtends hun audi afzetten, krijgen de e-tron als vervangwagen, en brengen die na het werk terug. Louter electrisch gereden.

Spaart de garage een aardige duit.

Micele
2 mei 2018, 14:17
Ik lig daar niet van wakker. Cijfers maken van een apenland nog geen paradijs.

Een Mercedes 500SL spookt wel meer en meer door mijn hoofd. Die verbruikt alleen iets meer dan 3,5 liter/100 km. Maar de spotgoedkope jaarlijkse belasting van 35 euro compenseert dat wel. Toch wat meer naar oldtimer cabrio's gaan rond kijken. Er zullen nog wel mooie merken zijn die vandaag betaalbaar zijn geworden?
Mercedes SL is zeker niet slecht, integendeel, maar persoonlijk zou ik geen 500 nemen, en zijn nog andere lichtere versies.

Ik zou de gulden middenweg nemen. :-)

brother paul
4 mei 2018, 00:02
Ik heb ooit 3 Maseratis gekocht, na 3 weken was het al oud ijzer.

En toen was het nog van Fiat.

toon eens de foto's ?:-)

Tavek
4 mei 2018, 18:43
Mercedes SL is zeker niet slecht, integendeel, maar persoonlijk zou ik geen 500 nemen, en zijn nog andere lichtere versies.

Ik zou de gulden middenweg nemen. :-)

Ga werken en pak u een bedrijfswagen.

It is unbecoming of a man to act like you.

Micele
4 mei 2018, 19:13
Ga werken en pak u een bedrijfswagen.

It is unbecoming of a man to act like you.

midlife crisis version?

https://www.huffingtonpost.com/2013/12/12/midlife-crisis_n_4419481.html

Tavek
4 mei 2018, 21:16
midlife crisis version?

https://www.huffingtonpost.com/2013/12/12/midlife-crisis_n_4419481.html

Mijn reactie was op Profiteur he Micele :)

Micele
4 mei 2018, 21:53
Mijn reactie was op Profiteur he Micele :)

Mijne ook. :-)

kelt
6 mei 2018, 09:05
Zelfs Skoda wilde hun eigen auto's niet overnemen.
Vw ook niet.
Feitelijk niemand.
Enkel nog de ijzer handelaar.
Maar ik mocht hem nog wat geld bovenop geven.

twaren van die "rest Favorits" zeker die nog niet op een VW platform gemaakt waren? :lol:

kelt
6 mei 2018, 15:54
Ach...het is leuk om normen te stellen tegen een tijdstiip dat ondergetekende ,indien nog bij leven en welzijn,zal overwegen zijn huidge,nieuwe,wagen van de hand te doen....

Maar ondertussen,NU,mei 2018 is er de Beeing Autoshow,en daar is het duidelijk dat de Volkrepubliek al een "alternatief universum" is op autogebied...

Tientallen en tientallen EV's worden daar getoond,en de ons bekende merken kunnen daar ,op zijn best,#metoo spelen......het ritme wordt door de Chinese bouwers aangegeven....


https://www.popularmechanics.com/cars/hybrid-electric/a20159478/china-is-the-automotive-alternate-universe/


De stringente Chinese wetgeving die autobouwers verplicht reeds in 2019 minstens 10% EV's in produktie te hebben,gekoppeld aan het vergunnen van registratienummers en rijtijden,waarbij EV's consistent voorrang krijgen,gekoppeld aan de IMMENSE markt (inmiddels groter dan de Amerikaanse-) bezegelt eigenlijk al het lot van de verbrandingsmotor voor persoonlijk bezit en dito vervoer.....

Voordeel voor ons,Europeanen, is natuurlijk dat tegen dat wij "aan de beurt" gaan komen om ons onze Chinese EV aan te schaffen in de twintiger jaren (ik betwijfel of onze autofabrikanten nog zullen bestaan anders dan als onderafdelingen van Chinese groepen die gewoon hun "lokaal" merkje op de wagen mogen plakken) reeds alle ervaring en kwaliteit in de voertuigen zal zitten....

Voltian
8 mei 2018, 08:20
https://www.demorgen.be/binnenland/waarom-u-best-wacht-tot-2021-om-een-nieuwe-wagen-te-kopen-b4a1fa8e/?utm_campaign=newsletter&utm_medium=email&utm_userid=&utm_source=demorgen&utm_content=avond&ctm_ctid=7b0c76796380f7f0c4639a8c410edcc1



Eerlijk gezegd: ik geloof er niks van. 3,5 l/100 km dat halen enkel kleine stadswagentjes waarmee geen gas gegeven wordt.
Zou wel een nieuwe boost kunnen zijn voor diesel :lol:

95gr volgens NEDC wel...

De correctiefactor RDE is nu al 40%, tegen dan wsk 50%, dus in de realiteit zal het eerder 5.5l/100km zijn (gemiddeld dan).

Het echt interessante is wat er daarna gebeurt. (Ik was er al een draadje over begonnen: https://forum.politics.be/showthread.php?t=243003)

-30% in 2030. 95gr EFFECTIEF, dus niet NEDC maar WLTP - hoewel de WLPT ook niet zaligmakend is. Maar ook dat probleem wordt verholpen met on-board brandstofverbruikmeters.

Sommige lidstaten pleiten trouwens voor nóg sterkere normen. (en de studies geven het eigenlijk gelijk...)

De jaren vroege jaren 2020 zullen dé jaren worden van de PHEV, uit noodzaak. Als het voorstel voor post 2021-targets erdoor komt, dan zijn de komende 5-10j effectief de zwanenzang van de ICE

Tavek
8 mei 2018, 08:23
De Golf 8 wordt standaard milde hybride. Scheelt 0.3 l/100 km. Niet spectaculair.

Voltian
8 mei 2018, 08:30
De Golf 8 wordt standaard milde hybride. Scheelt 0.3 l/100 km. Niet spectaculair.

?

geen PHEV dus

Welk punt wil je maken?...

Tavek
8 mei 2018, 08:34
?

geen PHEV dus

Welk punt wil je maken?...

Dat de regels zo gemaakt zijn dat men ze kan halen met beperkte investeringen en beperkte stapjes kwa uitstoot.

Duitsland laat niet toe dat we haar grootste sector aanvallen, ook al kost dat menselevens en is het verwoestend voor het klimaat.

Grootste schijtland ter wereld, Duitsland, wanneer het aankomt op milieu.

Voltian
8 mei 2018, 08:40
Dat de regels zo gemaakt zijn dat men ze kan halen met beperkte investeringen en beperkte stapjes kwa uitstoot.

Duitsland laat niet toe dat we haar grootste sector aanvallen, ook al kost dat menselevens en is het verwoestend voor het klimaat.

Grootste schijtland ter wereld, Duitsland, wanneer het aankomt op milieu.

ja met het voorstel voor post-2021 targets is het dus gedaan met de regels te buigen. Eerst WLPT en dan on board brandstofmeters.

Tavek
8 mei 2018, 08:52
Nu ik denk dat VW wel met een massa PHEV's (en zelfs EV's) gaat uitkomen.

Ze kopen voor 47 miljard dollar batterijen (van nu tot 2025), die moeten ergens in. Ik vermoed dat post 2021 al hun wagens PHEV's gaan zijn. De golf 8 zal een overgangsvoertuig zijn.

dpg
8 mei 2018, 09:13
De Golf 8 wordt standaard milde hybride. Scheelt 0.3 l/100 km. Niet spectaculair.

Was toch al een paar maanden duidelijk dat men die richting uitgaat, heb ik al ik weet niet hoeveel keren gepost.

brother paul
8 mei 2018, 10:09
De Golf 8 wordt standaard milde hybride. Scheelt 0.3 l/100 km. Niet spectaculair.

Milde hybride zoals peugeot, gewoon een zware alternator die af en toe de motor ondersteunt..

Tavek
8 mei 2018, 10:13
Overbodige tussenstap.

dpg
8 mei 2018, 10:16
Overbodige tussenstap.

Je mag met de fiets gaan tot zero-emission voertuigen ook beschikbaar en betaalbaar zijn voor u.

Tavek
8 mei 2018, 10:37
Je mag met de fiets gaan tot zero-emission voertuigen ook beschikbaar en betaalbaar zijn voor u.

Dat is het plan.

brother paul
8 mei 2018, 10:52
Je mag met de fiets gaan tot zero-emission voertuigen ook beschikbaar en betaalbaar zijn voor u.

naar energie is dat niet noodzakelijk efficienter dan een elektrische auto hoor , de mens is bij lange niet efficient in de omzetting van KWh graan naar kWh op de benen...

Ongeveer 30%, het graan is fotosynthetisch ongeveer 5%, dus van ZON naar KWh op de pedalen is de conversie 1.5%, terwijl met zonnecellen rechtstreeks 20%

araneus
8 mei 2018, 11:11
naar energie is dat niet noodzakelijk efficienter dan een elektrische auto hoor , de mens is bij lange niet efficient in de omzetting van KWh graan naar kWh op de benen...

Ongeveer 30%, het graan is fotosynthetisch ongeveer 5%, dus van ZON naar KWh op de pedalen is de conversie 1.5%, terwijl met zonnecellen rechtstreeks 20%

Je vergeet de energie die nodig is om het land te bewerken, de verwerking van het voedesel, transport, ... In de intensieve landbouw wordt dikwijls bijna evenveel energie in de teelt gestopt dan er uiteindelijk in de gewassen zit. Deze energie is dikwijls fossiele energie, misschien moeten we maar een manier vinden om aardolie te eten, zou efficiënter zijn.