PDA

View Full Version : Wereldverbeteraars VRT tonen hoe het moet


sepper
26 juni 2018, 10:18
VRT voert nieuw wagenbeleid in: alle medewerkers maken voortaan aanspraak op bedrijfswagen (https://www.hln.be/geld/economie/vrt-voert-nieuw-wagenbeleid-in-alle-medewerkers-maken-voortaan-aanspraak-op-bedrijfswagen~a1342ef7/)

En toch telkens opnieuw de schuld van de files op het overmatig gebruik van de auto en vooral de bedrijfswagen steken.
Maar kijk, ze geven zelf het beste voorbeeld. Misschien toch maar eens iets doen aan de belastingen vooraleer de salariswagens aan te vallen?

Dadeemelee
26 juni 2018, 10:24
VRT voert nieuw wagenbeleid in: alle medewerkers maken voortaan aanspraak op bedrijfswagen (https://www.hln.be/geld/economie/vrt-voert-nieuw-wagenbeleid-in-alle-medewerkers-maken-voortaan-aanspraak-op-bedrijfswagen~a1342ef7/)

En toch telkens opnieuw de schuld van de files op het overmatig gebruik van de auto en vooral de bedrijfswagen steken.
Maar kijk, ze geven zelf het beste voorbeeld. Misschien toch maar eens iets doen aan de belastingen vooraleer de salariswagens aan te vallen?

Maar dat is toch normaal: iedereen heeft recht op bedrijfswagens.

Anna List
26 juni 2018, 10:28
Maar dat is toch normaal: iedereen heeft recht op bedrijfswagens.

eigenlijk is dat nog een grote lacune in het EVRM. België dient hier een voortrekkersrol in te spelen.

kelt
26 juni 2018, 19:26
Bemerk dat dit gaat over een organisatie die maar kan bestaan dankzij de overheid en met werknemers die ,ongeacht hoe hun contractvorm heet,eigenlijk overheidswerkers zijn....

Het is inderdaad een schitterend voorbeeld van "luister naar mijn woorden maar zie niet naar mijn daden" als een feitelijke overheidsorganiosatie bespaart op hetgeen ze moet afdragen aan de overheid door bij te dragen aan de verkeersknoop.

De schoofzak
26 juni 2018, 21:20
Voor de miljoenste miljardste keer:
salariswagens gaan maar verdwijnen als de lasten op arbeid zodanig verlagen, dat het vanzelf interessanter wordt om centen te vragen aan je werkgever, in plaats van een wagen die alleen maar dient om de lasten op arbeid krakkemikkerig te verlagen.

Zo lang het huidig systeem blijft bestaan, zullen salariswagens blijven bestaan.
Het huidig systeem is: iedereen betaalt zich blauw op zijn inkomen uit arbeid, maar de vakboungden staan foefelingen toe uit noodzaak. Foefelingen als salariswagens, maaltijdcheques, eco-cheques ....

Dadeemelee
26 juni 2018, 21:23
Voor de miljoenste miljardste keer:
salariswagens gaan maar verdwijnen als de lasten op arbeid zodanig verlagen, dat het vanzelf interessanter wordt om centen te vragen aan je werkgever, in plaats van een wagen die alleen maar dient om de lasten op arbeid krakkemikkerig te verlagen.

Zo lang het huidig systeem blijft bestaan, zullen salariswagens blijven bestaan.
Het huidig systeem is: iedereen betaalt zich blauw op zijn inkomen uit arbeid, maar de vakboungden staan foefelingen toe uit noodzaak. Foefelingen als salariswagens, maaltijdcheques, eco-cheques ....

Neen het volstaat dat de regering de voordelen van salariswagens afschaft.

sepper
26 juni 2018, 21:53
Neen het volstaat dat de regering de voordelen van salariswagens afschaft.

idd

Benieuwd hoe de mensen dat gaan compenseren, als dat al gebeurt. Opnieu koopkrachtvermindering?

Micele
26 juni 2018, 22:41
idd

Benieuwd hoe de mensen dat gaan compenseren, als dat al gebeurt. Opnieu koopkrachtvermindering?

De mensen? Het is een kleine minderheid die een salariswagen krijgt of neemt.

Er zijn bijna 5,8 miljoen personenwagens, minder dan een half miljoen salariswagens, dat is dus geen echt probleem die wetgeving aan te passen.

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/feitencheck-deze-regering-geeft-meer-uit-aan-salariswagens-dan-dat-ze-uitgeeft-aan-het-openbaar-vervoer~ae073e63/

FEITENCHECK: “Deze regering geeft meer uit aan salariswagens dan dat ze uitgeeft aan het openbaar vervoer”

Lennert Hoedaert en Tommy Thijs 06 april 2018

Het was een forse claim van Groen-voorzitster Meyrem Almaci op het VOKA-partijvoorzittersdebat. “Deze regering geeft meer uit aan salariswagens dan dat ze uitgeeft aan het openbaar vervoer. Meer zelfs: ze bespaart op openbaar vervoer.” Klopt dat ook?

Het is een vaak gehoorde klacht in ons land: dat de overheid zo gul is voor salariswagens dat de verschillende regeringen mee de files subsidiëren, en er daardoor ook geen ruimte is om een performant openbaar vervoer uit te bouwen.

Dát er in België veel salariswagens rondrijden en die fiscaal gunstig behandeld worden, staat in elk geval als een paal boven water. Internationale instanties zoals de OESO en de Europese Commissie hebben ons er al vaak voor op de vingers getikt. De OESO schreef in 2015 bijvoorbeeld dat “dit zwakke punt verdere vooruitgang in de aanpak van congestie, luchtvervuiling en de uitstoot van broeikasgassen belemmert”.

De regering zegt het probleem serieus te nemen en aan te pakken, onder andere nog met de recente goedkeuring van het mobiliteitsbudget en het cash-for-carprincipe.

Salariswagens

Maar hoe zit het nu met de exacte cijfers rond salariswagens in België? En allereerst: wat is een salariswagen juist en wat is het verschil met een bedrijfswagen?

Een salariswagen is een auto die aan een werknemer ter beschikking wordt gesteld en die een deel van zijn loonpakket uitmaakt, vaak nog aangevuld met een tankkaart. De werknemer mag de auto ook privé gebruiken. Meestal gaat het om leasing-auto’s.

Een bedrijfswagen daarentegen is een wagen die op naam van een bedrijf of een zelfstandige staat, en die gebruikt wordt in dienstverband. Het gaat dan om meer dan bijvoorbeeld werfbestelwagens, maar ook om pakweg de auto van een vertegenwoordiger of een zelfstandig boekhouder die zijn auto gebruikt om zich van klant naar klant te begeven.

445.419 salariswagens

Over hoeveel salariswagens er in ons land nu exact rondrijden, lopen de schattingen uiteen. De meest recente cijfers komen uit een rapport van de FOD Mobiliteit en Vervoer van vorig jaar, dat het aantal in 2016 op 445.419 plaatst.

Vraag is nu in welke mate dat bijna half miljoen salariswagens ‘gesubsidieerd’ worden. Het zijn uiteraard geen echte subsidies, wel om belastinginkomsten die de overheid heeft mislopen doordat op het deeltje extra loon op vier wielen minder minder lasten te betalen zijn dan wanneer de waarde van de auto gewoon in extra loon zou uitbetaald worden.

Veel studies, weinig duidelijkheid

Groen baseert zich voor het eerste deel van zijn claim op een studie uit 2009, gemaakt door Copenhagen Economics in opdracht van de Europese Commissie. Die studie komt tot de conclusie dat 1,2 procent van het bruto binnenlandse product (bbp) in België verloren gaat door de gunstige belastingen op bedrijfswagens. voor 2008, het jaar waarop de studie werd gebaseerd, ging het om 4,1 miljard euro. Omgerekend naar het bbp van 2017, zou het nu om meer dan 5 miljard euro gaan.

Alleen: de studie berekent het fiscale voordeel voor bedrijfswagens nog volgens het oude systeem, dat in 2012 onder de regering-Di Rupo op de schop ging. Voorheen werd er bijvoorbeeld geen rekening gehouden met de cataloguswaarde van een auto, en werd er gerekend met een forfaitaire kilometeraantal van 5.000 of 7.500 kilometer. Vandaag worden de belastingen die de werknemer via het voordeel van alle aard (VAA) op de salariswagen betaalt, zowel berekend op basis van de CO2-uitstoot als op basis van de cataloguswaarde.

In 2014 maakte de OESO een eigen berekening waarin ze uitkwam op ‘maar’ 1,9 miljard euro subsidie vanuit de overheid, maar daarbij ging het enkel om het onbelastbaar voordeel voor de werknemer. Het Federale Planbureau maakte vorig jaar dan weer een inschatting van 1,5 miljard euro misgelopen ontvangsten in de personenbelasting, zonder bijvoorbeeld rekening te houden met extra subsidies in de sociale zekerheid.

De meest recente studie komt van de Europese Commissie, waar Groen eveneens naar verwijst. In een rapport over het milieubeleid van de lidstaten tikt Europa België fors op de vingers wanneer het gaat over de salariswagens. “Ondanks reeds genomen maatregelen om de belastinggrondslag voor bedrijfswagens verder af te stemmen op de CO2-uitstoot, wordt het privégebruik van deze voertuigen nog altijd sterk gesubsidieerd. Uitgaande van nationale belastingstelsels en verschillende vergelijkende schattingen vertegenwoordigt de gunstige fiscale behandeling bijna 3,75 miljard euro aan gederfde inkomsten.”

De Commissie heeft het in de studie over 2 miljard euro aan gemiste inkomstenbelasting en 1,75 miljard euro aan socialezekerheidsinkomsten.

De Commissie verwijst ook opnieuw naar de OESO, die “in haar economische vooruitzichten erop heeft gewezen dat dit zwakke punt verdere vooruitgang in de aanpak van congestie, luchtvervuiling en de uitstoot van broeikasgassen belemmert”.

Maatschappelijke kost

Naast een som aan gemiste inkomsten, heeft het systeem van salariswagens ook een hoge maatschappelijke kost. Die bedroeg volgens het Planbureau in 2016 905 miljoen euro per jaar, 0,23 procent van het bbp of 2.300 euro per salariswagen. Maatschappelijke kosten zijn bijvoorbeeld economisch verlies door een overmatig bezit van de wagen, bijkomende milieu- en externe congestiekosten die veroorzaakt worden door een overmatig gebruik van de wagen, vooral in de spits.

Volgens het Planbureau rijdt een salariswagen jaarlijks 6.000 kilometer meer dan particuliere auto’s, de FOD Mobiliteit rekende zelfs uit dat een salariswagen jaarlijks gemiddeld 28.937 kilometer afmaalt, bijna het dubbel van het gemiddelde van alle ingeschreven personenwagens (14.999 kilometer). “Dat maakt dat salariswagens, die 7,8 procent uitmaken van de personenwagens, 15,7 procent van de gereden kilometers voor hun rekening nemen.”

Gebruiken we in de cijfersoep rond de salariswagens het laatst beschikbare cijfer van 3,75 miljard euro gederfde inkomsten per jaar, waar Groen ook zelf naar verwijst, dan komen we met de maatschappelijke kost erbij geteld op grofweg 4,7 miljard euro.

Uitgaven openbaar vervoer

De uitgaven langs de andere kant dan: die in openbaar vervoer. Hoeveel wordt er in totaal uitgegeven? Groen telt de uitgaven van de federale en gewestelijke regeringen in het spoor en in het bus- en tramvervoer samen. De partij focust daarbij op de NMBS, De Lijn en de MIVB. Dat de Waalse vervoersmaatschappij TEC niet wordt meegeteld, is volgens partijwoordvoerder Jonas Dutordoir “omdat salariswagens vooral een Vlaams fenomeen zijn”. Toch zou de stelling dan nog steeds opgaan, maakt Groen zich sterk.

De partij geeft voor 2014 het volgende overzicht per jaar:

- De Lijn: 900 miljoen euro

- NMBS: 2,1 miljard euro

- MIVB: 292 miljoen euro

De meest recente begrotingstabellen van de verschillende regeringen laten telkens licht hogere cijfers zien. In de federale begroting 2017 is voor ‘Mobiliteit en Spoorbeleid’ 2,902 miljard euro ingeschreven (Federale begroting afdeling 51, pagina 478).

De Lijn, die inderdaad moet besparen, krijgt van de Vlaamse begroting 976 miljoen euro in 2018. Het budget voor de MIVB bedraagt dan weer om en bij de 350 miljoen euro (275 miljoen globale werkingsdotatie en 75,6 miljoen voor de verbetering van het vervoersaanbod). Het Waals gewest tot slot budgetteert voor openbaar vervoer in 2018 513 miljoen euro.

Samengeteld geven die cijfers de som van 4,738 miljard euro. Bij dat getal is, moet ook Groen toegeven, nog niet het extra investeringsprogramma in het spoor geteld. De federale regering maakte enkele weken geleden bekend de komende drie jaar telkens 1,75 miljard euro te zullen spenderen aan nieuwe treinen, de modernisering van stations, de verhoging en vernieuwing van perrons en andere, kleinere investeringen. Dat maakt een totaaluitgave van 6,448 miljard euro.

Conclusie

Dát België nog altijd bijzonder gul is voor het systeem van salariswagens, staat als een paal boven water. Ons land blijft kampioen in het subsidiëren van het systeem en het aantal salariswagens blijft stijgen.

Maar exact berekenen hoeveel de overheid ‘uitgeeft’ aan salariswagens, blijkt een bijzonder zware dobber. Er circuleren veel cijfers, die verschillen naargelang de vertrekhypothesen. Bovendien is de vraag wat je meetelt als ‘kost’. Het laatst beschikbare cijfer spreekt over 3,75 miljard euro gemiste inkomsten, daarbovenop komt nog een ‘maatschappelijke kost’ van 905 miljoen euro. Samengeteld 4,7 miljard euro.

De overheid geeft ondanks besparingen echter ook jaarlijks evenveel uit aan openbaar vervoer, met het extra investeringsprogramma voor de spoorwegen de komende drie jaar erbij loopt het bedrag op tot ongeveer 6,45 miljard euro.

De stelling dat de overheid meer uitgeeft aan salariswagens dan aan het openbaar vervoer, is dus te kort door de bocht. Daarom beoordelen we deze claim als ‘eerder onwaar’.

sepper
27 juni 2018, 06:29
De mensen? Het is een kleine minderheid die een salariswagen krijgt of neemt.

Er zijn bijna 5,8 miljoen personenwagens, minder dan een half miljoen salariswagens, dat is dus geen echt probleem die wetgeving aan te passen.

ja?
en hoe zal het salarisverlies gecompnseert worden?

De schoofzak
27 juni 2018, 07:00
Neen het volstaat dat de regering de voordelen van salariswagens afschaft.

Zoiets dom deed zelfs Di Rupo niet.

Dom, want de werkgever verplichten om zijn beste werkkrachten een financiële aderlating te geven, dat komt niet goed.

Je moet de ziekte bestrijden, niet de symptomen.

Anna List
27 juni 2018, 07:26
ja?
en hoe zal het salarisverlies gecompnseert worden?

500K salariswagens ... 800K Arco beleggers

mocht je denken dat dat een probleem zou zijn. ;-)

gewoon in het volgende regeerakkoord vermelden dat daar een oplossing voor gezocht wordt die ook nog juridisch sluitend is.

Vlad
27 juni 2018, 07:49
Voor de miljoenste miljardste keer:
salariswagens gaan maar verdwijnen als de lasten op arbeid zodanig verlagen, dat het vanzelf interessanter wordt om centen te vragen aan je werkgever, in plaats van een wagen die alleen maar dient om de lasten op arbeid krakkemikkerig te verlagen.

Zo lang het huidig systeem blijft bestaan, zullen salariswagens blijven bestaan.
Het huidig systeem is: iedereen betaalt zich blauw op zijn inkomen uit arbeid, maar de vakboungden staan foefelingen toe uit noodzaak. Foefelingen als salariswagens, maaltijdcheques, eco-cheques ....


:rofl: Dit op de vakbonden steken :rofl:

Bij de vakbonden zijn ze keihard tegen de salariswagens want die zijn kortzichtig en ten nadele van de pensioenen. Het zijn de regering en de werkgevers die niet van de salariswagens af willen. De vakbonden eisen altijd een verhoging van het brutoloon. Nooit die politieke trukken om de loon- en pensioenkosten lager te houden. De politiek gaat in deze in de fout. Niet de bonden. In sectoren met de sterkste vakbondscentrales zal je dan ook het minste bedrijfswagens zien opduiken.

Anna List
27 juni 2018, 07:52
:rofl: Dit op de vakbonden steken :rofl:

Bij de vakbonden zijn ze keihard tegen de salariswagens want die zijn kortzichtig en ten nadele van de pensioenen. Het is de regering die niet van de salariswagens af wil. De vakbonden eisen altijd een verhoging van het brutoloon. Nooit die politieke trukken om de loon- en pensioenkosten lager te houden. De politiek gaat in deze in de fout. Niet de bonden. In sectoren met de sterkste vakbondscentrales zal je dan ook het minste bedrijfswagens zien opduiken.

... het laagste pensioen van heel West-Europa.

:roll: wie gelooft die vakbonden nog?!? vakbonden rijden uitsluitend voor de eigen organisatie en ambtenaren.

Vlad
27 juni 2018, 08:00
... het laagste pensioen van heel West-Europa.

:roll: wie gelooft die vakbonden nog?!? vakbonden rijden uitsluitend voor de eigen organisatie en ambtenaren.

Minst lange loopbanen van Europa ook ... misschien moet een bepaald deel van de bevolking eens in eigen boezem gaan kijken.
Als men salariswagens al in de schoenen van de vakbonden gaat schuiven dan is men wel zeer oneerlijk bezig.

Anna List
27 juni 2018, 08:18
Minst lange loopbanen van Europa ook ... misschien moet een bepaald deel van de bevolking eens in eigen boezem gaan kijken.
Als men salariswagens al in de schoenen van de vakbonden gaat schuiven dan is men wel zeer oneerlijk bezig.

in Wallonië mss, in Vlaanderen ligt de werkzaamheidsgraad 30-65 jarigen niet lager dan in Duitsland.

er was geen economische noodzaak om in Vlaanderen de pensioenleeftijd op te trekken zelfs ... daarover hoor ik die vakbonden ook nooit.

Vlad
27 juni 2018, 08:30
in Wallonië mss, in Vlaanderen ligt de werkzaamheidsgraad 30-65 jarigen niet lager dan in Duitsland.

er was geen economische noodzaak om in Vlaanderen de pensioenleeftijd op te trekken zelfs ... daarover hoor ik die vakbonden ook nooit.


bron

Anna List
27 juni 2018, 08:41
bron

steunpunt werk
http://www.steunpuntwerk.be/node/2748

Werkzaamheidsgraad 2017 :
67,53% Vlaams Gewest
57,66% Waals Gewest
56,17% Brussel HG

conclusie : voor Vlaanderen was er geen economische noodzaak om de pensioenleeftijd op te trekken.

heb jij de 'vlaamse' vakbonden daarover gehoord?
of de N-VA ?

De schoofzak
27 juni 2018, 09:12
:rofl: Dit op de vakbonden steken :rofl:

Bij de vakbonden zijn ze keihard tegen de salariswagens want die zijn kortzichtig en ten nadele van de pensioenen.
...


Sommige lagere kaders bij de militanten wordt dat wijs gemaakt.
Maar de vakboungden hebben twee gezichten.

Ge moet daar zo niet intrappen.

Libro
27 juni 2018, 10:05
Neen het volstaat dat de regering de voordelen van salariswagens afschaft.

Dat heeft maar zin als je eerst onderzoekt wie daarna effectief de wagen laat staan. Anders is het een maat voor niets.

Anna List
27 juni 2018, 10:19
Dat heeft maar zin als je eerst onderzoekt wie daarna effectief de wagen laat staan. Anders is het een maat voor niets.

waarom? de auto subsidiëren en promoten onder gelijk welke vorm is toch wel voldoende absurd om meteen af te schaffen zou ik denken.

maddox
27 juni 2018, 10:20
Bij de vakbonden zijn ze keihard tegen de salariswagens want die zijn kortzichtig en ten nadele van de pensioenen.

Een salariswagen is alleen ten voordele van het pensioen als de begunstigde ervan een bruto loon heeft van meer dan €5.5K.

Libro
27 juni 2018, 10:32
waarom? de auto subsidiëren en promoten onder gelijk welke vorm is toch wel voldoende absurd om meteen af te schaffen zou ik denken.

Wil men de files verminderen door de salariswagens aan te pakken maar dan zonder te weten of die maatregel ook effect heeft?

Anna List
27 juni 2018, 10:34
Wil men de files verminderen door de salariswagens aan te pakken maar dan zonder te weten of die maatregel ook effect heeft?

niks met files te maken.

waarom zo een staat zijn middelen steken in het promoten van een privaat vervoermiddel???


minder staat = minder staat hé

dit is geen taak voor de overheid. belastingverlaging.

Libro
27 juni 2018, 11:10
niks met files te maken.

waarom zo een staat zijn middelen steken in het promoten van een privaat vervoermiddel???


minder staat = minder staat hé

dit is geen taak voor de overheid. belastingverlaging.

Dan zijn we het eigenlijk eens: aanzienlijke daling van de belastingdruk gekoppeld aan het schrappen van allerhande fiscale voordelen. Maar ik blijf bij mijn standpunt: het wegwerken van de salariswagens gaat maar een klein tot geen effect hebben op de files.

Anna List
27 juni 2018, 11:11
Dan zijn we het eigenlijk eens: aanzienlijke daling van de belastingdruk gekoppeld aan het schrappen van allerhande fiscale voordelen. Maar ik blijf bij mijn standpunt: het wegwerken van de salariswagens gaat maar een klein tot geen effect hebben op de files.

:cheer: flattax! :cheer:

25%

boenk.

Micele
27 juni 2018, 15:24
ja?
en hoe zal het salarisverlies gecompnseert worden?

Ik lees onder andere...:
De regering zegt het probleem serieus te nemen en aan te pakken, onder andere nog met de recente goedkeuring van het mobiliteitsbudget en het cash-for-carprincipe.

De schoofzak
27 juni 2018, 20:11
Ik lees onder andere...:

Het blijft hetzelfde verkeerde recept: de cash wordt buiten de sociale lasten en belasting op arbeid gehouden.

Enig voordeel van dit actuele systeem: het blijft voor de overheid betaalbaar, want er gaan er niet zovelen op in.

Nu, voor de jonge gast die graag fietst, en wild is van zo'n supersnelle e-bike die 45 kan: okee, hij kan er zijn voordeel maar bij doen.

Vlad
28 juni 2018, 06:01
steunpunt werk
http://www.steunpuntwerk.be/node/2748

Werkzaamheidsgraad 2017 :
67,53% Vlaams Gewest
57,66% Waals Gewest
56,17% Brussel HG

conclusie : voor Vlaanderen was er geen economische noodzaak om de pensioenleeftijd op te trekken.

heb jij de 'vlaamse' vakbonden daarover gehoord?
of de N-VA ?

Wallonië ligt dan wel 20% achter op de Germaanse landen binnen de EU, Vlaanderen ook nog steeds 10%.

Anna List
28 juni 2018, 06:35
Wallonië ligt dan wel 20% achter op de Germaanse landen binnen de EU, Vlaanderen ook nog steeds 10%.

Vlaanderen ligt idd 7.7% achter op Duitsland en Franstalig BE 20%

en toch gaan de Vlamingen tot hun 67 moeten werken, terwijl daar geen economische noodzaak voor was, maar dit alleen moet dienen om het Belgische gemiddelde naar een aanvaardbaar niveau te trekken ...

dank u vakbonden, dank u N-VA.

Vlad
30 juni 2018, 10:02
Vlaanderen ligt idd 7.7% achter op Duitsland en Franstalig BE 20%

en toch gaan de Vlamingen tot hun 67 moeten werken, terwijl daar geen economische noodzaak voor was, maar dit alleen moet dienen om het Belgische gemiddelde naar een aanvaardbaar niveau te trekken ...

dank u vakbonden, dank u N-VA.

Als het niet via België is, dan gaat het wel via de EU. Betalen doen we altijd.