PDA

View Full Version : Al gehoord van lowcost-treinen? Neen, niet in Vlaanderen natuurlijk.


De schoofzak
2 juli 2018, 15:50
Waarom niet in Vlaanderen?
Omdat de vakboungden dan zouden moeten inleveren.
Zij, en hun politieke partijen van hun zuilen, vinden dat allemaal maar vies. Staatstreinen en staatsbedrijven, dat vinden zij leuker.

titel: Overal in Europa duiken lowcost-treinen op
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180702_03593848



Lowcost-spoorwegmaatschappijen vertalen het zakenmodel van Ryanair en Easyjet naar het treintransport. Binnenkort rijden ze misschien ook naar Londen.

Getlink, de uitbater van de tunnel onder het Kanaal, werkt actief aan een project om lowcost-treinen tussen Parijs en Londen te laten rijden. Het plan lekte afgelopen weekend uit in Journal Du Dimanche. Een lagekosten-aanbod, naast de Eurostar-treinen, kan de bezettingsgraad van de tunnel verhogen. ‘Het treintransport maakt zich klaar voor een transformatie die de luchtvaartsector tussen 2003 en 2005 heeft doorgemaakt, met de opkomst van de lagekostenmaatschappijen’, aldus Getlink-topman Jacques Gounon in de zondagskrant.

Perifere stations

De inspiratie voor het plan heeft Getlink gevonden in het groeiende succes van lowcost-treinen op het continent. Pionier van het concept is Ouigo, de lagekostenformule van de Franse spoorwegen SNCF. Ouigo maakt, in navolging van goedkope luchtvaartmaatschappijen, gebruik van perifere stations, zoals Marne-la-Vallée-Chessy bij Disneyland Parijs. De vergoedingen die betaald moeten worden aan de beheerder van de Franse spoorweginfrastructuur liggen voor dergelijke stations lager.
Overal in Europa duiken lowcost-treinen op
De lowcost-aanbieder van Thalys is Izy. Foto: isopix

Het succes van Ouigo inspireerde ook Thalys enkele jaren geleden tot een lowcost-aanbod: Izy. ‘Die verbinding rijdt gedeeltelijk over gewone spoorverbindingen, die goedkoper zijn’, legt Mattias Baertsoen van Thalys uit. ‘Daardoor doe je wel langer over de reis dan met de gewone Thalys’. Bij Izy kan je de prijs drukken door te kiezen voor goedkope klapstoeltjes, of zelfs af te zien van stoelreservatie. Voor extra bagage moet je bijbetalen. Allemaal elementen die bekend zijn van de lowcost-vluchten. In april meldde Izy dat het in twee jaar tijd 800.000 reizigers had vervoerd. Dat is iets minder dan 6 procent van het totale aantal reizigers dat moedermaatschappij Thalys in die periode vervoerde.

De lowcost trains zullen een nicheproduct blijven, denkt de Antwerpse transporteconoom Eddy Van de Voorde. ‘Het is vooral een antwoord op de concurrentie van de goedkope busmaatschappijen. Men heeft gezien dat er een markt is van reizigers die in ruil voor zeer lage tarieven wel wat comfort willen inleveren’.

Beperkte capaciteit

Het grote nadeel van de lowcost-treinen is dat ze veel minder flexibel zijn dan bussen, zegt Van de Voorde. Het spoorwegnet is nu eenmaal minder dicht dan het wegennet. Bovendien is de capaciteit op de grote spoorwegverbindingen niet onbeperkt. In de tunnel onder het Kanaal bijvoorbeeld rijden niet alleen de treinen van Eurostar, maar ook de autotreinen van Le Shuttle en goederentreinen. ‘De goedkope treinen moeten gebruikmaken van periodes waarin er geen andere vraag is’.
Overal in Europa duiken lowcost-treinen op
In Duitsland kun je een goedkope trein pakken via Flixtrain. Foto: belgaimage

Ook Duitsland heeft sinds kort zijn lowcost trains. Flixtrain, de spoorwegtak van busbedrijf Flixbus, rijdt sinds maart van dit jaar tussen Hamburg en Keulen. Eind dit jaar zal het Flixtrain-netwerk 28 Duitse steden met elkaar verbinden. Wegens de grote vraag zal het netwerk versneld in gebruik worden genomen, meldde het bedrijf twee weken geleden. ‘We zijn zeer tevreden’, zegt Rosa Donat van Flixbus. ‘Het is de bedoeling dat we volgend jaar meedoen aan een aantal nieuwe aanbestedingen.’ Het doel – een half miljoen reizigers tegen eind dit jaar – zal waarschijnlijk overtroffen worden. Ter vergelijking: de Duitse spoorwegen vervoerden vorig jaar 142 miljoen reizigers over langeafstandstrajecten.

Geen lucht vervoeren

Ook Flixtrain maakt deels gebruik van perifeer gelegen stations, zoals de Altona- en Harburg-stations in Hamburg. Verder drukt het de kosten door de bezettingsgraad te optimaliseren door middel van flexibele prijszetting. Wie enkele weken op voorhand boekt, kan voor 9,99 van Hamburg naar Keulen reizen.

Ook dit ‘revenue management’ is één van de elementen die lowcost-treinen afgekeken hebben van de luchtvaart, zegt Eddy Van de Voorde. ‘In de luchtvaart weet men allang dat een zetel die onbezet blijft, geld kost. Je vervoert dan lucht. Daarom zijn er in de luchtvaart tientallen verschillende tariefformules, die er allemaal op gericht zijn het vliegtuig gevuld te krijgen tegen de best mogelijk opbrengst. Daar kunnen de spoorwegmaatschappijen nog veel van leren.’

Vlad
2 juli 2018, 16:42
Brussel is Vlaanderen dus ja, ook bij ons rijden ze al. (https://www.izy.com/nl/startpagina)

Misschien best het artikel eens lezen dat je copy paste ...

Izy is van THI factory NV en THI factory NV is dan weer in handen van 3 nationale spoorwegmaatschappijen : SNCF (62%), NMBS (28%) DB (10%)

De schoofzak
2 juli 2018, 21:39
De vraag was: heb je er al van gehoord?

Wel, had jij er al van gehoord?

Henri1
3 juli 2018, 05:25
Waarom niet in Vlaanderen?
Omdat de vakboungden dan zouden moeten inleveren.
Zij, en hun politieke partijen van hun zuilen, vinden dat allemaal maar vies. Staatstreinen en staatsbedrijven, dat vinden zij leuker.

titel: Overal in Europa duiken lowcost-treinen op
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180702_03593848

U zou als lid van de partij met de grootste fractie toch beter op de hoogte moeten zijn.

Vlad
3 juli 2018, 08:47
De vraag was: heb je er al van gehoord?

Wel, had jij er al van gehoord?

Ik had er al van gehoord ja. Vermoedelijk doordat ik niet seniel ben gezopen.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20170413_02832388

De schoofzak
3 juli 2018, 10:53
Ik zie nog weinig lowcost treinen die vb. speciaal ingelegd worden tijdens warme vakantiedagen voor dagjestoeristen naar de zee.

Het belangrijkste van mijn stelling: de linkse kerk beschouwt de nmbs als een speerpunt van staatseconomie. De vakboungden behoren tot de strijdende linkse kerk.

Vlad
4 juli 2018, 09:07
Ik zie nog weinig lowcost treinen die vb. speciaal ingelegd worden tijdens warme vakantiedagen voor dagjestoeristen naar de zee.

Het belangrijkste van mijn stelling: de linkse kerk beschouwt de nmbs als een speerpunt van staatseconomie. De vakboungden behoren tot de strijdende linkse kerk.

De vakbonden zijn politieke vakbonden die het personeel door de strot rammen wat de politiek wil : tewerkstellingsbeleid, besognes van plaatselijke machtige politici, investeringen bij vriendjes, postjes voor vriendjes van politici en vakbondsmensen, ...