PDA

View Full Version : hoeveel e-scooters kan Bartje subsidieren


brother paul
7 juli 2018, 23:07
als ik dat zo bekijk ishet 5miljoen per jaar
dus aan 25% subsidie op scooterkes en motors van750 tot 1500euro per brommer
wil dit zeggen dat de subsidie maximaal voor een 5000tal inchrijvingen telt

Nu wil dit zeggen dat bvb op een bepaald moment de subsidies gaan opzijn

hoe kan je nu weten of er nog subsidies zijn voor je hem koopt ?:roll::roll::roll::roll:

Vlad
8 juli 2018, 06:10
Bron ?



Men hoeft helemaal geen e-scooters te subsidiëren. Gewoon de scooters op fossiele brandstoffen verbieden.

Idem met Verafstoots ecotaksen. Plastiek zakjes verbieden ipv pogen te nudgen. Er is nooit zoveel plastics naar plastieken zakken gegaan sinds de ecotaks ...

Micele
8 juli 2018, 10:24
Luchtkwaliteitspremies geven is idd niet zo goed als de vervuiler te bestraffen, dan doet de markt de rest wel.

Belziek moet zich een voorbeld nemen aan *Nederland met zijn BPM en bijtelling, op basis van luchtvervuiling en CO2.

Met die miljarden bouwen/onderhouden ze vlottere doordachte wegen en hebben daardoor veel minder files. Winst voor de veiligheid en volksgezondheid en winst voor de economie door minder verliesuren/marginale kosten.

*Hier kan kan men direct autos vergelijken met mekaar, *taxatie Nederland:
https://www.autowereld.com/nieuwe-autos/vergelijken

Basis:
Bron: Delhaye et al. (2017)
https://www.milieurapport.be/milieuthemas/milieu-economie/internalisering-externe-kosten-transport/marginale-externe-kosten-van-personenvervoer/graph-3

https://www.milieurapport.be/milieuthemas/milieu-economie/internalisering-externe-kosten-transport/marginale-externe-kosten-van-personenvervoer/graph-3/@@images/da44b601-536a-41f3-8371-f25be1b75b61.png

brother paul
9 juli 2018, 07:55
dus niemand die het weet...

Micele
9 juli 2018, 09:11
dus niemand die het weet...
Men hoeft niet alles te weten.

brother paul
10 juli 2018, 07:03
Men hoeft niet alles te weten.

T'is gelijk je een tesla bestelt met het idee dat je 120%mag afschrijven , dat je 5000euro subsidie gaat krijgen, en zero inschrijvingstaks

en tegen dat hij in uw garage staat, mag je maar 100% afschrijven, is er geen subsidie meer en moet je ook taks betalen...

verschil: 20.000euro... dank u, men moet niet alles weten ?

Micele
10 juli 2018, 07:48
Men hoeft niet alles te weten.

T'is gelijk je een tesla bestelt met het idee dat je 120%mag afschrijven , dat je 5000euro subsidie gaat krijgen, en zero inschrijvingstaks

en tegen dat hij in uw garage staat, mag je maar 100% afschrijven, is er geen subsidie meer en moet je ook taks betalen...

verschil: 20.000euro... dank u, men moet niet alles weten ?
En nu eens de juiste cijfers want je weet er bijna niets van.

Wat kost de Tesla S van 100.000 € nu voor een particulier (om het gemakkelijker te maken) ? Probeer eens eerst voor de effectieve aankoopsprijs. Dat zal nog lukken.

Dan de totale kostprijs na 8 jaar en 160.000 km, gemiddelde verzekering enz.. onderhoud, verbruik, bandenslijtage enz.. incl. waardeverlies na 8j/160.000 km natuurlijk, want je ge gaat die auto na 8 jaar verderverkopen.

Zie je je kunt helemaal niet alles weten, brothertje.

Eigenlijk weet men nooit wat een auto gaat kosten (TCO), aangezien de verbruikskosten nooit gelijk blijven, zelfs wetten kunnen veranderen, zo zijn onlangs de milieupremies voor electrische voertuigen aaangepast ttz lichtjes verhoogt voor personenwagens:
https://www.vlaanderen.be/nl/mobiliteit-en-openbare-werken/voertuigen/premie-voor-een-nieuw-zero-emissie-voertuig

https://www.egear.be/2018-premie-elektrische-auto/
VLAAMSE PREMIE VOOR ELEKTRISCHE WAGENS VERHOOGT IN 2018
Didier / 2 februari 2018

Je moogt het altijd proberen, ik heb al een site klaar staan die je berekening de grond inboort. :lol:

Op voorbaat dank voor de moeite die toch niets uithaalt.

Begrijp je nu wat ik bedoel met die zin: "men hoeft niet alles te weten"?

Micele
10 juli 2018, 08:40
vervolg ik heb juist een Tesla S 75D geconfigureerd waar ik 17.508 € BTW op betaal, en een petieterig cadeautje omdat ik niet vele jaren ga sluikstorten en minder lawaai ga maken, de lucht niet vervuil voor de medemens enz..., is die 2000 € van de Vlaamse overheid, bijna te verwaarlozen op die 17.500 BTW.

Model S 75D 86.100

All-Wheel Drive Dual Motor Inclusief
EXTERIEUR
Solid Black Paint Inclusief
Glazen dak Inclusief
19" lichtmetalen velgen Inclusief
INTERIEUR
Interieur met zwarte textielbekleding Inclusief
Decor van donker essenhout Inclusief
Donkere hemelbekleding Inclusief
OPLADEN
Oplader voor extra hoog vermogen Inclusief
OPTIES
Verbeterde Autopilot 5.300
Zelfrijdende functie 3.200
Premium upgradepakket 5.300
Intelligente luchtvering Inclusief
Beveiligingspakket Inclusief
Gereguleerde documentatiekosten en bestemmingskosten 980

PRIJS VAN HET VOERTUIG 100.880
Includes VAT of approx. € 17.508,10.

Wagens en lichte bestelwagens Cataloguswaarde categorieën Premie bij aanmelding in 2017, 2018 of 2019
vanaf 61.000 euro 2.000 euro premie

maakt 98.880 € tussenstand...
komen nog pakweg kosten bij voor deftig laadpunt thuis (mode 3) van 11 kW-3f of 7,4 kW-1f gaat ook nog voor mij.

Bijkomende kost(en):
http://milieuvriendelijkevoertuigen.be/prijsindicatie-en-fiscale-voordelen
nemen we nog 100k grof afgerond.

...natuurlijk heb ik nog geen meter gereden, verzekering is xxxx/jaar enz...

Mambo
10 juli 2018, 08:56
T'is gelijk je een tesla bestelt met het idee dat je 120%mag afschrijven , dat je 5000euro subsidie gaat krijgen, en zero inschrijvingstaks

en tegen dat hij in uw garage staat, mag je maar 100% afschrijven, is er geen subsidie meer en moet je ook taks betalen...

verschil: 20.000euro... dank u, men moet niet alles weten ?

Er zit geen adder onder het gras bij die extra 20% maar een grote wurgslang.

Zoek maar eens de voorwaarden.

brother paul
10 juli 2018, 09:19
je mag volgens mij een auto inbrengen in uw onkosten ?
30% belastingsvoordeel ? bestaat dat niet ?

Mambo
10 juli 2018, 10:55
je mag volgens mij een auto inbrengen in uw onkosten ?
30% belastingsvoordeel ? bestaat dat niet ?

120% aftrekbaar”: dit percentage komt u wellicht overal tegen wanneer men het heeft over de elektrische wagen. Dit betekent concreet dat voor vennootschappen de afschrijvingen en kosten voor 120% aftrekbaar zijn. Men heeft dus recht op 20% “extra” aftrekbaarheid en dit moet tot uiting worden gebracht via het passief van uw balans op een aparte belastingvrije reserverekening om zo aan de onaantastbaarheids-voorwaarde te voldoen.

Echter moeten we spreken van een tijdelijk fiscaal voordeel. Op het moment dat de onaantastbaarheidsvoorwaarde niet meer wordt nageleefd, bijvoorbeeld bij vereffening, zal de “20% extra” alsnog belast worden.

Mambo
10 juli 2018, 14:16
Er zijn trouwens nieuwe regels van kracht op de inbreng van kosten verbonden aan wagens sedert 2018 en in 2020 nog eens.
Bovendien zijn de zogenaamde aftrek de maximum bovengrenswaarden en kunnen ze van persoon tot persoon lager uitvallen. Btw kan 50% zijn maar kan ook 40% of lager zijn.
Uiteindelijk trek je niet zoveel af van het geheel.
Ook opgelet met hybrides met een te lage batterij. Daar gaan de taksen x2,5 gaan.

brother paul
11 juli 2018, 13:25
is er nu geneen die mij eens haarfijn kan uitleggen of je voor uw woonwerverkeer qua fiskaliteit als gewone burger een

auto - moto - speedelec kan inbrengen in uw onkosten ?

en hoeveel dat fiskaal voordeel bedraagt voor al die verschillende systemen ?

Micele
11 juli 2018, 14:14
is er nu geneen die mij eens haarfijn kan uitleggen of je voor uw woonwerverkeer qua fiskaliteit als gewone burger een

auto - moto - speedelec kan inbrengen in uw onkosten ?

en hoeveel dat fiskaal voordeel bedraagt voor al die verschillende systemen ?
En als je nu dat zelf eens zou doen?

ggl ingeven:
https://www.google.be/search?q=Fiscaliteit+vervoermiddelen&oq=Fiscaliteit+vervoermiddelen&aqs=chrome..69i57.14607j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

bovenaan zie ik bvb:
https://financien.belgium.be/nl/particulieren/vervoer/aftrek_vervoersonkosten/woon-werkverkeer/forfait_en_werkelijke_kosten

FORFAIT EN WERKELIJKE KOSTEN

Als werknemer heeft u automatisch recht op het algemene kostenforfait voor uw persoonlijke verplaatsingskosten (woon-werk). Meer bepaald: een kostenforfait dat berekend wordt door de administratie in functie van uw belastbare inkomsten en dat automatisch afgetrokken wordt bij de berekening van uw belastingen.

Als uw werkelijke kosten hoger zijn dan het wettelijk forfait kunt u er ook voor kiezen die aan te geven. Als u uw werkelijke kosten aangeeft, maar deze lager liggen dan het wettelijk forfait, dan zal de administratie automatisch de voor u voordeligste formule toepassen.

Forfait
Het forfait, ook het ‘wettelijk forfait’ genoemd, dekt alle beroepskosten, dus ook die met betrekking tot het persoonlijk gebruik van uw wagen voor uw woon-werkverplaatsingen. Maar bijvoorbeeld ook het abonnement van het openbaar vervoer voor de verplaatsing naar uw werk, de inrichting van de ruimtes in uw woning, die u voor uw beroep gebruikt, of de aankoop van materiaal en literatuur die u zelf bekostigt enz.

Iedereen heeft standaard recht op forfaitair berekende kosten. Die kosten moet u niet aantonen.

Zij worden berekend volgens percentages die stijgen per inkomensschijf:

Aanslagjaar 2018 – inkomsten 2017

Inkomsten Forfaitair kostenpercentage
Van 0,01 tot 8.620 euro 30 %
Van 8.620 tot 20.360 euro 11 %
Vanaf 20.360 euro 3 %
De forfaitaire beroepskosten bedragen maximum 4.320 euro.

Voor bedrijfsleiders worden de forfaitaire kosten berekend door een percentage van 3% toe te passen op het volledige beroepsinkomen en dat met een maximum van 2.440 euro.

Werkelijke kosten
Ongeacht uw beroep, kunt u steeds kiezen voor de aftrek van uw werkelijke beroepskosten. Voor die kosten moet u dan wel bewijzen dat u ze werkelijk gemaakt heeft en dat u ze ook zelf betaald heeft.

De aftrek van werkelijke kosten betreft in dit geval enkel de persoonlijke verplaatsingen (woon-werk).

Naargelang het gebruikte vervoermiddel kunt u volgende kosten aftrekken:

Verplaatsing met een auto, een auto voor dubbelgebruik of een minibus:
Wanneer een auto, een auto voor dubbelgebruik of een minibus gebruikt wordt voor woon-werkverplaatsingen, is een forfait van 0,15 euro per afgelegde km van toepassing zonder enige beperking op de afgelegde afstand.

Verplaatsing met een ander vervoermiddel dan een auto, een auto voor dubbel gebruik of een minibus:
In het kader van woon-werkverplaatsingen met een ander vervoermiddel dan een auto, een auto voor dubbelgebruik of een minibus, kan de belastingplichtige kiezen tussen twee mogelijkheden voor de berekening van de werkelijke kosten.

Methode 1 (art. 66 bis, CIR 92)

Wanneer een ander vervoermiddel dan een auto, een auto voor dubbelgebruik of een minibus gebruikt wordt (bijvoorbeeld een motor, een vrachtwagen, een bestelwagen, de trein, de tram, de bus of zelfs te voet), is een forfait van 0,15 euro per afgelegde km van toepassing. De in rekening gebrachte afstand tussen woonplaats en werkplaats mag echter niet meer zijn dan 100 km (enkel traject). Wanneer het traject met de fiets afgelegd wordt, is het forfait gelimiteerd tot 0,23 euro per afgelegde km.

Deze methode kan gebruikt worden bij gebrek aan bewijzen van de gemaakte kosten voor het gebruikte vervoermiddel. Dit betekent dat voor de belastingplichtigen die elke normale werkdag hetzelfde woon-werktraject afleggen (in afstand en aantal), het aantal kilometers die genomen worden voor het forfait, bepaald wordt door het vermenigvuldigen van het aantal gepresteerde werkdagen met de normale woon-werkafstand.

Methode 2 (art. 49, CIR 92)

Wanneer een ander vervoermiddel dan een auto, een auto voor dubbelgebruik of een minibus gebruikt wordt (bijvoorbeeld een motor, een vrachtwagen, een bestelwagen, een fiets, de trein, de tram, de bus of zelfs te voet), kan de aftrek gebeuren op basis van de werkelijke kost van het gebruikte vervoermiddel. Het is dus nodig het effectieve gebruik van het vervoermiddel (aantal afgelegde km) aan te tonen en alle documenten, die hier betrekking op hebben (onderhoudsboekje, onderhoudsfacturen, de aankoop van brandstof, vervoerbewijs, abonnement van openbaar vervoer enz) voor te leggen.

Meer informatie over de aftrek van beroepsverplaatsingskosten uitgevoerd voor de rekening van de werkgever (waarvan de werkgever de kosten dekt), ongeacht het gebruikte vervoermiddel.

Opgelet!

Als u van uw werkgever een vergoeding krijgt voor uw woon-werkverplaatsingen, dan moet u die aangeven in uw aangifte in code 1254/2254.

De ontvangen vergoeding voor het gebruik van openbaar vervoer (trein, tram, bus enz.) is geheel vrijgesteld van belastingen indien gebruik wordt gemaakt van het wettelijk forfait.

De ontvangen vergoeding voor het gebruik van andere vervoermiddelen dan het openbaar vervoer is vrijgesteld tot 390 euro (aanslagjaar 2018, inkomsten 2017).

De vergoeding voor het gebruik van een georganiseerd gemeenschappelijk vervoer is vrijgesteld tot de prijs van een maandelijks treinabonnement in eerste klasse voor dezelfde afstand.

Als u echter uw werkelijke kosten aangeeft, zijn deze vergoedingen niet vrijgesteld. Ze worden dan belastbaar en worden bij uw andere inkomsten bijgevoegd.

Voor het gebruik van een fiets is de vergoeding van 0,23 euro vrijgesteld tot en met ditzelfde bedrag (het surplus is dus belastbaar). Deze vrijstelling is van toepassing bij de keuze voor het wettelijk forfait of voor de berekening van de werkelijke kosten. Het gaat om een gunstige maatregel om het merendeel van de personen te motiveren om gebruik te maken van de fiets voor woon-werkverplaatsingen.

Om te weten welke optie het beste bij u past, kunt u een simulatie doen in Tax-on-Web (externe link) of TaxCalc (externe link) (http://ccff02.minfin.fgov.be/taxcalc/app/anonymous/public/calcbox/home.do)

WAT IS TAX-CALC ?

Tax-Calc is een gebruiksvriendelijke en efficiënte mogelijkheid om uw bedrag aan verschuldigde personenbelasting te berekenen. U kan er op een anonieme wijze verschillende simulaties van de berekening uitvoeren.
Klik (http://ccff02.minfin.fgov.be/taxcalc/app/anonymous/private/taxform/getNewTaxDocument.do#)

Ook algemene info: http://www.standaard.be/cnt/dmf20120530_164
Zo geef je je woon-werkverkeer perfect in op je belastingbrief
16/05/2017

brother paul
11 juli 2018, 16:17
En als je nu dat zelf eens zou doen?

ggl ingeven:
https://www.google.be/search?q=Fiscaliteit+vervoermiddelen&oq=Fiscaliteit+vervoermiddelen&aqs=chrome..69i57.14607j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

bovenaan zie ik bvb:

Ook algemene info:

ja en nu de praktijK... voor een elektrische auto ? scooter ? moto .?

volgens mij is een gewone moto aftrekbaar woonwerk verkeer voor een gewone burger
een elektrische auto heb je 30% belastingkrediet los van de aankoop ?
en kan je een speedelec ook zo afschrijven voor woonwerkverkeer

maar who am i ?

maddox
11 juli 2018, 16:55
In de praktijk is zelfs met het belastingsvoordeel en de subsidies een bruikbare E-motor ongeveer dubbel zo duur dan een vergelijkbare brandstof motorfiets.

We rijden ons woon-werk verkeer met een SYM 125cc motorscooter.
De best vergelijkbare E-scooter is de Vectrix VX1, waarvan de goedkoopste versie met een rijbereik van 80km het dubbele kost van onze motorscooter.
De versie die volgens het boekje 2/3de van het rijbereik kan halen is bijna 4 keer duurder. Wat in dezelfde prijscategorie als de BMW C evolution valt.

Micele
11 juli 2018, 17:05
ja en nu de praktijK... voor een elektrische auto ? scooter ? moto .?

Alles te vinden in die links, De Standaard geeft een online-berekening:

http://www.standaard.be/berekenen/beroepskosten

Jij weet toch alles beter? Doe het dan. :-D

Mambo
11 juli 2018, 19:02
ja en nu de praktijK... voor een elektrische auto ? scooter ? moto .?

volgens mij is een gewone moto aftrekbaar woonwerk verkeer voor een gewone burger
een elektrische auto heb je 30% belastingkrediet los van de aankoop ?
en kan je een speedelec ook zo afschrijven voor woonwerkverkeer

maar who am i ?

Volgens mij is een moto het meest inbrengbaar.
Ook de motokledij en onderhoud en zo is 100%

Mambo
11 juli 2018, 19:29
In de praktijk is zelfs met het belastingsvoordeel en de subsidies een bruikbare E-motor ongeveer dubbel zo duur dan een vergelijkbare brandstof motorfiets.

We rijden ons woon-werk verkeer met een SYM 125cc motorscooter.
De best vergelijkbare E-scooter is de Vectrix VX1, waarvan de goedkoopste versie met een rijbereik van 80km het dubbele kost van onze motorscooter.
De versie die volgens het boekje 2/3de van het rijbereik kan halen is bijna 4 keer duurder. Wat in dezelfde prijscategorie als de BMW C evolution valt.

30% belastingvoordeel is toch ook niet weinig?
Kan een serieuze schijf naar beneden misschien?

Mambo
11 juli 2018, 19:38
Alhoewel die 30% me niet echt duidelijk is.
Je mag en kan hem reeds voor 100% inbrengen .



3 redenen waarom een motorfiets fiscaal meer voordelen heeft dan een wagen
Johan Steenackers
20/02/15 om 10:03 - Bijgewerkt om 10:03
Bron: Moneytalk
Wist je dat motorfietsen fiscaal gunstiger behandeld worden dan auto's? We verklaren ons nader.

170
Keer gedeeld

© iStock
Door de toenemende files gebruiken meer en meer mensen een motorfiets of een motorscooter van het type Vespa om naar het werk te rijden. Je laveert er nu eenmaal gemakkelijker mee door de files dan met een auto.

Bovendien zijn motorfietsen goedkoper in het gebruik. De aankoop van een motor is minder duur en je betaalt minder verzekeringen en belastingen. Dat het gebruik van een motor ook fiscaal wordt aangemoedigd is mooi genomen voor de motorfanaten.

Reden 1. Fiscale aftrek van 100%

De belangrijkste voorwaarde om een deel van de kosten van een motor (onder andere afschrijvingen, verzekeringen, onderhoud, belasting bij inschrijving en gebruik,...) fiscaal te recupereren is dat je de motor minstens voor een deel gebruikt voor je beroepsmatige verplaatsingen.

Een zelfstandige zal bijvoorbeeld met de motor op klantenbezoek moeten gaan. Een werknemer zal de motor bijvoorbeeld moeten gebruiken voor het woon- werkverkeer.

3 redenen waarom een motorfiets fiscaal meer voordelen heeft dan een wagen
Het komt er dus op neer om het beroepspercentage te bepalen. Dit moet je zelf doen en is gebaseerd op het werkelijk gebruik van de motor. Gebruik je de motor uitsluitend voor het woon- werkverkeer, dan is het percentage gelijk aan 100%.

In vergelijking met een personenwagen is een motorfiets fiscaal gezien veel interessanter. Immers, motorkosten kennen slechts één beperking, namelijk het beroepspercentage. Motorkosten vallen dus niet onder de 75%-beperking of het forfait van 0,15 euro per kilometer voor het woon- werkverkeer.

Met andere woorden; voor zover zij verband houden met het beroepsgebruik van de motor, zijn kosten zoals de verkeersbelasting, brandstofkosten, verzekeringspremies,... zonder beperking aftrekbaar. Het enige wat je moet doen is de nodige bewijzen bijhouden van je werkelijke kosten.

Reden 2. Specifieke motorkledij is fiscaal aftrekbaar

Interessant om weten is dat de kledijkosten die betrekking hebben op het (beroepsmatig) gebruik van een motor onder bepaalde voorwaarden fiscaal aftrekbaar zijn. Deze aftrek neemt de vorm aan van een afschrijving. Meer bepaald moeten volgende voorwaarden vervuld zijn:

de beschermende motoruitrusting is in een motorspeciaalzaak aangekocht;
het betreft specifieke en beschermende motoruitrusting (de eigenlijke bovenkledij) of thermische onderkledij (T-shirts, pulls, kousen,... komen niet in aanmerking);
er is een factuur gemaakt;
op die factuur is het merk, het model én een omschrijving van de aangekochte motoruitrusting vermeld.
Het gaat onder meer om een motorhelm (met inbegrip van onderhoudsproducten bijvoorbeeld tegen het aandampen van het vizier), oordoppen, een sjaal en een halsdoek, een vest met minimum een bescherming op de schouders en de ellebogen (een gewone lederen jas komt dus niet in aanmerking), een motorbroek en motorhandschoenen, schoenen of laarzen die minimum de enkel beschermen, reflecterende bovenkledij,...

Reden 3. Degressieve afschrijvingen zijn mogelijk

Een motorfiets kan je, in tegenstelling tot een auto, degressief afschrijven. Afschrijven betekent dat je elk jaar een bepaald percentage van de aanschaffingswaarde fiscaal in kosten kunt brengen en spreiden over de vermoedelijke gebruiksduur van de motorfiets.

De afschrijvingsperiode voor motors wordt voornamelijk beïnvloed door de duurzaamheid van de motor (afhankelijk van het merk en het model) en de gebruiksintensiteit en/of het aantal afgelegde kilometers. Volgens de fiscus is een periode van 5 jaar aangewezen voor de afschrijving van een nieuwe motorfiets die 'normaal' - als een goed huisvader - wordt gebruikt. Voor de afschrijving van de beschermende motoruitrusting en van de helm mag een termijn van 3 jaar in acht worden genomen.

3 redenen waarom een motorfiets fiscaal meer voordelen heeft dan een wagen
Je kunt ervoor kiezen (je bent dus niet verplicht) om een 'degressieve' afschrijving toe te passen en dit zowel voor de motor zelf als voor de beschermende motoruitrusting en de helm. Dit komt erop neer dat je de motor (en de beschermende motoruitrusting) sneller kunt afschrijven en dit zowel in tijd als in bedrag.

Het degressieve afschrijvingspercentage is immers gelijk aan het dubbele van het lineaire afschrijvingspercentage, toegepast op de zogenaamde residuwaarde van de motor. De residuwaarde is gelijk aan de aanschaffingswaarde min de al toegepaste afschrijvingen.

Het percentage van de degressieve afschrijving mag sowieso niet groter zijn dan 40%. Van zodra het bedrag van de degressieve afschrijving kleiner is dan de afschrijving die volgens het lineaire principe zou kunnen worden toegepast, mag men overschakelen op de lineaire afschrijving.

Nemen we het voorbeeld van een nieuwe motor die je hebt gekocht voor 7500 EUR. Je gebruikt deze voor 100% beroepsmatig. Als je deze afschrijft over vijf jaar, dan komen we tot volgende afschrijvingstabel.

3 redenen waarom een motorfiets fiscaal meer voordelen heeft dan een wagen
© JS
(1) De degressieve afschrijving = 2700 x 40% = 1080 EUR. Dit is minder dan de lineaire afschrijving van 1500 EUR. Daarom kan je in het derde jaar zonder problemen en formaliteiten overschakelen naar een lineaire afschrijving van 1500 EUR. (JS)

maddox
11 juli 2018, 19:59
30% belastingvoordeel is toch ook niet weinig?
Kan een serieuze schijf naar beneden misschien?

Benzine motorscooter van Sym begint bij €3500.
De goedkoopste vergelijkbare E motorscooter begint bij €8000. (en heeft een bereik van 80km op 1 acculading)

Haal er 30% af, en je betaalt nog steeds € 2000 meer voor iets wat nog niet eens op en neer kan naar Antwerpen vanuit Vilvoorde.

En de afschrijving voor E motoren en brandstofmotoren is nog steeds hetzelfde.

Mambo
11 juli 2018, 20:23
Benzine motorscooter van Sym begint bij €3500.
De goedkoopste vergelijkbare E motorscooter begint bij €8000. (en heeft een bereik van 80km op 1 acculading)

Haal er 30% af, en je betaalt nog steeds € 2000 meer voor iets wat nog niet eens op en neer kan naar Antwerpen vanuit Vilvoorde.

En de afschrijving voor E motoren en brandstofmotoren is nog steeds hetzelfde.

Ja de afschrijving wel.
Maar voor e voertuigen en e motos zouden ze 30% belastingaftrek geven.
Hoe doen ze het dan als je al 100% reeds kan afschrijven?

maddox
11 juli 2018, 21:19
Ja de afschrijving wel.
Maar voor e voertuigen en e motos zouden ze 30% belastingaftrek geven.
Hoe doen ze het dan als je al 100% reeds kan afschrijven?

Oh, ik heb gesproken met de verkoper van Zero Motorfietsen, en volgens hen pakken ze dat stukje papierwerk wel bij.
Als je €14K+ op tafel legt voor het equivalent van een 600cc motorfiets met een bereik van minder dan 200km, is dat maar een kleinigheidje.

Mambo
11 juli 2018, 21:37
Oh, ik heb gesproken met de verkoper van Zero Motorfietsen, en volgens hen pakken ze dat stukje papierwerk wel bij.
Als je €14K+ op tafel legt voor het equivalent van een 600cc motorfiets met een bereik van minder dan 200km, is dat maar een kleinigheidje.

Oké 14000 is en blijft veel geld om te geven maar ook veel geld om uw belasting te verminderen.
En als je dat aftrekt van wat je anders betaald aan belasting dan kan het zijn dat je niks meer betaald maar flink terug krijgt.
Dat bedrag afgetrokken ...kan het heel goedkoop worden misschien?

Ieder moet eens goed zijn eigen inkomsten berekenen om dat te beslissen.

Nu weet ik nog steeds niet hoe ze 30% aftrekken van 100% aftrek.

brother paul
11 juli 2018, 21:44
Benzine motorscooter van Sym begint bij €3500.
De goedkoopste vergelijkbare E motorscooter begint bij €8000. (en heeft een bereik van 80km op 1 acculading)

Haal er 30% af, en je betaalt nog steeds € 2000 meer voor iets wat nog niet eens op en neer kan naar Antwerpen vanuit Vilvoorde.

En de afschrijving voor E motoren en brandstofmotoren is nog steeds hetzelfde.

ik heb zo eentje gekocht voor mijn dochter 2700euro + helm 160ero + 70euro klaarzetten
ja hij rekende wat door vond ik maar bon + 30euro nummerplaat

https://www.electric-scooters.be/nl/Onze-producten/E-Scooter/Niu/product_detail/Niu-N-serie

dat papierwerk is gewoon wat scannen ??
factuur - inschrijvingsbewijs - bellen naar verzekering
nummerplaat ligt hier al
dochter is doodgelukkig dat ze zo'n mooie bromfiets heeft en nog een dikke helm bijgekocht voor madame

brother paul
11 juli 2018, 21:47
Oké 14000 is en blijft veel geld om te geven maar ook veel geld om uw belasting te verminderen.
En als je dat aftrekt van wat je anders betaald aan belasting dan kan het zijn dat je niks meer betaald maar flink terug krijgt.
Dat bedrag afgetrokken ...kan het heel goedkoop worden misschien?

Ieder moet eens goed zijn eigen inkomsten berekenen om dat te beslissen.

Nu weet ik nog steeds niet hoe ze 30% aftrekken van 100% aftrek.

volgens mij is het gewoon 30% van de waarde van die moto die je als belastingsvermindering kan krijgen. Dus 3000euro per 10K en ergens nog een limiet

maddox
11 juli 2018, 21:48
Oké 14000 is en blijft veel geld om te geven maar ook veel geld om uw belasting te verminderen.
€14K voor een machine met beperkt gebruik. Terwijl je voor de helft iets vergelijkbaars hebt waar je overal mee terecht kan.
En als je dat aftrekt van wat je anders betaald aan belasting dan kan het zijn dat je niks meer betaald maar flink terug krijgt.
Dat bedrag afgetrokken ...kan het heel goedkoop worden misschien?
30% van 14K is €4200. Da's nog steeds een kleine 10K voor een motorfiets met beperkt bereik.
Ieder moet eens goed zijn eigen inkomsten berekenen om dat te beslissen.
Als je geld teveel hebt, en iets wil doen om je superieur bij te voelen is het een optie, een extraatje bovenop die Zero Energy woning en die Tesla X of BMW I8 in de garage.
Nu weet ik nog steeds niet hoe ze 30% aftrekken van 100% aftrek.
Ik ook niet, maar je zal toch eerst moeten betalen om dan misschien "terug te trekken".

brother paul
11 juli 2018, 21:57
ik vraag mij gewoon als nuchtere belg met veel ervaring van pipo's van belastingcontroleurs, wat is de kans dat ze daar op zitten te kniezen hé..

Mambo
11 juli 2018, 22:19
€14K voor een machine met beperkt gebruik. Terwijl je voor de helft iets vergelijkbaars hebt waar je overal mee terecht kan.

30% van 14K is €4200. Da's nog steeds een kleine 10K voor een motorfiets met beperkt bereik.

Als je geld teveel hebt, en iets wil doen om je superieur bij te voelen is het een optie, een extraatje bovenop die Zero Energy woning en die Tesla X of BMW I8 in de garage.

Ik ook niet, maar je zal toch eerst moeten betalen om dan misschien "terug te trekken".

100% bij werk en woongebruik. + al uw onkosten.

Dat loopt op hoor.
En die 30% is dat een extra of zo dan daar geraak ik niet aan uit.

In principe heb je hem gratis.

brother paul
11 juli 2018, 23:15
100% bij werk en woongebruik. + al uw onkosten.

Dat loopt op hoor.
En die 30% is dat een extra of zo dan daar geraak ik niet aan uit.

In principe heb je hem gratis.

alé zo'n slim board en dat er nu geneen die fiscaliteit kent ?:roll:

maddox
15 juli 2018, 00:28
alé zo'n slim board en dat er nu geneen die fiscaliteit kent ?:roll:

Ik betaal daar een belastingsconsulente voor.
Die heeft me voorgerekend dat zelfs de meest gunstige Ebike me geen financieel of tijdsvoordeel oplevert op de woon-werk afstand in verhouding tot de hogere gebruikskost van een brandstofscooter.

Micele
15 juli 2018, 09:18
Ik betaal daar een belastingsconsulente voor.
Die heeft me voorgerekend dat zelfs de meest gunstige Ebike me geen financieel of tijdsvoordeel oplevert op de woon-werk afstand in verhouding tot de hogere gebruikskost van een brandstofscooter.

Ook daaraan ziet men dat Belziek nog altijd liever de fossiele energie subsidieert ...

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/09/11/subsidies-fossiele-brandstoffen--een-zware-prijs-voor-de-volksge/

Overheid subsidieert fossiele brandstoffen: een zware prijs voor de volksgezondheid

Niet alleen Greenpeace heeft kritiek op ons milieubeleid. Ons land subsidieert, net als zoveel industrielanden, fossiele brandstoffen. Volgens een rapport van de Europese ngo Health Alliance (HEAL) leidt die staatssteun in ons land alleen al tot 6.000 vroegtijdige sterftes per jaar. Dat komt neer op een economische schade van 4,3 miljard euro. Wereldwijd leidt die steun tot honderdduizenden vroegtijdige sterftes en een rekening van 2.600 miljard euro.

...

Het gaat hier om de economische kostprijs van vroegtijdige sterftes. Niet om de kostprijs van alle extra zorgen die nodig zijn om mensen te behandelen die het slachtoffer zijn van luchtverontreiniging. Daarom spreken de onderzoekers van een "voorzichtige schatting". Gezondheidseconoom Lieven Annemans van de UGent: "Het gaat om zogenaamde 'ontastbare kosten' waarbij men aan een verloren leven -terecht- een belangrijke economische waarde hecht."

Vroegtijdige sterftes
Vooral in zwaar vervuilde landen heeft de afbouw van subsidies aan fossiele brandstoffen een belangrijke impact. Landen als China, India, Zuid-Afrika en Turkije hebben tot 70 procent minder vroegtijdige sterftes als ze de subsidiekraan dichtdraaien. Duitsland, dat navenant minder vervuilt, kan het aantal vroegtijdige sterftes met een kwart verminderen. Voor ons land is dat bijna 40 procent. Dat heeft onder meer te maken met ons dicht wegennet, het groot aantal kilometers dat jaarlijks wordt gereden en de populariteit van dieselwagens.

Economische kostprijs
Elk sterfgeval heeft een prijskaartje, ook een vroegtijdig sterfgeval. HEAL heeft berekend dat voor China alleen de economische kost van de vroegtijdige sterftes door luchtverontreiniging 1.600 miljard euro bedraagt. Voor Europa is dat 220 miljard. Als we verder inzoomen op de lidstaten, komen we op 42,7 miljard voor Duitsland, 39,2 miljard voor Polen. Ons land staat buiten de top tien met 4,3 miljard. Dat is de kostprijs van om en bij de 6.000 vroegtijdige sterftes per jaar. Lieven Annemans: “voor alle duidelijkheid, daar zitten de kosten voor de ziekteverzekering nog niet in meegerekend. Het werkelijk bedrag kan dus nog veel hoger oplopen”.

Steenkool en diesel
Vooral steenkool en diesel zijn zware vervuilers door het roet, de stikstofoxides en andere giftige stoffen. Toch krijgen beide brandstoffen nog flink wat steun. Direct of indirect. In de Europese Unie wordt diesel onrechtstreeks gesteund door de lagere heffingen ten opzichte van benzine.

Volgens Transport and Environment ging het in 2014 om een bedrag van 27 miljard euro. Vooral Duitsland, Frankrijk en Italië zijn stevige voorstanders van deze indirecte steun, en ook in ons land geniet diesel nog altijd een gunstiger regime dan benzine.

Het Internationaal Monetair Fonds en het Internationaal Energie Agentschap laken al jaren die subsidies aan fossiele brandstoffen. Slecht voor het klimaat en voor de gezondheid, zo luidt het. Lieven Annemans voegt er aan toe:

"Dit heeft inderdaad een directe en nefaste impact op de gezondheid van de bevolking en op onze economie, een impact die beleidsmakers nog te vaak verwaarlozen, omdat het zogezegd 'niet meetbaar' is."

In 2009 hadden de G20 al beloofd om op middellange termijn werk te maken van de afbouw van de overheidssteun. Maar daar is vandaag weinig van te merken. De steun aan fossiele brandstoffen bedraagt nog altijd het viervoud van die aan energie van wind, zon en water.

brother paul
19 juli 2018, 23:24
dat ze godverdomme die CO2 taks invoeren

maddox
19 juli 2018, 23:45
Ik vraag me af hoe een voortijdig overlijden meer kan kosten economisch dan iemand die gedurende lange tijd zowel pensioen als gezondheidszorg gebruikt.

Iemand die dood is kost niets meer. En de fictieve opbrengst, blijft even fictief als een onzichtbaar vriendje. Is er nooit geweest, en zal niet gegenereerd worden door die dode.
Dat iemand anders die mogelijke/fictieve meerwaarde misschien wel genereert, dan is het nog steeds geen verlies...

Micele
20 juli 2018, 11:46
dat ze godverdomme die CO2 taks invoeren
Nog beter is CO2- en NOx-taks, verdomme. :-P

Algemene alle oorzaken, wegverkeer zorgt voor 34%, maar is wslk veel meer want in 2015 waren de sjoemeldiesels statistisch nog niet in kaart gebracht:
https://www.swr.de/-/id=20708700/property=gallery/pubVersion=5/10aavpz/Verursacher%20von%20Stickoxiden,%20aufgelistet%20i n%20Form%20eines%20Kreisdiagramms.jpg
Ik vind geen algemene grafiek van 2017.

De koek wegverkeer ingedeeld, met sjoemeldieselwagens:

http://www.tagesschau.de/multimedia/bilder/stickoxid-125~_v-videowebl.jpg

http://esero_production.67a9f12c562e4385958ef41a7bba215b. objectstore.eu/system/uploads/files/000/005/461/original/no2omi_europe2015.png?1460642523

Steenkool en diesel

Vooral steenkool en diesel zijn zware vervuilers door het roet, de stikstofoxides en andere giftige stoffen. Toch krijgen beide brandstoffen nog flink wat steun. Direct of indirect. In de Europese Unie wordt diesel onrechtstreeks gesteund door de lagere heffingen ten opzichte van benzine.

Volgens Transport and Environment ging het in 2014 om een bedrag van 27 miljard euro. Vooral Duitsland, Frankrijk en Italië zijn stevige voorstanders van deze indirecte steun, en ook in ons land geniet diesel nog altijd een gunstiger regime dan benzine.

Het Internationaal Monetair Fonds en het Internationaal Energie Agentschap laken al jaren die subsidies aan fossiele brandstoffen. Slecht voor het klimaat en voor de gezondheid, zo luidt het. Lieven Annemans voegt er aan toe:

"Dit heeft inderdaad een directe en nefaste impact op de gezondheid van de bevolking en op onze economie, een impact die beleidsmakers nog te vaak verwaarlozen, omdat het zogezegd 'niet meetbaar' is."

In 2009 hadden de G20 al beloofd om op middellange termijn werk te maken van de afbouw van de overheidssteun. Maar daar is vandaag weinig van te merken. De steun aan fossiele brandstoffen bedraagt nog altijd het viervoud van die aan energie van wind, zon en water.