PDA

View Full Version : Japan & Korea: veiligere openbare ruimte itt het Westen


bembem
7 juli 2018, 23:23
Mijn theorie is dat het komt omdat men er meer respect heeft voor het collectieve en het lot van de gemeenschap meer in het vaandel draagt. Het viel me dan ook op dat het veiligheidsgevoel in publieke ruimtes er hoger is als in het Westen. I mean, hier zou ik me 's nachts niet veilig voelen in een tentje, terwijl dat ik me stukken meer op m'n gemak zou voelen moest ditzelfde tentje zich ergens in Japan of Korea bevinden. Ook worden gevonden handtassen en portefeuilles er meer teruggebracht as opposed to the West waar men in dergelijke gevallen eerder naar zijn/haar bezittingen kan fluiten.

Dus tja, er bestaan wel degelijk grote verschillen in mentaliteit tussen het verre Oosten en het Westen.

Discuss please, thanks.

maddox
7 juli 2018, 23:35
En je hebt er een punt mee.

bembem
7 juli 2018, 23:50
En je hebt er een punt mee.

:-D

Zucht
7 juli 2018, 23:51
Waarschijnlijk omdat die landen in het verre oosten minder "multicultureel" en "superdivers" zijn dan West-Europa.

bembem
8 juli 2018, 00:01
Waarschijnlijk omdat die landen in het verre oosten minder "multicultureel" en "superdivers" zijn dan West-Europa.

Die zag ik aankomen; maar nee dat is het niet hoor. Aziaten in die contreien hebben nu eenmaal een ander verantwoordelijkheidsbesef als het op het leven in groep aankomt.

bembem
8 juli 2018, 00:05
Niet voor niets heeft men het over het 'Wilde Westen', (reeds lang voordat bruintjes & zwartjes er neerstreken). Just saying.

Zucht
8 juli 2018, 00:10
Die zag ik aankomen; maar nee dat is het niet hoor. Aziaten in die contreien hebben nu eenmaal een ander verantwoordelijkheidsbesef als het op het leven in groep aankomt.

Die aziaten misschien wel, maar gooi er 10% haatbaarden met soepjurken en kopvodjes bij die hun slachtvloeren e culturele centra oprichten en niet bekririseerd mogen worden bij straffe van racisme, en we zullen zien of de sereniteit blijft.
Er zijn nog wel wat West-Europese afgelegen, landelijke plaatsen waar je veilig bent. In de steden niet meer.
Ik meen trouwens dat die oost-aziaten de multicul actief tegenwerken. Het omgekeerde dus wat hier gebeurt. De conclusie lijkt duidelijk.

Weyland
8 juli 2018, 00:17
Mijn theorie is dat het komt omdat men er meer respect heeft voor het collectieve en het lot van de gemeenschap meer in het vaandel draagt. Het viel me dan ook op dat het veiligheidsgevoel in publieke ruimtes er hoger is als in het Westen. I mean, hier zou ik me 's nachts niet veilig voelen in een tentje, terwijl dat ik me stukken meer op m'n gemak zou voelen moest ditzelfde tentje zich ergens in Japan of Korea bevinden. Ook worden gevonden handtassen en portefeuilles er meer teruggebracht as opposed to the West waar men in dergelijke gevallen eerder naar zijn/haar bezittingen kan fluiten.

Dus tja, er bestaan wel degelijk grote verschillen in mentaliteit tussen het verre Oosten en het Westen.

Discuss please, thanks.

Inderdaad. In Japan draagt men zelfs een mondmasker indien men verkouden is, om zo de ziektekiemen niet aan andere te verspreiden. Dit is een klein voorbeeld van velen. We kunnen zeker later van Japan en Korea, van China iets minder want daar is men grotendeels nog onbeleefder dan in Europa. :p

Weyland
8 juli 2018, 00:21
Die aziaten misschien wel, maar gooi er 10% haatbaarden met soepjurken en kopvodjes bij die hun slachtvloeren e culturele centra oprichten en niet bekririseerd mogen worden bij straffe van racisme, en we zullen zien of de sereniteit blijft.
Er zijn nog wel wat West-Europese afgelegen, landelijke plaatsen waar je veilig bent. In de steden niet meer.
Ik meen trouwens dat die oost-aziaten de multicul actief tegenwerken. Het omgekeerde dus wat hier gebeurt. De conclusie lijkt duidelijk.

Eén jammerlijke eigenschap van sommige Aziatische migranten is dat ze door hun afkeer van Europeanen denken samen te heulen met Islamieten. Dat is een grove vergissing, temeer daar Oost-Aziaten zelf niet openstaan voor moslims in hun eigen landen.
Volgens mij ligt een irrationele angst om 'als volgende' gestigmatiseerd te worden aan de wortel hiervan. We moeten dus meer onze appreciatie tonen voor hun culturen zodat ze weten dat ze op beide oren kunnen slapen.
Ik bedoel maar, Oost-Aziaten zijn net als Europeanen vrijheidslievend en hebben gelijkaardige moraliteit met een hoge graad aan compatibiliteit.

bembem
8 juli 2018, 00:23
Die aziaten misschien wel, maar gooi er 10% haatbaarden met soepjurken en kopvodjes bij die hun slachtvloeren e culturele centra oprichten en niet bekririseerd mogen worden bij straffe van racisme, en we zullen zien of de sereniteit blijft.
Er zijn nog wel wat West-Europese afgelegen, landelijke plaatsen waar je veilig bent. In de steden niet meer.
Ik meen trouwens dat die oost-aziaten de multicul actief tegenwerken. Het omgekeerde dus wat hier gebeurt. De conclusie lijkt duidelijk.

Het was hier helemaal niet zo veilig prior de komst van 'haatbaarden met soepjurken & kopvodjes'. De big noses zijn en waren van nature niet zo collectief aangelegd als de noordelijke spleetogen. Confucius ring a bell?

maddox
8 juli 2018, 01:23
Die zag ik aankomen; maar nee dat is het niet hoor. Aziaten in die contreien hebben nu eenmaal een ander verantwoordelijkheidsbesef als het op het leven in groep aankomt.

Ze hebben weinig keuze, en ze kweken al een paar 1000 jaar op mierennestwonen.

kojak
8 juli 2018, 02:26
Mijn theorie is dat het komt omdat men er meer respect heeft voor het collectieve en het lot van de gemeenschap meer in het vaandel draagt....

Op dat gebied kunnen we idd nog wel iets leren van hen. :)

Heb je gezien hoe de Japanners het voetbalstadion hebben verlaten ?
Zowel de spelers als de supporters ?

Bij ons is dat meestal een slagveld nadien....

Idem bij de laatste grote aardbeving. Iedereen hielp iedereen waar ze konden en op een wip was bijna alles opgekuist ook.

Elio di Supo
8 juli 2018, 07:06
https://www.youtube.com/watch?v=2pE2ms1P56I

Ja, ze zijn daar een tikje kieskeuriger met wie ze willen samenleven.

Eyjafjallajökull
8 juli 2018, 07:13
Mijn theorie is dat het komt omdat men er meer respect heeft voor het collectieve en het lot van de gemeenschap meer in het vaandel draagt. Het viel me dan ook op dat het veiligheidsgevoel in publieke ruimtes er hoger is als in het Westen. I mean, hier zou ik me 's nachts niet veilig voelen in een tentje, terwijl dat ik me stukken meer op m'n gemak zou voelen moest ditzelfde tentje zich ergens in Japan of Korea bevinden. Ook worden gevonden handtassen en portefeuilles er meer teruggebracht as opposed to the West waar men in dergelijke gevallen eerder naar zijn/haar bezittingen kan fluiten.

Dus tja, er bestaan wel degelijk grote verschillen in mentaliteit tussen het verre Oosten en het Westen.

Discuss please, thanks.

Sociale fraude wordt er bijv. ook minder getolereerd.

Thuleander
8 juli 2018, 09:35
Zuid-Koreanen protesteren tegen komst van moslim-immigranten uit Jemen.
520.000 tekenen petitie tegen komst moslims.
'We willen niet (multicultureel) zoals Europa worden'.

Protests in South Korea against Muslim refugees: We don’t want to become like Europe
By Voice of Europe 2 July 2018

Around 520,000 South Koreans signed a petition against their government’s refugee friendly migration policy. Most of them are worried about Muslim refugees from Yemen and economic exploitation by migrants, DW news reports.

People attend a protest against a group of asylum-seekers from Yemen, in Seoul on June 30. South Korea will tighten its refugee laws, after protests over the arrival of hundreds Yemenite asylum-seekers. (VCG/Ed Jones) pic.twitter.com/27BJAXETDn

— Global Times (@globaltimesnews) July 2, 2018

“It has become really bad in recent weeks and it is all because Jeju introduced a program that enabled people from 186 countries to come here without a tourist visa,” says Hank Kim, owner of the Core Travel Agency.

Kim continues: “Local people here are worried, we have all read about the problems that immigrants have caused in Europe — in Germany and France in particular — and we do not want that to happen here.”

There was also a protest in Seoul’s City Hall against the visa-waiver program in which hundreds of people participated. “We urge the government to put Korean citizens before refugees,” a rally organiser says.

“We are not against all refugees. But we should not accept foreigners who try to exploit the policy as a means of seeking economic interests and dodging the draft in their countries,” he adds.

Hank Kim, the travel agency owner says:

“We are also worried because of their religion. We have had no contact with Muslim people before, but we know that they all have big families and they bring their own culture instead of trying to adapt to the place where they live..”

The unrest was caused by 1,000 Yemeni refugees using the visa programme to enter South Korea’s Jeju resort island.


https://media.pri.org/s3fs-public/styles/story_main/public/images/2018/07/gettyimages-987840462.jpg?itok=T9_ruGJ5



https://voiceofeurope.com/2018/07/protests-in-south-korea-against-muslim-refugees-we-dont-want-to-become-like-europe/#.Wz9GHLg_kGU.twitter

DewareJakob
8 juli 2018, 12:20
Zuid-Koreanen protesteren tegen komst van moslim-immigranten uit Jemen.
520.000 tekenen petitie tegen komst moslims.
'We willen niet (multicultureel) zoals Europa worden'.

Verstandig volk. En zoals overal: de uitzondering bevestigt de regel...;-)

DewareJakob
8 juli 2018, 12:21
Sociale fraude wordt er bijv. ook minder getolereerd.
En botjes pikken zwaar gestraft.

Libro
9 juli 2018, 00:18
Die zag ik aankomen; maar nee dat is het niet hoor. Aziaten in die contreien hebben nu eenmaal een ander verantwoordelijkheidsbesef als het op het leven in groep aankomt.

Het is nochtans een combinatie van de twee factoren: een correcte mentaliteit hebben én mogelijke verstorende factoren a.g.v. ongecontroleerde immigratie buiten de deur houden. Een tikje meer Japanse arbeidsethos en een pak meer Japans chauvinisme zou Vlaanderen (en bij uitbreiding Europa) deugd doen. Spijtig genoeg volgen onze leiders al dan niet bewust de theorie van een halfbloed Japanner over rassenvermenging in Europa.

Weyland
9 juli 2018, 00:35
Het is nochtans een combinatie van de twee factoren: een correcte mentaliteit hebben én mogelijke verstorende factoren a.g.v. ongecontroleerde immigratie buiten de deur houden. Een tikje meer Japanse arbeidsethos en een pak meer Japans chauvinisme zou Vlaanderen (en bij uitbreiding Europa) deugd doen. Spijtig genoeg volgen onze leiders al dan niet bewust de theorie van een halfbloed Japanner over rassenvermenging in Europa.

Richard von Coudenhove-Kalergi

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ee/Coudenhove-Kalergi_1926.jpg

Veel te idealistisch wat enkel op kleine schaal werkt, zoals bij vele ideologiën.

Libro
9 juli 2018, 00:53
Richard von Coudenhove-Kalergi

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ee/Coudenhove-Kalergi_1926.jpg

Veel te idealistisch wat enkel op kleine schaal werkt, zoals bij vele ideologiën.

Zijn "Praktisches Idealismus" staat klaar op mijn computer om gelezen te worden. Eerst door een hoop beroepslectuur (bweurk) en dan mijn stapel bibliotheekboeken uitlezen.

IJsboer
9 juli 2018, 11:34
Die zag ik aankomen; maar nee dat is het niet hoor. Aziaten in die contreien hebben nu eenmaal een ander verantwoordelijkheidsbesef als het op het leven in groep aankomt.

Dat klopt. Als er bijvoorbeeld iemand in de weg staat dan denken wij "Door die vervelende idioot ben ik te laat". Een japanner denkt "Ik ben te laat, omdat ik niet heb geanticipeerd dat er iemand in de weg zou staan" en hij zal zich verontschuldigen. Hij zal zich ook niet ertussen wringen, maar wachten tot de toerist (want een Japanner zal nooit in de weg staan) uit de weg gaat.

andev
10 juli 2018, 10:31
Waarschijnlijk omdat die landen in het verre oosten minder "multicultureel" en "superdivers" zijn dan West-Europa.
Dat zou wel eens een stuk van het minder graag gehoorde antwoord kunnen zijn...
En ze hebben hetgeen gebeurt in Europa als voorbeeld. Wij hebben de doos van Pandora geopend, zij hebben nu nog een kans om dat niet te doen op dezelfde manier!

IJsboer
10 juli 2018, 12:52
Waarschijnlijk omdat die landen in het verre oosten minder "multicultureel" en "superdivers" zijn dan West-Europa.

Niet waarschijnlijk, mijn beste. Dat is een feit. Je slaat de spijker hier op de kop!

Om Japan als voorbeeld te nemen, de Japanse nationaliteit is bloedgerelateerd. Een voorwaarde om een Japanner te zijn is dat 1 van je ouders een Japanner is. Dat wil dus zeggen dat, als je beide ouders uit een ander land komen en jij geboren wordt in Japan, je toch géén Japanner bent. Ik heb een verhaal gehoord van een Amerikaan die al 40 jaar in Japan woont en nog steeds de creditcard op naam van zijn vrouw moet gebruiken omdat hij er zelf geen kan krijgen als buitenlander. Hij krijgt ook nog dagelijks complimenten dat hij goed met stokjes kan eten en dat zijn Japans fenomenaal goed is voor een buitenlander. Buitenlanders zijn er zo zeldzaam dat als je er als blanke rondloopt je onmiddellijk aangesproken wordt met vragen "vanwaar kom je?, Wat vind je van Japan?, Vind je het hier mooi?, Hoe lang blijf je hier?"... Het meest meeslepende was van een blank meisje die in Japan geboren is, nog nooit buiten Japan is geweest en elke dag de vraag krijgt vanwaar ze komt. Soms is ze het zo beu dat ze dan gewoon het spelletje meespeelt en zegt dat ze komt van een Japanse stad. Dan krijgt ze de vraag "Oh wow! Dus je woont hier?! Maar waar kom je dan écht vandaan? Wat is je thuisland? en wanneer ga je terug?"... Jammer genoeg vind ik de blog niet meer terug... Het is wel algemeen bekend dus je vindt tal van voorbeelden. Als je blank bent, ben je "gaijin" (vreemdeling). Dat is gewoon zo en ze zullen je nooit Japanner noemen en je zal nooit als "Japanner" in de krant komen, ZEKER niet als je een misdrijf hebt gepleegd.

Wat betreft asielzoekers: In 2017 zijn er 19 duizend 628 aanvragen gekomen. twintig aanvragen werden goedgekeurd. bron (https://japantoday.com/category/national/japan-took-in-20-asylum-seekers-last-year-as-nearly-20-000-applied)

Daar kan Francken nog iets van leren. :)

Bonusartikel: De Islam in Japan (https://nl.wikipedia.org/wiki/Islam_in_Japan) (De Engelse versie is uitgebreider)

Ik hoop dat dit genoeg verklaring geeft waarom het zo mooi en vredevol is in Japan.

Aan alle linkiewinkies die deze post hebben gelezen raad ik het volgende aan: https://www.tandenknarsenbitjes.nl/beste-middelen-tips-tandenknarsen/

bembem
6 augustus 2018, 22:23
Mijn theorie is dat het komt omdat men er meer respect heeft voor het collectieve en het lot van de gemeenschap meer in het vaandel draagt. Het viel me dan ook op dat het veiligheidsgevoel in publieke ruimtes er hoger is als in het Westen. I mean, hier zou ik me 's nachts niet veilig voelen in een tentje, terwijl dat ik me stukken meer op m'n gemak zou voelen moest ditzelfde tentje zich ergens in Japan of Korea bevinden. Ook worden gevonden handtassen en portefeuilles er meer teruggebracht as opposed to the West waar men in dergelijke gevallen eerder naar zijn/haar bezittingen kan fluiten.

Dus tja, er bestaan wel degelijk grote verschillen in mentaliteit tussen het verre Oosten en het Westen.

Discuss please, thanks.

Mja ik moet m'n mening toch herzien; ze zijn helemaal niet zo teder tegenover elkaar meer bepaald als het op geweld tov vrouwen aankomt zoals deze docu (https://www.youtube.com/watch?v=gy4oFVuNPkg) laat uitschijnen, hate crimes, sexual assault & zelfs murder zijn in Zuid-Korea bvb beduidend hoog doch underreported, zo zou er om de 2 & 1/2 dagen een vrouw overlijden aan de gevolgen van een uit de hand gelopen dispuut met het andere geslacht, Koreanen zijn naar verluidt ook de 'wife beaters' van Asia (dit laatste wist ik in feite al wel maar goed)... Het feminisme dat er aan een opmars bezig is wordt eveneens dmv mannelijk geweld gedwarsboomd en/of ronduit belachelijk gemaakt. Online trollen, bashen en bedreigen van feministen is er naar het schijnt een nationale sport..... met het verschil dat het itt deze contreien geen keyboardwarriors betreft. Dus ja, in feite is men er nog steeds onderhevig aan een harde patriarchale structuur -wat zich oa uit in bovenstaande, in ieder geval meer dan in deze contreien het geval is. Welcome to the real Asia :|

bembem
6 augustus 2018, 22:35
Niet waarschijnlijk, mijn beste. Dat is een feit. Je slaat de spijker hier op de kop!

Om Japan als voorbeeld te nemen, de Japanse nationaliteit is bloedgerelateerd. Een voorwaarde om een Japanner te zijn is dat 1 van je ouders een Japanner is. Dat wil dus zeggen dat, als je beide ouders uit een ander land komen en jij geboren wordt in Japan, je toch géén Japanner bent. Ik heb een verhaal gehoord van een Amerikaan die al 40 jaar in Japan woont en nog steeds de creditcard op naam van zijn vrouw moet gebruiken omdat hij er zelf geen kan krijgen als buitenlander. Hij krijgt ook nog dagelijks complimenten dat hij goed met stokjes kan eten en dat zijn Japans fenomenaal goed is voor een buitenlander. Buitenlanders zijn er zo zeldzaam dat als je er als blanke rondloopt je onmiddellijk aangesproken wordt met vragen "vanwaar kom je?, Wat vind je van Japan?, Vind je het hier mooi?, Hoe lang blijf je hier?"... Het meest meeslepende was van een blank meisje die in Japan geboren is, nog nooit buiten Japan is geweest en elke dag de vraag krijgt vanwaar ze komt. Soms is ze het zo beu dat ze dan gewoon het spelletje meespeelt en zegt dat ze komt van een Japanse stad. Dan krijgt ze de vraag "Oh wow! Dus je woont hier?! Maar waar kom je dan écht vandaan? Wat is je thuisland? en wanneer ga je terug?"... Jammer genoeg vind ik de blog niet meer terug... Het is wel algemeen bekend dus je vindt tal van voorbeelden. Als je blank bent, ben je "gaijin" (vreemdeling). Dat is gewoon zo en ze zullen je nooit Japanner noemen en je zal nooit als "Japanner" in de krant komen, ZEKER niet als je een misdrijf hebt gepleegd.

Wat betreft asielzoekers: In 2017 zijn er 19 duizend 628 aanvragen gekomen. twintig aanvragen werden goedgekeurd. bron (https://japantoday.com/category/national/japan-took-in-20-asylum-seekers-last-year-as-nearly-20-000-applied)

Daar kan Francken nog iets van leren. :)

Bonusartikel: De Islam in Japan (https://nl.wikipedia.org/wiki/Islam_in_Japan) (De Engelse versie is uitgebreider)

Ik hoop dat dit genoeg verklaring geeft waarom het zo mooi en vredevol is in Japan.

Aan alle linkiewinkies die deze post hebben gelezen raad ik het volgende aan: https://www.tandenknarsenbitjes.nl/beste-middelen-tips-tandenknarsen/

In Japan is xenofobie geïnstitutionaliseerd dat klopt - zelfs andere Aziaten of Japanners die voor langere tijd buiten Japan verbleven worden er als 'vreemdeling' beschouwd - en behandeld; Maar euh dat "van waar kom je?" en/of "oh je spreekt goed Nederlands" of ronduit staren, dat krijgt men hier eveneens als gele/andersgekleurde, jawel.

Weyland
6 augustus 2018, 22:42
https://www.youtube.com/watch?v=O8J2yDcJdYw