PDA

View Full Version : Welke uitstootnorm minimaal bij aankoop nieuwe benzinewagen


Henri1
19 juli 2018, 18:23
Als je nu een nieuwe (benzine) wagen wil kopen.

Welke EURO-norm is dan de minimale vereiste.
Is de fabricant vanaf september gehouden aan een nieuwe norm ?

Je vind hierover zo weinig informatie en dealers willen blijkbaar enkel van hun oude stockwagens af.....

Micele
19 juli 2018, 20:05
Vanaf 1 september 2018 is minimaal euronorm 6C verplicht.

Maar wie slim is gaat voor minimaal euronorm 6D-Temp of tenlaatste verplichte minimumnorm vanaf 1 sept 2019.

ADAC heeft daar een lijst van de wagens die daar onder vallen:
https://www.adac.de/infotestrat/umwelt-und-innovation/abgas/modelle_mit_euro_6d_temp/default.aspx

Wie nog slimmer is gaat voor full-Euronorm 6D. (zonder Temp) tenlaatste verplicht de 1 januari 2021. Maar ik denk niet dat die al aangeboden worden, wslk nog wachten... in elk geval staat er nog geen enkele op die lijst, ADAC past die lijst continu aan, euronorm 6D staat er nog niet bij.

Dealers willen natuurlijk eerst hun oudere euronorm kwijt, die zullen ze wel met wat extra korting aanbieden.

Vanaf 1 sept 2018 mogen die euronorm 6B niet meer -in principe- voor de eerste keer als nieuw ingeschreven worden. Maar de meeste wetten hebben achterpoortjes en uitzonderingen onder bepaalde voorwaarden, namelijk voertuigen uit restantvoorraden, die krijgen... zie :
https://mobilit.belgium.be/sites/default/files/resources/files/2018_cc1_nl_euro_6_september_2018.pdf

Denk aan het hoger waardeverlies als men een auto met slechtere milieunorm koopt, tenzij men de wagen natuurlijk tot het einde blijft rijden.

Benzinewagens met een moderne motor met directe injectie zullen dus een benzineroetfilter hebben vanaf euronorm 6C en beter: https://www.hln.be/auto/roetfilters-op-alle-nieuwe-benzinewagens-vanaf-september-2018~adc2ff35/

bron VW Group bijvoorbeeld:
https://www.volkswagen-press.be/volkswagen-groep-introduceert-partikelfilter-voor-benzinemotoren

Henri1
20 juli 2018, 06:18
Bedenkt voor de uitleg. Hier kan ik verder mee.

Hoofdzaak is je niet een oude stookwagen laten opdringen en zeker voor minstens Euro6c gaan.

maddox
20 juli 2018, 07:00
Als je nu een nieuwe (benzine) wagen wil kopen.

Welke EURO-norm is dan de minimale vereiste.
Is de fabricant vanaf september gehouden aan een nieuwe norm ?

Je vind hierover zo weinig informatie en dealers willen blijkbaar enkel van hun oude stockwagens af.....

Gij moogt geen bonen meer eten.

Mambo
20 juli 2018, 09:44
Ik zou wachten op de euro12 d9

Dat schijnt de beste te worden.

Micele
20 juli 2018, 11:43
Ik zou wachten op de euro12 d9

Dat schijnt de beste te worden.

Nog beter is geen euronorm, en nooit controle op emissies.
Jeweetwel een E-wagen heeft geen stookpijp.

araneus
20 juli 2018, 12:06
Inderdaad, de nieuwste e-wagens zijn veelbelovend. Zeker Hyundai wordt zeer interessant met 2 bruikbare en betaalbare e-wagens in het assortiment (Ioniq en Kona).

Micele
20 juli 2018, 13:12
Inderdaad, de nieuwste e-wagens zijn veelbelovend. Zeker Hyundai wordt zeer interessant met 2 bruikbare en betaalbare e-wagens in het assortiment (Ioniq en Kona).

De Vlaamse 3500 € premie verzacht hun aankoopsprijs.

De Ioniq is bijna 1 cent per km goedkoper dan de benzine en dieselversie volgens ADAC (15.000 km/jaar, totaalplaatje):

https://www.adac.de/_mmm/pdf/E-AutosVergleich_260562.pdf blz 4

Libro
21 juli 2018, 00:47
Nog beter is geen euronorm, en nooit controle op emissies.
Jeweetwel een E-wagen heeft geen stookpijp.

https://pics.me.me/i-feel-so-dirty-diesel-i-feel-so-clean-28824651.png

Libro
21 juli 2018, 00:53
De Vlaamse 3500 € premie verzacht hun aankoopsprijs.

De Ioniq is bijna 1 cent per km goedkoper dan de benzine en dieselversie volgens ADAC (15.000 km/jaar, totaalplaatje):

https://www.adac.de/_mmm/pdf/E-AutosVergleich_260562.pdf blz 4

Die benzine en diesel zijn i30, geen Ioniq want die is enkel als hybride en elektrisch te verkrijgen.

Micele
21 juli 2018, 08:07
Die benzine en diesel zijn i30, geen Ioniq want die is enkel als hybride en elektrisch te verkrijgen.
Natuurlijk zijn dat i30 het staat erbij. :?

ADAC neemt de i30 benzine en diesel als best vergelijkbare wagen met de Ioniq EV die 1 cent per km goedkoper is. De Ionic Hybride is wel het goedkoopste. Dat is het punt wat de ADAC wil maken met hun lange lijst van 9 bladzijden wagens (deels) elektro tegen ICE.

Ook bij de Ampera e moet ADAC de best vergelijkbare Opel Astra uit het eigen huis nemen, ook die Ampera e blijkt 1 cent/km goedkoper dan de Astra benzine 1,6 Turbo Innovation Automatiek, de diesel echter is wel nog altijd 2 cent/km goedkoper dan de Ampera e.

Van de electrische wagenmodellen bestaat er meestal geen identiek fossiel exemplaar buiten enkele uitzonderingen zoals VW Golf en consoorten.

Dan neemt men een vergelijkbare wagen van hetzelfde merk, desnoods van een ander merk bij Tesla bvb.
Of met welke fossiele wagens vergelijkt ADAC de Tesla S en X denk je?
Ook die grote Teslas zijn meestal iets goedkoper en dat zonder rekening te houden met de goedkopere of gratis stroom die Tesla aanbiedt. ADAC rekent namelijk 30 cent/kWh ook voor Tesla, terwijl benzine en zeker diesel nog duurder kunnen worden.

Soit ergens een fixe prijs moet genomen worden, terwijl die steeds verandert.
ADAC neemt Duitse gemiddelde prijzen stand april 2018, referte op blz 2:
1,17 € voor diesel
1,37 € voor Eurosuperbenzine
1,44 € voor Superplusbenzine
30 cent/kWh voor stroom.

In Be zijn benzine (E10) en diesel even duur, terwijl stroom in de regel goedkoper is dan in D.

Henri1
25 juli 2018, 05:28
Natuurlijk zijn dat i30 het staat erbij. :?

ADAC neemt de i30 benzine en diesel als best vergelijkbare wagen met de Ioniq EV die 1 cent per km goedkoper is. De Ionic Hybride is wel het goedkoopste. Dat is het punt wat de ADAC wil maken met hun lange lijst van 9 bladzijden wagens (deels) elektro tegen ICE.

Ook bij de Ampera e moet ADAC de best vergelijkbare Opel Astra uit het eigen huis nemen, ook die Ampera e blijkt 1 cent/km goedkoper dan de Astra benzine 1,6 Turbo Innovation Automatiek, de diesel echter is wel nog altijd 2 cent/km goedkoper dan de Ampera e.

Van de electrische wagenmodellen bestaat er meestal geen identiek fossiel exemplaar buiten enkele uitzonderingen zoals VW Golf en consoorten.

Dan neemt men een vergelijkbare wagen van hetzelfde merk, desnoods van een ander merk bij Tesla bvb.
Of met welke fossiele wagens vergelijkt ADAC de Tesla S en X denk je?
Ook die grote Teslas zijn meestal iets goedkoper en dat zonder rekening te houden met de goedkopere of gratis stroom die Tesla aanbiedt. ADAC rekent namelijk 30 cent/kWh ook voor Tesla, terwijl benzine en zeker diesel nog duurder kunnen worden.

Soit ergens een fixe prijs moet genomen worden, terwijl die steeds verandert.
ADAC neemt Duitse gemiddelde prijzen stand april 2018, referte op blz 2:
1,17 € voor diesel
1,37 € voor Eurosuperbenzine
1,44 € voor Superplusbenzine
30 cent/kWh voor stroom.

In Be zijn benzine (E10) en diesel even duur, terwijl stroom in de regel goedkoper is dan in D.

Wat met de fiscaliteit van EURO6d-Temp ?

Gaat de verkeersbelasting voor euro 5 omhoog, of geldt dat enkel voor nieuwe inschrijvingen ?

Henri1
27 juli 2018, 17:42
Iemand enig idee wat betreft :
- BIV
- jaarlijkse rijtaks
- Aftrekbaarheid

van de Hyundai Ioniq Hybrid ?

https://www.hyundai.be/assets/templates/pip/ioniq-hybrid/wcm/images/highlight_style_car.png

https://www.hyundai.be/nl/model/ioniq-hybrid.html

PS:
Weet er hier iemand of de benzinemotor een Turbo heeft ?
Heeft deze wagen EURO6d-Temp ?

Micele
27 juli 2018, 18:30
https://pics.me.me/i-feel-so-dirty-diesel-i-feel-so-clean-28824651.png

https://i.ytimg.com/vi/yNLRy4rcLB4/maxresdefault.jpg

Vlad
27 juli 2018, 18:37
Sluikstorten is verboden ==> uitstootnorm = 0 maX

Micele
27 juli 2018, 18:48
van de Hyundai Ioniq Hybrid ?
PS:
Weet er hier iemand of de benzinemotor een Turbo heeft ?
Heeft deze wagen EURO6d-Temp ?

Geen turbo (alle mogelijke bronnen, ook via wikipedia);
Geen Euro 6d-temp (bron ADAC, lijst had ik al gepost

https://www.adac.de/infotestrat/umwelt-und-innovation/abgas/modelle_mit_euro_6d_temp/default.aspx staat er NIET bij

alle Hyundai euro 6 temp sinds datum achteraan

Hyundai i20 1.2 Otto 1248 55 Euro 6d-TEMP Jul. 18
Hyundai i20 1.2 Otto 1248 62 Euro 6d-TEMP Jul. 18
Hyundai i20 1.0 T-GDI Otto 998 74 Euro 6d-TEMP Jul. 18
Hyundai i20 1.0 T-GDI Otto 998 88 Euro 6d-TEMP Jul. 18
Hyundai i20 Active 1.4 Otto 1368 74 Euro 6d-TEMP Jul. 18
Hyundai Kona 1.0 T-GDI Otto 998 88 Euro 6d-TEMP Jun. 18
Hyundai Kona 1.6 T-GDI Otto 1591 130 Euro 6d-TEMP Jun. 18
Hyundai Kona 1.6 CRDi Diesel 1598 85 Euro 6d-TEMP Mai 18
Hyundai Kona 1.6 CRDi Diesel 1598 100 Euro 6d-TEMP Mai 18)

Micele
27 juli 2018, 18:54
Sluikstorten is verboden ==> uitstootnorm = 0 maX
Is eigenlijk zelfs volgens de wegcode verboden. :lol:

7.3. Het is verboden het verkeer te hinderen of onveilig te maken door voorwerpen, zwerfvuil of stoffen op de openbare weg te werpen, te plaatsen, achter te laten of te laten vallen, hetzij door er rook of stoom te verspreiden, hetzij door er enige belemmering aan te brengen.

https://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/104-art7

Henri1
27 juli 2018, 18:58
Geen turbo (alle mogelijke bronnen), geen Euro 6dtemp (bron ADAC)

Rijdt dat een beetje vlot dan, of eerder een loom geval ?

Is die 141 PK dan Benzine + electro samen ?

Geen euro6d-Temp ? : https://www.hyundai.news/de/modell-news/hyundai-stellt-gesamte-pkw-modellpalette-auf-euro-6d-temp-um/

Micele
27 juli 2018, 19:03
Rijdt dat een beetje vlot dan, of eerder een loom geval ?

Is die 141 PK dan Benzine + electro samen ?
Tesamen, maar door het hoog instant koppel van de electromotor zeker niet loom voor een 141 PK en 1445 kg. Dat koppel kan men deels bijtellen naargelang belasting en toerental, geeft tot 265 Nm bij 4000 t/min.

Test kan je ook vinden bij ADAC, of bij andere.

https://www.adac.de/_ext/itr/tests/Autotest/AT5533_Hyundai_IONIQ_Hybrid_Premium/Hyundai_IONIQ_Hybrid_Premium.pdf

4-Zylinder Benzinmotor, Direkteinspritzer, Elektromotor
Hubraum 1.580 ccm
Leistung 104 kW / 141 PS (bei 5.700 1/min)
Maximales Drehmoment 265 Nm (bei 4.000 1/min)
Kraftübertragung Frontantrieb
Getriebe 6-Gang-Doppelkupplungsgetriebe
Höchstgeschwindigkeit 185 km/h
Beschleunigung 0-100 km/h 10,8 s

https://www.egear.be/hyundai-ioniq-plug-in-hybrid-test/

Geen euro6d-Temp ? : https://www.hyundai.news/de/modell-news/hyundai-stellt-gesamte-pkw-modellpalette-auf-euro-6d-temp-um/
Aha dat is nieuw ADAC zal dan zijn lijst moeten updaten.

Hyundai gaat dan tenlaatste vanaf 1 september 2018 enkel nog maar 6d temp hebben. De motoren worden nu al aangepast.
(ik heb de download geopend)

De hybrid heeft de GDI motor, en sowieso worden alle versies aangepast:
GDI und T-GDI Motoren erhalten Benzinpartikelfilter

8. Mai 2018 - Hyundai Motor gehört zu den Vorreitern in Sachen Umwelt und Antriebstechnik: In den nächsten Monaten bis zum 1. September 2018 werden alle Pkw-Modellreihen auf die Abgasnorm Euro 6d-Temp umgestellt.

Henri1
27 juli 2018, 19:24
Tesamen, maar door het hoog instant koppel van de electromotor zeker niet loom voor een 141 PK en 1445 kg. Dat koppel kan men deels bijtellen naargelang belasting en toerental, geeft tot 265 Nm bij 4000 t/min.

Test kan je ook vinden bij ADAC, of bij andere.



https://www.egear.be/hyundai-ioniq-plug-in-hybrid-test/


Aha dat is nieuw ADAC zal dan zijn lijst moeten updaten.

Hyundai gaat dan tenlaatste vanaf 1 september 2018 enkel nog maar 6d temp hebben. De motoren worden nu al aangepast.
(ik heb de download geopend)

De hybrid heeft de GDI motor, en sowieso worden alle versies aangepast:

Is dit nu een goede keuze voor een profiel met:
65% stadsverkeer
25% gewone wegen
10% snelweg

Hoe zit het fiscaal (BIV en rijtaks) ?

Tavek
27 juli 2018, 19:34
https://pics.me.me/i-feel-so-dirty-diesel-i-feel-so-clean-28824651.png

gemiddelde CO2 uitstoot per kwh electriciteit belgie: 189 gr/kWh
gemiddeld verbruik EV per 100 km: 20 kWh
uitstoot 3.7 kg/100 km

Gemiddelde uitstoot moderne ICE wagen 110 gr/km oftewel 11 kg/ 100 kg

Rekenen mannen, ipv idiote plaatjes posten....

Micele
27 juli 2018, 19:52
In 2016 kon men al het effect zien van het zeer kleine aandeel electrische wagens en goede plug-in hybrides die toen verkocht werden.

En ook hoe diverse brandstofwagens getaxeerd werden.

Kaart van 2016, kijk vooral naar Noorwegen en in veel mindere mate ook Nederland... Portugal-Griekenland moet ik eens checken (die hebben wslk eerder kleine dieselpersonenwagens)

https://www.eea.europa.eu/data-and-maps/figures/average-co2-emissions-from-new/93406_average-co2-emissions-from-new.eps/93406_Average-CO2-emissions-from-new-passenger-cars_v1_cs4.eps.75dpi.png

https://www.eea.europa.eu/themes/transport/vehicles-taxation

Men zou hopen dat een zwaar verdieselt land zoals België een laag CO2 zou hebben, niets is minder waar. BE is middenmoot.

In 2020 of 2025 had ik graag deze map opnieuw gezien...
Gaan we direct weten of de landen de juiste maatregelen genomen hebben om aan het klimaatverdrag van Parijs te voldoen, toch qua deel personenwagens...

EV-levenscyclus-CO2 naargelang EU-land zelfs met de vuilste stroommix: https://cleantechnica.com/2017/11/01/electric-cars-release-less-co2-lifetime-diesel-cars-even-powered-dirtiest-electricity-eu/

Henri1
28 juli 2018, 07:51
Nog steeds geen nieuws over het fiscale aspect.

Micele
28 juli 2018, 09:30
Nog steeds geen nieuws over het fiscale aspect.

De overheid zal er wel mee bezig zijn. ;-)

https://belastingen.vlaanderen.be/simulaties

Henri1
4 augustus 2018, 10:20
Interessante lectuur :
https://www.focus.de/auto/news/autoclub-ueberprueft-grenzwerte-nach-euro-6d-temp-otto-partikelfilter-zeigt-wirkung_id_9340226.html

Micele
4 augustus 2018, 10:45
Interessante lectuur :
https://www.focus.de/auto/news/autoclub-ueberprueft-grenzwerte-nach-euro-6d-temp-otto-partikelfilter-zeigt-wirkung_id_9340226.html

Wetende dat de autoindustrie die benzineroetfilters gemakkelijk 10 jaar eerder had kunnen invoeren...

Maar zoals je ziet het blijft een niet eindigend gesukkel met die verbrandingsmotoren, de volgende euronorm komt er zeker weer aan...

Alhoewel de benzineroetfilter wslk maar 1/10 -1/15 gaat kosten wat de dieselroetfilter kost, gaat die na xx.000 kms ofwel extra onderhoud vergen, ofwel ooit vervangen moet worden...
https://www.amt.nl/techniek/nieuws/2015/04/roetfilters-voor-benzinemotoren-in-2017-10146442?vakmedianet-approve-cookies=1&_ga=2.124498691.883399182.1533375961-835478969.1533375961

Ik weet al wat onze volgende gezinswagen is. ;-)

Micele
18 juni 2020, 20:59
De lijst van de wagens met laatste euronorm 6d is er nu, via ADAC:

Sommige zijn pas later op de markt dan vandaag, maar ze zijn wel al bestelbaar.

https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/auto-kaufen-verkaufen/neuwagenkauf/euro-6d-temp-modelle/

ADAC geeft ook technische uitleg wat al die afkortingen betekenen...

Wann gilt Euro 6d-ISC-FCM und was ist das?

Das Kürzel ISC steht für In-Service-Conformity-Tests. Das heißt: Der Fahrzeughersteller muss anhand von Stichproben nachweisen, dass auch bereits im Betrieb befindliche Pkw die gesetzlichen Vorgaben einhalten. Bei EVAP (Evaporative Emission) spielt dagegen eine Rolle, wie viele Kohlenwasserstoffe das Kraftstoffsystem eines Autos ausdünstet.

Der Zusatz FCM markiert eine weitere Vorschrift: Pkw mit Euro 6d müssen mit einem Fuel Consumption Monitoring System (FCM) ausgestattet sein, das den realen Kraftstoff-/Energieverbrauch über den gesamten Fahrbetrieb im Pkw speichert. Über die Diagnose-Schnittstelle können diese Werte ausgelesen und bewertet werden.

Mit dem Auslesen dieser Daten lässt sich die Abweichung zwischen dem Typzulassungswert und dem realen Verbrauch überprüfen. So kann die Lücke zwischen Prüfstandsmessung und Realemissionen noch weiter reduziert werden – und der Verbraucher erhält noch realistischere Verbrauchsangaben. Die neuen Vorschriften dienen also nicht zur Überwachung der Autofahrer, sondern überprüfen die Angaben der Fahrzeughersteller.

De vorige strengste norm 6d-Temp ... mag in 2021 niet meer ingeschreven worden: nieuw vanaf 1 januari 2021 niet meer. Als stockwagen -met uitzonderingsaanvraag- nog tot 31.12.2021. Arme dealer zou ik zeggen.

Pkw mit der Emissionsnorm Euro 6d-TEMP-EVAP-ISC (Emissionsschlüsselnummer 36DG) und Euro 6d-ISC (Emissionsschlüsselnummer 36AM) können nur noch bis spätestens 31. Dezember 2020 erstmalig zugelassen werden. Für Lagerfahrzeuge kann der Hersteller beim Kraftfahrt-Bundesamt eine Ausnahmegenehmigung beantragen, nach dem 31.12.2021 dürfen aber auch diese Fahrzeuge nicht mehr erstmalig zugelassen werden.

Henri1
19 juni 2020, 06:04
Ik vraag me af wat er gaat gebeuren als men u met uw koffiemolen staande houdt met de vraag of uw elektriciteit die in uw batterijen zit wel groen genoeg is.

kelt
19 juni 2020, 06:45
Ik vraag me af wat er gaat gebeuren als men u met uw koffiemolen staande houdt met de vraag of uw elektriciteit die in uw batterijen zit wel groen genoeg is.

Ach.....

Het is goed als een mens eens kan filosoferen over een vraag die niet te beantwoorden is...

Micele
19 juni 2020, 12:31
Ach.....

Het is goed als een mens eens kan filosoferen over een vraag die niet te beantwoorden is...

Een antwoord is wel deze tabel over nieuw ingeschreven wagens en hun norm-CO2-uitstoot g/km

(norm nog volgens oeroude NEDC, volgende jaren wordt dat WLTP).

Soit de jaarlijkse evolutie is belangrijk. Het Belgisch wagenpark is weer wat vuiler geworden in afgelopen 2019: +1,7 %.

https://www.jato.com/wp-content/uploads/2020/03/Chart-2.jpg

https://www.duurzaam-ondernemen.nl/new-car-co2-emissions-hit-the-highest-average-in-europe-since-2014/

Portugal verrast me.
Noorwegen kennen we al aan 60 g/km CO2! , en Nederland is zeker ook een goed voorbeeld qua trage evolutie.

Jantje
19 juni 2020, 12:55
Als je nu een nieuwe (benzine) wagen wil kopen.

Welke EURO-norm is dan de minimale vereiste.
Is de fabricant vanaf september gehouden aan een nieuwe norm ?

Je vind hierover zo weinig informatie en dealers willen blijkbaar enkel van hun oude stockwagens af.....

Je eerste vragen moeten zijn,
Waar ga ik die wagen voor gebruiken?
Heb ik een eigen stelplaats waar ik stroomvoorziening heb?

Als die wagen geen 200km of 4 uur per dag doet en in een eigen garage op een eigen parking met stroomvoorziening staat, raad ik je aan een EV te kopen.
Kost misschien wel 5 tot 10k meer, maar als zelfstandige mag je die volledig inbrengen en heb je veel minder energiekosten en onderhoudskosten.

Micele
19 juni 2020, 20:38
#Portugal verrast me.
Noorwegen kennen we al aan 60 g/km CO2! , en Nederland is zeker ook een goed voorbeeld qua trage evolutie.

# Portugal verrast me nu niet meer, nadat ik die ISV-simulatie gedaan heb (inschrijvingstaks (ISV) en extra taksen) op basis van cilinderinhoud, brandstofsoort en natuurlijk vooral CO2. Daarbij nog jaarlijkse wegentaks.

Algemeen: https://impostosobreveiculos.info/english/portuguese-taxes-on-cars/

Tabellen: https://impostosobreveiculos.info/isv/imposto-sobre-veiculos-isv-2020/

Simulatietool, of ISV calculator: https://impostosobreveiculos.info/isv/simulador-isv/#principal

Vb-simulatie voor een nieuwe BMW X5 xdrive 3.0d : 2993 cc diesel, en 208 g/km CO2 volgens WLTP (ook aanvinken) en de brandstof ook), 265 PK.

Novo comprado em Portugal
(inclui IVA a 23%) 33.644.58€

cm3 9544.58€
CO2 17808.74€
ISV 27353.32€
IVA 6291.26€
Die grote SUV legt er dus bijna 34k€ bovenop....

Dan neem ik ff een compacte SUV-diesel zoals een VW T-Roc 2.0 TDI 1968 cc en pakweg 134 g/km CO2 WLTP. (150 PK)

Novo comprado em Portugal
(inclui IVA a 23%) 6785.63€
cm3 4358.08€
CO2 1158.69€
ISV 5516.77€
IVA 1268.86€
Oeps.

Dan neem ik ff een compacte SUV-benzine zoals een VW T-Roc 1498 cc en pakweg 130 g/km CO2 WLTP. (150 PK)
Nog altijd 2500 € extra.
Novo comprado em Portugal
(inclui IVA a 23%) 2508.36€
cm3 1979.88€
CO2 59.44€
ISV 2039.32€
IVA 469.04€
De T-Roc bestaat ook als 1,0 TSI (999 cc, 115 PK) en wslk 120 g/km CO2 WLTP.
Komt op 281 € extra...
Novo comprado em Portugal
(inclui IVA a 23%) 280.97€
cm3 221.51€
CO2 6.92€
ISV 228.43€
IVA 52.54€

Daarom dat de **meeste Portugezen met lichte benzines ~1000 cc en dieseltjes tot 1600 cc rijden. En al zeker zeer weinig SUVs (want veel cc en hoge CO2).

Ondanks de hogere inschrijvingstaks op diesel is Portugal nog een dieselland (kleine diesels dan tot 1,6l) omdat de dieselolie er ~20 cent goedkoper is aan de pomp.

...
More about this: ISV calculator (in portuguese).

**In general, ISV lets us be one of the leading countries in low car CO2 emissions. In everyday life, we have an underpowered car fleet. Cars with between 1.0 (gasoline) and 1.6 liters (diesel) of engine displacement represent the major share of cars sold.

We pay something like 500€~1.500€ of ISV for gasoline vehicles and 2.000€~4.000€ for diesel vehicles. Contrary to what these numbers may suggest, we are a diesel nation - fuel tax (ISP) is heavier on gasoline than on diesel and, corporate tax laws give more tax deductions to diesel than to gasoline.

https://impostosobreveiculos.info/english/portuguese-taxes-on-cars/

Hoe de andere EU-landen hun wagens taxeren op CO2:

https://www.acea.be/uploads/publications/CO2-based_motor_vehicle_taxes_European_Union_2020.pdf

Micele
20 juni 2020, 09:29
De automerken met de zuinigste (ICE-)modellen volgens oude NEDC.
(merken die enkel EV verkopen staan er niet bij, want CO2= 0)

De WLTP meetnorm -vanaf 2021- zal gemiddeld 10 g/km hoger zijn dan NEDC.

Toyota holds its position as the top 20 best-selling brand with the lowest average CO2 emissions in Europe. Alongside this, the Japanese manufacturer also saw the largest decrease since 2018, with its average falling by 2.3 g/km. Toyota’s success is largely based on its popular hybrid range, with registrations making up 60% of the brand total volume in 2019. Munoz stated: “Toyota is a pertinent case, particularly considering they don’t offer pure electric cars but are still ahead of their European peers who still have more electrification plans than actual products.”

https://www.jato.com/wp-content/uploads/2020/03/Chart-3.jpg

In the group ranking, Toyota was a major leader, only behind Tesla. Along with Lexus brand, Toyota posted an average of 99.0 g/km of CO2 in 2019, 14.3 g/km less than the next best in the ranking, PSA. At group level, Nissan Group, Renault Group, Mitsubishi and Suzuki posted average emissions lower than the total market’s average of 121.8 g/km. Volkswagen Group, Europe’s largest maker recorded an average of 123.6 g/km.

Citroen’s position in the ranking is also noteworthy. It was the brand with the second-lowest average emissions and was the second-best performer. However, in contrast to Toyota, the improvement made was due to the efficiency of its gasoline engines, rather than the adoption of electrified ones. In fact, the arrival of the compact SUV C5 Aircross and its higher averages, was outshone by improvements in the gasoline engines of the C3 (-5.1 g/km), C3 Aircross (-4.7), C1 (-4.5).

SUVs were the biggest driver of growth in terms of volume and profits for European markets last year. Thanks to their popularity and their shared development costs with traditional cars, many OEMs have been able to increase their sales and increase profit margins. However, the popularity of SUVs is having a negative impact on the average emission levels, and this is evident in the average CO2 emissions when analysed by segment.

The average CO2 emissions for SUVs was 131.5 g/km, which was higher than emissions posted from city-cars (107.7 g/km), subcompacts (109.2 g/km), compacts (115.3 g/km), midsize (117.9 g/km), and executive cars (131 g/km). In addition to this, SUVs made up 38% of total registrations in EU-18. Munoz highlighted: “The SUV segment of the market urgently needs more electrified models. To date, the focus for EVs has been on traditional hatchbacks and sedans, leaving very few choices in the SUV market. If these vehicles want to keep gaining traction and avoid future sanctions, they need to be electrified.”

https://www.duurzaam-ondernemen.nl/new-car-co2-emissions-hit-the-highest-average-in-europe-since-2014/

Zoals we aan de terug stijgende CO2-grafiek kunnen zien vanaf 2017, hebben de sjoemelconstructeurs in de laatste 3 jaren nog snel hun winst kunnen maximaliseren, voordat de strengere CO2-regels geleidelijk beginnen. Eerst de zuipbakken nog snel weg aan de "vroem-vroem-dummies", de sjoemeldiesels euro 6 zijn ook nog rap rap de deur uit gegaan.

De lobby kan zich op de schouder kloppen. :-D

https://www.jato.com/wp-content/uploads/2020/03/Chart-1-1024x312.jpg

2020 verwacht ik toch het begin van een dalende trend. Ook dankzij electrificatie, de SUV populariteit zal nog wel blijven aanhouden.