PDA

View Full Version : Slechts ~1 werknemer per bedrijf kiest voor geld ipv "salariswagen".


Micele
21 juli 2018, 09:31
Had iemand meer verwacht? :-P

https://www.gva.be/cnt/dmf20180720_03625097/amper-23-werknemers-gaan-in-op-voorstel-om-bedrijfswagen-in-te-ruilen-voor-cash

Amper 23 werknemers gaan in op voorstel om bedrijfswagen in te ruilen voor cash

Gisteren om 08:28 | Bron: BELGA

Hr-dienstenbedrijf SD Worx telt tot dusver amper 23 werknemers, uit 22 bedrijven, die hun bedrijfswagen ingeruild hebben voor een cashvergoeding.

Dat schrijft De Tijd vrijdag. SD Worx begeleidt bijna 24.000 bedrijven met meer dan 500.000 werknemers met een bedrijfswagen.

Een bedrijfswagen inruilen voor een licht belaste vergoeding in cash, met die maatregel wil de federale regering de files terugdringen. Maar twee maanden na de invoering lokt de ‘cash for car’-regeling dus allesbehalve een stormloop uit. “Voorlopig hebben 23 werknemers van 22 bedrijven hun bedrijfswagen ingeruild voor een cashvergoeding”, zegt Veerle Janssens van SD Worx in De Tijd.

Bij concurrent Acerta, die 40.000 bedrijven in portefeuille heeft, klinkt hetzelfde verhaal. “We stellen vast dat de interesse heel erg mager is”, zegt directeur Dirk Wijns in de krant. “We krijgen heel weinig vragen van bedrijven over cash for car. Het aantal dossiers waarin het systeem wordt gebruikt, kunnen we op twee handen tellen. We worden absoluut niet overdonderd.”

Wapper
21 juli 2018, 15:47
Logisch en voorspelbaar.

Dadeemelee
21 juli 2018, 15:49
Salariswagens en andere fiscale koterijen afschaffen!

Vlad
21 juli 2018, 15:50
Debiele politici. Eerst moet de ruimtelijke ordening anders. Dan volgt de mobiliteit vanzelf ... Maar men blijft verkavelen dus ... FTW.

quercus
21 juli 2018, 16:31
De tijd van "mijn auto da's mijn vrijheid" behoort definitief tot het verleden. Maar de voornaamste reden voor de weerstand tegen het alternatieve cash-voorstel is de in-treurige toestand van het Belgisch openbaar vervoer. Wat wil je, de Lijn en nog veel meer de NMBS zijn financieel een ramp en kosten de potentiële gebruikers elk jaar (per inwoner) duizenden euro's belastinggeld dat wegvloeit in de te dempen putten. Ze zijn bovendien volledig onderworpen aan de grillen van de in beide maatschappijen oppermachtige vakbonden. De keren dat ik er gebruik van maak ben ik reeds gedegouteerd wanneer ik een treinstel het station zie binnendenderen. De rijtuigen aan de buitenkant beklad met smerige graffiti en binnenin dikwijls ronduit vuil. En het betert er niet op. Het zal nog lang duren eer we hier de performantie zullen halen van het Zwitsers openbaar vervoer. Een tijdje geleden zag ik op TV verschillende afleveringen van een verslag over een reis die een Engelse dame dwars door Japan (van in het uiterste noorden van Hokkaido tot in Okinawa in het Zuiden). Een flink deel van die reis gebeurde per spoor. Het was verbluffend om de Japanse treinen de stations te zien binnen rijden. Ze blonken als gesimoniseerde auto's en de rijtuigen binnenin kraaknet. Het personeel bijna ceremonieel beleefd met witte handschoenen...

Wapper
21 juli 2018, 19:23
Een salariswagen is een perfect wettelijke win-win deal tussen werkgever en werknemer.
Wie meent dat door het afschaffen ervan alle voormalige gebruikers van een salariswagen voortaan met de bakfiets naar het werk zullen gaan, of per overvolle stinktrein, is automatisch erelid van het Simplistisch Verbond.

Dadeemelee
21 juli 2018, 19:37
Een salariswagen is een perfect wettelijke win-win deal tussen werkgever en werknemer.
Wie meent dat door het afschaffen ervan alle voormalige gebruikers van een salariswagen voortaan met de bakfiets naar het werk zullen gaan, of per overvolle stinktrein, is automatisch erelid van het Simplistisch Verbond.

Ik bewaar deze quote en je zal er toch geen bezwaar tegen hebben als ik hem gebruik tegen forummers die zitten te zagen over onze democratie.

‘Perfect wettelijk’

I like it :thumbsup:

Wapper
21 juli 2018, 19:46
Ik bewaar deze quote en je zal er toch geen bezwaar tegen hebben als ik hem gebruik tegen forummers die zitten te zagen over onze democratie.


OK, maar alleen tegen sossen en groensels!

Dadeemelee
21 juli 2018, 19:49
OK, maar alleen tegen sossen en groensels!

:-(

Henri1
21 juli 2018, 21:03
Een salariswagen is een perfect wettelijke win-win deal tussen werkgever en werknemer.
Wie meent dat door het afschaffen ervan alle voormalige gebruikers van een salariswagen voortaan met de bakfiets naar het werk zullen gaan, of per overvolle stinktrein, is automatisch erelid van het Simplistisch Verbond.

Het gebeurt niet vaak, maar ik sluit me volledig bij u aan.

Tavek
21 juli 2018, 22:09
Belastingen op lonen verlagen voor iedereen zodat uitzonderingsregels zoals salariswagens niet meer nodig zijn.

En een salariswagen =! dienstwagen ter info. Een vertegenwoordiger moet zich kunnen verplaatsen.

CeeSsss
21 juli 2018, 22:15
Je titel is nog duizend maal te genereus. Het is bijna 1 werknemer per 1000 bedrijven! :D


Hr-dienstenbedrijf SD Worx telt tot dusver amper 23 werknemers, uit 22 bedrijven, die hun bedrijfswagen ingeruild hebben voor een cashvergoeding.

Dat schrijft De Tijd vrijdag. SD Worx begeleidt bijna 24.000 bedrijven met meer dan 500.000 werknemers met een bedrijfswagen.

Micele
22 juli 2018, 08:28
Je titel is nog duizend maal te genereus. Het is bijna 1 werknemer per 1000 bedrijven! :D

Als je het zo leest ja, ik ben dan zeer genereus-optimist met het woord voorlopig 1000 maal te rekken...

“Voorlopig hebben 23 werknemers van 22 bedrijven hun bedrijfswagen ingeruild voor een cashvergoeding”, zegt Veerle Janssens van SD Worx in De Tijd.

Ik neem aan dat de cash ook te weinig is om zomaar de (luxe)wagen te laten staan.

hamac
22 juli 2018, 09:41
Ik neem aan dat de cash ook te weinig is om zomaar de (luxe)wagen te laten staan.

Uiteraard.

De groenen willen nog veel verder gaan en zien in het mobiliteitsdebat bijvoorbeeld een mooie kans op herverdeling.
Hun voorstel was om 'elke' werkende mens een mobiliteitsbudget te geven ter vervanging van de bedrijfswagens.
Dat is hetzelfde als ijveren voor een basisinkomen voor iedereen te verdelen uit de huidige som van uitkeringen.

Een dikke bak maakt deel uit van het salarispakket van een individu en zijn/haar arbeidsovereenkomst. Je kan dat niet zomaar vervangen door iets minderwaardigs, laat staan dat er genoeg gekken voor te vinden zijn om dat vrijwillig te doen.

Eduard Khil
22 juli 2018, 21:11
ik heb erover gesproken met de gasten van HR: ze willen niet omdat de lease nog te recent is.

hamac
22 juli 2018, 22:08
Vele bestellingen staan momenteel op hold bij vele garages omdat recentelijk de normen strenger geworden zijn en wagens die onder de 140mg/km uitkwamen (2 liters) nu min. 15mg/km hoger uitkomen.

Ach, we moeten daardoor een €150/mnd extra bijleggen. Als we voor zo'n €4000 per jaar met een Jaguar F-Pace van €85000 mogen rondtoeren, waarom niet? :-)

We hebben nog getwijfeld om een Mercedes GLE (hybride) te nemen. Het hybride-gedoe is dan een mooi excuus om met een 3 liter benzine van 350pk rond te toeren. Who cares als je dat ding elke nacht vergeet in het stopcontact te steken.