PDA

View Full Version : Twintig gewonden bij busongeval op E40 in Aalter


Universalia
25 juli 2018, 08:56
Twintig gewonden bij busongeval op E40 in Aalter (http://www.standaard.be/cnt/dmf20180725_03630842)

Op de E40 in de richting van Oostende is ter hoogte van de werken in Aalter in de nacht van dinsdag op woensdag een ongeval met een bus met internationale reizigers gebeurd.

Ik doe dat traject regelmatig en de werken te Aalter, het blijft een gevaarlijke situatie.

Een gevaarlijke situatie om reden van dat er velen zijn die de snelheden die aangegeven worden op de borden ter hoogte van de werken gewoon negeren en vol op het gas blijven staan. (Ik schrijf niet dat dit het geval was met de bus)

Op de bewuste locatie zijn wegenwerken aan de gang, die de bestuurder te laat opgemerkt zou hebben.

Dat lijkt mij sterk want dat staat al lang op voorhand 'goed' aangegeven. :roll:

Best wat u daar ook doet is niet naast een vrachtwagen blijven hangen want de rijstroken zijn daar echt smal.

Micele
25 juli 2018, 12:42
Dat lijkt mij sterk want dat staat al lang op voorhand 'goed' aangegeven. :roll:

Soms veel te vroeg op voorhand (aan die relatief lage snelheden, van een bus bvb). Tegen dat ze aan de wegenwerken komen hebben ze al die borden (vanaf 3 km) al vergeten... Of ze reden in slaapmodus.

Zo wordt de tachograaf van het voertuig uitgelezen om te controleren of de chauffeur de rij- en rusttijden had gerespecteerd.

De resultaten van het tachografisch onderzoek kunnen verklaren waarom de Nederlandse chauffeur de signalisatie niet tijdig heeft opgemerkt en inreed op de obstructie.

8 kansen op 10 dat dit het geval was, oververmoeid en gewoon apathisch doorbollen op automatisch dromende piloot...

Vermoeid blijven doorrijden en secondenslaap is een van de grootste ongevaloorzaken geworden bij ongevallen, vooral op saaie rechte (snel)wegen aan monotone snelheid.
https://www.adac.de/verkehr/verkehrsmedizin/muedigkeit-sekundenschlaf-auto/

Universalia
25 juli 2018, 12:46
Soms veel te vroeg op voorhand (aan die relatief lage snelheden, van een bus bvb). Tegen dat ze aan de wegenwerken komen hebben ze al die borden (vanaf 3 km) al vergeten... Of ze reden in slaapmodus.



8 kansen op 10 dat dit het geval was, oververmoeid en gewoon apathisch doorbollen op automatisch dromende piloot...

Dat kan ook natuurlijk. :?

De schoofzak
25 juli 2018, 14:19
Allez dus: alles kan.

Die werken zijn al even bezig. Hoeveel ongevallen waren er al?

Universalia
25 juli 2018, 17:39
Allez dus: alles kan.

Die werken zijn al even bezig. Hoeveel ongevallen waren er al?

Voor mij moet er geen enkel ongeluk gebeuren aldaar maar het gaat er maar om dat er velen zijn die de verkeersborden aangaande werken + snelheidsbeperking gewoon negeren.

En dan krijg je een gevaarlijke situatie. :-o

Maar kom dat is overal wel zo tegenwoordig dat men dat negeert.

Daarstraks in de Kennedy tunnel Antwerpen nog getuige van geweest.

Ik hield mijn 70km/u (zoals aangegeven op de borden op dat ogenblik) en een paar vrachtwagens kwamen mij vlotjes voorbijgestoken.

Dan denk je :roll:

Micele
25 juli 2018, 17:51
Daarstraks in de Kennedy tunnel Antwerpen nog getuige van geweest.

Ik hield mijn 70km/u (zoals aangegeven op de borden op dat ogenblik) en een paar vrachtwagens kwamen mij vlotjes voorbijgestoken.

Dan denk je :roll:

Dat de snelheidsmeters van een vrachtwagen minder afwijken en bovendien dat zij de tolerantiemarge van 6 kmh eerder benutten? Dat is pakweg 10 kmh sneller?

Universalia
25 juli 2018, 19:18
Dat de snelheidsmeters van een vrachtwagen minder afwijken en bovendien dat zij de tolerantiemarge van 6 kmh eerder benutten? Dat is pakweg 10 kmh sneller?

Waar zijn die borden met 60km/u vanachter op een vrachtwagen voor?

Door de bewuste tunnel rijden er ook veel vrachtwagens met gevaarlijke stoffen die er eigenlijk niet door mogen. :mrgreen:

Micele
25 juli 2018, 19:28
Waar zijn die borden met 60km/u vanachter op een vrachtwagen voor?
Enkel voor gewone 1+1 wegen, waarom die irrelevante vraag? Kennedytunnel is autosnelweg. Ken jij de wegcode niet?

2° tot 60 km per uur voor andere voertuigen en slepen met luchtbanden en met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton, behalve op de onder 11.2.1° en 11.2.2° a) bedoelde wegen;

Door de bewuste tunnel rijden er ook veel vrachtwagens met gevaarlijke stoffen die er eigenlijk niet door mogen. :mrgreen:
Dat noemt men voor mijn 2 vragen helemaal uitwijken. Mond vol tanden? :?

Universalia
26 juli 2018, 19:49
Enkel voor gewone 1+1 wegen, waarom die irrelevante vraag? Kennedytunnel is autosnelweg. Ken jij de wegcode niet?




Dat noemt men voor mijn 2 vragen helemaal uitwijken. Mond vol tanden? :?

Natuurlijk dat. (mond vol tanden bedoel ik)

http://www.welcomeccs.nl/images/Afbeeldingen-webpaginas/NieuwsFotosWelcomeCCS/Met_de_mond_vol_tanden.jpg

Universalia
27 juli 2018, 09:03
Wat moet je doen na een ongeval door foute verkeerssignalisatie? En andere vragen over verkeerde verkeersborden. (https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180726_03632824)

Elke week gebeuren in ons land meer dan twee ongevallen door gebrekkige verkeerssignalisatie. Maar wat moet je doen als je bijvoorbeeld opmerkt dat ergens een verkeersbord ontbreekt, beschadigd is of niet zichtbaar is? En wat als je daardoor betrokken bent bij een ongeval of schade ondervindt?

Soms staan er zelfs zoveel verkeersborden dat je er bijna het Noorden bij kwijt geraakt.

En in de meeste gevallen krijg je zelfs de kans nog niet eens meer ze even te 'bestuderen' daar er wel ééntje of één aan het bumperkleven is. :-o

De schoofzak
27 juli 2018, 09:07
De Kennedytunnel is toch een ideale plek voor trajectcontrole.
Niet natuurlijk als er file is, maar net op andere ogenblikken op ongevallen, en als gevolg daarvan files, te voorkomen.

Micele
27 juli 2018, 10:04
De Kennedytunnel is toch een ideale plek voor trajectcontrole.
Niet natuurlijk als er file is, maar net op andere ogenblikken op ongevallen, en als gevolg daarvan files, te voorkomen.

Alleen in dat kort Antwerps pijpje van 600 m zouden er problemen zijn met snelheid en ongevallen, en daarom soms die 70 kmh. Interessant die Vmax van 70 kmh als het verkeer kms verderop met 120 kmh en 90 kmh aanstormt. Wat geeft zoiets een rijdend obstakel of flessehals van gedwongen 70 kmh, bijgevolg plotse harmonicafiles ver van die konijnepijp Kennedytunnel. Plotse files veel meer risico op plotse kopstaartbotsingen ver van die tunnel. Proficiat. :roll:

Hoe lossen ze dat in het buitenland op? ( waar de tunnels dikwijks km-lang zijn?) Alvast nooit door een dwaze 70 kmh beperking af te willen dwingen, integendeel in eenrichtingstunnels zal men inde regel 100 kmh mogen blijven rijden. Maw Vlaanderen is alweer achterlijk en wil perse meer ongevallen uitlokken.

Nederland?

Hoe hard mag ik rijden in een tunnel?

Velsertunnel: 100 km/h
Coentunnel: 100 km/h
Schipholtunnel: 100 km/h
Beneluxtunnel: 100 km/h
Heinenoordtunnel: 100 km/h
Vlaketunnel: 130 km/h
Drechttunnel: 100 km/h
Botlektunnel: 100 km/h
Zeeburgertunnel: 100 km/h
Noordtunnel: 100 km/h
Wijkertunnel: 120 km/h
Sijtwendetunnel: 70 km/h
Thomassentunnel: 100 km/h
Tunnel Swalmen: 100 km/h
Roertunnel: 100 km/h
Leidsche Rijntunnel: 100 km/h
Salland Twentetunnel (tunnel Nijverdal): 80 km/h
Ketheltunnel: 100 km/h

https://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/wegbeheer/tunnels/veelgestelde-vragen.aspx