PDA

View Full Version : Oostenrijk voert hogere verkeerssnelheid in: hoe snel mogen andere Europeanen?


Universalia
4 augustus 2018, 15:20
Oostenrijk voert hogere verkeerssnelheid in: hoe snel mogen andere Europeanen? (http://www.standaard.be/cnt/dmf20180803_03646871)

De Oostenrijkse regering trok op twee augustus de snelheidslimiet op tot 140 kilometer per uur. ‘Een aanpassing aan de dagelijkse realiteit op de snelweg’, volgens de krant Heute. Hoe hoog ligt de snelheidslimiet in andere Europese landen nu ook alweer?

Hoe snel mogen andere Europeanen?

Ik denk dat men de vraag anders moet formuleren en er de volgende vraagstelling moet van maken:

'Waar staat dat Verenigde Europa eigenlijk nog voor?'

Micele
4 augustus 2018, 16:31
'Waar staat dat Verenigde Europa eigenlijk nog voor?'

Rekenkundig alvast 130 kmh gemiddeld op de erkende snelwegen-norm -als absolute max op hun beste snelwegen-, je kunt dat toch zelf uitrekenen, niet?

Bepaalde landen hebben geen snelwegen volgens bepaalde snelwegveiligheidsnorm, ook Noorwegen heeft die nog niet. De Baltische staten ook niet. Sommige landen hebben zelfs helemaal geen snelwegen, dwerglandjes sowieso niet. (uitgezonderd Luxemburg, die hebben snelwegen volgens norm, en 130 kmh)

Reken eens uit. ;-)

Denemarken is naar 130 kmh gegaan.
Nederland ook naar 130 kmh.
Nu Oostenrijk naar 140 kmh. (als je link waar is)
Vele ex-oostbloklanden sowieso allemaal naar 130 kmh, zelfs 140 kmh zoals Polen en Bulgarije.
Zelfs Zweden is naar 130 kmh gegaan?, dat heb ik zelfs gemist.

En nu de Brexit komt is er al 1 land -dat officieel geen 130 kmh had- minder.

Vergeet niet snelwegen kan men altijd (nog) veiliger maken, tenzij men het niet wil natuurlijk, men kan ze ook degraderen tot derderangssnelwegen.
En in de 21e eeuw bestaat er ook zoiets als dynamische snelheidsmaxima, zoals men weet, zelfs welke die goed werken. :-)

Moest Europa een bepaalde max-norm invoeren zal dat alvast geen 120 kmh zijn, maar eerder 130 kmh. (en al de uitzonderingen bevestigen de regel)

Micele
4 augustus 2018, 17:13
Zweden heeft nog altijd 120 kmh, dat kaartje uit de krant blijkt dus niet te kloppen.

Uit wikipedia:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_maximumsnelheden

Lijst van maximumsnelheden

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3e/Highway_Speed_Limits_Europe.png

Voorwaarde voor een gemiddelde berekening is natuurlijk de voorwaarde of hun snelweg volgens de staandaardsnelwegnorm (dus met alle veiligheidsvoorzieningen) aangelegd is en dus geen substandaard.

Als snelle bron kan men daar wegenwiki voor nemen: vb Noorwegen (wel niet-EU)
https://www.wegenwiki.nl/Noorwegen#Autosnelwegen
...
Ook rondom Trondheim, Bergen en Stavanger liggen wat korte snelwegen, en her en der wat korte stukken. Sommige snelwegen zijn nogal substandaard, en in Oslo en Bergen hebben niet alle snelwegen daadwerkelijk die status, zo mag rond Oslo vaak slechts 70 km/h gereden worden. Autosnelwegen hebben blauwe wegwijzers.

Micele
5 augustus 2018, 12:41
Europa-snelweg-gemiddeld: > 133 kmh; mediaan: 130 kmh

Betreft dit topic, die 140 kmh is enkel een testcase die 1 jaar gaat duren en dit op 2 stukken snelweg, tesamen 120 km lengte (zie kaart), de rest blijft in de regel 130 kmh.

Heeft de testcase geen nadelig effect op de veiligheid (en vinden ze een politieke meerderheid, blijkbaar wel), dan kan die 140 kmh de regel worden voor alle betere snelwegen in Oostenrijk. Uitzonderingen wegens milieu, geluid enz, stadsomgeving,... blijven behouden.
Uiteraard gebeuren er ook snelheidsmetingen. Want het kan zijn dat de gemiddelde gereden snelheid amper gaat veranderen. (Oostenrijkers vrezen net daar dan strengere controles). In Denemarken was dat ook zo.

https://www.tagesschau.de/ausland/oesterreich-tempo-101.html

https://www.vol.at/test-start-mit-140-kmh-ueber-die-autobahn/5878842?

https://www.vol.at/2018/08/Tempo-140-Grafik.jpg

De vrijgegeven 120 km:
https://www.vol.at/tempo-140-teststrecken-gehen-auf-der-a1-in-betrieb/5878687

Auf zwei Teststrecken der Westautobahn (A1) ist seit Mittwochfrüh Tempo 140 erlaubt. Auf rund 88 Kilometern zwischen Melk und Oed in Nieder- sowie auf den 32 Kilometern zwischen Haid und Sattledt in Oberösterreich wird in beiden Richtungen die höchstzulässige Geschwindigkeit somit um zehn km/h angehoben. Das Pilotprojekt soll ein Jahr dauern und wird mit Vorher-Nachher-Messungen durchgeführt.

De tijdwinst (2 sec per km of goede 7%) is bijna te verwaarlozen, maar men zal relaxer 120-130 kmh kunnen rijden en als men eens (traag) inhaalt zal men niet zo rap boven de limiet zitten.

De schoofzak
5 augustus 2018, 16:37
Ja, voor 30 seconden tijdswinst, daar hebben we al eens iets voor over.

Bobke
5 augustus 2018, 16:47
Ja, voor 30 seconden tijdswinst, daar hebben we al eens iets voor over.
Zelfs uren vertraging bij een ongeval.

Blue Sky
5 augustus 2018, 19:23
Het is een test, die na bepaalde tijd geëvalueerd zal worden.

Dergelijke maatregelen zijn goed om het consumentenvee te paaien.

kelt
5 augustus 2018, 20:04
Straks,als de mensen weer proberen te gaan werken zal zelfs in mijn regio (Kortrijkse) de EFFECTIEVE gemiddelde snelheid weer iets van 100km/uur zijn op de autosnelweg als er ......NIETS....misgaat..

Nog steeds een meerderheid van de mensen denkt dat ze "sneller" zijn omdat ze op de autostrade steeds maar bezig zijn met inhalen om dan wat verder weer in de ankers te moeten,om dan weer in te halen......gekke kikkers zijn het....iemand anders betaalt zeker hun naft.......milieu?....CO2 uitstoot?....mijn kl*ten.......???

Maar gewoonlijk loopt er wel weer iets mis waardoor het eerder 25km/uur zal zijn op een groeiend aantal dagen.....:-(

Die snelheidslollies zijn de laatste 10jaar vooral "godsdienstig" geworden.Ze laten dromen van tijden dat het nog lukte.

Ach,als de Oostenrijkers het beter hebben op hun wegen...ze doen maar....

Micele
5 augustus 2018, 21:04
Ja, voor 30 seconden tijdswinst, daar hebben we al eens iets voor over.

Klopt, vooral minder kans om geflitst te worden. :-D

Tavek
5 augustus 2018, 21:06
Die hogere maximumsnelheden zijn debiel.

Micele
5 augustus 2018, 21:06
Zelfs uren vertraging bij een ongeval.

Ongevallen die vooral in de file gebeuren, de snelheidsmax is daar enorm belangrijk. :lol:

Micele
5 augustus 2018, 21:12
Die hogere maximumsnelheden zijn debiel.

Het is zeker geen verplichting. ;-)

Micele
5 augustus 2018, 21:19
In Denemarken hebben ze bij een 20 kmh verhoging op 55% van hun snelwegen, en de rest van de snelwegen bleef overanderd, een lagere gemiddelde snelheid globaal gemeten, er was navenant minder vervuiling aan NOx en minder CO2-uitstoot.

Bron: http://www.vejforum.dk/vejforum2008/Hastighed%20og%20ulykker%20efter%20130%20km-t%20p%C3%A5%20motorveje.pdf

Bobke
5 augustus 2018, 21:23
Ongevallen die vooral in de file gebeuren, de snelheidsmax is daar enorm belangrijk. :lol:
Idd.
Inrijden op een file aan 140 of aan 120 maakt een wereld van verschil.

Micele
5 augustus 2018, 21:24
Idd.
Inrijden op een file aan 140 of aan 120 maakt een wereld van verschil.

Vooral die vrachtwagens die begrenst zijn. lol.

Bobke
5 augustus 2018, 21:28
Vooral die vrachtwagens die begrenst zijn. lol.
Ook,een verschil van 50 denk ik.

Micele
5 augustus 2018, 21:34
Ook,een verschil van 50 denk ik.

Vrachtwagens zijn begrenst op 90 kmh, en hun minimumsnelheid is eigenlijk 70 kmh verplicht op de snelweg. Indien een vrachtwagen (door onoplettendeheid, andere oorzaken) zelfs aan 50 kmh op een stilstaande file rijdt zijn er geen overlevenden in de aangereden auto.

Een limietsverhoging van 130 naar 140 kmh is daar dus totaal irrelevant.

Je bedoelt een auto die aan 130 of 140 kmh een stilstaande vrachtwagen aanrijdt?
Dan reedt die vrachtwagen 70 kmh te traag. :roll:
Of de bestuurder van de auto lette niet op. Een stilstaande vrachtwagen is ook zeer slecht te zien wegens zijn grootte. :roll:

Tavek
5 augustus 2018, 21:45
Er zijn geen argumenten pro verhoogde snelheidslimitiet behalve populistische.

Micele
5 augustus 2018, 21:48
Er zijn geen argumenten pro verhoogde snelheidslimitiet behalve populistische.

Nochtans heeft "meer dan de halve wereld" zijn snelheidslimieten op snelwegen verhoogt, de meeste stammen nog van de oliecrisis.

De meeste snelheidsbeperkingen op de allerveiligste wegen zijn meestal louter arbitrair.

Geen enkele snelheidslimiet is verplicht.

Tavek
5 augustus 2018, 21:56
Nochtans heeft "meer dan de halve wereld" zijn snelheidslimieten op snelwegen verhoogt, de meeste stammen nog van de oliecrisis.

De meeste snelheidsbeperkingen op de allerveiligste wegen zijn meestal louter arbitrair.

Geen enkele snelheidslimiet is verplicht.

De wetten van de fysica zijn nogal dwingend.

Tussen 120 km/h en 160 km/h zit bijna een factor 2 in kinetische energie.

Tussen 120 en 200 een factor 3.

De veiligste wagen is louter een stuk schroot bij die hoge snelheden.

Micele
5 augustus 2018, 22:00
De wetten van de fysica zijn nogal dwingend.

Tussen 120 km/h en 160 km/h zit bijna een factor 2 in kinetische energie.

Tussen 120 en 200 een factor 3.

De veiligste wagen is louter een stuk schroot bij die hoge snelheden.

Massa niet vergeten. Hoe hoog is de kinetische energie van een 40 ton vrachtwagen aan 90 kmh? Heeft die een nuttige kreukelzone vooraan? :roll:

En van 160 kmh en 200 kmh is hier toch nergens sprake. Je kunt ook 300 kmh proberen, verandert er niets aan.

Kinetische energie is bepalend voor ongevalgevolg niet voor ongevaloorzaak.

Zonder ongeval...

Niemand is verplicht sneller te rijden dan hij aankan.
Het is zeer aangeraden steeds met aangepaste snelheid te rijden.

Zoals ik al schreef in Denemarken ging de gereden gemiddelde snelheid globaal naar omlaag:

130 km/t 110 km/t Københavnsområdet
Førmodel, fremskrevet til sept. 2004
120,4 km/t 118,9 km/t 114,4 km/t
Eftermodel, september 2004
121,2 km/t 116,0 km/t 110,7 km/t
Effekt 0,8 km/t -2,9 km/t -3,7 km/t

Tabel 1: Hovedresultater for hastighedsudviklingen, målt i km/t

p 15 onderaan
http://www.vejdirektoratet.dk/DA/viden_og_data/publikationer/Lists/Publikationer/Attachments/93/130km_paa_motorveje_rap337.pdf

De titel van deze draad is dus eigenlijk een leugen of hoax.

Tavek
5 augustus 2018, 23:02
Massa niet vergeten. Hoe hoog is de kinetische energie van een 40 ton vrachtwagen aan 90 kmh? Heeft die een nuttige kreukelzone vooraan? :roll:

En van 160 kmh en 200 kmh is hier toch nergens sprake. Je kunt ook 300 kmh proberen, verandert er niets aan.

Kinetische energie is bepalend voor ongevalgevolg niet voor ongevaloorzaak.

Zonder ongeval...

Niemand is verplicht sneller te rijden dan hij aankan.
Het is zeer aangeraden steeds met aangepaste snelheid te rijden.

Zoals ik al schreef in Denemarken ging de gereden gemiddelde snelheid globaal naar omlaag:



De titel van deze draad is dus eigenlijk een leugen of hoax.

Massa zit er lineair in, snelheid kwadratisch.

De energie moet geabsorbeerd worden door plastische vervorming van de wagen en zijn obstakel.

Tegen deze snelheden ligt de motor tientallen meter verder.

En ongevallen gebeuren. Altijd. Mensen zijn nu eenmaal onvoorzichting. Op hoge en lage snelheden. Alleen is de kans op een dode op 120 km/h veel langer dan op 160 km/h.

Een steen of dier op de weg kan tegen 160-200 km/h de wagen gewoon van de weg laten slingeren. Tegen 120 km/h ook...met veel minder erge gevolgen.

En voor wat ? Voor 5 min tijdswinst ?

Tavek
5 augustus 2018, 23:03
Gemiddeldes zeggen niks Micele.

Micele
6 augustus 2018, 09:37
Alleen is de kans op een dode op 120 km/h veel langer dan op 160 km/h.
Enkel bij een ongeval. Door het ongevalgevolg. Dat is evident.

Zo is de kans op een ongeval ook hoger bij 120 kmh op een drukke snelweg tov 160 kmh op een heel rustige snelweg. De conflictmogelijkheden stijgen pakweg tot 50 maal meer.

Snelheid is dus relatief, en dan heb je de weersomstandigheden nog.

Studies wijzen uit dat er helemaal geen directe relatie is - of ze konden het niet bewijzen - tussen de max-snelheid van een snelweg- en het aantal ongevallen of zelfs de ernst van de ongevallen.

Opgelet gereden snelheid is wat anders als de max-snelheid als gegeven.

Voor mij is een aangepaste snelheid veel belangrijker dan een arbitraire vaste max-snelheid. Men mag gerust veel meer de verantwoordelijkheid leggen op de bestuurders, en zich niet blind staren op de max-snelheid.

Natuurlijk mag er ergens wel een grens vastgelegd worden en die is in gemiddeld of mediaan Europa pakweg 130 kmh en tendeert nu zelfs naar 140 kmh, uiteraard op de allerbeste snelwegen, waar ook nog de meeste tijd minder verkeer is. Tijdens bepaalde pieken van meer verkeer en omstandigheden kan men die grens nog altijd dynamisch verlagen aan de hand van een vijftal parameters.

En ongevallen gebeuren. Altijd. Mensen zijn nu eenmaal onvoorzichting. Op hoge en lage snelheden. Alleen is de kans op een dode op 120 km/h veel langer dan op 160 km/h.
Het topic gaat meer over Europese standaard van max snelheid op de betere snelwegen, dus tussen 120 kmh en pakweg 130/140 kmh. Ik vraag me telkens af waarom jij het altijd over 160 kmh hebt.

En voor wat ? Voor 5 min tijdswinst ?
ik val in herhaling, NIEMAND is verplicht 130 kmh te rijden, je moogt evenzo 90 kmh rijden. Niemand is verplicht om op autosnelwegen te rijden die heel duidelijk de veiligste wegvorm is van allemaal, wegens de strenge voorwaarden erop te mogen. (traag verkeer absoluut verboden)

Gemiddeldes zeggen niks Micele.
Blijkbaar wel als het om ongevalgevolgen gaat. Zie studie Denemarken.

Een max arbitraire snelheidslimiet zegt nog 1000 maal minder Tavek.
Een snelheidslimiet houdt niemand tegen trager of sneller te rijden, ook niet bij slechtere weersomstandigheden.

Enkel voldoende verkeer doet dat. Het is lang geleden dat ik nog gemiddeld 110 kmh haalde op een lange reistrip (dit tussen de pauzes gerekend, met pauze is het steeds onder 100 kmh)

Ik wed erop dat in Duitsland (gebieden zo dicht bevolkt zijn als België) amper of niet gemiddeld sneller gereden wordt dan in België.

Universalia
6 augustus 2018, 17:32
Men mag gerust veel meer de verantwoordelijkheid leggen op de bestuurders, en zich niet blind staren op de max-snelheid.

Tot op bepaalde hoogte zou dat best kunnen 'meer verantwoordelijkheid' leggen op de bestuurder maar denkt u dat het een goed plan is in tegenwoordige tijden nu er zovelen zijn die de wet/verkeersreglement aan hun laars weten te lappen?

Micele
6 augustus 2018, 17:41
Tot op bepaalde hoogte zou dat best kunnen 'meer verantwoordelijkheid' leggen op de bestuurder maar denkt u dat het een goed plan is in tegenwoordige tijden nu er zovelen zijn die de wet/verkeersreglement aan hun laars weten te lappen?

En waarom lappen ze dat aan hun laars?

Hoeveel zijn "zovelen"?

Denk je nu echt door van vandaag op morgen de snelheidmax op goede wegen buiten de bebouwde kom (met gescheiden fietspaden) met 20 kmh te verminderen dat de chauffeurs algemeen veiliger gaan rijden?

Je weet dat die snelheidsmax 24/24 h en 7 op 7 telt ook als er geen kat op die baan is. Zoek eens op "draagvlak".

Of lees dit artikel eens door:
https://www.febiac.be/public/content.aspx?FID=460
(oud artikel van 2005 denk ik dus ver voor de algemene 70 kmh in Vlaanderen)

Dus mag je jouw topicvraag ook eens stellen voor deze wegen, hoe snel mogen andere Europeanen op zulke wegen?

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/dd/Speed_Limits_Europe.jpg

De maximale snelheidslimieten in Europa op standaard tweestrooks niet-auto(snel)wegen buiten de bebouwde kom, per land.

Vlaanderen zou dan een kleurtje 70 kmh moeten krijgen, want 90 kmh is enkel per uitzondering toegestaan.
Trouwens ook op 2+2 wegen zonder middenberm is het in de regel algemene 70 kmh in Vlaanderen:

3° tot 70 km per uur :

a) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting en de rijrichtingen gescheiden zijn door wegmarkeringen;

b) op de andere openbare wegen.

Op sommige openbare wegen kan evenwel een lagere of hogere snelheidsbeperking opgelegd of toegelaten worden door het verkeersbord C43.

De lagere snelheidsbeperkingen voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing.
https://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/170-art11

De wikipedia-tabel is ondertussen correct aangepast:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_maximumsnelheden

PeterCC
8 augustus 2018, 17:03
Oostenrijk voert hogere verkeerssnelheid in: hoe snel mogen andere Europeanen? (http://www.standaard.be/cnt/dmf20180803_03646871)


‘Een aanpassing aan de dagelijkse realiteit op de snelweg’, volgens de krant Heute.


Het is een feit dat de officiële snelheidslimieten overal in Europa aan geloofwaardigheid verliezen.
Dit jaar weer eens rondgereden op Italiaanse wegen en snelwegen, Zwitserse, Franse en Belgische.

Ik laat me zoveel mogelijk leiden door lokale bestuurders.

Bij vrij verkeer:
Italië: 150 op de teller is op autowegen op de linkse rijstrook de norm, in Frankrijk: idem.
In Zwitserland iets lager, rond 140 - 145, net zoals in België.

Mijn auto is bij die snelheden in zijn element, het comfort is prima en het verbruik ligt rond de 5 l/100km (uiteraard is het een diesel).

En dan was er in Frankrijk nog een actie rond ozon door de hoge temperaturen: je mocht er maar 20 onder de limiet. Daar hield zich nagenoeg geen kat aan (en terecht).

Voor mij is het duidelijk: we moeten zo snel mogelijk naar het Duitse systeem, met een aangeraden maximumsnelheid, en die mag rustig de huidige 120 zijn, maar zonder absolute maximumsnelheid. Zijn we eindelijk van die onzin verlost.

Henri1
8 augustus 2018, 19:13
Ja, voor 30 seconden tijdswinst, daar hebben we al eens iets voor over.

Het kan niet rap genoeg als de omstandigheden het toelaten natuurlijk.
Op een verlaten Liège-Luxembourg betrap ik me er wel eens op een stuk boven 200 te zitten.