PDA

View Full Version : Rijbewijs halen met automatische versnellingsbak.


Universalia
20 augustus 2018, 15:20
JE RIJBEWIJS HALEN MET EEN AUTOMATISCHE VERSNELLINGSBAK: WAT ZEGT DE WET? (https://www.vroom.be/nl/nieuws/je-rijbewijs-halen-met-een-automatische-versnellingsbak-wat-zegt-de-wet-20564?utm_medium=content&utm_source=gva&utm_campaign=home)

Het aantal auto’s met een automatische versnellingsbak neemt steeds toe. Jongeren leren meestal rijden met de auto van hun ouders, dus stelt die vraag zich steeds meer. Wat zegt de wet daar eigenlijk over?

Misschien handig om weten. https://www.animaatjes.nl/smileys/smileys-en-emoticons/auto-rijden/animaatjes-auto-rijden-41649.gif

Micele
20 augustus 2018, 16:25
Ik zou me toch meer zorgen maken als je een rijbewijs haalt in een 60 PK en de eerste wagen die je koopt is een occasie 400 PK. :lol:

Universalia
20 augustus 2018, 18:03
Ik zou me toch meer zorgen maken als je een rijbewijs haalt in een 60 PK en de eerste wagen die je koopt is een occasie 400 PK. :lol:

Kan ik u géén ongelijk in geven.

En ze duwen maar meer en meer pk's in de wagen.

Die hebben natuurlijk wel een deftig prijskaartje maar er bestaan ook leasings.

Micele
20 augustus 2018, 18:06
Kan ik u géén ongelijk in geven.

En ze duwen maar meer en meer pk's in de wagen.

Die hebben natuurlijk wel een deftig prijskaartje maar er bestaan ook leasings.

Een occasie oldtimer van 300-400 PK is niet zo moeilijk te vinden, zelfs onder 20.000 €. BIV en taks is verwaarloosbaar. Enkel verzekeren is wat duurder, maar ook nog peanuts als je enkel BA neemt.

Blijft enkel het navenant hoog verbruik.

reservespeler
20 augustus 2018, 19:12
JE RIJBEWIJS HALEN MET EEN AUTOMATISCHE VERSNELLINGSBAK: WAT ZEGT DE WET? (https://www.vroom.be/nl/nieuws/je-rijbewijs-halen-met-een-automatische-versnellingsbak-wat-zegt-de-wet-20564?utm_medium=content&utm_source=gva&utm_campaign=home)



Misschien handig om weten. https://www.animaatjes.nl/smileys/smileys-en-emoticons/auto-rijden/animaatjes-auto-rijden-41649.gif

Een rijbewijs met automatische versnellingen halen is niet hetzelfde rijbewijs als een handgeschakelde auto.

Er wordt een aantekening op je rijbewijs gemaakt waarop staat dat je enkel met een automaat mag rijden.

Mambo
20 augustus 2018, 20:11
Gelukkig ben ik al van een bouwjaar die nog met van alles kan rijden.

Dat jong grut echter???

Dadeemelee
20 augustus 2018, 20:21
Handgeschakelde auto’s zijn voor dummies.

De schoofzak
20 augustus 2018, 20:45
Handgeschakelde auto’s zijn voor dummies.

Ik had op mijn werk de laatste jaren een auto met automatische versnellingsbak.
Dat is inderdaad wel veiliger en makkelijker.
Maar het prijsverschil in aankoop en in verbruik ...

Dadeemelee
20 augustus 2018, 20:51
Ik had op mijn werk de laatste jaren een auto met automatische versnellingsbak.
Dat is inderdaad wel veiliger en makkelijker.
Maar het prijsverschil in aankoop en in verbruik ...

1000 tot 1500 euro meerprijs. Sommige echt overbodige zaken kosten veel meer. Hier komt geen handgeschakelde meer binnen.

kojak
20 augustus 2018, 21:04
Ik had op mijn werk de laatste jaren een auto met automatische versnellingsbak.
Dat is inderdaad wel veiliger en makkelijker.
Maar het prijsverschil in aankoop en in verbruik ...

Ik heb persoonlijk ook liever een handgeschakelde wagen.
Heb met beiden al gereden.
Maar een automatische heeft wel één groot voordeel in België.
Als je ergens in een fille staat, is dit écht wel gemakkelijk.

kojak
20 augustus 2018, 21:06
Handgeschakelde auto’s zijn voor dummies.

... mensen dat met een wagen kunnen rijden. :lol: ;)

Dadeemelee
20 augustus 2018, 21:10
... mensen dat met een wagen kunnen rijden. :lol: ;)

Met een ontkoppelingspedaal kan je inderdaad stunts uithalen, maar zelfs in de f1 hebben ze geen ambraiage meer. ;-)

Micele
20 augustus 2018, 21:20
Maar het prijsverschil in aankoop en in verbruik ...
Is achterhaald bij DSG.

https://bynco.com/nl/blog/dsg-automaat-wat-is-het-voor-nadelen/

Wat zijn de voordelen van een DSG-automaat?

Automatische versnellingsbakken worden steeds populairder, maar maken traditioneel gezien een verschil in prestaties en brandstofbesparing. Dit komt omdat er een deel van het vermogen van de motor wordt verspild door de vloeistofaansluiting in de koppelomvormer. Koppelingen zijn een efficiëntere manier om vermogen over te brengen, met als resultaat dat de moderne DSG-units vaak een lager brandstofverbruik opleveren. In sommige gevallen kan een DSG zuiniger blijken te zijn dan de conventionele handmatige versnellingsbak.

DSG-units worden over het algemeen met meer versnellingen geleverd dat een handgeschakelde – zo blijkt uit de huidige versies met zeven versnellingen en toekomstige versies met tien versnellingen. De hogere versnellingen in deze DSG’s dragen bij om het brandstofverbruik tijdens het rijden laag te houden, omdat de motor minder toeren maakt op een versnelling. Het betekent ook dat de auto harder kan accelereren, omdat nauwer schakelen het mogelijk maakt de motor effectiever te gebruiken.
bron: https://www.carwow.co.uk/guides/glossary/dsg-gearbox-explained

Bij een Porsche 991 is een PDK 8% zuiniger dan de handgeschakelde alhoewel ze beide 7 versnellingen hebben:

https://de.wikipedia.org/wiki/Porsche_991#Technische_Daten_(991.1)

Leica
20 augustus 2018, 21:37
Handgeschakelde auto’s zijn voor dummies.
Ik zou eerder omgekeerd denken. Automatische versnellingsbak is voor mensen die te lomp of te dom zijn om te schakelen.

Micele
20 augustus 2018, 21:40
Ik zou eerder omgekeerd denken. Automatische versnellingsbak is voor mensen die te lomp of te dom zijn om te schakelen.

Mss eens doorlezen: http://www.autoforum.be/forum/auto-algemeen/die-of-dat/56178-sportieve-vag-wagen-met-dsg-of-zonder

kojak
20 augustus 2018, 22:31
Met een ontkoppelingspedaal kan je inderdaad stunts uithalen, maar zelfs in de f1 hebben ze geen ambraiage meer. ;-)

Niet alleen met die pedaal, ook met de versnellingspook.

Spectaculair is altijd als je van 5-de naar de Race mode gaat.
Echt, moet je eens doen.
Dat zal je 'knarsetandend' moeten toegeven denk ik.
Doe dat maar eens met een automaat. :lol:

kojak
20 augustus 2018, 22:47
Nu ja je rijbewijs halen met een handgeschakelde of met een automatische versnellingsbak, daar kan ik nog inkomen.

Erger is dit:

http://www.bluesphere.be/images/sites/51/editor/camionette_20m.jpg

Mag je mee rijden met je rijbewijs-B.
Of leg hier je rijexamen maar eens mee af.

Hoeveel mensen kunnen met zo'n ding overweg in het centrum van een stad ?
Eerlijk gezegd, ik denk niet veel.
Op mijn werk waren er in alle geval niet veel mensen die het echt durfden.
Maar je mag het...

Jay-P.
21 augustus 2018, 01:43
Nu ja je rijbewijs halen met een handgeschakelde of met een automatische versnellingsbak, daar kan ik nog inkomen. Erger is dit:
http://www.bluesphere.be/images/sites/51/editor/camionette_20m.jpg
Mag je mee rijden met je rijbewijs-B. Of leg hier je rijexamen maar eens mee af. Hoeveel mensen kunnen met zo'n ding overweg in het centrum van een stad ? Eerlijk gezegd, ik denk niet veel.
Op mijn werk waren er in alle geval niet veel mensen die het echt durfden.
Maar je mag het...De mama (of de grootmoeders) laten rijden he. Die komen nog uit een generatie die dat WEL kan.
Pakket hotel-mama kleuters: zich onthouden.

maddox
21 augustus 2018, 02:54
Ik zou me toch meer zorgen maken als je een rijbewijs haalt in een 60 PK en de eerste wagen die je koopt is een occasie 400 PK. :lol:

Ik wil ze de kost niet geven die op die manier decorversiering zijn geworden.

Ikzelf ben 2 keer aan zo'n stommiteit ontsnapt door mijn zucht naar comfort.

Bijna in 1992 een Lancia Delta HF Turbo gekocht van 1986. 'k Reed toen met mijn 1978 Fiat 128 3P'tje ... Gelukkig was het prijskaartje te hoog.

In 1995 weerom een ander doodskistje tegengekomen. Austin Metro 1.4 16V met mooi 100pk. Ik heb toen voor een tikje minder geld een iets oudere Opel Record E gekocht (met automaat), met evenveel PK en VEEL meer ruimte en comfort.

maddox
21 augustus 2018, 02:56
Ik zou eerder omgekeerd denken. Automatische versnellingsbak is voor mensen die te lomp of te dom zijn om te schakelen.

Of te lui? Of te gemakzuchtig?

De hoofdreden waarom ik geen automaat rij is de hogere initiële en gebruikskost. Ben ik lui of gemakzuchtig. Waarschijnlijk wel. So?

Skobelev
21 augustus 2018, 05:45
Ferm gemakkelijk een automaat, zeker in de file. Drie van onze 4 zijn automaat. Die ene met versnellingen bolt weinig of niets maar toch, als ik er mee op weg ben, gaat het schakelen nog als een automatisme. ;-)

En zet er u maar eens naast met uw handgeschakelde als ik hem in de "S" mode zet... :-P

Universalia
21 augustus 2018, 07:37
Ferm gemakkelijk een automaat, zeker in de file. Drie van onze 4 zijn automaat. Die ene met versnellingen bolt weinig of niets maar toch, als ik er mee op weg ben, gaat het schakelen nog als een automatisme. ;-)

En zet er u maar eens naast met uw handgeschakelde als ik hem in de "S" mode zet... :-P

Mijn autoke is een handgeschakelde in de zin van, dan heb je toch nog iets te doen. :rofl:

maddox
21 augustus 2018, 08:00
Mijn autoke is een handgeschakelde in de zin van, dan heb je toch nog iets te doen. :rofl:

In de file? Van niks naar 1 zetten en spelen met het koppelingspedaal?

Anna List
21 augustus 2018, 08:03
Ferm gemakkelijk een automaat, zeker in de file. Drie van onze 4 zijn automaat. Die ene met versnellingen bolt weinig of niets maar toch, als ik er mee op weg ben, gaat het schakelen nog als een automatisme. ;-)

En zet er u maar eens naast met uw handgeschakelde als ik hem in de "S" mode zet... :-P

gij hebt een oliebron in uwen hof ook? :p

maddox
21 augustus 2018, 08:10
gij hebt een oliebron in uwen hof ook? :p

Waarom? Een debiele handschakelaar verbruikt een pak meer dan een rustige automaatrijder.

Anna List
21 augustus 2018, 08:18
Waarom? Een debiele handschakelaar verbruikt een pak meer dan een rustige automaatrijder.

maar een normale handschakelaar verbruikt 15% minder dan een normale automaatrijder.

en normaal doen is zowat het enige wat je zelf in de hand hebt ... soms toch. ;-)

met een diesel scheelt dat nog niet zoveel omdat die sowieso nog 20% minder verbruikt dan een naft, maar vermits iedereen nu zowat naar naft gaat ...
zij die overgaan van een handgeschakelde diesel naar een naft automaat gaan het wel voelen :p

NB zij die al te paard zitten over mijn diesel-naft vgl, kom ni af met 1400 koffiemolentjes hé ... die doen zeer aan mijn oren. en t is nog maar de vraag of die motortjes het wel 5 jaar gaan trekken me dunkt.

Skobelev
21 augustus 2018, 08:22
gij hebt een oliebron in uwen hof ook? :p

:-P

Wat kost een liter naft? :roll:

Die van mij verbruikt maar 10 liter. :cheer: De twee van ons madam respectievelijk 12 en de andere bij wijlen 14.... iedereen moet leven, ook Total en Shell.


Diesel? 8O No fucking way, van mijn erf daarmee!

Anna List
21 augustus 2018, 08:23
:-P

Wat kost een liter naft? :roll:

Die van mij verbruikt maar 10 liter. :cheer: De twee van ons madam respectievelijk 12 en de andere bij wijlen 14.... iedereen moet leven, ook Total en Shell.

8O8O8O in uw plaats pakte ik alleen nog mijne velo!

Skobelev
21 augustus 2018, 08:29
8O8O8O in uw plaats pakte ik alleen nog mijne velo!

Die staat, met platte banden, al 15 jaar op zolder. ;-)
Komaan, of je nu 8 liter of 10 verbruikt, dat is 3€ per 100km, pee-nuts.

araneus
21 augustus 2018, 10:37
Ik rijd al zo'n 16 jaar met een automaat, zij het met een paar tussenpozes waar ik met firmawagens moest rijden die handgeschakeld waren. Vanaf ik echter de keuze had ging ik steeds voor de automaat. Veel mensen in mijn omgeving begrijpen dit niet, maar ik merk dat in de 16 jaar meer en meer mensen toch voor de automaat kiezen.

De mensen die graag zelf schakelen zijn heel dikwijls ook de mensen die blijbkaar nog veel moeten oefenen, want ze bakken er niks van! Slechts een minderheid van de chauffeurs kan correct schakelen, ook omdat dit in de rijschool volledig verkeerd wordt aangeleverd. In de rijschool leert men vooral op een bepaald toerental te schakelen, maar er wordt geen rekening gehouden met belasting van de auto, hellingsgraad, benodigde acceleratie, … Ik ken zelfs een rij-instructeur die zijn koppeling in de prut heeft gereden op een heel steile helling (> 30%) omdat hij in een te hoge versnelling reed.

Mijn laatste automaat was een BMW 520d met een 8-trapsautomaat. Deze automaat reed zalig. Het schakelgetrag pas zich aan hoe je de gas intrapt en bij inhaalmanoeuvres zal je met kickdown altijd max. acceleratiekracht ter beschikking hebben. Bovendien kon je het schakelen nauwelijks voelen. Die 5 ?* 10% minder-verbruik is ook mooi meegenomen. De meerkost van de automaat valt best mee en voor dit soort wagens verhoogt de automaat ondertussen de inruilwaarde.

Ondertussen rijd ik al bijna 1,5 jaar zonder versnellingsbak. Van motor naar wiel is er enkel een reductiekast en differentieel voorzien. Al dat geschakel is een symptoom van een voorbijgestreefde technologie. De koppelcurve van een diesel/benzine zit zo in elkaar dat je dergelijke ondingen nodig hebt. Een elektrische motor heeft voldoende koppel over heel het toerentalbereik om zonder versnellingsbak en ontkoppeling een auto voort te bewegen.

Micele
21 augustus 2018, 11:26
maar een normale handschakelaar verbruikt 15% minder dan een normale automaatrijder.

Je hebt het over die antieke automaten? Dat klopt. ;-)
Helaas worden die al heel lang niet meer verkocht.

Skobelev
21 augustus 2018, 11:30
In mijn model van auto hebben zelfs geen manuele versnellingsbakken meer...:? XF 3.0 benzine

Universalia
21 augustus 2018, 11:31
Mijn autoke nu heeft zelfs 6 versnellingen manueel bedoel ik. :lol:

Dat valt best mee en de indicator op het dashboard die weergeeft in welke versnelling je staat of naar welke je best overgaat om zuiniger te rijden is ook best handig.

De Mustangs van mijn grootvader zaliger waar ik regelmatig met gereden heb waren allemaal automatische versnellingsbakken.

In tegenwoordige tijden de 7 traps Tip tronics en 'flippers' aan het stuur :?

Micele
21 augustus 2018, 12:07
Mijn autoke nu heeft zelfs 6 versnellingen manueel bedoel ik. :lol:

Dat valt best mee en de indicator op het dashboard die weergeeft in welke versnelling je staat of naar welke je best overgaat om zuiniger te rijden is ook best handig.

De Mustangs van mijn grootvader zaliger waar ik regelmatig met gereden heb waren allemaal automatische versnellingsbakken.

In tegenwoordige tijden de 7 traps Tip tronics en 'flippers' aan het stuur :?
Nu nog weten wat het verschil is, niet?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Dubbelekoppelingversnellingsbak

Een dubbelekoppelingversnellingsbak is een type halfautomatische versnellingsbak die voorzien is van twee koppelingen. Op de ene koppeling bevinden zich de even versnellingen en op de andere koppeling de oneven versnellingen.

Werking

Het grote voordeel van een versnellingsbak met twee koppelingen is dat men kan schakelen zonder krachtonderbreking. Dit kan doordat niet direct van versnelling wordt gewisseld maar van koppeling. Als men vertrekt vanuit stilstand in de eerste versnelling, draait de eerste koppeling, en de tweede koppeling draait ondertussen al mee. Zodra wordt geschakeld, ontkoppelt de eerste koppeling. Gelijktijdig wordt de tweede koppeling gekoppeld. Op deze manier kan onder belasting worden geschakeld.

Slimme elektronica zorgt er bovendien voor dat de volgende versnelling reeds wordt ingeschakeld op de ontkoppelde koppeling. De computer doet een voorspelling op basis van verschillende parameters (toerental, input van de bestuurder en dergelijke). Hierdoor kan veel sneller van versnelling worden gewisseld dan bij een manuele versnellingsbak. Samen met het eerste voordeel, zorgt dit gegeven voor een zeer lineaire en ononderbroken acceleratie. Ten slotte dient te worden vermeld dat de elektronica ook automatisch de koppelingen kan bedienen. Een DCT (Dual Clutch Transmission) versnellingsbak is dus bijna altijd ook een automatische versnellingsbak.

Producenten

Een dubbelekoppelingversnellingsbak wordt vooral de laatste jaren erg populair. De eerste fabrikant die dergelijke versnellingsbakken op grote schaal toepaste was Volkswagen met de DSG (DirektSchaltGetriebe) versnellingsbak. Deze werd ontwikkeld door BorgWarner en in de meeste merken binnen het concern toegepast. Niet lang daarna volgden andere merken zoals BMW met de DCT (Dual Clutch Transmission) versnellingsbak in de BMW M3 en Ford met de Powershift. Ook sportwagens maken steeds meer gebruik van een versnellingsbak met dubbele koppeling. De Bugatti Veyron EB16.4 is voorzien van een speciale DSG versnellingsbak en ook de Ferrari California heeft er één. Porsche biedt nu de PDK (Porsche Doppelkupplung) aan als vervanger voor de Tiptronic automaat. Ook Alfa Romeo brengt haar modellen op de markt met dit systeem, onder de naam Q-tronic.

In 2009 kwam Honda met haar eigen versie van de dubbelekoppelingversnellingsbak voor motorfietsen. Als optie was de Honda VFR 1200 uitvoerbaar met een Honda DCT automaat. Het gamma bevat momenteel reeds meerdere modellen die van deze automaat kunnen voorzien worden.

Mambo
21 augustus 2018, 13:01
Automaten rijden goed.
Maar als hij kapot is, en ze gaan bijna altijd kapot...is het peperduur.
Meestal zo vanaf 6500€ herstel kosten.
Tot zo ongeveer 15000€

Anna List
21 augustus 2018, 13:06
Je hebt het over die antieke automaten? Dat klopt. ;-)
Helaas worden die al heel lang niet meer verkocht.

ge zijt daar met uw koffiemolentjes hé! :p :lol:

Micele
21 augustus 2018, 13:28
ge zijt daar met uw koffiemolentjes hé! :p :lol:
Alleszins veel beter als handgeschakelde stookketels. ;-)

fred vanhove
21 augustus 2018, 13:34
Mijn autoke is een handgeschakelde in de zin van, dan heb je toch nog iets te doen. :rofl:

Ik zou dan opteren voor een fiets. Heb je zeker wat te doen.

Anna List
21 augustus 2018, 13:41
Alleszins veel beter als handgeschakelde stookketels. ;-)

:rofl: ;-)

Anna List
21 augustus 2018, 13:43
Ik zou dan opteren voor een fiets. Heb je zeker wat te doen.

dat is dan ook de beste en leukste keuze.

ik doe tegenwoordig alles onder de 50km enkel met de fiets (als ik geen bagage heb)

en nee, t is geen elektrische.


laatste vier jaar al drie keer omver gereden, telkens in BE, terwijl ik t gros van mijn fietskilometers in NL doe...

infrastructuur, infrastructuur, infrastructuur.

pajoske
21 augustus 2018, 14:07
:-P

Wat kost een liter naft? :roll:

Die van mij verbruikt maar 10 liter. :cheer: De twee van ons madam respectievelijk 12 en de andere bij wijlen 14.... iedereen moet leven, ook Total en Shell.


Diesel? 8O No fucking way, van mijn erf daarmee!

10, 12, 14 liter????

Ik verbruik in mijn oude diesel minder dan 5 liter. En mijn monovolume rond de 6 liter.
Dat is de helft. Uw kost verbruik is dus het dubbele van mij. En uw CO2 uitstoot meer dan het dubbele.

Skobelev
21 augustus 2018, 14:10
10, 12, 14 liter????

Ik verbruik in mijn oude diesel minder dan 5 liter. En mijn monovolume rond de 6 liter.
Dat is de helft. Uw kost verbruik is dus het dubbele van mij. En uw CO2 uitstoot meer dan het dubbele.

En dat kan me nu eens geen fluit schelen sé. :-P Bovenop betaal ik voor de 4 samen nog eens pakweg 3500€ taks. :-P

Rij maar verder met uw people carrier.

kojak
21 augustus 2018, 14:12
Mijn autoke is een handgeschakelde in de zin van, dan heb je toch nog iets te doen. :rofl:

Just gelijk mijn lief.
Mijn vorige was ook een automaat, maar dat stelde niet veel voor.

Universalia
21 augustus 2018, 19:11
Just gelijk mijn lief.
Mijn vorige was ook een automaat, maar dat stelde niet veel voor.

Oei, dat komt eerder dramatisch over? :|

Universalia
21 augustus 2018, 19:16
10, 12, 14 liter????

Ik verbruik in mijn oude diesel minder dan 5 liter. En mijn monovolume rond de 6 liter.
Dat is de helft. Uw kost verbruik is dus het dubbele van mij. En uw CO2 uitstoot meer dan het dubbele.

Nog niet echt bij stilgestaan wat mijn wagentje verbruikt, ik kan dat anders aflezen op het dashboard als ik dat rolwieltje even beroer. :-D

Als die goed bolt kan mij dat ook geen bal schelen.

Ik tank zelfs altijd de 98+ benzine.

De schoofzak
21 augustus 2018, 19:49
Ferm gemakkelijk een automaat, zeker in de file. Drie van onze 4 zijn automaat. Die ene met versnellingen bolt weinig of niets maar toch, als ik er mee op weg ben, gaat het schakelen nog als een automatisme. ;-)

En zet er u maar eens naast met uw handgeschakelde als ik hem in de "S" mode zet... :-P

In welke mode zet je je hersenen dan misschien?

fred vanhove
21 augustus 2018, 20:56
In welke mode zet je je hersenen dan misschien?

Als hij die al heeft;-)

Skobelev
21 augustus 2018, 21:27
In welke mode zet je je hersenen dan misschien?

In overdrive. U onbekend waarschijnlijk.

Skobelev
21 augustus 2018, 21:28
Nog niet echt bij stilgestaan wat mijn wagentje verbruikt, ik kan dat anders aflezen op het dashboard als ik dat rolwieltje even beroer. :-D

Als die goed bolt kan mij dat ook geen bal schelen.

Ik tank zelfs altijd de 98+ benzine.

uiteraard, geen fruitsap in de tank wat is dat nu. :roll:

Skobelev
21 augustus 2018, 21:31
Als hij die al heeft;-)

PA => RD

pajoske
22 augustus 2018, 09:19
En dat kan me nu eens geen fluit schelen sé. :-P Bovenop betaal ik voor de 4 samen nog eens pakweg 3500€ taks. :-P

Rij maar verder met uw people carrier.

Dat is uw keuze.

Ik heb geen benzine-zuipende SUV nodig om te imponeren. Mijn auto's zijn gebruiksvoorwerpen. Ik investeer mijn zuurverdiende centen liever in een stuk bouwgrond dan in een auto die over 15 jaar geen cent meer waard is.

Skobelev
22 augustus 2018, 09:31
Dat is uw keuze.

Ik heb geen benzine-zuipende SUV nodig om te imponeren. Mijn auto's zijn gebruiksvoorwerpen. Ik investeer mijn zuurverdiende centen liever in een stuk bouwgrond dan in een auto die over 15 jaar geen cent meer waard is.

Er is bij mijn wagens geen enkele SUV. Ik zit echter liever in een fijne lederen sofa dan op een harde houten tabouret om mijn verplaatsingen te doen.
Maar het moet echter gezegd, ook al is dat dan niet de bedoeling, dat je toch anders behandeld wordt afhankelijk met wat je komt aangereden.
Bouwgrond moet ik niet meer kopen, nog wat eigendom om ook nog te verhuren is een optie, maar wat ben je met geld als je er geen gebruik van durft te maken voor een eigen pleziertje? Er zijn mensen die een fiets kopen van 10k€, ik ken er zelfs die om 5k€ vislijnen kopen, zelf iemand met een eigen vliegtuigje (piper cup)voor zijn plezier, of die vier keer in de week op resaurant gaan....ieder diertje zijn pleziertje.
Maar wie dan een auto koopt buiten het ordinaire, dat is een asociaal geval?
Fuck off kerel.

fred vanhove
22 augustus 2018, 11:44
Er is bij mijn wagens geen enkele SUV. Ik zit echter liever in een fijne lederen sofa dan op een harde houten tabouret om mijn verplaatsingen te doen.
Maar het moet echter gezegd, ook al is dat dan niet de bedoeling, dat je toch anders behandeld wordt afhankelijk met wat je komt aangereden.
Bouwgrond moet ik niet meer kopen, nog wat eigendom om ook nog te verhuren is een optie, maar wat ben je met geld als je er geen gebruik van durft te maken voor een eigen pleziertje? Er zijn mensen die een fiets kopen van 10k€, ik ken er zelfs die om 5k€ vislijnen kopen, zelf iemand met een eigen vliegtuigje (piper cup)voor zijn plezier, of die vier keer in de week op resaurant gaan....ieder diertje zijn pleziertje.
Maar wie dan een auto koopt buiten het ordinaire, dat is een asociaal geval?
Fuck off kerel.

Voorwaarde is dan wel dat je vlak voor de deur kunt parkeren. Of op een parking en dat uw partners u daar braafjes staan op te wachten:-)
Iets dat in deze tijden nog nauwelijks is voor te stellen. Onlangs was er trouwens een onderzoek waarin werd aangetoond dat uitpakken met je materiële welstand eerder antipathie opwekt.
En wie daar de dag van vandaag nog belang aan hecht heeft volgens mij het verstand van een garnaal.

Skobelev
22 augustus 2018, 12:20
Voorwaarde is dan wel dat je vlak voor de deur kunt parkeren. Of op een parking en dat uw partners u daar braafjes staan op te wachten:-)
Iets dat in deze tijden nog nauwelijks is voor te stellen. Onlangs was er trouwens een onderzoek waarin werd aangetoond dat uitpakken met je materiële welstand eerder antipathie opwekt.
En wie daar de dag van vandaag nog belang aan hecht heeft volgens mij het verstand van een garnaal.

Volgens mijn vader is het veel aangenamer dat men u benijdt dan dat men medelijden met u heeft. Ik kan hem geen ongelijk geven. De jaloerse blikken soms...priceless.

fred vanhove
22 augustus 2018, 16:23
Volgens mijn vader is het veel aangenamer dat men u benijdt dan dat men medelijden met u heeft. Ik kan hem geen ongelijk geven. De jaloerse blikken soms...priceless.

Wie benijdt een mens nu nog om de auto waarmee hij rijdt behalve dan het Sky is the limit publiek;-) ? Het grootste plebs rijdt tegenwoordig met een Mercedes of een dikke BMW. Anderzijds rijden veel superrijken met een gewone praktische stadsauto. Tweedehands gooien ze die pochers bakken naar uw hoofd tegenwoordig. Ga maar eens rondkijken wat er al allemaal staat op de parking van sociale woonblokken8O8O.
Hier staat bijvoorbeeld een dikke Q 8 . Geen mens in de straat die daar naar kijkt. Wel regelmatig een omaatje die er haar poedeltje zijn pootje laat tegen opheffen:-) En dat tegen een velg van misschien 500 euro:-D
Ik heb ook nog nooit medelijden gehad met iemand die pakweg met een '' gewonere'' auto rijdt. Voor mij telt de mens die in de auto zit.
Maar verder heb ik daar allemaal niks op tegen. De ene doet daar zijn centen aan op en de andere aan iets helemaal anders.
Zelf heb ik vroeger ook graag leuke sportieve auto's gehad. Escort RS Golf GTI Capri 3.0 BMW 2002 Tii en 323I.
Nu interesseert het me een pak minder gewoon opdat je er toch niks meer mee kan doen als wat in de file staan op de flitsfoto of op de rechtbank om uit te leggen waarom je 3 wijntjes had gedronken:oops::oops:
En met de trajectcontroles die er zowat overal aankomen is de lol er helemaal af.:cry:
https://www.demorgen.be/binnenland/twee-nieuwe-trajectcontroles-in-gent-b0a2daea/
In zekere zin is het glorietijdperk van de auto verleden tijd:roll:
De leukste auto voor mij is tegenwoordig die waar ik kan mee meerijden:-D

Skobelev
22 augustus 2018, 19:04
Wie benijdt een mens nu nog om de auto waarmee hij rijdt behalve dan het Sky is the limit publiek;-) ? Het grootste plebs rijdt tegenwoordig met een Mercedes of een dikke BMW. Anderzijds rijden veel superrijken met een gewone praktische stadsauto. Tweedehands gooien ze die pochers bakken naar uw hoofd tegenwoordig. Ga maar eens rondkijken wat er al allemaal staat op de parking van sociale woonblokken8O8O.
Hier staat bijvoorbeeld een dikke Q 8 . Geen mens in de straat die daar naar kijkt. Wel regelmatig een omaatje die er haar poedeltje zijn pootje laat tegen opheffen:-) En dat tegen een velg van misschien 500 euro:-D
Ik heb ook nog nooit medelijden gehad met iemand die pakweg met een '' gewonere'' auto rijdt. Voor mij telt de mens die in de auto zit.
Maar verder heb ik daar allemaal niks op tegen. De ene doet daar zijn centen aan op en de andere aan iets helemaal anders.
Zelf heb ik vroeger ook graag leuke sportieve auto's gehad. Escort RS Golf GTI Capri 3.0 BMW 2002 Tii en 323I.
Nu interesseert het me een pak minder gewoon opdat je er toch niks meer mee kan doen als wat in de file staan op de flitsfoto of op de rechtbank om uit te leggen waarom je 3 wijntjes had gedronken:oops::oops:
En met de trajectcontroles die er zowat overal aankomen is de lol er helemaal af.:cry:
https://www.demorgen.be/binnenland/twee-nieuwe-trajectcontroles-in-gent-b0a2daea/
In zekere zin is het glorietijdperk van de auto verleden tijd:roll:
De leukste auto voor mij is tegenwoordig die waar ik kan mee meerijden:-D

Als dat uw referentie is van een leuke auto zijn we uitgeklapt Fred. 8O Wat Mercedessen en BMW's betreft geef ik u wel gelijk, enkel boeren en bruin gespuis rijden daar mee rond.

fred vanhove
22 augustus 2018, 19:10
Als dat uw referentie is van een leuke auto zijn we uitgeklapt Fred. 8O Wat Mercedessen en BMW's betreft geef ik u wel gelijk, enkel boeren en bruin gespuis rijden daar mee rond.

Moet iedereen dan uw auto alleen leuk vinden ?

Skobelev
22 augustus 2018, 19:11
Moet iedereen dan uw auto leuk vinden ?

Waar schrijf ik dat?

fred vanhove
22 augustus 2018, 19:15
Waar schrijf ik dat?

Nergens maar dat insinueert U wel. De auto's die ik vernoemde waren in die jaren wel een referentie op het gebied van rijplezier.
Uiteraard zijn er mensen die ook toen al liever met hun camion of camionette reden. Of met zo'n Amerikaan met de veerbladen en starre achteras van een paardenkar:lol:

Dadeemelee
23 augustus 2018, 09:02
Nu ja je rijbewijs halen met een handgeschakelde of met een automatische versnellingsbak, daar kan ik nog inkomen.

Erger is dit:

http://www.bluesphere.be/images/sites/51/editor/camionette_20m.jpg

Mag je mee rijden met je rijbewijs-B.
Of leg hier je rijexamen maar eens mee af.

Hoeveel mensen kunnen met zo'n ding overweg in het centrum van een stad ?
Eerlijk gezegd, ik denk niet veel.
Op mijn werk waren er in alle geval niet veel mensen die het echt durfden.
Maar je mag het...

Ik heb al met een iets kleinere Mercedes bestel gereden en dat is niet evivent. De breedte en lengte alleen al. Goed opletten bij een scherpe bocht of je hebt wat paaltjes mee.

Anna List
23 augustus 2018, 09:47
Volgens mijn vader is het veel aangenamer dat men u benijdt dan dat men medelijden met u heeft. Ik kan hem geen ongelijk geven. De jaloerse blikken soms...priceless.

die fiets die je vermeldde had wel mijn aandacht! :oops:

Skobelev
23 augustus 2018, 09:53
die fiets die je vermeldde had wel mijn aandacht! :oops:

Een collega, net gekocht, fiets van 10k€....Stromer? :roll: Nen elentrieken die 50 per uur bolt....

(kwist het merk wel, sorry)

Anna List
23 augustus 2018, 09:55
Een collega, net gekocht, fiets van 10k€....weet ik veel welk merk :roll: Nen elentrieken die 50 per uur bolt....

pffft nen elentrieken ... :-(

de slapjanus.

ik dacht dat je t over een echte fiets had!

Skobelev
23 augustus 2018, 09:58
pffft nen elentrieken ... :-(

de slapjanus.

ik dacht dat je t over een echte fiets had!

Doet er dagelijks 150km mee...heen en terug samen. (den dikke zot:-P )

Anna List
23 augustus 2018, 10:01
Doet er dagelijks 150km mee...heen en terug samen. (den dikke zot:-P )

just daarom. 8-)

Skobelev
23 augustus 2018, 10:03
'k heb eentje voor u gevonden :

109275

Anna List
23 augustus 2018, 11:10
'k heb eentje voor u gevonden :

109275

dit gaat nog een goedkoopje zijn. :p

ik zie nog kabels, manuele shifters en de remmen en t achterwiel zijn niet ingewerkt in de kader. ;-)

Skobelev
23 augustus 2018, 11:26
dit gaat nog een goedkoopje zijn. :p

ik zie nog kabels, manuele shifters en de remmen en t achterwiel zijn niet ingewerkt in de kader. ;-)

't is maar wat uw grens is zeker :

3 KAWS - Trek Madone - €121.000
De KAWS - Trek Madone is een fiets die gepresenteerd en gebruikt is door Lance Armstrong tijdens de Vuelta Castilla y Leon Race en heeft een waarde van ongeveer €121.000. Deze fiets heeft een KAWS-handtekening; met een ontwerp van tanden op de velgen en het frame. Artistiek geschilderd in geel en zwarte kleur door Graffiti-kunstenaar Brian Donnelley.

hier ga je uw zin wel vinden :

https://www.fietsen123.nl/fietsnieuws/top-10-van-de-duurste-fietsen-ter-wereld

fred vanhove
23 augustus 2018, 11:32
Ik heb al met een iets kleinere Mercedes bestel gereden en dat is niet evivent. De breedte en lengte alleen al. Goed opletten bij een scherpe bocht of je hebt wat paaltjes mee.

Een goede bestuurder moet daar probleemloos mee kunnen rijden. Degenen die daar moeite mee hebben met lengte breedte enz zijn zelfs in een gewone auto klungels op de weg.

Micele
23 augustus 2018, 11:42
Een goede bestuurder moet daar probleemloos mee kunnen rijden. Degenen die daar moeite mee hebben met lengte breedte enz zijn zelfs in een gewone auto klungels op de weg.

CE rijbewijs verplichten. lol. ;-)

Dadeemelee
23 augustus 2018, 13:03
Een goede bestuurder moet daar probleemloos mee kunnen rijden. Degenen die daar moeite mee hebben met lengte breedte enz zijn zelfs in een gewone auto klungels op de weg.

Dan zal ik een slechte bestuurder zijn zeker. Niet verwonderlijk met al die genieën, Rambo's, voormalige F1 piloten en stuntmannen op dit forum ;-) :lol:

Anna List
23 augustus 2018, 13:23
't is maar wat uw grens is zeker :

3 KAWS - Trek Madone - €121.000
De KAWS - Trek Madone is een fiets die gepresenteerd en gebruikt is door Lance Armstrong tijdens de Vuelta Castilla y Leon Race en heeft een waarde van ongeveer €121.000. Deze fiets heeft een KAWS-handtekening; met een ontwerp van tanden op de velgen en het frame. Artistiek geschilderd in geel en zwarte kleur door Graffiti-kunstenaar Brian Donnelley.

hier ga je uw zin wel vinden :

https://www.fietsen123.nl/fietsnieuws/top-10-van-de-duurste-fietsen-ter-wereld

artistieke fantasietjes en gepimp ... mijn ding niet ... ik bedoelde gewoon technisch hoogstaand, en op die site staan de toppers daarin er echt niet tussen hoor.

Jay-P.
9 september 2018, 07:51
Een goede bestuurder moet daar probleemloos mee kunnen rijden. Degenen die daar moeite mee hebben met lengte breedte enz zijn zelfs in een gewone auto klungels op de weg.Om eerste klas klungels op de weg te zien rijden moet ge eens bij ons langs komen: de enige privee cars hier toegelaten.
Nochtans hebben ze officieel een rijbewijs nodig.

https://www.e123.hk/newsfeed/20110731/_31gm003_.jpghttp://3.share.photo.xuite.net/pansensei2000/132f7ab/11620125/546751886_m.jpg