PDA

View Full Version : Foundation!


kelt
25 augustus 2018, 07:19
https://deadline.com/2018/08/foundation-apple-gives-series-order-to-adaptation-of-isaac-asimovs-sci-fi-classic-from-david-goyer-josh-friedman-1202450917/

Blijkbaar zou Apple opdracht gegeven hebben om het legendarische Sci-Fi werk van Asimov te verfilmen....In het artikel is te lezen dat in het verleden reeds enkele aanzetten daartoe gegeven zijn door anderen,maar dat deze werken moeilijk te vatten zijn voor gebruik in film of TV-serie...

We zullen NIET zien,want dit werk zal natuurlijk weggestopt worden achter een "pay-TV" muur terwijl ondergetekende ondertussen overweegt om zijn TV-abbo's helemaal op te zeggen en al jaren niet meer naar zo een "snackbar met beeld en geluid" (Kinepolis-toestanden) WIL gaan....



We hebben in het recente verleden gezien hoe andere legendarische werken aangepakt geweest zijn.

Ik denk aan Dune,waar 40 jaar geleden een mooie film van gemaakt werd,echter met bijzonder storende wijzigingen ten opzichte van het geschreven werk,en rond de eeuwwisseling een TV-serie,met vrij correcte weergave van het werk,maar AFSCHUWELIJK slecht gespeeld..

We hebben ook gezien hoe Tolkiens werken aangepakt werden.Een zeer verdienstelijke verfilming van "In de ban van de Ring" in 3 delen, en dan,nog vrij recent,een half mislukte reeks van 3 films van "de Hobbit"...

Het is MOEILIJK blijkbaar......

Universalia
25 augustus 2018, 07:32
Ik heb nogal redelijk wat Science Fiction boeken staan.

Er zijn van de Sci-Fi werken er best een aantal bij die redelijk goed verfilmd geweest zijn maar er zijn er ook andere waar men serieus van het eigenlijke 'verhaal' afgeweken is.

Isaac Asimov en Arthur C. Clarke die genoten mijn voorkeur.

Voor de gamers onder ons zijn dat ook de twee waar de naam van de hoofdrolspeler in de game 'Dead Space' van ontleende namelijk Isaac Clarke. (hopelijk komt deel 4 er toch???)

Een tip voor de fans:

Het einde van het begin - Arthur C. Clarke

Het verhaal klinkt als:

In de tweede helft van de 20e eeuw zijn de Verenigde Staten en de Sovjet-Unie in een verwoede militaire strijd verwikkeld om de eerste lancering van een raket. Die strijd wordt echter bruut verstoord als enorme ruimteschepen zich boven de belangrijkste wereldsteden positioneren, bestuurd door de militair superieure Overlords.

Elio di Supo
25 augustus 2018, 08:00
Er werd reeds werk van Asimov verfilmd, nl I, robot.

Universalia
25 augustus 2018, 08:57
I Robot inderdaad. https://www.animaatjes.nl/smileys/smileys-en-emoticons/aliens/animaatjes-aliens-5373.gif

Best sci-fi and fantasy novels of all time (https://www.telegraph.co.uk/culture/books/10614607/Best-sci-fi-and-fantasy-novels-of-all-time.html)

kelt
25 augustus 2018, 10:51
"Foundation",zoals andere in dit draadje vernoemde werken is niet in 1 film te bevatten natuurlijk......Het zullen er minstens 3 moeten zijn....

Of,alternatief,mogelijk wel 30 TV-afleveringen....

Dadeemelee
25 augustus 2018, 10:56
https://deadline.com/2018/08/foundation-apple-gives-series-order-to-adaptation-of-isaac-asimovs-sci-fi-classic-from-david-goyer-josh-friedman-1202450917/

Blijkbaar zou Apple opdracht gegeven hebben om het legendarische Sci-Fi werk van Asimov te verfilmen....In het artikel is te lezen dat in het verleden reeds enkele aanzetten daartoe gegeven zijn door anderen,maar dat deze werken moeilijk te vatten zijn voor gebruik in film of TV-serie...

We zullen NIET zien,want dit werk zal natuurlijk weggestopt worden achter een "pay-TV" muur terwijl ondergetekende ondertussen overweegt om zijn TV-abbo's helemaal op te zeggen en al jaren niet meer naar zo een "snackbar met beeld en geluid" (Kinepolis-toestanden) WIL gaan....



We hebben in het recente verleden gezien hoe andere legendarische werken aangepakt geweest zijn.

Ik denk aan Dune,waar 40 jaar geleden een mooie film van gemaakt werd,echter met bijzonder storende wijzigingen ten opzichte van het geschreven werk,en rond de eeuwwisseling een TV-serie,met vrij correcte weergave van het werk,maar AFSCHUWELIJK slecht gespeeld..

We hebben ook gezien hoe Tolkiens werken aangepakt werden.Een zeer verdienstelijke verfilming van "In de ban van de Ring" in 3 delen, en dan,nog vrij recent,een half mislukte reeks van 3 films van "de Hobbit"...

Het is MOEILIJK blijkbaar......

Met de huidige CGI is er veel mogelijk. Maar De Foundation leent zich niet direkt om er een aktiefilm van te maken en dat is toch wat het publiek van De Ring en Harry Potter willen.

Edit: ik zou die boeken eens moeten herlezen.

Xenophon
25 augustus 2018, 12:49
Men zou beter het werk van Jack Vance verfilmen.

Universalia
25 augustus 2018, 19:40
Men zou beter het werk van Jack Vance verfilmen.

De stervende Aarde van de hand van J. Vance misschien eens verfilmen? :-D

p.s.

Ik vraag mij af waarom vrouwen meestal de 'pest' hebben aan SF boeken/movies?

Hoe zou dat komen, is dat iets wat we moeten zoeken in de hersenen? :-D

Zucht
25 augustus 2018, 19:58
De stervende Aarde van de hand van J. Vance misschien eens verfilmen? :-D

p.s.

Ik vraag mij af waarom vrouwen meestal de 'pest' hebben aan SF boeken/movies?

Hoe zou dat komen, is dat iets wat we moeten zoeken in de hersenen? :-D

Jack Vance's duivelsprinsen zou de bron van een goeie en populaire serie filmen kunnen zijn.
Zelazny zou ik ook wel eens willen zien verfilmen. Creatures of light and darkness, Lord of light, Jack of Shadows (titel verwijst trouwens naar Vance), of heel de Amber serie.

Dadeemelee
26 augustus 2018, 11:24
Met de huidige CGI is er veel mogelijk. Maar De Foundation leent zich niet direkt om er een aktiefilm van te maken en dat is toch wat het publiek van De Ring en Harry Potter willen.

Edit: ik zou die boeken eens moeten herlezen.

Ik ben het opnieuw beginnen lezen (om mijn geheugen op te frissen). Halfweg deel 1: als je dat getrouw aan het boek wil verfilmen wordt dat een praatfilm waar geen kat behalve wat sf fanaten gaan naar kijken.
Wat wel kan is een aktiefilm maken over dingen die tussenin gebeurd zijn, maar dan heeft het weinig of niets met de bedoeling het boek meer te maken.

kiko
26 augustus 2018, 11:54
Ik ben het opnieuw beginnen lezen (om mijn geheugen op te frissen). Halfweg deel 1: als je dat getrouw aan het boek wil verfilmen wordt dat een praatfilm waar geen kat behalve wat sf fanaten gaan naar kijken.
Wat wel kan is een aktiefilm maken over dingen die tussenin gebeurd zijn, maar dan heeft het weinig of niets met de bedoeling het boek meer te maken.
Bij Asimov zijn het inderdaad vooral dialogen, maar mits goed aangepakt - goede casting, overtuigende decors, to the point script, wat spanning opbouwen enz. - hoeft dat geen enkel probleem te vormen.

Het verhaal op zich is origineel en heeft voldoende plottwisten. Eigenlijk moet je je best al doen om het te verpesten.

Dadeemelee
26 augustus 2018, 12:19
Bij Asimov zijn het inderdaad vooral dialogen, maar mits goed aangepakt - goede casting, overtuigende decors, to the point script, wat spanning opbouwen enz. - hoeft dat geen enkel probleem te vormen.

Het verhaal op zich is origineel en heeft voldoende plottwisten. Eigenlijk moet je je best al doen om het te verpesten.

Ik zie dat verhaal van psychohistorici toch moeilijk verfilmd. Ik vrees dat het dan weer een space opera a la Star Wars wordt over een Galactische Strijd.
Heb ik niks tegen als het goed gedaan is, maar het zal wat anders zijn dan de boeken vrees ik.

kiko
26 augustus 2018, 12:38
Bwah, de boekenserie Game of Thrones was ook zogezegd ook onverfilmbaar. Te episch, te ingewikkeld, meer dan 2000 personages...

Het bleek één van de grootste successen van de laatste 10 jaar.

In vergelijking daarmee is The Foundation eerder simpel.

Dadeemelee
26 augustus 2018, 12:51
Bwah, de boekenserie Game of Thrones was ook zogezegd ook onverfilmbaar. Te episch, te ingewikkeld, meer dan 2000 personages...

Het bleek één van de grootste successen van de laatste 10 jaar.

In vergelijking daarmee is The Foundation eerder simpel.

Ik heb de Fire and Ice boeken niet gelezen, dus ik kan weinig zeggen van de translatie. Ze zijn op een zeker moment wel afgeweken van de boeken omdat ze verder in het verhaal zaten dacht ik.

GOT zou ook Fantasy moeten zijn en dat is één van de grote minpunten van de reeks (die overigens wel heel goed is): met uitzondering van Daenerys en haar draken, Carice van Houten en de IJszombies zat er veel te weinig Fantasy in.

kiko
26 augustus 2018, 13:10
Ik heb de Fire and Ice boeken niet gelezen, dus ik kan weinig zeggen van de translatie. Ze zijn op een zeker moment wel afgeweken van de boeken omdat ze verder in het verhaal zaten dacht ik.

GOT zou ook Fantasy moeten zijn en dat is één van de grote minpunten van de reeks (die overigens wel heel goed is): met uitzondering van Daenerys en haar draken, Carice van Houten en de IJszombies zat er veel te weinig Fantasy in.
Er zijn misschien niet zo veel fantasy elementen - persoonlijk vind ik van wel, maar soit - maar degene die er zijn bepalen wel in grote mate het verhaal.

HRobin
26 augustus 2018, 14:05
Er werd reeds werk van Asimov verfilmd, nl I, robot.
Film staat wel héél ver van het boek/verhaal.

Een andere verfilming van Asimov's werk is "Bicentennial Man", met wijlen Robin Williams, wat veel nauwer bij het verhaal aansluit.

Zucht
26 augustus 2018, 14:08
Ik heb de Fire and Ice boeken niet gelezen, dus ik kan weinig zeggen van de translatie. Ze zijn op een zeker moment wel afgeweken van de boeken omdat ze verder in het verhaal zaten dacht ik.

GOT zou ook Fantasy moeten zijn en dat is één van de grote minpunten van de reeks (die overigens wel heel goed is): met uitzondering van Daenerys en haar draken, Carice van Houten en de IJszombies zat er veel te weinig Fantasy in.

Dat is één van de aspecten van de boeken die niet tot uiting komt in de serie. Het buitennatuurlijke was zo goed als dood in Westeros, daarom ook dat niemand geloof hechtte aan de verhalen dat de "White Walkers" terug waren. Er is nu een ommekeer aan de gang en een toename van magie. Al wordt dit niet expliciet aan de lezer gezegd, maar die ontdekt het wel en komt zelf tot die conclusie naarmate hij vordert in het verhaal. "Toevallig" zijn er opnieuw draken, opnieuw de "Others" en hun zombies die tegelijkertijd actief worden. Maar ook de alchemisten kwamen tot de vaststelling dat hun arcaan Wildfyre veel gemakkelijker en met veel meer rendement gemaakt kon worden. (Tot groot geluk van de verdedigers in Kings Landing) en op hun tocht door Essos zijn Daeneris en haar gezelschap getuige van illusionisten van beroep die plotseling wel in staat zijn tot sterke staaltjes van magie. Ook in de citadel in Oldtown waar de Maesters gevormd worden ziet men onverklaarbare zaken, zoals een oude kaars van obsidiaan (dragonglass) die weer licht geeft. Melissandre en haar voorspellingsgave, al doet die het redelijk slecht. Er komt een andere red priest in de boeken voor, die veel indrukwekkendere dingen doet dan zij.

Het verhaal zit vol van die kleine dingen, maar wel consistent.

Er is dus een toename van magie, en de vraag wordt impliciet gesteld in de boeken of die er komt doordat de draken en de Others weer actief worden, of werden die juist actief doordat het bovennatuurlijke in de wereld weer toeneemt. Hopelijk krijgen we aan het einde van de reeks een verklaring van deze cyclus van magie.

Dadeemelee
26 augustus 2018, 21:38
Dat is één van de aspecten van de boeken die niet tot uiting komt in de serie. Het buitennatuurlijke was zo goed als dood in Westeros, daarom ook dat niemand geloof hechtte aan de verhalen dat de "White Walkers" terug waren. Er is nu een ommekeer aan de gang en een toename van magie. Al wordt dit niet expliciet aan de lezer gezegd, maar die ontdekt het wel en komt zelf tot die conclusie naarmate hij vordert in het verhaal. "Toevallig" zijn er opnieuw draken, opnieuw de "Others" en hun zombies die tegelijkertijd actief worden. Maar ook de alchemisten kwamen tot de vaststelling dat hun arcaan Wildfyre veel gemakkelijker en met veel meer rendement gemaakt kon worden. (Tot groot geluk van de verdedigers in Kings Landing) en op hun tocht door Essos zijn Daeneris en haar gezelschap getuige van illusionisten van beroep die plotseling wel in staat zijn tot sterke staaltjes van magie. Ook in de citadel in Oldtown waar de Maesters gevormd worden ziet men onverklaarbare zaken, zoals een oude kaars van obsidiaan (dragonglass) die weer licht geeft. Melissandre en haar voorspellingsgave, al doet die het redelijk slecht. Er komt een andere red priest in de boeken voor, die veel indrukwekkendere dingen doet dan zij.

Het verhaal zit vol van die kleine dingen, maar wel consistent.

Er is dus een toename van magie, en de vraag wordt impliciet gesteld in de boeken of die er komt doordat de draken en de Others weer actief worden, of werden die juist actief doordat het bovennatuurlijke in de wereld weer toeneemt. Hopelijk krijgen we aan het einde van de reeks een verklaring van deze cyclus van magie.

Dat is ook hoe een fantasy boek verloopt en zou moeten verlopen.

GOT is meer een medieval cloack & dagger drama. Maar het is nog altijd heel goed.