PDA

View Full Version : De CD&V zal uit elkaar vallen door haar eigen stommiteit


Guderian
5 augustus 2002, 21:04
De Vlaamse christen-democraten zullen binnen afzienbare tijd uit elkaar vallen. De verschillen tussen de standen (die er nog steeds zijn) zijn te groot en de kaloten kunnen deze standen niet langer van invloed op de macht en het beleid verzekeren.

De schuld daarvoor ligt voornamelijk bij de CD&V zelf. Jarenlang heeft men een economistische politiek gevoerd, alles in het teken van de economie. Dehaene noemde het bereiken van de voorwaarden uit het verdrag van Maastricht zijn grootste politieke verwezenlijking.

Daardoor ging het typische aan christen-democratie verloren: een visie dat het puur materialistische en economistische overstijgt. Niet-materiële zaken dienen nochtans steeds bij zowel christen-democraten als nationalisten op de eerste plaats te komen. Het gebazel van "midden de mensen" waarmee de -bijzonder- zwakke kalotenvoorzitter De Clerck uitpakte is LEEG!

Supe®Staaf
5 augustus 2002, 21:56
Guddi,
voor één keer hopen we hetzelfde,
misschien om andere redenen,
maar laat inderdaad astemblieft die wolkige, wattige, wauwelende, wieto van een Declerck in godesnaam 'vantussen de mensen' verdwijnen............. want zijn hypocrisie doet me waarlijk
http://digilander.iol.it/Accnasio/smileys/vomit.gif

Pieterjan
6 augustus 2002, 16:01
Declerck is een immens goed persoon, maar als politicus is hij niet de man om zo'n immense verantwoordelijkheid te nemen!

Kevin Devos
6 augustus 2002, 16:37
Ik iedereen gelijk dat De Clerck niet beste voorzitter is voor een partij die wil vernieuwen. Daar plaats je toch geen ex-minister aan ... Tot hier toe heb je gelijk!

Maar wat die standen betreft kan ik toch wel een aantal zaken vertellen. Men heeft inderdaad gekozen op het stichtingscongres in Kortrijk om verder te gaan met de standen, maar het verband tussen CD&V en haar standen zou veel ruimer worden. Het was zelfs een voorstel geweest van UNIZO. Aanvankelijk was het ACW inderdaad wat terughoudend en dacht dat het einde van haar lange bestaan in zich was. Vandaag, bijna een jaar later blijkt dit niet het geval te zijn. De sterkst groeiende vakbond in Vlaanderen is deze van het ACV en al haar nevenbonden.
De boerenbond blijft CD&V steunen door dik en dun. De 'drietand' van de liberalen hebben nog maar één keer hun mond open gedaan in de laatste vijf jaar en dat was om te zeggen dat er dioxine in ons eten zat en dat de boeren de dupe zouden worden door wat de CVP dan heeft gedaan ... wat ik enigzins zou kunnen volgen als ik landbouwer zou geweest zijn.

Vandaag staan de drie 'standen' naast de CD&V en vormen ze een eigen denkpiste wat een veel gezondere relatie is tussen politiek en mensen. Dit zorgt er ook voor dat we van volkspartij tot open volkspartij groeien. In het verleden was het alsof het ACW, de boerenbond en UNIZO onder de CVP stonden. Nu zijn wij gaan inzien dat we te weinig naar de mening van de mensen luisterden en staan we in plaats van boven de organisaties er nu naast of midden in.

Het uit elkaar vallen had eigenlijk al kunnen gebeuren. Aangezien Van Hecke een paar kopstukken of trotskisten eerst meenam naar NCD om dan naar VLD te gaan. Er zijn slechts weinigen die hem volgden en het nationaal congres is De Clerck blijven steunen. Wat mij betreft is Stef aan vervanging toe. Ik zou graag een Yves Leterme of een Hendrik Bogaert zien zijn zetel invullen al weet ik heel goed dat dat tenvroegste bij de volgende verkiezingen zal kunnen en ten laatste in 2005.

Leo Delcroix
6 augustus 2002, 16:38
Declerck is een immens goed persoon, maar als politicus is hij niet de man om zo'n immense verantwoordelijkheid te nemen!

Dat weet ik zo nog niet. Zoals hierboven nogmaals (maar totaal achterhaald) aangegeven hadden velen gedacht (gehoopt voor de tegenstanders) dat de CVP totaal uit elkaar zou vallen mocht het bindmiddel van de macht verdwenen zijn. Dit is niet gebeurd. Wel zijn (een uiteindelijk heel beperkt) aantal mensen om opportunistische redenen overgelopen naar de VLD. (Trouwens een flink aandeel daarvan heeft ook die partij alweer de rug toegekeerd... :twisted: ).

De Clerck is er dus in geslaagd om de partij intern volledig te vernieuwen. Het aan tal nieuwelingen, jongeren en vrouwen in het partijbestuur is nooit zo groot geweest. Daar broeien dan ook heel wat ideeën en het nieuwe partijprogramma wordt daar de vertaling van.
Het wordt natuurlijk wachten tot na de verkiezingen om ook een aantal van die nieuwelingen in het parlement te zien. Maar die komen er zeker!
De CLerck heeft dit immense hervormingswerk geleid. En hoewel, door de voornoemde reden, er naar buiten toe nog weinig bekend is, is het resultaat van zijn werk heel sterk.

Ik denk dus dat De Clerck wel degelijk een grote verantwoordelijkheid aankan. :wink: 8)

Pieterjan
6 augustus 2002, 17:02
de vraag is en blijft natuurlijk in hoeverre is dit te danken aan Declerck. Misschien komt er gewoon een lading getalenteerde jongeren aan :lol:

Kevin Devos
6 augustus 2002, 19:36
Mijn visie op vernieuwen ligt in de lijn dat jongeren meer inspraak moeten krijgen. Wanneer dit gebeurt dan wordt je een jongere beweging met jonge ideeën en dan pas kan je vernieuwend uit de hoek komen. De Clerck heeft de partij inderdaad goed bij elkaar gehouden, maar ik denk dat er nu toch eens moet nagedacht worden over een jonger en onbekender gezicht om te lanceren. (bv. Yves Leterme of Hendrik Bogaert).

Als de jongeren inderdaad hun zeg krijgen dan zullen we inderdaad kunnen gaan voor een confederaal model.

Pieterjan
6 augustus 2002, 20:00
is men op zoek naar jonge gezichten of naar frisse ideeën?

Kevin Devos
6 augustus 2002, 22:02
Ik denk naar beide. De frisse ideeën heeft men in grote lijnen al. Ik heb de congresteksten van september gelezen en ik moet zeggen dat ze, op een paar details na, heel sterk zijn.
Er zijn alleen, al zijn het er maar een paar, jongeren nodig om ze over te brengen. De teksten zijn in het studiebureau van de CD&V gemaakt door jongeren. Toch zeker de tekst over sociale zekerheid. Vandaar dat jongeren de meest aangewezen personen zijn.

Supe®Staaf
8 augustus 2002, 16:23
Ooit floot Dehaene 'zijn jongeren' eens terug op een dermate dictatoriale wijze......
De exacte toedracht en feiten kan ik me niet meer herinneren, maar wel hoe vlug ze hun 'doemp' binnenpakten toen de 'beer' brulde.

Leo Delcroix
8 augustus 2002, 17:00
Ooit floot Dehaene 'zijn jongeren' eens terug op een dermate dictatoriale wijze......
De exacte toedracht en feiten kan ik me niet meer herinneren, maar wel hoe vlug ze hun 'doemp' binnenpakten toen de 'beer' brulde.

Stop living in the past Superstoemp, anders wordt je ooit nog es conservatief of, God ( en nog een paar anderen beware ons) reactionair... :twisted:

Kevin Devos
8 augustus 2002, 18:27
Ooit floot Dehaene 'zijn jongeren' eens terug op een dermate dictatoriale wijze......
De exacte toedracht en feiten kan ik me niet meer herinneren, maar wel hoe vlug ze hun 'doemp' binnenpakten toen de 'beer' brulde.

Superstaaf, je bent echt zielig! Je kan alleen maar over het verleden spreken ... Jij moet dat inderdaad niet doen, want je hebt geen verleden ... of toch wel ... '40-'45 ... dat waren ook van de rechtse dagen!

datri
8 augustus 2002, 18:30
Superstaaf, je bent echt zielig! Je kan alleen maar over het verleden spreken ... Jij moet dat inderdaad niet doen, want je hebt geen verleden ... of toch wel ... '40-'45 ... dat waren ook van de rechtse dagen!


nee, inderdaad kadé, maar de toekomst, die ziet er wel rechts uit!

Pieterjan
8 augustus 2002, 18:53
Beste Mensen,


Het moet geleden zijn van de dag dat Stevie Wonder en Séverine Doré tennis speelden dat de bal nog zo is misgeslaan!

1. Superstaaf zielig noemen??? Ik heb nog nooit eerder de eer en het genoegen gehad een grotere levensgenieter te mogen spreken dan SuperStaaf!
2. Superstaaf leeft absoluut niet in het verleden. Hij is een zeer (post-)modern denkende man. Open, gemanierd, belezen, hoffelijk, rechtuit, onomwonden, spontaan,...Met duizende woorden kan ik zijn lof bezingen!
3. Superstaaf associëren met rechtse gedachten is zo wat het ergste wat je die man kan aandoen!


Maar wat zit �*k hem hier nu te verdedigen! Hij heeft immers zelf een zeer snedige pen! En daar heb je nog een van zijn troefen zelfs na ettelijke alocoholische consumpties is hij nog rad van tong!

Kevin Devos
8 augustus 2002, 20:50
De vrees voor het extreem-rechtse is nu zo groot als voor het communisme in de jaren '20. Het is er in een paar landen doorgekomen maar nooit voluit. Tegen dat de rechtse partijen eindelijk hun top bereiken spreken we niet meer van imigranten, want tegen die tijd zitten we al vele jaren in een multiculturele samenleving.

Bij mij komt dat onveiligheidsgevoel alleen maar wanneer ik denk aan Filip Dewinter! Niet van een zwarte, gele of witte!

Supe®Staaf
8 augustus 2002, 22:00
Ooit floot Dehaene 'zijn jongeren' eens terug op een dermate dictatoriale wijze......
De exacte toedracht en feiten kan ik me niet meer herinneren, maar wel hoe vlug ze hun 'doemp' binnenpakten toen de 'beer' brulde.

Superstaaf, je bent echt zielig! Je kan alleen maar over het verleden spreken ... Jij moet dat inderdaad niet doen, want je hebt geen verleden ... of toch wel ... '40-'45 ... dat waren ook van de rechtse dagen!
Beste Kadé,
Ben jij misschien ook zo een van die pseudo-progressieven die het vak geschiedenis (de studie van het verleden) gauw eventjes met één pennetrek wil afschaffen? DAT zou het merendeel der politici pas goed uitkomen, om op die manier de mens broodnodige kennis te ontzeggen.

Het verleden bestaat immers uit controleerbare feiten. Dat is heel wat anders dan het wolkige gebazel dat uit tsjevenhoek op de toekomst geprojecteerd wordt, sinds ze (eindelijk) in de oppositie sukkelden. Het verleden is een bron van kennis en inzicht. Het leert ons met wie we werkelijk te maken hebben. Uit het verleden haal je duizendmaal meer realistische info, dan uit toogpraat na een 'geslaagd congres' onder gelijkgezinden, danig verhit door naïef enthousiasme, demagogie en de onvermijdelijke daaropvolgende drankinname.

Ik kan me bijgevolg best voorstellen dat jij en je tsjevenrukkertjes van dienst, groen uitslaan van nijd, wanneer hen eventjes aan de dampende bolussen herinnerd wordt, die de CVP in het verleden op onze belgische stoep gedraaid heeft. Het is niets om fier op te zijn. En in jouw schoenen staande, zou ik me ook blauw en grauw ergeren, wanneer een goedmenende burger er zijn medediscussianten op wijst welk vlees ze werkelijk in de kuip hebben.

PS @ Pieterjan
Bedankt om eventjes erop te wijzen dat de vuige insinuaties van de tsjeefsnotters van dienst, als zou ik extreemrechtse sympathieën hebben, op los zand gebaseerd zijn. Mij ontbreekt vaak de moed om op dergelijke vuilspuiterij serieus in te gaan, en een ruggesteuntje doet soms deugd. Ook aan de Superstaaf® die u allen groet.

Kevin Devos
9 augustus 2002, 14:54
Ooit floot Dehaene 'zijn jongeren' eens terug op een dermate dictatoriale wijze......
De exacte toedracht en feiten kan ik me niet meer herinneren, maar wel hoe vlug ze hun 'doemp' binnenpakten toen de 'beer' brulde.

Superstaaf, je bent echt zielig! Je kan alleen maar over het verleden spreken ... Jij moet dat inderdaad niet doen, want je hebt geen verleden ... of toch wel ... '40-'45 ... dat waren ook van de rechtse dagen!
Beste Kadé,
Ben jij misschien ook zo een van die pseudo-progressieven die het vak geschiedenis (de studie van het verleden) gauw eventjes met één pennetrek wil afschaffen? DAT zou het merendeel der politici pas goed uitkomen, om op die manier de mens broodnodige kennis te ontzeggen.

Het verleden bestaat immers uit controleerbare feiten. Dat is heel wat anders dan het wolkige gebazel dat uit tsjevenhoek op de toekomst geprojecteerd wordt, sinds ze (eindelijk) in de oppositie sukkelden. Het verleden is een bron van kennis en inzicht. Het leert ons met wie we werkelijk te maken hebben. Uit het verleden haal je duizendmaal meer realistische info, dan uit toogpraat na een 'geslaagd congres' onder gelijkgezinden, danig verhit door naïef enthousiasme, demagogie en de onvermijdelijke daaropvolgende drankinname.

Ik kan me bijgevolg best voorstellen dat jij en je tsjevenrukkertjes van dienst, groen uitslaan van nijd, wanneer hen eventjes aan de dampende bolussen herinnerd wordt, die de CVP in het verleden op onze belgische stoep gedraaid heeft. Het is niets om fier op te zijn. En in jouw schoenen staande, zou ik me ook blauw en grauw ergeren, wanneer een goedmenende burger er zijn medediscussianten op wijst welk vlees ze werkelijk in de kuip hebben.

PS @ Pieterjan
Bedankt om eventjes erop te wijzen dat de vuige insinuaties van de tsjeefsnotters van dienst, als zou ik extreemrechtse sympathieën hebben, op los zand gebaseerd zijn. Mij ontbreekt vaak de moed om op dergelijke vuilspuiterij serieus in te gaan, en een ruggesteuntje doet soms deugd. Ook aan de Superstaaf® die u allen groet.

Manieren hebben ze je ook niet geleerd zeker ... Je mag trots zijn op jezelf! Je brengt hier commentaar op andere forumgebruikers die nergens op slaat. Je verwijt mij van 'tsjevenrukker' en 'tsjeefnotter'.
Hoe kan ik nu in godsnaam iemand serieus nemen als die constant door met dergelijke piekpraat afkomt!

Superstaaf, ge moogt van mij nu verkondigen wat je wil in het Forum. Ik reageer er niet meer op. Je bent te ver gegaan! Ik wil met jou over politiek praten, maar het enige wat jij doet is alles van iedereen in het belachelijke trekken.

IK KAN NIET ANDERS DAN DE STEUN TE VRAGEN VAN LEO, LAURA, THOMAS EN DE ANDERE!

Pieterjan
9 augustus 2002, 15:04
Met wat een uitstekend materiaal kom je nu aandraven, mijn beste Kadé!

Je partij is een vertegenwoordiger van bepaalde bedenkingen en denkwijzen waarin je je kan terugvinden. Wel, net zoals de CD&V oppositie voert, zo dien jij hier postings van repliek. Als je een politieke carriere ambieert dan moet je het een en het ander kunnen slikken. Ons aller Bertje Anciaux heeft nog maar eens bewezen wat er kan gebeuren met mensen zonder brede rug!
Nu moet ik zeggen, ik heb Superstaaf reeds menig maal een serieuze stek gegeven maar telkens waren zijn antwoorden op het scherpst van de snee. To the point, een tikkeltje hard, maar dit alles is vlug vergeten en vergeven!

Om nu onmiddellijk een kampenstrijd teweeg te brengen, holalala...dat gaat me een beetje te ver. Je zoekt al partners in de strijd tegen Superstaaf om hem op een onafhankelijk en vrij forum buitenspel te zetten! Laag bij de gronds zijn de woorden die bij zo'n handelingen het best passen.

En om af te sluiten wil ik nog het volgende melden. Alles draait hier om discussie los te weken, niet om iemand te bekeren (lees er de poll eens op na). Als SuperStaaf een mening in het belachelijke trekt dan gaat het niet om de persoon die de mening post maar om wat er gezegd wordt. Trouwens een scherpe pen kan wel eens zorgen dat een discussie uit het slop gehaald wordt en weer 'hot' wordt.

Een goedgeaard persoon verwijten dat hij extreemrechtse sympathieën heeft is nu ook niet meteen een toonbeeld van de door u gepredikte zachte aanpak...

Leo Delcroix
9 augustus 2002, 15:29
Rust en kalmte kan u redden!!
Heren en dames (hoewel die laatste spijtig genoeg weer es in de minderheid zijn), blijft rustig. In de politeik moet je knnen incasseren. Maar dat wil dan ook weer niet zeggen dat een betoog louter opgebouwd uit persoonlijke verwijten en scheve argumenten (het mag dan al geschreven zijn door iemand met een scherpe pen als SS) als de norm moet worden beschouwd.

Pieterjan
9 augustus 2002, 15:37
Dit wordt zeker niet aanzien als de norm maar wie de bal nu eenmaal kaatst mag ze dan ook terug verwachten...blijkbaar kwam de bal hard aan bij SuperStaaf en dat verwondert me eerlijk gezegd niet want de aantijgingen vond ik persoonlijk ook héél erg sterk uitgedrukt!!!

Leo Delcroix
9 augustus 2002, 15:43
Niet vergeten dat SS inzake CD&V vooral uitblinkt in het slingeren van loze en half-loze verwijten, de betere oude koeien en dergelijke meer. Hij is tot nu toe niet ingegaan op de inhoudelijke kant van de zaaak, ondanks verschillende uitnodigingen daartoe.
Dit getuigt eerder van lafheid en schrik dan van een groot doorzicht.
Maar zoals ik al zei; in de politeik moet men kunnen incasseren...

Pieterjan
9 augustus 2002, 15:52
Volgens mij hebt u hieromtrent verkeerd inzichten. Ik ben er heilig van overtuigd dat SuperStaaf ooit wel eens de moed vindt om gefundeerde antwoorden te formuleren ivm uw (jullie) postings. Hij heeft én de capaciteiten én de moed én het inzicht om een gevat antwoord te geven.
Maar ik ben ervan overtuigd dat onze allerbeste SuperStaaf u verdere inlichting zal verschaffen.

Kevin Devos
9 augustus 2002, 18:04
Ok, ik zal er rekening mee houden. Alleen kan je toch geen discussie aangaan met iemand die constant dezelfde zaken verteld. Hij leeft in het verleden, niet vandaag. Hij spuwt hier massa's commentaar terwijl hijzelf nooit een standpunt inneemt.
Kalmte en rust in de politiek is soms het beste wapen zegt men, maar dergelijke uitspattingen zijn soms zo laag tegen de grond dat ik ze gewoon het bespreken niet meer waard vind. Pieterjan en Leo mogen nu misschien we twee verschillende karakters zijn, maar ze zijn wel altijd fantastisch kalm terwijl ik daar zelf moeite mee heb.

Het is al veel als je zelf je fouten kunt toegeven ...

Laat dit op politiek vlak ook zo zijn ;-)

Supe®Staaf
10 augustus 2002, 09:44
@KADE
Het is al veel als je zelf je fouten kunt toegeven ...
Eindelijk eens een waar woord Kadé. Laat mij om jouw point te staven dan ook maar dadelijk beginnen met toe te geven, dat ik een beetje uit de bocht ging door jou en de jouwen het etiket rukkertjes en snotters op te plakken.
Ik beloof hierbij plechtig om me in de toekomst te onthouden van dergelijke kwalificeringen, en zal me houden aan de overal aanvaarde troetelnaampjes: tsjeven, bokken, kaloten, kattekoppen enz.

Gelieve van jouw kant de typografie in mijn teksten te respecteren, en een eventuele slip of the pen NIET in vetgedrukte tekst te veranderen. Dit geeft een groter emfatisch effect dan door de auteur bedoeld werd. Dergelijke praktijken om iemand in een kwaad daglicht te stellen, leunen gevaarlijk dicht aan bij schriftvervalsing.

Alleen kan je toch geen discussie aangaan met iemand die constant dezelfde zaken verteld. Hij leeft in het verleden, niet vandaag.
Het is echt je dagje Kadé, want weerom krijg je van je wederspreker gelijk.
Het is inderdaad aartsmoeilijk om te debateren met iemand die steeds dezelfde waarheden vooropstelt. Waarheden uit het verleden, waar de CVP steeds de dikste vinger in de pap had. Waarheden over de CD&V, (tenslotte de identieke doorslag van voornoemde partij) die op tijd eens moeten ingepeperd worden, vooraleer de bevolking aan geheugenverlies begint te lijden.


Hij spuwt hier massa's commentaar terwijl hijzelf nooit een standpunt inneemt.
Nu eventjes tegenspreken voor ik mijn tegendraadse reputatie kwijtraak. :wink:
Commentaren spuien is mijn goede recht.
Lees ze, en je zal misschien mijn standpunt ontdekken, hoewel ik stricto senso niet verplicht kan worden er een in te nemen.
Wens je me te negeren? Ook geen probleem. Mijn tekstjes zijn duidelijk gesigneerd, en verdwijnen als bij toverslag, mits het dragen van een paardebril. :wink:

@LEO DELCROIX
Hij is tot nu toe niet ingegaan op de inhoudelijke kant van de zaaak, ondanks verschillende uitnodigingen daartoe
Terwijl ik nu toch weer begonnen ben met Kadé tegen te spreken, kan ik evengoed in de gauwte jouw aantijging weerleggen.
Een paar quotes:
Elke strekking van links over centrum tot rechts kan weinig graten in deze betrachtingen vinden
Het is gewoon wonderbaarlijk hoeveel fijne zaken in drie jaar oppositie kunnen worden op tafel gegooid.
Er zitten heel wat prijzenswaardige initiatieven tussen.
Met bijbehorende link, indien de volledige tekst je interesseert.

http://www.politics.be/phpBB/viewtopic.php?t=245&start=0

Is dit een duidelijke opinie over de inhoud van wat de CD&V op papier onderschrijft?
Is de Dick-Bruna stijl waarin ik mijn opinie hierboven presenteer vlotter verteerbaar?

Prettig weekeinde