PDA

View Full Version : Wa's dat nu weer in jullie EU? E5-E10-B7...


Jay-P.
3 oktober 2018, 12:58
nieuwe regelneverij van de Schoof zijn kloten (https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/10/03/diesel-en-super-98-95-verdwijnen-aan-de-pomp-voortaan-tankt-u-b0/) inEurolandia komt automatisch in gedachten.
Wat was nu weer het geniaal gedacht?

Tavek
3 oktober 2018, 13:11
nieuwe regelneverij van de Schoof zijn kloten (https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/10/03/diesel-en-super-98-95-verdwijnen-aan-de-pomp-voortaan-tankt-u-b0/) inEurolandia komt automatisch in gedachten.
Wat was nu weer het geniaal gedacht?

Er is daar een goede reden voor.

E5 = 5 % ethanol
E10 = 10 % ethanol
B7 = 7 % biodiesel

Je kan dus nu aan de pomp kiezen voor de meest milieuvriendelijke optie. Ik vind het net simpeler worden.

Jay-P.
3 oktober 2018, 13:16
OK dan, nu dus onthouden wat voor naft staat en wat voor mazout. Voor het overige: 't goeiekoopste kopen he!
't Milieu zal er (miljaar) gegarandeerd beter bij varen. Klasse.

Micele
3 oktober 2018, 13:32
Diesel B7 bio-aandeel (+2,6 Ton) is ook verantwoordelijk voor 1,8 ton extra CO2 bij de productie ervan tov Benzine E95 of E5 (+0,8 ton)

Dit meent Transport & Environment:

https://www.transportenvironment.org/sites/te/files/QAOs84ZYdNgjOFvuk5enNm_3YERGsWzGLrtFTyeKMdWDCUXpW4 hGD5MiQeN8lZmqGdqKDQozMk9jz8WEapzOy2cd7IQ%3Ds2048. png

https://www.transportenvironment.org/press/dirty-diesel-also-worse-climate-petrol-cars-study

Dirty diesel also worse for the climate than petrol cars - study

Published on September 18, 2017

Milieu(ON)vriendelijker? Dat hang vooral af waar de bio vandaan komt...

Jay-P.
3 oktober 2018, 13:36
Diesel B7 bio-aandeel (+2,6 Ton) is ook verantwoordelijk voor 1,8 ton extra CO2 bij de productie ervan tov Benzine E95 of E5 (+0,8 ton) Tof dat die nieuwe benamingen dat alles gaan milieuvriendelijker maken.
Klasse, zoals eerder geschreven. :thumbsup:

Micele
3 oktober 2018, 13:41
Tof dat die nieuwe benamingen dat alles gaan milieuvriendelijker maken.
Klasse, zoals eerder geschreven. :thumbsup:

Bio? Dikke twijfels dus of dat wel duurzaam kan gemaakt worden:
http://blog.associatie.kuleuven.be/bertclymans/duurzaamheid-tweede-generatie-biobrandstoffen/

Soit binnen enkele jaren ga ik sowieso nooit meer tanken. :-)

Dan mogen ze hun Bio-E ergens steken.

Vlad
3 oktober 2018, 14:25
Bio-brandstoffen zijn gewoon een schandaal. Ze maken voeding en bouwmaterialen duurder én zijn even lucht-verpestend als gewone brandstoffen.

fred vanhove
3 oktober 2018, 22:47
Er is daar een goede reden voor.

E5 = 5 % ethanol
E10 = 10 % ethanol
B7 = 7 % biodiesel

Je kan dus nu aan de pomp kiezen voor de meest milieuvriendelijke optie. Ik vind het net simpeler worden.

Kiezen aan de pomp voor de meest milieuvriendelijke optie ? Dus wie met een Diesel rijdt kiest best voor die E 10 ?? Goed om te weten. Dank voor de info:-)

fred vanhove
3 oktober 2018, 22:48
Bio? Dikke twijfels dus of dat wel duurzaam kan gemaakt worden:
http://blog.associatie.kuleuven.be/bertclymans/duurzaamheid-tweede-generatie-biobrandstoffen/

Soit binnen enkele jaren ga ik sowieso nooit meer tanken. :-)

Dan mogen ze hun Bio-E ergens steken.

Ik ook niet. Na deze auto koop ik geen meer. Ben dat aanschuiven in die files toch beu. Een scooter en voor de rest het openbaar vervoer.

Skobelev
4 oktober 2018, 05:36
OK dan, nu dus onthouden wat voor naft staat en wat voor mazout. Voor het overige: 't goeiekoopste kopen he!
't Milieu zal er (miljaar) gegarandeerd beter bij varen. Klasse.

8O

Niks van, 98 octaan gaat er in, niks anders.

En voor diegenen die geen wagen meer gaan kopen. Wacht er niet op, doe uw auto weg, dan hebben wij meer plaats.

Anna List
4 oktober 2018, 06:54
Er is daar een goede reden voor.

E5 = 5 % ethanol
E10 = 10 % ethanol
B7 = 7 % biodiesel

Je kan dus nu aan de pomp kiezen voor de meest milieuvriendelijke optie. Ik vind het net simpeler worden.

dus de toevoeging wordt de naam ipv het basisbestandsdeel en dat gaat verwarring tegengaan? ...

dan kunnen ze, ook in het kader van verwarring vermijden bij de EU mss beginnen werken aan nieuwe benamingen voor bestek.
ik stel voor :
symbolen V,M en L.
V : vleesmes
M : maatlepel
L : levensmiddelenvork

PS wordt het met die E van essence ook een taalrel? :p

maddox
4 oktober 2018, 07:08
Ik ook niet. Na deze auto koop ik geen meer. Ben dat aanschuiven in die files toch beu. Een scooter en voor de rest het openbaar vervoer.

En dan ga je met vrouwlief naar de Ikea...

Skobelev
4 oktober 2018, 07:48
En dan ga je met vrouwlief naar de Ikea...

Brengen die dat niet naar huis, eventueel tegen betaling?

(En ik heb het niet over uw vrouw als je ze in Ikea achterlaat...)

fred vanhove
4 oktober 2018, 08:00
En dan ga je met vrouwlief naar de Ikea...

Krijg jij een nieuwe slaapkamer in uw auto ? Mogelijk rijdt jij met een camionette ?

PS Ikea levert aan huis voor een habbekrats.

Anna List
4 oktober 2018, 08:40
Krijg jij een nieuwe slaapkamer in uw auto ? Mogelijk rijdt jij met een camionette ?

PS Ikea levert aan huis voor een habbekrats.

ja, nee
maar laten leveren is idd veel en veel makkelijker, en idd spotgoedkoop.

Micele
4 oktober 2018, 09:12
PS wordt het met die E van essence ook een taalrel? :p

Naja, de Vlamingen hebben de B van brol of bucht in de plaats. :-P

Dadeemelee
4 oktober 2018, 14:44
Er is daar een goede reden voor.

E5 = 5 % ethanol
E10 = 10 % ethanol
B7 = 7 % biodiesel

Je kan dus nu aan de pomp kiezen voor de meest milieuvriendelijke optie. Ik vind het net simpeler worden.

In ieder geval: ik heb met mijn diesel geen probleem als ik er per ongeluk benzine in kap :lol:

dpg
4 oktober 2018, 15:13
In ieder geval: ik heb met mijn diesel geen probleem als ik er per ongeluk benzine in kap :lol:

Dat kan bij mij alleen gebeuren als er verkeerde brandstof in de ondergrondse tank zit.

Micele
9 oktober 2018, 10:43
Dieselprijs al 8,1 cent meer dan benzine, zelfs duurder dan Super 98
Yep, men was verwittigd. Koop vooral een steeds duurder wordende diesel. en wat extra voor die Bio 7.

Als men een wagen koopt enkel naar de verkoper luisteren, die zet je wel lekker in de zak om je een vervuilende sjoemeldiesel aan te draaien. Men zal er bij elke inspectie aan terugdenken als je de adblue extra moet betalen en hogere inspectiekosten. Maar de dikke ontgoocheling is voor later als je van die dieselwagen ooit af wil geraken. Raad kost niets. lol.

https://carbu.com/belgie/index.php/officieleprijs
Vandaag 09/10/18

Super 95 E10 : 1,5530 €/l
Super 98 E5: 1,6280 €/l

Diesel B7: 1,6340 €/l

Tavek
9 oktober 2018, 10:50
Vanaf 210k km haal je pas voordeel bij een dieselwagen, en dat is exclusief belastingen op de wagen, die ook al reeds hoger zijn. Bron: test aankoop.

Kortom, een particulier haalt nooit meer een voordeel aan een dieselwagen. Het lagere verbruik weegt niet op tegen alle andere factoren.

araneus
9 oktober 2018, 11:33
Allemaal elektrisch rijden, dan heb je dat probleem niet. Pompstations hoef je al helemaal niet meer te bezoeken, laden doe je gewoon thuis. Op lange afstand een supercharger en indien nodig een stopcontact.
Wat een gedoe met die fossiele brol.

Anna List
9 oktober 2018, 12:15
Vanaf 210k km haal je pas voordeel bij een dieselwagen, en dat is exclusief belastingen op de wagen, die ook al reeds hoger zijn. Bron: test aankoop.

Kortom, een particulier haalt nooit meer een voordeel aan een dieselwagen. Het lagere verbruik weegt niet op tegen alle andere factoren.

en wsl nog steeds goedkoper dan elektrisch ... :-P

Tavek
9 oktober 2018, 12:21
en wsl nog steeds goedkoper dan elektrisch ... :-P

https://cleantechnica.com/files/2018/10/Tesla-Model-3-TCO-New.png

Skobelev
9 oktober 2018, 12:25
De prijs van den elentriek in de US niet vergelijken met die van ons aub.

Anna List
9 oktober 2018, 12:25
https://cleantechnica.com/files/2018/10/Tesla-Model-3-TCO-New.png

heb je geen kostprijs per km, aankoopprijs en alle kosten inclusief? :-o

Micele
9 oktober 2018, 12:26
en wsl nog steeds goedkoper dan elektrisch ... :-P

http://www.milieuvriendelijkevoertuigen.be/sites/default/files/tco-tool/index.html

Anna List
9 oktober 2018, 12:30
http://www.milieuvriendelijkevoertuigen.be/sites/default/files/tco-tool/index.html

ik ga mijn gegevens daar niet ingeven hoor.

Micele
9 oktober 2018, 12:34
De prijs van den elentriek in de US niet vergelijken met die van ons aub.

Is ongeveer dezelfde verhouding tov de fossiele brandstofprijzen aldaar.

M.a.w. een echt punt maak je niet.

Skobelev
9 oktober 2018, 12:49
Is ongeveer dezelfde verhouding tov de fossiele brandstofprijzen aldaar.

M.a.w. een echt punt maak je niet.

OK, point taken. Je krijgt het voordeel van de twijfel.

In uw site hierboven waar je kan vergelijken gaat men er van uit dat je de volgende x jaren geen enkele taks zal moeten betalen voor een hybride (of elektrische). Is die regel niet van toepassing tot 2020, en wat zal het daarna zijn? Zoals in Noorwegen een Tesla-taks?
Is, als er massaal wordt overgestapt op elektrisch, de bevoorrading geen probleem? Het is NU al een probleem... Nog eens 30 zonnepanelen plaatsen bovenop de aankoop van de auto?
Ook het laden en de actieradius...
Waarom maakt men geen inductieve parkeerplaatsen met een identificatie voor het voertuig? Je gaat ergens naartoe, parkeert en de auto laadt automatisch op.
Het staat echt nog in de babyschoenen...

Micele
9 oktober 2018, 13:03
ik ga mijn gegevens daar niet ingeven hoor.

Hoef je ook niet, ik heb als vb. een Nissan Leaf vergeleken met een Opel Astra, beide 150 PK. Segment kleine middenklasse.

De Nissan Leaf is ~ 10k duurder in aankoopsprijs, maar uiteraard zegt dat helemaal niets.

Soit even plakken wat het eindresultaat TCO was, na 8 jaar, gemiddeld verbruik, alle kosten volgens dat tool. Particulier.

Bespaar €10.907 (of €114 per maand) met een Nissan LEAF!

Nissan LEAF - ECOSCORE 86
Acenta 40kWh (5d) 150pk
Elektrisch Prijs € 36.540,- incl. BTW

vs.

Opel Astra - ECOSCORE 71
Dynamic 1.4 Turbo 110kW S/S (5d) 150pk
Benzine Prijs € 26.300,- incl. BTW

Aankoop en herverkoopwaarde
Nissan LEAF
35.030 €
Opel Astra
25.213 €
INVESTEER €9.817

Premies en belastingen (op 8 jaar)
Nissan LEAF
-3.500 €
Opel Astra
2.006 €
BESPAAR €5.506

Energie- en brandstofverbruik (op 8 jaar)
Nissan LEAF 15.063 €
Opel Astra 30.654 €
BESPAAR €15.591

Verzekering en onderhoud (op 8 jaar)
Nissan LEAF
18.660 €
Opel Astra
18.287 €
INVESTEER €373

Totale kosten (op 8 jaar)
Nissan LEAF
65.253 €
Opel Astra
76.160 €
BESPAAR €10.907

Gemiddeld verbruik had ik ingegeven, wat dit gaf:

Specificaties LEAF:

Motorvermogen 110 kW
Acceleratie van 0-100 km/u 7,9 s
Koffer-inhoud 435 L
Cilinderinhoud n.v.t.
Batterijcapaciteit 40,0 kWh
Inhoud brandstoftank(s) in.v.t.
Inschatting verbruik per 100 km 22,4 kWh
Inschatting rijbereik 178 km

Specificaties ASTRA:

Motorvermogen 110 kW
Acceleratie van 0-100 km/u 8,9 s
Koffer-inhoud 370 L
Cilinderinhoud 1399 cc
Inhoud brandstoftank(s) 48 L
Berekend verbruik per 100 km 7,8 L
Berekend rijbereik 615 km

Tavek
9 oktober 2018, 13:04
OK, point taken. Je krijgt het voordeel van de twijfel.

In uw site hierboven waar je kan vergelijken gaat men er van uit dat je de volgende x jaren geen enkele taks zal moeten betalen voor een hybride (of elektrische). Is die regel niet van toepassing tot 2020, en wat zal het daarna zijn? Zoals in Noorwegen een Tesla-taks?
Is, als er massaal wordt overgestapt op elektrisch, de bevoorrading geen probleem? Het is NU al een probleem... Nog eens 30 zonnepanelen plaatsen bovenop de aankoop van de auto?
Ook het laden en de actieradius...
Waarom maakt men geen inductieve parkeerplaatsen met een identificatie voor het voertuig? Je gaat ergens naartoe, parkeert en de auto laadt automatisch op.
Het staat echt nog in de babyschoenen...

Er is geen probleem kwa electriciteitsproductie. Er is een capaciteitsprobleem. We kunnen op piekmomenten de vraag niet voldoen als er zoveel kerncentrales plat liggen.

Snachts, wanneer de meeste wagens opladen, is er stroom zat.

Dadeemelee
9 oktober 2018, 13:13
Er is geen probleem kwa electriciteitsproductie. Er is een capaciteitsprobleem. We kunnen op piekmomenten de vraag niet voldoen als er zoveel kerncentrales plat liggen.

Snachts, wanneer de meeste wagens opladen, is er stroom zat.

Ja maar dan gaan er wel slimme opladers voor wagens moeten komen die enkel stroom leveren op gepaste momenten.

Tavek
9 oktober 2018, 13:18
Ja maar dan gaan er wel slimme opladers voor wagens moeten komen die enkel stroom leveren op gepaste momenten.

Dat is nu echt geen probleem voor iphones met wielen....

Micele
9 oktober 2018, 14:29
Ja maar dan gaan er wel slimme opladers voor wagens moeten komen die enkel stroom leveren op gepaste momenten.
Kijk eens naar de foldertjes van de 21e eeuw:
https://wallbox.com/nl/
myWallbox

Al onze laadoplossingen beschikken over de beheersdienst myWallbox. Via een internetaansluiting (wifi of ethernet) of Bluetooth, heb je toegang tot onze slimme beheersapplicatie om het gebruik van je oplader te beheren en het opladen van je voertuig te plannen

https://wallbox.com/wp-content/archivos/2018/06/app.png

Voor thuis is het voorlopig enkel instellen op piek en dal (vanaf 22 h) bij dubbele meter, als men dubbel tarief heeft... :
https://www.egear.be/thuis-opladen-elektrische-auto/
Simulaties
Hieronder vind je een tabel met de detailresultaten, waar we een deel uitgefilterd hebben voor bovenstaande beknopte tabel.

https://www.egear.be/wp-content/uploads/2018/01/Berekening.jpg

Maar meestal is het de interne AC-lader van de auto die bepaald wanneer laadstroom gepast vloeit en hoeveel juist. Dus het appje van de EV.

araneus
9 oktober 2018, 14:58
Specificaties LEAF:

Motorvermogen 110 kW
Acceleratie van 0-100 km/u 7,9 s
Koffer-inhoud 435 L
Cilinderinhoud n.v.t.
Batterijcapaciteit 40,0 kWh
Inhoud brandstoftank(s) in.v.t.
Inschatting verbruik per 100 km 22,4 kWh
Inschatting rijbereik 178 km


Het verbruik van die Leaf is wel een pak lager dan 22,4 kWh/100 km. Zelfs een Tesla Model S verbruikt zo veel niet. Reken eerder op 14 ?* 16 kWh/100 km. Het bereik is dan ook eerder 240 km voor de 40 kWh versie.

Micele
9 oktober 2018, 15:50
Het verbruik van die Leaf is wel een pak lager dan 22,4 kWh/100 km. Zelfs een Tesla Model S verbruikt zo veel niet. Reken eerder op 14 ?* 16 kWh/100 km. Het bereik is dan ook eerder 240 km voor de 40 kWh versie.

Inderdaad, in het tool zelf kan men het verbruik zodanig aanpassen, maar gemakkelijker is het via de stroomprijs te doen dat gaat achteraf ook nog.

In de tool kan men ook nog de korting ingeven bij aankoop enz... maar in principe gaat de EV het nog altijd winnen, zelfs zonder milieupremie van de overheid.

Ik heb dat vb nog eens overgedaan met het normverbruik, ook dan is de Nissan Leaf € 66 per maand goedkoper, of 6.295 € goedkoper TCO na 8 jaar en 15.000 km/jaar.

Bespaar €6.295 (of €66 per maand) met een Nissan LEAF!

Nissan Leaf normverbruik:

Inschatting verbruik per 100 km 15,8 kWh
Inschatting rijbereik 253 km

Opel Astra normverbruik

Berekend verbruik per 100 km 5,5 L
Berekend rijbereik 873 km

Maar ik zou toch pas een Nissan Leaf overwegen als die een degelijk BMS heeft. :-P

Profiteur
10 oktober 2018, 04:36
Vanaf 210k km haal je pas voordeel bij een dieselwagen, en dat is exclusief belastingen op de wagen, die ook al reeds hoger zijn. Bron: test aankoop.

Kortom, een particulier haalt nooit meer een voordeel aan een dieselwagen. Het lagere verbruik weegt niet op tegen alle andere factoren.De leasingmarkt smeekt om diesels :lol: