PDA

View Full Version : Chinese webshops


BigF
10 oktober 2018, 11:58
Je wordt er dezer dagen mee rond de oren geslagen.
Reclame voor Wish, Aliexpress, Geek,...
De Chinese webshops.

Prullaria, namaak en andere rommel. Spotgoedkoop en vaak nog gratis verzonden ook.

Ik bestelde als test onlangs enkele aluminium schroefjes om een windscherm van een motor mee vast te zetten. Kostte 1 euro inclusief verzendkosten...
Naast het feit dat ik zeer betwijfel of ik ze ooit aan ga krijgen ben ik eens benieuwd wat die dingen gaan voorstellen. Ik zou er niet van opkijken dat het plastieken schroefjes in aluminium-kleur gaan zijn. En dan heb ik het nog niet over het verdienmodel. Nu kosten vijf schroefjes vast geen vermogen maar ze moeten geproduceerd, ingepakt en verzonden worden. Voor 1 euro??

Soit, ik zie wel wat het wordt. Komt er niks is er geen man overboord dus tegenvallen gaat het alvast niet doen.

Wat jullie? Laten jullie je al wel eens verleiden tot het met een virtuele winkelkar door die webshops te scrollen?
Ooit al iets gekocht daar? En ook aangekregen?
Last met douane gehad? (tot 22 euro incl verzendkosten doen die blijkbaar niet moeilijk maar ik zie mezelf nu ook nooit iets van meer dan 22 euro bestellen bij die gasten)

Elio di Supo
10 oktober 2018, 12:01
Je krijgt nog het meest last met de douane als je eigen familie je pakjes verstuurt. Die postorderbedrijven laten ze precies met rust.

BigF
10 oktober 2018, 13:11
Je krijgt nog het meest last met de douane als je eigen familie je pakjes verstuurt. Die postorderbedrijven laten ze precies met rust.

Met pakjes van familie heb ik geen ervaring maar een vriend van mij bestelt regelmatig dingen in China en die kwam uit de lucht vallen toen ik hem vroeg wat er met zijn pakjes gebeurde als die meer dan 22 euro kosten.

Hij had nog nooit problemen gehad met pakjes onder de 100 euro.
Blijkbaar werkt de douane een beetje steekproefgewijs want volgens de info die ik heb komen er, zodra je de 22 euro (incl verzendkosten is dat) overschrijdt, extra kosten bij. Toch heeft hij zijn pakjes altijd gewoon in de brievenbus aangetroffen en is hij nog nooit lastig gevallen door de douane, ook al ging het over meer dan 22 euro.

Een beetje geluk hebben is dus blijkbaar nodig als je pakje meer dan 22 euro kost.
Verder wist hij me te vertellen dat hij elk item wat hij ooit besteld heeft ook steeds daadwerkelijk aangekreeg. Hij bestelt er vnl. dingen voor zijn fiets en af en toe een gadget voor een verjaardag enzo. Wel nooit meer dan 100 euro.
De levertijd kan ooit blijkbaar wel oplopen tot een maand of meer.

maddox
10 oktober 2018, 13:47
Ik moet toegeven, ik bestel regelmatig spullen uit China. (of een ander slavernijland).
In de meeste gevallen is het materiaal wel van bruikbare kwaliteit, maar wat "minder netjes" afgewerkt.
Tot nu toe heb ik een paar "probleempjes" gehad. 2 Stukjes laboratoriumglas van een paar euro die gebroken toekwamen, desondanks de redelijk goeie verpakking. (maar wel begrijpelijk, als je weet hoe de postsorteercentra werken) . En een powersupply waar de koerier een toeslag vroeg bovenop de taxen en andere reeds betaalde geplogenheden. Later bleek die man dit op eigen houtje te doen... Ik heb de levering wel geweigerd, en dat was langs 1 kant dom, want de leverancier gaf geen terugbetaling, ik had namelijk de bestelling niet aanvaard. 'k Had beter die "toeslag van 21%" toch betaald, wat die powersupply nog steeds een stuk goedkoper maakte dan dezelfde gekocht bij een Nederlandse webshop.

Ander voorbeeld van "Chinese kwaliteit".
een industrieel 2/2 1/2BSP 24VDC solenoid ventiel.
Het "Duitse" merk is voorzien van een messing lichaam waar alle kantjes van afgerond zijn, en het metaal afgewerkt met een soort van satijnglans. Oftewel, dat ding heeft een half uurtje over een lange trilgoot met slijpblokjes gedaverd.
De Chinese "copie" is identiek op de afwerking na. Het metaal is gewoon gewassen en de minimum aan nabewerkingen aan gegeven. Zelfs de stuknummers en symbolen zijn identiek, wat mij doet concluderen dat het 1 productielijn is die deze ventielen uitspuwt.
Maar met het belangrijkste verschillen. De Chinese kopie heeft veel minder tijd gekost, heeft geen certificaten, en kost een kwart van het Duitse "Orgineel".
Oftewel, als je goed kijkt, en niet hoopt op wonderen, is kopen in China (of soortgelijk) geen probleem.

Betreft invoertaksen. Uitgezonderd op grote, lompe of anderzijds in het oog springende verpakkingen of hoge prijzen, is de kans klein dat je de volle pot mag betalen.
Let wel, commercieel merkgebonden kledij en gadgets(Roleks iemand?) worden geviseerd, alswel audiovisuele/datadragers.

IanVD
10 oktober 2018, 14:20
Koop al enkele jaren te gematigde kleine elektronica en gadgets via Aliexpress. Het enige minpunt is hun lange wachttijd, maar voor gadgets maakt dat niet zoveel uit.

Van de tientallen bestellingen die ik heb gemaakt, zijn er maar 2 mislukt. De eerste was oplichting (pakje niet aangekregen, tijdje aan het lijntje gehouden via de klantendienst en dan was de leverancier geblockt bij Aliexpress. Ik kon in principe m'n geld terugvorderen, maar vond het niet de moeite waard.

De andere keer is m'n bestelling na een halve wereldreis 'verloren' gegaan bij het plaatselijk postkantoor. Bpost hé... Ik kreeg een briefje met referentienummer om het op te halen, en de referentienummer bestond niet in hun systeem.

The Paulus Experience
10 oktober 2018, 14:28
Heb er ooit nasi goreng besteld, maar eer het hier was was het koud en bedorven.
Bovendien had ik intussen al iets anders gegeten

Mambo
10 oktober 2018, 15:35
China brol.
Mijn vrouw had deze week oortjes gekocht en ze waren al van de eerste keer kapot.

Jonge toch...en straks zit dat hier nog vol met die Chinese velos en electrische auto's ook.
Brol in het kwadraat.

maddox
10 oktober 2018, 16:14
China brol.
Mijn vrouw had deze week oortjes gekocht en ze waren al van de eerste keer kapot.

Jonge toch...en straks zit dat hier nog vol met die Chinese velos en electrische auto's ook.
Brol in het kwadraat.

Tja, je moet dan wel de "juiste" keuze maken, en niet puur op't goedkoopste duiken.

Mambo
10 oktober 2018, 16:45
Tja, je moet dan wel de "juiste" keuze maken, en niet puur op't goedkoopste duiken.

Geen idee wat ze kosten.
Mijn vrouw besteld dat en ik heb er het rieken naar.
Maar soit ze zijn al op retour onderweg.

Bach
10 oktober 2018, 16:55
Ik kocht zopas een vulpen in China via het internet. Ze werkt goed maar er was een kleine quality control issue. Het dopje is lichtjes gebogen. Je merkt het amper eigenlijk. Ik schijf de verkoper aan. Ze boden me 30 procent refund aan en ik mocht de vulpen houden. Daar kon ik mee leven. Een dag later was het geld reeds gestort. In ruil paste ik mijn aanvankelijk negatieve beoordeling aan.

Bach
10 oktober 2018, 16:56
Tja, je moet dan wel de "juiste" keuze maken, en niet puur op't goedkoopste duiken.

Akkoord. Kijken naar aantal verkopen en beoordelingen kopers.

geertvdb
10 oktober 2018, 17:11
Geen idee wat ze kosten.
Mijn vrouw besteld dat en ik heb er het rieken naar.
Maar soit ze zijn al op retour onderweg.
Ge hebt hier miischien de verkeerde vervoeging gebruikt. Moet het niet 'is' zijn?

Mambo
10 oktober 2018, 18:50
Akkoord. Kijken naar aantal verkopen en beoordelingen kopers.

Beoordelingen zoals op koop tv.

Sinds ik xxx gebruik ....is alles weer super.
:-P

Skobelev
10 oktober 2018, 19:21
Af en toe wat onnozelheden. Een vinyl hoes voor mijn reservewiel, dopjes voor in 't midden van een velg, een Star Trek shirt voor ne maat, een anti-pluis-toestel voor wollen pulls, maw prullaria.

Eduard Khil
10 oktober 2018, 19:38
er komen containers vol cocaine binnen in onze havens zonder controle, omdat ze te weinig volk hebben. Wat zouden ze dan ieder pakje bekijken of de waarde correct aangegeven is :lol:

kelt
11 oktober 2018, 05:24
Inderdaad,voor kleine electronische spullen zit je via Alieexpress nu eenmaal veel dichter bij de bron (ze MAKEN in China vrijwel alles wat electronisch is hé,en je besteld bij soms heel grote verkoopspartners) en heb er totnogtoe nooit problemen mee gehad.

Door de (blijkbaar) samenwerking tussen Amazon en Alieepress zie je nu veel van die dingen,inclusief hun soms barslechte vertaalde beschrijving ook verschijnen op Amazon.de en blijkbaar is de opbouw van een logistiek systeem met depots en al in West-Europa bezig dus zouden de wachttijden van enkele weken straks kunnen komen te vervallen bij veelgevraagde spullen....

Nog even (het is misschien al zo) en je besteld "in China" maar in werkelijkheid snelt het componentje je tegemoet vanuit een depot in Frankrijk of zo....

We mogen de groeiende impact van de directe goederentreinverbindingen niet vergeten tussen China en West-Europa....netjes passend in de logistieke ketting tussen "schepen",maanden onderweg,en "vliegtuigen",uren onderweg.......Die goederentreinen zityten daar netjes tussen (dagen onderweg) en geven steeds meer souplesse aan de internationale handel....


Slecht nieuws voor conrad.be en dergelijke,die tenslotte DIEZELFDE componenten proberen te verkopen met "Europese" winstmarges en waar totnogtoe de snelheid van levering en de eventuele verhaalservice echt wel goed is......:?

Voor "de laatste kilometers" is veel verbeterd (in mijn ogen dan) sedert je bij BPost een afhaalpunt in de buurt kunt selecteren......

Bovenbuur
11 oktober 2018, 18:37
Ik ben sinds een aantal jaar op de een of andere manier trouwe klant van een merk budget waterdichte buitensport telefoons. Blackview is mijn Apple, maar nog veel hipsterder omdat ik nog nooit iemand anders gezien heb die er ook een had. Dat is begonnen toen ik op Tweakers mijn wensen invulde en er een van deze uitkwam. Maar over het algemeen vind je deze niet in Nederlandse winkels, of het is een soort specialty item waardoor ze hier drie keer zo duur zijn als daar. Dus haal ik "al mijn telefoons" op Chinese webshops. Werkt goed. Is natuurlijk wel een vorm van importbelastingontduiking, dat is een van de redenen dat ze veel dingen zo goedkoop kunnen aanbieden. Sommigen van die sites zijn daar zelfs open genoeg over dat je je zending voor een paar euro kan verzekeren tegen aanslagen van de douane. Maar ja, als Blackview beller moet je iets.