PDA

View Full Version : Automatic vs manueel


Guinevere
11 oktober 2018, 20:39
Ik zie eigenlijk enkel voordelen aan een automatic wagen:
- minder inspanning leveren
- rustiger en relaxer rijden
- rijden wordt eenvoudiger
- ...

Het hoongelach van bepaalde mensen is het wel waard, denk ik.

Waarom zou je nog manueel willen rijden?

bembem
11 oktober 2018, 20:42
Mja....

Micele
11 oktober 2018, 20:42
Nostalgie...

kelt
11 oktober 2018, 21:03
Ik rij zoveel met cruisecontrol op dat het eigenlijk niet opvalt dat er een "manuele" bak ergens in de wagen ingebouwd zit,het is ,eenmaal je de wagen wat gewend bent geworden,eerder een "hybride" situatie waarbij het "versmijten" van de versnelling maar zelden meer gebeurt...Het geeft zelfs tijd om (met verbijstering) te kijken naar het zenuwachtige driftkikkergedrag van mede-weggebruikers.....

(en allemaal dankzij het studeren met de "eco-trainer",zo doet een mens nog eens iets nuttigs met dat schermpje halfweg het dashboard...)

Ach....naarmate we naar de e-wagens overgaan verdwijnt de "manuele" bak,en eigenlijk zelfs de "automatische" bak .Nergens meer voor nodig.

Micele
11 oktober 2018, 22:03
Ik rij zoveel met cruisecontrol op dat het eigenlijk niet opvalt dat er een "manuele" bak ergens in de wagen ingebouwd zit,het is ,eenmaal je de wagen wat gewend bent geworden,eerder een "hybride" situatie waarbij het "versmijten" van de versnelling maar zelden meer gebeurt...Het geeft zelfs tijd om (met verbijstering) te kijken naar het zenuwachtige driftkikkergedrag van mede-weggebruikers.....

(en allemaal dankzij het studeren met de "eco-trainer",zo doet een mens nog eens iets nuttigs met dat schermpje halfweg het dashboard...)

Ach....naarmate we naar de e-wagens overgaan verdwijnt de "manuele" bak,en eigenlijk zelfs de "automatische" bak .Nergens meer voor nodig.

Een 2-automatiek (gerobotiseerd) is niet uitgesloten in een E-wagen, maar dat zal wel een E-sportwagen zijn...
bvb https://auto.oe24.at/thema/Kreisel-Elektro-Sportwagen-bekommt-Wunder-Getriebe/348159920

Das oberösterreichische Unternehmen hat ein automatisiertes 2-Gang-Getriebe für Elektrofahrzeuge entwickelt.

Kreisels 2-Gang-Getriebe für Elektroautos ist ein Hightech-Produkt.

Of 2 x 2-dcg...
http://www.rimac-automobili.com/en/hypercars/concept_one/
rechts selecteren motors & gearboxes

Each of the four Concept_One’s motors is coupled to a proprietary gearbox system. While the front motors feature single-speed gearboxes, the rear motors carry something truly unique – a two-speed double-clutch gearbox on each side.

Of 3-automatik:
https://insideevs.com/test-results-show-18-reduction-energy-consumption-3-speed-versus-1-speed-ev-transmission/

Test Results Show 18% Reduction In Energy Consumption For 3 Speed Versus 1 Speed EV Transmission
Prijs? Extra gewicht? Hoeveel max koppel kan die aan? Dus duurzaamheid?

Vlad
12 oktober 2018, 05:02
Automatic vs manueel

Maakt niet uit. Zolang de uitlaat maar naar binnen is gericht zodat ik niet wordt gepenetreerd door sluikafval.

Universalia
12 oktober 2018, 06:54
Ik zie eigenlijk enkel voordelen aan een automatic wagen:
- minder inspanning leveren
- rustiger en relaxer rijden
- rijden wordt eenvoudiger
- ...

Het hoongelach van bepaalde mensen is het wel waard, denk ik.

Waarom zou je nog manueel willen rijden?

Dan heb je toch nog iets te doen anders vallen de meesten in slaap.

Mijn autoke heeft 6 versnellingen en ik he daar géén probleem mee om die te bedienen. :-D

Jay-P.
12 oktober 2018, 08:36
Ik reed al automaat toen ze in Belgenland het woord variomatic van bij Daf nog niet konden spellen! Het grappige is dat in de meeste iet-of-wa beschaafde landen een automaat kopen goedkoper is dan eentje met een vitesse-knuppel & embrajage.
Uiteraard was/is dat niet zo in Den Belgiek tot heden?

Wat moslima's betreft: automaat of niet maakt niks uit op de molens van de Sinksenfoor.

Micele
12 oktober 2018, 08:47
Dan heb je toch nog iets te doen anders vallen de meesten in slaap.

Mijn autoke heeft 6 versnellingen en ik he daar géén probleem mee om die te bedienen. :-D

Je bedoelt overbodig pedaaltje stampen en roeren in de oliesoep in fileverkeer en dat nog in 2018? Beetje ouderwets niet?

Tenzij je natuurlijk een oldtimer hebt, of eentje uit vorige eeuw. ;-)

Anna List
12 oktober 2018, 08:55
heeft er iemand mss zo'n +-8 traps automaat ?

en heb je daar dan stuurpeddels bij?

mijn vraag is : is dat iets dat je er als optie toch maar bij pakt en na drie ritten nooit meer gebruikt, of gebruik je die peddels toch af en toe?

quercus
12 oktober 2018, 08:59
Ik zie eigenlijk enkel voordelen aan een automatic wagen:
- minder inspanning leveren
- rustiger en relaxer rijden
- rijden wordt eenvoudiger
- ...

Het hoongelach van bepaalde mensen is het wel waard, denk ik.

Waarom zou je nog manueel willen rijden?
Ik rij reeds vijftien jaar met een automatic. Daar ben ik zeer tevreden over. Je betaalt wat meer bij aankoop maar het is het waard. Sommigen beweren dat je met een manuele versnellingsbak je jezelf "meer baas" voelt over je wagen. Dat is natuurlijk onzin.
Wie overschakelt van een manuele naar een automatic moet in de aanvangsfase bij het rijden er zich wel voldoende van vergewissen dat hij/zij met een automatic rijdt. Vooral bij het parkeren is het aanvankelijk wel oppassen geblazen dat je niet per ongeluk met de rechtervoet op de gaspedaal drukt in plaats van op de rempedaal. Maar na verloop van korte tijd wordt je het gewoon en krijg je de goede reflexen.
Ik sta op het punt een nieuwe auto te kopen en het zal opnieuw een automatic worden.

araneus
12 oktober 2018, 09:00
heeft er iemand mss zo'n +-8 traps automaat ?

en heb je daar dan stuurpeddels bij?

mijn vraag is : is dat iets dat je er als optie toch maar bij pakt en na drie ritten nooit meer gebruikt, of gebruik je die peddels toch af en toe?

Ik had vroeger zo'n 8-traps automaat met peddels. Ik heb die maar zelden gebruikt. Die 8-traps automaat van BMW was trouwens schitterend.

Mijn huidige wagen heeft geen versnellingsbak!

dpg
12 oktober 2018, 09:18
Ik zie eigenlijk enkel voordelen aan een automatic wagen:
- minder inspanning leveren
- rustiger en relaxer rijden
- rijden wordt eenvoudiger
- ...

Het hoongelach van bepaalde mensen is het wel waard, denk ik.

Waarom zou je nog manueel willen rijden?

Manueel is immers zuiniger dan automaat en gezien ik zeer zelden in de file sta + een groot koppel in de lage toeren ook daar geen problemen.

Johan Daelemans
12 oktober 2018, 09:38
Ik zie eigenlijk enkel voordelen aan een automatic wagen:
- minder inspanning leveren
- rustiger en relaxer rijden
- rijden wordt eenvoudiger
- ...

Het hoongelach van bepaalde mensen is het wel waard, denk ik.

Waarom zou je nog manueel willen rijden?

Rustig in slaap kunnen vallen. Ook een voordeel.

DewareJakob
12 oktober 2018, 09:49
Manueel is immers zuiniger dan automaat en gezien ik zeer zelden in de file sta + een groot koppel in de lage toeren ook daar geen problemen.
Klopt niet meer. Vroeger met de oliekoppelaar wel, maar met de robotbakjes is dat nauwelijks verschillend en vaak zelfs zuiniger.

araneus
12 oktober 2018, 09:51
Klopt niet meer. Vroeger met de oliekoppelaar wel, maar met de robotbakjes is dat nauwelijks verschillend en vaak zelfs zuiniger.

Inderdaad, mijn BMW 520d was zuiniger met automaat.

dpg
12 oktober 2018, 10:09
https://www.spritmonitor.de BMW520d 190ps

Manuele zijn zuiniger dan automaat die dan weer zuiniger zijn dan de dubbele koppelings automatische versnellingsbak.

6,51 , 6,82 , 7,63

Bij een Audi A5 diesel 190 PS idem, manuele zuiniger dan automaat in al zijn varianten.

5,8 , 7,86 , 6,35, 7,16

quercus
12 oktober 2018, 10:09
De voorbije zomer was mijn zoon (een "manueel"-rijder) in Canada en huurde aldaar een auto. Een beetje tot zijn schrik werd hem een automatic ter beschikking gesteld. Om een auto met manuele versnelling te huren moest hij enkele dagen wachten en het zou hem flink wat meer gekost hebben. Hij heeft in de (erg ruime) parkeergarage eerst wat "geoefend" en is dan probleemloos de weg opgereden.
In de USA en Canada rijdt omzeggens iedereen met een automatic.

Jay-P.
12 oktober 2018, 10:16
De voorbije zomer was mijn zoon (een "manueel"-rijder) in Canada en huurde aldaar een auto. Een beetje tot zijn schrik werd hem een automatic ter beschikking gesteld. Om een auto met manuele versnelling te huren moest hij enkele dagen wachten en het zou hem flink wat meer gekost hebben. Hij heeft in de (erg ruime) parkeergarage eerst wat "geoefend" en is dan probleemloos de weg opgereden.
In de USA en Canada rijdt omzeggens iedereen met een automatic.:rofl:

DewareJakob
12 oktober 2018, 10:24
https://www.spritmonitor.de BMW520d 190ps

Manuele zijn zuiniger dan automaat die dan weer zuiniger zijn dan de dubbele koppelings automatische versnellingsbak.

6,51 , 6,82 , 7,63

Bij een Audi A5 diesel 190 PS idem, manuele zuiniger dan automaat in al zijn varianten.

5,8 , 7,86 , 6,35, 7,16
Daar zijn ze niet allemaal mee eens blijkbaar. Zoals altijd is het de rijstijl die het verbruik het meeste beïnvloedt. Ik merk trouwens ook dat mensen die automatisch rijden nagenoeg volledig afremmen met de rem terwijl terugschakelen en op de motor remmen het verbruik vermindert, wat bij handschakelen vaker gebeurt. Dit zou een reden kunnen zijn dat de uiteindelijke balans voor beter is voor manueel dan voor automatisch. Weerom, de rijstijl.
Bei einer Automatik entscheidet ein Computer, wann ein Schaltvorgang sinnvoll ist. Der Computer wertet alle relevanten Fahrzeugdaten aus, um die effektivste Schaltstufe auszuwählen. Das kann er besser als der Fahrer. Deshalb wird der Benzinverbrauch gering gehalten. Aufgrund dieser Technik wird bei modernen Automatikfahrzeugen auch nicht mehr Kraftstoff verbraucht als bei Handschaltern. Es gibt also auch die Möglichkeit mit Automatik sparsam zu fahren.
http://www.autoscout24.de/themen/kfz-technik/antrieb/automatik-benzinverbrauch-im-vergleich-zum-schaltgetriebe/

Micele
12 oktober 2018, 10:44
https://www.spritmonitor.de BMW520d 190ps

Manuele zijn zuiniger dan automaat die dan weer zuiniger zijn dan de dubbele koppelings automatische versnellingsbak.

6,51 , 6,82 , 7,63

Bij een Audi A5 diesel 190 PS idem, manuele zuiniger dan automaat in al zijn varianten.

5,8 , 7,86 , 6,35, 7,16

Een Porsche 911 met PDK-7 is veel zuiniger dan een handgeschakelde 7:

https://de.wikipedia.org/wiki/Porsche_991#Technische_Daten_(991.2)
Porsche 991.2: 911 Carrera T 911 Carrera 911 Carrera 4 911 Carrera S 911 Carrera 4S 911 Carrera GTS 911 Carrera 4 GTS

Kraftstoffverbrauch auf 100 km (Super Plus 98 Oktan):

7-Gang-Schaltgetriebe | 7-Gang-Doppelkupplungsgetriebe (PDK)
9,5 l | PDK: 8,5 l
8,3 l | PDK: 7,4 l
8,7 l | PDK: 7,7 l
8,9 l | PDK: 7,9 l
9,4 l | PDK: 8,3 l
9,5 l | PDK: 8,5 l
En bij een modale bestuurder heel zeker bij dezelfde rijstijl en snelheden.

Dit heeft men al 5 jaar geleden vastgesteld:
https://www.br.de/radio/bayern1/inhalt/experten-tipps/umweltkommissar/auto-schaltgetriebe-automatik-verbrauch-energie-100.html
Fazit
Wer sich den Aufpreis für ein modernes Automatikgetriebe leisten kann, muss sich von anderen Autofahrern heutzutage nicht mehr anhören, dass sein Auto mehr Sprit verbraucht. Die neueste Technik ist inzwischen sogar so weit ausgereift, dass ein Automatikgetriebe mit einer hohen Spreizung, also vielen möglichen Gängen, sogar in der Lage ist, ein Schaltgetriebe im Verbrauch zu schlagen.

En de dsg of pdk maken qua optimalisering elke jaar vooruitgang (ook via software en snelheid van schakelen).

Ik zal de meestverkochte wagen in Duitsland eens nemen via spritmonitor:
De VW Golf... 1,5 TSi bvb met 150 PK benzine
Handgeschakeld:
https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/50-Volkswagen/452-Golf.html?fueltype=2&power_s=150&power_e=150&gearing=1&powerunit=2
Getriebeart: Schaltgetriebe
Anzahl Kraftstoff min Ø max
359 Benzin 4,97 7,94 13,69
Automaat- DSG:
https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/50-Volkswagen/0-Alle_Modelle.html?fueltype=2&power_s=150&power_e=150&gearing=4&powerunit=2
Getriebeart: Doppelkupplungsgetriebe

Anzahl Kraftstoff min Ø max
461 Benzin 4,95 7,26 13,45
Of ff 8,5 % zuiniger gemiddeld volgens spritmonitor
... meer dan 800 registraties tesamen, DSG ook meer registraties.

QED van eigen deeg ;-)

dpg
12 oktober 2018, 11:41
Daar zijn ze niet allemaal mee eens blijkbaar. Zoals altijd is het de rijstijl die het verbruik het meeste beïnvloedt. Ik merk trouwens ook dat mensen die automatisch rijden nagenoeg volledig afremmen met de rem terwijl terugschakelen en op de motor remmen het verbruik vermindert, wat bij handschakelen vaker gebeurt. Dit zou een reden kunnen zijn dat de uiteindelijke balans voor beter is voor manueel dan voor automatisch. Weerom, de rijstijl.

http://www.autoscout24.de/themen/kfz-technik/antrieb/automatik-benzinverbrauch-im-vergleich-zum-schaltgetriebe/

Er werd een inhaalbeweging gemaakt maar ze verbruiken gemiddeld nog steeds meer dan een gelijkaardige manuele versnellingsbak.

Doe de test, neem om het even welke merk , kies daar een motor manueel uit en dezelfde motor met automaat en kijk dan maar wat de producent aan verbruikscijfers opgeeft.

Golf 7 150 PS benzine

manueel versus automaat:

6,87 manueel https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/50-Volkswagen/452-Golf.html?fueltype=2&power_s=150&power_e=150&gearing=1&exactmodel=golf%207&powerunit=2

7,40 automaat https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/50-Volkswagen/452-Golf.html?fueltype=2&power_s=150&power_e=150&gearing=2&exactmodel=golf%207&powerunit=2

6,90 Dubbele koppeling https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/50-Volkswagen/452-Golf.html?fueltype=2&power_s=150&power_e=150&gearing=4&exactmodel=golf%207&powerunit=2

Golf 7 150 PS Diesel

manueel versus automaat:


5,7 man https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/50-Volkswagen/452-Golf.html?fueltype=1&power_s=150&power_e=150&gearing=1&exactmodel=golf%207&powerunit=2

6,02 automaat https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/50-Volkswagen/452-Golf.html?fueltype=1&power_s=150&power_e=150&gearing=2&exactmodel=golf%207&powerunit=2

6,2 Dubbele koppeling https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/50-Volkswagen/452-Golf.html?fueltype=1&power_s=150&power_e=150&gearing=4&exactmodel=golf%207&powerunit=2

Dadeemelee
12 oktober 2018, 12:20
Er werd een inhaalbeweging gemaakt maar ze verbruiken gemiddeld nog steeds meer dan een gelijkaardige manuele versnellingsbak.

Doe de test, neem om het even welke merk , kies daar een motor manueel uit en dezelfde motor met automaat en kijk dan maar wat de producent aan verbruikscijfers opgeeft.

Golf 7 150 PS benzine

manueel versus automaat:

6,87 manueel https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/50-Volkswagen/452-Golf.html?fueltype=2&power_s=150&power_e=150&gearing=1&exactmodel=golf%207&powerunit=2

7,40 automaat https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/50-Volkswagen/452-Golf.html?fueltype=2&power_s=150&power_e=150&gearing=2&exactmodel=golf%207&powerunit=2

6,90 Dubbele koppeling https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/50-Volkswagen/452-Golf.html?fueltype=2&power_s=150&power_e=150&gearing=4&exactmodel=golf%207&powerunit=2

Golf 7 150 PS Diesel

manueel versus automaat:


5,7 man https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/50-Volkswagen/452-Golf.html?fueltype=1&power_s=150&power_e=150&gearing=1&exactmodel=golf%207&powerunit=2

6,02 automaat https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/50-Volkswagen/452-Golf.html?fueltype=1&power_s=150&power_e=150&gearing=2&exactmodel=golf%207&powerunit=2

6,2 Dubbele koppeling https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/50-Volkswagen/452-Golf.html?fueltype=1&power_s=150&power_e=150&gearing=4&exactmodel=golf%207&powerunit=2

Dat zijn theoretische cijfers.

In de praktijk ga je met een manuele veel minder schakelen en zit je dus dikwijls in een ongunstig toerental.
De automaat schakelt voortdurend zodat je altijd bij het beste toerental zit.

dpg
12 oktober 2018, 12:31
Dat zijn theoretische cijfers.

In de praktijk ga je met een manuele veel minder schakelen en zit je dus dikwijls in een ongunstig toerental.
De automaat schakelt voortdurend zodat je altijd bij het beste toerental zit.
Die theoretische cijfers bepalen wel hoeveel wegentax je gaat betalen.


In theorie zoals je schrijft is dat zo, is ook een deel van de rijstijl, de praktijk wijst anders aan zoals mijn verbruiksvoorbeelden duidelijk aantonen, kijk niet naar die andere voorbeelden want daar mixen ze alles door elkaar tot en met wagens in hybride uitvoering

Micele
12 oktober 2018, 13:12
Er werd een inhaalbeweging gemaakt maar ze verbruiken gemiddeld nog steeds meer dan een gelijkaardige manuele versnellingsbak.

Doe de test, neem om het even welke merk , kies daar een motor manueel uit en dezelfde motor met automaat en kijk dan maar wat de producent aan verbruikscijfers opgeeft.


Heb ik gedaan bij benzines is de dsg altijd zuiniger.

Ik heb alle VW genomen tussen 100 en 200 PK. :lol:

Mambo
12 oktober 2018, 13:18
Dat zijn theoretische cijfers.

In de praktijk ga je met een manuele veel minder schakelen en zit je dus dikwijls in een ongunstig toerental.
De automaat schakelt voortdurend zodat je altijd bij het beste toerental zit.

Ja dat is het.
Als je met een manuele schakelt telkens dat lichtje aanfloept doe je hetzelfde maar je komt tureluur.

Bovendien vind ik automatisch niet slecht, maar op sportief gebied vind ik het niet goed tenzij je enkel rechtdoor blijft rijden.

Beetje goede chauffeur beheerst zijn bochten in de versnelling hij zelf kiest.

Gipsy
12 oktober 2018, 15:36
Ja dat is het.
Als je met een manuele schakelt telkens dat lichtje aanfloept doe je hetzelfde maar je komt tureluur.

Bovendien vind ik automatisch niet slecht, maar op sportief gebied vind ik het niet goed tenzij je enkel rechtdoor blijft rijden.

Beetje goede chauffeur beheerst zijn bochten in de versnelling hij zelf kiest.

Ik rij mijn gans leven al automatisch. Dat belet niet "sportief" te rijden. Vooral niet acht cylinders. De laatste jaren is een automaat nog handiger geworden met die permanente files in en rond de steden. Ik heb compassie met die chauffeurs die honderden keren op een dag moeten schakelen.

Mambo
12 oktober 2018, 15:56
Ik rij mijn gans leven al automatisch. Dat belet niet "sportief" te rijden. Vooral niet acht cylinders. De laatste jaren is een automaat nog handiger geworden met die permanente files in en rond de steden. Ik heb compassie met die chauffeurs die honderden keren op een dag moeten schakelen.

Je hebt sportief en sportief.
Je moet bij sportief rijden je versnellingen gebruiken om zowel te vertragen als bij te geven. Dat kan je niet manipuleren met een automaat.

Gipsy
12 oktober 2018, 16:00
Je hebt sportief en sportief.
Je moet bij sportief rijden je versnellingen gebruiken om zowel te vertragen als bij te geven. Dat kan je niet manipuleren met een automaat.

Er is automaat en automaat en daarbij hoe kleiner de motor hoe trager de automaat reageert.

fred vanhove
12 oktober 2018, 16:54
Die theoretische cijfers bepalen wel hoeveel wegentax je gaat betalen.


In theorie zoals je schrijft is dat zo, is ook een deel van de rijstijl, de praktijk wijst anders aan zoals mijn verbruiksvoorbeelden duidelijk aantonen, kijk niet naar die andere voorbeelden want daar mixen ze alles door elkaar tot en met wagens in hybride uitvoering

Ik vind de Belgen wat grappig op dat vlak. Ze kopen een bak met alle maar dan ook alle mogelijke opties en comfort.....elektrische spiegels zetels ramen bekrachtigingen alom zelfs hun lichten moeten ze niet aan of af zetten noch hun ruitenwissers.
Maar ze blijven in feite met een billenkar rijden. Als ze niet trappen en roeren gebeurd er niks ! Een billenkar van 50.000 euro niet te geloven. En plezant dat dat is 300 keer trappen en roeren in de file voor 1 km vooruit te geraken.

En alle tests op nagekeken een moderne automaat is minstens even zuinig als een manueel.

Mambo
12 oktober 2018, 16:55
Er is automaat en automaat en daarbij hoe kleiner de motor hoe trager de automaat reageert.

Het is gewoon niet mogelijk.

Je hebt behalve manueel versnellingsbakken ook geprepareerde manuele versnellingsbakken. Speciaal voor racen.

fred vanhove
12 oktober 2018, 16:57
Daar zijn ze niet allemaal mee eens blijkbaar. Zoals altijd is het de rijstijl die het verbruik het meeste beïnvloedt. Ik merk trouwens ook dat mensen die automatisch rijden nagenoeg volledig afremmen met de rem terwijl terugschakelen en op de motor remmen het verbruik vermindert, wat bij handschakelen vaker gebeurt. Dit zou een reden kunnen zijn dat de uiteindelijke balans voor beter is voor manueel dan voor automatisch. Weerom, de rijstijl.

http://www.autoscout24.de/themen/kfz-technik/antrieb/automatik-benzinverbrauch-im-vergleich-zum-schaltgetriebe/

Een moderne automaat als een DSG bak van VW remt wel af op de motor.

Gipsy
12 oktober 2018, 17:49
Ik vind de Belgen wat grappig op dat vlak. Ze kopen een bak met alle maar dan ook alle mogelijke opties en comfort.....elektrische spiegels zetels ramen bekrachtigingen alom zelfs hun lichten moeten ze niet aan of af zetten noch hun ruitenwissers.
Maar ze blijven in feite met een billenkar rijden. Als ze niet trappen en roeren gebeurd er niks ! Een billenkar van 50.000 euro niet te geloven. En plezant dat dat is 300 keer trappen en roeren in de file voor 1 km vooruit te geraken.

En alle tests op nagekeken een moderne automaat is minstens even zuinig als een manueel.

Begrijp het ook niet goed. Wat is er nu gemakkelijker dan een automaat.

Gipsy
12 oktober 2018, 17:52
Het is gewoon niet mogelijk.

Je hebt behalve manueel versnellingsbakken ook geprepareerde manuele versnellingsbakken. Speciaal voor racen.

Ik heb dat nog gedaan toen ik rond de 20 was, toen moest je zelfs tijdens het schakelen vliegensvlug tussengas geven. Het jaar stillekes.

Dadeemelee
12 oktober 2018, 20:52
Je hebt sportief en sportief.
Je moet bij sportief rijden je versnellingen gebruiken om zowel te vertragen als bij te geven. Dat kan je niet manipuleren met een automaat.

Ik kan ook manueel schakelen (gewoon het pookje effe naar links trekken). Geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt. Kan misschien handig zijn voor bergritten.

Micele
12 oktober 2018, 21:21
Mambo denkt altijd aan die oude automaten met koppelomvormer uit de jaren stilletjes. Hoe is het toch mogelijk? :lol:

Sommige sportieve wagens kun je maar enkel met (gerobotiseerde) automaat krijgen:
Porsche Turbo, Bugatti Veyron, BMW M3 CS, BMW M5, wslk alle moderne Ferraris enz...

Wie weet is voor Mambo een Ferrari niet sportief genoeg, hier een wat ouder model:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ferrari_458_Italia

Micele
12 oktober 2018, 22:14
Ik kan ook manueel schakelen (gewoon het pookje effe naar links trekken). Geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt. Kan misschien handig zijn voor bergritten.

Ik heb met een DSG al een paar maal in de Alpen gereden (gewone wegen), laat die maar in D staan. Beter schakelen en vooral sneller kan een mens niet (zonder krachtonderbreking). Ook in de bergaf schakelt die in de beste/optimale versnelling naargelang x-parameters.

Eigenlijk kun je dat in de Ardennen ook gemakkelijk uittesten (sportief gereden)

Mambo
12 oktober 2018, 22:33
Mambo denkt altijd aan die oude automaten met koppelomvormer uit de jaren stilletjes. Hoe is het toch mogelijk? :lol:

Sommige sportieve wagens kun je maar enkel met (gerobotiseerde) automaat krijgen:
Porsche Turbo, Bugatti Veyron, BMW M3 CS, BMW M5, wslk alle moderne Ferraris enz...

Wie weet is voor Mambo een Ferrari niet sportief genoeg, hier een wat ouder model:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ferrari_458_Italia

Och micele , doe vooral uw best.

Je zou eens moeten weten....

PeterCC
12 oktober 2018, 23:28
Ik zie eigenlijk enkel voordelen aan een automatic wagen:
- minder inspanning leveren
- rustiger en relaxer rijden
- rijden wordt eenvoudiger
- ...

Het hoongelach van bepaalde mensen is het wel waard, denk ik.

Waarom zou je nog manueel willen rijden?
Ik rij manueel.
De reden is eenvoudig.
Ik heb een firmawagen en een automaat is duurder en dan kies ik binnen mijn budget liever andere zaken want met manueel schakelen heb ik geen enkel probleem.

Ik heb met menige automaat gereden.

Mijn oudste ervaring was met een Austin 1300 automatic met bouwjaar ergens rond 1969. Dat ding was niet vooruit te branden hoe hard je het gaspedaal ook indrukte.

Maar sindsdien heb ik met vele automaten gereden en hoe krachtiger de motor hoe beter ze reden.

En dat brengt mij bij het enige punt waar ik toch de manuele verkies.

Ik ben een dieselrijder sinds 1992, met mijn eerste diesel, een Ford Sierra 2.3d uit 1984.
Ik duw het gaspedaal diep in maar schakel rond 2500t/m.
En dat is iets wat een automaat niet doet.

Johan Daelemans
13 oktober 2018, 07:40
Ik ben een dieselrijder sinds 1992, met mijn eerste diesel, een Ford Sierra 2.3d uit 1984.
Ik duw het gaspedaal diep in maar schakel rond 2500t/m.
En dat is iets wat een automaat niet doet.

Mijn eerste diesel was ook zo'n Ford Sierra 2,3d. Onze andere wagen was een Sierra 2,8 XR4 V6 benzine. Ik wist niet wat me overkwam ... wintersport op en af Oostenrijk en ik dacht dat het metertje van het brandstof peil stuk was.
Soit, het gaspedaal diep indrukken bij laag toerental geeft enkel voordeel bij een benzine. Bij een dieselmotor regel je enkel de ingespoten brandstof - de motor ademt dus steeds vrij.

Verder rij ik - met eigen wagen - ook enkel manueel.
Reden is ook eenvoudig en telt voor het meeste wat ik aanschaf.
Als ik het zelf niet kan herstellen komt - maakt niet uit wat - niet in huis.
Uitzonderingen zijn waardeloze goedkope prullen die het niet waard zijn om hersteld te worden.

quercus
13 oktober 2018, 09:31
Ik rij mijn gans leven al automatisch. Dat belet niet "sportief" te rijden. Vooral niet acht cylinders. De laatste jaren is een automaat nog handiger geworden met die permanente files in en rond de steden. Ik heb compassie met die chauffeurs die honderden keren op een dag moeten schakelen.
Inderdaad, dat lijken sommigen hier niet te (willen) weten. 8-)

quercus
13 oktober 2018, 09:35
Een moderne automaat als een DSG bak van VW remt wel af op de motor.
Nogal wat medeforummers lijken niet te beseffen dat de DSG een nieuw type automaat is. Het concept is wel anders dan de automaten van pakweg 10-20 jaar geleden.

Micele
13 oktober 2018, 09:49
Nogal wat medeforummers lijken niet te beseffen dat de DSG een nieuw type automaat is. Het concept is wel anders dan de automaten van pakweg 10-20 jaar geleden.

Ik ga het hier nog eens plakken, want blijkbaar willen ze het niet weten:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Dubbelekoppelingversnellingsbak

Een dubbelekoppelingversnellingsbak is een type halfautomatische versnellingsbak die voorzien is van twee koppelingen. Op de ene koppeling bevinden zich de even versnellingen en op de andere koppeling de oneven versnellingen.

Werking

Het grote voordeel van een versnellingsbak met twee koppelingen is dat men kan schakelen zonder krachtonderbreking. Dit kan doordat niet direct van versnelling wordt gewisseld maar van koppeling. Als men vertrekt vanuit stilstand in de eerste versnelling, draait de eerste koppeling, en de tweede koppeling draait ondertussen al mee. Zodra wordt geschakeld, ontkoppelt de eerste koppeling. Gelijktijdig wordt de tweede koppeling gekoppeld. Op deze manier kan onder belasting worden geschakeld.

Slimme elektronica zorgt er bovendien voor dat de volgende versnelling reeds wordt ingeschakeld op de ontkoppelde koppeling. De computer doet een voorspelling op basis van verschillende parameters (toerental, input van de bestuurder en dergelijke). Hierdoor kan veel sneller van versnelling worden gewisseld dan bij een manuele versnellingsbak. Samen met het eerste voordeel, zorgt dit gegeven voor een zeer lineaire en ononderbroken acceleratie. Ten slotte dient te worden vermeld dat de elektronica ook automatisch de koppelingen kan bedienen. Een DCT (Dual Clutch Transmission) versnellingsbak is dus bijna altijd ook een automatische versnellingsbak.

Producenten

Een dubbelekoppelingversnellingsbak wordt vooral de laatste jaren erg populair. De eerste fabrikant die dergelijke versnellingsbakken op grote schaal toepaste was Volkswagen met de DSG (DirektSchaltGetriebe) versnellingsbak.

Deze werd ontwikkeld door BorgWarner en in de meeste merken binnen het concern toegepast. Niet lang daarna volgden andere merken zoals BMW met de DCT (Dual Clutch Transmission) versnellingsbak in de BMW M3 en Ford met de Powershift. Ook sportwagens maken steeds meer gebruik van een versnellingsbak met dubbele koppeling. De Bugatti Veyron EB16.4 is voorzien van een speciale DSG versnellingsbak en ook de Ferrari California heeft er één. Porsche biedt nu de PDK (Porsche Doppelkupplung) aan als vervanger voor de Tiptronic automaat. Ook Alfa Romeo brengt haar modellen op de markt met dit systeem, onder de naam Q-tronic.

In 2009 kwam Honda met haar eigen versie van de dubbelekoppelingversnellingsbak voor motorfietsen. Als optie was de Honda VFR 1200 uitvoerbaar met een Honda DCT automaat. Het gamma bevat momenteel reeds meerdere modellen die van deze automaat kunnen voorzien worden.
Manueel bedienen kan men die ook (peddels aan het stuur, of uit de stand D halen en naar +/- stand zelf schakelen):
http://www.autoforum.be/forum/auto-algemeen/die-of-dat/56178-sportieve-vag-wagen-met-dsg-of-zonder

Wslk is de uitleg in een andere taal uitgebreider.
De D-wiki heeft een ellenlange lijst met de uitgeruste merken/modellen...

https://de.wikipedia.org/wiki/Doppelkupplungsgetriebe
...

Namen bzw. Marken bei Fahrzeugherstellern und Zulieferern:

Audi Quattro S1 (Rallyesporttourenwagen). Durch den Audi Quattro S1 hat das Doppelkupplungsgetriebe viel an Bedeutung gewonnen
Fiat Powertrain Technologies – DDCT
Alfa Romeo – TCT (Twin Clutch Transmission) 6-Gang im MiTo, Giulietta und 4C
Fiat – DCT 6-Gang im Fiat 500X und Fiat Tipo (Typ 356)
Jeep - 6-Gang im Jeep Renegade am 1.4 MultiAir (wie Fiat 500X) und 1.6 MultiJet
Suzuki - TCSS (Twin Clutch System by Suzuki) (6-Gang) im Suzuki SX4 S-Cross und Suzuki Vitara (2015) an einem Fiat 1,6-l-Turbodiesel
Getrag – Getrag PowerShift bzw. DCT (Dual Clutch Transmission)
für Quermotoren
Alpine - 7-Gang in der Alpine A110 (2017)
BMW - 7-Gang Steptronic (Doppelkupplung) im BMW X1 (F48) ab 07/2017, BMW X2 (F39) ab 03/2018
Mini - 7-Gang Steptronic (Doppelkupplung) im Mini 3-Türer, 5-Türer, Cabrio ab 03/2018
Chrysler – PowerShift (Vorstellung auf der IAA 2007 im Dodge Journey in Kombination mit 2,0-l-Turbodiesel)
Ford – Powershift (Markteinführung Frühjahr 2008)
Mitsubishi – Twin Clutch SST (Sport Shift Transmission, Vorstellung November 2007 im Lancer Evolution X), Mitsubishi Outlander
PSA - DCS - Dual Clutch System Peugeot 4007, Citroën C-Crosser (wie Mitsubishi Outlander)
Renault – EDC (Efficient Dual Clutch) schrittweise bis 2016 in allen Baureihen Twingo, Clio, Captur, Megane, Scenic, Kadjar, Talisman, Espace
Dacia – EDC (Efficient Dual Clutch) im Duster 110 dCi
Mercedes-Benz - 7G-DCT - 7DCT300 - A-Klasse W177 am A200 (250 Nm) und A180d (260 Nm) ab 04/2018, die drehmomentstärkeren Motoren siehe Mercedes-Benz Powertrain
Smart - Twinamic im Smart Baureihe 453 ab 2015
Volvo – Powershift (Mai 2008 bis Mai 2010 im C 30, S 40 und V 50 sowie später im C 70 in Kombination mit dem 2,0-l-Turbodiesel; weitere Anwendungen: XC60 in Kombination mit dem 2.0T-Ottomotor; V70, S80, S60 in Kombination mit den T4- und T5-Ottomotoren)
für Längsmotoren, Getriebe am Motor
BMW – 7-Gang M DKG Drivelogic (seit März 2008 im M3, seit September 2008 im 335i Coupé/Cabrio und im Z4 sDrive35i, seit März 2010 im 135i Coupé/Cabrio, seit September 2011 im BMW M5 und seit Anfang 2012 im BMW M6 verfügbar, seit 06/2014 im BMW M4, seit 04/2016 im BMW M2),
für Längsmotoren, Getriebe in Transaxle-Bauweise
Mercedes-Benz – Speedshift DCT (7-Gang-Doppelkupplungsgetriebe im SLS AMG) und Mercedes-AMG GT
Ferrari – (seit Januar 2009, 7-Gang-Doppelkupplungsgetriebe im California, 458 Italia und F12berlinetta; im Ferrari FF mit Allradantrieb 4RM), dann in alle Baureihen
Hyundai Kia Automotive Group – DCT (Dual-Clutch Transmission)
Hyundai Motor Company
6-Gang im Hyundai Veloster, in einer Hybrid-Anwendung im Hyundai Ioniq Hybrid und Plug-In Hybrid (2016)
7-Gang im Hyundai i30 (GD) (ab 2015), Hyundai Veloster (ab 2015), Hyundai Tucson (ab 2015), Hyundai i40 (ab 2015), Hyundai i30 (PD), Hyundai Kona
Kia Motors
6-Gang Kia cee’d (JD) ab 2012, in einer Hybrid-Anwendung im Kia Niro ab 2016
7-Gang im Kia cee’d (JD), Soul (ab 2014), Optima (ab 2015), Sportage (ab 2016), Kia Carens (RP)
LuK – PSG (Parallelschaltgetriebe)
Mercedes-Benz Powertrain
Mercedes-Benz - 7G-DCT - 7-Gang für front/allrad-getriebene Fahrzeuge der A-Klasse (außer W177 A200 und A180d), B-Klasse, CLA-Klasse, GLA-Klasse
Infiniti - DCT 7-Gang für Infiniti Q30 und Infiniti QX30
Nissan / Aichi Kikai K?gy?
6-Gang im GT-R (in Transaxle-Bauweise)
Porsche – PDK (1984 im Rennsport-Porsche 956/962)
Ricardo Engineering
Bugatti – DSG (im Veyron, 7-Gang-DSG seit 2005)
Volkswagen AG
Artega – DSG (Vorstellung im Artega GT, 6-Gang-DSG von VW)
Audi – S tronic (bis Mitte 2005 unter der Bezeichnung DSG)
für längs eingebaute Motoren: 7-Gang-DSG (DL501, erstes und einziges DSG für Differential-gesteuerten Allradantrieb) bis 550 Nm für Frontlängsmotoren im A4, A5, A6, A7 und Q5
für längs eingebaute Motoren, Frontantrieb: 7-Gang-DSG DL382 seit 2014 an Motoren des passenden Drehmomentes im A4, A5, A6, A7, Q5[4]
für längs eingebaute Motoren, Allradantrieb: 7-Gang-DSG DL382 seit 2015 an Motoren des passenden Drehmomentes im A4, A5, A6, A7, Q5 (jeweils ab Einsatz der neuen Modelle, DL501 kommt dort nicht mehr zum Einsatz)
für quer eingebaute Motoren im A1, A3, Q2, Q3, TT siehe Volkswagen
für Audi R8 ab 2015 siehe Lamborghini
Lamborghini
7-Gang im Lamborghini Huracan LDF (Lamborghini Doppia Frizione) ab 2014, im Audi R8 unter der Bezeichnung S tronic (interne Audi-Bezeichnung DL 800) ab 2015
Porsche - PDK - Porsche Doppelkupplungsgetriebe (Variante des DL501, ab 2014 im Porsche Macan mit Anpassungen an Software und Allradantrieb)[5]
Seat – DSG
(6-Gang-DSG im Altea seit 2004, im Leon und Ibiza (ab 2006), Seat Alhambra (ab 2015), Seat Ateca (ab 2016);
7-Gang-DSG im León, Altea, Altea XL seit 2009), Seat Toledo (ab 2015), Seat Alhambra (ab 2017), Seat Ateca (ab 2017), Seat Ibiza (ab 2017), Seat Arona (ab 2017)
?*koda – DSG (6-Gang-DSG seit 2004, 7-Gang-DSG seit Februar 2009, erhältlich in den Modellreihen Octavia II, Octavia III, Superb II, Fabia II, Fabia III, Rapid, Roomster, Yeti, Karoq, Kodiaq)
Volkswagen – DSG (Direktschaltgetriebe) (oder unter S tronic bei Audi) für quer eingebaute Motoren
6-Gang-DSG (Nasskupplung) seit 2003, erhältlich für Motoren bis 380 Nm (anfangs als DQ250, später als DQ380, ab 2017 als 7-Gang DQ381); DQ400e (bis 400 Nm) in Hybrid-Anwendungen (Golf GTE, Passat GTE) seit Ende 2014
7-Gang-DSG (Nasskupplung) seit 2009 bis 600 Nm (DQ500), erhältlich u. a. im T5; Audi RS3 und Audi RS Q3
7-Gang-DSG (Trockenkupplung) seit 2007 bis 250 Nm (DQ200), erhältlich in verschiedenen Modellen; als Hybrid-Anwendung im VW Jetta Hybrid 1.4 TSI DSG
Volkswagen Nutzfahrzeuge
DSG VW Caddy III - wie Volkswagen
DSG (7-Gang-DSG DQ500 (nasslaufende Doppelkupplung) seit September 2009 im T5GP mit 2,0-l-TDI erhältlich) und dann VW T6
ZF Friedrichshafen AG
Porsche – PDK
ZF 7DT45HL seit Juli 2008 im Porsche 911, ab Februar 2009 im Cayman und Boxster, ab Oktober 2009 auch im Panamera sowie 911 Turbo und Turbo Cabrio
ZF 8DT ab 2016 als 8-Gang-PDK im Porsche Panamera; Bentley Continental GT ab 03/2018
Oerlikon Graziano
McLaren MP4-12C
Honda
erstes Doppelkupplungsgetriebe (DCT) für Motorräder 2010 in der neuen Honda VFR1200F
(DCT) als Option für die NC 700S (RC61), den Maxi Roller NC 700D Integra (RC62) und die Honda NC700X (RC63)

dpg
13 oktober 2018, 11:09
Nogal wat medeforummers lijken niet te beseffen dat de DSG een nieuw type automaat is. Het concept is wel anders dan de automaten van pakweg 10-20 jaar geleden.

Allemaal goed en wel, maar ze verbruiken nog steeds meer , zie de cijfers die ik eerder gaf en niet iedere automaat is een DSG van VW.

Mambo
13 oktober 2018, 12:19
Nogal wat medeforummers lijken niet te beseffen dat de DSG een nieuw type automaat is. Het concept is wel anders dan de automaten van pakweg 10-20 jaar geleden.

Het concept is niet anders dan vroeger.

Aurora_Borealis
13 oktober 2018, 12:23
Mambo denkt altijd aan die oude automaten met koppelomvormer uit de jaren stilletjes. Hoe is het toch mogelijk? :lol:

Sommige sportieve wagens kun je maar enkel met (gerobotiseerde) automaat krijgen:
Porsche Turbo, Bugatti Veyron, BMW M3 CS, BMW M5, wslk alle moderne Ferraris enz...

Wie weet is voor Mambo een Ferrari niet sportief genoeg, hier een wat ouder model:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ferrari_458_Italia

Automaten met hydraulische koppelomvormer zijn nu nog altijd het meest geproduceerde type. Per auto met een DCT automaat worden er nog altijd 4 geproduceerd met hydraulische koppelomvormer.

109536

Uiteraard zijn zowel hydraulische koppelomvormers als CVT's gekenmerkt door een meerverbruik ten opzichte van manuele transmissie.

Dadeemelee
13 oktober 2018, 12:27
Het concept is niet anders dan vroeger.

Je zit nu wel met 6 traps en meer ipv 3 traps vroeger en er zit ook een hoop intelligente sturing achter. Als ik in cruise sta bijvoorbeeld gaat de automaat bij een afdaling vanzelf een versnelling extra terugschakelen.

Micele
13 oktober 2018, 12:52
Automaten met hydraulische koppelomvormer zijn nu nog altijd het meest geproduceerde type. Per auto met een DCT automaat worden er nog altijd 4 geproduceerd met hydraulische koppelomvormer.

109536

Uiteraard zijn zowel hydraulische koppelomvormers als CVT's gekenmerkt door een meerverbruik ten opzichte van manuele transmissie.
Logisch dat is bij de duurdere wagens waar topcomfort de prioriteit krijgt boven verbruik.

De zuinigste zijn de "droge DSG" (ook de lichtste) sinds 2008 begonnen toen enkel voor motoren tot 250 Nm max-koppel:
https://www.heise.de/autos/artikel/Trocken-nachgelegt-das-neue-7-Gang-DSG-von-VW-792420.html

Trocken nachgelegt – das neue 7-Gang-DSG von VW

Technik 05.02.2008

Das 7-Gang-DSG wird zunächst im Golf 1.9 TDI und dem Golf 1.4 TSI angeboten und verspricht dort verblüffend niedrige Verbrauchswerte. Beim TSI mit DSG stehen 5,9 statt 6,3 Liter im Datenblatt, beim TDI gar 5,2 statt 5,8 Liter. Einen derartigen Verbrauchsvorteil zugunsten eines automatischen Getriebes, gleich welcher Bauart, hat es bisher noch nicht gegeben. Zugegeben, diese Werte stehen noch unter dem Vorbehalt, sich in der Praxis bewähren zu müssen. Aber dennoch stellt sich die Frage: Wie ist es VW gelungen, mit dem 7-Gang-DSG einen so großen Vorsprung herauszufahren?

Trocken statt nass

Zunächst einmal arbeitet das 7-Gang-DSG mit Trockenkupplung statt mit „nasser“ Kupplung im Ölbad wie beim 6-Gang-DSG. Trockenkupplungen sind zwar größer, weil sie wegen der fehlenden Ölkühlung mehr Reibfläche benötigen. Doch durch die Beschränkung auf Drehmomente bis maximal 250 Nm fällt dieser prinzipielle Nachteil nicht ins Gewicht. Entscheidender Vorteil der Zweischeiben-Trockenkupplung: Die Schleppverluste nasser Kupplungen entfallen und damit verbessert sich der Wirkungsgrad.

Aber verschleißen Trockenkupplungen nicht schneller? Kein Problem, sagt VW, denn im neuen 7-Gang-DSG sind sie auf eine Laufleistung von 300.000 km ausgelegt, also im Regelfall auf die Lebenszeit des Antriebs. Deswegen sind die Kupplungsbeläge 3,5 mm dick, statt sonst 1,5 bis 2 mm, die notwendige Nachstellung bei geringerer Belagstärke im Laufe der Zeit erfolgt automatisch. Außerdem sei vor allem das Anfahren verschleißträchtig, so Chefentwickler Metzner, und da stelle sich die „Automatik“ wesentlich geschickter an als der Mensch.

Schalten und Kuppeln elektrohydraulisch
Der zweite Fortschritt zu einem besserem Wirkungsgrad besteht in einer „bedarfsgerechten“ Ölversorgung für die Schalt- und Kupplungsaktuatorik – doch der Reihe nach: Wenn der Mensch nicht mehr kuppelt und schaltet, muss die Kraft dafür woanders herkommen. Ob nun hydraulisch oder elektrisch – die Energie dafür muss letztlich der Motor aufbringen. Beim 7-Gang-DSG funktioniert die Aktuatorik wie auch bei der 6-Gang-Version elektrohydraulisch. Das heißt, die Schalt- und Kuppelvorgänge erfolgen hydraulisch, die Hydraulikventile werden elektrisch betätigt.

Bedarfsgerechte Ölversorgung
Während beim 6-Gang-DSG eine Ölpumpe ständig für Druck sorgt, aber eben auch ständig angetrieben wird, gibt es beim neuen DSG eine elektrische Ölpumpe, die nur bei Bedarf anspringt. Das erinnert an elektrohydraulische Servolenkungen, bei denen die Hydraulikpumpe ebenfalls nur arbeitet, wenn Lenkunterstützung notwendig ist. Das „Geheimnis“ dieser sparsamen Technik ist ein integriertes Mechatronikmodul mit eigenem Ölkreislauf und einem kleinen Druckspeicher, der – etwa so groß wie eine Getränkedose – beim Blick auf das Getriebe nicht zu übersehen ist.

~ vertaald:

De 7-traps DSG wordt aanvankelijk aangeboden in de Golf 1.9 TDI en de Golf 1.4 TSI en belooft een verbazingwekkend laag brandstofverbruik. De TSI met DSG is 5,9 in plaats van 6,3 liter in het gegevensblad, de TDI zelfs 5,2 in plaats van 5,8 liter. Een dergelijk verbruiksvoordeel ten gunste van een automatische transmissie, ongeacht welk type, is dat nog niet geweest. Toegegeven, deze waarden zijn nog steeds onderworpen aan het voorbehoud dat ze zich in de praktijk moeten bewijzen. Maar toch rijst de vraag: hoe heeft VW met de 7-traps DSG zo'n grote voorsprong weten te behalen?

Droog in plaats van nat

Allereerst werkt de 7-traps DSG met een droge koppeling in plaats van een "natte" koppeling in het oliebad, net als bij de DSG met 6 versnellingen. Droge koppelingen zijn groter omdat ze meer wrijvingsoppervlak vereisen vanwege het gebrek aan oliekoeling. Maar vanwege de beperking tot draaimomenten tot een maximum van 250 Nm, is dit fundamentele nadeel niet significant. Doorslaggevend voordeel van de droge schijf met twee schijven: de sleepverliezen van natte koppelingen worden geëlimineerd en dus wordt de efficiëntie verbeterd.

Maar verslijten droge koppelingen niet sneller? Geen probleem, zegt VW, want in de nieuwe 7-traps DSG zijn ze ontworpen voor een kilometerstand van 300.000 km, dus meestal tijdens de levensduur van de schijf. Daarom zijn de koppelingsvoeringen 3,5 mm dik, in plaats van 1,5 tot 2 mm, anders is de noodzakelijke aanpassing met een lagere voegdikte in de tijd automatisch. Bovendien, vooral de start-up slijtage-naar voren gebogen, volgens hoofdontwikkelaar Metzner, en er is de "automatische" veel behendiger dan de mens.

Electrohydraulisch schakelen en koppelen

De tweede stap naar een betere efficiëntie is een "op behoeften gebaseerde" olietoevoer voor de schakel- en koppelingsactuators - maar op zijn beurt: als de man niet langer koppelt en schakelt, moet de kracht ergens anders vandaan komen. Of het nu hydraulisch of elektrisch is - de energie moet door de motor worden geleverd. In de 7-traps DSG werkt de actuatortechnologie elektrohydraulisch, zoals in de 6-versnellingsversie. Dat wil zeggen, de schakel- en koepelhandelingen zijn hydraulisch, de hydraulische kleppen worden elektrisch bediend.

Op behoeften gebaseerde olievoorziening

Terwijl de DSG met 6 snelheden een oliepomp voortdurend druk levert, maar ook constant wordt aangedreven, is er de nieuwe DSG een elektrische oliepomp, die alleen start wanneer dat nodig is. Dit doet denken aan elektrohydraulische stuurbekrachtiging, waarbij de hydraulische pomp ook alleen werkt wanneer stuurbekrachtiging noodzakelijk is. Het "geheim" van deze economische technologie is een geïntegreerde mechatronische module met een eigen oliecircuit en een kleine drukaccumulator, die - ongeveer de grootte van een drankblikje - niet over het hoofd kan worden gezien als men naar de versnellingsbak kijkt.
- - - - -

Later ook voor zwaardere motoren met hoger koppel, ik denk al tot 600 Nm.

Een normale mens kan nooit zo optimaal en zo snel schakelen als een computer die alle parameters binnenkrijgt (ook van de motor).

Vergelijk wel geen DSG van een VW polo met die van een Porsche of van een Bugatti Veyron. ;-)

Ook DSG-tuning bestaat:
https://www.is-racing.de/dsg-optimierung/

dpg
13 oktober 2018, 15:02
Je zit nu wel met 6 traps en meer ipv 3 traps vroeger en er zit ook een hoop intelligente sturing achter. Als ik in cruise sta bijvoorbeeld gaat de automaat bij een afdaling vanzelf een versnelling extra terugschakelen.

Allemaal goed en wel als je bereid bent de meerkost bij aankoop en meerverbruik erbij te nemen voor iets dat een goede bestuurder zelf kan doen. Teruggrijpend naar mijn verbruikscijfers van sprittmonitor.de kan dat verschil oplopen van 0,5 Liter tot 1 Liter op 100 en dus ook meer uitstoot.

Op de totale levensduur van een wagen is dat een gigantische meerkost.

patrickve
13 oktober 2018, 15:09
Een extra voordeel van manueel, tenminste zolang er een directe mechanische koppeling is, zit hem in het feit dat men *altijd* kan ontkoppelen, en dus een op hol geslagen systeem altijd tot stilstand kan brengen.

Mambo
13 oktober 2018, 15:28
Ik heb niks tegen automaten hoe dan ook.
Behalve dat ze nogal graag stukgaan en het peperduur is in herstelling.

Gipsy
13 oktober 2018, 15:50
Ik heb niks tegen automaten hoe dan ook.
Behalve dat ze nogal graag stukgaan en het peperduur is in herstelling.

Ik rij al 50 jaar automatic en nog nooit een probleem gehad. Mijn huidige heeft 245.000 km op de teller en het enige wat er vervangen werd zijn banden, batterijen en normaal onderhoud stukken.

DewareJakob
13 oktober 2018, 15:59
Nogal wat medeforummers lijken niet te beseffen dat de DSG een nieuw type automaat is. Het concept is wel anders dan de automaten van pakweg 10-20 jaar geleden.
Dit bedoel je?
Klopt niet meer. Vroeger met de oliekoppelaar wel, maar met de robotbakjes is dat nauwelijks verschillend en vaak zelfs zuiniger.

DewareJakob
13 oktober 2018, 16:02
Een moderne automaat als een DSG bak van VW remt wel af op de motor.
Lees wat ik schrijf.

Hypochonder
13 oktober 2018, 16:59
Een moderne automaat als een DSG bak van VW remt wel af op de motor.

Als er een eco stand op zit dan loopt hij uit in vrijloop.

PeterCC
13 oktober 2018, 17:09
Mijn eerste diesel was ook zo'n Ford Sierra 2,3d. Onze andere wagen was een Sierra 2,8 XR4 V6 benzine. Ik wist niet wat me overkwam ...
(...)


Ik kwam van een Rover 3500 SD2, een V8.

Dan een huis gekocht.
De verkeersbelasting en het verbruik van de Rover (11,5l/100km) aan 35.000km/jr waren toch iets te duur om dat te combineren.

De Sierra had niet direct veel vermogen en koppel.
In het begin was dat wel aanpassen. Zo vertraagde de wagen op bepaalde stukken autoweg en dan dacht ik dat er iets mis was met de motor, maar dat was niet het geval: zelfs op vals plat kon de motor het al niet meer trekken.

Aan de andere kant was het verbruik erg redelijk, ongeveer 7l/100km, en eigenlijk reed die Sierra best aangenaam, gemakkelijk vooral. Ik heb er goede herinneringen aan.

Natuurlijk niet te vergelijken met hedendaagse diesels.

DewareJakob
13 oktober 2018, 17:16
Als er een eco stand op zit dan loopt hij uit in vrijloop.
Als je wilt motorremmen dan moet je hem op manueel zetten, pookje naar de andere kant en terugschakelen, hellingen afrijden aan beperkte snelheid doet u op de manuele stand van uw DSG/automaat, tenzij sommige modellen waarvan de cruisecontrole dat doet. Maar zoals ik al zei: ik zie de meeste automaat-rijders dat niet doen.

Micele
13 oktober 2018, 17:19
Een extra voordeel van manueel, tenminste zolang er een directe mechanische koppeling is, zit hem in het feit dat men *altijd* kan ontkoppelen, en dus een op hol geslagen systeem altijd tot stilstand kan brengen.

Een DSG zet men dan in N dan is die ontkoppelt (heeft dubbele koppeling)

Anders kun je die wagen ook niet door een carwash laten trekken. ;-)

Micele
13 oktober 2018, 17:24
Als je wilt motorremmen dan moet je hem op manueel zetten, pookje naar de andere kant en terugschakelen, hellingen afrijden aan beperkte snelheid doet u op de manuele stand van uw DSG/automaat, tenzij sommige modellen waarvan de cruisecontrole dat doet. Maar zoals ik al zei: ik zie de meeste automaat-rijders dat niet doen.

Ik weet een hellling 22% bergaf, mijn DSG neemt die in 1e, automatisch stand D. De DSG weet dat. Omgekeerd als de DSG hold hill vertrekt zonder dat je met de handrem moet spelen.

Motorremmen? Belachelijk... koop een wagen met goede remmen of laat uw remblokjes nazien.

Hypochonder
13 oktober 2018, 17:26
Als je wilt motorremmen dan moet je hem op manueel zetten, pookje naar de andere kant en terugschakelen, hellingen afrijden aan beperkte snelheid doet u op de manuele stand van uw DSG/automaat, tenzij sommige modellen waarvan de cruisecontrole dat doet. Maar zoals ik al zei: ik zie de meeste automaat-rijders dat niet doen.

Er bestaat een DSG6 en een DSG7. Een DSG6 remt veel meer af dan een DSG7 waar uitbollen bijna in vrijloop gebeurt. Een DSG6 met eco stand bolt uit in vrijloop.

Sommige ZF8 automaten bollen ook uit in vrijloop als de auto in eco stand staat.

Laten uitbollen in vrijloop met zo weinig mogelijk remmen is sowieso de zuinigste optie, manueel of automaat.

Micele
13 oktober 2018, 17:29
Er bestaat een DSG6 en een DSG7. Een DSG6 remt veel meer af dan een DSG7 waar uitbollen bijna in vrijloop gebeurt. Een DSG6 met eco stand bolt uit in vrijloop.

Sommige ZF8 automaten bollen ook uit in vrijloop als de auto in eco stand staat.

Laten uitbollen in vrijloop met zo weinig mogelijk remmen is sowieso de zuinigste optie, manueel of automaat.

met een automaat is het veel gemakkelijker langer uit te bollen in D, men doet dat automatisch.
Bij een handgeschakelde had men de slechte gewoonte te weinig uit te bollen.

Een goede tip is de momentane verbruiksmeter eens in het oog te houden.

PeterCC
13 oktober 2018, 17:43
https://www.spritmonitor.de BMW520d 190ps

Manuele zijn zuiniger dan automaat die dan weer zuiniger zijn dan de dubbele koppelings automatische versnellingsbak.

6,51 , 6,82 , 7,63

Bij een Audi A5 diesel 190 PS idem, manuele zuiniger dan automaat in al zijn varianten.

5,8 , 7,86 , 6,35, 7,16
Jouw cijfers verwonderen me. Ze zijn niet logisch.

Een klassieke automaat heeft een koppelomvormer en een versnellingsbak met een planeettandwielmechanisme. Het basisontwerp ervan gaat terug tot de jaren 30-40 van de vorige eeuw. Toen met 2 versnellingen, tegenwoordig met 7 of 9 versnellingen.
Die koppelomvormer is in feite een hydraulische koppeling maar heeft meer energieverliezen dan een gewone mechanische koppeling.

Moderne automaten zijn voorzien van lock-up systemen die de koppelomvormer bypassen in de hogere versnellingen om de verliezen te beperken maar beter dan een klassieke koppeling is niet mogelijk.

Double clutch automaten zijn gewone mechanische bakken zoals klassieke manuele bakken waar met behulp van servo's ont- en gekoppeld en geschakeld wordt. De versnellingen zijn ontdubbeld om sneller schakelen zoals in een klassieke automaat mogelijk te maken.

Er zijn met dit type van automaat geen extra energieverliezen vergeleken met klassieke manuele bakken. Afhankelijk van de intelligentie van de sturing kunnen ze beter doen dan manuele bakken.

Dus zou ik verwachten dat de klassieke automaat altijd als laatste eindigt, met meer of minder achterstand, maar altijd als laatste.

Dadeemelee
13 oktober 2018, 17:53
Jouw cijfers verwonderen me. Ze zijn niet logisch.

Een klassieke automaat heeft een koppelomvormer en een versnellingsbak met een planeettandwielmechanisme. Het basisontwerp ervan gaat terug tot de jaren 30-40 van de vorige eeuw. Toen met 2 versnellingen, tegenwoordig met 7 of 9 versnellingen.
Die koppelomvormer is in feite een hydraulische koppeling maar heeft meer energieverliezen dan een gewone mechanische koppeling.

Moderne automaten zijn voorzien van lock-up systemen die de koppelomvormer bypassen in de hogere versnellingen om de verliezen te beperken maar beter dan een klassieke koppeling is niet mogelijk.

Double clutch automaten zijn gewone mechanische bakken zoals klassieke manuele bakken waar met behulp van servo's ont- en gekoppeld en geschakeld wordt. De versnellingen zijn ontdubbeld om sneller schakelen zoals in een klassieke automaat mogelijk te maken.

Er zijn met dit type van automaat geen extra energieverliezen vergeleken met klassieke manuele bakken. Afhankelijk van de intelligentie van de sturing kunnen ze beter doen dan manuele bakken.

Dus zou ik verwachten dat de klassieke automaat altijd als laatste eindigt, met meer of minder achterstand, maar altijd als laatste.

ALS je met een manuele bak identiek zou schakelen als met een automatische met koppelomvormer dan schat ik het meerverbruik op 1 l/100 km. Dat is dus ALS. In de praktijk zit je met een manuele konstant op een fout toerental.

En 1 liter, daar veeg ik mijn voeten aan. Liever relax. :-P

DewareJakob
13 oktober 2018, 18:20
Ik weet een hellling 22% bergaf, mijn DSG neemt die in 1e, automatisch stand D. De DSG weet dat. Omgekeerd als de DSG hold hill vertrekt zonder dat je met de handrem moet spelen.

Motorremmen? Belachelijk... koop een wagen met goede remmen of laat uw remblokjes nazien.
Ja, ik heb die al zien toekomen vanaf de Mt Ventoux in Bedoin. Pook op neutraal en op de remmen, heel slecht voor het milieu en veel geluk dat ze het kunnen navertellen...

fred vanhove
13 oktober 2018, 19:12
Allemaal goed en wel, maar ze verbruiken nog steeds meer , zie de cijfers die ik eerder gaf en niet iedere automaat is een DSG van VW.

U weet toch dat men met de moderne automaten als u het niet laten kunt ook nog manueel kan schakelen ?? U heeft als het ware de keuze U kan razendsnel op of af schakelen met als enig verschil dat U daar niet meer dient voor te ontkoppelen Maar dat doet zelfs de race piloten in Rally of Formule niet meer

Anders gezegd een traditionele manuele bak is heel fijn voor old timers maar stelt niks meer voor in het huidige verkeer

fred vanhove
13 oktober 2018, 19:16
Ik weet een hellling 22% bergaf, mijn DSG neemt die in 1e, automatisch stand D. De DSG weet dat. Omgekeerd als de DSG hold hill vertrekt zonder dat je met de handrem moet spelen.

Motorremmen? Belachelijk... koop een wagen met goede remmen of laat uw remblokjes nazien.

Ik heb ook een DSG 7 bak. Als ik wil kan ik ook schakelen. Razendsnel als in een moderne racewagen.Weliswaar zonder te ontkoppelen. Dus waar zit hem nog het voordeel van een ouderwetse manuele bak ??

Micele
13 oktober 2018, 19:39
Ik heb ook een DSG 7 bak. Als ik wil kan ik ook schakelen. Razendsnel als in een moderne racewagen.Weliswaar zonder te ontkoppelen. Dus waar zit hem nog het voordeel van een ouderwetse manuele bak ??

Er zijn er eigenlijk geen, enkel nadelen. (wel meer gewicht ~20 kg, en natuurlijk prijs, maar voor voordelen betaal ik graag meer)

Daarom dat die dubbele koppelingsautomaten zo populair zijn.

Bij eenderwelke wagen van Polo tot Bugatti. Bepaalde wagens zijn enkel met die DKGs te verkrijgen.

Zelfs motos hebben die al een heel tijdje als optie (Honda), en die hebben eigenlijk geen problemen met fileverkeer.

Mambo
13 oktober 2018, 19:59
Ik heb ook een DSG 7 bak. Als ik wil kan ik ook schakelen. Razendsnel als in een moderne racewagen.Weliswaar zonder te ontkoppelen. Dus waar zit hem nog het voordeel van een ouderwetse manuele bak ??

Een dsg neemt altijd de eerst volgende versnelling. Opgaande of afgaande.

Klassiek manueel kan je bv van 5 naar 2 of wat je maar wilt.

Nu dsg is goed en aangenaam. Maar het is anders.

dpg
13 oktober 2018, 20:11
U weet toch dat men met de moderne automaten als u het niet laten kunt ook nog manueel kan schakelen ?? U heeft als het ware de keuze U kan razendsnel op of af schakelen met als enig verschil dat U daar niet meer dient voor te ontkoppelen Maar dat doet zelfs de race piloten in Rally of Formule niet meer

Anders gezegd een traditionele manuele bak is heel fijn voor old timers maar stelt niks meer voor in het huidige verkeer

Ja dat weet ik en ik weet ook dat ze meer verbruiken en vervuilen en duurder zijn in aankoop en alleen een idioot koopt een automaat met deze nadelen om daarna zelf te schakelen omdat het kan.

dpg
13 oktober 2018, 20:13
Jouw cijfers verwonderen me. Ze zijn niet logisch.

Een klassieke automaat heeft een koppelomvormer en een versnellingsbak met een planeettandwielmechanisme. Het basisontwerp ervan gaat terug tot de jaren 30-40 van de vorige eeuw. Toen met 2 versnellingen, tegenwoordig met 7 of 9 versnellingen.
Die koppelomvormer is in feite een hydraulische koppeling maar heeft meer energieverliezen dan een gewone mechanische koppeling.

Moderne automaten zijn voorzien van lock-up systemen die de koppelomvormer bypassen in de hogere versnellingen om de verliezen te beperken maar beter dan een klassieke koppeling is niet mogelijk.

Double clutch automaten zijn gewone mechanische bakken zoals klassieke manuele bakken waar met behulp van servo's ont- en gekoppeld en geschakeld wordt. De versnellingen zijn ontdubbeld om sneller schakelen zoals in een klassieke automaat mogelijk te maken.

Er zijn met dit type van automaat geen extra energieverliezen vergeleken met klassieke manuele bakken. Afhankelijk van de intelligentie van de sturing kunnen ze beter doen dan manuele bakken.

Dus zou ik verwachten dat de klassieke automaat altijd als laatste eindigt, met meer of minder achterstand, maar altijd als laatste.

Het zijn de cijfers van sprittmonitor.de waar gebruikers zelf hun verbruik delen.

Tavek
13 oktober 2018, 21:14
Ik weet een hellling 22% bergaf, mijn DSG neemt die in 1e, automatisch stand D. De DSG weet dat. Omgekeerd als de DSG hold hill vertrekt zonder dat je met de handrem moet spelen.

Motorremmen? Belachelijk... koop een wagen met goede remmen of laat uw remblokjes nazien.

Ik heb 170k gereden met mijn originele remblokken, toen heb ik ze vervangen. De originele schijven zitten er nog op. De achterbanden zijn de originele banden nog. Blijkbaar perfect in orde, ook volgens de keuring en mijn garagist. De wagen is 10 jaar oud (heeft een paar jaar in de garage gestaan wegens firmawagen). Nu 185k km.

Motorremmen. At your service.

PeterCC
13 oktober 2018, 21:32
Het zijn de cijfers van sprittmonitor.de waar gebruikers zelf hun verbruik delen.

OK, maar je moet die data toch wel kritisch bekijken.

Zo is er op https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/6-BMW/38-5er.html?powerunit=2 een kerel die met een BMW 535D gemiddeld 0,24l/100km verbruikt.

Ik weet niet wat jij daarvan denkt.

Mambo
13 oktober 2018, 21:48
Motorremmen is het beste dat je kan doen.
Zeer goed voor smering van de motor. Zeer goed voor je remmen en zeer goed voor je verbruik. Als je terugschakelen en op de motor dus remt valt je verbruik zo goed als op nul.

In de bergen kan je niet beter hebben. Spaar vooral daar uw remmen want eenmaal overhit remt uw auto niet meer. Totaal niks meer.
Ik heb het ooit voorgehad ergens op de terugweg uit Italië. En dan zat ik bijna 3000 meter hoog. Niet plezant.

PeterCC
13 oktober 2018, 22:49
Motorremmen is het beste dat je kan doen.
Zeer goed voor smering van de motor. Zeer goed voor je remmen en zeer goed voor je verbruik.
(...)

De regel is dat je met dezelfde versnelling waarmee je de klim maakte ook de afdaling maakt.

PeterCC
13 oktober 2018, 22:55
ALS je met een manuele bak identiek zou schakelen als met een automatische met koppelomvormer dan schat ik het meerverbruik op 1 l/100 km. Dat is dus ALS. In de praktijk zit je met een manuele konstant op een fout toerental.

En 1 liter, daar veeg ik mijn voeten aan. Liever relax. :-P

Bedoel je dat de manuele zuiniger is of heb ik het verkeerd begrepen.

PeterCC
13 oktober 2018, 22:58
Ja, ik heb die al zien toekomen vanaf de Mt Ventoux in Bedoin. Pook op neutraal en op de remmen, heel slecht voor het milieu en veel geluk dat ze het kunnen navertellen...

Ze remmen toch maar gewoon?
Wat is er zo slecht voor het milieu?
En waarom hebben ze veel geluk dat ze het kunnen navertellen?

Mambo
13 oktober 2018, 22:59
De regel is dat je met dezelfde versnelling waarmee je de klim maakte ook de afdaling maakt.

Wat ik nu eens niet weet bij een vol automaat of die bij een afdaling als bv uw gas lost maar wel versnelt door die afdaling...schakelt die dan naar beneden of naar boven door de hoge toeren?

Dat weet ik dus niet....in geval remmen niet meer werken dus.

Mambo
13 oktober 2018, 23:00
Ze remmen toch maar gewoon?
Wat is er zo slecht voor het milieu?
En waarom hebben ze veel geluk dat ze het kunnen navertellen?

Verhitte remmen.

Dat gaat snel hoor.

Tenzij je zo heel speciale van 8000€ hebt misschien?

PeterCC
13 oktober 2018, 23:05
Wat ik nu eens niet weet bij een vol automaat of die bij een afdaling als bv uw gas lost maar wel versnelt door die afdaling...schakelt die dan naar beneden of naar boven door de hoge toeren?

Dat weet ik dus niet....in geval remmen niet meer werken dus.

Normaal heb je op je automaat de keuze tussen de standen P R N D L
L is low en die hou je aan in de bergen.

Mambo
13 oktober 2018, 23:14
Normaal heb je op je automaat de keuze tussen de standen P R N D L
L is low en die hou je aan in de bergen.

Staat die L er altijd bij?

Ik heb eens een Mercedes 190 automaat gehad. Ik herinner het me zo goed niet meer.

Behalve dat ik wel een nieuwe boite heb mogen steken.
Daarna heb ik hem aan mijn zoon gegeven trouwens.

patrickve
14 oktober 2018, 05:09
Een DSG zet men dan in N dan is die ontkoppelt (heeft dubbele koppeling)

Anders kun je die wagen ook niet door een carwash laten trekken. ;-)

Tenzij dat electronisch is geregeld, en uw hendeltje enkel maar een schakelaar is.

Hypochonder
14 oktober 2018, 06:12
Motorremmen is het beste dat je kan doen.
Zeer goed voor smering van de motor. Zeer goed voor je remmen en zeer goed voor je verbruik. Als je terugschakelen en op de motor dus remt valt je verbruik zo goed als op nul.


Motorremmen is minder goed voor je verbruik dan de wagen in zijn vrijloop laten uitbollen. En Smering van je motor? Daar hebben moderne motoren echt geen last van hoor. Voor de remmen is uitbollen in vrijloop identiek als je genoeg anticipeert.

In de bergen is het inderdaad een ander verhaal, daar moet je op de motor remmen.

dpg
14 oktober 2018, 06:46
OK, maar je moet die data toch wel kritisch bekijken.

Zo is er op https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/6-BMW/38-5er.html?powerunit=2 een kerel die met een BMW 535D gemiddeld 0,24l/100km verbruikt.

Ik weet niet wat jij daarvan denkt.

27.08.2018 95.183 95.183,0 30,00

De man reed 95.183km met 30 Liter brandstof, de volgende keren gaf hij zijn km wel juist in.

https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/965436.html en was het verbruik tussen de 7,34 en de 7,80.

Micele
14 oktober 2018, 08:29
Tenzij dat electronisch is geregeld, en uw hendeltje enkel maar een schakelaar is.

Dat zul je wel rap voelen als er een electronisch defect is.

Je pleit toch niet om alles weer analoog-mechanisch te maken? ;-)

patrickve
14 oktober 2018, 10:28
Dat zul je wel rap voelen als er een electronisch defect is.

Je pleit toch niet om alles weer analoog-mechanisch te maken? ;-)

Fundamentele veiligheidselementen wel. Remmen en ontkoppelen zijn zo een elementen. Sturen ook trouwens. Tenzij ze dubbel of drievoudig en onafhankelijk van elkaar (voeding, data, alles) functioneren.

Indien op een of andere manier door een bug of een electronisch defect het systeem "denkt" dat het moet versnellen, terwijl jij wil dat het stopt, en er is geen niet-electronisch element of een onafhankelijk electronisch element dat onafhankelijk de aandrijving kan stoppen en de remmen kan bedienen, dan zit je met een potentieel gevaarlijke situatie.

Met een klassieke mechanische handgeschakelde bak heb je twee controle punten: de ontkoppeling, mechanisch gekoppeld aan het pedaal, en de mechanisch gekoppelde versnellingspook die de aandrijving OOK kan onderbreken (als bijvoorbeeld de kabel van de ontkoppeling stuk is). Van zodra alles centraal gecontroleerd wordt en electronisch bestuurd, is die veiligheidsonderbreking tussen aandrijving en wielen er niet meer. Tenzij een totaal apart circuit met aparte actuatoren, en aparte voeding aanwezig is en gemakkelijk door de chauffeur kan bediend worden.

Ik werk meer dan genoeg met electronica om te weten dat je complexe electronica nooit kan betrouwen voor veiligheid. Het kan gesofistikeerde dingen doen, en soms onbegrijpelijke rare dingen doen. De enige manier is dan van dubbel en onafhankelijk uit te voeren, en onafhankelijk te programmeren. Soms is een mechanische interventie dan gemakkelijker.

Johan Daelemans
14 oktober 2018, 10:30
Je pleit toch niet om alles weer analoog-mechanisch te maken? ;-)

Daar zou ik echt niets op tegen hebben.
Die huidige systemen plakken een uiterlijke gebruiksdatum op uw wagen.
De tijd dat men men wagens verkocht die de tand des tijds konden weerstaan ligt achter ons. Vandaag wil men iedereen elke 5 jaar een nieuw exemplaar verkopen. Verkoop, onderhoud en daarmee is de kous af. Als er iets deftigs kapot gaat aan het centraal digitaal systeem dat alles stuurt is de wagen, eens wat jaren op de teller al voor de vuilbak.

Johan Daelemans
14 oktober 2018, 10:36
Fundamentele veiligheidselementen wel. Remmen en ontkoppelen zijn zo een elementen. Sturen ook trouwens. Tenzij ze dubbel of drievoudig en onafhankelijk van elkaar (voeding, data, alles) functioneren.

Over remmen gesproken, ken je het schakelaartje al waarmee je de handrem van huidige wagen 'activeert'? De handrem werd vroeger noodrem genoemd.
Een extra rem die met stalen kabels steeds bruikbaar blijft ook al laat al de rest het afweten. Wel ... vandaag kan je die niet meer 'activeren' als de wagen sneller rijdt dan enkele kilometers per uur.
Op onverwachte modder en ijs kan de ietwat betere chauffeur ook geen gebruik meer maken van bijsturen met handrem.

DewareJakob
14 oktober 2018, 10:39
Ze remmen toch maar gewoon?
Wat is er zo slecht voor het milieu?
En waarom hebben ze veel geluk dat ze het kunnen navertellen?
Van 1900m tot 400 meter met hellingen van meer dan 20%? Denk even na!
Je zag hun auto nauwelijks staan van de stinkende rook die ervanonder sloeg, hun schijven waren gloeiend.
Hiervoor:
.....In de bergen kan je niet beter hebben. Spaar vooral daar uw remmen want eenmaal overhit remt uw auto niet meer. Totaal niks meer.
Ik heb het ooit voorgehad ergens op de terugweg uit Italië. En dan zat ik bijna 3000 meter hoog. Niet plezant.

patrickve
14 oktober 2018, 10:42
Over remmen gesproken, ken je het schakelaartje al waarmee je de handrem van huidige wagen 'activeert'? De handrem werd vroeger noodrem genoemd.


Ik heb enkel auto's met een design van voor 2000. Heb wel al met dat electronisch speelgoed gereden als huurauto, vind het maar niks.

DewareJakob
14 oktober 2018, 10:42
Motorremmen is minder goed voor je verbruik dan de wagen in zijn vrijloop laten uitbollen. En Smering van je motor? Daar hebben moderne motoren echt geen last van hoor. Voor de remmen is uitbollen in vrijloop identiek als je genoeg anticipeert.

In de bergen is het inderdaad een ander verhaal, daar moet je op de motor remmen.
Klopt niks van:
http://mijn-autoverzekeringen.be/15-tips-om-zuiniger-te-rijden/
11. Laat de auto zo lang mogelijk uitrollen zonder de koppeling in te duwen

Laat de auto zo lang mogelijk uitrollen zonder de koppeling in te duwen. Wanneer u een kruispunt nadert kunt u zo rustig uitbollen. Probeer ook zo ver mogelijk vooruit te kijken. Hiermee voorkomt u dat u moet afremmen en weer moet optrekken. In verschillende Europese landen zijn de stoplichten uitgerust met aftellers waardoor u duidelijk weet wanneer het licht op groen of rood zal springen. In België ziet men blijkbaar het nut niet in van dergelijke – overigens heel aan te raden – systemen.
https://www.geodynamics.be/zuinig-rijden-helpt-besparen/
Op de motor remmen?
Als u tijdig uw gaspedaal loslaat, dan verbruikt uw wagen op dat ogenblik geen druppel en rijdt u dus zeer zuinig.
Maar inderdaad, anticiperend rijden en reageren blijft heel belangrijk, op alle vlakken, verbruik en veiligheid.

Johan Daelemans
14 oktober 2018, 10:51
Ik heb enkel auto's met een design van voor 2000. Heb wel al met dat electronisch speelgoed gereden als huurauto, vind het maar niks.

Om een wagen te hebben waar je zelf nog baas over bent (bijvoorbeeld het recht hebben om een gloeilampje te vervangen zonder een verplicht bezoek aan de garage) moet je inderdaad teruggaan naar vorige eeuw.
Vandaag 'vraag/smeek' je je wagen om uit te voeren wat je eigenlijk verlangt.
Als het tegen zijn digitale goesting is dan laat hij je staan. Punt.

DewareJakob
14 oktober 2018, 10:53
U weet toch dat men met de moderne automaten als u het niet laten kunt ook nog manueel kan schakelen ?? U heeft als het ware de keuze U kan razendsnel op of af schakelen met als enig verschil dat U daar niet meer dient voor te ontkoppelen Maar dat doet zelfs de race piloten in Rally of Formule niet meer

Anders gezegd een traditionele manuele bak is heel fijn voor old timers maar stelt niks meer voor in het huidige verkeer
Je ziet het veel te eenzijdig. Ik heb niets tegen DSG-automaten, ze verbruiken minder en ermee rijden is echt comfortabeler. Dat je de mogelijkheid hebt van zelf te schakelen maakt het je ook mogelijk van in te grijpen op het ogenblik dat je moet reageren op een verkeerssituatie waar een automaat niet op kan anticiperen. Gemakkelijk en veelzijdig dus. Maar ik heb ook ook niets tegen handgeschakeld rijden. Ieder zijn keuze.

Johan Daelemans
14 oktober 2018, 11:06
Anders gezegd een traditionele manuele bak is heel fijn voor old timers maar stelt niks meer voor in het huidige verkeer

Qua bedrijfszekerheid en benodigd budget nog steeds de koploper.
Gezien de meeste mensen er financieel sterk op achteruitgaan zouden deze eigenschappen later wel eens aan belang kunnen winnen.

Mambo
14 oktober 2018, 11:14
Motorremmen is minder goed voor je verbruik dan de wagen in zijn vrijloop laten uitbollen. En Smering van je motor? Daar hebben moderne motoren echt geen last van hoor. Voor de remmen is uitbollen in vrijloop identiek als je genoeg anticipeert.

In de bergen is het inderdaad een ander verhaal, daar moet je op de motor remmen.

Klopt niet.
Dat heeft te maken met toerental. Als je u laat uitbollen in versnelling en zachtjes terug schakelt schakel je de brandstof toevoer af bij wijze van spreken. Op lage toeren echter activeert die terug. Anders zou je motor uitvallen.

Het is wel goed. Maar je moet niet het beest uithangen natuurlijk.

fred vanhove
14 oktober 2018, 14:28
Qua bedrijfszekerheid en benodigd budget nog steeds de koploper.
Gezien de meeste mensen er financieel sterk op achteruitgaan zouden deze eigenschappen later wel eens aan belang winnen.

Dat klopt maar dan moeten we het niet alleen hebben over versnellingsbakken. Zowat alles aan een moderne auto is peperduur als er iets mis mee gaat. Ik heb vroeger ook nog een beetje alles herstelt aan mijn auto. Ik heb destijds op mijn celica nog zijspiegels gemonteerd met parker vijzen:-)

Andere dingen zijn ook geldklopperij. Ik zou niet weten waarom men tegenwoordig op de meeste autos halve racebanden moet monteren ? Wat is er mis met een gewone serie 70 band ?? Ik heb daar probleemloos mee gereden toen er nog laag gevlogen werd. Nu dat je nog amper vooruit komt monteren die geldwolven serie 55 50 of 45 serie banden die soms wel meer dan 230 mm breed zijn:x

Volgens mij is zo een simpele Dacia Sandero nog een optie als je zelf nog wat wil of kan sleutelen. Weinig elektronica en nog veel handbediend en niet te versmaden comfortabele goedkope serie 70 bandjes

Johan Daelemans
14 oktober 2018, 15:01
Zowat alles aan een moderne auto is peperduur als er iets mis mee gaat.

Dat is de nieuwe manier van zakendoen.
De autoconstructeurs hebben hun mosterd bij de verkopers van printers gehaald. Ontwikkeld om op een vooraf bepaald moment stuk te gaan (zie de politiek rond gloeilampen bij Mercedes) en schandalige prijzen hanteren voor eigenlijk vrij goedkope onderdelen.

De grote massa hoeft toch die reparaties niet te betalen en net die grote massa zijn de welwillende kopers voor al die gadgets.

dpg
14 oktober 2018, 18:19
Dat is de nieuwe manier van zakendoen.
De autoconstructeurs hebben hun mosterd bij de verkopers van printers gehaald. Ontwikkeld om op een vooraf bepaald moment stuk te gaan (zie de politiek rond gloeilampen bij Mercedes) en schandalige prijzen hanteren voor eigenlijk vrij goedkope onderdelen.

De grote massa hoeft toch die reparaties niet te betalen en net die grote massa zijn de welwillende kopers voor al die gadgets.

Dankzij het internet kan je zo goed als alle onderdelen goedkoper vinden.

fred vanhove
14 oktober 2018, 18:48
Daar zou ik echt niets op tegen hebben.
Die huidige systemen plakken een uiterlijke gebruiksdatum op uw wagen.
De tijd dat men men wagens verkocht die de tand des tijds konden weerstaan ligt achter ons. Vandaag wil men iedereen elke 5 jaar een nieuw exemplaar verkopen. Verkoop, onderhoud en daarmee is de kous af. Als er iets deftigs kapot gaat aan het centraal digitaal systeem dat alles stuurt is de wagen, eens wat jaren op de teller al voor de vuilbak.

Klopt. Maar vergeet niet dat de markt meer en meer is afgestemd op bedrijfswagens. De kosten van onderhoud en afschrijving zijn in die trend meegegaan. Bij de duurdere merken zal ongeveer 90% van de wagens .Weinig mensen betalen nog facturen van onderhoud en herstelling. Mijn nichtje is 28 en heeft totaal geen idee wat een onderhoud de dag van vandaag kost bij Audi. Dat gaat rechtstreeks naar het bedrijf.
Binnen enkele jaren zullen alleen nog wat arme drommels en gepensioneerden met een privé auto rijden.

Johan Daelemans
14 oktober 2018, 20:51
Dankzij het internet kan je zo goed als alle onderdelen goedkoper vinden.

En dan nog even een diagnose toestelletje om de OBDII stekker uit te lezen en de kennis om hiermee om te gaan en je bent terug baas over je eigen wagen.

Johan Daelemans
14 oktober 2018, 21:06
Binnen enkele jaren zullen alleen nog wat arme drommels en gepensioneerden met een privé auto rijden.

Dat zie ik anders. De oude wagen die zich kan onttrekken aan de trend van georganiseerde geldklopperij zal alleen maar in waarde stijgen. Je ziet dat dit fenomeen al volop aan het gebeuren is en zal alleen nog maar toenemen.
Alleen de betere klasse zal zich nog een 'vrije - privé' auto kunnen permitteren.
Al de rest gaat het moeten doen met aankoop van een nieuw exemplaar , 5 jaar garantie, omnium, verplichte onderhoudsbeurten en na die 5 jaar inleveren en opnieuw een vers exemplaar kopen.

Enig idee hoeveel men daar maandelijks voor moet ophoesten?
Enig idee hoe belastend dat is voor ons milieu?